Saturday, 30 June 2018

NASIB SUDAH BERUBAH, TAPI ADAKAH UMNO JUGA SEDIA UNTUK BERUBAH?


Hari ini semua bahagian UMNO akan bermesyuarat untuk menentukan pucuk pimpinan tertinggi parti yang diadakan serentak dengan pemilihan kepimpinan di 191 bahagian seluruh negara.


Tetapi, pemilihan kali ini tentu saja berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya.


Tahun ini merupakan kali pertama sejak 1987, jawatan Presiden UMNO dipertandingkan. Sejak tahun itu di mana Tengku Razaleigh Hamzah tewas 43 undi kepada Tun Mahathir Mohamad, jawatan Presiden UMNO tidak pernah lagi dipertandingkan.


Bermakna, sudah 31 tahun jawatan Presiden UMNO tiada pertandingan. 


Pertandingan kali ini pula berlaku kerana UMNO sudah hilang kuasa dan bukan lagi parti yang menunjangi kerajaan.


Jika hari ini UMNO masih lagi sebagai kerajaan, sudah pasti juga tidak ada pertandingan dan berbondong-bondonglah pemimpinnya terus mendewa dan memuja Najib Razak.


Malah, Khairy Jamaluddin yang waktu ini dilihat paling lantang menyalahkan Najib sebagai punca kekalahan UMNO, jika parti itu masih berkuasa, pastilah juga merupakan antara pemimpin yang paling kuat membodek dan mengampu Najib.


Tidak keterlaluan kalau beliau juga sanggup memberi tabik dengan kedua-dua belah tangannya andai kata hari ini Najib masih lagi berjawatan Perdana Menteri.


Namun, nasib UMNO sudah berubah. Daripada parti kerajaan, ia kini sudah pun rebah.


Persoalannya, adakah UMNO juga sedia berubah sama dalam pemilihannya kali ini?


Adakah UMNO mengambil iktibar daripada kekalahan dan kehilangan kuasanya dan sanggup sama-sama berubah seiring dengan nasibnya yang sudah berubah itu?


Sedianya UMNO berubah hanya akan dapat dilihat jika perwakilan kali ini sedia memberi kemenangan kepada calon yang selama ini berada di luar hireaki kepimpinan parti iaitu Ku Li untuk menerajui UMNO.


Ku Li bukan saja bersih dan tiada isu, malah pengalaman dan kewibawaannya dalam banyak sektor sebelum ini sudah tentu amat berguna  dan mampu untuk memulihkan semula UMNO yang sudah kehilangan kuasanya itu.


Lagi pula, cabaran di hadapan UMNO ialah Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim dan hanya Ku Li mampu seiring serta setanding dengan kedua-dua pemimpin tersebut.


Sebaliknya, jika perwakilan memilih Zahid Hamidi, bermakna UMNO kekal tidak mahu berubah kerana beliau dan Najib adalah sama saja, malah mungkin lebih teruk lagi daya kepimpinannya.


Lagi pula Zahid Hamidi adalah juga sebahagian punca dan pewaris kerosakan UMNO sehingga ia kalah dan ditolak rakyat dalam pilihanraya yang lalu.


Begitu juga dengan KJ, beliau turut merupakan antara sebahagian barisan kepimpinan yang kuat mempertahankan Najib sebelum ini.


Sepatutnya apabila UMNO kalah dan Najib mengundurkan diri, Zahid Hamidi dan KJ patut berundur sama untuk berkongsi memikul beban tanggungjawab kekalahan itu.


Ini mereka pula mahu menawarkan diri menerajui UMNO untuk kononnya mahu memulihkan parti yang sudah kalah itu.


Tak ke ‘gila’ namanya perlakuan Zahid Hamidi dan KJ itu?


Lagi pula, pernahkah Zahid Hamidi dan KJ mengukur baju di badan sendiri untuk berhadapan dengan Tun Mahathir dan Anwar?


Dalam pada itu, selain UMNO bakal berdepan kemungkinan diharamkan kerana terbabit dalam kesalahan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan Najib, usaha berterusan Pakatan Harapan membersihkan pentadbiran kerajaan daripada amalan rasuah dan penyelewengan juga mungkin membahayakan kedudukan Zahid Hamidi dan KJ kerana kedua-duanya adalah sebahagian anggota kabinet Najib yang dicemari dengan pelbagai kekotoran dan salah laku sebelum ini.


Bagaimana jika ditakdirkan, baik Zahid Hamidi atau KJ yang menang sebagai Presiden UMNO, tetapi mereka kemudian terpaksa berdepan siasatan dan pendakwaan di mahkamah?


Tidakkah nama UMNO akan tercemar sekali lagi?


Nasib UMNO sudah berubah, maka perwakilan yang memilih pucuk pimpinan juga mesti berani berubah sama serta tidak gentar membuat perubahan ke arah kebaikan dan masa depan parti itu.


Selain Ku Li, peneraju UMNO selepas ini hanya menjanjikan lebih banyak isu dan sekaligus memberi kegembiraan kepada Pakatan Harapan lantaran jaminan untuk memerintah negara dengan lebih lama sudah pun tersedia di depan mata. (ShahbudinHusin 30/06/2018)

51 comments:

  1. Replies

    1. Mesti berubah punya, bro.

      Soal nya: lebih baik ke lebih teruk?

      Kalo perwakilan kang undi Kerry Okspod KJ, teruk lah hak dan kepentingan Melayu yang Umno dokong sejak penubuhan nya lebih 60 tahun dulu.

      Sebab Kerry kata nak buka Umno kpd bukan Melayu. Kot nak pinda Kedudukan Istmewa Melayu di Perlembagaan.

      Mana boleh.

      Delete
    2. Kalo perwakilan pilih Wak Jahit, pun lebih teruk jugak.

      Lebih teruk dari zaman Najib. Korapsi akan bertimbun timbun. Kot Wak Jahit pun ikut korapsi Najib. Kalo tak pun, dia biorkan aje.

      Ramai orang kata dlm hati, kalo Jibo boleh buat, ngapa aku tak boleh buat. Jahanam lah Umno dan kaum Melayu bila gitu. Mak bapak pun boleh di jual, apa tah lagi hak dan kepentingan Melayu.

      Nak kesamarataan Kepala Bapak Depa. Bodoh bangang tak sedor Melayu dah setujukan hak kerakyatan bukan Melayu di masa Merdeka. Kedudukan Istimew Melayu di kanun Bretes kolonial dlm Perlembagaan sebagai balasan bagi nya.

      Tidak boleh ada sama rata selagi ada Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di Perkara 153 Perlembagaan negara. Di lindungi Akta Hasutan. Tak boleh di bincang, apa tah lagi di pinda.

      Melayu lembingkan mati Residen Bretes pertama sebab nak mulakan cukai kpd rakyat. Apa tah lagi kalo nak pinda Perkara 153 Perlembagaan.

      Delete
    3. Pilih Kerry Okspod KJ? Mana boleh.

      Gua suka komen ini:

      News
      18
      KJ roared for rakyat? Not so fast, we’ve not forgotten

      YOURSAY | 'You couldn't even squeak at your allegedly corrupt president from your own party.'

      Delete
    4. Dah terhantok kepala batu kat dinding baru nak sedar! Cuba kalau menang kaki pon sanggup kamu cuim! Sudah la. Jangan mimpi la menang balk lepas ni.. Good bye UMNO. Tak sabar nak tunggu rasanya Persidangan Parlimen Dewan Rakyat & nak tengok Tun M yang berdiri segak bebahas depan MP UMNO yang dulu berlagak macam bagus! Cuba cuba la belajar jadi pembangkang pulak ye..

      Delete
  2. UMNO susah berumah spt NAJIB yang masih ego mempertahankan diri umpama tegakkan benang yg basah..xjujur mengakui kejahatan sendiri.

    ReplyDelete
  3. Jangan percaya KJ dengan Zahid,,, dan jangan lupa UMNO masih banyak harta karun di seluruh Negara termasuk saham saham,
    Zahid tu sudah sudah lah pergi jaga sekolah tafiz Impiaz dia di Masjid Tanah melaka lagi baik,,
    KJ apa KPI dia? Kalau dia cerdik tak mungkin Pak mentua dia rebah dan umno rebah,, pergi lah jadi artis sensasi glamour,,
    Kepada Ku Li,, andai kata umno masih memilih penipu dan penyamun maka sudah pasti yg berada di dalam umno semua adalah penyamun dan janlan yg terbaik jika umno tidak memihak kpd KuLi adalah dengan segera meninggal kan umno,,
    Biar lah penyamun yg ada dan penipu yg ada berebut kan harta karun Umno,,
    Good luck Tengku,, jgn kecewa jika penipu memilih penyamun kerana itu yg mereka mahu,, itu lah warna sebenar intiparti perwakilan umno dari putri pemuda wanita sampai yg tua ,, harini kita akan saksikan samaada Najib seorg sahaja yg minat untuk merampok atau keseluruhan perwakilan juga sebenarnya adalah perampuk gulunga bawahan dan sederhana,, kita tunggu kan warna sebenar umno pd hari ini,,

    ReplyDelete
  4. Sesiapa pun yang memimpin umno pasca PRU14 akan berdepan dengan tugas sukar untuk membangunkan sebuah empayar kuasa yang sudah tumbang....
    Parti itu cuma akan dapat bangun semula jika dipimpin oleh orang- orang baru yang tidak terbabit dengan rejim lama. Itu pun hanya akan berlaku jika kerajaan PH gagal menyempurnakan tanggungjawab yang diamanahkan rakyat. Atau berlaku perebutan kuasa yang besar mengakibatkan perpecahan dalam gabungan mereka. However, if PH government did a wonderful job, UMNO can kiss their asses and say good bye forever....

    ReplyDelete
  5. kalau dulu najib keluar tv aku tutup tv..skang kalau zahid keluar tv aku tutup tv..hahaha. bobok kuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dulu Najib keluar tv, aku alih channel. Sekarang sejak dia kalah, aku suka tengok muka toya dia berbohong. Pehhh... Tebal betul kulit dia. Sama tebal mcm muka geng dia kat sini.

      Delete
    2. kahkahkah betul sangat tu bro bulat...

      Delete

    3. Bulat kontol dan ICU...tentu kau ingatkan maas dulu2 tu kan... bagi mereka yang membesar ketika zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri keempat dahulu, tentu biasa dengar Wawasan 2020 diilhamkan beliau pada tahun 1990 lalu.

      Visi jangka panjang itu pernah dikutuk pemimpin dan penyokong pembangkang (kini Pakatan Harapan – PH yang menjadi kerajaan baharu Malaysia), sebagai wawasan bodoh dan tidak beri faedah kepada rakyat miskin sendiri.

      Hari ini, Mahathir yang amat berbangga diiktiraf sebagai ketua kerajaan dengan usia paling tua di dunia itu apabila kembali semula sebagai perdana menteri ketujuh, tetap fanatik terhadap angka 2020 kerana kononnya ia seimbang.


      Dengan beri contoh lambang Barisan Nasional (BN) iaitu dacing tidak berat sebelah, Mahathir ketika melancarkan Wawasan 2020 sebagai pengerusi parti komponen tersebut, kini mengetuai pula blok PH yang logo entah apa-apa!

      Namun cinta Mahathir terhadap nombor 2020 tetap utuh waima pernah memberitahu media baru-baru ini bahawa wawasan dirancang beliau itu mungkin lewat menjadi kenyataan konon akibat hutang negara sebanyak RM1 trilion.






      Ini termasuk menerusi koleksi pelbagai kereta beliau sama ada rasmi atau peribadi yang sering memaparkan plat dengan angka 2020 sehingga menjadi sinonim kepada imej Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu.

      Terbaharu tular menerusi media sosial Mahathir menaiki kereta mewah warna gelap jenama Bufori model Geneva plat Patriot 2020 yang bernilai kira-kira RM1.6 juta dengan ansuran bulanannya sahaja pun cecah lebih RM19,000.

      Nombor plat istimewa diluluskan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) itu hanya dibeli pada harga serendah RM250 tanpa perlu bidaan secara terbuka serta bebas daripada unsur Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Menurut laporan media, plat Patriot ditawarkan Yayasan Patriot Negara Malaysia, sebuah badan bukan kerajaan ditubuhkan secara rasmi pada 12 April 2013 dan dipengerusikan Brigadier Jeneral Bersara Datuk Husainay Hashim.

      Ternyata, gaya eksklusif Mahathir dengan kereta itu membuktikan kedudukan kewangan beliau cukup hebat jauh beza daripada pemimpin terdahulu yang agak miskin tanpa kroni menaja projek mega tertentu....betul dan tepatlah cakap2 yang mengatakan Mahathir dan kroni2nya berpisah tiaad..kecuali berpisah nyawa dengan jasad bhai !!!!!!!

      Delete
  6. Umno sudah berubah.. Dari yg berkuasa kpd yg tak berkuasa..

    Pemilihan kali ini kurang meriah lagi kerana menang pon tak ade ape2...yg menang tak dikelilingi lagi seperti dulu2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...kau tak rasa pelik ke kenapa Najib dapat banyak hadiah semasa jadi PM , sedangkan Atok Madey dapat sikit aje masa jadi PM dulu ?

      Sebabnya mudah aje bhai!!!! Masa madey jadi PM dulu, kerja nya takde lain... hari hari buat musuh dan cari gaduh dengan orang . Hampir semua pemimpin dunia dia buat musuh ....Fuhhh...Tak sangaka gedebe betul lah orang tua tu kan !!!!!
      Tapi baru2 ni Madey pergi Jepun sebab nak buat pinjaman..credit yen untuk membiayai projek mega kereta nasional ke duanya tu.


      Tengok lah ..... Sampai sekarang ni pun, kerajaan Jepun diam membisu, takde sebarang respon samaada nak bagi pinjaman atau tidak .

      Dari dulu lagi, hobi Madey yang paling utama ialah buat musuh keliling pinggang . Tu lah sebab dia takut kedudukan nya sekarang ni, langsung tak kukuh macam maas dia jadi PM 22 tahun dulu tu.

      Bila bila masa aje, musuh lama nya macam Anwar , Lim Kit Siang boleh jatuhkan dia sebagai PM . Tu lah sebab dia beria2 mintak ahli parlimen UMNO lompat masuk ke Bersatu untuk mengukuhkan kedudukannya dalam kerajaan. Apa ..dia ingat MP2 tu bodoh sangat keer nak sokong kau???? Sori naik lori lah...kirim salam kat angin lalu aje lah bhai !!!!!

      Delete
    2. yg herannya hadiah hampir semua berupa barang2 perempuan saja.. tkkn najib dpt hadiah coklat tongkat ali saja..

      yg bg hadiah pun lum ada yg tampil mngaku. tkde sbb nk jd bodoh ngaku beri hadiah juta2 tu.. jawab jela dlm court wahai penyamuuun.

      Delete
  7. Kekalahan umno bukan kerana najib semata2.. Zahid pon dibenci kerana sepakat dgn ketua jemaah prompak...umno sudah dikenali menggunakan perjuangan bangsa untuk kepentingan diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir Says Money Used To Send People To Mekah Was Haram Money





      (Bernama) – The Pakatan Harapan government has pledged not to do what the previous government had done — failing to uphold the people’s trust, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said today.

      He said he and the Pakatan Harapan coalition could be toppled by the people if they did anything contrary to the laws and religion.

      “Tell me if I cheat. I can be dropped. Likewise, the Pakatan Harapan elected representatives who cheat or do not uphold the trust can be removed as well,” he said when opening the 29th general meeting of Koperasi Pembangunan Daerah Langkawi, here.

      Dr Mahathir said the previous government had unashamedly stolen public funds and, claiming that the money was halal, had used it to sponsor people for the Haj pilgrimage.



      “How can this money be regarded as halal and used for the Haj pilgrimage when it was stolen in the first place?” he asked.

      Aikkkk...Bila masa pulak si Madey ni dah jadi ulamak untuk keluarkan ftwa mengenai halal haram. Boleh paaki ke cakap dia ni...setau rakyat... dia lah yang kata Nabi Muhammad tak bercukur dan membela janggut sebab waktu tu takde pisau gillette...Kalau dilaksanakan hukum hudud di Msia, habis lah orang tak boleh cari makan sebab tangan kena potong kalau mencuri...jalanraya tak boleh dibina sebab banyak batu2 kerikil dah habis digunakan untuk merejam pesalah zina. Kerajaan PH yang ada sekarang ni jugak yang beria2 nak membubarkan JAKIM kerana dikatakan lari dari tugas sebenarnya...apa celop Toq!!!!!!

      Delete
  8. KJ kesal, Zahid bertahan, Ku Li berpengalaman'

    29 Jun 2018, 11:24 malam (Dikemaskini 30 Jun 2018, 12:58 pagi)

    A A
    Malam ini berlangsung 'Debat Presiden Umno' yang disiarkan secara langsung di saluran stesen televisyen tempatan.

    Ia membariskan tiga calon presiden Umno, Tengku Razaleigh Hamzah, Datuk Seri Zahid Hamidi dan Khairy Jamaluddin Abu Bakar ke udara di Astro Awani bermula sejak jam 9.30 malam tadi.

    Dalam debat yang berlangsung selama kira-kira sejam dengan moderator Kamarul Bahrin Haron bertanyakan soalan dalam tiga pusingan, ketiga-tiga calon membentangkan wawasan dan gagasan mereka, jika berjaya memenangi jawatan presiden Umno dalam pemilihan parti pada esok hari, 30 Jun.

    Pemimpin veteran Umno yang dikenali sebagai Ku Li mengimbas pengalaman beliau bersama pemimpin pengasas Umno, Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak ketika menjawab soalan hadirin mengenai cara menawan sokongan golongan muda kepada Umno.

    "Kena ajak orang muda dan mesti janjikan empowerment kepada mereka supaya diberikan tugas tertentu.

    "Saya ingat pengalaman saya apabila Almarhum Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak memanggil kita, memberikan tugas kepada kita. Diuji dan dicuba untuk tengok setara mana mampu lakukan tanggungjawab.

    "..dan kita sedaya upaya mesti melaksanakannya. Kadangkala menegur, kadangkala marah kita. Semua itu pengajaran kepada kita," katanya.

    1MDB tegakkan benang basah

    Manakala, Khairy yang dikenali sebagai KJ juga beberapa kali mengulang pengakuan kesilapannya sebagai Ketua Pemuda Umno kerana tidak benar-benar menegur kerajaan mengenai skandal 1MDB yang disifatkannya sebagai punca kekalahan BN pada PRU14 lalu.

    "Kekalahan ini bukan sebab persepsi tapi realiti.

    "Kita menegakkan benang yang basah (dengan skandal 1MDB).

    "Bila kita tak terus menyoal menyuarakan 1MDB maka jadilah seperti hari ini. Ini kekesalan saya sepanjang hayat," kata anggota parlimen Rembau itu.

    Bagaimanapun, naib presiden Umno yang menjalankan tugas-tugas presiden parti, Zahid Hamid bertindak mempertahankan BN, berkata beliau yakin gabungan itu masih lagi mendapat undi popular, mendakwa memperolehi 46 peratus undi pada PRU14 lalu.

    Fitnah, persepsi negatif dapat diatasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saham melonjak atas jangkaan Zahid menang?


      KBB...Aku cadangkan kau baca berita ni dan hadamkan yeer !!!!! Lepas ni, konpom kau pun akan tabik spring pada DSZH, bakal presiden UMNO tu bhai !!!!

      Akhirnya, setelah menjunam tak renti-renti dijual oleh pelabur asing dari dua hari sebelum hari pembungan undi, pasaran saham melonjak paling banyak dalam sehari pada hari Jumaat.

      Tulisan mukadimah laporan akhbar business section untuk pagi Sabtu mungkin berbunyi:
      Market bullish on expectations that Zahid will win Umno presidential race.
      He he he ... bukan lagi kerajaan brader.

      Bukan lupa tapi saja nak sindir orang suratkhabar. Mungkin begitu bunyi laporan ketika pemilihan parti PPBM atau PKR, tapi tidak mungkin PAN.



      Ada menjangka Zahid akan menang kerana kebanyskkan kepala-kepala di Bahagian masih kekal dan kecenderungan ke arah kesinambungan.

      Keluar cerita Zahid sudah tabur. Butir tidak ada maka susah Husin nak percaya. Kadang-kadang tak ada kena mengena dengan pemilihan tapi pentadbiran.

      Bukan Zahid saja dituduh telah tabur. Ada juga langsung tak dengar tabur menabur.

      Ku Li dan Zahid ada menyebut menentang rasuah politik. Mungkin KJ pun sebut juga. Azwan Bro pasti tak cakap. Kalah pun ...



      Pandangan mengenai Ku Li banyak.

      Ada kata dia dilihat mendahului dan sentimen orang bawah dan juga yang tak ada kena mengena dengan pemilihan memihak pada Ku Li sebagai imej bersih.

      Ada juga rasa kecewa pada Ku Li. Tukang kempen dia pun dok main cerita Bank Bumiputera, Pernas, Petronas, UDA, PWTC, Fleet, dll. cerita lama yang banyak sudah Atok tu jahanamkan.

      Ku Li memang banyak sumbangan ketika dalam kerajaan lebih 30 tahun dahulu. Dia pun ada pengalaman sebagai pembangkang.


      Benteras politik wang tidak ada
      KJ pula dikatakan mutakhir ini sebagai ada harapan. Itu jika badan banci tersebut tidak bias macam Merdeka Centre, UMCEDEL dan Invoke.

      Papagomo kata dia boleh selesaikan masaalah aset UMNO yang dibeku. Ada kemungkinan kerana Tun Dr Mahathir beri sokongan padanya. Mungkin juga sindir.

      Kritikan terhadap KJ ialah dia gagal sebagai Ketua Pemuda. Dia pula opportunis untuk baru nak main isu 1MDB. Mula nak tanding Naib tapi tukar ke Presiden selepas macam-macam kepura-puraan.

      Lepas friendly debat malam tadi, banci Astro kata penonton mahukan KJ 66%, Ku Li 29% dan Zahid 5%. Tak tahu penonton itu mengundi atau beri impak.

      Ada kemungkinan serangan terhadap Zahid dan UMNO dari pemimpin dan penyokong PPBM serta pembekuan aset UMNO oleh SPRM bantu Zahid.

      Ada takut-takutkan Zahid akan disiasat. Rasanya Mahathir hanya nak kejar Najib dan Rosmah serta yang terkait-kait dalam 900.

      Mana polis dan SPRM cukuo bajet nak kejar macam-macam?



      Husin berserah pada ahli untuk memilih. Walaupun asal bukan KJ, jika dia menang, layaklah dia disokong.



      Melihat politik baik belah sini mahu pun belah sana tiada hala tuju dan percanggahan prinsip yang terlalu banyak, rasa nak give-up dan hanya jadi penulis bebas.

      Ikut rancangan asal pencen dari politik bulan Disember dan balik ke kerjaya korporat.

      Itu pun memeningkan.

      Mulut celupar Lim Guan Eng dan kegopohan pemimpin-pemimpin DAP hanya merosakkan ekonomi, kewangan dan pasaran.

      Hari Jumaat pun masih pelabur asing menjual saham lebih RM20O juta. Belah futures mereka masih shorting lebih banyak.

      Tak kira apa S&P kata, services ada surplus trade, dan Mahathir serta Azmin kata, Malaysia bakal berhadapan dengan risiko kemelesetan ekonomi.

      Ia kerana masaalah fiscal yang kerajaan baru yang tak henti berpolitik tembak kaki kita sendiri.

      Wow! Saudagar unta asal usul orang korporat....baru lah rakyat Msia tau !!!!!

      Delete
  9. Grand welcome for Mahathir in Indonesia

    Indonesia pulled out all the stops this week to welcome Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad, as the 92-year-old premier made his first visit to an Asean neighbour since returning to power last month.

    "Indeed, our overseas tour begins in Indonesia because it is the closest country and one with familial relations," Tun Dr Mahathir said yesterday, following bilateral talks with President Joko Widodo at Istana Bogor in West Java.

    "Malaysians are not foreigners to Indonesians. In fact, many Malaysians are originally from Indonesia, including my in-laws."


    Dr Mahathir, who has yet to appoint a foreign affairs minister, arrived in Jakarta on Thursday night for a two-day visit to Indonesia. He was accompanied by his wife, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, and several government officials.

    Mr Joko and First Lady Iriana were at Halim Perdanakusuma International Airport in East Jakarta to receive the elder statesman.

    The two leaders met again yesterday morning at Istana Bogor, where Dr Mahathir inspected a guard of honour and was greeted by hundreds of schoolchildren waving the Indonesian and Malaysian flags.

    He and Mr Joko also planted a tree in the compound of the presidential palace to commemorate the visit before they held talks.

    "I was very impressed with the ceremony, it was extraordinary," said Dr Mahathir. "And I was very happy to be greeted by so many little children gathered here."

    CLOSEST NEIGHBOUR

    Indeed, our overseas tour begins in Indonesia because it is the closest country and one with familial relations. Malaysians are not foreigners to Indonesians.

    MALAYSIAN PRIME MINISTER MAHATHIR MOHAMAD, on why his first official visit to an Asean country was to Indonesia.

    President Joko, in his opening remarks at the joint press conference, said it was an honour for Indonesia to be the first Asean member-state Dr Mahathir chose to visit after he won the May 9 general election.

    ReplyDelete
  10. Hebat....pandangan dunia terhadap Tun M.👍

    ReplyDelete
  11. Penglipur lara belum masuk lagi...boringnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuhhh...Tabik lah DSNR....dia dah mula bertindak mengikut the rule of law. Ini bukti kukuh yang menunjukkan bahawa harta2 yang disita tu adalah miliknya sekeluarga..kalau tak takkan lah dia berani ambik tindakan macam tu. Harta kita mesti dituntut...takkan lah nak senang2 beri kat orang lain aje...banyak cantik muka !!!!

      Najib family starts legal process to claim seized items

      June 30, 2018

      The family of former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has commenced the legal process to claim their items which have been seized by police.
      Najib reiterated that the items seized are mostly gifts from friends and foreign dignitaries which include royalty.
      He went on to say that as most of the items were gifts accumulated over decades, his family is not aware of how much was paid by those who had gifted these items.
      He added that his family will provide full cooperation should the police call them for questioning over this matter.

      KUALA LUMPUR: The family of former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has commenced the legal process to claim their items which have been seized by police.

      In a Facebook statement today, Najib reiterated that the items seized are mostly gifts from friends and foreign dignitaries which include royalty.

      He said that these gifts were received in conjunction with various occasions including official visits and family events such as birthdays, anniversaries, weddings and engagements.

      Najib added that some of the items seized belonged to relatives and various third parties.

      “We dispute the quantity and the valuation given in the press conference by the police since such valuation is subjective and is subject to when the gifts were given,” said Najib.



      He went on to say that as most of the items were gifts accumulated over decades, his family is not aware of how much was paid by those who had gifted these items.

      Najib said that any valuation based on retail price and at current prices for the items would be “unrealistic, likely to be grossly inflated, and will give a very distorted picture as these items were received as gifts over a period that spans decades”.

      He cited an example in which the police had stated in the press conference that the most expensive watch was a Rolex Daytona which was said to be valued at RM3.4 million

      “This item referred by the police appears to be a recent gift along with several other valuables given by the Interior Minister, who is also a prince of a Middle Eastern country who visited Malaysia in March this year.

      “The police should also have stated that this item along with several others were contained in a box with the royal crest of a foreign country. This fact should not have been omitted,” he said.

      Najib also pointed out that many of the items seized were contained in boxes properly labelled by staff members with the item description, photographs, date of gift and the identity of the giver.

      He added that his family will provide full cooperation should the police call them for questioning over this matter.

      “To the best of our ability, we shall help the police identify those who have given the gifts over the decades,” said Najib.

      The Pekan Member of Parliament also labelled the seizure as a political attack on his family.

      “Similar to the over-inflating of the national debt, the over-inflating of the quantity and value of the items seized as well as the press conference appears to be done with a view for political vengeance and political attack on my family,” he said.

      Source: The Edge Markets

      Delete


  12. Tajuk berita Bernama yang berikut perlu di tukar -

    Johor gov't to bar investments detrimental to environment

    Tukat kapada

    Johor gov't to bar investments detrimental to racial status quo. Seperti Forest City.

    Forest City investments merancang 700,000 kediaman mahal di tujukan kpd rakyat China kominis.

    Purata 4 se famili x 700,000 = 2,800,000 rakyat Cina kominis masuk Malaysia, di beri taraf penduduk tetap, selepas 10 tahun, layak mohon kewarganegaraan.

    Mana boleh. Bodoh puyna pihak yang membenarkan. Termasuk Najib yang biarkan saja.

    Perlu di pinda kelulusan yang di buat di masa lalu. Tentukan sekurang kurang nya 40% kediaman harga yang rakyat Malaysia boleh beli.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je Nak Turunkan Harga Barang, Ni nak ajar Kerajaan PH

      KETUA Altivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan bersama Pengerusi Nurani Resources Sdn Bhd, Datuk Ali Hasan (kanan) menunjukkan contoh gula pada sidang media mengenai Approved Permid AP diberikan kepada syarikat yang tidak berniaga barangan tertentu di Pejabat PPIM, Kondominium Villa Puteri, Kuala Lumpur. - Foto Zulfadhli Zulkifli

      Sebuah syarikat pengimport gula berpangkalan di Puchong, Selangor mendakwa harga produk itu dapat ditawarkan kepada pengguna pada harga serendah RM1.90 sekilogram berbanding RM2.95 sekilogram sekarang jika kerajaan meliberalisasikan urusan pengimportan.
      Pengarah Urusan Nurani Resources Sdn Bhd, Datuk Ali Hasan, berkata ia dapat dilakukan sekiranya liberalisasi Permit Import (AP) dilaksanakan kerajaan sekali gus mengelak monopoli pihak tertentu sehingga mempengaruhi harga gula.
      Menurutnya, ketika ini syarikatnya tidak mempunyai AP walaupun layak dan terpaksa menyewa daripada orang lain bagi mengimport gula sehingga terpaksa menaikkan harga bagi menampung kos.
      "Kita mampu menawarkan harga gula RM1.90 sekilogram kerana syarikat saya mengimport dari Thailand pada harga RM1.50 sekilogram dan dibungkus semula sebelum dijual di negara ini.
      "Harga ditetapkan kerajaan RM2.95 sekilogram, jadi pengguna jimat RM1," katanya pada sidang media bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini, hari ini.
      Hadir sama Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan dan Ketua Koordinator Majlis Jualan Jimat Harapan Rakyat Malaysia, Datuk Dr Mohd Noor Ali Akbar.
      Bagaimanapun, Ali berkata, syarikatnya kini terpaksa membayar RM1 juta bagi AP untuk mengimport 20,000 tan metrik gula setahun dan tidak dapat menjual gula pada harga rendah.
      "Ini bermakna, kita kena bayar AP ini kepada orang yang tidak berniaga, dia dapat untung jutaan ringgit sebulan percuma, kerana sekeping surat (AP).
      "Jadi saya minta AP yang digunakan sekarang diberi kepada kami dan kos AP bagi setiap gula yang diimport itu dapat dipulangkan kepada pengguna. Ini yang kita akan buat," katanya.
      Sementara itu, Nadzim mendesak kerajaan mengkaji semula pengeluaran AP secara telus hanya kepada syarikat pengimport gula bukan kepada individu yang menjual AP dan mengaut keuntungan 'atas angin'.
      Katanya, beliau yakin jika isu itu dapat diselesaikan, harga gula dapat diturunkan.
      "Kita bertegas tidak mahu AP gula ini diberi kepada mereka yang tidak berniaga sehingga harga di pasaran naik.
      Kalau nak bagi sedikit atas pertimbangan politik itu kita tidak campur, tapi jika sampai pengguna terpaksa bayar harga tinggi, tidak patutlah," katanya tetapi tidak mendedahkan individu atau syarikat yang memiliki AP.

      Dah tentu lah syarikat2 tu milik kroni2 dalam kerajaan Fuckatan Haprakan ni !!!!!!

      Delete
  13. Mana Najibh sudah berubah?

    Dia masih lagi cakap tak tentu arah.

    Dulu semua tahu. Kemudian kata tidak tau. Sekarang menuduh laporan Reuters pasal dia di salah interpretasikan.

    Dah curi duit 1MDB, mengaku curi lah. Mengapa nak kata itu ini lagi.

    ReplyDelete
  14. Najib mesti memikir dia akan masuk penjara. Rosmah juga.

    Dia di katakan akan di tangkap minggu depan. Bila tangkap, akan di tohmah di mahkamah.

    Walau pun ramai rakyat yang mengharapkan dia di reman, di sumbat dalam lokap berberapa hari dan di soal sisat, tapi rasa nya pihak berkuasa akan beri dia sikit "muka" - tangkap dan bawa terus ke mahkamah, dan tohmah.

    Mungkin jugak di beri peluang "bail" atau ikat janji sebab ini rasa nya bukan "a non-bailable crime". Minat nak tahu berapa besar bail nya. Kerana wang di dalam akaun bank dia pernah ada RM2.6 bilion, bail nya mesti lah banyak juta.

    Berpuluh, kalau tidak beratus juta.

    ReplyDelete
  15. pd hemat saya, jika UMNO mahu kekal sebagai parti yg releven, maka ciri2 kebolihpercayaan (believability) wajib ujud dlm keperibadian bakal pimimpin2 mereka.

    pd 24 ogos 2015, saya secara ikhlas tlh memaklumkan kpd ds zahid yg dia sudah hampir hilang kualiti 'kebolihperyaan' kerana sering bercakap 'bohong'.

    kj pula terlalu gopoh n angkuh apabila tun dollah seolah olah melepaskan tahta (abdicate) utk d urus olih 4th floor boys yg d ketuai olih kj.

    dari segi tahap kebolihan, saya meletakkan nya atas sedikik drpd syed sadiq, tapi jauh d tinggalkan olih sdr rafizi (genuine PM material).

    olih demikian , saya masih berpedapat bahawa TR adalah calun terbaik utk memimpin UMNO n bolih menang jika pilihan d jlnkan tanpa pengaruh wang ringgit. Ini adalah kerana tahap kebolihpercayaan masih tinggi d kalangan rakyat jelata.

    saya masih kekal dgn pendpt bahawa factor kebolihpercayaan kpd tun m lah yg mendorong banyak pengundi memilih PH (terutama pengundi bukan melayu.

    I m convinced that PH wil fall apart (disintegrate)if u take away tun m from d equation.

    UMNO memerlukan watak saperti Tun M jika mahu kekal relevan. Bolih kah TR memainkan peranan tersebut? hanya ahli2 UMNO yg akan/bolih menetukan nya.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
  16. Ini Zahid ke?

    MACC to question top Umno ex-minister over alleged misappropriation - report

    Sources say the senior leader is one of those contesting in the party polls today.
    1h ago

    Laporan di atas ini (atau "sources" nya) nampak nya bertujuan memberi KNOCK OUT kapada Zahid.

    Setuju bahawa kalau Khairy di pilih sebagai Presiden, malap lah nasib dan kepentingan Melayu di negara sendiri.

    Lihat sahaja ejaan nama dia "Khairy". Modern, konon. Bapak dan emak dia selalu diam di luar negara, jadi modern. Padan lah Khairy mahu sama rata hingga Umno pun mahu di buka nya kapada bukan Melayu.

    ReplyDelete
  17. Tag Team Anwar-Najib Buat Mahathir Cacing Kepanasan.


    Zaman Kroni Berulang

    Belum 100 hari ambil alih kuasa, Perdana Menteri ke 7, Tun Dr. Mahathir dah banyak menimbulkan keresahan bukan saja di kalangan rakyat malah di kalangan pemimpin Pakatan Harapan sendiri khususnya DAP dan PKR...

    Kroni2 yg dah mati tapi di hidupkan semula oleh Mahathir dikatakan menjadi punca 'kebangkitan'pemimpin DAP dan PKR yg sejak dulu tak menyenanginya...
    Balas Dendam Agenda Utama Mahathir





    Kesungguhan Mahathir utk membalas dendam dan menjadikannya sebagai agenda utama kerajaan PH hingga mengabaikan janji 'Selamatkan Malaysia' turut menimbulkan keresahan di kalangan pemimpin kerajaan PH sekarang...



    Hinggakan Anwar Ibrahim pernah menasihati kerajaan supaya fokus membina negara...

    "Kita tidak boleh bergerak atas dasar dendam kerana dendam ialah penyakit hati," Anwar Ibrahim, 25 Mei 2018...



    Biarpun Mahathir katakan mahu selamatkan Malaysia dan membaiki kesilapan yg dulu tapi hakikat yg dia sendiri lakukan nyata jauh tersasar...

    Anwar Menghantar Mesej Kepada Mahathir Dengan Bergerak Agresif Selepas Di Bebaskan



    Sebaik saja selepas di bebaskan dan mendapat pengampunan, kem Mahathir menuduh Anwar menyusun strategi secara agresif untuk mengukuhkan pengaruh di kalangan rakyat dengan membuat 'road tour' ke seluruh negara...


    Pertemuan Anwar Dengan Rakyat



    Kem Anwar dilihat menyerang Mahathir bermula dengan Rafizi secara lantang mengkritik perlantikan 3 menteri kanan yg dianggapnya sebagai tidak mendapat restu dari PKR...



    Dan Anwar mempertahankan kenyataan Rafizi...



    Serangan berterusan dari kem Anwar bila Rafizi sekali lagi keluarkan kenyataan bahawa Mahathir bukanlah punca utama kemenangan PH dalam PRU 14

    Rafizi Dakwa Mahathir Bukan Sebab Utama Kemenangan PH

    Usaha Mahathir Balas Dendam Terhadap Najib Ibarat Senjata Makan Tuan



    Umum mengetahui bahawa pada malam pertama terawih Ramadan 1439H, rumah Najib digeledah pihak berkuasa...

    Ketika itu Najib solat terawih berjemaah di Masjid Kampung Baru...

    Saat umat Islam menyambut Ramadhan, Najib dan keluarga pula menyambut hari pengaiban tanpa diberi peluang membela diri...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ketenangan Najib Hadapi Tekanan Menggusarkan Mahathir



      Namun Najib dan keluarga tetap tenang...

      Sampaikan memberi arahan kepada orang UMNO supaya jangan melakukan tindak balas menerusi keganasan atau himpunan jalanraya...

      Beliau mahu berhadapan masalah sendirian dan enggan mengheret pemimpin / ahli UMNO yang lain termasuk rakyat yang masih ramai bersamanya...





      Secara tersirat Anwar meminta semua pihak agar tidak menjatuhkan hukuman terhadap Najib sebelum siasatan rapi dan pelaksanaan undang2 di patuhi sepenuhnya...

      Penjelasan Najib Tentang Harta Yang Si Rampas PDRM



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu, nilai barangan- terutamanya barang kemas- yang dirampas oleh pihak polis adalah subjektif dan tidak realistik...

      Menurut Najib, nilai bagi barangan yang dirampas itu subjektif kerana terdapat batu pada barang kemas yang dirampas itu berusia kira-kira 20 tahun...

      Malah, nilai ketika sesebuah barangan itu dibeli juga perlu diambil kira, kata anggota parlimen Pekan itu lagi...

      "Ia bergantung kepada sumber sesebuah batu. Ia juga bergantung, bila ia dihadiahkan atau bila ia dibeli"...

      Penilaian (bagi barangan tersebut) boleh berubah...

      "Jadi janganlah kita terlalu teruja"...

      Biar kita lihat barang-barang itu, setiap satu barangan tersebut...

      "Kami harap ada peluang ia dibuat penilaian dan kita boleh buat kesimpulan berhubung sumber barangan tersebut serta dapat penjelasan mengenai barangan yang telah dirampas oleh pihak polis," kata Najib dalam wawancara eksklusif bersama Malaysiakini di pejabat portal berita berkenaan di Petaling Jaya...

      Hadiah Pemimpin Antarabangsa

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai sidang media pihak polis berhubung nilai barangan mewah yang dirampas dari kediaman yang dikaitkan dengan Najib pada pagi tadi...

      Bercakap mengenai barang rampasan yang diumumkan pihak polis hari ini, Najib berkata, seperti para suami yang lain, beliau tidak tahu secara menyeluruh sebanyak mana koleksi barang kemas serta barangan lain yang dimiliki isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor...

      Menurut Najib lagi beliau juga tidak diberi senarai lengkap tentang barangan yang disita semasa serbuan polis di rumahnya di Jalan Duta serta di tiga unit kondominium di Pavillion Residences di Kuala Lumpur pada bulan lalu...

      Kata bekas perdana menteri itu, beliau hanya diberi senarai yang tidak lengkap beserta penerangan yang tidak jelas tanpa gambar barangan yang dirampas...

      "Tetapi apa yang saya tahu, selama bertahun-tahun sebagai ketua kerajaan, kami dihadiahkan dengan pelbagai barangan oleh pemimpin antarabangsa serta rakan-rakan peribadi...

      Delete
    2. Sementara itu, menjelaskan lagi bahawa tidak menjadi kesalahan bagi seseorang yang mempunyai kedudukan menerima hadiah yang mahal, Najib berkata :

      "Saya tahu ia tidak menyalahi undang-undang untuk menerima hadiah"...


      Bekas perdana menteri itu juga berkongsi bahawa memberi hadiah yang berharga menjadi budaya bagi sesetengah golongan raja di negara tertentu...

      "Ketika Raja Salman berkunjung ke Indonesia baru-baru ini, beliau juga memberi hadiah bernilai berjuta-juta"...



      "Sesetengah daripada raja di negara-negara tertentu, menjadi sebahagian daripada budaya mereka untuk memberi barangan yang sangat berharga"...


      Sementara itu, menjelaskan lagi bahawa tidak menjadi kesalahan bagi seseorang yang mempunyai kedudukan menerima hadiah yang mahal, Najib berkata :



      "Jika hadiah diberikan kepada anda oleh ketua-ketua negara lain, seperti pada hari ulang tahun kelahiran anda dan mereka tidak mengharapkan apa-apa balasan, ia tidak menyalahi undang-undang...




      Sebagai contoh, Mahathir mengaku beliau menerima 40 ekor kuda daripada rakannya dan beliau juga secara terbuka menggunakan banyak jet korporat kawannya...

      "Saya yakin, ada hadiah lain yang beliau terima sepanjang kariernya" kata Najib lagi...


      Mahathir Akui Terima 40 Ekor Kuda Sebagai Hadiah

      Jadi ia tidak menyalahi undang-undang untuk menerima hadiah," ujarnya...

      Najib sebelum ini pernah menjadi menteri besar Pahang pada 1982 dan kemudian beliau memegang portfolio sebagai menteri...

      Beliau juga pernah berkhidmat sebagai timbalan perdana menteri selama lima tahun serta menjadi perdana menteri selama sembilan tahun...

      Hubungan Erat Dengan Keluarga Di Raja Arab Saudi

      Ketika menjadi pemimpin negara, Najib bersama keluarganya dikatakan mempunyai hubungan erat dengan beberapa keluarga diraja di negara-negara timur tengah termasuk bekas raja dan raja Arab Saudi yang baru...

      Najib, 65, pernah memberitahu bahawa beliau sangat rapat dengan almarhum Raja Abdullah yang pernah memberikannya penghormatan tertinggi Arab Saudi...

      Penghormatan itu kebiasaannya diberi kepada sekutu terdekat Arab Saudi...

      Bekas presiden Amerika Syarikat Barrack Obama dan Presiden Rusia Vladimir Putin pernah menerima penghormatan berkenaan...

      Delete
    3. Penjelasan Mengenai Wang Tunai RM116 Juta Yang Di Rampas

      Sementara itu, Najib turut mengulas mengenai wang tunai sebanyak RM116 juta yang diperolehi semasa sebuan oleh pihak berkuasa...

      Sebelum ini, Najib memberitahu bahawa wang itu merupakan perbelanjaan untuk pilihan raya umum...

      “Anda tidak akan tahu berapa banyak kos (kempen pilihan raya) sebenarnya"...

      "Dan anda juga tidak akan tahu berapa banyak orang yang akan memberi sumbangan kepada anda"...

      "Mustahil untuk ada kosong baki bersih"...

      "Walau apa pun, bila anda bertanding untuk pilihan raya, anda perlu keluarkan duit untuk sebelum, semasa dan selepas pilihan raya"...

      "Jangan lupa bahawa saya ialah presiden parti Umno dan BN dengan 13 buah parti komponen"...

      "Mahathir pernah serah RM1.4 bilion pada Pak Lah sewaktu peralihan kuasa"...

      "Menguruskan sebuah parti yang besar dengan tiga juta ahli seperti Umno merupakan urusan yang mahal"...

      "Ketika Mahathir meletakkan jawatan, beliau menyerahkan RM1.4 bilion kepada Pak Lah dalam bentuk aset dan wang tunai"...

      "Itu tercatat"...

      "Jadi, dalam konteks itu, ia (wang yang dijumpai itu) adalah sebahagian kecil daripada jumlah berkenaan"...

      Ketika diajukan soalan bahawa Mahathir tidak menyerahkan wang RM1.4 bilion berkenaan dalam bentuk tunai, Najib kemudian memberitahu :

      "Ya, ada wang tunai, tetapi ketika waktu pilihan raya, anda tidak melakukan transaksi melalui sistem perbankan kerana wang itu diperlukan segera oleh parti"...

      "Saya nak beritahu, dalam PMO, terdapat bilik kebal yang dibina oleh pemimpin yang terdahulu dan begitu juga di Seri Perdana, ada bilik kebal yang direka"...

      "Bertanding pilihan raya perlu tunai"...

      "Pembangkang juga tahu mengenai perkara itu"...

      "Mereka juga ada tunai"...

      "Saya tahu perkara ini bukan sesuatu yang diketahui umum oleh orang awam tetapi ia bukan perkara yang pelik"...

      "Ia telah pun berlaku pada masa lalu dan jika kita mengubah undang-undang dan peraturan mengenai pembiayaan dana pilihan raya, ia tetap akan berlaku"...

      Najib Dedahkan Pembantu Mahathir Pernah Mengambil RM10 Juta Sebelum PRU 13




      Najib juga turut mendakwa, salah seorang 'orang' Mahathir pernah mengambil sejumlah RM10 juta wang tunai daripadanya untuk PRU 13...

      Najib Dedah Orang Mahathir Datang Rumah Minta RM10 Juta Sebelum PRU 13

      Menggambarkan 'orang' itu sebagai seorang 'pembantu' yang sangat di percayai Mahathir, Najib berkata duit berkenaan di ambil di kediamannya di Jalan Duta...

      Delete
    4. Pembangkang Tolak Ketelusan Pembiayaan Dana Pilihanraya’

      Ketika diajukan soalan mengapa beliau tidak membuat pengisytiharan mengenai hadiah yang diterimanya, Najib berkata beliau pernah mencadangkan supaya proses pembiayaan dana pilihanraya lebih telus tetapi ia ditolak oleh pembangkang ketika itu...

      Najib turut mengimbau kembali bagaimana beliau mahu ketelusan dalam pembiayaan dana pilihan raya...

      "Dalam negara ini kita tidak mempunyai sistem untuk lakukan perkara itu (isytihar hadiah)"...

      "Saya sebenarnya pernah mencadangkan bahawa kita seharusnya ada, apabila ia mengenai sumbangan, kita perlu mempunyai sistem yang telus dan kita perlu rekodkan sumbangan itu dengan satu badan yang bebas"...

      "Saya ada mencadangkan perkara itu, tetapi pada masa itu, ia ditolak oleh pembangkang yang kini menjadi kerajaan"...

      "Mereka menolaknya, saya syak mereka tidak mahu di kenali kerana jika orang yang memberi sumbangan kepada mereka itu identitinya diketahui, maka ia akan merugikan mereka...

      "Tetapi ia ada dalam rekod bahawa saya sebenarnya mencadangkannya dan saya masih ingat saya bercakap mengenai perkara itu kepada ketua pegawai eksekutif PEMANDU (Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan), Datuk Seri Idris Jala"...

      "Saya juga bercakap dengan ketua SPRM Tan Sri Abu Kassim ketika itu dan dia menyukai idea tersebut"...

      "Kami bawanya ke depan, tetapi ia ditolak oleh pihak pembangkang sehingga perkara itu tidak diteruskan"...

      "Sekiranya perkara itu berlaku, pembiayaan dana pilihan raya di negara ini akan di kendalikan dengan cara yang lebih telus"...

      "Tetapi jika saya lakukannya untuk BN sahaja, tetapi mereka tidak, maka ia akan merugikan kita"...

      Polis kata nilai pasaran sehingga RM1.1 bilion

      "Kami sebenarnya yang telah memulakan langkah untuk lebih telus dan bertanggungjawab bagi sumbangan politik"...

      Mahathir Semakin Terdesak

      Tindak tanduk kem Anwar yang semakin lantang mengkritik dan menyerang pentadbiran Mahathir sudah cukup membuatkan Mahathir kepanasan...

      Bantahan dari pemimpin gabungan PH mengenai kroni2 Mahathir yang semakin rakus membolot projek2 mega menambahkan lagi bara kepanasan kepada Mahathir...

      Apakah jawapan yg tenang dan berterus terang dari Najib akan menjadi pukulan KO kepada Mahathir???

      Atau apakah Anwar akan menjadi duri dalam daging kepada Mahathir utk terus berkuasa???

      Atau Mahathir akan disingkirkan oleh pemimpin PH sendiri yg dah mula tunjukkan rasa bosan dan tak puas hati atas kerakusan Mahathir memberikan talian hayat pd kroni2 kesayangan beliau...

      Semua ini menyebabkan Mahathir tak lena tidur dan hidup ibarat cacing kepanasan!!!

      Adakah ini pengakhiran yang paling setimpal untuk sorang yang memang terkenal sebagai sikap diktatornya tu...hanya masa yang dapat menentukannya bhai !!!!

      Delete
    5. Rekalah temberang karut marut..hihihi..

      Delete
  18. Cari orang lain la dari 3 orang ni...KJ dgn budak tingkat 4 nya..Patrick Lim..Pak Zahid dan Ku Li..maaf, payah nak bayangkan umno akan ada perubahan besar. major overhaul needed meaning muka baru visi misi baru

    ReplyDelete
  19. Bersungguh-sungguh tuan budin kempen untuk ku li

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli2 UMNO seluruh negara dah buat keputusan muktamad...mereka mahukkan DSZH sebagai presiden mereka . Mereka yakin dengan Aku janji DSZH yang bakal mampu membawa UMNO ke era baru yang lebih kukuh dan seterusnya membentuk kerajaan baru dalam PRU15 nanti. InsyaAllah...Aminnnnn....

      Delete
  20. Umpama ISIS mengaku mereka itu Islam begitulah juga UMNO mengaku memperjuangkan agama bangsa dan negara. Lebih baik dibubarkan sahaja kerana jenamanya sudah tidak laku lagi zaman ini.

    Hampir semua ahli dan pemimpin sama sahaja semua penyembah wang dan bukan sahaja sudah tidak mengenal diri malah juga Tuhan dan sering mempersendakan agama melalui ritual keagamaan.

    Jika tindak tanduk ISIS itu boleh dianggap sebagai syaitanic maka UMNO itu pula umpama dajjalic dan perlu diharamkan.

    Walaupun jasa dan perjuangan UMNO dahulu akan sentiasa tetap disanjung dan dikenang, tetapi sekarang ini sesiapa sahaja yang mengaku sebagai ahli parti ini dianggap pengkhianat, hipokrit dan manusia hina dimata masyarakat kerana sengaja tidak mahu mengenal dan memperjuangkan kebenaran.

    Yang masih siuman dan yang telah mendapat pertunjuk sudah pasti lama meninggalkan perjuangan CASH IS KING. Masih adakah lagi mereka yang ikhlas yang belum meninggalkan parti haprak ini untuk memperjuangkan segala matlamat seperti termaktup didalam perlembagaan asal parti ini?

    ReplyDelete
  21. Terperanjat besar bila mengenangkan nasib UMNO hari ini. Sejarah hebat UMNO selama 60 tahun musnah 2 hari selepas kalah PRU. Caca merba, tak keruan dan kecut perut adalah gambaran sebenar UMNO walaupun sebelum 9 Mei 2018 ianya merupakan parti yang serba lengkap, tersusun, mewah, penuh dengan pendekar yang sanggup mati demi UMNO. Rupanya indah khabar dari rupa. Pemimpin yang dulunya gegak gempita bak halilintar rupanya tikus mondok pondan. Mana perginya Hishamuddin, Ku Nan; Azalina, Noh Omar, Aziz Baling dan Bung Mokhtar. Organisasi UMNO rebah bagaikan domino. UMNO hari ini tarafnya seperti kumpulan kompang yang mati penyanyi utama nya. Sekurangnya sedikit rasa hormat kepada Zahid, KJ dan Ku Li kerana sanggup menawarkan diri mengemudikan kapal yang layarnya hilang dilautan gelap.

    ReplyDelete
  22. Kengkawan semua....Hari ni UMNO memilih siapa yang bakal jadi Presiden parti. Itu hak UMNO nak buat pilihan. Diorang nak pilih KJ ke, nak jadikan Ku Li sebagai Presiden ke, atau nak nobatkan Zahid sebagai Ketua Perang, itu diorang punya pasal.

    Yang orang lain sibuk sangat tak tentu arah ni kenapa? Beria sangat pulak diorang nak sejuk bekukan UMNO.

    Bukan ke diorang dah menang? Bukan ke diorang berkokok kata diorang dah dapat sokongan dari kalangan rakyat? Jadi, kenapa diorang masih takut dengan UMNO?

    Apa yang pasti, pemilihan UMNO ni adalah dikalangan ahli parti itu sendiri. Takde kaitan pun dengan orang lain. Nak pulak dari puak Rejim Pakatan.

    Dan yang paling utama, UMNO tidak perlu memilih pemimpin yang poyo pakai selipar bata. Tapi UMNO perlu pilih pemimpin yang berdiri teguh dalam mempertahankan Agama, Bangsa dan Negara. Bukan sekadar menjaga tenggolok KRONI semata-mata....ada faham ka bhai haah ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas presiden telah dibuktikan oleh fbi merompak wang 1 mdb...jugak telah mengaku terima wamg src 42 juta...ketua bahagian umno mengaku terima wang dari najib...jadi sprm ada alasan untuk sita akaun umno kerana disyakki ada wang 1 mdb masuk akaun umno.. ..lagi pon bukan akaun umno saja dista malah semuanye 400 akaun telah disita..sprm bukan rampas wang umno pon...

      Delete
    2. Relaklh bro gn..bkn x kenang apa yg telah parti tu lakukan utk kaum melayu selama ini..perjuangan yg baik bersih serta terpuji berpaksikan pelembangannya mengangkat martabat maruah melayu merealisasikan kesejahteraan rakyat sepenuhnya x dutamakan..kalut..maka jdlh ia terpesong dr tujuan serta matlamatnya..
      Kenangan itu juga x terlepas sejak Tun tadbir hingga pm6..tersulam kesempatan golongan melayu yg diistilahkan pohon dedalu..kelompok inilh yg telah mempelopori ketamakan juga keutamaan membolot harta khazanah yg sepatutnya diagih sesama rakyat sebaik mungkin..maka tidaklh melayu dbumi sendiri merempat miskin..miskin hartabenda..miskin kelangsungan hidup..dihidupkan bibit2 perkauman..bermaharalela segala bentuk korupsi..mentelahan lg dgn sikap bongkak sombang menayang kemegahan dunia hingga memperbodohkan melayu terbanyak serta terpinggir dr arus kesenangan yg harus dkecapi..
      Andai umno hendak balik kepangkal jln..puak x senonoh tu dketepikan..dr hujung ke hujung..
      Sebagai melayu jaga tepi kain ummo harus x kami lepaskan..persoalannya kemana gerangan hala yg dtujuinya..
      Dgn itu jgn rasa tersentap..

      Delete
    3. Yang nate' tu masuk blog pro-PH apasal?

      Kepala Bapak Ko puna pasal ke?

      Mak bapak ko tak ajor ko masuk rumah orang tak boleh nak ckp tak tentu arah ke?

      Kalo ckp di khalayak ramai pun, apa salah nya? Bangang bebnor ke tak tahu ini negara demokrasi?

      Masuk komen selalu kopipes tiap satu minit satu mcm blog in kepala bapak dia punya. Tak berajor betul.

      Yang bagus nya, maki hamun aje tiap kali binatang itu masuk.

      Delete
  23. umno takkan berubah!sebab apa 'STRUCTURE' pengundian masih mengekalkan sistem 'WARLORD' Ketua bahagian sebagai'decision maker' bayangkan umno kata ada ahli 3.5juta dari 191 bahagian yg layak mengundi ialah 150k shj,tak sampaipun 10% jumlah suara ahli umno,difahamkan 75 ketua bahagian menang tanpa bertang?kira2 40% jumlah ahli yg boleh mengundi sudah dibeli dan berpehak...

    kempen masing2 hebat,nak buat itu & ini,hanya suara ahli tak sampai 10%pun...

    nak hapus politik wang,dlm masa yg sama pintu rumah dibuka seluas2nya dan membiarkan 'PENCURI2 BERPESTA'...


    Zahid asyik tanya account buku umno dibekukn,siap adakan beberapa loyar untuk dapatkan sikit nak bayar gaji dan sewa building umno.


    Pernah TAK zahid tanya duit dlm account umno,HALAL or HARAM.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Zhi peduli halal haram itu smua, Bang.

      Dia pulak kata dia dah jumpa "penderma" RM2.6 bilion dalam akaun bank Najib tuh.

      Nak menghalalkan duit yang haram.

      Kot dia yang di sebut dalam laporan:

      MACC to question top Umno ex-minister over alleged misappropriation - report

      Sources say the senior leader is one of those contesting in the party polls today.

      Dia senior ex-minister.

      Kalo dia kena tangkao, icara, kena hukum penjara, harap jangan Kerry Okspod dapat jadi Presiden kemudian hari.

      Jangan jangan Kerry menang di tandingan sekang ini. Seliseh 444.

      Delete
  24. Setakat ini Zahid dapat undi dari 39, Kerry Okspod 35, Ku Li ha nya 12 bahagian daripada julah 191 bahagian Umno.

    Ku Li sabelom debat kata dia akan kalah debat dengan Kerry Okspod bikin perwakilan nampak dia watak lemah, not a fighter, cepat ngaku kalah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. The above results were posted by the Pemilihan Umno 2018 Twitter account.

      Tak tau le bole caya ke tak.

      Delete
  25. Apeke KepalaBapakDia si Mamat ni cakap begini pulak?

    Najib takes 'moral responsibility' for GE14 loss.

    Lu siutak mengong la? Lu angkat "total responsibility" lah.

    Kalo lu tatak ciuli RM2.6 bilion, tatak kalah lorr.

    (Ooops, sori, aku ni cakap mcm Cina nak cari pasal pulak - protest against Lim Guan Eng using Mandarin has been hotting up, former IGP Tun Hanif also showed up.)

    ReplyDelete
  26. To me should zahid the winner of umno's president post!
    umno akan sakit tenat,it will take a long long time to recover.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...