Saturday, 2 September 2017

TIDAK MENGHAIRANKAN JIKA ANWAR DAN TUN MAHATHIR TIDAK DIPANGGIL OLEH RCI FOREX


KENYATAAN MEDIA

Pada 30 Ogos 2017, peguam saya di Suruhanjaya Siasatan Di-Raja (RCI) ke dalam kerugian matawang asing Bank Negara Malaysia memohon pengesahan bahawa saya akan dipanggil sebagai saksi.

Saya cukup terkejut apabila pengerusi Tan Sri Sidek menjawab bahawa mereka 'belum memutuskan' sama ada akan memanggil saya atau tidak.

Memandangkan saya merupakan Menteri Kewangan pada ketika kejadian tersebut berlaku, sudah pasti ini bukan suatu keputusan yang sukar untuk dibuat!

Amat menyedihkan jika siasatan ini ditutup tanpa mendengar keterangan saya.

Oleh kerana sepanjang pendengaran ini diadakan nama saya telah dipetik beberapa kali, maka amatlah mustahak untuk saya dibenarkan memberi keterangan.

Suruhanjaya ini telah beberapa kali berkata bahawa ianya mahu menegakkan kebenaran dalam isu ini. Oleh itu, mereka pasti tahu bahawa cara terbaik adalah dengan membenarkan saksi-saksi kritikal seperti saya dan Tun Dr Mahathir, yang merupakan perdana menteri ketika itu, untuk memberi keterangan.

Tugas dan matlamat sesebuah Suruhanjaya Siasatan Di-Raja bukanlah untuk membuat kesimpulan atau keputusan pramatang atau memfitnah mana-mana pihak, tetapi untuk menegakkan kebenaran.

Anwar Ibrahim
2 September 2017

Ulasan - Sejak awal lagi tujuan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja atau RCI berkaitan forex ini memang sudah diragui. Ia bukan untuk mencari kebenaran, tetapi semata-mata untuk menggali kesalahan Tun Mahathir Mohamad.

Jika bersama kesalahan Tun Mahathir itu, kesalahan Anwar Ibrahim dapat dicari sama , ia tentulah lebih menggembiran Najib kerana kedua-duanya kini merupakan gandingan yang sudah menjadi musuhnya.

Oleh itu, tidak menghairankan jika Anwar dan Tun Mahathir tidak akan dipanggil untuk memberi keterangan kepada RCI forex. Tahu-tahu nanti, kedua mereka terus diputuskan bersalah atas kerugian urusniaga forex itu.

Maka dengan keputusan itu dapatlah Najib dan seluruh jentera UMNO menggunakannya sebagai modal kempen pilihanraya nanti. Lalu, dalam masa yang sama terlupalah rakyat kepada skandal 1MDB, kemasukan wang beribu-ribu juta ke dalam akaun Najib, hubungannya dengan Jho Low, kekayaan mee segera Riza Aziz,  himpunan barang kemas yang diterima Rosmah sebagai hadiah, cukai GST yang mencekik setiap hari, beban kos sara hidup kian melambung dan pelbagai isu lainnya lagi.

Setelah pelbagai kejadian pelik seperti hilangnya enjin jet, nama Altantuya terpadam dalam rekod Imigresen, ada Pak Arab kononnya sanggup menderma sebanyak RM2,600 juta tanpa mengharapkan balasan, tidak dipanggilnya  Anwar dan Tun Mahathir untuk memberi keterangan kepada RCI forex dan kemudian terus diletakkan segala beban kesalahan kepada mereka, mungkin satu lagi kejadian pelik yang bakal disaksikan dunia akan berlaku di Malaysia.

Barangkali hanya dengan tidak memanggil mereka saja lebih memudahkan urusan mencari kesalahan itu. Tun Mahathir, sebagai membuktikan keberaniannya, pada 24 Ogos lalu telah hadir dengan kerelaannya sendiri dalam sessi pendengaran RCI forex yang diadakan  di Istana Kehakiman, Putrajaya.

Kesediaannya hadir menunjukkan beliau tidak pernah takut dengan apa juga ancaman yang cuba dihadapkan kepadanya, meskipun sedar namanya masih tidak disenaraikan untuk dipanggil memberi keterangan.

Dan jika dipanggil, tidak mustahil Tun Mahathir bukan saja akan menjawab segala soalan yang ditanyakan kepadanya dengan mudah, malahan akan "melibas" dan "membelasah" sekali sesiapa yang berkenaan dalam jawapannya.

Apakah Pengerusi dan anggota RCI forex sedia menghadapi situasi itu?

Begitu juga dengan Anwar, sebagai Menteri Kewangan ketika itu, beliau tentu saja lebih mengetahui banyak perkara dan tidak memanggilnya untuk memberi keterangan pasti saja lebih memudahkan kesalahan ditujukan kepada sasaran yang telah diputuskan.

Jadi, walaupun Anwar sekali lagi menawarkan dirinya dan Tun Mahathir perlu untuk dipanggil memberi keterangan, hasrat itu mungkin tidak kesampaian sehingga ke akhirnya.

Di ulang sekali lagi, lebih mudah untuk membuat keputusan tanpa memanggil kedua-tokoh tersebut, biar pun keputusan RCI forex nanti hanya akan ditertawakan oleh dunia.

Najib tidak akan peduli semua itu kerana selama beliau menjadi Perdana Menteri ini pun, dirinya memang sudah terlalu kerap diketawakan dunia.  (ShahbudinHusin 02/09/2017)

221 comments:

  1. SARAWAK REPORT KINI JADI ANCAMAN KEPADA PEMBANGKANG DAN TUN MAHATHIR


    Perkataan yang sesuai untuk topik ini adalah blacklash atau mungkin juga retaliation.
    Apapun kedua maksud nya ada lah bersikap tindakan atau reaksi negatif.

    Kedudukan terkini Editor kuat bohong setaraf Malaysiakini dan portal pembangkang ada lah tersepit dan desperado.

    Dari maklumat yang kami perolehi, akibat gagal mendapat bukti dari sumber lazim yang memberi laporan palsu kepada Sarawak Report maka Editor SR itu berkemungkinan akan memberi tekanan kepada pihak yang bersekongkol dengan nya yang terdiri dari beberapa tokoh politik pembangkang dan editor sebuah majalah perniagaan berpusat di Kuala Lumpur.

    Sama ada mereka mesti terus membantunya dan bekerjasama dengan nya atau Claire Brown akan mendedahkan hubungan kerjasama mereka selama ini.

    Claire sedang di timpa beban perbicaraan saman dari Haji Hadi akibat fitnah nya bahawa Najib telah merasuah Hj Hadi dengan wang sejumlah RM 90 juta dari wang 1MDB.
    Apa pun jika ia nya cerita dari Claire Brown atau Rafizi mesti sebut nama 1MDB sebab sudah ramai ketagih dengan 1MDB.
    Selain itu CB juga telah gagal meminta mahkamah meninggikan deposit dari Hj Hadi dengan niat supaya Pihak guaman Hj Hadi gagal membawa sejumlah wang yang di pintaya sebagai deposit dengan niat supaya pihak Hj Hadi menarik diri. Sepert biasa , mainan teknikal sama sepert guaman pro pembangkang di Malaysia.

    Ini jelas menunjuk kan bahawa kes terlalu kuat berpihak kepada Hj Hadi sehingga hakim mahkamah London yang menggendali kan kes beranggapan deposit serendah RM80,000 pun sudah memadai.
    Tidak berapa jelas jumlah saman yang di tuntut oleh pihak Hj Hadi tetapi lazim nya di U.K. kes mengakibatkan reputasi ahli politik dan ahli perniagaan boleh mencecah puluhan juta pound.
    Ia termasuk harga “damage reputation” atau pun pengurusan masa depan yang sukar ( future engagement) akibat nama yang rosak. Mungkin juga akan termasuk jumlah denda teladan , yakni agar tidak mengulangi fitnah lagi.

    Apapun di beritakan pihak yang paling gusar atau berada dalam ketakutan ada lah pihak yang sering memberi maklumat palsu untuk Sarawak Report dan Claire Brown terbitkan.
    Jika CB gagal dalam kes ini dan gagal juga membayar , maka CB akan mula mendesak pihak tertentu dari sini membantu membayar saman nya.

    Tidak pasti perjanjian antara CB dengan pihak talibarut nya di sini sama ada pembayaran atau pun fees upahan menulis kisah 1MDB serta berkaitan Najib termasuk kos akan di saman.
    Atau mungkin juga CB telah dipedaya oleh pihak dari sini bahawa semua kisah 1MDB dan Najib Razak yang di feed kepada nya ada lah benar .

    Apapun sumber kami menyatakan jika CB tidak mendapat kerjasama atau pun bantuan tambahan , maka berkemungkinan pihak nya akan membuat ugutan U turn dengan mendedahkan semua kisah antara diri nya dengan mereka yang berada di Malaysia.

    (bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama nama pembayar serta yang memberi arahan kepada nya juga bakal di dedahkan oleh Claire jika dia tidak dapat kerjasama atau bantuan tambahan jika saman yang dikena kan kepada nya.
      Kes ini sama seperti kes Xavier Justo di mana selepas dibebaskan dari penjara Thailand dia cuba di temui oleh pihak pembangkang dan dikatakan menyelesaikan wang nya secara sulit.
      Mereka amat takut dia mendedahkan penipuan mereka serta kerja mengubahsuai dokumen untuk mengenakan Najib.

      Pelik juga jika Najib ada salah apa pula hal nya dokumen kena ubah suai? ( tempered document) . Dokumen asal tidak memadai kah?

      Bagi yang berakal mereka boleh berfikir dari awal bahawa semua kes 1MDB ada lah plot yang di cipta untuk menjatuhkan DS Najib.

      Itu sebab lah tidwk berani di bawa ke mahkamah oleh mereka yang mendakwa selain bermain persepsi di minda rakyat secara harian dan kerap.

      Dari awal tuduhan Najib telah menyamun RM2.6 juta wang 1MDB sehingga lah beralih kepada anak tiri Najib dan Jho Lo pula. Asalkan boleh menghidupkan cerita sudah cukup.

      Tuduhan asal pun sudah di lupai ia itu wang 2.6 ada lah wang curi dan kini berkisar kepada hal hal lain pula.

      Akibat menipu mereka sendiri lupa plot asal. Kembali kepada topik kita, di percayai pihak talibarut yang mengupah CB dan SR nya sudah tidak boleh mnncuci tangan begitu sahaja.
      Ini waktu paling buruk jika CB mendedahkan mereka kerana sudah hampir dekat PRU14.

      Maka mahu tidak mahu mereka dikatakan akan cuba sedaya upaya membantu CB biar lah berapa puluh juta pun lagi harga nya.
      Alhir nya apa yang boleh kita rumuskan ada lah kerja anarki dan khianat tidak akan kemana.

      Hanya sebab seorang individu mahu laksana kan pelan peribadi dan pembangkang juga menumpang kerja nya maka kepimpinan mahu di tumbangkan dengan kisah 1MDB yang di cipta oleh nya.

      Akhir nya kerja anarki ini tidak di redahi oleh Allah dan kini anjing yang di bela untuk mengigit orang lain mengancam untuk mengigit tuan nya pula jika tidak di beri tulang tambahan.
      Kerja kotor memang ada risiko nya , sekali terjerumus terus terpesok dalam nya.

      Jika CB mendedah berapa puluh juta dia perolehi selama ini, pasti ada pihak yang menangis dari kalangan mereka, sambil mereka di didik berjuang fisabillilah , orqng putih dengan senang dapat puluhan juta.


      Delete
    2. Cerita bodoh di bawa anak haram 1546 sesuai utk orang kampung kota belud

      Delete
    3. Org yg tak berani membawa kemahkamah tu adalah sikaki klepet tu. Hari selasa konon! Cit

      Delete
    4. Kita sebagai rakyat malaysia berasa malu dgn tuduhan tuduhan yg dilemparkan oleh wsj ke atas piem klepet, ooops piem kesayangan kita. Kita menunggu dgn sabar bilakah masanya saman akan dikemukan keatas akhbar wsj demi membersihkan nama baik piem klepet, ooops piem kesayangan kita. Najib, kami dibelakang anda...ayuh saman wsj!

      Delete
    5. Perbicaraan di mahkamah belum start lagi. Kikiki walaunta dah sibuk nak spin kononnya hadi dah menang kikiki. Tipu org marang boleh laaa.

      Delete
    6. Macy, dulu WSJ tuduh TDM songlap beratus billion duit rakyat. Apakah Macy tak rasa malu dgn TDM. TDM pun tak saman WSJ. Apakah WSJ itu benar kerana tak saman? Ambillah iktibar dari ketidakupayaan CRB membawa apa apa bukti dlm tuduhannya. Janganlah pilih jalan fitnah di atas jalan kebenaran.

      Delete
    7. Anon 15.48 jgn dok merapu la perbicaraan tak pun mula cuma diperingkat administrative, cuma haram jadah bangang dan bahalol saja yg syok kata SR dah kantoi,
      Mr J hang tak yah spin la WSJ tak pernah dakwa Tun M pasai curi duit rakyat cuma byk mengkritik Tun M berhubung pentadbiran beliau, tapi tuduhan WSJ keatas Najib cukup serius ia melibatkan satu jenayah besar yang membabitkan penyelewengan dan pembunuhan sesiapa pun didunia akan saman WSJ kalau dituduh begitu cuma Najib saja tak berani kerana sah bersalah sehingga sekarang dah beratus hampir ribu kali selasa tak saman saman...bagi aku sesiapa yg menyokong jenayah najib ada lah bangsat dan melayu kepundek.

      Delete
    8. Biasalah j, siapa yg nak mengaku bodoh walaupun dia tahu dia bodoh! Oopppps hold on a second! Actually adalah! "Bodohlah saya kalau saya masuk akaun sendiri kalau nak amik duit sebanyak tu" he he...

      Delete
    9. Macam tu lah Anon 1827. Melayu mudah lupa. WSJ muatkan artikel dari Barry Wain pasal TDM lesapkan lebih 100 billion duit rakyat. Apakah semua dosa TDM kita dah lupa? Ini akibat taksub buta. Tunggulah keputusan Mahkamah pasal CRB. Kalau betul tiada bukti juga ubahlah pendirian. Tunggu juga RCI Forex. Harap terima keputusan. Jangan dlm denial seperti kes PAC.

      Delete
    10. Elo Mr J,

      Pernah ker tun mahathir kata yg dia nak saman WSJ tentang artikel 100 billion tsebut..?

      Tp utk kes saman WSJ oleh najib, ko jgn segan jgn malu yg ko sendiri tau siapa yg buat kenyataan nak saman hari selasa.. Tp dah bpuluh2 hari selasa.. Akhirnya kata tak jd saman sebab apa..? Sebab ko sendiri tau..

      Itu sebab org ckp korang ni tak reti malu ker..??? Dah janji nak saman tapi tak saman.. Janji yg tak ditepati..!

      Delete
    11. Anon 1929, masa WSJ tuduh TDM kita tak terima. Waktu WSJ tuduh DSN kita terima. Namun biar media buat tuduhan. PAC dah siasat dan bersihkan DSN. Kini giliran RCI untuk siasat TDM. Kita bersandar pada bukti. Sama samalah kita tunggu keputusan.

      Delete
    12. Terbaik hujah 1929...so apa hujah mr j penjilat najib ni ye..kenapa tak saman ? Cakap je lebih najib tu

      Delete
    13. Kita tak perlu penyokong bijak. Tapi Yg setia amat dialu alukan. Bukan gua cakap Aaa. Cuma tolong ingatkan. Yg membabi buta tu bonus. Hehehhe.

      Delete
    14. Budin2 The Mat Contra, Mat Swinger, Mat Spinning , Mat Twisting, Mat Rolling & the Master of All Mat Putaq Alam.

      Delete
    15. Mr. J

      Kamu kata "WSJ muatkan artikel dari Barry Wain pasal TDM lesapkan 100 billion duit rakyat " ?

      Memang tak disankal , kamu punya penetahuan sungguh dangkal .

      Barry Wain ( meninggal pd 2012) menulis tentang 100 billion itu bukannya melalui artikel di dalam WSJ . Kenyataan berkenaan 100 billion itu terkandung di dalam buku tulisan Barry Wain bertajuk " Malaysian Maverick " .

      Buku yang berbentuk autobiography Mahathir itu di jual di merata rata kedai buku di rantau ini ,bukan saja di Malaysia .

      Setelah kamu meneliti apa yang di nyatakan olih Barry Wain " the 100 billion blunder by Mahathir ..."" , kamu akan faham mengapa Mahatir tidak menyaman Barry Wain/WSJ .

      Delete
    16. Diny, rujuklah pada point utama. Saya dapati bila pentaksub PH dah tak ada point maka dia akan spin isu untuk diversion. Mcm isu WSJ muat artikel Barry Wain ke tak atau setiausaha politik atau Hafrizan dsb...saya juga ikuti berita bukan Diny saja. Kurang kurang kita agree bukan DSN yg cerita saman walau itu bukan isu utama. Juga kita agree TDM tidak saman Barry Wain walau itu pun bukan isu utama. Isu utama ialah mana bukti yg DSN curi duit? PAC dah siasat dan disign oleh semua ahli dan dibentang di Parlimen. Muktamad 1MDB tak hilang duit dan DSN tak curi duit. Swiss dah siasat tiada jumpa DSN curi duit walau dulu cerita waran tangkap. Sama dgn Hong Kong, Singapore dan Luxemburg - tiada DSN dibabitkan. Begitu juga blogger kegemaran saudara CRB. Ingat dia akan keluarkan bukti berlori yg di katakan ada dengannya. Akhir sekali tiada apa. Sampai buat pembelaan pun tak dapat dan minta tangguh kes. Begitu juga DOJ - siap cerita M01 dan pink diamond dan sebagainya - last sekali semua dicampak luar tingkap. Diramalkan lawatan DSN ke US akan matikan dongeng ini sekali - sama sama kita tunggu seminggu lagi. Menteri Luar Saudi pun buat kenyataan pasal derma.
      On the other hand pentaksub PH ini tak rujuk siasatan tapi cari isu untuk spin dan diversion. Kenyataan Menteri Luar Saudi di anggap bohong dan karya air liur blogger yg tiada bukti sebagai sahih. Fikir fikirlah Diny. Apa sebenarnya dorong kita untuk percaya segala fitnah tanpa bukti dan masa yg sama tolak segala hasil siasatan dan kenyataan yg credible. Hasutan? Benci? Taksub? Nilailah sendiri....

      Delete
    17. J, dsn is somebody with power and money. Do you seriously think that he would sit there doing nothing after he got caught with his hands in the cooking jar? Tukar ag, tukar pac members, bubar task force, dan tukar pegawai penyiasat sprm. Itu pun kau x boleh nak campur tolak ke? And finally bila report keluar letak bawah OSA! Report polis psl jho lo dah berkoyan koyan..balik balik siasatan tengah berjalan, sampai bila? X cukup dgn tu ag sendiri sahkan duit src masuk akaun dia tapi x salah sbb dia x tahu...ohh please lah j.who are you trying to kid. And i did not hear he returned back the money either! Kalau kau x boleh nak pakai kau punya akal for god knows what reason, at least dont stop others from using theirs. Ni bukan pasal fitnah atau taksub, its about filling up pieces of puzzle in order to get the actual picture.

      Delete
    18. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    19. si bangang undang2 hanya memetik kata dari ulamak sesat.. tunggu dan lihat..

      Delete
    20. Mr. J @ 03:19

      I understand your point , either the main point or the sub-point .

      I response to you accordingly ..meaning to the point raised by you .

      I did also try to elaborate on that point to make you understand why I can positively point your mistake and your attempt to lie .

      At the end of it , you try your level best , instead of giving me the right facts , you spin the stories. You are the one diverting the issue every time you get cornered .

      Just take a look on the 'stolen' 100 billion as you claimed, by Mahathir . You mentioned , why no action by Mahathir on the WSJ ?

      I brief you the reason why , right ? It's all there for you and every one else to see . Instead , you try hard to run and run around the bush.

      Telling you Mr. J , I am not a reader of SR . On top of that blog being block here by your Minister Fantastic , Salleh Ketuat , there are endless information from many other sources .

      Lately ,I realized the walauntas are making such a hoo-hah of the impending Najib trip to Washington . I am , for one is no surprise at all . You know why ??

      To Trump's eyes , Najib is looked upon as Jewish friendly. In spite of Najib visit to Gaza followed by announcement by the great Najib to lend a hand in supporting the Palestinian struggle , Trumps is fully aware the rhetoric ended there .

      On the other hand , it is well known throughout the planet that Trumps is an avid supporter of the Zionist state . That's why , it came as a no surprise when he elected and appointed mostly jewish as his prominent staff . In fact , he surrounded himself with the jews . Every one of his children with Ivanka had become a jewish and coverted to Judaism .

      So Mr. J , stop bickering at us for "idolising" the Zionist news publications .

      Delete
  2. Ini bukan nak siasat kerugian forex, ini DENDAM KESUMAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari awal lagi kita dah nam0ak nawaitu RCI ni....so no surpruse. We know it will come to this point. The result will be as expected.

      Delete
  3. shahbudin.com - jangan risau, kerana Mahathir's dan Anwar Ibrahim semestinya akan dipanggil oleh jawatankuasa RCI.

    mengapa membuka payung sebelum hujan ?.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat spm gred 3? Anak menteri yg belajar kat primary australian international school (latest dari steadyaku) bakal jadi pemimpin agung kau yg bahlol lulus tahap form 5....kah kah kah sbb tu la umno suka orang bodoh cam kau

      Delete
    2. International school untuk anak menteri vs sekolah kampung untuk anak cucu sahabat ......manifestasi perbezaan di antara pemimpin yg cerdik elite dan rakyat biasa.

      Delete
    3. TDM dan AI akan dipanggil pada pengakhiran RCI. Ini kerana AI sebagai MOF dan TDM sebagai PM adalah bertanggungjawab atas 'kehilangan' ini. Mereka dikehendaki menjawab segala isu yg diketengahkan oleh saksi saksi Forex. Duit rakyat RM 31.4 billion nilai ketika itu 'hilang' tanpa pertanggungjawaban. Parlimen ditipu dgn kertas putih yg dikarang atas tunjuk ajar mereka yg bertanggungjawab atas kehilangan itu. Dimana hilangnya 'integriti' pimpinan negara ketika itu. Anihnya bila masuk pembangkang ini kebenaran dan integriti dah tak penting. Mereka dah tak nak tahu apa terjadi pada duit rakyat yg begitu banyak. Mereka marah pula dgn siasatan. Pada masa yg sama mereka laungkan bahwa mereka inilah yg membawa obor kebenaran dan integriti. Mereka juga mahu naikkan kembali pimpinan yg sama yg ada masaalah dlm isu kebenaran dan integriti ini.....lagi difikirnya perbuatan mungkar ini diredhai Allah.

      Delete
    4. Ini bukan kes tentang 'bukti apa yang ada' tetapi tentang siapakah yang hendak dituduh dan dipersalahkan.

      Kalau mahkamah jenayah ia ibarat membuat pertuduhan tapi orang kena tuduh tak wujud pun.

      Isu 'menyimpan bukti' dulu tak timbul.

      Delete
    5. Hoi Mr J, sekali lagi fakta hang fakta najis tahap otak bangang kes forex bukan kehilangan tapi kerugian akibat kesilapan spekulasi dan kecuaian Md Nor yaakop orang bertanggunjawab mengurus perniagaan forex BNM, semasa rugi saja nak bising masa BNM untung sebelum tu siapa pun tak bising dan wang perniagaan matawang BNM ini tak melibatkan wang perbendaraan negara bawa kementerian kewangan satu sen pun tak guna. Tapi 1MDB pinjaman yg dibuat sebanyak 50 billion lesap tak ada jawapan sekarang nak selesai hutang kementerian kewangan terpaksa tanggung dan wang cukai dah mula diguna sekarang dah melibat wang jual harta rakyat dan projek projek kerajaan, ini dah durjana cuma melayu otak kepundek saja yang sokong rejim najib dujana

      Delete
    6. Berita baik geng! Malaysia secara rasmi membuang keluar hari selasa dari kalendar rasmi negara. Hari selasa tidak boleh dipanggil hari selasa. Biarkan saja kosong1

      Delete
    7. Anon 1837, biarlah RCI siasat. Forex 'hilang' bertahun dan bukan sekali. BNM siap buat office forex di London dan New York. Takkan Menteri Kewangan dan PM tak tahu kot. Kenapa takut RCI? Kan RCI ini open? Tiada apa yg sembunyi. Tak tuduh OSA pun tak boleh. 1MDB dahpun disiasat oleh PAC dan tiada duit hilang. Keluarlah dari syndrom denial dan taksub. Terimalah bukti dan kebenaran....

      Delete
    8. Mr j pi mampos

      Delete
    9. Anon aka sahabat? Ini mcm graduate Kelle Kasel ja gaya ayat. Malu dah nak ngaku graduate Kellie Kasel ker?

      Delete
    10. Sukacita dimaklumkan aka sahabat tidak ada kaitan pun dengan saya Alumni Newcastle University walaupun dasar parti yang sama iaitu UMNGok. Kami bergerak haluan sendiri. Harap maklum.

      Penjelasan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
    11. Sdra John Doe ,

      Kalau di teliti kenyataan Mr. J itu , mangkuk hayun ni telah pun memberi summary judgement bahawa Anwar dan Mahathir bertanggungjawab di atas kerugian Forex .

      Jikalau dia ni adalah DPP ke atas kes ini , harus kena C4 dan simen sekali !

      >> Mr. J ... Jack of all trades , master of none <<<

      Delete
    12. Diny, bila saham FGV jatuh riuh benar kita salahkan DSN. Walau berkaitan dgn harga kelapa sawit. Walau DSN bukan CEO FGV. Kalau berbillion duit rakyat 'hilang' dalam beberapa tahun apakah MOF dan PM tiada tanggungjawab?

      Delete
    13. Tukang sign tapi lupa nak baca dulu, dikira ok je lepas dari tggjwb...???

      Delete
    14. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    15. Pak Diny,

      Betul tu, tapi nak kata Mr J master of none tu tak betul sebab Mr J adalah master in spinning. Cuma spinningnya tak laku sebab semua orang dah tau dia ni pendusta.

      Delete
  4. jika transaksi d buat secara tunia, n hj hadi n kuncu2 nya menyimpan nya d bawah bantal, maka sukar lah utk kita mengesan nya.

    tapi jika ia nya d buat melalui bank, maka amat senang sekali utk badan2 perisikan (sebagai misalan) mengesan nya hingga k dinominasi kecil.

    rm90 juta adalah jumlah yg amat fantastis. amat senang sekali mengesan 'money trail' nya.

    jika punca nya berjaya d kesan, maka hj hadi mungkin akan mengguna pendekatan MO1 n membuat pengakuan yg 'lampu alladdin' lah yg membolihkan derma ghaib d beri kpd nya.

    ini lah kesan nya bila kita biarkan ulama politik berbicara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman, tuan tuduh TGHH dan DSN hanya berdasarkan air liur seorang blogger kafir. Blogger yg dulu mendabik dada dengan berlori lori buktinya. Bila disaman dah dekat se tahunpun bukti tak keluar keluar. Tak dapat buat pembelaanpun. Cuba lambatkan proses Mahkamah. Namun keyakinan saudara terhadap air liur blogger ini masih utuh. Masa yg sama buruk sangka terhadap sesama Islam - TGHH dan DSN - tetap kental. Bila agaknya nak muhasabah? Apakah Setan dah yakinkan Tuan ini jalan ke syurga? Bukankah Setan itu menipu? Apakah bila CRB tetap tiada bukti menjelang bicara bulan October saudara akan berubah? Ataukah saudara akan relakan diri untuk Setan perdaya dgn spin yg baru?

      Delete
    2. yg menuduh ia lah SR n CRB n saya amat cederung utk mempercayai nya.

      tarikh mula perbicaraan tlh d tetapkan pd bulan oktober.

      kita perlu sabar saja menunggu. saya amat yakin bahawa najib serta ustaz nasharuddin (orang perantaraan) akan d minta olih 'defendent' utk hadir d kandang saksi.

      jika hakim membenarkan nya, maka percaya lah, hj hadi akan d 'arah' utk menarik balik tuntutan saman malu nya.

      tungguuuu!

      Delete
    3. Mr j ni kaki spin ja. Pendusta tegar.

      J tak letih ka hari-hari berdusta?

      Delete
    4. Bro john, dah makanan dia bro! Kalau satu hari x makan, laparlah jawabnya!

      Delete
    5. Pak Rahman, John Doe dan Macy, kalau CRB tak dapat bawa bukti bulan Oct ini apakah saudara akan ubah pendirian? Tolong confirm. Jangan lepas kes cari spin baru. Seperti kes CRB tak bawa bukti pembelaan. Macam macam cerita tengah berputar.

      Delete
    6. Janda j, crb dan hadi x ada kena mengena dalam kehidupan saya dan kebanyakan rakyat di malaysia ini. Yg terkait dgn rakyat malaysia adalah menjalani kehidupan di alam realiti dimana semuanya memerlukan kos. Ini penyebab utama rakyat bangkit dan memberontak! Kau boleh pusing seligat mana kau suka tapi itu tidak dapat menghilangkan kesengsaraan akibat kegagalan dlm pentadbiran yg diketuai oleh you know who!

      Delete
    7. Jebon.....kalo pon CRB menang atau kalah.....kalo pon 1MDB dah bayar hutang atau belom.....walaupon duit yg bayar Aabar Ciplak tu tak dapat2 balik.......kami di sini sebulat suara di PRU14 akan pangkah Pakatan.....dan insha-Allah akan tukaarrrr kerajaan baru.

      Delete
    8. Hadi yang saman Najib pula nak disuci...

      Keldai yang berak Khinzir pula dicuci...

      Saman Hadi tak dapat bersihkan Najib...

      Sama seperti Babi disembelih tetap haram dimakan... Ye babi dan keldai perumpaan yang sesuai untuk dua ekor ini. HAHAHA!

      Delete
    9. sdr j,
      soalan yg sama ingin saya tujukan kpd sdr.

      kalau hj hadi kalah atau d 'arah' utk menarik balik saman malu nya, bersediakah sdr akur n menerima keputusan hakim.

      tapi saya secara peribadi tidak yakin yg sdr akan menukar pendirian. contoh yg amat nyata ia lah mengenai wang rm2.6 bill yg masuk dlm akaun peribadi najib.

      sungguhpun pd mula nya najib bermatian menafikan nya tetapi akhir nya terpaksa mengakui nya juga setelah dia d terlanjangi n terpaksa mengepit utk mengelak 'telor' nya d tonton olih semua.

      yg sedih nya masih terdpt segelintir penerima 'dedak' nya yg memberi berbagai helah utk tidak menerima pengakuan 'boss' mereka itu.

      saya syaki mr j ini adalah salah seorang drpd nya.

      jadi saya tidak mahu membuang masa utk memberi respon kpd insan yg tlh menutup minda warasnya yg d anugerah olih Allah swt.

      'bagai mencurah air ke daun keladi'

      Delete
    10. j, a chronic liar....tak akan pernah terima kenyataan yg jibo dia pembohong....

      enough said.

      Delete
    11. Teman setuju dgn kata Pak Rahman....
      "jadi saya tidak mahu membuang masa utk memberi respon kpd insan yg tlh menutup minda warasnya yg d anugerah olih Allah swt."

      'bagai mencurah air ke daun keladi'.

      Delete
    12. Dengan terang siJebon pernah spiiinnn kata2 teman dalam posting yg lepas baru2 ni......

      Dalam terang sekelip mata kita cakap lain.....dia spin tang lain.....tapi dia kata kita yg cakap.

      Kalo orang tak tau cerita sebenar memang akan caya dgn cakapnya dan ingat kita yg salah.

      Ini manusia memang bahaya betol.....lurus telunjuk tapi kelingking berkait.

      Haramjadah....!!

      Delete
    13. Mr. J @ 17;07

      Kerana blogger kafir inilah , segala kemungkaran 1MDB terbongkar . Hendak harapkan badan berkuasa dinegara ini ,sampai mampus pun tak menampakkan hasil .

      Itu Najib kamu kata nak saman pada hari Selasa . Ni dah terlepas 500 Selasa pun masih tak Nampak apa apa ?? Nak kata belum lantik peguam , mungkin tidak . Najib (yang punya duit berguni) telah pun melantik bekas AG US , John Ashcroft sebagai peguam dia .

      Delete
    14. Diny, kan Allah suruh kita teliti bila org fasiq bawa berita dlm surah Al Hujurat? Apakah bukti yg dibawa oleh kafir ini selain air liur? Mengapa isu saman tak saman diguna sebagai bukti? DSN langsung tak cakap pun nak saman. Yg ada kenyataan setiausaha politik yg kemudian tidak di sokong lawyer. Serupa TDM dgn WSJ - tiada juga saman. Namun kita tipu diri sendiri dgn cuba menang sorak perkara yg bukan utama. Bukti sebenar yg tidak menyokong fitnah diabaikan. Bukankah serious tuduhan CRB pada DSN dan TGHH? Masing masing tunggu bukti namun CRB langsung tak fail pembelaan pun dan cuba tangguh kes. Tak ke terigin nak tenguk bukti sebelum tuduh?

      Delete
    15. Yes, you are absolutely right mr j. Org munafik lagi x boleh pakai dia punya cakap! Salah satu adalah bila bercakap dia bohong. Honestly j, adakah najib berbohong atau bercakap benar bila dia cakap x ada duit dalam akaun dia bila dituduh dan kemudiannya baru dia mengaku? Soalan darjah satu tu!

      Delete
    16. Mr J , telah saya nyatakan saya bukan ahli ugama . Berani juga saya katakana Najib juga bukan ahli ugama .

      Yang mengatakan akan menyaman bukan di keluarkan olih S/U politik , sebalik olih peguam Najib , Datok Hapahrizan .
      Jika kamu tidak pasti fakta , janganlah suka suka sebut ...kata Allah lah , nasihat orang habis masa kat sejadah lah , Al Jujurat lah .... tapi sedarkah kamu banyak menipu ???

      Delete
    17. Pak Rahman, DSN tak pernah nafi duit derma itu dlm akaunnya. Kalau ada bukti sila kepitkan. Jangan cerita isu undang undang kawalan dana politik - tiada kaitan dgn apa apa pengakuan. Kalau Pak Rahman, Diny, Macy dan John Doe setuju untuk terima keputusan hakim berkaitan bukti DSN guna dana 1MDB untuk rasuah TGHH saya pun akan terima dgn rela hati. Percayalah saya tak gentar keputusan Hakim. Kalau benar bukti DSN curi duit 1MDB maka saya pun tidak mahu sokong PM yg curi duit rakyat. Persoalannya apakah keputusan Hakim itu akan dispin macam keputusan PAC dan kenyataan Menteri Luar Saudi?

      Delete
    18. J, sesetengah bukti bukan dalam bentuk physical atau kena tunggu org tu mengaku baru nak percaya. Kita ketepikan dulu bukti dlm bentuk physical sbb ianya telah pun di OSAkan. Kita amik dari sudut logik yg x bertentangan dgn hukum alam. Bola, kalau di baling keatas akan jatuh kebawah, betul x? Sbb ianya bersesuian dgn hukum alam! Dari segi logiknya kalau audit report dari jabatan audit x dibenarkan utk didedah dan diOSAkan menunjukan ada sesuatu yg ingin disembunyikan! Jgn pulak kau tunjuk bodoh kata audit report tu ada business strategi. Kalau report tu clean, apa nak ditakut kan. Itu logik j, simple logik. Yg membezakan manusia dgn binatang adalah akal j, walaupun dua dua ada otak. Kalau kau x boleh nak pakai kau punya akal, then what are you?

      Delete
    19. sdr j,

      its a deal.
      tapi u juga perlu akur yg dakwaan SR n CRB benar jika hj hadi menarik balik saman malu nya.

      najib pernah mnedabik dada dgn mengatakan yg dia 'bodoh lah utk membenarkan wang sebegitu besar d masuk kan d dlm akaun peribadi nya'.

      selepas d hebohkan yg dia berbohong, maka dlm satu temuramah yg d siarkan olih beberapa station tv, dia mengaku yg wang tersebut ada dlm akaun nya tapi memberi alasan sungguhpun ada dlm akaun nya ia nya bukan utk kegunaan peribadi. sdr semak lah sendiri.

      saya masih ingat lagi semasa kempen d USA bagi memilih Presiden utk menggantikan Pres Obama.

      calun presiden Looney Trump tlh banyak bercakap bohong sahinggakan campaign manager nya Ms Kellyane Conway terpaksa mencipta istilah baru ia itu 'alternative facts'(= bullshiting) bila d Tanya olih wartawan.

      serupa lah seorang budak yg d dapati bersalah tapi tidak mengaku memakan barang larangan dgn memberi alas an dia tidak menelan makanan tersebut tapi menyimpan nya dlm perut.

      cara najib menipu pun tiada nilai n kelas.

      orang india kata 'bodoh punya oreng'.

      Delete
    20. J,
      "jadi saya tidak mahu membuang masa utk memberi respon kpd insan yg tlh menutup minda warasnya yg d anugerah olih Allah swt."

      "bagai mencurah air ke daun keladi".

      Delete
    21. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    22. Pak Diny,

      Bukan haparizam J, Jibo pun cakap 'saya akan saman pada hari selasa'.

      Kaki penipu macam Mr J akan cakap 'Jibo tak cakap pun dia nak saman'.

      Tapi bila ditunjukkan video jibo kata nak saman hari selasa kaki spin macam Mr J akan cakap 'dia cuma cakap hari selasa ja, tapi dia tak cakap selasa bila'.

      Dah beratus selasa daaaa..

      Delete
    23. Menjawab komen J tentang surah al-hujurat.

      Betul surah al-hujurat menyuruh kita bertabayyun apabila mendengar khabar.

      Bertabayyun bermaksud mencari keterangan.

      Ada pula tindakan mengOSAkan siasatan, menghalang soalan-soalan di parlimen berkenaan 1MDB kesemua itu adalah tindakan yang bertentangan daripada arahan Allah sendiri.

      Kisah Rowcastle dan 90m telah bermula di mahkamah England yang bererti proses tabayyun telah bermula.

      Apabila bukti keterangan dikeluarkan jangan terkejut jika puak-puak putar alam ini kelak akan kembali berkata 'ini bukti kaum kafir'.

      Begitulah mereka berpusing-pusing di dalam berdusta.

      Delete
    24. J....nasihat saya untuk kamu,
      Carilah kerja yang halal untuk MENJAMIN KEHIDUPUN HARI TUA MU AMAN DAMAI.
      Hidup kamu tak akan jadi LEBIH BAIK DARI HARI INI jika kerja mu hanya mengbil upah jadi SAKSI BOHONG.
      Lihat sejarah kehidupan masyarakat sekeliling mu sebagai panduan.

      Delete
    25. Anon 10.35....nasihat saya untuk kamu,
      Carilah kerja yang halal untuk MENJAMIN KEHIDUPUN HARI TUA MU AMAN DAMAI.
      Hidup kamu tak akan jadi LEBIH BAIK DARI HARI INI jika kerja mu hanya mengbil upah jadi SAKSI BOHONG.
      Lihat sejarah kehidupan masyarakat sekeliling mu sebagai panduan.

      Delete
  5. Jgn harap yg buat salah akan terlepas diakhirat. Curi, bunuh dan macam2 lagi pasti dapat grade A keputusaannya dari allah. Muka selamba bukan bererti tidak buat salah, berlakun seboleh mungkin tetap terima balasan setimpal. Jgn sokong kemungkaran......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1650, terfikirkah saudara terpedaya untuk sebarkan fitnah? Apakah perbuatan ini tidak akan dibalas di akhirat? Apakah bukti yg ada untuk tuduhan ini? Fikir fikirlah - PAC dah disiasat dan CRB tak dapat bela diripun dgn apa apa bukti....

      Delete
    2. Klepet, samun, rompak, bunuh c4, tong simen, salahguna kuasa, dayus, eiii, mcm mcm malaysia ni! Apa la nasib kau malaysia! Negara lain sambut merdeka penuh makna, malaysia sambut merdeka dgn airmata duka, sengsara, merana, kecewa, pedih, ishhhh! Cukuplah stakat tu dulu. Nampaknya kena berjuang lagi sekali utk kemerdekaan!

      Delete
    3. Taubatlah Macy, segala kes itu telah disiasat dan dibicara di mahkamah. Mereka yg bersalah dah dihukum. Jauhkanlah diri dari fitnah.....

      Delete
    4. Taubatlah j, cukup cukup tu membela kemungkaran! Najib x boleh bagi shafaat bila kau mati!

      Delete
    5. Peminjam PTPTN habis di CCRIS dan dilarang keluar negara.

      Penjenayah dengan hukuman mati seperti Sirul tiba-tiba boleh lepas sempadan dan bebas ke mana-mana?

      Ingat lagi tak drama Altantuya? Tanpa motif. C4. Tertuduh tanpa wajah?

      Cap jari Najib berada di semua tempat. Investigators at the right place, right time and right criminal!

      Except wrong political party. YOU COULD CHANGE THAT GUYS!

      VOTE BN NO MORE!

      Delete
    6. Mr J @ 17:17

      berkali kali kamu katakan PAC sudah siasat . Adakah siasatan itu muktamad ? atau kamu memang seorang yang buta lagi tuli ?

      Jika tidak , manakan mungkin anggota PAC dari BN sendiri mengajukan soalan tentang status penyiasatan ke atas 1MDB .

      Delete
    7. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
  6. Mr J...Tak payah layan dia orang ni
    Tak sabar sabar...nanti sampailah masa beri keterangan
    RCI buat kerja bukan macam Oppo...baru daun bergoyang dah pukul canang heboh berkokok seluruh kampong.
    Nanti bila dipanggil jangan lak jawab Saya dah lupa...dicap nyanyok nanti marah pula
    KETUM...agakxnya kalau ditanya kenapa menipu di Parlimen...apa jawabnya...tolong sikit Din,beri jawapan........he..he..he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih Anon. Saya cuma nak bawa mereka ini keluar dari jurang fitnah dan sengsara akhirat. Secara sedar atau tak mereka dah jadi talibarut evengelis untuk jatuhkan kerajaan Melayu Islam. Akal dah tertutup. Tak peduli dgn bukti siasatan atau mahkamah. Asal cerita itu burukan DSN dan UMNO dia terima dan sebar - walau fitnah. Cerita yg baik pula ditolak. Bukan senang nak ubah nafsu manusia pada kemungkaran.

      Delete
    2. Jebon apa beza Aabar PJS dan Aabar BVI...?? Tolong jawab Jebon..

      Petikan Reuters 11 April 2016 :-
      (Reuters) - The mystery over who controlled a British Virgin Islands-registered company that received $3.5 billion from Malaysia’s scandal-tainted state fund 1MDB deepened on Monday when a company in the Middle East with an almost identical name said the BVI firm did not belong to it.

      Abu Dhabi's sovereign wealth fund, International Petroleum Investment Co (IPIC), and its subsidiary Aabar Investments PJS said in a joint statement the BVI firm with an almost identical name, Aabar Investments PJS Ltd, “was not an entity within either corporate group.”

      They had neither received any payments from the BVI company, which was wound up last June, nor assumed any liabilities on its behalf, the statement said.

      A Malaysian parliamentary committee investigating 1MDB said in a report released on Thursday that the Malaysian sovereign fund sent a total of $3.5 billion to "Aabar BVI".

      What happened to the money after it went to the British Virgin Islands could not be determined, the report said.

      Link :-
      https://www.google.com/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN0X8190

      Delete
    3. What happened to the money after it went to the British Virgin Islands could not be determined" i tell you where the money went! It went into somebody's account alright! Guess who's account?

      Delete
    4. Mr J paling takut mention si kafir evengelis Jho Taek Low aka Eric Tan even if topic based on 1MDB...

      Paling lawak even Singapore case court yang tutup 2 bank besar juga mention contribution of kafir evengelis Jho Low.

      How could you Mr J forget bout Jho Low Taek the fuckin evengelis, our Prime Minister's pinky diamond lovey dovey?

      Soalan Phantom itu ada kaitan dengan Jho Taek Low si kafir evengelis kesayangan PM dan Rosmah.... Mr J terpaksa pass kepada Macai 20¢ si tukang carut...

      Mr J pendusta. Tuan cuma penjilat lubang rektum Jho Taek Low aka Eric Tan... Si kafir evengelis yang disembunyikan oleh Najib dan Rosmah Mansor.

      Delete
    5. Anon 2153, I could not care less for Jho Low. If he is a crook go punish him. To date I am still waiting. Despite all the screaming and cursing here no one has actually charged him for any crime. Neither Singapore nor DOJ. What happened to all the hot air about a warrant out for Jho Low? Where is the warrant? Please go talk to Jho Low. Do not associate with DSN or me.

      Delete
    6. so please answer J, Phantom asked you. Prove to us you are no Malay traitor.

      it was KWAP money aka lots of Melayu pencen money used to siphon out for money laundering.

      Delete
    7. Skali lagi j cuba memesongkan tanggapan dgn niat utk menutup kebenaran mengenai isu 1mdb. Tapi samada dia x tahu yg org semua dah tahu yg bahawasanya telah banyak laporan polis dibuat keatas jho lo tetapi tiada apa apa pun tindakan dari pihak polis. Anyone , even the one with the lowest IQ would have suspected that jho lo has some kind of personal "diplomatic immunity" from his associate aka "the boss". That alone contributes to the long list of what to do list should pakatan win the forthcoming GE. We will get to the bottom of this once and for all.

      Delete
    8. Mr. J @ 23:56

      That's the most awkward , outrageous , stupid and crazy proposition from you !!

      You want us to punish Low Taek Jho ? This is very possible once we manage to "chopped-off" the "puppet master" and remove all the clowns and idiots .

      Why can't we associate you with him ? You are his great ,unfilial defender of him .As far Najib is concerned , Taek Jho is akin to his son . The man who brought up the greatest idea on earth by creating a unique emblem by the name of 1MDB ...1 Malaysia Dia Berak !

      Delete
    9. Diny, you are caught up with your own lies. Take some time out friend. Look around you. Fitnah 1MDB is falling apart - CRB got no proof. DOJ has backed off their civil suit. They have discarded M01 from their investigations...

      Delete
    10. Mr. J ,

      Tell me which part did I tell a lie ??

      You are the one telling lie after lie .

      What CRB has to do with the showing of proof in regard of 1MDB ?? Her focus is on exposing the wrong doing on whatever subjects she wants . It is up to the authorities to proof if true or otherwise .

      Further , you insist that DoJ has backed off their civil suit as well as discarding MO1 from their investigation ?

      May I ask you ,where did you get this information from ??? From the various journals , it was mentioned as "suspended to make way for criminal one" .

      Mr J .. 'backed off' and 'suspended' are two difference thing and meaning . On similar note , there was no mention of discarding MO1 from the investigation .

      BTW , Mr. J ,

      You still haven't response to my simple question :

      How much assets of 1MDB still intact ?

      How much liabilities 1MDB still has ??

      Delete
    11. J,
      Hanya tumpu pd jwpn kpd persoalan ini. Tak payah nak pusing jauh2:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      Delete
    12. Berposak J google tgh carik jwpn, selak2 part yg HANYA "memenang"kan dia... hu hu hu

      Delete
  7. Apakah RCI Forex atau RCI Memali dapat menyelesaikan masaalah rakyat?

    RCI Forex adalah satu jenaka....lebih baik kalau digelar Royal Cangaroo Inquiry...kerana nawaitu penubuhannya bukan mencari kebenaran...dan tidak munkin dapat menyelesaikan kemelut kewangan 1MDB yang telah mengaibkan negara.

    Let the monkeys be the jockeys...
    Come PRU...we will decide our destiny.

    Jangan cakap dosa dan pahala...kerana terlalu ramai yang mengaku lebih Islam dari orang lain....tapi hakikatnya semua bermuka muka sahaja.

    Apa yang kita mahu?
    Adakah kita tunggul dan batu ditepi jalan yang sering disepak terajang oleh pemimpin yang kleptokrat?

    Adakah kita begitu bangsat hingga maruah dan moral bukan lagi pegangan asas kemanusiaan kita?

    Atau kita bukan lagi manusia?....tiada lagi pertimbangan akal membezakan yang mana baik dan yang mana buruk?

    The Royals...The Leaders are nothing without the RAKYATS.

    ReplyDelete
  8. Curi, tipu, songlap dan bunuh
    Mahu disiasat amatlah jenuh
    Semua ditutup orangnya penuh
    Terus berkuasa pemimpin tak senonoh!

    Sebagai Islam kita berdoa
    Pemimpin khianat supaya sedar
    Jika tak sedar, ditimpakan bala
    Pemimpin jahat Allah tak redho!

    Jika benar Lobai mengambil
    90 juta bukannya kecil
    Allah tunjukkan jangan terkebil
    Amanat dulu bukankah membazir?

    Seluruh negara rakyat dah matang
    ditolak pemimpin gemar berhutang
    Rakyat yg bayar.. oh sungguh senang
    Dia sekeluarga bersenang lenang!

    Hanya menyambung kerja yg dulu
    Buat MRT herolah aku
    Bab mentadbir jauh tak tahu
    Telinga dipulas oleh sang ibu!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Sambil menipu
      Sambil berjudi
      Sambil tembak org
      Sambil penjara org
      Sambil kayakan keluarga
      Selama 22 tahun
      Tak cukup lagi kaaa??
      Tak puas lagi kaaa??


      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Memang benar bagai dikata
      Berbuat jahat pasti binasa
      Walaupun secara sembunyi tak nampak dimata
      Pastikan terbongkar jua disatu masa..

      Pemimpin jangan menzalimi rakyat
      Harta dikaut pasti tak berkat
      Doa orang yang dizalimi makbul dan akan diangkat
      Eloklah mengaku dan segera bertaubat, takut tak sempat..

      Kalau buat sesuatu tak perlulah dicanang
      Nampak sangat tak ikhlas, harapkan pujian orang
      Jika benar benar berjasa pasti akan dikenang
      Yang bunyi bising tu selalunya tin kosong kaki temberang..



      Delete
  9. RCI Forex ditubuhkan untuk mencari kebenaran atau mencari kesalahan ? Nampaknya RCI Forex lebih berminat untuk mencari kesalahan....kalau begitulah....tiada yang perlu dihairankan.

    ReplyDelete
  10. Takde apa yg pelik langsung. Dulu dalam umno pun dia tak bagi org bercakap. Timbalan presiden pun kena duduk diam. Dia balun semacam je pasal dia tau org tak boleh nak bercakap. Ada ketua pondan dan bacul macam gini pun org nak sokong lagi. Bangang giler org yg menyokong dia ni. Cakap pahlawanlah ..pejuanglah ..pembela bangsalah. Pegilah ..puiii !!!

    ReplyDelete
  11. Berhati hatilah dengan Anwar Ibrahim.

    Dalam baik ada jahatnya..
    Air tenang jangan disangka tiada biawak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi mangkok,dlm manusia kecuali para Nabi dan Rasul ada sisi baik dan jahat nya tau..

      Kalau x boleh ambik semua jgn lah buang semua..mana labih mudharat kan rakyat dan negara dari mengekalkan pemimpin klepet atau mencari pengganti yg lebih berwibawa.
      Hish! Susah kah pemikiran bebal melayu ni

      Delete
    2. Anon 1849, AI disahkan mahkamah sebagai meliwat. Jauhkanlah diri dari mengagungkannya sebagai pemimpin. Sudah tiba masa bagi AI juga untuk habiskan lebih masa atas sejadah. Udah udahlah main politik

      Delete
    3. Janda j, anwar might or might not be what he was accused of by your political master. Tetapi dalam kes dimana beliau disabitkan bersalah, banyak yg boleh dipertikaikan. Salah satu adalah pengadu tidak melawan semasa diliwat, malah beliau mendakwa membawa pelincir ky sebelum berjumpa anwar. Kita kena ingat bahawa tuduhan adalah meliwat secara paksa. Didapati juga pelaku tidak menggunakan sebarang senjata semasa kejadian. Dari segi logik, seorg yg berusia 63 tahun, menghidapi slip disk yg acute, boleh secara paksa meliwat seorg pemuda yg tegap, gagah dan sihat? Tak tau kau j, tpi klu aku, org nak amik kunci kete dalam poket baju secara paksa pun, mmg berpeluh dulu aku kerjakan, apatah lagi liwat.kau macama? Pakai akal skit, tu tujuan tuhan bagi akal tu!

      Delete
    4. Mr J si ummu gersang,
      Mana jawapan kpd soalan bro penthom?
      Soalannya,saya ulangkan...
      Jebon apa beza Aabar PJS dan Aabar BVI...?? Tolong jawab Jebon..

      Petikan Reuters 11 April 2016 :-
      (Reuters) - The mystery over who controlled a British Virgin Islands-registered company that received $3.5 billion from Malaysia’s scandal-tainted state fund 1MDB deepened on Monday when a company in the Middle East with an almost identical name said the BVI firm did not belong to it.

      Abu Dhabi's sovereign wealth fund, International Petroleum Investment Co (IPIC), and its subsidiary Aabar Investments PJS said in a joint statement the BVI firm with an almost identical name, Aabar Investments PJS Ltd, “was not an entity within either corporate group.”

      They had neither received any payments from the BVI company, which was wound up last June, nor assumed any liabilities on its behalf, the statement said.

      A Malaysian parliamentary committee investigating 1MDB said in a report released on Thursday that the Malaysian sovereign fund sent a total of $3.5 billion to "Aabar BVI".

      What happened to the money after it went to the British Virgin Islands could not be determined, the report said.

      Link :-
      https://www.google.com/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN0X8190

      Delete
    5. Anon 00:14

      Perlu di ingat bukan setakat Aabar Investments PJS sahaja yang di celup , syarikat gergasi Blackstone turut menjadi mangsa .

      Jho Low menubuhkan Blackstone Asia Real Estate Partners Limited di Hong Kong . Hampir merupai syarikat kepunyaan Blackstone Global iaitu Blackstone Real Estate Partners Asia .

      Delete
    6. trying so hard and so far, but nothing from J to mention bout PM's closest partner in crime.

      The evengelis kafiruun which relate with Najib, Rosmah and Riza Aziz. The only kafir evengelis that Mr J will clean up his asshole @ rectum for free.

      THE JHO TAEK LOW. Please clean up deeper J! His shit was all over our world!

      Delete
    7. Anon Aabaar BVI kepunyaan IPIC. As far as 1MDB concerned they have made payment. It is up to IPIC to sort any issues with Aabaar BVI or Qadem AlQubaisy. Again we are playing diversion. PAC has clearly found that 1MDB lost no money. TSKI has given thumbs up to 1MDB rationalisation plan. 1MDB has delivered all required payments. Got a problem with that? Please focus and stop spin and diversion. This spin has been answered many times....

      Delete
    8. Anon 0050, kalau ada bukti DSN atau Jho Low sama sama curi duit sila hantar kat DOJ. DOJ baru nak siasat. Kalau tak ada bukti lebih baik diam. Kerana sebar fitnah itu buruk padahnya. Ambillah peringatan.

      Delete
    9. Mr. J

      What a bullshit you are talking about ??

      IPIC has already made declaration stating that Aabar BVI has nothing to do with them . That's the reason for the 1MDB to make payment towards IPIC .

      If indeed , Aabar BVI is IPIC subsidiary as claim by you , there is no reason for another round of payment .

      I guess you are experiencing hallucination till you can't differentiate between reality and fantasy !

      Delete
    10. Kenapa perlu hantar doj, kenapa polis malaysia x siasat walaupun laporan telah dibuat? Sedangkan terang terang duit dimasukan ke clone company yg didaftar di british virgin island. Kau sendiri tau jawapannya kan?

      Delete
    11. Dan satu lagi, sejak bila pulak pac ambil alih tugas polis dan sprm? Ate they trained investigative body?

      Delete
    12. J Oh! J
      "PAC has clearly found that 1MDB lost no money"

      Ha ha ha...!
      Cer kau tepekkan di sini, klausa mana dalam laporan PAC dgn statement begitu...?

      Delete
    13. Berposak J google tgh carik jwpn, selak2 part yg HANYA "memenang"kan dia... hu hu hu

      Delete
    14. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    15. Jebon.....aku tanya apa beza Aabar BVI dan Aabar PJS......apa hal ko tak terangkan PERBEZAAN antara 2 syarikat tu....???

      Instead of anwering my question......ko pusing ke lain untuk elakkan dari menjawab tentang PERBEZAAN antara 2 company tu.....bijak...bijak.....ko Jebon.

      You are very smart in telling lies and beating around the bush....sama macam Jibo...

      Ko kata Aabar BVI tu anak syarikat IPIC......bapaakkkk luuu...!!

      Biar aku terangkan pada ko.....anak syarikat IPIC yg tulen dan sah ialah Aabar PJS.....bukan Aabar BVI.

      Aabar BVI telah disahkan oleh IPIC bukan anak syarikat mereka.......cuma nama saja nak akan2....Aabar BVI is a bogus fake company.

      PAC telah mengesahkan sebanyak USD1.367 billion telah dibayar kepada Aabar BVI (Aabar Ciplak).....dan Tony Pua sudah berkali2 tanya berkenaan dengan duit tu......ke mana perginya duit tersebut.......sebab sepaturnya duit yg dibayar pada fake company tu diclaim balik.....bukan dibiarkan hangusssss....

      Petikan dari Says News
      14 April 2016 :-
      The Public Accounts Committee (PAC) said in its 106-page parliamentary report on 1MDB on 7 April that 1Malaysia Development Bhd (1MDB) had not proven that Aabar BVI, which has a name closely resembling Aabar Investments PJS, is a subsidiary of Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co. (IPIC).

      The report also revealed that the PAC's probe found that 1MDB had made a payment of about USD1.367 billion (RM4.24 billion), without the approval of 1MDB's board of directors, to Aabar BVI as security deposits in 2012.

      Link :-
      http://says.com/index/news/1mdb-paid-billions-to-fake-aabar

      Jebon.....petikan berita di atas menunjukkan PAC mengesahkan 1MDB tidak dapat membuktikan bahawa Aabar BVI ialah anak syarikat subsidiary IPIC......statement ni jaauuuhhh menyimpang dari dakwaan ko yg kata Aabar BVI ialah sub-company IPIC......jelas ko MENIPU...!!!!

      Jebon guna common senselah....kalo betol Aabar BVI tu subsidiary IPIC.....apa ke hal IPIC nak nafikan...??

      Kan ke kalo IPIC nafikan benda yg betol.......maka nampak terang yg IPIC nak klepet duit 1MDB....

      Kalo betol 1MDB dah bayar pada Aabar yg tulen.......maka tak perlu nak bayar sampai 2 kali....

      Jebon ko ada common sense ke tidaaakkk...???

      Liciikkk betol ko spin kata Aabar BVI tu anak syarikat IPIC.

      Mula2 ko elak dari jawab soalan aku dalam posting at 21.23.

      Kemudian Anon 00.14 ulangkan posting aku pada ko lagi sekali di atas.....

      Bila ko dah tak boleh lari.....terpaksa jawab......ko bagi jawapan spiiinn gasssinngg.

      Jebon memang membohong dah jadi makan minom ko......

      Dalam aku dah bagi petikan berita yg terang2 confirm Aabar BVI tu bukan anak syarikat IPIC pon ko masih spiiin ligaattt jugak lagi.....

      Apa punya manusia ko ni Jebon...????

      Delete
    16. Bro phantom.

      Jangan haraplah J akan jawab.

      Dia hanya seorang pendusta kaki spin.

      Delete
    17. Yesss Bro John Doe......you are absolutely right.

      Jebon ialah seorang pendusta, makan minom tidor dengan kata2 dustanya.

      This Jebon is telling lies right under our noses........

      Shame on you Jebon...!!

      Delete
  12. Berapa banyak duit rakyat habis buat RCI ni?

    Macai2 mcm , unknown sahabat dan kejora pun dah gebang Tun M dah bersalah, ketaq lutut dsbgnya.

    Tapi pengerusi RCI pun tak boleh nak buat keputusan mudah nak panggil Tun M dan DSAI ataupun tidak.

    Apa punya tur la depa semua ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan cash is king ni ada kisah ke pasal duit untuk buat rci,duit juta2 tersalah bayar pun boleh buat dek je apahal lah sangat rci ni.

      Delete

    2. Pada penyiasat mempunyai budibicara tentang siapa yg perlu mereka panggil. Yg tak perlu , tak perlulah, nanti bertambah banyak pula duit rakyat habis.


      Delete
    3. Sejak bila puak penyamun ni prihatin pasal duit rakyat....selagi boleh diperah diguna selagi tu deme tak berenti guna duit rakyat.....berapa2 tu tak kesah beb sebab rakyat yg tanggung.......bukan duit bapaaakkk dia....

      Delete
    4. betul tu bro phantom...hehehe duit tak cukup untuk bayar hutang abang ahlong dari tanah besar ada tak pun kasi up lagi tu Gosok Sampai Terpanchut.

      Delete
    5. Betoi jugak kan bro phantom.

      Bukankah mufti depa unknown sahabat pun berfatwa duit kutipan cukai dsei rakyat tu adalah duit depa sendiri dan demikian sukahati depa la nak belanja camna..

      Delete
  13. Penyokong Najib boleh kaut masa Najib berkuasa....... lantaklah apa rakyat nk kata....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuasa Najib penting untuk dipertahankan......hahaha......bila berkuasa bolehlah kita buat bolehland

      Delete
    2. Anon semua.
      Saya rasa mrj ini perempuan...

      Delete
    3. Anon semua.
      Saya rasa anon 10.44 ini perempuan JALANG......

      Delete
  14. RCI is part of the plan to kill off tun's political aura! Not for the benefit of nation. Somewhere, someplace has alteady written how this gonna end. It's just a matter of plotting the story board to serve the endings. Mcm kes altantuya, bila ending dah ada, motif pun x diperlukan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You may be right Macy .

      When Najib announced the establishment of an RCI for the Forex loss , the aim is none other than to finding faults and blame it all on Mahathir .

      My scepticism is compounded by the hush-hush manner the RCI being carried out . Ninety days to wrap up investigation and come up with a report . It will somehow be a record.

      Within the limited time frame , the order is either to determine the unfold or to come out what is being told .

      Even the RCI to enhance the operation and management of the PDRM took more than a year ...from February 4th 2004 till June 12 2005 for the report to come out .

      Delete
    2. Right bro diny. RCI is nothing more than just another blockbuster movie to malaysian audience; diverting attention from real and more pressing isues. I am almost certain that they will find something in between and use it as a bargaining chip. That is why the timing is almost coincide with the forecasted election date. Follow our lead or you'll be charged type of scenario. Nonetheless, how wrong they are. Underestimating people's power might have been their biggest mistake!

      Delete
  15. Anon 1 banyak makan rasuah dedak yeak?

    ReplyDelete
  16. Raja raja diam
    Cerdik pandai diam
    Tak per rakyat dah tau
    Buat banner skandal najib
    Hapuslenyapla umno bn
    ALTANTULYA
    KAPALSELAM
    1MDB
    2.6BILLION
    GST
    SUBSIDI
    HARGABARANG
    RASUAH
    FELDA
    DUN PULAU MANIS PEKAN
    ROSMAH POYA
    RIZA JUDI
    JHO LOW SONGLAP

    ReplyDelete
  17. Najib ingat dia cari salah tun aku nak undi Umno/BN...mimpi la ko najib.. kalau calon pembangkang seekor babi pun aku sokong ABUP

    ReplyDelete
    Replies
    1. This guy means business! Salute you bro!

      Delete
    2. Tapi errr, psl calon pembangkang seekor babi tu we talk about that later k!

      Delete
    3. skadar nak samakan taraf najib dgn babi kott....

      Delete
    4. Dalam satu pameran berunsur keislaman, sorg budak skolah yg jaga booth bertanya Najib bila Najib mengunjungi booth mereka:
      "Boleh DSN berikan contoh najis mughallazah selain anjing...?"

      Terdiam tak leh jawab, beb...!
      Hanya menyeringai mcm kerang busuk.

      Last2, kawan si bdk sekolah yg bertanya tu jwb:
      "Izinkan saya bantu jwbkan Tan Sri... babi"

      Najib pun tak tahu babi tu najis berat...!
      Itu sbb perangai babi yg dibuatnya...

      Delete
    5. Dah lah pernah nyebut:
      Allah sallallahu alaihi wasallam
      Muhammad subhanahu ta'ala.
      tanpa rasa kekok...!

      Pas tuh, time beri ucapan - siap kunun berbau2 islamik, dgn dalil hadis bagai (teks org lain yg derive, dia hanya tukang baca)...

      "Bangga sungguh" aku ada PM cenggini

      Delete
  18. Niat yg tidaknjujurvtidakbakan berjaya...najib dan geng umno cuma mahu menggunakan RCI untuk menjatuhkan tun madey dan anwar....kalo najib nak mencari pesalah kerugian forex najib boleh repot polis supaya siasat dan heret pesalah ke mahkamah
    ....adekah najib tak yakin polisvmampu siasat kes yg dah basi berpuluh tahun?...najib telahpon menjadi anggota kabinet semasa kes forex...dia sendiri bisu berpuluh tahun...hanyevmacai seperti mr Jebon dan dan sahabat yg sangat jahil keldai najib yg heboh2....akhirnye senyap begitu saje setelah saksi2 yg dipanggil tidak menyatakan ini semua arahan tun madey dan anwar ibrahim...semasa sidang panel kas sidek sepatutnye dahbpanggil semua saksi....bekas KSN pon tidak cekap...buang masa dan wang kerajaan...

    ReplyDelete
  19. namanya suruhanjaya siasatan di-raja. buat secara teluslah, panggil semua saksi dan tegakkan kebenaran. ini dah mcm memperlekehkan institusi di raja... koman sangat. perabihkan duit jek..

    ReplyDelete
  20. Inilah agaknya berkat Amiin kan doa kebenaran. Satu demi satu fitnah 1MDB terurai. PAC bersihkan DSN. Berapa negara yg siasat tiada langsung babitkan DSN. CRB peluh dingin nak bawa bukti berlori lori nya. DOJ yg diharap sangat nampak dah berubah arah. Tiada tinggal apa apa melainkan air liur. Pihak yg menuduh sendiri kini terjerut leher dlm tali yg dihulurnya. RCI Forex yg tengah berjalan menjadi igaun bagi pentaksub PH. Sepatutnya manusia ini gembira dgn kebenaran. Namun ramai yg hanya menurut nafsu dan menolak kebenaran. Perkara ini menjadi Sunnahtullah pada kaum kaum dulu yg menolak kebenaran yg dibawa dan menurut dorongan nafsu. Cuma doa sebahagian dari mereka akan sedar dlm keluar dari lubok fitnah dan sengsara ini. Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Quote of the year " bodohla kalau saya curi duit pastu masuk dalam akaun saya sendiri"

      Delete
    2. Bagi insan seperti mrj dan sahabat anjing najib yang lain semuanya menggangap Kepembangkangan di negara ini — barangkali hanya di negara ini, seolah-olahnya satu jenayah. Lebih daripada itu, ada juga masanya penentangan, perlawanan, bantahan dan teguran itu dijawab dengan retorik agama sehingga menjadikan kepembangkangan satu dosa. Habis hujah patriotisme, jawab dengan hujah syurga neraka.

      Apakah hanya ada satu suara saja yang dibolehkan, sehingga suara-suara dengan nada yang berlainan jadi jenayah, atau dosa?

      Apakah kepembangkangan satu pengkhianatan? Kenapa kepembangkangan tidak dilihat sebagai satu juga aksi mengisi kemerdekaan?

      Selalu apabila ada kritikan atau peringatan, bantahan atau penentangan, mereka yang menegur dan membangkang itu dicap mahu menjahanamkan negara, merosakkan segala yang sudah dibina dan menghancurkan masa depan. Soalnya, kenapa?

      Kenapa susah sangat untuk kita menerima dan mengakui bahawa mereka yang menegur dan membangkang ini juga warganegara — lahir dan matang di negara ini, dan suatu hari nanti, mati juga di negara ini. Mereka tidak ada tanah air yang lain selain Malaysia. Malaysia yang sama inilah tanah air mereka.

      Kalau tuduhan yang dicampakkan kepada mereka itu benar — bahawa mereka ini pengkhianat, perosak, penjahanam negara — dan kalau gerakan mereka itu berjaya, lalu apa?

      Menerima retorik politik itu, yang adakalanya dibalut dengan retorik agama, kita yang waras dan masih menggunakan otak berfikir ini wajar bertanya: Sekiranya gerakan kepembangkangan itu berjaya, dan negara ini musnah binasa, mereka yang berjuang itu sebenarnya mahu ke mana?

      Apa masuk akalnya berjuang untuk kemudiannya apabila berjaya, menderita kerana negara hancur berkecai? Tidakkah kepembangkangan itu sebenarnya mahu menyelamatkan negara daripada porak peranda?

      Delete
    3. Unsolved mystery " duit tersalah/tersengaja bayar ke clone company yg masih lagi belum dijumpai"

      Delete
    4. Itulah! Bila berada dipuncak kuasa terlalu lama, mereka menyangka kuasa itu milik mereka.

      Delete
    5. Najib osa kan laporan audit untuk sembunyikan salah urus dalam 1mdb, kemudian kutip duit dari rakyat dari pelbagai cukai termasuk gst. Adakan projek yang belanjanya berganda, kumpul dan bayar hutang 1mdb. Bila dah selesai bayar, ubah laporan audit dan keluarkan dari osa.

      Delete
    6. Mr. J

      You still haven't response to my very simple questions .

      When I can expect the answer from you ?

      Delete
    7. Anon 2218, demokrasi sepatutnya membina dan bukan menghancur. Apa ada pada pembangkang kini. Pakatan yg caca marba. Tiada PM, tiada barisan Menteri dan tiada sebarang polisi. Yg ada hanya fitnah disebar untuk bangkitkan benci rakyat pada pemimpin dan kerajaan. Begitu hinanya cara pembangkangan ini. Inikah system yg jadi idaman saudara?

      Delete
    8. J, samada kau sedar ke x, apa yg kau cakap sekarang ni is starting to coming back at you. Kau cakap pasal demokrasi yg sepatutnya membina bukan menghancurkan. Take a good long look at what you and your master is doing! Arent you the one who is sowing the seed of racial hatred between malay and chinese? Bukan kah boss kau yg menghancurkan reputasi malaysia di peringkat global dgn skandal 1mdb. Just to name a few. Dah cakap j, jgn belit kuat sgt nanti terbelit leher sendiri. Quit it and take whatever what is left of you before you are left with nothing. If you know what i mean!

      Delete
    9. Mr. J

      You still haven't response to my simple questions ???




      Delete
    10. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    11. Mr J,

      Belum lagi, sebab kebenaran apabila ia sampai maka kebathilan itu akan lenyap.

      Sama-sama kita menunggu siapa yang bakal 'lenyap'.

      Sesal kemudian tidak berguna.

      Delete
    12. Anon semua....
      Saya rasa MRJ ini Perempuan.
      Atau jika ianya lembu di panggil 'Lembu Kasi' istilah orang kelantan. Lembu yg sudah dikambiri(dibuang batu).
      Saya lihat cara 'J' menjawab kritikan semacam 'dia takda perasaan bersalah'.
      Orang macam ini dia boleh buat muka selamba dan tak faham macam pie am itu.

      Delete
    13. Anon semua....
      Saya rasa Anon 10.52 ini Perempuan JALANG.
      Atau jika ianya lembu di panggil 'Lembu Kasi' istilah orang kelantan. Lembu yg sudah dikambiri(dibuang batu).
      Saya lihat cara 'Anon 10.52' menjawab kritikan semacam 'dia takda perasaan bersalah'.
      Orang macam ini dia boleh buat muka selamba dan tak faham macam mukA madey mamak kerala kutty tu.

      Delete
    14. J itu maknanya Jib.

      Aku rasa Mr J ni adalah Najib sbb cara menjawabnya sebijik mcm si pee aim @ MO1.

      Delete
  21. Samalah dengan Mahathir dalam kes liwat Anwar dulu.buat naya kat orang boleh.Bila Najib buat menyalak macam Mahathir dan kroni tak pernah buat aniaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau yg duduk dalam gua! Masa tu org dok bising jugak!

      Delete


  22. Hadi ada lagi ke pada bulan Oktober ini?

    Itu lah beza nya keadilan negara orang dengan keadilan negara sendiri.

    Tanpa berhujah dengan ayat-ayat dari Quran, Hadi di beri keadilan..

    ReplyDelete
  23. I admired Mr j. Able to grip such a good Job.
    In this economy downturn. With all stuffs price rising. Every cent count.
    I am a plumber. My work order been reduce half. My kids On and off miss their support.
    Mr j. Could you please recommend me to yr boss.
    I only charge rm10 per hour to write comments.
    No matter what yr boss need me to write. I will obey
    100 percent

    ReplyDelete
  24. Berasaskan kepada sekatan keras Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump terhadap kemasukan rakyat negara Islam tertentu, maka lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib ke negara itu minggu hadapan (12 September) tidaklah menggembirakan rakyat Malaysia terutama orang Islam sebaliknya mereka memandang serong dan curiga.

    Banyak pemerhati politik dan ekonomi lebih melihat lawatan Najib sebagai dipanggil mengadap kerana sikap berbaik Najib yang tidak berhati-hati dan gopoh gapah dengan Republik Rakyat China terutama dalam kerjasama ekonomi yang melibatkan kawasan keselamatan di Malaysia sendiri.

    AS melihat kerjasama ini, akan mengikat Malaysia dengan tekanan politik dan keselamatan dengan China dalam jangka panjang.

    Walaupun beberapa tindakan Trump dilihat sebagai tidak disenangi oleh rakyatnya sendiri tetapi langkah mendekati Russia sebaik sahaja beliau mengambil alih kuasa difahami oleh negara-negara Eropah dan juga dunia antarabangsa sebagai diperlukan dengan kemaraan strategi ekonomi China yang telah pun menggugat beberapa negara di Africa begitu agresif dan pantas di Asia Tenggara.


    Walaupun Malaysia merupakan negara Asia pertama merintis hubungan deplomatik dengan China ketika keganasan PKM (Parti Komunis Malaya) masih berjalan di Malaysia tetapi AS mempunyai keyakinan terhadap kebijaksanaan kepimpinan Malaysia masa itu Tun Abdul Razak untuk mengendalikannya tetapi kepincangan pengurusan negara di bidang keselamatan dan ekonomi di bawah pimpinan anaknya Datuk Sri Najib menimbulkan keraguan, prasangka dan debaran di AS.

    Malaysia dan Singapura yang berlatar belakangkan doktrin keselamatan dan ekonomi Barat sejak sebelum merdeka dilihat sebagai Strategic Partner AS dan Barat dalam menghadapi China tetapi AS melihat hal ini tidak lagi terjamin di bawah Najib.

    Maka itulah kenyataan Kedutaan AS menegaskan lawatan Najib itu akan memperkukuh hubungan dua hala dan akan mengembangkan kerjasama rantau antara rakan Amerika Syarikat di Asia Tenggara.

    Najib sedapat mungkin mahu mengelakkan lawatan ke AS kerana takut menghadapi wartawan -wartawan AS yang agresif tetapi beliau tidak dapat menolak panggilan mengadap kuasa besar ini.


    zainudin maidin at 16:10

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak pemerhati politik dan ekonomi lebih melihat lawatan Najib sebagai dipanggil mengadap kerana sikap berbaik Najib yang tidak berhati-hati dan gopoh gapah dengan Republik Rakyat China terutama dalam kerjasama ekonomi yang melibatkan kawasan keselamatan di Malaysia sendiri.


      DIPANGGIL MENGADAP TUU......LEKEH BETUI PM KITA NI.

      KALU TUN M,MAU TUN REJECT JER JEMPUTAN AGEN BARAT YANG NAK BUNUH RAKYAT MALAYSIA TU KOT..

      TAPI SI BIJAN BUGIS NI BANGGA LAH PULAK...TIAP2 HARI KEPMEN KAT ORANG FELDA DAN KAMPUNG SEMUA TUDUHAN RASUAH IALAH FITNAH AGEN BARAT,TAPI AGEN BARAT TU LA NAK DI JILAT JUBURNYA PULAK.

      Delete
    2. Takda lagi sejarah negara kita perdana menteri terhegeh hegeh nak rapat dengan us..sekoq ni jer lain dari yang lain

      Delete
    3. Walaupun Malaysia merupakan negara Asia pertama merintis hubungan deplomatik dengan China ketika keganasan PKM (Parti Komunis Malaya) masih berjalan di Malaysia tetapi AS mempunyai keyakinan terhadap kebijaksanaan kepimpinan Malaysia masa itu Tun Abdul Razak untuk mengendalikannya tetapi kepincangan pengurusan negara di bidang keselamatan dan ekonomi di bawah pimpinan anaknya Datuk Sri Najib menimbulkan keraguan, prasangka dan debaran di AS.

      Delete
    4. Cibai btui caiii umno.tiap hari dok kempen orang cina malaysia nk komuniskan malaysia.tapi buleh plk dok rapat dgn negara komunis tulen

      Delete


  25. RCI tak dapat putuskan samada akan memanggil Anuar dan Mahathir atau tidak.. tetapi ada bahalol kat sini kata akan di panggil di peringkat akhir.

    Kalau di panggil di peringkat akhir bermakna RCI akan mengeluarkan kenyataan separuh masak berdasarkan keterangan saksi yang berdendam atau yang fasik.

    Atau RCI ada 3 bulan dan sehingga ini hampir semua saksi telah di panggil.. kalau ada pun mungkin dua orang lagi yang panggil.. yang memakan masa seminggu saja..

    Jika mengikut jadual.. RCI masih ada banyak masa untuk panggil Anwar dan Mahathir..

    Jika Anwar dan Mahathir tidak di panggil mengapa RCI benarkan Mahathir di wakili Peguam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabarlah saudara. Kenapa takut RCI? DSN tak takutpun siasatan. Kan RCI itu open? Tiada apa apa yg sembunyi. Bila RCI dah sedia TDM dan AI akan menghadap. Cuma takut TDM kata 'saya tak ingat'. Kalau mcm tu memang buang masa panggil TDM. Gelabah benar pentaksub PH dgn RCI.

      Delete
    2. j ni pembohong....macam dia lebih pandai....aku bukan org law...tapi apa yg aku baca mmengenai progres rci forex ni, dah macam sarkas...tujuan dia makin lama makin tersasar.

      j, ko cukopla membohong.....dari progres ni, aku yakin saksi utama tak akan dipanggil kerana, itu tidak akan mencapai tujuan najib....

      ko kelentong lebih, atau ko salah satu dr panel rci, betul ke? ko cakap pun macm ko pandai dr depa.

      eat shit and die J, so the world can have peace without despicable moron like u!

      Delete


    3. Bukan nya takut RCI tapi takut sebab RCI yang takut nak panggil Anwar dan Mahathir.

      dad, J powerful. Dia bukan panel tapi dia lah “tangan ghaib" yang menjadi Pemutus RCI. Kalau J kata panggil di peringkat akhir, maka memang Anwar dan Mahathir akan di panggil. J saja yang adil di sini dan tahu semua perkara tentang tujuan Najib.

      Kepala bana. Soalan adakah Anwar dan Mahathir akan di panggil? RCI jawab tidak dapat putuskan bukannya soalan tanya mengapa Anwar dan Tun tidak di panggil lagi?

      Berbalik kepada RCI. Najib punya alasan bukan nak cari kesalahan tetapi lebih nak pastikan berapa kerugian sebenar dan apa yang perlu dibuat untuk masalah tersebut tidak berulang.

      Dengan tujuan tersebut apa perlu panggil Anwar dan Mahathir?

      Takut Tun jawab tak ingat ke atau takut Tun nothing to hide..

      Hampir semua saksi sudah di panggil namun mungkin RCI terpaksa panggil budak despatch yang berulang alik ke Bank Negara atau pengawal keselamatan untuk mengesahkan kehadiran Tun pada tarikh transaksi..

      Delete
    4. Jom... jom... jom...

      Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
      Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
      Soal dgn ringkas, jelas & terang.
      Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

      1. How much assets of 1MDB still intact ?

      2. How much liabilities 1MDB still has ??

      3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

      4.

      5.

      6.

      7.

      8.

      9.

      10.

      Saya putar lagi Halim...
      Wang besar, wang besar, wang besar...!

      Delete
    5. Jebon.....stop shitting here n there...!!!

      Delete
  26. halooooo J...

    pandang sini kejap...

    phuiiiitttt...

    kakakah...

    ReplyDelete
  27. dua tiga hari lepas Pakatan Harapan mengeluarkan kenyataan media keputusan yang ditandatangani oleh Ketua-ketua Serigala (serigala elit) untuk tidak lagi menjelirkan lidah mengharap kepada PAS.

    tak lama kemudian pecah khabar yang di petik sebagai arahan daripada seekor Serigala Elit yang mengarahkan supaya "rundingan" untuk kerjasama dengan PAS diteruskan yang bersifat seluruh DUN n Parlimen diketuai oleh Menteri Besar Selangor sebagai mewakili Parti Liwat (PKR) - Serigala itu sedang terbelenggu disebalik tirai besi akibat sabitan kes liwat.

    "perseteruan" diantara Lelaki Tua Renta dan bekas anak didiknya kini bersambung di dalam "rumah" yang sama - mengimbau kembali sejarah dua ekor serigala elit.

    usia kedua-dua ekor Serigala ini hanya mampu memberi kesan terhadap fizikal n tenaga, namun bukan pada gejolak nafsu dan angan-angan mereka.

    mengikut firasatku - Lelaki Tua Renta sekali lagi bakal "melontar" si Raja Liwat untuk terus tunduk pada segala kehendak atau akan dimatikan secara perlahan-lahan.

    letakkan seekor singa bersama seekor harimau didalam sebuah kandang - maka pasti akan rosak binasa keduanya serta runtuh kandang tersebut. demikianlah keadaan dan sifat diantara Raja Liwat dan Lelaki Tua Renta diletakkan kembali didalam kandang syaang sama (Pakatan Harapan).

    aku teruja untuk melihat bagaimana agak nya penjilat tegar Lelaki Tua Renta - Shahbudin.com bakal "mencorak" sesuatu agar kemenangan sekali lagi berpihak pada Lelaki Tua Renta dalam permusuhan paling epik pada abad ini.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm...pakatan penuh dgn serigala.....rimau pun ada...rimau malaya..

      umno penuh dgn tikus, tikus parit, tikus tanah, tikus jamban pun ada macm j, unknown, kelie castle.....

      tikus jamban akan bermati2an cakap, bau taik yg hari2 selubungi dia itu adalah yg terwangi mereka percaya ada dlm dunia ni. apa yg ada diluar sana, adalh sampah, tak berharga. mereka merasa bangga hari2 makan taik sambil menjeling tikus kat luar, terutama tikus tanah.

      ada tikus yg asik2 tunggu hari selasa yg tak kunjung tiba....

      Delete
    2. aka sahabat sial babi,inilah babi sebenar

      Delete
    3. DAD 3 - kamu tidak dapat membantah apabila aku tunjukkan sifat sebenar politikus2 didalam Pakatan Harapan ibarat keadaan kawanan Serigala.

      retorik tidak dapat menyembunyikan sifat sebenar betapa mereka saling berkhianat sesama sendiri. manusia jahil diajar supaya memusuhi UMNO yang menjadi tunjang kerajaan agar kuasa pemerintahan dapat pada Para Serigala dan kemudian mereka akan saling melahap sebanyak mungkin habuannya (kuasa,harta,jawatan) dan tidak akan berbelas ehsan - tolong lihat bagaimana Rafizi Ramli yang dahulunya merupakan Serigala Elit, kini sedang berubah menjadi seekor kucing kurap - kisahnya tidak ubah perjalanan karier politik Tan Sri Khalid Ibrahim.

      aku tidak diajar menjadikan hawa nafsu (kehendak) sebagai kewajipan kerajaan agar dipenuhi, sebaliknya aku ditanam agar menuntut keperluan dalam urusan fardhu Kifayah serta urusan akidahku dipelihara sebaik mungkin oleh Pemerintah.

      ketika manusia jahil itu memekik yg tekanan kos sara hidup semakin naik dan ia merupakan "kezaliman" hasil daripada kerajaan. sedang hakikat sebenarnya himpitan kos sara hidup hanya memberi kesan pada hawa nafsu (kehendak). bukan pada kewajipan keperluan asasi. kezaliman sebenar ialah matinya sifat syukur di dalam dada manusia-manusia jahil. mereka mengejar segala janji Para Serigala ibarat ikan mengejar mata pancing.

      kadangkala aku cuba menyelami dada golongan seperti ini dan aku tidak dapat bayangkan jika mereka diuji Allahswt dengan sebuah kerajaan yg jauh lebih membinasakan - apakah mereka akan menjadi gila ?

      salam ya Salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. tikus sahabat.....ko tak suka dgn serigala, takpe....tak de sesiapa pun yg sakit....

      tapi yg nyata.....tikus2 makan taik saja yg rasa sedap nya taik tu.....seperti manusia2 yg tak beleh terima kenyataan yg pujaan hati nya pembohong!

      sad to say, it does not bother me if your paramount lying scumbag want to raise the gst to 20%! but, it bothers me, when he lied, he manipulated, he stole, and a full loads of shit scumbags like u who do not give a shit if lying and stealing are the king as of cash is king.

      u can say what ever u like, to me u r just another tikus jamban....smell whole lots of shit!

      i despise your jibo as i despise anal lickers like u!

      Delete
    5. Apa kata kalau kita bagi peluang kepada kerajaan baru dan lihat hasilnya! Kalau lagi teruk, kita boleh tukar balik betul x? Sounds fair to you? Democracy at its best! Don't you think so?

      Delete
    6. Macy - mainan psikologi seperti ini terlalu klise untuk dipertaruhkan sepertimana alasan avergreen setiap kali Pakatan Serigala kalah dalam Pilihanraya (13-0).

      beza diantara BN/PAS berbanding PH ialah dasar dan hala tuju.

      1) Barisan Nasional - ditunjangi UMNO selaku pengerusi dalam BN dan menjadikan Hak Keistimewaan Melayu serta kedudukan ISLAM sebagai asas ikatan (selari dengan perlembagaan)

      Pakatan Harapan - dipecahkan kuasa pemutus kepada puak masing-masing dan halatuju terikat pada konsesus, hatta pada keistimewaan Melayu dan kedudukan ISLAM (apakah kamu perlu mendapatkan konsesus untuk urusan yang melibatkan pelaksanaan ISLAM).

      memilih Para Serigala bererti ingin merubah perlembagaan Malaysia.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    7. Perlembagaan malaysia will be there x kira siapa jadi pemerintah! Kalau hala tuju setakat atas kertas dan menjadi mainan sibibir merah jambu jer x memberi sebarang makna. Selama 60 tahun ada nampak islam dimartabatkan dalam ertikata yg sebenarnye? Gimmick jer. Nak bentang ruu tu pun dok main tarik tali. What stopping them? Cina kapir dok sini sepanjang hayat dia pun x menjadikan dia muslim! Tetap jugak kapir. Tepuk dada tanya iman bai. Ekonomi pulak macamana? Boleh tengok sendiri x payah nak citer. The point is umno has failed. It is time for a change!

      Delete
    8. Susah kalau dah rasis ni...berpolitik atas daae perkauman semata2

      Delete
  28. Mr Jahanam,
    Aabar PJS dan Aabar BVI ni sama ke tak?
    Kita orang tunggu jawapan kamu ni!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu hari selasa nanti J jawab. Tapi date belum fix lagi.

      Delete
  29. RCI SEPATUTNYA MEMBENTUK RCI LAIN
    UNTUK MENYIASAT RCI YANG MENYIASAT
    RCI FOREX...

    pening...pening..tapi betul

    ReplyDelete
  30. Mr J 0005,
    Sistem demokrasi negara mana yg ada 2 PM / Presiden yg berbeza dlm pemerintahan yg sama ?... klu menteri dari pembangkang tu mmg ada....
    Tolong J beritau saya....

    ReplyDelete
  31. Ha....aka sabat,
    Aabar PJS ngan Aabar BVI tadi tu. Dua2 nama sama Aabar...betul ke sama syktnya.

    ReplyDelete


  32. Tujuan AI teruskan berbaik dengan PAS ada juga betul nya sebab PAS selama ini adalah pembangkang sedangkan walaupun UMNO itu parti Melayu, selama ini UMNO bukannya pembangkang.

    Mampukah PAS bertukar ke arah mengikut haluan UMNO dengan bersongkol kezaliman UMNO selama ini?

    Malang nya kerana usaha tersebut terlalu lama ia nya membawa implikasi yang tidak baik lalu AI bersetuju dengan Rafizi mengadakan Kongres Khas.

    Pihak yang satu akan menerangkan mengapa rundingan perlu di teruskan dan pihak satu lagi pula di beri peluang untuk menyampaikan kebimbangan mereka dengan rundingan tersebut.

    Usaha begini tidak dapat pada UMNO atau PAS. WALA bukan pada ketua tetapi pada yang benar dan yang terbaik.

    PAS hanya selesa dalam kelompok bangsa, satu bangsa iaitu Melayu. Apabila berhubung atau melibatkan berbagai bangsa dan pemikiran PAS tidak mampu.

    Jika AI tujukan usaha pengkukuhan pada PAS. Mahathir pula tujukan pengkukuhan bersama pemimpin pembangkang India.

    PAS melihat ini satu kerja dakwah yang sukar kerana selama ini pengalaman PAS hanya dengan orang kampung sahaja..

    wallahuaklam.

    ReplyDelete
  33. Malaysian Cybertrooper3 September 2017 at 08:20

    Kalau ikut fahaman Talibarut J di atas...

    Aku buat loan dengan Bank Islam, tapi masa bayar aku bank-in dalam akaun bro Phantom. Lepas tu bila Bank Islam bising aku kata itu urusan Bank Islam dengan bro Phantom la untuk selesaikan.
    Pada aku, aku dah bayar.... Jadi aku tak perlu ambik tau lagi dah.

    Bodoh nya Talibarut Najib ni semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gitulah jadinya kalo dah hari2 mandi kencing penyamun....

      Lariii alignment kepala yeooppp.......

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper3 September 2017 at 10:23

      Hahaha... Bukan alignment je lari yeop! Balancing pun out. Tu yg hilang pertimbangan tu. Suspension pun dah kompom haus habis tu.

      Delete
    3. Tayar pun dah botak nampak dawai, kuat sgt spin!

      Delete
    4. Gitulah jadinya kalo dah hari2 mandi kencing KETUA PELIWAT....

      Lariii alignment kepala yeooppp.......

      Delete
  34. Jom... jom... jom...

    Geng, tambah list di bawah utk Mr J jawab.
    Senaraikan soalan2 yg basic je, toksah yg mengarut2 yg kompleks2.
    Soal dgn ringkas, jelas & terang.
    Dia masuk je, tepek list soalan2 di bawah:

    1. How much assets of 1MDB still intact ?

    2. How much liabilities 1MDB still has ??

    3. Berapa tahun 1MDB sudah tiada penyata akaun beraudit ??

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    Saya putar lagi Halim...
    Wang besar, wang besar, wang besar...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...ANON 08.33...SEWEL....MACAM BUDIN SEWEL.....

      Delete
  35. http://taipingmali.blogspot.my/2017/09/tun-razak-exchange-trx-mula-menyerlah.html?m=1

    BANDAR TRX MAKIN TERSERLAH... BOIKOT SURIA KLCC KRONI LINTAH DARAT... FITNAH DAN SI PENIPU ISKUNDUR MAHA KUTTY MAKIN TERBONGKAR... SYABAS TRX. ....... ISKUNDUR OOO ISKUNDUR MAHA KUTTY SI PENIPU TAUBAT LAH SELAGI NYAWA DIKANDUNG BADAN... DAH TUA MENIPU LAGI.... ISKUNDURRR OO ISKUNDUT MAGA KUTTY CUKUP2 LA TU....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stakat masuk bagi komen 1 sen baik lah x payah nak komen, buat malu suku sakat kau jer!

      Delete
    2. BANYAK LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK 26 JAM SEHARI BERTERBANGAN DAN MEROYAN....
      PATUT LER BAU BUSUK BAU BANGKAI BABI DAPIGS....

      Delete
  36. Si dah tua tu pun boleh buat UMNO gigil terketar2...?
    Wow...! Hebat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. WOO ALOH....ORANG TUA MADEY DAH TUA GANYUT NI TAK DA SAPE PUN YANG TAKUT...
      RUMAH KATA PIIIILAH HANG....
      KUBUR KATA MAI...MAI...MAI LER MADEY....

      Delete
  37. yes..J bergerak aktif sebab tengok dlam maybank2u, payment dah masuk sebelum raya haji..yes..yes..jap.jap..alahhh..dlm cimbclick cheque belum clear daaaa...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak langau-langau Fukatan Haprak bergerak aktif dan berterbangan sebab tengok dalam maybank2u, payment dah masukdari Ketua To' Kong Dapigs sebelum Raya Haji lagi...dalam CIMBclick pun ada lagi imbuhan dari Ketua To' Kong Dapigs....
      Udah-Udah ler tu PENCACAI FUKATAN HAPRAK BELAAN ANJING KURAP KETUA TO' KONG DAPIGS...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...