Friday, 1 June 2018

INGATAN YANG SUDAH TERLAMBAT...SIAPA LEBIH BANYAK MENJARAH DANA KEKAYAAN NEGARA?


Berikutan kenaikan harga minyak di pasaran antarabangsa yang menyaksikan rizab tunai Petronas meningkat sebanyak RM36.5 bilion kepada RM164.7 bilion berbanding RM128.2 bilion pada penghujung tahun 2017, Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad diperingatkan agar tidak menjarah hasil minyak negara sekarang ini.

"Saya mohon kerajaan baru ini akan terus memberi ruang dan modal yang cukup besar kepada Petronas untuk terus memenuhi visi mereka dan bukannya menjarah dana Petronas atau bagi misi "bail-outs"  sebagaimana dilakukan ketika pentadbiran 22 tahun Tun Mahathir dahulu.

"Walaupun harga minyak sekarang agak tinggi berbanding sebelumnya, kita perlu menjaga jika harga minyak jatuh lagi seperti kejatuhan sebanyak 80 peratus yang berlaku pada tahun 2014 dan 2015 dahulu".

Siapakah yang memberi ingatan tersebut?
Tidak lain tidak bukan, yang memberi ingatan ini ialah Najib Razak, bekas Perdana Menteri yang baru saja kehilagan kuasa dan kini sedang disiasat oleh polis dan SPRM berkaitan penggubahan wang haram serta menerima rasuah daripada SRC International yang dulunya merupakan anak syarikat 1MDB.

Memang ingatan Najib itu baik, tetapi layakkah beliau memberi peringatan itu kepada Tun Mahathir?

Ketika menjadi Perdana Menteri dahulu, pernahkah Najib mahu mendengar nasihat atau ingatan daripada Tun Mahathir yang sebelumnya pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun?

Maka, layakkah sekarang ini bekas Perdana Menteri selama 9 tahun yang tumbang ditolak rakyat kerana deretan skandal dan kemewahan keluarganya,  mahu pula menasihati bekas Perdana Menteri selama 22 tahun yang kemudian berjaya muncul semula sebagai Perdana Menteri?

Adakah jika Najib mahu mendengar nasihat Tun Mahathir dahulu dan negara tidak berantakan dengan skandal demi skandal, ia akan menyebabkan Tun Mahathir sedia kembali aktif dalam politik untuk menyingkirkan anak Tun Razak itu?

Lagi pun, di sebalik Najib memberi ingatan agar Tun Mahathir tidak menjarah dana Petronas, siapakah sebenarnya yang lebih banyak menjarah wang negara dengan skandal 1MDB yang terbesar di dunia serta menyebabkan hutang negara meningkat kepada melebihi 1 trilion?

Jika ketika pentadbitan Tun Mahathir banyak hasil pembangunan yang dapat disaksikan seperti KLCC, Putrajaya, Cyberjaya, KLIA, lebuhraya dan macam-macam lagi yang bermanfaat besar sehingga hari ini, apakah yang membanggakan di era Najib selama 9 tahun selain kekayaan mendadak Jho Low, hutang negara  melebihi 1 trilion dan koleksi beg tangan mewah, barang kemas dan intan permata yang menimbun-nimbun?

Sorry Najib....sepatutnya anda menasihati diri anda sendiri terlebih dahulu, terutama ketika sedang berkuasa sebelum ini dan bukannya "lupa diri"  ketika kuasa berada dalam genggaman.

Setelah tumbang dan sekarang disiasat polis serta SPRM, malah mungkin akan didakwa tidak lama lagi, cuba berlagak baik dengan memberi peringatan atau nasihat kepada Tun Mahathir, ingatan anda ini bukan saja sudah terlewat, malah tidak bernilai apa-apa di sisi rakyat.

Penjarahan anda sendiri kepada hasil kekayaan negara sehingga bajet untuk Pejabat Perdana Menteri yang sentiasa melambung setiap tahun dengan pelbagai acara kemewahan dan jamuan makan super mewah, selain skandal demi hutang dan kesukaan menambah hutang negara, ia sebenarnya akan lebih menjadi ingatan bagi rakyat, malah oleh generasi demi generasi akan datang. (ShahbudinHusin 01/06/2018)

48 comments:

  1. Penjarah tersohor memberi nasihat..

    ReplyDelete
    Replies


    1. kaki jara DANA PETRONAS TERSOHOR

      kalau bukan or tua nyanyok


      dan kawan baik rambut putih kaki betina yg sondol semua bank dia ratah


      SAPA TAK KENAL

      TARAH PETRONAS NAK SELAMATKAN ANAK

      kalau tak bagi AKU PECAT KAU AKU FITNAH KAU MAIN BONTOT

      habis laaah

      LGE KENA RELA INI KALI

      KAKI TARAH DANA PETRONAS

      TIBAI SAMPAI LINCIN

      KALAU LGE TAK BAGI

      NASIB SAMA MCM NUAT PERLIWAT... MASUK SG BULOH

      machai d sini nak bela org tua nyanyok dan rakan kongsi council of entot person ni???

      Delete
    2. ingatkan Tun Entot rambut putih ni pandai ekonomi


      GHOPENYER


      CUMA TAHU MAIN

      TARAH

      LABA PETRONAS

      LAAAAAA.... BINGAI PUNYA ORG TUA TUA..

      ini bukan Malaysia Baru

      tapi MalaysiaL LAMA lama

      wei anak bakrap di sangpore apa ceghita.. biznes minyak apa ceghita..

      Delete
    3. malaysiabaru 1102,

      Dulu ko sokong PH, hentam Umno/Bn.

      Sekang ko hentam PH. Ko sokong sapa?

      Nuor pun ko panggil Peliwat. Jadi, ko sokong sapa.

      Tolong ckp. Kalo ko main hentam sesiapa aje, ko anarkis. Nanti kena kikis. Figuratively speakig le.

      Delete
    4. Sapa ko cakap ni, mb 1110? Sapa Tun Entot?

      Awat tak ckp terang terang? Takut ke?

      Awat takut? Menteri MCMC Gobind Deo dah kata nak buang Akta Fake News. Process takes 2-3 months. Tapi dah niat nak buang.

      Ko takut diri sendiri ye? Sebab ko cakap bohong? Nuduh aje, fakta, butairan tak kasi.

      Apa daaa .... Jantan le sikit, man.

      Delete
    5. tak ubah macam babi cuba menasihat anak2 supaya jangan makan menyondol.... memang bangsat tak ada harga diri...penyamun hina yang berpura-pura jadi manusia baik....kok ya pun bertaubat lah dulu...dah tetangkap red handed phn masih cuba menipu kononnya duit yg disorok di rumah tu duit umno.... duit no flm us currency sri lankan rupi ding dollar....hoiii bastard ...lu ingat rakyat ni bodph ka.... sial punya manusoa....

      Delete
    6. Sedarlah sikit NAJIB OII.....Kamu buat apa dulu kepada negara....
      POOOOORRRRAAAAHHHJ.....

      Delete
    7. Barua lidah bercabang 3! Aku sumpah kau jadi batu nisan! Supaya ko boleh diam buat selama lamanya! Muka tembok betul la kau ni Jib. Sial!

      Delete
    8. PERLANTIKAN AG BARU

      1. BERCANGGAH DENGAN SEMANGAT PERLEMBAGAAN MENGUTAMAKAN ISLAM MELAYU DI MANA LANTIKAN BUKAN ISLAM MELAYU
      TELAH MENGGURIS KEUTUHAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU

      2. WALAUPUN ISLAM HANYA DINYATAKAN SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA. TAPI PINDAAN TERBARU TIDAK DIBUAT UNTUK MENJELASKAN ISLAM
      SEBAGAI ADDIN MENCAKUPI SEGENAP KEHIDUPAN IBADAT, MUNAKAHAT, MUAMALAT DAN SIASAH. SETAKAT PERUNTUKAN YANG ADA HANYA DIFAHAMI SEBAGAI RELIGION
      BERBENTUK RITUAL. OLEH ITU KEMUNGKINAN DIPERKOTAK-KATIK KAN OLEH BUKAN ISLAM MELAYU ADALAH TERLALU BESAR.

      3. KERAJAAN PH TIDAK MENGHORMATI RAJA-RAJA MELAYU DENGAN MENGEMUKAKAN CADANGAN HANYA SATU NAMA SAHAJA. KEADAAN YANG SAMA INI DIMULAKAN SEMASA LANGKAH KAJANG
      OLEH PKR.

      4. KERAJAAN PH MEMANG DARI AWAL LAGI DIKESAN MENGAMALKAN POLITIK PERCANGGAHAN KEPENTINGAN DI MANA TELAH MELANTIK MENTERI KEWANGAN YANG SEDANG DIBICARAKAN
      DI MAHKAMAH. TOMMY THOMAS ADALAH PASUKAN PEGUAM MENTERI TERSEBUT. KEADAAN INI DIHALALKAN OLEH MAHATHIR YANG TERNYATA MENUNJUKKAN SIKAP DIKTATOR SEPERTI DULU.

      5. TOMMY JUGA LEMAH BERBAHASA MELAYU DAN INI MENAMBAHKAN LAGI KEKUKUSUTAN HUBUNGAN DENGAN RAJA-RAJA MELAYU.

      6. SATU PERSATU SIRI-SIRI MENYAKITKAN DAN MEROBEK-ROBEKKAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU DILAKUKAN OLEH PH BERMULA DENGAN MELAKUKAN TOHMAHAN KEPADA RAJA-RAJA MELAYU MELENGAH-LENGAHKAN PERLANTIKAN MAHATHIR KETIKA MALAM PRU. ROBEKAN TERUS DILAKUKAN DENGAN MENYERAHKAN MENTERI KANAN BUKAN ISLAM MELAYU YANG MASIH DALAM PERBICARAAN.

      7. PAN MENUNJUKKAN SIKAP MEMBERI SOKONGAN PENUH. ITU SEMUA MEMBUKTIKAN PAN HANYA KUDA TUNGGANGAN DAP.

      8. PKR PULA BERSIKAP TIDAK TETAP PENDIRIAN YANG PASTI AKHIRNYA TUNDUK KEPADA DAP.

      Delete
  2. Ada orang kritik saya kerana rasa saya pertahankan (Rafizi) tapi tidak, ada yang saya setuju ada yang saya tidak setuju.

    "Tapi untuk menyekatkan kemaraan anak-anak muda yang kritikal itu penyakit sebenarnya.

    "Kalau nak tonjolkan barisan pimpinan baru kita kena beri ruang atau latitude atau space untuk walaupun pada pandangan kita itu, bagi saya, kurang menyenangkan


    Dato Seri

    ada baruah dalam.blog ni perangai mcm dato seri cakap

    byk baruah yg masih d takok lama


    tolol berfikir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ko ckp nih, mb?

      Sapa baruah, apa dia takok lama?

      Setuju tak setju, kamu punya pasal. Tapi kasi terang le, apa yang kamu setuju tak setuju.

      Main serkap basah aje, casting aspersions tapi tarak fakta dan hujah yg munasabah, tak bijak, man.

      Delete
  3. Gempak saja... bila nak dakwa nya

    ReplyDelete
  4. ada anak sapi kata kami

    PENGKHIANAT

    ada lobai pun kata sama

    ada MAT SASTERA pun keluarkan mukut busuuuk d sana



    SEMUA KERANA ORG TUA NYANYUK ITU

    nak bodeekk lebih mamti tak boleh cari makan pulak..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa "kami"? Kamu dengan Fizi? Awat tak habaq. Main tekak teki? Grow up, lah.

      Ko ada fakta ke menuduh "ORG TUA NYANYUK ITU"? Kasi hujah2 menunjukkan NYANYUK itu la. Siap dgn fAkta2 menyokong nya.

      Kalo tak, aku nak nasihatkan ko makan pil DOKTOR PAKAR tu, lah.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. 124) (ingatlah wahai Muhamad) ketika engkau berkata kepada yang beriman (utl memguatkan semangat mereka ) tidakkah cukup bagi kamu , bahawa allah membantu kamu dgn tiga ribu tentera dari malaikat yg di di turunkan ?


    BUDIN

    BETUL APA NAIB KETUA PEMUDA PAS KELANTAN KATA " MALAIKAT AKAN TURUN BANTU KERAJAAN ISLAM PAS"

    lobai cap munge di sini gelak dan hina pemuda ini sedangkan ini ayat alquran.

    satu kerusi munge pun tarak di pantai timur !!!

    kah kah kah kaahhhhh

    " faktor Tun la konon PH monang ?"

    yg bagi menang PH adalah faktor CINA KAPIR HARBI bukan faktor malayu aslam.. jauh sekali Fucktur Tun


    Kikiiiikiiiikiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengarut le kamu.

      Survey Invoke korang pun tak betul pasal berapa PAS dapat kerusi.

      Tapi selagi ko tak melampau bahasa, mengata Tun M, dan isi komen ko, aku tak maki ko lah.

      Aku observe your right to dissent.

      My Central African friends (who I don't really know) say, this free country, man.

      Delete
    2. Sdr Malaysiabaru,

      Sekiranya 'lobai' ditujukan kepada saya maka izinkan saya menjawab ringkas seperti berikut :-

      1. Saya tidak pernah mentertawakan ayat2 AlQuran. Ia adalah fitnah.

      2. Walaubagaimanapun saya juga mengatakan bahawa kemenangan PAS di Kelantan dan Terengganu serta kemampuan mereka memperolehi kerusi parlimen yang signifikan adalah sebahagian dari perancangan Allah untuk membongkarkan hakikat PAS hanyalah parti politik dan agama hanyalah alat bagi mereka.

      Di Kelantan dan Terengganu mereka akan tersepit dengan Kanun Jenayah Syariah yang mereka luluskan dahulu dan kemudian mereka beralasan di Terengganu bahawa 'hudud hanyalah 0.001% drpd hukum Islam'.

      Di Parlimen pula mereka akan tersepit dengan 'kehendak kepada duniawi' dan sumpah laknat mereka beramai-ramai di hadapan thoifah manusia untuk tidak menyertai mana-mana parti lain selepas menang pilihanraya dan menjadi wakil rakyat.

      Di atas sumpah itu mereka tidak boleh bersekutu dengan BN mahupun dengan PH kerana ia akan melanggar maksud di sebalik sumpah laknat itu.

      Mereka akan cuba beralasan konon sumpah laknat itu tidak terpakai bagi perbuatan 'bersekutu' kerana mereka tidak masuk BN secara rasmi, dan menyangka mereka telah berjaya memperbodohkan Allah tanpa menyedari mereka telah membuka pintu alasan untuk Allah melenyapkan mereka sama sekali.

      Dahulu puak putar belit Bani Israel yang dilarang menangkap ikan pada hari Sabtu telah menahan lukah pada hari Jumaat dan mengutip hasil pada hari Ahad dan menyangka mereka telah memperbodohkan Allah. Akhirnya mereka telah dilaknat menjadi kera dan babi.

      Sesungguhnya saya melihat kemenangan PAS dan UMNO di beberapa kerusi Parlimen dan di beberapa negeri benar-benar mempunyai hikmah yang besar.

      Masa akan membuktikan sama ada saya betul ataupun salah.

      Wallahu a'lam.

      Delete

    3. Sdr Malaysiabaru

      Sekiranya kalimah 'lobai' di atas ditujukan kepada saya, maka saya memohon untuk membuat klasifikasi supaya lebih jelas.

      Saya tidak sekadar mengatakan faktor kemenangan PH ialah Tun M, malah saya mengatakan bahawa sosok tubuh Tun M sendiri adalah faktor kemenangan.

      Untuk lebih jelas lagi saya mengatakan bahawa pada tahun 2018 Tun M adalah satu-satunya individu yang menepati ciri-ciri seorang yang dinubuatkan sebagai pembawa panji hitam @ pemuda bani tamim @ shuaib bin salleh iaitu :-

      1. Ia dan pasukannya telah terlibat di dalam banyak peperangan dan pertempuran dan mereka menang di dalam kesemuanya.

      2. Berasal dari sebuah negeri di Timur. Negeri itu berada di hadapan sebuah sungai.

      'Sungai' yang dimaksudkan tidak lain ialah Selat Melaka yang berada di antara Sumatera dan Malaya atau dikenali juga sebagai Tanah Melayu.

      Satu ketika dahulu Ustaz Don pernah ditibai kerana mengatakan kalimah Tamim di dalam istilah Bani Tamim itu bermaksud Tanah Melayu kerana Tamim merujuk kepada huruf 'ta' dan huruf 'mim'. Ta untuk tanah dan mim untuk Melayu.

      Sekalipun kenyataan begini tidak bersifat akademik tetapi ia tetap bersifat 'hikmah'. Sebagai tambahan untuk ustaz Don saya mengatakan pula bahawa 'ta' adalah untuk 'Tun' dan 'mim' adalah untuk 'Mahathir', maka 'tamim' bermaksud 'Tun Mahathir dari Tanah Melayu'.

      Sesiapa yang tidak bersetuju pun tidak mengapa kerana apabila tiba masanya Allah benar-benar akan mendedahkan siapakah 'pemuda bani Tamim' ini dan pada masa itu kita akan melihat sama ada saya dan Ustaz Don betul ataupun tidak.

      Lebih menarik ialah di Tanah Melayu ini ada sebuah bandaraya (Madinah) yang mempunyai ciri-ciri ibukota kaum Muslimin di akhir zaman iaitulah Putrajaya dan Tun Mahathir pula adalah pengasas kepada bandaraya ini.

      Sebagai pembawa panji hitam, saya melihat Tun M mempunyai karamah yang tersembunyi. Setiap kemenangannya berlaku dengan kehendak Allah sedangkan manusia jahil menjangka ia semata-mata perbuatan manusia dan mereka akan bersekutu untuk menewaskannya tanpa mengetahui bahawa sekutunya mereka itu adalah satu proses untuk membawa zaman fitnah ini ke kilmaks.

      Kenapa 2018? Kerana kita telah mencapai tahun ke-100 umat ini kehilangan mujadid terakhir umat ini iaitulah Sultan Abdul Hamid Uthmaniyah yang mangkat pada Februari 1918.

      Kenapa 100 tahun? Kerana Nabi saw telah bersabda Allah akan mengirimkan kpd umat ini seorang mujadid di dalam tempoh setiap 100 tahun. Kita sedang berada di tahun due datenya.

      Selain menepati 2 ciri pembawa panji hitam, Tun M juga menepati ciri pemimpin kpd 'kaum yang didatangkan' yang disebutkan di dalam Al-Maidah : 54 iaitu :-

      1. Mereka prihatin terhadap orang-orang yg beriman dan mereka tegas terhadap orang-orang yang kafir (dibuktikan melalui keprihatinan Tun M ke atas Muslimin Palestin dan ketegasannya ke atas Zionist Yahudi Israel dan Zionist Nasrani USA, kedua-duanya sekutu kepada Najib Razak).

      2. Mereka berjuang pada jalan kebenaran dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca (dibuktikan melalui segala maki hamun dan gelaran buruk yang diberikan ke atas Tun M spt 'madeymatijadibabi' yang sedikitpun tidak menjadi kudis baginya).

      Sdr Malaysiabaru tidak perlu berbangga dengan apa2 perancangan oleh sesiapa pun untuk menjatuhkan Tun M kerana pada bacaan saya ia pasti akan berlaku. Kemenangan terakhir pembawa panji hitam ini adalah ke atas kumpulan-kumpulan bathil yang bersekutu.

      Tidak perlu percaya. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah menyatakannya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. Jangan dok layan Malaysia Baru tu.......dia baru keluar Hospital Bahagia Tanjung Rambutannn...

      Delete
  6. Pencuri memberi nasihat kepada Tuan rumah agar berhemah ketika berbelanja dan duit pendapatan tu ada yang disimpan sebagai bekalan kemudian hari. Dengan kata lain Jaib bgtau kat Tun M janganlah dihabiskan duit2 tu utk bayar hutang yang dia sendiri tinggalkan kpd PH supaya jika ada kemungkinan Najib dapat balik Putrajaya, ada juga benda dan hasil yang boleh dijarah. Bukan itu ke maksud pesan Najib ni? Well, you can dream on Najib! We'll see you in Sg Buloh, God willing and soon!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencuri Jenis muka tak malu...
      Kulit muka tebal 2 inci....

      Delete
  7. Pelik najib ni.klu mcm tu Minta najib, rosmah dan kabinet dapurnya cepat cepat mengaku dan serahkan balik kesemua hasil rompakan mereka utk bail out dan bayar balik hutang negara yang dibuat tanpa mempedulikan kesannya kepada rakyat

    ReplyDelete
  8. Nasihat itu baik,tapi yg beri nasihat itu, ehemmmmm.. Teringat isu ada org nak telaga minyak kat Terengganu. Yg ni nak kira macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya elok kita tgk isi perkataan utk dinilai kot...bkn org yg ckp... klu baik ambik, klu xbaik buang. Klu nak nilai org, tun pun rsnya xlayak ddk d kerusi tu skrg sbb ms lampau dia

      Delete
  9. apa saja yg keluar dr mulut diorg ni masuk dlm utusan je la... x payah la citer bagai dlm tv ker, blog etc...

    ReplyDelete
  10. Aku nak perhatikan malaysiabaru.

    Harap dia tak main "cakap lepas" aje.

    Dissenting takpe. Tapi kalo "unjustifiable accuse Tun M, or use improper words in his comments", I gonna bash him. Verbally.

    I wanna all of us be able to read in pleasant atmosphere and comment with deorum and decency in here.

    Salam. Peace. Shalom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "unjustifiably accuse" = wild, unproven and unjustified claims and allegations, not even any explanations.

      Delete
    2. We tolerate dissenting views.

      Anyone disagreeing or having the opposite views, ok to say them.

      Say what you like but not like the above. Not in the manner malaysiabaru often says.

      Delete
    3. Bagus isa3.....
      Malaysia Baru ini manusia jenis makan upah siapa yg bayar....dia buat kerja.
      Agak nya sekarang BN upah dia pula untuk hentam PH.
      .....Jenis Beruk Subsidi....

      Delete
  11. Salam. Kalau Lahir tahun ketam, Mungkin akan cakap mcm tu kot. Ade ke taun ketam. Yg ape org panggil tu, zodiac ke. Ade ketam, ade Kala jengking , saya Taurus. Kepala Kerbau. Tu Pasat Lu sondol semua kelija. Kata Bos lama. Nasihat Dari dato najib tu betul, Tapi Yg buat Salah, Dia ni banyak sgt scandal. Terutama Pasal duit. Jadi org akan Kata Dia tak layak tegur org tentang duit. Masa selangor umum rizab Ada 4B , kalau tak silap la. Meleleh air liur pembangkang selangor Dengar, tu Yg menggila Gila Dia org nak ambik balik. Kata org tua, Yg dikejar tak dapat. Yg dikendong melambak tercicir . Sekarang ni rizab petronas tgh melambak, Bukan saja air liur Meleleh, silap2 hantuk kepala Kat dinding Pasal frust, ( bergurau, Jgn marah) . Dan pada sapa2 Yg Ada rezeki Lebih tu, hulur2 la Kat tabung Yg dilancarkan. Tak bleh ratus2, puluh2 pun OK, tak paksa, Bukan utk benda lain, utk rumah sendiri juga. Lagi Elok Dia org buat mcm ni, Dari paksa org bayar 6% Dari Setiap sen Yg kita belanjakan. Nak tolong, tolong. Taknak senyap. Tak payah kurangkan pahala posa. Ni Menolong tak, Tapi ngok ngek komplene mcm2. Tak banyak $10 tu. Tapi maknanya besar utk tanggungjawab kita pada negara... TQ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dan sokong sepenuh nya.

      Memang anda pomen yang smart.

      Syabas.

      Delete
    2. TQ bro. Cuma pandangan. Terpulang nak terima atau tidak.

      Delete
  12. najiiib... kau diam..kau tk layak komen apa pun. bersiap sedia je utk ke penjara.

    banyak ckp pulak dia selepas dijahanamkannya Negara.

    ReplyDelete
  13. Jangan dilayan mereka yang tidak matang dengan komen2 yang menghina...mengejek and so on..

    Tetapi saya belum terjumpa sesiapapun mengeluarkan hujjah yang mantap bagi mematahkan hujjah saya di bawah ini. Ayuh suburkan perbincangan ilmiah.

    Ini hanyalah laporan sebuah kajian. Penyelidik tulin kebiasaannya akan melaporkan hasil dapatan yang diperoleh bukan berasaskan persepsi pengkaji.

    Kajian yang dijalankan pula kebiasaannya berasaskan prinsip-prinsip penyelidikan yang sangat ketat. Jika dapatan sesuatu kajian itu dilaporkan biasanya pengkaji telah memastikan 'margin error' yang kecil.

    Bagi saya dapatan oleh pengkaji Invoke yang dilaporkan saudara Rafizi wajar dilihat secara positif demi kelangsungan kemenangan PH di masa depan. Misalnya jika isu GST dan kesempitan rakyat merupakan faktor penting, maka PH wajar berusaha menangani isu ini dengan bersungguh-sungguh.

    Bagaimanapun saya merasakan faktor Tun turut memainkan peranannya, tetapi tidak sepenting dua faktor yang dijelaskan oleh kajian itu.

    ReplyDelete
  14. Artikel ini amat menarik utk di hadam para pendokong PH

    Bukan Mahathir, bukan Anwar
    https://www.malaysiakini.com/news/427842

    ReplyDelete
  15. Kemenangan PH banyak faktor..faktor utama pengundi sudah meluat dgn BN..

    Survey invoke ade yg tepat ade yg tersasar kerana cara survey itu sendiri yg mengambil sampling pada size yg kecil dan kaedah melalui telefon..

    Dlm satu kawasan parlimen ade 80000 pengundi bilangan pengundi yg dirujuk 2000 pengundi dan tidak dipastikan taboran kedudukan pengundi...kajian melalui telefon...

    Kajiian tidak tepat untuk size sampling yg sangat kecik dan tidak bersemuka dgn pengundi..

    Untuk pru akan datang Rafizi kena buat perubahan teknik kajian supaya lebih hampir tepat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju. Jenama BN/UMNO itu sendiri dah terlalu busuk di mata rakyat. Kemudian ditambah dgn faktor Najib dan kesombongan orang2 di sekelilingnya.. Setelah itu Tun datang sebagai pelengkap pada kemuncak gelombang kebangkitan rakyat. And the rest is history.

      Delete
    2. Walo siapa pon pemimpin yg popular mengetuai PH tapi pengundi tidak meluat dgn umno tidak mungkin PH menang...analisa peratusan undian mendapati sokongan melayu kpd PH hanye 25%...pas lebih tinggi 28%... Umno 42%....tun hanye mampu raih 13 kerusi..

      Pengundi cina beri undi 90 % kpd ph lebih kurang 42% dari undian keseluruhan...

      Pengundi cina kekal meluat dgn BN sjak pru 12 lagi...

      Jadi tak usah nak agong2kan orang itu orang ini yg bawak kemenangan PH...semua dlm PH sudah beri kerjasama untuk pastikan PH menang...

      Cakap2 negatif hanye lemahkan PH...pemimpin2 PH harap tidak besar kepala...

      Delete
  16. Hujah yang menarik

    Cuma jika dirujuk jurnal ini...Determining Sample Size for Research Activities

    Populasi seramai 80000 orang...saiz sampel 2000 orang sudah dikira amat mencukupi. Percaya atau tidak untuk jurnal yang dinyatakan di atas populasi seramai 10000000 saiz sampel yang mencukupi sekadar 384 orang.

    Saya setuju dengan kenyataan... survey invoke juga ada yang tersasar

    namum pertimbangan perlu dibuat keatas peratusan tinggi yang menunjukkan ketepatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya maksudkan taburan kedudukan respondent yg dirujuk...kalo 2000 yg dirujuk dlm kawasan penyokong yg yg bersetuju dgn A sedangkan kumpulan yg lebih besar penyokong B dlm kawasan lain tapi parlimen yg sama tidak dirujuk membuatkan kesimpulan kajian tersasar...

      Ini yg invoke perlu beri perhatian..

      Delete
  17. Saya fikir Najib kurang matang pemikiran nya dan, dengan itu, kurang tepat pendirian nya. Mungkin kerana kurang maklumat yang di kketahui nya. Terutama dalm hal kekayaan minyak negara.

    Contoh nya, Tun Mahathir telah terlibat di dalam keputusan keputusan membikin kaji selidik minyak (oil exploration) sejak lama dahulu. Jugak dalam keputusan menggali minyak di "wells" yang di dapati ada minyak "in commercial quantities" hasil kaji selidik itu.

    Umpama nya, Tun Mahathir tahu bahawa minyak ada lah a non-renewable energy source". Oleh itu, perlu berhati hati tidak menggali semua nya dengan cepat, bagi mengelakkan cepat kehabisan dan generasi masa depan menggit jari.

    Jadi, bagi Tun Mahathir, tidak ada soal berlaku nya "indiscriminate exploitation of our oil wealth". Dari segi jumlah yang di keluarkan dari bumi atau lautan, dan dari segi penggunaan hasil nya.

    ReplyDelete
  18. Mungkin Najib tidak tahu bahawa penggalian minyak yang di lakukan sekarang telah di lakukan secara strategik.

    Yang jauh di gali dulu. Terutama di kawasan yang mungkin negara negara lain akan menggali juga berhampiran kawasan kawasan itu. Kita sudah melihat Vietnam pun mengadakan kerja kerja mengkaji selidik (exploration) di Lautan Indochina. Tidak begitu jauh dari kawasan yang Malaysia telah lama menggali (exploitation) minyak itu.

    Najib juga mungkin tidak tahu bahawa minyak ada di dalam "seams" di lautan itu. Seams itu panjang dan boleh di sedut dari dua penjuru. Maka, rasa nya Malaysia telah menggali minyak di seams yang mungkin hujung nya sampai ke kawasan Vietnamese Economic Zone. Tapi, selagi penggalian tidak di buat "di dalam Economic Zone" Vietnam itu, tidak salah di undang undang antarabangsa.

    Maka, itu lah sebab nya galian2 yang di lakukan Petronas ada lah di kawasan 140 batu dari pantai Trengganu, masih di dalam Malaysian Economic Zone. Banyak lagi "exploration wells" yang telah di dapati kaya dengan minyak yang lebih dekat ke pantai Semenanjung tapi belom di buat galian (belom ada exploitation wells).

    Walau pun Malaysia tak sebegitu kaya di banding dengan Venezuela, Brazil dsb nya, "oil reserves" kepunyaan Malaysia ada lah tinggi.

    Namun demikian, ha nya PM saperti Najib sahaja yang mungkin gelojoh; kalau dia tahu itu, gamak nya akan mengarahkan Petronas menggali 2-3 kali ganda dari yang di buat sekarang, supaya dia boleh songlap 2-3 kali ganda duit yang di songlap nya dari 1MDB di masa lalu.

    ReplyDelete
  19. Malaysia tidak dapat mengawal naik turun harga minyak. Pertubuhan negara negara pengeluar minyak (OPEC) pun tidak dapat membuat nya, walau pun ada yang mengata negara yang kaya minyak boleh mempengaruh nya.

    Jika Najib tak tahukan nadi rakyat pun hingga alih alih di dapati nya dia kalah Pru14, apa tah lagi dia tak tahu nadi ekonomi negara. Buat mega pojects yang makan berbillion Ringgat wang, tapi hasil nya di sangsi.

    Tun Dr Mahathir sudah memerintah 22 tahun, mengalami the Asian Financial Crisis dengan teruk nya tetapi dapat mengstabilize ekonomi negara. Soa'al bail out keadaan ekonomi yang Najib sendiri telah kucar kacirkan tidak timbul di bawah pemerintahan Tun Mahathir.

    Najib cakap tidak melalui otak nya, tapi melalui hati busuk, sakit akibat kalah Pru dan hilang kuasa.

    ReplyDelete
  20. Najib kalah kerana keyakinan yg silap ditambah pengampu2 dan punahsihat yg bodoo...

    Najib yakin dengan cash is king boleh beli undi...

    Pemimpin kanan umno tidak berani berhadapan dgn najib bimbang hilang jawatan...ini di akui oleh KJ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN LAYAN LAGI PEMIMPIN UMNO.......KEBANYAKAN NYA PENGKHIANAT NEGARA.....PESAN KEPADA ANAK CUCU KITA AKAN DATANG.

      Delete
  21. KBB tq atas pendapat tuan

    Kebiasaanya kajian sebegitu menggunakan metode survey design dan persampelan secara rawak.

    Apabila sampel secara rawak telah dipilih, persoalan yang tuan kemukakan itu telah diambil kira. Kecuali sekiranya pihak penyelidik manipulate data colection.

    Jika kajian invoke itu dijalankan secara jujur berdasarkan prinsip2 penyelidikan yang standard, maka dapatan kajian mereka juga boleh diyakini.

    oleh itu berdasarkan dapatan yang dikemukakan saranan untuk mengekalkan Tun M melanjutkan pemerintahannya sebagai PM sehingga 5 tahun atau sehingga habis penggal adalah tidak releven.

    Mengekalkan Tun M sehingga 5 tahun amat merbahaya kepada kelangsungan kemenangan PH pada PRU ke 15. Justifikasinya pihak BN boleh memainkan isu Tun adalah individu yang tidak berpegang kepada janji atau dalam bahasa yang agak kasar 'penipu'.

    Isu-isu sebegini sebenarnya sangat mudah mempengaruhi rakyat, misalnya Tun telah berjaya memainkan isu DSN adalah 'pencuri' pada PRU 14 yang lalu.

    ReplyDelete
  22. Easily Boost Your ClickBank Traffic And Commissions

    Bannerizer makes it easy for you to promote ClickBank products by banners, simply visit Bannerizer, and get the banner codes for your selected ClickBank products or use the Universal ClickBank Banner Rotator Tool to promote all of the ClickBank products.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...