Wednesday 2 April 2014

Kalau Tak Tahan Kritikan, Berhentilah Jadi Menteri...


Berikutan kritikan dalam banyak media terhadap kerajaan, yang sebahagian besarnya berpunca daripada kenyataan bercanggah, maklumat tidak tepat, kelewatan menyalurkan maklumat dan seumpamanya berkenaan operasi pencarian pesawat MH370, Pemangku Menteri Pengangkutan, Hishammuddin Hussein membayangkan akan mengambil tindakan saman terhadap perbuatan media yang didakwanya salah lapor itu.

Menurut sepupu Najib Razak itu, kerajaan telah mengumpul bukti sejak hari pertama operasi lagi dan apabila tiba masanya, kerajaan patut menyaman mereka.

Walaupun beliau mendakwa sudah mengumpul bukti sejak hari pertama operasi mencari MH370 lagi tetapi tindakan Hishammuddin ini dipercayai lebih didorong selepas pengumuman Perdana Menteri pada 24 Mac lalu yang membawa erti pesawat MH370 telah terhempas di Lautan Hindi dan semua penumpangnya terkorban, telah menimbulkan rasa marah waris mangss kerana sehingga ini tiada bukti kukuh mengenainya.

Sementara kenyataan Najib yang berbunyi "berakhir di Lautan Hindi" itu ditafsirkan oleh media sebagai "terhempas" serta disiarkan secara meluas keesokannya dan tidak dianggap salah tafsir oleh kerajaan, namun kerajaan hanya menganggapnya salah lapor selepas tujuh hari kemudian, itu pun setelah waris penumpang dari China meluahkan kemarahan mereka.

Sebelum itu pula, sudah beberapa kali maklumat tidak tepat dan bercanggah dikeluarkan oleh kerajaan. Ketidaktepatan maklumat itu bukan sahaja mengenai bagaimana penumpang yang menggunakan pasport curi boleh meloloskan diri, bahkan juga dalam hal semudah mengenalpasti ayat perbualan terakhir antara kokpit dengan pusat kawalan udara.

Sebab itu, setelah masuk hari ke 25 ini, maklumat kerajaan yang seolah-olah meyakini pesawat itu telah terhempas semakin diragui. Meski Najib turut terbang ke Perth untuk meninjau operasi mencari dan menyelamat, pemergian beliau turut juga diselubungi dengan pelbagai andaian dan persepsi.

Di ketika Hishammudin mengugut mahu menyaman media, di waktu yang sama Ketua Pengarah DCA, Azharuddin Abdul Rahman pula dilaporkan menghalau media dalam sebuah persidangan yang sepatutnya beliau turut menyentuh tentang perkembangan terkini mencari dsn menyelamat MH370.

Kenapa secara tiba-tiba media dimusuhi dan dijauhi? Adakah apa-apa yang cuba disembunyikan?

Dalam isu kerajaan dengan media, terutamanya dalam saat tegang seperti operasi yang sedang berjalan sekarang, kritikan memang tidak boleh dielakkan, terutamanya jika ianya berpunca daripada kelemahan kerajaan sendiri. Kalau pihak kerajaan dan agensinya bersikap telus dan tidak berbelit-belit dalam memberikan maklumat, media biasanya hanya menyalurkan saja apa yang dinyatakan itu.

Tetapi jika maklumat A bertukar B keesokan harinya, dan lusa menjadi C pula, tentulah media akan memberikan kritikan. Media arus perdana atau yang dikawal oleh kerajaan mungkin akan cuba melindungkannya tetapi media baru tentu saja akan mengkritiknya dan kerajaan seharusnya menerima baik kritikan seumpama itu.

Namun sekiranya media melontarkan fitnah, barulah kerajaan mempunyai pilihan untuk mengemukakan saman. Kritikan bukanlah fitnah. Mentafsirkan berakhir di Lautan Hindi sebagai sama erti dengan terhempas juga bukanlah fitnah.

Najib dan Hishammuddin adalah anak bangsawan yang tidak biasa dengan kritikan. Sejak lahir mereka sudah terbiasa dengan puji-pujian dan kawan-kawan yang mengelilingi mereka juga hanya terdiri daripada kalangan yang suka memuji. Tetapi dengan memilih karier sebagai pemimpin, kritikan tidak dapat diasingkan. Ia harus diterima sebagai asam garam dan cabaran.

Penonjolan watak suka kepada pujian amat terserlah apabila Hishammuddin, di sebalik kekalutan pesawat MH370 yang masih hilang, terlihat amat gembira dan teruja apabila seorang remaja Perancis, Victor Lopez yang berusia 15 tahun menulis surat menyatakan rasa kagumnya terhadap personaliti beliau yang ditontonnya melalui televisyen semasa operasi ini.

Hishammuddin bukan saja menurunkan tandatangannya pada sekepiing kad untuk dihadiahkan kepada remaja itu, tetapi turut berharap akan berjumpanya suatu masa nanti. Tidak dipastikan pula, jika pertemuan itu diadakan nanti, apakah beliau akan terbang ke Paris atau remaja itu akan diterbangkan dengan pembiayaan penuh ke Kuala Lumpur?

Memanglah penilaian Victor Lopez terhadap Hishammuddin tidak sama dengan penilaian rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia bukan saja kenal Hishammddin melalui televisyen tetapi juga kenal ketika beliau memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan dan deretan isu yang gagal diselesaikannya. Rakyat Malaysia juga kenal ketika beliau mencium keris dan kemudian menarik baliknya.

Sebenarnya itulah Hishammuddin. Kritikan, walau untuk kebaikan akan sentiasa dianggap menyusahkan manakala pujian, biar sekecil mana sekali pun, akan diperbesarkan dan dianggap penting dalam kehidupannya.

Sebagai pembayar cukai, yang dalam erti kata lain turut menyumbang bayaran kepada gaji dan elaun para menteri, tentulah tidak boleh jika beliau mengharapkan rakyat memberi pujian dan sokongan saja. Kalau tidak betul dan ada silapnya, maka bersedialah menerima kritikan pula.

Kalau terasa berat sangat beban kritikan yang ditanggung dalam isu pesawat yang hilang ini, berhentilah jadi menteri dan kembalilah kepada dunia yang penuh puji-pujian dan sanjungan seperti yang biasa dinikmatinya sebelum ini. (SH 02/04/2014)

11 comments:

  1. Well say.....ntah apa yg remaja Paris tu puji pun tak tau. Ntah2 budak tu kata muka Hishamuddin tu sebiji macam Eddie Murphy.

    ReplyDelete
  2. kite tunggu kluangman tulis apa.....jeng..jeng..jeng.....hahahahaha

    ReplyDelete
  3. Klu takut d lmbung ombk jgn berbanglo d tepi pantai..
    Mentaliti mnteri d mlysia ialah saman!!
    Tak pernah dngr dr ngara lain saman mnyaman klu pun ada mungkin jarang.

    Menteri Pertahanan Saman....
    Pemangku Mnteri Pngangkutan Saman...
    itu kategori yg layak untuk mnteri bodoh yg d lahirkan oleh parti umno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengata dulang paku serepih , mengata orang air lior sendiri meleleh.

      terlepas dulang jatoh dilaman , you ulang I saman .

      Delete
  4. Puak ni tidak akan sekali kali letak jawatan. Rugi besar jika letak jawatan. Kan dh ada plan nk beli radar baru. Tentulah rugi kalau letak jawatan.

    ReplyDelete
  5. sulaimen akhlaken2 April 2014 at 17:04

    Menteri cap ayam akan kekal dgn kebengongan dan kedunguannya.dulu,kini dan selama2nya...

    ReplyDelete
  6. Siapa yang suka menyaman sebenarnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapannya - siapa yang suka buat fitnah. Kena rujuk kepada senarai kes saman kat mahkamah le. Kalau tak ade pihak yang giler nak tabur fitnah takde le pihak yang kena fitnah saman pihak yang suka tabur fitnah......agak-agak cai boleh faham ke benda ni?

      Tobat lahom memang tak mampu faham. Depa hanya mampu paham perkataan dan ayat-ayat oucah je yang ada perkataan juburi, liwat je. Len-len macam tikus tengok besi je

      Delete
  7. jawatan yg diberi adalah satu amanah,klu tak blh terima kritikan jadilah rakyat biasa.Inilah mentaliti org bodoh sombong...

    ReplyDelete
  8. Menteri bersikap begitu adalah jenis haprak

    ReplyDelete
  9. Patutnya kalau tak boleh terima kritikan, maka terimalah kutukan. Jika melihat teguran sebagai kritikan, maka akan dilakukan penambahbaikan. Jika melihat terguran sebagai kutukan, maka tidak akan sedar akan kesilapan dan akan diulangi kemudian hari.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...