Wednesday 28 March 2018

"AHLI UMNO, PAS TIDAK HARUS TAKSUB KEPADA PARTI DAN PEMIMPIN DEMI SELAMATKAN NEGARA INI"


KIKIS SIKAP SENTIMENTAL PADA PARTI POLITIK DEMI SURVIVAL NEGARA DALAM PRU KE-14
 
1. Tan Sri Rafidah Aziz melalui entri akaun facebook beliau (Rafidah Aziz Malaysian Citizen - 24 Mac 2018) jelas menampakan rasa kekecewaan beliau terhadap UMNO/BN sejak akhir-akhir ini. Entah apa yang mendorong beliau lantang mengkritik pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak.

2. Berbagai pendapat serta peringatan beliau untuk rakyat agar tidak perlu merasa sentimental dan 'setia' kepada parti atau individu. Disamping itu juga beliau mengingatkan agar jangan sekali-kali rakyat merasa 'terhutang budi' sehingga menutup mata dan telinga menjadi 'buta tuli' terhadap perkara buruk yang melanda negara kerana setiap perkara yang berlaku dan dihadapi negara masakini akan memberi kesan buruk kepada masa depan anak cucu kita semua.

3. Tulisan Tan Sri Rafidah pasti ditujukan terus buat penyokong, ahli dan pimpinan parti politik pemerintah khususnya UMNO yang telah lama berkarat dalam diri mereka. Rakyat dan ahli UMNO khususnya diingatkan  agar jangan terlalu terikat kepada parti itu selamanya.

Saya berpendapat bahawa Tan Sri Rafidah sedang berusaha untuk meleraikan doktrin 'pemikiran karut' ahli UMNO bahawa tanpa UMNO negara akan musnah, tanpa UMNO Melayu akan mundur, akan diperintah oleh bangsa lain, negara akan dijajah, bangsa Melayu akan merempat, Islam akan hilang dari negara dan macam-macam lagi khurafat yang ditanam dalam minda ahli-ahli. 

4. Sememenangnya begitulah sifat ahli, penyokong dan pemimpin parti politik dalam soal kesetiaan, hingga sampai tahap taksub kepada parti politik dan pemimpinnya walaupun pemimpinnya jauh tersasar dari hala tuju perjuangan, mementingkan diri sendiri, menghambakan ahli-ahli, dan menyalahgunakan kedudukan. 

Saya yakin, ramai ahli parti politik itu tahu bahawa pemimpin mereka melakukan kesalahan, tetapi tidak berani menegur atau berubah kerana bimbang dianggap menderhaka, pengkhianat, jahat dan lain-lain. Justeru mereka mengambil sikap mendiamkan diri dan hanyut dalam arus parti sendiri yang semakin reput dan condong menanti rebah. 

5. Bagi saya ianya bukan saja merubah pemikiran ahli Umno tetapi merupakan juga keperluan merubah ketaksuban ahli-ahli PAS.

Ahli PAS juga tidak perlu terlalu sentimental dan taksub dengan parti dan pemimpin. Bagi saya, pandangan Tan Sri Rafidah senada dan sependapat sama dengan majoriti rakyat di negara ini yang tidak terikat dengan mana-mana parti politik. 

Golongan ini (tidak terikat dengan parti politik) dikenali sebagai  pengundi berpengetahuan (knowledge voters) dan yang akan menjadi  penentu kuasa politik dan pemenang dalam pertarungan pilihanraya. Kelompok ini adalah kumpulan terbanyak dan mewakili majoriti rakyat di negara ini. Maka kepada golongan inilah semua parti politik sibuk merayu, berkempen, memujuk dan mengugut agar mereka memberikan undi. 

6. Trend pengundi semasa tidak lagi berpaut kepada parti politik, mereka lebih cenderung melihat kepada batang tubuh calon dari parti yang bertanding itu serta isu yang diperjuangkan. Oleh itu, 'pengundi semasa' mesti melihat keutamaan dan usah tertipu dengan sandiwara mainan silap mata oleh parti pemerintah menjelang saat akhir PRU 14 nanti.

Soal ‘makan dedak’, termakan budi dengan pelbagai bantuan seharusnya ditolak tepi demi melihat perkara yang lebih utama iaitu masalah rakyat dan negara. Isu ekonomi rakyat dan negara yang semakin menghimpit, penyelewengan dalam pemerintahan negara, skandal dan korupsi, kezaliman dan penindasan adalah masalah pokok yang utama dan mesti diselesaikan oleh rakyat. 

7. Jangan kerana menjelang musim PRU ke 14, dengan pelbagai ‘habuan turun dari langit’, projek segera, pemimpin tiba-tiba hipokrit mesra dan merakyat duduk di dapur rumah rakyat. Pemimpin yang muncul hanya lima tahun sekali tiba-tiba hadir ziarah tiga empat kali dalam sehari boleh mengubah persepsi dan keutamaan kita semua.

Anggaplah itu semua adalah sementara, dan selepas PRU ke 14 semua habuan itu hanya tinggal mimpi, dan pemimpin yang dilihat ’live’ depan mata sekarang ini entah bila akan kelihatan lagi.

8. Negara kita yang disayangi ini perlukan perubahan dan sekarang adalah masanya untuk rakyat bangkit membuat perubahan bagi bina semula negara yang telah buruk di mata dunia . Sudah tiba masanya kepimpinan negara diserahkan kepada pemimpin yang tidak mementingkan perut sendiri dan parti yang amanah, adil, telus, bertanggungjawab dan jujur. Pemimpin dan parti yang sedang berkuasa menguasai kerajaan Malaysia sekarang mesti dihumban kerana telah terpalit dengan pelbagai skandal, penipuan, mementingkan diri sendiri, zalim dan menghambakan rakyat.

Kita dapat melihat contoh bagaimana negara lain telah mengubahnya dan menikmati iklim demokrasi sebenar. Malaysia perlu bergerak ke arah itu, dan pengundi bebas dari kongkongan parti adalah penentunya.

Saya melihat rakyat sedang bergerak ke arah itu sekarang.


DATO' HJ MAHFUZ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
28 Mac 2018/10 Rejab 1439H.

234 comments:


  1. Rais slams arrogance of ‘out of touch’ Umno leaders

    @Provided by FMT MEDIA SDN BHD

    Rais Yatim says everybody should speak out as it is a right enshrined in Umno’s constitution.


    GEORGE TOWN: The government’s adviser for social and cultural affairs, Rais Yatim, today launched a stinging attack on Umno, saying its leaders are arrogant.

    In an an open letter to Umno information chief Annuar Musa, the veteran politician said party leaders were out of touch and unable to accept criticism.

    “Yes, it is easy to accuse us of being out of touch with the grassroots,” he said in the letter, answering Annuar’s attack on him and former trade minister Rafidah Aziz.

    “But in reality, our leaders are the ones who are out of touch, who do not have their feet on the ground. They are arrogant, aloof and do not like to be criticised.

    “If they are criticised just a little bit, they get riled up so easily,” he said in the open letter posted on Facebook today.

    Annuar yesterday said Rais and Rafidah, who had issued statements critical of the government, were experiencing post-retirement syndrome after holding high positions in government for so long.

    He also said the duo, who once served under Dr Mahathir Mohamad, were still under the influence of the former prime minister.

    Rais said everyone had the right to speak out, and questioned whether only younger leaders were allowed to criticise the administration.

    He suggested that Umno members had not been vocal in critically addressing the controversies in the country.

    “If you can count them with just one hand, it means the rights of the members to speak out have been buried,” he said.

    Rais had in recent weeks spoken out against Putrajaya on matters such as 1MDB as well as the Anti-Fake News Bill.

    “The practice and culture of criticism, within and without the party, is a must. If not, Article 3 of Umno’s constitution will end up being old newspaper used for packaging in grocery shops.

    “To the Umno information chief, do your informing work properly. The people are anxious.

    “Rafidah and I are not dangerous. The dangerous ones are out there. Don’t allow the right to speak in Umno become just a footnote,” he added.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 100% rakyat undi PH bukan mustahil? ltu kuasa Allah & rakyat.

      Delete
    2. PAS mendakwa ada media massa di negara ini mengamalkan taktik Machiavelli apabila sengaja memutarbelitkan kenyataan pemimpin parti berkenaan dan membentuk persepsi buruk.

      Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata taktik yang diamalkan media itu ialah mencipta tajuk yang memburukkan PAS dan 'disambut' oleh tentera siber musuh parti berkenaan untuk diputar dan disebar ke seluruh dunia.

      "Lepas dibantah, maka (tajuk berita itu) ditarik balik, tukar tajuk dan minta maaf.

      "Ini taktik Machiavelli, matlamat menghalalkan cara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Idris yang juga anggota parlimen Bukit Gantang mendakwa, apa yang dipentingkan media massa itu ialah mencipta berita buruk untuk disebarkan lebih awal.

      Hal itu kerana katanya manusia lebih mudah mengingati berita terawal dan pembetulan yang dibuat selepasnya kurang diambil kira.

      "Pada mereka tidak ada dalam kamus hidup (mereka) dosa atau pahala, syurga atau neraka," katanya.

      Kenyataan itu dibuat beberapa hari selepas PAS mengecam laporan dibuat Sinar Harian mengenai pendirian parti terbabit dalam isu 1MDB.

      Tak minta dilaporkan pun

      Laporan itu memetik kenyataan dibuat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa menghadiri program dialog Anak Muda Gagasan Sejahtera di Shah Alam pada 25 Mac lalu.

      Sehari kemudian akhbar terbabit menyiarkan permohonan maaf kerana kesilapan dalam laporan berita bertajuk Pas berkecuali isu 1MDB (edisi cetak) dan 1MDB: Jangan terus hukum (dalam talian).

      Kata Sinar Harian kedua-dua laporan itu ditulis di luar konteks ucapan Abdul Hadi.

      Langkah itu mendapat pujian pemimpin kanan PAS termasuk timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ketua penerangan Nasrudin Hassan.



      Malaysiakini turut pernah dipersalahkan oleh PAS semasa melaporkan program solat hajat, munajat dan ceramah perdana di Shah Alam.

      Ia membabitkan doa yang dibaca anggota Jawatankuasa PAS Selangor yang juga penceramah popular, Ahmad Dusuki Abd Rani pada 17 Mac lalu.

      Majlis Agama Islam Selangor (Mais) menggantung serta-merta tauliah yang diberikan kepada Ahmad Dusuki pada 21 Mac bagi membolehkan siasatan dibuat ke atasnya.

      Idris berkata PAS menjadi sasaran serangan melampau media cetak dan portal berita ketika pilihan raya umum (PRU) semakin hampir.

      Baca 'Rakyat belum merasa PM daripada PAS'


      Sebenarnya kata Idris PAS tidak minta dipuji dan minta dilaporkan pun, sebaliknya hanya mengharapkan berita mengenai mereka dibuat secara jujur.

      "Tetapi yang PAS minta hanya jujur dalam pemberitaan.

      "Jika benci sangat dengan PAS, tidak perlulah kutip berita daripada PAS. Anggaplah PAS seperti tiada di persada politik di negara ini," katanya.

      Idris yang juga bekas pensyarah universiti berkata, musuh PAS menyangka parti itu "akan mati dengan fitnah".

      "Insya-Allah PAS tidak mati dengan fitnah ini, selagi PAS berpegang dengan dasar Islam. Sebaliknya pemfitnah akan mati di dalam keadaan yang hina jika mereka tidak bertaubat dan memohon maaf," katanya.

      Delete

    3. DR. HAJI RAJIEE HADI...100% rakyat undi UMNO/BN dan tolak Madey/ PH bukan mustahil? Itu kuasa Allah dan kehendak Rakyat !!!!

      Delete
    4. JUMLAH KERUSI PAS BERTANDING

      Mengikut kenyataan terkini, PAS bakal bertanding tidak kurang dari 130 kerusi. Mengikut maklumat yang diperoleh pula, kemungkinan besar PAS bertanding antara 160 hingga 170 kerusi seluruh Malaysia!


      Jumlah ini adalah yang tertinggi sejak PAS diasaskan pada tahun 1957. Jauh lebih besar dari kuantiti PRU13 iaitu sekadar 73 kerusi sahaja. Ini adalah kali pertama PAS bertanding melebihi jumlah majoriti mudah di parlimen. Dengan melihat kepada jumlah pertandingan sahaja sudah boleh menjawab kritikan yang mengatakan PAS tidak berkeinginan untuk memerintah.

      Mungkin ramai keliru dengan 40 kerusi yang disasarkan PAS. Ia hanya jumlah yang difikirkan perlu mengikut situasi semasa untuk berperanan sebagai kingmaker. Ia tidak bermakna PAS cuma mahu 40 itu sahaja. Kalau boleh, semua kerusi yang dipertandingkan oleh PAS mahu dibolot. Tetapi mengikut strategi PAS, dengan berperanan sebagai king-maker, segala janji yang ditawarkan di dalam manifesto dapat dilaksanakan tanpa perlu menanti majoriti mudah terlebih dahulu.

      ADA KERUSI PAS TIDAK BERTANDING

      Walaubagaimanapun, 170 kerusi yang bakal ditandingi tidak cukup untuk memenuhi semua tuntutan penyokong yang mahu mengundi. PAS memiliki 195 kawasan berdaftar dan hampir semua 222 parlimen mempunyai ahli dan penyokong PAS. Maka sudah tentu akan ada beberapa kawasan yang tidak ditandingi oleh PAS atas faktor strategi dan sebagainya. Situasi sama juga berlaku di peringkat DUN.

      Justeru itu timbul persoalan dari penyokong dan pengundi PAS; Sekiranya tidak ada calon PAS atau Gagasan Sejahtera yang bertanding di tempat mereka, maka parti manakah yang perlu mereka pilih? Adakah BN? Adakah PH? Adakah parti Bebas? Adakah melakukan #undirosak? Adakah tidak turun mengundi? Atau adakah menukar tempat mengundi?

      Kesemua jawapan di atas adalah salah! Tiada jawapan yang objektif bagi persoalan ini. Jawapannya bersifat subjektif dan memerlukan pertimbangan dibuat dengan waras oleh pengundi.

      Soalan mengenai perkara ini pernah ditanya di dalam satu program baru-baru ini. Maka Presiden PAS menjawab haruslah memilih yang paling kurang mudaratnya.

      MENGUKUR MUDARAT

      Definisi darurat haruslah difahami mengikut perspektif Islam. Perkara ini dibahaskan di bawah tajuk Maqasid Syariat. Sarjana Islam mengkelaskan darurat kepada lima bahagian yang dinamakan sebagai ضروريات الخمس (Lima Darurat). Ada yang menyenaraikan enam.

      Lima darurat itu adalah:
      1. agama,
      2. nyawa,
      3. akal,
      4. keturunan/maruah, dan
      5. harta.

      Secara disiplin, darurat ini perlu disusun mengikut tertib di atas. Sekiranya bertembung antara darurat, maka yang atas perlu didahulukan mengatasi yang bawah. Agama perlu didahulukan mengatasi nyawa dan harta. Nyawa perlu didahului mengatasi akal dan begitulah seterusnya.

      Maka dalam bab memilih parti dalam pilihanraya, perkara pertama yang harus dipertimbangkan adalah soal masadepan dan nasib agama. Parti mana yang paling mengikut, menjaga dan memperjuangkan agama wajib menjadi pilihan.

      Parti yang memperjuangkan agama secara tepat lebih baik dari yang memperjuangkan secara kurang tepat. Parti yang memperjuangkan secara kurang tepat lebih baik dari yang hanya mempergunakan agama untuk tujuan politik. Parti yang mempergunakan agama lebih baik dari yang langsung tidak mempedulikan agama. Dan yang tidak mempedulikan agama lebih ringan berbanding yang memusuhi agama.

      Sekiranya berlaku persamaan dari sudut agama antara parti yang bertanding, barulah melihat kepada darurat yang kedua pula iaitu nyawa. Tetapi jika perbezaan sudah dikesan dari sudut kepentingan agama, maka cukup dengan itu untuk menentukan pilihan kita. Tidak perlu lagi membandingkan dengan darurat yang lain.

      Delete
    5. APLIKASI DI KAWASAN YANG TIADA PAS

      Saya berani katakan dan bertanggungjawab atas kenyataan ini, bahawa PAS merupakan parti yang paling baik dalam menjaga agama di negara ini. Walaupun masih banyak kekurangan bagi parti ini, tetapi inilah yang paling baik berbanding yang lain.

      Tetapi bagaimana jika PAS tidak bertanding di tempat kalian? Parti manakah pula yang perlu dipilih?

      Kaedah mengukur mudarat masih perlu dijalankan. Katakan berlaku pertembungan dua penjuru antara BN dan PH. Pertimbangan harus dibuat berdasarkan pihak mana yang yang paling memberi manfaat atau setidaknya, paling kurang mudaratnya terhadap agama.

      Antara yang mempergunakan agama atau yang tidak serius beragama dengan yang memusuhi agama, lebih baik yang mempergunakan agama. Sekurang-kurangnya agama digunakan walaupun niat mereka tidak ikhlas. Jika memilih yang berniat jahat terhadap agama, lebih mengancam kedudukan agama di negara ini.

      Ada yang mengatakan pihak mempergunakan agama itu adalah munafik manakala yang menentang agama pula kafir. Maka kafir lebih ringan dari munafik. Perkara ini pernah diajukan kepada Presiden PAS. Jawab beliau, Nabi SAW dulu memerangi kafir yang menentang Islam, tetapi membiarkan munafik bersama dengan Islam.

      IBRAH PERANG ROM-PARSI

      Al-Quran merekodkan kisah pertembungan antara Rom dan Parsi di zaman Nabi SAW menerusi surah Ar-Room. Bagaimana Nabi SAW dan orang beriman menyokong Rom dan bergembira dengan kemenangan Rom ke atas Parsi. Firman Allah SWT:
      غُلِبَتِ الرُّومُ
      فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ
      فِي بِضْعِ سِنِينَ ۗ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ ۚ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ
      Orang-orang Rom telah dikalahkan.

      Di tanah yang paling rendah; dan mereka sesudah kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya.

      Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira -
      [Ar-Rum:2-4]

      Ayat ini boleh dijadikan iktibar dalam memilih pihak yang tidak memperjuangkan Islam. Walaupun kedua pihak ini tidak mewakili Islam, namun secara politiknya Nabi SAW menyokong Rom berbanding Parsi. Ini kerana Rom adalah lebih baik daripada Parsi dari beberapa segi. Yang paling utama kerana Rom adalah penganut Kristian yang merupakan agama samawi yang turut mempercayai Allah secara asas. Sedangkan Parsi adalah penganut Majusi yang menyembah selain Allah iaitu api.

      Sikap kedua pihak ini terhadap Islam boleh dinilai jelas melalui utusan dakwah yang dihantarkan oleh Nabi SAW. Ketika surat dihantar kepada Maharaja Rom Heraclius, beliau hampir-hampir beriman tetapi dihalang oleh pembesarnya. Lalu beliau menolak dengan baik. Tetapi ketika menghantar surat kepada Maharaja Parsi bernama Khosrow II, beliau telah mengoyak surat tersebut tanpa habis dibacakan. Menunjukkan kebencian Parsi terhadap Islam.

      Islam lebih memilih Rom kerana mereka lebih rendah mudarat berbanding Parsi. Namun bukan bererti mereka bersetuju dengan Rom, kerana pada akhirnya Islam turut berperang dengan Rom seperti yang berlaku dalam perang Mu'tah, Tabuk dan perang-perang selepas kewafatan Rasulullah SAW. Dengan menyokong satu pihak yang lebih ringan mudarat, Nabi SAW telah berjaya mengurangkan ancaman kepelbagaian musuh terhadap Islam.

      Maka mengambil kira dari sudut ini, perlu untuk kita mengundi pihak yang lebih ringan mudarat terhadap Islam sekiranya tiada pilihan yang lebih baik. Dr Yusof al-Qrdhawi ketika ditanya apakah perlu untuk orang Islam di negara minoriti muslim mengundi, maka jawab beliau ya, bahkan wajib untuk memilih pemimpin yang paling kirang mudarat terhadap Islam.

      Delete
  2. Setuju sgt budaya ketaksuban pada parti amat tidak sesuai lagi diamalkan..contohnya macam kejora tu ,Patut sikap taksub kejora kepada rosmah ni dah molek dah dibuang dekat2 pru ni.dah nak mampos dah pon umno.elok ler awal2 lari en.kejora oiiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taksublah sebab syurga pas tu dah dekat sgt terletak di seberang sungai golok saja.

      Delete
    2. Assalamualaikum,

      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,, Malam Semalam TV 3 suku memaparkan berita Najib melawat sebuah sekolah pondok tahfiz di Jitra Kedah sambil menyampaikan bantuan kepada sekolah tersebut,Najib juga mengumumkan bantuna kepada sekolah sekolah pondoh/Tahfiz serta mengumumkan peruntukan untuk membaikpulih masjid masjid di Kedah.Dalam ucapannya Najib mengajak rakyat mengamalkan wasatiah dalam kehidupan seharian.Yang saya tak dengar ialah ucapan untuk mengajak rakyat kembali kepada kehidupan yang dikawal sepenuhnya oleh Islam, atau bercarahidup dengan carahidup Islam.Tidak kedengaran Najib bercakap pasal mematuhi hukum ALLAH, tidak ada langsung pengakuan Najib untuk menyokong RUU 355.



      Lantaran itu , saya berpendapat ajakan Najib kepada Wasatiyah hanyalah cubaan Najib memancing rakyat sambil menabur umpan kebendaan yang selama ini digunakan setiap kali PRU oleh Umno sejak zaman Mahathir lagi.Tiada keikhlasan dari tindakan Najib tersebut.

      Untuk itu, sebagai peringatan marilah kita mengambil peringatan akan apa yang pernah disebut oleh Prof Dr.Redzuan Tee Abbullah yang mengatakan kemuncak perjuangan Islam ialah menyokong RUU 355.Jadi selagi Najib atau sesiapa jua pun tidak mahu menyatakan pendiriannya pasal RUU 355, tak usah peduli apa saja yang mereka kata dan janji.

      Wasatiah yang Najiib anjurkan tidak meletakkan dia kepada perjuangan Islam lagi dan perkara ini amat mudah difahami.Najib mahu kekalkan kuasanya pada ketika umat Islam semakin sedar kekurangan Islam dalam negara dan terdapat sekelompok kecil umat Islam yang mahukan liberal sejagat menolak sekular yang diamalkan Najib,maka Najib perlu mencari sokongan di kalangan umat Islam yang semakin sedar ini, lantaran wasatiah digunakan untuk tujuan mengkaburi mata umat Islam.

      Jangan tertipu dengan wasatiah sama jangan tertipu dengan dakyah tokong yang sama sama didengari sekarang.

      Delete
  3. Ahli2 umno perlu sedar bahaws umno yg ade hari bukan umno baru yg ditubuhkan oleh tun madey...umno yg ade umno najib...

    ReplyDelete

  4. You must be Jho-king: Low says US government has no idea how to take care of his super yacht
    @Coconuts

    Low Taek Jho, aka Jho Low, the man at the center of accusations by United States investigators of siphoning US$4.5 billion from the Malaysian government’s sovereign wealth fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB), is currently fighting the Department of Justice’s seizure of his US$250 million (RM1 billion) yacht.

    Currently, the DoJ intends to move the yacht from where it is currently moored in Bali, Indonesia, to the United States.

    Low has now called into question the DoJ’s ability to “maintain or market a luxury yacht as unique and distinctive as the M/Y Equanimity,” as per his lawyers earlier this week.

    Well, la dee dah. Malaysia’s most awkward diamond gifter, slash one-time friend of Jamie Foxx, slash Paris Hilton party pal in a post-Nicole Richie world, reckons that the uncouth Philistines over at the DoJ don’t know their port from starboard.

    Concerned that these lowly civil servants might use the wrong silverware when dining aboard the floating 300-foot castle you’ve allegedly bought with ill-gotten gains drained from a fund meant for Malaysia’s development?

    According to Bloomberg, Low’s legal team wrote that the government’s intention in “reducing the number of crew members from more than 20 to just eight, a number so low that it would endanger the lives of the crew on board and wreak havoc on the condition of the yacht.”

    Additionally, the DoJ intends to sell the yacht in the US, where according to his lawyers, the market for luxury yachts is “anemic” through the end of the fall, according to their filing in a Los Angeles federal court, when compared to other locations such as Monaco or Barcelona.

    Pray, do tell us more on emergent super yacht re-sale markets, legal team! Superyacht Flippers sounds like a terribly titled show featuring what sounds like equally terrible people.

    For their part, the US has said in their court request for custody of the Equanimity that a 2017 Global Superyachts Market Analysis report stated that North America held a 45% market share for the sale of such floating monstrosities.

    In June, the US government filed a second round of forfeiture lawsuits targeted at asset recovery of goods they claim were acquired with money stolen from 1MDB.

    This includes the super yacht at the center of this week’s custody battle, which Low bought in 2014.

    Other items that the government has listed include a US$1.29 million heart-shaped diamond and a US$3.8 million diamond pendant he gave that year to his then-girlfriend, model Miranda Kerr.

    Wow – wait Bloomberg – did you just say “girlfriend”? Look like the King of the Friendzone was low-key dating Lady Dimples McSnapchat, who was between marriages to Orlando Bloom and current husband Evan Spiegel (founder of Snapchat).

    Kerr has since returned the diamonds.

    Other assets linked to stolen 1MDB funds include real estate in London, New York and Beverly Hills, a stake in EMI Music Publishing and a $35 million Bombardier Jet.

    After the DoJ filed their lawsuit against the yacht last year, Low told its crew to keep it away from countries such as Singapore and Australia, whose governments were likely to seize the vessel, and instead stick to “safe” places such as Cambodia and Vietnam, according to US government filings.

    The yacht was seized last month after it was moored off of Bali, after the US government asked for assistance from their Indonesian counterparts.

    ReplyDelete
  5. Pemimpin yang terpalit dengan banyak sekali skandal yang sudah diketahuai seantero dunia harus ditukar...

    ReplyDelete
  6. Macam macam halangan untuk ph dalam perjalanan untuk hapuskan penjahat dalam umno di malaysia..

    1-risiko pembubaran parti bersatu

    2-isu persepadanan semula spr

    3-kewujudan akta baru "fake news" untuk menutup suara para pembangkang

    4-wujudnya parti lebai yg sekadar nak jadi penasihat (pertandingan 3 penjuru)

    5-dedak yang ditabur sewenang wenangnya sebelum pru(cash is king)

    6-ramainya golongan penjawat awam kanan dalam kerajaan turut bersekongkol...

    7-masyarakat di kampung dan pendalaman ramai yang masih belum paham situasi dan isu utama yang dibawa pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,, Selawat dan Salam ke atas Junjungan,

      Pada ketika macai tokong semakin ghairah menyerang PAS dengan peluru kosong mereka, PAS dikesan sedang berrgerak maju dalam menyiapkan diri untuk menghadapi PRU 14.Tiada keraguan tentang itu.Bebarapa berita menjelang PRU nampaknya menunjukkan kelainan dari berita berita sebelum PRU 13 dan sebelumnya dulu.Kalau dulu pada ketika menjelang PRU, berlambak berita ahli PAS keluar parti dan menyertai Umno, kali ini yang mendahuli berita itu ialah ahli PH samaada dari PAN, Bersatu atau PKR keluar parti dan menyertai PAS.Dan Najib pula sedang menjaja wasatiahnya yang mininggalkan hukum ALLAH untuk meraih sokongan dari umat Islam.Kesemuanya ini tidak sesekali menjejaskan persiapan PAS berdepan dengan PRU 14, PAS terus bergerak maju untuk menyediakan diri kepada keredhaan Illahi.



      PAS sebagai jemaah Islam tidak sesekali akan tunduk kepada pejuangan liberal yang mahu mengubah pendirian PAS dan tak akan sesekali berkompromi dengan sesiapa saja yang menolak hukum ALLAH,samaada Umno atau mana mana parti dalam PH yang mirip kepada liberal.Tidak sama sekali.

      Rakaman audio Nik Abduh dan anak derhaka yang baru diviralkan oleh macai tokong tak akan menjejaskan perjalanan menuju keredhaan Illahi sama seperti ketika Umno menyebarkan video sex Anwar Ibrahim dan berita skandal sex Azmin Ali dulu.

      Cerita PAS berpecah kepada 2 kumpulan juga tidak akan menjejaskan soladiriti PAS .PAS sudah mengumumkan akan bertanding tidak kurang dari 130 kerusi dan PAS akan tetap dengan keputusan itu walaupun macai tokong yang beriya iya memberitahu ahli PAS, PAS berpecah 2, macamlah dia lebih tahu apa yang berlaku dalam PAS lebih dari ahli PAS sendiri.Macai tokogn ini lebig lebih sebab mereka semacam bodoh dan buta kerana ketika PAS diganggu oleh parasit dulu, Ahli PAS sudah mengetahuinya tapi kali ini ahli PAS cuba diberitahu kepada perkara yang tidak ujud oleh macai tokong, mereka ingat mereka licik tapi sebenarnya tongong!

      Macai tokong juga semacam tidak sedar yang berdepan masalah ialah parti mereka, Ahli PKR keluar parti masuk PAS, ahli Bersatu keluar parti masuk PAS, ahli PAN keluar parti masuk PAS, kesemua berita begini menunjukkan yang bermasalah ialah parti mereka tapi mereka sibuk ambil tahu hal rumah tangga PAS.Kalau PAS nak bergabung dengan Umnopun , kenapa mereka sibuk?

      Pergi perbetulkan parti kau dulu, ngok! sebelum nak sibuk sibuk ambil tahu hal orang yang tidak menjejaskan sesaipa pun kalaupun benar dakwaan itu.

      Apa pun PAS tetap akan melangkah dan terus melangkah menuju keredhaan Ilahi sekalipun diserang tak henti henti lebih lebih lagi yang menyerang itu hanya dengan peluru kosong yang tak meninggalkan apa apa kesanpun....

      Delete
  7. Mahathir Sakit Hati Bila Najib Uruskan Negara Lebih Hebat Daripadanya
    Sebelum ini , tidak dapat dinafikankan bahawa kita acap kali mendengar ucapan-ucapan yang penuh dengan semangat perjuangan nasionalisme yang seakan sudah tiada orang lain lagi yang betul-betul dinamakan pejuang dalam Negara ini untuk meletakkan ABATA dipersadanya.

    Bagaimana kita boleh mentafsirkan sedemikian, sebelum ini beliau dikatakan Ultra Melayu dan kini rakyat telah melihatnya telah terbalik songsang dengan dasar-dasar yang diperjuangkan bersama DAP telah menjurus kepada amalan sosialisme-komunisme yang tidak percaya kewujudan Tuhan.

    Rakyat semuanya tahu bahawa DAP pula sebuah parti yang berdasarkan ideologi dialectical materialistik yang wujud dari fahaman sekularisme yang extreme iaitu atheisme, fahaman yang tidak percaya kepada kewujudan Tuhan sebagai penguasa sekelian alam.

    Asas ideologi DAP adalah sosialisme-komunisme (PKM) yang disador dari ajaran Karl Marx (Das Capita), Frederick Engels (Proletarian), Lenin dan Mao Tse Tung (Peasants Society) yang mana menjadi acuan dasar perjuangannya sekarang.

    Rupanya dalam diam sedikit demi sedikit dasar-dasar perjuangan yang dilaungkan itu telah tercabut dari mindanya apabila melihat “lambakan harta” Negara yang berada dihadapan matanya, dimana “harta” tersebut telah dijaga dengan amanah bagi pemimpin tertinggi sebelum ini.

    Bermula dari tahun 1980, sinar “harta” mula berkilau dikelopak mata sehingga memikirkan apakah cara terbaik untuk mendapatkannya tanpa dikesan oleh rakyat Malaysia. Meletakkan dasar tidak popular dalam pemerintahannya dan mengenakan sekatan yang ketat adalah cara terbaik difikirkannya.

    Bermulalah sifap ego menguasai diri, bongkak dan sombong dalam melakukan setiap keputusan tanpa memikirkan nasib rakyat yang berada dibawah. Dasar yang diperkenalkan hanya untuk kronisme dan nepotisme dilakukan tanpa sekatan.

    Dasar mengkayakan individu itulah punca setelah 22 tahun memerintah Tun M masih obses untuk mencampuri urusan pentadbiran dua Perdana Menteri selepasnya dan terus memungkiri janjinya untuk tidak mencapuri urusan pentadbiran Negara.

    Kerakusannya itu telah meyebabkan hutang Negara miningkat untuk 6 tahun yang pertama berbanding tahun tahun sebelumnya. Zaman itu hutang Negara meningkatkan lebih dua kali ganda nisbah hutang kepada KDNK dalam beberapa tahun sahaja.

    Sebahagian besar masalah-masalah yang dilakukan Mahathir (ketika jadi PM) diwarisi kepimpinan Umno selepas Dr Mahathir bersara. Masalah-masalah Mahathir seperti MAS, PROTON, konsesi tol, LRT-PUTRA, IPP, projek berat sebelah, bail out syarikat kroni dan bermacam-macam lagi yang perlu dipikul pentadbiran PM Najib ketika ini.

    Pada tahun 1986 – iaitu 5 tahun selepas Mahathir menjadi PM, 27% dari bajet tahunan persekutuan digunakan untuk membayar hutang sahaja. Jadi mana mungkin keperluan untuk rakyat dapat dilaksanakan dengan baik.

    Sekarang setelah tidak lagi mempunyai kuasa Mahathir mula mencari kesalahan orang lain berkaitan dengan bebanan yang ditinggalkan untuk dibersihkan oleh pemimpin sekarang. Bebanan yang mengunung akibat kegagalan melunaskan tanggungjawab nya kepada rakyat satu ketika dahulu,

    Bagi Mahathir , Najib perlu dipersalahkan, Najib akan membangkrupkan Negara, Najib lakukan pembaziran kerana tidak menggunakan kaedah konsesi dalam setiap pembangunan dilakukan sebagaimana dilakukannya dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar karikatur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kini muncul di akhbar di Thailand.

      Menerusi akhbar Inggeris Thailand, The Nation hari ini, Najib digambarkan seperti watak “Pinocchio” - kanak -kanak ‘kayu’ - yang hidungnya bertambah panjang setiap kali dirinya berbohong.

      Kartun itu dilakarkan oleh Stephff, yang memaparkan Najib berpakaian baju Melayu tradisional sedang menghayunkan kapak ke arah hidungnya sendiri yang telah menjadi sebatang pokok yang mempunyai tiga dahan.

      Dahan itu mewakili “rasuah”, “skandal 1MDB” dan “skandal kapal selam Scorpene”.

      Kartun itu juga memuatkan sebatang pen “kebebasan media” yang tercalar dan sebatang pensel yang tertera perkataan “kartunis Zunar “ atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque yang hampir putus.

      Kartun itu berjudul "kerajaan Malaysia memperkenalkan rang undang-undang berita palsu."
      ----------------------------------------

      Berita di atas selari dgn apa yg Tun Mahathir ucapkan hari ini di perhimpunan aman Bersih yg melabelkan Najib sebagai 'Monster pemusnah negara & rakyat'. Najib akan dijemput dgn segala penghormatan di mahkamah oleh kerajaan Pakatan Harapan apa bukti kerajaan Arab Saudi derma RM2.6 bilyon.

      Delete
    2. Hidung wak kojola kengkang taklah panjang mcm tu.
      Hidung wak kojola kengkang bulat saja mcm ni @@

      Delete
    3. Najib hebat?

      Kau tak malu ke najib kau tu asyik2 dihina oleh orang luar?

      Oh..orang takde maruah macam kau memang takde rasa malu. Bila sifat malu dah takde, maksudnya iman lebih nipis dari kulit bawang!

      Patut pun seronok jadi pengsubahat dan pengkhianat kpd negara ini!

      Kecik2 tak nak jadi babi..bila besar mengaku jadi pejuang rakyat..kah kah kah

      Delete
    4. ha ha ha...joke of the day!

      Delete
    5. a retard praising another retard!

      Delete
    6. Mak cik felda pon dah start kutuk najib masa dok beli ikan kat kedai..lagi ada macai 2kupang nak cakap najib hebat ke??

      #Abis ler najib kali ni.

      Delete
    7. Pejuang rakyat atau pejuang dedak?

      Delete
    8. pejuang tekak dan pejuang pungkok

      Delete
    9. Copy paste si Jongos Umno/Bn yang pakai nama Kejora, Geng Najib, Pejuang Rakyat dan mcm mcm lagi perlu di bantutkan. Pada tempat tempat nya, perlu di kentutkan.

      Kebanyakkan nya ada lah pendapat, bukan fakta, dan termasuk dalam definasi berita palsu bila bukan "pakar Umno/Bn" yang meng "determine"kan nya.

      Contoh nya ia ayat permullaan komen itu - "Mahathir Sakit Hati Bila Najib Uruskan Negara Lebih Hebat Daripadanya."

      Sabenar nya bukan Tun Mahathir "sakit hati" tapi "jijik, meluat" apa yang Najib buat.

      Delete
  8. Mahathir Mohamad dan PPBM kerana menyifatkan “pengurangan rizab asing” Bank Negara Malaysia (BNM) dari 2013 hingga 2016 sebagai satu “skandal”. Tetapi pada masa yang sama Mahathir lupa dengan berapa banyak skandal kronisme yang berlaku dizamannya.

    Apa lagi yang mampu dilakukan oleh Mahathir sekarang setelah bersama sama DAP dalam kepelbagaian usaha untuk menjatuhkan kerajaan. Pelbagai kenyataan tidak logic dikeluarkan berkaitan dengan hutang Negara yang tidak sehebat hutang yang ditanggung dizamannya.

    Pembohongan dilakukan tanpa dikira relevannya asalkan dapat memburukkan kerajaan. Sebagaimana yang diperkatakan berkaitan hutang Negara. Pembangkang telah membohongi rakyat dalam banyak aspek maklumat yang berkaitan

    Pembangkang tetap tak putus asa nak tabur fitnah asalkan dapat membangkitkan kemarahan rakyat kepada kerajaan. Selepas memfitnah konon hutang negara bakal cecah RM1 Trillion dan negara akan bankrap.

    Pada kali ni mereka perhebat fitnah mengatakan hutang negara mampu cecah RM2 Trillion menjelang 2028. Pembangkang semakin gila sekarang, kegagalan untuk menjatuhkan Najib sudah mencapai masa 5 tahun tanpa hasilnya.

    Malah Najib bertambah kuat dan meneruskan pembangunan tanpa kaedah konsesi dan tiada membebankan rakyat sebagaimana dilakukan oleh Mahathir satu ketika dahulu. Kesakitan hati Mahathir terserlah apabila pembinaan lebuhraya Pan Borneo yang menggunakan dana kerajaan dan tanpa ada sebatang tol pun didirikan.

    Untuk pengetahuan, setakat 31 Disember 2017, jumlah hutang kerajaan berjumlah RM686 billion dan berada pada paras 50.8% daripada KDNK negara. Kalau nak dibandingkan, Malaysia masih berada pada peratusan yang munasabah berbanding negara lain, contohnya US 105.4%, Singapura 112%, UK 88.3%.

    Mengapakah Mahatir begini, seharusnya kita tahu bahawa Mahathir bukan la saorang pejuang atau nasionalis, dia merupakan saorang kapitalis yang mana hanya memikirkan setiap perlaburan yang dikeluarkan mahu pun untuk rakyat dan rakyat terpaksa membayarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Majalah Terkemuka Dunia 'The Economist' pun melaporkan & mendakwa Najib akan "menafikan pilihan pengundi" antaranya melalui gerimander dan pembahagian sempadan pilihan raya.

      Laporan itu mendakwa ini kerana Najib bimbang pengundi tidak akan memilih BN ekoran isu 1MDB.

      “Di kebanyakan negara, kerajaan yang membenarkan AS$4.5 bilion hilang dari agensi pembangunan negara akan bergelut untuk menang dalam pilihan raya semula. Tetapi dalam pilihan raya di Malaysia, pengundi tidak diambil kira sangat," dakwa laporan itu.

      Satu dunia mengecam KERA2jaan Najib bn-umno,

      Delete
    2. Kiri badak kanan pun badak

      Delete
    3. Kiri badak kanan pun badak
      Wak kojola kengkang dok kat tengah...

      Delete
    4. Badak pon teringin nak pakai emas berlian...cittttt

      Delete
    5. "dari 2013 hingga 2016 sebagai satu “skandal”, kata si Mamat Tonjol geng Najib.

      Oooomak, betapa banyak skandal di zaman Najib - 1MDB, tanah FELDA Jalan Semarak, RISDA beli harta lebih tinggi dari harga pasaran, peristiwa di hotel Port Dickson, macam macam lagi.

      Bagus Said Keruak kata boleh cakap pasal 1MDB dengan meng"quote" DoJ. Amboimak, Kenyataan Akhbar DoJ 15 June 2017 kata ada dokumen 251 mukasurat depa kemukakan ke mahkamah US berkaitan pensitaan harta yang di percayai terlibat dengan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

      "MO1" di sebut 16 kali dalam dokumen itu. DoJ kata depa dah tukar fokus kapada "the criminal aspects of their 1MDB investigations.

      Kita harap depa keluarkan lagi Kenyataan Akhbar bila tarikh Pru14 di umumkan. Dan beri butiran penuh "MO1" itu serta jenyah2 yang di lakukan nya. Bravo bila depa buat begitu.

      Delete
    6. Hampa berkuasa sekarang. Buat apa cakap2 sj ttg kesalahan TDM. Tubuh RCI ka, siasat dan dakwa Tun tu. Polis, AG dan semua agensi kerajaan akan beri kerjasama. pH lain la. Buat laporan kena tangkap dan dakwa.
      Najib hebat dlm mencuri duit rakyat. Ambik bini org. Berbohong pun x hebat. Selalu kantoi

      Delete
  9. Mana tidaknya sebelum ini, dalam manifesto pilihanraya yang dibentangkan telah memperuntukkan janji untuk rakyat dalam penghapusan tol diseluruh Negara. Bagi pemerhati politik ianya sesuatu yang tidak mampu dilakukan oleh pembangkang.

    Kenyataan ini hanya bertahan tidak sampai sebulan sahaja, Mahathir telah melakukan pusingan bukan lagi 360 darjah, tetapi telah terbalik kuang untuk menolak cadangan untuk menghapuskan tol yang mana dikatakan Negara akan kerugian hasil yang banyak.

    Bercakap kepada Sunday Times (akhbar Singapura) Mahathir berkata:

    “…Saya katakan, kita perlu mengekalkan jalan bertol. Anda perlu membina lebih banyak jalan kalau hapus tol…Tetapi mereka mahu populariti, jadi mereka lebih suka menjanjikan perkara ini…”

    Apa maksud semua ini? Maknanya janji hapuskan tol hanya janji untuk raih populariti. Adakah PH sengaja bermain politik dengan menjaja nasib rakyat hanya untuk mendapat sokongan dan undi semata-mata?

    Ini bukan kali pertama Mahathir buat u-turn. Sebelum ini pun, Mahathir sendiri akui PH tidak dapat tunaikan kesemua janji yang dibuat keterlaluan kerana faktor kewangan. Jadi masih mahu percayakan Mahathir dan Pakatan Harapan untuk mentadbir negara?

    Dangkalnya kenyataan Tun Mahathir apabila berkata negara tetap boleh dibangunkan walaupun tanpa GST. Tapi, sebelum terlalu yakin dengan ‘kepandaian’ diri sendiri, Tun Mahathir perlu menjawab dulu pertanyaan Bank Dunia, dari mana sumber pendapatan akibat kehilangan hasil lebih RM20 bilion apabila mansuhkan GST.

    Pengurus Bank Dunia bagi Malaysia, Faris H. Hadad-Zervos juga pernah bangkitkan persoalan apakah Malaysia selamanya ingin bergantung kepada komoditi sedangkan harganya juga tidak menentu mengikut pasaran dunia.

    Kalaulah benar GST ni tak bagus, adakah ini bermakna pemimpin kesemua 160 negara ‘kurang bijak’ sebab laksanakan GST. Kalau begitu, mungkin Tun Mahathir boleh buka kelas ‘mengajar’ ekonomi kepada pemimpin 160 negara tersebut bagaimana untuk mendapatkan sumber pendapatan.

    Jadi tidak hairanlah mengapa pendapatan dari tol perlu diteruskan dan terbatal dalam manifesto pembangkang . Nampak gayanya penyokong pembangkang kena “kencing” hidup-hidup oleh pemimpin kapitalis dalam pembangkang.

    Sebenarnya rakyat mesti mengakui bahawa Najib adalah pemimpin yang mewarisi segalanya, mewarisi kesabaran Tun Abdullah Badawi (Pak Lah), karisma Datuk Seri Anwar Ibrahim (Anwar), ketegasan Tun Hussein Onn dan kelicikan TM serta kebijaksanaan ayahandanya, Tun Razak.

    Hakikatnya Mahathir terpaksa mengakuinya sendiri mengakui bahawa anak didiknya, DS Najib ternyata muncul lebih baik daripada yang beliau sangka.Terpaksa mengakui hakikat DS Najib menguasai dan memimpin UMNO dengan lebih hebat dan mengaku DS Najib menguruskan negara lebih baik daripadanya.

    Tempoh pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, selama sembilan tahun setakat ini, ternyata cukup berjaya,malah dalam banyak hal telah berjaya mencipta legasi yg jauh lebih baik dari era sebelumnya

    Malah tidak keterlaluan jika di katakan Pencapaian 9 tahun pentadbiran DS Najib itu ternyata SUDAH MENGATASI pencapaian Mahathir selama 22 tahun pemerintahannya.

    DS Najib ternyata sangat cekal dan komited dgn visi dan agenda TRANSFORMASINYA,dan tidak berhenti usaha membawa pembangunan dan pentadbiran BERKONSEPKAN “DAHULUKAN RAKYAT”ke arah masa depan lebih baik DAN LEBIH HEBAT lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak berjaya menggemukkan diri..

      Delete
    2. The anti-fake news bill, which must be approved by parliament, calls for penalizing those who create, offer, circulate, print or publish fake news or publications containing fake news with a 10-year jail term, a fine of up to 500,000 ringgit ($128,000) or both.
      The bill defines fake news as "any news, information, data and reports which is, or are, wholly or partly false whether in the form of features, visuals or audio recordings or in any other form capable of suggesting words or ideas." It covers all mediums and extends to even foreigners outside Malaysia as long as Malaysia or its citizens are affected.
      -----------------------------------------------

      Petikan di atas mendapat liputan berita seantero dunia dan telah disusuli dgn kecaman hebat antarabangsa.

      Regime umno-bn najib kemudian mula panik & gelabah sehingga Si Salleh Ketiak terpaksa keluar kenyataan pemfailan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat(DOJ) berkenaan 1MDB tidak akan digolongkan sebagai berita palsu. "Anda boleh petik mereka (DOJ), apa yang mereka kata, berdasarkan laporan itu. Ia tidak tergolong sebagai berita palsu.

      Delete
    3. U turn disediakan bg membolehkan kita sampai ke destinasi dgn selamat dan cepat. Tidak buat apa ada tpt u turn di jalan2.

      Delete
  10. Anda Tidak Boleh Percaya Kaki Kleptokrat
    Beralih dari rasuah kepada perkauman, anda melihat Mahathir. Jika anda berfikir tentang nepotisme dan kronisme, anda akan melihat Mahathir. Jika anda terfikir tentang penahanan dan perbicaraan yang tidak adil, anda akan melihat Mahathir. Jika anda membayangkan sebuah badan kehakiman yang tidak adil, anda akan melihat Mahathir.

    Pembangkang bercakap mengenai kesaksamaan tetapi Mahathir hari ini mempertahankan layanan istimewa. Pembangkang menentang Dasar Ekonomi Baru (DEB) tetapi Mahathir akan mepertingkatkannya.

    Pembangkang menentang kuota, tetapi Mahathir mahu mengekalkannya. Pembangkang mendakwa parti mereka berbilang kaum, tetapi Mahathir mahu Pribumi eksklusif untuk orang Melayu sahaja. Pembangkang mahu pemimpin menjadi bertanggungjawab, tetapi Mahathir, tentu saja, terkecuali.

    Pembangkang berkata Mahathir minta maaf, tetapi Mahathir hanya memohon maaf kerana ‘kemungkinan’ salah laku dan tidak pernah mengakui sebarang kesalahan. Pembangkang mahu perubahan dalam pentadbiran, tetapi Mahathir mahu mengekalkan dasarnya yang berat sebelah.

    Lebih teruk lagi, anaknya terperangkap dalam kata-katanya sendiri dan kemudian berlari kepada ayah untuk mendapatkan bantuan. Apabila bekas pembantu anda memanggil anda penipu dan mendedahkan kebenaran, anda berada dalam kesusahan.

    BMI Research, sebuah firma penyelidikan antarabangsa di bawah Fitch Group, berpendapat bahawa manifesto populis Harapan itu tidak realistik dan akan menjejaskan negara.

    Selepas semua publisiti itu, satu lagi usaha tidak berjaya. Mahathir, tentu saja, kini mengatakan syarikat-syarikat asing dan media tidak sepatutnya memberi komen mengenai Malaysia, dalam sifatnya yang suka berpatah balik itu.

    Mungkin ia adalah satu pengajaran yang baik untuk orng baru. Jangan sekali-kali mengamanahkan individu yang terperangkap dalam cara lama untuk merancang arah yang baru.

    Jika Mahathir hanya kekal penasihat kepada Harapan atau bahkan bersetuju untuk menjadi menteri kanan seperti Lee Kuan Yew, permainan itu akan berbeza hari ini.

    Walaupun pembangkang mengajar Mahathir akan menjadi pengubah corak permainan, mereka yang bakal dikalahkan. Sama seperti permainan catur, politik dipenuhi dengan perangkap. Jangan pernah memperjudikan sesuatu yang anda tidak dapat ramalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak bnyk bomoh,,fake news ke

      Delete
    2. Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan smapah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  11. Najib Turun Kedah, Mukhriz Sibuk Main Dengan Kucing
    Selama dua hari, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak berkampung bersama rakyat Kedah.
    Banyak berita gembira diberikan kepada rakyat negeri Kedah.

    Tidak nampak pula batang hidung Mahathir yang selalu “hijacked” majlis orang di Kedah. Tidak nampak pula wajah Boboi di Kedah. Kata kuat sangat, kenapa tidak naik Porshe atau “private jet” mai Kedah?

    Mana nak mai, rakyat Kedah yang berjumpa dengan PM lagi ramai pada majlis majlis ceramah parti bunga. Malu lah depa kalau mai. Rakyat Kedah yang datang majlis PM dapat berita gembira bukan dengar maki hamun orang yang berceramah.

    Kedatangan Najib adalah untuk menyampaikan berita gembira berupa pelbagai bantuan serta pembinaan dan naikpulih fasiliti di Kedah yang diberikan oleh kerajaan pusat dalam sebagai salah satu usaha menaiktaraf negeri Kedah.

    Dalam Majlis Jamuan Rakyat Bersama Perdana Menteri di Dewan Wawasan, Jitra Kedah yang dihadiri lebih 5,000 orang, Najib telah mengumumkan peruntukan berjumlah RM5 juta untuk pembinaan pasar baharu di Jitra, selain RM400,000 bagi membaiki gelanggang tenis untuk pembangunan sukan di daerah itu.

    Najib juga telah menyerahkan bantuan RM6.12 juta bagi membaikpulih masjid dan surau serta pembangunan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan sekolah pondok di negeri itu ketika bersarapan pagi di medan selera Pantai Murni, Yan.

    Turut diumum, peruntukan RM18 juta bagi membina Masjid Terapung di daerah Yan.
    Selain itu, Najib meneliti pembinaan sambungan Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) Gurun, cadangan tapak stadium bertaraf Fifa di Keda Sungai Udang selain Kompleks Pejabat Agama Islam dan Mahkamah Rendah Syariah Yan serta pelebaran Jambatan Bukit Choras.

    Najib umumkan kenaikan khas elaun kepada lebih 300,000 orang pesawah sebagai tanda menghargai jasa dan sumbangan mereka dalam Majlis Pelancaran Bantuan Khas Pesawah Peringkat Kebangsaan di Pusat Pertumbuhan Desa Sungai Korok, Jerlun, Kedah. Seramai 325,518 pesawah seluruh negara termasuk pengusaha padi bukit di Sabah dan Sarawak akan menerima bantuan RM200 sebulan dalam tempoh tiga bulan sementara menunggu hasil tuaian.

    Banyak yang Datuk Seri Najib dan kerajaan BN bagi. Ini bukti jelas, kerajaan BN bukanlah “failed state” atau negara bankrup seperti yang dituduh pembangkang. Kalau sudah muflis macam mana hendak beri bantuan macam macam kepada rakyat.

    Mana pergi Mahathir dan Mukhriz? Lari pi mana? Mereka sibuk main kuda dan bela kucing. Bagi makan kuda sahaja sebulan dekat RM75,000. Kucing Mukhriz pula yang makan ayam dan daging berharga RM200,000 seekor.

    Mana Mahathir dan Mukhriz hendak kisah hal pesawah, nelayan dan orang kampung. Mereka sibuk dengan hobi mewah mereka sahaja. Berapa ramai orang di Yan dan Jerlun yang makan ayam dan daging setiap hari?

    Jangan tertipulah dengan janji janji palsu pembangkang, hakikatnya bukan mereka sahaja hidup mewah, binatang kesayangan mereka pun tidur atas guni emas. Pembangkang yang sebegini hendak kuasa sahaja, mereka mana peduli hal rakyat di bawah.

    Tengoklah dulu masa Mukhriz jadi MB Kedah, pantang ada cuti, terus terbang balik KL naik “private jet”. Mana dia “mau berlemoih” dengan rakyat. Rupa rupanya Mukhriz sanggup terbang naik “private jet” semata mata untuk “berlemoih” dengan kucing kesayangannya yang berharga RM200,000.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ada badak dan babi jho lo

      Delete
    2. Tukang pacak bendera umno dah turun! He2 he2

      Delete
    3. Ada sekor lagi babi tonggek..kat lorong chow kit tu. Jln pun mengengkang...

      Delete
  12. Masuk Hospital 47 kali Dalam Masa 3 Tahun, PH Kata Mahathir “Sangat Sihat”
    PAKATAN Harapan diketuai DAP memberikan jaminan jelas mengenai tahap kesihatan Mahathir sebagai lebih baik berbanding individu muda yang berusia separuh daripada usia beliau. Adakah pakatan pembangkang maksudkan tahap kesihatan Mahathir lebih baik dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak?

    Sekali lagi pakatan pembangkang membuktikan diri mereka pembohong besar. Tahukah anda sejak tiga tahun lepas, Mahathir telah dimasukkan ke hospital sebanyak 47 kali?

    Pada tahun 2015 masuk hospital 12 kali, 25 kali pada 2016, enam kali tahun lepas, dan tahun ini sahaja 4 kali setakat ini. Memang mengejutkan Mahathir telah menghabiskan masa lapan bulan di hospital dari 39 bulan tersebut.

    Dan kini beliau semakin kerap memandangkan Mahathir perlu masuk hospital setiap bulan. Selain itu, dia hanya boleh bekerja empat jam sehari. Oleh itu, kapasiti kerjanya tidak melebihi 10-12 jam seminggu dari 60-80 jam yang sepatutnya.

    Tindakan penyokong Mahathir yang mengagungkan kononnya keupayaan Mahathir untuk menggalas tugas Perdana Menteri tidak hanya melulu, tetapi mereka juga menggadaikan masa depan negara. Beliau disifatkan tidak layak menjadi Perdana Menteri semula kerana didakwa mempunyai rekod perubatan sakit jantung yang serius.

    Kini rakyat mempersoalkan tahap kesihatan Mahathir. Mereka berpendapat beliau terlalu tua untuk mentadbir Malaysia semula, negara yang sangat kompleks dalam istilah sosial, ekonomi dan politik. Namun pembangkang pula mempertahankan Dr Mahathir masih mampu mentadbir.

    Sebenarnya hanya orang gila sahaja yang berpendapat sedemikian. Masalahnya pakatan pembangkang diketuai DAP pula mahu memperbodohkan rakyat dan menyeru mereka percaya pada kegilaan tersebut.

    Secara logiknya tidak ada orang yang berusia hampir 100 tahun akan menyusahkan diri mereka lagi dalam politik yang memerlukan pengorbanan masa dan sebagainya sedangkan mereka sudah tidak mempunyai masa lagi.

    Seorang warga emas yang berumur 100 tahun hanya berbuat demikian sekiranya berada dalam keadaan terdesak. Menurut sumber, sejumlah RM100 bilion yang Mahathir telah letakkan di bawah pemegang amanah, penama, proksi dan kroni, yang dia tidak boleh mendapatkan balik kecuali dan sehingga Najib disingkirkan dan Mahathir mengambil alih sebagai Perdana Menteri.

    Sekiranya dakwaan sumber tersebut benar, maka Mahathir sedang melakukan dosa besar menipu seluruh rakyat Malaysia dan seluruh dunia dengan menabur fitnah serta merekayasa ceritera 1MDB, ekonomi negara dan derma. Dan sudah semestinya beliau berdosa sangat-sangat terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
    2. Foktor tak pernah kata tun tak boleh kerja lagi..

      Delete
  13. Mahathir Setuju Pembangkang Buat Janji Kerana Mahu Popular Sahaja
    Janji pembangkang untuk menghapuskan semua kutipan tol di negara ini hanyalah janji palsu Pakatan Harapan (PH) sahaja kerana ia sebenarnya tidak boleh dilaksanakan dan Pengerusinya, Mahathir Mohamad sendiri pun tidak bersetuju berkenaan perkara itu.

    Dalam satu wawancara dengan media Singapura, Sunday Times, Mahathir berkata beliau pernah menasihatkan PH berkenaan janji mereka itu. Oleh kerana terlalu banyak sangat berjanji, Mahathir mengakui bahawa mereka tidak akan mampu melaksanakan semua janji yang mereka buat sebelum ini.

    “Parti kami, rakan sekutu kami, anda tahu mereka begitu sosialistik, mereka suka berikan sesuatu kepada rakyat… Saya sudah maklumkan ia tidak boleh dilaksanakan.. mereka mahu melupuskan semua kutipan tol, mereka hendak berikan jalan raya semua percuma.

    “Saya kata, lihatkan, kita harus menyelenggara jalan-jalan berkenaan, dari mana anda akan mendapat sumber jika anda cuba mengekalkan sendiri jalan dan lebuh raya, tapi mereka hendak popular jadi, mereka buat janji-janji ini,” kata Mahathir.

    Salah satu manifesto dalam PH ialah untuk menghapuskan tol dan menghapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

    Menjawab soalan, adakah Mahathir berasa agak ganjil dan aneh berada bersama pembankang beliau berkata “Ya, ia amat aneh dan pelik.

    “Mereka yang selama ini kutuk saya, saya juga biasa kutuk mereka, tapi mereka ini sekarang bersama-sama dengan saya,” katanya sambil menambah pembangkang memilih beliau untuk memimpin mereka.

    Mahathir mengakui agak pelik diterima dalam keadaan sebegitu sehinggakan bekas Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan keluarganya juga mengambil masa lama sebelum bersetuju bekerjasama bersama-sama Mahathir.

    “Ia sebenarnya agak sukar untuk beliau (Anwar) menerima saya sebagai pengerusi pakatan pembangkang, dan kemudian menamakan saya sebagai calon Perdana Menteri mereka.

    “Beliau ambil masa yang lama, tapi lama kelamaan beliau sedar bahawa tidak ada jalan lain jika mahu letak sesiapa sahaja jadi pemimpin dan menang sehingga boleh bentuk kerajaan dan memenangi sokongan rakyat,” kata Mahathir.

    Mahathir mengakui perkara paling sukar untuk beliau ialah memberikan penjelasan kepada ahli akar umbi UMNO bahawa mengapa beliau kini bekerjasama dengan parti pembangkang.

    “Mereka sukar hendak faham, sebagai contoh saya biasa dulu mengkritik DAP dan sekarang saya sebahagian dari mereka, saya jelaskan tapi orang yang sudah begitu kuat menyokong UMNO, mereka tidak boleh menerima DAP,” katanya.

    Pemimpin pembangkang sepatutnya boleh tahu bahawa tindakan Mahathir hanya satu drama untuk raih sokongan rakyat. Padahal dia sendiri pun tidak yakin dan percaya dengan rakan-rakan sekutu dalam PH sendiri. Banyak perkara yang Mahathir cakap belakang mengkritik pemimpin pembangkang.

    Mahathir sendiri tahu yang PH adalah satu pakatan yang hanya mahu nampak popular hanya untuk meraih undi sahaja. Kalau mereka menang pun, sudah tentu janji yang dibuat pada awalnya tidak akan ditunaikan kerana janji itu sepatutnya ditukarkan dengan undi dan bukan dengan menunaikan apa permintaan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak tahu, permata yg dibelinye telah disorok oleh jho lo

      Delete
    2. Jho low sorok pula dlm pungkoq wak kojola kengkang sebagai safe deposit

      Delete
    3. Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  14. Memahami Apa Yang Dimaksudkan Dengan Berita Palsu
    Mereka yang menentang undang-undang berita palsu yang baru mengatakan bahawa undang-undang ini bertujuan untuk mendiamkan perdebatan mengenai 1MDB.

    Tetapi ini adalah tidak benar. Tiada apa-apa untuk menghalang sesiapa daripada berdebat atau bercakap mengenai 1MDB. Isunya adalah apabila seseorang mula menyebarkan ‘berita’ dan ‘fakta’ yang palsu.

    Sebagai contoh, kita terus mendengar ‘berita’ bahawa RM42 bilion wang 1MDB telah ‘hilang’ tanpa dapat dikesan, apabila ini secara rasmi telah dijelaskan dan terbukti palsu.

    Isu yang lebih besar di sini ialah untuk menangani penyebaran ‘berita’ dan ‘fakta’ palsu yang tidak bertanggungjawab, yang terpakai kepada banyak situasi lain dalam kehidupan kita.

    Apabila pembohongan diulangi terlalu banyak kali, orang boleh percaya ia sebagai benar. Ini adalah penyakit berita palsu yang menjejaskan dunia secara global, bukan hanya Malaysia.

    Kebenaran bukanlah subjektif. Ia perlu tepat dan disokong dengan bukti yang disahkan benar. Jika tidak, ia akan menjadi dakwaan dan tuduhan semata-mata, dengan tiada yang terbukti.

    Setiap orang harus memahami konsep ini, supaya mereka tidak mudah disesatkan oleh ‘berita palsu’.

    Mengikut undang-undang, beban bukti selalu terletak pada orang yang membuat dakwaan atau tuduhan. Terdakwa tidak bersalah, sehingga terbukti bersalah.

    Oleh itu, ianya mengejutkan bahawa sesetengah rakyat Malaysia tidak mempedulikan peraturan yang sangat asas ini. Sekiranya anda mendakwa sesuatu, maka anda perlu membuktikannya benar. Anda perlu menunjukkan bukti anda, yang perlu disahkan untuk kebenaran dan keasliannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  15. Ini dia politikus yg boleh dbanggakan..perjuang rakyat.
    Mari semua rakyat malaysia..tiada pilihan melainkan Pakatan Harapan..UMNOBNPAS dah rosak luar dlm..depan blakang..atas bawah..kiri kanan..jika dbiarkan menang hancus rakyat negara beb..
    Ayuh pemuda pemudi..cerdik pandai..undi kalian kami perlukan..untuk menjana Malaysia Baru..ditatakelolaan Pakatan Harapan..
    Lawan tetap Lawan!
    UMNOBNPAS sudah x keharuan..
    Sampai kita tawan inipuaka hantu setan..
    Dr timur barat utara selatan..
    Bungkus2 buang dlm hutan..
    Hahahahahantusetan!!

    ReplyDelete
  16. Ada lagi tak 'FUCK NEWS" bahan sampah dari sumber-sumbing, Pejuang Keparat.....??

    ReplyDelete
  17. SAMPAI BILA MAHATHIR HENDAK SEMBUNYI BELAKANG NAMA NAJIB?
    Jika kita perhatikan ucapan dan kenyataan Dr Mahathir Mohamad sekian lama, terlihat dia seolah olah takut akan sesuatu.

    Ya, benar Mahathir cara zahir terlihat berani dan gagah, kerana dia yang cabar Datuk Seri Mohd Najib Razak berdebat, dia yang datang megucilkan orang lain.

    Maka terlihatlah Mahathir amat berani orangnya.

    Namun jika di teliti dengan lebih halus, Mahathir seolah olah takut akan sesuatu.

    Adakah kerana dia amat takut rakyat tahu tujuan sebenar dia mahu jatuhkan Pak Lah dan Najib?

    Sememangnya tujuan menjatuhkan Abdullah Badawi dan Najib adalah sebab kepentingan peribadi dan kemudian berselindung sebalik isu yang di cipta supaya yang menyokongnya akan fokas kepada isu dan bukan kepada tujuan Mahathir itu sendiri.

    Kami sudah teliti berbelas video berkenaan kenyataan Mahathir.

    Nampak jelas Mahathir tidak dapat bercakap lebih 3 minit tanpa segera mengalihkan kepada sebutan “Najib”.

    Ketika menjawab berkenaan Parti Bunga bakal di batalkan kerana 400 aduan dan juga kerana gagal adakan AGM, dengan segera Mahathir menyebut “ini cara Najib hendak menang PRU” tuduhnya.

    Selain menyebut nama Najib, Mahathir juga menyalahkan RoS yang konon hendak membantu Najib menang PRU.

    Mahathir yang berkuku besi dalam Parti Bunga malah mengenepikan presiden parti, Najib pula di salahkan bila Parti Bunga gagal adakan mesyuarat.

    Soalan adalah berkenaan Parti Bunga gagal adakan AGM tapi terus Mahathir menyebut nama Najib dalam jawapannya.

    Kemudian ketika menjelaskan dan mengaku dia menggunakan media asing (berbayar dengan mahal) tetap nama Najib di sebut dengan segera.

    Iaitu media di Malaysia di kawal oleh Najib, dan media takut untuk menyiarkan cerita yang ingin di sampaikan oleh PH.

    Mahathir cuba selindung perbuatan upah media dengan nama Pakatan Harapan sedangkan semua tahu ia adalah permainan dia sendiri.

    Nama Najib di abadikan oleh Mahathir pada jawapannya.

    Ketika membuat ucapan berkenaan manifesto bohong Pakatan Harapan pun begitu juga.

    Sebaik sahaja di serah mikrofon kepadanya, terus mulalah “Najib bashing” nya.

    Mahathir tidak mengupas pengisian bohong maifesto PH, sebaliknya terus serang nama Najib.

    Kami kata bahawa Manifesto PH bohong kerana tidak jujur untuk meletakkan mahu meluluskan kehendak puak songsang LGBT dan juga pembuangan kakitangan awam kerajaan.

    Selepas menyebut nama Najib berulang kali pada ucapannya, jelas Mahathir hanya tunjuk geram pada Najib dan bukan berminat mahu sebut isi manifesto untuk rakyat.

    Dirinya lebih utama dari rakyat.

    Pada isu persempadanan semula pun sama juga, Mahathir meyebut ia di lakukan untuk memenangkan Najib, lebih buruk lagi dia menyebut SPR seperti mahu membantu Najib dan menyebut persempadanan semula di Langkawi misalnya mengakibatkan kekurangan 1,000 pengundi tidak dapat mengundi di situ lagi.

    Gambaran jahat cuba di berikan oleh Mahathir bahawa SPR mahu membantu Najib, sedangkan kami percaya bekas “Boss” SPR yang menjadi MT Parti Bunga akan cuba membantu PH.

    Mahathir terlupa persempadanan semula di zaman dia menjadi Perdana Menteri juga di lakukan oleh SPR.

    Pembaca boleh sahaja google persempadanan semula dengan tahunnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  18. Apa lagi yang Mahathir tidak “Najib”kan?

    Kini dalam write up pada entri blognya, Mahathir sekali lagi me”Najib”kan akta fake news.

    Ia di persepsikan konon akta wujud untuk selamatkan Najib.

    Sempat Mahathir menyebut wang masuk akaun Najib hanya semata mahu bodohkan mereka yang sedia bodoh.

    Wang memang masuk ke dalam akuan Najib, itu wang penderma kepada Najib, tapi bukan sebagai dakwaan “fake” Mahathir ia wang 1MDB.

    Sedangkan akta “fake news” juga untuk selamatkan Mahathir.

    Jika wujud akta ini, Mahathir juga terselamat dari di fitnah sebagai pencuri duit rakyat yang menyorok pada akuan kroni.

    Mahathir juga tidak boleh di fitnah sebagai memberi projek dan konsensi kepada sang kroni untuk simpankan bahagian Mahathir.

    Itu sebab konsensi dan agreement banyak berat sebelah dan menangkan kroni.

    Jadi akta ini amat bagus untuk selamatkan nama Mahathir juga.

    Selain hanya berita benar sahaja yang boleh di siarkan. Kritikan kepada kerajaan bukanlah “fake news“. Ia boleh di buat dalam bentuk persoalan dan bukan dalam bentuk fitnah.

    Jadi hentilah Mahathir me”Najib”kan semua perkara.

    Bukan sahaja terlihat Mahathir amat takut tumpuan rakyat sudah mula beralih kepada diri Mahathir yang akan terlondeh, ia juga menunjukkan Mahathir cuba sembunyikan sesuatu dari pengetahuan rakyat sebab musabab mahu gantikan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  19. Kecik2 tak nak jadi babi..bila besar mengaku jadi pejuang rakyat..kah kah kah

    ReplyDelete
  20. PAKATAN HARAPAN MAKIN GELABAH, TERPAKSA ‘BUAT KACAU’ DI DALAM & LUAR PARLIMEN
    JELAS kelihatan Pakatan Harapan semakin gelabah ‘biawak’ menjelang tarikh PRU14 yang sudah hampir tiba. Mereka sudah sedar bahawa hayat politik mereka tidak akan lama lagi.



    Ketika PRU14 nanti, Pakatan Harapan sudah dapat menghidu bahawa mereka akan kalah teruk, dengan tersungkur di kaki Barisan Nasional yang dipimpin Datuk Seri Najib Tun Razak.



    Apa yang mereka lakukan? Bagi menaikkan momentum dan ‘mood‘ rakyat untuk menyokong mereka kembali, maka Pakatan Harapan telah berkumpul seawal 8.00 pagi di hadapan bangunan Parlimen dengan mengheret 200 hingga 300 orang berkumpul atas nama demonstrasi BERSIH.



    Mereka mahu mendesak pemerintah untuk memberhentikan proses persempadanan semula yang bakal dilaksanakan tidak lama lagi. Demonstrasi itu yang terpaksa ‘delay‘ kerana kekurangan peserta, turut disertai beberapa figura besar dari Pakatan Harapan.



    Ini termasuklah Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Pakatan Harapan yang sudah berusia 93 tahun, diheret serta untuk hadir. Ya, Dr Mahathir yang pada tahun 2008 lalu pernah berkata bahawa demonstrasi jalanan ini suatu perkara buang masa, telah hadir ke tapak demonstrasi menggunakan kereta Audi dipercayai miliknya.



    Walaupun dihasut, dicemuh dan dicaci maki oleh beberapa penceramah dalam demonstrasi itu, namun Bersih yang dipercayai tali barut kepada Pakatan Harapan tetap gagal untuk menghasut rakyat majoriti. Sekadar beberapa ratus orang sahaja yang mengikuti mereka.



    Dek kerana telah gagal di luar Parlimen, maka Pakatan Harapan melalui wakil-wakil rakyat mereka telah bertindak seperti ‘monyet’ di dalam Dewan Rakyat, Parlimen pula.



    Jika kita lihat video ‘live‘ dari Dewan Rakyat, jelas kelihatan bagaimana Lim Kit Siang selaku ‘tuan’ sebenar Pakatan Harapan memulakan kekacauan untuk melewat-lewatkan masa kelulusan proses persempadanan semula berkenaan.



    Bukan Kit Siang sahaja, malah beberapa pemimpin Pakatan Harapan lain turut mengambil bahagian membuat kacau. Antaranya anaknya sendiri, Lim Guan Eng, Hanipa Maidan, Tian Chua, Manikavasagam Sundaram, Ong Kian Ming, Charles Anthony Santiago dan beberapa orang yang lain.



    Apa yang mereka mahu rakyat tengok adalah keburukan dan sikap tidak terbuka yang diamalkan oleh Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang seterusnya akan mereka gunakan sebagai modal politik selepas itu.



    Padahal selaku ahli politik yang cukup berpengalaman, Pandikar telah menggunakan peraturan dewan sepenuhnya tanpa ada sedikit pun prejudis atau keputusan tidak adil. Hanya rakyat yang tidak berilmu sahaja akan mempercayai propaganda Pakatan Harapan ini.



    Akhirnya, apa yang harus kita beritahu kepada semua khususnya para pengundi, negara ini akan gagal teruk jika Pakatan Harapan dipilih menjadi pemerintah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  21. Takkan berhenti di situ saja. Tak ada lagi ker 'FUCK NEWS" bahan sampah dari sumber-sumbing, Pejuang Keparat.....??

    ReplyDelete
  22. HAPUS GST HILANGLAH RM20B, TAK MUSTAHIL DR M BUAT “U-TURN”
    Hanya disebabkan mahu populis, Pakatan Harapan diketuai DAP sedia menawarkan janji menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sedangkan mekanisme percukaian itu terbukti cukup efisien di lebih 160 negara.

    Walau bagaimanapun, kehilangan hasil lebih RM20 bilion akibat memansuhkan GST bukan satu jumlah yang kecil dan tidak mustahil calon Perdana Menteri sementara pakatan itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan membuat ‘pusingan U’ jika berkuasa.

    Bagi Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof. Madya Dr. Jeniri Amir berkata, kemungkinan tersebut memang berasas memandangkan mekanisme cukai tersebut terbukti terbaik di peringkat dunia.

    “Mereka tidak pernah terfikir langkah menentang GST hanya akan memberi masalah besar nanti kerana ia dikaitkan dengan salah satu sumber pendapatan negara. Pernahkah mereka fikirkan apa kaedah terbaik untuk gantikan GST? Adakah ia memberi jaminan yang lebih baik?

    “Tambahan pula terlalu banyak kenyataan lain yang dibuat Dr. Mahathir bercanggah dan tidak seperti apa yang diperkatakan olehnya dalam banyak perkara sama ada semasa atau selepas zaman pemerintahannya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

    Sementara itu, persoalan mengenai sama ada GST perlu dilaksanakan atau tidak sepatutnya tidak ditimbulkan apatah lagi dengan kedudukan ekonomi negara yang kukuh dan berada dalam landasan baik untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi.

    Perkara ini dinyatakan Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos di dalam video dimuat naik oleh Timbalan Pengarah Komunikasi Stategik Barisan Nasional (BN), Datuk Eric See-To menerusi laman Facebook miliknya semalam yang terus mempersoalkan langkah populis Pakatan Harapan bagi menghapuskan GST dan mengembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

    Menurut Hadad-Zervos, sebagai sebuah negara menghampiri status negara berpendapatan tinggi, Malaysia perlu mempunyai pelbagai sumber pendapatan sekali gus tidak terdedah dengan risiko ekonomi dan GST adalah satu daripada sumber terbaik supaya negara dapat meneruskan projek pelaburan dan pembangunan serta bantuan tunai.

    Jelas beliau, kebanyakan negara maju telah menggunakan GST sebagai ‘amalan biasa’ untuk mempelbagaikan lagi sumber pendapatan sesebuah negara.

    “Kita sudah berada dalam tahun 2018 di mana lebih 160 negara melaksanakan GST, malah ada sebahagian negara di Eropah telah pun mengguna pakai sistem ini sejak 1950-an.

    “Jika dilihat di ASEAN pun, Malaysia antara negara terakhir yang melaksanakan GST, malah merupakan negara yang mempunyai kadar GST terendah iaitu satu pertiga daripada purata negara dalam Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD),” katanya dalam video tersebut.

    Utusan Malaysia Sabtu lalu melaporkan Hadad-Zervos mempersoalkan bagaimana Pakatan Harapan diketuai DAP dapat menampung kehilangan hasil lebih RM20 bilion dan boleh memberi kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi sekiranya GST dimansuhkan.

    Hadad-Zervos turut mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  23. Negara Malaysia ni ditakdirkan akan musnah. Dan sekarang dah mula musnah. Proceas ni tak habis selagi Malaysia tak berhenti berpolitik.

    We need a Jokowi
    No nonsense Jokowi
    Mahathir was that way in 1980's

    Taksub parti ni susah nak ubah.
    Ahli dah kena brainwash
    Ahli tunggu dedak macam tikam nombor ekor

    PAS ni parti regional. Kedaerahan. Never national.

    Parti lain tak nampak taksub nya

    ReplyDelete
  24. “NAJIB RAZAK LEBIH BAIK”
    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berjaya membuktikan kemampuannya mentadbir negara dalam tempoh sembilan tahun sahaja berbanding 22 tahun pencapaian pemerintahan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa, berkata Najib cukup berjaya dalam banyak hal dan mencipta legasi jauh lebih baik daripada era sebelumnya.

    Beliau berkata, Najib berjaya membina Menara 106 dengan ketinggian mengatasi Menara Berkembar Petronas yang dibina pada era Dr Mahathir; Lebuhraya Pan Borneo lebih panjang dan tanpa tol berbanding Lebuhraya Plus; membina Transit Aliran Massa (MRT) danECRL yang jauh lebih moden serta lebih laju.

    Katanya, Najib sangat cekal, komited dengan visi, agenda transformasinya dan tidak berhenti usaha membawa pembangunan serta pentadbiran berkonsepkan ‘dahulukan rakyat’ ke arah masa depan lebih baik dan lebih hebat lagi.

    “Dr Mahathir pasti mengakui bahawa anak didiknya, Najib ternyata muncul lebih baik daripada yang beliau sangka.

    “Najib seolah-olah mewarisi kesabaran Tun Abdullah Badawi (Pak Lah), karisma Datuk Seri Anwar Ibrahim (Anwar), ketegasan Tun Hussein Onn dan kelicikan Dr Mahathir serta kebijaksanaan ayahandanya, Tun Razak,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

    Annuar berkata, antara kejayaan Najib dapat dilihat menerusi pembentangan Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2017, yang memaklumkan Malaysia menghampiri status negara berpendapatan tinggi.

    Katanya, kejayaan NTP 2017 adalah pendapatan per kapita tahun lalu RM37,700; pendapatan Negara Kasar tahun lalu RM1.32 trilion dan peluang pekerjaan diwujudkan antara tahun 2011 hingga tahun lalu dengan nilai RM2.68 juta.

    “Setiap dasar dilaksanakan Najib adalah untuk kepentingan dan keuntungan pelbagai lapis rakyat,” katanya.

    Annuar berkata, Dr Mahathir terpaksa mengakui hakikat Najib menguasai dan memimpin UMNO dengan lebih hebat dan menguruskan negara lebih baik daripada beliau.

    “Kehebatan dan kecekapan Najib yang paling menonjol berbanding Dr Mahathir adalah dalam enam aspek iaitu perpaduan nasional yang utuh; hubungan sangat baik dengan istana dan rating ekonomi lebih bagus.

    “Selain itu, Najib memainkan hubungan diplomatik lebih mantap, rizab negara hampir lima kali lebih tinggi dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) lebih berkembang,” katanya.

    Annuar mendakwa jauh di sudut hati Dr Mahathir pasti mengakui kehebatan Najib, namun beliau tidak mempunyai pilihan.

    “Apakan daya, Dr Mahathir tahu beliau sebenarnya tiada pilihan. Hati kecilnya tahu DAP bukan pilihan, Anwar bukan sesuai diberi peranan.

    “Dr Mahathir juga amat tahu Mat Sabu hanya sekadar ayam sabungan. Beliau tahu dek lukanya mendalam berpunca daripada pemecatan anak kesayangannya, Datuk Seri Mukhriz daripada jawatan Menteri Besar Kedah tidak lama dulu.

    “Dr Mahathir nampaknya lawan tetap lawan sekalipun sudah tiada pakatan, sudah tiada harapan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tajuk itu belum lengkap, mari saya bantu budak tak abis sekolah yg hanya mampu kopipes. Ianya harus berbunyi....

      'NAJIB RAZAK LEBIH BAIK DIHUMBAN & DIPENJARAKAN.
      ------------------------------------------
      Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  25. KEMANA HILANG MARUAH DR MAHATHIR?
    Seorang negarawan seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad harusnya bijak dalam menjaga maruah serta nama baik, bukan membenarkan reputasi itu dipijak-pijak sesuka hati walaupun oleh sekutu dan pengikut sendiri.

    Apa guna sumbangan Dr. Mahathir selama 22 tahun memimpin kerajaan dan negara dahulu jika akhirnya tergadai begitu sahaja akibat bersekongkol dengan DAP hari ini.

    Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah berkata, agak menyedihkan apabila Dr. Mahathir sanggup diperlakukan sedemikian rupa semata-mata ingin meneruskan cita-cita peribadi.

    “Biarpun maruahnya dipijak-pihak dan Dr. Mahathir sendiri seperti terpaksa tunduk mengikut kemahuan DAP, itu tidak lagi penting bagi beliau.

    “Fokus utama beliau adalah menjatuhkan kerajaan sedia ada dan pada masa untuk kepentingan politik anak dan keluarganya,” katanya ketika dihubungi Utusan Online, semalam.

    Pada April tahun lalu, bekas Ketua DAP Bahagian Teluk Intan, Hew Kuan Yau memberitahu kepada penyokong-penyokong DAP bahawa Dr. Mahathir merupakan individu yang jahat seperti watak jahat Cina, Shek Kin selain terlibat dalam banyak rasuah.

    Kuan Yau yang dikenali sebagai Superman turut menyatakan dalam ceramah perhimpunan haram Bersih 5 itu bahawa Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) ini adalah ‘permainan’ terakhir Dr. Mahathir dan sedang dipergunakan oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

    Dalam perkembangan sama, Azwanddin turut menyifatkan Dr. Mahathir ibarat sebuah kereta lembu yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin DAP.

    “Dahulu Dr. Mahathir tegas menyatakan andai DAP kuasai negara, pasti orang Melayu akan dipijak-pijak dan kini maruahnya pula yang dipijak oleh pemimpin parti cauvinis itu,” katanya.

    Kuan Yau yang terbabit dalam kontroversi video ‘Melayu skru Melayu’ turut dilaporkan akhbar Sunday Star kelmarin dengan mengajak seluruh penyokong DAP ‘menunggang’ Dr. Mahathir bagi menjatuhkan kepemimpinan UMNO dan Datuk Seri Najib Tun Razak pada PRU-14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Mahathir masih diiktiraf & dihormati oleh majoriti rakyat dan juga warga seantero dunia berdasarkan laporan2 & liputan2 berita antarabangsa.
      --------------------------------------
      Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  26. TUN M AKHIRNYA AKUI JADI BONEKA DAP – DR KAMARUL
    Setelah Tun Dr Mahathir menerjah Wacana Sinar Harian Ke-53 Khamis lalu, saya menggunakan ruang itu untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi boneka (puppet) kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP di dalam Pakatan Harapan. Bagaimanapun, Tun Dr Mahathir, di dalam jawapan beliau, menafikan perkara ini.

    Di dalam tulisan saya pada 21 Februari lalu, saya telah menyentuh mengenai kenyataan Tun Dr Mahathir sehari sebelumnya bahawa, di dalam menyiapkan Manifestonya, “kita (Pakatan Harapan) tidak terikat dengan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin tertentu jika kita dapati kenyataannya itu tidak dapat dilaksanakan oleh kita apabila kita menerajui kerajaan” kerana, kata beliau, “dana kerajaan mungkin tidak boleh menampung janji-janji yang keterlaluan”.

    Saya menulis bahawa kenyataan Tun Dr Mahathir ini adalah indikasi kepada perbalahan lebih besar dalam Pakatan Harapan dengan menunjukkan contoh perbalahan antara beliau, yang mempertahankan pengenaan tol di Lebuhraya Utara-Selatan dan di Jambatan Pertama Pulau Pinang di dalam satu sesi bual bicara mengenai dasar Pakatan Harapan pada 10 Januari 2018, dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang disokong oleh pemimpin DAP lain seperti Dr Ong Kian Ming dan V Sivakumar, yang berjanji untuk menghapuskan tol ini.

    Bila Manifesto Pakatan Harapan dilancarkan pada 8 Mac lalu, saya sendiri merasa sangat terkejut kerana mendapati bahawa, di sebalik penentangan keras Tun Dr Mahathir ke atasnya, janji untuk menghapuskan tol ini turut terkandung di dalam Janji 6-nya, “Menghapuskan Kutipan Tol”. Saya bagaimanapun tidak mahu mengulasnya ketika itu kerana mahu menunggu ulasan Tun Dr Mahathir ke atasnya terlebih dahulu dan hari ini ulasan Tun Dr Mahathir ini telah ada di dalam laporan akhbar Straits Times Singapura pada 25 Mac.

    Di dalam laporan ini, Tun Dr Mahathir menyebut mengenai betapa beliau kadang-kadang merasakan Pakatan Harapan tidak akan mampu untuk memenuhi janji-janji yang terkandung di dalam manifestonya dengan menyebut mengenai kewujudan parti di dalam Pakatan Harapan yang bersifat “very socialistic” yang suka memberi benda kepada rakyat. Kata Tun Dr Mahathir, walaupun beliau sendiri memaklumkan kepada pemimpin ini bahawa perkara seperti penghapusan semua tol ini tidak boleh dilakukan, tetapi kerana mereka mahu populariti maka janji ini tetap dimasukkan juga di dalam Manifesto Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih lagi menyandar pada professor kongkang yang dah terkangkang dilondehkan kebengapan & kebiadapannya di pertonton oleh jutaan umat manusia di Youtube.....??

      Apanya baghal si Pejuang keparat nih.....??

      Delete
  27. Sungguh saya tergelak besar membaca pengakuan Tun Dr Mahathir ini kerana, antara keempat-empat parti di dalam Pakatan Harapan, hanya DAP sahajalah yang mengisytiharkan di dalam laman rasminya bahawa ia adalah sebuah parti “sosialis demokratik atau demokrat sosial”, yang menjadi ahli kepada Sosialis Antarabangsa (SI) dan yang memperjuangkan “kesamarataan” yang, mengikutnya, membawa erti “TENTANGAN TERHADAP eksploitasi dan HAK DAN KEISTIMEWAAN mereka yang mengawal kuasa ekonomi dan politik”.

    Tidakkah pengakuan Tun Dr Mahathir di dalam akhbar Straits Times Singapura ini adalah satu vindikasi kepada kenyataan saya di depan beliau sendiri di dalam Wacana Sinar Harian Ke-53 Khamis lalu, malah di dalam kenyataan lain juga, bahawa beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi boneka (puppet) kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP di dalam Pakatan Harapan? Ini baru isu tol, belum lagi dibangkitkan dominasi DAP di dalam pelbagai isu lain Manifesto Pakatan Harapan.

    Bandingkan sahaja ketundukan Tun Dr Mahathir kepada DAP ini dengan ketegasan beliau kepada MCA bila ADUN MCA mengugut untuk meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan tindakan Kerajaan Selangor meluluskan pindaan ke atas salah satu enakmen Islam Kerajaan Selangor pada tahun 1989 di mana jawapan tegas beliau adalah: Kalau ADUN MCA nak letak jawatan silalah letak jawatan, tetapi kalau MCA nak bertanding balik di kerusi itu UMNO tak akan sokong calon MCA dan MCA juga tak boleh guna lambang BN.

    Akuilah sahaja bahawa Tun Dr Mahathir sudah terlalu lemah untuk jadi Perdana Menteri.

    Dr Kamarul Zaman Yusoff,
    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
    Universiti Utara Malaysia (UUM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih lagi menyandar pada professor kongkang yang dah terkangkang dilondehkan kebengapan & kebiadapannya di pertonton oleh jutaan umat manusia di Youtube.....??

      Apanya baghal si Pejuang keparat nih.....??

      Delete
  28. Syabas Pejuang Rakyat, dgn hujah yg bernas
    Suman bapok udah mcm cacing kena panas
    Rambut dia jadi cacak mcm duri buah nenas
    Itu belum pun lagii, Kejora menyerang ganas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. INI BUKAN BERITA PALSU....
    Di Sebalik Pembangunan Tun Mahathir,Anak2 & Kroninya Yang Kaya Raya,Negara Hutang Meningkat.

    2. Disebabkan penafian Tun bahawa kekayaan luar biasa anak anak Tun adalah bukan ketika Tun jadi PM tetapi selepas Tun letak jawatan mokhzani baru menikmati hasil usahanya. Ini lah satu penafian yang MahaLawak saya dengar Tun.Disebabkan Tun nak bukti,saya lampirkan bukti seperti dibawah.

    3. Bukti yang saya perolehi ni diambil daripada sumber sah yang sangat boleh dipakai iaitu daripada Annual Report Kencana Petroleum milik Mokhzani anak Tun dan Laporan Jumlah Pelaburan Saham BSKL yang diterbitkan oleh BSKL pada tahun 2001,ketika itu Tun masih lagi perdana menteri.

    4. Bukti jumlah pelaburan saham company2 listed BSKL yang anak2 Tun invest pada tahun 2001 itu satu bukti bahawa anak anak tun Mirzan & Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun masih lagi PM.Dengan jumlah pelaburannya yang besar dan byk,timbul persoalan daripada manakah modal pelaburan itu diperolehi.saya bersangka baik wang utk melabur saham BSKL itu anak2 Tun memperolehi daripada menang teka milo dalam cawan dan menang lari bawa telur puyuh dalam sudu.

    5. Pencapaian tahunan Kencana Petroleum yang diambil faktanya dlm annual report Kencana Petroleum juga menjadi bukti bahawa Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun menjadi Perdana Menteri dengan memperolehi kontrak2 besar Petronas.

    6. Kontrak tersebut pada Tahun 2000,Kencana Petroleum Establishment of the Lumut Fabrication Yard covering an area of approximately 11 acres with a 5,000 metric tonnes (mt) load-out jetty dan Tahun 2002, Kencana Petroleum awarded a major fabrication (Offshore Structures) license by PETRONAS. Kencana Petroleum is one of only seven licensees in Malaysia.Kencana Petroleum also Awarded the Group’s first topside and jacket project. Sumber ini diperolehi daripada Annual Report Kencana Petroleum.

    7. Tahun 2000 dan 2002, Tun masih lagi PM.Tahun 2003 baru Tun letak jawatan.Aoakah Tun sudah lupa tarikh bila Tun letak jawatan?Ini bukti bahawa Mokhzani mencipta kekayaan ketika Tun jadi PM bukan sebagaimana Tun kata selepas Tun jadi PM baru mokhzani menikmati kekayaan.

    8. Berkaitan Mirzan anak Tun. Tahun 1994,Awal tahun 1994 Mirzan Mahathir berjaya memiliki Konsortium Perkapalan Berhad(KPB) dan disenarai di KLSE pada harga RM2.50 naik ke RM6.00 seterusnya naik RM16.00 .Konsortium tersebut kemudianya mengambil alih PNSL yang banyak mendapat kontrak dengan TNB, Kedah Cement, Perwaja, Bernas dan Petronas serta mengambil alih Malaysian Helikopter Services (MHS).

    9. KPB kemudian meneruskan penguasaannya dengan mengambil alih Pacific Basin Shipping HK pada harga 240 juta USD. serta mengambil alih 29% saham.MISC dari KWAP dgn harga RM9.20 sesaham. Akhirnya Mirzan terkangkang tanggung hutang USD 2 Billion. dan Petronas/MISC diarah beli 29% KPB. PNSL lingkup , MHS lingkup, MISC hampir lingkup , Mirzan yang untung.

    10. Puluhan juta projek diberikan pada Mirzan, anaknya untuk projek kapal. Mahathir beri jaminan kerajaan RM2 billion kepada projek Mirzan. Mukhriz menerusi Opcom dapat projek fiber optik bekal kontrak pada Telekom. RM102 billion wang rakyat digunakan untuk "bail out" syarikat kroni seperti Intrakota, ParkMay, Dana harta dan PKFZ.

    Ini fakta dan sumber yang diperolehi saya yang saya jadikan bukti untuk mengatakan bahawa Anak Anak Tun Kaya Raya dengan pelbagai jenis kontrak dan projek diperolehi dan kerajaan menanggung hutang apabila projek mereka gagal.Buktinya Petronas diarah untik beli saham company Mirzan untik modal byr hutang.

    Tun, ni beza saya dgn rafizi.rafizi cakap tak berfakta byk auta dan putar.saya siap fakta,bukti dan sumber bukti diperolehi, saya lampirkan utk perhatian Tun.Tun nak nafi ape lg anak Tun x,billionare,terang2 majalah forbes senaraikan mokhzani billionare malaysia. X,baik tipu tun Allah marah.

    Oklah Tun nanti sambung lg.bye
    sekian,wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
    2. Kepala Bapak hang la! asal klu berita dari hang dan PM/UMNO, bukan berita palsu konon. ppiiiirraaaahhhhh, pi terjun gaung la hangpa semua. Itu sbb tergedik2 Kjaan cepat2 bentang Akta Fake News kat parlimen tadi, akta alat utk tutop molot pembangkang dan rakyat yg mempersoal tindak tanduk Kjaan yg serba pincang, berat sebelah dan menekan perjuangan Parti Pembangkang dan hak bersuara rakyat Malaysia

      Delete
  30. Mana yang saya tulis adalah berita palsu? Beritahu saya!
    Adakah kisah bahawa RM42 bilion wang 1MDB hilang BUKAN berita palsu?

    Saya berkata RM42 bilion wang 1MDB TIDAK hilang seperti Mahathir dan rakan-rakan Pakatan Harapannya dakwa. Adakah itu berita palsu?

    Adakah kisah mengenai AP bernilai lebih RM40 bilion yang Rafidah keluarkan berita palsu?

    Saya berkata Rafidah Aziz adalah ‘Ratu AP’ yang mengeluarkan AP lebih daripada RM40 bilion apabila beliau menjadi Menteri Perdagangan selama 21 tahun, seperti kata Anwar Ibrahim. Adakah itu berita palsu?

    Adakah cerita tentang Mukhriz mahu menjadi PM adalah berita palsu?

    Saya berkata Mahathir mahu Muhkriz menjadi Perdana Menteri, sebab itulah dia bertanding kerusi Ketua Pemuda Umno dan kerusi Naib Presiden Umno. Adakah itu berita palsu?

    Adakah kisah tentang Ho Kay Tat meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana pembiayaannya datang adalah berita palsu?

    Saya berkata Ho Kay Tat dari The Malaysian Insider telah meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana sumber wangnya untuk membiayai The Malaysian Insight datang tetapi ia tidak pernah dilakukan. Adakah itu berita palsu?

    Adakah kisah Clare tidak dapat menunjukkan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Hadi RM90 juta berita palsu?

    Saya kata Clare Rewcastle Brown sehingga hari ini tidak mengemukakan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Presiden PAS Abdul Hadi Awang RM90 juta. Adakah itu berita palsu?

    Adakah kisah mengenai hubungan sulit Muhyiddin dengan Nika Gee adalah berita palsu?

    Saya berkata Muhyiddin Yassin mempunyai hubungan dengan Nika Gee, seorang wanita yang sudah berkahwin. Adakah itu berita palsu?

    Saya boleh meneruskan lagi tetapi saya percaya maksud telah disampaikan. Ramai orang seperti anda berkata saya menyebarkan berita palsu. Tetapi jika apa yang saya katakan adalah berita palsu maka apakah kebenarannya? Hari ini, Mahathir mengaku bahawa dia menggunakan media asing untuk menyerang Najib, Umno dan Malaysia. Apabila saya menulis mengenai perkara tersebut tiga tahun lalu, mereka mengatakan itu berita palsu. Hari ini Mahathir mengatakan ia adalah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  31. ini bukan berita palsu
    doa-arwah-ustaz-fadzil-noor-kepada-mahathir-semakin-makbul
    Mungkin juga kita boleh menganggap, antara perseteruan politik yang paling di ingati adalah antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PAS, Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor. Boleh dikatakan sepanjang Allahyarham menjawat jatawan tertinggi dalam PAS, sering kali kita melihat bagaimana pertembungan pendapat berlaku antara Allahyarham dan Mahathir.

    Paling diingati adalah bagaimana Allahyarham mendoakan supaya umur Mahathir dipanjangkan oleh Allah supaya Mahathir sendiri dapat melihat kerosakan yang telah dilakukannya sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri.

    Pada ketika itu, mungkin ada yang memandang sinis doa berkenaan. Mungkin juga ada yang mentertawakan Allahyarham dengan doa ini. Malah, ada yang mendakwa, doa Allahyarham hanyalah sekadar doa ahli politik yang teruk dihentam Mahathir pada ketika itu.

    Namun, setelah beberapa dekad berlalu, doa yang dilafazkan Allahyarham kelihatan seperti di makbulkan. Manakan tidak, pada usia 92 tahun, disaat ramai rakan seperjuangan Mahathir dalam politik sudah meninggal dunia, Mahathir masih kekal berpolitik dan kini memilih untuk berjuang dipihak pembangkang.

    Pada usia 92 tahun ini jugalah, satu persatu kerosakan yang telah dicipta Mahathir dahulu semakin tersingkap. Bayangkan, kes penyelewengan Bumiputera Malaysia Finance (BMF) sehingga menyaksikan seorang anak Melayu menjadi korban angkara mahu menutup kes sehinggalah kes Forex, semuanya tersingkap dengan sendirinya.

    Malah, beberapa kerosakan yang dicipta Mahathir seperti kehancuran Perwaja Steel, kerosakan teruk pada Proton Holding, mengaut wang negara hanya untuk mengayakan anak dan kroni serta bagaimana beliau mengkhianati perjuangannya sendiri menentang Lim Kit Siang serta Datuk Seri Anwar Ibrahim, kini sudah terbuka dengan sendirinya.

    Sebelum ini, Mahathir masih mampu menyembunyikan segala kerosakan yang diciptanya hanya kerana perkembangan teknologi maklumat agak lewat tiba ke Malaysia. Mahathir boleh mengangkat dirinya suci tanpa melakukan sebarang kesalahan di mata rakyat.

    Namun siapa sangka, laporan siasatan penuh CIA yang menunjukkan Mahathir terlibat secara langsung dengan pelbagai penyelewengan dan skandal, mendedahkan belang dan wajah sebenar Mahathir, disaat beliau begitu beriya-ia mahu menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Justeru, tidak salah kiranya andai kita menyatakan bahawa doa yang dilafazkan oleh Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor sebelum ini, hari ini sudah dimakbulkan. Segala kecurangan Mahathir satu ketika dahulu juga sudah tersingkap dengan sendirinya. Adakah Mahathir mahu menolak Qada dan Qadar Allah bagi melindungi segala salah lakunya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  32. ini bukan berita palsu
    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?
    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan? Pada tahun 2000, Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden PAS, pernah mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

    Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari Mahathir sendiri.

    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada media terutamanya media sosial dan blog untuk dihukumkan oleh masyarakat.

    Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya.

    Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.

    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?

    Senarai salah laku Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi.

    Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.

    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit banyak yang kita boleh persoalkan.

    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya.Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  33. ini bukan berita palsu
    DOA FADZIL NOOR DIMAKBULKAN : INGIN RAKYAT TAHU MAHATHIR ZALIM
    Akhirnya doa Fadzil Noor dimakbulkan Allah SWT dengan memanjangkan umur Dr Mahathir sehingga sekarang. Untuk menjelaskan lagi orang ramai melihat akan kezaliman sebenar Dr Mahathir ini, Allah memberi kekuatan yang hebat kepada YAB Dato Sri Najib Razak supaya terus bercakap benar dan tidak melepaskan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya walaupun diasak dengan begitu kuat oleh mentornya sendiri.
    Melalui serangan demi serangan ini rakyat Malaysia sudah mula didedahkan dengan pelbagai bukti kezaliman Dr Mahathir sepanjang beliau bergelar Perdana Menteri dan disambung lagi dengan agenda peribadi dan kroni-kroninya selepas beliau bersara pada tahun 2003 lalu
    Ketika kali kedua Dr Mahathir menjatuhkan Perdana Menteri iaitu Pak Lah (kali pertama Perdana Menteri yang dijatuhkan adalah Tunku Abdul Rahman Putra), Allah mungkin memberi peluang kepada kita semua untuk terus mempercayai Dr Mahathir Mohamed selaku negarawan yang amat disegani ramai.
    Namun untuk cubaan kali ketiga Dr Mahathir mahu menjatuhkan seorang ketua kerajaan Islam ini, beliau sudah menerima kesukaran dan terpaksa berlawan dengan bersungguh-sungguh (tidak lagi seperti cubaannya terhadap kali pertama dan kedua dahulu).
    Apa jua alasan demi alasan yang Dr Mahathir cuba berikan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, rakyat Malaysia sedikit sebanyak sudah mula mengenali siapa sebenarnya Dr Mahathir Mohamed ini.
    Diharapkan Dato Sri Najib Razak akan terus menjadi ketua kerajaan di Malaysia kerana perjuangannya untuk bangsa Melayu bukan kecil-kecil perjuangan, perjuangannya untuk perpaduan sesama bangsa di Malaysia bukan calang-calang agenda, perjuangannya untuk syiar Islam bukan suatu yang remeh temeh, dan perjuangannya untuk Malaysia bukan setakat terhenti pada tahun 2020.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  34. Dedah hubungan dengan Israel – Bila DAP mahu saman Razali?
    Pada tahun 2012, ketika berceramah di Putrajaya, bekas Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, Mohamed Razali Abd Rahman pernah mendedahkan misi DAP mahu menawan Putrajaya dan termasuk hubungan istimewa Israel dengan parti Roket itu.

    Antara yang didedahkan oleh Mohamed Razali adalah beliau mengakui bahawa beliau merupakan salah seorang daripada G17 atau kumpulan seramai 17 orang pakar strategi DAP yang diketuai oleh Tony Phua, yang dilatih oleh pakar perisikan Israel.

    “Dalam DAP ini ada tujuh belas (17) orang pakar strategi yang dilantik oleh Setiausaha Agung DAP. Lima belas (15) orang Cina, seorang (1) India dan seorang (1) Melayu. Saya merupakan wakil orang Melayu yang berada dalam G 17,” kata Mohamed Razali.

    Menurut beliau, G17 adalah merupakan satu jawatankuasa sulit, hanya Setiausaha Agung DAP dan pemimpin-pemimpin tertinggi saja yang terlibat.

    Malah, beliau turut mendedahkan bahawa Lim Guan Eng selepas memegang jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang sering mengunjungi Singapura untuk bertemu dengan wakil kedutaan Israel.

    Selain itu, Mohamed Razali mendakwa DAP ditawarkan dana Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sebanyak USD 300 juta oleh Israel dan juga mendakwa sebuah pengkalan tentera Israel baru akan dibina di Port Dickson sebagai balasan jika parti Roket itu berjaya menawan Putrajaya.

    “Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

    “Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    “Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    “Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

    “Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni.

    “Kalau Tuan-tuan tak percaya sekarang tak apa, bila berlaku, masa itulah Tuan-tuan akan mengingat saya, apa yang saya kata ni. Yang paling teruk, yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni, PRU 13 ni. 300 juta USD ni, dapat Singapura.

    “Tuan-tuan jangan tanya saya bagaimana duit ini masuk. Bank Negara ke, Kastam ke, mereka tidak akan dapat mengesan apa-apa pun. Tak dapat dikesan duit tu masuk macam mana. Sampai tahap mereka buat.

    “Kita pun nak tanya juga pasal apa pihak Israel ni sanggup bagi duit sebanyak tu. Takkan saja-saja dia nak bagi duit. Mesti ada sebab. Sebabnya, Lim Guan Eng telah berjanji, sekiranya Putrajaya telah ditawan, kita akan serahkan Port Dickson sebagai base tentera Israel yang baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  35. “Janji Guan Eng kepada Israel,” dedah Mohamed Razali.

    Selepas pendedahan Mohamed Razali berhubung DAP ditawarkan RM1.2 billion daripada pihak Israel sebagai tukaran kepada pengkalan tentera di Port Dickson, Penasihat DAP Lim Kit Siang pada 2 Februari 2016 menegaskan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang melemparkan dakwaan tersebut.

    Namun, sehingga kini masih tiada sebarang tindakan yang diambil oleh Kit Siang mahupun DAP terhadap pihak terbabit.

    Anda boleh baca transkrip ceramah Mohamed Razali dalam artikel bertajuk “Pendedahan Mohamad Razali, Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP”.

    Sebelum ini, penyokong pembamgkang di dalam negara hanya tahu mengkritik tanpa mengetahui fakta sebenarnya sambil mempertikaikan dana Arab Saudi kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, namun mereka hanya menutup mata apabila dana Israel masuk ke negara ini.

    Walau apa pun, tindakan berdiam diri DAP hari ini menunjukkan parti itu sebenarnya mengaku menerima dan menjanjikan tapak pangkalan tentera Israel di Malaysia jika menang PRU13 yang lepas. Tidak mustahil nanti perkara ini akan diteruskan pada PRU14.
    cerita lanjut....
    https://aidcnews.wordpress.com/2015/12/31/pendedahan-mohamad-razali-bekas-pengarah-strategik-hal-ehwal-orang-melayu-islam-dap/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  36. 10 BUKTI DAP ANTI-ISLAM
    Pendakwah bebas, Prof. Dr. Redhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

    Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



    Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

    

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

    

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



    Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



    Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

    DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


    
Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

    

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

    

Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,

    

“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



    “Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  37. 10 DOSA PEMIMPIN PAKATAN HARAPAN
    Hujah-hujah penolakan Pakatan Harapan (PH) yang diketuai DAP semakin tersebar dengan kenyataan bertajuk ‘10 Dosa Pemimpin Pakatan Harapan’ yang mendapat perhatian umum.

    Dengan menggunakan tanda pagar ##sayno2PH, hujah-hujah itu mula tersebar melalui pelbagai platform media sosial termasuk laman blog-blog di negara ini.

    Berikut merupakan antara intipati 10 hujah berkenaan mengenai dosa-dosa pemimpin pakatan:

    1. KLEPTOKRASI

    Perkataan ini sebenarnya terpakai kepada PH kerana sebagai “pemerintah” negeri mereka sendiri iaitu Selangor dan Pulau Pinang, rasuah di sana kelihatan semakin meningkat. Malah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga menghadapi tuduhan rasuah.

    2. TIADA INTEGRITI

    Pemimpin PH terlalu banyak melakukan pusingan-U. Dakwaan salah urus negara Tun. Dr. Mahathir Mohamad selama 22 tahun serta gerakan reformasi telah berubah secara dramatik. Jika dahulu PKR dan DAP mengecam Dr. Mahathir tetapi kini segalanya dilupakan, bahkan mereka berani mengatakan bahawa semuanya OK.

    3. KEDIKTATORAN.

    Ini terbukti dengan cara pemimpin PH menguruskan parti komponen mereka sendiri. Contohnya adalah DAP yang mana orang-orang yang bertentangan fahaman dipecat dan diketepikan. Malah mesyuarat agung tahunannya diadakan secara tidak demokrasi.

    4. KRONISME

    Pemimpin PH mementingkan kronisme dan nepotisme. Pelbagai dakwaan telah dibuat mengenai Tun. Dr. Mahathir Mohamad serta ahli-ahli keluarganya. Malah PKR yang terdiri daripada anak beranak Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP yang terdiri daripada keluarga Lim Kit Siang pernah menuduh Dr. Mahathir mementingkan kronisme.

    5. BERSIFAT PERKAUMAN

    Dengan menggalakkan orang Cina untuk membenci MCA dan Gerakan, DAP menekankan budaya perbezaan pendapat antara kaum. MCA dan Gerakan kononnya disalahkan kerana gagal berjuang untuk kaum Cina tetapi DAP sendiri tidak mempunyai apa-apa untuk kaum Cina kecuali menghasut kebencian.

    6. PENIPU

    PH memberi harapan dan janji palsu. Terdapat terlalu banyak contoh tetapi cukup untuk mengatakan manifesto mereka pada masa lalu dan sekarang tidak praktikal dan tidak dapat dipenuhi kerana pelbagai sebab. Ia sama seperti menipu semua orang termasuk penyokong mereka sendiri.

    7. TIDAK BERGUNA DAN TIDAK BERUPAYA

    Mereka (PH) tidak boleh memerintah Pulau Pinang dan Selangor dengan betul tetapi masih berani untuk bermimpi memerintah negara ini? Krisis air telah menjadi masalah biasa di Selangor dan Pulau Pinang pula tenggelam dalam banjir kilat dan tanah runtuh serta pencemaran. Rakyat ditendang keluar dari rumah mereka sendiri!

    8. SUKA MENYALAHKAN PIHAK LAIN

    Pemimpin PH telah menguasai seni dan kemahiran menyalahkan BN kerana kesengsaraan negara dan kegagalan mereka. Taktik berkenaan disifatkan sebagai pengecut bahkan tidak sesuai pun untuk berada sebagai pembangkang.

    9. TIADA SIFAT KEPIMPINAN

    Disebabkan ketiadaaan pemimpin berkeupayaan, PH hanya pandai membuat pelbagai dakwaan yang tidak terbukti selain membuat pelbagai tuduhan yang tidak beradab bersama penyokong mereka. Calon-calon yang hendak diangkat sebagai Perdana Menteri pula adalah individu yang telah berumur 93 tahun selain individu yang telah disabitkan kesalahan liwat

    10. TIADA RANCANGAN KUKUH UNTUK MEMERINTAH

    Kerjasama parti-parti dalam Pakatan Harapan amat lemah dan hanya mengejar agenda yang mementingkan diri masing-masing. Ia bukanlah mengenai menyelamatkan Malaysia kerana Malaysia telah menunjukkan prestasi yang baik di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak dan BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Hai...dah brake ker, nak salin kulit jadi Geng Najis, Tanah Melayu ker....?? Temberang kamu nampak sangat ler.....!!

      Delete
  38. JANGAN JADI PEMIMPIN YANG DULU CAKAP LAIN, HARI INI BUAT LAIN – PM
    Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membidas sikap bekas pemimpin tertentu yang disifatkannya sebagai tidak berprinsip sehingga sanggup melakukan perkara yang bertentangan dengan perkara pernah diucapkan mereka ketika berkuasa satu ketika dulu.

    Menurut Perdana Menteri, perkara itu adalah sesuatu yang tidak boleh diterima kerana sebagai seorang pemimpin, seseorang individu itu perlu beristiqamah dan konsisten dalam memegang prinsip perjuangan.

    “Satu perkara yang saya tak boleh ‘tahan’ adalah dulu cakap lain, hari ini buat lain. Kalau dulu ada pendirian, hari ini kita mesti tidak berganjak dan itu baru namanya ada prinsip dan moral dalam berjuang.

    “Ahli Parlimen anda, Datuk Seri Mohd. Johari Baharom dalam ucapannya sudah nyatakan tadi bahawa di dewan inilah bekas pemimpin itu pernah mengingatkan supaya kita tidak melupakan UMNO dan Barisan Nasional (BN) kerana tiada parti lain boleh membela Melayu dan kaum lain tetapi hari ini, lain pula yang dibuatnya,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan lebih 5,000 hadirin yang menghadiri Majlis Jamuan Rakyat Bersama Perdana Menteri di Dewan Wawasan, Jitra, dekat sini malam ini.

    Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah; Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid serta bekas Menteri Besar, Tan Sri Osman Aroff.

    Pada majlis itu beliau turut mengumumkan peruntukan berjumlah RM5 juta untuk pembinaan pasar baharu di Jitra selain RM400,000 bagi membaiki gelanggang tenis untuk pembangunan sukan itu di daerah ini.

    Mengulas lanjut katanya, beliau sendiri pernah mendengar nasihat daripada individu dimaksudkannya itu yang menyatakan seorang bekas pemimpin wajib menyokong pemimpin baharu kerana sewaktu mereka di atas, orang baharu inilah yang sentiasa menyatakan sokongan.

    “Itu satu nasihat yang amat baik tetapi hari ini apa yang beliau buat? Terus terang saya katakan saya ini tidak kuat dan saya menjadi Perdana Menteri kerana orang UMNO dan BN sokong, angkat serta pertahan saya.

    “Begitu juga dengan Mahathir. Selama 22 tahun dalam susah dan senang, dalam keadaan ribuan orang hendak tolak beliau, saya sebagai Pemuda UMNO pada masa itu, kita-kita inilah yang menjadi wira mempertahankan kepemimpinan beliau sebagai presiden parti dan Perdana Menteri,” katanya.

    Sementara itu Najib berkata, selaku Perdana Menteri beliau tidak sanggup sama sekali untuk mempertaruhkan masa depan negara semata-mata untuk menabur gula-gula atau ‘dedak’ seperti didakwa pembangkang kerana tanggungjawab dipikulnya amat besar.

    “Saya sentiasa amat sedar bahawa diri ini memikul harapan 30 juta rakyat Malaysia mengharapkan masa depan Malaysia dapat dijulang ke tahap yang jauh lebih tinggi.

    “Sebab itu saya buat perancangan jangka panjang Transformasi Nasional (TN50) dan dalam masa sama tidak melupakan keperluan seharian untuk tempoh terdekat atau sehari dua ini. Semuanya saya fikirkan termasuklah kemudahan kesihatan, peluang pekerjaan, peningkatan pendapatan, keselamatan dan masa depan lebih cemerlang berbanding hari ini,” katanya.

    Beliau dalam pada itu turut menasihatkan rakyat supaya membuat keputusan tepat serta bijak yang tidak dipengaruhi emosi serta nostalgia semata-mata pada pilihan raya umum akan datang.

    “Kita kena fikir bukan sehari dua ini saja tetapi kena fikir satu jangka waktu yang agak lama sebab nak bangunkan sebuah negara bangsa apatah lagi sebuah peradaban, tentu sekali memerlukan lebih dari setahun dua untuk membuat perancangan jitu serta menjadikannya kenyataan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
  39. Khairy: Sekali jadi diktator, selamanya Mahathir jadi diktator

    Pembangkang disifatkan sudah terperangkap dengan kelicikan lakonan bekas perdana menteri,Tun Dr Mahathir Mohamad yang kononnya sudah insaf, kata Ketua Pemuda BN, Khairy Jamaluddin

    “Sekali jadi diktator, selamanya akan jadi diktator.

    “Sehingga ke hari ini, rakyat Malaysia masih terpaksa menanggung beban yang diciptanya,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat UMNO Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

    Tegas Khairy, beliau pernah menyenaraikan semua kesalahan dan kelemahan sepanjang pentadbiran Dr Mahathir, ketika membuat ucapan dasar Pemuda UMNO dalam perhimpunan agung parti itu.

    “Sebagai contoh, banyak perjanjian berat sebelah dimeterai ketika beliau menjadi perdana menteri, seperti penswastaan besar-besaran yang banyak menyebelahi syarikat swasta.

    “Serangan turut dibuat ke atas sistem kehakiman negara bila memecat ketua hakim dan masalah ini kemudiannya diperbetulkan ketika Tun Abdullah Badawi menjadi perdana menteri,” kata Ketua Pemuda UMNO itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pakai ker cakap Si Kitol Jahanam @ KJ yg sah2 ditangkap basah memberi rasuah merebut jawatan oleh Jawatakuasa Disiplin UMNO sendiri......??

      Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
    2. Noh omar dan kerie bangla anjur konvoi gerak gempur pemuda umno selangor 25mac baru ni..ramai ler pemuda rempit joint.

      Sebelum tu ade la Terentang besar banner kat simpang jalan utama.saper joint dapat minyak full tank,minyak itam free,helmet jenama ARAI..duit poket rm50

      Mau pakai bajet kementerian belia kot ni..??

      Delete
    3. Yg juta juta juta sleweng kat kemEnterian tu..senyap je..
      X gila ke tu..klepet oh klepet emm kawan pulak dgn simata sepet..apa pula kata silan petpet..hahahahahabadutbetullh

      Delete
  40. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dikaitkan dengan PKR menuduh Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penipu.
    Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahan sampah basi dikutip & dihadam semula oleh budak tak reti menulis sendiri, hanya berupaya menciplak kopipes saja.

      Mudah saja untuk kilas temberang auta budak tak abis sekolah yg hanya berupaya meniru dgn mengutip artikel sampah sarap tak berkredibili.

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Delete
    2. Aku nak tanya sikit la kat SAMM atau si edy noor.Logik akal buat ape la tun sebuk nak lindungi kroni...tun pun kaya dan dah tua,anak anak pun billionare ,kroni pun smua billionare .


      Baik ler tun dok umah main dgn anak cucu atas kapal layar drpd tun kembali melawan si bugis najib.

      Mtk ler sgt SAMM atau eddy noor pikir secara logik akal.tak perlu pening2 kepala pikir teori mengarut umno tu.

      tak payah ler nak berjinak jinak dgn si rosmah tu hahahahahaha


      Delete
  41. pejuang najis as always will keep on copy pasting with knowing shit of what are written.

    the race is on the final lap.

    najis and his gangs have no choice. it is do or die for them. let us forget about ros, spr, ag, macc, igp. they have no use for now. let them sink together with najis.

    our focus now is the rakyat, the people on the street, people in the kampongs, people who struggle to keep food on the table.

    no matter how strong those bastards are, how big they are, how rich they are, they forget the old adage, no matter how rich you are, how strong you are, there is always people richer than you, stronger than you.

    don't under estimate the rakyat!

    some wise words for us to ponder.

    "Good people do not need laws to tell them to act responsibly, while bad people will find a way around the laws."- plato

    "First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win." - mahatma gandhi

    ReplyDelete
  42. Undang persempadanan tld d lulus olih parliament.

    Suara 2 membantah tlh terdengar tetapi akan hanya menjadi bahan sejarah.

    Pd pandangan saya, tujuan undang2 itu adalah utk mengujudkan kawasan2 d mana pengundi kaum melayu menjadi pengundi terbanyak agar senang d pujuk rayu atau d manipulasi utk menjamin kemenangan.

    Olih demikian misi utama PH n ahli2 nya sekarang adalah utk turun pdg beramai ramai sebagai perayu undi n memastikan pengundi2 d bawa penyokon2 k pusat mengundi pd pru14 kelak.

    Mereka bolih memperkenalkan bermcm mcm akta /undang2 utk memberi kelebihan, tetapi pihak penentu adalah pengundi2 sendiri.

    Pd hemat saya,jika PH berjaya mendpt 65% undi kaum melayu, tiada undang2 (zalim) yg bolih mengekalkan sesiapa d putrajaya.

    Ayuh! marilah kita turun padang n'sinsingkan lengan baju' utk menjadi relawan PH.

    Inilah saja peluang kita utk menjatuhkan kerajaan kleptokrasi 'najib anak lelaki rahah'.

    Now, 'action speaks louder than words'.

    Selamat berjuang !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Berjuang semua!. Pantang undur sebelum melangkah ke depan dan berjuang. Terus terus mara! Jangan gostan langsung

      Delete
    2. Sesungguhnya pandang Dato kami terima..akan kami turun membantu kempen ini hingga dhari mengundi dgn kemampuan kami..selamat berjuang!!

      Delete
  43. Sian cybertruper amno bersusah payah demi mak badak

    ReplyDelete
  44. Mak badak akn jadi mak bodek pasni..takut masuk penjara

    ReplyDelete
  45. Negeri lain apa cerita? Selangor tetap ph

    ReplyDelete
  46. Syabas Pejuang Rakyat, dgn hujah yg bernas
    Suman bapok udah mcm cacing kena panas
    Rambut dia jadi cacak mcm duri buah nenas
    Itu belum pun lagii, Kejora menyerang ganas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dia memuji diri sendiri pulak. Konon nya kita tak tahu "penjalang rakyat" dan Kejora itu orang yang sama.

      Dah ketandusan akal. Kesian si Mamat itu keseorangan di sini. Resorting to "multiple nic-ing" le dia.

      Delete
  47. Ucapan Dr Kamarul sgt serius, bukan jenaka
    Dengan DAP, Madey hanya akan jadi boneka
    Melayu pasti ler akan ditimpa mala & petaka
    Bukan ler dia tak sedar itu keling tua bangka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius? Pemikiran bebudak ke kamu?

      Bangang nya kamu tak melihat air muka, gerak geri, cakap melu professor kangkong Kamarul itu dalam video.

      Apa tah lagi si Mamat itu gentar bila Tun Dr Mahathir duduk di depan dia. Berpeluh, duduk mengelenot macam ikan keli kena racun rumput.

      Delete
  48. Sedap melihat setiap copy paste penjalang rakyat geng Najib telah di jawab. Syabas Sdr Othaman Ahmad dll.

    Memang tak perlu jawapan yang panjang lebar, asalkan penjalang rakyat itu di balun. Dan apa yang di kopi paste itu dijadikan waste. Dia tak boleh melanda landa di sini tanpa di tampar.

    Nyata penjalang rakyat itu tiada sokongan, ha nya dia sekor sahaja di sini, terkontang kanting. Kita buru dia, tibai setiap copy paste dia hingga ke lobang cacing. Dan dia senyap senyap terkencing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kih Kih kih...
      Style lama, menyamar...
      Mcm org tak tahu, Suman, Bapok Bodo & abda (abodo) adalah org yg sama...
      Udah2 ler Wak Suman Tempe...

      Delete
    2. Kamu memang bangang tak reti membezakan gaya bahasa, perkataan dll yang di gunakan dek penibai2 kamu, "Penjalang Rakyat".

      Sekarang pakai nama Kejora pulak. Nama samaran yang lain2 kamu kejolkan?

      Delete
  49. Mmg sgt hebat, Pejuang Rakyat punya hujah
    Blog langau ini, seperti dah kena takluk jajah
    Suman setakat maki jer tanpa isi dan natijah
    Dah guna 'abda' (abodo) sbg samaran wajah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copy paste pantun kau memuji diri sendiri pulak?

      Dah sembahyang ke? Sembahayang, minta ampun banyak2 kpd Illahi sebab kau membohong berterusan di sini.

      Delete
  50. Emm..emm..prof kangkung gelabah
    Terkedu tengok'The Great Abah'
    Tadi 'garang' tetiba berubah
    Terus demam macam tak kebah!

    Satu Malaysia sudah tengok
    Betapa 'bangang' betapa bongok
    Di depan dia Mahathir tercongok
    Prof kangkung bertukar tenok!

    Melayu dah lama ditimpa petaka
    Sebab dipimpin klepto puaka
    Cai Pendedak menjilat leka
    Hingga tergadai tanah pusaka!

    Itu saja modal yg ada
    Tak sokong AmeNo 'DAP berkuasa'
    Dah rasa pedas terkena lada
    Pakatan Rakyat bertambah bisa!

    Yang boneka menteri pendedak
    Juga cai otak keladak
    Terbukti jahat dikata tidak
    Asal dedak takpe tersedak!

    Rais,Rafidah pulak dihina
    Kerana menegur mana tak kena
    Tanya Jho Low entah di mana
    Terus di label tidak berguna!

    Jahat dia tak boleh tanya
    Walau terbukti seluruh dunia
    Cai sokong kerja aniaya
    Macam Malaysia dia yg punya!

    Buatlah pulak seribu cara
    Untuk menang pilihanraya
    Di hati rakyat tetap membara
    Klepto kalah nampak gayanya!





    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro fan tun,

      Baris rengkas tapi padat & dalam. Ada gemersikan, ada cemistry, ada keindahan.

      Your pantun beyond compare, still the best.

      Delete
  51. Hujah bernas lawan, Suman tak boleh terima
    Bila dah terkedu, dia mula le guna style lama
    Kini ifrit ni muncul jawab dgn pelbagai nama
    Dia, Bapuk Bodo, Si katak, abda, org yg sama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih lah kamu sbut nama aku.
      Aku berazam nak selalu di sini mengtahikan kamu.

      Tiap kali kau masuk, kau akan di tibai. One way or another. Kau boleh menagis kpd kau punya father.

      Ada bapak lagi ke? Kalau tak, menangis kpd bini pun boleh. Ada bini lagi ke? ...

      Ok, aku nak tunggu pos baru Shahbudin.

      Delete
    2. Woi, Kejora @ Penjalang Rakyat, kau tak nampak ke ejaan aku selalu berterabur - mistype, missing alphabets.

      Yang lain kau tuduh sama orng dengan aku tu tak buat gitu. Kau buta ke?

      Aku tak kisahkan ejaan, yang penting kau di bantai, jangan ada komen kau yang tak di jawab, kau tak akan di benarkan melanda landa di sini.

      Delete
    3. Kejora kejori..kejore kejoro..
      Masih delusi..orang lain dio sangko serupo...hhahahaha.
      Kalo dah hantu..hantu jugo!..
      Hahhahahantuberuporupo..

      Delete
    4. Betul2 sewel, adakah patut budak tak reti menulis sendiri mengutip bahan sampah dikatakan hujjah bernas?

      Delete
  52. Memang betul tak de siapa dlm umno kenal cina jho lo dan jho lo tiada hubungan secara rasmi dengan 1mdbb...

    Dlm laporan PAC disebut 28 billion wang 1 mdb hilang tak dapat di kesan dan 4 billion dimasukkan ke akaun syarikat Good star limited...Laporan saman Sivil DOJ sebut Good star syarikat milik cina Jho lo

    Tiada seekor pon dlm umno berani bangkitkan kpd najib supaya siasat dan tangkap cina jho lo...

    Perlu ke kenal dulu cina jho lo untuk desak najib arahkan polis siasat dan tangkap cina jho lo?...

    Alasan membodohkan diri sendiri anuar muso dan umno...

    Patut ke kita pilih orang2 yg bodooo dan melindongi prompak memerintah negara kita?...

    Tun nak tangkap prompak...veteran umno mula sedar...

    Tun jenama besar harapan malaysia...

    ReplyDelete
  53. Hujah bernas lawan,kejora tulur kicik tak boleh terima
    Bila dah terkedu, dia mula le guna cara lama
    Kini bahlol ifrit ni muncul jawab dgn pelbagai nama
    Dia petualang rakyat, geng najis dan lebai moden kuno org yg sama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sgt bahlol , Petualang Rakyat punya hujah
      Blog hebat ini, si bahlol nak terjah
      Kejora bapuk tua tulur kicik setakat merapu temberang jer tanpa isi dan natijah
      Dah guna geng najis bengong lebai kuno sbg samaran wajah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  54. Udah2 ler Wak Suman @ abodo (abda) @ Bapuk Bodo...
    Kik kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah surrender ko ..hihihihihi..

      Delete
    2. Blood pressure Kejora dah meletup - geram tak dapat satu pun koen dia yang tak di jawab dan di tibai.

      Ada masa, di tibai oleh ramai.

      Delete
    3. Dulu dia juga nuduh Pak Rahman jpc, Rahman 2 sebagai saya sedangkan style kami berbeza tapi bermatlamat sama.

      Delete
  55. Umno dah di miliki najib untuk najib dan pembela prompak...melayu tersilap kalo anggap umno untuk melayu...

    ReplyDelete
  56. Saya nak debat Najib dan Hadi, bukan konco mereka'


    Kesian dengan Pemuda Pas Kelantan yang berhasrat nak menganjurkan forum “Layakkah Tun Mahathir Menjadi PM Sekali Lagi", kerana Tun M mengesahkan beliau tidak akan menghadirinya...

    Yang sangat berasa hampa tentulah para panelis lain yang telah awal-awal lagi telah menyatakan kesediaan mereka untuk hadir... maklumlah nak berforum sepentas dengan seorang tokoh negarawan... tentulah tidak mahu lepaskan peluang dengan begitu sahaja...

    Hahaha! gi cerminlah muka korang tu dulu... Jangan nak perasan sangat diri korang tu hebat! Konon nak menumpang kehebatan Tun M... hahaha!

    Tun M tu Ketua parti, korang tu apa?

    Penganjur mahu gandingkan Tun M bersama Kamarul Zaman, Ketua Pemuda PAS Kelantan Ahmad Fadhli Shaari, dan Ketua penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) CheguBard dalam forum "Layakkah Tun Mahathir Menjadi PM Sekali Lagi" anjuran Pemuda PAS, esok di Dewan Purnama Pengekalan Chepa, Kota Bharu Kelantan. Ada akai ker?

    Tun M menganggap panelis jemputan dalam forum itu sebagai tidak layak dan tidak tahu cara berdebat.

    Sebaliknya, Dr Mahathir mengajak Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak berdebat dengannya.

    “Oleh kerana dia nak jemput saya, saya nak jemput Hadi dengan Najib. Saya ketua parti, dia pun ketua parti juga. Jadi Hadi dengan Najib patutlah datang. Janganlah buat macam forum Nothing to hide, lari.

    “Kalau dia nak datang, saya jemput dia datang, saya boleh bagi makan pun. Tapi buatlah dengan orang yang ni, kalau nak (debat tapi) cari konco-konco yang tak layak, tak tahu nak debat, tak payah lah,” katanya kepada pemberita di Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini. ~ sumber

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade ker patut bapak kucing biarkan anak kucing lawan harimao asia...hehehe

      Delete
    2. Sia sia cerdik..itulh orang x reti nak ukur baju sendiri..
      Lita kata pengampu pencavai bingai melenting..hahahahmaludahtu..

      Delete
    3. KBB & Ramly Ahmad,

      Saya tabik spring di atas kegigihan kamu berdua, Salam Perjuangan.

      Delete
  57. satu dunia hentam najib, dari negara eropah, sampai negara asean..ini terbaik..mari kita sama2 hentam dan penjarakan jho low..kita gasak sampai terbarai..bila lawan dah lemah, kita pijak sampai mati..waima ulama penasihat pencuri pun kita humban dalam syurga taik..sial punya najib.. on CILAKA AKHBAR SIAM
    Publish | Delete | Spam
    Anonymous
    on 3/28/18




    --------------
    Tukar Tiub pada 9:30:00 PG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina jho lo najib bagi kapal terbang kapal mewah rumah mewah penthouse....Lobai hadi najib bagi 90 jota...mualaf shfeei najib bagi 9 jota..

      Cai2 ahli2 umno dan ahli2 pas dapat ape?....dapat habuk jeet?...

      Delete
    2. Matdey sakau berbilion, cai2 haprak dapat apa?
      Abok pun tarak...dpt air kencing Matdey jer...
      Kih kih kih...

      Delete
    3. Pernah Tun M didakwa di mana-mana mahkamah? Sebaliknya puluhan malah ratusan Anugerah Berpresij pula diterima termasuk dari PBB, OIC & negara2 Islam termasuk Iran, Bosnia, Palestine & Saudi Arabia.

      Masuk ke dalam Kaabah pun ada, tak macam Najib syok sendiri auta konon masuk dalam makam Rasululullah & bersalaman tangan dgn baginda.

      Delete
    4. Bila dia sakau duit tu beb..tapi tok najib terang2 duit besar masyuuk a/c dia tu..mengaku pulak tu..banyak pulak alasan x munasabah udah kantoi..ko x nampak ke..x dengar ke..ko pun ikut jd Pembohong..Penipu..emm dedak busyuuk bhai..

      Delete
  58. Matdey sudah mula mengeletar berlaga gigi
    Dijemput forum 'layak ke Tun M jadi PM lagi'
    Sedih nya mamak bapok ini tak berani pergi
    Baru lah dia tau langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Professor kangkong UUM tuh takda taraf Tun debat

      Ha nya cukup orang2 Tun saja yang sebat

      Delete
    2. Saya yakin ekoran dari peristiwa mengaib & menghina dirinya sendiri itu, semua staff & student2 di Universiti Utara amat marah & kesal kerana ianya juga mencemarkan nama universiti tersebut.

      Delete
  59. Najib udah mula mengeletar tido kurang hingga berlaga gigi
    Dibuat forum 'layak ke Tun M jadi PM lagi'
    Bapak kucing tak berani pergi
    Baru lah dia tau langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  60. Kah kah kah
    😀😃😄😁😆😂🤣

    In a school-teachers meeting, the head master gives advice to his teachers.

    Head Master: Students are our bread and butter, our reason for existence; we must therefore treat our students respectfully - according to their performance.

    Teacher: How?

    H. Master explains: If a student gets grade A, commend him. He will one day become professional and contribute to our community.

    If he gets grade B, compliment him. He will become teacher and a colleague in our fraternity.

    If he gets grade C, congratulate him. He will go into business and pay taxes to the country.

    Teacher: What if my student fights in class, bullies in school and violates every rule?

    H. Master: Adore him. He will one day become politician and become Tourism Minister

    Teacher: What if my student chases girls, cheats in exam, bribes the teacher, steals pocket money and robs the canteen?

    H. Master: Ahhh… Worship him. He will become Prime Minister!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki.....klu sesapa yg bcita cita nak anak dorang jdi PM, elok ajar mereka mencuri, merompak dan merasuah dri kecil!

      Cerah masa depan! Ha2 ha2 ha2

      Delete
  61. Kalau tengok kat blog Budin ni, melambak2 cai2 PH yang begitu taksub dengan Madey dan PH...apa citer pulak yee??? Dah tahap 'worship' Madey pulak gamaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah apabila kita mengenang jasa kedua orang tua kita itu diertikan sebagai 'worship', bongok......??

      Itulah padahnya kalau sekolah tak abis, bila sekali-sekala menulis tanpa kopipes, hancussss.....!!

      Delete
  62. Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad ke Parlimen Ayer Hitam, Johor pada 18 Mac lalu untuk mengumumkan calon DAP, Liew Chin Tong menentang Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong cuba memberi mesej besar kepada pengundi Cina pada PRU 14, kata kolumnis The Star, Joceline Tan.

    Ia boleh dibaca, semua pimpinan bukan Melayu, termasuk MCA, Gerakan dan MIC yang berada dalam Kerajaan Persekutuan sekarang bakal ‘dibunuh’ pada PRU 14 bagi memastikan matlamat DAP untuk menawan Putrajaya tercapai.

    “Dr Mahathir berada di Ayer Hitam untuk meminjamkan kuasa bintangnya kepada Liew Chin Tong yang menentang Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

    “Pengerusi Pakatan Harapan (Dr Mahathir) juga dijangka akan berada di Teluk Intan apabila Nga Kor Ming secara rasminya diperkenalkan untuk menentang Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Keong,”kata kolumnis The Star itu.

    Ia sekaligus mengesahkan dakwaan penceramah terkenal DAP sebelum ini, Hew Kuan Yau aka ‘Superman DAP’ yang merumuskan Dr Mahathir hanya kuda tunggangan DAP untuk mengalahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

    Dakwaan penceramah terkenal DAP itu konsisten dengan pendedahan awalnya bahawa DAP menggunakan strategi ‘Melayu Lawan Melayu’.

    Kolumnis The Star Joceline Tan mendedahkan dalam ceramah-ceramah DAP kepada khalayak Cina membuat ejekan Dr Mahathir sebagai ‘kuda’ dan Najib Razak sebagai ‘ayam’

    “DAP telah menunggang Dr Mahathir dengan semua kekuatan yang dia miliki. Tidak hairanlah bahawa pemimpin DAP merujuk kepada Dr Mahathir sebagai “Tun Mah” – “mah” bermaksud kuda dalam bahasa Cina.

    “Semasa majlis makan malam DAP di Alor Setar pada malam Jumaat, penceramah kontroversi Hew Kuan Yau aka Superman berkata DAP perlu “menunggang Tun Mah untuk membunuh ayam”,”dedahnya lagi.

    Kesungguhan DAP membunuh semua pimpinan bukan Melayu dalam Kerajaan Persekutuan dibuktikan dengan perpindahan Damansara Utama, Selangor bertanding di Bakri, Johor dan Ahli Parlimen Kulai, Teo Nie Ching dipindahkan ke Parlimen Labis bagi menentang Naib Presiden MCA, Datuk Chua Tee Yong.

    Malah, ada sumber dalaman DAP menyebut Ahli Parlimen DAP Seputeh sejak tahun 1999, Teresa Kok akan dipindahkan ke Raub untuk menentang wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun.

    “Johor adalah satu-satunya negeri di mana MCA masih mempunyai pegangannya dalam masyarakat dan DAP mahu mengubah keadaan itu.

    “Malah, Teo Nie Ching telah menggunakan istilah Cina yang tegar, “wei jiao” (menghancurkan) untuk menerangkan usaha parti untuk menghapuskan MCA. Ia adalah satu istilah yang digunakan oleh Kuomintang dalam perang mereka dengan komunis untuk ketuanan ke atas China.

    “Strategi naga-versus-naga juga bertujuan untuk mengepam momentum, terutamanya di Johor. Para pemimpin DAP dapat merasakan bahawa mood pengundi Cina di Johor tidak seperti tahun 2013,”kata Joceline lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  63. Pembentangan Rang Undang-undang Antiberita Tidak Benar 2018 di sidang Dewan Rakyat semalam disambut pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan yang diketuai DAP dengan pelbagai kenyataan negatif.

    Kata pepatah, siapa makan cili dialah rasa pedas dan adakah undang-undang ini tidak disenangi kerana mereka sendiri menggunakan berita palsu sebagai modal politik selama ini?

    Seorang pengguna Facebook, Muhamad Harris Nasril menyenaraikan tujuh berita palsu paling epik yang pernah disebarkan dalam arena politik negara melibatkan pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan.

    1. 40,000 warga Bangladesh dibawa masuk sebagai pengundi hantu

    Dakwaan palsu pembangkang ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Akibatnya, terdapat orang awam dituduh sebagai warga Bangladesh dipukul dan dimarahi semasa beratur untuk mengundi walaupun sebenarnya merupakan rakyat Malaysia.

    2. Barisan Nasional (BN) memenangi PRU-13 hasil undi warga Bangladesh

    Berita palsu ini telah dinafikan oleh Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh di Malaysia, A. K. M. Atiqur Rahman yang menyifatkan berita tersebut sebagai tidak berasas dan dibuat oleh golongan tidak berakal.

    3. Kerajaan Persekutuan tutup paip air utama di Selangor

    Dakwaan tindakan sabotaj oleh kerajaan Persekutuan terhadap bekalan air di Selangor tersebar ketika negeri tersebut mengalami gangguan bekalan air selama hampir seminggu baru-baru ini. Berita tersebut dinafikan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

    4. Dokumen Langkah Kajang untuk jatuhkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

    PKR dan Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution menyatakan rasa kesal dan memohon maaf kepada bekas Menteri Besar Selangor itu kerana mengeluarkan satu laporan setebal 91 muka surat yang mengandungi pelbagai tuduhan terhadap Abdul Khalid.

    5. Pertukaran kerajaan 16 September 2008

    Bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu ceramah mendakwa telah mempunyai sejumlah wakil rakyat kerajaan yang akan melompat parti pada tarikh 16 September 2008 supaya pembangkang ketika itu dapat membentuk kerajaan baharu menggantikan kerajaan Barisan Nasional. Walau bagaimanapun, 16 September berlalu begitu sahaja tanpa ada mana-mana wakil rakyat yang lompat parti.

    6. ‘Blackout’ semasa kiraan undi PRU-13

    Dakwaan berlaku insiden padam lampu semasa proses kiraan undi di beberapa kawasan telah membawa beribu penyokong Pakatan Rakyat berhimpun di Stadium Kelana Jaya pada malam pengumuman keputusan PRU-13. Namun empat bulan selepas itu Pengarah Strategik Pilihan Raya DAP, Ong Kian Ming bersetuju dengan Pemantau Pilihan Raya Rakyat (Pemantau) bahawa tiada insiden padam lampu yang berlaku.

    7. Dr. Kamarul Zaman Yusoff ‘terkucil’

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof didakwa terkucil apabila berhadapan dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam sebuah forum baru-baru ini. Dakwaan tersebut bagaimanapun dinafikan Kamarul yang mendakwa beliau masih mampu berhujah dan menyatakan pendiriannya terhadap Dr. Mahathir. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak bersumber sumbing Prof Kangkong & Utusan yg tak laku dah nak mampos.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Pejuang Keparat bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  64. Seorang negarawan seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad harusnya bijak dalam menjaga maruah serta nama baik, bukan membenarkan reputasi itu dipijak-pijak sesuka hati walaupun oleh sekutu dan pengikut sendiri.

    Apa guna sumbangan Dr. Mahathir selama 22 tahun memimpin kerajaan dan negara dahulu jika akhirnya tergadai begitu sahaja akibat bersekongkol dengan DAP hari ini.

    Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah berkata, agak menyedihkan apabila Dr. Mahathir sanggup diperlakukan sedemikian rupa semata-mata ingin meneruskan cita-cita peribadi.

    “Biarpun maruahnya dipijak-pihak dan Dr. Mahathir sendiri seperti terpaksa tunduk mengikut kemahuan DAP, itu tidak lagi penting bagi beliau.

    “Fokus utama beliau adalah menjatuhkan kerajaan sedia ada dan pada masa untuk kepentingan politik anak dan keluarganya,” katanya ketika dihubungi Utusan Online, semalam.

    Pada April tahun lalu, bekas Ketua DAP Bahagian Teluk Intan, Hew Kuan Yau memberitahu kepada penyokong-penyokong DAP bahawa Dr. Mahathir merupakan individu yang jahat seperti watak jahat Cina, Shek Kin selain terlibat dalam banyak rasuah.

    Kuan Yau yang dikenali sebagai Superman turut menyatakan dalam ceramah perhimpunan haram Bersih 5 itu bahawa Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) ini adalah ‘permainan’ terakhir Dr. Mahathir dan sedang dipergunakan oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

    Dalam perkembangan sama, Azwanddin turut menyifatkan Dr. Mahathir ibarat sebuah kereta lembu yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin DAP.

    “Dahulu Dr. Mahathir tegas menyatakan andai DAP kuasai negara, pasti orang Melayu akan dipijak-pijak dan kini maruahnya pula yang dipijak oleh pemimpin parti cauvinis itu,” katanya.

    Kuan Yau yang terbabit dalam kontroversi video ‘Melayu skru Melayu’ turut dilaporkan akhbar Sunday Star kelmarin dengan mengajak seluruh penyokong DAP ‘menunggang’ Dr. Mahathir bagi menjatuhkan kepemimpinan UMNO dan Datuk Seri Najib Tun Razak pada PRU-14. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat @ Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak bersumber sumbing Utusan yg tak laku dah nak mampos.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  65. Begitu berkesan didikan Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap sekutu baharunya, Datuk Seri Azmin Ali apabila Menteri Besar Selangor tersebut berulang kali mengikut jejaknya mengalihkan isu dengan gimik politik murahan.



    Terbaharu, Azmin ‘menerjah’ sidang akhbar yang diadakan oleh Penyelaras Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan di Lobi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, dekat sini kelmarin.



    Tindakan Azmin tersebut dilihat menyerupai gimik Dr. Mahathir yang hadir secara mengejut ke program Wacana Sinar Kali ke-53 baru-baru ini.



    Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Komunikasi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Mohd. Fuad Mat Jali berkata, gelagat tersebut seolah-olah menjadi trend terbaharu dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan.



    Menurut beliau, pemimpin tersebut tidak sepatutnya mengelak daripada menjawab kritikan yang dilemparkan dengan mengalih perhatian rakyat menggunakan gimik politik murahan.



    “Gimik yang dilakukan dilihat sebagai jalan selamat untuk mengaburkan pandangan rakyat terhadap kelemahan mereka. Sepatutnya mereka sebagai pemimpin menjawab kritikan yang dilemparkan, bukan alih perhatian rakyat dengan cara ini.



    “Jika salah, mengaku salah. Jika mereka rasa mereka benar, tidak perlu takut untuk nyatakan kebenaran,” katanya ketika dihubungi Utusan Online, semalam.



    Azmin sebelum ini terus ditekan banyak pihak supaya mengulas jawapan balas Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr. Zaini Ujang berhubung isu margin simpanan air yang mana Menteri Besar Selangor mendakwa air di empangan masih banyak.



    Sedangkan maksud margin simpanan air adalah mengenai simpanan air terawat dan bukannya air mentah. Selain itu, ramai turut menantikan komen terbaharu Azmin berhubung isu tanah Ijok yang hangat diperkatakan. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat @ Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak bersumber sumbing Utusan yg tak laku dah nak mampos.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  66. Setelah Tun Dr Mahathir menerjah Wacana Sinar Harian Ke-53 Khamis lalu, saya menggunakan ruang itu untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi boneka (puppet) kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP di dalam Pakatan Harapan. Bagaimanapun, Tun Dr Mahathir, di dalam jawapan beliau, menafikan perkara ini.

    Di dalam tulisan saya pada 21 Februari lalu, saya telah menyentuh mengenai kenyataan Tun Dr Mahathir sehari sebelumnya bahawa, di dalam menyiapkan Manifestonya, “kita (Pakatan Harapan) tidak terikat dengan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin tertentu jika kita dapati kenyataannya itu tidak dapat dilaksanakan oleh kita apabila kita menerajui kerajaan” kerana, kata beliau, “dana kerajaan mungkin tidak boleh menampung janji-janji yang keterlaluan”.

    Saya menulis bahawa kenyataan Tun Dr Mahathir ini adalah indikasi kepada perbalahan lebih besar dalam Pakatan Harapan dengan menunjukkan contoh perbalahan antara beliau, yang mempertahankan pengenaan tol di Lebuhraya Utara-Selatan dan di Jambatan Pertama Pulau Pinang di dalam satu sesi bual bicara mengenai dasar Pakatan Harapan pada 10 Januari 2018, dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang disokong oleh pemimpin DAP lain seperti Dr Ong Kian Ming dan V Sivakumar, yang berjanji untuk menghapuskan tol ini.

    Bila Manifesto Pakatan Harapan dilancarkan pada 8 Mac lalu, saya sendiri merasa sangat terkejut kerana mendapati bahawa, di sebalik penentangan keras Tun Dr Mahathir ke atasnya, janji untuk menghapuskan tol ini turut terkandung di dalam Janji 6-nya, “Menghapuskan Kutipan Tol”. Saya bagaimanapun tidak mahu mengulasnya ketika itu kerana mahu menunggu ulasan Tun Dr Mahathir ke atasnya terlebih dahulu dan hari ini ulasan Tun Dr Mahathir ini telah ada di dalam laporan akhbar Straits Times Singapura pada 25 Mac.

    Di dalam laporan ini, Tun Dr Mahathir menyebut mengenai betapa beliau kadang-kadang merasakan Pakatan Harapan tidak akan mampu untuk memenuhi janji-janji yang terkandung di dalam manifestonya dengan menyebut mengenai kewujudan parti di dalam Pakatan Harapan yang bersifat “very socialistic” yang suka memberi benda kepada rakyat. Kata Tun Dr Mahathir, walaupun beliau sendiri memaklumkan kepada pemimpin ini bahawa perkara seperti penghapusan semua tol ini tidak boleh dilakukan, tetapi kerana mereka mahu populariti maka janji ini tetap dimasukkan juga di dalam Manifesto Pakatan Harapan.



    Tidakkah pengakuan Tun Dr Mahathir di dalam akhbar Straits Times Singapura ini adalah satu vindikasi kepada kenyataan saya di depan beliau sendiri di dalam Wacana Sinar Harian Ke-53 Khamis lalu, malah di dalam kenyataan lain juga, bahawa beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi boneka (puppet) kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP di dalam Pakatan Harapan? Ini baru isu tol, belum lagi dibangkitkan dominasi DAP di dalam pelbagai isu lain Manifesto Pakatan Harapan.

    Bandingkan sahaja ketundukan Tun Dr Mahathir kepada DAP ini dengan ketegasan beliau kepada MCA bila ADUN MCA mengugut untuk meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan tindakan Kerajaan Selangor meluluskan pindaan ke atas salah satu enakmen Islam Kerajaan Selangor pada tahun 1989 di mana jawapan tegas beliau adalah: Kalau ADUN MCA nak letak jawatan silalah letak jawatan, tetapi kalau MCA nak bertanding balik di kerusi itu UMNO tak akan sokong calon MCA dan MCA juga tak boleh guna lambang BN.

    Akuilah sahaja bahawa Tun Dr Mahathir sudah terlalu lemah untuk jadi Perdana Menteri.

    Dr Kamarul Zaman Yusoff,
    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
    Universiti Utara Malaysia (UUM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak bersumber sumbing dari professor kongkang yg dah terkangkang disaksikan oleh jutaan penonton di Youtube.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  67. Perhimpunan pembangkang melalui gerakan BERSIH kali ke-6 atau Bersih 6 di hadapan Parlimen hari ini gagal lagi.

    Hari ini, tidak sampai 200 orang berhimpun di kawasan Tugu Negara dan di laluan masuk Parlimen ingin membantah pembentangan Laporan Kajian Semula Persempadanan kawasan pilihan raya yang dibentang jam 11.30 pagi tadi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Sejak pukul 8 pagi waktu mereka mula berkumpul, hanya kira-kira 150 orang ada berkumpul di depan Tugu Negara sebelum mereka berarak ke bangunan Parlimen. Sejak Bersih 1 dulu, mereka selalu kata mereka buat perhimpunan aman dan sering memuji anggota Polis yang mengawal keadaan persekitaran lokasi mereka berhimpun.

    Bagaimanapun, kali ini mereka menjerit menyuarakan rasa tidak puas hati apabila Polis tidak membenarkan mereka berarak ke Parlimen kononnya untuk menyerahkan memorandum kepada Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya beliau tidak membenarkan pembentangan laporan berkenaan.

    Pada perhimpunan yang gagal itu, yang hadir ialah Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin dan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir hadir dan berceramah.

    Dalam ceramahnya, mereka buat tuduhan bahawa Barisan Nasional (BN) dan Najib adalah pencuri, penyangak dan juga perompak serta menuduh BN cuba manipulasi sistem pilihan raya.

    Orang menuduh itu sebenarnya adalah penyangak dan pencuri paling besar. Entah berapa jumlah wang yang disorok di resort di Argentina oleh kroninya. Wang Bank Negara berjumlah RM31.5 billion hilang entah ke mana.

    Pembangkang sekadar buat tuduhan pillihan raya kononnya tidak adil. Kalau tidak adil kenapa Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan dapat kepada pembangkang juga?

    Malah dulu ada yang berdemo guna tiket NGO, kini sudah mahu tanding dalam PRU14.

    Bekas Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah dan S Ambiga sudah letak jawatan dalam Bersih dan mahu jadi ahli politik. Sudah pasti mereka yakin sistem pilihan raya adalah adil baru mereka hendak bertanding.

    Kemunculan Muhyiddin dan Mahathir serta Kit Siang tidak membawa apa-apa makna kepada perhimpunan berkenaan. Malah menyebabkan salah seorang peserta demonstrasi kena sawan ketika Mahathir tengah ceramah.

    Lihat video ini :
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1715285795233036&id=1122306847864270

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semakin hari semakin sedikit orang yang menerima pendekatan gerakan Bersih ini kerana rakyat semakin bijak dalam menilai penipuan blok pembangkang melalui PH.

      Jika diteliti proses persempadanan semula ini sepatutnya diluluskan sejak dua tahun lalu namun tertangguh kerana ia dibawa ke mahkamah oleh pembangkang menyebabkan ia tidak dapat dilaksanakan. Pembangkang begitu takut jika persempadanan semula dilaksanakan kerana mereka takut kalah selepas tidak buat kerja di kawasan yang diwakilinya.

      Himpunan Bersih sudah tidak ada apa-apa makna, Maria Chin dan Ambiga pun sudah tidak percaya pada Bersih tapi percaya pada sistem pilihan raya negara ini. Bersih hanya gerakan yang kini syok sendiri yang buat tuduhan macam-macam ke atas kerajaan tapi tidak ada bukti sehingga ke hari ini.

      Ada yang jadi ahli parlimen seperti Muhyiddin, Wan Azizah dan Kit Siang tetapi ponteng dewan rakyat dan hadir ke demonstrasi jalanan Bersih.

      Baik jangan undi langsung puak pembangkang ini sebagai ahli parlimen. Mereka tidak minat jadi ahli parlimen. Masuk parlimen pun asyik gaduh dan tidak ikut peraturan hingga digantung oleh Speaker Dewan.

      Rugi rakyat yang mengundi mereka kerana mereka ini lebih percaya platform demo jalanan daripada platform dewan rakyat untuk membawakan sesuatu isu.



      Tulisan :
      Beruang Biru
      BB842, Rabu
      28 Mac 2018

      Delete
    2. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak tuu bersumber sumbing dari cyberterompah 'Beruang Biru' cheapskate yg mana blognya kesepian satu sen pun tak laku.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  68. Jalan Parlimen pagi ini sesak akibat gara-gara pendemo Bersih 2.0 menganjurkan himpunan Bersih 6 sebagai bantahan terhadap usul persempadanan semula di Dewan Rakyat.

    Umum mengetahui bahawa Bersih 2.0 merupakan alat pembangkang berselindung disebalik nama pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

    Ianya disahkan sendiri apabila Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah baru-baru ini melepaskan jawatannya dalam organisasi tersebut untuk bertanding pada PRU14 dibawah tiket Pakatan Harapan.

    Dan agenda himpunan kali ini tidak mempunyai beza dengan himpunan-himpunan Bersih sebelum ini – menyebar kebencian terhadap kerajaan yang dipilih melalui proses demokrasi.

    Demonstrasi bermula pada jam 8 pagi di Tugu Negara disertai muka-muka sama ahli pembangkang selain calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahahtir Mohamad; Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin; dan penyelaras Deklarasi Rakyat, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

    Melihat kepada trend demonstrasi Bersih, jumlah kehadiran semakin menurun semenjak penyertaan Dr Mahathir pada Bersih 4.

    Terus menjunam dan semakin hilang sengat pada Bersih 5 dan amat memalukan pada Bersih 6 kali ini dengan jumlah penyertaan tidak sampai 1,000 orang.

    Malah portal media pembangkang cuma menyebut hampir 800 sahaja yang hadir ‘memeriahkan’ suasana di sepanjang Jalan Parlimen.

    Media sosial dalam pada itu mengambil kesempatan mengusik sambutan ‘meriah’ Bersih 6 dengan mengeluarkan beberapa komik kegagalan penganjuran demonstrasi kali ini.

    Paling mencuri tumpuan Malaysian Digest adalah ‘Midin’ (Muhyiddin) ponteng dewan rakyat, dimana melampirkan aksi bekas Timbalan Perdana Menteri itu mengenakan baju kuning (warna rasmi Bersih) berdemonstrasi dihadapan parlimen, sewaktu Dewan Rakyat masih bersidang.

    “Ponteng!! Muhyiddin masih ahli parlimen. Dia ponteng Dewan Rakyat dan hadir demo jalanan,” tulis kapsyen komik satira berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  69. Hanya disebabkan mahu populis, Pakatan Harapan diketuai DAP sedia menawarkan janji menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sedangkan mekanisme percukaian itu terbukti cukup efisien di lebih 160 negara.

    Walau bagaimanapun, kehilangan hasil lebih RM20 bilion akibat memansuhkan GST bukan satu jumlah yang kecil dan tidak mustahil calon Perdana Menteri sementara pakatan itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan membuat ‘pusingan U’ jika berkuasa.

    Bagi Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof. Madya Dr. Jeniri Amir berkata, kemungkinan tersebut memang berasas memandangkan mekanisme cukai tersebut terbukti terbaik di peringkat dunia.

    “Mereka tidak pernah terfikir langkah menentang GST hanya akan memberi masalah besar nanti kerana ia dikaitkan dengan salah satu sumber pendapatan negara. Pernahkah mereka fikirkan apa kaedah terbaik untuk gantikan GST? Adakah ia memberi jaminan yang lebih baik?

    “Tambahan pula terlalu banyak kenyataan lain yang dibuat Dr. Mahathir bercanggah dan tidak seperti apa yang diperkatakan olehnya dalam banyak perkara sama ada semasa atau selepas zaman pemerintahannya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

    Sementara itu, persoalan mengenai sama ada GST perlu dilaksanakan atau tidak sepatutnya tidak ditimbulkan apatah lagi dengan kedudukan ekonomi negara yang kukuh dan berada dalam landasan baik untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi.

    Perkara ini dinyatakan Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos di dalam video dimuat naik oleh Timbalan Pengarah Komunikasi Stategik Barisan Nasional (BN), Datuk Eric See-To menerusi laman Facebook miliknya semalam yang terus mempersoalkan langkah populis Pakatan Harapan bagi menghapuskan GST dan mengembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

    Menurut Hadad-Zervos, sebagai sebuah negara menghampiri status negara berpendapatan tinggi, Malaysia perlu mempunyai pelbagai sumber pendapatan sekali gus tidak terdedah dengan risiko ekonomi dan GST adalah satu daripada sumber terbaik supaya negara dapat meneruskan projek pelaburan dan pembangunan serta bantuan tunai.

    Jelas beliau, kebanyakan negara maju telah menggunakan GST sebagai ‘amalan biasa’ untuk mempelbagaikan lagi sumber pendapatan sesebuah negara.

    “Kita sudah berada dalam tahun 2018 di mana lebih 160 negara melaksanakan GST, malah ada sebahagian negara di Eropah telah pun mengguna pakai sistem ini sejak 1950-an.

    “Jika dilihat di ASEAN pun, Malaysia antara negara terakhir yang melaksanakan GST, malah merupakan negara yang mempunyai kadar GST terendah iaitu satu pertiga daripada purata negara dalam Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD),” katanya dalam video tersebut.

    Utusan Malaysia Sabtu lalu melaporkan Hadad-Zervos mempersoalkan bagaimana Pakatan Harapan diketuai DAP dapat menampung kehilangan hasil lebih RM20 bilion dan boleh memberi kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi sekiranya GST dimansuhkan.

    Hadad-Zervos turut mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan Pakatan Harapan. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia. Pulak bersumber sumbing Utusan yg tak laku dah nak mampos.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung.....!!

      Delete
  70. Pemimpin Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos menyokong tindakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang menghalau Lim Kit Siang dari Parlimen hari ini.

    Jamal berkata jika beliau ada di Parlimen semalam, beliau juga akan mengambil tindakan sama terhadap anggota parlimen Gelang Patah itu.

    “Sepatutnya bukan dihalau tapi diterajang keluar dari parlimen.

    “Kalau saya berada di parlimen tadi saya sempat terajang dia, nasib baik saya nak masuk tadi tak boleh nak masuk.

    “Memang wajarlah (Lim dihalau) kerana sikap biadap Lim ini tidak menghormati parlimen, tidak menghormati speaker, memang patut dihalau,” katanya pada sidang media di Pejabat Gerakan Gabungan NGO Malaysia, di Ampang, Kuala Lumpur, semalam.

    Jamal berkata demikian mengulas langkah Pandikar yang menghalau Lim dari persidangan Dewan Rakyat, semalam.

    Tak berbaloi berkumpul

    Sidang Dewan Rakyat hari ini kecoh berikutan tindak-tanduk pemimpin pembangkang membantah usul persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dibentangkan.

    Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudian menghalaunya dari parlimen tetapi Lim berdegil enggan keluar dengan menggelengkan kepala serta melaungkan perkataan “penyamun” dan “pencuri” kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Pagi semalam, keadaan di luar Dewan Rakyat juga kecohdengan himpunan ratusan penyokong pembangkang yang dianjurkan BERSIH bagi membantah usul persempadanan semula.

    Kelmarin, Jamal memberi amaran untuk mengerahkan 10,000 anggota bagi berdepan dengan penyokong BERSIH semalam, namun beliau tidak berbuat demikian.

    Ketua kumpulan Baju Merah itu sebaliknya bersarapan mangga kuning hari ini.

    Katanya, tidak berbaloi untuk kumpulan Baju Merah turun berhimpun pada hari ini kerana jumlah peserta himpunan Kalahkan Pencuri itu didakwanya sekadar seramai 500 orang.

    Mengulas lanjut, Jamal berkata Lim sudah tidak lagi layak menjadi wakil rakyat kerana beliau dan anaknya Lim Guan Eng yang juga ketua menteri Pulau Pinang kini terpalit dengan dakwaan rasuah.

    “Lim Kit Siang dah tak sepatutnya jadi wakil rakyat, dia kena selesaikan dulu kes anak dia curi duit. Anak dia ini bersama dia curi duit rakyat Pulau Pinang, buat terowong beratus juta tapi terowongnya pun tak nampak.

    “Jadi, sebelum tuduh orang pencuri dialah yang jadi pencuri,” katanya.

    Malah, Jamal turut melabel tindakan Lim sebagai komunis.

    “Lim Kit Siang ini kalau dilihat daripada awal dialah penggerak utama, kepala utama komunis dekat negara ini.

    “Jadi saya nak tanya Lim Kit Siang masa dalam komunis ketika itu dia pakai pangkat apa? Saya pun nak tahu, Sarjan ke, prebet ke dalam komunis.

    “Jadi, komunis seperti Kit Siang ini begitulah (perangai) yang dibawa, perangai buruk dia yang tidak sopan kepada undnag-undang sedangkan beliau adalah ahli parlimen,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaaa.....!!

      Delete
  71. KITA sudah saksikan bagaimana Pakatan Harapan mengelabah ‘biawak’ apabila Perdana Menteri mahu membentangkan laporan persempadanan semula oleh SPR pada 28 Mac 2018 di Dewan Rakyat.



    Mereka telah mendesak balaci-balaci untuk keluar membuat ‘kacau’ di Taman Tugu seterusnya berarak ke Bangunan Parlimen seawal jam 9.00 pagi hari berkenaan.



    Kononnya mahu melewat-lewatkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak untuk berbuat demikian di Dewan Rakyat. Soalnya, kenapa terlalu takut kepada Najib dan persempadanan semula?



    Bukankah setiap hari dari subuh membawa ke tengah malam di seluruh negara, Pakatan Harapan tidak berhenti memberitahu kita bahawa seluruh rakyat sudah bangkit menentang Kerajaan Barisan Nasional (BN).



    Tidak henti-henti Pakatan Harapan membayangkan bahawa rakyat sudah tidak sabar untuk membuang undi bagi mengalahkan kepimpinan Najib dan BN di tanah Melayu ini.



    Jika benar begitu, kenapa pula Pakatan Harapan amat ‘elergic’ bila mendengar tentang persempadanan semula ini? Kenapa mereka amat bersungguh-sungguh mahu menghalang Perdana Menteri membentangkan laporan berkenaan?



    Sehinggakan sanggup mengerah kira-kira 200 orang berpanas di jalan raya serta sanggup ‘mengorbankan’ Lim Kit Siang sehingga dia digantung dari Dewan Rakyat selama 6 bulan?



    Andai kata Pakatan Harapan telah berjaya mendapat sokongan jutaan rakyat Malaysia, berlaku gentleman lah kepada persempadanan semula ini.



    Sebaliknya semua ini sekadar wayang sahaja. Pada hakikatnya, Pakatan Harapan sudah dapat menghidu bahawa mereka bakal kalah teruk di kaki BN dalam PRU14 kali ini.



    Untuk mengurangkan debaran bakal kalah teruk itu, maka Pakatan Harapan terpaksa menyebarkan pelbagai propaganda untuk memburuk-burukkan BN agar persepsi ini terpahat di fikiran para rakyat. Shame on you, Pakatan Harapan! – TV14

    ReplyDelete
  72. Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) menafikan dakwaan kononnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah alat kepada Barisan Nasional (BN).

    Anggota BNBBC yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim, berkata tuduhan dibuat Datuk Seri Mohamed Azmin (PKR-Gombak) tidak berasas kerana SPR melakukan kajian berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

    “Saya ingin menyatakan di dalam dewan yang mulia bahawa tuduhan Yang Berhormat Gombak mengatakan SPR ini adalah alat BN, kami ingin menafikan tuduhan ini kerana (proses persempadanan semula) adalah proses demokrasi,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul persempadanan semula kawasan pilihan raya di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

    Irmohizam berkata, persempadanan semula dilakukan mengikut syarat ditetapkan Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan, bukan ditetapkan BN.

    Justeru, katanya kajian persempadanan semula itu dilakukan demi menghormati Perlembagaan Persekutuan dan Sistem demokrasi yang diamalkan sejak Malaysia merdeka pada tahun 1957.

    “Apa yang menjadi masalah, SPR memberikan kita syor untuk dibahaskan dalam Dewan Rakyat. Justeru kita bahaskan sama ada diterima atau ditolak.

    “Tetapi pembangkang cuba mensensasikan dan mengaitkan perkara-perkara luar daripada perkara asas,” katanya.

    Terdahulu, Mohamed Azmin yang juga Menteri Besar Selangor ketika membahaskan usul sama menimbulkan kemarahan wakil rakyat BN apabila mendakwa SPR menjadi alat kepada UMNO dan BN kerana membuat kajian mengenai persempadanan semula kawasan pilihan raya yang didakwa memenangkan kerajaan.

    “Apakah SPR tidak nampak? Apakah SPR mengikut telunjuk Kleptokrat? Kenapa SPR badan yang bebas, tetapi tidak bebas dan tunduk kepada perompak dan perasuah kepada negara ini. SPR jadi budak suruhan UMNO Barisan Nasional,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaaa.....!!

      Delete
  73. JELAS kelihatan Pakatan Harapan semakin gelabah ‘biawak’ menjelang tarikh PRU14 yang sudah hampir tiba. Mereka sudah sedar bahawa hayat politik mereka tidak akan lama lagi.



    Ketika PRU14 nanti, Pakatan Harapan sudah dapat menghidu bahawa mereka akan kalah teruk, dengan tersungkur di kaki Barisan Nasional yang dipimpin Datuk Seri Najib Tun Razak.



    Apa yang mereka lakukan? Bagi menaikkan momentum dan ‘mood‘ rakyat untuk menyokong mereka kembali, maka Pakatan Harapan telah berkumpul seawal 8.00 pagi di hadapan bangunan Parlimen dengan mengheret 200 hingga 300 orang berkumpul atas nama demonstrasi BERSIH.



    Mereka mahu mendesak pemerintah untuk memberhentikan proses persempadanan semula yang bakal dilaksanakan tidak lama lagi. Demonstrasi itu yang terpaksa ‘delay‘ kerana kekurangan peserta, turut disertai beberapa figura besar dari Pakatan Harapan.



    Ini termasuklah Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Pakatan Harapan yang sudah berusia 93 tahun, diheret serta untuk hadir. Ya, Dr Mahathir yang pada tahun 2008 lalu pernah berkata bahawa demonstrasi jalanan ini suatu perkara buang masa, telah hadir ke tapak demonstrasi menggunakan kereta Audi dipercayai miliknya.



    Walaupun dihasut, dicemuh dan dicaci maki oleh beberapa penceramah dalam demonstrasi itu, namun Bersih yang dipercayai tali barut kepada Pakatan Harapan tetap gagal untuk menghasut rakyat majoriti. Sekadar beberapa ratus orang sahaja yang mengikuti mereka.



    Dek kerana telah gagal di luar Parlimen, maka Pakatan Harapan melalui wakil-wakil rakyat mereka telah bertindak seperti ‘monyet’ di dalam Dewan Rakyat, Parlimen pula.



    Jika kita lihat video ‘live‘ dari Dewan Rakyat, jelas kelihatan bagaimana Lim Kit Siang selaku ‘tuan’ sebenar Pakatan Harapan memulakan kekacauan untuk melewat-lewatkan masa kelulusan proses persempadanan semula berkenaan.



    Bukan Kit Siang sahaja, malah beberapa pemimpin Pakatan Harapan lain turut mengambil bahagian membuat kacau. Antaranya anaknya sendiri, Lim Guan Eng, Hanipa Maidan, Tian Chua, Manikavasagam Sundaram, Ong Kian Ming, Charles Anthony Santiago dan beberapa orang yang lain.



    Apa yang mereka mahu rakyat tengok adalah keburukan dan sikap tidak terbuka yang diamalkan oleh Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang seterusnya akan mereka gunakan sebagai modal politik selepas itu.



    Padahal selaku ahli politik yang cukup berpengalaman, Pandikar telah menggunakan peraturan dewan sepenuhnya tanpa ada sedikit pun prejudis atau keputusan tidak adil. Hanya rakyat yang tidak berilmu sahaja akan mempercayai propaganda Pakatan Harapan ini.



    Akhirnya, apa yang harus kita beritahu kepada semua khususnya para pengundi, negara ini akan gagal teruk jika Pakatan Harapan dipilih menjadi pemerintah. – TV14











    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita biarkanlah saja yg bebal2 tu nak pilih gst!!! Kita yg cerdik nak sifar gst....pendidikan percuma dll...

      SIFAR GST...PAKATAN MEMBAWA HARAPAN!!!!!

      Delete
    2. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaaa.....!!

      Delete
  74. KEGAGALAN Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali menyelesaikan beberapa isu asas kehidupan rakyat amat mendukacitakan semua pihak. Bukan sahaja rakyat di negeri Selangor yang hampa, malah rakan-rakannya di dalam Pakatan Harapan turut terkesan dengan kegagalan mentadbir kerajaan negeri itu.

    Mana tidaknya, sebagai salah sebuah kerajaan yang ditadbir Pakatan Harapan, seharusnya Kerajaan Negeri Selangor mampu menjadi contoh kepada kejayaan Pakatan Harapan mentadbir. Contoh ini sepatutnya akan menjadi ‘modal politik’ kepada mereka untuk berkempen dalam PRU14 nanti.

    Dukacitanya, semua itu tidak mampu dilakukan apabila Azmin masih gagal mengurus skandal-skandal melibatkan keperluan asas rakyat di negeri paling kaya itu.

    Kegagalan Azmin ini bukan sahaja menjadi bahan cakap-cakap di kedai kopi, malah DYMM Tuanku Sultan Selangor juga secara berterus terang menzahirkan rasa tidak senang terhadap perkara berkenaan (isu air).



    Ketika berucap dalam pembukaan Sidang DUN Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah meminta Kerajaan Negeri Selangor bekerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi menyelesaikan isu yang sedang membelenggu kehidupan rakyat Tuanku.

    Walaupun begitu, kita tahu bahawa Azmin seorang pemimpin Melayu yang angkuh, sombong dan tidak akan melakukan sesuatu dengan begitu sahaja.

    Maka tidak hairanlah sekiranya isu air ini akan terus berulang-ulang dalam kehidupan rakyat.

    Apa yang perlu kita harapkan lagi kepada seorang Menteri Besar yang telah ditegur berulang kali oleh Sultan? Tidakkah ini membuktikan bahawa Azmin seorang pemimpin paling gagal dan tidak layak lagi untuk mentadbir negeri Selangor?

    Rakyat hanya ada satu sahaja peluang untuk mengubah semua ini. Gunakan kuasa undi pada PRU14 untuk menghukum Azmin dan rakan-rakannya sekiranya rakyat sayangkan Tuanku Sultan. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kegagahan MB NS suruh "turn the tables". Macam kongsi gelap, penjahat dan gengster.

      Sudah banyak kena sebat.

      Delete
  75. KALI INI TIDAK BOLEH LARI LAGI… Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sudah mula ‘rutin’ baharunya iaitu berulang alik ke pintu mahkamah sejak awal pagi 26 Mac 2018. Semua ini bukan kerana kerajaan yang zalim lagi kejam, sebaliknya ia hasil daripada tindakan dirinya sendiri yang tamak haloba.

    Setiausaha Agung DAP itu bersama-sama ahli perniagaan Phang Li Koon dituduh membeli banglo mewah pada harga pasaran dan menukar serta meluluskan Permohonan Perlingkungan Semula daripada Zon Pertanian kepada Zon Perumahan Awam di Daerah Barat Daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn Bhd.

    Media propaganda pembangkang iaitu Malaysiakini telah memainkan peranannya. Sehari sebelum Guan Eng diheret ke mahkamah, portal itu telah menyiarkan kenyataan Guan Eng bahawa dia amat risaukan tentang nasib keluarganya jika dia masuk ke penjara kelak.



    Bagi mereka yang menyokong perjuangan DAP, sudah tentu merasa sedih akan propaganda sedih yang dimainkan oleh Guan Eng ini.

    Namun pada hakikatnya, selaku Ketua Menteri di Pulau Pinang, anak kesayangan Lim Kit Siang itu tidak pernah memikirkan soal kesedihan yang menimpa kaum keluarga rakyat yang berada di dalam kesusahan.

    Lihat bagaimana Guan Eng ‘menguruskan’ negeri sehingga berulang kali banjir. Ini menyebabkan rakyat Pulau Pinang terpaksa menerima bebanan yang dahsyat akibat daripada kegagalan pemerintah negeri. Sudahlah mereka dikategorikan sebagai keluarga susah, ditambah lagi dengan bebanan banjir bak sudah jatuh ditimpa tangga.

    Bukan itu saja, menurut Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS) Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk , kira-kira 29 kampung dari daerah Timur Laut berisiko tinggi hilang dari peta berikutan diancam aktiviti pembangunan tanpa perancangan rapi.

    Antara kampung dilihat terancam ialah Kampung Bagan Dalam, Kampung Batu Maung, Kampung Batu Uban, Kampung Binjal, Kampung Buah Pala, Kampung Dalca,cKampung Dodol, Kampung Gajah, Kampung Genting, Kampung Lima Kongsi, Kampung Makam, Kampung Melayu, Kampung Nelayan, Kampung Padang Benggali dan Kampung Pisang.

    Turut mengalami risiko ialah Kampung Permatang Tepi laut, Kampung Permatang Tok Subuh, Kampung Pondok Upeh, Kampung Pokok Asam, Kampung Pulau Jelutong, Kampung Selut, Kampung Siam, Kampung Sungai Nibong Kecil, Kampung Tanjong Tokong, Kampung Teluk Air Tawar, Kampung Teluk Kumbar, Kampung Tengah Jelutong, Kampung Tengah Air Itam dan Kampung Terang.



    Dimana Guan Eng ketika itu? Tidakkah dia merasai kesedihan dan rintihan air mata keluarga rakyat susah yang kebanyakannya dari bangsa Melayu di 29 buah kampung berkenaan?

    Malahan, dikala riuh sana sini Pakatan Harapan yang dikuasai DAP mahu mansuhkan GST, kerajaan pimpinan Guan Eng pula senyap-senyap ‘menyebarluaskan’ amalan mengaut cukai daripada rakyat tanpa belas ihsan.

    Faktanya, Guan Eng telah menaikkan cukai pintu sebanyak 14.29 peratus atau RM83.40, tiga bulan sebelum pelaksanaan GST pada 2015 lalu. Lebih teruk lagi, cukai ini terus menerus dinaikkan tanpa ada rasa kasihan kepada para keluarga rakyat yang susah.

    Sebenarnya bab cukai di Pulau Pinang ini terlalu banyak jika kita mahu perkatakan. Caj parking sebagai contoh, tidak cukup hari bekerja, difahamkan pada hari cuti dan sebelah malam hari juga rakyat dan keluarga mereka terpaksa berhadapan dengan caj parking yang mahal.

    Terbaharu apabila Guan Eng telah mempergunakan kanak-kanak untuk mengajar lagu anti GST sebagai salah satu kaedah propaganda membenci Kerajaan Pusat. Tindakan ini amat keterlaluan dan langsung tidak memikirkan perasaan keluarga kanak-kanak tersebut.

    Jika Guan Eng sedih memikirkan nasib keluarganya yang sudah kaya raya itu, kemana perasaan yang sama oleh Guan Eng terhadap ribuan keluarga di Pulau Pinang yang masih berada di dalam kesempitan hidup dek kerana ‘tangan jahat’ Guan Eng sendiri yang memerintah Pulau Pinang? – TV14







    ReplyDelete
    Replies
    1. "Bagi mereka yang menyokong perjuangan DAP, sudah tentu merasa sedih" -

      Malang nya, yang menyokong Umno/Bn bukan saja sedih, tapi merana azab sangsara bila tak cukup duit harga barangan asyik naik, GST membebankan lagi.

      Delete
  76. Apabila sesuatu perkara di serah pada bukan ahlinya, tunggulah saat kehancuran.

    Jika motosikal anda rosak, anda tidak hantar pada seorang Imam untuk memperbaikinya walaupun dia seorang alim, sebaliknya anda hantar kepada mamat mekanik.

    Kerana anda telah menyerah sesuatu kepada ahlinya.

    Begitu juga dengan hal ekonomi. Kita tidak boleh terus sahaja bergantung kepada orang politik semata mata, negara pernah kehilangan berbillion satu waktu dulu kerana hasil kerja orang politik yang mengenepikan orang ekonomi.

    Di Malaysia, apa yang harus di lakukan untuk mendapat undi rakyat dan menang pilihanraya?

    Gembirakan mereka dengan berita yang mereka suka dengar dan berikan apa sahaja yang mereka mahu termasuk menukar jantina atau pun menukar agama.

    Jika itu yang popular dan mendatangkan undi, maka itulah yang Pakatan Harapan akan lakukan.

    Ini dinamakan tindakan “populis”. Popular tetapi tidak terjamin lagi kebaikannya pada jangka masa panjang.

    Janji dalam manifesto pembangkang terbagi kepada dua.

    Yang tidak akan dilaksanakan dan yang mustahil untuk dilaksanakan.

    Kemudian ada juga yang tidak ada dalam manifesto tetapi akan dilaksanakan dengan penuh tipu helah apabila sudah dapat kuasa.

    Antaranya meletakkan badut Melayu menjaga institusi kewangan melayu seperti PNB, LTAT dan Tabung Haji supaya tidak ghairah membeli syarikat milik orang bukan Melayu.

    Selain dari itu, akan meletakkan orang Islam seperti Wan Ji yang siang malamnya menggangu agama Islam sahaja dan tidak sikit pun kacau agama lain untuk menjaga Jabatan Islam untuk jadi kurang Islam.

    Itulah Manifesto Pakatan, yang tersurat dan yang tersirat.

    Pada cadangan kononnya GST akan di mansuhkan oleh PH, ia adalah bohong belaka.

    Bohong umpama Bangla 40,000 dan cincin Rosmah dan “blackout“.

    Yang kena tipu hidup hidup adalah penyokong pembangkang sendiri bukannya orang lain.

    Kini kepimpinan PH termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad mahu menghapuskan GST pula.

    Untuk maklumat, tiada negara sejumlah 100 lebih di dalam dunia yang sudah guna sistem GST kembali kepada sistem SST.

    Dan terpenting, tiada yang menjadikan GST isu besar seperti Malaysia.

    Ini kerana negara mereka tiada DAP.

    Di Malaysia, DAP akan guna apa sahaja untuk kritik.

    Beruang Panda, GST, minyak naik turun, ikan kembong, sardin semua akan jadi isu selagi ada parti seperti DAP.

    Pada janji manifesto PH di mana GST akan di mansuh, ekonomi negara akan duduk dalam keadaan tidak menentu kerana bukan soal hapuskan GST tetapi juga dengan sistem SST berapa peratus dan berapa billion yang bakal di kutip tidak jelas.

    Kumpulan mana akan jadi mangsa SST? kerana hendak gantikan amaun untuk tadbir negara sudah kurang, maka siapa akan jadi mangsa SST?

    Korperatkah? Individukah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak tiris jumlah kutipan, dikatakan tiris hampir RM30 sehingga RM40 billion.

      Jika zaman mengutip SST mereka yang bergaji RM2,000 pun sudah kena cukai dan jumlah rakyat masih sekitar 18 juta, apakah jika kembali kepada SST kerajaan yang nmenghapuskannya boleh mentadbir negara?

      Tambah lagi dengan gula gula yang banyak di tawarkan, dari mana wang akan datang untuk memberi kepada 32 juta rakyat dengan pendapatan negara ketika rakyat masih 18 hingga 20 juta?

      Pakar ekonomi Bank Dunia Faris Hadad Zervos menyatakan Malaysia akan “suffer” menderita jika GST di “abolish” mansuhkan.

      Pertanyaan Faris Hadad adalah dari sudut ekonomi dan bukan dari sudut politik seperti pembangkang dan penyokongnya melihat semua perkara dari sudut politik sahaja.

      Pertanyaan Faris Hadad misalnya mudah sahaja tidak perlu maki hamun untuk menjawab dan tidak perlu marah, soalnya pendapatan lain apakah yang akan di guna jika Malaysia menghapuskan GST?

      Dia bertanya kerana melihat perbezaan “apa yang di beri” tidak seimbang dengan “apa yang di kutip”.

      Soalan kedua Faris Hadad adalah adakah akan bergantung pada komoditi semata mata untuk “retain” perbelanjaan negara? dimana harga komoditi tidak menentu di pasaran dunia hari ini?

      Itulah antara soalan FHZ dari Bank Dunia.

      Sedangkan minyak turun naik mingguan pun penyokong pembangkang sudah melalak seperti hilang agama, masakan negara mahu bergantung kepada tidak ketentuan.



      Pakar ekonomis yang tidak berpolitik seperti Adli Amirullah dari Institut demokrasi IDEAS menyatakan menghapuskan GST adalah tindakan tidak baik dan tidak menjamin harga barang akan turun.

      Malah dakwanya dengan banyak pihak suka ambil kesempatan, maka harga barang akan melambung lagi tinggi jika negara kembali kepada SST.



      Pengarah Eksekutif SERC En Lee Heng Guie menyatakan sepatutnya rakyat dan negara harus teruskan apa yang sedia ada “move on” katanya dengan GST kerana yang penting adalah menentukan apakah yang akan di lakukan dengan kutipan GST.

      Menentukan yang terbaik untuk negara dengan wang GST yang telah di kutip.

      Bukan merombak dan negara berada dalam tidak ketentuan dan dalam keadaan “defisit” kerana jumlah hendak di beri amat banyak dan jumlah di kutip jauh rendah kerana wang sudah digunakan untuk hapuskan segala benda hanya untuk popular.

      Apakah, MARA akan dibubarkan untuk jimat wang? atau RELA akan dibubarkan? untuk “top up” kekuragan?

      Atau kakitangan awam akan di buang demi mahu seimbangkan jumlah perbezaan hasil pemansuhan GST?

      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga merujuk pihak pakar pada apa apa yang hendak dilaksanakan baik dari hal trasportasi sehingga hal ekonomi.

      Malah pemberian BR1M juga atas nasihat dari Bank Negara Malaysia.

      Di luar negara mereka amalkan “food stamp” dan lain lain mode demi mahu gerakan ekonomi bawahan supaya “purchasing power” ada di groud.

      Rakyat harus fikirkan! – TV14

      Delete
    2. Sebab negara luar tidak di cop sebagai negara kleptokrasi dan pemimpin mereka tidak dipanggil swamp crook! He2 he2...senang jer nak pengaruh org kampung skang ni.....pakcik nak barang murah tanpa GST? Tukar kerajaan!!!! Cukup berkesan! Ha2 ha2

      Delete
    3. Mahathir:
      SST - Siapa Suruh Tax? Tax untuk orang berada dan syarikat2 saja.

      Najib:
      GST - Gomen Suruh Tax...!! Tax rakyat semua lapisan untuk bayar hutang riba + bunga yg dah diklepet oleh Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low & suapan untuk membeli sokongan.

      Delete
    4. "Kita tidak boleh terus sahaja bergantung kepada orang politik semata mata" -

      Terutama nya bila orang politik yang tah reti ekonomi. Kata nya ada pemimpin yang tak lulus unibasiti pun. Apa tah lagi ekonomi.

      Jdi, amacam nak tahu jual tanah kpd orang asing hingga menjejas kedaulatan negara itu bukan cara nak menaikkan ekonomi negara?

      Delete
  77. Kerajaan Negeri Selangor mengambil tindakan menaikkan harga premium tanah sehingga 400 peratus kerana percaya itu mampu memberikan pendapatan yang mewah kepada negeri itu sekaligus mencuri perhatian rakyat untuk membuktikan mereka berjaya mentadbir sebuah negeri.

    Pegawai Khas Perdana Menteri, Isham Jalil berkata, masyarakat India di Ijok merupakan antara rakyat Selangor yang terkena tempias dek perangai tamak kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali itu.

    “Di Ijok, masyarakat India ramai..ada 33 peratus. Banyak masalah perumahan yang tidak dapat diselesaikan oleh kerajaan negeri. Di Selangor, rumah mahal kerana mereka menaikkan harga premiun tanah sehingga 400 peratus. Premium ini dikenakan kepada pemaju, dan pemaju tiada pilihan selain ‘transfer’ kos itu kepada pembeli..sebab itu harga rumah di Selangor naik mendadak.

    “Jika kita bandingkan di Wilayah Persekutuan, kerajaan BN tidak menaikkan harga premium tanah sehingga 400 peratus. Di Pulau Pinang lagi dahsyat…sehingga 1800 peratus. Ini sumber pendapatan mereka. Mereka naikkan cukai untuk tingkatkan pendapatan kerajaan negeri,” katanya pada forum bertajuk PRU14:Kenapa Barisan Nasional? yang dianjurkan oleh MyKmu.net dan disiarkan secara live menerusi laman facebook malam Selasa.

    Antara panel lain, Ketua Penerangan Pemuda MIC Punithan Paramsiven, Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan, Datuk Mohd. Razlan Rafii dan Editor AgendaDaily.com, Helme Hanafi yang bertindak sebagai moderator.

    Tambah Isham,ekoran kenaikkan premium tanah itu, rakyat terpaksa membayar harga rumah yang tinggi berbeza ketika Barisan Nasional mentadbir Selangor sebelum 2008.

    “Sebelum 2008, kerajaan BN kutip RM700 juta sahaja tetapi selepas 2008 kerajaan Pakatan kutip RM300 billion. Ia diperolehi antaranya hasil daripada harga rumah yang tidak. Itu yang masyarakat Ijok kena tempiasnya.

    “Ramai penduduk di Ijok nak beli rumah terutama orang muda, tapi selepas 2008, harga rumah naik,siapa mampu beli? Siapa yang beli sebelum 2008, mungkin boleh dapat RM150 ribu untuk rumah teres, tetapi sekarang mana nak dapat harga rumah teres sebegitu?,” katanya.

    Ujarnya lagi, jika kerajaan negeri begitu serius ingin membantu rakyat Selangor mempunyai sebuah rumah idaman, pasti tanah 880 ekar milik kerajaan negeri itu akan dibina rumah mampu milik dan bukan dijual dengan harga RM1.18 billion.

    “880 ekar tanah milik kerajaan boleh bina 10 ribu rumah mampu milik. Bukan untuk penduduk di Ijok sahaja, tetapi untuk penduduk seluruh Selangor. Tetapi mereka tidak buat..sebab apa? sebab tamak. Mereka tidak serius nak tolong rakyat beli rumah. Sekarang siapa yang terkesan? pastinya orang muda,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru jer cakap pasal kopipes, si bongok nie dah buat dahh....

      Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi Geng Najis masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaaa.....!!

      Delete
  78. Tindakan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menyalahkan pihak lain termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung krisis air yang melanda beberapa kawasan di Selangor, adalah perbuatan tidak bertanggungjawab dan seolah-olah ‘melepaskan tangan’.

    Presiden Sukarelawan Malaysia Isham Jalil berkata air adalah di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab kerajaan negeri dan negeri-negeri lain tidak mengalami masalah air yang seteruk di Selangor.

    “Mengikut Persatuan Air Malaysia, separuh daripada keseluruhan jumlah kes terputus bekalan air di seluruh negara pada tahun kebelakangan ini berlaku di Selangor iaitu sebanyak 80,000 kes berbanding 160,000 kes di seluruh negara,” katanya dalam kenyataan di sini, malam tadi.

    Beliau berkata kenyataan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor Hannah Yeoh yang menyalahkan Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) berhubung bekalan air terputus di negeri itu pula umpama ‘meludah ke langit’ dan menyalahkan diri sendiri.

    “Ini kerana, Splash adalah syarikat yang dimiliki oleh kerajaan negeri yang memegang 30 peratus ekuiti syarikat tersebut melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad,” katanya.

    Isham berkata jika Mohamed Azmin dan kerajaan negeri Selangor tidak mampu untuk mentadbir dan menguruskan perkara asas seperti air, mereka perlu meletakkan jawatan dan menyerahkan tanggungjawab itu kepada kerajaan yang lebih mampu supaya rakyat tidak terus teraniaya dan menderita akibat kegagalan kerajaan negeri itu.

    Pada Selasa lepas, Syabas memaklumkan beberapa kawasan di sekitar Lembah Klang mengalami gangguan bekalan air berikutan kerja-kerja pembaikan di Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3) di Bestari Jaya, Kuala Selangor mulai 6 hingga 9 Mac.

    Bagaimanapun, tempoh pemulihan berkenaan tersasar daripada jangkaan apabila Sistem Mampatan Udara di SSP3 gagal berfungsi dengan baik menyebabkan lima batang paip bersaiz 1,100 mm rosak dengan dua daripadanya pecah serta terpelanting keluar daripada strukturnya.

    Kejadian itu menyebabkan 427 kawasan di sekitar Lembah Klang termasuk Shah Alam, Klang, Petaling, Gombak, Hulu Selangor dan Kuala Langat terus terputus bekalan air sehingga Ahad. — Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik nak anak anak makcik belajar percuma peringkat universiti? Tukar kerajaan!!!!! Cukup berkesan...tak payah tulis merapu panjang2...he2 he he2

      Delete
  79. Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC), Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata dia tak yakin pembangkang akan hapuskan GST sekiranya mereka memerintah.

    “Dalam manifesto mereka, pembangkang kata nak hapus GST. Saya tak percaya mereka akan lakukannya. Jika dibuat ia akan menyebabkan kehilangan hasil yang amat besar. Ia manifesto palsu. Ia janji palsu,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel dalam sesi diskusi mingguan “Anda Tanya Kita Jawab” bertajuk “Berita Palsu Senjata Pembangkang” di Pusat Dagangan Dunia Putra, Rabu.

    Program berkenaan dihoskan oleh Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa. Panel-panel lain ialah Pensyarah Kanan Pusat Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Dr Achmad Dzariean Mohd Nazri dan peguam, Adnan Seman.

    Mengenai kegiatan penularan berita palsu yang semakin berleluasa kebelakangan ini, Shahrir berkata, ia memang sudah menjadi lumrah alam kerana masyarakat lebih gemar mendengar berita palsu daripada menyemaknya.

    “Dalam keadaan seperti ini mudahlah fitnah diterima sebagai kebenaran. Ini mencabar amalan demokrasi yang lebih baik kerana demokrasi bergantung kepada maklumat,” kata Ahli Parlimen Johor Bahru itu.

    Shahrir, yang juga Pengerusi FELDA, mengambil contoh cadangan membentangkan akta berita palsu di parlimen yang ditentang pembangkang.

    “Pembangkang kata ia bertujuan untuk menang pilihanraya. Itu tak betul. Kita kalau nak buat undang-undang, perlu melalui dewan rakyat, dewan negara dan selepas itu diwartakan.

    “Saya jangka mungkin tak sempat pun untuk diguna pakai masa pilihanraya. Tapi awal-awal pembangkang sudah menanamkan dalam pemikiran rakyat bahawa ini nak digunakan sebagai senjata kerajaan dan parti pemerintah,” katanya.

    Shahrir juga menepis dakwaan pembangkang bahawa GST adalah punca kenaikan harga barang. Katanya masalah kenaikan harga barang dan kenaikan kos sara hidup sudah berlaku sejak zaman Mahathir lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Masa Tun Dr Mahathir Mohammed menjadi Perdana Menteri pun ada masalah harga barang, lama sebelum GST diperkenal. Apasal kita ni terlalu sangat berpolitik sehingga cuba menggambarkan keburukan. Yang buruk dibesarkan yang baik diterbalikkan. Kejayaan yang jelas depan mata kita tak nak nampak, katanya lagi.

      Sementara itu, Annuar Musa menaruh keyakinan bahawa golongan “silent majority” ramai daripadanya terdiri dari golongan bijak dan berpandangan jauh.

      Katanya mereka bijak dan waras dalam membuat penilaian antara parti yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat dan yang hanya tahu berpolitik sahaja.

      “Dalam negara kita ini, ada satu perkara yang kita tidak boleh nafikan, iaitu kebijksanaan rakyat. Mereka ini tergolong di dalam kategori “silent majority”. Mereka ini tidak sibuk-sibuk untuk berarak di tepi jalan atau bising-bising di dalam media sosial dan sebagainya.

      “Tetapi golongan ini sentiasa memerhatikan segala isu dan senario politik yang berlaku. Mereka menilai dengan kebijaksanaan dan kewarasan akal fikiran. Dan akhirnya mereka membuat keputusan berdasarkan kebijaksanaan mereka.

      “Saya yakin golongan ini tahu agenda dalam senario politik negara. Mereka tahu apa lakonan dan apa realiti, sikap pemimpin yang selalu membuat pusingan U dan lain-lain. Walaupun ada yang kata Melayu mudah lupa, tetapi saya yakin rakyat terbanyak ini ingat apa yang berlaku dalam gelanggang politik negara sebelum ini,” katanya.

      Peguam Adnan Seman pula berpendapat rang undang-undang berkaitan berita palsu memang diperlukan untuk menyokong akta-akta lain yang berkaitan yang sedia ada yang tidak spesifik.

      “Ketika ini ada pihak berhujah bahawa kita dah ada banyak akta seperti akta fitnah, akta komunikasi dan multimedia dan sebagainya namun kalau kita lihat di negara luar seperti German, Filipina, Indonesia dan Singapura telah melaksanakan akta ini.

      Adnan mengambil contoh apa yang berlaku ke atas calon BN Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik yang menjadi mangsa berita palsu yang dibuat oleh lawannya, Nurul Izzah sehari sebelum pilihan raya umum ke-13.

      “Apa yang berlaku kepada Raja Nong Chik pada waktu itu ialah Nurul Izzah buat satu sidang media sehari sebelum pilihan raya berhubung dakwaan salah guna kuasa. Ianya telah memberikan kesan terhadap Raja Nong Chik. Walaupun selepas permohonan maaf dibuat. Namun proses berkenaan juga memakan masa yang lama.

      Dr. Achmad Dzariean Mohd Nazri pula berkata, semasa pilihan raya umum ke-13 yang lalu pelbagai berita palsu dikeluarkan termasuklah soal pengundi Bangladesh yang berjumlah 40,000 dan juga blackout yang kemudian ternyata tidak benar.

      Katanya pendidikan mengenai berita palsu perlu dimulakan di rumah. Ibubapa, katanya perlu mendidik anak-anak supaya tidak mudah mempercayai bulat-bulat sesuatu perkara yang dikhabarkan.

      Dengan cara ini katanya, apabila anak-anak membesar ke peringkat sekolah dan universiti, mereka tidak mudah terpengaruh dengan berita palsu.

      Delete
    2. Nak sifar gst dan barangan kembali murah!!!!! Tukar kerajaan! He2 he2 senang betul menjual produk yg bagus nih!!!!!

      Delete
  80. Selepas bekerja di bawah seliaan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, bekas aktivis PAS Wan Ji Wan Hussin dikatakan semakin hilang arah daripada pegangan sebenar agama Islam.



    Dalam satu kenyataan, Pemikir Amanah, Abdul Rahman Abdul Talib menggesa Pegawai Penerangan Lim Guan Eng itu bertaubat nasuha dan mengangkat syahadah semula berikutan penolakannya terhadap hukum rejam dan hukum bunuh bagi pesalah murtad.



    Abdul Rahman yang juga dikenali sebagai “Tulang Besi” berkata penolakan Wan Ji itu membawa maksud beliau telah menolak fatwa daripada Ijmak Ulama.



    Seseorang yang dengan sengaja berbuat demikian, memberi makna bahawa akidahnya wajar dipertikaikan semula.



    Berikut merupakan kenyataan dari Abdul Rahman ;







    Facebook : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214145437342299&id=1604406281



    Persoalannya, gerak geri dan cara Wan Ji memberi hujah tentang agama semakin dilihat “pelik” setelah dia makan gaji dengan Setiausaha Agung DAP berkenaan.



    Apakah segala tindak tanduk dan kenyataan Wan Ji ini merupakan salah satu SOP kerjanya dengan Guan Eng?



    Jika begitu, maka benarlah kata-kata bekas Aktivis DAP Hew Kuan Yau iaitu Melayu yang menyokong mereka hanyalah sebagai alat untuk “skru” Melayu lain.



    Dalam konteks Wan Ji yang memiliki latar belakang agama Islam ini, mungkinkah dia dipergunakan untuk “skru penganut agama Islam” di negara ini? Nauzubillah.



    Sekiranya andaian ini tepat, maka saranan Abdul Rahman di dalam facebooknya itu amat tepat dan wajar bagi seorang “keldai” DAP. – TV14

    ReplyDelete
  81. SKANDAL RASUAH GUAN ENG : SOKONGAN SEMAKIN HAMBAR
    Posted by Editor | 27 March 2018 | 134







    Seperti dijangka, jumlah penyokong DAP yang setia menanti kehadiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng di pekarangan Mahkamah Tinggi di sini jauh berkurangan berbanding hari pertama, semalam.

    Sebaliknya, lebih ramai anggota polis ditugaskan mengawal pintu masuk mahkamah bagi memastikan kelancaran perbicaraan kes rasuah melibatkan Guan Eng dan ahli perniagaan, Phang Li Koon berkaitan perjanjian jual beli lot tanah dan banglo bernilai RM2.8 juta beberapa tahun lalu.

    Berbanding semalam juga, suasana di pekarangan Mahkamah Tinggi terus lengang sebaik sahaja pemimpin tersebut tiba kira-kira pukul 9.25 pagi, lewat sejam daripada semalam.

    Keadaan lalu lintas juga lebih lancar dan terkawal apabila tidak banyak kenderaan berhenti di tepi jalan atau membunyikan hon sebagai tanda sokongan terhadap pemimpin berkenaan.

    Sebelum perbicaraan dimulakan semalam, Guan Eng dan Li Koon masing-masing mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan pindaan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chinese are solid behind PAKATAN... mca dah boleh tutup kedai...kikikiki

      Abcdgst....he2 he2

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...