Thursday, 7 June 2018

APA ZAHID HAMIDI MAHU JUMPA TUN MAHATHIR?


Pagi tadi, bekas Timbalan Perdana Menteri yang juga Pemangku Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi mengunjungi Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad di pejabatnya di Putrajaya.


Ini bermakna Zahid Hamidi menjadi pemimpin ketiga pembangkang yang datang bertemu Tun Mahathir selepas Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN dalam pilihanraya 9 Mei lalu.


Sebelum ini Presiden Pas, Hadi Awang bersama Menteri Besar Terengganu, Ahmad Shamsuri Mokhtar serta Mustaffa Ali dan Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Abang Haji Openg juga turut mengunjungi Tun Mahathir.

Tidak dipastikan apa perbincangan antara rombongan Hadi  Awang dengan Tun Mahathir, tetapi Abang Johari bertindak membawa keluar PBB meninggalkan BN selepas beberapa hari pertemuannya dengan Perdana Menteri itu.


Dalam hal berkaitan, apa Zahid Hamidi mahu bila beliau juga mengambil langkah mahu bertemu dengan Tun Mahathir?

Adakah Zahid Hamidi sekadar datang untuk mengucapkan tahniah atas kemenangan Pakatan Harapan dan kembalinya semula Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri buat kali kedua?


Atau beliau datang untuk meminta maaf atas keterlanjuaran atau kebiadapan mulutnya menghina Tun Mahathir dengan mengatakan Perdana Menteri itu mempunyai nama sebenar dalam kad pengenalan biru sebagai “Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty” yang gagal dibuktikannya sehingga kini?

Mungkinkah juga kunjungan Zahid Hamidi untuk "minta nyawa"  daripada Tun Mahathir terhadap kemungkinan kes-kes lama atau semasa beliau menerajui Kementerian Dalam Negeri akan diselongkar oleh kerajaan baru Pakatan Harapan?


Adakah Zahid Hamidi datang untuk mendapat kepastian daripada Tun Mahathir sama ada namanya turut disenaraihitamkan untuk ke luar negara?


Tidak mustahilkah juga Zahid Hamidi datang untuk membawa sesuatu mesej daripada bekas bossnya, Najib Razak yang kini sedang disiasat polis dan SPRM serta bakal didakwa tidak berapa lama lagi?

Apa pun kemungkinan di sebalik kedatangan Zahid Hamidi bertemu Tun Mahathir ini, yang nyata cara Perdana Menteri menyambut bekas Timbalan Perdana Menteri itu berbeza dengan ketika beliau menerima kunjungan Hadi Awang. 


Ketika menyambut Hadi Awang, Tun Mahathir berdiri di depan pintu, manakala ketika menerima Zahia Hamidi, beliau hanya berdiri di depan meja kerjanya saja.


Apa makna semua itu?


Lebih daripada itu, ketika bergambar dengan Hadi Awang, Perdana Menteri jelas nampak gembira dan tersenyum, tetapi wajahnya ketika bergambar dengan Zahid Hamidi tampak masam mencuka dan tidak ceria.


Aduhhhh....

Lebih malang lagi, berita dan gambar kunjungan Zahid Hamidi itu juga tidak dimasukkan dalam Facebook dan Twitter milik Tun Mahathir - sekurang-kurangnya setakat jam 5.09 petang ini - sebagai hebahan awam sebagaimana yang dilakukannya selepas bertemu dengan Hadi Awan sebelum ini.


Hanya Zahid Hamidi yang memuatkan gambar pertemuan itu dalam media sosial miliknya.


Lu fikirlah sendiri Zahid Hamidi...(ShahbudinHusin 07/06/2018)

78 comments:

  1. Wak Jahid bawak tak ic tun yg ada tukis anak lelaki kutty?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wal Jahid nak mintak maaf kot dan mintak supaya umno jangan diharamkan...

      Delete
    2. Dia nak beritahu nombor telefon terbaru penderma arab yang dia telah temui dulu.

      Delete
    3. Kahkahkah mana GN,lebaiularmodern tolonglah jilat balik ludah bos kamu tu. Dulu dia dan kamu semua menghina TDM dan PH. Saya dengar beberapa pengkhianat seperti Kejora,mr jamban sudah mampus. Kesian

      Delete
    4. Dulu atas pentas PAU Wak Jahid dengan angkuh dan bongkak hina Tun Mahathir dengan mengatakan Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      Belom ada orang yg buat anak dibinkan kepada datuknya........dan Wak Jahid inilah orang yg julong2 kalinya membinkan anak pada datuk.
      Begitulah biijaaakkkk dan pandainya Wak Jahid ni.

      Iskandar ialah datuk Tun M......bukannya ayah Tun M. Ayah Tun M namanya Mohamad.

      Ketika tu pentas PAU jadi saksi Wak Jahid mengutuk-ngutuk Tun M secara terang-terangan tanpa segan-silu.

      Taapiiii........akhirnya dia jilat kahak lendir sendiri.......dia jugak yg pergi mencari Tun M.

      Walau apa pon alasan dan sebab tujuan pertemuan tu........yg pastinya Wak Jahid tak segan2 dan buat2 lupa pasal penghinaannya pada Tun M......Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      Tebal sungguh kulit muka.......tapi nasib baik Tun M berjiwa besar.........sungguh pon dihina begitu rupa Tun tetap cool terima Wak Jahid datang.
      Walaupon Tun boleh menolak appointment untuk berjumpa......tapi Tun tak buat sikap angkuh dan bongkak.

      Sikap angkuh dan bongkak takkan ke mana.........melainkan hanya akan mempalitkan MALU pada sipelakunya saja.

      Kita imbas kembali video Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      https://youtu.be/7ewIiLE1TxQ

      Delete
  2. 3 pertemuan. Hanya abg johari sahaja yang umumkan apa yang dibincangkan dengan Tun. Zahid? Haji Hadi. ? Semuanya rahsia...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin nak bawak umno keluar BN kot...

      Delete
    2. Bawa sekali GN dan lebaiularmodern ke neraka. Tolong kirim salam pada kejora dan mr j.

      Delete
    3. PENGERUSI Pakatan Harapan (PH) Dr Mahathir Mohamad menggelar Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi "kaki pembohong" selepas beliau menyerang keturunan bekas perdana menteri itu.

      "Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat Zahid. Tidak pernah ada sesiapa yang menyentuh tentang perkara, asal usul saya yang berbeza daripada apa yang diketahui umum.

      "Ia menunjukkan betapa pembohongnya Zahid," kata Dr Mahathir dalam siaran video pada akauan Facebook Bersatu petang ini.

      Bekas perdana menteri yang kini menjadi ketua pembangkang itu mengulas kenyataan Zahid di perhimpunan agung tahunan Umno Kelana Jaya semalam yang mengatakan ayah Dr Mahathir seorang India.


      "Dr Mahathir lupa mengenai fakta ini – dia adalah anak Iskandar Kutty. Pada kad pengenalan birunya, nama dia Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      "Ini diperoleh daripada ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara. Patutlah dia mudah lupa, sebab dia anak laki-laki Iskandar Kutty," kata timbalan presiden Umno itu.

      Dr Mahathir menuduh Zahid sebagai seorang pembohong kerana beliau tidak mampu menunjukkan nama pada kad pengenalan berkenaan.

      "Saya masih ingat kad pertama yang saya terima semasa belajar di universiti. Justeru, kalau dia boleh tunjuk, saya hendak tengok. Jangan sembunyi, jangan buat seperti Apandi,"katanya merujuk kepada Peguam Negara Mohamed Apandi Ali, yang awal bulan ini dipanggilnya pembohong juga kerana mempertahankan Perdana Menteri Najib Razak dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      "Apandi tidak ada-apa untuk ditunjukkan. Dia meletakkannya di bawah Akta Rahsia Rasmi. Adakah Zahid mahu merahsiakan ini juga? Tunjuk sahajalah," kata pengerusi Bersatu itu.

      Dr Mahathir yang berkhidmat sebagai perdana menteri selama 22 tahun itu berkata, Zahid berjumpa dengannya selepas dilantik sebagai timbalan perdana menteri bagi mendapatkan simpati dan sokongannya.

      "Saya memberitahunya walaupun Najib akan meletakkan jawatan, di mana ketika itu tidak mungkin, dia perlu menunggu Umno untuk memutuskan pengganti Najib.

      "Belum tentu Zahid menjadi pengganti Najib. Apabila nak simpati saya, dia datang. Bila tak dapat, dia carilah jalan dengan berbohong seperti ini.

      "Saya malu ada orang seperti ini dalam Kabinet Malaysia," kata ahli politik veteran berusia 92 tahun itu.

      Pendedahan maklumat keturunan dan rakaman layar kad pengenalan lama Dr Mahathir menjadi tular di media sosial sejak kenyataan dibuat Zahid itu.

      Awal hari ini, akaun Facebook Mukhriz Mahathir FC memaklumkan, Iskandar adalah datuk kepada Dr Mahathir dan bukannya nama bapa Dr Mahathir iaitu Mohamad.

      Ia menerangkan: "Iskandar yang berasal dari Kerala dan berkahwin dengan Siti Hawa dari Johor, yang melahirkan Mohamad pada 1881 di Pulau Pinang."

      "Mohamad berkahwin dengan Wan Tempawan Wan Hanafi, dan Tun M @ Che Det (Dr Mahathir) dilahirkan.

      "Iskandar dibawa ke Malaya oleh Syarikat India Timur untuk mengajar bahasa Inggeris di istana. Sementara itu, Mohamad adalah pengetua pertama Kolej Sultan Abdul Hamid di Kedah."

      Delete
    4. Hidup lagi ka wak kojola kengkang kepala mancis dgn lebai tiga suku tu?

      Delete
  3. Mana dia mau fikir, Bang? Tak mau fikir, tak bole fikir.

    Puak2 Umno pun tak giat nakkan dia pegang jawatan Presiden.

    Tapi cara Budin tulis itu rasa sayu, kesian plak kat Wak Jahid. Nampak mcm pariah dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wak pariah ni tak payah dikesiankan...yang sepatutnya humbankan je balik ketanah jawa.

      Delete
  4. Gambar terakhir!!! Wak Jahid tunduk pada anak Iskandar Kutty? Ohhhh.. Dimanakah maruah pahlawan yg bergegar2 sebelum ini sehingga berbuih mulut mengucapkannya? Ternyata kini pemimpin umno sudah tersepuk di kaki seorang tua berumur 93 tahun yg kalau baling gelas pun tak pecah.
    Tp untuk menampakkan umno kelihatan gagah, terpaksalah mereka mengupah macai seperti Geng Najib, yg siang malam kerjanya hanya menyalak.
    Keh keh keh keh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang ketawa bro...hihihihihhahahahahampehzahid

      Delete
    2. good one bro......hahaha

      Delete
  5. Sejak PH mentadbir Putrajya, byk kes dibuka semula. Itu yg membimbangkn Zahid.

    ReplyDelete
  6. Sejak PH mentadbir Putrajya, byk kes dibuka semula. Itu yg membimbangkn Zahid.

    ReplyDelete
  7. saya nak kongsi sedikit pengalaman saya dgn wak zahid ni.

    pd 4hb mac 2016, saya tlh merayu kpd nya suapaya mengambil alih pentadbiran Negara dgn menggesa najib supaya meletak jawatan.

    jawapan yg saya terima agak mengecewakan :-

    (verbatim) "i'll never let down those who put me at d current position".

    pd 2hb dis 2017 pula, saya tlh memuji beliau kerana memberi hormat kpd tun m semasa mereka bertemu d masjid putra selepas upacara menyambut maulidul rasul. jawapan balas nya agak sedikit angkuh :-

    (verbatim) "tunduk tidak bererti boleh d pijak".

    hari ini setlh melihat gambar dia mengunjungi tun m, maka saya tlh menghantar sms kpd nya :-

    "salam ramadhan d sri. Nampak u pegi jumpa tun m.
    buat apa? mohon ampun n maaf ke?.

    itu lah orang tua2 kata. 'cakap siang pandang2 n cakap mlm dengar2'.

    apa pun all d best wth yr effort 2 b d legal president of umno".

    saya belum mendpt respon drpd nya. hi hi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali ni wak Jahid tak jawab2... Wak Jahid baru tau tak de yg kekal...

      Delete
    2. Itulh orang muda2 cakap poyo tu..hahahahterkedudahahahaha..

      Delete
    3. Big bro rahman jpc....

      Di waktu Tun Mahathir jadi Presiden UMNO, Ibu Pejabat UMNO mempunyai tiga trustees, iaitu pemegang amanah. Beliau adalah antara pemegang amanah ini. Pemegang amanah memiliki akaun dalam bank. Semua derma, terutama semasa pilihanraya dimasukkan dalam akaun ini. Dua dari mana-mana tiga pemegang amanah diberi kuasa untuk mengurus akaun Ibu Pejabat dan menandatangani cek apabila mengeluarkan wang.

      Pemegang amanah ini juga dinamakan sebagai pemilik saham-saham dan hartanah milik UMNO.

      Semasa beliau letak jawatan sebagai Presiden UMNO, beliau telah arah wang tunai dalam bank dan saham-saham serta surat milik hartanah diserah kepada Dato Abdullah Badawi. Pegawai yang menyerah ialah Nor Mohamad Yacob dan Noordin Bachik.

      Jumlah wang tunai yang diserah melebihi 200 juta Ringgit. Jumlah nilai saham dan hartanah melebihi 1.2 billion Ringgit.

      Wonder what happen to the said cash, shares & assets - are they still being kept accordingly or gone with the wind....??

      Delete
    4. Apabila Zahid Java dilantik TPM, dgn angkoh cup ni ketentuan Allah. Betul. Allah yg beri kuasa dan Allah jugak yg cabut kuasa.
      Sms Zahid..Allah cabut kuasa dia bab angkuh dan sombong..dan sanggup hina orang tua yg beri hidup politik dia.

      Delete
  8. https://khairultheceo.wordpress.com/

    ReplyDelete
  9. wak zahid nk bwk umno keluar bn agaknya Kalau tk boleh joint PH pun dapat jd ahli sekutu pun jadilah.

    Mahu beli saham amanah harapan baru dr tun M ke wak??? hehehie

    ReplyDelete
  10. Tak fahamlah...apa masalahnya jika DSZH berjumpa dengan Tun M...kan dalam Islam kita digalakkan untuk sentiasa merapatkan silaturrahim dengan amalan ziarah menziarahi...yang muda menziarahi yang tua untuk menunjukkan rasa hormat mereka, apatah lagi dalam bulan Ramadhan Al Mubarak ni dan semakin hampirnya Aidil Fitri.

    Ziarah salah..tak ziarah salah jugak, nanti dikatakan sombong dan tak tau adab menghormati orang tua. Rasanya Tun M ok aje menerima lawatan DSZH tu...cai2 aje yang suka buat persepsi negatif dan telahan tak tentu pasal untuk memburuk2kan keadaan. Dah tentu dengan kehadiarn DSZH aakn memberi ruang dan peluang untuk Tun M bernostalgia saat2 manisnya dalam parti keramat UMNO tu. Rakyat yang waras amat2 yakin kasih dan cintanya Tun pada UMNO masih ada lagi..ialah ibarat kata orang tua2 kita tu..tempat jatuh lagi dikenang , inikan pula tempat bermain. UMNO yang telah berjasa kepada Tun untuk mendewasakannya dalam sepak terajang politik Msia takkan dapat dilupakan begitu saja...yakinlah, walaupun kini dah 'berbaju' PH, tapi jiwanya masih ada lagi saki baki darah UMNO...dan pastinya Tun ni bukannya jenis orang yang begitu mudah untuk melupakan leluhur politiknya...dulu, kini dan selama2nya !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat melihat DSZH ni sebagai seorang politician yang mempunyai jati diri yang tinggi dan berjiwa besar. Bukan mudah untuknya melakukan ziarah tersebut, tetapi demi cintanya untuk terus memastikan saf bani melayu terus rapat dan kukuh...dah tentu inilah saat dan masa yang terbaik untuk dilakukannya.

      Mungkin...satu mesej 'tersembunyi' yang hendak disampaikannya kepada Tun M ialah agar tidak sekali2 melupakan nasihat Raja Nazrin, Sultan perak tu... yang menang tak semuanya menang, dan yang kalah bukan semuanya kalah. Janagn terlalu terbuai2 dengan kemenangan politik yang bersifat sementara tu...pastinya tidak ada yang kekal selama2nya melainkan Allah s.w.t saja. mungkin juga kehadiaran DSZH tu ialah untuk mengingatkan Tun betapa Kerajaan PH kini mempunyai tanggungjawab yang maha besar...bagaimana mereka wajib mengotakan 10 janji dalam 100 hari tu...sesungguhnya masa kini sangat2 mencemburui mereka bebb !!!!!

      Delete
    2. hahahahahahaha…..adoiiiiii…..tak habis2....stupidity at its highest !!! hahahahahahahaha…(Paham ke apa yg saya tulis tu)..hahahahahahahahahahahahaha...

      Delete
    3. Gn x abis abis dgn janji manifesto! People voted to remove 60 years of arrogant government who made us suffer! We did not vote for PH to fulfill promises in 100 days! Only idiot cannot compare 100 days with 60 years! Let PH fulfill election promises within a year.

      The government needs time. A 60 year sinkhole will take a long time to level! Why not raise questions of the past 60 years instead of 100 days. And you gn, u did not even vote for PH!

      Delete
    4. Psttt... Passttt... Macy,. Cuba kau tanya kat GN, harga kereta dah turun ke di hujung ayat najib?

      Delete
    5. Kalau dari awal lagi sebelum PRU 14 dah tau janji2 tu mustahil untuk dilaksanakan...janganlah menipu dan memperdayakan rakyat Msia hanya semata2 untuk meraih undi simpati politik. Takke nyesal mereka yang terkelentong dengan janji2 tu..apa nak buat, benda dah terlepas..kalu nak ajar balik pun kenalah tunggu 5 tahun lagi, jadi buat sementara ni kena lah terima hakikat rakyat Msia telah dikincin kaw2 punya dengan PH !!!!!!

      Keh..keh..keh...Haaaaak..Tuuuuiii !!!!

      Delete
    6. Macy...ada ke masa diuar2kan jani2 tu kat pentas ceramah dulu, dinyatakan janji tu hanya untuk penyokong dan pengundi PH aje..tak de kan...ia merangkumi seluruh rakyat Msia, tak kira apa pegangan politik mereka. Jadi setelah menang, PH wajib menunaikan janji2 tu pada semua rakyat Msia, walaupun ada yang tak mengundi mereka. Jadi takde lah sebarang kesalahan jika merekla menuntut akan janji2 tu...yang pasti PH bakal digelar kerajaan MUNAFIK jika gagal menunaikan janji2 tu dalam masa yang diberikan. Satu lagi...mana kau tau aku tak memangkah PH...takkanlah aku nak beritau parti mana yang aku undi..Rahsia bebbb !!!!!

      Delete
    7. hahahaha geng najib......lu kira lu nya 100days....

      Delete
    8. najib dah meroyan, dapat rm100rb aja. tapi dia lupa waktu dia jadi porn minister, satu sen pun tak bagi kat opposition.

      kat dalam sini, geng najib yg dah meroyan...he he he...bunting karabau agaknya!

      Delete
    9. Kikiki....gn buat lawak! Mmg lah aku x tau ko undi sapa sepertimana aku x tau yg zahid hamidi atau kj atau anuar musa undi sapa! I cuold only guess! Get it???

      Delete
    10. Bro macy betul...pasti ZH tak undi PH....hahaha GN kata ZH nak bersilaturahim....lawak sungguh.. masa berkuasa dulu kenapa tak bersilaturahim..siap pergi haramkan PPBM hahaha...

      Delete
    11. Woiiii Geng Kepala Naga.......sikit2 nak mainkan konon silaturrahim Islam..........weiiii samdol ketika Wak Jahid hina Tun M dulu apa tak pikirkan silaturrahim Islam..........hina Mahthir anak lelaki Iskandar Kutty tu saranan Islam jugak ke....??

      Daaaahlah gitu.......anak dibinkan pada datuknya........woiiii apa punya logik daaaaa....????

      Aku nak kasi tau sama ko..........janji 100 hari tu bukan bermakna semua bijik butir nak disiapkan dalam masa 100 hari macam kepala biol ko pikir..........yg dikatakan 100 hari ialah dalam 100 hari semua perkara yg priority dimulakan dan digerakkan kerjanya tanpa tangguh2.

      Yg penting........perkara2 yg menjadi priority ini mula dijalankan dalam 100 hari............tapi jangkamasa selesai siasatan mestilah bergantung pada tahap berapa seriusnya kes2 tesebut.

      Samdol......contoh macam kes 1MDB yg terrrkait dengan kegiatan money laundering di beberapa buah negara asing dan melibatkan beberapa warga asing adalah mustahil boleh diselesaikan siasatan dalam 100 hari bebbbbb........

      Apa ko pikir ini filem Jalan Ampas Shaw Brothers kaaaa.......

      Lagi satu hal........yg penting pada rakyat ialah isu2 besar macam 1MDB, derma 2.6b, duit2 samun, kes Altantuya, Scorpene, Felda, Tabong Haji dan lain2 dimulakan siasatannya.

      Yg pasti rakyat lebih fokus dan beratkan penemuan hasil siasatan dan hukom hakam yg dikenakan ke atas pesalah samun duit rakyat..........ada paahaaammm dol...????

      Delete
    12. Dia mana faham bro..banyak klentong..dah bertong tong..

      Delete
  11. Apa masalahnya kalau ada sesama Islam bergaduh dan selepas itu berbaik kembali...itulah yg sepatutnya..tak cukup2 lagi ke kita nak tengok sesama Islam berpecah belah..

    ReplyDelete
  12. geng najib, r u a clone of najib? i mean, as stupid as najib?

    because u appear as dumb as him!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN tak sebijak DSNR.. tu pasal dia jadi pencacai aje.... cnp aje sampah sarap yang berterabur kat bloger cyber troopers umno dan kumpul kat blog bro budin ni... hahaha

      Delete
  13. AWAS !!
    Budak Budak Dilarang Masuk !!
    Jom Terjah >>> KLIK SINI !! <<<

    ReplyDelete
  14. MACC said to plan arrest of Jho Low and ex-Goldman banker Ng


    Published 1 hour ago on 07 June 2018


    KUALA LUMPUR, June 7 — Malaysian authorities conducting a probe into troubled state investment fund 1MDB have issued an arrest warrant for financier Low Taek Jho and are preparing warrants for two others, including a former Goldman Sachs Group Inc banker, people with knowledge of the matter said.


    The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has also issued an arrest warrant for Nik Faisal Ariff Kamil, a former official at a 1Malaysia Development Bhd unit, according to one of the people. The agency is preparing warrants for the fund’s ex-chief, Shahrol Halmi, and Roger Ng, a former Goldman Sachs banker focused on Malaysia who left the firm in 2014, the people said.


    The four individuals haven’t been charged with any wrongdoing, and it isn’t clear what suspicions underpin the warrants. Their representatives declined to comment or weren’t immediately reachable. A representative for the MACC declined to comment.


    Investigators’ recent actions underscore the determination of Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad, who returned to power in a shock election win in May, to get to the bottom of an alleged multibillion-dollar fraud at the fund. 1MDB, set up in 2009 by former premier Datuk Seri Najib Razak — who lost to mentor-turned-foe Dr Mahathir in the election — is also at the centre of globe-spanning probes.

    Low cooperating

    Earlier today, the MACC said it summoned Low, who US prosecutors have portrayed as a central figure in the plot to embezzle money from 1MDB, and Nik Faisal. Low has instructed his lawyers to make contact with the MACC and will help with the investigation, his representative said in an emailed statement.

    The MACC has the power to issue arrest warrants and seize property, though any charges must be brought by a public prosecutor.

    Malaysian investigators said last month they have met with their counterparts from the US and Singapore to discuss working together. Authorities have enough evidence on Low’s crimes, Home Affairs Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said in a speech to employees at the ministry today.

    Goldman’s work

    Dr Mahathir’s new administration has moved quickly as it tries to uncover the extent of the alleged fraud surrounding 1MDB. Najib and his wife were questioned for hours and had their homes raided by investigators last month. The head of the MACC said on May 22 that he expected charges to be filed “very soon,” without explicitly saying against whom.

    Goldman Sachs’s work with 1MDB and the US$593 million (RM2.36 billion) fees it received for arranging bond deals for the Malaysian fund have come under scrutiny from regulators around the world, including agencies in the US and Singapore. The bank said in November it has received requests from “various government bodies” and is cooperating.

    Ng, who was the bank’s head of South-east Asia sales and trading when he resigned in April 2014, helped 1MDB raise funds, according to one of the people, who asked not to be named discussing private information. He’s currently the managing director for Asia at energy drink maker Celsius Holdings Inc, according to the Celsius website.

    Singapore’s Commercial Affairs Department, the police’s economic crime unit, and prosecutors in the city have interviewed current and former Goldman Sachs executives who worked on 1MDB bond offerings, Bloomberg News reported in November. Investigators in the city-state were also looking into the firm’s links with Low.


    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd...

      Leissner ban

      Goldman Sachs’s ties with 1MDB have already ensnared one former senior executive. Tim Leissner, the former chairman of South-east Asia who was the lead banker to the fund, has been barred from the financial industries in Singapore and the US. He left Goldman Sachs in February 2016.

      Shahrol was CEO of 1MDB from its inception in 2009 to 2013, and remained a director of the fund until 2016. He has previously said that he’s “done no wrong” and has “nothing to hide.” Najib has repeatedly denied any wrongdoing.

      A Malaysian parliamentary committee report released in April 2016 recommended that Shahrol and other 1MDB managers be investigated. The report identified at least US$4.2 billion of unverified or unauthorised transactions at the development fund. — Bloomberg

      ######

      The dragnet is getting nearer and nearer to the MO1 .


      Delete
    2. 07 Jun, 2018
      DS NAJIB BERTINDAK BIJAK, ISU MAKIN MENARIK PERHATIAN DUNIA
      Semakin menarik isu nie, pada pendapat personal teman : Ramai yg tak menjangkau terfikir ttg peguam DS Najib yg baru dilantik. Malah dikecam dan dihukum awal bahawa DS Najib mula ketakutan dan bersalah terutama di Media sosial oleh hakim-hakim FB terutama mereka yg kekenyangan dedak.

      Kita kan tahu keadilan sepatutnya ditentukan oleh makamah bukan persepsi yg dtgnya dari pelbagai sudut menepikan undang-undang yg ada. Menariknya disini ada juga kesinambungan tindakan dan logik dalam kes nie, Betul dah tu sbbnya memang dari awal lahi Parti DAP yg memulakan tuduhan persepsi dengan mengunakan negara luar yg juga telah mengaibkan negara dimata dunia, Amerika dan negara barat dikunjungi dan dilibatkan terutamanya pembangkang disana spya isu 1MDB boleh dikaitakan sebagai satu pertuduhan atau pun utk mewujudkan isu atau kes nampak benar dan boleh diyakini oleh rakyat dan negara yg akibatnya perpaduan mula kucar kacir dgn pelbagai pendapat dan persepsi bergatung kepada rujukan yg boleh nampak spt benar-benar berlaku.

      Maka elok lah juga biar peguam mereka juga yg menjadi pembela kepada DS Najib, dan paling elok disegerakan kes nie supaya tidaklah kita melihat longgokan tuduhan setiap hari yg disiarkan tanpa dibicarakan malah sikap begini sungguh tidak professional seolah mengambarkan negara dibawah dunia ketiga lakunya. Betapa satu tuduhan bukanlah bersifat nyata terus bersalah. Kita kan ada undang-undang bukan spt hukum RIMBA spt yg dikatan oleh Penasihat PKR DSAI sebelum ini...

      Apa pun kita nantikan kesudahannya... kalau lagi elok utk ketelusan kerajaan rasanya eloklah dibuat penyiaran terus kepada semua rakyat dapat menyaksikan perjalanan kes yg berjalan nanti. Soal sekatan passport bagi teman tak berapa cerdik, kalau dilihat isu besar pemimpin didunia pun tak kemana, lihatlah bagaimana Osama laden, Saddam Hussien yg terkorban pun dinegara sendiri... mana nak lari kalau dah kes dilihat oleh dunia. Kalau setakat nak ke Mekah mukaramah utk tunaikan Umrah yg menjadi impian umat Islam didunia utk bertaubat dan beramal di Ramadhan Al Karim bumi para Suhadah pun disekat, rasanya nampak berat sebelah dan ketidak adilan spt mereka yg diBlacklist pula boleh sewenang-wenangnya pula boleh dibiarkan merdeka melancung... ater mana gayanya?

      Teman ngajak berpikior sehat yop dan yong, tapi biasalah kalau ada juga yg berhasad tentunya akan keluarkan komen langau, teman tak kisah, silah kecam... yg berpikior adil sedang ketawa dalam hati tengok lara komer... silalah... kecamlah tahap mana yg komer nak. Apa ada hei... KPI kebangangan namanya... hehehe

      Delete
    3. Setuju sesangat dengan apa yang diperkatakan dalam artikel di atas. Nampak sangat Kerajaan PH ni, khususnya MOF dah menggunakan media untuk mengajak rakyat menjatuhkan hukuman kepada DSNR hanya melalui persepsi. Setiap hari ada saja pendedahan baru yang kononnya dikaitkan dengan ketirisan di bawah kerajaan BN dulu. Inilah yang dikatakan kangaroo court...mengadili seseorang tanpa memberi ruang dan peluang untuknya membela diri. PC MOF dah takde agenda lain..terus menerus membuat tuduhan2 yang seolah2 diada2kan hanya semata2 untuk membesar2kan keburukan kerajaan yang dulu dan dah tentu target utama mereka lah DSNR.

      Rakyat mengharapkan PC MOF ni sepatutnya menjelaskan kepaad rakyat bagaimana cara dan pelan tindakan MOF untuk mengukuhkan sistem kewangan negara samaada jangka pendek, sederhana atau pun panjang ataupun cara2 untuk memperkukuhi nila ringgit ..tapi tak pulak, MOF dah jadi platform untuk menjatuhkan hukuman kepada DSNR sebelum didakwa di mahkamah.

      Ingatlah kaat2 nasihat dari DSAI...ini bukan masanya untuk membalas dendam serta mencari kesalahan orang, tapi masa untuk berkerja untuk mengotakan segala janji2 PH kepada rakyat. Less talk, more work lah MOF. Kalau macam ni sampai bila2 pun, kita takkan dapat melihat urus tadbir yang bersih seperti yang dijanji2kan tu...jangan sekali2 menjadikan vendetta dan witch hunt sebagai prinsip kerajaan era baru PH ni !!!!!!!!

      Delete
    4. Apa punya bangaaang......tindakan MOF bukan untuk balas dendam tapi rakyat perlu diberitau tiap kerja2 yg melibatkan wang rakyat dan jugaakkk perkara yg timbul dalam kementerian kewangan.

      Rakyat berhak nak tau dol.......bukan macam kes sign buta sepatah haram tak baca........mula2 kata tak derrrr duit dalam akaun........kalo ada pon tak mungkin nak dimasokkan dalam akaun peribody...........tapi last2......errrrr......sebenarnya ada duit tapi tu duit "derrrrmaaaaa".

      Yg 42 juta mengeram dalam akaun peribody pon tak tau dari sape dan dari mana.

      Duit yg dijumpa dalam bagasi pon kata duit derrrrmaaa..........weiiii beraaapaa banyak punya derrrrmaaaa daaaaa....???

      Sejak insiden yg tak telus itu lerrrrr yg menyebabkan Guan Eng melaporkan secara telus kepada rakyat yg memberi mandat dan kepercayaan.

      Apa punya tengin lerrrr kamu yeopppp.......lagi baik kamu melabun sorang2 dengan dindin romah yeoooopppp.......hiiiiiii tak sior teman.

      Delete
  15. Tun M awas hati hati. lalang ada spesis ular berperra dua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hangkede pergi main jauh2...kalau kedi tu harap tau diri hihihi pegi cari Kejora tu...kawan yang layak buat ko....

      Delete
  16. Anwar Buat Mahathir Tak Tidur Malam
    Posted by SnapShot at 6/07/2018


    Nampak macam itu sekarang, biar pun tiada dalam kabinet tetapi kuasa Anwar itu nampak...

    Anwar nampak bawa watak baik, runding dan jumpa orang berbanding Mahathir yang kini bawa watak dendam dan antagonis...


    Bukan Mahathir Yang Selesaikan Isu Perlantikan Peguam Negara Tapi Anwar



    Isu perlantikan Tommy Thomas menggantikan Tan Sri Apandi Ali dapat di selesaikan dengan baik...



    Itu pun lepas Anwar yang pujuk Yang Di-Pertuan Agong dan bukannya Mahathir...


    Namun terdapat banyak persoalan yang tercetus apatah lagi selepas Anwar Ibrahim menghadap Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad berkenaan isu pelantikan Peguam Negara...


    Ramai yang mempersoalkan kenapa Anwar yang tak ada apa2 jawatan dalam kerajaan bertemu Yang Di-Pertuan Agong, bukannya Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad...?
    Boleh dikatakan sana sini orang membincangkan perkara ini, bukan setakat di kedai kopi malah turut di bahaskan dalam media sosial sampai timbul pertanyaan adakah Anwar yang lebih berkuasa dari Mahathir...?


    Walaupun ada penyokong Pakatan Harapan yang tidak mempertikaikan kredibiliti Anwar, namun pada masa yang sama mereka tertanya-tanya apakah yang berlaku ketika ini...?


    Tidak kurang pula yang menganggap ia sebagai sesuatu yang `suspense’...
    Isu pemilihan Peguam Negara bagi menggantikan Apandi ini telah menjadi kontroversi sebelum ini apabila beberapa pihak dilaporkan menolak Tommy daripada diangkat ke jawatan terbabit...



    Ini kerana pemilihan Tommy sebagai calon Peguam Negara sebelum ini dikatakan boleh menimbulkan konflik kepentingan kerana beliau pernah menjadi peguam kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah pentadbiran Lim Guan Eng selain mewakili Menteri Kewangan itu dalam kes skandal banglo...


    Itu antara sebab kenapa ramai yang menolak Tommy...
    Bagaimanapun episod pelantikan Peguam Negara ini dilihat menyerlahkan lagi pengaruh Anwar Ibrahim berbanding Mahathir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan..kalau ikut janji DSAI , dia akan bakal bergelar MP dalam masa 4-5 bulan akan datang. Kat mana dia nak bertanding..tu bukan isu yang besar kat sini, yang pasti dia akan kembali ke pentas politik dalam masa yang terdekat.

      Sudah tentu ini merupakan berita gembira yang dinanti2kan oleh rakyat Msia. Mana taknya...pengorbanannya selama ni bakal tertebus dan mendapat ganjaran yang setimpal. Bila dah bergelar MP, 'orang tu' kena faham lah kan, takkan lah nak buat2 lupa pada janji semasa dilantik sebagai Pengerusi PH dan dinamakan calon PM jika PH menang dalam PRU14. Bak kata orang tua2..kerbau berpegang pada talinya..orang berpegang pada janji2nya. Janganlah sampai 'diusir' turun dari kerusi empuk PM tu ...belajar2 lah memberi laluan kepada yang berhak bhai !!!!!

      Delete
    2. BILA ZAHID JUMPA TUN:
      Tak fahamlah...apa masalahnya jika DSZH berjumpa dengan Tun M...kan dalam Islam kita digalakkan untuk sentiasa merapatkan silaturrahim dengan amalan ziarah menziarahi...yang muda menziarahi yang tua untuk menunjukkan rasa hormat mereka, apatah lagi dalam bulan Ramadhan Al Mubarak ni dan semakin hampirnya Aidil Fitri.

      BILA ANWAR JUMPA YDPA:
      Ramai yang mempersoalkan kenapa Anwar yang tak ada apa2 jawatan dalam kerajaan bertemu Yang Di-Pertuan Agong, bukannya Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad...?
      Boleh dikatakan sana sini orang membincangkan perkara ini, bukan setakat di kedai kopi malah turut di bahaskan dalam media sosial sampai timbul pertanyaan adakah Anwar yang lebih berkuasa dari Mahathir...?

      KEH KEH KEH KEH KEH GN.... Lidah ular pun tak bercabang sampai mcm ni sekali.

      Delete
    3. Geng Kepala Naga........ko nak laga-lagakan DSAI dengan Tun M pulaaaakkkk ye.....

      Weiiii badigol.......tau ke idaaakkk perkara ni Tun M udaaahh dapat hidu dulu2 hari siang2 buta lagi dol.....

      Memang dah tau akan ada golongan yg melaga-lagakan dan mengadu domba antara Tun dan DSAI........sebab kalo 2 pemimpin ini berpecah......maka Pakatan Harapan akan mereput dari dalam.

      Memang itulah tujuan tukang2 adu-domba terrrmasoklah ko Geng Najib..........untuk menjatuhkan Pakatan.

      Sebab kepala bapaaak luuu dah lemah.......mulot pon udah terkuncam........jadi dicarikan lerrrr jalan untuk bangkit.

      Nak bangkit dengan performance memang idaaakk lerrr..........satu dunia udah tau performance burok............jadi kena dicari langkah mudah iaitu mengadu dombakan orang.
      Tak gitu....??

      Haaaakkktuiiii !!

      Delete
  17. Teruskan Perjuangan, Masa Bersedih Sudah Berlalu - Najib



    Bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak Najib meminta ahli UMNO meneruskan perjuangan kerana masa untuk bersedih kerana kekalahan parti dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) telah pun berlalu.



    "Kita mesti ambil iktibar, kuatkan iltizam dan perbaiki kelemahan serta kuatkan UMNO agar kita dapat kembalikan keyakinan rakyat kepada UMNO," kata Najib.


    Dalam status Facebooknya hari ini, bekas Perdana Menteri selama 9 tahun itu mengakui bertanggungjawab sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) atas kekalahan PRU14.


    Beliau meminta ahli UMNO kuatkan semangat, perkukuhkan ketahanan diri untuk terus menyuburkan dan memulihkan UMNO.


    Najib mengingatkan UMNO telah banyak berjasa dan sinonim dengan pelbagai kejayaan negara kita.
    "Insya-Allah, kita akan tabah menghadapi dugaan yang amat hebat dari Allah SWT, semoga Allah SWT merahmati perjuangan kita di masa depan," katanya.


    Sementara beliau turut menawarkan diri untuk mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian Pekan pada pemilihan parti kali ini.


    Najib, 65, memegang jawatan Ketua Umno Bahagian Pekan sejak tahun 1982.


    Menurutnya beliau akan terus memimpin UMNO Pekan dan menawarkan diri untuk mempertahankan jawatan sebagai Ketua Bahagian UMNO Pekan.


    Najib turut berkongsi rutin kehidupannya dengan kini meluangkan banyak masa pada bulan Ramadan untuk beramal ibadat.


    Beliau juga tidak putus-putus menerima kunjungan pemimpin dan ahli UMNO dari seluruh negara, penyokong dan sahabat, yang memberi sokongan dan meminta pandangan mengenai kedudukan semasa.


    "Boleh dikatakan tak putus-putus mereka yang datang ke rumah, terima kasih.


    Selain itu, saya juga dalam proses untuk membuka satu pejabat untuk menjalankan urusan peribadi serta memudahkan mereka yang ingin bertemu saya," katanya.


    Beliau juga memberi jaminan akan memberi kerjasama kepada pihak berkuasa dalam siasatan terhadapnya yang disifatkan sebagai dendam politik.


    "Setakat ini, saya dua kali memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).


    "Waktu sekarang ini adalah masa yang cukup bernilai untuk saya bersama keluarga, terutama anak-anak dan cucu kerana saya terlalu sibuk dengan urusan negara selama ini," katanya yang dipetik daripada BH.


    Dalam aspek kebajikan, bekas Perdana Menteri itu berkata beliau akan terus menyampaikan bantuan zakat kepada kumpulan asnaf, walaupun lebih bersederhana berbanding sebelum ini.


    "Saya dan keluarga juga akan menyambut Hari Raya di Pekan," katanya. - Kedahnews.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di bulan yang mulia ni, rakyat Msia ingin menyusun 10 jari, memohon maaf kepada DSNR sekeluarga dan kami bersimpati dengan apa yang telah DS sekeluarga lalui sejak Kerajaan baru PH tertubuh.

      Yakinlah DS..sesungguhnya Allah s.w.t sentiasa bersama2 dengan pihak yang benar dan pastinya kebenaran akan melenyapkan kebatilan. DS...manusia merancang, Allah juga merancang dan pastinya perancangan Allah yang lebih hebat. Segala niat jahat mereka tu takkan dimakbulkanNya.

      Akhir kalam, kami ingin mengucapkan Selamat Hari Raya...maaf zahir dan batin kepada DS sekeluarga...dan semoga terus tabah dan bergembira di bulan Syawal yang mulia nanti !!!!!

      Delete
    2. Akhir kalam.........diPRU14 majoriti rakyat sudah memutuskan mandat diberi kepada Pakatan Harapan......period.

      Maka terimalah hakikat walaupon pahit yeooopppp....

      Delete
  18. Zahid sangkal laporan Malaysiakini mengenai PBB
    June 7, 2018 rhg


    KENYATAAN MEDIA

    1. Laporan mengenai PBB Sarawak yang diberitakan telah meninggalkan BN adalah di luar pengetahuan saya.

    2. Malah saya tidak bertemu dengan Datuk Patinggi Ketua Menteri dan merayu agar PBB tidak meninggalkan BN, seperti yang dilaporkan.






    3. Namun saya amat menghormati dan mengalu-alukan pendirian PBB dan parti-parti komponen BN Sarawak yang berhasrat menjalin hubungan kerjasama antara Kerajaan Negeri Sarawak dengan kepimpinan Kerajaan Persekutuan.

    4. BN sentiasa berlapang dada dan berfikiran terbuka untuk menggalakkan kerajaan-kerajaan negeri di bawah BN untuk mengambil langkah yang sama demi kepentingan negeri dan rakyat.

    5. Dengan kenyataan ini diharap tidak ada pihak yang melaporkan berita secara serkap jarang dan kurang profesional.

    Dr Ahmad Zahid Hamidi
    Pengerusi Barisan Nasional
    Kuala Lumpur
    7 Jun 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiik..Rupa2nya berita yang membuat cai2 PH terlompat2 gembira macam beruk dapat bunga tu tak betul lah. Dari kenyataan media DSZH tu, takde yang dikatakan PBB keluar dari BN...mereka hanya ingin menjalankan hubungan yang baik dengan kerajaan demi kemaslahatan rakyat Serawak.

      Tengok..macam mana hebatnya mereka spinkan berita tu..sampai lari jauh dari konteks yang sebenarnya. Nak tanya lah...ini kah yang dikatakan kebebasan media yang dicanang2kan oleh kerajaan PH tu..kalau macam ni, nampak gayanya bersepah lah berita2 palsu di negara tercinta ni !!!!!!

      Delete
  19. KUALA LUMPUR, 7 Jun ― Datuk Seri Najib Razak menyifatkan siasatan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai satu tindakan “balas dendam”.

    Dalam kenyataan di Facebook hari ini, bekas perdana menteri berkata “siasatan terhadap saya sebenarnya bersifat dendam politik.”

    Selain itu, beliau juga akan membuka pejabat untuk menjalankan urusan peribadi dan memudahkan orang ramai bertemunya.

    Dua kali memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), beliau akan terus memberi kerjasama kepada pihak berkuasa jika diminta.

    Najib turut mengumumkan bertanding pemilihan parti dengan mempertahankan jawatan ketua bahagian Umno Pekan.

    “Kita kena bangkit dan masa untuk bersedih telah berlalu. Kita mesti ambil iktibar, kuatkan iltizam dan perbaiki kelemahan serta kuatkan Umno, agar kita dapat kembalikan keyakinan rakyat kepada Umno.

    “Oleh itu, ahli Umno hendaklah kuatkan semangat, perkukuhkan ketahanan diri untuk terus menyuburkan dan memulihkan Umno,” katanya.

    Mahu menyambut Aidilfitri di Pekan, Pahang, beliau menyifatkan waktu ini sebagai masa yang bernilai untuk bersama keluarga terutama anak-anak dan cucu kerana terlalu sibuk dengan urusan negara selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't understand why this fella rebutting his own argument

      Delete
    2. Stupid is as stupid does.....

      Delete
  20. Diny Yusof kata "The dragnet is getting nearer and nearer to the MO1".

    Nak tambah:

    Sabenar nya, MOI dah masuk dragnet tuh. Nunggu SPRM nak pull the rope with him inside the net. Pastu suruh dia pakai baju oren sebagai tahanan SPRM.

    Apa kah bekas PM tak boleh di suruh pakai baju oren? Jenayah yang di buat nya di begitu serius. Bukan kah dia seorang common criminal?

    Aku tak faham Pesuruhjaya SPRM tuh. Pada hal, dia kata di sidang akhbar nya dulu penjenayah ancam nyawa dia. Hantar live bullets dsb nya. Penjenayah yang di arah puak 1MDB gamak nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DoJ sita harta kroni Najib Jho Taek dan anak tiri dia Reza Aziz di US. Masa itu DoJ hantar ke mahkamah dokumen setebal 251 ms. Sebut MO1 16 kali. Kes "misappropriation of 1MDB funds and money laundering". Ini semua di sebut di DoJ Press Release 15 June 2017.

      Beberapa bulan lalu DoJ umumkan depa "changed focus to the criminal aspects of their 1MDB investigations".

      Aku harapkan tak lama lagi depa keluarkan Press Release lagi. Kali ini beri nama penuh MO1. Dan butiran jenayah yang dia lakukan.

      Dahtu, aku nak tengok DoJ sediakan langkah2 nak "extradite" MO1. Untuk di bicarakan di mahkamah US.

      Tentu lah Pegum Negara Malaysia punyai priority. Mahkamahkan MO1 di Malaysia dulu. Aku yakin MO1 akan di penjarakan di Malaysia. Kot DoJ boleh extradite MO1 selepas tamat tempoh penjara nya di Malaysia dan mahkamahkan dia di US.

      Aku busuk hati? Sapa kata? Aku ha nya mahukan penjenayah di mahkamahkan dan di penjarakan. Di mana mana negara pun. Laki bini.

      Delete
  21. Geng N ..... betul kah terlalu sibuk dengan urusan negara atau terlalu sibuk dengan urusan menutup skandal 1MDB...dll skandal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duk sebok cari jalan nak tutop bangkai baadaakkk dengan nyiru.

      Delete
    2. Anwar Kutuk Kadir Dedah Bajet Urusan Agong
      Anwar Kutuk Kadir Pertikaikan Urusan Bajet Agong


      BERTELAGAH… Setelah teruk dikritik netizen selain UMNO kerana cuba hasut rakyat untuk benci institusi beraja, Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil bagi mengutuk keras Datuk A. Kadir Jasin.
      Penasihat PKR itu dipetik media tempatan berkata bahawa adalah tidak wajar sesiapapun menggunakan kebebasan bersuara untuk mempertikaikan hak dan keistimewaan Yang di-Pertuan Agong serta raja-raja Melayu di negara ini.
      Menurut Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) itu, walaupun tidak menafikan hak seseorang untuk menulis atau berbicara, namun untuk sengaja menyerang dan menghina raja-raja Melayu adalah dianggap sebagai kurang wajar.
      Apatah lagi A, Kadir dilihat mendedahkan secara terbuka segala fakta yang boleh dipertikaikan dan maksud tersirat untuk menimbulkan permasalahan dalam negara berhubung urusan perbelanjaan peribadi Seri Paduka Baginda.
      “Tidak wajar Kadir menggunakan hak kebebasan yang ada untuk serang institusi Raja-Raja Melayu berlandaskan fakta boleh dipertikaikan,” tegas Anwar dalam sidang akhbar di Hotel One World, Petaling Jaya lewat malam tadi.
      Bekas ketua pembangkang tersebut menjadi tumpuan pihak media selepas menghadiri Majlis Pertemuan Khas Bersama Wakil Rakyat PKR di situ, untuk mengulas isu keterlanjuran tulisan A. Kadir menerusi laman blognya.
      “Kita menghormati hak semua orang untuk menyatakan pandangan, tetapi mereka perlu menunjukkan rasa hormat dan dibuat secara tertib,” kata Anwar selepas pertemuan dengan wakil rakyat PKR malam tadi.
      Meskipun tidak ulas dengan lebih lanjut, nada Anwar ternyata mengkritik Ketua Media dan Komunikasi, Majlis Penasihat Kerajaan itu membongkar perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhamad V selama 16 bulan.
      Tokoh Wartawan Negara itu mendakwa kononnya kira-kira RM257 juta telah digunakan untuk perbelanjaan hidup dan peribadi Seri Paduka dalam tempoh itu tetapi tidak mendedahkan sumber maklumat rahsia Istana Negara itu.
      Baca: Dedah Bajet Agong – Polis Buka Siasatan Ke Atas Kadir
      Juga: RM257 Juta Dibelanja Agong Dalam 16 Bulan – Kadir Jasin
      Dalam pada itu, A Kadir yang juga bekas ketua pengarang kumpulan akhbar New Straits Times Press berkata beliau tidak pernah mempertikaikan hak Anwar untuk mengadakan siri pertemuan dengan raja-raja di seluruh negara.
      “Saya tidak pertikai. Saya hanya berkata raja-raja tidak perlu jaminan atau keselesaan kerana kedudukan mereka dijamin oleh Perlembagaan,” katanya dalam catatan blog pada hari ini mengulas kritikan Anwar terhadap dirinya.
      A. Kadir berkata isu menggunakan kedudukannya tidak timbul memandangkan penulisan blog beliau adalah atas kapasiti peribadi dan tidak mewakili majlis yang disertainya malahan menggesa artikelnya itu dibaca sekali lagi.
      “Saya menyerahkan semula kepada para pembaca dan pembahas untuk mengadili saya berdasarkan ‘kritikan’ Anwar itu dengan membaca balik dan memahami segala hujah saya mengenai hal berkenaan,” kata beliau lagi.
      Dalam artikel di blognya baru-baru ini, Kadir persoal usaha untuk meyakinkan raja Melayu mengenai status mereka dan turut menyifatkan Anwar bertindak seperti “komisar politik” ekoran siri jelajahnya ke beberapa istana negeri.
      “Dalam sistem komunis, komisar politik lebih berkuasa daripada satu batalion tentera,” tulisnya. Menurut Kadir, pelbagai kemudahan untuk Yang Di-Pertuan Agong selama ini adalah bukti kedudukan mereka tidak diancam.
      “Saya berasa bahawa raja-raja masih yakin seperti sebelum ini. Mengapa tidak? Mereka dijamin hak oleh Perlembagaan, diberikan kemewahan, kaya dan Anwar pun mencium tangan mereka!” tulis Kadir.
      Sementara itu, ketika ditanya wartawan mengenai jumlah RM257 juta yang disebut A. Kadir, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata beliau perlu mengkaji dakwaan tersebut. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      Delete
    3. Kengkawan..patutlah DSAI ni sangat2 dekat di hati Istana jika dibandingkan dengan Tun M. kita tengok aje lah, isu perlantikan AG baru tu ..kalau takde campur tangan dari DSAI, pasti sampai sekaarng masih tak selesai lagi.

      DSAI berjumpa YDPA hari ni...esoknya terus YDPA beri perkenan untuk lantikan tersebut. Memang betul lah...rakyat dapat melihat dengan mata kepaal mereka sendiri betapa kemahirahan diplomasi DSAI terserlah dan inilah ciri2 PM in waiting yang ditunggu2 selama ini. Dah tentu dengan ujudnya hubungan baik DSAI dengan pihak istana akan memudahkan proses urus tadbir negaar semasa dia menjadi PM nanti.

      Timbul persoalan...sapa kah yang lebih berwibawa di antara mereka berdua...ikut pendapat ramai penganalisa2 politik non partisan negara ini, mereka lebih cenderung untuk memihak kepada DSAI kerana ternyata dia lebih berhemah dan articulate dalam segala tindak tanduk dan percakapannya...sorang yang amat2 fokus dalam mencapai visi dan misinya iaitu untuk menjadikan Msia sebagai negara yang terbaik untuk semua. Jadi rakyat Msia sependapat untuk mengatakan..Tun...it's high time for you to step aside and make way for DSAI...your time is over..there's a new hero in town !!!!!!

      Delete
    4. Woiiii baaangsattt.......apa hal luuuu suruh Tun M step aside...??

      Luuu apa hal nak campor urusan Pakatan......luuu sapa....??

      Luuu pigi jaga luuu punya kepala bapaakkkk laaa........skandal haram keliling pinggang.

      DSAI pon dah bagi sokongan pada Tun M........luuu boleh tengok kenyataan lisan dari DSAI sendiri.........

      https://youtu.be/9hQTclY1YTs
      https://youtu.be/8uMA1VaEKuk
      https://youtu.be/wPtS1gzJCgk
      https://youtu.be/vaYXZ-EUOug
      https://youtu.be/hqEDX2ROgrQ

      Weiiii.......apa hal luuuu punya telor pulaaakk yg tersepit nak suroh Tun M step aside.

      Pekong dalam seluar luuuu tak nak jaga........heboh jaga rumahtangga orang.

      Luuu tengok luuu punya kepala bapaaakkk makin hari makin liciiinnnn........luuu pigi risau pasal bapaaaak luuuu laaaa weiiii jahanam.

      Delete
  22. Ooooo, berita baik:

    Taxman to review Najib's RM2.6 billion
    10h ago by Bernama

    MACC seeks to arrest Jho Low, Nik Faisal, Shahrol
    11h ago

    Baru lah sedap dengor - SPRM nak tangkp depa. Tak lagi ckp mahu "seek assistance in 1MDB investigations" apekedarahnye.

    ReplyDelete
  23. Dah lah SPRM ckp baik2 nak minta Jho Taek "assistance in their 1MDB investigations". Ckp sombong plak, suruh loyar dia pigi jumpa SPRM. -

    Source: No contact yet between Jho Low's lawyers and MACC
    Low had instructed his lawyers to contact MACC (yesterday).

    Haa kau, SPRM umumkan nak tangkap dia.

    Aku rasa nak pegang pipi boyot nate' Jho Taek tuh dengan dua dua belah tangan, twistkan sekali. Geram. Mcm geramkan pipi boyot budak kecik.

    Jho Taek budak paling nakal di Malaysia nih. Banyak buat taek. Kapada megara, hentam duit kita sebagai rakyat. Bedebah dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kau meroyan pagi2 buta ni ape hal bhai...dia ada rembat duit kau ke..ada pecahkan tabung buluh kau ke haah ?????? Kau pun dia tak kenal bebbb...so jangan lah lebih sudu dari kuah..biar SPRM yang menguruskan perkara ni dengan SOP yang betul....

      Delete
  24. Ini lah Kesannya Bila Pengundi #Uneducated Membuat Pilihan

    1) Gabenor BNM meletak jawatan kerana beliau tidak dapat menerima orang #uneducated yang berusaha memutarbelitkan sifat hutang negara menggunakan imaginasi mereka sendiri.

    2) Ketua Pegawai Eksekutif TM meletakkan jawatan selepas hanya satu tahun berkhidmat kerana tiada apa yang dapat dicapai jika rakan sekerja baru anda adalah #uneducated dan beremosi.

    3) Ketua Pegawai Eksekutif Petronas meletakkan jawatan kerana beliau tidak dapat menerima tindakan kejam yang diambil Petronas mengenai hak-hak sumber Sabah dan Sarawak, sikap saling menghormati dan memahami yang dipupuk kerajaan BN sebelum ini dengan dua negeri itu telah terhapus.

    4) Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia sedih melihat bagaimana pelabur-pelabur asing menjauhi negara ini kerana kenyataan #uneducated dan bertentangan mengenai kewangan negara dan dasar fiskal yang tidak logik yang dibuat oleh orang yg #uneducated dalam kerajaan baru, termasuk Kewangan, PM, dan juga majlis-majlis penatua yang tidak sah.

    5) Saya yakin jika Mat Sabu menduduki ujian itu, beliau akan berada pada kedudukan antara yang paling rendah, tetapi beliau telah dipilih sebagai Menteri Pertahanan kita. Lawak betul!

    6) Monopoli ini dilaksanakan oleh beliau sendiri dan sekarang beliau meludah pada mukanya sendiri.

    7) Dari kertas siasatan yang dibocorkan oleh ketua SPRM semasa, mantan gabenor BNM telah mengesahkan bahawa RM2.6 bilion sememangnya adalah derma dari Arab Saudi dan beliau yang menasihatkan untuk Dato’ Sri Najib Razak membuka akaun bank dan wang ini dipindahkan terus ke dalam akaunnya. Peguam Negara baru boleh pergi cari Jho Low, tiada orang yang kisah, kenapa tidak cari?

    8) Jumlah penjualan asing dari BSKL sejurus selepas pasaran saham dibuka selepas PRU14 sehingga semalam dianggarkan melebihi AS$1 bilion, dan kerajaan baru bertungkus-lumus menggunakan wang hasil kerja keras kita di KWSP untuk menangani perkara itu. Nilai AS$ 1 bilion ini masih dalam RM dan sekiranya mereka mengambil keputusan untuk menarik modal ini keluar dari Malaysia maka Ringgit dijangka akan menurun lagi, mungkin sehingga RM4.5. Harap anda gembira sekarang.

    9) Menghantar SPRM ke China untuk menyiasat "Projek Gas" akan menjadi kesilapan terbesar yang pernah dibuat dan mereka mungkin tidak tahu bahawa China bukan lagi China yang sama dengan semasa pemerintahannya sebagai PM ke-4 Malaysia. Tunggu sehingga China bertindak balas yang mana pasti akan termasuk mengurangkan pembelian minyak sawit dan mengurangkan lawatan pelancong, dan siapa yang anda fikir akan terkesan daripada ini?

    10) Mereka telah mula menyerang YDP Agong dan mungkin mereka berharap untuk membina sebuah republik baru. Semoga berjaya!

    Tabik spring kepada semua pengundi #uneducated, sesungguhnya anda telah meminta sesuatu yang terlalu tidak masuk akal, yang tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, dan difikirkan oleh otak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak harap menteri oxford menipu ler pulak pandai,dah kena kumpauu baru nak menyesal bagai...hahahaha

      Delete
  25. Semalam semasa Tun M umumkan Malaysia akan belajar dari India tentang idea2 inovatif untuk mempercekapkan perkhidmatan awam, terus timbul rasa skeptikal dengan idea tersebut.

    Iye la... bukan setakat dalam filem diorang tunjuk amalan rasuah dan kronisme yg teruk, tapi di alam nyata pun memang indeks persepsi rasuahnya teruk, malah lebih teruk daripada Malaysia.

    ReplyDelete
  26. Kengkawan....kau orang ta tak perasan ke...banyak benda yang dibuat oleh DS Najib dikekalkan, cuma ia diubah namanya oleh PH....untuk keoentingan politik mereka.

    Rasanya kemungkinan besar, cukai GST juga akan dikekalkan semula, cuma diubah namanya jadi SST dan ditambah jadi 10%. Memang hebat betul pemikiran menteri2 yang bijak pandai dalam kerajaan PH ni...ialah, bukannya susah sangat nak kelentong rakyat, khususnya penyokong2 tegar PH !!!!!

    keh...keh...keh....keh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...lantak la nak tiru ke xnak.asal baik utk rakyat buat je la,klu perkara mungkar tu tinggalkan

      Delete
    2. James....

      Heran......Rahman Dahlan, Salleh Keruak, Mat Maslan, Johari Abd Ghani & Nur Jazlan yang jauh educated, semua dah senyap sepi tak berbunyi - tapi kenapa budak gn yg sekolah tak abis dgn penguasaan BI 'fucked tough' tak renti-renti menyibuk pungut bahan2 sampah mengotorkan laman web orang......??

      Tak ada perassan malu ker dia dicaci & diketawakan orang ramai dgn tingkah bodohnya tuuu.......??

      Delete
    3. pak othaman....kerana dia bodoh la, dia tak tau malu!

      Delete
  27. Seronok bila tengok netizen serang geng najib ni. Seronok juga bila SEMUA hujah geng najib terbukti SALAH macam lebai modern. Biasalah, orang sakit jiwa sebab parti dia kalah macam tulah. Meroyan tah ke mana akhirnya apa yang dia tulis semuanya SALAH!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...