Friday 30 August 2013

Dengan 49 Kumpulan Gangster Dan 40 Ribu Ahli Berkeliaran, Masih Selamatkah Negara Kita?


Sebagaimana yang dijanjikan sebelumnya oleh Ahmad Zahid Hamidi, Kementerian Dalam Negeri akhirnya mendedahkan 49 nama kumpulan haram atau gangster yang membahayakan masyarakat dengan pelbagai kegiatan yang berkaitan dadah, peras ugut, bunuh dan sebagainya. Melalui 49 kumpulan tersebut, kesemuanya dianggarkan menpunyai keahlian melebihi 40 ribu orang.

Pendedahan oleh Ketua Setiausaha KDN, Abdul Rahim Mohd Radzi itu adalah susulan meningkatnya pelbagai kejadian jenayah sejak kebelakangan ini. Ia bukan saja melibatkan kejadian jenayah biasa yang berlaku di seluruh negara tetapi juga meniingkatnya kejadian bunuh yang bermotifkan dendam, hutang, konflik perniagaan dan sebagainya yang dipercayai dilakukan oleh pembunuh-pembunuh upahan.

Kejadian ragut dan memecahkan cermin kereta juga banyak berlaku terutama kepada pemandu wanita yang memandu berseorangan.

Yang lebih menakutkan ialah kerana kebanyakan kejadian itu berlaku ketika mangsa berhenti di persimpangan lampu merah dan ini bukan sahaja membuatkan orangramai berada dalam kebimbangan apabila ada motorsikal berada di sebelah mereka ketika menunggu lampu isyarat bertukar hijau, bahkan ramai juga takut untuk keluar rumah.

Bukan saja ahli perniagaan, pengasas bank malah guru juga turut menjadi mangsa kejadian tembak dan bunuh ini. Tidak cukup dengan bunuh menggunakan pistol, kejadian bunuh menggunakan bom juga turut berlaku.

Dalam hari-hari kebelakangan ini pula, hampir setiap hari ada saja kejadian bunuh berlaku yang seolah-olah memberi gambaran penjenayah ini langsung tidak takut atau memperlahankan kegiatan mereka meskipun berita mengenainya dilaporkan sepanjang masa dan pihak polis pula sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga walau dibelengggu dengan kekurangan anggota.

Meningkatnya pelbagai kejadian ini memperlihatkan bahawa sesiapa saja tidak lagi selamat sebenarnya. Sebab untuk membunuh nampaknya bukan lagi disebabkan pergeseran yang besar atau hutang berjuta, bahkan perselisihan kecil atau hutang ratusan ringgit pun boleh dijadikan alasan untuk mengambil nyawa seseorang.

Sementara dalam beberapa kejadian tembak dan bunuh pada peringkat awanya masih disifatkan sebagai kejadian terpencil dan negara masih disifatkan aman secara keseluruhannya, pendedahan mengenai 49 kumpulan haram dengan keanggotaan melebihi 40 ribu orang sedang berkeliaran dan boleh mengancam bila-bila masa, ianya jelas memberi gambaran sebaliknya.

Untuk sebuah negara seperti Malaysia, jumlah kumpulan gangster dan keanggotaannya yang dikeluarkan KDN itu sudah boleh dikira besar sebenarnya. Itu belum termasuk lagi kumpulan lain yang separa aktif, aktif bermusim, kumpulan kecil atau penjenayah perseorangan yang berada di luar radar pihak polis.

Jika dijumlahkan semuanya dan dibandingkan dengan jumlah penduduk negara, nisbahnya tentulah lebih menakutkan lagi.

Angka-angka yang dikeluarkan ini walaupun membuatkan rakyat lebih brhati-hati dan waspada, tetapi dalam masa yang sama ia juga menerbitkan ketakutan yang berganda. Tidak ada lagi orang yang seselesa dulu dalam mengharungi kehidupan seharian mereka. Ketakutan sentiasa menyelubungi dan menghantui sesiapa saja.

Pelancong yang ingin datang ke negara kita mungkin pula menangguhkan perjalanan mereka apabila melihat angka-angka ini. Begitu juga pelabur mungkin memindahkan pelaburan mereka ke negara yang lebih selamat.

Apa yang ingin diketahui rakyat ialah apakah langkah susulan yang diambil polis, Kementerian Dalam Negeri dan Zahid Hamidi setelah mendedahkan angka-angka yang menggerunkan rakyat ini?

Rakyat tidak mahu lagi mendengar menteri sekadar menjawab kita kekurangan anggota polis setiap kali bercakap mengenai peningkatan kejadian jenayah serta membanding-bandingkannya dengan jumlah anggota polis di Amerika Syarikat dan United Kingdom yang lebih ramai jumlahnya.

Rakyat juga tidak mahu mendengar keluhan kononnya CCTV kita masih berkualiti rendah dan tidak seperti di negara-negara maju yang menggunakan peralatan canggih dan berkualiti tinggi, lalu menyebabkan pengecaman penjenayah sukar dilakukan.

Apa yang rakyat harapkan ialah jaminan keselamatan dan tindakan proaktif pihak berkuasa. Jika peralatan dan CCTV bermutu rendah dijadikan alasan, haruslah diingat bahawa Malaysia bukanlah lagi negara miskin seperti puluhan tahun dulu.

Jika kita boleh membina KLCC setinggi 88 tingkat dan mahu membina lagi Menara Warisan 100 tingkat, membeli kapal selam Scorpene dengan harga super mahal dan membina pelbagai mercu tanda lainnya, apakah menambah anggota polis dan memasang CCTV berkualiti tinggi demi memberi kesejahteraan kepada rakyat, menjadi begitu sukar dan menimbulkan masalah?

Adalah diharapkan, sementara Zahid Hamidi disanjung dan disukai sebagai Menteri Dalam Negeri yang dilihat ada wibawa serta setiap hari pula menuai publisiti media, beliau turut juga mengambil langkah-langkah pro aktif dan jauh ke depan dalam menangani janayah yang makin meningkat ini.

Langkah-langkah konkrit dan penambahbaikan infrastruktur dalam pasukan keselamatan yang berkaitan dengan jenayah, keselamatan, penyeludupan dan seumpamanya harus diberi perhatian seiring dengan kekerapan bercakap dan muncul di akhbar atau tv.

Jika tidak, akhirnya kita hanya mempunyai menteri yang popular tetapi jenayah, tembak dan bunuh terus juga berleluasa tanpa ada hadnya. (SH 30/08/2013)

1 comment:

  1. Ni lah masalahnya. Penyakit ni macam barah. Kalau di biarkan ia merebak dan tak ada ubat untuk menyembuhkannya. Kenapa lah kerajaan biarkan perkara ini berlarutan terlalu lama. Dah parah macam ni baru nak bertindak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...