Wednesday 23 December 2015

ANTARA DUA AMANAT


Bekas Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat adalah pemimpin Pas paling konsisten pendiriannya berkaitan hubungan parti itu dengan UMNO.  Amanatnya berkaitan perkara itu dianggap paling keras dan tidak ada sesiapa berani menyentuh atau mahu mengubahnya ketika beliau masih hidup.

Sehinggalah meninggal dunia, beliau tetap berpegang kukuh kepada pendiriannya itu, namun terus menjadikan dirinya disanjung serta dikenang.
Presiden Pas, Hadi Awang juga pernah mengeluarkan amanat berkaitan UMNO ketika zaman mudanya dahulu. 

Tetapi, tidak dapat dipastikan sama ada di zaman tuanya dan di ketika Najib Razak menjadi Perdana Menteri ini, beliau masih berpegang lagi kepada keyakinan bait-bait perkataan dalam amanat tersebut atau pun sudah berubah pendirian mengenainya.(SH 23/12/2015).

22 comments:

  1. Moron Jibo dan Tabib Hadi perlukan talian hayat dan sanggup mencabangkan lidah mereka asalkan kekal berkuasa.

    ReplyDelete
  2. Bukalah mata dan telinga kamu wahai ahli PAS. Saya orang luar tapi setelah lama memerhati gerak-geri TG Hadi, pada pendapat saya dia 'mengidamkan' satu kedudukan yang penting, seperti dalam kerajaan. Setakat dalam parti tak cukup. Saya mahu cabar beliau buka mulut dan beritahu satu Malaysia bahawa beliau tidak ada hasrat apa-apa untuk berbuat sedemikian.

    ReplyDelete
  3. Kau bertaubatlah Hadi bertaubatlah. Makin lama makin jauh kau sesat dan menyesatkan orang lain sama

    ReplyDelete
  4. Perbezaan antara arwah Nik Aziz dan Hadi. Nik Aziz disanjung dan dihormati olih bukan islam dan juga orang islam semasa hayatnya dan juga sehingga sekarang. Hadi dicemoh, diperlekeh dan tidak dihormati oleh orang bukan islam. Hanya juak2nya dlm Pas shj yg hormat dia sekarang.

    Hadi tak de class langsong. Keparat. Bolih duduk sepentas dengan penjenayah rasuah paling hina didunia iaitu Najib.

    ReplyDelete
  5. Agak pelik perpaduan dinamakan atas bangsa dan ugama..

    Apakah kalau berasingan tidak boleh menegakan bangsa dan ugama?

    Lihat DAP, MCA dan Gerakan, macam kucing anjing babi tetapi soal bahasa, budaya dan kaum mereka boleh senada dan sekata bila diusik...

    Apakah Najib membawa imej Melayu Islam..Cakap serupa bikin..?
    Apakah Hadi membawa imej Islam Melayu..flip flop

    Islam itu the way of life..mereka ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  6. Bila telah termakan budi maka tergadailah segala akidah.Sorot balik sikit kebelakang apa cerita didalam .......?.

    ReplyDelete
  7. Antara dua amanat?
    Nik Aziz amanat.
    Hadi Awang laknat.

    ReplyDelete
  8. Tidak salah sekiranya Hj Hadi ingin PAS bersama UMNO.

    Yang jadi masalah ialah ia nya melibatkan pemimpin yang tidak ada pendirian dan kejujuran. Sejarah mendedahkan siapa Najib dan siapa Hj Hadi!

    Yang menjadikan PAS sebagai musuh ia lah UMNO kerana dasar parti PAS Islam. Kesedaran Islam pada masa itu kurang. Tidak ramai berbanding yang berminat dengan UMNO. Perbezaan UMNO dengan PAS antara si hitam dengan putih. Apabila penerimaan ramai terhadap PAS semakin mendapat perhatian lebih-lebih lagi selepas kejadian Memali, UMNO secara halus menekankan Islam tidak mampu membawa kemajuan kepada orang melayu namun PAS secara kebetulan di bantu oleh gerakan pelajar yang cenderung pada Islam.

    UMNO yang di pimpin oleh Mahathir telah membawa se orang insan yang hebat untuk mengimbangkan pengaruh Islam antara UMNO dengan PAS. Untuk menyekat usaha tersebut keluar lah amanat tersebut yang mengkafirkan UMNO.

    Pada awal nya langkah PAS berjaya tetapi UMNO dengan sedikit demi sedikit menerapkan nilai-nilai Islam dengan menumpukan kepada sistem dan pentadbiran cara Islam. Untuk itu PAS banyak bercakap mengenai cara solat dan mandikan jenazah dengan menyelitkan tertolak nya solat kerana agama suku politik suku.

    Walau bagaimanapun UMNO masih dengan dasar kebangsaan nya dan imej Islam nya di pertingkatkan dengan penglibatan lebih ramai orang yang berlatarkan agama. Namun PAS tetap kukuh kerana personaliti TGNA .

    Tindakan berbaik dengan PAS ketika ini serupa dengan penglibatan lebih ramai orang yang berlatarkan agama dalam UMNO suatu masa dulu.

    Tetapi semuanya tidak memberi hasil yang di harap kan kerana bukan sahaja dasar kebangsaan nya tetapi sikap pemimpin UMNO lebih teruk apabila ramai yang mengambil kesempatan dari rancangan pembangunan negara yang pesat. Mereka yang bergelar ustaz dan yang berjawatan hanya topeng untuk menutup wajah sebenar UMNO. Lebih teruk mereka di lihat lebih dari ahli UMNO yang cari makan kerana hukum fitnah tidak di pedulikan. Apa kelebihan Hj Hadi dengan penceramah dan Mufti yang pro UMNO? Jika mereka tidak mampu, kuat sangat kah Hj Hadi? Mereka bercakap tanpa melalui jalan yang sukar.

    Mengapa perlu membuka kisah silam yang panjang mengenai Hj Hadi? Dan tidak perlu bercerita panjang mengenai Najib? Ini kerana Hj Hadi mengguna ugama maka perlu tahu kisah nya untuk kenal siapa Hj Hadi. Tidak susah untuk tahu siapa Najib dengan 1MDB dan dengan derma berbillion nya..

    ReplyDelete
  9. Jika kerjasama ini antara husam dengan anwar, pasti nya ramai yang lebih bersetuju dari kerjasana najb dengan hj hadi.

    harap gambaran ini menjelaskan mengapa kerjasama najib hj hadi perlu di tolak

    ReplyDelete
  10. Kita berpegang lah kepada kata-kata Tuan Guru Nik Aziz yang kita sayangi itu. Semuga Tuan Guru adalah di antara hamba Nya yang mendapat tempat yang se mulia-mulia nya di sisi Maha Pencipta.

    Kita anggap sahaja lah yang muka Hj Hadi telah di ludah oleh Tuan Guru Nik Aziz !!

    ReplyDelete
  11. Satu soalan untuk Hj Hadi, apa beza diantara cina yang tolak hudud dengan melayu yang rasuah, balun duit negara, tipu bila pilihanraya, mempermainkan masa depan bangsanya semata-mata untuk kekal berkuasa dan membawa negara ke ambang bangkrap. Mungkin Hj Hadi boleh huraikan atau kalau tak tahu boleh rujuk insan paling cerdik dalam PAS iaitu Dr Zuhdi.

    ReplyDelete
  12. satu kesilapan besar apabila pas bersedia untuk bersekutu dgn umno dlm keadaan umno kelemasan dan perlukan bantuan hayat.
    Pas perlu melihat detik2 yg berlaku dlm umno untuk menentukan arah tuju Pas samada menjalin kerjasama atau pun tidak dgn umno di samping menilai samada bersedia memikul beban2 yg sedang di gendong oleh umno.
    apakah pas bersedia menjadi pak angguk dan yes sir sepanjang masa seperti mana yg berlaku pada pimpinan dan sebahagian ahli umno ketika ini.
    Pas tidak akan mampu menegur pimpinan umno bila bersekedudukan sebagaimana pimpinan umno tidak bersedia untuk menerima teguran dan nasihat dari bekas presidennya sendiri,timbalan presiden dan naib presiden yg maseh dlm kedudukan berjawatan.
    Jika teguran seorang ayah,adik ngah dan adik teh tidak di peduli dan disingkirkan dari kekuasaan apakah pas sanggup berdiam diri dgn setiap kemungkaran yg dilakukan oleh pimpinan umno??
    Fikir2kanlah wahai pimpinan Pas.

    ReplyDelete
  13. Old come cool...bro!!

    ReplyDelete
  14. Dulu.. sblm dgn DAP..ckp nk tubuh negara Islam kalau nk memerintah. .bila berkawan dengan DAP. ckp pulak negara Islam xde dlm quran...dan..hudud hanya disebut 0.001% dlm quran. Nauzubillahminzalik. Najib dan Hadi.xde bezanya.

    ReplyDelete
  15. TGNA adalah seorg pemimpin yg benar2 jujur dan ihlas tetapi pemimpin pas yg ada sekarang lebih pentingkan kedudukan dan gila kuasa dan memperbodohkan ahlinya demi cita2

    ReplyDelete
  16. TGNA adalah seorg pemimpin yg benar2 jujur dan ihlas tetapi pemimpin pas yg ada sekarang lebih pentingkan kedudukan dan gila kuasa dan memperbodohkan ahlinya demi cita2

    ReplyDelete
  17. Bagi pemimpin pemimpin kanan dalam PAS,,ianya bermakna parti ana seorang,,, kerana ahli ahli lebai kampong yg kurang celik politik, mereka telah terlajak "wallaq" malah ada setengahnya telah berbaiah dgn pucuk pimpinan.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. Pas dan umno wajib bekerjasama

    ReplyDelete
  20. Kerjasama dgn bukan islam dan separuh melayu dah dicuba, hasilnya masih tidak memuaskan.kerjasama dgn mana2 pihak sekalipun akan ada mslh. Tetapi wajiblah dipilih kerjasama yang menguntungkan islam dan negara secara amnya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...