Sunday 25 August 2013

Waytha, Tunggu Apa Lagi?


Semalam Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi mengeluarkan kenyataan yang lebih berupa cabaran terhadap pemimpin Hindraf yang dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Waythamoorthy berikutan pendiriannya yang mempertikaikan tindakan polis menembak mati lima penjenayah di Pulau Pinang.

Kata Zahid, Waytha bukan saja tidak harus mempertikaikan kerja polis, bahkan juga tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan dasar yang ditentukan kerajaan.

"Beliau jangan ingat beliau masih pemimpin NGO, beliau bukan pemimpin Hindraf lagi dan jangan campur kerja polis,"tegas Zahid.

Tambah Zahid, jika ada pemimpin NGO yang kini sudah menyertai kerajaan masih mengeluarkan kenyataan negatif dan bertentangan dengan dasar kerajaan, letak jawatan dan kembali kepada NGO semula.

Serangan Zahid terhadap bekas pemimpin Hindraf itu jelas menunjukkan beliau tidak senang dengan cara Waytha yang masih terkongkong dengan sentimen Hindraf apabila cuba mempertahankan lima penjenayah India yang ditembak mati di Pulau Pinang dengan mengatakan beliau tidak percaya berlaku kejadian tembak-menembak antara polis dengan suspek, sebaliknya mengesyaki penjenayah itu ditembak dari jarak dekat.

Lantaran itu, Zahid segera melontarkan serangan terhadap kenyataan Waytha yang bukan saja bersifat negatif dan bertentangan dengan sifatnya sebagai seorang timbalan menteri, malah lebih dari itu seolah-olah menunjukkan simpati terhadap penjenayah.

Bagi Zahid yang merupakan pemimpin nombor tiga dalam UMNO, pendirian dan kenyataan Waytha itu amat tidak wajar dan menggesanya supaya meletakkan jawatan daripada kerajaan jika terlalu inginkan berpendirian seperti Hindraf semula.

Dalam hal ini, Pengerusi DAP, Karpal Singh juga sependirian dengan Zahid bahawa Waytha seharusnya meletakkan jawatan jika tidak sehaluan dengan dasar kerajaan yang mana beliau merupakan salah seorang pemimpinnya.

Dengan Zahid mengeluarkan gesaan dan cabaran itu, Waytha sebenarnya tidak ada pilihan lain melainkan menunjukkan sifat kejantanannya dengan bersedia menyahut cabaran itu, melainkan jawatan timbalan menteri yang disandangnya itu merupakan anugerah dan idaman hati yang begitu sukar mahu dilepaskan.

Dalam mana-mana kerajaan di dunia, bahkan di Malaysia pun, bukanlah sesuatu yang pelik apabila seseorang menteri atau timbalan menteri meletakkan jawatan kerana tidak setuju dengan sesuatu perkara. Di zaman Mahathir, zaman Pak Lah malah di era Najib juga, sudah ada yang meletak jawatan atau menolak tawaran jawatan yang diberikan.

Waytha tidak boleh lagi berdiam diri selepas Zahid meneriakkan cabaran ke telinga ini. Beliau harus menyatakan pendiriannya sama ada kekal seperti sekarang atau menarik balik kenyataan yang dikeluarkannya sebelum ini. Jika masih mahu kekal berjiwa Hindraf, letaklah jawatan serta kembalilah berjuang melalui Hindraf atau jika mahu bersma kerajaan lagi, tarik balik kenyataan dulu, mohon maaf sambil ciumlah tangan Zahid.

Kalau boleh mohon maaf dan cium tangan jugalah kepada Najib dan Muhyiddin.

Haruslah diingat bahawa Zahid adalah menteri kanan kerajaan dan dalam UMNO, beliau merupakan Naib Presiden yang mendapat undi paling tinggi. Ini bermakna Zahid adalah pemimpin nombor tiga dalam UMNO selepas Najib dan Muhyiddin.

Jika dalam sehari dua ini, Najib atau Muhyiddin tidak ada mengeluarkan apa-apa bantahan terhadap gesaan meletakkan jawatan yang diusulkan oleh Zahid itu, bermakna kedua-dua mereka secara tidak langsung merestui apa yang dilakukan Zahid itu. Dengan bersetuju terhadap gesaan Zahid itu, bermakna UMNO juga bersetuju bahawa Waytha mesti meletakkan jawatan dan tidak seharusnya lagi berada dalam kerajaan.

Kecualilah jika ada Najib atau Muhyiddin menyanggah kenyataan Zahid itu atau menyifatkan Zahid tidak perlu mengeluarkan kenyataan terlalu keras seperti itu, barulah dianggap gesaan Zahid itu tidak sah dan Waytha secara moralnya masih boleh berada dalam kerajaan tanpa perlu memohon maaf atau mencium tangan sesiapa.

Sehingga tidak ada apa-apa yang dilakukan oleh Najib atau Muhyiddin, gesaan Zahid itu lebih merupakan cabaran terhadap kejantanan Waytha sebagai seorang pemimpin Hindraf yang kini sudah beralih menjadi anggota pentadbiran kerajaan sama ada beliau masih seorang yang berprinsip dan tidak kemaruk jawatan atau jawatan lebih utama daripada prinsip perjuangan.

Waytha, tunggu apa lagi? (SH 25/08/2013)

1 comment:

  1. Waytha tak bersalah kerana dia seorang pejuang, yang melantik dia jadi menteri tu yang salah sebab beri peluang dia bertindak dari dalam. Patut dari mula lagi tidak lantik ke jawatan begitu tinggi. Apakah dia telah lulus tapisan keselamatan semasa dilantik jadi menteri tu????????
    Inilah akibatnya daripada KERAjaan huru-hara...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...