Sunday 25 March 2018

NAJIB DIINGATKAN JANGAN TERLALU AWAL "SYOK SENDIRI"

NAJIB TUN RAZAK JANGAN SYOK SENDIRI!! PENGUATKUASA UNDANG-UNDANG DI NEGARA KITA TAK BERANI BERTINDAK!! TUNGGU DAN LIHAT PERKEMBANGAN PENGUATKUASA  UNDANG-UNDANG ANTARABANGSA DALAM SEDIKIT MASA LAGI!!

Perdana menteri paling korup boleh mendabik dada mengatakan siasatan penguatkuasa undang-undang di negara kita membuktikan beliau tidak bersalah!!

Biarlah dia nak syok sendiri serta mahu cakap apa sekalipun!! Badan-badan penguatkuasa undang-undang di malaysia semuanya sudah dipegang oleh kerajaan kleptokrasi!!

Namun, kerajaan kleptokrasi yang dipimpin oleh perdana menteri paling korup tidak akan mampu mempengaruhi siasatan-siasatan mahupun tindakan undang-undang di luar negara!!

Penguatkuasa undang-undang antarabangsa sudah memperolehi pelbagai bukti-bukti sahih dan laporan jabatan kehakiman amerika syarikat (DoJ) pun sudah mengesahkan MO1 terlibat!!

Rahman dahlan 'otak udang' pun sudah mengesahkan kepada keseluruhan rakyat malaysia bahawa MO1 dalam laporan DoJ itu adalah najib tun razak!!

Singapura sudah bertindak!! Jabatan kehakiman amerika syarikat dalam proses tukar pendakwaan dari sivil kepada jenayah!!

Switzerland akan bertindak terhadap pengubahan wang haram sedikit masa lagi!! Luxembough pun kata ada bukti!!

United kingdom dan australia; sama-samalah kita tunggu!!

Saya ingin sarankan kepada keseluruhan rakyat malaysia untuk senantiasa berdoa dan insyaallah kebenaran bakal muncul di peringkat antarabangsa dalam masa terdekat!!

Najib tun razak tolong jangan syok sendiri!! Dalam negara boleh 'loyar buruk!!' Yakinilah, dalam sedikit masa lagi kebenaran hakiki bakal berlaku di peringkat luar negara!!

Kini, tokoh negarawan umur 93 tahun ajak berdebat sekalipun pun tak berani nak sahut cabaran tersebut!!

Najib tun razak pun macam raja petra @ 'kerbau gila dari manchester!!' Hanya berani bercakap dari jarak jauh saja!!

Kita suruh peguam negara hantar 'nota bantahan' terhadap tuduhan-tuduhan DoJ pun apandi ali tak berani!!

Apabila bank negara malaysia kenakan kompaun sejumlah rm150 juta terhadap AmBank apa maknanya?!

Ertinya, salahlaku dalam transaksi pengubahan wang haram yang berkaitan dengan kes skandal 1mdb itu benar-benar ujud!!

Dolak-dalih, penipuan, salahlaku, kezaliman serta pengkhianatan mereka ada hadnya!! 

Bila tiba masa ketikanya kelak; saya takut penyangak-penyangak pengkhianat negara ini tak cukup tanah nak cabut lari!!

Ingat bahawa dunia ini terlalu sempit dan 'sepandai-pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah jua!!'

Sesungguhnya Allah swt Maha Adil lagi Maha Mengetahui!! Allah swt tidak pernah mungkir janji tetapi saat dan ketikanya saja kebenaran bakal menjelma!! Insyaallah!! Ameen!!

#LawanTetapLawan

Ikhlas dari;
KHAIRUDDIN ABU HASSAN
Koordinator
Deklarasi Rakyat.

176 comments:

  1. Zaman Mahathir... pengangguran sifar, kerja melambak-ruah, perniagaan & aktiviti ekonomi rancak. Barang stabil & ekonomikal (berpatutan).

    Zaman Najib...pengangguran mengerikan hingga ratusan ribu menganggur. Harga barang melambung terus, Nilai duit RM kecut kecuali RM (Rosmah Mansor) yg terus gelembung kembang.

    Zaman Mahathir Kembali:
    Pengangguran sifar kembali, kerja melambak-ruah, perniagaan & aktiviti ekonomi rancak. Barang stabil & ekonomikal (berpatutan).
    Status Wanita dinaikkan taraf dgn penobatan DS Dr Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak nampak kelibat KEJORA bapok guru gay liwat anak murid dlm stor.

      apa semua guru pro BN kaki liwat???


      manaaaa jorah niii kecut clitoris kaaa?

      Delete
    2. Dia liwat tapi dia pula yg bunting.
      Lagu mana tu????

      Delete
    3. kejora tu toy boy mak badak la

      Delete
    4. Ameen..ameen..ameen..
      Lawan tetap Lawan!!

      Delete
    5. 2015


      hihihihihiiiihii
      hihihihijihijiji

      hihihihijijiijii

      cant agree more

      Delete
    6. Ya betul, enshaallah diharap jerat DOJ kena pd Jibby Panda dan boRosmah Panda, juga adek angkat mereka Jolho. Dgn izin Allah masa yg menetukan. Amin

      Delete
    7. Lim, 56, dituduh menggunakan kedudukannya sebagai penjawat awam, iaitu ketua menteri Pulau Pinang, untuk mendapatkan keuntungan bagi diri dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan permohonan penukaran status tanah pertanian kepada kawasan perumahan awam di daerah barat daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn Bhd.

      Beliau didakwa melakukan kesalahan itu ketika mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang di Bilik Gerakan, Aras 28, Bangunan Komtar di George Town pada 18 Julai 2014.

      Pertuduhan mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009 itu memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

      Lim menghadapi tuduhan kedua iaitu menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan bagi dirinya satu lot tanah dan sebuah banglo di No 25, Jalan Pinhorn, George Town pada 28 Julai 2015 daripada Phang pada harga RM2.8 juta, harga yang didakwa beliau ketahui tidak sepadan dengan nilai pasaran bagi hartanah berkenaan iaitu RM4.27 juta.

      Tuduhan mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

      Delete
    8. Tak abis2 si musibat ini berauta klentong, kali ini menyamar sebagai 'Lebai Serabai' pulak.....!!

      Dah ler penipu, tak malu pulak si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    9. Langkah PAS untuk mengambil pendirian berkecuali dalam isu 1MDB tidak bermaksud parti itu mempertahankan kejahatan, kata presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Beliau berkata ia kerana parti itu tidak mahu menjatuhkan hukuman sebelum ia terbukti benar-benar melakukan kesalahan.

      “Pas ambil pendirian untuk tidak mengamalkan budaya terus menghukum individu yang terlibat dengan dakwaan salah laku pengurusan 1MDB, jadi kita berkecuali dalam isu ini.

      "Pendirian berkecuali ini bukan bermakna Pas membela orang yang jahat, tetapi kita mahu tuduhan itu dikendalikan seadilnya. Kita hendak orang yang dituduh dianggap tidak bersalah (sebelum dibuktikan)," katanya seperti dipetik Sinar Harian, hari ini.

      Beliau juga menempelak sikap mereka yang terlalu cepat menjatuhkan hukuman terhadap pihak yang baru sahaja dituduh dan belum dibuktikan bersalah.

      Februari lalu, Abdul Hadi dilaporkan berkata PAS pernah berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib untuk memberi teguran berkaitan isu itu, selain membangkitkannya di Parlimen.

      Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa sekurang-kurangnya AS$4.5 bilion dana 1MDB diselewengkan dan mahu merampas aset bernilai AS$1.7 bilion yang diperolehi daripada syarikat itu dan dicuci melalui sistem kewangan negara itu.


      Najib yang juga pengerusi lembaga penasihat 1MDB bertegas menafikan sebarang salah laku.

      Dua hari lalu, beliau juga berkata laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai perkara itu telah membersihkan namanya.

      Menurut Sinar Harian lagi, Abdul Hadi turut berpesan agar rakyat tidak terus lupa kepada kesalahan pihak yang dituduh jika dia akhirnya dibuktikan bersalah.

      “Islam ini kalau menghukum orang bukan menilai salah dia sahaja, tetapi mesti lihat kepada jasa-jasa dia, bila dia buat baik mesti diambil kira jasa dia," katanya ketika berucap di program Dialog Anak Muda Gagasan Sejahtera seperti dipetik.

      Delete
    10. Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    11. Assalamualaikum,,

      Selawat dan Salam keatas Junjungan,,, Tergelak apabila terbaca satu komen yang memuji Mahathatir yang kononya Mahathir perihatin dengan kakitangan kerajaan yang bergaji rendah dan menjalankan dasar menjaga kebajikan kakitangan tersebut, sebab itu dia tak buat GST semasa dia memegang kuasa mutlak sebagai PM.Sebab tanpa sedar komen ini melondehkan keburukan Mahathir yang ketika itu memegang negara yang melimpah ruah hasilnya.Bagaimana Mahathir membayar kakitangan dengan kadar yang ciput ketika hasil negara yang begitu banyak?



      Saya masih ingat ketika saya berhenti kerja, gaji saya sekali ganda dari gaji isteri saya seorang guru siswazah pada tahun 1994, empat tahun sebelum negara berdepan krisis ekonomi yang teruk .Makna kata, ketika itu negara masih kaya raya tetapi malangnya kakitangan kerajaan menerima imbuhan yang saya kira separuh dari imbuhan yang diterima oleh kakitangan swasta.

      Benarlah gaji kakitangan awan ketika itu rendah tetapi rasanya bukan ini sebab kenapa Mahathir takut melaksanakan GST.Pada saya, ketakutan Mahathir untuk melaksanakan GST ialah kepada soalan yang mungkin timbul dari massa, kenapa GST dilaksana sedangkan gaji kakitangan awam rendah?Kenapa pula Mahathir berfikir begitu? Sebab dia sendiri yang bayar gaji rendah kepada kakitangan awam dan dia tidak bersedia menaikkan gaji tersebut sebab mungkin wang negara akan berkuragan untuk ditiriskan.Ketika itu sebahagian besar wang negara dilaburkan dalam Perwaja dan sebahagian lagi dilaburkan oleh Bank Negara dalam pasaran pertukaran asing dan banyak lagi projek mega dibangunkan.Kesemuanya ini adalah cara Mahathir mentiriskan wang negara sehingga pada peringkat susutnya simpanan negara yang pula menjadi penyebabkan gagalnya negara berdepan dengan krisis ekonomi tahun 1997/98 yang akhirnya menyebabkan Perwaja runtuh, keruguian besar dalam pelaburan bertukaran asing dan banyak lagi yang yang dilaburkan serta ditirikan oleh pemuja pemuja Mahathir hilang tanpa dapat diganti.

      Hari ini kita mendengar suara yang tidak percaya kepada PokJib kerana takut wang KWSP, Tabung Haji dan lainya akan hilang tetapi mereka buat buat lupa siapakah yang sudah menghilangkan wang KWSP dan Tabung Haji? Siapa penyebab dividen KSWP yang sebelumnya 8 % setahun turun kepada 6% sampai hari ini? PokJib ker Mahathir? Sedangkan sampai hari ini KWSP tidak pernah gagal membayar wang simpanan yang sudah matang kepada penyumbangnya dan Tabung haji tidak pernah gagal membayar diveden tahunan kepada penyimpannya serta tidak pernah dengar Tabung Haji gagal memenuhi pengeluaran pendepositnya.

      Tetapi tak seorangpun dari yang mengeluh ini tampil untuk bertanya Petronas ke mana hasil pelaburannya yang berjumlah berbilion ringgit pergi?Apakah benar Petronas melabur atau hanya satu cara mentiriskan wang rakyat? Ingatlah pelaburan petronas ini berlaku dengan aktifnya di zaman Mahathir bukan PokJib. jadi kenapa kalau PokJib mahu disalahkan,Mahathir pula mahu dilepaskan malah disokong sebagai tokoh yang hebat, negarawan yang ulung sehingga prof Dr. Kamarul yang sungguh sungguh menjaga ugama dari dicerobohi oleh evangelis dikatakan terkuncil di depan Mahathir?

      Tak tahu nak kata apa, Mahathir disanjung Pok Jib dilawan, pada saya sepatutnya lawan Pok Jib juga bermakna lawan Mahathir sebab Mahathir tu guru PokJib dan PokJib juga mewarisi kerajaan Mahathir.Kerajaan yang rosak sudahpun dirosakkan oleh Mahathir jadi dimana rasionalnya meletakkan Mahathir di depan untuk melawan dan membaiki kerajaan yang dirosakkan oleh dia sendiri? menifesto PH mahu menghapuskan tol, yang dimulakan oleh Mahathir, mahu menghapuskan monopoli yang juga diwujudkan oleh Mahathir.


      Delete
    12. Mcm mana nak buktikan brsalah jika semua agensi yg ditubuh utk menegak /menjaga hak2 rakyat dikawal@ x bebas drpd campur tangan politik..x Professional langsung...

      Delete
    13. Tuduhan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mengatakan pendekatan Pas dan Umno kini sama kerana menggunakan sentimen DAP bagi menakut-nakutkan orang Melayu yang menyokong Pakatan Harapan (Harapan) diibaratkan sebagai satu cubaan membunuh inti pati perjuangan parti Islam itu.

      Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, pengamatan Mahfuz bukan saja tidak tepat, malah ia dilihat cubaan menakutkan jentera Pas, sekali gus membuktikan Mahfuz kini sama seperti si Tanggang yang derhaka dan sanggup berjinak-jinak dengan parti lawan, DAP semata-mata mahu memusnahkan imej Pas.

      Beliau berkata, Mahfuz seolah-olah sudah lupa diri dan menafikan beliau selama ini banyak bergantung harap dengan Pas untuk politik dirinya.


      Menurutnya, Pas bukan saja menyediakan platform dan jentera, malah Mahfuz antara anak didik Pas yang tersohor, akhirnya menjadi si 'Tanggang politik' yang biadab pada bekas parti yang mendidiknya.

      "Pas jika mendedahkan kepincangan yang ada dalam DAP, ia adalah hasil pengamatan Pas sendiri atau hasil penelitian pemimpin parti itu.

      "Soalnya bukan kenapa Pas menghentam DAP tetapi kenapa Mahfuz sanggup menjadi seperti si Tanggang dan derhaka kepada parti yang selama ini dia kasih dan sayang?

      "Hati Mahfuz seolah sama dengan hati dan tingkah laku watak si Tanggang apabila sudah mendapat 'tuan' yang lebih hebat, maka ditinggalkan segala kasih dan sayang pada ibunya sendiri yakni Pas.

      "Inilah watak yang sering diperingatkan kepada orang ramai, kesan negatif apabila ramai ahli politik menjadi si Tanggang setelah dibantu dan disokong," katanya kepada Sinar Harian.

      Sebelum ini, Mahfuz mendakwa, Pas menggunakan pendekatan sama menakutkan orang Melayu Islam menyokong Harapan dengan memangsakan DAP serta menyatakan PKR, Bersatu dan Amanah sebagai pencacai.

      Katanya, itu suatu yang cukup pelik menunjukkan Pas dan Umno sekata dalam usaha menangani penyokong Melayu Islam Harapan dalam menghadapi PRU14.

      Dalam pada itu, Md Shukri berkata, Pas menerima kesan besar hasil dari tahaluf siyasi yang tidak menjadi dan akhirnya, kesan buruk sahaja yang diterima sehingga mewujudkan ramai si Tanggang politik yang kembali cuba membunuh Pas.

      "Penyokong dan pemimpin akar umbi Pas tidak perlu meragui apa yang dilakukan kepimpinan Pas masa kini, kerana ia adalah untuk kebaikan parti itu sendiri," katanya.

      "Menentang DAP dan memaklumkan apa yang dilakukan DAP terhadap Pas dan perjuangan Islam adalah satu perkara yang Islamik dan tidak sesekali bersifat cubaan menakutkan pengundi, tetapi ia adalah satu dakwah yang harus dilaksanakan," katanya.

      Delete
    14. Pelik bila pihak berkuasa tidak mengambil tindakan menyiasat dan mendakwa TDM sekarang ni. TDM dah tidak berkuasa lagi. Tuduhan saja yang banyak. Dakwa la TDM tu kalau betul.
      Lain la najib. Segala laporan polis, sprm tak jalan sbb dia berkuasa. RCI Forex apa jadi? Tak ada pula disiarkan TDM bersalah. Buat la RCI Memali cepat². Buat la RCI lain utk segala tuduhan terhadap TDM. TDM tak ada kuasa nak halang serta osa kan segala laporan atau mengarahkan peguam negara jgn teruskan pendakwaan atau siasatan.
      Kesimpulannya TDM tu BERSIH!!!!

      Delete
  2. Bomb is waiting to go off! Sikit jer lagi..nothing najib or umno for that matter can do anything about it. That is why they are pressing hard with this fake news law so news from outside malaysia will be dubbed as fake news and no one is allowed to talk about it. Najib!!! Yoir days are numbered! Truth will come out and nothing you can do about it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abdul Rashid berkata pihak pendakwaan juga akan mengemukakan keterangan jelas menunjukkan bahawa Lim selaku Pengerusi Jawatankuasa Perancang Negeri telah terlibat meluluskan permohonan Syarikat MESB bagi projek perlingkungan semula Zon Pertanian kepada Zon Perumahan Am untuk Lot 436 dan 437 Mukim J, Daerah Barat Daya, Pulau Pinang.

      Katanya pihak pendakwaan akan mengemukakan keterangan berhubung projek perlingkungan semula oleh Jabatan Perancang Bandar(JPN) dan Desa Negeri Pulau Pinang yang keterangan saksi-saksi akan mengesahkan bahawa semasa mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang ahli-ahli tetap Jawatankuasa Perancang Negeri termasuk Lim telah menerima Kertas Kerja JPN bertajuk ‘Untuk Persetujuan Permohonan Perlingkungan Semula Daripada Zon Pertanian Kepada Zon Perumahan Am di Atas Lot-lot 436 & 437, Mukim J, Daerah Barat Daya, Pulau Pinang’ yang mengandungi maklumat syarikat dan ahli lembaga pengarah Syarikat Magnificent Emblem Sdn Bhd (Syarikat MESB) yang terdiri daripada Phang yang merupakan seorang daripada Pengarah di dalam Syarikat MESB.

      "Keterangan saksi-saksi juga akan mengesahkan bahawa perkara yang sama juga dapat dilihat semasa Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang yang ahli-ahli tetap termasuk Lim telah menerima Kertas Kerja JPN yang mengandungi maklumat syarikat dan ahli lembaga pengarah Syarikat MESB yang terdiri daripada Phang yang merupakan salah seorang Pengarah di dalam Syarikat MESB," katanya.

      Katanya keterangan daripada saksi-saksi akan menunjukkan bahawa ketika keputusan dibuat semasa mesyuarat itu, Lim tidak ada mengisytiharkan hubungan dan kepentingan bahawa dia sedang menyewa rumah Phang.

      Beliau berkata semasa keputusan kedua Mesyuarat JPN pada 18 Julai 2014 untuk membincangkan permohonan perlingkungan semula daripada Syarikat MESB, Lim baru sahaja menandatangani perjanjian bertarikh 23 Jun 2014 untuk membeli rumah yang Lim sewa daripada Phang.

      Bagi pertuduhan pindaan pertama, Lim didakwa sebagai seorang pegawai badan awam iaitu Ketua Menteri Kerajaan Pulau Pinang menggunakan kedudukannya untuk suapan bagi dirinya dan isteri Betty Chew Gek Cheng, meluluskan Permohonan Perlingkungan Semula daripada Zon Pertanian kepada Zon Perumahan Awam di Daerah Barat Daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn Bhd.

      Lim, 58, dituduh melakukan kesalahan tersebut ketika mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang di Bilik Gerakan, Tingkat 28, Bangunan Komtar, George Town di sini pada 18 Julai.

      Dia didakwa mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan atau RM10,000, atau mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

      Bagi pertuduhan pindaan kedua, Lim didakwa sebagai seorang penjawat awam iaitu Ketua Menteri Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mendapatkan untuk dirinya suatu barang berharga dengan suatu balasan yang diketahui tidak mencukupi, iaitu lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town di sini daripada ahli perniagaan Phang Li Koon dengan harga RM2.8 juta.

      Sedangkan nilaian semasa hartanah itu adalah RM4.27 juta yang tertuduh mengetahui bahawa Phang mempunyai hubungan dengan tugas-tugas rasminya (Lim).

      Lim didakwa melakukan kesalahan itu di No 25 Jalan Pinhorn, George Town di sini pada 21 Okt 2015 mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Phang juga mengaku tidak bersalah atas pertuduhan pindaan bersubahat dengan Lim dalam mendapatkan banglo berkenaan pada harga bawah nilai sebenar.


      Wanita itu didakwa melakukan kesalahan tersebut di tempat dan pada tarikh sama mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan, yang dibaca bersama Seksyen 165, memperuntukkan hukuman penjara hingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Perbicaraan dijalankan di hadapan Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail.

      Delete
  3. Kat dunia ni kata macaiiii umno..hnya ckp pemimpin umno je betui,tepat,sah..


    Klu org selain umno semua sabotaj, khianat,tipu,agen yahudi,agen barat,musuh islam.


    Ketaksuban tahap apakah ini???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg betul.
      Betul betul penipu.
      Lepas tu boleh tangkap orang sesuka hati saja.

      Delete
    2. macai umnongok ni ketaksuban tahap air ketuban kak Mah huhuhuhu

      Delete
    3. Menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14), rakyat diminta supaya tidak lagi mengamalkan politik adu domba dan fitnah sebaliknya beralih kepada politik matang.

      Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang memberi ruang kepada rakyatnya untuk berpartisipasi dalam politik.

      “Mencapai tahap politik matang adalah tanggungjawab bersama. Hargailah kestabilan politik yang telah kita nikmati selama ini kerana kestabilan dan keamanan ini terlalu mahal harganya,” katanya menerusi catatan dalam laman blognya, hari ini.



      Menurut Salleh, masyarakat tidak lagi memerlukan politik adu domba, fitnah, pembunuhan karakter, dan juga penyebaran berita-berita palsu kerana amalan buruk ini boleh merosakkan akal budi sebagai rakyat Malaysia yang berakhlak dan beradab.

      “Kita boleh berbeza pendapat politik dan berada dalam parti yang berlainan, tetapi janganlah sampai ke tahap kita menyebar berita palsu tentang negara.

      “Misalnya, menyebarkan berita tidak tepat tentang tahap kesihatan ekonomi negara, rasuah dan juga kadar jenayah tanpa menggunakan data-data yang betul,” katanya.

      Salleh berkata kerajaan telah mengeluarkan data-data rasmi, maka janganlah mengambil contoh-contoh terpencil untuk menafikan kejayaan negara hanya kerana perbezaan pandangan politik.

      “Inilah yang dimaksudkan kita meraikan perbezaan politik dan pendapat, tetapi janganlah sampai ke tahap mengabaikan kepentingan negara,” katanya.

      Beliau berkata kerajaan komited untuk menyekat amalan politik kotor dan fitnah yang boleh memudaratkan negara.

      Delete
  4. Yer betul your day is numbered umno najib but ..
    rakyat melayu yg peka akan kepincangan masih kurang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejap lagi PEJUANG RAKYAT akan menjubo d blog ini

      pejuang kepala bapak ini sanggup kopypes putar fakta


      alquran pun bisa dia belit ini haramzadah pejuan kleptokrasi kopypes


      pejuang keparat

      kamu tarap blogger SUNDAL kopypes bagi kami semua

      mana baruah PEJUANG RAKYAT BELUM KOMEN KAAA?

      Delete
    2. Pas konsisten dengan pendirian untuk tidak masuk campur dalam isu tuduhan salah laku termasuk melibatkan 1MDB selagi tidak dibuktikan benar dibawah kendalian sistem penilaian yang adil.

      Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, sesuai dengan pendekatan dasar Islam parti itu, sesuatu tuduhan dan dakwaan perlu dibuktikan benar atau tidak sebelum dihukum dan dalam proses itu banyak aspek perlu beri penilaian untuk berlaku adil.

      “Pas ambil pendirian untuk tidak mengamalkan budaya terus menghukum individu yang terlibat dengan dakwaan salah laku pengurusan 1MDB.


      “Pendirian ini bukan bermakna Pas membela orang yang jahat, tetapi kita mahu tuduhan itu dikendalikan seadilnya. Kita hendak orang yang dituduh dianggap tidak bersalah (sebelum dibuktikan).

      “Dia baru dituduh, tapi apa yang berlaku pada budaya menghukum hari ini, bila tuduh sahaja terus dikatakan salah,” katanya ketika mengulas isu berkenaan dalam Program Dialog Anak Muda Gagasan Sejahtera, hari ini.

      Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengingatkan bahawa pembangkang boleh mengkritik pelaksanaan 1MDB namun mereka tidak boleh menafikan kebaikan dan faedah yang telah dikecapi oleh rakyat hasil pulangan badan pelaburan itu.

      Menurut Najib, melalui pelaksanaan 1MDB juga telah membantu kerajaan dalam proses pelaksanaan program pemindahan dan pembinaan lapan kem baharu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang melibatkan kos berjumlah RM2.7 bilion.

      Mengulas lanjut, Abdul Hadi turut menjelaskan andai individu yang dituduh itu akhirnya terbukti melakukan salah laku pengurusan, rakyat tidak seharusnya lupa kepada faedah dan kebaikan kepada rakyat hasil badan pelaburan negara itu.

      “Islam ini kalau menghukum orang bukan menilai salah dia sahaja, tetapi mesti lihat kepada jasa-jasa dia, bila dia buat baik mesti diambil kira jasa dia.

      “Oleh sebab itu mesti dikendalikan dengan seadil-adilnya, bukan sahaja 1MDB, termasuklah Forex, Skyhawk, BMF, Tabung Haji, KWSP. Apa yang berlaku hari ini ialah kita bawa budaya Melayu mudah lupa, bila timbul isu 1MDB hari ini kita lupa isu-isu sebelumnya, kita tak lupa. Mereka yang salah mesti dihukum tetapi jangan kita nilai kesalahan dia saja, tetapi juga jasa,” katanya.

      Delete
  5. Hanya di Malaysia saja institusi2 mahkamah, dewan parlimen,polis & sprm tidak mengambil tidakan undang2 terhadap kesalahan money laundering skala terbesar dalam sejarah dunia 1mdb kelolaan Najib Razak.

    Akan tetapi, di luar negara, 1mdb telah dikenakan denda & hukuman undang2 sehingga ada bank2 diarah tutup, pengurus dipenjarakan, akaun simpanan & harta2 1mdb dirampas & dibekukan bernilai ribuan juta.
    Malah Bank Negara kita sendiri telah menghukum denda ratusan juta terhadap 1mdb tapi dibuat derkk ajer tanpa tindakan susulan oleh pejabat pendakwa raya, ketua polis negara, ketua pengarah sprm. Malang sekali, Gabenor Bank Negara ketika itu telah dilucutkan jawatan kerana berani2 menyanggah penyelewengan 1mdb/najib.

    Di mana ketelusan undang2 & keadilan di negara kita sekarang nih.........??

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuti sekolah ke forex city


      nasib baik bawak renbibi dan usd.


      mcm pegi ke beijing pulak rasa


      pekerja semua china komunis


      kalau d biarkan BN perintah johor... habisssss...

      jadi


      bangsa CHINAMINIS...?????

      Delete
    2. Pihak pendakwaan akan membuktikan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon telah menandatangani perjanjian jual beli lot tanah dan banglo pada harga belian RM2.8 juta sedangkan nilaian semasa hartanah itu adalah RM4.27 juta, Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu.

      Timbalan Pendakwa Raya Abdul Rashid Daud yang membacakan ucapan pembukaan pendakwa raya berkata keterangan juga akan menunjukkan bahawa pada 8 Sept 2015, Lim telah membayar duti setem berjumlah RM122,100 atas nilai hartanah RM4.27 juta. 


      "Keterangan akan menunjukkan bahawa pada 28 Julai 2015, tertuduh Lim Guan Eng dan tertuduh Phang Li Koon telah menandatangani Perjanjian Jual/Beli untuk lot tanah dan rumah di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town, Pulau Pinang pada harga belian RM2.8 juta sedangkan nilaian semasa hartanah tersebut adalah sebanyak RM4.27 juta.

      Keterangan akan menunjukkan tertuduh Lim Guan Eng mengetahui bahawa harga belian RM2.8 juta adalah di bawah harga nilaian dan/atau harga pasaran, yang Lim mengetahui bahawa tertuduh Phang Li Koon mempunyai hubungan dengan kerja-kerja rasmi tertuduh Lim Guan Eng," katanya.

      Beliau berkata keterangan akan menunjukkan Phang telah bersubahat dengan Lim untuk mendapatkan diri Lim suatu barang berharga dengan suatu balasan yang Lim mengetahui tidak mencukupi iaitu lot tanah dan rumah itu.

      Abdul Rashid berkata pihak pendakwaan akan mengemukakan keterangan yang akan menunjukkan bahawa Lim sebagai seorang penjawat awam iaitu Ketua Menteri Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menerima suatu barangan berharga iaitu lot tanah dan rumah itu dengan suatu balasan yang diketahui tidak mencukupi daripada Phang yang mempunyai hubungan dengan kerja-kerja rasmi Lim selaku Ketua Menteri Pulau Pinang.

      "Keterangan akan menunjukkan bahawa tertuduh Phang Li Koon telah membeli rumah di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town, Pulau Pinang pada tahun 2008 pada harga RM2.5 juta dan membuat bayaran ansuran bulanan kepada Public Bank Berhad yang berjumlah RM11,872 sebulan. Keterangan juga akan menunjukkan bahawa tertuduh Lim Guan Eng dan isteri Betty Chew Gek Cheng telah menyewa rumah berkenaan daripada Phang sejak 2009 sehingga 2015 dengan sewaan sebanyak RM5,000 sebulan. 


      Katanya keterangan akan menunjukkan Phang mengalami kerugian sebanyak RM6,872 sebulan dan jumlah kerugian selama tempoh sewaan Lim dari Julai 2009 sehingga Jun 2015 adalah sebanyak RM494,784.

      Katanya keterangan juga akan menunjukkan bahawa kedua-dua tertuduh telah menandatangani perjanjian tambahan/pilihan bertarikh 23 Jun 2014 yang Lim telah membuat bayaran melalui cek berjumlah RM100,000 bagi membolehkan Lim diberikan pilihan untuk membeli rumah itu pada harga RM2.8 juta dan tempoh sah laku pilihan ini adalah selama lima tahun daripada tarikh perjanjian.

      Katanya dalam membuktikan kes terhadap kedua-dua tertuduh pihak pendakwaan akan bergantung kepada keterangan langsung, keterangan ikut keadaan dan keterangan dokumen bagi menunjukkan bahawa kesalahan itu dilakukan Lim dan Phang pada tarikh, masa dan tempat sepertimana yang terkandung dalam pertuduhan.

      Delete
  6. Klu lari x cukup tanah.....
    Bleh pinjam tanah cina merah dulu..... klu x bgi jugak... baik terjun laut je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib nak ugut rakyat pula kononnya China akan bertindak balas dgn tidak membeli minyak sawit Malaysia.

      Bila masanya pula rakyat menjadi penjamin kpd semua projek najib dgn China????

      Projek tu menguntungkan siapa?
      Rakyat atau najib?

      Delete
    2. Felda tanam komoditi lain la pula. Banyak lg tanaman lain yg mempunyai permintaan tinggi. Teknologi dah canggih, dulu tu sawit la mudah.
      Tidak pun kan byk kajian utk pelbagaikan produk sawit. Ini la jadinya bila dah berhutang. Tak merdeka. Kena ikut telunjuk.

      Delete
  7. jam berdetik...tunggu masa aje

    ReplyDelete
  8. Arul kata Najib hanya penasihat tak terlibat, semua tindakan BOD dan pengurusan 1MDB. Ikut Tony Pua, Chairman PAC lama Jazlan kata relevan panggil Najib dan Jho Low utk jelaskan. Chairman PAC baru overrule kata Najib dan Jho Low tak relevant, tak perlu panggil.

    Yang jelas MA Article 117 1MDB dari TIA dulu pusatkan kuasa meluluskan pelaburan dan transaksi kewangan kpd Penasihat boleh mengatasi BOD.

    Nak spin apa lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap byklah arul. Suruh ah MOI tu buat RCI dulu laa.

      Delete
  9. curi najib curi


    kami mahu sing dollar rm4 ! us dollar rm5


    biar najib jadi pm asal ringgit jatuh negara jahanam

    seronok tengok negara jahanam oleh BN!

    ReplyDelete
  10. Bila kerajaan Malaysia nak saman media2 luar negara mcm wsj economist nytimes tempo dll tu krn menyiarkan berita palsu psl 1mdb tu ye...ooo mnkin lps akta berita palsu diluluskan oleh parlimen kelak baru apandi berani brtindak...ada bran ker??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah Melayu Dulu....

      Saya lebih respect mendiang pm2 Spura, Lee Kuan Yew & Goh Chok Tong yang menyaman The International Herald Tribune & Times Magazine berjuta2 dollar atas prinsip 'berani kerana benar'.

      Najib apa ada....,??

      Delete
    2. Hoi Tanah Melayu Dulu....

      Kenapa masih memibisu tak jawab soalan saya itu, haaaaaaaa......??

      Delete
  11. kejora bgtau tun pesal suh buat pru cepat cepat, ada brani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejap lagi PEJUANG RAKYAT akan menjubo d blog ini

      pejuang kepala bapak ini sanggup kopypes putar fakta


      alquran pun bisa dia belit ini haramzadah pejuan kleptokrasi kopypes


      pejuang keparat

      kamu tarap blogger SUNDAL kopypes bagi kami semua

      mana baruah PEJUANG RAKYAT BELUM KOMEN KAAA?

      Delete
  12. golongan yg bersembang sembang macam -macam gajah pun boleh terbang...

    tengok senarai pengundi parlimen/dun
    masing-masing pun tak pernah

    setakat kempen kat media sosial..
    tak der akar umbi...
    nak buat kerja
    mimpi basah sampai
    terpancut banyak kali pun
    tak berguna...

    harap tiada penyokong pakatan haprak
    dan tun taik + dap zionis yg mati terkejut
    + jadi gila ....saya memohon kepada
    ALLAH supaya mereka insaf dan sedar kembali
    bila mendengar keputusan PRU14 nanti yg UMNO/BN terus
    mendapat kepercayaan rakyat dan
    menolak bunga raya + pan kuali + pkr
    terus dibubarkan...


    ReplyDelete
    Replies
    1. yg akan mati terkejut adalah mak badak..lepas ni xleh naik jet kerajaan lagi..badak boleh terbang ke?

      Delete
    2. mak badak lg kuat nafsu rembat jibby..jibby yg jln kepit pun dia hadap

      Delete
    3. kah kah..amno buat kerja pkai duit sape? mana sumber duit amno? bukan duit rakyat? dah sah amno ni bebal, amno ni memang sial, pkai duit negara buat program

      Delete
    4. Tak abis2 si musibat ini berauta klentong, kali ini menyamar sebagai 'Pecundang Rakyat' pulak.....!!

      Dah ler penipu, tak malu pulak si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  13. Geng geng semua sila pastikan pakatan menang dlm negeri masing masing..selangor Insya Allah tatap PH..lobai boleh melepAS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benarkah Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berjumpa dengan Perdana Menteri Israel secara sulit sepertimana yang pernah didedahkan oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim, soal Pengarah Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS Pusat, Nurul Islam Mohamed Yusoff.

      Menurutnya, Anwar juga pernah menuduh Dr Mahathir pernah membayar pelobi Yahudi yang bernama Jack Abramoff, namun sejauhmanakah dakwaan itu benar, soalnya.

      “Dr Mahathir jumpa PM Israel secara sulit?
      “Bayar Jack Abramoff pelobi yahudi jutaan ringgit?,” soal Nurul Islam dalam Facebook.

      Nurul Islam membangkitkan persoalan-persoalan itu berdasarkan kenyataan Anwar sepertimana dalam rakaman

      Delete
  14. PPBM Sah Bakal Berkubur Akhir Bulan Ini!
    AKHIRNYA MATI... Jangka hayat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) atau turut digelar ramai penganalisis politik tempatan dengan panggilan Parti Bunga muktamad tidak akan bertahan lama.

    Kemungkinan besar pada 30 Mac ini, tempoh hayat parti serpihan UMNO itu sudah lengkap berada di penghujung jika pucuk kepimpinannya masih lagi gagal mengikut segala peruntukan undang-undang pertubuhan di Malaysia.

    Parti rekaan Tun Dr. Mahathir Mohamad itu berdepan tindakan pembatalan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) kerana tidak menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki agensi itu.

    Ia sepatutnya dikemukakan dalam masa 30 hari, berkuat kuasa 28 Februari lalu, waima keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan 1966 sebenarnya adalah hanya tujuh hari bagi memberikan maklum balas.

    Ironi Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim masih bertimbang rasa dengan memberikan parti bunga itu masa yang jauh lebih panjang, iaitu genap 30 hari. Malangnya, apa yang dipohon oleh RoS itu masih belum lagi diserahkan.

    Dengan tempoh hanya seminggu sahaja lagi, maka kelihatan sudah hampir pasti PPBM akan dibatal pendaftaran. Jika berlaku, siapakah yang untung? Sudah pasti ada pihak akan ‘berdrama’ konon simpati kepada parti berkenaan.

    Puak ini tentu menganggap pihak kerajaan konon ada agenda tersembunyi, walhal kesalahan sebenar terletak pada pemimpin PPBM sendiri yang mustahil kalau mereka sendiri bodoh mengenai peraturan ditetapkan ROS selama ini.

    Sedangkan pemimpin tertingginya iaitu Mahathir, pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun manakala Tan Sri Muhyiddin Yassin pula pernah menjawat posisi dalam jemaah Kabinet sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Bayangkan tiada cawangan dan bahagian buat mesyuarat, tiba-tiba boleh pula PPBM mengadakan Persidangan Agung Tahunan, malahan tiada laporan mengenai jumlah keahlian dan penyata kewangan parti didedahkan pun!

    Disebabkan enggan ikut arahan, maka mereka ‘tuding jari’ kepada kerajaan. Apapun bagi Mahathir, tidak kelihatan risau jika pendaftaran PPBM dibatalkan kerana beliau pernah menyatakan sedia bertanding atas tiket DAP.

    Bukan kerana Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu mahu bersara dari politik, tetapi kerana sudah bersiap sedia untuk ‘salin kulit’ menjadi sebahagian dari darah daging DAP pada pilihan raya umum (PRU) akan datang ini.

    Perkara ini tidak mustahil berlaku. Niat Mahathir membuat ‘come back’ ke arena politik bukanlah untuk perjuang nasib rakyat. Beliau sekadar mahu melihat anak kesayangannya, Mukhriz berjaya memanjat kuasa di Putrajaya.

    Jika Mukhriz berjaya tawan Putrajaya, adakah harapannya untuk membawa pulang trilion ringgit Malaysia seperti yang didakwa menerusi Internet sebelum ini, akan tercapai? Dakwaan berkenaan bukan satu rahsia baharu lagi.

    Taip sahaja perkataan `harta Mahathir’ dalam enjin carian siber, bersepah isu berkenaan diperkatakan netizen. Hanya menunggu masa Mahathir untuk tampil menjawab sahaja persoalan mengenai kekayaan anak-anaknya itu.

    Apabila Mahathir bertanding menggunakan logo DAP sebagai calon ketika PRU ke-14 kelak, maka lenyaplah sudah segala perjuangan dan doktrinisasi tegar beliau selama puluhan tahun sewaktu dalam saf UMNO dan BN dahulu.

    Hilanglah semua kecaman keras beliau terhadap DAP, iaitu parti yang dikatakannya sebagai rasis dan cauvinis anti-Melayu. Malah lenyaplah sudah dakwaaannya bahawa DAP mahu membina negara sekular anti-Islam di Malaysia.

    DAP selepas ini di mata Mahathir adalah sebuah parti paling mulia. Apa yang pasti, orang Melayu telah berjaya ditipu oleh kelicikan Mahathir hipokrit kerana sanggup bekerjasama dengan DAP.

    ReplyDelete
  15. Agama apa yang Tun Dr. Mahathir hendak perjuangkan

    Tun Dr Mahathir Mohammad berkata, Selagi nyawa dikandung badan saya akan perjuangkan bangsa, agama dan Negara yang tercinta ini.

    Agama ada macam macam agama dan bangsa juga pelbagai bangsa.Maka fahamlah kita bahawa agama yang hendak diperjuangkan oleh Tun Mahathir Mohammad itu bukan agama Islam,
    Tun Dr Mahathir Mohammad berkata yang dia akan perjuangkan agama.Dia Tak sebut mana mana agama.

    Kita tahu bahawa Malaysia adalah sebuah Negara yang kepelbagaian agama, bangsa, Bahasa dan budaya.

    Sejarah telah membuktikan, semasa dia jadi perdana menteri dahulu dia mahu Bable di terjermahkan ke dalam bahasa Melayu.Dan dihadiahkan kepada orang Melayu untuk memahami agama tersebut..

    Sebaliknya, Al Quran diminta supaya ditafsir semula kerana tafsir terdahulu itu sudah tidak boleh guna pakai lagi, kerana tidak serasi dengan zaman sains dan teknologi.

    Uasha Tun Dr Mahathir selanjutnya dalam banyak ucapanya bertubi tubi mempersenda sendakan hudud dan undang undang Islam di pertikaikan.

    Kelihatan Tun Dr Mahahtir begitu cenderung Bable di terjermah ke dalam bahasa Melayu dan Al Quran hendaklah di tafsir semula.

    Pada hal dalam perlembagaan Persekutuan jelas agama Islam adalah agama persekutian (Negara) yang tidak boleh dinafikan lagi.

    Dan beliau sendiri mengaku yang dia berbangsa Melayu dan beragama Islam.Pelik, macam mana seorang Melayu beragama islam boleh mempersenda sendakan agamanya sendiri.

    Atau dengan kata lain menolak hukum hakam yang Allah turunkan dan mendewa dewakan Bable yang dipinda kepada beberapa versi termasuk perjanjian lama dan perjanjian baru ciptaan Paulus, berbangsa Yahudi itu.

    Beliau (Tun DR) buat pengakuan yang dia selagi nyawa dikandung badan dia akan perjuangkan agama, bangsa dan Negara yang tercinta.

    Wahai rakyat jelata fikir, fikirkan lah dengan apa yang diucapkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad bakal perdana menteri Negara Malaysia.

    Berusia 93 tahun akan jadi perdana menteri apabila pakatan harapan menang pada PRU 14 yang kemungkinan besar akan diadakan pada 6 Mei ini.

    Jangan sekali sekali jadi macam unta, unta memang tidak mengerti mengapa dia dilepaskan dan tidak mengerti mengapa dia di tambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn tamak seperti mak badak dgn bayang bayang oppss anjing ngan mak badak sama ke?

      Delete
    2. 2,3 kucing berlari mana sama ngan mak badak sorang..eh mak badak boleh lari ke

      Delete
    3. Kejora Musibat.....

      Setelah kamu menghina cela Allah sebagai peliwat dgn kata2 keji kamu, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir' dan juga kamu 'berdoa pd tuhan jesus menjatuhkan laknat kpd Tun Mahathir sekeluarga',

      Budak mentah haramjadah sekolah tak abis macam kamu ada ati bertanya 'Agama apa yang Tun Dr. Mahathir hendak perjuangkan.....??

      Munafik & murtad betul si kejora musibat nih......!!

      Delete
  16. Mahathir bayar gaji seciput kepada kaitangan kerajaan
    Assalamualaikum,,

    Selawat dan Salam keatas Junjungan,,, Tergelak apabila terbaca satu komen yang memuji Mahathatir yang kononya Mahathir perihatin dengan kakitangan kerajaan yang bergaji rendah dan menjalankan dasar menjaga kebajikan kakitangan tersebut, sebab itu dia tak buat GST semasa dia memegang kuasa mutlak sebagai PM.Sebab tanpa sedar komen ini melondehkan keburukan Mahathir yang ketika itu memegang negara yang melimpah ruah hasilnya.Bagaimana Mahathir membayar kakitangan dengan kadar yang ciput ketika hasil negara yang begitu banyak
    Makna kata, ketika itu negara masih kaya raya tetapi malangnya kakitangan kerajaan menerima imbuhan yang saya kira separuh dari imbuhan yang diterima oleh kakitangan swasta.
    Benarlah gaji kakitangan awan ketika itu rendah tetapi rasanya bukan ini sebab kenapa Mahathir takut melaksanakan GST.Pada saya, ketakutan Mahathir untuk melaksanakan GST ialah kepada soalan yang mungkin timbul dari massa, kenapa GST dilaksana sedangkan gaji kakitangan awam rendah?Kenapa pula Mahathir berfikir begitu? Sebab dia sendiri yang bayar gaji rendah kepada kakitangan awam dan dia tidak bersedia menaikkan gaji tersebut sebab mungkin wang negara akan berkuragan untuk ditiriskan.
    Ketika itu sebahagian besar wang negara dilaburkan dalam Perwaja dan sebahagian lagi dilaburkan oleh Bank Negara dalam pasaran pertukaran asing dan banyak lagi projek mega dibangunkan.Kesemuanya ini adalah cara Mahathir mentiriskan wang negara sehingga pada peringkat susutnya simpanan negara yang pula menjadi penyebabkan gagalnya negara berdepan dengan krisis ekonomi tahun 1997/98 yang akhirnya menyebabkan Perwaja runtuh, keruguian besar dalam pelaburan bertukaran asing dan banyak lagi yang yang dilaburkan serta ditirikan oleh pemuja pemuja Mahathir hilang tanpa dapat diganti.
    Tetapi tak seorangpun dari yang mengeluh ini tampil untuk bertanya Petronas ke mana hasil pelaburannya yang berjumlah berbilion ringgit pergi?Apakah benar Petronas melabur atau hanya satu cara mentiriskan wang rakyat? Ingatlah pelaburan petronas ini berlaku dengan aktifnya di zaman Mahathir bukan PokJib. jadi kenapa kalau PokJib mahu disalahkan,Mahathir pula mahu dilepaskan malah disokong sebagai tokoh yang hebat, negarawan yang ulung sehingga prof Dr. Kamarul yang sungguh sungguh menjaga ugama dari dicerobohi oleh evangelis dikatakan terkuncil di depan Mahathir?

    Tak tahu nak kata apa, Mahathir disanjung Pok Jib dilawan, pada saya sepatutnya lawan Pok Jib juga bermakna lawan Mahathir sebab Mahathir tu guru PokJib dan PokJib juga mewarisi kerajaan Mahathir.Kerajaan yang rosak sudahpun dirosakkan oleh Mahathir jadi dimana rasionalnya meletakkan Mahathir di depan untuk melawan dan membaiki kerajaan yang dirosakkan oleh dia sendiri? menifesto PH mahu menghapuskan tol, yang dimulakan oleh Mahathir, mahu menghapuskan monopoli yang juga diwujudkan oleh Mahathir.

    Semuga rakyat tidak tertipu dengan laungan kosong macai tokong, Dr. kamarul terkuncil di depan Mahathir sebab seorang yang boleh berfikir dengan waras, Mahathir bukan sahaja perosak negara malah perosak ugama juga yang hanya disokong oeh kumpulan Islam separuh masak dalam PH dan hanya bakal menyebabkan ugama akan makin rosak kalau dibiarkan Mahahthir perosak mengambil alih kuasa.

    Lagi satu , kesian DSAI, sia sia saja pengorbanannya pada tahun 1998 kerana terpaksa setuju untuk bersama Mahathir selepas dengan garang menentangnya.Kerana Pok Jib, DSAI sanggup terima Mahathir yang sampai hari ini masih tak mengaku dakwaan liwatnya terhadap DSAI adalah satu pembohongan yang kemudiannya ditiru pula oleh Pok Jib untuk memulakan drama liwat 2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak bukan mentri tapi shopping mengalah kan raja..dah la bodoh mak badak ni..masa sekolah dulu bohsiak

      Delete
  17. Apa Yang Membuatkan Mahathir Fikir Pada Usia 94 tahun Dia Masih Boleh Berbahas Dengan Najib?
    Dalam catatan terbaru blog Tun Dr Mahathir Mohamad, beliau mendakwa dia tidak terlalu tua untuk berbahas dengan Perdana Menteri Najib Tun Razak. Mahathir juga bertanya kepada Najib mengapa dia takut untuk berbahas dengan dia dan kononnya ketika beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dia tidak memerlukan orang lain atau menteri untuk membalas bagi pihaknya atau pakar seperti dari Cambridge Analytica untuk membantunya.

    Tetapi bukankah anaknya, Mukhriz, yang mengupah Cambridge Analytica untuk membantu dalam pilihan raya Kedah pada tahun 2013? Jadi mengapa Mahathir bercakap mengenai Cambridge Analytica membantu Najib sedangkan mereka bekerja untuk membantu Mukhriz? Mahathir nampaknya tidak terfokus pada apa yang sedang berlaku.
    PRU14 adalah mengenai Barisan pimpinan Umno berbanding Pakatan diketuai DAP dan bukannya mengenai Mahathir

    Dan mengapa Mahathir bercakap mengenai berbahas dengan Najib ketika dia (Mahathir) bukan lagi Perdana Menteri atau Presiden parti? Najib adalah Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Umno. Mahathir hanyalah seorang pesara seperti Rafidah Aziz. Mahathir tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti selain daripada Pengerusi. Mahathir hanya warganegara biasa dan bukan lagi warga emas kerana dia jauh lebih tua daripada warga emas. Malah, Mahathir adalah warga delima (ruby).

    Sebagai Pengerusi PPBM, Mahathir perlu berbahas dengan Pengerusi Umno, Badruddin Amiruldin, bukan Najib, Perdana Menteri dan Presiden Umno. Presiden PPBM ialah Muhyiddin Yassin, bukan Mahathir. Mahathir hanyalah Pengerusi parti dan mempunyai status yang sama seperti Badruddin. Bagaimanapun, PPBM tidak lama lagi akan pupus maka Mahathir tidak akan menjadi Pengerusi lagi.

    Mahathir nampaknya telah melupakan statusnya, atau dalam kes ini kekurangan statusnya. Malah Lim Guan Eng enggan berdebat, Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA. Guan Eng hanya akan berbahas dengan seseorang daripada statusnya seperti Presiden MCA, Liow Tiong Lai. Ini bermakna Guan Eng menganggap dirinya, dan bukan bapanya, Lim Kit Siang, sebagai pemimpin DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib jln pun kepit..bibir merah..dah sah pondan

      Delete
    2. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor got.......??

      Delete


  18. Kenapa Mahathir melarikan diri bukannya berbahas dengan Najib semasa perhimpunan tahunan Umno pada Disember 2015
    Bagaimanapun, Najib tidak akan terfikir untuk berbahas dengan seseorang yang tidur pakai lampin. Bukan habit Najib mencabar setiap lelaki dan musuhnya berdebat seperti Mahathir dan orang-orang Pakatan Harapan begitu suka melakukan. Sama seperti seorang pakar catur, Najib diam-diam membuat gerakan “membunuh” dan “checkmates” lawannya. Mahathir terus menyalak dan tidak menggigit. Najib jarang membuka mulutnya tetapi apabila dia melakukannya, ia akan “menggigit” anda pada tengkuk anda dan mengakhiri hidup anda.

    Mahathir mempunyai peluang untuk berbahas dengan Najib pada Disember 2015 semasa perhimpunan tahunan Umno. Selama dua jam, Najib memberi desakan pada Dr Mahathir tetapi Mahathir hanya duduk di sana dan tidak berkata apa-apa. Tiada sepatah pun pun yang keluar dari mulut Mahathir,

    Mahathir kemudian bergegas keluar dan pulang ke rumah walaupun PWTC dipenuhi dengan wartawan. Mahathir boleh bercakap dengan media dan menjawab Najib. Tetapi dia tidak berbuat demikian. Dia diam dan bergegas ke rumah tanpa berkata apa-apa kepada sesiapa. Jadi kenapa hanya sekarang membuat bising?
    Malah, Mukhriz diberi banyak peluang untuk berbahas tetapi dia kecut perut

    Malah, Mukhriz diberi banyak peluang untuk berbahas tetapi dia takut. Jika Mukhriz juga mempunyai banyak perkara untuk diperkatakan mengapa dia tidak menerima jemputan untuk berdebat? Kenapa menolak jemputan untuk berbahas?

    Bukan habit Najib mencabar setiap lelaki dan musuhnya berdebat seperti Mahathir dan orang-orang Pakatan Harapan begitu suka melakukan. Sama seperti seorang pakar catur, Najib diam-diam membuat gerakan “membunuh” dan “checkmates” lawannya. Mahathir terus menyalak dan tidak menggigit. Najib jarang membuka mulutnya tetapi apabila dia melakukannya, ia akan “menggigit” anda pada tengkuk anda dan mengakhiri hidup anda. Bagaimanapun, Najib tidak akan terfikir untuk berbahas dengan seseorang yang tidur pakai lampin.
    Najib tidak akan terfikir untuk berbahas dengan seseorang yang tidur pakai lampin

    Bagaimanapun, jika Mahathir sangat suka berdebat, mengapa dia tidak membahaskan kritikannya ketika dia menjadi Perdana Menteri? Selama 22 tahun Mahathir tidak pernah mahu berdebat dengan sesiapa sahaja dan kemudian selepas bersara, dia menjadi begitu teruja dengan perdebatan.

    Jika Najib ingin membahaskan subjek bagaimana Mahathir dan anak-anaknya menjadi jutawan, adakah Mahathir masih mahu berdebat dengan Najib? Katakanlah Najib bersetuju dengan perdebatan jika dia menetapkan untuk membicarakan perkara yang dibahaskan, iaitu bagaimana Mahathir dan anaknya menjadi jutawan, Adakah Mahathir bersetuju untuk berbahas dengan Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak tu muka tebal, beli diamond pink duit tabung katanye

      Delete
    2. Mak badak bukan saja muka tebal, satu badan tebal macam kulit badak huhuhu. Itu fasal tak ada perasaan malu. Muka tebal sbb terlalu cocok Botox. Dia beli pink diamond pun sbb ada perkataan "pink" macam bibi laki dia " bibir pink: huhuhu

      Delete
  19. TUN M AJAK NAJIB DEBAT HENDAK TUTUP ISU MUKHRIZ BOHONG, SELANGOR DAN PENANG SKANDAL RASUAH
    Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri tiada sejarah berdebat dengan sesiapa pun walau pun di cabar oleh orang seperti Anwar Ibrahim dan pemimpin PAS.

    Jika boleh Tun M akan cari jalan mengelak.

    Ketika Tun M di ajak bedebat bersama Nazri Aziz, portal TV14 dari awal lagi sudah menyatakan ia tidak akan terjadi.

    TV14 amat mengenali kerja belakang tabir orang Tun M dan network mereka dalam kerajaan dan Polis.

    Mereka akan membuat sesuatu untuk membatalkan dan kemudian akan menuduh Nazri atau UMNO takut.

    Kali ini Mahathir mencabar Datuk Seri Najib Razak untuk berdebat pula.

    Konon konon sudah berapa kali di ajak tetapi Najib dituduh penakut.

    Sedangkan Tun M amat mengetahui bahawa Najib meluat melihat wajahnya.

    Maka cabaran pun di lakukan dengan mengetahui Najib tidak akan melayannya.

    Kenapa Mahathir tiba tiba giat menarik perhatian sejak kebelakangan ini?

    Ketika memgumumkan Manifesto Pakatan Harapan pun ramai sudah menyedari ada sesuatu yang tidak kena pada Tun M.

    Ini kerana dia seolah olah mengenepikan Manifesto PH sebaliknya ‘berzikir’ nama Najib.

    Ada yang anggar lebih 40 kali Tun M ‘berzikir’ nama Najib.

    Ia begitulah terdesaknya Mahathir.

    Ketika namanya merudum dan kebolehannya di persoal, dia membawa kereta dalam hujan untuk membuktikan dia masih kuat dan gagah.

    Ada orang memuji akan hal ini.

    Namun, kami cuma hendak cakap mudah sahaja, jika wang kami dan harta kami tersekat dalam jumlah berbillion, kaki kudung pun kami akan merangkak juga.

    Kenapa Mahathir begitu terdesak mahu cari perhatian?

    Sebelum ajak Najib berdebat, Mahathir telah berpakat dengan pentaksubnya mengenakan seorang ahli akademik dalam Forum Wancana Sinar Harian.

    Dia telah membuat stunt bahawa dia tidak takut untuk hadir majlis yang membicarakan tentang usia tuanya.

    Kelihatan hebat dan gah seorang berumur 93 tahun tidak takut untuk hadir dengan di iringi anggota UTK kerajaan ‘kleptokrasi’.

    Sebenarnya cabaran ulangan ini tidak lain untuk mencuri tumpuan.

    Ia dwi fungsi, selain mahu menunjuk dirinya berani dan tidak ada salah jika mahu berdebat tentang apa apa subjek, ia sebenarnya mahu menutup bualan ramai rakyat Malaysia berkenaan penyelewengan dan pembohongan Pakatan Harapan kepada rakyat.

    Hanya ada dua sahaja kerajaan PH dan keduanya terbabit dengan skandal tahap mega.

    Penang dengan skandal terowong dan songlap RM300 juta wang rakyat dan Selangor pula dengan skandal tanah Ijok dan tertangkapnya beberapa individu rasuah berkaitan Azmin.

    Selain itu anak Mahathir sendiri iaitu Mukhriz di dapati berbohong dalam isu Cambridge Analytica.

    Mukhriz tidak menyahut cabaran Azrin Zizal yang sanggup berhadapan dengannya untuk membuktikan Mukhriz telah berbohong dan Azrin telah berkata benar.

    Lim Guan Eng juga bakal ke mahkamah pada esok 26.3.2018 menghadapi tuduhan rasuah banglo.

    Maka inilah parah dalam PH, ada dua kerajaan negeri dan keduanya terpalit skandal tahap mega.

    Baru memerintah negeri sudah menipu wang dan tanah rakyat.

    Dengan pilihanraya hanya beberapa minggu lagi, skandal dan pembohongan pula yang menjadi tumpuan rakyat, maka inilah yang menyebabkan Mahathir seperti orang gila mahu menarik tumpuan ke arahnya dan bukan kepada penyelewengan PH.

    PH tidak boleh berhadapan dengan rakyat dalam keadaan kainnya terkoyak setelah mengejek kain BN koyak.

    PRU14 bukan PRU biasa kepada Mahathir, ini adalah “last shot” kepada cubaan menyelamatkan harta dan dana serta kroni dahaga setelah 8 tahun Najib menyekat, dan hanya kuasa di tangan atau pada PM proksi sahaja boleh menyelamatkannya.

    Kejayaan Mahathir adalah membuat rakyat menumpukan perhatian kepada Najib, jadi rakyat terleka bahawa Mahathir marah Najib kerana hal peribadi dan bukan kerana negara.

    Saksikan sahaja sandiwara Tun M dan PH.

    Tun M akan di gelar sebagai pembela rasuah PH dan rakyat yang menyokong dalam keadaan hipokrit mendiam diri pada rasuah dan skandal PH namun bersungguh pada isu 1MDB rekaan Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak dan jibby perompak NO1

      Delete
    2. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
    3. Dia lari drp hospital bahagia tanjong rambutan sebab nak ambil brim

      Delete
  20. BIRO IT TAK KEJAR ‘LIKE’ & ‘SHARE’, PENTING SEBAR FAKTA – AHMAD MASLAN
    Biro IT Umno rela tidak mendapat ‘like‘ dan ‘share‘ yang tinggi di media sosial demi menyebarkan maklumat sahih menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Ketuanya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, perkara itu menjadi pegangan biro berkenaan bagi mengelakkan penyebaran berita-berita palsu.

    “Saya lebih rela tak dapat like dan share kalau (sebar) berita benar. Biarlah pihak mereka (pembangkang) terlibat dengan penyebaran fitnah.

    “Kita ada bahan yang cukup untuk sebar dan tak perlu kepada bahan fitnah untuk popular,” katanya pada sidang media di Kota Bharu dalam lawatan kerja ke Kelantan, hari ini.

    Mengulas lanjut timbalan menteri perdagangan antrabangsa dan industri itu berkata, pihaknya menggariskan tiga keutamaan yang perlu diberi perhatian oleh jentera IT Umno seluruh negara.

    “Perkara pertama yang perlu diberi perhatian jentera mereka ialah mempromosikan perkara-perkara positif yang dibuat oleh kerajaan pusat.

    “Kedua, kita perlu tangkis tohmahan yang dibangkitkan pembangkang seperti isu 1MDB dan kos sara hidup yang menjadi isu utama pembangkang dan kerja ketiga jentera IT ialah untuk mempromosi calon-calon BN,” katanya yang berharap jentera IT bekerja keras sepanjang proses PRU14 berjalan.

    Ahmad yang juga anggota parlimen Pontian berkata, jentera IT parti itu mempunyai kekuatan 40 orang di setiap Umno bahagian seluruh negara.

    Justeru katanya, mereka perlu fokus kepada kerja-kerja PRU14 dengan daya tahan tinggi selepas dua tahun melakukan persiapan.

    “Saya berpuas hati, tetapi perlu terus tingkatkan (kerja) sehingga tiba hari mengundi,” jelasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketua it amno. mat maslan..kiki..boleh menang next pru..

      Delete
    2. Pelacur rakyat muncul lagi menjual maruah demi semangkuk dedak utk anak bini...

      Selama umno berkuasa, nampak kaum melayu semakin trsepit dan seakan merempat di bumi sendiri. Angka terbaru penerima brim menunjukkan kaum melayu adalah penerima terbanyak brim, dan najib begitu bangga bila mengumumkan yg penerima brim bertambah! Apa jenis pemimpin yg berbangga bila org miskin bdrtambah dibawah tadbirannya.

      Dan najib tidak berseorangan yg mempunyai mental yg x stabil kita boleh lihat beberapa pendedak lolos di blog ini yg cuba menyakinkan entah siapa disini untuk mengundi pemimpin yg bukan saja terpalit dgn skandal kewangan terbesar dunia, tapi juga menyusahkan rakyat jelata dgn polisi kewangannya, sedangkan ada pihak yg menwarkan yh lebih baik.

      Bukankah ini sesuatu yg x masuk akal? Apa sebenarnya yg pelacur rakyat inginkan? Asalkan poketnya kembung, lantak pi lah org lain! Tapi dgn umnp kita tidak akan merasa heran. Mereka dulu kini dan selamanya tidak amik peduli perihal rakyat swbenarmya! Asalkan bank akaun mereka gemuk, lain x penting!

      Delete
    3. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
  21. MASA DR MAHATHIR TERKUCIL SUDAH TIBA…

    TAHNIAH buat Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad yang telah berjaya “memerangkap” lawannya ketika Wacana Sinar Harian baru-baru ini.
    Ternayata rupa-rupanya dua buah kerusi di barisan paling hadapan yang kosong sejak awal wacana itu berlangsung, merupakan dikhusus untuk “tetamu yang datang secara mengejut” itu.
    Syabas buat Sinar Harian yang mahir menyusun prop sehingga terciptanya sebuah “drama” untuk memalukan Dr Kamarul Zaman Mohd Yusoff di hadapan ribuan orang pelayar media sosial.
    Bak ungkapan terakhir Dr Kamarul Zaman dalam jawapan balasnya yang disiarkan di portal TV14 – “tidak mengapa, ada ubi ada batas”. Akhirnya ia dimakbulkan oleh Tuhan dalam sekelip mata sahaja.

    Sekarang ini difahamkan Pertubuhan Penyokong PAS sedang menunggu jawapan Dr Mahathir untuk hadir ke sebuah Forum Anak Muda bersama-sama Dr Kamarul Zaman.
    Lebih memedihkan bagi Dr Mahathir, Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin atau Che’Gu Bard turut dijemput sebagai panelis bersama.
    Sebelum ini Che’Gu Bard pernah menerjah ke sebuah forum tertutup yang menggariskan aktivis BERSIH dan Dr Mahathir dalam satu pentas. Hasrat Che’Gu Bard untuk bertanya kepada Pengerusi PPBM itu tidak terjawab apabila pemimpin berusia 93 tahun berkenaan lari meninggalkan forum serta merta.
    Atas kesedaran itulah mungkin pihak PAS cuba untuk mencabar “kejantanan” Dr Mahathir dengan menjemputnya sekali lagi ke forum yang difahamkan akan diadakan di Dewan Purnama, Pengkalan Chepa, Kelantan pada 29 Mac 2018 jam 9.00 malam.
    Bagaimanapun menurut sumber dari Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, Dr Mahathir mungkin enggan untuk hadir kerana masalah kesihatan yang tidak menentu lewat ini.
    Ternyata kali ini Dr Mahathir dimalukan lagi atas sebab dia dipercayai cuba merancang untuk memalukan Dr Kamarul Zaman di Sinar Harian.
    Apatah lagi daripada 10 kriteria sama ada Dr Mahathir terlalu tua untuk kembali bergelar Perdana Menteri yang digariskan Dr Kamarul Zaman, hanya satu kriteria sahaja yang mengata ya, Dr Mahathir layak untuk menjadi Perdana Menteri kembali.
    Takkanlah seorang ahli politik berusia 93 tahun masih tidak faham “hint” yang diberikan itu? Sudah banyak kali kita berlapik kata terhadap Dr Mahathir, kenapa masih tidak faham akan cara santunan orang Melayu?





    Melainkanlah darah yang mengalir di dalam tubuh Dr Mahathir masih dipenuhi darah Keralla dan masih kurang darah Melayu tulen. Ada ubi, ada batas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    2. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor got.......??

      Delete
    3. Menang saja PH wak kojola kengkang akan dihantar semula ke hospital bahagia tanjong rambutan

      Delete
  22. PEMIKIRAN ISLAM YANG TIDAK BETUL SEBAB TERBESAR TUN DR MAHATHIR TIDAK LAYAK JADI PERDANA MENTERI
    Dr Kamarul Yusoff
    Sebenarnya soal usia bukanlah penentu terbesar kemampuan untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi kerana Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM, yang saya menjadi panelisnya Khamis lalu hanya menghadkan perbincangan kepada usia Tun Dr Mahathir sahaja maka perkara lain yang lebih penting tidak dapat dibincangkan.

    Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan menyebut “kuasa eksekutif Persekutuan hendaklah terletak hak pada Yang di-Pertuan Agong…” manakala Perkara 43 (1) pula menyebut “Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik suatu Jemaah Menteri (yang dipengerusikan oleh seorang Perdana Menteri) untuk menasihatinya dalam penjalanan fungsinya”.

    Di dalam Sumpah Jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong, Baginda melafazkan “Kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” manakala Perkara 3 (1) pula menyebut “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

    Bagi membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” ini dapat dilaksanakan, maka adalah wajib seorang Perdana Menteri mempunyai kefahaman Islam yang betul.

    Berdasarkan rekod-rekod, ternyata Tun Dr Mahathir tidak mempunyai kefahaman Islam yang betul kerana, seperti disebut oleh Almarhum Datuk Dr Haron Din, pemikiran Islam beliau adalah pemikiran golongan ‘muktazilah’ yang “mengutamakan akal dalam tindakan mereka dan sanggup membelakangi ayat al-Qur’an, al-Hadith dan apatah lagi pandangan ulama’”.

    Turut disebutkan oleh Almarhum betapa Tun Dr Mahathir, waktu masih menjadi Perdana Menteri, telah mempertikaikan hadith yang sahih bahawa Nabi Muhammad menyimpan janggut di mana perkara ini, mengikut Almarhum, “boleh menjejaskan aqidah”, di samping boleh menyebabkan “ramai orang lain yang akan turut sesat sama” bila dikeluarkan.

    Sikap Tun Dr Mahathir mempertikaikan hadith terpancar di dalam banyak ucapan dan kenyataan beliau, malah telah diakui sendiri oleh Dr Kassim Ahmad di dalam buku “Mencari Jalan Pulang” yang menulis betapa buku anti-hadith, “Hadis – Satu Penilaian Semula”, yang telah diharamkan telah diberikan sokongan peribadi dan disemak oleh Tun Dr Mahathir.

    Persamaan antara Tun Dr Mahathir dan Dr Kassim dalam mempertikaikan hadith ini turut didedahkan oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad di dalam buku “Meniti Hari Menuju Senja” yang menyebut betapa, berdasarkan satu perbincangan mereka, Datuk Mohd Nakhaei mendapati “kemusykilannya menyamai apa yang difahami oleh (Dr) Kasim Ahmad”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAs berkhalwat ngan amno= anak luar nikah PAsemno

      Delete
    2. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor got.......??

      Delete
    4. You are dead wrong bro othaman...najib has his face on the front page of every newapaper around the globe, but for the wrong reasons!! Ha2 ha2 ha2

      Delete
  23. Persamaan antara Tun Dr Mahathir dan Dr Kassim dalam mempertikaikan hadith ini turut didedahkan oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad di dalam buku “Meniti Hari Menuju Senja” yang menyebut betapa, berdasarkan satu perbincangan mereka, Datuk Mohd Nakhaei mendapati “kemusykilannya menyamai apa yang difahami oleh (Dr) Kasim Ahmad”.

    Penolakan Tun Dr Mahathir terhadap undang-undang Islam, khususnya hudud, telah menjadi satu rekod umum, malah selepas beliau tidak lagi menjadi Perdana Menteri pun penentangan beliau ini berterusan dengan menyebut di UNIMAS, Sarawak, pada 26 Februari 2012 bahawa “hukum hudud ini dibentuk oleh ahli-ahli feqah” dan “tidak terdapat dalam al-Qur’an”.

    Lebih baru ialah kenyataan Tun Dr Mahathir yang disiarkan dengan agak meluas oleh portal-portal berita tempatan pada 19 Februari 2017 yang menolak hukuman sebat 100 kali dalam Islam dengan berkata “ini nak sebat orang sampai 100 kali, mati, kalau sebat 100 kali” di mana ini “ini bukan cara Islam, cara Islam ialah cara yang adil dan bertimbang-rasa”.

    Disebabkan tiadanya kefahaman Islam yang betul inilah maka Tun Dr Mahathir, melebihi faktor usia beliau, sangat tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan.

    Gambaran terhadap apa yang boleh berlaku malah telah jelas kelihatan di dalam Manifesto Pakatan Harapan untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada lima terasnya, mana-mana satu daripada 60 janjinya mahupun mana-mana satu daripada lima iltizam khususnya.

    Dan ini jauh berbeza daripada Firman Allah di dalam Ayat 41 Surat Al-Hajj yang bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.”

    Dr Kamarul Yusoff

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa persamaan mak badak ngan babi? duadua pelahap

      Delete
    2. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor got.......??

      Delete
  24. najib mendakwa bahawa semua penyiasatan dlm negeri mendapati bahawa dia tidak terlibat dlm kemelut 1MDB.

    namun, dia lupa nak masuk nama rosmah sekali yg sudah tentu memihak kpd nya.

    bayi berumur 2.6 tahun (sori 2.6 bill) yg menangis kelaparan pun d terima olih najib sebagai tanda dia tak bersalah.

    d whole episode has become so farcical.

    this is what Charlie Chaplin aptly said 'd apex of tragedy is commedy'.

    where art thou fellow Malaysians ?.

    ReplyDelete
  25. NAK LAWAN PAS KEDAH PUN SEMPUT, ADA HATI NAK TAWAN KEDAH?
    Penulis mengikuti laporan wawancara ‘berat sebelah’ oleh sebuah portal pembangkang dengan seorang anak bekas Perdana Menteri yang mengepalai Pakatan Harapan di sebuah negeri di sebelah utara semenanjung.

    Terbaru, dia cuba membayangkan seolah-olah PAS di negeri Kedah tidak akan mendapat tempat pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti, sebaliknya undi untuk PAS yang diperoleh pada PRU ke-13 lalu konon akan ‘berpindah’ kepada Pakatan Harapan.

    Penulis tidak peduli dari mana asasnya hingga dia dapat buat ‘bacaan’ begitu. Sama ada data dan analisis itu diperoleh dari ‘Azrin Zizal’ atau sesiapa saja, penulis hampir termuntah dibuatnya. Tidak penulis sangka, ingatkan lulusan universiti luar negara itu bijak, tapi nampak tahapnya sekadar sama macam budak-budak lulusan SPM di kelilingnya…

    Tahukah dia bahawa PAS merupakan parti yang telah lama bertapak di negeri Kedah? Tahukah dia bahawa jumlah ahli PAS yang terkini di Kedah sudah mencecah angka 170,000 ahli, sekaligus paling ramai di negara ini?

    Tahukah bekas MB Kedah itu bahawa PAS mengambil masa kira-kira 50 tahun untuk memenangi pilihan raya di Kedah dan menguasai kerajaan negeri? Tahukah dia betapa sukarnya PAS untuk menguasai Kedah daripada pentadbiran Barisan Nasional (BN)?

    Cuba bandingkan pula dengan jumlah keahlian parti ‘cap bunga’ di Kedah. Ada 15 Parlimen atau Bahagian di sana. Berapa jumlah purata ahli ‘cap bunga’ untuk setiap Bahagian? Kalau jumlahnya bawah 200 orang, macam mana nak lawan pengaruh PAS di Kedah?

    Realiti apa yang dilihat di peringkat akar umbi, hendak buat mesyuarat cawangan pun tak cukup korum! Jika mesyuarat peringkat cawangan pun tak lepas, bagaimana hendak tewaskan jentera PAS di setiap Dun? Jika Dun tak lepas, apatah lagi parlimen!

    Realistiknya, penulis anggarkan jumlah purata ahli ‘cap bunga’ di Kedah hanya sekadar 200 orang sahaja untuk setiap bahagian. Itupun atas ehsan ‘kesian’. Jika dikutkan jumlah sebenar, khabarnya ada yang jumlahnya di bawah 100 orang saja, kan?

    Apa yang boleh dibuat oleh ‘cap bunga’ dengan jumlah keahlian di bawah 3,000 ahli? Nak bandingkan dengan 170,000 ahli PAS, ianya bagai langit dengan bumi. Itu belum lagi disebut tentang gerak kerja parti lagi, kan?

    Daripada jumlah 3,000 ahli itu, berapa ramai yang aktif dan layak dianggap sebagai ‘jentera’? Berapa ramai pula yang tak tahu, tiba-tiba saja nama mereka tersenarai jadi ‘ahli bunga’? Berapa ramai pula yang keluar parti? Berapa ramai pula yang ‘kepala masam’? Dan berapa ramai pula yang protes?

    PAS mengambil masa yang sangat lama untuk tewaskan UMNO di Kedah. Itupun PAS menang gara-gara UMNO ketika itu sangat lemah dan seluruh negara dilanda ‘tsunami’. Maka kerana itu PAS boleh ambil Kedah dari BN pada waktu itu.

    Jadi, dengan perkembangan parti ‘cap bunga’ yang kuncup macam bunga tak menjadi, apakah anak manja bekas Perdana Menteri itu fikir pihaknya mudah-mudah boleh ketepikan PAS di Kedah begitu saja? Sudah suluh muka di cermin?

    Jika PAS di Kedah pun dia tak mampu ‘makan’, bagaimana pula dia hendak dapatkan Kedah dari UMNO dan BN? Dia bukan tidak tahu tentang susun gerak kerja UMNO dan BN Kedah yang jauh lebih terancang berbanding PAS. Dia pernah jadi Timbalan Pengerusi UMNO Negeri, bukan?

    Apatah lagi dia bakal berdepan dengan Ahmad Bashah yang merupakan ‘kepala perang’ sebenar yang menjadi arkitek kemenangan BN di Kedah sebelum ini. Sudahlah Ahmad Bashah yang menangkan BN di Kedah, dia pula jadi MB? Tak tahu malu betul!

    Lagipun, jangan fikir dia belajar tinggi maka dia boleh ‘makan’ PAS dan UMNO di Kedah. Kalau betul dia bijak politik, takkanlah dia tersungkur jadi sejarah ‘undi hilang keyakinan’ majoriti Adun? Itupun tak tahu malu lagi?

    Jika benar pun mahu berpolitik, biarlah realistik. Jika terlalu kemaruk mahukan kuasa sekalipun, biarlah dengan cara yang sihat. Jangan didik anak bangsa dengan pemikiran keji menanam kebencian pada orang yang beri muka pada kamu dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak nak enjut pun sempat, kholesterol pun tinggi..bila bila masa boleh mati

      Delete
    2. Rakyat tidak akan melupakan disaat mereka mengikat perut, laki najib berfoya foya shopping seluruh dunia. Kami rakyat akan hukum kamu najib!!!!

      Delete
    3. Angin bertiup kencang mengatakan akan ada ribut besar di johor! Ya...johor akan jatuh ketangan ph! Syabas semua!!!!

      Delete
  26. Khairy: Sekali jadi diktator, selamanya Mahathir jadi diktator
    24 MAC: Pembangkang disifatkan sudah terperangkap dengan kelicikan lakonan bekas perdana menteri,Tun Dr Mahathir Mohamad yang kononnya sudah insaf, kata Ketua Pemuda BN, Khairy Jamaluddin

    “Sekali jadi diktator, selamanya akan jadi diktator.
    Sehingga ke hari ini, rakyat Malaysia masih terpaksa menanggung beban yang diciptanya,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat UMNO Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

    Tegas Khairy, beliau pernah menyenaraikan semua kesalahan dan kelemahan sepanjang pentadbiran Dr Mahathir, ketika membuat ucapan dasar Pemuda UMNO dalam perhimpunan agung parti itu.

    “Sebagai contoh, banyak perjanjian berat sebelah dimeterai ketika beliau menjadi perdana menteri, seperti penswastaan besar-besaran yang banyak menyebelahi syarikat swasta.

    “Serangan turut dibuat ke atas sistem kehakiman negara bila memecat ketua hakim dan masalah ini kemudiannya diperbetulkan ketika Tun Abdullah Badawi menjadi perdana menteri,” kata Ketua Pemuda UMNO itu.

    Sementara itu, Khairy berkata Karnival Kerjaya BN akan diadakan di Sabah pada 8 April depan mensasarkan generasi muda Sabah selain membersihkan dakwaan pembangkang kononnya Malaysia ketandusan peluang pekerjaan.

    “Kami nak rakyat Malaysia tahu negara ini masih ada peluang pekerjaan,” katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha2 ha2 khairy? Budak tingkat empat yg opportunist! Negoghi 50- 50..silap silap kita akan ada menteri besar baru dri pakatan!

      Delete
    2. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
  27. Khairy: Sekali jadi diktator, selamanya Mahathir jadi diktator
    24 MAC: Pembangkang disifatkan sudah terperangkap dengan kelicikan lakonan bekas perdana menteri,Tun Dr Mahathir Mohamad yang kononnya sudah insaf, kata Ketua Pemuda BN, Khairy Jamaluddin

    “Sekali jadi diktator, selamanya akan jadi diktator.

    Sehingga ke hari ini, rakyat Malaysia masih terpaksa menanggung beban yang diciptanya,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat UMNO Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

    Tegas Khairy, beliau pernah menyenaraikan semua kesalahan dan kelemahan sepanjang pentadbiran Dr Mahathir, ketika membuat ucapan dasar Pemuda UMNO dalam perhimpunan agung parti itu.

    “Sebagai contoh, banyak perjanjian berat sebelah dimeterai ketika beliau menjadi perdana menteri, seperti penswastaan besar-besaran yang banyak menyebelahi syarikat swasta.

    “Serangan turut dibuat ke atas sistem kehakiman negara bila memecat ketua hakim dan masalah ini kemudiannya diperbetulkan ketika Tun Abdullah Badawi menjadi perdana menteri,” kata Ketua Pemuda UMNO itu.

    Sementara itu, Khairy berkata Karnival Kerjaya BN akan diadakan di Sabah pada 8 April depan mensasarkan generasi muda Sabah selain membersihkan dakwaan pembangkang kononnya Malaysia ketandusan peluang pekerjaan.

    “Kami nak rakyat Malaysia tahu negara ini masih ada peluang pekerjaan,” katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEARAH SIFAR GST BERSAMA PAKATAN...YES..YES

      Delete
    2. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
  28. Penantian kita utk malaysia yg lebih bermaruah akan berakhir sedikit masa lagi! Walaupun pihak rejim klepto sedang berhempas pulas utk memastikan kemenangan mereka, percayalah, kebenaran akan mengatasi kebathilan dan doa rakyat yg dizalimi oleh sistem cukai yahudi akan termakbul!

    Buat generasi muda, undilah pakatan utk masa depan yg lebih cerah!

    ReplyDelete
  29. Bekas Setiausaha Kerja Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Kamarul Azman Habibur Rahman merupakan individu penting yang mempunyai pengalaman selama beberapa tahun bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad sewaktu bersama-sama mengasaskan parti tersebut.

    Jika Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof menggariskan sembilan kayu ukur kekurangan Dr. Mahathir, Kamarul Azman pula memberikan lima lagi sebab berdasarkan pengalamannya sepanjang bersama Pengerusi PPBM itu.

    Berikut merupakan rangkuman penilaian yang dibuat oleh Kamarul Azman:



    1) Daya ingatan: Tidak mampu

    Ulasan: Walau sehebat mana sekalipun individu itu, usia akan membataskan pergerakan fizikal dan juga mental termasuklah daya ingatan. Kamarul Azman berkata, sepanjang pengalamannya dalam parti itu, Dr. Mahathir kerap kali terlupa beberapa perkara termasuk nama pemimpin kanan walaupun kerap mengadakan perjumpaan.



    2) Kredibiliti: Tidak mampu

    Ulasan: Kredibiliti Dr. Mahathir selepas menjadi Perdana Menteri seharusnya dipertikaikan dengan pelbagai dakwaan dan fitnah yang dibuat. Menurut Kamarul Azman, Dr. Mahathir juga tidak dapat membezakan antara kebenaran tanpa mempunyai bukti kukuh atau fitnah. Malah Dr. Mahathir hanya mengharapkan masyarakat percaya apa yang diperkatakan olehnya. Contohnya dakwaan beliau bahawa negara akan menjadi muflis selepas hutang berada tahap membimbangkan, sedangkan hakikat sebaliknya.



    3) Emosi : Tidak mampu

    Ulasan : Menurut Kamarul Azman , Dr. Mahathir terlalu sensitif dan tidak boleh ditegur. Dalam beberapa mesyuarat sebelum ini segala idea atau pandangan yang diutarakan olehnya harus diterima pakai. Jika tidak mereka berkemungkinan berdepan tindakan. Sebab itu ramai pemimpin hanya berdiam diri. Selain itu beliau kelihatan sering bersedih dengan apa yang berlaku terhadap keluarganya sedangkan umum mengetahui kekayaan dimiliki oleh mereka.



    4) Fikiran bercelaru : Ya

    Ulasan: Dr.Mahathir sebelum ini diangkat antara orang kuat yang menentang DAP tetapi kini beliau bersekongkol dengan pemimpin kanan parti itu. Beliau turut membuat pusingan ‘U’. Ini boleh dilihat menerusi pelbagai video yang kini tular. Tambah Kamarul Azman, Dr. Mahathir juga disifatkan sebagai seorang yang tidak tetap pendirian dan tidak mempunyai prinsip.



    5) Usia; Tidak mampu

    Ulasan: Selain pertambahan angka pada umurnya, Dr. Mahathir juga dilihat tidak mampu untuk bersaing dengan golongan yang lebih muda. Tambah Khairul Azman, beliau sebaliknya perlu menerima hakikat bahawa ada golongan muda yang lebih bijak daripadanya dalam keadaan zaman teknologi ini dengan segala maklumat diperoleh menerusi hujung jari. UO

    ReplyDelete
  30. Ditv3/4,1,9,utusan,bh,najib orng pertama buat berita palsu,dia kata siasatan pac dia tak curi duit 1MDB.Padahal dlm siasatan pac tak cakap apa2pun tentang dia.siasatan pac dI 'OSAkan',sekarangni iklan 2 'berita palsu musuh negara,diiklan distesyen2 minyak,petronas!

    diharap pakar2 undang2 dakwa najib,dlm fake news/musuh negara! vedio jelas najib di seluruh rangkaian tv dedak.

    ReplyDelete
  31. Sebuah badan pemerhati antarabangsa dikenali dengan nama Progressive Alliance (PA) yang mengkritik Malaysia sebagai negara “ketidaksamaan sosial, politik dan ekonomi” didalangi oleh DAP dan parti dari Israel.

    Perkara ini didedahkan oleh Ahli Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Dr Norvandri Hassan Basri yang menyemak keanggotaan Ahli Lembaga Progressive Alliance disertai oleh Hilik Bar dari Parti Buruh Israel dan Lim Guan Eng dari Parti Bertindak Rakyat (DAP) mewakili Malaysia.

    Kata Dr Norvandri, kewujudan pemerhati asing merupakan lumrah menjelang pilihan raya.

    Namun menjadi tanda tanya apabila pertubuhan tersebut mempunyai kaitan langsung dengan parti politik yang bertanding pada pilihan raya negara tersebut.

    “Salah satu daripada parti politik yang terlibat dengan PA adalah parti DAP.

    “Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng merupakan salah seorang ahli lembaga Progressive Alliance!”.

    Jelasnya, ini menunjukkan bahawa PA sebuah pertubuhan tidak bebas dan berat sebelah selain bermotifkan mencari kesalahan kerajaan pemerintah semata-mata.

    “PA berkemungkinan besar hanya mendapat input serong dan salah daripada parti DAP, parti chauvinis rasis yang banyak merosakkan ketenteraman kaum serta sabotaj ekonomi Malaysia di luar negara.

    “Turut mengejutkan ialah agenda yang diperjuangkan oleh PA. PA memperjuangkan ‘hak’ Lesbian Gay Bisexual dan Transgender (LGBT) dan mereka menganggap bahawa kerajaan Malaysia tidak demokratik kerana menidakkan golongan LGBT ini. Kerana itu juga PA beria-ia mempertahankan Anwar Ibrahim yang bersalah meliwat Shamsul Bukhari,” kata Dr Norvandri dipetik blognya.

    Tambahnya, bukti ini sudah mencukupi bagi menggesa Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan kerajaan Malaysia tidak melayan sebarang permintaan PA untuk mencampuri urusan didalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

    Jelasnya, pemerhati asing lain turut hadir memantau perjalanan PRU sepertimana PRU sebelum ini maka tiada alasan kononnya berlakunya kecurangan ketika pilihan raya negara.

    “Jika PRU tidak bersih, Pakatan pembangkang tidak mungkin akan menang negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. Azmin Ali tidak mungkin menjadi Menteri Besar Selangor dan Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang,” tegasnya.

    Mengingatkan kepada keadaan huru-hara semasa pilihan raya, Dr Norvandri berkata ianya berpunca daripada pembangkang sendiri menuduh kononnya terdapat 40,000 pengundi daripada Bangladesh disamping ‘blackout’ ketika proses pengiraan undi.

    “Kita juga tidak akan lupa dengan kes Nurul Izzah telah mengaku bersalah mengeluarkan kenyataan fitnah jijik dan palsu terhadap Raja Nong Chik, sehari sebelum PRU 13.

    “Menjelang PRU14 ini, kita tidak akan terkejut jika Pakatan Harapan sudah merancang serta akan menabur fitnah kotor seperti yang mereka lakukan sebelum ini. Perkara ini begitu mudah dihidu kerana ada pihak dalaman PH yang pasti akan membocorkan rancangan tersebut,” ujarnya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
  32. Bukanlah sesuatu perkara yang baharu atau luar biasa apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad membuat pusingan U dalam setiap tindakan dan hujahnya hari ini.

    Malah, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu tidak segan silu untuk menafikan apa-apa sahaja yang pernah beliau lakukan ketika mengepalai kepemimpinan negara ini dahulu.

    Buktinya, lambakan video ucapan calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu di YouTube mengenai pelbagai isu, misalnya ketegasannya dalam membidas media antarabangsa, yang kini bercanggah dengan perbuatannya hari ini.

    Menurut Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek, Dr. Mahathir sebenarnya sedang memperkotak-katikkan peranan media baharu dan antarabangsa bagi melunaskan cita-cita politiknya.

    “Sekiranya beliau berjaya melunaskan cita-citanya itu, agensi media baharu yang ketika ini banyak bekerjasama dengan Dr. Mahathir perlu bersedia untuk disekat.

    “Saya juga yakin dan percaya Dr. Mahathir akan mengetatkan peraturan terhadap media seperti yang pernah dilakukan dahulu kerana beliau memang tidak menyukai mana-mana pihak yang cuba mengkritiknya,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia semalam.

    Abdul Halim berkata, media antarabangsa yang bertapak di Malaysia pula perlu bersedia untuk menerima lebih banyak halangan atau kemungkinan larangan meneruskan operasi di sini.

    “Ia bukan satu perkara yang mustahil kerana sepanjang 22 tahun beliau memimpin negara ini dahulu, beliau sering menyatakan media barat mempunyai niat jahat dan berat sebelah dalam melaporkan mengenai Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
  33. Bagi Tun Dr. Mahathir Mohamad, usianya yang hampir menjangkau 93 tahun itu masih belum cukup tua untuk mengatakan beliau tidak layak mengetuai kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Malah calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP itu turut memperkukuhkan hujahnya dengan menunjukkan kebolehannya memandu kereta dan menunggang kuda di media sosial walaupun kurang tujuh tahun lagi berusia seabad.

    Walau bagaimanapun kenyataan 93 tahun belum tua dilihat timbul bila kena batang hidung sendiri sedangkan dahulu, usia lewat 60-an dikatakannya sudah tidak layak menjadi Perdana Menteri. Berikut intipati kenyataannya terhadap seteru politiknya dan diri beliau sendiri sebelum ini.

    1. Datuk Seri Anwar Ibrahim

    “Saya rasa dia (Anwar) sudah terlalu tua,” Kata Dr. Mahathir kepada The Australian dalam satu wawancara yang disiarkan pada 11 April 2016. Anwar ketika itu berusia 68 tahun

    2. Lim Kit Siang

    “Kit Siang dari 1964 ketika jadi Setiausaha Politik Devan Nair sehingga sekarang masih memimpin DAP, tetapi pada masa sama dia bercakap tentang perubahan. Yang patut berubah dia lah, dia patut berhenti. Perubahan pertama dirinya sendiri, saya dah ubah, dah berhenti dah,” Kata Dr. Mahathir pada majlis di Shah Alam April 2013











    3) Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat

    “Saya ingat dia dah nyanyuk. Saya ni umur 87, dah tua dah, kalau tengok ni nampak tua, berapa kali jatuh tadi. Ini dah umur 82, nak berdiri pun dah tak boleh, masih nak bertanding lagi, sampai bila-bila, apa jenis manusia ini.” Kata Dr. Mahathir ketika berucap pada April 2013

    4) Diri beliau sendiri

    “Apabila saya berumur 70-an, saya buat pengumuman bahawa saya tidak lagi boleh jadi Perdana Menteri pada usia 80, jadi saya nyatakan bahawa saya akan letak jawatan dan saya lakukannya sebelum saya berumur 80 tahun,” Kata Dr. Mahathir kepada The Australian, April 2016

    https://www.theaustralian.com.au/news/world/anwar-did-not-have-the-moral-fibre-to-be-pm-says-mahathir-mohamad/news-story/8e418727190d919d3bbf3786eede0a30

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello geng dildo! He2 he2 he2

      Delete
    2. GN stands for Geng Najib aka Geng Neraka. Sbb bersama2 Geng Si boRosmah Puaka, melahap duit rakyat dan duit negara. Klu masih tak taubat tapi terus tahu buat ... jaga2 lah ..kamu setan ni semua jadi tetamu di neraka

      Delete
  34. Permohonan baru kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS) tanpa PPBM adalah yang terbaik jika Pakatan Harapan (PH) mahu bertanding dibawah satu logo pada pilihan raya akan datang.



    Penganalisis politik, Azmi Hassan berkata PKR, DAP dan Amanah harus akur PPBM tidak akan mampu memenuhi tuntutan RoS sekali gus berdepan risiko untuk dibubarkan.



    Malah katanya, selagi PPBM disiasat RoS, badan itu tidak boleh memproses permohonan PH untuk mendaftar di bawah satu logo.



    “Saya melihat permohonan baru adalah jalan terbaik buat PH sekiranya mereka mahu bertanding dalam PRU ke-14.



    “Permohonan baru yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAN (Amanah) tanpa PBBM kerana yang bermasalah ialah PBBM.



    “Saya melihat kalau permohonan baru diutarakan tanpa PBBM, RoS tidak mempunyai sebab untuk tidak meluluskan PH sebagai satu konsortium seperti BN,” katanya ketika dihubungi sebuah portal.



    RoS sebelum ini mengarahkan PPBM menjawab serta menyerahkan minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta perihal penyata kewangan parti bagi membantu siasatan badan itu.



    Sekiranya PPBM gagal menyerahkan semua yang diminta RoS boleh mengeluarkan satu perintah pembubaran ke atas parti tajaan Tun Dr Mahathir Mohamad itu.



    Terdahulu, RoS menerima 430 aduan daripada ahli dan bekas pemimpin PPBM yang mengesyaki parti itu melanggar perlembagaan parti.



    Minggu lalu, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin mengaku parti itu tidak dapat memenuhi dua daripada sembilan perkara dituntut RoS.



    Dua tuntutan itu adalah berkaitan perjalanan mesyuarat bahagian dan cawangan parti itu.



    Sehubungan itu, Azmi berkata ‘sudah terang lagi bersuluh’, PH sudah boleh bersedia untuk membuat permohonan baru tanpa perlu menunggu PPBM, bagi membolehkan gagasan itu berdaftar di bawah satu logo.



    “Masalah PBBM sendiri yang belum dapat disahkan, jika mengikut perlembagaan parti, Mesyurat Agong Tahunan (AGM) yang dilakukan pada tahun lepas tidak dapat disahkan kerana ahli yang hadir tidak dapat dapat disahkan keahlian mereka melalui mesyuarat cawangan dan bahagian.



    “Jadi itu yang diminta RoS, walaupun PBBM menyatakan mereka akan berikan apa yang mereka ada, namun tangan RoS terikat kerana mereka perlu melihat perlembagaan PBBM dan apa yang dipenuhi,” ujarnya.

    ReplyDelete
  35. 1. Selepas wacana semalam ramai penyokong PH bersorak kegembiraan kononya Dr Kamarul Yusoff terdiam, terkucil,terkedu dan ketakutan dalam wacana semalam. Ramai juga yang komen fizikal dan serangan peribadi terhadap Dr Kamarul.

    2. Sebaliknya pandangan saya, Dr Kamarul berjaya dengan tenang meneruskan wacana yang sememangnya dibarisi panel dan moderator Pro-Tun. Lihat sahajalah cara wacana itu dijalankan. Very much choreographed untuk menaikkan imej Tun M.

    3. Kalau kita tonton rakaman wacana tersebut, Dr Kamarul mengemukakan 10 kayu ukur dalam wacana tersebut. Antaranya Aspek Legal,fizikal, genetikal, mental, psikologikal, moral, philosophical dan demographical. Fakta bukan? Sememangnya kita mengetahui Dr Kamarul seorang yang kurang petah bercakap, namun dari sudut hujah beliau yang penuh dengan fakta, merupakan sesuatu yang gagal disanggah.

    4. Tun M dalam majlis tersebut,turut diberikan peluang untuk menjawab hujah Dr Kamarul, namunTun M hanya bercakap sekitar bagaimana beliau sihat (walaupun dah 2 kali bypass), aktif membaca,memikir dan menyelesaikan masalah, tidak over eat, bagaimana dia boleh pakai seluar lama dia dan sebagainya. Pada saya ini hujah tidak berkait dan tiada fakta. Malah segala hujah Dr Kamarul tidak dijawab.



    5. Malah penyokong Tun M juga memuji kononnya beliau tenang menghadapi pengkritiknya. Pada hakikatnya, Tun M tidaklah setenang yang digembar gemburkan. Dalam Program Dialog Anak Muda : Deklarasi Rakyat, Realiti atau fantas? pada 2 April 2016, Tun M melarikan diri dari menjawab soalan CheguBard mengenai skandal Bank negara 1992 ketika TS Jaafar menjadi Gabenor sebanyak RM30billion, Skandal MAS RM580 juta, Skandal Perwaja RM10b, Skandal Bank Bumi RM10b, Skandal Maminco RM1.6b dan juga laporan Far Eastern Eeconomic Review yang menyebut jumlah RM1.6juta digunakan Mahathir untuk balilout syarikat kapal anaknya Konsoritum Perkapalan Berhad. Sila lihat link dibawah :

    https://chegubard.blogspot.my/2016/04/drm-balik-awal-elak-menjawab.html?m=1

    6. Oleh yang demikian, pada saya Tun M berani hadir oleh kerana panel dan moderator yang Pro-Tun. Malah Tun-M juga tidak berani menyatakan kehadirannya lebih awal. Apatah lagi ruang bertanya dari hadirin hanya dibuka kepada 2 orang. Apakah Tun M berani berhadapan dengan anak muda di forum yang bebas dan terbuka? Ada jaminan Tun akan menjawab semua persoalan hadirin? Maka pada saya Dr Kamarul Yusoff lebih cool, Tun Mahathir not cool dan Sinar Harian super not cool.

    ReplyDelete
  36. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) hari ini memaklumkan pendaftaran Pakatan Harapan (PH), masih tidak dapat diproses.



    Ketua Pengarah RoS Surayati Ibrahim berkata, ia berikutan salah satu rakan komponennya iaitu PPBM, masih belum menjawab dan menyerahkan semua maklumat dan dokumen yang diminta mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1966.



    “Dengan ini Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) mengesahkan bahawa pendaftaran Pakatan Harapan (PH) buat masa ini masih tidak dapat diproses,” katanya dalam kenyataan, semalam.



    Pada 9 Mac lepas, RoS dilaporkan mengeluarkan satu notis mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1996 kepada PPBM yang mengkehendaki parti itu menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen kepada jabatan berkenaan.



    Notis 14 (2) adalah suatu notis merujuk kepada perkara yang diarahkan oleh RoS untuk mengemukakan minit-minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta perihal penyata kewangan parti.



    PH menghantar permohonan pendaftaran pada Julai tahun lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uuwapppp! Huh boringnya tulisan ni! Geng dildo pulak!!!!!

      Delete
  37. 1. BERA – Isu gangguan bekalan air di sekitar tanah rancangan Felda Purun dan Mayam sudah lama selesai, Bagaimanapun, isu itu tular di media sosial beberapa hari lalu sehingga menimbulkan kemarahan penduduk. Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Felda Purun, Zulkifli Mohd Sharif mendakwa, perkara itu sengaja dibangkitkan pihak tertentu yang disifatkan sebagai taktik kotor politik menjelang PRU14.

    2. Menurutnya, sehingga kini, penduduk jarang mengalami gangguan bekalan air kecuali jika ada kerja-kerja baik pulih paip pecah di kawasan terbabit. “Itu cerita lama, tapi ada orang sengaja guna untuk viral (tular) semula isu ini. Kalau nak mandi, datanglah ke Purun, saya boleh sediakan air.

    3. Beliau menasihatkan individu tidak bertanggungjawab itu menghentikan cara politik kotor yang boleh menimbulkan kebencian rakyat. “Tiada isu besar pun sekarang. Janganlah main politik kotor bila nak piliharaya ni,” katanya kepada Sinar Harian.

    4. Rakaman mengenai isu air yang disiarkan di televisyen tempatan sekitar tahun 2010 menjadi tural dan dikatakan sebagai modal untuk membandingkan isu gangguan bekalan air di negeri Selangor. Akibat situasi itu, katanya ramai netizen di Facebook menyalahkan kerajaan yang gagal mengatasi masalah itu, sebagaimana yang berlaku di Selangor yang dipimpin parti pembangkang.

    5. Zulkifli berkata, bagi mengelak salah faham pelayar Facebook, dia mewakili JKKK turut menyiarkan rakaman bagi menerangkan situasi sebenar berkaitan isu tersebut. “Tidak dinafikan, pada tahun itu (2010), kawasan ini selalu tiada air sebab paip kerap pecah kerana semua paip yang ada merupakan paip yang lama, yang dipasang sekitar tahun 1970-an. “Jadi, ekoran itu, kerajaan telah memperuntukan lebih RM50 juta untuk membaikpulih semua paip lama yang membabitkan lebih 10 tanah rancangan yang ada di sini,” katanya.

    6. Sementara itu, Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Wilayah Mempaga, Azril Ramli memberitahu, tidak sepatutnya isu yang sudah selesai dibangkitkan semula kerana ini bukan sahaja akan menimbulkan kemarahan orang ramai, malah mengelirukan orang lain terutamanya mereka yang tidak menetap di kedua-dua tanah rancangan ini. “Isu lapuk ni… sengaja dibangkitkan semula. Eloklah hentikan segala fitnah. Lepas projek baikpulih dan naiktaraf sistem paip, jarang-jarang berlaku gangguan air. Saya harap, semua faham bahawa isu ini adalah isu lama, dan tidak wajar secara berterusan menyalahkan kerajaan,” katanya.

    Kongsi berita ini:

    ReplyDelete
  38. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) atau digelar ramai dengan panggilan Parti Bunga tidak akan bertahan lama. Kemungkinan pada 30 Mac ini hayat Parti Bunga ini sudah berada di penghujung jika ia masih gagal mengikut peruntukan undang-undang pertubuhan.

    Parti pimpinan Dr Mahathir Mohamad itu berdepan dengan pembatalan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) kerana masih gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki jabatan itu dalam masa 30 hari, berkuatkuasa 28 Februari lalu.

    Meskipun keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan adalah tujuh hari bagi memberikan maklum balas, jabatan itu masih bertimbang rasa dengan memberikan masa yang lebih panjang, iaitu 30 hari.

    Malangnya, notis-notis yang dipohon oleh RoS itu masih belum diserahkan oleh pemimpin Parti Bunga. Dengan tempoh hanya seminggu sahaja lagi, maka kelihatan sudah hampir pasti Parti Bunga akan dibatalkan pendaftarannya.

    Jika pendaftaran Parti Bunga dibatalkan, siapa yang akan untung? Sudah pasti ada yang akan bersimpati kepada parti berkenaan dan menganggap kerajaan kononnya ada agenda tersembunyi, walhal kesalahan sebenar terletak kepada pemimpin parti itu sendiri.

    Sedangkan pemimpin tertingginya iaitu Mahathir, pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun manakala Muhyiddin Yassin pula pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri, jadi mustahil kalau mereka tidak tahu tentang peraturan yang ditetapkan ROS ini.

    Disebabkan enggan ikut arahan maka mereka menuding jari kepada kerajaan. Apapun bagi Mahathir, beliau tidak kelihatan risau jika pendaftaran Parti Bunga dibatalkan kerana pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu pernah menyatakan beliau sedia mempertimbangkan untuk bertanding atas tiket DAP pada pilihan raya umum (PRU) akan datang ini.

    Bukan kerana beliau mahu bersara dari politik, tetapi kerana sudah bersiap sedia untuk ‘menyalin kulitnya’ menjadi sebahagian dari darah daging DAP.

    Perkara ini tidak mustahil berlaku. Niat Mahathir membuat ‘come back’ ke arena politik bukanlah untuk memperjuangkan nasib rakyat. Beliau sekadar mahu melihat anak kesayangannya Mukhriz Mahathir berjaya memanjat kuasa di Putrajaya dengan jalan mudah dan pantas.

    Jika Mukhriz berjaya di Putrajaya, adakah harapannya untuk membawa pulang trilion ringgit Malaysia seperti yang didakwa di internet sebelum ini, akan tercapai?. Dakwaan berkenaan bukan satu rahsia lagi. Taip sahaja perkataan `harta Mahathir’ dalam internet, bersepah isu berkenaan diperkatakan.

    Hanya menunggu Mahathir menjawab sahaja persoalan mengenai kekayaan anak-anaknya itu.

    Apabila Mahathir bertanding menggunakan logo DAP, maka lenyaplah sudah segala perjuangan dan doktrinisasi Mahathir selama berpuluh tahun dalam UMNO dulu.

    Hilanglah semua kata-kata kecaman beliau terhadap DAP, iaitu satu parti yang dikatakannya sebagai rasis. Hilang sudah dakwaaannya bahawa DAP mahu membina negara sekular di Malaysia.

    DAP selepas ini di mata Mahathir adalah sebuah parti paling mulia. Yang pasti, Melayu telah ditipu oleh Mahathir. Beliau hipokrit kerana sanggup bekerjasama dengan DAP.

    ReplyDelete
  39. Pemimpin DAP, Lim Kit Siang enggan menjawab kenyataan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad yang bersedia bertanding Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) menggunakan logo DAP.



    Sebaliknya, beliau menyatakan perkara itu boleh dijawab Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.



    “Jangan tanya saya…soal itu boleh ajukan kepada Guan Eng. Soal berkaitan parti, beliau (Guan Eng) boleh menjawab kerana dia yang bertanggungjawab,” katanya pada sidang media di bangunan Parlimen, semalam.



    Lim berkata demikian ketika diminta menjawab berhubung kenyataan Dr Mahathir pada minggu lepas yang menyatakan kesediaan untuk bertanding pada PRU-14 menggunakan lambang DAP.



    Pengerusi PPBM itu membuat kenyataan berkenaan, susulan kemelut yang melanda partinya yang berkemungkinan dibatalkan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).



    BERNAMA

    ReplyDelete
  40. Pakatan Harapan tidak berminat untuk mendengar penjelasan terhadap semua isu-isu yang dibangkang serta fitnah yang dilemparkan sebaliknya hanya menumpukan untuk mewujudkan imej yang buruk terhadap kerajaan.

    Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker berkata, pakatan pembangkang itu sebaliknya akan mengambil langkah untuk ‘memekakkan telinga’ apabila jawapan yang jelas dan tuntas diberikan oleh kerajaan.

    “Walau macam mana kita bagi jawapan, mereka tidak berminat untuk dengar dan terus memainkan sentimen mengatakan kerajaan pencuri dan sebagainya kerana mereka tahu emosi rakyat mudah tersentuh dengan perkara ini.

    “Mereka kononnya mahu menyelesaikan isu tersebut menggunakan slogan ‘untuk rakyat’ tetapi sebaliknya mereka bukan mahu memperjuangkan nasib rakyat tetapi hanya ingin mewujudkan kebencian dalam hati rakyat,” katanya dalam sesi Sembang Online di laman Facebook Utusan Online malam tadi.

    Tambah Lian Ker, Pakatan Harapan yang kononnya memperjuangkan demokrasi merupakan pakatan yang mempunyai parti komponen yang paling tidak demokrasi di Malaysia.

    “Dalam BN, pendekatan kita lebih tersusun, lebih halus, mengikut disiplin-disiplin yang sepatutnya dan kita mengikut demokrasi sepenuhnya.

    “Tetapi cuba lihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Ketua Umum tanpa dipilih, Lim Kit Siang menjadi Ketua DAP tanpa dipilih, dan Tun Dr. Mahathir Mohamad juga jadi Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) melalui ‘pintu belakang’. Inikah parti yang memperjuangkan demokrasi?” katanya. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENDIDIKAN PERCUMA....BAYANGKAN MALAYSIA TANPA GST DAN HARGA IKAN KEMBALI DIBAWAH PARAS RM 10 SEKILO....PAKATAN MEMBAWA HAEAPAN KEPADA RAKYAT MALAYSIA

      Delete
  41. Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri tiada sejarah berdebat dengan sesiapa pun walau pun di cabar oleh orang seperti Anwar Ibrahim dan pemimpin PAS.

    Jika boleh Tun M akan cari jalan mengelak.

    Ketika Tun M di ajak bedebat bersama Nazri Aziz, portal TV14 dari awal lagi sudah menyatakan ia tidak akan terjadi.

    TV14 amat mengenali kerja belakang tabir orang Tun M dan network mereka dalam kerajaan dan Polis.

    Mereka akan membuat sesuatu untuk membatalkan dan kemudian akan menuduh Nazri atau UMNO takut.

    Kali ini Mahathir mencabar Datuk Seri Najib Razak untuk berdebat pula.

    Konon konon sudah berapa kali di ajak tetapi Najib dituduh penakut.

    Sedangkan Tun M amat mengetahui bahawa Najib meluat melihat wajahnya.

    Maka cabaran pun di lakukan dengan mengetahui Najib tidak akan melayannya.

    Kenapa Mahathir tiba tiba giat menarik perhatian sejak kebelakangan ini?

    Ketika memgumumkan Manifesto Pakatan Harapan pun ramai sudah menyedari ada sesuatu yang tidak kena pada Tun M.

    Ini kerana dia seolah olah mengenepikan Manifesto PH sebaliknya ‘berzikir’ nama Najib.

    Ada yang anggar lebih 40 kali Tun M ‘berzikir’ nama Najib.

    Ia begitulah terdesaknya Mahathir.

    Ketika namanya merudum dan kebolehannya di persoal, dia membawa kereta dalam hujan untuk membuktikan dia masih kuat dan gagah.

    Ada orang memuji akan hal ini.

    Namun, kami cuma hendak cakap mudah sahaja, jika wang kami dan harta kami tersekat dalam jumlah berbillion, kaki kudung pun kami akan merangkak juga.

    Kenapa Mahathir begitu terdesak mahu cari perhatian?

    Sebelum ajak Najib berdebat, Mahathir telah berpakat dengan pentaksubnya mengenakan seorang ahli akademik dalam Forum Wancana Sinar Harian.

    Dia telah membuat stunt bahawa dia tidak takut untuk hadir majlis yang membicarakan tentang usia tuanya.

    Kelihatan hebat dan gah seorang berumur 93 tahun tidak takut untuk hadir dengan di iringi anggota UTK kerajaan ‘kleptokrasi’.

    Sebenarnya cabaran ulangan ini tidak lain untuk mencuri tumpuan.

    Ia dwi fungsi, selain mahu menunjuk dirinya berani dan tidak ada salah jika mahu berdebat tentang apa apa subjek, ia sebenarnya mahu menutup bualan ramai rakyat Malaysia berkenaan penyelewengan dan pembohongan Pakatan Harapan kepada rakyat.

    Hanya ada dua sahaja kerajaan PH dan keduanya terbabit dengan skandal tahap mega.

    Penang dengan skandal terowong dan songlap RM300 juta wang rakyat dan Selangor pula dengan skandal tanah Ijok dan tertangkapnya beberapa individu rasuah berkaitan Azmin.

    Selain itu anak Mahathir sendiri iaitu Mukhriz di dapati berbohong dalam isu Cambridge Analytica.

    Mukhriz tidak menyahut cabaran Azrin Zizal yang sanggup berhadapan dengannya untuk membuktikan Mukhriz telah berbohong dan Azrin telah berkata benar.

    Lim Guan Eng juga bakal ke mahkamah pada esok 26.3.2018 menghadapi tuduhan rasuah banglo.

    Maka inilah parah dalam PH, ada dua kerajaan negeri dan keduanya terpalit skandal tahap mega.

    Baru memerintah negeri sudah menipu wang dan tanah rakyat.

    Dengan pilihanraya hanya beberapa minggu lagi, skandal dan pembohongan pula yang menjadi tumpuan rakyat, maka inilah yang menyebabkan Mahathir seperti orang gila mahu menarik tumpuan ke arahnya dan bukan kepada penyelewengan PH.

    PH tidak boleh berhadapan dengan rakyat dalam keadaan kainnya terkoyak setelah mengejek kain BN koyak.

    PRU14 bukan PRU biasa kepada Mahathir, ini adalah “last shot” kepada cubaan menyelamatkan harta dan dana serta kroni dahaga setelah 8 tahun Najib menyekat, dan hanya kuasa di tangan atau pada PM proksi sahaja boleh menyelamatkannya.

    Kejayaan Mahathir adalah membuat rakyat menumpukan perhatian kepada Najib, jadi rakyat terleka bahawa Mahathir marah Najib kerana hal peribadi dan bukan kerana negara.

    Saksikan sahaja sandiwara Tun M dan PH.

    Tun M akan di gelar sebagai pembela rasuah PH dan rakyat yang menyokong dalam keadaan hipokrit mendiam diri pada rasuah dan skandal PH namun bersungguh pada isu 1MDB rekaan Mahathir. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa saja si Kejora Musibat meracau, merepek, meraban nih.....??

      Najib sendiri mengaku ketokohan & kehebatan Tun Mahathir, ini buktinya tersiar meluas di media utama sedikit masa dulu.....

      KUALA LUMPUR (Dec 21, 2011): Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has paid tribute to former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for his immense contribution to the country and his leadership skills, especially during the 1997 Asian economic crisis that almost brought the country to its knees.

      Speaking at a gala dinner in honour of Mahathir at the Putra World Trade Centre last night, Najib said the country would not be where it is today if not for the vision and leadership of Mahathir.

      He also said that Mahathir played an important role in saving the country during the 1997 Asian economic crisis by imposing capital controls that ultimately saw Malaysia recovering from the crisis faster that its Asian neighbours.

      "We have to thank Tun for his contribution to this nation … and his leadership," Najib said.

      "Tun saved the country and the economy. He did not surrender the country to the controls of the International Monetary Fund (IMF) under any circumstance," said Najib.

      The premier also squashed recent allegations by the Opposition that Mahathir had sought help from the World Bank.

      "Any such claims that he had written a letter (asking for aid) is utter nonsense," Najib said.

      Najib's speech was seen as a response to allegations made by Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim that the former prime minister had requested for loans from the World Bank.

      Mahathir, in his blog, had said that Malaysia has received aid from World Bank since 1958, but he did not personally write any letter or requested for funds.

      Mahathir has also said he was prepared to swear on the Quran that he never asked the World Bank for loans personally.
      -----------------------------------------

      Dah lah bodoh, sombong pulak tuu.
      Dah lah sesat, murtad pulak tuu.
      Apa nak jadi dgn budak sewel nih.....??

      Delete
    2. Budak sewel tersangkut dildo ....ha2 ha2 ha2

      Delete
  42. KEHADIRAN secara mengejut ke Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM pada petang 22 Mac 2018 membuatkan sinar gemerlapan nama Dr Mahathir Mohamad kembali semula selepas beberapa minggu merudum jatuh.

    Walaupun pada awalnya, Pengerusi Pakatan Harapan itu dijemput oleh Sinar Harian untuk turut serta ke program berkenaan, namun difahamkan bahawa dia tidak memberi sebarang jawapan – sama ada hadir atau tidak.

    Hanya pada suatu ketika apabila wacana sudah rancak bersiaran, maka kita dikejutkan dengan kehadiran Dr Mahathir secara tiba-tiba dengan diiringgi oleh isterinya, Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

    Ramai yang menganalisis fenomena yang terjadi itu. Hasilnya mendapati ada seolah-olah perancangan awal yang digerakkan oleh pihak penganjur (Sinar Harian) dengan pihak Dr Mahathir sendiri – dengan tujuan untuk menampakkan bahawa calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu seorang yang berani dan tidak gentar hadir ke sebuah program yang sedang ‘mengutuknya’.

    Walhal, jika kita amati kembali senarai panelis dan moderator wacana berkenaan, hanya Dr Kamarul Zaman Yusof sahaja dilihat sebagai penyelidik yang acapkali menyerang pembangkang di Malaysia.

    Dua lagi panel adalah mereka yang tidak begitu mengambil cakna dalam hal ehwal politik tanah air. Mereka sekadar menganalisa mengikut bidang masing-masing dengan terlebih awal lagi ‘dihasut’ melalui gambaran soalan yang berat sebelah.

    Manakala moderator pula sudah kita sedia maklum merupakan seorang totok dan peminat setia Dr Mahathir Mohamad iaitu saudara Nazri Kahar.



    Ramai tidak tahu, moderator telah memberi soalan sejam sebelum wacana dimulakan, dengan konteks yang agak berat sebelah iaitu meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi. Siapa lagi tokoh muda yang Sinar Harian cuba untuk maksudkan itu, jika tidak calon Perdana Menteri Barisan Nasional iaitu Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak? Keji betul mainan mereka!

    Sebenarnya, dari analisa ramai pihak terhadap ‘insiden’ ini, mereka mendapati ia sengaja dicipta untuk menonjolkan kembali imej calon Perdana Menteri Pakatan Harapan berkenaan. Imejnya telah suram sebenarnya!

    Dengan bahasa mudahnya, Dr Mahathir mahu netizen di Malaysia kembali memuji dan menyanjung tinggi keperibadiannya tatkala imej itu semakin pudar pada diri si tua tersebut.

    Inilah kepakaran yang dimiliki oleh Dr Mahathir dengan dibantu oleh beberapa pihak yang lebih mesra kepada dirinya seperti pihak Sinar Harian dan moderator sendiri.

    Jika benar Dr Mahathir seorang yang berani dan tidak takut kepada sebarang tentangan, kenapa dia masih kecut telur untuk hadir ke program-program penerangan isu 1MDB oleh Arul Kanda mahupun oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA)? Kenapa Dr Mahathir masih ‘tiada telur’ untuk turut hadir ke program-program TN50? Atau mana-mana program penerangan isu semasa lain?

    Kalau nak tunjuk berani dan nak minta simpati pujian ramai, jangan memilih hanya di gelanggang sendiri. Buktikan hadir ke gelanggang yang lain sama wahai lelaki berusia 93 tahun. – TV14



    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    2. Ketika di forum Wacana siar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum kemunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' bak orang tertangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin Geng Najib pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. GN hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you GN, Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      ps:
      Tak malu ker asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?
      Mana kredibiliti kamu untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  43. SAYA TERKUCIL DI DEPAN TUN DR MAHATHIR?

    Sejak awal lagi saya sudah sedar bahawa Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM, adalah bertujuan untuk mempromosikan Tun Dr Mahathir.

    Ini kelihatan di dalam jemputan awal pihak penganjur kepada saya yang menyebut bahawa kupasan topik berkenaan adalah bertujuan supaya “kita nampak jelas kekuatan Tun M”.

    Saya mengandaikan bahawa kedua-dua rakan panelis saya, iaitu pakar psikologi, Prof Datuk Dr Mat Saat Baki, dan pakar fitness, Kevin Zahari, akan ditugaskan untuk memberikan testimoni mereka mengenai kemampuan mental dan fizikal Tun Dr Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

    Saya juga sangat tahu bahawa moderator, Nazri Kahar, adalah seorang penyanjung Tun Dr Mahathir dan pengkritik Datuk Seri Najib, dan ini terbukti dari soalan yang diberikan sejam sebelum wacana bermula yang meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi.

    Malah, beberapa rakan rapat saya yang menyebut mengenai betapa Sinar Harian semakin lama kelihatan semakin kuat menyokong Pakatan Harapan meminta saya tidak menyertai wacana ini kerana bimbang ia merupakan satu perangkap untuk mengenakan diri saya.

    Pada peringkat awalnya, saya dimaklumkan oleh pihak penganjur bahawa mereka turut menjemput Tun Dr Mahathir untuk turut hadir bagi bercakap mengenai isu yang melibatkan diri beliau ini tetapi beliau dikatakan tidak menjawab jemputan menyebabkan saya mengandaikan beliau tidak akan hadir.

    Walaupun menyedari kemungkinan wacana ini akan menjadi berat sebelah, saya bagaimanapun memilih untuk hadir bagi membolehkan saya mengemukakan beberapa fakta alternatif mengenai kemampuan Tun Dr Mahathir ini.

    Untuk tujuan itu, saya telah menyenaraikan 10 kayu ukur bagi menilai kemampuan Tun Dr Mahathir ini, iaitu membabitkan aspek legal, physical, genetical, mental, psychological, moral, demographical, intellectual, philosophical dan spiritual.

    Bila saya diberi ruang bercakap, saya pun terus mengemukakan penilaian saya ke atas kayu ukur tersebut, di mana pada kali pertama saya sempat mengemukakan enam kayu ukur sebelum dihentikan oleh moderator (yang menyebut mengenai kelebihan tokoh tua berbanding tokoh muda yang korupsi).

    Dari sudut legal, saya menyebut Tun Dr Mahathir mampu kerana, berbanding di Iran yang menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

    Dari sudut physical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai beliau telah dua kali menjalani pembedahan pintasan jantung pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007; beliau telah tiga kali gagal hadir berceramah dalam tempoh empat bulan terakhir, iaitu di Ipoh pada 3 Disember 2017, di Bentong pada 10 Februari 2018 dan di Pulau Pinang pada 11 Mac 2018; dan beliau telah mengalami batuk teruk ketika berceramah di Tanjung Malim pada 16 Mac 2018.

    Dari sudut genetical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun; dan mengenai purata tempoh hayat adik-beradik beliau yang tidak lebih tinggi berbanding beliau, iaitu Mashahor yang meninggal dunia sewaktu berusia 79 tahun pada 30 September 2002, Mahadi yang meninggal dunia sewaktu berusia 86 tahun pada 12 Disember 2000, Habshah yang meninggal dunia sewaktu berusia 89 tahun pada 6 Disember 2006 dan Rafeah yang meninggal dunia sewaktu berusia 94 tahun pada 1 September 2009.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari sudut mental, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas di dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 20 Disember 2017.

      Dari sudut pyschological, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai ketidaksediaan awal beliau untuk menjadi Perdana Menteri membabitkan kenyataan beliau di University of London pada 21 September 2016 bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau, kenyataan beliau di Tasek Gelugor pada 23 April 2017 bahawa beliau terlalu tua dan pendedahan Wan Saiful dalam Channel News Asia pada 6 Disember 2017 bahawa Tun Dr Mahathir menyebut tidak mahu bertanding.

      Dari sudut moral, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik yang lebih muda dari beliau sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan tinggi kerajaan melalui kritikan beliau terhadap Datuk Nik Abdul Aziz pada 30 Oktober 2009 dan 27 April 2013 serta kritikan beliau terhadap Datuk Seri Anwar dalam The Australian pada 11 April 2016 (yang menyebut betapa beliau sendiri sedar beliau tidak mampu terus menjadi Perdana Menteri pada usia 80 tahun).

      Selepas dipotong oleh moderator, saya menggunakan kesempatan lain untuk menghujahkan Tun Dr Mahathir tidak mampu dari sudut philosophical dan demographical.

      Dari sudut philosophical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana Manifesto Pakatan Harapan menjanjikan mengenai pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah sesuatu yang stressful dan yang diasosiasikan dengan orang muda berbanding orang tua yang diasosiasikan dengan kestabilan.

      Dari sudut demographical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2% berbanding penduduk Malaysia berusia 15-64 tahun yang berjumlah 69.7% selain mengenai trend dunia yang menyaksikan kemunculan semakin ramai pemimpin muda seperti Justin Trudeau yang berusia 44 tahun sewaktu menjadi Perdana Menteri Kanada pada 4 November 2015, Emmanuel Macron yang berusia 40 tahun sewaktu menjadi Presiden Perancis pada 14 Mei 2017 dan Sebastian Kurz yang berusia 31 tahun sewaktu menjadi Canselor Austria pada 13 Disember 2017.

      Delete
    2. Bila panelis lain menyebut mengenai keterpaksaan Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri kembali kerana ketiadaan pemimpin muda berwibawa di Malaysia, saya menyatakan bahawa pindaan ke atas Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan bagi menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah ini.

      Saya memang tidak menyangka mengenai kehadiran secara tiba-tiba Tun Dr Mahathir ke wacana ini, apatah lagi bila moderator terus memberikan ruang kepada beliau dan isteri beliau untuk bercakap selain meminta kami sebagai panelis untuk bertanya soalan kepada beliau sebagai jemputan pula.

      Bagaimanapun, saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Tun Dr Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut spiritual dengan merujukkan kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah al-Nahl.

      Saya juga menggunakan ruang yang ada untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi puppet kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP dan disebabkan Perjanjian Pakatan Harapan yang mensyaratkan supaya setiap pembuatan keputusan mestilah dibuat secara konsensus, termasuk dengan membangitkan beberapa kandungan utama di dalam Manifesto Pakatan Harapan sebagai contoh.

      Saya juga turut menanyakan beliau satu soalan yang memang sudah lama saya mahu tanyakan sendiri kepada beliau, iaitu apa yang menyebabkan beliau sendiri kini bersedia untuk menjadi Perdana Menteri kembali tatkala beliau sendiri menyebut, pada 21 September 2016, bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau dan tatkala kaji selidik PPBM yang diumumkan oleh Datuk Dr Rais pada 10 Mei 2017 sendiri menyebut bahawa calon paling popular untuk menjadi Perdana Menteri bukanlah beliau, tetapi Tan Sri Muhyiddin.

      Saya berpuas hati dapat menanyakan kedua-dua soalan tersebut secara terus kepada Tun Dr Mahathir, malah jawapan Tun Dr Mahathir kepada kedua-dua soalan saya ini telah diberikan liputan oleh media massa.

      Adalah tidak benar dakwaan yang disebarkan secara meluas dalam media sosial, yang turut disertakan dengan foto yang menunjukkan seolah-olah saya terkedu di sisi beliau, bahawa saya kononnya terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Tun Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

      Saya sebaliknya merasa teruja dengan kehadiran Tun Dr Mahathir yang, berdasarkan kenyataan Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq, kepada saya selepas majlis itu tamat, memutuskan untuk hadir sendiri ke majlis itu selepas melihat perjalanan wacana itu sejak ia bermula secara live, termasuk tindakan saya yang lantang mengkritik beliau.

      Pada hemat saya, cubaan Tun Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan kerana jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama di dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton (yang diberi peluang untuk berbicara).

      Saya mengharapkan akan ada soalan dari penonton yang akan membolehkan saya mengkritik Tun Dr Mahathir secara berdepan, malangnya peluang untuk penonton berbicara juga ditutup secara yang, saya dimaklumkan, tidak ada langsung.

      Delete
    3. Saya mengharapkan akan ada soalan dari penonton yang akan membolehkan saya mengkritik Tun Dr Mahathir secara berdepan, malangnya peluang untuk penonton berbicara juga ditutup secara yang, saya dimaklumkan, tidak adil.

      Saya juga merasa terkejut dengan sikap hipokrit Tun Dr Mahathir yang memberikan gambaran positif mengenai tahap kesihatan beliau kepada khalayak, tetapi sewaktu jamuan selepas majlis itu tamat saya mendengar sendiri beliau komplen mengenai jadual ceramah beliau yang ketat, mengenai betapa beliau terpaksa menunggu sehingga lewat malam di dalam sesuatu majlis ceramah kerana sering diletakkan sebagai penceramah terakhir dan sebagainya.

      Saya dimaklumkan mengenai pelbagai troll memanjang yang dikenakan terhadap saya oleh para pengikut setia Tun Dr Mahathir, termasuk oleh para pemimpin AMANAH. Paling menarik ialah tindakan dua evangelis Kristian utama DAP, Hannah Yeoh dan Yeo Bee Yin, menggelakkan saya di laman Facebook mereka.

      Tidak mengapa, ada ubi ada batas.

      – Dr Kamarul Yusoff

      Delete
    4. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    5. Ketika di forum Wacana siar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum kemunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' bak orang tertangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin Geng Najib pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. GN hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    6. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you GN, Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    7. Tak malu ker asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti kamu untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  44. NEGARA SIFAR GST.....PENYANGAK 1MDB AKAN DIBAWA KEMUKA PENGADILAN...PAKATAN MEMBAWA HARAPAN!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. OLEH : DR. NOVANDRI HASAN BASRI

      Isu air Selangor benar-benar telah menyebabkan Datuk Mohamed Azmin Ali berasa amat tertekan dan defensif. Lebih jelas lagi apabila beliau tidak professional malah melenting semasa berucap di Karnival Himpunan Rakyat di Stadium Shah Alam baru-baru ini.

      Dengan nada tinggi, Azmin Ali cuba menjelaskan kepada hadirin bahwa air di empangan-empangan sangat mencukupi hampir 100% bukannya 0%.

      Tahap melentingnya amat jelas apabila beliau juga mahu mencampak Menteri dan Zaini Ujang, Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air ke dalam empangan sebagai untuk buktikan air di empangan Selangor adalah mencukupi.

      Kenyataan dangkal Azmin Ali itu telah menjadi bahan jenaka rakyat kerana dakwaan beliau itu tidak benar dan amat memalukan. Penulis tidak pasti penasihat Azmin Ali mana satu yang memberi input bodoh lagi tidak benar hingga menyebabkan Azmin tampak begitu daif ilmu dan serkap jarang. Sungguh memalukan.

      “Nampaknya sukar untuk menyelesaikan krisis air di Lembah Klang. Pentadbiran negeri yang membekalkan air ke Lembah Klang masih belum jelas beza antara isu air mentah dengan air terawat! Macam manalah saya nak bantu nak selesaikan masalah air!,” kata Zaini Ujang.

      Rakyat perlu tahu bahawa kesan margin simpanan bekalan air di Selangor berada pada kadar 0% bermaksud air terawat yang dihasilkan digunakan sepenuhnya tanpa ada simpanan langsung. Keadaan ini adalah tidak baik untuk memastikan jaminan akses kepada bekalan air khususnya semasa kecemasan seperti mana berlaku baru-baru ini.

      Melucukan apabila Azmin tidak tahu membezakan di antara air mentah (dalam empangan) dengan air terawat (di luar empangan) yang akan disalurkan kepada rakyat. Malah ada yang berseloroh minta Azmin Ali sendiri yang terjun dalam empangan.

      Yang pastinya, rakyat Selangor telah dizalimi serta terpaksa menanggung perit dan seksa disebabkan oleh ketidakcekapan kerajaan PKR Selangor. Kerajaan PKR ini akan ditolak oleh rakyat Selangor pada PRU14 nanti.

      Delete
  45. Polis Pulau Pinang sedang melengkapkan siasatan berhubung satu video, yang didakwa menunjukkan Ketua Menteri Lim Guan Eng menghasut kanak-kanak untuk membenci kerajaan dalam satu program pelancaran kelas tuisyen di Jelutong di sini, baru-baru ini.

    Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Roslee Chik berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan memanggil Lim minggu depan untuk merekodkan keterangannya bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

    “Siasatan kes itu masih berjalan dan beberapa pihak telah dipanggil untuk direkodkan keterangan bagi membantu siasatan…beliau (Lim) mungkin akan dipanggil minggu depan (untuk direkodkan keterangan) tetapi ia bergantung kepada siasatan polis.

    “Kami akan cuba siapkan kertas siasatan dalam masa terdekat,” kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Peringatan Hari Polis ke-211 peringkat Kontinjen Polis Pulau Pinang, di sini hari ini.

    Beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi Multimedia 1998.

    Setiausaha Agung DAP itu disiasat polis susulan laporan terhadapnya yang mendakwa beliau mengindoktrinasikan kanak-kanak dengan politik kebencian apabila mengejek Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dalam parodi lagu ‘A, B, C’.

    Klip video berdurasi 32 saat itu menunjukkan Lim menari sambil mengejek GST pada pelancaran pusat tuisyen di Jelutong pada 17 Mac lepas.

    Terdahulu, Roslee dalam ucapannya berkata sejak Januari hingga 20 Mac lepas, seramai 2,751 individu ditahan bagi kesalahan narkotik membabitkan hasil sitaan sebanyak RM3.4 juta.

    Beliau berkata sepanjang tempoh itu, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Pulau Pinang turut berjaya membongkar tiga makmal memproses heroin, ekstasi dan syabu selain Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Pulau Pinang menumpaskan sindiket ‘Love Scam/African’.

    Bagi sindiket ‘Love Scam/African’ itu, seramai 17 individu masing-masing 12 lelaki dan seorang wanita warganegara Nigeria, dua lelaki dan seorang wanita India serta seorang wanita Cina ditahan.

    “Polis turut merampas pelbagai dokumen, peralatan dan kad ATM daripada 17 individu itu,” katanya. – BERNAMA

    ReplyDelete
  46. Sumber dalaman kami memberitahu bahawa kepimpinan Pakatan Harapan sebenarnya amat risau dan pening kepala kepada kedua kepimpinan Kerajaan Pakatan Harapan di Selangor dan Penang.

    Masalah, walau bagaimana pun tidak di pamer di luar di hadapan rakyat kerana kepimpinan PH telah sepakat untuk melawan kembali imej rasuah dan skandal kedua dua Menteri Besar dan Ketua Menteri itu dengan menggunakan jentera parti serta NGO pro mereka untuk mencipta isu lama dan kitar semula jadi baru.

    Selain itu kepimpinan PH juga memutuskan supaya skandal Guan Eng dan Azmin tidak di jawab dan jika boleh di”bodoh”kan sahaja.

    Kedua pemimpin PH yang memerintah negeri telah mencemarkan nama baik PH dengan skandal masing masing yang sudah bertahap mega.

    Lim Guan Eng dengan skandal terowongnya yang penuh dengan putar belit dari segi penukaran syarikat SPV serta status syarikat syarikat itu sendiri dengan modal berbayar yang tidak munasabah.

    Selain itu wang rakyat sejumlah RM300 juta telah pun hilang entah kemana walaupun kononnya untuk laporan kajian feasibiliti terowong.

    Tambah lagi, individu yang di tangkap cuba menyogok SPRM untuk menutup kes siasatan terowong itu telah di dapati dalam pelbagai gambar sebagai kawan baik Lim Guan Eng sendiri walaupun ketika dia di berkas, ketua menteri itu tidak mengaku mengenalinya.

    Di negeri Selangor, kini panas dengan kes tanah Ijok dan skandal air.

    Azmin Ali berdolak dalih dalam memberi jawapan berkenaan isu tanah Ijok terutama sekali berkenaan kelulusan segera tanah itu kepada pemaju setelah sebelum ini Tan Sri Khalid Ibrahim berjaya mengambilnya dari pemaju.

    Belum pun habis menjawab isu tanah dan kemana hilang baki RM500 juta, Azmin di bebani pula dengan masalah air yang membabitkan ratusan ribu penduduk negeri Selangor.

    Masalah Azmin adalah terlalu kuat berpolitik sehingga tidak dapat membezakan keperluan rakyat dengan keperluan poltik.

    Air adalah keperluan asas tidak kira parti apa pun manusia menyokong.

    Ketika mula menjadi Menteri Besar pun Azmin sudah di beri pesan mengenai Langat Dam, tetapi tidak langsung menunjukkan sikap mahu menyelesaikan masalah rakyat.

    Paling malang buat rakyat Selangor apabila Azmin tidak dapat membezakan limpahan air di empangan dengan jumlah air terawat.

    Banyak mana air di empangan pun tidak berguna jika ketiadaan air yang sudah di rawat.

    Tetapi, jika hal perumahan mewah serta hal tanah Azmin amat laju mengambil berat. Itu tidak termasuk lagi hal nasi lemak anak dara.

    Jelas, skandal tahap mega yang di hadapi oleh dua kerajaan tadbiran Pakatan Harapan ini menjadi liabiliti kepada Pakatan Harapan menghadapi rakyat.

    Sogokan kisah persepsi 1MDB serta terbaru kisah kapal selam yang sudah basi cuba di bawa kembali, tidak akan berguna jika pada sesi soal jawab, hal tanah dan air serta terowong juga yang akan di persoalkan oleh rakyat.

    Benar, sumber kami memberitahu bahawa banyak lagi klip video serta kenyataan dan serangan terhadap Datuk Seri Najib Razak seperti 1MDB, Jho Lo dan isu lama di kitar kembali akan di mainkan oleh Pakatan Harapan dalam beberapa hari lagi, semuanya kerana skandal Azmin dan Guan Eng membawa beban kepada PH.

    PH hanya memerintah di peringkat negeri dan mendapat akses kepada kewangan terhad. Itupun sudah menyeleweng dan gagal mengurus dengan baik, belum lagi di tahap pusat dan Putrajaya dengan akses kepada ratusan billion.

    Menyebut nama Najib dan membangkitkan isu 1MDB bukanlah cara selesaikan masalah.

    Kini nyata sekali, PH akan meningkatkan serangan menjelang PRU14 kerana sepatutnya mereka sudah selesa dengan mengenakan Barisan Nasional dengan isu 1MDB dan GST, sebaliknya Azmin dan Guang Eng pula membawa najis masuk ke dalam kandang dan habis semua PH terpalit.

    Kini kerja mencuci najis yang di bawa oleh Menteri Besar dan Ketua Menteri kerajaan PH sedang giat di lakukan, mana boleh bercerita berkenaan Najib dan 1MDB sambil punggung sendiri bergelumang najis di bawa oleh kedua mereka.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyata sekali Lim Guan Eng dan Azmin Ali adalah liabiliti kepada PH, sambil itu bersiap siagalah orang BN, kerana PH mahu mencuci najis kedua orang ini, fitnah terpaksa di pertingkatkan kerana PH tiada kisah baik untuk di ceritakan kepada rakyat.

      Mereka pakar merampas tanah, roboh rumah sehingga dalam kawasan masjid, roboh gerai, naikkan cukai tanah, pintu dan katil.

      Selain itu mereka tidak mansuhkan tol serta mereka kenakan 20 sen untuk plastik.

      Modal mereka hanya kisah buruk berkenaan musuh mereka, itu sahaja yang ada. – TV14

      Delete
    2. Tak kisahlah apapun...janji x der gst!!!!!

      Delete
    3. Macy.....

      Bangkai gajah di depan mata dia tak nampak. Kes penyelewengan 1mdb bernilai beribup-ribu juta di luar negara sampai AG Switzerland dedahkan tak sekor pun pihak berkuasa Malaysia ambil peduli. Mari saya imbaskan kembali.....
      Walaupun kedudukan Najib kelihatan selamat di dalam negara berikutan keputusan Pandir Pundek Ali membebaskannya daripada sebarang salah laku jenayah berkaitan kemasukan wang beribu-ribu juta ke akaun peribadinya, isu berkaitan 1MDB nampaknya belum berakhir lagi di mata dunia.

      Ini berikutan pejabat Peguam Negara Switzerland tiba-tiba mendedahkan telah menemui bukti berkaitan pemindahan wang yang mencurigakan berjumlah kira-kira RM16,800 juta yang dikaitkan dengan 1MDB melalui institusi kewangan negara itu.

      Sehubungan itu, bukti penting tersebut akan diserahkan kepada pejabat Peguam Negara Malaysia dalam masa terdekat ini, sambil Peguam Negara Switzerland berharap bantuan selanjutkannya akan diberikan bagi menentukan kebenaran tentang penemuan tersebut.
      Sayang teramat sayang, polis kita & pejabat pendakwaraya hapah pun tak ambil peduli.

      Apakah melindung perompak, pencuri penyamun, penyangak itu Islamik.....??

      So, geng najis toksah lah nak jual ugama untuk mempertahankan perbuatan mungkar Najib....!!

      Delete
  47. Semalam, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan enam individu kerana skandal tanah di Ijok. Penjualan tanah seluas 880 hektar kepada syarikat pemaju swasta pada harga RM1.18 bilion itu menimbulkan kontroversi dan dipersoalkan pelbagai pihak, termasuk peneroka.

    Lima syarikat menerima transaksi wang kira kira RM200 juta iaitu masing-masing menerima lebih kurang RM68 juta, RM62 juta, RM42 juta, RM16.5 juta dan RM8.5 juta.

    “SPRM juga sedang mengesan seorang lagi pengarah syarikat bergelar Datuk, yang dipercayai berada di luar negara” kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad.

    Siapa Datuk yang berada di luar negara itu? Apakah Datuk itu ada kaitan dengan Azmin Ali dan Mahathir? Difahamkan Datuk itu adalah Khairuddin yang mempunyai dua syarikat iaitu syarikat Mujur Zaman dan LBCN Development. Khairuddin merupakan bekas pengarah eksekutif kedua dua syarikat tersebut.

    Pada 14 Februari 2018, Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pernah mempersoalkan kenapa Azmin Ali menyerahkan tanah peneroka di Ijok itu kepada dua syarikat ini.

    “Apa justifikasi Azmin menyerahkan tanah ini kepada Mujur Zaman Sdn Bhd dan LCBN Development Sdn Bhd, sedangkan keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan memihak kepada keputusan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, untuk mengambil semula tanah itu” kata Rahman Dahlan.

    Pada 2014, semasa Azmin menjadi Menteri Besar, dan sebelum Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan kes ini, Mujur Zaman Sdn Bhd dan LBCN Development Sdn Bhd dan beberapa syarikat berkaitan pada 22 September 2015 membuat perjanjian dengan sebuah syarikat awam untuk menjual tanah kira-kira 880 hektar dengan harga RM1.18 bilion.

    Pada 17 Mei 2016 Azmin memfailkan satu perjanjian penyelesaian kepada Mahkamah Persekutuan bahawa kerajaan Selangor dan Mujur Zaman Sdn Bhd dan LBCN Development Sdn Bhd bersetuju untuk membatalkan kes ini.

    Azmin seterusnya membuat keputusan menyerahkan semula tanah itu kepada Mujur Zaman Sdn Bhd dan LBCN Development Sdn Bhd dan syarat penting serta wajib dalam perjanjian penyelesaian itu ialah penjualan tanah mesti dibuat kepada syarikat awam yang berkenaan. Khairuddin pula adalah bekas pengarah eksekutif kepada kedua dua syarikat itu.

    Tanah peneroka di Ijok yang dijual adalah berkeluasan 2,198.4 ekar dengan harga RM1.18 billion. Sejumlah 981 peneroka dibayar hanya RM421.4 juta sahaja sebagai pampasan oleh dua syarikat swasta yang terbabit. Mana baki lagi RM758.6 juta ?

    Difahamkan semalam, wang bernilai RM36 juta sudah dibekukan dan dipercayai adalah hasil daripada skandal tanah di Ijok. Maknanya ada lagi baki sejumlah RM722.6 juta. Apakah wang baki itu sedang dibawa lari di luar negara oleh Datuk tersebut untuk tujuan pengubahan wang haram?

    Azmin tidak menjawab langsung hal skandal tanah di Ijok ini. Malah lebih melucukan bila Azmin dilanda dengan skandal tanah di Ijok dan krisis air di Selangor, apa yang dibuat oleh Azmin adalah mencari simpati dengan membalut tengkuknya sahaja.

    Skandal rasuah berpisah tiada dengan Azmin Ali. Skandal tanah di Ijok libatkan wang peneroka beratus juta ringgit. Bukannya satu jumlah yang kecil. Takkanlah wang itu sanggup dibawa lari ke luar negara untuk dibuat dana pilihanraya kempen pada PRU14 nanti? Guna duit peneroka hendak kempen PRU14?

    Ini bukan kali pertama skandal rasuah menyelubungi Azmin Ali di Selangor. 14 April 2017, SPRM telah menahan Adam Rosly yang memiliki kekayaan meragukan dan punyai “banglo Disneyland” berharga RM4 juta di Ampang.

    30 November 2017, anak saudara Azmin Ali ditahan SPRM kerana skandal projek lombong pasir dan wang berjumlah RM4 juta dibekukan. Malah rakyat kena tahu, hanya Selangor sahaja yang masih belum tandatangan Ikrar Basmi Rasuah (IBR). Apa yang Azmin takut sangat?



    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut kerana skandal rasuah dengan Azmin Ali berpisah tiada. Bukan sedikit yang hilang dalam skandal tanah di Ijok, melibatkan wang berjumlah RM758.6 juta wang rakyat. Bukan sedikit juga wang yang kerajaan BN beri pada Azmin untuk selesaikan masalah air, RM22.3 billion jumlahnya.

      Oleh kerana itulah, Azmin disaman sejumlah RM14 billion oleh Puncak Niaga kerana melengah lengahkan pengstrukturan semula syarikat air di Selangor. Entah entah ada wang yang diminta ambil alih syarikat air itu pun lesap dan hilang juga. Kemungkinannya ada.

      Rakyat Selangor harus bangkit dan tukar kerajaan Azmin Ali yang sombong di Selangor ini. Air terawat tiada, Azmin tidak mahu mengaku, malah mahu humban pula Menteri dan KSU ke dalam empangan. Skandal rasuah dan krisis air, dua sebab utama untuk rakyat Selangor tukar kerajaan yang sedia ada di Selangor.





      Tulisan :
      Beruang Biru

      Delete
    2. Pendidikan percuma, tak ada toll, x ada gst!!!! Nak apa lagi???

      Delete
  48. Tiada mana-mana pihak menuduh kerajaan PKR Selangor menjual tanah di Mukim Ijok, sebaliknya ramai yang menuntut penjelasan berhubung tindakan menyerahkan tanah tersebut kepada pemaju.

    Persoalan berkaitan tanah yang bernilai RM1.18 bilion itu diajukan oleh Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Eric See-To menerusi kenyataan yang dimuat naik di Facebook beliau, hari ini.

    “Inilah masalahnya. Jika kerajaan Selangor menjual tanah itu dan tidak memulangkannya, kita tidak akan membincangkan isu tersebut seperti hari ini.

    “Soalan sebenar adalah bukannya Selangor jual tanah itu tetapi kenapa Selangor memulangkan tanah tersebut?” katanya semalam.

    Semalam, Eric See-To menggesa kerajaan di bawah kepemimpinan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali itu menjelaskan perkara sebenar mengapa mereka membayar sehingga RM2.62.7 juta daripada RM1.18 bilion hasil penjualan tanah di mukim Ijok kepada pihak ketiga.

    Gesaan itu kemudiannya dijawab oleh Pengarah Komunikasi Strategik Pejabat Menteri Besar Selangor Yin Shao Loong menerusi sebuah portal berita pembangkang berkata, kerajaan PKR Selangor tidak menjual mana-mana tanah di Ijok.

    Jelas Eric See-To, jawapan dari Pejabat Menteri Besar Selangor itu merupakan penghinaan kepada pemimpin Pakatan Harapan yang diketuai DAP dan kenyataan-kenyataan lalu yang mempertahankan mengenai pemulangan tanah di mukim Ijok.

    “Tindakan mereka yang senang-senang hendak menafikan tidak menjual tanah itu bermakna ahli-ahli politik Pakatan dan pejabat Menteri Besar Selangor selama ini telah mempertahankan tanah yang salah,” katanya. – UO

    ReplyDelete

  49. PATUTLAH masalah air yang melanda Lembah Klang tidak pernah selesai sehingga ke hari ini. Rupa-rupanya Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali tidak cerdik membezakan antara air mentah dengan air yang terawat.



    Dalam satu video dari KiniTv yang tular di media sosial, Azmin cukup bersemangat dan penuh geram menceritakan bagaimana keadaan air yang penuh di beberapa empangan dalam Lembah Klang.



    Sekali gus menafikan dakwaan rakyat dan pihak Kerajaan Pusat bahawa krisis air yang sedang melanda penduduk Lembah Klang ini berpunca dari kegagalan Azmin memerintah negeri.



    Walhal rekod tersebut sebenarnya tidak banyak membantu dalam penyelesaian masalah bekalan air terawat sekali gus menunjukkan seolah-olah Azmin ‘jahil’ mahu mengajak rakyat marhaen Selangor menggunakan air mentah.



    “Nampaknya sukar selesai krisis air di Lembah Klang. Pentadbiran negeri yang membekalkan air masih belum jelas lagi beza antara isu air mentah dengan air terawat! Macam manalah saya nak bantu urus masalah ini!” keluh Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Ir. Dr. Zaini Ujang.



    Saranan Azmin untuk mencampakkan KSU dan menteri ke empangan sepatutnya dialih kepada dirinya sendiri. Dia yang patut dihumban ke dalam lombong kerana masih tidak faham situasi walaupun sudah menjadi Menteri Besar selama beberapa tahun.



    Sekiranya rakyat terus menerus mahu mengundi Azmin dan partinya dalam PRU14 kali ini, maka sekali lagi seluruh rakyat Selangor akan diperintah oleh seorang lelaki yang paling bodoh dalam sejarah negeri paling maju itu. – TV14





    Video Player

    ReplyDelete
  50. Keberanian Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff membuka fakta mengenai kemampuan Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun telah mencuri perhatian dalam media sosial.

    Meskipun terdapat golongan yang mencerca Kamarul menerusi laman media sosial namun banyak juga persoalan ditimbulkan mengenai faktor usia calon Perdana Menteri Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu berikutan hampir mencecah satu abad.

    Malah, kenyataan yang dibuat Kamarul mengenai faktor usia Dr. Mahathir itu telah menarik lebih 4,000 ‘Like’ dalam laman Facebook selain 2,000 perkongsian.

    Menurut seorang pengguna Facebook, Aidil Khalid, semua pihak sewajarnya memberi perhatian kepada fakta-fakta yang dibentangkan oleh Kamarul dan bukan memperlekehkannya.

    “Kebenaran atau kebatilan akan sesuatu itu tidak tergantung kepada kefasihan atau kegugupan penyampainya, sebaliknya bergantung kepada intipati akan apa yang akan disampaikannya,” kata Aidil.

    Sementara itu, seorang netizen yang menggunakan nama Helmi Effendy II berkata, topik perbahasan dalam forum mengenai usia Dr. Mahathir yang disertai Kamarul semalam telah dilarikan menerusi gimik bekas Perdana Menteri itu membuat kemunculan mengejut dalam forum berkenaan.

    “Tun M (Dr. Mahathir) cukup tuakah untuk menggapai jawatan Perdana Menteri yang digariskan oleh Dr. Kamarul dengan senarai kayu ukurnya? Sayang… core (teras) kepada perbahasan ini hilang terus,” katanya seperti dipetik dalam laman Facebook miliknya.

    Kamarul Zaman ketika forum tersebut menggariskan 10 kayu ukur untuk menentukan kemampuan Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun, iaitu perundangan, fizikal, genetik, mental, psikologi, moral, demografik, intelektual, falsafah dan semangat.

    Menurut beliau, Dr. Mahathir hanya berkemampuan dalam satu aspek, iaitu perundangan. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    2. Ketika di forum Wacana siar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum keunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' bak tettangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin Geng Najib pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. GN hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you GN, Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    4. Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  51. TAHNIAH buat Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad yang telah berjaya “memerangkap” lawannya ketika Wacana Sinar Harian baru-baru ini.



    Ternayata rupa-rupanya dua buah kerusi di barisan paling hadapan yang kosong sejak awal wacana itu berlangsung, merupakan dikhusus untuk “tetamu yang datang secara mengejut” itu.



    Syabas buat Sinar Harian yang mahir menyusun prop sehingga terciptanya sebuah “drama” untuk memalukan Dr Kamarul Zaman Mohd Yusoff di hadapan ribuan orang pelayar media sosial.



    Bak ungkapan terakhir Dr Kamarul Zaman dalam jawapan balasnya yang disiarkan di portal TV14 – “tidak mengapa, ada ubi ada batas”. Akhirnya ia dimakbulkan oleh Tuhan dalam sekelip mata sahaja.



    Sekarang ini difahamkan Pertubuhan Penyokong PAS sedang menunggu jawapan Dr Mahathir untuk hadir ke sebuah Forum Anak Muda bersama-sama Dr Kamarul Zaman.







    Lebih memedihkan bagi Dr Mahathir, Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin atau Che’Gu Bard turut dijemput sebagai panelis bersama.



    Sebelum ini Che’Gu Bard pernah menerjah ke sebuah forum tertutup yang menggariskan aktivis BERSIH dan Dr Mahathir dalam satu pentas. Hasrat Che’Gu Bard untuk bertanya kepada Pengerusi PPBM itu tidak terjawab apabila pemimpin berusia 93 tahun berkenaan lari meninggalkan forum serta merta.



    Atas kesedaran itulah mungkin pihak PAS cuba untuk mencabar “kejantanan” Dr Mahathir dengan menjemputnya sekali lagi ke forum yang difahamkan akan diadakan di Dewan Purnama, Pengkalan Chepa, Kelantan pada 29 Mac 2018 jam 9.00 malam.



    Bagaimanapun menurut sumber dari Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, Dr Mahathir mungkin enggan untuk hadir kerana masalah kesihatan yang tidak menentu lewat ini.



    Ternyata kali ini Dr Mahathir dimalukan lagi atas sebab dia dipercayai cuba merancang untuk memalukan Dr Kamarul Zaman di Sinar Harian.



    Apatah lagi daripada 10 kriteria sama ada Dr Mahathir terlalu tua untuk kembali bergelar Perdana Menteri yang digariskan Dr Kamarul Zaman, hanya satu kriteria sahaja yang mengata ya, Dr Mahathir layak untuk menjadi Perdana Menteri kembali.



    Takkanlah seorang ahli politik berusia 93 tahun masih tidak faham “hint” yang diberikan itu? Sudah banyak kali kita berlapik kata terhadap Dr Mahathir, kenapa masih tidak faham akan cara santunan orang Melayu?



    Melainkanlah darah yang mengalir di dalam tubuh Dr Mahathir masih dipenuhi darah Keralla dan masih kurang darah Melayu tulen. Ada ubi, ada batas! – TV14





    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketika di forum Wacana sinar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum keunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' bak tertangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin Geng Najib pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. GN hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    2. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    3. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you GN, Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    4. Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  52. Oleh : DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF

    Sejak mula ucapan alu-aluan Ketua Setiausaha Pakatan Harapan, Saifuddin Abdullah, di majlis Pelancaran Manifesto PRU 14 Pakatan Harapan di IDCC Shah Alam Khamis malam telah timbul satu keraguan besar di dalam fikiran saya mengenai kandungan Manifesto PRU 14 Pakatan Harapan (PH) ini yang berhubung dengan agenda Islam.

    Kerana kenyataan Saifuddin bahawa G25 adalah salah satu daripada lima badan luar yang dirujuk oleh PH di dalam penyediaan Manifesto PRU 14 PH ini.

    Seperti yang kita semua ketahui, G25 adalah satu badan yang dianggotai oleh beberapa bekas penjawat awam kerajaan yang cukup bermasalah dengan idea utama di dalam “Surat terbuka kepada rakyat Malaysia” yang ditulis olehnya pada 7 Disember 2014 adalah menilai kembali Undang-undang Jenayah Syariah di Malaysia yang mengkanunkan pelbagai “dosa peribadi” sebagai jenayah kerana ia didakwa bercanggah dengan prinsip perundangan Islam dan melanggar kebebasan asasi manusia serta menceroboh kehidupan peribadi rakyat.

    Pelbagai kenyataan kontroversi lain G25 mendapat kritikan hebat tokoh-tokoh agama seperti Mufti-mufti, termasuk Mufti Perak, Harussani Zakaria, dan Mufti Kedah, Syeikh Muhamad Baderudin Ahmad, yang telah dilaporkan pada 8 dan 9 Disember 2015 sebagai mendesak G25 segera bertaubat dan G25 dimansuhkan.

    Begitu juga dengan Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Abdullah Mat Zin, yang telah dilaporkan pada 11 Disember 2015 sebagai berkata G25 boleh difatwakan sebagai kumpulan ajaran sesat.

    Buku terbitan G25, bertajuk “Breaking the Silence: Voices of Moderation – Islam in a Constitutional Democracy”, yang di antara lainnya mengandungi saranan-saranan supaya kewujudan sistem politik sekular diperjuangkan, supaya peranan Islam di dalam pentadbiran kerajaan dikurangkan, dan supaya umat Islam diberikan kebebasan untuk keluar dari Islam (murtad), malah telah diwartakan pengharamannya melalui “Perintah Mesin Cetak dan Penerbitan (Kawalan Hasil Penerbitan Tidak Diingini) (No. 12) 2017” pada 27 Julai 2017.

    Termasuk di dalam agenda G25, yang juga menjadi agenda DAP, ini ialah penghapusan institusi Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) seperti yang tertera di dalam kenyataan Ahli Parlimen Bukit Bendera, iaitu Zairil Khir Johari, pada 27 Jun 2015 dan kenyataan ahli G25, Tawfik Tun Dr Ismail, pada 9 November 2015 yang dikongsi oleh Penasihat DAP merangkap Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang, di dalam Facebook dan blog beliau serta turut didukung oleh Jurucakap G25, Noor Farida Ariffin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada 6 Februari lalu, saya sendiri telah mempersoalkan komitmen PH untuk mendaulatkan Islam di Malaysia kerana kegagalan Pengerusinya, Tun Mahathir Mohamad, mempertahankan Jakim di dalam Sidang Media Majlis Presiden PH hari itu kerana, bila ditanya oleh wartawan mengenai pendirian PH terhadap Jakim, beliau hanya menyebut: “Itu (sama ada Jakim itu diperlukan lagi) terpulang kepada kita kalau kita jadi kerajaanlah, nothing is permanent (tiada yang kekal)”.

      Kini, setelah meneliti kandungan Manifesto PRU 14 PH ini, maka terbuktilah keraguan saya mengenai komitmen PH untuk mendaulatkan Islam di Malaysia sangat berasas kerana, tidak seperti Manifesto PRU 13 Pakatan Rakyat yang umpamanya mengandungi jaminan bahawa “pengurusan institusi Islam dikuatkan dengan peruntukan yang lebih tinggi”, Manifesto PRU 14 PH ini tidak mengandungi sebarang jaminan begini, malah memperlihatkan bahawa PH mendukung agenda G25.

      Disebutkan secara spesifik di dalam Manifesto PRU 14 PH ini bahawa “Kuasa Raja-raja Melayu dalam mentadbir agama dan adat istiadat Melayu akan dikembalikan ke negeri-negeri dan campur tangan Kerajaan Pusat akan dihentikan”, iaitu satu naratif G25, dan DAP, untuk mewajarkan penghapusan institusi Islam di peringkat Pusat di atas alasan kononnya ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan sedangkan pelbagai ilmuwan, baik di bidang politik, undang-undang atau agama, telah menghujahkan di sebaliknya.

      Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Mat Zin, melalui tulisan beliau bertajuk “Pluralisme, liberal ancam institusi Islam” di dalam akhbar Berita Harian hari ini umpamanya telah menyebut betapa idea penghapusan institusi Islam seperti Jakim.

      Ini adalah antara idea kontroversi golongan liberal menyerang agensi agama Islam sekali gus menolak apa sahaja usaha untuk mendaulatkan Islam sedangkan “Jakim “ditubuhkan secara berperlembagaan, menepati Perkara 3, Perkara 12(2), Perkara 121(1A) dan Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 37(1) Perlembagaan Persekutuan”.

      Turut disebutkan secara spesifik di dalam Manifesto PRU 14 PH ini adalah janjinya dalam isu hak asasi, iaitu bahawa PH “akan memperbaiki dan melaksanakan sepenuhnya.

      Pelan Hak Asasi Manusia Kebangsaan”, “matlamat kita ialah agar kedudukan Malaysia dalam Universal Periodic Review menjadi lebih baik dan peningkatan prestasi kita selaras dengan perkembangan dunia” dan “konvensyen-konvensyen antarabangsa yang sesuai tetapi belum diratifikasi akan diratifikasikan seberapa segera, termasuklah the International Covenant on Civil and Political Rights 1966 (ICCPR)”.

      Perjuangan hak asasi ini juga adalah agenda utama G25, dan DAP, dan boleh dibayangkan jika janji PH untuk meratifikasikan seberapa segera konvensyen-konvensyen antarabangsa yang belum diratifikasi ini dilaksanakan apa yang akan berlaku kepada Malaysia.

      Sudah tentulah pelbagai Undang-undang Jenayah Syariah tidak lagi boleh dikuatkuasakan, sudah tentulah insiden umat Islam keluar dari Islam (murtad) akan berleluasa, begitu juga dengan golongan seperti ateisdan LGBT yang akan turut berleluasa. Semoga Allah selamatkan umat Islam di Malaysia dari ancaman golongan liberal.





      Penulis merupakan Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Universiti Utara Malaysia (UUM)

      Delete
    2. Ketika di forum Wacana sinar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum keunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' bak tertangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin Geng Najib pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. GN hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    3. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    4. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you GN, Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    5. Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  53. DAP memang hebat, ya memang hebat. Selama 52 tahun parti itu mengkaji dan mengamati setiap susuk tubuh, emosi, perangai dan gerak geri bangsa Melayu di negara kita.

    Mereka hebat kerana pernah buat salah pada tahun 1969 sehingga tercetusnya peristiwa hitam 13 Mei. Mereka akui bahawa ‘terlupa diri’ apabila diberi kuasa secara mendadak.

    Lalu bangkit dari peristiwa itu, DAP merangkak sedikit demi sedikit untuk mencuti hati dan jiwa bangsa Melayu tanpa ada sedikit pun rasa jemu sehingga ke hari ini.

    Kenapa mereka terlalu inginkan sokongan bangsa Melayu? Kerana DAP sedar bahawa dengan adanya sokongan dan undi bangsa Melayu lah mereka (DAP) mampu untuk memegang kuasa di negara ini.

    Usaha mereka ternyata berkesan. Ditakdirkan Negeri Pulau Pinang telah mereka takluk setelah mereka berjaya memecahbelahkan orang Cina anti DAP dan bangsa Melayu di sana.

    Akhirnya 2 penggal mereka telah mentadbir Pulau Pinang dengan rakus dan kuku besi. Di penggal pertama mungkin tiada yang besar berlaku, namun di penghujung penggal kedua ini dunia dapat saksikan bagaimana Tuhan turunkan air untuk memberi peringatan.

    Peringatan bahawa DAP bukanlah parti politik yang paling sesuai untuk diberi kuasa memerintah kerajaan.







    DAP ada dua orang diktator yang hebat iaitu Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng. Mereka inilah yang mencatur segalanya untuk sebuah agenda besar yang tersembunyi.

    Mahu jadikan negara kita sebagai sekular dalam konsep ‘Malaysian Malaysia’, DAP ternyata tidak pernah gagal untuk menuju kepada agenda besar itu. Walaupun DAP terpaksa mengikuti pelbagai onak duri dan strategi yang gagal berulang-ulang kali.

    Sekarang ini mereka tukar strategi. DAP mahu pergunakan bangsa Melayu pula. Tidak seperti dahulu yang mana pendekatan DAP lebih kepada memusuhi bangsa Melayu.

    Mereka sekarang ini giat mencari anak-anak gadis atau jejaka bangsa Melayu untuk dijadikan sebagai ‘ikon DAP’ dalam dunia politik. Mereka sudah dapat produk sehebat Dyana Sofya, Young Syefura Othman dan lain-lain.

    Namun terbukti mereka ini masih tidak cukup buat DAP untuk menggaburi mata bangsa Melayu di Malaysia yang menjadi undi penentu kepada kemenangan sesebuah parti politik.

    Tetapi mana-mana bangsa Melayu yang menyertai DAP tidak akan ‘dibenarkan’ untuk mengetuai organisasi parti itu. Mereka mungkin diberi jawatan dan kuasa, namun yang pasti ia tidak akan melebihi daripada apa yang diterima oleh kaum Cina dalam DAP.

    Lihat sendiri bagaimana pemilihan CEC DAP telah membuktikan segalanya kepada kita? Jika kita lihat senarai anggota CEC DAP yang telah diberi kuasa dan jawatan, berapakah bilangan bangsa Melayu yang berjaya?

    Hanya seorang saja yang bernama Zairil Khir Johari. Itupun ramai juga netizen di media sosial mempertikaikan status bangsanya. Ini kerana dipercayai ibunya bukanlah dari bangsa Melayu, sebaliknya adalah bangsa Cina.

    Apapun kita telah ada bukti bagaimana DAP sekadar mahu menjadikan bangsa Melayu sebagai ‘macai suruhan’ manakala penguasa tetap dari kalangan mereka. –Tv14



    ReplyDelete
  54. malam ni pejuang najis dah dapat balik kawan dia...geng najis!

    meriah! tapi dia masih belum jawap pertanyaan apakah banngsat2 penipu yang telah saya gariskan sebelum ini dihalalkan perbuatan mereka???

    bila kena isu macam ni, cabut lari!

    ReplyDelete
  55. manusia2 bangsat!

    4/7/2015 najib - "saya menafikan ada menerima duit ke dalam akaun saya"

    30/7/2015 mat maslan - "tidak betul. tidak ada pengaliran wang ke akaun peribadi perdana menteri"

    4/8/2015 kj - "wang rm2.6b yang diterima perdana menteri adalh sumbangan penyokong umno"

    11/8/2015 nazri - "wang derma diterima dari sebuah negara sahabt untuk membantu umno memenangi pru 13 lalu"

    15/8/2015 wan denan mamt - "derma rm2.6b adalah sebagi penghargaan kepada malaysia yg memperjuangkan agama islam dan mengamalkan pegangan ahli sunnah wal jamaah"

    22/8/2015 wak jawa - "rm2.6b di terima bukan dari seorg penderma, tapi dari beberapa org penderma"

    22/8/2015 aziz kaprawi - "derma adalah bertujuan untuk membantu umno melawan dap yg dibantu yahudi"

    9/12/2015 nong chik - "duit rm2.6b tu telah habis dibelanjakan untuk umno"

    16/5/2016 puad shit - "derma rm2.6b diterima dari raja arab saudi untuk digunakan bagi tujuan memeranagi isis"

    25/1/2016 najib - "betul memang ada duit rm42juta masuk ke akaun saya, tapi saya tidak tau siap yang masukan"

    dari sekor ke sekor lagi, kalau dah membohong tu dah tak ingat dosa pahala....semua ni islam...

    memang kalau dah bangsat tu....sampai bila pun bangsat!

    apa bukti lagi yang ko mau untuk menghalalkan manusia2 penipu ini?

    ReplyDelete
  56. Replies
    1. Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  57. "Quinoa was part of Najib’s healthy diet and had been recommended by a doctor, his office said in a statement."

    pmo satu lagi pembohong besar. udah beberapa kali membohong kerana nak pertahankan najis ini.

    si najib ni bukan hanya makan kanina ni yang meninggikan darjat dia dgn rakyat kebanyakan. beberapa tahun dulu, keluar dalam news yang dia sendiri mengaku belum pernah makan makanan rakyat.

    bangsat ini merasa diri dia ini lain darjat! kalau sultan yang komen macam tu, lain la....ini si najib ni!

    memang manusia sekor ni tak pernah merasa dia ni sama taraf dgn rakyat....yg sebenar, lebih hina lagi.....kerana pemimpin yang membohong tu lebih hina dari rakyat termiskin sekali pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Dr Mahathir Mohammad berkata, Selagi nyawa dikandung badan saya akan perjuangkan bangsa, agama dan Negara yang tercinta ini.

      Agama ada macam macam agama dan bangsa juga pelbagai bangsa.Maka fahamlah kita bahawa agama yang hendak diperjuangkan oleh Tun Mahathir Mohammad itu bukan agama Islam,

      Tun Dr Mahathir Mohammad berkata yang dia akan perjuangkan agama.Dia Tak sebut mana mana agama.

      Kita tahu bahawa Malaysia adalah sebuah Negara yang kepelbagaian agama, bangsa, Bahasa dan budaya.

      Sejarah telah membuktikan, semasa dia jadi perdana menteri dahulu dia mahu Bable di terjermahkan ke dalam bahasa Melayu. Dan dihadiahkan kepada orang Melayu untuk memahami agama tersebut..

      Sebaliknya, Al Quran diminta supaya ditafsir semula kerana tafsir terdahulu itu sudah tidak boleh guna pakai lagi, kerana tidak serasi dengan zaman sains dan teknologi.

      Uasha Tun Dr Mahathir selanjutnya dalam banyak ucapanya bertubi tubi mempersenda sendakan hudud dan undang undang Islam di pertikaikan.

      Kelihatan Tun Dr Mahahtir begitu cenderung Bable di terjermah ke dalam bahasa Melayu dan Al Quran hendaklah di tafsir semula.

      Pada hal dalam perlembagaan Persekutuan jelas agama Islam adalah agama persekutian (Negara) yang tidak boleh dinafikan lagi.

      Dan beliau sendiri mengaku yang dia berbangsa Melayu dan beragama Islam.Pelik, macam mana seorang Melayu beragama islam boleh mempersenda sendakan agamanya sendiri.

      Atau dengan kata lain menolak hukum hakam yang Allah turunkan dan mendewa dewakan Bable yang dipinda kepada beberapa versi termasuk perjanjian lama dan perjanjian baru ciptaan Paulus, berbangsa Yahudi itu.

      Beliau (Tun DR) buat pengakuan yang dia selagi nyawa dikandung badan dia akan perjuangkan agama, bangsa dan Negara yang tercinta.

      Wahai rakyat jelata fikir, fikirkan lah dengan apa yang diucapkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad bakal perdana menteri Negara Malaysia.

      Berusia 93 tahun akan jadi perdana menteri apabila pakatan harapan menang pada PRU 14 yang kemungkinan besar akan diadakan pada 6 Mei ini.
      Jangan sekali sekali jadi macam unta, unta memang tidak mengerti mengapa dia dilepaskan dan tidak mengerti mengapa dia di tambat.

      Delete
    2. kalau penipu, apa yang dia nak pertahankan salain dari diri sendiri!

      Delete
    3. dad.....

      Tak malu ker si muka tepek ini asyik tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  58. manusia2 yang mati2 pertahankan sekor yang betnama najib ni, lebih kurang dgn cerita pak kaduk.

    dalam kampung sendiri, tidak ada yang berani nak tegur yang beliau ni dah telanjang bogel...semua angguk2, tepuk tangan.

    bila keluar kampung, semua orang ketawakan kerana memang sekor ni telanjang bulat.....tapi tak ada yang berani nak tegur mereka2 itu!

    memang sekor ni dah putus urat malu yang ada pada seorang manusia. apakah cerita zaman moyang ini berulang di zaman ini?

    rupa2 nya memang org dulu2 tu dah tau perangai orang melayu ni......contoh si najib ni dah ada sejak zaman dulu lagi!

    malu dan memalukan bangsa!

    ReplyDelete
  59. Mak badak bukan saja muka tebal, satu badan tebal macam kulit badak huhuhu. Itu fasal tak ada perasaan malu. Muka tebal sbb terlalu cocok Botox. Dia beli pink diamond pun sbb ada perkataan "pink" macam bibir laki dia " bibir pink: huhuhu

    ReplyDelete
  60. Ya betul, enshaallah diharap jerat DOJ kena pd Jibby Panda dan boRosmah Panda, juga adek angkat mereka Jolho jemaah penyamun dana wangMDB Dgn izin Allah dan demi masa yg menentukan. Amin

    ReplyDelete
  61. Mekcy bapok & Suman biol kian tersipu-sipu
    Ibarat mcm GN udah tibai depa dgn penyapu
    Depa hanya keluar dgn jawapan yng merapu
    Setakat ini jer yg cai2 bingai Matdey mampu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  62. Kejora, pelacur rakyat dan gn melayu x der maruah
    Masuk blog budin hari hari kenyang makan kuah
    Kemain berlagak hero, tapi he2 he2 dada dah berbuah
    Suara gitar bass, tapi nampak jantan muah, muah muah


    Ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete
  63. Bapok tiga sekawan memang bebal otak lemah
    Ngaku org islam , tapi sembah kelentit rosmah
    Dalam umno pun pangkat dorang ni macam amah
    Mmg patutla sepanjang masa asyik kena mamah


    Ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...