Wednesday 9 April 2014

Budaya UMNO Sudah Meresap Dalam PKR?


Pemilihan pucuk pimpinan PKR akan berlangsung daripada 25 April hingga 11 Mei depan. Semua jawatan utama, daripada Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan ketua sayap dan lain-lainnya, nampaknya bakal menyaksikan persaingan yang sengit kali ini.

Walaupun Anwar Ibrahim dan Dr Wan Azizah, kedua-duanya yang merupakan pasangan suami isteri, masing-masing telah mengemukakan pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden, tetapi dipercayai pertandingan tidak akan berlaku kerana salah seorang daripadanya akan menarik diri bila tiba masanya nanti.

Anwar sebelum ini telah mengumumkan untuk bertanding jawatan Presiden bagi mengambil alih jawatan itu daripada isterinya, tetapi hukuman lima tahun penjara yang dijatuhkan oleh Mahkamah Rayuan menimbulkan persoalan sama ada dari segi undang-undang pertubuhan, beliau layak bertanding atau sebaliknya.

Jika didapati layak sudah tentu Anwar akan bertanding tetapi jika ada halangan dari segi peraturan, Dr Wan Azizah akan terus mempertahankan jawatan Presiden PKR yang disandangnya sejak parti itu ditubuhkan.

Di antara semua jawatan yang bakal dipertandingan itu, tumpuan tentunya lebih kepada jawatan Timbalan Presiden. Penyandang jawatan, Azmin Ali akan dicabar oleh Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim, Setiausaha Agung, Saifuddin Nasution, Tian Chua (sekarang memegang jawatan Naib Presiden), K Rama dan Ganusegeran.

Persaingan bagi jawatan ini paling menarik bukan saja kerana memperlihatkan persaingan Khalid Ibrahim dengan Azmin Ali yang dianggap musuh tradisi dan bertelagah dalam beberapa isu seperti krisis jawatan Ahli Lembaga Pengarah PKNS, bahkan juga memperlihatkan sejauh mana Khalid Ibrahim yang kedudukannya sebagai Menteri Besar cuba diganti dengan Anwar Ibrahim melalui gerakan KajangMove, masih mampu menonjolkan dirinya sebagai pemimpin utama dalam parti itu.

KajangMove itu bagaimanapun gagal berikutan keputusan mahkamah yang menghalang Anwar bertanding di Kajang dan tempatnya sebagai calon digantikan oleh Dr Wan Azizah.

Disebabkan jawatan Menteri Besarnya mahu digugat, maka Khalid mengumumkan bertanding jawatan Timbalan Presiden. Apakah setelah kedudukannya sebagai peneraju kerajaan negeri sudah selamat ketika ini, beliau masih ada simpati lagi?

Lebih menarik bagi perebutan jawatan nombor dua ini ialah dengan penyertaan Saifuddin Nasution yang sebelum ini diletakkan oleh Anwar Ibrahim sebagai Ketua Staff di pejabat Menteri Besar Selangor tetapi dikatakan tidak diberikan peranan serta tugas yang sewajarnya oleh Khalid Ibrahim.

Ada desas-desus mengatakan Saifuddin hanya diberi kerusi dan meja tetapi tidak diberi apa-apa tugas. Laporan lain pula menyebut bahawa Saifuddin sejak kebelakangan ini tidak menampakkan dirinya sebagai kakitangan di pejabat Menteri Besar kerana lebih banyak berada di pejabat PKR di Tropicana.

Adakah penyertaan Saifuddin sebenarnya hanya untuk "kacau daun" dan bagi memecahkan undi? Mungkinkah penyertaan Saifuddin untuk memudahkan Azmin mempertahankan jawatannya daripada direbut olrh Khalid?

Sementara Azmin akan terus mempertahankan jawatannya, Tian Chua dilaporkan akan menarik diri di saat-saat akhir kerana hubungan persahabatannya yang akrab dengan Saifuddin manakala K Rama dan Ganusegeran pula dipercayai tidak mampu memberi apa-apa kesan dalam persaingan tersebut.

Mengukuhkan lagi keyakinan itu ialah bilamana Saifuddin antara calon paling awal menubuhkan pasukannya sendiri bagi pemilihan kali ini dengan gandingannya turut disertai oleh Nurul Izzah dan Rafizi Ramli yang bertanding jawatan Naib Presiden.

Sementara Azmin dan Khalid belum menubuhkan pasukannya, kelajuan Saifuddin menubuhkan pasukan ini membuatkan ia mirip seperti kaedah pemilihan dalam UMNO. Dalam pemilihan UMNO adalah biasa mereka yang bertanding menubuhkan pasukan masing-masing dan bergerak meraih undi secara rakit. Pasukan paling popular dalam UMNO ialah Team Wawasan yang diterajui oleh Anwar Ibrahim ketika menyingkirkan Tun Ghafar Baba dalam pemilihan 1993.

Dengan Saifuddin sudah menubuhkan pasukannya dengan disertai Nurul Izzah dan Rafizi, calon- calon Naib Presiden yang lain yang seramai 13 orang semuanya, sudah tentu terpaksa juga memilih regu masing-masing.

Tidak seperti dalam pemilihan Pas atau DAP, walaupun pasukan itu mungkin ada, tetapi ia tidak begitu ketara dan penubuhan pasukan juga tidak diumumkan secara rasmi. Dalam Pas misalnya, walaupun ada kumpulan ulama, bukan ulama, team calon A atau calon B, tetapi ia tidak ketara kewujudannya.

Selain adanya pasukan, serangan bersifat peribadi dan memburuk-burukkan calon juga mulai ketara di media sosial, terutama yang melibatkan Azmin Ali dan Khalid Ibrahim. Penyokong Azmin sudah mulai menyerang Khalid manakala penyokong Khalid pula memperlekeh Azmin. Tindakan Khalid menolak debat juga menjadikan beliau sasaran kritikan lawannya serta melabelnya seperti Najib Razak yang turut takut untuk berdebat dengan Anwar.

Sekali lagi, ia juga mirip budaya dalam UMNO.

Bagi jawatan ketua sayap pula, perebutan bagi jawatan Ketua Wanita menyaksikan persaingan sengit antara Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin dengan Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor, Rodziah Ismail sementara persaingan sayap lain tidak begitu ketara ributnya. Zuraidah dikenali sebagai penyokong kuat Azmin manakala Rodziah pula berada di bawah pentadbiran Khalid sebagai Exco.

Selain terlihat seperti pertandingan proksi dalam bentuk fizikalnya bagi jawatan Ketua Wanita PKR, serangan berbentuk peribadi dan memburuk-burukkan lawan juga amat jelas antara kedua-dua calon ini. Zuraidah sudah memulakan serangan dengan mengatakan Rodziah sebagai pemimpin wanita yang tidak aktif sebelum ini dan hanya muncul ketika pemilihan ini saja. Beliau juga membangkitkan isu Rodziah yang menggunakan kedudukan dalam kerajaannya untuk memperolehi undi.

Rodziah pula menafikan adanya penyalahgunaan kuasa kerajaan negeri dipihaknya dan meminta dibuktikan segala tuduhan itu, sambil tidak menolak kemungkinan ianya merupakan taktik kotor lawannya untuk meraih simpati daripada pengundi.

Tidak dinafikan bahawa PKR mempunyai pengaruh di kalangan generasi muda dan penduduk bandar berikutan keagresifannya mendedahkan pelbagai penyelewengan dalam kerajaan tetapi oleh kerana sebahagian pemain utamanya berasal daripada UMNO, sedikit-sebanyak budaya parti itu turut meresap sama.

Dengan kemampuan menguasai kerajaan Selangor, diterima di bandar dan separa bandar serta semakin cerah peluangnya bersama PAS dan DAP untuk memenangi pilihanraya umum akan datang, keghairahan kepada jawatan nampaknya sesuatu yang perlu ditangani oleh PKR kerana adalah bahaya kepada penerimaan rakyat jika akhirnya budayanya tidak jauh berbeza dengan budaya UMNO. (SH 09/04/2014)

4 comments:

  1. Sardin cap ayam ,dilabel dengan cap itik ,rasanya tetap cap ayam juga, tetapi ikan yang ditinkan dikatakan daging rusa adalah sesuatu ynng original bydaya PKR ,bukan UMNO.

    Yang heranya ramai juga yang mengatakan yang sardin cap' itik ' itu rasanya macam dging rusa.

    ReplyDelete
  2. Asal PKR pun dari UMNO jugak.
    Apo nak heghan kalau peel ee pun seghupo....tui!!!!

    ReplyDelete
  3. kluangman bagi komen....jeng...jeng...jeng...

    ReplyDelete
  4. Mereka tidak ambil iktibar drp peristiwa di Kedah. Apa boleh buat !!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...