Wednesday, 21 August 2013

KJ Jangan Lupa Kementeriannya Ialah Belia Dan Sukan...


Sebaik habis mesyuarat kabinet tengahari tadi, Khairy Jamaluddin menulis di twitternya memaklumkan bahawa kerajaan bersetuju membatalkan cadangan untuk menyenaraikan peminjam PTPTN yang gagal membuat pembayaran daripada disenaraikan melalui CCRIS atau Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat.

Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO dan Menteri Belia dan Sukan, turut mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri dan kerajaan atas keputusan itu yang disifatkannya sebagai memahami kehendak orang muda.

Soalnya, kenapa KJ begitu tergesa-gesa membuat mekluman mengenai keputusan kabinet itu sedangkan portfolio pendidikan bukanlah bidang tugasnya. Kementerian Pendidikan dibawah tanggungjawab Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Pendidikan Pertama dan Idris Jusoh sebagai Menteri Pendidikan Kedua.

Sebelum ini cadangan mahu menggunakan CCRIS diumumkan oleh Idris Jusoh dan ianya telah mendapat mendapat reaksi yang pelbagai. Pihak pembangkang rata-ratanya tidak bersetuju dengan cadangan itu dan mengecam Idris Jusoh atas lontaran cadangan yang disifatkan bakal membebankan lagi graduan lepasan universiti.

Di dalam UMNO pula, KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO adalah satu-satunya pemimpin kanan UMNO yang membantah cadangan itu atas alasan ianya akan membebankan anak-anak muda yang baru keluar universiti, selain pinjaman PTPTN juga dianggapnya berbeza dengan pinjaman bank atau institusi kewangan yang memerlukan tindakan sekeras itu perlu diambil.

Sikap KJ itu, walaupun dipuji tetapi turut mendapat kritikan beberapa pihak dalam UMNO yang menyifatkan KJ sebagai anggota pentadbiran kerajaan sepatutnya menyokong cadangan itu atau membantu memberi penjelasan mengenainya dan bukannya mengemukakan bantahan secara terbuka melalui media.

Ada juga yang berpendapat, kalau pun tidak bersetuju, KJ sepatutnya menyuarakannya melalui saluran mesyuarat dan bukannya menunjukkan penentangan terhadap cadangan menteri lain secara terbuka.

Setelah kabinet yang bermesyuarat hari ini bersetuju pula membatalkan cadangan yang dikemukakan Idris Jusoh itu, KJ juga dianggap tidak sepatutnya begitu cepat memaklumkan perkara itu kepada umum melalui tulisan di twitternya.

Sepatutnya berilah peluang Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan yang mengumumkannya. Atau biarkanlah Idris Jusoh yang dulunya melontarkan cadangan itu memaklumkan keputusan kabinet itu.

Dalam hal ini, walaupun KJ yang merupakan satu-satunya menteri yang membantah cadangan penggunaan CCRIS itu tetapi tidak bermakna apabila kabinet membatalkannya, beliau juga mempunyai hak untuk mengaut kredit daripadanya.

Ramai yang menyifatkan apabila kabinet yang memutuskan pembatalan cadangan itu, ia sudah menjadi hak Kementerian Pendidikan pula mengumumkannya manakala menteri yang lain sepatutnya menghormati portfolio yang dipertanggungjawabkan kepada masing-masing serta tidak cuba melangkaui sempadan yang sepatutnya.

Dalam isu CCRIS ini nampaknya keuntungan politik semuanya menjadi milik KJ. Sama ada ini disebabkan keghairahannya yang keterlaluan sebagai menteri paling muda atau kecekapannya menggunakan media sosial, hakikatnya ini sesuatu yang tidak seharusnya dibiarkan berterusan dalam kerajaan pimpinan Najib ini. (SH 21/08/2103)

15 comments:

  1. Saya tak nampak KJ salah dalam issue ni...

    Dia patut dipuji...Sebagai pemimpin harus la menjaga rakyat yang tertindas...Bersuara ketika yang lain berdiam diri...

    KJ = Pewira Melayu...

    ReplyDelete
  2. KJ tu rakyat juga. Pandangan encik tentang cara beliau saya sifatkan sedikit sempit.

    ReplyDelete
  3. Sebagai Ketua Pemuda UMNO, memang itu bidang dia.

    ReplyDelete
  4. KJ wakil golongan muda & belia, x nampak salahnya pun..

    ReplyDelete
  5. inilah yg kita maukan....bertindak dgn pantas serta cekap..jgn mcm pemimpin2 lain bertindak bila dpt signal..itu sudah lmbt dan lembap namanya...
    apa2 pon syabas KJ.. walaupun kita berbeza arah politik!

    ReplyDelete
  6. Tuan Shah!

    Tidak semestinya KJ mengmabil berat kementerian beliau saja. Apa yang beliau lakukan itu betul..membangkang apa saja cadangan kerajaan yang impaknya jelas boleh menjejaskan rakyat kebanyakan. Kalau seseorang menteri hanya boleh bercakap tentang kemneteriannya saja...apa maknanya menteri hadir di sesi parlimen untuk mendengar isu isu yang tidak berkaitan dengan kementerian mereka?.

    Sebagai bekas ahli UMNO, saya gembira dengan apa yang telah KJ lakukan. Beliau prihatin dan berani bercakap malah membantah apa saja yang tidak wajar. Sikap begini yang kita perlukan dari menteri2 mahu pun wakil2 UMNO dalam parlimen. Sikap " Yes Man " yang lama berakar di era Mahathir dulu harus ditamatkan. Ingat tuan !. Kebencian Mahathir kepada KJ bukan hanya disebabkan faktor Pak Lah tetapi Mahathir telah sedia menghidu kebolehan watak ini yang tentunya bakal memberi saingan kepada beliau dan legasinya, Mukhriz. Mahathir sendiri akui UMNO banyak menuntup peluang kepada cerdik pandai dan profesional menyebabkan saki baki yang ada hanya kalangan yang cukup makan saja. Tapi Mahathir hanya pandai bercakap, tapi tidak lakukan apa yang dicakapkannya. KJ yang tidak disenangi Mahathir adalah satu contoh jelas betapa buruknya sikap pengasas UMNO Baru ini. Kata orang.." keling ni cakap berbelit "!.

    ReplyDelete
  7. Saya tidak nampak mana salahnya KJ bersuara dalam hal ini walaupun bukan dalam bidang kementeriannya. Tuan kena ingat yang kementerian beliau juga mewakili golongan belia dan rata-rata pelajar adalah golongan muda.

    ReplyDelete
  8. Yang saya musykil, adakah Idris Jusoh telah mengeluarkan kenyataan berkaitan CCRISE sebelum mendapat lampu HIJAU daripada PM. Atau hanya wayang yang cuba meluap dan kekemudian meredakan emosi rakyat jelata.
    Pada saya elok juga meneruskan impian Idris Jusoh agar memberi kesan pada PRU14 nanti..ABU.

    ReplyDelete
  9. Saya juga mempunyai pendapat yang sama berkaitan dengan teguran Kj dan seterusnya apa yang telah dilakukannya. Disini saya nampak bahawa KJ ini tidak mementingkan jaga diri sendiri atau mempertahankan apa yang telah diperolehinya. Sekiranya satu satu perkara yang dibentang dalam oleh kawan se kebinet tidak sesuai atau sependapat dengannya ianya akan menentangnya... Kj menunjukkan kejantanannya.

    ReplyDelete
  10. nak bodek ler tu...tahu sangatlah spesiis...kenapa x buat komen masa IDRIS JUSOH buat saranan..
    kaki ampu sana sini//

    ReplyDelete
  11. Ada 2 pendapat terpulang kepada kita untuk memprosesnya...
    Saya lebih suka melihat tindakan KJ dari sudut positif kerana kepada orang muda ada baiknya tindakan KJ untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap apa2 cadangan yang dirasakan boleh membebankan rakyat walaupun ini dilihat seperti melangkaui portfolio beliau...
    walaubagaimanapun pendapat blogger juga tidak boleh dipandang bertujuan untuk mengecam KJ kerana sudah menjadi sifat semulajadi orang melayu yang perlu bersopan santun sebelum mengeluarkan apa2 kenyataan tambahan pula kalau ia adalah 'rumah' orang lain...
    Walaubagaimanapun keberanian KJ dalam menyuarakan pandangan amat2 saya hargai
    yang penting ikhlas dalam memperjuangkan nasib rakyat...

    ReplyDelete
  12. Attn:
    Mrs JANE Peters saat ini menawarkan Swasta, Komersial, perusahaan dan
    Pinjaman Pribadi dengan Tingkat Bunga sangat Minimal sebagai Low sebagai 3% dalam 1
    tahun sampai 30 tahun pembayaran periode durasi untuk setiap bagian dari dunia. kami
    memberikan pinjaman dalam kisaran minimal $ 2.000 sampai maksimum
    $ 500.000.000 USD. Pinjaman kami juga diasuransikan untuk keamanan maksimum adalah kami
    prioritas.

    Juga Anda diminta untuk mengisi formulir permohonan pinjaman di bawah ini jika Anda
    tertarik untuk mendapatkan pinjaman dari kami.

    {PEMINJAM'S DATA INFORMASI}
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    Jangka waktu pinjaman:
    Tujuan Dari Pinjaman:
    Nama lengkap:
    Negara:
    Valid Nomor Telepon Seluler:
    alamat:
    Pekerjaan:
    Penghasilan Bulanan:
    Jenis Kelamin: Laki Atau Perempuan:

    Kami Tunggu Mail soonest Anda Jika Tertarik.
    Salam hangat,
    MRS JANE Peters.

    ReplyDelete
  13. Attn:
    Mrs JANE Peters saat ini menawarkan Swasta, Komersial, perusahaan dan
    Pinjaman Pribadi dengan Tingkat Bunga sangat Minimal sebagai Low sebagai 3% dalam 1
    tahun sampai 30 tahun pembayaran periode durasi untuk setiap bagian dari dunia. kami
    memberikan pinjaman dalam kisaran minimal $ 2.000 sampai maksimum
    $ 500.000.000 USD. Pinjaman kami juga diasuransikan untuk keamanan maksimum adalah kami
    prioritas.

    Juga Anda diminta untuk mengisi formulir permohonan pinjaman di bawah ini jika Anda
    tertarik untuk mendapatkan pinjaman dari kami.

    {PEMINJAM'S DATA INFORMASI}
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    Jangka waktu pinjaman:
    Tujuan Dari Pinjaman:
    Nama lengkap:
    Negara:
    Valid Nomor Telepon Seluler:
    alamat:
    Pekerjaan:
    Penghasilan Bulanan:
    Jenis Kelamin: Laki Atau Perempuan:

    Kami Tunggu Mail soonest Anda Jika Tertarik.
    Salam hangat,
    MRS JANE Peters.

    ReplyDelete
  14. Ibu theresa saya, pemberi pinjaman pinjaman "Managing Director
    Solusi pinjaman, saya bersedia untuk meminjamkan pinjaman dengan tingkat bunga
    2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan komersial dan swasta mulai dari
    $ 6.000 sampai maksimal sebesar $ 10 juta dengan jangka waktu 1 sampai 25
    tahun, Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kami
    menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman konsolidasi utang, modal ventura,
    pinjaman usaha, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman untuk
    Alasannya! Namun, metode kami, menawarkan Anda kesempatan untuk menyatakan jumlah
    Pinjaman yang dibutuhkan dan juga durasi yang Anda mampu, kami sangat
    bersertifikat dan terdaftar, kami berdua maksimum pinjaman diasuransikan
    keamanan prioritas utama kami,

    Kami melakukan menggunakan transfer bank dalam pengiriman pinjaman kepada banyak klien kami
    dan itu akan mengambil waktu maksimal 12 JAM kerja dan Anda
    jaminan mendapatkan didanai, Jika Anda tertarik, silakan mengisi
    out Peminjam Aplikasi Pinjaman dan mengirimkannya kembali kepada kami untuk lebih lanjut
    Proses.

    Peminjam Informasi (bidang Informasi yang diperlukan muncul dalam huruf tebal).
    Nama Lengkap (s):
    Umur:
    Alamat Jalan:
    negara:
    Hubungi Nomor:
    Jumlah Pinjaman Diminta:
    Pinjaman Tujuan:
    Durasi Pinjaman:
    Status Pekerjaan:

    Kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.
    salam dan hormat kami
    theresaloancompany

    Hubungi kami melalui email kami theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  15. KESAKSIAN mengamankan A PINJAMAN DARI PRUDENT DAN RAHASIA SERVICE KREDIT, ANDA TERLALU dapat menjadi bagian dari IT!

    Halo Setiap Satu, saya Mrs. feyzilfatma dengan nama, dari Indonesia saya langsung ingin menggunakan media ini untuk menyiarkan kesaksian bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan pinjaman nyata Legit yang telah mengubah hidup saya dari kasih karunia rumput, dari menjadi miskin untuk seorang wanita kaya yang sekarang dapat membanggakan hidup sehat dan kaya tanpa stres atau keuangan kesulitan, dan hari ini saya sekarang dianggap kehormatan wanita. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet, dan saya kebetulan jatuh di tangan scammers, yang scammed saya jumlah $ 2000. Dan sekarang ini membawa saya untuk menjadi lebih putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit legit online yang tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menelepon seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas tentang masalah ini dan untuk kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang pria bernama Mrs. Theresa yang merupakan CEO dari Theresaloancompany Jadi Saya mengajukan permohonan pinjaman untuk jumlah (506,000.00USD), dengan tingkat bunga serendah 2% setiap tahun, dan saya memberikan perusahaan perusahaan yang maksimal, dan segera, pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres atau keterlambatan, dan semua persiapan yang dibuat mengenai transfer kredit dan dalam waktu kurang dari dua (2) hari dari pinjaman disetorkan ke bank saya. Umat-Ku jauh dan dekat, bukankah ini suatu kesaksian besar? Sekarang ini membuat saya percaya bahwa di mana ada yang buruk harus tetap baik dan jujur. Jadi saya ingin saran semua orang untuk menjadi membutuhkan pinjaman untuk silahkan hubungi Theresaloancompany melalui alamat email berikut: (Theresaloancompany@gmail.com), atau Anda juga bisa kontak saya di feyzilfatma@gmail.com saya selalu berdoa agar Tuhan di Surga memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. sekali lagi hati-hati ketika mencari sebuah pemberi pinjaman pinjaman beberapa palsu secara online. Satu hal yang saya tidak gagal untuk memberitahu orang-orang adalah bahwa mengajukan kredit ke lembaga ini, Anda harus Percayalah Layak. Terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...