Monday 14 April 2014

Bermewah Macam Rosmah, Siapa Sabotaj Muhyiddin?


Berikutan pendedahan mengenai lawatan mewah Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin ke Dubai yang lebih dipenuhi dengan acara main golf dan menikmati jamuan mewah berbanding menghadiri program rasmi berkaitan pendidikan bermula 8 hingga 12 April lalu, Ketua Setiausaha Negara, Ali Hamsa memberi amaran tidak akan berkompromi terhadap penjawat awam yang membocorkan rahsia kerajaan.

Beliau berkata, tindakan tegas termasuk pemecatan akan diambil terhadap kakitangan yang berbuat demikian, sambil mengingatkan bahawa menjadi tanggungjawab mereka menjaga kerahsiaan kerajaan demi keselamatan negara dan kesejahteraan rakyat.

Baru-baru ini Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari dan Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim mempertikaikan lawatan lima hari Muhyiddin bersama beberapa pegawainya ke Dubai kerana didakwa tidak mendatangkan manfaat kepada rakyat berikutan ianya lebih dipenuhi acara bermain golf dan menikmati pelbagai jamuan bertaraf mewah.

Dalam lawatan lima hari itu, Muhyiddin didakwa hanya memperuntukkan tiga jam untuk acara rasmi berkaitan pendidikan manakala selebihnya banyak dipenuhi dengan bermakn golf, menikmati pelbagai jamuan mewah, pertemuan dengan ahli perniagaan dan seolah-olah percutian yang menggunakan wang rakyat.

Selain itu, pegawai yang mengikuti rombongan itu juga lebih ramai terdiri daripada mereka yang bekerja di pejabat Menteri Pendidikan berbanding pegawai kementerian yang terlibat secara langsung berkaitan bidang pendidikan.

Melalui pendedahan ini menyebabkan Muhyiddin mulai dipandang serong dengan ada yang mengatakan beliau juga rupa-rupanya suka bermewah seperti keluaga Najib, terutama oleh isterinya Rosmah Mansor.

Walaupun pendedahan mengenai lawatan itu dilakukan oleh Ahli Parlimen DAP tetapi ianya adalah bersumberkan maklumat daripada seseorang yang menggelarkan dirinya Cikgu yang mendedahkan aturcara penuh lawatan selama lima hari itu di internet.

Memandangkan apa yang didedahkan itu merupakan aturcara yang disusun oleh kementerian, adalah dipercayai individu yang menggelarkan dirinya Cikgu itu merupakan kakitangan kerajaan di Kementerian Pendidikan atau mana-mana jabatan lain yang berkaitan dengan lawatan itu.

Dengan pendedahan itu, bukan saja Kementerian Pendidikan terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa aturcara yang didedahkan itu hanyalah deraf saja dan bukannya rasmi, bahkan Muhyiddin juga terpanggil untuk membuat sidang akhbar sekembalinya ke tanahair untuk memberitahu lawatannya sesuatu yang berjaya bukan saja dslam bidang pendidikan tetapi juga pelaburan dan kerjasama dua hala antara Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu.

Dan ditambah dengan amaran oleh KSN ini, jelas bahawa pendedahan mengenai lawatan itu sesuatu yang betul dan pihak Muhyiddin, Kementerian Pendidikan dan kerajaan bagaikan terasa bersalah dengannya sehingga terpaksa membuat pelbagai kenyataan dan sidang akhbar untuk mewajarnya lawatan tersebut.

Persoalannya yang penting sebenarnya bukanlah siapa yang mendedahkan maklumat itu tetapi apakah niatnya berbuat demikian?

Apakah ia bertujuan untuk memberitahu bahawa di ketika kerajaan kekeringan wang dan ingatan supaya rakyat berjimat cermat, tetapi sebaliknya pemimpin sendiri terus bermewah dengan menggunakan dana kerajaan?

Ataukah pendedahan ini untuk membuktikan selain isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor yang suka bermewah, sebenarnya Timbalan Perdana Menteri juga membuat tabiat yang sama?

Mungkinkah pula pendedahan dilakukan oleh orang-orang Najib yang mahu membunuh karier politik Muhyiddin dan menghalangnya daripada terus menonjol?

Atau barangkali permainan ini diatur oleh pimpinan pelapis di barisan kedua yang mahu membunuh karier politik Muhyiddin dan mengambil alih kedudukan sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Bahkan boleh jadi, setelah pelbagai kritikan mengenai kemewahan Najib dan isteri didedahkan sebelum ini, pendedahan mengenai gaya suka bermewah Muhyiddin ini bertujuan untuk menyingkirkan kedua-duanya sekaligus dengan mewujudkan persepsi bahawa mereka bukanlah pemimpin dan gandingan yang sesuai untuk parti dan negara?

Apa pun kebarangkaliannya, ia adalah serba mungkin sebenarnya. Jika sebelum ini Muhyiddin agak terselamat daripada serangan berbentuk peribadi berikutan ianya berjaya diselindungkan selain kerana beliau juga mempunyai isteri yang agak sederhana, nampaknya kini merupakan masa untuk beliau mula berhati-hati.

Serangan terhadap Muhyiddin ini terlihat seperti pembangkang yang membangkitkannya tetapi yang bakal mendapat untung lebih dulu mungkin daripada dalam kelambu UMNO sendiri. (SH 14/04/2014)

23 comments:

  1. Kluangman.......minta pencerahan longkang ko tu....hahahahaha

    ReplyDelete
  2. Bagai pucuk dicita ulam mendatang...elok biarkan lembu2 anwar berdendang memuaskan nafsu serakah mereka....

    Mungkin di sini bukan tempat yg sesuai untuk pencerahan untuk mereka yg gelap fikiran, bodoh sombong, cerdik tak boleh tumpang.

    Tahniah kepada shahbudin atas artikel yang bernas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke Anwar bela lembu? Setahu aku keluarga Kak Jat yang ada syarikat bela lembu. Syarikat nama NFC. Suami dia yang jadi owner NFC.
      Nampak sangat Kluangman menyebarkan fitnah. Kena kutuk sikit dah melenting menyebar fitnah. Mungkin ayat yang anda tulis diatas ini adalah sesuai untuk anda,'Mungkin di sini bukan tempat yg sesuai untuk pencerahan untuk mereka yg gelap fikiran, bodoh sombong, cerdik tak boleh tumpang.'. So, pergi duduk diam2 di blog anda.

      Tahniah kepada shahbudin atas artikel yang bernas kerana menunjukan siapa itu kluangman. ORANG YANG SUKA MENYEBARKAN FITNAH.

      Delete
    2. Hanya lembu atau yg terasa dirinya lembu sahaja yg boleh jawab samada anwar ada bela lembu atau tidak !

      Delete
    3. Kluangman BETUL. Pandai sungguh Kluangman! Jawapan anda menunujukan anda LEMBU sebab anda tulis," Hanya lembu atau yg terasa dirinya lembu sahaja yg boleh jawab samada anwar ada bela lembu atau tidak !" Jawapan anda,"Bagai pucuk dicita ulam mendatang...elok biarkan lembu2 anwar berdendang memuaskan nafsu serakah mereka....". Anda tahu Anwar bela lembu jadi anda lah L.E.M.B.U tu

      Delete
  3. Kerajaan 47% memang kerajaaan haramjadah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapalah PR tidak memenangi PRU 13 dulu , kalau tidak rakyat Malaysia akan hidup lebih mewah ,

      Air percuma
      Tol percuma
      Petrol hampil percuma
      Letrik percuma
      Pendidekan tinggi percuma
      Tidak ada GST
      Tidak ada TPPA
      Kereta harga rendah
      Mungkin BRIM RM 1000 sebulan bagi pendapatan RM 6000 kebawah
      Gaji perkerja swasta dan kerajaan disemua peringkat dinaikan
      Harga semua barang mustahil akan naik.

      pendek kata semua terbaiklah, dan juga para pemimpin PR tidak pandai beboros-boros ,kalau melawat keluar negara habis-habis pon mereka perlukan bilik sahaja untok menikmati kenikmatan.

      Tak gitu ?.

      Delete
    2. Mengapa ekk? 52% rakyat mahukan semua yang dijanjikan oleh PR tetapi parti yang dipilih oleh 47% rakyat juga yang menang.

      Kalau mengikut logik akal sesiapapun, tentulah PR yang sepatutnya menang kerana dipilih oleh 52% rakyat tetapi sebaliknya yang jadi. Pelikkan....ini hanya terjadi di Malaysia sahaja. Hukum ini tak le terjadi kat negara lain.

      Delete
    3. Ikut logik? Ikut undang2 le bro...di mana bumi dipijak? Akta suruhanjaya pilihanraya...baca betul2 jangan jadi pemalas...kaji Perlembagaan Persekutuan !

      Anwar pun ikut undang2 utk tangguhkan kes puluhan kali dan buat rayuan puluhan kali.. tak ikut logik pun?

      Delete
  4. kluangman ..... kau saja bodohkan diri kau sendiri ... kau jenis ini ... kalau mahyuddin kata 2 X 3 = 5, kau akan pertahankan bermampos-mamposan kan......????? walau pun kau tahu mahyuddin tu bodoh piang.....!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rantai anjing...ada ke statement aku di sini mempertahankan muhyiddin ???????????

      Delete
    2. Tak baik mengata orang anjing. Kenapa Kluangman? You marah? Bukankah you antara manusia yang hebat dan tinggi darjat? Komen you saja yang bernas. Fakta you saja yang betul. Sifat you saja yang jujur. Jangan macam tu, kalau nak tunjuk kita dipihak yang benar, tak payah mengata, memfitnah atau marah-marah. OK?

      Delete
    3. Dah memang kluangman ni bodoh mcm babi haramjadah!

      Delete
    4. Betul tu, kalau dah tahu kluangman bodoh buat apa layan dia...nampak sangat sendiri bodoh.

      Delete
  5. Muhyiddin dah kerja teruk dlm beberapa pilihanray yang lalu...

    Ada yang menang dan kalah..

    Sikit2 Wang Rakyat... Pakatan Rakyat Haram Jaddah nie pikir semua duit dia.. Kepala Butoh Hang laa..

    Cukai Pendapatan Banyak mana lah sangat ...

    Rantai Anjing... Nama pon macam sial...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pon dah WANG RAKYAT. tu sebab rakyat nak tau mane perginya duit tu adakah dibelanjakan secara boros atau mengikut peruntukan yang telah ditetapkan.
      Banyak atau tidak cukai Pendapatan, cukai tu dari duit rakyat. Gi baca LHDN nya pendapatan cukai tahun lepas berapa. .....

      Delete
  6. Ataukah pendedahan ini untuk membuktikan selain isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor yang suka bermewah, sebenarnya Timbalan Perdana Menteri juga membuat tabiat yang sama?

    Ini soalan ke cubaan MemFitnah?

    Setakat nak makan tuuuh ape lah sangat.. berapa banyak TS Muhyidden boleh Makan?

    Muhyideen Makan ... Jadi Apa salahnyer kalau makan mewah... orang Belanja...

    Urusan Perniagaan untuk Negara berapa Lama?

    Main Golf tuu pon BincANG MACAM MACAM HAL LAAA... Bukan dok atas meja sajer bincang..

    Tuu laah, tak main golf.. nak main tak der duit mula fitnah macam macam..

    Sebenarnya TAK ADA ISU Langsung di sini..

    Shahbuddin Kau Memfitnah.. Menokok Tambah Cerita..

    Ada ke Muhyiddin Ambil atau Langgan CHINA DOLL - Tak ADA

    Ada ke Muhyidden Hantam atau sodomi Lelaki... Tak ADA..

    Ada ke Muhyiddin Fitnah Kerajaan atau Memburuk-burukkan Kerajaan di sana - Tak Ada...

    Maka Bertobat laaahhhhhhh..

    MaysaAllah.. Kau orang nie Benggong ke Boddoh ke Totol Ker.. tak tahu lah nak Kata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 soalan tu jer ko tanya.tak ndak ker tanya soalan 5 hari pergi berapa jam kerja?berapa orang yg mengiringi?brapa perbelanjaan yg hangus?naik jet ker kapal terbang kelas ekonomi?berapa perbelanjaan duit rakyat yg digunakan?halal ker haram?

      Delete
    2. Penulis suruh hang berfikir apa yang dia nyatakan dalam penulisan dia. Belum apa2 dah melatah. Cuba lah siasat dulu. Muhyiddin tu TPM, manalah tau ada salah laku mesti diperbetulkan. Sebagai pemimpin mesti ada etika yang baik yang dapat memberi tauladan pada rakyat dan yang lebih baik kepada generasi muda sekarang. Kalau tidak boleh ditegur atau dinasihati atau diberi pendapat jangan duduk kerusi TPM tu.
      Itulah masaalah yang timbul bila ego, hipokrit membelenggu jiwa seseorang. Wang dan Kuasa inilah akan menjadi masalah kepada pemimpin2 yang memerintah sekarang. Mungkin menghalalkan segala perbuatan mengikut selera dan hati sendiri. Apa salahnya kalau diberi teguran membina. Kenapa acapkali rakyat menegur, teguran tidak diendahkan. Bangsat sangatkah teguran rakyat? Hina sangatkah rakyat? bodoh sangatkah rakyat? Atau hanya yang bersekongkol dianggap berdarjat, bangsawan, hartawan di kalangan mereka yang boleh menegur atau menasihat yang kadangkala tidak pernah memahami rintihan rakyat bawahan. Kalau ini lah yang masih menbelenggu jiwa mereka maka tidak selamat meletakan harapan Negara didalam tangan mereka. Maaf yer kalau tersilap kata, saya hanya memberi buah fikiran saya. Mungkin betul atau salah hanyalah buah fikiran saya.

      Delete
  7. Setiap kali menteri bercakap tentang kementerian dia akan berkata...kementerian saya! jadi janganlah hairan kalau menteri menghabiskan duit peruntukkan untuk kementerian kerana ia...peruntukkan untuk saya!

    ReplyDelete
  8. Takda ke yg bgi cadangan yg baik mcmana nak mngurangkan prblnjaan jika pergi luar negara.
    mkn d restoran..tdur d hotel bajet.naik teksi atau pergi guna mas atau airasia.atau malindo.....

    Tuding mnuding takkan dpt setel problem..
    Come on my friends ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu kita mesti tumbangkan BN...biar pembangkang pula memerintah.

      Setahu aku lah kalau lim guan eng atau khalid ke luar negara - mereka hanya bawa baju dua helai, makan nasi bungkus, tidor dalam khemah atau tumpang rumah tokong.



      Inilah pemimpin berjiwa rakyat yg kita kena sokong dan pilih.

      Delete
  9. Berbaloi ke klau belanja pergi beramai2 berjuta habis... tapi pulangan yellek..
    Lpas tu bagi tau lawatan kita berjaya...pa bnda yg bejaya tu... tak sebut pun dng terperinci bejaya pa tu.. berjaya seronok dan habiskn duit..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...