Saturday, 2 June 2018

KERAJAAN BARU INI JANGAN BERLENGAH LAGI MEMBUKA SEMULA KES ALTANTUYA


Selepas kejayaan Pakatan Harapan mengalahkan BN, antara perkara yang menjadi desakan banyak pihak ialah agar membicarakan semula kes pembunuhan Altantuya yang selama ini dianggap masih ada misterinya yang belum terungkai.


Selain 1MDB, kes Altantuya merupakan tuntutan kedua paling banyak diperkatakan dan diberikan desakan ramai.


Secara kebetulan kedua-dua kes ini melibatkan Najib Razak, baik secara langsung mahu pun tidak langsung.


Dalam kes Altantuya ini, banyak persoalan masih tersimpan dan belum terjawab, sekaligus memperlihatkan keadilan tidak ditegakkan dengan sebenar-benarnya.


Walaupun kita semua tahu Sirul dan Azilah sudah didapati bersalah kerana membunuh Altantuya, motif pembunuhan dan siapa yang mengarahkan mereka melakukan pembunuhan itu masih lagi misteri.


Sebab utama mengapa banyak misteri dalam kes Altantuya tidak terungkai ialah kerana ketika kejadian Najib merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan serta kemudian terus menjadi Perdana Menteri.


Kedua-dua yang didakwa, Sirul dan Azilah adalah pegawai UTK yang bertugas menjaga keselamatan Najib ketika itu, manakala Razak Baginda yang dituduh bersubahat merupakan penasihat dan rakan karib kepada Najib.


Dalam perbicaraan yang melibatkan Sirul dan Azilah, buat pertama kalinya motif pembunuhan dianggap tidak penting dan kerana itu ia tidak dibangkitkan sama sekali.


Lantaran itu juga, Musa Safri, ketua pengiring kepada Najib yang merupakan pegawai atasan kepada Sirul dan Azilah langsung tidak dipanggil untuk memberi keterangan di mahkamah.


Jika Musa dipanggil untuk memberi keterangan, mungkin dapat diketahui siapakah yang memberi arahan kepada Sirul dan Azilah untuk melakukan pembunuhan itu serta apakah motifnya.


Kalau Musa yang memberi arahan itu, siapakah pula yang berada di belakang Musa dalam arahan tersebut?


Sirul dan Azilah secara logiknya tiada motif unfuk membunuh Altantuya kerana mereka langsung tidak mengenalinya dan mereka melakukannya hanyalah semata-mata kerana mengikut arahan.


Turut menjadi persoalan ialah bagaimanakah bom C4 yang digunakan untuk meletupkan tubuh Altantuya diperolehi kerana ia adalah bahan letupan yang dikawal ketat di Kementerian Pertahanan dan bukan sebarangan orang boleh memperolehi dan membawanya keluar.


Lebih dari itu, rakan karib Najib iaitu Razak Baginda yang pada mulanya dituduh bersubahat dalam pembunuhan itu dan kemudian didapati tidak bersalah, tetapi pihak pendakwaan langsung tidak membuat rayuan terhadap pembebasannya.


Dengan yang demikian, Razak Baginda kekal didapati tidak bersalah, tetapi ramai yang tidak puas hati dengan tindakan pihak pendakwa tidak membuat rayuan itu, termasuk keluarga Altantuya sendiri.


Sirul dan Azilah sebaliknya kekal didapati bersalah, tetapi ketika kes mereka di peringkat rayuan, Sirul telah melarikan diri ke Australia sehinggalah sekarang.


Azilah pula tidak dapat dijatuhi hukuman mati sebagaimana sabit kesalahan terhadapnya kerana dia melakukan jenayah itu bersama dengan Sirul, maka hukuman tidak dapat dilaksanakan jika tanpa salah seorang daripadanya.


Dengan itu, pelaksanaan hukuman itu masih lagi tertangguh sehingga sekarang.


Bapa Altantuya sehingga sekarang masih berjuang menuntut keadilan bagi pembunuhan anaknya, termasuk menghubungi Tun Mahathir Mohamad sehari sebelum pilihanraya umum yang lalu.


Masyarakat dalam negara serta antarabangsa yang cintakan keadilan tidak henti-henti mahukan kes itu dibuka semula. Meskipun Sirul dan Azilah yang melakukan pembunuhan itu, tetapi siapa yang mengarahkan pembunuhan itu tidak harus dilepaskan begitu saja.


Memandangkan kini Pakatan Harapan telah memenangi pilihanraya dan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, kerajaan baru ini tidak harus melengah-lengahkan untuk membuka semula kes Altantuya.


Melakukan pembunuhan, tidak kira sama ada ia melibatkan orang Islam atau bukan Islam, keadilan dalam menjatuhkan hukuman mestilah ditegakkan. 


Bukan saja yang melakukan pembunuhan wajib dihukum, tetapi yang mengarahkan pembunuhan atau bersubahat dengan jenayah tersebut juga harus dihukum sama.


Membuka semula kes Altantuya sehingga membolehkan keadilan ditegakkan dan tiada sesiapa terlepas daripada hukuman, bukan saja menggembirakan keluarga Altantuya, terutamanya bapanya yang tidak henti-henti berjuang, malah akan membuatkan nama Malaysia dipandang tinggi semula oleh dunia atas keberanian menegakkan keadilan yang bertahun-tahun cuba disembunyikan. (ShahbudinHusin 02/06/2018)

90 comments:

  1. Memang kes pelik...musa safri tidak disiasat poliis dan tidak dipanggil memberi keterangan...kunci penyelesaian kes ini terletak pada musa safri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SATURDAY, JUNE 2, 2018
      @NajibRazak : Politically-motivated "guesstimates" should be avoided #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MalaysiaTertipu

      1, The Finance Minister of a country should provide accurate figures as the financial markets depend of these in their decisions. Accurate figures should also be given in order not to confuse or mislead the people.

      2. In the past week, our new Finance Minister Lim Guan Eng has continued to cite various figures that are not accurate and can only be viewed to be politically-motivated.



      3. Earlier, he had spooked the financial market by stating that our national debt is RM1 trillion without giving details. It was only after various parties including myself had questioned did he clarify that the official government debt remains at RM686.8 billion or 50.8% of our GDP.

      4. The figure of 50.8% is also the lowest it has been for the past 10 years and is significantly lower than the 103.4% reached in the past under Tun Mahathir.

      5. As a result of the unnecessary spooking, the stock market has experienced 18 consecutive days of foreign outflows.

      6. The Finance Minister continues to insist that the now-cancelled Singapore-Kuala Lumpur High Speed Rail project cost RM110 billion although the Singapore and Malaysian government had previously estimated it will cost a maximum of RM72 billion including land acquisition cost.

      7. The Finance Minister claims his inflated figure of RM110 billion includes interest costs. How he arrived at this figure is unclear as the international tender which requires those participating to propose their financing packages only closes in December 2018. In the course of previous discussions, various participating parties had earlier indicated that they are able to propose low-interest or even no interest financing packages similar to what was offered to India.

      8. The finance minister continues to ignore requests by multiple parties to reveal the feasibility and economic impact studies for the HSR project. In the interest of transparency, these reports should be revealed to the public to determine if the best interest of Malaysia is served by cancelling the project.

      9. Yesterday, the Finance Minister has continued with his inaccurate "guesstimates" when he said that 1MDB's current debt is RM50 billion - which he vaguely says "includes interest" - a figure higher than the RM30 billion and RM38 billion that he had given in the past week.

      10. When giving these figures, the Finance Minister should also mention that the debt is backed by assets that can be worth up to RM30 billion or that US$3.5 billion (RM14 billion) of that debt is guaranteed by a foreign government and is the subject of further good-faith negotiations as part of a settlement agreement.

      11. Instead of continuing to use 1MDB as political capital, the new PH government should ensure the rationalization plan for 1MDB is continued. It's previous asset values should be enhanced and monetized to pay down the debt.

      12. The elections are over. You have won and we have lost. The focus should now be to safeguard our country's economic growth, jobs and financial stability - not playing politics with inflated "guesstimates" to provide an excuse for not delivering on PH's manifesto as per your promised timeline.

      13. A few months ago, the World Bank and IMF had reported that the BN-led Malaysia then will reach high-income income nation status in as early as in 3 years time. The PH government should ensure we remain on course to meet this target.

      Delete
    2. Mustahil untuk Malaysia maju kalau punya pemimpin kerajaan PH yang tak ikhlas dan gila kuasa dan syok sendiri . Yang jadi mangsa adalah rakyat marhein maacm kita semua . Projek pembangunan seperti MRT3 dan HSR di batalkan . Sedikit demi sedikit Malaysia kearah zaman kegelapan . LGE ni pun satu hal jugak...dendam kesumat masih kukuh bersarang dalam hati, macam2 cara dibuatnya untuk mengenakan DSNR...bukti yang takde diada2kan..benda yang betul disorokkan dari pengetahuan ramai. Mentang2lah dah jadi menteri kabinet...untunglah, kes di mahkamah tu bakal dighaibkan begitu saja. Bangun aje pagi...takde keje lain..minda berputar untuk mensabitkan DSNR dengan 1 MDB...ini macam punya olang boleh jadi mintili ke haah ???

      keh..keh..keh...Haak Tuiiiiii !!!!!

      Delete
    3. The problem with IMF and World Bank report ,it was based on what was shown to them . And what was shown to them is based from the result of creative accounting . Now , with the new government digging and revealing every spook and span of the actual picture , let's see what the IMF and World Bank reaction . Are they still confident that Malaysia will be a high income nation and yet half of the total workforce depended on government hand-out ??

      On item 10 of what seem like Najibnomic looks like .... what is/are the said 30 billion asset that 1MDB still hold ? Does the land bank worth that much ?? That's a very stupid assumption if indeed it is what Najib means .

      What US 3.5billion debt is guaranteed by a foreign government is Najib talk about ? Is it the bond guaranteed by IPIC ?
      The report on the settlement with IPIC clearly stated that 1MDB will assumed all liability and responsibility of the debts . In other word , IPIC is free from any jurisdiction on the US3.5 billion debt (bond). So what form of guarantee is Najib talking about ?

      And of course there are still discussion with IPIC on the tangible claimed sum . Base on the original document of claim through the London arbitration court , IPIC is claiming US6.5 billion from 1MDB . So , there is still the US3 billion question mark between IPIC and 1MDB which both sides agree to further discussion .

      Delete
    4. Al hantu ya..bro..la hantu ya..ya

      Delete
    5. PEMINJAM PTPTN yang mengundi Pakatan dalam PRU14 yang lepas kerana berharap mereka tidak perlu membayar balik pinjaman sehingga gaji mencecah RM 4,000, bolehlah terus membayar semula pinjaman tersebut sekarang kerana telah diumumkan Menteri yang berkenaan bahawa janji itu terpaksa ditangguhkan buat masa sekarang – mengikut seperti dalam laporan The Star.

      Kononnya sebab hutang negara lebih tinggi dari yang dilaporkan pentadbiran sebelum ini. Orang yang sama juga dikhabarkan pernah membayangkan di akaun media sosialnya masa kempen hari tu, yang rakyat tidak perlu membayar tol bila nak balik raya nanti kalau Pakatan menang (?).

      Dengan tol masih kena bayar, dah janji bayar PTPTN hanya setelah gaji cecah RM 4,000 pulak ditangguhkan. Penulis bagaimanapun taknak cakap pasal keputusan penangguhan ini, sebaliknya alasan yang diberikan itu kononnya penangguhan kerana negara dibebani hutang lebih dari apa yang didedahkan kerajaan BN sebelum ini.

      Apa yang kerajaan BN lapor mengenai hutang negara yang salah? Angka RM 686.8 billion ni samalah dulu dengan sekarang. Cuma Pakatan tambah beberapa parameter lain sehingga angka cecah RM 800 billion – dia ikut standard mana pun kita tak tahu.

      Tapi apa pun, bukankah sebelum puak-puak ini jadi kerajaan, rakyat dah mendengar cerita mereka hutang negara ini sudah cecah RM 800 billion dari 2016 lagi? Betul ke tidak tu lain cerita tapi nak sebut ni depa dah tau hutang banyak tu sebelum jadi kerajaan lagi.

      Lainlah kalau sebelum perintah sebut hutang RM 800 billion tapi bila ambil alih kerajaan rupanya RM 2 trillion, itu cerita lainlah. Sekarang ni, sebelum ambil alih RM 800 billion, bila dah ambil alih pun RM 800 billion, apa masalahnya lagi? Dan dengan mengetahu angka hutang sebanyak itu, manifesto dirangka untuk mendapat sokongan pengundi, dah sekarang bila menang jadi cerita lain pulak?

      Adakah ini semua sebenarnya alasan untuk tidak menunaikan janji, undi bagi dah ni? Penulis biarkan semua pembaca untuk menilainya sendiri.

      Hairannya tu bab siar bola Piala Dunia secara langsung, boleh pula habis berpuluh juta walaupun kata hutang negara tinggi? Padahal bukan ada dalam janji pun selain perkara tu bukan kepentingan yang perlu diutamakan – bercakap tentang kos sara hidup dan sebagainya.

      Delete
    6. Hutang 686 billion blm masuk hutang 1 mdb 38 billion..tanggongan lain 300 billion pon tanggonjawab kerajaan jugak ...

      Najib kutip gst dan naikkan harga minyak bayar bunge hutang dan hutang ngok..

      Delete
    7. Sudah kalah GE14 pun Geng Najis masih buta dan auta. Mana rakan seperjuangan Mr J, Kejora? Saya ingat sudah kalah tiada dedak semua bunuh diri.
      Keh keh keh Haak Tuuiii!!!!

      Delete
    8. PERLANTIKAN AG BARU

      1. BERCANGGAH DENGAN SEMANGAT PERLEMBAGAAN MENGUTAMAKAN ISLAM MELAYU DI MANA LANTIKAN BUKAN ISLAM MELAYU
      TELAH MENGGURIS KEUTUHAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU

      2. WALAUPUN ISLAM HANYA DINYATAKAN SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA. TAPI PINDAAN TERBARU TIDAK DIBUAT UNTUK MENJELASKAN ISLAM
      SEBAGAI ADDIN MENCAKUPI SEGENAP KEHIDUPAN IBADAT, MUNAKAHAT, MUAMALAT DAN SIASAH. SETAKAT PERUNTUKAN YANG ADA HANYA DIFAHAMI SEBAGAI RELIGION
      BERBENTUK RITUAL. OLEH ITU KEMUNGKINAN DIPERKOTAK-KATIK KAN OLEH BUKAN ISLAM MELAYU ADALAH TERLALU BESAR.

      3. KERAJAAN PH TIDAK MENGHORMATI RAJA-RAJA MELAYU DENGAN MENGEMUKAKAN CADANGAN HANYA SATU NAMA SAHAJA. KEADAAN YANG SAMA INI DIMULAKAN SEMASA LANGKAH KAJANG
      OLEH PKR.

      4. KERAJAAN PH MEMANG DARI AWAL LAGI DIKESAN MENGAMALKAN POLITIK PERCANGGAHAN KEPENTINGAN DI MANA TELAH MELANTIK MENTERI KEWANGAN YANG SEDANG DIBICARAKAN
      DI MAHKAMAH. TOMMY THOMAS ADALAH PASUKAN PEGUAM MENTERI TERSEBUT. KEADAAN INI DIHALALKAN OLEH MAHATHIR YANG TERNYATA MENUNJUKKAN SIKAP DIKTATOR SEPERTI DULU.

      5. TOMMY JUGA LEMAH BERBAHASA MELAYU DAN INI MENAMBAHKAN LAGI KEKUKUSUTAN HUBUNGAN DENGAN RAJA-RAJA MELAYU.

      6. SATU PERSATU SIRI-SIRI MENYAKITKAN DAN MEROBEK-ROBEKKAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU DILAKUKAN OLEH PH BERMULA DENGAN MELAKUKAN TOHMAHAN KEPADA RAJA-RAJA MELAYU MELENGAH-LENGAHKAN PERLANTIKAN MAHATHIR KETIKA MALAM PRU. ROBEKAN TERUS DILAKUKAN DENGAN MENYERAHKAN MENTERI KANAN BUKAN ISLAM MELAYU YANG MASIH DALAM PERBICARAAN.

      Delete
  2. Kalo musa safri yg terima arahan dari razak baginda kenapa razak baginda didapati tidak bersalah...ato kenape musa safri tidak didakwa ...

    Pembunuh upahan didapati bersalah...dalang yg mengupah bebas...tugas kerajaan baru membersihkan imej malaysia dan menegakkan keadilan dan selesaikan misteri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wayang Politik Kerajaan PH dah bermula dengan rasminya.....dimulakan dengan pendedahan Rafizi mengenai kehilangan Pulau Batu Putih dan skandal yg melibatkan Gani Patail. Lihat laporan media http://bit.ly/ganiduithongkong.

      So.. tak pelik lah kalau tetiba je tuntutan kita untuk semakan semula dibatalkan. Ntah2 masa perjumpaan Tun M dengan Lee Hsien Loong hari tu, PM Spore dan kasi warning kepada Tun M agar jangan meneruskan semakan semula tuntutan terhadap pulau tu di ICJ...kalau teruskan juga, nanti buruk padahnya !!!!!

      Delete
    2. Alamak padah aoe yg buruknye?...temberang .

      Tuntutan perlu kos..

      Delete
  3. Tak lama lagi hantu altonya akan bangkit dari kubur mengacau dalang yg upah pembunuhan...serammmnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PULAK DAH! MAHATHIR AKUI SUKAR TUNAI JANJI 100 HARI
      at 4:00 PM
      Posted by Admin PahangKu






      Kantoi… Tun Dr. Mahathir Mohamad akhirnya kini mengakui bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) pimpinannya sukar untuk menunaikan Janji 100 Hari yang menjadi manifesto gabungan itu.

      Perdana Menteri usia tertua di dunia itu sebaliknya beri dalih konon keadaan tersebut disebabkan status kewangan negara ketika ini yang agak teruk diwarisi daripada pihak pentadbiran terdahulu iaitu Barisan Nasional (BN)

      Walaupun pernah buat janji tersebut kepada rakyat ketika Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-14, kata beliau, ia namun tidak bersandarkan kepada keadaan kewangan negara pada masa ini yang disifatkan sebagai terlalu buruk.

      “Kemenangan ini (PH pada PRU lalu) telah membawa beban yang amat besar kerana kita membuat pelbagai janji manis kepada rakyat Malaysia supaya kehidupan rakyat akan menjadi lebih bahagia daripada zaman sebelumnya.

      “Kita buat janji berasaskan pengetahuan tidak cukup kerana tidak tahu setakat mana kerosakan berlaku dan hari ini kita dapati walaupun sudah janji dalam masa 100 hari akan tunai 10 perkara, malangnya ia tidak mudah ditangani.

      “Sebab itu kita terpaksa mengakui bahawa kita mungkin akan mengambil masa lebih daripada 100 hari,” dalih Mahathir sebagai merujuk kritikan pelbagai pihak bahawa kerajaan PH cuba menipu rakyat dengan pelbagai alasan.

      Pengerusi PH dan juga Ahli Parlimen Langkawi itu berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaian Sumbangan serta Berbuka Puasa di Masjid Al-Hana, Kuah di pulau legenda Mahsuri tersebut malam tadi.

      Media tempatan melaporkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng turut mengakui bahawa kerajaan PH mungkin terpaksa menangguhkan 10 inisiatif yang dijanjikan mereka kononnya kerana isu kekangan kewangan negara.

      Kata Setiausaha Agung DAP yang terpalit dengan kes skandal rasuah di mahkamah itu, kerajaan PH memutuskan untuk menangguhkan sementara beberapa inisiatif tersebut sehingga keadaan kewangan negara bertambah baik.

      Berucap lanjut, Mahathir berharap rakyat akan memahami situasi itu dan seterusnya memberi peluang serta kepercayaan kepada kerajaan PH untuk melaksanakan janji tersebut walaupun ia bakal mengambil masa panjang.

      Namun banyak pihak kritik beliau termasuk isu bonus Aidilfitri penjawat awam dan pesara kerajaan dipotong serta terhad gred 41 ke bawah walhal ia sudah diluluskan Parlimen pada akhir tahun lalu.

      Delete
  4. Kes pembunuhan altonya berkait dengan pembelian scorpene...

    Rekod kemasukan altonya dipadam dari database imigresen..
    Siasatan semula boleh diketahui siapa yg arahkan rekod dipadamkan oleh imigresen...

    Najib bersumpah di masjid tidak kenal altonya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabtu, 2 Jun 2018
      ASTAGHFIRULLAH !!! RAKYAT DAH NAMPAK SIAPA MAHATHIR YANG SEBENAR !!! @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
      Selama 22 tahun memerintah mungkin karektor Mahathir Muhamad yang menjawat jawatan Perdana Menteri hari ini tidak dapat dikesan kerana pada waktu itu rangkaian media sosial tidsk lagi wujud di Malaysia.

      Namun kini apabila beliau kembali menjadi Perdana Menteri buat kali ke 2, situasi sudah berlainan dimana kritikan bukan dibuat melalui media elektronik atau media cetak tapi ianya dilakukan menerusi akan media sosial masih masih dan boleh dilihat oleh jutaan rakyat melalui perkongsian.

      Boleh dikatakan 90% rakyat Malaysia mempunyai akaun media sosial seperti facebook, twitter, blog dan sebagainya yang mampu untuk menyampaikan berita dalam masa yang amat singkat.

      Hari ini Mahathir dilihat sekali lagi mengulangi pembohongan bersiri beliau kepada rakyat dan kali ini rakyat sendiri sudah boleh menilai siapa Mahathir Muhamad seperti mana yang dikatakan oleh Dato M Nasir satu ketika dulu.

      Menifesto 100 hari yang disebut oleh Mahathir untuk memenangi pilihanraya yang lepas jelas telah dicabuli dengan pelbagai alasan dan yang terbaru kononnya kerosakan yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu (BN) membuatkan kerajaan hari ini sukar melaksanakan menifesto mereka.



      Ayat yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri ini seolah olah orang yang tidak berakal dan tidak akan menemui Tuhan dengan cara menipu setiap hari.

      Semasa Mahathir meninggalkan jawatan sebagai Perdana Menteri ke 4, Mahathir juga meninggalkan hutang kepada negara dan pengganti beliau, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyelesaikan satu persatu hutang berkenaan tanpa mengeluarkan apa apa kenyataan bodoh sepertimana yang beliau keluarkan sekarang ni.

      Kerajaan hari ini melalui Mahathir juga menipu rakyat dengan cara membuka tabung kononnya untuk membantu kerajaan membayar hutang dan kononnya juga jutaan ringgit dikumpul melalui tabung berkenaan atas sumbangan rakyat Malaysia.

      Nampak sangat takde standard kerajaan Mahathir apabila terpaksa meminta sedekah kepada rakyat demi untuk mengelak daripada melaksanakan atau melunaskan janji janji mereka.

      Sangkakala harap rakyat Malaysia khususnya anak anak muda yang masih lagi berhingus semasa Mahathir memerintah sedar bahawa pemerintahan Mahathir selama 22 tahun hanya indah khabar dari rupa dan kamu semua selaku pengundi muda yang mengundi Pakatan baru baru ini akan lihat lebih banyak kerosakan akan berlaku.

      Delete
    2. Tun tinggalkan hutang 300, billion tanpa tanggongan lain...najib tinggal pusaka hutang 1000 billion..

      Delete
  5. Kengkawan semua....fuhhh...makin hangat dan panas membara cuaca politik Msia masa ni, walaupun banyak negeri dilanda banjir kilat. Rupa2nya memang betul lah pandangan para penganalisa politik tempatan yang mengatakan memang ada berlaku perpecahan yang tak 'nampak' dek mata kasar dalam PKR sekarang ni.

    Dari makluman yang disampaikan oleh orang dalam PKR sendiri, terdapat 2 kem besar yang kini sedang 'membina' kekuatan dan pengaruh mereka dalam kalangan penyokong2 mereka. Kem pertama ialah kem DSAI dan Pizi, termasuklah DS Wan Zizah dan Nurul Izzah. Kem ini pun sebenarnya masih goyang lagi kerana DSAI dilihat tak mampu untuk mengawal tindak tanduk Pizi yang main'langgar' semacam aje jika dirasakan ada sesuatu yang tidak berkenan di hatinya. Walaupun dah berkali2 ditegur oleh DSAI, tapi nampaknya tak diendahkan Pizi..dan ini menimbulkan isu besar dalam kem ini. Ingat..Pizi pun ada penyokongnya seperti MP JB dan juga YB Faizal Fahmi, yang merupakan suara anak2 muda yang tegas lagi lantang.

    Kem kedua pula ialah kem Azmin, menteri hal ehwal ekonomi baru tu. Track record Azmin memang terserlah kerana kemampuannya untuk mengangkat Selangor menjadi negeri yang terkaya di Msia dan berjaya menerapkan urus tadbir yang telus dan baik di negeri tu. Ini dah tentu memberinya satu kelebihan yang besar. Apatah lagi..dengan mendapat sokongan kuat dari YB Zuraidah yang kini menteri perumahan dan kerajaan tempatan, gandingan ini dilihat semakin kukuh dengan jawatan dalam kabinet. Perlu diingat...Azmin masih memnjalankan tugas sebagai MB Selangor, dan dah tentu dia ada kelebihan untuk memilih'orangnya' untuk menggantikannya sebagai MB. DSAI sebenarnya dah ada calonnya sendiri untuk jadi MB..tapi nampak gayanya itu hanya tinggal angan2 saja. Dah tentu Azmin takkan membiarkan calonnya tu untuk menduduki kerusi'bertuah' tu dengan sebegitu mudah..kita pun tau, hubungan Azmin dengan DYMM Sultan Selangor adalah sangat2 rapat dan akrab.

    Mengikut info dari dalam PKR juga, sebenarnya sebelum dipersetujui Tun M menjadi PM interim PH dahulu, Azmin telah disebut2 sebagai bakal PM, tapi telah disanggah dengan hebatnya oleh DSAI...pelikkan takkanlah ketua umum PKR sendiri membantah pencalonan Timbalan presidennya sendiri ke jawatan tersebut..ini menunjukkan dah ada bibit2 awal ujudnya kem dalam PKR. Kedudukan Azmin dan Zuraidah sebagai menteri kabinet memberi kelebihan yang amat2 besar dalam percaturan politik dalam PKR.

    DSAI sedar masa tidak menyebelahinya sekarang ni...tengok ajelah. dalam tak sampai pun sebulan kerajaan PH berkuasa, dah berlaku banyak tindakan2 Tun M yang dilihat oleh ramai sebagai mampu membawa balik Msia kepada era kegemilangannya seperti dahulu. GST sifar...pembatalan projek2 mega yang tidak menguntungkan negara..nilai RM semakin kukuh, FDI meningkat...dan ini dah tentu menggusarkan DSAI. Tidak ada sebarang perjanjian bertulis yang mewajibkan Tun M menyerahkan tampuk pentadbiran negaar dalam masa 2 tahun kepaad DSAI..itu hanyalah cakap lisan saja. Tun M dah pun menegaskan ada banyak perkara yang perlu diperbetulkannya dulu untuk menyelesaikan isu2 negara dan berkemungkinan ia akan memakan masa yang agak lama..bukan 2 tahun. DSAI tau Tun M memang ada agenda untuk terus berkuasa dan tidak akan semudah itu untuk menyerahkan jawatan PM kepadanya....dan pastinya DSAI tak sanggup untuk menunggu selama itu...jika dia nak merasa kerusi PM..perlulah bertindak dalam masa yang terdekat.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terkini..cakap2 penggabungan PKR+UMNO/BN + PAS semakin kuat kedengarannya. Kalau betul DSAI berjaya membawa PKR keluar dari PH..dah tentu gabungan tersebut bakal membentuk kerajaan baru dengan majoriti mudah. Cuma isunya, mahukah MP2 PKR menurut kehendak dan arahan DSAI...apatah lagi majoriti MP2 PKR adalah dari kaum cina dan India. Kalau mereka membantah... apa yang DSAI mampu buat haah???? makin kalutlah kemelut politik dalaman PKR. Harapan rakyat ialah jangan sampai yang kalah jadi abu dan yag ,enang jadi arang...menang sabung, kampung pulak tergadai. nasiaht ikhlas untuk DSAI...alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan..alang2 mandi biar sampai basah...teruskan dengan perjuangan suci DS...jangan buat keje setengah jalan aje yee DS !!!!!

      keh..keh..keh...Haak..Tuuuiii!!!

      Delete
    2. Geng Najib.....waras lagi kah kamu?

      Delete
    3. Kuat temberang geng najis...ini geng kalimullah hassan..

      Delete
    4. BEBERAPA tahun lamanya Perdana Menteri Ke-6, Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan bantuan khas hari raya untuk kakitangan awam diseluruh negara, ada yang naik muak dan merungut kenapa asyik RM 500, kenapa tidak lebih – macam kakitangan awam di Selangor contohnya, sebulan, 2 bulan dan terakhir 3 bulan gaji?

      “Asyik RM 500 saja”, kata mereka.

      Hari ini ambik, RM 400 dan bukan semua dapat pulak tu, Gred 41 ke bawah saja. Kakitangan awam Selangor? Tak dengar lagi riuh rendahnya sampai sekarang, tapi besar kemungkinan sebab pusat dan negeri dah sama-sama Pakatan, sama jugaklah kot – RM 400.

      Dah ada yang menanyakan, mungkinkah yang dulu bagi beberapa bulan itu hanya wayang konon mereka akan bagi lebih baik kalau jadi kerajaan persekutuan? Entahlah, penulis pun takde jawapan walaupun dalam hati mengangguk tak henti-henti.

      Bagaimanapun, persoalan yang lebih besar penulis lihat di media sosial ialah, sudah ramai yang mempertikaikan kenapa pentadbiran dulu boleh beri lebih tinggi? Nak bayar hutang ke? Pentadbiran dulu bayar hutang juga, malah tidak buang kakitangan awam dalam skala besar atau batal projek infrastruktur tapi bagaimana masih boleh beri lebih tinggi kepada rakyat?

      Malah, dengan begitu banyak projek infrastruktur rakyat berskala tinggi yang dibatalkan sekarang, patut ada banyaklah jugak lebihan yang boleh dipulangkan kepada penjawat awam. Logik dialah macam itu.

      Tapi dalam masa yang sama boleh pulak belanja berpuluh juta untuk beli hak siaran Piala Dunia? Rakyat majoritinya perlukan itu ke sekarang ni (siaran langsung Piala Dunia? Lagipun bukankah janji masa kempen dulu untuk beri siaran EPL, Piala Dunia apa pulak?

      Adakah ini isu tak pandai mengurus? Nak sangat nampak berbeza dengan dulu? Tanyalah ni, takkan tanya pun tak boleh?

      Delete
  6. Sabtu, 2 Jun 2018
    KERAJAAN MULA KELAM KABUT AKIBAT HARGA BARANG TIDAK TERKAWAL @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
    Sejak semalam kadar cukai GST telah diturunkan kadar daripada 6% kepada 0%. Penurunan kadar ini kononnya akan membuatkan harga barang menjadi lebih murah berbanding semasa cukai GST dilaksanakan.

    Namun nampaknya situasi tidak berlaku seperti yang diharapkan apabila ramai dikalangan netizen merungut bahawa barang mengalami kenaikan dan ini sudah pastinya memeningkan kepala pihak kerajaan PH.



    Kalau dulu semasa pemerintahan Barisan Nasional, kenaikan harga barang ini kerap kali dikaitkan dengan kerajaan dan kini nampaknya kerajaan Pakatan cuba untuk mengalih isu apabila Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang baharu mengeluarkan kenyataan berupa ayat selamat.



    Ayat yang dikeluarkan oleh Salahudin Ayub ini keluarkan kerap kali diberitahu dizaman kerajaan Barisan Nasional memerintah dulu dan ianya dinafikan oleh Pakatan Harapan dengan mengatakan bahawa kenaikan harga barang ini berpunca daripada kerajaan.

    Ramai pengguna media sosial telah memuat naik harga barangan yang dilihat agak tinggi berbanding sebelum GST diturunkan kadar.






    Ini sebenarnya melambangkan kegagalan Pakatan Harapan dalam menangani isu kenaikan harga barang sepertimana yang mereka sebut sebut selama ini.

    Rakyat Malaysia pula rata rata mempercayai Pakatan Harapan mampu untuk menangani krisis kenaikan harga tambahan pula dimasa musim perayaan yang bakal berlangsung lebih kurang 2 minggu lagi.

    Berbeza dengan pendekatan yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional dulu, harga barang keperluan akan dipantau dan diikat oleh kerajaan bagi mengelak kenaikan melampau ekoran peniaga yang akan mengambil kesempatan.

    Nampak dah beza bagaimana kerajaan Barisan Nasional memerintah berbanding dengan Pakatan Harapan memerintah, banyak perkara mampu diselesaikan oleh kerajaan Barisan Nasional walaupun semasa menerima kecaman hebat namun kebajikan rakyat tidak pernah terabai....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu seorang je yang meroyan Geng Najib .

      Saya luangkan masa hari ini merayap rayap ke tiga supermarket serta melewati 2 bazar Ramadan .

      Tidak kelihatan pula ada yang meroyan saperti kamu .

      Delete
    2. Kalo temberang bagi lah geng najis...

      Delete
    3. Semalam saya ada terbaca ada dua tiga orang jawab isu peruntukan RM40 juta yang akan dibelanjakan kerajaan untuk membeli hak penyiaran World Cup 2018 untuk disiarkan secara percuma dalam RTM.

      Kononnya RM40 juta yang dibelanjakan adalah pelaburan yang akan menjana pendapatan yang lebih tinggi untuk Kerajaan. Kononnya rating RTM akan meningkat bila World Cup ditayangkan secara percuma, slot iklan yang dijual akan menjana pendapatan berlipat ganda buat Kerajaan. Kira-kiranya RTM berpotensi menjana pendapatan mencecah RM250 juta.

      Bayangkan belanja RM40 juta, pulangan atau ROI RM250 juta. 600% ROI. Memang bijak tindakan Kerajaan! Beribu-ribu likes dapat. Memang analisa yang tepat.

      Nanti dulu.

      Tahun ni bukan kali pertama kerajaan tayang World Cup percuma. Kerajaan melalui RTM telah menayangkan World Cup secara percuma sejak tahun 1974. Pada tahun 2014 kerajaan belanja RM20 juta untuk hak penyiaran World Cup 2014:
      http://ww1.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140625/su_01/Tiada-lagi-siaran-percuma-Piala-Dunia—Shabery

      Jika betul World Cup boleh menjana pulangan pelaburan yang tinggi eloklah kalau kita semak hasil atau pendapatan kerajaan dari segi pengiklanan televisyen sejak 2009 untuk melihat pendapatan pada tahun World Cup diadakan iaitu 2010 dan 2014.

      Berikut hasil tahunan pengiklanan komersial untuk TV kerajaan (RTM dan lain-lain):

      2009: RM32.6 juta
      2010: RM56.1 juta
      2011: RM41.4 juta
      2012: RM60.8 juta
      2013: RM49.6 juta
      2014: RM53.8 juta
      2015: RM39.7 juta
      2016: RM45.9 juta

      Macam mana agaknya RTM nak jana ROI RM250 juta melalui “pelaburan” dalam World Cup 2018 bila hasil pengiklanan TV kerajaan hanya sekitar RM40 – 60 juta setiap tahun walaupun dalam tahun di mana World Cup disiarkan (2010 dan 2014)?

      Mungkin pakar-pakar pengiklanan segera boleh jelaskan.

      Saya analisa berdasarkan prestasi RTM tahun sebelum-sebelumnya bukannya andaian dan pengiraan mudah harga slot iklan darab berapa slot jadi RM250 juta.

      Masih percaya propaganda ROI RM250 juta siar World Cup percuma?

      p.s. Isunya bukan membazir RM40 juta, tapi isunya Kerajaan kata hutang negara RM1 trilion, kewangan kerajaan tenat sampai lancarkan Tabung untuk orang awam derma bayar hutang negara, bonus penjawat awam turun dan terhad kepada gred 41 kebawah dan tiba-tiba RM40 juta boleh diperuntukkan. Faham?

      Delete
    4. Kat mana kamu baca berita itu ?? Di bulan puasa ni pun kamu kelentong lebih .

      Sudah di perjelaskan beberapa kali , belanja untuk siaran langsung dan tertunda yang di rancang olih RTM dan TV3 adalah RM30 juta , bukannya RM40 juta .

      Kerana kamu terlalu taksub dan seronok dengan mengopi ~paste berita entah dai tong sampah mana sehingga tidak sedar kamu lakukan dengan cara membabi buta .
      Terlintas juga di fikiran saya yang kurang waras ini , besar kemungkinan kamu ni sama jenis dengan lembu kak Ijat yang duduk di kondo itu .

      Juga perlu di jelaskan , setakat 31 mei 2018 , sebanyak lebih RM15 juta sudah pun di perolihi dari penaja . Dan saya pasti menjelang hari perlawanan , tiada masaalah untuk mencukupi dana tajaan itu . Kamu perlu akui , di Negara ini ramai para peneraju serta pemilik syarikat2 koporat yang fanatic di dalam sukan bolasepak ini ..bukan hanya Najib sahaja !

      Delete
    5. Dulu tu berapa perlawanan dan berapa kos 1 iklan?..geng najis ni makin bebal laa..

      Delete
    6. Geng Najib ni penglipur lara... Tak jemu2 jadi tok selampit...

      Delete
    7. Tak lama lg sasau le mamat tu..

      Delete
  7. PEGUAM NEGARA : Ketegangan Antara Kerajaan Dengan Pihak Istana?
    Diterbitkan Belia Bangkit Pada 10:49:00 PTG


    KRISIS perlembagaan kini menunggu kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) yang dipilih oleh rakyat dengan Raja-Raja Melayu berhubung pelantikan peguam negara yang baharu.

    Lebih 10 hari lepas, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menulis kepada Yang Di-Pertuan Agong memohon perkenan agar Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali dipecat dan digantikan dengan peguam kanan yang juga pakar perlembagaan, Tommy Thomas.

    Tommy adalah pilihan sebulat suara pemimpin PH.

    Empat parti gabungan dalam PH merasakan pelantikan tokoh yang dihormati dalam bidang perundangan itu akan menghantar isyarat jelas kepada rakyat Malaysia dan dunia bahawa kerajaan baru ini serius hendak membetulkan institusi negara yang cacat.

    Pelantikan itu juga diharap akan menjamin adanya seorang peguam yang cekap dalam perbicaraan yang boleh mengendalikan kes tumpuan termasuk pendakwaan ke atas mereka yang terlibat dalam skandal 1MDB.

    Namun surat perdana menteri kepada Seri Paduka itu tidak ada tindakan selanjutnya, membawa kepada ketegangan antara kerajaan dan istana.

    Sebaliknya, ada beberapa mesej dari Istana, meminta PH menggugurkan nama Thomas. Beberapa calon lain dikemukakan kepada Dr Mahathir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim Mahkamah Rayuan.

    The Malaysian Insight difahamkan Raja-Raja Melayu yang lain juga menyokong pendirian Yang Di-Pertuan Agong. Mereka dikatakan bertegas seorang peguam negara hendaklah seorang Melayu dan beragama Islam.

    Kebuntuan dan kemungkinan krisis perlembagaan ini disentuh oleh dua blogger yang dekat dengan PH. Dalam satu tulisannya, Syed Akbar Ali menyebut calon peguam negara pilihan Dr Mahathir disekat kerana beliau bukan Melayu dan bukan beragama Islam.

    "Tiada apa-apa dalam Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan bukan Melayu dan bukan Muslim tidak boleh dilantik sebagai peguam negara," tulisnya.

    Beliau juga menulis pelantikan kabinet dan pegawai kanan kerajaan adalah budi bicara mutlak Perdana Menteri.

    Tokoh wartawan A Kadir Jasin juga menulis di blognya menyatakan Perlembagaan Persekutuan jelas menggariskan batas kuasa raja berperlembagaan.

    Bekas ketua pengarang Kumpulan New Straits Times itu juga menjawab pandangan tentang jawatan utama mesti disandang orang Melayu.

    "Ya, memanglah kalau boleh orang Melayu mahu Melayu menyandang semua jawatan penting, tetapi apa gunanya kalau Melayu yang berjawatan tinggi itu zalim, perasuah dan bersubahat dengan penyangak dan pencuri," tulisnya. – 2 Jun, 2018.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiiik... Dalam ramai2 bijak pandai melayu dalam bidang perundangan takde langsung ke calon Melayu yg sesuai? Adakah Tun Mahathir bakal mengulangi krisis Raja-Raja yg berlaku di zaman pentadbiran dulu? Betul lah orang cakap...Tun M ni kejenya takde lain...asyik2 nak cari gaduh dengan orang aje. Tengok ajelah..baru2 ni bila diumumkannya untuk bina pualu di batuan tengah di perairan Johor, dah tentu akan menimbulkan kemarahan Spore..begitu juga pembatalan HSR..tak pasal2 kena bayar pampasan RM 500 juta, free2 aje beri kat negara tu...kata negara dah nak bangkrap..ada pulak duit nak bayar tu eeerk ????

      keh..keh..ke.. Haak..Tuuuiii!!!

      Delete
    2. Memanglah ramai dikalangan melayu yang pandai lagi bijaksana .

      Tetapi apa gunanya serta faedahnya jika yang ada itu sejenis dengan kamu ??

      Saperti yang dinyatakan olih Kadiaq , "apa gunanya kalau melayu yang berjawatan tinggi itu zalim, perasuah dan bersubahat dengan penyangak dan pencuri "

      Delete
    3. Satu sdra diny... melayu kepit telur aje macam anjing cawat ekor....

      Delete
  8. Mufti bantah kerajaan buat Tabung kutip duit rakyat.


    Kerajaan tidak perlu menubuhkan Tabung Harapan Malaysia (THM) bagi mengutip derma rakyat untuk meringankan bebanan hutang negara, ujar Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman.

    Menurutnya walaupun tindakan mengutip derma bagi membantu negara tidak dilarang oleh syarak, namun perkara tersebut perlu merujuk kepada konteks semasa dan situasi yang tertentu.

    "Dari segi syarak memang dibolehkan, tidak salah untuk membantu macam zaman Rasulullah SAW masa di Madinah, masyarakat menghulurkan derma bagi membantu negara.

    "Tapi itu dalam keadaan negara baru yang tidak mempunyai apa-apa selain sesama umat Islam. Tetapi jika kita lihat dalam konteks (Malaysia) sekarang tidak perlu (kutip derma) sebab kekuatan ekonomi kita bukan berada pada tahap yang sangat lemah,” katanya kepada media.

    Mengulas lanjut, beliau yakin sumber cukai dan perolehan kewangan negara yang sedia ada masih memadai untuk menggerakkan ekonomi dan melunaskan hutang negara yang ditinggalkan kerajaan terdahulu.

    "Tapi kalau kita lihat sekarang ini bagi saya kita dah kutip cukai, itupun salah satu cara untuk bantu kerajaan, makna cukai itu sepatutnya sudah mencukupi,” katanya.

    Abdul Rahman turut mempersoalkan tindakan kerajaan memperuntukkan sejumlah wang yang besar bagi menyiarkan perlawanan bola sepak Piala Dunia 2018.

    Menurut beliau, perkara tersebut dilihat bertentangan dengan masalah hutang negara yang dialami sehingga perlu mewujudkan tabung derma tersebut.

    "Kita nampak mereka keluar peruntukan besar untuk siarkan perlawanan bola sepak. Sepatutnya tak payah dalam keadaan sekarang.

    "Peruntukan untuk bola sepak dan hiburan lain itu sahaja sudah mampu selamatkan jumlah wang yang besar untuk disalurkan kepada hutang negara tadi,” katanya yang merujuk kepada pengumuman Menteri Kementerian dan Komunikasi, Gobind Singh Deo mengenai penyiaran 41 daripada 64 perlawanan Piala Dunia 2018 di RTM yang menelan belanja sebanyak RM40 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bengong ...sama taraf dengan Geng Najib .

      Dia tak ada pula mengulas tentang jutaan ringgit 'harta karun' yang di temui dari kediaman keluarga Najis Razak . Dikata berfikiran bingai , berotak senteng , nanti di tuduh tidak menghormati Mufti .

      Delete
  9. 21 Hari Yang Malap Di Bawah PH

    Malap betul hidup di Malaysia sekarang. Berbelas ribu penjawat awam kena buang kerja serta merta tanpa rasa belas ihsan. Projek mega negara kena mansuh. Berpuluh ribu peluang kerja hilang.

    Harga barang pula menjadi semakin mahal, bukannya murah seperti yang mereka janji dalam manifesto pilihan raya. Ayam golek dan ayam madu harganya RM22 seekor di zaman PH, dulu harganya tidak semahal ini.

    Lebih malap lagi Perdana Menteri PH umumkan bonus kakitangan awam murah RM100 berbanding di zaman Najib. Kemudian kakitangan awam gred 41 ke atas tidak dapat langsung bonus.

    Kenapalah tidak bagi pada semua. Bonus itu untuk beli baju raya anak anak, untuk sedekah duit raya pada mak ayah. Dulu bukan main lagi kutuk Najib bagi RM500 sahaja, cakap Selangor negeri kaya boleh bagi lebih dan sebagainya.

    Nah sekarang bila PH jadi kerajaan, bonus bukan bertambah, berkurang lagi adalah
    Sedangkan Kerajaan PH pada hari ini baru 21 hari memerintah. Duit yang Najib tinggalkan begitu banyak, kenapa lah tiba tiba cakap duit tiada.

    Semalam juga Allah SWT tunjuk kebenaran, satu posting gambar di Abu Bakar Yahya Aby pada jam 5.38 petang terpapar kisah sebenarnya. Tertera satu kertas bertulis "Manipulasi Hutang Negara" di atas meja PM baru PH.

    Siapa sebenarnya yang manipulasi? Kerajaan PH yang memanipulasi? Jadikan alasan hutang untuk tidak tunai janji manifesto. Jadikan alasan hutang untuk manipulasi kutip derma, potong bonus RM100 dan beri tol hanya 50% untuk dua hari sahaja.

    Bodohlah siapa yang hendak sangat 50% diskaun itu. Makan "jammed" berjam jam lah dalam kereta. Kenapa bagi dua hari sahaja? Bagilah 5 hari macam yang Datuk Seri Najib janji, kan lebih panjang masanya.

    Tol yang patutnya mampu diberi percuma pada hari Raya akhirnya hanya dapat separuh sahaja. Padahal hutang zaman dahulu (Najib) dan sekarang adalah sama sahaja. Jadi, apa yang tidak kenanya sehingga rakyat terpaksa menerima situasi yang malap ini? Sampai tadah tin milo dari rakyat.

    Lebih malang kepada peneroka FELDA, FELCRA dan RISDA. Tahun ini mereka tidak langsung dapat merasa nikmat bonus atau bantuan khas. BR1M pun belum tentu masuk bila. Entah entah ramai yang tidak dapat juga kali ini.

    Tidak seperti jumlah RM800 yang Datuk Seri Najib janjikan. Sudah tentu mereka akan rindukan zaman Najib.

    Semata-mata mahu ‘live’ World Cup, semua kakitangan kerajaan terpaksa ‘hilang’ RM100 daripada bonus mereka yang sepatutnya RM500.

    Silap hari bulan, BR1M nanti pun akan dikurangkan lagi. Mana kita tahu, apapun boleh terjadi apabila kuasa di tangan Perdana Menteri PH ini.

    Itu baru 21 hari, bayangkan kita nak hadapi kerajaan sebegini untuk 5 tahun akan datang? Apa agaknya yang rakyat bakal terima lagi selepas ini? Yang pasti hidup rakyat akan bertambah malap lagi selepas ini.

    Kalaulah dulu majoriti pengundi pangkah BN dan Najib, pasti semua ini tidak akan berlaku. Jika Najib terus berkuasa, pasti hidup kita takkan malap dan suram begini.

    Bonus kakitangan kerajaan pasti RM500 kepada semua dari JUSA hingga ke bawah. Pesara pasti akan dapat lebih banyak wang bonus. Tol percuma di semua highway selama 5 hari pada musim raya ini.

    BR1M akan naik 2 kali ganda. JKKK tak kena pecat. JAKIM tidak diancam untuk dimansuh. UiTM tidak dicabar untuk dibuka pada bukan bumiputera. Tanah Felda juga tidak dicabar hendak diberi pada semua kaum.

    Inilah bahananya bila hilang kuasa. Mahathir hari ini bukan Mahathir yang dulu. Mahathir hari ini sudah tersasul banyak kali di depan kamera. Hingga orang lain betulkan. Nampak sangat Mahathir betul betul dipergunakan oleh DAP dan sekutunya.

    Tapi apakan daya. Nasi sudah menjadi bubur. Rakyat sudah terpengaruh dengan fitnah sehingga mereka pilih PH untuk berkuasa. Akhirnya apa mereka dapat? Hanya malap di sepanjang hari.

    Nukilan :
    Rakyat Yang Malap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana tak malap hidup walaunta ini ...dia masih terperosok di bawah ketiak mak badak .

      Itu pun nasib PH umum bantuan 400 ringgit . Jikalau saya , saya akan nasihat agar pemakan gaji ini belajar hidup atas wang gaji sahaja .
      Bukannya saya ni zalim .. tetapi itulah yang sering di perkatakan orang ramai ...kerja makan gaji ....tak pernah pula orang kata kerja makan duit bonus .

      Betul tak Geng najib ??

      Oh ya ... kamu dah menjadi penyampai cerita bengong yang tak berani berhujah .

      Delete
  10. CACING KEPANASAN : Kartel Mahathir Mula "Serang" Anwar?
    Diterbitkan Belia Bangkit Pada 12:00:00 PTG


    Tan Sri Zainuddin Maidin mendakwa pergerakan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak kebelakangan ini amat mencurigakan sehingga mencetuskan pelbagai spekulasi.

    Bekas Ketua Pengarang Utusan Melayu itu turut menyifatkan Anwar sebagai seorang yang tidak sabar untuk mengantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri.

    “Ketika negara memerlukan consolidasi dan kestabilan, pergerakan Anwar Ibrahim terutama dalam mengadap Raja-Raja menarik perhatian dan menimbulkan berbagai-bagai spekulasi.

    “Beliau kelihatan seperti cacing kepanasan, seperti tidar sabar tunggu dua tahun lagi,” katanya melalui status yang dimuatnaik di laman Twitter pada Khamis.

    Malah Zainuddin juga turut mendakwa Anwar masih dibelenggu dengan ‘mimpi’ silam sedangkan kesedaran rakyat terhadap politik negara telah jauh berubah.

    “Ini tahun 2018 bukannya 1998 (dan) suasana politik dan kesedaran rakyat jauh berbeza.

    “Betul tapi masih dalam mimpi silam,” tulisnya ringkas ketika membalas komen yang diberikan oleh kenalannya.

    Anwar pada Khamis telah menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Bukit Kayangan sebagai kunjungan hormat selepas beliau dibebaskan pada 16 Mei lalu.

    Selasa lalu pula, beliau menghadap Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

    Malah pada minggu sebelumnya, Anwar dan isteri, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilaporkan telah menghadap Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra.

    Beliau turut menghadap bonda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

    Sebelum ini, Anwar menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru, sebaik dibebaskan.

    Sumber PKR sebelum ini mendedahkan Nurul Izzah Anwar bakal meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen bagi membolehkan Anwar bertanding di Permatang Pauh.

    Kenyataan ini kemudiannya dinafikan oleh Nurul Izzah sambil mendakwa ia sebagai palsu dan tidak benar.

    ReplyDelete
  11. LGE as MOF= yes we’re MSIANS
    Dr Maszlee as MoE= err he’s an Islamist, too religious
    Abolishing vernacular schools= it’s heritage, to preserve culture, language
    Keeping UiTM for bumi= Malays are racist. Constitution is discriminatory.

    Oh so Msia Baru ni cuma Melayu kena mengalah

    ReplyDelete
  12. belum 100 hari : Kroni / Proksi Mahathir yang pernah hanguskan berbilion wang rakyat kembali dapat projek RM30 billion
    Catatan Umum

    1 Jun 2018

    belum 100 hari Mahathir jadi PM, kroni / proksinya
    kembali mendapat projek RM30 bil

    1. Sudah dikatakan Mahathir yang sangat licik kembali demi keluarga, anak - anaknya serta kroni dan proksinyanamun manusia licik ini sangat cekap mencipta persepsi dan kini dalam tempoh 12 bulan ini semua yang keluar dari mulut Mahathir akan didengar sebagai lagu yang lunak yang tidak sama sekali boleh dibantah. Tidak perlu menunggu lama 1 Jun kroni lamanya yang menjadi sebahagian punca jahanam wang rakyat sekitar 1998. Berbilion wang rakyat terpaksa dijahanamkan untuk bail out projek Ekran Berhad milik Tan Sri Ting Pek Kiing.


    antara dokumen yang terdedah 1999
    2. Pada 12 Disember 1999 jam 12.22 tengahari Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat laporan polis yang menyebut dengan terperinci mengenai salah guna kuasa Mahathir, Daim, Ling Leong Sik berkaitan jahanamnya berbilion wang rakyat untuk bail out projek Bakun yang gagal, projek tanpa tender yang diberikan kepada Ekran Berhad milik kawan Mahathir iaitu Pek Kiing. Laporan ini antara jenayah besar dan penting Mahathir dan laporan Anwar buat ketika dalam Anwar dizalimi dalam tahanan regim Mahathir ketika itu. Serentak dengan laporan itu tersebar dan terdedah juga beberapa keping surat antara Ekran (Pek Kiing) dengan Daim juga Mahathir. Ketika itu saya juga antara webmaster terlibat turut menerima salinan untuk disebarkan. klik sini untuk butiran laporan polis Anwar yang masih saya simpan.

    3. Namun semua tidak diambil tindakan , ia terus disenyapkan serentak seperti pendedahan berbilion wang rakyat dirompak Mahathir, kroni dan proksinya. Semua agensi termasuk mahkamah dicengkam hebat oleh kuku besi diktator selaku Perdana Menteri ke 4. Malah siapa berani bercakap dari dibuang kerja, ditangkap malah dipenjara tanpa bicara (ISA) dengan tuduhan palsu iaitu mengumpul senjata dan bom untuk membuat huru hara.

    4. Tidak perlu menunggu lama belum 100 hari lagi pasukan Mahathir sudah menunjukkan belang. 1 Jun 2018 individu yang dibail out berbilion menjahanamkan wang rakyat muncul lagi. Ting Pek Kiing dapat projek tambak laut untuk pembangunan mewah bernilai RM30 billion. Apa kelayakan Pek Kiing ? Berapa pula wang rakyat akan jahanam untuk bail out projek ini lepas gagal nanti ? Projek ini katanya akan dapat dana dari luar adakah dana luar sebelum ini dikatakan penjajahan bentuk baru ? Bagaimana dengan kesan alam sekitar ? kesan impak sosial setempat ? adakah semua akan hancur diketepikan seperti projek Bakun juga ?

    5. Ingat.... Ingat... ingat .... 1. Empangan Bakun , antara kontrak (projek) Mahathir bagi pada kroni / proksinya Tan Sri Ting Pek Khiing bernilai hampir RM21 bilion (termasuk 650km kabel dasar laut )....tanpa tender ! Ingat Ekran syarikat Pek King tak pernah buat empangan pun.

    6. Idea Bakun ni awal 80an masa awal Mahathir jadi PM. 1986 di Persidangan Alam Sekitar di Rio dia menipu konon nya projek di hentikan sebagai menyelamat alam sekitar. 1996 dikatakan Ting Pek Khiing dibayar pampasan RM1 bil kerana pemberhentian projek namun sambung semula 1997 masa krisis kewangan.

    7. Ketika itu dilaporkan Projek Bakun melibatkan kawasan hampir seluas Singapura, tidak kurang dari 10,000 orang kaum Penan terlibat dengan perpindahan. Ekran milik Ting Pek Khiing diberi kontrak tanpa tender. Pacific Chemical milik Ting diberikan hak membalak 20K hektar, FCW dijanjikan kontrak kabel RM4 bil. Julai 1998 PM masa tu arah Anwar masih Menteri Kewangan mendapat arahan bayar pada Ting RM120 juta dari sejumlah RM2.2 bil yang di tuntut , tanpa ikut prosedur Kewangan. Sehingga 1997 sejumlah RM1.6 bil ganti rugi dibayar termasuk RM400 juta kontak terowong pada Dong Ah Korea dan RM1 bil pembelian turbines. Antara kontraktor asing terlibat - ABB ,CBPO Brazil,Lehmeyer Jerman, Harza USA , IMPSA Argentina, Alstorm. 1977 ABB dibayar ganti rugi USD 100 juta. 1999 TNB diarah ambil alih dimana pampasan USD250 juta dibayar lagi pada Ekran. KWSP, KWAP di jadikan sasaran.

    ReplyDelete
    Replies

    1. 8. 2003 Sime Darby dan China Hydro ambil alih melibatkan RM 1.8 bil kontrak kepada IMPSA dan Alstom. Entah banyak mana lesap hingga 2007 Synergy Drive yang ada kaitan dengan Temasik pulak ambil alih dan terakhir, Kerajaan Sarawak ambil alih dengan bayaran RM2.5 bil + RM5.6 bil hutang tertunggak dijamin kerajaan pusat. Paling lekeh RM20 bil hangus kerana Projek Bakun ini.

      9. Sentimen sedih mengajak rakyat berkorban, termasuk mengutip derma. Tapi tahukah rakyat kekayaan keluarga Mahathir sangat melampau, Contohnya antara banyak koleksi kereta mewah Mokhzani bernilai RM8 juta. Kalau anak cucu serta kroni Mahathir termasuk Daim beri 10 % kemewahan hasil melanun negara ia lebih dari cukup untuk membayar hutang negara. Namun sentimen sedih, emosi dan kononya ajak berkorban dilancarkan dalam masa sama kroninya mula menyebat projek berbilion.


      Saya sangat yakin Anwar dan pasukannya memerhatikan perkara ini dan sedar sesuatu yang salah sedang berlaku..... kepada semua yang lain bukalah mata dan minda jangan mudah sangat bila cakap soal korup Mahathir atau kartel Azmin walau dengan bukti , mudah dipatah hanya dengan tuduhan dibayar dedak Najib. Kini Najib sudah 'tergolek' saya sendiri seronok melihat perjuangan selama ini mendedah keborosan mereka terbukti benar, namun yang didepan mata telah berlaku dan sedang dilakukan semula tak kan nak senyap sahaja ?

      catatan oleh ;

      che'GuBard, Bekas Ahli MPP PKR dan anggota seumur hidup PKR yang dipecat kerana mendedahkan korupsi libat pimpinan PKR.

      nota tapak kaki : Heran jgk krjaan luluskan prjek RM30 billion Ting Pek Khing di Langkawi

      1992 diwahyukan projek Plaza Rakyat
      1994 diwahyukan projek mega Bakun
      jual saham.. saham tak laku. KWSP, Khazanah, TNB, hicom dan KWAP diarahkan beli.. tambah lg 'letter of comfort' drpd gomen.. masih undersubscribe 65%
      1998 kena saman dgn sharepartner dan Daewoo.
      Hutang dgn Phileo Allied Bank, RHB Bank, Malayan Banking, Public Bank, Hong Leong Bank and Affin Bank.
      2010 Mahkamah Tinggi KL declare Ting bankrap.

      La ni dok ada RM30 billion nak buat Projek tambakan laut, dgn condo mewah, dermaga kapal persiaran, kapal layar mewah di pesisir pantai Langkawi.. duit dari mana ? 2010 Pek Kiing Muflis... layak ke dia ?

      Delete
    2. Aduuuh! Alhantuya lah bhai..ko apahal..berbelit2..

      Delete
    3. Aisey man ..che'gu butt..ohh , che'gu butt..ohh !!!

      Delete
  13. Nak faham berkaitan hutang negara tak?????Paling mudah dan tepat serta sahih.......
    * tanya atau baca laporan dari BNM
    * siapa pun yg sebut tapi bukan dari sumber BNM, biarkan saja lainlah anda orang akademik dan badan tertentu
    *hutang resmi negara RM686+ billion....
    *50.9% dari GDP, Spore 103% Cina bawah 20% Jepun 200%
    *hutang campur ikut sukahati RM 1.07 Trillion...bijak2 betul orang kat MOF ni..terutama menterinya tu !!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay, teruskan meroyan sampai PRU15...

      Delete
    2. Empat kenyataan membimbangkan yang keluar dari Kerajaan Pakatan Harapan minggu lalu:

      1. Tun Dr Mahathir Mohamad : Jangan risau sekiranya taraf kredit Malaysia diturunkan.

      Mengapa kita perlu bimbang: Penurunan peringkat penarafan kredit akan membawa pelabur asing keluar dari pasaran saham dan pasaran bon Malaysia. Ini akan meningkatkan kadar faedah dan kos pembayaran balik hutang negara akan meningkat sebanyak RM 10 bilion setahun, manakala rakyat biasa akan menghadapi dengan kadar faedah yang lebih tinggi.

      2. Lim Guan Eng: Hutang negara kita sekarang adalah RM 1 trilion.

      Mengapa kita perlu bimbang: Ini adalah kenyataan politik dan tidak benar. LGE menyatakan hutang rasmi bersama-sama dengan pembayaran pajakan dan liabiliti luar jangka – satu langkah yang tidak mematuhi piawaian antarabangsa dan tidak tepat. Bukan sahaja ini akan menakutkan pasaran kewangan yang telah menyumbang kepada pasaran saham yang jatuh merudum selama beberapa hari pada akhir dan kelemahan Ringgit Malaysia, malah boleh digunakan sebagai alasan bagi Kerajaan PH untuk tidak menyampaikan janji manifestonya.

      3. Tun Dr Mahathir Mohamad: Keputusan membatalkan projek HSR adalah muktamad. Rakyat Singapura sudah meluat dengan Kerajaan PAP mereka.

      Mengapa kita perlu bimbang: Projek HSR adalah salah satu sebab mengapa agensi antarabangsa meningkatkan ramalan pertumbuhan KDNK. Membatalkan projek ini mungkin bermakna ramalan pertumbuhan KDNK akan diturunkan, menyebabkan lebih ramai pelabur menarik balik perancangan mereka untuk melabur di Malaysia.

      Kenyataan konfrontasi terhadap Singapura dan kekurangan rasa hormat secara tidak sengaja membatalkan HSR menerusi sidang akhbar tanpa memaklumkan Kerajaan Singapura terlebih dahulu hanya akan membawa kepada dasar yang tidak baik oleh Singapura – memberikan kesan negatif kepada rakyat Malaysia yang bekerja di sana atau membuat dasar perdagangan yang merugikan kita.

      4. Tun Daim Zainuddin. Tidak ada gunanya mempunyai pertumbuhan 10%. Harga yang lebih rendah adalah apa yang rakyat mahu.

      Mengapa kita perlu bimbang: Nampaknya kerajaan bersedia untuk mengorbankan pertumbuhan KDNK untuk kos sara hidup yang rendah. Pertumbuhan KDNK memperluaskan ekonomi dan memperluaskan peluang bagi kita semua. Pertumbuhan KDNK mencipta pekerjaan dan menimbulkan pendapatan. Adakah kita benar-benar mahu mempunyai gaji yang rendah dan pekerjaan yang lebih rendah sebagai balasan untuk kos sara hidup yang rendah? Bukankah ini masalah sebenar Malaysia ketika Dr Mahathir bersara sebagai PM pada tahun 2003?

      Rakyat harus sedar tentang apa yang berlaku di negara kita. Berubah kepada kerajaan baru yang kita mahukan tidak bermakna kita perlu membiarkan diri hanya menjadi pak turut saja. Kita perlu ada harga diri dan bukan seperti kerbau yang dicucuk hidung.



      Akhirnya, keutamaan kita seharusnya kepada kuasa beli, pekerjaan, pelaburan, ekonomi dan masa hadapan yang dipertaruhkan – tidak kira siapa yang menjadi kerajaan.

      Unit Komunikasi Strategik
      Ibu Pejabat UMNO
      Kuala Lumpur
      31 Mei 2018

      Delete
    3. APA yg strategic nya Umno?
      Pendajal ada.le,,,

      Delete
    4. Unit komunikasi strategic...

      Saya ingatkan ...unit komunikasi seketul taik .. mana tidaknya ??seketul taik jho low !!!

      Delete
  14. Apa saja si najis babi ni meroyan pasal mahader ni?
    Wei sial, bukak blog sendiri la.
    Kat sini tak de kawan kau la sial

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu lepas puasa.....kita pakat hentam budak sewel GN ini.....dia tu tak puasa kot..

      Delete
    2. Aiiiik...takkanlah nak mare..kata sekarang ni dah masuk era Msia baru...kita sama2 raikan demokrasi bersuara dan mengeluarkan pendapat. DSAI kan dah tegaskan hari tu...rakyat perlu berganding bahu jadi watch dog untuk berperanan sebagai check and balance kepada kerajaan PH. Kalau tak buat macam tu..dah tentu orang2 yang kat atas tu akan syok sendiri dan buat keputusan ikut suka hati depa. Betul tak beb ?????

      Delete
  15. geng najib?berhempas pulas bela najib?dgn cpy & paste!

    najib ada rm114 juta! kat oversea?
    rosmah ada emas,intan berlian dan beg berkins..

    GENG NAJIB ADA APA?HANYA ADA GENG.

    KESIHAN TENGUK DIA MELALAK SORANG KAT SINI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang pejuang yang sejati takkkan meminta apa2 balasan di atas segala prinsip dan kepercayaan yang dipegangnya selama ini. Sepatah dari bait2 lagu Dato' Ramli Sarip...Aku menulis bukan kerana nama..kerana sifat kasih terhadap pimpinan2 dulu yang kini dikambing hitamkan sesuka hati oleh kerajaan PH. Cukuplah kebun2 yang ada tu untuk menyara kehidupan ku sekeluarga...inilah untungnya berbudi kepada tanah, ada hasilnya...daripada menagih simpati kepada kerajaan baru yang hanya hebat berdolak dalik dan hanya mencari alasan untuk tidak menunaikan janji2 mereka sebelum PRU tu. Aku tak mahu tertipu seperti yang berlaku kepada majoriti rakyat Msia yang telah mengundi mereka..ingatkan bila dah jadi kerajaan, akan membantu merekka meringankan bebanan hidup..tapi terbalik kot pulak..kita yang diminta untuk melangsaikan hutang negara...agak2nya..inikah balasan kepada rakyat yang bersusah payah memenangkan mereka dulu???? Konpom ada yang berguling2..menyesal tak habis sekarang ni kan !!!!

      keh..keh..keh..Haaak..Tuuuiii!!!

      Delete
  16. Geng Najis jangan buat temberang..

    Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mencadangkan peguam veteran Tommy Thomas sebagai calon peguam negara.

    Sumber yang dekat dengan kerajaan memberitahu Malaysiakini bahawa Tommy merupakan nama yang dipilih sebulat suara dan namanya telah diserahkan kepada Yang Di-Pertuan Agong minggu lalu.

    Bagaimanapun, pemilihan Mesyuarat Majlis Raja-Raja dikatakan menggesa agar nama yang diberikan untuk jawatan itu adalah daripada orang Muslim.

    Ditanya sama ada kerajaan mempunyai calon cadangan lain, sumber berkata hanya nama Tommy yang diserahkan.

    "Tiada nama lain selain Tommy. Hanya satu nama diserahkan kepada Mesyuarat Majlis Raja-Raja.

    "Berikan sedikit masa untuk Mesyuarat Majlis Raja-Raja mempertimbangkan cadangan itu. Percaya dengan proses. Kami menghormati kebijaksanaan Mesyuarat Majlis Raja-Raja," kata sumber.

    Sekiranya cadangan itu dipersetujui, Tommy akan menggantikan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang kini digesa melepaskan jawatannya.

    Tugas peguam negara ketika ini digalas oleh Peguam Cara Negara, Engku Nor Faizah Engku Atek

    ReplyDelete
    Replies
    1. TOL: APA YANG PERCUMA?
      Adamyan | June 1, 2018


      PENYOKONG kerajaan di media sosial semalam meriah dengan tajuk berita “tiada tol KL-Seremban & Lebuhraya Salak bermula 1 Jun”. Konon ini bukti janji ditepati (penghapusan kutipan tol adalah antara janji Pakatan dalam kempen PRU14 yang lepas).

      Penulis tak pasti bagaimana keadaannya di Lebuhraya Salak (kat mana letaknya ya?) tapi hasil dari respon kawan-kawan yang biasa menggunakan laluan lebuhraya Kl-Seremban, tol masih dibayar seperti biasa. Mana ada percuma?

      Jadi amat memalukanlah bagi kelompok ini. Sudah jadi penyokong kerajaan pun masih beriman dengan berita tak benar atau separuh benar seperti mana semasa menjadi penyokong pembangkang dulu.

      Begitupun untuk berlaku adil, ada satu laporan yang mengatakan memang terdapat pengurangan hampir 50% antara laluan Sungai Besi – UPM, tapi tak pastilah sejauh mana kebenarannya. Yang pentingnya, bukanlah “tiada tol” seperti yang dihebohkan para penyokong kerajaan di media sosial semalam.

      Lagipun bukankah baru semalam Pakatan umum semua janji 100 hari itu terpaksa ditangguhkan SEMUANYA. Ingat penangguhan bayar hutang PTPTN saja yang ditangguhkan, apa dengan semua sekali janji 10 itupun ditangguhkan sama. Takkanlah penghapusan tol – yang tak masuk pun dalam 10 janji 100 hari pertama tu, dah dilaksanakan kot?

      Apa pun, jika benar percuma nak hairan apa? Pentadbiran yang sebelum ini pun dah menghapuskan begitu banyak kutipan di plaza-plaza tol tertentu. Antaranya tol Batu Tiga, EDL Bukit Kayu Hitam dan sebagainya, tapi rakyat di kawasan berkenaan masih memilih parti berlawanan juga.

      Delete
    2. PRU 15 ...kita sama2 tutup kisah UMNO/BN di Perlis .

      Delete
  17. Maaflah. Kita bukannya cemburu atau dengki. Tapi kesian melihat rakyat Malaysia saban hari ditipu hidup-hidup oleh mereka yang hipokrit.

    Sebelum ini, ketika mereka terjerat dalam isu "Bersalaman dengan bukan mahram". Mereka dengan segera mendelete foto-foto tersebut untuk menjaga reputasi dan kredibiliti pemimpin Islam rahmatan lil 'alamin mereka.

    Dikala juak-juak mereka terus mempertahankan isu itu dengan beralasankan khilaf ulamak. Dan ada pula yang begitu ghairah mengupload foto Syeikh Al-Qaradhawi dan Syeikhul Azhar hafizahumallah untuk mengalihkan perhatian. Ya sudah, rakyat pun tahu tentang itu.

    Tapi anehnya jika ia tidak bersalah, mengapa didelete foto-foto itu? Setelah tahu kemarahan dan kekecewaan rakyat, mereka segera delete. Ini namanya politik hipokrit nak selamatkan diri.

    Sebelum ini juga, mereka juga berhempas pulas mendelete ucapan dan janji-janji piliharaya yang mereka telah catitkan sendiri di dalam akaun-akaun FB mereka. Terutama janji-janji seperti :

    1) HARI INI KITA (Pakatan Harapan) MENANG, ESOK KITA HAPUSKAN TOL.
    2) HARI INI KITA (Pakatan Harapan) MENANG, ESOK KITA TURUNKAN HARGA MINYAK.

    Malah, dengan angkuhnya mereka berkata : SILA TUNTUT JANJI KAMI SELEPAS PAKATAN HARAPAN MENANG!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila sudah menang, mengapa tergesa-gesa delete kenyataan tersebut? Ini namanya politik hipokrit nak selamatkan diri.

      Allah....Macamanalah nak berkat..?

      Dua janji besar inilah yang telah berjaya memancing undi rakyat Malaysia. Kita bukan tak terima kemenangan mereka itu. Mereka memang bijak menipudaya rakyat. Status ini pun bukan ditujukan untuk mereka. Tapi untuk rakyat Malaysia.

      Jadilah rakyat yang bijaksini dan bijaksana. Tidak mudah terpedaya dengan sebarang tipudaya politik murahan.

      Terkini, ketika mereka tersepit dengan makar yang telah mereka cipta sendiri, mereka mengambil jalan meraih simpati pula dengan memperdaya rakyat Malaysia yang memang berjiwa mudah bersimpati apabila melihat orang yang menangis.

      Dengan modus operandi mencipta persepsi kesedihan, mereka berjaya menipu ummat hingga turut sama simpati, bersedih dan rasa ingin membantu dan akhirnya hilang (lupa) segala kebejatan dan ketersepitan politik mereka saat ini.

      Sebagai contoh terbaru, telah tersebar satu post dengan satu gambar PM ke-7 yang dikatakan bersedih dan hiba dengan hutang negara. Post ini mendapat hampir 60 ribu lebih share. Rata-rata komen menyatakan rasa simpati dan sanggup membantu.

      Delete
    2. TAPI ADAKAH CERITA ITU BENAR? TIDAK ! TIDAK BENAR!

      Yang benar hanyalah projek penipuan politik itu telah berjaya mengubah persepsi rakyat daripada ingin menuntut segala janji-janji manis pilihanraya lalu kepada merasa simpati, lalu timbul rasa tak sampai hati nak bertanya tentang janji menghapuskan TOL, janji menurunkan harga minyak dan lain-lain.

      Ya Allah....Sampai bila ya rakyat Malaysia ini ingin menjadi mangsa? Tahukah anda gambar yang digunakan dalam kisah ini adalah gambar ketika Tun M ditemubual oleh sebuah stesen TV Indonesia pada tahun 2016 yang lalu.

      Tun M bersedih kerana terkenangkan Allahyarham Suharto bekas Presiden Indonesia. Tiada kena mengena langsung dengan hutang negara ini.

      Kesedihan beliau itu memang wajar. Kita juga pasti akan bersedih seperti beliau apabila mengenangkan saat sahabat baik kita meninggal dunia.

      Namun penggunaan gambar yang tidak benar demi menyedapkan cerita dan memancing emosi seperti ini adalah amat tidak bertanggungjawab. Inilah antara bentuk politik murahan yang akan membinasakan negara dan bangsa.

      Kepada rakyat Malaysia yang beragama Islam, jadikanlah PUASA anda sebagai puasa yang menghasilkan TAQWA. Taqwa ialah menurut perintah Allah dan meninggalkan apa yang Allah larang. Jika anda ingin berpolitik, berpolitiklah sesuai dengan syari'at dan perintah Allah. Tinggalkan sebarang bentuk politik hipokrit yang dilarang oleh syari'at.

      Delete
    3. Janji paling besar ialah kapla jemaah prompak negara dinyahkan dari putrajaya...

      Delete
  18. Pemimpin BN bertelagah hubungan tidak seimbang

    June 2, 2018 • By FMT Reporters
    ShareTweetPinMail

    Annuar Musa dan Wee Ka Siong berbalah tentang hubungan tidak seimbang dalam BN.

    PETALING JAYA: Berikutan kekalahan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14), pemimpin Umno dan MCA mengkritik satu sama lain berhubung kedudukan parti mereka sebagai komponen dalam bekas gabungan pemerintah itu.

    Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong yang kini merupakan wakil tunggal parti itu di Parlimen berkata, partinya menderita selamat bertahun-tahun kerana dianggap tunduk kepada Umno.


    Dalam satu temubual, beliau berkata: “Dahulu tidak ada ruang untuk cakap ‘tidak’ atau anda akan dianggap melawan whip BN” dan kini parti itu perlu mengutamakan masa depan sendiri berbanding BN.

    Dalam respons pantas di Facebooknya, Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa berkata, MCA tidak harus menyalahkan Umno atas kegagalan sendiri.

    Katanya, MCA diserang “strok” buat kali ke-2 sejak PRU13 dan kali ini lebih teruk sehingga parti itu lumpuh dan tidak boleh berfikir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKHBAR CHINA: MALAYSIA AKAN TERJEJAS TERUK KERANA BATALKAN HSR
      rhg | June 2, 2018
      Pembatalan projek kereta api berkelajuan tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) akan memberi kesan yang amat teruk kepada Malaysia, kata sebuah rencana yang disiarkan akhbar China.

      Wartawan Global Times Hu Weija dalam komentar pedasnya semalam mengkritik langkah Malaysia membatalkan projek itu serta menyemak semula projek mega yang mempunyai kaitan dengan kepentingan China, seperti projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      “Perdana Menteri baru Malaysia Dr Mahathir Mohamad telah berkata akan mengabaikan kereta api berkelajuan tinggi yang menghubungkan Singapura, langkah yang mungkin menjejaskan kepentingan China dan rakan ekonomi lain.

      “Jika Mahathir mahu menilai semula projek besar yang dipersetujui pendahulunya dan menjejaskan kepentingan syarikat China, syarikat itu berhak menuntut pampasan.

      “Kerajaan China juga akan mengambil langkah konkrit untuk menjaga kepentingan dan hak syarikat China,” kata artikel itu yang diterbitkan semalam.

      Global Times merupakan akhbar tabloid berbahasa Inggeris bawah akhbar China, People’s Daily. Ia bertumpu kepada isu antarabangsa daripada perspektif China.

      Artikel itu berkata, ketika Datuk Seri Najib Razak menjadi perdana menteri, beliau telah berkata perjanjian Malaysia dan Singapura untuk membina HSR adalah rancangan jangka panjang tetapi dibatalkan beberapa tahun kemudian.

      “Adakah ini cara Malaysia menunaikan janjinya dan mematuhi semangat kontrak?

      “Syarikat dan warga China yang menjalankan perniagaan di Malaysia mencerminkan amalan komersil yang dipandu pasaran, selaras dengan amalan antarabangsa.

      “Projek yang didana China bukanlah hadiah yang boleh ditolak Kuala Lumpur tanpa pampasan.

      “Jika kerajaan baru Malaysia gagal mematuhi semangat kontrak, ia perlu membayar harga bagi kesilapannya,” katanya.

      Ekonomi dipandu politik

      Mahathir dan pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) lain konsisten mengkritik projek mega yang dimulakan pentadbiran Najib, terutama yang melibatkan pelaburan langsung asing dari China.

      Sejak menjadi perdana menteri, Mahathir telah membatalkan projek HSR dan menegaskan komitmen HARAPAN untuk menilai semula projek mega dari China itu.



      Artikel itu berkata, walaupun infrastruktur di Malaysia boleh dibandingkan dengan negara Asia Tenggara lain, masih ada jurang besar pada infrastruktur di negara ini.

      Inilah sebabnya Malaysia tidak mampu untuk kehilangan pelaburan untuk perniagaan infrastruktur dari luar, katanya.

      “Malaysia bukan satu-satunya destinasi pelaburan. Tidak susah untuk syarikat China mengalihkan fokus mereka kepada negara lain, ekonomi Malaysia yang akan menanggung kerugian besar,” katanya.

      Artikel berkata tanggapan awal terhadap dasar ekonomi kerajaan baru Malaysia adalah “ketidaktentuan”, namun mengakui masih terlalu awal membuat penilaian muktamad.

      Namun, katanya, dasar ekonomi tidak menentu yang dipandu faktor politik adalah antara sebab mengapa sesetengah negara membangun gagal mencapai pembangunan ekonomi, dan berharap kerajaan baru Malaysia tidak membuat kesilapan itu.

      “Kami yakin Malaysia akan menangani masalah ini dengan betul.

      “Hubungan China-Malaysia sudah diuji masa. Malaysia adalah titik utama sepanjang laluan dalam inisiatif One Belt, One Road,” katanya lagi.

      Mkini

      Delete
    2. Dengan hanya memenangi satu kerusi Parlimen dan dua kerusi ADUN , MCA sedang berusaha mencari jalan keluar dari BN .

      Mereka berpendapat , UMNO di penuhi olih para idiot .. walaupun menang banyak juga kerusi , UMNO jelas sabuah parti hampas ..bangkrap .

      Manakala MCA walaupun kalah terok tetapi adalah sebuah parti yang kaya raya >

      Delete
  19. ADA PERPATAH INGGERIS YG MENGATAKAN BAHAWA "NOT ONLY MUST JUSTICE B DONE,IT MUST ALSO B SEEN 2 B DONE"

    JELAS, DLM KES ALTANTUYA, IA NYA GAGAL MEMENUHI KRITERIA D ATAS.

    PD HEMAT SAYA,SEAMASA PERJALANAN KES INI NAMPAK SANGAT PENDAKWA RAYA, PEGUAM BELA, N HAKIM, SEMCM MENGIKUT SKRIP YG TLH D ATUR UTK MENGHASILKAN SATU KEPUTUSAN ANEH YG SAMPAI K HARI INI MASIH D PERSOALKAN.

    SETIAP MENGAMAL UNDANG2 MASIH LAGI TERTANYA TANYA SOALAN FUNDAMENTAL I.E MOTIF PEMBUNUHAN.

    SERANAN AGAR KES INI D BUKA SEMULA AMAT TEPAT SEKALI JIKA KITA MAHU MELIHAT "JUSTICE IS SEEN 2 B DONE".

    SAYA YAKIN BANYAK YG SEDANG MEROYAN DLM TIDUR MEREKA.

    WALLAHU'ALLAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ada jawapannya...

      Delete
    2. Silap2 Geng Najis yg supply C4 kpd sirul....hihihihi..

      Delete
    3. bhai,

      inilah kes (pertama dalam dunia kot?), yang tak perlu establish motif.

      makna 2 UTK tu suka2 aje bunuh arwah. tak ada motif, tak ada arahan, no reasonable cause.

      mcm cif lebailah... suka2 aje fitnah pil kuda. tapi tak tau sapa yang difitnah.

      cite mcm nilah… oii..

      A - si Ali tu jual pil kuda.
      B - siapa Ali? Ali yg mana?
      A - entah... aku pun tak tau.

      (tapi mahkamah sebut memang ada unsur2 fitnah dlm kenyataan cif lebai. cuma peguam plaintiff tak dpt nak buktikan bhw fitnah tersebut ditujukan kpd anak guamnya. sebab cif lebai tak sebut nama.

      samada cif lebai menipu tak ngaku fitnah calon pkr, atau dia gila fitnah orang yg dia tak kenal...

      Delete
    4. Kalo sistem perbicaraan tiada keperluan motif bermakana okeylah cuma tidak ikut standard amalan mahkamah didunia...

      Kalo ade keperluan kpd motif maknanye perbicaraan tidak sah dan memalukan...

      Delete
  20. Bila jes ini fibicarakan semula SD pI Bala akan disebut semula dlm majkamah...

    Dlm SD ini disebutkan Najib sula bontot altonya( main belakang)...PI Bala mengaku maklumat ini di beritahu oleh Razak Baginda sahabat karib najib..
    Nanti banyak lagi hal2 berkaitan akan kluar dlm mahkamah...

    ReplyDelete
  21. Ada lg geng najis ni,ingatkan dh mampos hakkk tuuii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah beberapa bulan lagi mampoos laa...

      Delete
  22. Wee: Kemungkinan BN kembali berkuasa dalam 15 tahun tipis

    June 2, 2018 • By FMT Reporters
    ShareTweetPinMail

    Wee Ka Siong tidak tahu sama ada dirinya berpeluang melihat MCA kembali menjadi parti pemerintah, tetapi langkah seterusnya ialah mewujudkan mekanisme latihan bakat untuk melahirkan pemimpin pelapis.

    PETALING JAYA: Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, parti itu perlu bersiap sedia memainkan peranan sebagai pembangkang untuk jangka panjang kerana kemungkinan menukar kerajaan dalam 15 tahun ini adalah sangat kecil.

    Beliau dalam wawancara bersama akhbar Oriental Daily berkata, berjuta ahlinya menjadi bahan jenaka kerana MCA kini merupakan pembangkang dan berdepan ujian berapa ramai ahli serta pemimpinnya masih sanggup bersamanya.


    “Kita tidak boleh patah balik dalam laluan ini. (Untuk kembali berkuasa) 5 tahun terlalu optimistik, 10 tahun juga dikira optimistik, ada kemungkinan untuk 15 tahun dan sama ada kerajaan akan bertukar selepas 20 tahun (4 penggal), bergantung kepada prestasi kerajaan Pakatan Harapan (PH).”

    ReplyDelete
  23. bhai,

    mcm mn nak buka kes? nak lantik AG pun masalah. ada yg kata mesti orang Islam. org kapir tak boleh jadi AG? bila najib lantik siapandi yg Islam tu, apa jadi?

    masa pru lepas, nak kira undi pun sampai pagi. punyalah lembab spr buat kerja. agaknya ada mainan belakang tabir.

    nak lantik Tun jadi pm pun lambat. bila bab lantik mb Kelantan laju aje.

    Tun kena tukar semua ksn dan semua ksu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa org kapir lebih pandai, lebih cekap dari Melayu? Sapa ckp? Ingat, ada lk 60% Melayu antara penduduk negara ini. Ratio nya tiap 1 bukan Melayu, ada lk 2 org Melayu.

      Apa Melayu tak pandai? Tak tengok begitu ramai Melayu lulus unibasiti sejak DEB Chedet giatkan di negara ini. Beribu Master's degree n PhD holders, Beb.

      Buka kes kena tunggu Polis lebih cekap le. Kemarin Muhyiddin Menteri dalam Negeri dah kata dia kecewa Polis lepaskan Jamal Ikan Bakar gengster Umno dari kawalan di spital Ampang.

      Dahtu lambat mohon waran tangkap. Dah berapa lama belom lagi di tangkap Jamal gengster hingga skang.

      Delete
    2. Main politik, Beb, depa main politik.

      Depa kena ikut Rule of Law le. Kita praktis constitutional demokrasi atau raja berperlembagaan.

      Perlembagaan kata YDP Agong "bertindak di atas nasihat Perdana menteri". Boleh rujuk kapada Majlis Raja Raja. Kita tengok le apa jadi nya.

      Aku nakkan AG Melayu. Boleh pertahankan dan promosi agenda Melayu cara tentukan dakwa kes2 yang boleh pertahankan dan promosikan hak dan kepentingan Melayu.

      Sbb Melayu ada Kedudukan istimew di Perkara 153 Perlembagaan negara.

      Delete
  24. Kes Altantuya ini menunjukkan betapa kesian nya sesiapa yang ikut arahan secara membabi buta atau "blind loyalty".

    Dua hamba Allah merana di penjara dan di pusat tahanan di Australia dengan hukum mati di atas kepala mereka.

    Penting lah tidak berlaku lagi gejala "blind loyalty" ini sebab menganayai diri sendiri dan mereka yang bersangkut paut dengan kes itu.

    Selalu nya berlaku bila ada yang berpendirian diktator, "never take no for an answer", saperti Rosmah. Mungkin dia akan berakhir di penjara akibat jenayah 1MDB suami nya dan/atau diri nya sendiri. Atau, jika kes Altantuya di bicara kembali, akibat dia terlibat dengan nya.

    ReplyDelete
  25. Polis memang lah melatih dan menyediakan penjaga diri atau bodyguards yang sanggup mati bagi menjalankan tugas mereka.

    Ada cerita cerita benar di negara negara Barat di mana mereka saperti itu menerkam kapada bom tangan yang di lempar kapada orang yang di jaga nya, hingga meletup pada diri mereka.

    Tetapi tiada siapa yang melatih sesiapa (selain dari tentera di medan perang) supaya ikut arahan membunuh.

    Tidak mungkin mereka yang membunuh sudah menjadi robot, ikut sahaja arahan itu. Mesti ada ganjaran yang di janjikan. Pangkat, wang tunai dan sebagai nya.

    Amat keji sipolan yang menjanjikan ganjaran dan mengarahkan pembunuhan itu. Tuhan yang kaya akan membalas nya. Jika ada bukti dia mengarahkan, dia boleh di hukum mati juga.

    Mungkin akan berlaku. Justice must be done. Suami nya sudah tidak ada kuasa lagi untuk meng"subvert" keadilan.

    ReplyDelete
  26. Geng Najis masih meroyan.. sbb ada sakibaki dedak dicelah gigi.. habis dedak diam la tuu.. buta hati ke buta mata taktau laaa... ada akai xtau nak guna.. ptuiiii

    ReplyDelete
  27. taik lah..hari2 bukak kes..kerja lain tak ada ke..ni kan rejim firaun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisey man , sentap sangat ni apa ke halnya ??

      Lagi kan kes forex 30 tahun silam pun di bukak semula , ini kan pula kes yang lebih baru berlaku . Tambahan pula ia mengakibatkan satu nyawa 'hilang' .

      Delete
  28. Harap tidak ada yg terkesan dgn syndrome "terhutang budi" lagi dalam membawa kes Altantuya Ini kemuka pengadilan

    ReplyDelete
  29. Sedih Melayu nih. Jamal gengster Umno perdayakan Polis pun tanak keji, balon ramai ramai, contoh nya di sini. Di hujung minggu pun. Pasal Tantuya patut di bicarakan lagi, pun takanak sokong.

    Itu pasal Bretes kolonial dulu boleh raba aje kepala org Melayu. Kita ngaku le. Sampai Bretes dapat perintah Penang, kamdian Spore, Melaka dll. 1874 depa balom Melayu dengan meriam, kata Melayu Long Ibrahim apekename nya tak reti perintah Larut. Pada hal pkmk Hai San dan Ghee Heng yang berperang berlumba nak bolot lombong bijih timah. Perang Larut I, II, III, IV. Hingga lenyap 250 lombong bijih timah Melayu yang buku Sejarah Negeri Perak oleh Pof Fauzi Basri ada sebut.

    Pastu Bretes jajah Semenanjung. 80 tahun. Nak Merdeka, di seliuhnya tangan Melayu. Diam juga lagi, Bretes ramas kepala Melayu lagi. Paksa kita setujukkan hak kerakyatan bukan Melayu. Pada hal orang Amreeeka di abad 19, halau depa coolie pendatang. Buat Chinese Exclusion Act haramkan depa tinggal tetap di Amreeeka.

    Amacam kita? Keluar le bersuara. Ramai ramai. Supaya depa tau kita dah boleh keluarkan pendapat skang. Ckp le sokong tak sokong kes Tantuya di bicara semula, mcm Budin tulaigh tuh. Pahal pun Menteri Deo dah kata nak buang Fake News Law.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooops lupa ckp. Nate' yang pakai nama GENG NAJIB tu tak masuk kira.

      Dia tak reti ckp. Reti kopipes aje.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...