Saturday 30 June 2018

DISEBABKAN 1MDB, UMNO HILANG KUASA DAN APAKAH KERANA 1MDB JUGA UMNO AKAN DIHARAMKAN?


Nasib dan masa depan UMNO, sama ada ia mampu terus hidup atau berdepan kemungkinan diharamkan, nampaknya semakin sukar untuk diramalkan.


Setelah buat pertama kali ia kalah pilihanraya, cabaran berkaitan statusnya pada masa depan rasanya lebih besar berbanding bagaimana untuk memulihkan semula keyakinan rakyat terhadapnya.


Sebelum ini, UMNO turut berdepan kemungkinan dibatalkan pendaftarannya berikutan perlanggaran terhadap perlembagaannya sendiri dengan tidak mengadakan pemilihan mengikut tempoh masa yang ditetapkan.


Setelah pemilihan terakhir pada 2013 dan tempoh penangguhan yang dibenarkan hanya selama 18 bulan, tarikh akhir sepatutnya UMNO mesti mengadakan pemilihan ialah pada April 2018 lalu.


Bagaimanapun, atas kuasa Pendaftar Pertubuhan yang mana ketika itu BN masih menguasai kerajaan, UMNO diberi tempoh lanjutan selama setahun lagi sehingga April 2019.


Soalnya, daripada manakah datangnya peruntukan yang membenarkan UMNO melanjutkan tempoh pemilihannya sebanyak dua kali?

Sebaik saja UMNO kalah pada pilihanraya 9 Mei lalu dan kemudian disusuli dengan perletakan jawatan Najib Razak, Zahid Hamidi yang memangku jawatan Presiden kemudiannya cepat-cepat menetapkan tarikh mesyuarat cawangan dan bahagian bagi mengelak lebih banyak kesulitan.


Hari ini, 30 Jun adalah tarikh UMNO mengadakan pemilihan pucuk pimpinannya bagi peringkat bahagian seluruh negara dan juga majlis tertinggi.


Daripada satu segi, tindakan segera mengadakan pemilihan itu mungkin boleh menyelamatkan UMNO daripada dibatalkan pendaftarannya.


Tetapi, itu juga belum pasti kerana kerajaan sudah pun bertukar dan jawatan Ketua Pengarah ROS serta Menteri Dalam Negeri juga ketika ini dipegang oleh individu lain.


Dulu Menteri Dalam Negeri adalah Zahid Hamidi, seorang pemimpin kanan UMNO dan Ketua Pengarah ROS juga diketahui sangat condong kepada UMNO.


Jika selepas ini, tindakan tertentu diambil terhadap UMNO kerana melanggar perlembagaannya sendiri, asas kepada perkara itu memang tidak boleh dinafikan dan UMNO harus menerimanya dengan redha kerana kesalahannya sangat nyata.


Namun demikian, belum pun dipastikan lagi sama ada tindakan akan diambil atau tidak terhadap UMNO berikutan perlanggaran perlembagaan tersebut, parti itu kini berdepan satu lagi masalah yang lebih besar.


Akaun bank UMNO  Pusat, beberapa UMNO negeri bersama kira-kira 900 akaun bank yang lain, termasuk komponen BN, individu, NGO dan persatuan telah dibekukan oleh SPRM kerana dipercayai menerima wang haram yang bersumberkan 1MDB.


Tidak diketahui berapa jumlah wang 1MDB yang diterima oleh UMNO, tetapi ada laporan menyebut jumlahnya ialah kira-kira RM600 juta. Beberapa UMNO negeri dan pemimpin UMNO juga didedahkan turut menerima wang 1MDB daripada Najib.


Wang haram yang diterima oleh UMNO dan pelbagai pihak lain itu adalah dipercayai daripada ribuan juta dana 1MDB yang diselewengkan yang kira-kira RM2,600 juta daripadanya dimasukkan ke akaun peribadi Najib.


Penyiasat antarabangsa dan DOJ menganggarkan jumlah dana 1MDB yang dilencongkan dengan dalang utamanya Jho Low ialah kira-kira AS4.5 bilion atau kira-kira RM18,000 juta.


Dengan terlibat menerima wang haram, UMNO tidak syak lagi akan berdepan kemungkinan diharamkan kerana di seluruh dunia, termasuk Malaysia, undang-undang berkaitan dengannya sangat ketat dari segi hukumannya.


Tidak kira sama ada individu atau parti, mereka yang terlibat dengan wang haram mesti sedia menerima hukumannya.


Tidak pernah dalam sejarahnya selama ini, UMNO terlibat dengan aktiviti wang haram atau diragui sumbernya. Ia hanya berlaku di era Najib yang menubuhkan 1MDB dan keluarganya pula diketahui berkawan rapat dengan Jho Low.


Di zaman Najib UMNO hilang kuasa dan kerana perlakuannya berkaitan 1MDB jugalah yang memungkinkan parti itu menjadi sebuah parti yang haram selepas ini.


Maka, apalagi gelaran yang sesuai buat Najib untuk dikenang oleh anak cucu bangsa Melayu kalau bukan "Bapa Kehancuran UMNO"? (ShahbudinHusin 30/06/2018)

37 comments:

  1. Ya. Emang beneer sorotan Tuan Budin

    ReplyDelete
    Replies

    1. Gua senang hati Kerry Okspod KJ tak menang.

      Orang l i b e r a l tuh tak boleh bukak Umno kpd bukan Melayu, tak boleh buat kesamarataan Kepala Hotak Dia, tak boleh sentuh Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di Perkara 153 Perlembagaan.

      Tapi sedih Kun Li dapat ha nya 20+ undi aje. Dah washed out the not-so-old man.

      Delete
    2. Yg xpernah masuk UMNO, mmg sukar nak paham. Mereka berasa ada lagi harapan utk UMNO berubah.. UMNO tidak akan berubah sampai bila². Parti ini mmg betul² parti haramjadah.

      Bagi yg dah faham, ini mudah ja nak kenal. Ini mcm Yakjuj dan Makjuj memilih ketuanya.. Kahkahkah.. Make sense?

      Didalam UMNO,

      1. Kesombongan adalah rukun menjadi ahli. Lagi serupa haramjadah, andalah pemimpinnya yg dicari². Lagi merosak, lagi bagus pilihannya.
      2. Takabbur dan riyak adalah rukun kedua nak jadi ahli UMNO.
      3. Bangga dgn kebodohan adalah rukun ke3 UMNO.
      4. Bermuka² dan laga² orang adalah doktrin tuhan khas utk spesis ini saja.
      5. Menipu adalah WAJIB dan perkara asas utk menganut fahaman UMNO.

      Nak berubah? Sampai bumi lenyap pun, UMNO ttp mcm ni. Janganlah bersedih. Ini realiti pilihan Melayu² dlm UMNO. Tolol dan bangang yg tak ada siapa mampu mengubahnya

      Delete
  2. Replies
    1. Kasi le depa chance hidup.

      Ala hidup segan mati tak mau.

      Delete
  3. Adakah akaun pas dan lobai pas turut disita?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr M fires veiled attack against Zahid to boost KJ’s chances

      June 30, 2018


      TTF: Dr Mahathir Mohamad fired a veiled attack against Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi today in an eleventh-hour bid to boost Khairy Jamaluddin’s chances for UMNO presidency. The Prime Minister spoke to the American Malaysian Chamber of Commerce of a company being given the rights to bring in foreign workers without undergoing a proper tender process. His hidden message to UMNO delegates was this – “destroy Zahid at the ballot box.”
      Yes, Mahathir is implying that the company belongs to Zahid.
      It doesn’t.


      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad today said that the government is eyeing to put in place a proper policy for foreign workers.

      This, the prime minister said, would help address questionable manners with which they were being brought into the country.

      “Actually we’re studying to try and find a proper policy for foreign workers…they are many wrong things being done (with regards to their recruitment),” he said at the American Malaysian Chamber of Commerce luncheon here today.

      Dr Mahathir cited the example of a company being given the rights to bring in foreign workers without undergoing a proper tender process, and making a lot of money along the way.



      The Prime Minister, who came to power in May after leading his Pakatan Harapan coalition to a stunning general election victory, also noted that Malaysia was expecting a lot of visitors, “some legal, some illegal, some temporary and some permanent.”

      “All this will have to be looked into,” he told his audience.

      He also said Malaysia was expected to welcome a huge number of tourists, for example from China, and the matter of issuing visas to them would need to be resolved as well.

      Dr Mahathir pointed out that it was not always easy to ensure that people came to Malaysia legally, with the country having five nations as close neighbours and what he described as “very porous borders.”

      “All these things are being studied and we would welcome any suggestion from the private sector,” he said.

      On another matter, Dr Mahathir said the government welcomed foreigners with skills in new technology and information technology (IT) to come and live in this country.

      “If the foreigners come with certain skills that we want, we would invite them to stay in this country and even become citizens if they want to.

      “We would like to have more people with the brains to come and live in Malaysia and contribute towards industrialisation programmes,” he said.

      Source: NST Online

      KBB...Nampak tak..Hebat tul si Madey ni..dalam pemilihan UMNO pun ada tangan gahibnya campur tangan ...dah tentu kasih dan sayangnya pada UMNO masih tebal lagi bhai !!!!

      Delete
    2. Sayang, tp terpaksa bye bye lah bhai. Kat sana byk yg muka tebal.

      Delete
    3. Bulat kontol....apa citer ni bradeeer ?????

      Kejutan Oleh Polis Dari Keluarga Najib Razak.

      1. Keluarga Najib Razak mengekalkan kejutan oleh polis kebanyakannya adalah hadiah dari kawan-kawan, penghormatan asing termasuk royalti untuk pelbagai majlis termasuk lawatan rasmi dan acara keluarga seperti ulang tahun, ulang tahun, majlis perkahwinan dan pertemuan.

      2. Beberapa barangan yang disita milik saudara-mara dan pelbagai pihak ke-3. Mereka kini telah memulakan proses undang-undang untuk menuntut barangan mereka dari pihak polis.

      3. Kami mempertikaikan kuantiti dan penilaian yang diberikan dalam sidang akhbar oleh pihak polis kerana penilaian sedemikian subjektif dan tertakluk pada saat hadiah diberikan. Memandangkan sebahagian besar barangan adalah hadiah yang terkumpul selama beberapa dekad, keluarga tidak menyedari betapa banyaknya yang dibayar oleh mereka yang telah berbakat barang-barang ini.

      4. Sebarang penilaian berdasarkan harga runcit dan pada harga semasa adalah tidak realistik, mungkin terlalu tinggi dan akan memberikan gambaran yang sangat menyimpang kerana barang-barang ini diterima sebagai hadiah sepanjang tempoh yang berpuluh-puluh dekad.

      5. Sebagai contoh, polis telah menyatakan dalam sidang akhbar mereka bahawa jam tangan yang paling mahal ialah Rolex Daytona yang mereka katakan bernilai RM3.4 juta. Item yang dirujuk oleh polis nampaknya merupakan hadiah baru-baru ini bersama beberapa barang berharga lain yang diberikan oleh Menteri Dalam Negeri, yang juga seorang putera negara timur tengah yang mengunjungi Malaysia pada bulan Mac tahun ini. Polis juga sepatutnya menyatakan bahawa item ini bersama dengan beberapa yang lain terkandung dalam kotak dengan puncak diraja negara asing.

      Fakta ini tidak sepatutnya ditinggalkan.

      6. Kami juga menunjukkan bahawa banyak barangan yang disita terkandung di dalam kotak yang dilabelkan oleh ahli kakitangan dengan keterangan, foto, tarikh hadiah dan identiti orang yang memberikan hadiah itu.

      7. Sekiranya polis menghubungi keluarga kami untuk mempersoalkan perkara ini, kami akan menyediakan kerjasama penuh kami. Keupayaan kami yang terbaik, kami akan membantu pihak polis mengenal pasti mereka yang telah memberi hadiah selama beberapa dekad.

      8. Sama dengan hutang inflasi yang melampau, semakin banyak inflasi kuantiti dan nilai item yang disita serta sidang akhbar kelihatan dilakukan dengan tujuan untuk membalas dendam politik dan serangan politik ke atas keluarga saya.

      Dato' Sri Najib Razak

      Delete


  4. Harga Gas Memasak Naik Hampir 80 Sen
    June 13, 2018 Zafarollah Nordin 335 Views 0 Comments
    KUALA LUMPUR 13 Jun – Isi rumah di Malaysia akan membayar tarif asas gas asli yang lebih tinggi selepas ia dinaikkan 77 sen kepada RM23.80 per satu juta unit termal British (MMBtu).

    Menurut Gas Malaysia Berhad (Gas Malaysia), kenaikan itu berkuat kuasa mulai 1 Julai hingga 31 Disember 2018 dibuat selepas menerima kelulusan dari Suruhanjaya Tenaga.

    “Purata tarif asas gas asli ditetapkan pada RM31.92 per MMBtu untuk tempoh Julai hingga Disember 2018 adalah sejajar dengan pengumuman Gas Malaysia pada 28 Disember 2016,” katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

    Kerajaan sebelum ini telah menetapkan rangka kerja peraturan berasaskan insentif (IBR) yang menetapkan tarif asas untuk tempoh pengawalseliaan tiga tahun mulai Januari 2017.

    IBR membenarkan perubahan dalam kos gas yang akan melalui mekanisme kos gas untuk dilepaskan (GCPT) setiap enam bulan.


    Ape citer ni?...Tun dan PH tak mau perintah lama ker?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan PH boleh jatuh jika tipu rakyat, kata Dr M
      Bernama
      ShareTweetPinMail

      Dr Mahathir berkata, kerajaan terdahulu yang didakwanya mencuri duit rakyat, tidak segan silu mengaku duit itu halal dan menggunakannya untuk menghantar rakyat mengerjakan haji. (Gambar Bernama)

      LANGKAWI: Kerajaan Pakatan Harapan (PH) berjanji tidak akan mengulangi cara kerajaan lepas yang gagal memegang amanah diberikan rakyat, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Katanya, beliau bersama PH boleh dijatuhkan rakyat jika menyalahi undang-undang dan agama.


      “Kalau saya yang menipu, beritahu. Saya boleh dijatuhkan, begitu juga wakil rakyat Pakatan Harapan yang menipu boleh disingkirkan, jika mereka gagal memegang amanah mereka,” katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung ke-29 Koperasi Pembangunan Daerah Langkawi, hari ini.

      Menurutnya, kerajaan terdahulu yang didakwanya mencuri duit rakyat, tidak segan silu mengaku duit itu halal dan menggunakannya untuk menghantar rakyat mengerjakan haji.

      Delete
    2. Xnmpk pun announcement kenaikan

      Delete

    3. KBB...tentu kau masih ingat lagi betapa Madey sebelum ini pernah menyindir DS Najib Tun Razak berketurunan Bugis dan DS Zahid Hamidi berketurunan Jawa. Sehingga sanggup dia mengatakkan keturunan bugis dalah lanun dan menghalau mereka semua balik ke Sulawesi. Itu dulu....


      Tapi....sekarang ni pulak, beliau tidak lagi malu untuk mengaku bahawa keturunan mertuanya dari Indonesia. Lebih tepat lagi, Perdana Menteri tidak malu mengaku sekarang menantu orang Jawa, Indonesia. Ini berita baru yang mengejutkan semua orang ..samaada dari Msia maupun Indonesia. Patutnya pendedahan Madey ni dimasukkan dalam buku sejarah oleh KPM.

      Perdana Menteri kita sanggup membuat 'u-turn' dengan mengaku ada kaitan persaudaraan dengan Indonesis semata-mata agar hajat beliau tercapai. Maklumlah mungkin hendak menyenangkan hati Pak Jokowi untuk projek kereta ASEAN. Tapi Jokowi bukannya bodoh sangat hingga termaakn dengan kelentong tu...tengok aje lah nanti...takkan sesenang itu untuk Msia menembusi pasaran kat Indonesia , mereka ternyata sanagt2 patriotik sejak dulu lagi..apa tah lagi aap yang berkaitan dengan Msia !!!!!


      Delete
    4. Patriot apa...bersepah cari makan ka msia ni... kalau betul2 patriot tak akan tinggalkan negara asal....

      Delete
  5. Telah beberapa kali saya katakannya dan izinkan saya untuk mengatakannya sekali lagi.

    UmNo di bawah Najib telah melakukan segala kemungkaran yang melayakkan pelakunya untuk dibinasakan dan dilenyapkan buat selama-lamanya.

    Kekalahan UmNo di dalam PRU14 yang lepas hanyalah langkah awal di dalam proses pelenyapan itu.

    Telah banyak perkara yang berlaku yang mewajarkan UmNo untuk dilenyapkan buat selama-lamanya. Di antaranya ialah penarikan diri 11 parti komponen BN daripada gabungan yang diketuai UmNo itu yang jelas menunjukkan bahawa bagi sekutu-sekutu UmNo, mereka sendiri telah melihat UmNo sudah tidak relevan.

    Selain itu kita juga dapat melihat bagaimana pemimpin dan macai-macai UmNo terus-menerus memperhebatkan fitnah yang telah sinonim dengan mereka semasa mereka masih berkuasa sekalipun selepas mereka tewas di dalam PRU14. Satu bukti jelas bahawa kekalahan UmNo langsung tidak dijadikan iktibar untuk mereka bermuhasabah.

    Banyak lagi perkara yang akan berlaku di antara tempoh kekalahan UmNo di dalam PRU14 dengan hari UmNo akan benar-benar dilenyapkan.

    Terdedahnya penerimaan wang curi 1MDB ke dalam akaun UmNo juga telah menjadi salah satu di antara alasan-alasan untuk memberikan justifikasi UmNo dilenyapkan.

    Kurang 24jam saja lagi keputusan pemilihan Presiden UmNo akan diketahui dan keputusan itu juga akan membuktikan bahawa UmNo memang wajar, patut, dan wajib dilenyapkan demi kebaikan kepada agama bangsa dan negara.

    Pada hari UmNo dilenyapkan sebahagian besar umat Melayu di Malaysia akan bersetuju bahawa UmNo memang wajar dilenyapkan.

    Lupakan PRU15, saya mengatakan bahawa UmNo tidak pun akan sempat melihat fajar 2019.

    ReplyDelete
  6. Mahathir is betraying your trust without you knowing about it


    TTF: Pakatan Harapan pledged never to betray the trust of the people . According to Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad, the coalition could be toppled easily should it do anything contrary to our laws and religion. That is many a true word spoken by a man, who, together with Daim Zainuddin, spent close to two decades betraying the trust of the people without them actually knowing he was doing it.

    Back in the eighties and nineties, Mahathir manipulated the Federal Constitution over and over again on the pretext that some grey areas existed. One of his many acts of betrayal was the curtailing of powers enjoyed by the Monarchical Institution. To convince the rakyat that the deed was necessary, he used the slapping of hockey coach Douglas Gomez by the then ruler of Johor as proof that the rulers in Malaysia needed to be controlled.

    These excuses allowed him to treat the constitution like toilet paper that could be scribbled on any time he liked. Despite the protests, people generally believed in whatever he did and were convinced that he did it in the best interest of the country. But it wasn’t until he stepped down as Prime Minister did they begin to see him for the liar he truly was. Yet, fifteen years later, he succeeded in rebuilding their trust by keeping them glued on fake news regarding Dato’ Seri Najib Tun Razak and 1MDB.

    By doing so, Mahathir impressed upon the rakyat that Najib was bad news for the country and needed to go. Then, the minute Pakatan won the 14th general election (GE14), he began to manipulate debt figures and convinced everyone that the country Najib left behind was going to the dogs. These arguments allowed him to plunge the economy before getting his cronies to snap up shares at dirt cheap prices.

    Today, these cronies are practically the owners of mega-projects Pakatan once promised it would scrap. As long as the Prime Minister keeps you guys in slumber, he will continue to manipulate the economy and get people like Tan Sri Vincent Tan to purchase more and more shares. By the time he’s through, his cronies will have enough government linked projects to last them and their kins a lifetime regardless who becomes the next Prime Minister of Malaysia.

    That, in essence, is how he is betraying your trust without you knowing about it. The Rakyat's have been taken on a joy ride by Madey !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuasa raja patut dihadkan kerana camportangan dlm urusan pentadbiran kerajaan...bekas mb pahang tahun 80 han pening kepala...

      Delete
    2. Tidak timbul isu utk convince rakyat kerana rakyat dah memenangkan PH. Yg tak yakin boleh bertahan pada masa skrg ialah umno. Hari demi hari sokongan semakin merosot, parti mulai reput. Kalau tengok kat tv muka2 yg hadir pemilihan umno, majoritinya monyok. Kasihan... Apa2 pun sebelum umno luput pada 2019 spt telahan bro john doe, aku nak berswafoto dulu dgn sbrp ramai pemimpin umno. Sejarah tu nanti bhai.

      Delete
    3. KKBB...kau perasan tak...Setelah kecoh isu Vincent Tan terlibat dalam pembelian saham syarikat yang berkait dengan pembinaan ECRL, dan setelah syarikat-syarikat yang dimiliki oleh Tun Mahathir dan anak-anak didedahkan kepada umum, kini Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah menutup perkidmatan carian SSM.

      Pegawai SSM yang dihubungi hanya menyatakan mereka hanya mengikut arahan dari pihak atasan. Rasanya kau pun boleh agak arahan dari sapa tu..tak payah lah aku nukilkan kat sini.

      Dulu Pakatan Harapan demand supaya Kerajaan BN telus dalam segala hal, sekarang mereka dah jadi Firaun semula. Yang haram...semuanya dihalalkan demi mencapai cita2 mereka .

      Dalam PRU14, rakyat tekad mengundi PH kerana mereka harap PH lebih baik dan telus dari BN, tapi sekarang jadi sebaliknya. Malah lebih teruk lagi. Nak buat camno...bukan salah ibu mengandung, tapi salahkan lah bapak yang menyorong..

      Nampaknya adakah rompakan secara besar besaran bakal bermula..? Rasanya macam tu lah...dimulakan oleh Vincent Tan...lepas ni sapa pulak errrk????

      Lu pikir lah sendiri bhai...lu kan hebat !!!!

      Delete
  7. Jangan bekukan akaun bank parti politik dan menggangu kebangkitan pembangkang yang konstruktif

    June 30, 2018


    Najib Razak

    Saya amat sedih dengan tindakan kerajaan Pakatan Harapan yang membekukan akaun bank pelbagai parti pembangkang termasuk UMNO dan SUPP.

    Malah, seorang ahli parlimen Pakatan Harapan turut menggesa kerajaan membekukan akaun bank parti politik lain seperti MCA, MIC dan Gerakan.

    Berdasarkan kepada pelbagai kenyataan dan laporan media, tindakan kerajaan baharu membekukan akaun UMNO dan SUPP dibuat kerana mengesyaki parti politik ini telah menerima dana dari 1MDB sebelum PRU13 dan wang ini didakwa kononnya dibelanjakan untuk pilihanraya umum.



    PRU13 diadakan lima tahun lalu.

    Untuk itu, membenarkan akaun bank parti politik terbabit beroperasi seperti biasa tanpa dibekukan, tidak akan menjejaskan siasatan yang sedang dilakukan. Bukankah rekod transaksi akaun bank terbabit mudah diperolehi jika diperlukan penyiasat.

    Parti politik tidak bersalah. UMNO dan SUPP tidak bersalah. Sebagaimana parti politik lain termasuk parti di dalam gabungan Pakatan Harapan, adalah satu kelaziman untuk menerima derma politik. Di bawah undang-undang ketika ini, tiada peruntukan perundangan yang menyatakan pembiayaan politik adalah salah.

    Bagaimana sesebuah parti politik dapat mengesahkan sumber dana yang diperolehi? Bolehkah PPBM atau DAP mengesahkan derma yang diterima mereka tidak datang dari penderma yang terlibat dalam aktiviti haram atau kegiatan ekonomi gelap (black economy)?

    Memandangkan Pakatan Harapan telah berkempen untuk PRU14 dengan mendakwa saya terlibat dalam pelbagai salah laku, saya mengalukan siasatan terhadap saya namun jangan jadikan parti politik sebagai mangsa.

    Tindakan tidak wajar membekukan akaun bank akan menjejaskan aktiviti parti dan pembinaan semula parti pembangkang. Ia juga akan memberi kepayahan kepada kakitangan serta keluarga mereka yang digajikan parti.

    Selain itu, tindakan ini juga akan menjejaskan aktiviti kemasyarakatan yang berterusan dilakukan parti terutama membantu rakyat yang masih memerlukan dan jasa parti politik seperti UMNO ini tidak boleh dinafikan sama sekali.

    Membekukan akaun bank terhadap parti terbesar ini akan menjejaskan kebangkitan pembangkang yang efektif dan dapat dilihat sebagai serangan dan penafian terhadap asas demoraksi.

    Macam ni ke yang dikatakan kerajaan baru yang meraikan demokrasi...serta adil . Ini dah macam kerajaan pembuli dan pengecut, yang tak sanggup bertanding atas gelanggang yang sama rata. Dulu bukan main lagi tuduh macam2 pada BN..tapi sekarang dia berpuluh2 ganda lagi teruk...Phuiiii!!!!

    ReplyDelete
  8. HENTI PERMAINAN PERSEPSI, BUKTIKAN DAKWAAN RM2.6 DICURI TERLEBIH DULU

    Beku akaun, tindakan zalim kerajaan Pakatan terhadap UMNO

    1. Tindakan membekukan akaun UMNO Selangor dan UMNO Johor membuktikan kezaliman dan sikap jahat kerajaan Pakatan berterusan ingin mengenakan tekanan terhadap UMNO pemimpin-pemimpin dan ahli-ahlinya.

    2. Kerajaan Pakatan, SPRM dan PDRM sepatutnya memberi tumpuan untuk memberikan bukti yang kukuh mengenai dakwaan mereka bahawa RM2.6 bilion dicuri daripada 1MDB dan RM42 bilion benar-benar lesap daripada 1MDB, bukannya mengeluarkan kenyataan-kenyataan untuk memainkan persepsi rakyat dan menghukum melalui media.

    3. Sepatutnya tugas pihak SPRM dan PDRM adalah untuk mengumpulkan bukti dan menyempurnakan siasatan seterusnya mengangkat hasil siasatan kepada Peguam Negara untuk ditentukan samada bukti-bukti prima facie dan melangkaui keraguan yang munasabah; bukan dijadikan alat permainan persepsi oleh kerajaan sehingga rakyat mempertikaikan integriti mereka dan menjadikan institusi ini bahan jenaka.

    4. Dakwaan yang dibuat oleh Pakatan sebelum ini adalah RM2.6 bilion duit 1MDB dicuri oleh Najib Razak. Rakyat mahu tahu adakah ini benar dan jika benar di mana buktinya? Tidak masuk akal jika pihak PDRM dan SPRM tidak mampu menunjukkan bukti-bukti kepada dakwaan ini sedangkan kerajaan hari ini menguasai 1MDB, Kementerian Kewangan, Bank Negara dan semua agensi penyiasatan.

    5. Sehingga kini rakyat tidak dapat melihat bukti-bukti yang menunjukkan RM2.6 bilion duit 1MDB dicuri oleh rakyat sebaliknya disajikan dengan drama penggeledahan oleh pihak polis dan kenyataan-kenyataan tidak berintegriti pihak berkuasa.

    6. Begitu sukar nampaknya pihak berkuasa membukti kan duit RM2.6 bilion dicuri sehingga terpaksa mencari-cari kesalahan di bawah Akta Anti Penggubahan Wang Haram pula sehingga perlu membekukan akaun UMNO negeri pula.

    7. Ikutlah 'money trail', buktikan RM2.6 benar-benar dicuri daripada 1MDB. SPRM dan PDRM perlu menghentikan permainan wayang persepsi ini dan mengelak dari dijadikan alat kepada kerajaan yang zalim ini.

    TUN FAISAL ISMAIL AZIZ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa suruh RiS bubar Bersatu tak jaHat?....hihihi...

      Delete
  9. Apa citer pulak ni....Takkan lah akaun tersebut dibekukan, bukannya ada kaitan dengan parti politik pun ???? Agak2 lah kan...Ini kan akaun isteri Tengku Mahkota Pahang...

    Bank Beku Akaun Yayasan Kesuburan Naungan Tengku Puan Pahang
    30/06/2018


    Pahang – Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah mendakwa akaun sebuah pertubuhan amal yang dinaunginya dibekukan tanpa sebarang makluman.

    Beliau mempertikaikan tindakan Bank HSBC membekukan akaun Yayasan Kesuburan Tunku Azizah (TAFF) selepas mereka tidak mengisytiharkan aset ahli jawatankuasanya.

    “HSBC menulis pada Disembar meminta saya untuk mengisytiharkan aset ahli jawatankuasa, yang mana saya lupa untuk balas dan mereka bekukan akaun pada Jun.

    “HSBC meminta saya untuk mengisytiharkan ahli jawatankuasa saya punya aset, ia tidak adil,” tulisnya di Twitter hari ini.
    Tunku Azizah berkata, pembekuan akaun itu hanya diketahui selepas cek TAFF dikembalikan HSBC.

    “Saya percaya kepada ketelusan dan akauntabiliti, ini tidak adil dan turut tidak dimaklumkan, hanya diketahui selepas cek (atas nama persatuan) dikembalikan semula.

    “Ia sangat menyedihkan, terutamanya yayasan kami ini adalah ibarat ikan kecil di lautan. TAFF bergantung sepenuhnya atas jualan buku masakan dan sumbangan.

    “Kami tidak ada wang pada saat ini dan tidak mampu menaja rawatan. Anda sangat dialu-alukan untuk memerika akaun yayasan yang sudah diaudit.”

    TAFF ialah badan amal yang ditubuhkan pada pada 11 Ogos 2004 di bawah Seksyen 7 Akta Pertubuhan 1996 dan mendapat pengecualian cukai di bawah Seksyen 44 (6) Akta Cukai Pendapatan 1967.

    TAFF menyediakan bantuan kewangan kepada suami isteri yang kurang berkemampuan dan memerlukan tanpa mengira kaum, agama dan negeri dalam mencari serta mendapatkan rawatan, selain menyediakan perkhidmatan sokongan dan kaunseling.

    Tunku Azizah yang merupakan pengasas dan presiden seumur hidup yayasan itu, mempersoalkan alasan dan siapa yang mengarahkan pembekuan akaun TAFF.

    “Siapa yang arahkan akaun TAFF dibekukan, saya tidak marah tetapi sekurang-kurangnya maklumkan dan jelaskan kenapa. TAFF tidak ada yang hendak diselindungkan.

    “Kami membantu pasangan yang tidak mempunyai cahaya mata untuk merealisasikan impian mereka. Kenapa?” -FMT.

    ReplyDelete
  10. bijan ohh bijan....kini tiada lagi man dahlan, said keruk, lan 3.85....y tinggal cuma geng bijan yg pertahankan ko.....genster rengas pun dah kencingkan ko....

    geng bijan merapu tak tentu arah.....

    ReplyDelete
  11. Berita gembira untuk seluruh rakyat Msia....

    DSZahid Hamidi telah berjaya memenangi jawatan Presiden dengan undi yang cukup besar iaiatu 93 undi berbanding dengan KJ yang mendapat 53 undo dan Ku Li hanya 23 undi. Namapak sangat ku li ni hanyalah nasi tambah aje..langsung takde kelassss kalau dibandingkan dengan DSZH.

    Calon proksi Madey iaitu KJ juga tewas...perwakilan dah dapat menghidu tangan ghaib madey dalammpemilihan untuk jawatan tertinggi parti tu. Tahniah juga kepada DS Mohammad Hassan yang berjaya menjadi Timbalan Presiden parti.

    Kini masanya dah bermula untuk UMNO merapatkan saf, lupakan segala sengketa dalaman...jika ada untuk mentransformasikan parti demi bani melayu tercinta. Mereka kini dah mremberi signal yang jelas kepada Fuckatan haprakan bahawa UMNO akan menjadi pembangkang yang prolifik serta lantang dalam parlimen. Tak boleh lah MP2 PH goyang tolor dan maakn gaji buta nanti..dah tentu mereka bakal panas bontot menghadapi asakan2 dari MP2 UMNO.

    Rakyat Msia juga amat2 yakin dengan gadingan DSZH dan Tok mat, UMNO mampu memenangi semula hati dan sokongan kaum melayu khususnya. Rakyat Msia yang waras berasa lega..kini harapan rakyat untk melihat UMNO kembali menerajui kerajaan dalam PRU15 nanti bakal menjadi kenyataan. Nampak gayanya...PH akan mencipta sejarah dalam politik Msia sebagai kerajaan yang paling singkat pemerintahannya....siap sedia lah mereka untuk menjadi pembangkang semula !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telah beberapa kali saya katakan saya melihat UmNo sedang menuju kebinasaan dan akan lenyap selama-lamanya sebelum fajar 2019 menjelma.

      Kemenangan Wak Jahid adalah satu lagi petanda bahawa UmNo sedang nazak dan tidak lama saja lagi sebelum talkin boleh dibacakan ke atas UmNo.

      Pohon untuk kongsikan tulisan saya di blog ini tentang kemenangan wak Jahid 10 hari sebelum ia berlaku.


      john doe21 June 2018 at 13:35

      Daripada tulisan Dato K di atas, dan juga fakta bahawa Zahid tidak berani untuk berdebat dengan dua lagi calon Presiden UmNo, maka saya meramalkan bahawa Zahid akan menang kerusi Presiden. 

      Sebabnya mudah. Sebab UmNo sedang menanti tempoh untuk dilenyapkan, maka apa saja yang berlaku di antara tempoh UmNo kehilangan kuasa dan ia dilenyapkan akan memberi justifikasi kepada lenyapnya UmNo kelak.

      Sebab di antara ketiga-tiga calon tersebut, Zahid adalah calon terburuk.

      Delete
  12. Kita lihat nanti..kita tunggu parlimen bersidang3..seterusnya..5thn belum luak..100hr hampir selesai hahahahaa 1MDBNAJIB terbuka tayang coming soon..kasi terlanjang sama dia baru kita tau..well what say u bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN..satu kejutan akn berlaku..pertama..rakyat malaysia akn bersorak keriangan..keduanya puak puaka..kedalam..
      Maka bersoraklh keriangan seperti perancis kalahkan argentina 4-1..hahahaaanajibolabola..

      Delete
    2. Soru beb..4-3..jaringan terbanyak..7 gol dlm 1 perlawanan..memang kick betul.m

      Delete
    3. Ramly Burger...dulu masa kempen sebelum PRU14, Ph janji akan penjarakan DSNR dalam masa 1 minggu mereka memerintah...hari ni dah lebih 40 hari, masih takde sebarang dakwaan..balik2 PC pasal hadiah2 yang diterima oleh DSNR sekeluarga...apa citer...takde kes yang kukuh lah tu bhai ???

      Sekarang DSNR dah mulakan prosidng untuk tuntut semula harta2 yang dirampas tu. Kalau harta2 tu bukan kepunyaannya..dah tentu DSNR takkan berani untuk menuntutnya semula. Terima lah hakikat....Madey dan PH takde kes terhaadp DSNR yang mengaitkannya dengan 1 MDB..sebab tu lah sampai sekarang masih pening kepala nak kaitkannya dengan isu tu. Takde bukti kukuh...kena jugak rekayasa bkti2 tu..mana nak sangkut beb !!!!! Caakp2 yang mengatakan siasatan dah hampir selesai tu hanya lah untuk meredakan kemarahan rakyat yang dah nampak ketidak upayaan kerajaan PH untuk mensabitkan DSNR dalam kes 1 MDB ni. Mengaku aje lah...takde kes..kena letakkannya dalam NFA...No Further Action...setuju tak bradeeeer???? Well what say u....

      Delete
    4. Ko merepek lagi...ko yg cakap 1 minggu ko tuduh PH yg janjikan...aku ada tengok ucapan Tun..Tun cakap dlm 100 hari najib akan ditangkap....memang ko jenis spesi Zahid midi kaki temberang...

      Delete
    5. Bukan duit najib pon najib berani rompak jadi duit dia..

      Delete
  13. Yg ada duit tetap pilihan umno...duit tak boleh dipisahkan dari umno...yg kuat temberang jugak pilihan umno...dgn temberang dan duit umno nak menang pru 15..

    ReplyDelete
  14. Geng Natang teramat yakin
    Bos jujur gelaran 'The Saint'
    Takde bukti terlepas mungkin
    Dedak dibayar RM2.60 sen!

    Lu ciakap balang hadiah
    Kepala bapak punuh nanah
    Kita ciakap kasi takziah
    Tak lama lagi masuk tanah!

    Syok dia Sengeh dah menang
    Macam gadis baru bertunang
    Tambah kendur reputnya benang
    AmeNo pupus lagilah senang!

    Haiya..GN subut Fan Tat
    Lia mulut kasi siat
    Ini olang manyak yahat
    Lia telinga kasi piat!

    Sejak bos kalah PRU
    Pencen bertani hati sayu
    Kobis kangkung sudah layu
    Sawit tinggal batang kayu!

    Ini GN apa olang
    Lia otak atak hilang?
    Lulu dedak punuh kilang
    Haiyaa..sikalang lia makan tulang!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...