Thursday 1 August 2013

Mahkamah Pilihanraya Hanya Untuk Mengekalkan Status Quo?


Pilihanraya umum ke 13 lalu yang diselubungi dengan pelbagai keraguan menyaksikan paling banyak petisyen bantahan dikemukakan. Setelah Pakatan menganjurkan perhimpunan Blackout 505 untuk mengajak rakyat menyuarakan bantahan terhadap keputusan pilihanraya itu, SPR yang ditekan dengan pelbagai masalah, daripada daftar pengundi meragukan sehinggalah dakwat celup jari yang hanya mengandungi pewarna makanan, menyarankan agar mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihanraya mengemukakan petisyen bantahan untuk kes-kes itu di dengar di mahkamah pula.

SPR dengan bongkaknya juga berkata, walau ada sejuta bantahan dan perhimpunan pun akan mengubah keputusan pilihanraya, kecuali melalui petisyen di mahkamah.

Mahkamah khas pilihanraya kemudian ditubuhkan dan disarankan agar menyelesaikan kes-kes bantahan keputusan pilihanraya ini dalam tempoh enam bulan.

Bagi pihak Pakatan Rakyat, mereka telah mengemukakan 39 petisyen manakala BN pula sebanyak 21 petisyen. Dengan jumlah 60 kawasan pilihanraya yang dipertikaikan dan dibawa ke mahkamah untuk diadili kebenarannya, ia sekaligus menjadikan PRU 13 mencatat sejarah sebagai pilihanraya yang paling banyak mendapat bantahan.

Secara langsung, ia memberi gambaran bahawa bukan saja PR meragui keputusan pilihanraya kali ini, bahkan BN juga tidak puas hati dengannya.

Bagi PR pula yang sebelum pilihanraya lalu begitu yakin dapat menumbangkan BN dan menubuhkan kerajaan baru, menaruh harapan yang tinggi bahawa melalui petisyen yang dibawa ke mahkamah itu, peluang untuk mengakhiri era BN tetap ada berdasarkan pelbagai bukti yang dikumpulkan termasuk dalam bentuk gambar, rakaman video dan sebagainya.

Maka, dengan hanya kekurangan 23 kerusi berbanding BN, berbunga-bungalah harapan PR bahawa peluang untuk menjadi kerajaan masih belum berakhir lagi. Kini mereka menyandarkan harapan kepada mahkamah pula. Daripada 39 petisyen yang dibawa, jika sebahagiannya diterima tentu saja boleh menyebabkan kerajaan BN dan Najib tergugat jadinya.

Rafizi Ramli bersama-sama rakan daripada Pas dan DAP yang diberi tanggungjawab mengumpul bukti terpaksa memerah keringat, tenaga dan wang ringgit bagi tujuan itu, meskipun dalam masa yang sama terselit juga kebimbangan kemungkinan keputusan mahkamah tidak memihak kepada mereka.

Kini dengan beberapa kes petisyen sudah diputuskan oleh mahkamah, kebimbangan Rafizi itu nyata berasas. Semua petisyen, baik yang dikemukakan oleh PR mahukan oleh BN, telah ditolak oleh mahkamah dengan alasan teknikal dan hujah yang remeh. Semuanya ditolak sebelum dibicarakan.

Dalam masa yang sama, pihak yang gagal turut dikenalan penalti oleh mahkamah dengan jumlah puluhan ribu ringgit walaupun kes belum sempat dibicarakan. Bagi DUN Kuala Berang, di Terengganu pula, jumlah penalti yang dikenakan mencatat kadar paling tinggi iaitu RM150 ribu. Ia seperti ingin memberi amaran agar lain kali jangan suka-suka mengemukakan petisyen, kecuali jika sanggup kerugian puluhan ribu ringgit.

Baik PR mahu pun BN, masing-masing terpaksa membayar penalti yang ditetapkan walaupun tidak berpeluang memberikan hujah masing-masing dan mahkamah pula sudah menjadi seperti mesin penelan wang yang sentiasa kelaparan. Bayangkan jika suatu petisyen dikenakan penalti puluhan ribu sehingga angka tertinggi setakat ini RM150 ribu, berapa banyak wang yang perlu dihabiskan. Itu belum dikira lagi kos guaman, proses mengumpul dokumen dan sebagainya.

Keadaan ini menyebabkan ramai yang bersungut dan melahirkan rasa tidak puas hati. Anwar sendiri telah meminta Ketua Hakim Negara agar campur tangan untuk menegakkan keadilan. Bagaimana keadilan hendak ditegakkan jika sehingga ini semua kes ditolak atas alasan teknikal semata-mata?

Meskipun sudah banyak pihak bersuara mengenai isu ini dan di media juga disiarkan pelbagai rungutan, mahkamah pilihanraya nampaknya tidak memperdulikannya dan seperti sudah ada keputusan tetap mengenainya. Bukan saja petisyen yang dibawa oleh PR yang ditolak, bahkan yang dibawa oleh BN juga turut ditolak.

Keadaan itu tidak lain seperti ingin memperlihatkan keadilan dan supaya jangan ada mana-mana pihak yang bising. Dengan kecenderungan mahkamah membuat keputusan sedemikian rupa, akhirnya status quo kerusi BN sebanyak 133 kerusi dan PR sebanyak 89 akan kekal sehingga pilihanraya pilihanraya akan datang. Dan yang penting kerajaan BN serta kedudukan Najib tidak tergugat lagi.

Jika petisyen PR yang diterima dan terpaksa diadakan pilihanraya semula, ia mungkin dibimbangi memberi kesan kepada kerajaan sedia ada. Jika petisyen BN pula yang diterima, mungkin pula timbul tuduhan bahawa mahkamah berat sebelah dan memihak. Akhirnya, jalan tengah diambil dengan semua petisyen ditolak dan BN terus kekal berkuasa.

Nampak macam adil tetapi sebenarnya tidak adil kerana ruang perbicaraan, berhujah dan mengemukakan bukti ditutup sama sekali.

Kalau pun ada kebarangkalian untuk menunjukkan keadilan kepada umum, mungkin ada satu atau dua petisyen yang akan diterima oleh mahkamah nanti. Itu pun barangkali dalam kes-kes yang penghujung. Ini bermakna jika pun diadakan pilihanraya semuala, ia tidak mengubah atau menggugat apa-apa kewujudan kerajaan yang ada sekarang.

Maknanya, BN akan terus memerintah negara ini lima lima tahun lagi dan Najib juga akan kekal sebagai Perdana Menteri dalam tempoh itu.

Tidak dipastikan sama ada ini kerana adanya arahan daripada pihak-pihak tertentu atau memang hakim serta mahkamah pilihanraya ini mempunyai kecenderungan untuk memihak kepada kerajaan sedia ada, hakikatnya itulah tanggapan umum apabila melihat satu demi satu kes ditolak hanya kerana alasan teknikal semata-mata.

Jika sebelum ini PR yakin dapat menumbangkan BN dalam piliharaya, kemudian selepas pilihanraya dan keputusan diketahui, keyakinan itu beralih pula kepada sebahagian besar daripada 39 petisyen yang diyakini memihak kepada mereka, PR kini nampaknya terpaksa menguburkan semua harapan itu.

Harapan yang sebenarnya hanyalah dengan menunggu lima tahun lagi iaitu bila pilihanraya ke 14 diumumkan pula. (SH 01/08/2013)

1 comment:

  1. PRU-14?? Jangan berharaplah.. Skrip yang sama akan berulang... Selamanya rakyat ditipu & dipaksa menelan segala penipuan.. Secara pribadi saya sudah hilang kepercayaan kepada sistem demokrasi di negara ini khususnya & seluruh dunia amnya.. Demokrasi hanyalah satu sistem ciptaan yahudi untuk membendung kebangkitan sistem khalifah Islam..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...