Monday 26 August 2013

Endless Possibilities - Ditiru Dari Israel Atau Mongolia?


Sehingga ini Najib masih berdiam diri mengenai kontroversi slogan Endless Possibilities, terutama daripada mana asalnya slogan itu sejak ia didedahkan lebih seminggu yang lalu. Ketika dikatakan bahawa slogan itu bakal menggantikan 1Malaysia yang dianggap gagal dan kabur, Najib kemudiannya menjelaskan bahawa slogan Endless Possibilities bukan menggantikan 1Malaysia tetapi akan menjadi pelengkap kepadanya.

Tetapi apabila kemudiannya didedahkan oleh blog-blog bahawa slogan itu ditiru daripada Israel berikutan Kementerian Pelancongan Israel turut menggunakan slogan yang sama, hanya Jabatan Perdana Menteri yang memaklumkan slogan itu telah diperkenalkan oleh Najib pada Forum Ekonomi Dunia di Davos, Switzerland pada Januari 2013 lagi sedangkan Kementerian Pelancongan Israel didakwa oleh JPM hanya menggunakan slogan yang sama empat bulan kemudiannya.

Dalam erti kata lain, kalau mengikut penjelasan JPM itu, Israellah yang meniru slogan Najib dan bukannya Najib yang meniru Israel!!

Hebatlah Malaysia kalau Israel boleh meniru slogan kita!!

Najib dijangka akan melancarkan slogan Endless Possibilities pada 17 September depan dan semua menteri sudah pun diberi taklimat mengenainya. Logo berkaitan slogan itu juga sudah siap untuk diperkenalkan.

Beberapa pihak termasuk Anwar Ibrahim sendiri menuntut Najib memberi penjelasan lanjut mengenai slogan itu dan kaitannya dengan negara Israel. Walaupun JPM sudah memberi penjelasan tetapi dengan pelbagai pihak terus mempertikaikan slogan itu, adalah penting penjelasan yang lebih detail keluar daripada mulut Najib sendiri. Najib tidak seharusnya berdiam diri.

Apatah lagi sejak Najib menjadi Perdana Menteri dan APCO dilantik sebagai perunding medianya, kaitan beberapa isu dengan Israel begitu kerap kedengaran. Ada saja isu yang berlaku, sering terkait dengan Israel seolah-olah peranan APCO cukup besar dan bukan sekadar perunding media sahaja.

Endless Possibilities bukan saja dipertikaikan kerana kaitannya dengan Israel tetapi juga dipercayai kempennya yang dijangka turut menelan belanja yang besar. Peranan penasihat-penasihat Najib dalam memilih slogan itu turut menjadi pertikaian dan ini mengingatkan kepada teguran Daim Zainuddin kepada Najib agar menukar para penasihatnya itu kerana gagal memberikan nasihat yang betul semasa pilihanraya umum lalu.

Kini dengan pemilihan slogan Endless Possbilities, sekali ini para penasihat Najib dipersalahkan. Mereka ini dilihat membuat perancangan yang mendedahkan Najib kepada serangan dan pertikaian umum.

Terbaru ini, belum reda dan orangramai masih antara percaya dengan tidak dengan penjelasan JPM bahawa slogan Endless Possibilities adalah slogan asli Najib, bahkan ditiru pula oleh Israel, beberapa blog dengan menampilkan paparan video yang boleh ditonton melalui Youtube pula mendedahkan bahawa slogan yang sama juga digunakan oleh kerajaan Mongolia.

Jika sebelum ini JPM dalam penjelasannya menyebut bahawa Najib sudah memperkenalkan slogan Endless Possibilities sejak Januari 2013 dan Israel pula hanya mengunakan slogan itu empat bulan kemudiannya, maklumat daripada Youtube mengenai penggunaan slogan itu oleh kerajaan Mongolia pula menyebut ia telah pun digunakan sejak 19 Februari 2012.

Malahan dalam video itu, warna yang digunakan dalam perkataan Mongolia itu mempunyai persamaan dengan warna logo Endless Possibilities yang bakal digunakan oleh Malaysia.

Kalau mengikut hujah dan logik JPM, maka bermaknalah slogan Endless Possibilities ini ditiru daripada Mongolia kerana mereka lebih awal daripada Najib menggunakannya. Najib hanya mula mengucapkan Endless Possibilities pada Januari 2013 sedangkan negara kelahiran Altantuya sudah menggunakannya sejak 19 Februari 2012 lagi.

Setelah Altantuya menjadi isu dan menimbulkan ribut besar kepada negara, kenapa Mongolia lagi menjadi pilihan? Penjelasan dari mulut Najib nampaknya semakin dituntut, slogan ini sebenarnya diciplak dari Israel atau Mongolia?

Apakah penasihat-penasihat Najib tidak peka dalam hal ini? Kenapa dalam era kepimpinan Najib ini kita asyik dihadapkan dengan Israel dan Mongolia saja? Tidak adakah negara lain yang boleh dijadikan kiblat penjenamaan?

Walaupun Israel terkenal dengan penindasan terhadap umat Islam di Palestin tetapi bangsa Yahudi menguasai banyak aspek di dunia ini, malah Amerika yang besar dan gagah itu pun berada dibawah telunjuknya kerana kecerdikan dan penguasaan ekonomi golongan itu yang kukuh dalam pelbagai bidang.

Maka tidak hairan ramai yang cenderung untuk berkiblatkan Israel kerana keinginan untuk menguasai sebahagian daripada dunia dan keghairahan ingin menonjol. Tetapi apa pula istimewanya Mongolia? Makin hebatkah Malaysia kalau meniru slogan Mongolia?

Apakah ini bermakna penasihat Najib bukan saja melihat Israel sebagai idola tetapi setelah Razak Baginda mengambil Altantuya yang berasal daripada Mongolia sebagai penterjemah untuk projek kapal selam Scorpene, mereka juga sudah jatuh hati dengan negara itu?

Sekali ini Najib terus terperangkap dan semakin tidak bebas daripada persepsi mengenai Altantuya setelah para penasihatnya sendiri secara tidak langsung mengajak kita semua mengenali lebih dekat mengenai Mongolia dan terus mengingati kematian Altantuya melalui slogan Endless Possibilities walaupun Razak Baginda, Azilah Hadri dan Sirul Azhar sudah menjadi manusia bebas. (SH 26/08/2013)

4 comments:

  1. Harap-harap jangan sampai Kerajaan Mongolia mendakwa slogan "endless possibilities" adalah idea Altantuya.

    ReplyDelete
  2. Tuan,

    segalanya mungkin, betul tu tuan.
    - LKY datang jumpa Rosmah, esok tanah melayu ditajung pagar diberi kpd singapura.
    - Dakwa dulu pembunuh Altantuya, tapi cari lubang untuk lepas di Mahkamah rayuan.

    ReplyDelete
  3. hantu Altantuya cuba memberi amran kpd najib. Najib kalau nak buat slogan biarlah guna Bahasa Melayu, jadi israel tak boleh tiru hehehe. Letaklah apa slogan pun, rakyat dah menyampah dengan BN. Slogan atau penjenamaan ini hanya membazir duit je, baik bantu rakyat susah daripada cari populariti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...