Thursday 22 March 2018

ANTARA MENGAMPU DAN MENSABOTAJ


Meskipun tarikh pilihanraya umum belum ditetapkan, BN dilaporkan akan mengumumkan senarai calon-calon yang akan bertanding dalam PRU 14 pada 2 April depan.

Pengumuman itu dikatakan akan diadakan dalam satu majlis khas di PWTC yang akan turut dihadiri oleh semua 13 pemimpin kanan parti komponen BN.

Najib Razak selaku Pengerusi BN dijangka akan menyampaikan watikah kepada calon-calon yang telah dipilih untuk bertanding dalam majlis itu nanti.

Selain itu, pada 7 April pula iaitu lima hari selepas nama-nama calon diumumkan, BN juga akan melancarkan manifesto PRU 14 yang akan diadakan Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Ini menjadikan, buat pertama kalinya, di sebalik tarikh piliharaya belum ditentukan dan Parlimen belum dibubarkan, tetapi BN sudah lebih awal mengumumkan senarai calon dan membentangkan manifestonya.
Adakah kelainan ini, khususnya dengan begitu awal mengumumkan senarai calon, menunjukkan BN sudah tidak tentu arah dan terlalu gabra untuk memenangi pilihanraya akan datang?

Adakah pengumuman senarai calon yang terlalu awal, berbanding kebiasaannya kira-kira seminggu sebelum tarikh pengundian, mampu memberi kelebihan kepada BN?

Yang nyatanya, di sebalik Najib, UMNO dan BN dilihat begitu terdesak untuk memenangi pilihanraya dan mengekalkan kuasa berikutan skandal dan sokongan rakyat yang sentiasa berkurangan terhadapnya, pengumuman calon lebih awal ini akan mewujudkan dua keadaan yang bertentangan dan tidak menguntungkan.

Pertama, ini dengan sendirinya menjadikan mulai sekarang hingga tarikh 2 April depan adalah detik-detik pengampuan, pembodekan perlobian dan tikam belakang, malah mungkin hingga ke tahap perbomohan untuk mereka yang begitu teringin terpilih sebagai calon.

Mereka yang berbuat demikian bukan saja dari kalangan yang pertama kali mahu menjadi calon, malah juga yang sudah beberapa penggal bergelar Yang Berhormat.

Maka, tempoh sehingga tarikh 2 April iaitu bila mana nama-nama calon itu akan diumumkan - Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Besar, Ketua Menteri dan lain-lain pemimpin yang ada pengaruh - adalah paling sibuk dikunjungi pagi dan petang, siang dan malam oleh mereka yang berhajat menjadi calon itu.

Mereka yang berhajat menjadi calon itu bukan saja akan mempromosikan diri sendiri secara gila-gila, malah sudah tentu akan memburukkan lawan sesama parti yang turut bersaing sama untuk menjadi calon.

Jika mempromosi diri, mengampu dan memburukkan lawan tidak berapa menjadi, pilihan lain mungkin dengan berjumpa dengan bomoh untuk meminta pertolongan dan bantuan.

Pendeknya, inilah juga masanya untuk bomoh-bomoh mencari duit lebih dengan bermodalkan kemenyan, tangkal, air jampi dan seumpamanya.

Kedua, langkah mengumumkan calon lebih awal juga dengan sendirinya akan membuka ruang sabotaj yang lebih awal kepada BN sendiri.

Mereka yang tidak terpilih atau gagal  mendapat surat watikah, lebih-lebih lagi jika sudah melabur banyak wang menjaga penyokong dan melobi untuk menjadi calon, sudah tentu akan berasa kecewa, tidur tak lena dan mandi tak basah dibuatnya.

Dikatakan bahawa kecewa tak dipilih sebagai calon adalah lebih parah menyebabkan kesengsaraan kepada jiwa berbanding putus cinta atau ditinggal kekasih lama.

Mereka inilah yang biasanya akan bertukar melakukan sabotaj kerana tidak mahu yang terpilih sebagai calon itu menang pilihanraya dan bergelar Yang Berhormat akhirnya.

Sabotaj boleh dilakukan dengan pelbagai cara, antaranya berkempen secara senyap-senyap tidak memberikan undi atau melumpukan jentera pilihanraya.

Bagi yang keras hati atau remuk hati tak tertahan lagi, mereka biasanya akan terus menyokong parti lawan atau mengumumkan penghijrahan ke parti lain. 

Namun demikian, ada juga terjadi di mana mereka yang tidak terpilih sebagai calon dijanjikan habuan lain sama ada dalam bentuk jawatan, projek atau ganjaran tunai.

Begitulah lumrahnya dalam UMNO dan BN selama ini. Apa pun, semua elemen ini akan membawa ketidakselesaan kepada BN.

Natijahnya, mengumumkan calon lebih awal, walaupun ada baiknya, tetapi belum tentu membawa kebaikan yang maksima kepada BN, malah mungkin mencetuskan pergolakan serta perpecahan yang akan memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan. (ShahbudinHusin 22/03/2018)

131 comments:

  1. Replies
    1. Bukan setakat lawan saja kita bungkus umno/bn yg tak sedar diri ni.

      Delete
    2. Ya!! Lawan ttp Lawan!
      Kita bungkus kukus kambus sama dia..umnobn bukan lg pilihan rakyat..

      Delete
    3. Apa yg aku kisah ialah pastikan bn berkubur mcm titanic. Biarlah apa najib nak buat sementara dia berkuasa.

      Delete
    4. ANALISIS membuktikan bahawa manifesto Pas yang baru dilancarkan mempunyai visi negara yang lebih berkuasa dan kuat berbanding manifesto Pakatan Harapan (Harapan).

      Empat petunjuk yang diajukan Fareed Zakaria dalam karya beliau From Wealth to Power terbitan Princeton University Press diguna pakai bagi menilai kuasa negara dari perspektif state-centered realism iaitu autonomi negara (state autonomy), skop tanggungjawab negara (state scope), keupayaan negara mengekstrak sumber (state’s ability to extract wealth), dan kesepaduan negara (state cohesion).

      Ringkasnya, negara yang berautonomi tinggi, memiliki skop tanggungjawab yang luas, mampu mengekstrak sumber dalam skala besar, dan bersepadu adalah lebih kuat dan berkuasa berbanding negara yang berautonomi rendah, memiliki skop tanggungjawab yang sempit, tidak berkeinginan mengekstrak sumber dalam skala besar, dan tidak bersepadu.

      Dari perspektif geopolitik, keempat-empat komponen kuasa negara ini penting di mana Fareed Zakaria mengajukan bahawa ‘sesebuah negara hanya mampu untuk meluaskan kepentingan politik mereka ke luar negara apabila terdapat peningkatan relatif kuasa negara mereka’.

      Manifesto ‘Malaysia Sejahtera’ yang dilancarkan Pas dan Gagasan Sejahtera perlu dibaca bersama dua lagi dokumen iaitu Dokumen Hijau dan Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS 2051).

      Jika Dokumen Hijau memberi fokus pada penyelesaian ekonomi politik, dokumen WINS 2051 pula menggariskan perancangan jangka panjang Pas yang dibahagikan kepada tiga fasa iaitu Fasa 1 (2018-2030), Fasa 2 (2031-2040), dan Fasa 3 (2041-2051).

      Di sini sahaja sudah terdapat perbezaan visi geostrategi yang ketara antara Pas dengan Harapan. Janji 60 Harapan hanya menyasarkan untuk “memposisikan Malaysia sebagai kuasa pertengahan (middle power)” (hlm.155), berbeza sama sekali dengan Pas yang meletakkan “Fasa 3: Malaysia Memimpin 2041-2051” yang menyasarkan Malaysia menjadi pemimpin di peringkat serantau, peringkat negara Islam, dan juga dalam kalangan negara sedang membangun khususnya negara Dunia Ketiga.

      Dari sudut autonomi negara, Pas berbeza dengan Harapan dalam “Janji 12: Mengehadkan tempoh perkhidmatan perdana menteri dan menstruktur semula Jabatan Perdana Menteri”. Pas sebaliknya mengukuhkan kuasa Eksekutif dan mengusulkan penubuhan Institusi Hisbah Rakyat (People Ombudsman) sebagai pemantau (manifesto halaman 5).

      Khusus tentang keupayaan negara mengekstrak sumber, Janji 60 Harapan yang meletakkan negara di bawah kawalan komitmen asing seperti OECD, Bank Dunia, Open Government Partnership, Open Contracting Partnership, Open Budget Initiative, dan sebagainya (hlm 153) bertentangan dengan Pas.

      Hal ini dinyatakan dalam prinsip kelima WINS 2051 ‘peranan jelas dan cekap antara kuasa politik dan kuasa ekonomi. Kuasa politik sebagai penentu hala tuju negeri, perancang program, dan pemantau. Kuasa ekonomi melaksanakan perancangan yang diputuskan dengan kepentingan rakyat sebagai keutamaan’.

      Pas turut mengajukan rancangan penggantian import (import substitution):

      “Negara perlu mengambil langkah berani dan drastik dengan menggubal polisi-polisi sementara bagi menukarkan keperluan kepada barangan import dengan barangan domestik… Sekali gus produk dan perkhidmatan inovasi negara mesti diberi ruang agar dapat memasuki pasaran untuk dikomersialkan… Hanya jika tiada inovasi tempatan yang sesuai, barulah diperoleh daripada produk tempatan yang lain, sebelum dibuka kepada produk import” (Dokumen Hijau Pas halaman 24-25).

      Dari perspektif ‘skop negara’, Prinsip Kelima WINS 2051 Pas mengatasi Janji 60 Harapan di mana kerajaan bebas merencana pembangunannya tanpa ikatan luar yang memaksa kerajaan meminimumkan perbelanjaan awam.

      Kerajaan yang mengurangkan perbelanjaan awam dinamakan minimal state manakala kerajaan yang meningkatkan perbelanjaan awam seperti negara berkebajikan dinamakan maximal state. Harapan memilih menjadikan Malaysia minimal state, Pas pula memilih maximal state yang lebih kuat.

      Delete
    5. Bertentangan dengan Janji 27 Harapan untuk memansuhkan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2016, Pas tidak memilih jalan yang sama. Seperti mana penegasan Fareed Zakaria tentang pentingnya ‘kesepaduan negara’, demikianlah pentingnya kesepaduan Majlis Keselamatan Negara dalam bertindak ketika masa krisis mahu pun konflik.

      Konklusinya, manifesto Pas menganjurkan rancangan Malaysia ke arah negara yang berautonomi tinggi, memiliki skop tanggungjawab yang luas, berkemampuan mengekstrak sumber dalam skala yang besar, dan pentadbiran yang bersepadu berbanding manifesto Harapan.

      Delete
    6. Setuju..faktor sihat & pemikiran terbaik.

      Delete
  2. Dia punya pasallah.
    Rakyat dah pun dah lama membuat keputusan untuk pilih parti mana.
    Hanya dok tunggu pru 14 ni saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila berjalan tidak ikut JALAN, maka orang itu ada tanda KECELARUAN FIKIRAN.

      Orang yang waras berjalan ikut jalan......jika tak waras berjalan ikut semak samun(tepi jalan).
      Orang yg dah jadi macam ini, nak pilih lagi ko...?....he....he....

      Delete
    2. Nak lawan tapi penakut UMNO ni! PH nak daftar pon belum tahu lulus ke tak! Si penipu kalau tak menipu bukan penipu la nama nya! Piuhh cite lebih begegar nak tebalik meja la bagai.
      Tapi nak lawan tak gentleman PENGECUT!

      Delete
    3. Pas Negeri Sembilan mendesak Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan membuat permohonan maaf secara terbuka sebagai mengakui kesilapan dalam ucapannya pada Majlis Pelancaran Bridge Gempur Pemuda BN, Rembau di Rantau, baru-baru ini.

      Pesuruhjayanya, Mustafa Daharun berkata, kenyataan Pengerusi BN itu yang dilaporkan media hari ini masih belum mencukupi.

      “Bagi kami benda ini perkara besar kerana ia boleh mengundang kesan buruk. Sebelum bercakap sepatutnya berfikir dulu lebih-lebih lagi beliau merupakan seorang Menteri Besar.


      “Dia kata itu hanya gurauan, tapi saya tengok video itu memek mukanya serius. Jangan sekadar mahu beri alasan. Jadi kita nak beliau mohon maaf secara terbuka dan lebih formal,” katanya.

      Menurutnya, polis juga didesak mengambil tindakan dan menjalankan siasatan secara telus dan tanpa berat sebelah.

      Beliau berkata, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi juga sebelum ini memberi amaran kepada semua parti politik untuk tidak melakukan sebarang tindakan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam sewaktu PRU.

      Manakala Timbalan Pesuruhjaya Pas, Rafaie Mustapha pula berkata, dengan kedudukan sebagai Menteri Besar tidak sepatutnya beliau menjadikan program rasmi sebagai tempat untuk bercakap sesuatu dalam bentuk gurauan.

      “Sudah tentulah beliau tahu yang program itu dirakam dan akan disebarkan. Saya rasa bila beliau sedar kesan daripada ucapannya barulah mencari alasan untuk melepaskan diri.

      “Bagi Pas, perkara ini serius dan beliau perlu bertanggungjawab dan memperbetulkan semula keadaan. Anak-anak muda ini jika tidak diransang begitu pun mereka boleh buat bukan-bukan, inikan pula bila seorang Menteri Besar yang membuat provokasi sebegitu,” katanya.

      Dalam pada itu, Pas juga akan menghantar memorandum kepada Mohamad hari ini jam 3 petang.

      Sementara itu, Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Noor Azam Jamaludin berkata, sehingga kini terdapat empat laporan polis dibuat dan kes disiasat mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan.

      “Siasatan sedang dijalankan dan kenyataan mereka yang terlibat akan diambil dalam waktu terdekat. Nasihat saya, semua yang terlibat dalam PRU14 supaya patuh pada undang-undang dan jaga keharmonian dan menjaga sensitiviti semua pihak,” katanya.

      Delete
  3. Budaya yang dah lama berlaku dalam umno.bermula lah sesi tikam menikam bontot sesama sendiri demi mengejar habuan dan pangkat seandainya dapat jadi calon barisan...jawatan glc,kesatuan,jawatan dalam parti,jawatan anak syarikat kerajaan menunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg aku dok tunggu saja la ni bila tarikh mengundi.

      Delete
    2. Tangan terasa gatal tak sabar nak memangkah undi buat kali dalam sejarah hidup saya hanya untuk pembangkang...!!

      Delete
    3. Sepuluh kayu ukur

      Untuk tujuan itu, saya telah menyenaraikan 10 kayu ukur bagi menilai kemampuan Dr Mahathir ini, iaitu membabitkan aspek perundangan (legal), fizikal, genetik, psikologi, mental, moral, demografi, intelektual, falsafah dan kerohanian (spiritual).

      Bila saya diberi ruang bercakap, saya pun terus mengemukakan penilaian saya ke atas kayu ukur tersebut, di mana pada kali pertama saya sempat mengemukakan enam kayu ukur sebelum dihentikan oleh moderator (yang menyebut mengenai kelebihan tokoh tua berbanding tokoh muda yang korupsi).

      Dari sudut legal, saya menyebut Tun Dr Mahathir mampu kerana, berbanding di Iran yang menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

      Dari sudut fizikal, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai beliau telah dua kali menjalani pembedahan pintasan jantung pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007; beliau telah tiga kali gagal hadir berceramah dalam tempoh empat bulan terakhir, iaitu di Ipoh pada 3 Disember 2017, di Bentong pada 10 Februari 2018 dan di Pulau Pinang pada 11 Mac 2018; dan beliau telah mengalami batuk teruk ketika berceramah di Tanjung Malim pada 16 Mac 2018.

      Dari sudut genetik, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun; dan mengenai purata tempoh hayat adik-beradik beliau yang tidak lebih tinggi berbanding beliau, iaitu Mashahor yang meninggal dunia sewaktu berusia 79 tahun pada 30 September 2002, Mahadi yang meninggal dunia sewaktu berusia 86 tahun pada 12 Disember 2000, Habshah yang meninggal dunia sewaktu berusia 89 tahun pada 6 Disember 2006 dan Rafeah yang meninggal dunia sewaktu berusia 94 tahun pada 1 September 2009.

      Dari sudut mental, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas di dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 20 Disember 2017.

      Delete
    4. Mencemuh tokoh politik muda

      Dari sudut psikologi, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai ketidaksediaan awal beliau untuk menjadi perdana menteri membabitkan kenyataan beliau di University of London pada 21 September 2016 bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon perdana menteri beliau, kenyataan beliau di Tasek Gelugor pada 23 April 2017 bahawa beliau terlalu tua dan pendedahan Wan Saiful dalam Channel News Asia pada 6 Disember 2017 bahawa Dr Mahathir menyebut tidak mahu bertanding.

      Dari sudut moral, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik yang lebih muda dari beliau sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan tinggi kerajaan melalui kritikan beliau terhadap Datuk Nik Abdul Aziz pada 30 Oktober 2009 dan 27 April 2013 serta kritikan beliau terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam The Australian pada 11 April 2016 (yang menyebut betapa beliau sendiri sedar beliau tidak mampu terus menjadi Perdana Menteri pada usia 80 tahun).

      Selepas dipotong oleh moderator, saya menggunakan kesempatan lain untuk menghujahkan Dr Mahathir tidak mampu dari sudut falsafah dan demografi.

      Dari sudut falsafah, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana Manifesto Pakatan Harapan menjanjikan mengenai pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah sesuatu yang stressful dan yang diasosiasikan dengan orang muda berbanding orang tua yang diasosiasikan dengan kestabilan.

      Dari sudut demografi, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2 peratus berbanding penduduk Malaysia berusia 15-64 tahun yang berjumlah 69.7 peratus selain mengenai trend dunia yang menyaksikan kemunculan semakin ramai pemimpin muda seperti Justin Trudeau yang berusia 44 tahun sewaktu menjadi Perdana Menteri Kanada pada 4 November 2015, Emmanuel Macron yang berusia 40 tahun sewaktu menjadi Presiden Perancis pada 14 Mei 2017 dan Sebastian Kurz yang berusia 31 tahun sewaktu menjadi Canselor Austria pada 13 Disember 2017.

      Delete
    5. Dominasi DAP

      Bila panelis lain menyebut mengenai keterpaksaan Dr Mahathir menjadi perdana menteri kembali kerana ketiadaan pemimpin muda berwibawa di Malaysia, saya menyatakan bahawa pindaan ke atas Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan bagi menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon ahli parlimen mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah ini.

      Saya memang tidak menyangka mengenai kehadiran secara tiba-tiba Dr Mahathir ke wacana ini, apatah lagi bila moderator terus memberikan ruang kepada beliau dan isteri beliau untuk bercakap selain meminta kami sebagai panelis untuk bertanya soalan kepada beliau sebagai jemputan pula.

      Bagaimanapun, saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Dr Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut spiritual dengan merujukkan kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah al-Nahl.

      Saya juga menggunakan ruang yang ada untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi perdana menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi puppet kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP dan disebabkan Perjanjian Pakatan Harapan yang mensyaratkan supaya setiap pembuatan keputusan mestilah dibuat secara konsensus, termasuk dengan membangitkan beberapa kandungan utama di dalam Manifesto Pakatan Harapan sebagai contoh.

      Saya juga turut menanyakan beliau satu soalan yang memang sudah lama saya mahu tanyakan sendiri kepada beliau, iaitu apa yang menyebabkan beliau sendiri kini bersedia untuk menjadi Perdana Menteri kembali tatkala beliau sendiri menyebut, pada 21 September 2016, bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon perdana menteri beliau dan tatkala kaji selidik BERSATU yang diumumkan oleh Datuk Dr Rais Hussin pada 10 Mei 2017 sendiri menyebut bahawa calon paling popular untuk menjadi perdana menteri bukanlah beliau, tetapi Muhyiddin.

      Saya berpuas hati dapat menanyakan kedua-dua soalan tersebut secara terus kepada Dr Mahathir, malah jawapan beliau kepada kedua-dua soalan saya ini telah diberikan liputan oleh media massa.

      Delete
    6. Nafi terkedu, terkucil

      Adalah tidak benar dakwaan yang disebarkan secara meluas dalam media sosial, yang turut disertakan dengan foto yang menunjukkan seolah-olah saya terkedu di sisi beliau, bahawa saya kononnya terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

      Saya sebaliknya merasa teruja dengan kehadiran Dr Mahathir yang, berdasarkan kenyataan Ketua Pemuda BERSATU Syed Saddiq, kepada saya selepas majlis itu tamat, memutuskan untuk hadir sendiri ke majlis itu selepas melihat perjalanan wacana itu sejak ia bermula secara live, termasuk tindakan saya yang lantang mengkritik beliau.

      Pada hemat saya, cubaan Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan kerana jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama di dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton (yang diberi peluang untuk berbicara).

      Saya mengharapkan akan ada soalan dari penonton yang akan membolehkan saya mengkritik Dr Mahathir secara berdepan, malangnya peluang untuk penonton berbicara juga ditutup secara yang, saya dimaklumkan, tidak adil.

      Saya juga merasa terkejut dengan sikap hipokrit Dr Mahathir yang memberikan gambaran positif mengenai tahap kesihatan beliau kepada khalayak, tetapi sewaktu jamuan selepas majlis itu tamat saya mendengar sendiri beliau komplen mengenai jadual ceramah beliau yang ketat, mengenai betapa beliau terpaksa menunggu sehingga lewat malam di dalam sesuatu majlis ceramah kerana sering diletakkan sebagai penceramah terakhir dan sebagainya.

      Saya dimaklumkan mengenai pelbagai troll memanjang yang dikenakan terhadap saya oleh para pengikut setia Dr Mahathir, termasuk oleh para pemimpin AMANAH. Paling menarik ialah tindakan dua evangelis Kristian utama DAP, Hannah Yeoh dan Yeo Bee Yin, menggelakkan saya di laman Facebook mereka.

      Tidak mengapa, ada ubi ada batas.


      KAMARUL ZAMAN YUSOFF

      Delete
  4. Replies
    1. Mahkamah India menjatuhi hukuman penjara seumur hidup terhadap 11 lelaki kerana membunuh peniaga daging Islam yang disangka mengangkut daging lembu, dalam sabitan pertama yang dikaitkan dengan “vigilantisme lembu”.

      Tertuduh, termasuk seorang kakitangan parti pemerintah Perdana Menteri Narendra Modi, didapati bersalah membunuh Alimuddin Ansari di timur negeri Jharkhand pada Jun 2017.

      Ia merupakan salah satu siri serangan yang berkaitan dengan lembu, yang dianggap suci oleh penganut Hindu.

      Lelaki-lelaki terbabit didakwa membunuh, melakukan rusuhan dan kesalahan lain di bawah Kanun Keseksaan India.

      “Mahkamah menjatuhi hukuman penjara seumur hidup semalam,” kata Rajesh Kumar, pegawai kanan polis di Ramgarh kepada AFP melalui perbualan telefon pada Khamis.

      “Ini adalah kes pertama di mana mahkamah mensabit dan menghukum (pelakunya) berhubung vigilantisme lembu.”

      Pegawai polis itu berkata sejumlah lelaki ditangkap berhubung pembunuhan itu tetapi mahkamah menangguhkan keputusannya terhadap tertuduh ke-12 yang dikatakan melakukan kesalahan kecil.

      India menyaksikan gelombang ketegangan yang semakin memuncak dengan pembunuhan dan penyeludupan lembu di negara majoriti Hindu, di mana penyembelihan lembu adalah kesalahan yang boleh dihukum di kebanyakan negeri termasuk Jharkhand.

      Sebilangan rakyat terutama umat Islam dan kasta rendah Dalit menjadi sasaran kerana didakwa membunuh atau memakan daging lembu.

      Kes yang serupa melibatkan keganasan vigilan lembu kini di peringkat perbicaraan, menurut laporan media India.

      Human Rights Watch (HRW) menggesa penguatkuasa undang-undang mengambil tindakan segera dengan melakukan penyiasatan dan pendakwaan yang boleh dipercayai dalam kes yang belum selesai untuk mengekang “mereka yang bertanggungjawab terhadap jenayah kebencian”.

      “Pihak berkuasa masih ada masa sebelum mereka dapat memberi keyakinan kepada kaum minoriti agama dan komuniti terpinggir bahawa keselamatan mereka akan terjamin,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

      Pengkritik Modi berkata vigilan itu mendapat mandat pada pilihan raya 2014 apabila parti kerajaan, Parti Bharatiya Janata dijanjikan akan mengambil tindakan terhadap penyembelihan lembu di seluruh India.

      Perdana menteri mengutuk vigilan tersebut, mengatakan pembunuhan atas nama melindungi lembu tidak dapat diterima, tetapi ia gagal menghalang sesetengah penyerang.

      Ogos lalu, penduduk di timur India memukul 2 penganut Islam sehingga mati ketika mengangkut lembu menggunakan lori dengan alasan melindungi lembu.

      Delete
  5. Tun M sorang lawan 93 calun umno tumbang. Terkejut beruk beruk tengok Tun M gatecrash Forum di Karangkraft

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tuu, ada tak di internet?

      Delete
    2. Mohd Sufian...

      I've found it at Youtube, date:22.3.2018 Time:2.45 Petang, very interesting and revealing.

      I recommend everyone to watch it. Salam & best regards.

      Delete
    3. Youtube with Topic: 'Wacana Sinar Kali 53:Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.

      Tun Mahathir juga turut berbicara.

      Delete
    4. Mari kita lihat komen2 selepas wacana berikut.....

      Othaman Ahmad
      1 second ago
      Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak .

      Goh Kok Leong
      11 minutes ago
      Tun masih relevan untuk menjadi PM buat kali ke 2. Tun bukan hendak memimpin lama, dengan pengalamannya beliau boleh wujudkan sebuah kabinet yang berkebolehan maka akan menolong beliau laksanakan proses pembetulan dan pembangunan semula negara. Dr. Kamarul Zaman hujahan beliau tidak dapat mencerminkan keadaan sebenar di bumi nyata. Tun cuma guna otak bukan hendak guna tenaga seperti bangla yang angkat bata atau ikat besi. Tun 100% layak memegang jawatan PM sekali lagi.

      Fin Ariff
      35 minutes ago
      Ak dgr suara dr.kamarul mcm nervous..tul x?

      abuya N
      33 minutes ago
      Very True .....

      chlaw64
      22 minutes ago
      berpusing2 kata2nya tu....

      Azmi Ab
      6 minutes ago
      Fin Ariff, bkn saja nervous ttp telur dlm seluar pun dh jadi kecut. Ckp langsung tiada kualiti dan trgagap gagap.

      Syazana Zana
      53 minutes ago
      tun m lebih bijak tenang bijak bila menjawab soalan.walaupun diusia 93 .
      boleh jd pm lg .no problem
      ph tetap pilihan ku.
      selamat berjuang bersama rakyat tun.
      rakyat is still with tun.
      ada panel yg perlu belajar dgn tun.
      yg baju hijau.

      Ramesh Krishnan
      44 minutes ago
      This Dr Kamarul Zaman is the problems. Bodoh sombong!!!

      kennytancg
      32 minutes ago
      Called himself a lecturer? English tonggang terbalik

      Mohamad Tarmizi Mohamad Daud
      8 minutes ago
      This Dr. Kamarul Zaman is pro BN. Gagap bila 2 ahli penal lagi persoal kata2 dia. Stupid lecturer

      kennytancg
      No standard

      Gamemaster 0912
      45 minutes ago
      of course tun M .boleh jadi PM semula

      Syazana Zana
      52 minutes ago
      i just wait tun m be next pm..

      one moment one moment
      43 minutes ago
      Tua , tua lah rakyat x kisah yg penting Tun M next PM .. pengalaman tadbir negara dan hubungan antarabangsa tu yg penting ..

      Syafrizal Abu Mansor
      54 minutes ago
      Terkedu kau. Hahahaha

      Oommar Oommar
      52 minutes ago
      Hahahaha terkejut ekauu

      moe o
      28 minutes ago
      nama jer prof..tapi bodoh..

      HEBAT AHMAD
      26 minutes ago
      apa si baju hijau ni cakap ni!!

      boss puzzle
      1 hour ago
      Hahahahah

      Adzarul Buqary
      34 minutes ago
      MAHATHIR IS THE BOSS

      Gamemaster 0912
      37 minutes ago
      mengaruk apa dr kamarul zaman ni. dedak nya dr kamarul zaman

      Azmi Ab
      3 minutes ago
      Sombongnya Dr Kamarul ni. Org lain semua brdiri bila Tun M tiba. Mmg sah dia ni pncacai Umno dan BN. Cara duduk pun dh tak tntu arah. Nmpak sgt kecut perut bila Tun duduk d dpn. Klu btl2 gentleman balunkah Tun cukup2 jgn hanya berani d belakang aje.

      Kimmy Jong-Un
      31 minutes ago
      hahahha u are great b tun

      Fyrdause Mohd
      44 minutes ago
      Dr Kamarul terlihat dia terlalu stress. Terlalu menolak dari perbincangan ilmiah.

      abuya N
      32 minutes ago
      Too bad...
      He is lost.

      Fyrdause Mohd
      19 minutes ago
      Dia tidak bersikap professional dan tidak bertindak sebagai penganalisa politik. Dia tenggelam dan amat tak bersedia.

      abuya N
      12 minutes ago
      Tun speaks 100x better than him.

      Delete
    5. Fyrdause Mohd
      1 minute ago
      Dan hanya dia bersikap biadap dengan tidak berdiri memberi penghormatan. Seorg yg professional harus bersikap professional namun hanya dia yg melawan arus.

      zuraidi
      55 minutes ago
      Good talk

      gebei1
      25 minutes ago
      haha... kelihatan org uum ni sgt tdk tenteram berpanel... mcm amatur...

      Will
      2 minutes ago
      Tun M masuk kat 1:02:51

      Ahmad FM
      11 minutes ago
      yg baju hijau tu cara duduk pun dh cuak.. menggigil je bercakap..mampuihh

      fiz peace
      13 minutes ago
      Nampak sgt cuak c baju hijau tu..hahahaha

      Ahmad FM
      13 minutes ago
      sape yg baju hijau tu...menggelabah je...penjelasan pun xde isi ...

      Samsuri Mahmud
      14 minutes ago
      Daya pemikiran kau la yg menurun..tun m jawab soalan pn tak pakai note. Ko yg muda pn tak ingat fact.. hancing la ko prof

      ahmad fahmy
      15 minutes ago
      Wacana Jadi lain..tu lah..tadi nak hentam sgt TUn heheh..sekali Tun dtg...jemmm Ehheheh...semoga Allah beri kesihatan unggul pada TUn dna Isteri..untuk memimpin Malaysia utk Kali ke2 sebelum serahkan kpd DSAI...

      rio kio
      21 minutes ago
      kemunculan tun m 1:01:58 ..1:02:23 dr kamarul dh stat cuak smpai lupa nk bdri.. 1:03:04 still cuak kahkahkah

      Mat Besi
      22 minutes ago
      yg pakai baju hijau,nk cakap ilmiah..dia pun tak ilmiah...

      AF Global
      25 minutes ago
      Memang uum ni port lepak orang macam prof kongkang ni ka..

      chlaw64
      25 minutes ago
      Teringin nak lihat wajar Dr.Kamarul tu bila Tun mucul tak dijemput di depan matanya...Ha!ha!

      My Sue
      29 minutes ago
      mcm takut2 jak.. hahah

      Cemon Monk
      30 minutes ago
      tergagap-gagap anjing perliharran umno

      ntahapapa xtaw
      45 minutes ago
      sora truih sangkut2...

      Zamri Muhammad Nor
      18 minutes ago
      Walaaun....bangang.

      Zamri Muhammad Nor
      1 minute ago
      Hidup Tun..hidup pakatan harapan
      -------------------------------------

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel yg prejudice pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!


      Delete
    6. Aku tgok video semua hadirin bagun berdiri hormat kehadiran tun...cuma prof pro umno je tak berdiri.


      Dah ler tajuk pasal umur tun m, tapi prof pro umno cerita pasal manifesto ler pulak.sama macam kejora jgk prangai.bodoh tak bertempat

      Delete
  6. Bila la mat hassan nak kena tangkap ni..di bawah akta hasutan.aku tunggu jgk ni nak tgok reaksi igp kita.dah siap hasut suruh gempur kedai kopi.terdesak sgt dh,dulu mmg takde la nk dgr org berborak kutuk umno kat kdai kopi.keadaan dah berubah skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. mat hassan gwmpur kedai kopi xberapa org pun.. org berinfo dr intenet... cr mat hasan cara lama...ala sarif dol kg dusun.

      tkpe kita pi kedai kopi org umno... biar depa gempur rosakkn meja kerusi geng depa.

      Delete
  7. Dah tentu ada yg x puas hati..biarkan pecah berpecah..hancus lebih baik..semoga mudahnya PH menempah kuasa..kita terus asakan abang Shah..

    Lawan tetap lawan!!

    ReplyDelete
  8. Dorang sengaja umum awal,,nak tengok response akar umbi&orng ramai,,jika positive, dorang teruskan&tukar calon lain jika sebaliknya.

    ReplyDelete
  9. Najib nak tengok dulu sape yg berani lawan pilihanye....umno sekarang umno najib...sape lawan boleh sakit laa...

    Kejora bapuk tua pon akur tak berani lawan cakap najib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Heran, biasanya ada orang tuu tak buang2 masa & gelojoh nak tonjolkan diri bagai seorang idealistik bak 'Jack of all trade'.

      Dah 1.5 jam berlalu, tapi kenapa dia masih kesipuan yer.......??

      Delete
  10. Ayam bapok tua tu orang chow kit

    ReplyDelete
  11. Mahathir Mengaku Guna Media Asing Untuk Jatuhkan Kerajaan Malaysia
    20 Mac 2018, dalam satu sidang media di parlimen akhirnya Mahathir mengakui bahawa pihak pembangkang di negara ini menggunakan bantuan media asing untuk memainkan isu isu persepsi tentang 1MDB.

    Akhirnya sudah terbongkar siapa dalang sebenar yang mengubah dokumen dokumen yang diperolehi menerusi Xavier Justo untuk membuat cerita rekaan tentang 1MDB di luar negara.

    Malah pada tahun 2015 lagi, facebook Kelab Sayang Tun Dr Mahathir, SSTDM sudah mengesahkan dalam satu posting bahawa Mahathir ada bertemu Justo untuk mengambil dokumen. SSTDM menulis “Kalau Untuk Pengesahan Apa Salah nya … takkan nak terima saja Tanpa Dokumen Pengesahan Melalui Perjumpaan empat mata …”.

    Pada tahun 2015 lagi, pihak Polis Di Raja Malaysia bersama polis Thailand telah menyiasat bekas Pengarah Eksekutif IT PetroSaudi, Xavier Andre Justo.

    Dalam satu temubual dengan Justo di penjara Thailand, PDRM mendapat maklumat bahawa gerakan mengulingkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dibuat menerusi pengubah suaian dokumen 1MDB dan PetroSaudi.

    Dalam transkrip perbualan Whatsapp telefon Justo turut dijumpai perbualan beberapa orang pemimpin pembangkang, orang kanan Mahathir dan Claire Rewcastle Brown, Editor Sarawak Report yang berkonspirasi menjatuhkan Najib dan kerajaan mengunakan dokumen palsu itu.

    Dalam satu temubual dengan News Straits Times, Singapura, Justo menyebut nama Mahathir sebagai salah seorang yang terlibat. Justo menyatakan orang kanan Mahathir ada berjumpanya untuk ambil dokumen tetapi akhirnya tidak membayar sejumlah wang yang dijanjikan kepadanya.

    Baca kisah lanjut di pautan ini :
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1708830822545200&id=1122306847864270

    Lebih teruk lagi dalam perbualan Whatsapp itu Claire Brown berkata mahu raikan kejayaan menumbangkan Najib dengan segelas arak. Malah Claire Brown telah berjumpa dengan Mahathir selepas itu. Bergambar sekali lagi. Bukan sekali jumpa tetapi berkali kali termasuklah di London semasa Hari Raya Puasa tahun lepas.

    Dengan pengakuan Mahathir pada dua hari lepas itu, ianya mengesahkan segalanya, siapa dalang terbesar yang mahu menumbangkan Najib sejak 2015 lagi. Mahu gunakan isu 1MDB sebagai isu politik bagi tumbangkan kerajaan.

    1MDB bukanlah isu pun. Duit RM42 billion yang didakwa Mahathir sebagai hilang tidak pun hilang. Kapal layar, lukisan dan kapal terbang yang didakwa dibeli dengan wang 1MDB pun ternyata tidak benar. Termasuklah dakwaan kononnya ada RM430 juta duit 1MDB di Switzerland, juga tidak benar bila sudah dua kali ditolak oleh parlimen Switzerland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saper yg lebih bijak siasat antara pencacai najib dengan FBI?....

      Delete
    2. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  12. Semua ini cerita rekaan kerana dokumen dan sumber yang diguna untuk tumbangkan Najib itu adalah semata mata berdasarkan dokumen yang diubah suai oleh Sarawak Report semata mata. Malah portal Malaysian Insider pun sudah tutup bila pendedahan Justo ini dibuat.

    Syed Saddiq juga sudah bocorkan rahsia bahawa Mahathir sudah beri AS$5 juta kepada Yayasan Clinton untuk bayar pihak media asing untuk kempen propaganda jatuhkan kerajaan.

    Sebelum ini pada 10 April 2016, Mahathir dalam satu temubual dengan The Weekend Australian turut menjemput campur tangan asing di Malaysia.

    Jadi apa yang Wan Saiful Wan Jan, yang baru dua tiga hari masuk PPBM dedahkan tentang campurtangan asing menerusi Cambridge Analytica akhirnya terkena ke atas batang hidung anak Mahathir sendiri.

    Puas Mukhriz bersilat menafikan, tetapi akhirnya peluru yang ditembak oleh Wan Jan itu makan diri sendiri bila Azrin Zizal, bekas pegawai media Mukhriz mendedahkan cerita yang sebenar.

    Ramai sudah keluar parti PPBM kerana tahu agenda peribadi Mahathir ini. Mereka tahu 1MDB bukanlah isu pun. Mahathir sebenarnya yang tidak berpuashati bila kroninya tidak lagi mendapat berbillion ringgit menerusi IPP.

    Kerana hendak anak sendiri jadi Perdana Menteri, kerana agenda kroni, Mahathir sudah jadi pengkhianat bangsa dan negara sendiri. Undang campur tangan asing untuk jatuhkan kerajaan demokrasi di negara ini.

    Malaysia belum lagi dijajah oleh China seperti yang didakwa pembangkang. Yang terjajah dan tergadai adalah pembangkang Malaysia. Mereka sudah tergadai kepada tangan tangan asing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poorah...hingga pencen khalid tak berani dakwa justo yg dituduh jual email yg diedit kpd SR...

      Langsung najib takut saman wsj dan SR...

      Delete
    2. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  13. Mukhriz Kuat Berbohong Macam Ayah Dia
    KEBANYAKKAN rakyat Malaysia tahu wajah sebenar Datuk Seri Mukhriz Mahathir namun penyokong tegar beliau masih melihat anak Mahathir itu sebagai pemimpin pujaan mereka. Isu Cambridge Analytica mendedahkan secara nyata siapa sebenarnya Mukhriz.

    Akhirnya penyokong tegar Mukhriz terpaksa menerima hakikat bahawa beliau kuat berbohong seperti ayahnya Tun Dr Mahathir Mohamad. Azrin Zizal, bekas pegawai media Mukhriz membidas kenyataan beliau mengenai nasihat Cambridge Analytica bagi kempen Barisan Nasional Kedah untuk pilihan raya umum 2013. Ia merupakan pembohongan Mukhriz secara terang-terang.

    Menurut Azrin, kenyataan Mukhriz yang mendakwa beliau pegawai medianya sehingga 2013 dan beliau tidak lagi bersamanya apabila beliau menjadi menteri besar Kedah palsu sama sekali.

    Azrin bekerja dengan Mukhriz secara peribadi dan memberi nasihat komunikasi dan strategi kepadanya sehingga 2015, termasuk semasa pilihan raya umum 2013, dan selepas itu juga apabila beliau menjadi menteri besar. Azrin akan mengemukakan bukti jika beliau terus memalsukan kebenaran.

    Beliau menegaskan telah memberi nasihat yang beliau perolehi berikan daripada Cambridge Analytica dan SCL Group bagi Kedah semasa pilihan raya umum 2013. Dengan maklumat tersebut maka Mukhriz berjaya menawan Kedah dan menjadi menteri besar.

    Semalam, Mukhriz yang juga timbalan presiden PPBM menafikan mempunyai sebarang hubungan antara beliau dan Cambridge Analytica serta mendakwa Azrin tidak lagi pegawai medianya apabila beliau menjadi menteri besar Kedah.

    Bekas pegawai Media Mukhriz tersebut mengesa beliau berhenti memutarbelitkan fakta dengan sengaja semata-mata mahu menyelamatkan dirinya dan tampil bersih. Kini Azrin menerajui Kumpulan SCL Asia Tenggara, syarikat induk Cambridge Analytica.

    Ramai pihak berpendapat Mukhriz kuat berbohong seperti bapanya Mahathir. Sebelum ini bapanya berbohong mengenai 1MDB. Mahathir berkata kononnya 1MDB kehilangan RM42 bilion kemudian beliau menuduh 1MDB menghantar orang Islam mengerjakan haji dengan duit curi pula. Kini Mukhriz pula “tertangkap” berbohong dalam isu Cambridge Analytica . Anak beanak kaki auta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenaoe azrin zizal palsukan alamat pejabat CA Asia di damansara?...

      Mukhriz mintak azrin zizal buktikan dia pegawaii media mukhriz semasa mb...azrin zizal bisu...saoer yg berbohobg.?..

      Delete
    2. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  14. MAHATHIR MENGAKU GUNA MEDIA ASING, TAPI BERAPA RATUS JUTA SUDAH DI BAYAR TAK DI SEBUT
    Kami sudah lama memberitahu pembaca dan pelayar portal kami bahawa kisah kisah yang sering di laporkan oleh media asing berkenaan 1MDB adalah di bayar oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Walau pun kelihatan tubuh badannya di sini, namun talibarut serta orang upahannya merayap seluruh dunia mencari mereka mereka dari kalangan media yang sanggup menyiarkan berita palsu (fake news) 1MDB.

    Itulah sebabnya terlihat semacam dunia sedang berbual berkenaan 1MDB, dan pihak Mahathir dan pembangkang di sini pula pura pura berlakon memetik laporan dari media dunia itu.

    Sedangkan ianya berasal dari sini dan ceritanya di olah di negara ini.

    Sehingga kini tiada kerajaan dunia yang ambil tahu hal 1MDB, yang ada cuma media dan agensi yang ada “individu” yang boleh digunakan.

    Contohnya, Loreta Lynch dari DoJ, pihak Mahathir dapat menembusi agensi itu hasil bantuan Clinton Foundation.

    Dan di Swiss pula mereka dapat menembusi melalui sahabat Claire Brown, Bruno Menser yang mengenali Ahli Parlimen Swiss itu.

    Cuba lihat bagaimana ahli pembangkang sanggup berhabis wang ke Thailand hanya semata mata mahu membeli dokumen dari Xavier Justo.

    Kemudian dokumen itu di ubah (doctored, tempered) untuk di jadikan bahan mainkan isu 1MDB.

    Sudahlah mereka menipu Xavier dengan tidak membayarnya, mereka ubah isi kandungan surat PetroSaudi pula.

    Baik sangat perangai pembangkang yang hendak suruh rakyat menukar kerajaan.

    Pada kenyataan Mahathir beberapa hari lalu, pengakuan menggunakan media asing adalah sebab media dalaman tidak mahu menyiarkan kisah 1MDB, satu pembohongan besar Mahathir.

    Alasannya “doesnt hold water” tidak masuk akal.

    Mahathir dengan blognya sendiri yang tidak takut siapa pun, pasti boleh membawa cerita 1MDB.

    Selain itu semua portal pembangkang dari Mkini, Malaysian Insider dan berpuluh lagi portal pro pembangkang sedia menyiarkannya.

    Malah, coverage mereka mencecah jutaan hits.

    Maka, temberang apa lagi yang Mahathir mahu gunakan?

    Sebenarnya, pengakuan terbaru Mahathir yang kami petik dari BERNAMA dan pelbagai lagi portal adalah terhasil dari akibat Sarawak Report sudah hilang taringnya dan terdedah dengan kegagalan membawa bukti dalam kes saman fitnah Haji Hadi.

    Claire Brown ketika melaporkan kisah Najib memeberi PAS/Hadi Awang rasuah RM90 juta adalah berita sahih umpama “smoking gun” yakni umpama laras senapang yang panasnya umpama peluru baru di lepaskan.

    Namun apabila di minta bukti oleh hakim, CB masih minta tangguh kes sehingga selepas PRU14 Malaysia.

    Apa yang terdaya hanya menyebut nama Ambiga sahaja sumber beritanya.

    Ia umpama biar malu atau terdedah berbohong selepas PRU14.

    Mahathir membuat pengakuan pun menggunakan nama Pakatan Harapan dan mengaku PH terpaksa berbuat sedemikian.

    Mahathir cuba menipu lagi, sedang kan ketika membuat pertemuan di London, hanya Mahathir dan kuncu kayanya sahaja yang hadir, dan PH belum terbabit.

    Kini setelah sedar CR dan Sarawak Report nya sudah lumpuh barulah mahu mengaku.

    Persoalan, berapa juta kah wang yang telah di belanjakan untuk tujuan itu?

    Umum tahu jika berkenaan urusan peribadi Mahathir sanggup keluar sebanyak mana pun wang, jadi berapa juta atau puluh juta atau ratus juta yang sudah di bayar kepada media asing?

    Dikatakan bayaran nya amat mahal kerana bukan sahaja upah melapor dan memainkan kisah ciptaan orang dari Malaysia, bahkan upah termasuk riskio wartawan di buang kerja.

    Jadi setiap “scoop” rekaan pastinya mahal, berapakah sudah terbayar?

    Tentu ahli parti Bunga akan menggeleng kepala jika mengetahui sedang mereka menjadi barua orang kaya mengutip derma, Boss mereka rupa nya banyak wang untuk upah media asing.

    Cuma mereka terlupa, demi kepentingan peribadi, yang masih terhalang, buat apa pun Tun Mahathir sanggup, memandu kereta mewah dalam hujan lebat pun sanggup jika yang tersekat itu nilainya berbillion.














    ReplyDelete
    Replies
    1. Fake news buat najib takut cabar DOJ...hehehehehe..

      Delete
    2. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  15. DAP Hanya Tersenyum Melayu Islam Pakatan Sendiri “Pijak” Agama Islam
    Umat Melayu harus mengerti bahawa jaminan hal-hal, keistimewaan bangsanya seperti yang termaktub dalam Perlembagaan terhasil daripada kekentalan semangat nasionalisme Melayunya yang terbukti kalis hentaman dan tahan diuji.

    Angkara perbezaan tajam ideologi politik tersebut, apa yang berlaku ialah tenaga-tenaga politik Melayu dibazirkan untuk memfitnah, mencaci, mengutuk dan mengherdik sesama sendiri. Tidakkah pemimpin Melayu menyedari bahawa bangsanya sedang berada dalam keadaan keterancaman yang bukan kepalang dahsyatnya?

    Berpolitik biar kena pada cara dan tempatnya bukan hanya kerana kepentingan malah pemimpin Melayu mesti menyedari bahawa kepentingan melindungi bangsa dan agama itu adalah salah satu perjuangan yang memerlukan jati diri yang tulen lahir dari jiwa nurani Melayu.

    Harus juga diingatkan bahawa, Sengketa sesama Melayu tentunya merugikan bangsanya itu sendiri dan dikhuatiri akibat sengketa tersebut, ”bumi Malaysia ini kelak akan menjadi milik mutlak bangsa asing”. Sekiranya ini berlaku, spesies Melayu akan pupus dan lenyap di tanah tumpah darahnya sendiri.

    Pemimpin Melayu yang ada sekarang dikalangan pembangkang hanyalah orang yang jahil dan buta sejarah dan tiada rasa kesetiakawanan sahaja yang akan mempertikaikan hak-hak keistimewaan orang Melayu tersebut.

    Mereka sengaja melupakan sejarah mengenai perjuangan orang Melayu di bumi Malaysia ini dan kenapa orang Melayu diberikan hak-hak keistimewaan tertentu tetapi dalam masa yang sama tidak meminggirkan kepentingan kaum lain.

    Puak inilah juga memutar-belitkan fakta sewenang-wenangnya termasuklah mewujudkan tafsiran baru mengenai ketuanan Melayu. Walaupun sudah berkali-kali diperjelaskan mengenai apa maksud ketuanan Melayu tetapi kelompok ini sanggup menderhaka kepada bangsa sendiri.

    Mereka tidak mahu mendengar hujah dan fakta pihak lain, sebaliknya menganggap tafsiran mereka sahaja yang betul. Ancaman ancaman terhadap bangsa , Agama sudah amat ketara sekarang dan ianya mesti dibendung.

    Oleh itu, kepada kelompok Melayu ini yang mana sanggup sekarang mengakui bahawa Athies itu adalah satu agama dan fahaman yang mereka perjuangkan , mahu tidak mahu, mereka harus mengakui bahawa tindakan mereka sebenarnya meletakkan orang Melayu dalam bahaya.

    Kalaulah isu keistimewaan atau ketuanan Melayu , agama Islam serta kecenderuangan untuk murtad itu ditimbulkan oleh pihak lain tidak apa, tetapi ini dalam kalangan orang Melayu sendiri. Melayu yang bergaya hidupnya dalam politik pembangkang.

    Tujuan mereka, kononnya ingin menunjukkan keterbukaan dan merekalah pejuang kepada semua kaum.Tetapi pada masa yang sama mereka sendiri bersama-sama puak yang memusuhi Islam berjuang diatas landasan yang menghancurkan bangsa sendiri, Islam dan mungkin akan mengadaikan Negara ini.

    Mereka sengaja melupakan bagaimana tindakan tersebut jika tidak dibendung boleh menyebabkan satu masa nanti orang Melayu sudah tidak ada apa-apa lagi di bumi sendiri. Sesuatu kehilangan yang tiada galang gantinya lagi.

    Jika dibiarkan bangsa (Melayu) akan menghadapi kesesalan di kemudian hari kerana ketika itu kaum Melayu telah dipinggir di bumi sendiri dan Islam dilihat sebagai satu pegangan serpihan. Namun percayalah, puak-puak yang rakus mencari kuasa politik ini tidak akan mempedulikan itu semua.

    Atas sebab itulah golongan ini perlu ditentang habis-habisan kerana mereka tidak layak berada di bumi Malaysia ini.

    Ia kerana perjuangan seumpama itu bukan sahaja akan merugikan orang Melayu, malahan akan turut mengancam kestabilan kaum lain.

    Oleh itu, kepada puak tersebut, janganlah terlalu ghairah melihat segala-galanya dari sudut politik, jika tidak mahu dianggap sebagai penderhaka dan pengkhianat kepada bangsa sendiri. Jadikanlah ingatan sebelum ia terlambat.

    Jelas dan tepat sekali , jika kita lihat secara mendalam perkara ini bahawa bangsa Melayu Islam dalam Negara ini . semakin diasak dan semakin kuat rasa keterancaman sesuatu bangsa itu akan semakin kuat dan memuncaklah semangat nasionalismenya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  16. Bagi pejuang yang melihat betapa pentingnya melindungi bangsa Melayu, Islam dan Negara ini semakin membuak-buak rasa kebimbangan sesuatu bangsa itu terhadap ancaman bangsa lain, semakin akan bergeloralah semangat nasionalisme bangsa tersebut dan sebaliknya jika semakin lenyap rasa kebimbangan terhadap ancaman bangsa lain ke atas bangsa.

    Ketika dan saat ini mereka , pemimpin Melayu pembangkang sedang memagar sebangsa mereka yang berlainan ideologi dengan melakukan desakan fahaman politik agar segala yang terlarang didalam adat bangsa Melayu dan Islam agar dirobohkan supaya agenda asing dalam menular didalam akar umbi diri Melayu.

    Persepsi yang sama terhadap kegemilangan bangsa Melayu masa silam, kesediaan menghadapi cabaran semasa dan kebersamaan persepsi misi umat Melayu masa silan dan ke hadapan telah cuba dipadamkan dari sejarah perjuangan serta kewujudan dalam pembinaan Negara bangsa dalam Negara ini.

    Satu persatu cuba dilenyapkan, Siapakah yang cuba melenyapkan bersama agenda barat, Mereka ini adalah kepimpinan pembangkang Melayu yang amat gah bersama chauvanis yang menjanjikan bulan dan bintang sebagai hadiah kejayaannya nanti. Apakah mungkin?

    Persoalannya, apakah sebabnya umat Melayu bukan sahaja tidak berusaha bersungguh-sungguh memugar semangat nasionalisme bangsanya sendiri?, bahkan masih terus tidak bersatu memastikan kekentalan bangsanya.

    ReplyDelete
  17. Tun masuk semua terkejut
    Tentang dia forum disebut
    Betapa berani 'si usia lanjut'
    Kalau Klepto lama dah cabut!

    Tahniah Tun selamba masuk
    'Pensyarah utara' terkejut berok
    Dalam blog Tun dibusuk
    Mana muka hang nak sorok?

    Bidalan Melayu sudah terlakar
    Berani itu kerana benar
    Takut berdepan memang kelakar
    sebab Klepto dah banyak onar!

    Tun sedia di depan mata
    Apa saja boleh ditanya
    Jangan belakang pandai mengata
    Ajak berdepan melenggok nyonya!

    Ini sudah menjadi bukti
    Kerana benar Tun berani
    Orang tanya jawapan menanti
    Bukan nyorok belakang bini!

    Tambah runsing bertambah gundar
    Bijak Tun klepto bergegar
    Terus diarah kampung dan bandar
    Halang Tun,dibuat pagar!

    Wahai cai pelantak dedak
    Anda semua hanyalah 'budak'
    Budak suruhan,matangnya tidak
    Tun Mahathir diarah ledak!

    Jasa Mahathir cai buat lupa
    Hanya kerana sedikit baja
    Yang jahat, cai sokong dan terpa
    Buruk negarawan mesti dijaja!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  18. Mahathir Bersama DAP Sedang Hancurkan Sebuah Tamadun Melayu Islam
    Kebencian masyarakat Cina terhadap Mahathir bukan sahaja dapat dilihat mel;alui percakapan sahaja , malah mereka akan melakukan tindakan untuk melakukan undi rosak terhadap DAP yang mana telah menerima Mahathir sebagai sebahagian dari DAP.

    Sejarah kekejaman Mahathir tidak dapat mereka lupakan satu ketika dahulu dimana mereka beranggapan itulah sejarah pemerintahan yang “paling kejam” dalam sejarah Negara. Kekejaman dengan dasar kuku besi yang menafikan hak hak rakyat.

    Pilihanraya 14 akan dilaksanakan tidak lama lagi, DAP akan menerima impak dari tindakan yang mereka lakukan dengan meneerima Mahathir yang telah menghina masyarakat Cina DAP di Malaysia dalam pelbagai cara yang dialkukan.

    Sekatan demi sekatan, perkataan yang penuh dengan hasutan dan kebencian dihamburkan kepada DAP satu ketika dahulu tidak pernah dilupakan oleh mereka. Jadi dalam PRU14 akan datang DAP akan dihukum dengan seberatnya oleh penyokong mereka sendiri.

    Tindakan ini amat tepat dan betul serta benar. DAP harus diajar oleh penyokong mereka sendiri yang kelihatan sudah hilang arah politik yang diperjuangkan dengan menerima musuh politik masuk ke dalam kancah politik DAP.

    Boleh dikatakan sebahagian besar daripada orang Cina DAP beranggapan kehadiran Mahathir didalam DAP adalah “pembunuh” kesatuan yang ada didalam DAP. Perkara ini telah dapat dilihat bagaimana ramai pengikut DAP terus menyatakan bahawa mereka akan menghukum DAP dengan “undi rosak”.

    Atas perkara ini juga lah Mahathir sanggup menjilat semula apa yang telah diperkatakan olehnya kepada DAP semasa berkuasa satu ketika dahulu dengan menawarkan diri untuk bersama DAP dan seterusnya sanggup melakukan kesalahan perlembagaan pendaftaran PPBM untuk dibubarkan.

    Pembubaran PPBM yang akan berlaku sekali gus untuk membenarkan PPBM menggunakan logo DAP sebagai jalan untuk memujuk orang Cina DAP tidak melakukan undi rosak. Tetapi ianya akan menguntungkan DAP dalam penambahan kerusi dengan tindakan PPBM menggunakan logo DAP, sekali gus mewartakan kerusi yang dipertandingakan calon PPBM adalah hak DAP.

    Lihatlah bagaimana orang Melayu seperti Mahathir sanggup menjadi barua kepada DAP dan mengkhianati orang Melayu seterusnya jika DAP atau Pakatan menang pilihanraya maka dasar dasar Malaysian Malaysia akan dilaksanakan sepenuhnya.

    Dimasa itu , baru lah kita akan tahu betapa rendah dan tingginya langit ini akibat berpolitik mengikut nafsu dan tidak menggunakan akal yang waras sehingga hancurnya sebuah pemerintahan Melayu Islam dibumi dan Negara kepunyaan Melayu.

    Demi politik cauvanis Cina DAP dan agenda evangelis radikal Kristian DAP kini.Kaum Cina sanggup membantai kaum Cina sendiri dengan pelbagi cara. Bagi mereka ini kalilah sahaja peluang terakhir. Selepas PRU14, peluang ini semakin pudar dan tiada lagi peluang secerah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  19. Ini kalilah sahaja bilangan pengundi Cina mampu capai kemuncak bilangannya. Selepas ini, bilangan kemuncak pengundi kaum mereka berbanding dengan keseluruhan bilangan pengundi akan susut atas faktor demografik.

    Maka dengan pelbagai cara mereka terpaksa berjuang demi merampas politik Tanah Air kita. Mereka sanggup jilat ludah mereka yang lalu. Kalau dahulu Mahathirlah orang yang dicaci sumpah seranah, kini Mahathir pula orang yang dijaja merata cerok.

    Maka, jika ada mana-mana orang Cina yang dilihat masih menegur dan tidak senang dengan Mahathir – orang Cina ini akan di”bunuh” hancur dal;am politik. Sikap DAP ini amat terkenal dalam sistem pemerintahan mereka yang amat mementingkan kesetiaan kepada sokongan parti.,

    Bagi mereka agenda parti mesti diperjuangkan walaupun memakan masa puluhan tahun dan akan menggunakan apa juga kaedah . Bagi mereka perkara paling penting ialah keberhasilan agenda yang akan memertabatkan bangsa Cina DAP dan dapat menjajah sebuah Negara dimana orang Melayu sendiri meyerahkannya.

    Justeru itu orang Melayu harus sedar, sekali tersilap langkah dan sekali melangkah bersama Mahathir bermakna anda telah dan sedang cuba meyerahkan dasar islam dalam Negara ini kepada bukan Islam untuk anda dijadikan sebagai minority yang hanya mampu melihat sahaja setiap perkara dan hak anda dirampas .

    Sebagai DAP Mahathir adalah musuh politik orang Melayu dan boleh dianggap sebagai pengkhianat kepada bangsa Melayu dan Islam. Jadi sebelum terlambat undurkan kaki anda kebelakang semula sebelum ratusan tahun dan anak cucu kita dimasa akan datang mempunyai masa depan yang gemilang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tak sedar diri...MCA dah boikit umno...

      Delete
    2. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  20. Adekah tun terlalu tau untuk jadi PM
    .
    https://youtu.be/1K40duaTbXg

    Mesti tengok. Very interesting. Terkencing Dr. Kamarul bedepan dgn Tun M.

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  21. Dah Cemburu Dengan Najib,Buang ‘Tebiat’ Pula
    Tun Dr Mahathir Mohamad mungkin cemburu terhadap kejayaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang boleh mencapai kejayaan dalam mentadbir negara pada usia muda.

    Tidak dinafikan kejayaan Najib adalah beliau hanya memerlukan kurang dari 10 tahun untuk mencipta kegemilangan Malaysia berbanding Mahathir yang perlu mentadbir negara lama seperti diktator baru berjaya mencipta beberapa kejayaan yang selepas sekian lama hanya nampak kecil sahaja.

    Tidak mahu mengalah kerana dikatakan sudah tua untuk memimpin negara, Mahathir dalam laporan media pembangkang seolah-olah mahu menunjukkan pada usianya yang 93 tahun itu, beliau boleh lagi buat macam-macam, bukan saja naik kuda, bawak kereta, malah ingin menjatuhkan Najib, diktator tua itu kian dilihat seperti nyanyuk dan buang ‘tebiat’.

    Apa sepatutnya berlaku, Mahathir dengan usianya yang sudah mencecah 93 tahun itu sebaiknya perlu banyak berfikir dengan memperbanyakkan membaca buku agama.

    Umur dah nak masuk seabad eloklah Mahathir berhenti daripada jadi ahli politik. Lebih baik jadi ahli kariah masjid pula dan mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian.

    Najib juga pernah mengatakan jika dia bertarung dia mesti nak menang, cuba nak menang. Sekarang dia tak berjaya dia akan lebih agresif dengan kata-kata dan sebagainya.

    Ini proses politik, mainan politik. Jadi sekarang ini dia tak berjaya dia akan jadi lebih agresif lagilah dengan kata-kata dan sebagainya seperti yang dikatakan Najib sebelum ini. Ini memang diri sebenar Mahathir sejak dahulu lagi. Musuh politik yang tak sehaluan akan diburukkan dalam media seperti yang dilakukan dahulu kepada Anwar dan Lim Kit Siang.

    Dia macam orang terdesak yang sudah rapat ke dinding. Apabila rapat ke dinding, dia tak boleh nak pergi. Dia (terpaksa) rempuh dinding itu,bak kata presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini digelar Mahathir sebagai Hadi kafir.

    Bukan soal boleh naik kuda,bawa kereta atau tidak, namun ia mengenai Mahathir sendiri. Apakah beliau masih tidak puas untuk menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Kenapa sanggup untuk menjadi Perdana Menteri lapuk dan kitar semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  22. Diktaktor mana boleh lihat kejayaan orang,sikap angkuh dan sombong semakin menjadi jadi,makin hampir pru banyk lagi lah berita2 fitnah akan disebar kan untuk mempengaruhi rakyat,masa pemerintahan nya dahulu jikalau ada berita2 palsu begini dan memburukan kerajaan terutama berkenaan diri nya lama dah ditangkap dan ditahan dibawah isa,kerajaan hari ini bebas mengkritik dan media2 semua nya tak disekat.lihat lah bertapa terbuka nya kerajaan hari ni.tetapi pembangkang tak pernah nak nilai semua tu,kerja pembangkang hanya kerja dia kritik dan menyebar fitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  23. Lari Kawasan : Strategi DAP Setelah Tidak Buat Kerja Pada Rakyat
    Wakil rakyat DAP hanya wakil rakyat hinggap sahaja. Datang dan ada masa kempen pilihanraya sahaja, kemudian selama sepenggal hilang entah ke mana. Bila dekat hendak waktu mengundi pula, dengar cerita lari ke kawasan lain pula.

    Wakil rakyat DAP lari kawasan kerana tidak buat kerja. Mereka tahu kalau mereka bertanding lagi di kawasan itu, maka pengundi yang kenal mereka tidak akan lagi memilih mereka lagi. Oleh itu, baik lari sahaja ke kawasan baru.

    Di kawasan baru boleh buat janji baru. Boleh tipu orang yang baru jumpa. Boleh bagi harapan yang macam macam kepada orang yang baru dikenali. Kemudian genap satu penggal, lari pula ke tempat lain. Inilah strategi tradisi DAP, lari kawasan.

    Paling aktif lari kawasan ialah Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan ketika PRU12, dia bertanding di Ipoh Timur dan kemudian pada PRU13 lari jauh ke Johor iaitu di Gelang Patah. Penduduk di Gelang Patah pun merungut Kit Siang sering tidak ada di kawasan.

    Siap kena “sound” lagi dengan penduduk kampung. Penduduk kampung siap halau lagi Kit Siang sebulan yang lalu di sebuah kampung di Johor. Tengok video ini :

    https://www.facebook.com/tokadithejustice/videos/1667981816630101/

    Sejak mula bertanding pada 1969, Kit Siang sudah lari di lima negeri iaitu Melaka, Selangor, Pulau Pinang, Perak dan termasuk Johor. Sama kisahnya dengan Ahli Parlimen DAP Kluang, Liew Ching Tong yang juga buat perkara yang sama iaitu menang dan lari.

    Pada PRU12,Ching Tong bertanding dan menang di Parlimen Bukit Bendera dan kemudian berpindah ke Johor bertanding di Kluang. Pengundi Bukit Bendera dan Kluang kena “kencing’ dengan “kelentong” sahajalah dengan Ching Tong ini.

    Pengundi Ayer Hitam pula bakal kena “kencing” dan “kelentong” selepas ini. Di Kluang, Ching Tong hanya terkenal buat provokasi sahaja bila edar kurma di bazar Ramadhan.

    Ketika itu, Liew bersama dengan Penolong Setiausaha DAP Johor, Sheikh Umar Ali cuba masuk ke dalam kawasan bazar tanpa meminta kebenaran. Buat provokasi, gaduh dan cetus kontroversi kemudian lari ke kawasan lain pula. Inilah strategi turun temurun DAP.

    Di Selangor pun sama, wakil rakyat DAP ini lari juga, ADUN Damansara Utama, Yeo Bee Yin difahamkan akan bertanding di Johor pada PRU14 begitu juga dengan ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah serta ADUN Sungai Pinang, Teng Chang Kim masing-masing akan bertanding di DUN Kuala Kubu Bharu dan Sungai Pelek.

    Sama seperti Ahli Parlimen DAP Serdang pada penggal 2008-2013, Teo Nie Ching yang selepas itu lari kawasan untuk bertanding di parlimen Kulai Johor pada 2013. Khabarnya, Teo Nie Ching hendak lari kawasan lari bertanding di negeri lain pula.

    Guan Eng pun sama, lari melompat jauh dari parlimen Kota Melaka untuk bertanding di parlimen Bagan pada 2008. Teresa Kok juga ada rekod lari kawasan, melompat dari parlimen Ipoh Barat, Perak untuk tanding di parlimen Seputeh pada tahun 1999.

    Anthony Loke lari kawasan dari parlimen Rasah pada 2008 untuk bertanding di parlimen Seremban pada 2013. M.Kulasegaran juga lari kawasan kali iaitu dari parlimen Telok Intan pada 1997 ke parlimen Ipoh Barat pada 1999.

    Selain Kit Siang, yang menjadi naib johan lari kawasan dalam DAP adalah Ngeh Koo Ham iaitu lari kawasan sebanyak 4 kali. Pada tahun 1990 tanding di parlimen Beruas, kemudian lari ke parlimen Batu Gajah pada tahun 1995, kemudian lari lagi ke kawasan Ipoh Timor pada 1999 dan kali keempat bertanding balik di parlimen Beruas pada 2008.

    Sepupu Ngeh, iaitu Nga Kor Ming juga melompat kawasan iaitu tanding di DUN Pantai Remis pada 2008 sebelum melompat ke DUN Kepayang pada 2013.Khabarnya Nga Kor Ming juga teringin hendak bertanding di parlimen Kulai, tempat yang ditinggalkan oleh Ching Tong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  24. Let's have a debate, Tun M challenges Najib

    Posted on 22 March 2018 - 03:41pm
    Last updated on 22 March 2018 - 06:58pm
    Haikal Jalil
    newsdesk@thesundaily.com

    Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad (R) has stated his preparedness to be questioned by Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak over the former's alleged wrongdoings during his tenure in a debate. — Sunpix

    PETALING JAYA: Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad has stated his preparedness to be questioned by Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak over the former's alleged wrongdoings during his tenure.

    The offer, however, came with a catch. It must be done in a debate session between the two leaders.

    In a recent blog posting, Mahathir said a head-to-head showdown would allow the public to listen and make their own judgment on which leader had actually tried to hide the facts.

    "You (Najib) can come with your senior officials, young ministers. Bring along experts from overseas, including Cambridge Analytica, to whisper the answers when you can't answer them.

    "You can also ask on my record when I was the prime minister for 22 years. Ask me about the billions in losses incurred by Bank Negara, the losses by Perwaja and others. I will not bring any experts. It will be only me," he said.

    Mahathir, in his trademark sarcastic jab against Najib, said the prime minister should not be afraid of an old man like him.

    "You are still young. Why should you be afraid to debate with a man in his 90s," he said.

    The 93-year-old Mahathir was recently appointed as the prime minister candidate for opposition Pakatan Harapan, a coalition which he chairs.

    "But Najib is afraid to debate me. During the two Nothing to Hide forums that were organised, Najib was afraid to attend," Mahathir said.

    "Instead, the police were ordered to stop the forum," he said.

    Mahathir called on Najib to openly declare that he indeed did not have anything to hide, despite various allegations of misconduct over government's administration.

    Efforts to reach the Prime Minister's Office for comments were futile till press time.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape ade pil berani untuk tolong najib jadi berani debat dengan tun...

      Delete
    2. Geng bn berani cakap kat blkg atau dr jauh sj. Nak berdepan TDM jgn harap la. Samseng umno pun membisu bila berada kat sebelah tun. Jamal jamban pun x berani nak berdepan. Beri alasan bawa sial. Mmg la sial sbb membisu bila jumpa TDM. Nnt x dpt dedak atau jd calon.
      Dengan org tua yg didakwa nyanyuk pun depa x berani berdebat. Nampak sgt lekehnya MO1.

      Delete
  25. Lari kawasan dan lompat dari tempat ke tempat lain adalah tradisi turun temurun DAP. Itulah yang disebut oleh Bekas Setiausaha Publisiti DAP Selangor Tan Tuan Tat yang menyatakan lari kawasan adalah tradisi turun temurun DAP yang menjadi amalan mereka sejak dulu untuk memastikan hayat politik calon mereka terus bernyawa selama yang boleh.

    Tuan Tat berkata, calon yang lari ini tidak berjaya berkhidmat dengan baik di kawasan masing-masing, jadi sebelum dihukum oleh pengundi, baik mereka beredar dan lari bertanding di tempat lain pula.

    Kali ini DAP ada calon calon baru untuk bertanding atas logo roket pada PRU14. DAP ada Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin untuk diperkudakan bagi mendapatkan undi Melayu pada PRU14.

    Sudah pastilah “kuda kuda” DAP yang baru ini akan melompat lebih kuat pada PRU14 ini. Setelah disuap dengan karot yang berkualiti dari luar negara sebagaimana yang pernah didedah oleh Dr Zuhdi dari PAS, sudah tentulah melompat laju “kuda kuda” DAP ini. Sekarang pun sudah lompat laju sampai mahu buang penjawat awam dan jayakan konsep Malaysian Malaysia yang DAP mahukan.

    Pengundi jangan tertipu dengan “kuda kuda” baru DAP ini. Pengundi juga jangan tertipu dengan calon ‘kencing dan kelentong” DAP di kawasan kawasan baru nanti. Lari kawasan ini memang amalan turun temurun parti DAP. Lari setelah tidak buat kerja pada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  26. Sape ade pil berani untuk tolong najib jadi berani debat dengan tun...

    ReplyDelete
  27. Azmin Dan Guan Eng Pemimpin Paling Teruk Pakatan Harapan Minggu Ini
    Seorang hendak campak orang lain dalam empangan tapi dibidas dan disuruh sendiri terjun dalam empangan, seorang lagi menari terkinja-kinja dengan lagu anti-GST kritik kerajaan bersama-sama dengan murid sekolah menanam kebencian kepada kerajaan dalam jiwa kanak-kanak.

    Itulah dua orang pemimpin yang jadi sebutan di berita dan di media sosial kerana kebodohan mereka sejak beberapa hari ini.

    Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dengan yakin menjelaskan kepada hadiri dalam satu ucapan pada 17 Mac lepas bahawa paras air empangan di negeri Selangor penuh dan tidak ada masalah menjawab dakwaan KSU KeTHHa, Datuk Dr Zaini Ujang yang mendakwa margin rizab simpanan air di negeri itu pada paras 0 peratus.

    Dengan yakin, Azmin turut mahu mencampakkan Menteri KeTHHa dan KSU ke dalam empangan kerana pada pemahaman Azmin KSU kata paras air empangan di negeri Selangor 0. Habis Azmin kena kecam oleh netizen di Facebook sampai ada yang mengatakan beliau bodoh kerana tidak faham isu tentang bekalan air.

    Margin rizab bekalan air ialah lebihan air terawat yang menjadi simpanan di negeri Selangor untuk disalurkan ke rumah-rumah jika berlaku masalah seperti paip pecah atau kerja penyelenggaraan. Di Selangor, air untuk disalurkan ketika kejadian seperti itu tidak ada.

    Itu yang Azmin sebenarnya tidak faham. Nasi sudah menjadi bubur, selepas kesilapan dan kantoi besar itu, Azmin tidak bersuara apabila dikecam teruk di internet kerana tidak peka dengan fakta dan perbezaan antara paras empangan dan margin rizab simpanan air.

    Kemudian rakan sejawatan Azmin, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pula jadi mangsa kecaman apabila menari terkinja-kinja dalam satu program di Pulau Pinang bersama dengan kanak-kanak sekolah. Beliau menari lagu ABC tapi versi ABC GST yang dihasilkan oleh penyokong pembangkang untuk mengutuk Barisan Nasional (BN).

    Bagaimanapun, tindakan menari bersama dengan kanak-kanak dengan lagu itu amat tidak sesuai dan biadab.

    Tidak dapat dinafikan, Guan Eng cuba menyemai sifat membenci kerajaan BN ke dalam jiwa kanak-kanak berkenaan kerana liriknya tidak sesuai untuk dinyanyikan oleh kanak-kanak kerana mempunyai perkataan membenci kerajaan.

    Laporan polis dibuat beberapa badan bukan kerajaan (NGO) meminta polis menyiasat Guan Eng yang didakwa cuba mengeksploitasi kanak-kanak untuk kepentingan politik.

    Ia dibuat oleh Pengerusi Penang Front Party (PFP) Datuk Patrick Ooi, Pengerusi Kebajikan Surplus Pulau Pinang, Sophian Mohd Zain dan Presiden Pertubuhan Kebajikan Rakyat 1Malaysia Mohd Ibrahim A Siahoo di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut pada 18 Mac lepas.

    “Ketua menteri dalam perasmian tuisyen rakyat semalam telah membawa cakera padat (CD) sendiri dan mengajar budak-budak menyanyi lagu itu (ABC). Menyanyi itu tidak salah, tapi lagu itu telah menghina kerajaan dengan menyebut GST, 1MDB.

    “Dia menyatakan disebabkan GST semua orang makan mee maggi dan beliau mengaitkan isu-isu ini kepada 1MDB,” katanya.

    Oleh sebab itu, Azmin dan Guan Eng adalah pemimpin Pakatan Harapan paling teruk pada minggu ini ekoran dua kejadian memalukan ini.

    ReplyDelete
  28. MUKHRIZ BERSILAT MENJAWAB ISU CAMBRIDGE ANALYTICA
    Mukhriz Mahathir tersedar dari lamunan sebaik sahaja isu terbaru terpalit namanya.

    Beberapa hari lepas syarikat Cambridge Analytica (CA) sebuah anak syarikat induk SCL Group mendakwa mereka ada berurusan dengan Mukhirz dalam memberi khidmat nasihat pilihanraya pada tahun 2013 khusus (solely) kepada Mukhriz Mahathir sahaja.

    Dalam kenyataan di laman webnya, CA menyatakan pada kajian mereka untuk membantu Barisan Nasional di Kedah adalah untuk Mukhriz semata mata dan bukan untuk Barisan Nasional.

    Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan rasmi telah menjelaskan bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak pernah “engage” dalam apa apa bentuk pun dengan syarikat SCL. (CA)

    CA telah di dakwa menggunakan data peribadi orang ramai tanpa pengetahuan dan kebanyakannya melalui facebook.

    Dalam penafiannya, Mukhriz menyatakan pula bahawa individu yang di maksudkan berkaitan SCL (CA) adalah Azrin Zizal yang pernah berkerja dengannya satu waktu dulu.

    Mukhriz mendakwa individu yang di maksudkan pernah melaporkan diri kepadanya tetapi sudah lama tidak bekerja lagi sebaik sahaja dia dilantik menjadi Menteri Besar Kedah.

    Selain menafi, Mukhriz juga mendakwa BN mahu mengalihkan tumpuan dari isu lain dengan membuat kenyataan mengelirukan.

    Apa agaknya yang dimaksudkan mengelirukan kita pun tidak tahu kerana kenyataan dari PMO amat jelas dan terang.

    Ia menyatakan bahawa pengakuan SCL sendiri yang memberitahu mereka pernah berkhidmat khas untuk Mukhriz bagi membantu kemenangan Mukhriz.

    Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah mengupah dan SCL (CA) sendiri mengaku bekerja untuk Mukhriz.

    Di mana pula yang mengelirukan? Di mana pula niat jahat BN?

    Dalam menjawab, Mukhriz juga sempat melempar tuduhan bahawa BN mahu mengalihkan perhatian dari kempen secara haram.

    Itulah Mukhriz cepat sangat gelabahnya, menunjukkan sifat tidak matang seolah olah ada benda tidak elok dengan kaitan dirinya dengan firma SCL (CA) ini.

    Pada Datuk Seri Najib Tun Razak, apa lagi yang belum di dakwa tanpa bukti oleh ayah Mukhriz, dari membunuh sehingga menyamun, namun tenang sahaja menjawab.

    Mungkin Mukhriz terkesan dengan andaian banyak pihak bahawa ayahnya sedang merancang sesuatu jika kalah dengan ingin mencipta dakwaan umpama isu 1MDB jika kalah PRU14 dan membawa dakwaan palsu itu ke Kedutaan Eropah.

    Atas sebab itu ayahnya Tun Dr Mahathir Mohamad melempar dakwaan bahawa BN dan Najib akan menipu untuk menang, kerana tradisi melempar tuduhan kepada orang lain apa yang dia sendiri akan lakukan telah jelas di baca oleh banyak pihak.

    Ini juga cara yang digunakan oleh ahli politik Yahudi di Eropah, iaitu “Mind Control” .

    Selain itu Mahathir juga mengamalkan cara ketua propaganda Hitler iaitu Joseph Goebbel yang mengunakan kaedah indoktrinasi ulangan.

    Dengan menuduh Najib sebagai penyamun berulang kali tanpa bukti, Mahathir berharap ia dapat di tanam (embedded) ke dalam minda pendengar yang sering hadir pada ceramahnya.

    Penipuan jika di ulang banyak kali akan terlihat sebagai benar.

    Kembali kepada topik, jadi dengan terpalit nama Mukhirz bersama firma CA, ia menjadi seolah olah satu malapetaka kepada Mukhriz dan harus di jauhi hatta menafikannya dengan kadar segera.

    Mahathir juga turut memberi komen bahawa anaknya serta kerajaan Kedah tidak ada rekod berurusan dengan hal sebegini.

    Hebat bukan? Mahathir boleh tahu macam macam walau tanpa siasatan, jika dia mahu tahu, cuma apabila lesap wang rakyat RM30 billion Mahathir pilih untuk tidak tahu.

    Itulah dia pencak silat yang di pamerkan oleh dua beranak untuk tatapan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  29. Malaysian Solidarity Convention (MSC) Agenda Teras DAP yang Menjahanamkan Melayu Islam
    Generasi baru Malaysia harus ingat , kita bukan sekadar berpolitik dengan menaikkan isu-isu yang kita sendiri bukan dikalangan yang pakar dalam hal tersebut. Tetapi ada perkara yang lebih penting lagi selain isu yang dibangkitkan dan ianya disembunyikan serapat-rapatnya oleh pihak yang berkepentingan.

    Perangkap ini kebiasaannya dimainkan melalui isu agar sokongan generasi baru dalam Negara ini yang baru berjinak-jinak dalam politik menjadi sasaran untuk bersama pembangkang dalam memastikan Negara berada dikancah pergolakan.

    Bukan itu sahaja, jika kita melihat dilaman media sosial , kebanyakannya hanya berhujah kepada perkara perkara yang tidak pasti sahaja dan bila disanggah , mereka akan menuding jari terhadap isu yang bukan berkaitan. Ini akan merosakkan lagi keadaan politik dalam Negara.

    Dalam kesempatan itu, pihak pembangkang terus memainkan peranan mereka dengan janji-janji yang indah untuk generasi ini. Tetapi keindahan itu hanya dapat dilihat selepas mempunyai kuasa atau sebaliknya, mengundang kecelakaan atau mengundang perubahan.

    Bila kita menyebut agenda tersembunyi DAP, rata rata kebanyakan rakyat Malaysia akan beranggapan bahawa DAP mempunyai niat yang baik dalam politik. Kebaikan yang ditunjukkan hanya berpandu arah sokongan semasa sahaja.

    Perlu difahami bahawa “Malaysian Malaysia” seperti yang tercatat kemas di dalam Deklarasi yang dikemukakan di dalam the Malaysian Solidarity Convention (MSC) di Singapura pada 9 Mei 1965. Ianya merupakan satu agenda teras dalam perjuangan yang dilakukan oleh DAP.

    Kehadiran DAP dalam politik Malaysia bukan kerana untuk menjalankan konsep demokrasi berparlimen sebagaimana yang diamalkan dalam Negara ini. DAP berpolitik adalah bertujuan untuk memastikan agenda PAP yang diamanahkan kepada mereka untuk memastikan Malaysia adalah sebahagian dari mereka.

    Perkara ini sepatutnya generasi muda sudah sedar tentang agenda yang amat bahaya ini kepada Islam, Bangsa Melayu dan Raja Melayu yang merupakan bangsa yang mempunyai Negara ini. Kehancuran bangsa dan Negara sudah banyak kita lihat dewasa ini.

    Konsep Malaysian Malaysia yang dianggap hanya slogan biasa oleh generasi muda adalah satu kesilapan yang besar sekali gus, ianya membawa makna “negara dan negeri tidak diidentifikasikan dengan ketuanan, kesejahteraan dan kepentingan mana-mana masyarakat atau kaum tertentu

    Secara terperincinya ianya membawa maksud yang bakal memudaratkan apa yang ada dikalangan orang Melayu sekarang dan sedang dinikmati dengan hak hak yang diperuntukkan khusus kepada bangsa Melayu.

    Jika penjajahan dengan menggunakan politik ini berlaku , maka jangan disesali lagi apabila tiada lagi hak hak untuk bersuara mengatakan Islam, Raja dan Bangsa Melayu mempunyai hak hak untuk memastikan hak tersebut berada ditempatnya dan mempunyai kedaulatannya tersendiri.

    Termasuk dalam soal pendidikan peringkat rendah dan menengah, jawatan Awam, Kemasukan ke Universiti pemilikan tanah, dan tiada lagi istilah koata bumiputera, bantuan-bantuan yang diperuntukan kepada orang Melayu dan semuanya akan diubah melalui dasar meritokrasi dan kesamarataan yang menjadi agenda pembangkang terutama DAP.

    Seharusnya pemahaman yang jelas oleh generasi muda mengenai apa yang akan berlaku terhadap Islam Raja dan Bangsa Melayu berkaitan dengan dasar yang diperjuangkan oleh DAP sejak 1965 lagi. Bahayanya terhadap Islam Raja dan Negara yang menjadi kepunyaan bangsa Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  30. Secara jelasnya dengan beberapa pengakuan yang telah dibuat oleh beberapa bekas pemimpin Pakatan pembangkang , secara terus terang mengatakan bahawa orang Melayu akan hilang hak dan keistimewaan sekiranya Pakatan Harapan (PH) yang didominasi DAP diberi kuasa mentadbir negara pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) akan datang.

    DAP sememangnya akan mengenepikan hak-hak yang dinikmati orang Melayu kini berdasarkan kepada perjuangan liberalisme melampau dan fahaman sekular yang dicerminkan oleh parti cauvinis itu. Bukan itu sahaja, Malah institusi Bumiputera antaranya MARA, FELDA, RISDA, FELCRA dan TERAJU yang dibina khusus untuk kaum Melayu akan turut menerima kesan yang sama.

    Cadangan terbaru seorang Ahli Parlimen DAP memansuhkan diskaun bumiputera bagi pembelian hartanah komersial dan rumah mewah di Selangor disifatkan sebagai satu petanda awal bahawa parti itu sedia menghapuskan semua hak istimewa Melayu sekiranya diberi kuasa memerintah.

    DAP sekarang sedang berusaha menawan hati orang Melayu dengan janji-janji manis, termasuk menempatkan calon Melayu di kawasan Melayu pada Pilihan Raya Umum Ke-14 nanti. Ini menunjukkan kesungguhan DAP untuk memerintah negara ini.

    Orang Melayu tidak seharusnya terpengaruh dengan janji-janji manis parti itu kerana hakikatnya mereka tidak pernah serius mengotakan janji yang mereka ucapkan dan ianya telah berlaku kepada dua buah negeri iaitu Pulau Pinang dan Selangor

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada masa yang sama menyatakan bahawa dia tidak akan membenarkan sesiapa sahaja soal hak dan keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera, ia adalah betul. Apa yang beliau katakan itu merujuk kepada Perlembagaan Persekutuan yang dikatakan itu.

    Seharusnya orang Melayu wajar berpaut seteguh-teguhnya kepada Umno sebagai satu-satunya parti yang mampu membela nasib anak cucu keturunan, selain memperjuangkan masa depan mereka.

    Apabila Kumpulan minoriti ini jangan cuba untuk memerintah kumpulan majoriti, Negara ini harus dipertahankan bukan dasar politik semata mata dan ianya akan sentiasa diperintah oleh kaum majoriti walaupun di Pulau Pinang diperintah oleh DAP. Kesudahannya rakyat dihinggap kesengsaraan kepada golongan yang melihat “Wang Itu Adalah Tuhan” mereka.

    Justeru itu orang Melayu mesti sedar tentang hal ini. Seperti kata bidalan’ Apa kata kukur, nyiur juga yang binasa”. Sedar lah masa belum terlambat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
    2. Wahai pejuang rakyat. Anjurkan majlis soal jawap tuan dgn TDM. Siaran langsung. Lg berkesan kami nak yakin dgn segala tulisan tuan. Biar kami jelas utk terima. Ni tulis panjang mcm berita tv. One way sj. Bg la peluang org tua 93 thn yg dikatakan nyanyuk tu jawap secara langsung. Baru best.

      Delete
  31. SELEPAS TANGGAL 30 MAC 2018, PPBM AKAN ‘SALIN KULIT’ MENJADI DAP
    BERSEDIAKAH Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM menerima notis pembubaran daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) tidak lama lagi?

    Memandangkan parti di bawah bekas Negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad itu masih gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki RoS dalam tempoh 30 hari, berkuatkuasa 28 Februari lalu.

    Meskipun keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan adalah tujuh hari bagi memberikan maklum balas, jabatan itu masih bertimbang rasa dan berbudi pekerti apabila mereka memberikan tempoh masa yang lebih panjang iaitu 30 hari.

    Malangnya, notis-notis yang dipohon oleh RoS itu masih belum mampu diserahkan oleh pihak pengurusan PPBM yang kononnya amat hebat dan mampu menggulingkan pihak pemerintah negara.

    Jika mengikut penghitungan kita, tempoh masa 30 hari itu sudah berada di penghujungnya. Jika sekiranya PPBM masih gagal mengikut peruntukan undang-undang ditetapkan RoS berkenaan, maka pada tanggal 30 Mac 2018 ini, maka terbubarlah parti yang diasaskan oleh bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu.

    Sebelum ini desas desus dari sumber dalaman bertiup kencang bahawa Dr Mahathir dan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir bakal bertanding atas tiket DAP di kawasan kubu kuat penguasa Pakatan Harapan tersebut.

    Malah, Dr Mahathir selaku Pengerusi PPBM sendiri mengaku bahawa ada kemungkinan dia dan anaknya akan berbuat demikian dalam satu sidang media baru-baru ini.

    Mungkin semua ini sudah dihidu awal-awal lagi oleh Dr Mahathir yang berpengalaman lebih 50 tahun dalam arena politik. Jangan kita terkejut pula, pada 30 Mac 2018 nanti, keseluruhan kepimpinan utama PPBM akan ‘menyalin kulit’ kepada DAP pula.

    Tindakan ini akan mempercepatkan lagi nawaitu Dr Mahathir untuk menjadikan anaknya Mukhriz sebagai pemimpin nombor satu negara apabila berjaya bergelar Ahli Parlimen melalui kawasan kubu kuat DAP.

    Maka sudah berakhirlah sudah apa sahaja yang dilaungkan oleh PPBM selama ini mengenai perjuangan agama Islam, bangsa Melayu dan Bumiputera di Malaysia.

    PPBM akan menjadi ‘true color‘ mereka yang sebenar iaitu tali barut DAP.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  32. Budin, ko buang spam dr pejuang rakyat ni. Menyemak aje... Oh ye, kalau Aman nak ckp aku ni nak menyekat kebebasan bersuara, aku nasihatkan dia pegi tegur MB Nogori tu dulu. Aman! Kenapo ehhh sonyap? Poieee lah togur MB nak tobalik meja tu.. Kau kan perasan gudgud kat sini.

    ReplyDelete
  33. AZMIN ALI DAN LIM GUAN ENG MASKOT KEGAGALAN PAKATAN HARAPAN
    Dulu pembangkang pakai maskot burung Ubah semasa PRU13, kali ini pembangkang tidak perlu susah susah pakai burung Ubah lagi, Azmin Ali dan Guan Eng boleh jadi maskot Pakatan Harapan untuk PRU14.

    Pembangkang sibuk mahu memerintah negara namun jika dilihat kepada isu dan skandal yang berlaku di Pulau Pinang dan Selangor, layakkah mereka memerintah? Jawapannya adalah tidak sama sekali.

    Dan mungkin itu sebabnya sudah terdengar khabar angin bahawa kepimpinan Pakatan Harapan (PH) sebenarnya amat risau dan pening memikirkan tahap kepimpinan Kerajaan negeri PKR di Selangor dan kerajaan negeri DAP di Pulau Pinang.

    Bagaimanapun masalah yang menyelubungi Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, sengaja tidak ditunjukkan oleh pemimpin PH kerana mereka sepakat untuk menggunakan jentera parti mengalihkan isu di dua negeri tersebut dengan mengitar isu lama seperti 1MDB.

    Selain itu kepimpinan PH juga memutuskan supaya skandal Guan Eng dan Azmin tidak dijawab dan jika boleh mereka mahu buat `bodoh’ sahaja. Itulah khabar angin yang bertiup mengenai PH yang dipengerusikan oleh Mahathir Mohamad.

    Dua pemimpin PH di Selangor dan Pulau Pinang itu sudah mencemarkan nama baik PH dengan skandal masing masing yang sudah bertahap mega. Mereka berdua ini adalah maskot kegagalan Pakatan Harapan.

    Lim Guan Eng dengan skandal terowongnya yang penuh dengan putar belit dari segi penukaran syarikat SPV serta status syarikat itu sendiri dengan modal berbayar yang tidak munasabah.

    Selain itu wang rakyat sejumlah RM300 juta hilang entah kemana walaupun kononnya ia digunakan untuk laporan kajian terowong.

    Bukan itu sahaja, Guan Eng kini diulit dengan kontroversi baru di mana gambar-gambar beliau bersama individu yang disiasat oleh SPRM atas dakwaan rasuah dalam kes terowong, telah tersebar dan hingga kini tiada jawapan daripada Guan Eng mengenai hubungan mereka.

    Di negeri Selangor pula, kini panas dengan kes tanah Ijok dan skandal air.

    Azmin Ali berdolak dalih dalam memberikan jawapan berkenaan isu tanah Ijok terutama sekali berkenaan kelulusan segera tanah itu kepada pemaju setelah bekas Menteri Besar sebelum ini, Tan Sri Khalid Ibrahim berjaya mengambilnya dari pemaju.

    Belum pun habis menjawab isu tanah dan kemana hilang baki RM500 juta, Azmin dibebani pula dengan masalah air yang membabitkan ratusan ribu penduduk negeri Selangor.

    Masalah Azmin adalah terlalu kuat berpolitik sehingga tidak dapat membezakan keperluan rakyat dengan keperluan poltik. Air adalah keperluan asas rakyat, tidak kira parti apa pun yang mereka sokong.

    Ketika mula menjadi Menteri Besar pun Azmin sudah diberi ingatan mengenai empangan Langat, tetapi beliau hingga kini masih belum mampu menyelesaikan masalah rakyat.

    Paling malang buat rakyat Selangor apabila Azmin tidak dapat membezakan limpahan air di empangan dengan jumlah air terawat. Sebanyak mana air di empangan pun tidak akan berguna jika ketiadaan air yang sudah dirawat.

    Tetapi, kalau hal perumahan mewah serta hal tanah, laju sahaja Azmin bergerak. Belum masuk lagi cerita awek nasi lemak anak dara yang disaman oleh pihak berkuasa tempatan pada tahun lepas. Cepat sahaja sokongan diberikan kepada awek terbabit hingga sanggup turun padang melihatnya.

    Jelas, skandal tahap mega yang dihadapi oleh dua kerajaan tadbiran Pakatan Harapan ini menjadi liabiliti kepada Pakatan Harapan sendiri untuk menghadapi rakyat.

    Sogokan kisah persepsi 1MDB serta terbaru kisah kapal selam yang sudah basi cuba dibawa kembali. Ia tidak akan berguna kerana isu tanah, air serta terowong juga yang akan disoalkan oleh rakyat kelak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  34. Sogokan kisah persepsi 1MDB serta terbaru kisah kapal selam yang sudah basi cuba dibawa kembali. Ia tidak akan berguna kerana isu tanah, air serta terowong juga yang akan disoalkan oleh rakyat kelak.

    PH hanya memerintah di peringkat negeri dan mendapat akses kepada kewangan terhad. Itupun sudah menyeleweng dan gagal mengurus dengan baik. Belum lagi di tahap pusat dan mendapat akses kepada ratusan billion ringgit.

    Kini nyata sekali, PH akan meningkatkan serangan menjelang pilihan raya umum ke-14 dengan menggunakan isu 1MDB dan GST dalam usaha untuk `mengenakan’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Malangnya dalam cubaan mengenakan Najib, mereka pula yang terkena disebabkan perbuatan Azmin dan Guan Eng.

    Kini kerja mencuci `najis’ yang dibawa oleh Menteri Besar dan Ketua Menteri kerajaan PH itu sedang giat dilakukan. Nyata sekali Guan Eng dan Azmin Ali adalah liabiliti kepada PH.

    Mereka rampas tanah, roboh rumah sehingga dalam kawasan masjid, roboh gerai, naikkan cukai tanah, pintu dan katil. Selain itu mereka tidak mansuhkan tol serta mereka kenakan 20 sen untuk plastik. Inilah petunjuk kepada Pakatan Harapan jika mereka memerintah. Maka tolaklah mereka ini.

    Nampak logo DAP, ingat kegagalan Guan Eng. Pandang logo PKR, ingat kegagalan Azmin. Mereka berdua ini maskot kegagalan Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  35. AKHIRNYA PAN SAHKAN DR MAHATHIR DIGUNAKAN UNTUK PANCING UNDI ORANG MELAYU
    Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu mengesahkan Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya dipergunakan pembangkang untuk memancing undi Melayu di kampung dan Felda.

    Beliau membuat pengesahan secara tidak langsung itu dalam satu ceramah bagi menjelaskan pelantikan bekas Perdana Menteri selama 22 tahun tersebut sebagai Pengerusi Pakatan Harapan.

    “Timbul Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang diasaskan Mahathir) yang nak jatuhkan Barisan Nasional (BN). Kenapa kita tidak boleh bersatu (bekerjasama). Kita lupakan sengketa lama, kita bergabung.

    “Inilah masanya kita jatuhkan kerajaan. Peneroka banyak usia 50-an dan 60-an. Orang Melayu hanya kenal dua pemimpin. Pertama Tun Razak dan kedua Mahathir… Luar bandar ni orang Melayu,” katanya.

    Pakatan Harapan dibarisi DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) belum lagi disahkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan serta masih bersatus haram.

    Mohamad dalam pada itu mendakwa pemerintahan Mahathir tidak sempurna dan tindakan pembangkang menghentam Mahathir selama ini kononnya hanyalah satu bentuk kritikan.

    Beliau dalam pada itu meminta rakyat tidak mempedulikan PAS yang akan bersendirian dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ibarat seekor kera.

    “Parti lama saya nak duduk sendirian biarkan. PAN tak kuat, DAP tak kuat, PKR tak kuat, Bersatu (PPBM) tak kuat. Bergabung kita kuat untuk tewaskan BN,” katanya lagi.

    Selain itu, Mohamad memuji jasa Mahathir sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun yang mahu memastikan orang Melayu maju dan mampu bersaing dengan kaum lain.

    “Mahathir nak orang Melayu maju boleh berenang laut Inggeris, boleh panjat gunung Everest,” katanya.

    Ironinya Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu adalah pemimpin pembangkang yang paling lantang mengecam Mahathir selama ini.

    Beliau antaranya menggelarkan Mahathir sebagai maha firaun, bapa segala penyamun di Malaysia, diktator dan penjahanam orang Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
    2. Mamat kamarul tu ke yg ada isu dgn dr mujahid? Alaaa yg spin isu tarik saman tu ler

      Delete
  36. KENAPA PARLIMEN AYER HITAM BEGITU PENTING PADA DAP – DR KAMARUL
    Di dalam sidang media beliau bersempena Sambutan Ulang Tahun ke-52 DAP di Ayer Hitam, Johor, hari ini, Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad, menyatakan: “Kita telah isytihar calon kita yang pertama dalam pilihan raya yang ke-14 ini, iaitu Saudara Liew Chin Tong daripada Parti DAP, yang akan mewakili Pakatan Harapan (di kerusi P148 Ayer Hitam)”. Bila ditanya oleh wartawan, Tun Dr Mahathir seterusnya menyatakan: “Kamu tahu apa yang berlaku di Gelang Patah, ia akan berlaku di Ayer Hitam” (“You know what happened to Gelang Patah, it will happen in Ayer Hitam”).

    Beberapa persoalan terus sahaja menerjah ke dalam fikiran saya mengenai perkara ini.

    Pertama, P148 Ayer Hitam adalah kerusi majoriti Melayu (56%) yang ditandingi oleh calon PAS, Hu Pang Chaw, di dalam PRU 13 lalu, jadi secara logiknya kerusi ini sepatutnya ditandingi oleh calon AMANAH, tetapi kenapa DAP berkeras mahukan kerusi ini?

    Kedua, kenapa pengumuman calon pertama Pakatan Harapan adalah membabitkan pengumuman calon DAP, Liew Chin Tong, di kerusi P148 Ayer Hitam, bukan membabitkan pengumuman calon PPBM, PKR atau AMANAH di kerusi lain?

    Ketiga, kenapa Tun Dr Mahathir turut dilibatkan di dalam pengumuman calon DAP di kerusi P148 Ayer Hitam ini malah ke tahap didorong menyebutkan kemenangan Lim Kit Siang di kerusi P162 Gelang Patah akan berulang di kerusi P148 Ayer Hitam?

    Pada hemat saya, jawapan kepada ketiga-tiga persoalan ini berkisar di sebalik symbolism.

    DAP mahu menonjolkan dirinya sebagai hero dan ketua di dalam Pakatan Harapan.

    Penyandang kerusi P148 Ayer Hitam adalah Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong, yang menang agak selesa dengan majoriti 7,310 undi di dalam PRU 13 lalu, berbanding majoriti hanya 379 undi Datuk Seri Liow Tiong Lai di P189 Bentong.

    Hanya seorang hero yang boleh mengalahkan seorang Menteri Kabinet yang menang dengan majoriti 7,310 undi di dalam PRU 13 lalu, dan jika calon AMANAH yang berbuat demikian maka AMANAH-lah, dan bukan DAP, yang akan kelihatan sebagai hero.

    P148 Ayer Hitam juga sangat penting kepada DAP kerana Liew Chin Tong sendiri menyebut bahawa jika Pakatan Harapan boleh menang di kerusi ini maka ini akan membawa makna Pakatan Harapan boleh menang di 10 kerusi Parlimen lain di Johor.

    Johor sebelum ini adalah kubu kuat UMNO dan tempat kelahiran UMNO, sudah tentu tiada yang lebih menggembirakan bagi para pemimpin DAP untuk melihat seorang bekas Presiden UMNO menjilat balik ludah beliau sendiri di depan mereka di negeri itu.

    Di dalam PRU 13 lalu Tun Dr Mahathir-lah yang bermati-matian berusaha untuk memastikan Lim Kit Siang kalah di kerusi P162 Gelang Patah sehingga menghamburkan pelbagai kecaman terhadap Lim Kit Siang seperti bahawa Lim Kit Siang adalah rasis.

    Menyaksikan Tun Dr Mahathir menyebutkan di depan mereka kemenangan Lim Kit Siang di kerusi P162 Gelang Patah akan berulang di kerusi P148 Ayer Hitam sudah tentulah merupakan satu kemenangan moral yang amat bermakna kepada para pemimpin DAP.

    Selari dengan mentaliti DAP mahu menonjolkan dirinya sebagai hero dan ketua di dalam Pakatan Harapan inilah maka pengumuman calon pertama Pakatan Harapan adalah membabitkan pengumuman calon DAP, bukan membabitkan pengumuman calon parti lain.

    Begitu pun, berdasarkan dapatan kajiselidik Wan Saiful Wan Jan dari PPBM sendiri bahawa 85% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi DAP, adalah diragui pengundi Melayu di kerusi P148 Ayer Hitam akan memberikan undi mereka kepada calon DAP.

    Apa pun, di mata para pemimpin DAP, symbolism sudah tentulah jauh lebih penting.





    Dr Kamarul Zaman Yusoff,
    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
    Universiti Utara Malaysia (UUM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  37. PEMBANGKANG HANYA PANDAI BUAT CERITA DONGENG, KATA NAJIB
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyelar pembangkang yang menurutnya hanya pandai menabur janji kosong, mereka cerita dongeng dan menghasut rakyat.

    “Pembangkang banyak berjanji. Tanya dia saja bagaimana air di Selangor, bagaimana terowong di Pulau Pinang…siapa buat rumah tak mampu milik,” katanya merujuk kepada kelemahan pembangkang dalam menyediakan infrastruktur kepada rakyat.

    Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis jamuan teh Perdana Menteri bersama rakyat dan pelancaran jentera Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) Bukit Katil.

    Turut hadir sama pada majlis tersebut isterinya Datin Seri Rosmah Mansor, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron dan Ketua UMNO Bahagian Bukit Katil, Tan Sri Mohd Ali Rustam.

    Najib berkata pembangkang juga sering memperlekeh dan menyebar pembohongan terhadap usaha BN dalam pembangunan negara.

    Mengambil contoh bekas lokasi Pangkalan Udara (PU) Sungai Besi yang bakal dibangunkan semula, kata Najib pembangkang telah menfitnah kononnya projek tersebut telah dimiliki China, tetapi pada hakikatnya ia adalah milik Malaysia.

    Najib berkata baru-baru ini, beliau juga telah melakukan lawatan kerja ke PU Sendayan, Seremban dan bertemu dengan anggota tentera di sana.

    Beliau berkata ada anggota tentera yang mengeluarkan air mata kerana gembira dapat kemudahan perumahan yang selesa disediakan oleh kerajaan.

    “Jangan percaya kerana mereka (pembangkang) hanya banyak tipu dan sekarang ini mereka hasut budak kecil pasal GST padahal dengan GST lah kerajaan sediakan kemudahan seperti sekolah serta hospital dan banyak lagi dapat dibuat,” katanya.

    ReplyDelete
  38. PEMBANGKANG CUBA BERI PERSEPSI BURUK TERHADAP GST KEPADA RAKYAT – PENGANALISIS
    Pakatan Harapan (PH) dilihat cuba untuk memberi persepsi buruk terhadap pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dalam manifesto mereka apabila mencadangkan agar cukai tersebut dihapuskan dan diganti dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

    Penganalisis yang juga Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia, Profesor Madya Dr. Azmi Hassan berkata, ia secara tidak langsung memberi gambaran kepada rakyat bahawa GST adalah punca kepada kenaikan harga barang sekaligus menyebabkan kos sara hidup menjadi tinggi.

    “Pembangkang cuba memberi persepsi bahawa GST itulah yang menyebabkan kos sara hidup yang tinggi, menyebabkan harga barang naik.

    “Sebenarnya bukan kerana GST, ini adalah kerana peniaga – peniaga mengambil peluang daripada pengenalan cukai baharu oleh kerajaan untuk menaikkan harga barang, dan mencari jalan mudah untuk tidak membuat tuntutan semula GST kepada kerajaan kerana beberapa sebab, jadi mereka mengambil keputusan untuk menaikkan harga barang,” katanya semasa sesi temubual dalam program Xpress TV, semalam.

    Jelasnya, peningkatan jumlah pendapatan kerajaan dari kutipan GST bukanlah disebabkan kenaikan harga barang, tetapi sebaliknya, ia disebabkan oleh sistem percukaian yang efektif berbanding pungutan hasil dari SST yang dilaksanakan oleh kerajaan terdahulu.

    Tambah Azmi, meskipun kerajaan atau pembangkang mahu mengembalikan sistem percukaian SST, harga barang tidak akan berubah, malah jumlah pendapatan yang bakal diperoleh dari SST jauh lebih rendah dari jumlah kutipan sekarang.

    “Persepsi bahawa kos sara hidup tinggi kerana GST adalah salah. Ia boleh diklasifikasikan sebagai menyahguna fakta dengan memberi penjelasan yang salah kepada rakyat berhubung kenaikan harga barang,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  39. TAICI GUAN ENG TAK RELEVEN, PERANAN UMNO UNTUK MERDEKA TAK BOLEH DINAFI
    Seperti dijangka, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akan berdolak-dalik apabila ditanya tentang kontroversi nyanyian lagu membenci cukai barang dan perkhidmatan (GST) di pusat tuisyen di Pulau Pinang baru-baru ini.

    ‘Jurus taici’ beliau ini sudah boleh dijangka melihat kepada rekod beliau menjawab isu-isu kontroversi yang lain sebelum ini, contohnya kontroversi terowong bawah tanah.

    Bagi Guan Eng mudah sahaja, apabila diserang, beliau tuding jari pada orang lain. Kalau dahulu Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, kali ini Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pula yang menjadi mangsa.

    Mengulas perkara tersebut, tokoh budaya, Dr. Lim Swee Tin berkata, Guan Eng tidak perlu memberikan seribu satu alasan, beliau hanya perlu menunjukkan bukti sekiranya tidak bersalah dan jika benar bersalah, mengaku dan minta maaf sahaja.

    “Buktikanlah jika beliau tidak bersalah, tak perlu libatkan orang lain dalam hal ini.

    “Rakyat Malaysia terbuka untuk menerima penjelasan beliau,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Swee Tin turut menjelaskan terdapat perbezaan besar antara apa yang dilakukan oleh Guan Eng dengan Tengku Adnan yang menganjurkan sebuah program melibatkan nyanyian lagu UMNO di sebuah sekolah di Putrajaya, tahun lalu.

    Menurutnya, program yang dianjurkan bersifat penghargaan terhadap sejarah perjuangan UMNO dan Parti Perikatan sebagai parti yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

    “Tiada siapa yang boleh menafikan sumbangan Parti Perikatan dan UMNO dalam sejarah pembangunan negara. Cuma kebetulan yang hadir dalam program tersebut adalah seorang pemimpin UMNO.

    “Berbeza dengan yang dilakukan oleh Guan Eng, ia boleh melencongkan pemikiran anak-anak. Beliau meletakkan kepentingan peribadi dan politik melebihi kepentingan nasional. Bagi saya, perkara ini sangat dikesalkan,” katanya. –

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  40. AZMIN JADI BAHAN LAWAK SATU MALAYSIA, TIDAK FAHAM BEZA AIR
    OLEH : DR. NOVANDRI HASAN BASRI

    Isu air Selangor benar-benar telah menyebabkan Datuk Mohamed Azmin Ali berasa amat tertekan dan defensif. Lebih jelas lagi apabila beliau tidak professional malah melenting semasa berucap di Karnival Himpunan Rakyat di Stadium Shah Alam baru-baru ini.

    Dengan nada tinggi, Azmin Ali cuba menjelaskan kepada hadirin bahwa air di empangan-empangan sangat mencukupi hampir 100% bukannya 0%.

    Tahap melentingnya amat jelas apabila beliau juga mahu mencampak Menteri dan Zaini Ujang, Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air ke dalam empangan sebagai untuk buktikan air di empangan Selangor adalah mencukupi.

    Kenyataan dangkal Azmin Ali itu telah menjadi bahan jenaka rakyat kerana dakwaan beliau itu tidak benar dan amat memalukan. Penulis tidak pasti penasihat Azmin Ali mana satu yang memberi input bodoh lagi tidak benar hingga menyebabkan Azmin tampak begitu daif ilmu dan serkap jarang. Sungguh memalukan.

    “Nampaknya sukar untuk menyelesaikan krisis air di Lembah Klang. Pentadbiran negeri yang membekalkan air ke Lembah Klang masih belum jelas beza antara isu air mentah dengan air terawat! Macam manalah saya nak bantu nak selesaikan masalah air!,” kata Zaini Ujang.

    Rakyat perlu tahu bahawa kesan margin simpanan bekalan air di Selangor berada pada kadar 0% bermaksud air terawat yang dihasilkan digunakan sepenuhnya tanpa ada simpanan langsung. Keadaan ini adalah tidak baik untuk memastikan jaminan akses kepada bekalan air khususnya semasa kecemasan seperti mana berlaku baru-baru ini.

    Melucukan apabila Azmin tidak tahu membezakan di antara air mentah (dalam empangan) dengan air terawat (di luar empangan) yang akan disalurkan kepada rakyat. Malah ada yang berseloroh minta Azmin Ali sendiri yang terjun dalam empangan.

    Yang pastinya, rakyat Selangor telah dizalimi serta terpaksa menanggung perit dan seksa disebabkan oleh ketidakcekapan kerajaan PKR Selangor. Kerajaan PKR ini akan ditolak oleh rakyat Selangor pada PRU14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  41. RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH : KAYU YANG PALING DAHSYAT
    Anggota Parlimen Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad, berkata di bawah Perdana Menteri Najib Tun Razak, Terengganu tidak berubah sementara di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad, Terengganu berkembang pesat.

    Raja Bahrin berkata Mahathir melakukan banyak pembinaan – seperti Putrajaya, Menara Berkembar KLCC, KLIA, dan sebagainya – semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Apa yang tidak disebut Raja Bahrin ialah Mahathir membina semua ini menggunakan wang Terengganu sementara pada tahun 2000 Mahathir membatalkan 5% Royalti Minyak Terengganu dan menafikan pembangunan untuk negeri itu.

    Inilah yang dilaporkan oleh Free Malaysia Today pada 10 April 2013.

    Ia adalah wang minyak yang membiayai RM6 bilion Menara Berkembar Petronas dan RM22 bilion Putrajaya. Malah, pendapatan yang dihasilkan oleh minyak, berikutan kenaikan yang banyak dalam harga minyak mentah dalam dekad yang lalu, adalah satu-satunya cara kita dapat menampung peningkatan mendadak dalam perbelanjaan operasi kerajaan pada tahun 2012 berbanding 2000.

    Terengganu menjumpai petroleum di luar persisir pantainya pada tahun 1973. Dari 1978 hingga 2000, ia menerima sejumlah RM7.13 bilion dalam royalti. Bukan sahaja negeri ini menikmati pertumbuhan luar biasa daripada royalti dan peruntukan kerajaan persekutuan, ia juga mendapat faedah ekonomi daripada pembentukan perbandaran petroleum.

    Walau bagaimanapun, bayaran royalti telah dihentikan pada tahun 2000 semasa tempoh sepenggal penguasaan kerajaan PAS di negeri ini. Di bawah klausa perlembagaan yang membenarkan pembayaran budi bicara dari persekutuan kepada negeri, sebahagian kecil daripada royalti yang perlu dibayar yang dikenali sebagai “wang ehsan” sebaliknya telah dibayar melalui agensi kerajaan.

    Oleh itu, Terengganu yang membayar untuk semua monumen yang indah yang dikatakan Raja Bahrin dibina oleh Mahathir. Dan Raja Bahrin memuji Mahathir kerana mencuri berbilion wang Terengganu untuk membayar untuk monumennya yang mahal di luar Terengganu itu. Betapa bodohnya Raja Bahrin ini. Semua orang di Terengganu mengutuk Mahathir manakala Raja Bahrin memuji beliau. Kayu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  42. 1MDB: KENAPA DAP PANAS BILA ARUL KANDA JUMPA RAKYAT BERI PENERANGAN?
    DAP nampak sentap bila CEO 1MDB, Arul Kanda buat road tour seluruh negara menjelaskan kepada rakyat cerita sebenar mengenai syarikat tersebut kepada rakyat. Dari penjelasan Arul Kanda, nampak berbeza benar dengan propaganda DAP mengenai syarikat itu selama hari ini.

    Tua kutuk Kit Siang siap mahu Arul berhenti memberi penjelasan kepada rakyat sebaliknya bertanding dalam PRU14 dan memberikan penjelasan mengenai 1MDB di Parlimen.

    Persoalannya kenapa DAP sentap, orang datang cerita benda betul pun nak sentap ke? Kalau tak betul, DAP tunjuklah kat bahagian mana dari penjelasan AruL Kanda itu yang salah? Atau paling tidak, hantar wakil untuk bertanya sendiri kepada Arul Kanda, tapi itu tak dibuat, dicabarnya pulak kawan tu bertanding dalam PRU14 supaya boleh menang dan beri penjelasan di Parlimen.

    Apa kena mengenanya pun tak tahu sebab pedulilah nak beri penjelasan di mana pun, asal saja rakyat lebih jelas tentang penipuan yang dicanangkan pembangkang mengenai syarikat tersebut.

    Nampak sangat DAP malu bila tembelangnya pecah dengan penjelasan Arul Kanda. Itu yang penjelasan Arul tak berani DAP bantah, dia kalih ke lain pulak.

    Justeru, rakyat perlu melihat ini sebagai satu lagi bukti betapa DAP selama hari ini hanya menipu rakyat dalam isu 1MDB sebab itu dia panas punggung bila Arul keliling negara beri penerangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  43. DITOLAK MELAYU : Kit Siang Dakwa "Mangsa" Berita Palsu!!!
    BILA Lim Kit Siang kata beliau telah 40 tahun menjadi mangsa 'berita palsu' ramai tersenyum, tak mampu nak tumpang sedih.

    Dalam status Twitter miliknya Sabtu lalu, Penasihat DAP itu mengaitkan beliau mangsa kerana dimomok pemimpin UMNO kononnya anti-Melayu.

    Tapi bak kata pepatah Melayu, telunjuk lurus kelingking berkait. Bagi UMNO, selama 40 tahun jugalah menjadi mangsa ‘berita palsu’ Kit Siang.

    Hansard di Dewan Rakyat sudah cukup, ada sahaja peluang berucap, Kit Siang yang bakal bertanding buat kali ke-12 dalam pilihan raya umum (PRU) pada PRU-14 ini akan membuat tohmahan kepada kerajaan kepemimpinan UMNO.

    Apa yang Kit Siang tidak tuduh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN). Malah, hansard Dewan Rakyat bertarikh Isnin, 24 November, 1986, Kit Siang direkodkan berkata:

    “Saya kata pemimpin-pemimpin UMNO itu jahat!,” sumber http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-24111986.pdf

    Jika dikenang balik kata-kata Kit Siang yang merupakan Ahli Parlimen Tanjong ketika itu, seolah-olah Malaysia tak akan mampu berada pada kedudukan sekarang. Ialah, orang jahat perintah Malaysia, mesti jadi negara gagal.

    Banyak lagi, tak percaya, boleh tanya Tun Dr. Mahathir Mohamad teman rapat beliau kini. Apa Kit Siang tak kata sewaktu beliau jadi Perdana Menteri.

    Skandal BMF, skandal mata wang asing, rasuah, pemecatan hakim dan banyak lagi. Dr. Mahathir pastinya bukan mudah lupa.

    Malah pada 24 November 1986, di Dewan Rakyat berbangkit usul potong gaji RM10 menteri kerana skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF).

    Peliknya, apabila ada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) skandal forex, tidak pula Kit Siang mahu menerima realiti di depannya.

    Eloklah Kit Siang dan Dr. Mahathir sama-sama elakkan buat ‘berita palsu’ dalam ceramah kempen PRU-14 nanti.

    Bukan apa, dah letih dengar ‘berita palsu’ Malaysia bakal bankrap jika terus dipimpin BN dan UMNO setiap kali menjelang pilihan raya umum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecundang Rakyat temberang lagi.

      Yang ini realiti.....
      Youtube, today at 2.45 pm,
      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.
      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO maupun PAS ada telor untuk tampil diri. Yang prejudis terhadap Tun M pun tergagap-gagap kedu.

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel seorang doktor yg prejudice terhadap Tun M pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete
  44. Waduh...hebat Pejuang Rakyat punya hujah
    Blog Langau ni mcm udah kena takluk jajah
    Suman tua bapok, terus dah berubah wajah
    Rasa pedih di hati macam kena tunjal tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Youtube, today at 2.45 pm,

      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.

      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO (termasuk kojola) ada telor untuk tampil diri. Yang Hadhir semua terkedu.

      Delete
  45. Woi pejuang rakyat @ BARUAH NAJIS RAZAK
    BUKAK BLOG SENDIRILAH BEROK

    ReplyDelete
  46. Mana dah menghilang, Suman iblis bajingan
    Dgn Kejora udah tidak berani bagi tentangan
    Ifrit ini kecut pelir bila hamba ajak berlengan
    Jom le Wak, tempat baru, sila beri cadangan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mana dah menyorok, kejora bodoo iblis bajingan
      Dgn seman udah tidak berani bagi tentangan
      Ifrit ini kecut pelir bila seman ajak berlengan
      Jom le Kejora bodoo, tempat baru, sila beri cadangan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Youtube, today at 2.45 pm,

      Topic: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM'.

      Topic: Kemunculan Tun M Di Wacana Sinar Buat Semua Terkejut.

      Tak sekor pun orang2 kuat UMNO (termasuk kojola) ada telor untuk tampil diri. Yang Hadhir semua terkedu.

      Delete
    4. Kejora pegi amik elaun kat tun pejal tdi...ngadu takleh makan geng pakatan ler tu

      Delete
  47. Mlm ni kejora bapuk tua bodoo rehatkan GENG NAJIS dan lebaimodern kuno....

    Kejora bapuk tua bodoo keluarkan pejuang tak berakyat untuk bawak sampah temberang...

    Hihihihihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang kopipes bahan sampah bertalu-talu itu kerja budak tak abis sekolah spesi yg sama konon nak auta pro Najib ada ramai orang.

      Porahhhhh......!!

      Delete
  48. Tahniah kejora bapuk tua bodoo kerana ko telah berjaya menbantu blog budin menambah bilangan komen yg menjadikan rating blog budin meningkat sebagai blog paling popular mengalahkan blog2 uata umno yg dah basi...hehehehe

    ReplyDelete
  49. Waduh...terok betol Pejuang tak berRakyat punya temberang berhujah
    Blog Popular ni udah terkenal diseluruh tanah takluk jajah
    Kejora bapuk tua bodoos, terus dah berubah wajah
    Rasa pedih di hati macam kena tunjal tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  50. Seronok betul tengok Suman iblis melenting
    Tak ubah spt budak kecil yang hilang puting
    Mesti dia ni mcm bapok pakai anting-anting
    Mau lagak juah jalan pun mcm babi bunting

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  51. Suman degan Kejora mmg betul2 mati kutu
    Berpuluh kali hamba cabar dia ttp membatu
    Tak beranii dia, hamba ajak satu lawan satu
    Jom jumpa Wak..aturkan tempat dan waktu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  52. Usah ler cai2 mengampu Matdey setiap saat
    Ingat akhirat & lakukan amalan bermanafaat
    Bangun awal & solat sunat suboh dua rakaat
    Lebih2 lagii lah di pagi mulia ini, hari Jumaat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usah ler cai2 mengampu ajib bapak klentong setiap saat
      Ingat akhirat & lakukan amalan bermanafaat
      Bangun awal & solat sunat suboh dua rakaat
      Lebih2 lagii lah di pagi mulia ini, hari Jumaat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  53. Mari le cai2 kita semua ikut jalan kebenaran
    Patuhi perintah Allah dan Nabi punya ajaran
    Rajin2 lah mentela'ah dan baca lah al-Quran
    Berwirid & zikir sementara azan kedengaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari la kejora kau berubah..
      Tak salah kau berubah.tak sama pun umno tu setaraf agama islam.
      Kau buang pun tak berdosa.cuma kau je taksub sb diasuh tun faisal JASA...HAHAHAHA

      kau ajak ler anak bini undi pakatan ok kali ni...

      Delete
  54. Mari le cai2 kita semua jangan ikut najib dan umno ikut jalan kebenaran
    Patuhi perintah Allah dan Nabi punya ajaran
    Rajin2 lah mentela'ah dan baca lah al-Quran
    Berwirid & zikir sementara azan kedengaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  55. Kekora bapuk tua bodoo degan Semann mmg betul2 mati kutu
    Berpuluh kali Seman cabar dia ttp membatu
    Tak beranii dia, Seman ajak satu lawan satu
    Jom jumpa bhai bapukn..aturkan tempat dan waktu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  56. Seronok betul tengok Kejora bapuk tua bodoo iblis melenting
    Tak ubah spt budak kecil yang hilang puting
    Mesti dia ni bapuk tua pakai anting-anting
    Mau lagak juah jalan kenkang mcm babi bunting

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  57. Kenapa Suman bersembunyi dalam kamar
    Sbg Bapuk Bodo, si tua dajal ini menyamar
    Usah begitu Wak Kadok, hamba tak gemar
    Tidak kah nantii, nama Wak akan tercemar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...