Saturday 31 August 2013

Dialog PR, BN - Anwar Yang Terdesak Atau Pemimpin UMNO Yang Tersedak?


Dalam perutusan sempena sambutan merdeka tahun ini, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menawarkan kepada Perdana Menteri, Najib Razak supaya diadakan rundingan meja bulat antara PR dan BN dalam beberapa isu demi untuk kepentingan rakyat dan negara. Antara isu yang disentuh Anwar sebagai wajar dibincangkan bersama ialah berkaitan kaum, agama, jenayah dan ekonomi.

Meskipun Anwar secara jelas menyebut bahawa perbincangan atau dialog itu tidak berkaitan sama-sekali dengan penubuhan kerajaan perpaduan yang diheboh-hebohkan sebelum ini tetapi tawaran ini segera mengundang reaksi yang tidak menyenangkan daripada kebanyakan pemimpin UMNO.

Apatah lagi seiring dengan tawaran kesediaan mengadakan rundingan itu, Anwar juga menyatakan keterbukaan untuk melupakan perbezaan dan persengketaan selama ini serta menerima keputusan pilihanraya umum lalu dan ini seolah-olah memenuhi syarat Najib sebelum ini bahawa sebarang rundingan antara BN dengan PR tidak mungkin diadakan selagi pakatan pembangkang tidak menerima keputusan pilihanraya, malah terus mempertikaikannya.

Beberapa pemimpin UMNO lantas mempertikaikan niat dan keikhlasan Anwar yang secara tiba-tiba membangkitkan soal dialog, rundingan atau kerjasama antara PR dengan BN ini. Mereka menyifatkannya sebagai langkah terdesak Anwar setelah kalah pilihanraya dan hampir kesemua petisyen yang dikemukakan PR ditolak oleh mahkamah. Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir dan Hishammuddin adalah antara pemimpin UMNO yang terawal menolak cadangan Anwar itu sambil mempersoalkan niat serta tujuannya.

KJ dan Mukhriz yang diketahui bermusuh dalam UMNO tiba-tiba dilihat senada dan mempunyai hujah penolakan yang hampir sama. Dipercayai juga ramai lagi pemimpin UMNO yang turut menolak tawaran dialog oleh Anwar ini. Bekas Perdana Menteri, Mahathir tentulah lebih diketahui pendiriannya berhubung isu ini.

Sementara Anwar dianggap terdesak kerana mengemukakan tawaran dialog ini, sebaliknya Anwar juga berjaya membuatkan ramai pemimpin UMNO tersedak dengan kejutan yang dibuatnya ini. Beliau yang selama ini dilihat begitu keras dan tidak berkompromi dengan UMNO, bahkan sering mengucapkan perkataan "lawan tetap lawan" seolah-olah sudah berubah dan mengalah berikutan pendirian mahu berdamainya ini.

Reaksi pantas KJ, Mukhriz dan Hishamuddin yang memperlekeh tawaran Anwar itu sambil mempertikaikan niatnya, walaupun dalam perutusan Anwar sudah dijelaskan bahawa ianya demi kepentingan rakyat dan negara, jelas membuktikan mereka terkejut dah mungkin tersedak beberapa kali kerananya.

Mahathir yang sedang berehat di rumahnya sambil minum-minum petang juga mungkin lebih kerap tersedak mendengar berita ini.

Dalam mesyuarat MT UMNO petang semalam, isu itu turut dibincangkan dan mungkin paling ramai pemimpinnya mengambil bahagian serta memberikan pelbagai pandangan mengenai dialog PR dengan BN itu. Jika sebelum ini Anwar mengatakan Najib yang cuba berbaik-baik dengannya, tawaran yang dibuatnya kali ini nyata menggambarkan sebaliknya dan membuatkan mereka tidak senang dengannya.

Benarkah Anwar sedang terdesak dan kini mahu berbaik-baik dengan Najib? Mungkinkah ini petanda Anwar sudah keletihan dan mengakui usianya yang semakin meningkat tidak sesuai lagi meneruskan perjuangan menumbangkan BN? Atau ini adalah merupakan langkah awal Anwar berbaik-baik dengan BN yang mana matlamat akhirnya ialah menubuhkan kerajaan perpaduan walaupun dinafikan pada ketika ini?

Atau mungkinkah ini hanya strategi Anwar untuk meredakan ketegangan memandangkan PRU 14 masih jauh lagi? Mungkin juga ini merupakan percaturan Anwar untuk menyelamatkan kerjaya politiknya dan ingin menempatkan penyokong setianya dalam kerajaan?

Pelbagai kemungkinan boleh diramalkan mengenai isu ini dan apa yang mungkin berlaku disebaliknya. Tetapi sementara menanti yang mana satu kemungkinan itu akan menjadi kenyataan, haruslah disedari bahawa perdamaian Anwar dan Najib bukanlah sesuatu yang mustahil. Politik sentiasa memungkinkan kawan menjadi musuh dan musuh bertukar menjadi kawan.

Mahathir pernah memusuhi Tengku Razaleigh dan Semangat 46 tetapi kemudiannya menawarkan perdamaian sehingga menyebabkan Ku Li membubarkan partinya dan menyertai UMNO secara beramai-ramai pada 1996. Walaupun perdamaian itu dinamakan atas tiket perpaduan Melayu tetapi kemudian disedari bahawa ia semata-mata untuk memudahkan Mahathir menyingkir dan memecat Anwar pada 2 September 1998.

Ketika Mahathir memecat, mengaib dan memenjarakan Anwar, seluruh pimpinan UMNO menyokongnya tetapi siapa sangka apabila Pak Lah menjadi Perdana Menteri, beliau membebaskan Anwar dan menghantar menantunya, KJ ke rumah Anwar di Bukit Damansara untuk menguruskan soal passport Anwar yang perlu menjalani pembedahan tulang belakang di Jerman.

Jika Mahathir memenjarakan Anwar, kemudian Pak Lah membebaskannya, maka tidaklah mustahil Najib pula yang berganding tangan bersatu hati dengan Anwar memimpin negara selepas ini.

Kalau Mahathir boleh berbaik semula dengan Ku Li yang merupakan musuh yang diciptanya sendiri, tidaklah sukar sebenarnya bagi Najib berbaik-baik dengan Anwar kerana Anwar bukanlah musuh yang dicipta oleh Najib. Beliau bermusuh dengan Anwar hanya kerana mewarisi pusaka yang ditinggalkan oleh Mahathir untuknya. Pak Lah telah membuktikan tidak mahu mewarisi permusuhan dengan Anwar yang ditinggalkan Mahathir, maka tidaklah mustahil Najib juga berbuat perkara yang sana.

Demi survivalnya, tidak menjadi kesalahan Najib dan Anwar berbaik-baik, sama seperti tidak menjadi kesalahan ketika Mahathir berbaik-baik semula dengan Ku Li dan kemudian menukar Anwar daripada sahabat kepada musuhnya.

Sama ada dialog PR dengan BN ini akan menjadi kenyataan dan memberi kebaikan kepada rakyat dan negara atau ianya merupakan permulaan kepada penubuhan kerajaan perpaduan atau mungkin tersekat di tengah jalan dan sekadar menjadi perisa yang menambahkan masam manis santapan dunia politik kita, semuanya bergantung kepada keadaan dan perubahan yang berlaku selepas ini.

Walaupun apa pun yang bakal berlaku antara PR dan BN atau antara Najib dan Anwar, bersedialah dengan segala kemungkinan serta belajar menerima seadanya supaya apabila berlaku sesuatu yang mengejutkan nanti, tidak ada sesiapa yang tersedak lagi. (SH 31/08/2013)

9 comments:

  1. Elok lah tu daripada nak mendengar cakap Mahathir yang telah membuat Malaysia tanpa identiti dan hala tuju. Yang kaya hanya anak Mahathir...itu pun Mahathir nak kelentong juga...memang bodoh la orang Melayu ni kalau terus di biarkan.

    ReplyDelete
  2. Usul kerajaan perpaduan yang dihebohkan oleh pihak yang berkepentingan memang ada kebenarannya dan cadangan itu pula kita lihat seperti 'hidup segan mati tak mahu'. Boleh dianggapkan ianya hanyalah gimik politik bagi menguji suasana dan kecelaruan ahli fikir UMNO Baru semata-mata.

    Kita tak fikir pemimpin UMNO Baru selaku penjajah minda dan material akan bersedia menerima apa-apa cadangan dan ketetapan syarat yang boleh menggugat kedudukan mereka selaku pemerintah walaupun mereka tidak popular dihati rakyat.

    Apa yang difahami, keadaan dalam semua negeri sentiasa diancam oleh orang jahat seolah-olah mereka diberi lampu hijau untuk melakukan jenayah walaupun PDRM berusaha menyelesaikannya.

    Dalam masa yang sama mereka mahu kerajaan hidupkan balik akta ordinan dharurat dan ISA. Tapi bila dicadangkan agar ditubuhkan IPCMC mereka menolak seperti mahu melindungi anggota mereka juga terlibat dengan jenayah.

    Ianya seperti mencampakkan disel kedalam sungai Selangor. Biar pun berbuih pihak yang bertanggongjawab memberi alasan, kita tetap melihat kejadian itu sebagai sabotaj oleh pihak yang berkepentingan yang menjurus kepada matlamat menghalalkan cara.

    Perdana Menteri dan menteri-menteri sepatutnya segera mengadakan rundingan meja bulat antara kerajaan BN dan Pakatan Rakyat bagi membincangkan isu-isu yang dibangkitkan dan merumuskan satu penyelesaian yang berbangkit.

    Lupakan soal berpadu-padu.....




    ReplyDelete
  3. Kebabian anwar untuk jadi pm semata-mata, kepentingan peribadi Dan sanggup menghalalkan apa saja cara walaupun negara Rosak Dan rakyat bermusuhan seperti sekarang adalah tahap yg sangat berbeza permusuhan politik antara mahathir kuli mahathir musa mahathir-paklah malah semasa mahathir memecat anwar pun masih Ada tahap yg boleh diterima -permusuhan dalaman Dan masih kuat cintakan parti.

    Anwar bermusuh dan mahu musnahkan umno sekadar cita-cita politik peribadi setelah songsang dalam hidup.

    Oleh itu apabila tawaran perundingan dibuat sudah tentu dlm keadaan dia mahu untung Dan Ada muslihat tertentu Dan adalah wajar beberapa pemimpin menyanggahnya supaya najib tidak ditipu berkali Kali. Jika adapun agenda najib Dan anwar - umno harus berwaspada kerana kedua-dua mereka bukan Ada kualiti yg boleh dipercayai. Kedua-duanya sailing ingin menutupi bangkai gajah bersama.

    ReplyDelete
  4. Parlimen adalah tempat membina negara Dan membela rakyat yg paling tepat. Urusan negara diperhalusi, diputuskan di parlimen bukan di meja rundingan parti-parti racist Dan rakus.

    Lagipun kita tak tahu apa yg sebenarnya mereka bincangkan? Bincang lebih kepentingan mereka? Dan Ada juga yg bincang bawah meja !!!!!!! Rakyat jangan ditololkan selepas diperbodohkan berkali-kali oleh pemimpin politik korup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang gua nampak, yang korup, salah guna kuasa, penipuan pilihan raya, satu untuk kamu dan satu untuk aku dan lagi satu untuk aku, berkecainya sistem perundangan adalah pemimpin politik yang berkuasa BUKAN pembangkang.

      Amat jelas negeri 2 yang diperintah oleh pembangkang dalam keadaan baik sekali. Terbukti daripada laporan tahunan juru odit negara. So Kluangman jgn try gormal sama gua tau....

      Delete
  5. semenjak umno BARU dibawah Dr M nilai ringgit merosot

    dolu2 ringgit kita SAMA dgn dolar Singapura
    skrg 1dolar = 2.5rggit
    kita dah KALAH 150%!

    dolu2 defisit/hutang kita HAMPIR sifar
    kini sudah mncecah 600'billion!!
    sdngkan Singapura ada surplss/untung melebihi 600'billion?

    kadar jenayah/jenayah senjata API
    nak BANDING dgn Singapura jauh pnggang dr api!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedul, Lu belajar sejarah sikit...Dr m sengaja turunkan nilai rm sebenar sebaik shj memegang jawatan pm untuk menghalang pengaliran matawang ke singapura sebaliknya selepas matawang diturunkan berduyun Singaporean berbelanja Dan memakmurkan peniaga di Malaysia terutama jb.

      Itulah adalah langkah terbaik sampai sekarang

      Delete
    2. Ye ler tu... lepas tu org kita di JB menderita 1/2 mati harga brg naik menggila org tempatan terkulat-kulat nak beli.

      Kalau niat TDM tak mau duit RM mengalir ke S'pore kenapa tak dinilaikan RM = $S'pore.

      Delete
  6. yg penjual menggatal naikkan harga buat apa...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...