Monday, 11 June 2018

APAKAH NAJIB BENAR2 YAKIN TIDAK BERSALAH?


Wahhh...bukan main tinggi lagi keyakinan Najib Razak kononnya beliau tidak bersalah dalam siasatan kes 1MDB yang sedang dihadapinya!!

Apakah sandaran Najib kepada keyakinannya itu?

Adakah beliau benar-benar yakin tidak bersalah atau sekadar untuk memujuk hatinya sendiri?

Bolehkah kenyataan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad semalam yang menyatakan kerajaan perlu mendapatkan bukti kukuh terlebih dahulu sebelum mendakwa Najib di mahkamah sebagai asas keyakinannya bahawa beliau tidak bersalah?

Hakikatnya, kenyataan Tun Mahathir itu bukanlah bermakna tiada bukti terhadap salah laku dan skandal melibatkan dirinya, cuma bukti-bukti yang ada perlu diperkemaskan agar tidak tidak mudah dipatahkan oleh peguam-peguam yang tentunya dibayar mahal oleh Najib ketika perbicaraan nanti.

Tidakkah dalam apa juga kes, bukti kukuh memang perlu dikumpul terlebih dahulu sebelum memulakan pendakwaan?

Sabarlah dulu Najib....jangan cepat sangat melahirkan keyakinan tidak bersalah sebelum siasatan selesai dan pendakwaan pula belum bermula lagi!!

Segala-galanya belum berakhir lagi.

Sebelum ini, pada November 2017 lalu, Najib juga dengan yakin mengatakan Tun Mahathir tidak akan berjaya menyingkirkannya sebagai Perdana Menteri.

Tetapi, apa jadi akhirnya pada keputusan pilihanraya 9 Mei lalu?
Siapa yang tersingkir dan siapa yang kini menduduki kerusi Perdana Menteri?

Jika pada pilihanraya lalu, orang yang berjaya menyingkirkannya ialah Tun Mahathir, Najib harus ingat orang yang bersungguh-sungguh mahu menangkap dan mengheretnya ke mahkamah berkaitan skandal 1MDB juga adalah Tun Mahathir yang disokong oleh majoriti rakyat.

Apakah Najib fikir Tun Mahathir akan gagal dalam misi yang seterusnya? (ShahbudinHusin 11/06/2018).

92 comments:

  1. Replies
    1. Sat pembohonan, bila dibilang selama 3 kali, ia menjadi kenyata. Tapi bohong tetap bohong. Najib dah cuckoo, tak dpt berbeza bohong dengan reality. Kesian...

      Mungkin dengan cars in, dia baru boleh teruskan kehidupannya kalau tidal, dah bunuh diri.

      Oang kata, kalu x dpt jaga family, yg bercerai, dpt satu pun yg muka dah calar, macam mana nak govern negara. Najib oh Najib.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Harga Tomato Turun, Terima Kasih Kerajaan PH




      Berkat penguatkuasaan yang begitu berkesan, Kerajaan PH telah berjaya menurunkan harga barangan terutamanya tomato. Ini berikutan aduan yang dibuat oleh orang ramai mengenai kenaikan harga barangan walaupun kadar GST telah disifarkan.

      Walau bagaimanapun, harga daging masih lagi tinggi. Oleh itu, sempena Hari Raya Aidil Fitri ini, kami mencadangkan agar menu Hari Raya diubahsuai seperti berikut bagi mengatasi bebanan belanja Hari Raya:

      Murtabak tomato
      Rendang tomato
      Roti John tomato
      Satey tomato
      Sup tomato
      Tomyam tomato
      Tomato goreng berempah
      Tomato bistik
      Tomato masak kurma
      Tomato goreng kunyit
      Tomato masak hitam
      Tomato baka

      Delete
    5. Untul lebaiularmodern makan
      Keh..keh...keh

      Delete
  2. Salam. Sebagaimana yakinnya Najib dapat memenangi PRU14 dengan kuasa yang ada padanya, maka sebegitu yakin beliau dapat meyakinkan mahkamah apabila ada peguam bela dari USA. Walhal perbicaraan tertakluk pada perundangan di Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman suka dengan orang yg cakap besor ni.......dulu dia duk kata Tun M kepala bapak ko......stupid memang stupid.....kemudian dengan angkuh dan bongkak kata BN akan menang besar......konon yakin dengan sokongan rakyat.

      Akhiiiirrrrnya apa jadi.....??

      Apa hal orang yg gitu punya bijak pandai cerdik kalah tersungkur hingga rakan dalam parti sendiri pon mula berpaling darinya...??

      Orang yg biol, bodoh dan baangaaanggg ialah orang yg tak pernah muhasabah diri.......tak pernah cerminkan diri.........tak pernah belajar dari kesilapan diri.......dan tak percaya dengan janji Allah ada balasan bagi orang yg riyak dan cakap besar.

      Maka orang begini akan tetap riyak, mendabik dada dan cakap besar hingga putus nyawanya.

      Begitulah dia dihinakan Allah kerana bermegah-megahan, angkuh, sombong dan bongkak.........maka Allah tetapkan dia duduk dalam keadaan riyak dan meninggi diri hingga ke mati.

      Delete
    2. salam bro phantom.... lama tak muncul.Sekarang Mo1 dah jadi mo32 million....kahkahkah

      Delete
    3. Wa'alaikumussalam Yeop.....dulu2 orang simpan duit dalam bank tapi sekarang orang simpan duit dalam bagasi.
      Kihkihkihkih

      Delete
    4. Pelik.. apa motif babg budin..
      Masih berkempen nk benam dsn?
      Cukup2 la.. bn dah kalah..
      Fokus kritik utk pembangunan negara dan kerajaan bang budin yg baru.. biarla dsn nk ke dlm ke aper..
      Skrg ni kita dah patah balik ke zaman tUrn muda2 dulu dah ni.. buat keta.. hasil minyak nk bolot.. jln raya dan ketapi tanak buat.. br1m tader.. bonus tader..gst tader.. hasil negara dr minyak.. buat style lamal.. buna langkawi habis habisan..semua patah balik mcm 20 thn semula..old school..
      Mof dan dia dulu ckp malaysia nk bankrap
      kat jepun.. katanya dah tak akan bankrup pulak??
      Hmm... kena tipu lagi depan btg hidung..

      Delete
    5. Penyokong Anwar risau Dr Mahathir lantik Azmin

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengamanahkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dengan kuasa untuk mengawasi beberapa syarikat terbesar negara yang secara kolektif bernilai lebih RM1 trilion, menurut akhbar Singapura, The Straits Times.

      Menurut laporan itu, langkah terkini memberi kuasa kepada Azmin boleh mencetuskan persaingan dalam parti komponen HARAPAN dan membolehkan Mahathir mendapat kelebihan ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Akhbar harian berbahasa Inggeris itu memetik sumber yang mengatakan syarikat-syarikat yang diletakkan di bawah pengawasan kementerian akan merangkumi gergasi minyak negara Petronas, dana pelaburan negara Khazanah Nasional dan pengurus hartanah Perbadanan Nasional Berhad.

      Selain itu, bidang kuasa menteri hal ehwal ekonomi juga meliputi agensi yang bertanggungjawab terhadap kebajikan orang Melayu-Islam seperti Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), Tabung Haji serta unit dan jabatan kerajaan yang membantu usahawan Melayu.

      Felda dan Tabung Haji yang dicemari pelbagai skandal berprofil tinggi semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak kini ditempatkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      "Bidang kuasa ini begitu luas yang merancang untuk menempatkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri di bawah menteri hal ehwal ekonomi kemungkinan akan dibatalkan," kata sumber yang biasa dengan penstrukturan semula berkenaan.

      Laporan itu menyebut bahawa Mahathir telah membuat "isyarat besar" untuk melantik Azmin kerana pemindahan Petronas, Khazanah dan lebih daripada 60 syarikat lain - sebelum mengambil kira mana-mana subsidiari (anak syarikat)- akan menjadi satu proses rumit yang mungkin memerlukan pindaan undang-undang serta kelulusan parlimen.

      Laporan itu mendakwa tindakan Mahathir itu sebagai satu lagi strategi "dasar pecah dan perintah" selain berkata ini kerana partinya BERSATU hanya menang 13 kerusi parlimen manakala PKR mendapat 49 kerusi - kerusi paling banyak di antara parti komponen HARAPAN.

      Laporan itu berkata Azmin dilantik jawatan menteri utama walaupun cubaan PKR untuk mendapatkan satu daripada empat portfolio utama - kewangan, kementerian dalam negeri, pertahanan atau pendidikan - ditolak semasa peringkat awal rundingan.

      Menurut laporan itu lagi, langkah Mahathir memberi kuasa kepada Azmin telah mencetuskan kerisauan di kalangan penyokong Anwar.

      Laporan itu turut mendakwa Azmin dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin menjadi sebahagian daripada kumpulan pesaing dalam PKR yang menghadapi Anwar dan isterinya, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Bagaimanapun, Anwar sendiri dalam pertemuan rasmi pertama dengan pemimpin PKR sejak dibebaskan daripada penjara pada awal minggu ini, mengingatkan mereka untuk memberikan sokongan penuh kepada pentadbiran Mahathir.

      Selain daripada pelantikan Azmin dan mengukuhkan sokongan parti HARAPAN, The Straits Times juga berkata Mahathir telah mengorak langkah memecah-belahkan barisan pembangkang melalui pertemuan baru-baru ini dengan pemimpin tertingginya - pemangku presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Openg.

      Laporan itu mengatakan langkah-langkah sedemikian mengingatkan strategi Mahathir sendiri yang telah dilaksanakan semasa beliau menjadi presiden Umno.

      "Mahathir ialah jaguh catur yang sempurna dalam hal berkenaan.

      "Apabila politik perkauman berada pada tahap yang tinggi, beliau memastikan selain daripada orang Melayu, setiap komuniti akan mempunyai dua komponen BN yang bercanggah untuk mewakili suara mereka, bukannya menentang penguasaannya," kata penasihat utama Pacific Research Centre, Oh Ei Sun.

      Delete
  3. Semasa disoal oleh pemberita2 Jepun dalam satu wawancara di sana hari ini, Tun M telah mengatakan betapa perlunya Msia mempunyai syarikat Otomobil nasional ke dua dalam masa yang terdekat, memandangkan Proton kini telah dimiliki oleh Geely, syarikat dari China tu.

    KJ telah menyifatkan rancangan tersebut sebagai sesuatu tindakan yang regresif. Rakyat tersangat setuju dengannya memandangkkan untuk melaksanakan projek mega tu memerlukan dana yang sangat2 besar. Bukan kah lebih baik jika dana tu digunakan untuk membayar hutang negara yang dikhabarkkan mencecah RM 1 Trillion tu???? Takkan lah Tun tak tau nak mengutamakan priroty negara masa kini...nak teruskan rancangan tu atau nak jelaskan hutang???

    Ada tak kemungkinan akan ujudnya usaha sama di antara Msia dengan syarikat2 dari Jepun..agak2nya sapa yang paling banyak dapat laba dari usaha sama tersebut..dah tentu lah kroni2nya yang 'kehausan' semasa pemerintahan DSNR dulu. Ini bukan projek 100-200 juta, mungkin memakan belanja berpuluh2 billion. Nampak gaya kenyang lah depa semua.

    Memanglah dicanangkan pemergian Tun ke sana untuk menarik masuk pelabur luar...tapi biasa lah kan, sambil menyelam minum air. Membazir ajelah kalau tak dapat membaaw balik sebarang buah tangan untuk kroni2nya yang menunggu dengan penuh debaran dan pengharapan besar akan hasil dari lawatan tu !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello cyber troopers, Geng Najib, mulut busuk, pergi gosok gig dulu. Tak ape, sekarang dah break fast.. Tapi ingat, dosa kalau cakap yg bukan bukan pd masa puasa. Tahu.. 😂

      Delete
    2. Tak abis2 buat kerja menonggeng, si Tonggeng Najis.

      Delete
    3. The grand statesman in Japan.
      Udah lama Msia tak rasa bangga macam ni.

      https://youtu.be/nT73V69fZjs

      https://youtu.be/Xgf5ZocOWIY

      https://youtu.be/2ou5_WkINAc

      Delete
    4. Lantikan speaker DUN: PAS tawar kerajaan perpaduan di Kedah




      PAS yakin boleh menawan Kedah jika Pilihan Raya Negeri (PRN) benar-benar diadakan, kata Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Tuan Ibrahim berkata bagaimanapun parti itu berharap agar jalan penyelesaian lain dapat dicapai sekiranya kerajaan negeri pimpinan Pakatan Harapan (HARAPAN) gagal mendapat sokongan untuk melantik Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN).

      "PAS menawarkan jalan keluar iaitu mewujudkan Kerajaan Perpaduan yang bertujuan untuk mengelak PRN daripada berlaku.

      “Ini adalah jalan keluar yang terbaik jika menghadapi situasi sebegini. Tapi mereka (Pakatan Harapan) menolak,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan Kali Ke-45 Tahun 2018 di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik) di Kota Bharu, hari ini.

      Kerajaan minoriti

      Beliau berkata konsep Kerajaan Perpaduan ini telah banyak diamalkan di negara-negara lain yang turut mengamalkan demokrasi.

      Katanya langkah itu boleh diambil bagi mengelakkan pembaziran wang jika PRN diadakan terutama selepas berlakunya pilihan raya umum ke-14 (PRU14) bulan lepas.

      Selepas sebulan PRU14 berlangsung, kerajaan Kedah pimpinan HARAPAN masih belum mengumumkan Speaker DUN kerana hanya berjaya membentuk kerajaan minoriti di negeri tersebut.

      Ia selepas HARAPAN mendapat 18 kerusi DUN manakala PAS menguasai 15 kerusi dan Barisan Nasional (BN), tiga kerusi.

      Keadaan itu mewujudkan keadaan yang seimbang antara kerajaan dan pembangkang kerana DUN Kedah mempunyai kerusi yang genap.

      -Bernama

      Delete
  4. Selalu sila teka.. Atau dia dah kuku, ingat dia benar benar take bersalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Li Wei...apa yang kau cakap ni, tak paham langsung hujung pangkal...baru lepas pekena ketum berperisa ubat gegat ke haah???? Cakap macam orang lok lak pulak dahhh !!!!!

      Delete
    2. Dah gosok gig Geng Najib? Jangan nak buat jahat lagi. Dosa fitnah oang dlm masa puasa.

      Delete
    3. Pemberitaan Malaysiakini Yang Berniat Jahat!


      MalaysiaKini menggunakan tajuk “Manifesto: PAS minta rakyat sabar”. Ini cara pemberitaan persepsi yang berniat jahat oleh MalaysiaKini, media yang dari dulu hingga kini sering tidak berlaku adil kepada PAS. Cara pemberitaan sebegini samalah seperti RM257 Juta dinyatakan sebagai suku Billion untuk mencipta persepsi!

      Cuba tonton sendiri video temuramah bersama Presiden PAS YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH). Tontonlah berulang kali dan anda akan dapati tiada sepatahpun TGHH sebut “Rakyat sabar". Pihak yang menyebut rakyat sabar tersebut ialah wartawan yang bertanya.

      Beginilah propaganda Malaysiakini untuk membuat agar TGHH dipandang negatif dan menjustifikasikan kegagalan master politik mereka menunaikan janji. Begitulah modus operandi mereka dalam pembunuhan karakter (character assassination) terhadap Presiden PAS yang dijalankan secara halus. Sinar Harian pula ambil berita Malaysiakini bulat-bulat lalu dijadikan berita mereka.

      TGHH sebut Manifesto PAS di Kelantan dan Terengganu tetap akan dilaksanakan. Ada Manifesto yang perlu disegerakan dan ada perkara yang perlu tunggu masa. Ini kerana Janji Manifesto PAS tiada menyebut jangka masa pelaksanaan 100 hari atau seumpamanya, asalkan ia dilaksanakan dalam masa mandat diberikan rakyat iaitu 5 tahun mendatang.

      Ini berbeza dengan Pakatan Harapan yang menjanjikan secara spesifik 10 Janji 100 Hari dan 60 Janji menjelang 5 tahun mendatang. Nampaknya kini sebahagian besar 10 Janji 100 Hari tersebut terpaksa ditangguhkan pelaksanaannya selepas 100 hari atas pelbagai alasan!

      Boleh dapatkan Manifesto Pakatan Harapan di sini: https://goo.gl/kFMeuB. Jangan marahkan rakyat yang mempersoalkan Janji Pakatan Harapan kerana seolah-olah janji dulu baru kaji. Harapan rakyat menggunung. Janji bulan dan bintang, maka rakyat mengharap segera siang!

      Apapun, saya positif semua pihak sama ada Kerajaan Persekutuan mahupun Kerajaan Negeri-Negeri sama ada di bawah PAS, PH atau BN akan berusaha mensejahterakan rakyat dengan menunaikan Janji Manifesto. Jangan sampai momokan Janji Dicapati yang dulu sering dilaung kepada Kerajaan terdahulu diwarisi Kerajaan hari ini!

      Delete
  5. Seronok juga tengok najib dah pandai jaeab sendiri setelah semua panglima dedaknya berdiam membawa diri masing²..

    najib boleh mengharapkan keajaiban untuk tidak didakwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panglima najib yg dulu gagah perkasa(duit banyak gaji mahal) semua sudah cabut. Depa ini golongan cerdik dan guna kepala otak......buat apa tunggu jika kapal sudah tenggelam.
      Cuma yang tinggal anak anjig kurap yg tak da otak dok menyalak jaga rumah najib.
      Kesiannnnn.......

      Delete
    2. Dah tebiat semula-jadi anjing Tonggeng Najis, asyik menonggeng-nonggeng & berak bersepah sana sini jer.

      Delete
    3. Juak2 dan menteri2 pengampu dsnr tu semuanya dah bercawat ekor... cuba tangkap salah sorang...habisla cirit-birit keluar cerita yang bukan2 kahkahkah..bukan gitu pak othman...

      Delete
    4. Bersalaman Lelaki Perempuan 'Not A Big Deal' kata Dr Maza



      Ada seseorang dari Johor berbual tadi. Dia kata: "Kami di Johor boleh bersalaman lelaki dengan perempuan bukan muhrim (perkataan sepatutnya mahram). Kami berpegang kepada Mazhab Shafie. Hanya geng wahabi sahaja yang tidak benarkan ".

      Saya beritahu dia bahawa dalam Mazhab jumhur (majoriti) khususnya Mazhab Shafie hukumnya haram. Boleh rujuk kitab-kitab Mazhab Shafie. Namun di sana ada pendapat dalam Mazhab Hanafi dan salah satu pendapat yang dikaitkan dengan Imam Ahmad bin Hanbal, membolehkannya. Secara umumnya, kelonggaran dalam hal ini diambil asasnya dari Mazhab Hanafi dengan syarat-syarat tertentu.



      Saya secara peribadi sejak belasan tahun yang lepas telah menyatakan perkara bersalaman lelaki dengan perempuan bukan mahram atas keperluan dan syarat tertentu adalah khilaf. Dr Yusuf al-Qaradawi antara yang lantang menyatakan keharusan hal ini secara bersyarat. Saya secara peribadi juga bersalaman jika ada keperluan dengan syarat-syaratnya. Demikian ketika saya berada di UK, juga di Malaysia bila keadaan memerlukan. Ertinya saya sama sekali bukan wahabi!

      Saya beritahu kawan dari Johor, itu bukan 'big deal' dalam fekah dan ia masih boleh disenaraikan dalam masalah khilafiyah. Alhamdulillah, orang Johor juga mengamalkan pendapat di luar dari Mazhab Shafie.

      Perlis dah lama pegang banyak pendapat Mazhab Hanafi termasuk mewajibkan zakat harum manis. Dalam Mazhab Shafie tidak wajib, hanya padi dan makanan asasi yang lain. Namun, apabila taukeh harum manis lebih kaya dari petani padi, maka pendapat Mazhab Hanafi kita pilih kerana ia lebih kukuh dan praktikal.

      Tidak mengapa menerima pelbagai pendapat mazhab jika ada alasan dalilnya, dengan syarat jangan tuduh orang yang tidak mengamalkan Mazhab Shafie sepenuhnya itu wahabi!". Peace!




      Saya sangat hairan bagaiman Ahli Majlis Syura IKRAM, Dr Maszlee Malik boleh bersalam dengan wanita bukan mahram?

      Maka marilah kita bersama dengan wanita dan lelaki. Saya pun nak salam juga dengan bini atau anak perempuan Dr Mohd Asri (MAZA) maybe hari ni...












      Semua pimpinan PAS yang keluar pasrti tubuh parti AMANAH adalah dikalangan mereka yang mengamalkan Islam liberal. Jangan hairan mereka boleh setongkol dengan golongan menentang hudud dan pengamal Islam secara menyeluruh.




      Ini lagi hebat boleh peluk, bukan bersalam sahaja. Agaknya apa hujah Dr Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA), Dr Rozaime Ramli (ROR), Dr Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) dan Dr Danial Zainal Abidin untuk mermbenarkan perbuatan peluk ni?








      Pasal itu Presiden AMANAH kononnya parti Islam Progresif kata penulis buku yang pernah menjadi editor di Harakahdaily boleh ber'mesra' dengan wanita atas kepentingan umum yang membenar sentuhan bukan mahram.

      Delete
  6. Najib ada bukti surat raja arab derma 2.6 billion dan najib ada bukti dia tak tau duit 42 juta masuk akaun dia dari src...anehnye bila siasatan sprm duit dari src najib tak pulangkan wang src...

    Telah tersebar diseluruh dunia najib terima derma dari raja arab mata sepet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa Lim Guan Eng Menipu Isu Bonus Hari Raya Kakitangan Awam?




      Semasa menjawab soalan wartawan pada sidang media bertarikh 31 Mei lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah berbohong dengan mendakwa bahawa peruntukan bonus Aidilfitri sebanyak RM500 untuk kakitangan awam dan RM250 untuk pesara kerajaan tidak disebutkan dalam Bajet 2018.

      Beliau bahkan menyatakan bahawa bonus RM400 untuk kakitangan Gred 41 ke bawah sahaja dan RM200 yang ditetapkan kerajaan Pakatan perlu dibentangkan nanti di persidangan parlimen akan datang sebagai perbelanjaan tambahan melalui Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Kata beliau,

      Yang ini bukanlah dalam bajet 2018, kita pun dah semak. Itulah sebabnya kita perlu buat Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Yang RM400 pun kena pohon tambahan.

      Apakah Lim Guan Eng sengaja berbohong walhal pembentangan Bajet 2018 di Dewan Rakyat disiarkan di kaca TV dan begitu banyak rakaman dan liputan berita di Internet dengan ucapan bekas Perdana Menteri menyatakan dengan jelas peruntukan RM500 dan RM250 itu yang akan diberikan kepada kakitangan awam dan pesara kerajaan menjelang Hari Raya?

      Rang Undang Undang Perbekalan 2018 telahpun dibentangkan di Dewan Negara oleh bekas Menteri Kewangan ke 2, DS Johari Abdul Ghani, dibahaskan selama lima hari bermula 04/12/2017 dan diluluskan sebulat suara anggota Dewan Negara, kemudiannya diwartakan sebagai Akta Perbekalan 2018. Mengapa Guan Eng berbohong dengan fakta yang boleh dicari dengan mudah di Internet ini?

      Apakah Lim Guan Eng tidak tahu bahawa Jabatan Akauntan Negara telahpun mengeluarkan surat pekeliling Bilangan 5 Tahun 2017 yang disiarkan bulan Disember tahun lalu, yang boleh diakses melalui laman web rasmi Akauntan Negara Malaysia (ANM). Baca di sini dan salinan di bawah.


      Tidak syak lagi Menteri Kewangan yang sedang dibicarakan di mahkamah atas DUA pertuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah berbohong kepada seluruh kakitangan awam dan pesara kerajaan.

      Di dalam pekeliling JANM bil ke 5 bukan sahaja menyatakan dengan jelas jumlah RM500 untuk SEMUA kakitangan awam dan RM250 untuk pesara seperti yang termaktub di dalam Akta Perbekalan 2018 itu, bahkan telah ditetapkan tarikh pembayaran iaitu pada, 07/06/2018, kaedah pembayaran, dan kod urusniaga.

      Pernyataan Guan Eng bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat untuk bayaran RM400 yang hanya akan diberikan kepada kakitangan Gred 41 dan ke bawah itu sahaja adalah pembohongan yang melampau terhadap kakitangan awam kerana jelas dinyatakan dalam pekeliling bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat sekiranya peruntukan tahun 2018 TIDAK MENCUKUPI, bukannya untuk memberikan bonus tersebut.

      Di bawah perkara 3.2 dinyatakan,

      Kementerian/Jabatan hendaklah membayar Bayaran Khas Tahun 2018 menggunakan peruntukan tahun 2018. Sekiranya peruntukan ini tidak mencukupi, permohonan peruntukan tambahan hendaklah dibuat kepada Perbendaharaan.

      Mengapakah wang yang telahpun disediakan peruntukannya sebanyak RM500 seorang itu 'dicuri' RM100 dari setiap seorang kakitangan kerajaan dari yang bergaji RM1,200 sebulan sehingga yang bergred 41 yang mana gaji minimumnya dalam lingkungan RM2100 itu? Manakala untuk kakitangan yang bergaji RM3,600 (Gred 44) dan ke atas di ambil keseluruhan bonus RM500 yang telah diperuntukkan untuk mereka untuk tujuan apa?

      Tidak cukup dengan itu, peruntukan RM250 untuk setiap pesara kerajaan juga dirampas RM50 setiap seorang oleh pihak kerajaan hari ini untuk apa? Apakah kerajaan tidak peka akan keperluan mereka untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang beberapa hari lagi?

      Delete
  7. Rakyat Msia boleh nampak sekarang ni DSNR berada di tahap keyakinan diri yang cukup2 tinggi. Tengok ajelah dari riak wajahnya yang tidak menunjukkan sedikit pun tanda2 kegusaran terhadap segala tuduhan2 yang dilemparkan padanya. Ini lah wajah pejuang sejati yang tidak pernah takut untuk masuk bertarung dalam gelanggang.

    Apatah lagi, dengan mantan AG US dan ligitator undang2 hebat yang kini berada disudutnya, rasanya tak timbul sebarang kekhuatiran dalam dirinya. Dia amat2 yakin dia berada dipihak yang benar dan andaikata didakwa di mahkamah, dah tentu dia akan melawan habis2an untuk membuktikan kkebenarannya. Kita pun tau, tuduhan2 terhadapnya hanyalah semata2 untuk mengujudkan persepsi negatif rakyat..dan nampak sangat perbicaraan melalui media telah pun berjalan. Adil ke macam ni..sedangkan DSNR tak diberikan ruang dan peluang yang secukupnya untuk membela dirinya.

    Amatlah malang jika kerajaan PH mengamalkan mahkamah kangaroo dan berpaksikan undang2 rimba di dalam sistem keadilan. Apa2 hal..kita tunggu ajelah "The mother of all trials" dalam masa2 mendatang ni...jangan lupa sediakan pop corn yang secukupnya bhai !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian Najib. Dulu mendengar pendapat macai, dia terlangkup. Skrg macai yg sama akan terlangkupkan dia lg. Sedih! Duit habis bayar macai, tp hasilnya tarak. Kesian kat hang Najib. Kesian.

      Delete
    2. Lagi2 Anjing Tonggeng Najis berak bersepah.

      Delete
    3. Tular di media sosial yang mengatakan DSNR dan DS Rosmah takk putus2 menerima pelawat sepanjang hari..samaada dari pemimpin2 UMNO serta ahli2nya, NGO2 dan rakyat marhaein, tak ketinggalan juga para artis. Apa maksudnya ni ?????

      Kalau lah dia bukan pemimpin Msia yang disayangi , dah tentu mereka akan menjauhkan diri darinya...tapi situasi tu tak berlaku. Mereka datang semata2 untuk turut bersama2 menghadam dan merasai apa yang dialami oleh DSNR sekeluarga. Ini menunjukkan keperihatinan rakyat yang begitu tinggi terhadap nasib beliau...berat2 mata memandang, berat lagi bahu memikul.

      Dah tentu rakyat yang waras takkan begitu mudah melupakan jasa2 besar beliau terhadap mereka selama bergelar PM. Bermacam2 program yang telah dilaksanakannya untuk mensejahterakan nasib rakyat..kalau tak caya..pergilah tanya warga Felda, pesawah, petani dan nelayan yang telah mendapat begitu banyak menafaat darinya. Kalau ada kekhilafan di sana sini..itu adatlah kan..bumi mana yang tak pernah ditimpa hujan. Yang penting usaha DSNR untuk belajar dari kekhilafan tersebut dan tidak mengulanginya semula. Tanya kepada PA, khususnya para guru, anggota PDRM dan ATM...mana lebih baik di antara era zaamn Tun M yang begitu menekan dan menzalimi mereka dengan era DSNR yang begitu mesra PA..dah tentu lah rata2 akan lebih memihak kepada urus tadbir di era DSNR.

      Bagi arkyat..DSNR ini bolehlah diibaratakan seperti benih yang baik..dicampak ke tanah menjadi pohon yang rendang yang akan memayungi rakyat dan jika dicampak ke laut...menjadi pulau yang menjadi penempatan bagi manusia. Kalau nak dikatakan dia sebagai PM terbaik dalam sejarah Msia sejak merdeka..itu macam masuk bakul angkat sendiri..tapi itu lah hakikatnya sorang insan yang bernama DSNR !!!!!!

      Delete
    4. Pelawat takder class macam 'Mat Over'....??

      Lagi2 Anjing Tonggeng Najis berak bersepah.

      Delete
    5. Orang bijak kenal akan orang bodoh.......tapi yg bodoh tak kenal kepada orang yg bodoh.
      Itu hakikat.

      Haaakkktuiiii !!!

      Delete
    6. Berita klepto....

      PUTRAJAYA: A Bank Negara employee who claimed that she was sacked for wearing an anti-GST t-shirt during a Labour Day rally in 2016 has sent a memorandum to the Prime Minister, seeking to get her job back.

      Y. Kohila, 43, who had worked in Bank Negara for 12 years, was sacked in July 2017.

      Kohila sent the memorandum to the Prime Minister’s office here on Monday (June 11) with about 40 activists from Parti Sosialis Malaysia (PSM) and the Oppressed People’s Network (Jerit).

      A representative of the Prime Minister accepted the memorandum.

      The former manager of Bank Negara's Museum and Art Gallery claimed that she did not receive any advance notice for her sacking, and was told to empty her place in one hour on July 19, 2017.

      An internal investigation was held on May 30, May 31 and June 2 in 2017, where Kohila pleaded not guilty to the three allegations against her.

      Besides wearing the anti-GST t-shirt, she was accused of writing two press statements in support of PSM during the 13th General Election in 2013.

      Delete
    7. 2 cerita yang paling popular adalah melibatkan yang menang dan yang kalah....hahaha cerita dari yang menang dah sejuk.Sekarang yang panas adalah cerita dari yang kalah pulak...kahkahkah

      Delete
    8. Tu la.. yg kalah pulak yg dirisaukan...
      Korang tolong la derma..

      Delete
  8. DSAI tidak mungkin akan dapat jadi PM dlm Pakatan Harapan dgn permainan licik politik TDM. Demikian antara intipati satu rencana dlm NST Singapore beberapa hari yang lalu.

    Kini rata-rata kita dengar pandangan ini.
    Anwar boleh menjadi PM dengan cara PKR bergabung dengan BN dan PAS.

    Jika dilihat dari perkembangan semasa, seolah2 DSAI akan mati dalam keadaan pejam mata tidak rapat. Hajat dan keinginannya untuk menjadi PM pasti tidak akan kesampaian walau pun PKR mempunyai kerusi paling banyak (47) dalam PH. Walaupun bilangan kerusi parti Tun, iaitu Bersatu jauh lebih kecil (13 sahaja), harus diingat pengaruh Tun lebih kuat dalam kalangan gabungan PH. Kelebihan DSAI hanyalah hubungan baik beliau dengan Raja2 dan Agong.

    Pada pendapat saya, jika DSAI ingin pejam mata rapat ketika mati, iaini berjaya jadi PM di masa hayatnya, hanya ada satu cara sahaja...... Beliau kena mendekati DSZH dan buat deal. Bawa PKR keluar dari PH dan bergabung dengan BN serta PAS untuk membentuk satu pakatan baru yg didominasi oleh orang2 Melayu. Tinggalkan puak Melayu pembelot, tinggalkan puak Islam Syi'ah dan tinggalkan puak China kafir harbi. Tidak ada pilihan lain...itu saja cara DSAI boleh menjadi PM jika dipersetujui oleh DSZH. Saya rasa DSZH akan bersetuju sebab secara tak langsung BN akan kembali ke tampuk kuasa. Kerusi parlimen PKR + UMNO/BN + PAS dah tentu mampu untuk membolehkan mereka membentuk kerajaan baru dengan majoriti mudah.

    Inilah situasi yg dikatakan "WIN-WIN SITUATION" berbandibg dengan situasi yg dihadapi DSAI sekarang yang lebih mirip kepada "WIN-LOSE SITUATION". Tengok aje lah, walaupun PH menang dalam PRU yang lepas, parti DSAI.... PKR menang terbanyak (WIN) tapi jawatan PM tidak dapat kepadanya (LOSE). Tun Mpun dah beri hint...jangka masa 2 tahun dia sebagai PM tu hanyalah tentaif..bukan tetap. Nampak gayanya kemungkinan besar dia akan overstay lebih lama dari tu...apa nak di kato...gigit jari aje lah DSAI lagi sekali !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing Tonggeng Najis dah bertukar kulit jadi Pejuang Keparat.

      Delete
    2. UMNO telah menkhianati perjuangan asasi untuk membela bangsa agama dan negara. Bangsa Melayu masih ditakok lama, agama dilacurkan untuk kepentingan politik peribadi dan negara yang dibebani hutang. Hanya menunggu masa dan ketikanya pendakwaan besar-besaran akan dibuat atas semua salahlaku dan penyelewangan pemimpin2 UMNO. Kemungkinan beberapa pemimpin PAS juga akan terheret sama.
      Lets wait and see what TDM will and can do in his promise to clean up the government from corruption and embezzlement duit rakyat.

      Delete
    3. Singapore cukup takut dengan TDM dan segala usaha untuk memporakperandakan kerajaan PH yang jitu ketika ini akan berterusan. Apa sangatlah yang nak dihiraukan salakan mereka. Pemimpin Singapura cukup takut dengan apa yang berlaku di Malaysia ketika ini. The thought that a peaceful change of government is possible will consolidate the support towards the opposition, and remove the current repressive PAP government. Even the siblings of PM Lee are at arms with him. The abolishing of GST by TDM when the current Singaporean is mooting to increase their current GST will not bode well with their population. Singapore's economy is not doing that well. They will be hit quite badly by the cancellation of the HSR project. Why do we have to listen to their propaganda then? I guess we will always have idiots in our midst, no?

      Delete
    4. Berita the Bank of Safe House & Bank of Bagasi.

      POLICE this afternoon raided a 'safe house' in Putrajaya believed to be linked to former prime minister Najib Razak.

      A team from federal police headquarters in Bukit Aman arrived at the double-storey bungalow around noon and shortly afterwards, officers were seen carting away boxes that were loaded into a van. Some of the boxes bore the stamp of the Prime Minister's Office.

      The Malaysian Insight learnt the bungalow serves as senior government officers' quarters. Located in Precinct 10, where the residents are chiefly senior government and ministers, the bungalow is near Seri Perdana, the prime minister's official residence.

      According to neighbours, the last occupant was Najib's former private secretary Shukry Mohd Salleh who was appointed Bank Rakyat chairman in January last year.


      The bungalow has not been occupied since.

      Stacks of boxes could be seen in living room today as police sifted through the contents.

      The team conducting the operation is from the federal police commercial crime investigation department (CCID), which had previously raided several premises linked to the former prime minister.

      Delete
  9. Ramai yang tertanya2 mengapa masih belum dibuat pendakwaan keatas semua salah laku sehingga kini. Bukan atas ketiaadaan bukti2, namun ada penghalang dari sudut undang2. Selagi perkara ini tidak dibuat pindaan Akta2 yang berkaitan di Parlimen (yang memerlukan 2/3 majoriti), pendakwaan akan gagal. Ini hasil dari keputusan mahkamah tertinggi olih hakim2 yang diberi nyawa (penyambungan kontrak jawatan2 Ketua Hakim Negara dan sekutunya) olih Najib tidak berapa lama dahulu. Diantara sebab T Thomas dilantik Peguam Negara ialah kerana kemahiran beliau didalam bidang "Constitutional Law".

    Sila baca artikel ini untuk penjelasan selanjutnya, agar kita mendapat kefahaman dan ilmu yang baharu.
    https://thecoverage.my/news/najib-cannot-charged-crimes-law-changed-federal-constitution-may-amended-clarify-matters/

    ReplyDelete
    Replies
    1. A brilliant & Great Thinker like Tun Mahathir is not hasty and definitely he'll do it in the most appropriate manner within the context of law.

      Najib, wife and his band of coyotes will have no place to hide.....!!

      Delete
    2. Rosmah may be the easiest to be charged on any misdemeanour if not outright felony since she is a private citizen. She was neither a government servant nor a public officer, including her claim as FLOM.
      I guess she isn't the main culprit for now.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. Dengan UMNO terkontang kanting bersendirian, Kerajaan Pakatan Harapan sudah melepasi keperluan dua par tiga (2/3) sokongan di Parlimen. Itulah sebabnya Zahid Hamidi meluahkan "kehancuran" UMNO apabila PBB Sarawak bertndak meninggalkan BN. Kita akan melihat beberapa Wakil Rakyat UMNO juga akan menyokong pindaan akta2 yang berkaitan .. almaklum sahajalah. Najib dan sekutunya yang terlibat dengan salahlaku hanya perlu sedikit lagi kesabaran. Sementalah masih bebas setakat ini, Najib dan sekutu2 perlu menginsafi kedurjanaan yang telah mereka lakukan. Ingat pepatah Melayu, jerat tidak melupakan pelanduk.Sepandai2 tupai melompat ketanah jua tersengkur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Jahid tak patut jumpa anak Iskandar Kutty yg dihina di pentas PAU.

      Takkan dah lupa insiden IC Biru tu......

      Dia patut jumpa Najib ahli pemikir umno yg bijak lagi pandai.

      Anak Iskandar Kutty tu apa tau............bukan ke Najib sendiri kata anak Kutty tu kepala bapaaaakk ko........"stupid....memang stupid."???

      Delete
  11. Segala pelaburan asing yang above board amatlah dialu-alukan. Ada kemungkinan kereta nasional yang baharu lebih menjurus kepada kereta hydbrid mahupun kereta electric yang kini menjadi trending global. Lagi pula kita mempunyai reserve generated electricity yang tinggi. Ini akan mengurangkan kebertanggungan berterusan kepada harga minyak petrol dan disel yang turun naik. Negara pula bolih mendapat hasil bertambah dari penjualan ekspot minyak mentah.

    ReplyDelete
  12. MAHATHIR IN WORLD NEWS TODAY:

    Reuter - In Mahathir's Malaysia, Japan is back amid doubts over Chinese funding.

    Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad is set to woo investors and offer business deals during a trip to Japan that starts on Sunday, as he looks to cover a gaping debt hole and shift the country away from dependence on Chinese investments.

    The visit marks his first foreign trip after returning to power in a shock election result last month, and indicates a shift back to the 92-year-old’s ‘Look East’ policy to strengthen ties with east Asia, especially Japan.

    It is also seen as a sign of the Southeast Asian country’s move away from China, which contentiously pumped billions of dollars into the scandal-tainted previous Najib Razak administration. The new government has said some Chinese companies are now under suspicion of being used to cover up the graft scandal at state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Financial industry executives expect Japan to accelerate its pace of investment in Malaysia under the new government. Mahathir is scheduled to meet top officials from Nomura Securities and Sumitomo Mitsui Banking Corporation, among others.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempe....Rasanya yang terbayang dalam pemikiran kroni2 Tun M sekarang ni ialah....wang besar...wang besar sudah mau mari tak lama lagi !!!!!!

      keh..keh..keh...kikokikikoikikioikiki...Harrrk..Tuiii....

      Delete
    2. Anjing Tonggeng Najis frust tonggeng nampak.....!!

      Delete
    3. geng najib takde dedak...proooottt

      Delete
    4. Sebelum ni terloncat2 cai2 haprak PH menuduh bahawa mereka yang pergi haji dengan ditanggung oleh 1MDB adalah tak sah hukumnya.Sapa mereka ni untuk menghukum sebegitu rupa...sah atau tidak kan ditentukan oleh Allah s.w.t.

      DSNR dah menegaskan kalau dia menggunakan wang yang haram sumbernya untuk menaja ibadah haji bagi yang terpilih tu, dah tentu lah dia akan menanggung dosa besar di akhirat nanti...takkan lah dia sebegitu naif dari segi agama untuk melakukannya. Tuduhan fitnah yang dilemparkan oleh cai2 PH tersangatlah berat...apatah lagi tanpa menunjukkan bukti yang kukuh, main ikut nafsu amarah aje.

      Nampak gayanya..ramai lah nanti yang bakal
      merangkak mencari DSNR di padang Mahsyar untuk memohon maaf atas keterlanjuran tuduhan fitnah mereka tu. Kalau tak silap, Tun M juga ada membuat tuduhan tersebut...boleh lah pakat2 berjemaah memohon maaf nanti yeer !!!!

      Wak Suman..tak nak join sekali ke haaah ????

      keh..keh..keh...kikioikikioikikiikikioik....

      Delete
    5. Yang sah dan nyata ialah kos pinjaman dari China adalah tinggi. Setakat ini, apa yang disebut sebagai pelaburan China adalah sebenarnya pinjaman. Segala projek mewah terikat pula dengan syarat2 yang berat sebelah .. kontraktor mestilah dari China dengan membawa pekerja2 mereka, dan segala bahan2 keperluan juga dari China. Syarikat tempatan hanya melopong.

      Pembayaran pula tidak mengikut progress of works. Bagaimana mungkin pembayaran 85% berbanding dengan kesiapan kerja yang tidak sampai 20%. Gila apa? Alasan kontraktor2 China yang dilantik adalah syarikat2 gergasi sepatutnya mempunyai keupayaan kewangan yang mampu untuk menerima pembayaran mengikut kesiapan kerja2 yang terlaksana dilapangan.
      Terdapat juga penalty clauses yang tidak masuk akal, without exit clause pula. Memang kerja gila.

      Delete
    6. Dari mulut Lembaga Pengarah 1MDB sendiri yang menyatakan 1MDB telah insolvent semenjak tahun 2016. Itulah hakikatnya. Semenjak dari itu, segala pembayaran hutang2 1MDB terpaksa dibuat dari perbendaharaan negara (government coffers). Satu2nya kakitangan 1MDB ialah Arul, perniagaan pun tidak ada. Dana pelaburan pun menipu toktok.
      Bab menunaikan fardhu haji ni, Islam tidak mewajibkan kepada yang tidak mampu untuk mengeluarkan perbelanjaan sendiri. Lagi pula, dana khazanah negara hasil dari kutipan dari rakyat yang berbilang kaum dan agama. Adakah mereka mengizinkan penggunaan dana tersebut? Lainlah jikalau dana Yayasan 1MDB dari poket Najib dan Rosmah secara peribadi, lantaklah apa pun.

      Delete
    7. Jangan terlalu confident atas siapa yang akan merangkak mencari siapa diakhirat kelak. Pencuri dan penyangak wajib memgembalikan hasil samunan mereka. Kut kut Najib yang akan merangkak untuk memohon kemaafan dari setiap rakyat yang telah menanggung kecurian selama ini. Semoga Najib dan Rosmah serta kuncu2 mereka terlepas dari nasib sebegitu. Wallahu a'alam.

      Delete
    8. Geng Kepala Naga........orang yg samun dan kedarah wang haram..........yg duduk mewah atas duit orang tu apa ko tak terpikir sape yg dia kena cari di akhirat nanti...???

      Samdol......jangan cuba periksa pekong dalam seluor kamu dulu sebelom bercakap.

      KUALA LUMPUR, June 9 — The director of SRC International Sdn Bhd, a former subsidiary of beleaguered fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB) has reportedly been granted full witness protection after he turned himself in to authorities.

      A report by portal Malaysiakini claimed Suboh Mohd Yasin had met with Malaysian Anti-Corruption Commission’s (MACC) counterparts in Indonesia last month to have his statement recorded.

      The report stated Suboh was initially approached some three years ago, but had not offered much help as Datuk Seri Najib Razak was then still the prime minister.

      “Now he is assisting investigations following the fall of Najib in the last general election, and we managed 'to free him' from Nik Faisal Ariff Kamil, who is still at large.

      “Now Suboh is given full witness protection,” an MACC source was quoted saying by the portal.

      Nik Faisal, who is said to be in either London, China or Indonesia, was also a director of SRC International and is still at large.

      It was revealed by the MACC source that Low Taek Jho, otherwise known as Jho Low, and Nik Faisal’s approximate locations were already established, with the commission now seeking assistance from Interpol.

      The source further revealed that arrest warrants for the duo had also been issued by local authorities.

      This follows a formal notice issued by MACC saying they were seeking Nik Faisal and Low to assist in the SRC International probe.

      Low is said to be seeking refuge in Taiwan, a country that has no extradition agreement with Malaysia despite their ties with China.

      Authorities from Singapore has this week reiterated their local authorities had issued an arrest warrant for Low since 2016, and being added to Interpol’s Red List under requests from the island nation.
      ===========================================

      Habeh bertempiaran lari menyorok sana sini deme2 yg terrrrlibat dengan skandal samun mega ni.

      Delete
  13. GLAD TIDING:

    The charismatic Tun Mahathir will deliver a speech tomorrow on the theme 'Malaysia-Japan Relationship Under the New Administration of Tun Dr Mahathir' at an event at Japan's House of Councillors.

    What an honour for us Malaysians......!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman...ada kat Msia keer??? Ingatkan ikut rombongan Tun M ke jepun..ialah peminat tegar lah katakan !!!!!

      Keh..keh..keh..kkikoikikikoikiki...Haark..Tuuuii !!!!!!!!

      Delete
    2. Pak Othaman.......pedulikan ajerrr.......budak terrrlupa makan ubat tu yeoooppp......

      Delete
    3. Hahaha wak suman bukan penjilat atau geng Tun Mahathir macam gengnajib....tak perlu ikut buntut TM ....

      Delete
  14. “We are reasonably confident of a good result,” Najib, 64, said. “There is no movement for changing the government, I don’t see that. That’s not saying we will win with a huge majority, no I am not going to predict that, but I am going to say that we are reasonably sanguine about the result.”

    mmmm...so najib was reasonably blind....

    ReplyDelete
    Replies
    1. He has been delusional then, and persisting. He failed to feel the ground swell, with all the yes-men hoovering around him. Pride before falls.
      Knowing the kind of a person TDM is, its best that Najib keeps his mouth shut, if he knows whats good for him. Taunting TDM is the last thing Najib should be doing right now.

      Delete
  15. in january geng najib wrote this...

    "GENG NAJIB10 January 2018 at 14:04

    PJL...pembetulan ..saya GN bukan orang yang sama seperti anda tuduh tu. Kebetulan kami mempunyai wave length dan matan perjuangan yang sama iaitu patriotik kepad negara tercinta,serta taat dan wala kepada pemimpin yang dipilih oleh rakyat melalui P/Raya yang sah dan adil lagi demokratik. Taat kami adalah kepada goverment of the day yang kita sama2 memilih mereka ke jawatan tersebut !!!!!"

    i have a feeling, he is reasonably forgot what he wrote or was reasonably stupid when he wrote that...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...apa yang kau nak herankan...takkan tak pernah dengar perumpamaan melayu lama tu...Sekali air bah..sekali pantai berubah...Tun M pun dah cakap " Nothing is cemented in stone" , bila2 masa aje boleh berubah , macam janjinya nak serahkan PM pada DSAI ..sekejap dalam 2 tahun..sekejap mungkin lebih lambat lagi kalau kehendak rakyat untuk terus nakkannya stay kat post tu...betul tak bhai..nothing is certain in this world, khususnya macam janji Tun tu !!!!!!

      Delete
    2. jadi ko ni wala pada pemimpin yang dah direject oleh rakyat atau pemimpin yg dah dipilih oleh rakyat atau 'cash is king'...

      your choice....

      Delete
    3. DSAI pun dah kata ok, apa pulak yang nak diriuhkan.
      Confidence of the investors is paramount.

      Delete
    4. dad...Aku seperti ramai lagi rakyat yang waras kat Msia ni, bersimpati kepada nasib yang menimpa DSNR. Dia dah dijatuhkan hukuman bersalah melalui perbicaraan mahkamah media sosial. Kenapa kita semua terlalu ghairah menjatuhkan hukuman tu tanpa memberi DSNR ruang dan peluang yang secukupnya untuk membela diri...kenapa kta mendahului keputusan yang bakal diberikan oleh mahkamah...dia masih belum pun didakwa atas sebarang pertuduhan lagi.

      Adakkah kau ni jenis mereka yang mendapat kepuasan peribadi melaui penderitaan orang lain ke...kita pun tak tau lagi samaada DSNR bersalah ataupun tidak dalam isu2 yang dibangkitkan tu. Apa kata kalau dia didapati tidak bersalah oleh mahkamah..sanggup kah kau menerima keputusan tu dengan berlapang dada ????

      Macam ni lah..let the court decide..apa2 pun verdict dia orang kita semua terima dengan jiwa yang terbuka. Let justice takes it's natural course without any external interference....Boleh Bhai ??????

      Delete
    5. Jangan lah sekali2 kita melantik diri kita menjadi " the judge..the jury ..and the executioner" dalam hal ni...layak ke kita ?????

      Delete
    6. Sesiapa pun tidak boleh membuat ulasan kesalahan-kesalahan jenayah DSNR, jika ada ...mendahului keputusan penuh penyiasatan pihak penguatkuasa undang-undang di tanahair kita!!

      Delete
    7. Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin kesal kerana tidak berterus terang dengan bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak tentang akar umbi yang menolak parti itu, selepas bekas timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan naib presiden Datuk Seri Mohd Shafie Apdal "dikeluarkan".

      "Tidak ada sesiapa, selepas Muhyiddin dikeluarkan, selepas Shafie dikeluarkan... Tiada siapa yang mahu mengakui ada masalah. Itu kesilapan besar di pihak kita.

      "Adakah isyarat? Ya, ada isyarat yang jelas tetapi kita tidak sedar akan isyarat itu," katanya yang dipetik oleh Channel News Asia.

      "Ini tidak harus berlaku lagi, kita tidak boleh membiarkan pemimpin Umno terpisah dengan realiti dan tidak menyoal soalan yang sukar. Jika kita meneruskan pemikiran feudal untuk melindungi pemimpin daripada kebenaran, Umno akan pupus," katanya.

      Kedua-dua Muhyiddin dan Shafie digugurkan dari barisan kabinet Najib selepas mereka lantang mengkritik secara terbuka skandal 1MDB.

      Muhyiddin kemudian membuat kemunculan semula dengan menjadi Presiden BERSATU, yang menjadi komponen pakatan Pakatan Harapan, manakala Shafie pula menerajui Parti Warisan Sabah.

      HARAPAN hari ini menjadi kerajaan persekutuan, dengan Muhyiddin memegang jawatan sebagai menteri dalam negeri, sementara Shafie adalah ketua menteri Sabah.

      Delete
    8. geng najib memang tamil nadu punya tambi la ko....pusing san pusing sini.

      sejak bila ko ada rule of law???

      waktu kes '30 bill', ko dah hukum sebelum royal commission....a simple example!

      ha ha ha.....when u are full of bullshits, u will somehow stumbled.....

      u r proven another najib's anal lickers!

      i rest my case!

      Delete
  16. hi hi ! najib buat lawak lagi.

    dgn bukti2 yg terpampang, kita tidak perlu memohon perkhidmatan drpd 'inspector clouseau' (film pink panther) utk memberi bantuan.

    saya dengar cerita, pd mlm 9 may , apabila sudah agak pasti UMNO/BN akan kalah, najib dlm keadaan 'panic' tlh cuba menghadap tun m tapi gagal.

    jika ym TR berada d tempat najib pd mlm itu, maka saya pasti beliau akan cuba bertindak saperti najib.
    jadi pd saya, kenyataan beliau yg tidak bersetuju dgn tindakan zahid berjumpa dgn tun m tidak lah begitu waras. zahid/UMNO is just like a drowning man clutching at straws'.

    bak kata mat salleh "u r always wiser after d event".

    bagi najib, saya percaya yg tim peguam nya tlh menasihatkan nya utk 'deny, deny, deny' everything.

    it is a defence strategy. period !!!

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijan is just like a clown on the stage
      People laugh of him not from his joke but his face
      Surely this guy is a nation big disgrace
      Luckily Malaysians has turn the country to a new page..

      No matter what he try to say
      The "rule of law" will no let him get away
      Maybe he try to convince himself that everything will be okay
      But the truth, he is doom and just counting out his days..

      You reap what you sow
      Everything will come back to you, that you need to know
      You use your money and power to make peoples bow
      But everything will not last forever and they will be payback tomorrow..

      Delete
    2. cp:http://zydney2u.blogspot.com/2013/04/hadithallah-menutup-aib-orang-yang.html

      Saturday, April 20, 2013
      Hadith:Allah Menutup Aib Orang Yang Menutup Aib Saudaranya

      1. “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

      2. “Siapa yang membela harga diri saudaranya yang muslim, nescaya Allah swt menjaga wajahnya dari neraka pada hari kiamat” (HR. at-Tirmidzi)

      3. “Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

      4. “Seorang muslim itu ibarat cermin kepada yang lainnya, bila dia melihat sebarang kekotoran maka segera dia menyapunya” (HR. at-Tirmidzi dan Abu Daud)

      5. “Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya.” (HR. al-Bukhari)

      6. “Wahai Rasulullah, apa sebenarnya Ghibah itu?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Iaitu berkata sesuatu tentang saudaramu yang dia tidak suka”, ditanya lagi “Bagaimana kalau ianya benar?” Rasulullah s.a.w. menjawab “Sekiranya apa yang kau katakan itu benar engkau telah melakukan ghibah dan sekiranya tidak engkau telah melakukan fitnah”

      7. Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA, ia berkata, “Ada seorang lelaki yang minum minuman keras (khamr) dibawa di hadapan Nabi s.a.w., maka Baginda bersabda: “Kalian pukullah dia”. Abu Hurairah berkata, “Di antara kami ada yang memukul dengan tangannya, ada yang memukul dengan sandalnya, dan ada yang memukul dengan pakaiannya”. Ketika orang itu akan kembali, sebahagian orang berkata kepadanya. “Mudah-mudahan Allah menghinakanmu”. Rasulullah bersabda: “Janganlah kamu berkata yang demikian itu, jangan kamu membantu perbuatan syaitan (syaitan sangat suka jika Allah menghinakan hambanya kerana memang itu pekerjaan syaitan)”. (HR. al-Bukhari)

      8. “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya.” (HR. at-Tirmidzi)

      9. “Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat.” (HR. al-Bukhari)

      10. “Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).

      Posted by Zydney Resources at 3:03:00 PM

      Delete
  18. Reform - Peguam Negara sudah
    Reform - Jabatan Peguam Negara sudah
    Reform - SPRM sudah
    Reform - ATM sudah
    Reform - BNM ..gabenor sudah resign
    Reform - Ketua Hakim Negara # Belum
    Reform - Ketua Polis Negara # Belum
    # Skrg Najib angkuh..takbur sbb 2 jabatan blum direformasi ag..bakal dipenjara x lama ag asalkan ade bukti kukuh 100% utk sumbatkan Najib Rosmah dlm penjara...minta khidmat campurtangan asing kahkah utk jadi pembela di mahkamah perundangan Malaysia..Bekas Peguam Negara Amerika yahudi totok..fikir2 kan lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Star kata

      Despite talk of a major shake-up in Bukit Aman, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun (pic) still remains as the country's top cop.

      The Inspector-General of Police is on duty as per usual, claimed sources.

      "He definitely has not resigned or been replaced," a source told The Star on Monday (June 11).

      An earlier story from the Singapore Straits Times, citing sources, had claimed there will be a "8.5 Richter (scale earthquake) shake-up" in the police force in July when "several chiefs" in the police force are expected to be removed, including the IGP.

      Perhatikan: laporan itu kata "in July". Kot belom lagi. Mungkin in the pipeline.

      Delete
    2. Laporan Spore Straits Times itu bunyi mcm authentic aje. Logic pulak tu kalo lihat ada pegawai2 tinggi di Bukit Aman di laporkan di tangkap SPRM dengan wang tunai RM1.5 juta, dsb nya.

      Spore Straits Times kata

      This is because the new Pakatan Harapan government wants to "cleanse" the organisation.

      Three departments, believed to be riddled with corruption, will be closed down as they have been "protecting" the criminals they were supposed to catch.

      The three departments expected to be scrapped are the Special Task Force for Anti-Vice, Gaming and Gangsterism (STAGG), Special Task Force on Organised Crime (STAFOC) and Special Tactical Intelligence Narcotics Group (STING).

      Delete
    3. Loyar Najib John Ashcroft Yahudi -

      http://www.jewishworldreview.com/0101/ledeen.ashcroft.html

      Najib bukan kisah Yahudi ke tak. Dia tak segan, tak malu - the bloke is beyond shame.

      Dia buat nohe' aje, kata oghang Parit, Perak.

      Nanti masuk penjara, padan muka kamu, yeop.

      Delete
    4. "Reform - Ketua Hakim Negara # Belum"

      Najib sambongkan tempoh khidmat depa. Walau pun Majlis Peguam dll laungkan itu tak betui.

      Jadi, depa tuh tak pedulikan panggilan depa patut letak jawatan. Nak tunggu surat kena buang keroje, kot.

      Mana tak banyak keroje Tun Mahathir, kena pikior itu ini, suruh Peguam Negara cari jalan cmna cara nak sack depa yang paling baguih.

      Kena ikut cara cara nak buang Hakim plak tuh. Cerewet. Celaka Najib, bawak malang kpd kita.

      Takda maaf bagi mu, Najib. Kita rakyat mesti tuntut Najib masuk penjara sekurang2 nya 5 tahun. Gitu jugak Rosmah.

      Delete
    5. Malaysian Bar to challenge judicial appointments in court

      Aug 3, 2017 - ... of Chief Justice Tan Sri Md Raus Sharif and Court of Appeal president Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin as additional judges in the Federal Court. ... that the appointments were unconstitutional as well as null and void.

      https://www.thestar.com.my/news/.../malaysian-bar-to-challenge-judges-appointments/

      Delete
  19. Najib tak bersalah? Ada tahi di sekeliling rumah dia, bukan dia yang berak bersepah?

    Bukan orang baling tahi ke rumah dia. Kalau baling, mesti ke dinding. Atau ke muka dia bila dia keluor dari pintu.

    Memang ramai yang nak baling tahi ke muka dia. Tapi ada Polis jaga di jalan masuk ke rumah dia.

    ReplyDelete
  20. "The Finance Ministry has found no documents to support claims that China had committed to import goods worth US$2 trillion (RM7.96 trillion) as part of two pipeline agreements worth RM9.4bil.

    Minister Lim Guan Eng said they had sought assistance from Trea­sury officials and the Chief Secretary to the Government to ascertain the claims by former Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “All officials stated that the claims by Najib are untrue,” he said."

    ujung2 ni najib sendiri pun dah tak tau apa dia cakap, apa lagi nak yakin tentang diri sendiri. apa yg melintas dalam "kepala bapak", itula yg akan dia cakap.

    betul atau salah bukan lagi dia peduli....it is not his concerns anymore.......itu terpulang pada org yg mendengar nya.

    this is a sign of trained and guided response by lawyers. he needs to create doubts in the people, especially the rakyat.

    ReplyDelete
  21. Tidak ramai yang mengaku bersalah di mana mana pun. Ha nya yang kesalahan tidak berat yang mengaku bersalah.

    Najib tahu kesalahan nya membawa hukuman penjara beberapa tahun. Dia mesti mengata dia tidak bersalah.

    Dia nampak nya tidak khuatir sangat dengan kes mahkamah di Malaysia. Gamak nya sebab dia yang melantik Ketua Hakim lebih dari tempoh perkhidmatan dan berharap mendapat bantuan dari nya sehingga ke peringkat Mahkamah tertinggi - Mahkamah Federal.

    Dia nampak nya lebih khuatirkan di tangkap di US atau di extradited dan di bicara di mahkamah US. Dia telah melantik peguam yang dulu berpengalaman sebagai Peguam Negara US.

    Tapi dia tak boleh harapkan kaitan John Ashcroft dengan pihak berkuasa US bagi meringankn beban nya di sana. Mereka biasa nya transparent dan Presiden US pun tidak dapat pengaruhi jabatan jabatan berkaitan jenayah dan kehakiman di sana.

    ReplyDelete
  22. Najib ni tau atau sedar ke apa yg dia ckp ni?? Adooii x sangka dia ni penah jd PM masia.. Tp fikir balik kalu org bfikirn mcm ni penah jd pm.. Maka semua rakyat masia leh jd pm.. Rosakkk..
    Plsss la najib jgnla terus living in denial.. Cian kn pd diri sdiri.. Hadamkn betul2 apa PM TUN M ckp..
    Tp kalu bekas pm (saja gunakn small latter) ckp kita bole ignore je.. Sbb yg ckp tu tak lbh dr tong sampah..

    ReplyDelete
  23. Jgn harap Najib akn kembali berkuasa, sptmna Tun M kembali. Ini kehendak Allah, atas sebab kemungkaran, ksombongan, bongkak, duit jd raja, mcm2 lg yg kita ketahui, maka BN tersungkur akibat konfidennya tanggapan Zahid bahwa BN boleh menang 2/3 majoriti.
    Kesilapan bukan pd Najib sorang, malah pd Zahid, Hisyamudin, Anuar Musa, Ku Nan, KJ dn balaci sebgai pengarah PRU14 dipertanggungjwpkn atas kekalahan itu.

    ReplyDelete
  24. Jgn harap Najib akn kembali berkuasa, sptmna Tun M kembali. Ini kehendak Allah, atas sebab kemungkaran, ksombongan, bongkak, duit jd raja, mcm2 lg yg kita ketahui, maka BN tersungkur akibat konfidennya tanggapan Zahid bahwa BN boleh menang 2/3 majoriti.
    Kesilapan bukan pd Najib sorang, malah pd Zahid, Hisyamudin, Anuar Musa, Ku Nan, KJ dn balaci sebgai pengarah PRU14 dipertanggungjwpkn atas kekalahan itu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...