Monday 12 March 2018

MEMANG PARAH...SAMPAI KE PARLIMEN NAJIB MENYEBAR BERITA PALSU

Apabila Najib Razak menyatakan masalah air yang berlaku di Selangor adalah lebih teruk berbanding hutang 1MDB, ia nyata sekali satu berita palsu yang terang lagi sahih.


Bagaimanakah seorang Perdana Menteri boleh berkata demikian sedangkan masalah air hanya berlaku untuk beberapa hari, itu pun kerana proses mekanikal, manakala krisis hutang 1MDB masih berlarutan sehingga kini?


Lebih daripada itu, selain seluruh negara menanggung sengsara, penyiasatan antarabangsa melibatkan sekurang-kurangnya 8 negara juga telah dilakukan akibat hutang 1MDB yang memang disengajakan itu.


Adakah masalah air di Selangor menyebabkan ada kertas siasatan dibuka?


Jadi, di mana asasnya perbandingan yang dibuat oleh Najib itu?


Dengan itu, membandingkan masalah air di Selangor dengan krisis hutang 1MDB, bukan saja bertujuan mengalihkan perhatian, tetapi juga suatu tindakan menyebarkan berita palsu secara terang-terangan kepada rakyat.


Memburukkan lagi imej kerajaan ialah kerana perbuatan menyebar berita palsu itu dilakukan oleh seorang Perdana Menteri dan di ketika gembar-gembur undang-undang mengekang berita palsu mahu diperkenalkan.


Bagaimanakah undang-undang itu boleh menjadi efektif jika Perdana Menteri sendiri menunjukkan teladan suka menyebarkan berita palsu?


Yang lebih parah ialah perbuatan Perdana Menteri menyebar berita palsu itu dilakukan di dalam Parlimen, suatu tempat mulia yang seharusnya perkara-perkara benar, sahih dan fakta saja diungkapkan di dalamnya.


Kita mungkin tidak hairan jika penyebaran berita-berita palsu dilakukan dalam ucapan politik, melalui media arus perdana, televisyen atau portal berbayar yang dikaitkan dengan Najib, tetapi melakukannya di dalam Parlimen adalah suatu perbuatan yang jelas tidak bermoral.


Tidakkah Najib secara sengaja telah mencemar nama baik Parlimen?


Ataukah semua ini menunjukkan tanda-tanda bahawa undang-undang berita  palsu tersebut hanya disasarkan kepada parti lawan saja, manakala pihak pemerintah akan lebih bebas menyebarkan kepalsuan menjelang PRU 14 akan datang? (ShahbudinHusin 12/03/2018)

118 comments:

  1. Betul tu..
    1mdb tak nyata dan juga dan di siasat tiada kerugian..
    Masalah air selangor pasti dan nyata depan mata semua rakyat selangor.. tanak turun demo ke?
    Atau masih " janji bukan umno?" Nk mandi tader air ni..

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kalau amalan hariannya adalah menyamun, melanun dan mencuri, setakat cakap bohong dan putar-belit ni tak menjadi hal kepada dia, perkara kecil je.



      Delete
    2. Udah jadi makan minom deme....

      Delete
    3. Cubaan terbaik utk membodohkan pembaca blog ini. Terbaik.

      Delete
    4. Saya tidak tahu pun bahawa Dr Maszlee Malik adalah penyelidik untuk think tank DAP, Penang Institute, sehingga portal berita Malaysia Kini memaklumkannya semalam.

      Dan saya juga tertanya-tanya kenapa portal berita Malaysia Kini yang dianggap liberal bersungguh-sungguh memberi liputan kepada Dr Maszlee, selain kepada Dr MAZA.

      Kemasukan Dr Maszlee ke dalam PPBM pun dimaklumkan secara eksklusif kepada portal berita Malaysia Kini yang malah membuat liputan langsung majlis kemasukannya itu.

      Lebih jauh lagi, bila disemak balik, Dr Maszlee rupa-rupanya mempunyai hubungan yang rapat dengan DAP, termasuk dengan menyertai wacana-wacana media DAP, Roket Kini.

      Di dalam salah satu siri wacana Roket Kini Dr Maszlee dan Lim Guan Eng yang saya dengari, jelas Dr Maszlee cuba membersihkan DAP dari label anti Islam anti Melayu.

      Malah, Dr Maszlee bukan setakat membersihkan DAP, tetapi turut melambung tinggi Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang dengan memartabatkan mereka setaraf dengan Dr Morsi.

      Kata Dr Maszlee di dalam wacana Roket Kini ini: “Saya membuat sedikit homework dan saya dapati ciri-ciri yang Dr Morsi perjuangkan itu, keperibadian beliau itu, dan prinsip yang beliau perjuangkan, tidak jauh beza dengan apa yang telah dilalui oleh Ketua Menteri kita, YB Lim Guan Eng, atau lebih tepat lagi tidak jauh lari daripada apa yang diperjuangkan oleh bapa beliau sendiri, Lim Kit Siang.”

      Dengan imej Dr Maszlee selaku pengkagum Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang ini, dan dengan hubungan rapat beliau dan DAP serta Malaysia Kini ini, bagaimanakah agaknya beliau mampu menarik sokongan pengundi Melayu kepada PPBM yang baru disertainya itu?

      Delete
  2. Nampak sgt sifat Tuan speaker beri laluan najib lari dr soalan dan melolong2 pendedak2 najib lebeh2 lagi dr DNA tamil ..takda ketegasan dr Tuan speaker sbb Tuan speaker ada lesen besar

    ReplyDelete
  3. 3 hari je umh aku tkde air...1mdb lagi 3thn pun blm tentu selesai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat 3 tahun tak selesai .. lagi 20 tahun pun belum selesai .

      Perlu di ingat ,salah satu 'bond' yang di terbitkan olih 1MDB hanya akan matang pada tahun 2039 !!! 'Bond' yang di maksudkan adalah dijamin 100% olih kerajaan Malaysia serta mempunyai 'face-value' bernilai RM 5 billion dengan 'coupon-rate' pada 5.9% setahun . Bermakna , pemegang bond memperolihi sekitar RM25 juta setahun .

      Delete
    2. Pak diny...ada satu lagi bond yang Pak terlupalah...JAMES BOND 007 !!!!!!!!

      KIKIKHIKIKIKHKIKIKIKHKIK...KEH..KEH..KEH...

      Delete
    3. jebond tu kan kepala bapak kau

      Delete
  4. Macam mana pulak dikatakan masalah air ni tak besar dan penting...cuba tanyalah warga Selangor yang telah lama menderita akibat isu ni yang berlarutan sejak Jemin jadi MB. dulu2 masa BN pegang, tak pulak pernah berlaku benda ni. Yang rakyat maarh tu, Jemin main lepas tangan pulak, tuding jari pada Federal, sewdangkan kita tau perkhidmaatn air ni bawah kerajaan negeri. Ada pulak dierikan alasan kononnya kos pembaikan dan mengganti perkakas yang rosak tu mahal. Kata rizab kerajaan newgeri ada berbillion2, takkanlah tak mampu keluarkan sikit untuk buat penyenggaran dan penggantian yang mana perlu. Ataupun rizab tu nak diagih2kan paad orang2 tertentu dalam kerajaan..kroni2 Ph apatah lagi PERU dah nak sampai..agaknya Jemin tak terbayang kekalahan PH nanti tak, jadi sebelum benda tu berlaku, baik rembat yang mana boleh. Yakinlah...isu air nilah yang akan menjatuhkan kerajaan PH. Kemarahan rakyat Selangor dah tak tertahan2 lagi..tak sabar mereka nak menunggu PRU, taulah mereka mengajar Jemin dan PH ni. Ayuh warga Selangor, kembalikan negeri kamu kepaad zaman2 kecemerlangan seperti yang dirasa di bawah BN dulu..inilah masa yang terbaik untuk kamu melakukan perubahan demi anak cucu kamu !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perubahan untuk anak cucu hang laa

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Zack...

      Kebongokan najib mengembalikan nostalgia zaman persekolahan saya di tahun 1961 bila classmate saya berbangsa Punjab menulis karangan Bahasa Melayu bertajuk 'kesusahan'...

      Saya susah.
      Bapa & emak saya susah.
      Pemandu kereta saya susah.
      Amah saya susah.
      Tukang masak saya susah.
      Tukang kebun saya susah

      Susah...tapi ada orang gaji, drebar, tukang kebun.

      Begitulah najib juga, lain ditanya (soal 1mdb), lain pulak dijawab.

      Macam nih punya level, masihkah kita nak dia jadi pemimpin negara? Buat malu betul....!?

      Delete
    4. Geng Najib , komentar kamu berselerak dengan berita2 palsu juga ditaburi dengan tuduhan2 palsu .

      Jikalau benar Selangor mengalami bekalan air yang teruk , tak kan bil air Seri Perdana mencecah RM100 ribu sebulan !!!

      Delete
    5. nak buat camna pak man bila disuruh cari ilmu dia gy cari perempuan....ni la hasilnya bila tak abis belajar.
      lain yang orang tanya lain pulak yang dia jawap.betol low class nya pm.

      Delete
    6. pak diny...apa yang ditulis oleh Pak tu adalah contoh terbaik berita palsu, yang akan diambil tindakan oleh kerajaaan bila akta anti berita palsu diluluska tak lama lagi. patut2lah kalau nak membongak pun..tulislah yang logik sikit Pak !!!!!

      Delete
    7. Okey Geng Najib , I misquoted the figure for the water bill .

      I pasted the true picture as explained by Shahidan in parliament ...nonetheless it is for year 2012 !

      ############

      Seri Perdana utility bills hit RM2.3mil last year

      Posted on October 29, 2013


      The utility bills of the Prime Minister’s official residence Seri Perdana in Putrajaya came to RM2.3mil last year, says Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Shahidan Kassim.

      In a written reply to Anthony Loke (DAP-Seremban), he said RM2,237,788.13 was spent on electricity while RM311,174.25 was spent on water throughout 2012.

      Delete
    8. kalau tak salah, masaalah air selangor ni bukan masaalah syabas tapi splash. splash ni kroni umno punya bukan state glc.

      anyway, najib as usual making stupid remark. he never learn from kuok fiasco. need not worry, pmo has prepared form a to z, all the explanations to cover up.

      Delete
    9. Tepat sekali. Xada kena mengena dgn syabas pun.

      Delete
    10. Azmin dan pembangkang di parlimen mcm org tak keruan.. bincang pasal topik A tapi nk di campur aduknya topik M. Main hentam ja.. tk terurus mcm pembangkang sendiri.. apa2 tindakan parti pun tk terurus..
      Mcm othman mohd.. parlimen bincang hal lain.. yg azminnk bangkit perkara lain kenapa.. 1 satu la..nk bahasperkara A kuar 1mdb nak bahas B kuar 1mdb nak bahas C kuar 1mdb jugak.. amende pembangkang ni.. agak2 le

      Delete
    11. Lagi geng Najib KO berckp masa BN takde pun masalah, lagi terserlah la sape yg sebenar nya YG jd dalang ISU air ni, dgn menteri menteri lanun tambah si Jamal jamban yg Hari Hari politikkan ISU air .....ak dgn yakin katakan YG menjadi dalang adelah geng geng UMNNOBN Tu sendiri......mereka yg kuasai SPLASH Selangor, mereka boleh saje kurangkan pengeluaran air , sbb mereka

      Delete
    12. Pak Diny jawab, GN terus terdiam. Mmg kuat mamat bangang ni buat fuck news

      Delete
    13. TMK taulh beb..kenapa azmin jd mcm tu..agaknya puaka 1mdb bkn saja mengacau azmin tetapi orang ramai pun..kamu tunggu jugak vila bomoh tere cekau sipuaka ni sumbat dlm botol campak kelaut..
      Kini ada hantu air pulak..dah dekat nak raya ni hantu2 air mulalh merasuk orang ramai tapi x jln..hantu2 ni dah kena simbah..habis lencun splash..hahahahantuhantu!!

      Delete
  5. Statement dungu lg bebal dr geng najib.

    ReplyDelete
  6. Yer ke... org gombak ok jer..
    sampai pejabat pakaian cantik..
    kedai dobi pun biasa leh cuci baju.
    kedai mamak semua air leh order ..
    pinggan mangkok semua bersih..
    kasut skola putih melepak..
    para isteri hari jumaat lepas rambut semua basah.


    Nak apa lagiii......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sumbat pungkoq wak kojola kengkang dgn batang nyiok.

      Delete
  7. Berangan angan la ko geng najib oii
    Rakyat selangor bkn tggal dlm gua atau hulu sungai rejang tau..tk tau perkembangan dn berita yg sebenar atau yg palsu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa pulak nak check kot2 ada jamal tongkol berkemban lagi datang ke suk shah alam haritu

      Delete
  8. Kalau tak menipu, bukan lah Najib namanya. Ini tentu kak mah yg ajar laki dia menipu.

    ReplyDelete
  9. Soalan-Soalan Yang Ingin Saya Mahu Jawapan Dari Pakatan Harapan
    1. Jika Malaysia tidak juga jatuh bankrap apabila hutang-KDNK kita semasa zaman Mahathir sebagai Perdana Menteri untuk 5 tahun pertama pernah mencecah lebih dari sekali ganda iaitu 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang 1986, bagaimana Malaysia boleh bankrap ketika hutang kita sekarang ini hanya 52.7%?

    2. Ada kira-kira 80 buah negara yang purata hutangnya lebih dari Malaysia ini yang hanya 52.7% termasuk kebanyakan negara di Eropah, Amerika Syarikat, Singapura, Jepun dan lain-lain lagi. Jika Malaysia bangkrap, adakah 79 buah negara seperti ini dengan kadar hutang yang lebih tinggi ini akan terlebih dahulu jatuh bankrap?

    3. Mukhriz mengakui di dalam mahkamah baru-baru ini bahawa anda dan juga Muhyiddin telah merancang untuk menggulingkan Najib seawal tahun 2014 lagi iaitu sebelum isu 1MDB meletup. Adakah ini bermakna bahawa Muhyiddin dan Mukhriz telah dipecat kerana bersubahat untuk menggulingkan Presiden parti bukannya kerana isu 1MDB?

    4. Adakah benar bahawa anda dan juga 4 orang anak anda sebagaimana di senarai SSM kerana mempunyai kepentingan dan pemilikan di dalam 488 buah syarikat yang berdaftar? Jika ini benar, berapa ratus buah syarikat yang dimiliki oleh ahli keluarga anda? Berapa pula nilai syarikat-syarikat tersebut?

    5. Tun telah memperjuangkan untuk orang Melayu dan juga Islam selama 22 tahun dan akhirnya anda berjaya melahirkan 3 orang Melayu Islam sebagai antara 10 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2014 dengan anak anda iaitu Mokhzani muncul sebagai orang Melayu Islam ke 2 terkaya. Adakah ini anda gambarkan sebagai kejayaan yang sangat dibanggakan?
    6. Adalah benar beberapa bulan sebelum anda meletakkan jawatan, Kementerian Kewangan yang di bawah anda telah menganugerahkan lesen perjudian secara monopoli selama 20 tahun kepada Vincent Tan tanpa sebarang tender dan tidak memaklumkan kepada Jemaah Menteri dengan harganya sebanyak RM20 juta sahaja – di mana kemudiannya Vincent Tan telah menjualnya beberapa tahun selepas itu dengan nilai RM700 juta?

    Malahan, jutawan ini telah menghabiskan jutaan ringgit bagi menganjurkan parti harijadi untuk anda setiap tahun. Tidakkah ini juga merupakan rasuah?

    7. Mirzan telah membeli Diperdana Bhd yang merupakan syarikat perniagaan pengangkutan kontena ketiga terbesar dari Danny Tan (abang kepada Vincent Tan) sementara Mokhzani telah membeli Pantai Hospital dari Vincent Tan. Berapa banyak syarikat yang dibeli dan dijual antara anak anda dengan ahli keluarga Vincent ini?

    8. Ahli Majlis Tertinggi PPBM A. Kadir Jasin pernah berkata bahawa semasa anda berkuasa, jutawan ini kerap meminjamkan jet peribadinya untuk digunakan oleh anda. Tidakkah penggunaan jet ini juga dianggap sebagai rasuah kerana anda dikira telah menerima sesuatu dengan balasan? Atau Kadir ini hanya berbohong?

    9. Adakah benar Tun merupakan antara 3 pegang saham terbesar di hotel 5 bintang Palace of Golden Horses yang terletak berhampiran dengan rumah anda?

    10. Bilakan anda membeli rumah yang diduduki pada hari ini di Country Heights dan berapakah harganya? Ada atau tidak sebarang bukti menunjukkan pemberlian tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Kepada beruk yg btanya tu suruh dia tanya dulu bos dia apasal bil kenduri kawin anak dia haritu atas nama pejabat perdana menteri

      Delete
  10. Soalan-Soalan Yang Ingin Saya Mahu Jawapan Dari Pakatan Harapan
    11. Pada tahun 1998 arahan untuk mengambilalih dan mengusir telah dikeluarkan ke atas Kelab Lumba Kuda di atas tanah yang sekarang ini terbinanya KLCC. Mengapa arahan ini telah dibatalkan dan mengapa pihak kerajaan tidak bertindak untuk membuat penilaian dengan harga yang nominal tetapi sebaliknya membenarkan Ananda Krishnan mengambil alih tanah tersebut beberapa tahun selepas itu dan kemudiannya membuat berbilion ringgit setelah menjualnya kepada Petronas selang beberapa tahun?

    12. Anda berkata Kit Siang dan DAP adalah rasis tetapi kini anda berkata mereka ini tidak rasis. Adakah anda menipu di masa dahulu atau anda sendiri telah berbohong pada masa kini?

    13. Anda berkata Anwar Ibrahim tidak mempunyai moral yang layak sebagai PM tetapi kini anda berkata Anwar boleh menjadi PM. Adakah anda menipu pada masa dahulu atau anda menipu pada hari ini?

    14. Dalam tahun 2003, beberapa bulan sebelum anda bersara dan beberapa bulan sebelum Mukhriz menyenaraikan syarikatnya Opcom, Kementerian Kewangan di mana di ketika itu anda merupakan menterinya telah menulis sepucuk surat kepada syarikat milik kerajaan iaitu Telekom Malaysia untuk membuat rundingan langsung dan menganugerahkan projek bernilai RM214 juta kepada Opcom yang mana Mukhriz merupakan pemegang saham yang majoriti.

    Tidakkah ini merupakan satu salah kuasa dan jelas sebagai konflik berkepentingan?
    Anda berkata dasar ekonomi Najib adalah salah dan perlu kembali kepada dasar yang telah anda lakukan. Tetapi Pakatan pernah berkata dasar ekonomi anda juga salah sebelum ini yang telah membawa kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi sekali.

    Jika anda menang PRU 14 ini, adakah ini bermakna pihak Pakatan akan menyokong untuk melaksanakan dasar-dasar lama anda yang telah menjurus kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi?

    15. Jika anda sangat sayangkan Proton dan yakin denga kejayaannya, mengapa tidak anak anda membayar RM1 bilion untuk membeli Proton daripada membiarkan Geely membelinya? Anak anda mempunyai pengalaman di dalam sektor automotif dan sudah pasti mempunyai wang dan mengapa anda tidak menyuruh mereka ini membeli Proton?

    16. Semasa anda sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, USD meningkat dari RM2.40 kepada RM4.87 sehingga anda menambat ringgit pada RM3.80, iaitu jatuh sebanyak 60%.

    Tetapi semasa Najib mengambil alih, USD adalah RM3.73 dan kini hanya RM4.28 – cuma 12% kejatuhannya.

    17. Semasa anda sebagai PM, pada tahun 1985 harga eksport komoditi jatuh sebanyak separuh dan menjurus kita kepada kelemesetan ekonomi. Tetapi dalam tahun 2015, harga eksport komoditi kita (termasuk Petroleum) jatuh sebanyak separuh juga tetapi tidak menjuruskan negara ini kepada kemelessetan dan sebaliknya Malaysia terus berkembang. Tidakkah ini anggap sebagai kejayaan Najib?

    18. Hutang kerajaan Malaysia melonjak tinggi sekali sahaja pada tahun 2009 apabila Najib perlu menyuntik RM60 bilion ke dalam ekonomi kita bagi menstabilkan dan mengawal kita dari terjerumus ke dalam Kemelesetan Ekonomi Besar pada tahun 2007 hingga 2010. Sejak itu, Najib berjaya mengurangkan defisit pada setiap tahun.

    Adakah anda menyalahkan Najib kerana meningkatkan hutang kerajaan pada hari ini, tidakkah anda juga menyalahkan diri sendiri kerana menstabilkan dan mempertahankan ekonomi kita dari kesan Kemelesetan Ekonomi Besar – terburuk berbanding dengan tahun 1930an?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  11. 19. Apabila anda melesapkan RM30 bilion simpanan wang asing (forex) dalam tahun 1991, ianya adalah sebanyak 22.2% dari KDNK kita iaitu sebanyak RM135 bilion.

    Pada hari ini, baki hutang 1MDB hanyalah RM27 bilion – iaitu hanya 2.2% dari jumlah KDNK sebanyak RM1,230 bilon (RM1.23 trilion) pada tahun 2016.

    Jika kita tidak juga bankrap semasa Skandal Forex tersebut, bagaimana kita akan jatuh bankrap pada hari ini hanya kerana isu 1MDB?

    20. Adakah anda belajar dari Lim Guan Eng untuk menggunakan mahkamah bagi melenggah-lenggahkan RCI untuk Skandal Forex BNM – sama seperti yang Guan Eng gunakan pada masa kini dengan menggunakan mahkamah untuk melewat-lewatkan perbicaraan rasuah beliau, dan sehingga hari ini masih tidak disebut kes sejak setahun yang lepas.

    21. Anda ada menyebut memiliki 40 hingga 50 ekor kuda. Berapakah yang anda perlu keluarkan untuk memelihara dan memberi makan kuda-kuda tersebut setiap bulan?

    Baru-baru ini anda telah menamatkan khidmat tukang masak dan pembantu rumah dengan berkata kerajaan telah memberhentikan bayaran gaji mereka. Adakah jumlah yang anda perlu keluarkan bagi memelihara 40 ke 50 ekor kuda tersebut kurang dari pendapatan tukang masak dan pembantu rumah tersebut? Atau kuda-kuda anda tersebut lebih penting dari tukang masak dan pembantu rumah yang setia dengan anda sebelum ini?

    22. Anda mengkritik GST sebagai cukai tambahan yang membebankan rakyat. Tetapi anda memuji dua bentuk cukai yang lain – cukai jualan dan cukai perkhidmatan – yang telah dihapuskan sementara dua bentuk cukai yang lain iaitu cukai korporat dan peribadi telah dikurangkan bagi meringankan beban rakyat.

    Atau adakah GST ini merupakan pembaharuan sistem percukaian dan bukannya bentuk cukai yang baru?

    23. Sejak Malaysia memperkenalkan GST dan merasionalisasikan bantuan subsidi, negara lain seperti UAE, Mesir, Oman, Bahrain, Arab Saudi, Kuwait, Qatar dan India juga telah melakukan perkara yang sama. Negara-negara ini berkata tindakan ini merupakan ke arah suatu modernisasi dan transformasi bagi mengukuhkan ekonomi dan menjadikan mereka lebih kompetitif.

    Oleh kerana anda dan juga Pakatan mahu mengembalikan kepada kaedah percukaian yang lama, adakah Pakatan berniat untuk menjadikan Malaysia ini kembali mundur dan tidak kompetitif?

    24. Penarafan yang diberikan oleh agensi antarabangsa memuji Malaysia kerana berjaya melaksanakan pembaharuan cukai termasuk GST dan rasionalisasi bantuan subsidi yang dikatakan oleh mereka sebagai modernisasi ekonomi. Jika anda mengubah maka agensi penarafan akan menurunkan kadar penarafan mereka yang bermakna kadar faedah akan dinaikkan ke atas setiap pinjaman oleh kita ini sebanyak 2% – ini bermakna tambahan sebanyak RM13 bilion dari jumlah hutang kerajaan pada hari ini.

    Adakah anda cuba menurunkan penarafan yang telah diberikan kepada Malaysia dan menyebabkan tambahan tekanan ke atas Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  12. 25. Anda telah dikritik oleh rakan-rakan anda sendiri di dalam Pakatan bertahun-tahun sebelum ini kerana tindakan anda di dalam perjanjian dengan IPP yang berat sebelah menyebabkan kerajaan kehilangan RM30 bilion setahun dan kerugian kepada TNB. Tidakkah anda mengakui 1MDB dan kerajaan pada hari ini telah berjaya menghapuskan perjanjian berat sebelah tersebut dan menyelamatkan kita kira-kira RM200 bilion untuk 20 tahun akan datang?

    26. Jika anda Nothing2Hide maka mengapa pula pihak guaman anda membuat pelbagai cubaan untuk menghentikan atau menyekat RCI mengenai Skandal Forex BNM?

    27. Apabila harga minyak di pasaran dunia kira-kira US$10 hingga US$12 satu tong dan nilai Ringgit berbanding US$1 ialah RM2.40, minyak petrol RON 92 diniagakan pada harga RM1.06 satu liter berbanding masa kini RM2.15 satu liter apabila harga minyak di pasaran dunia US$50 dan ringgit pula RM4.28 berbanding dengan US$. Boleh anda menjelaskan bagaimana harganya sekali ganda bukannya 10 kali ganda?

    Ini adalah kerana untuk sekian lama anda telah mengenakan cukai petrol sebanyak 58 sen setiap liter semasa anda menjadi Perdana Menteri? Tidakkah ini sungguh kejam?

    28. Anda berkata kerajaan tiada wang kerana kejatuhan pasaran minyak dan gas dunia lebih dari separuh. Bagaimana anda dan juga Pakatan boleh menaikkan harganya kembali pulih di pasaran dunia?

    29. Dan juga, semasa anda menjadi Perdana Menteri, anda telah menaikkan hutang-KDNK untuk 5 tahun pertama lebih dari sekali ganda dengan 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang tahun 1986.

    Kadar hutang-KDNK kita sekarang ini iala 52.7%. Mengapa Najib tidak menaikkan juga kadar hutang-KDNK sehingga mencecah 103.4% sebagaimana yang telah anda lakukannya sebelum ini dan mendapat RM650 bilion untuk dibelanjakan?

    Sebaliknya Najib tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan, kerana beliau cukup berhemat di dalam perbelanjaan – tidak seperti dengan anda?

    30. Anda mendakwa China hendak mengambil alih Malaysia dan mengkritik Najib telah menjual Malaysia kepada China dengan membenarkan pelaburan dan pinjaman dari China. Sedangkan anda sebelum ini juga telah membenarkan pelaburan dan pinjaman besar-besaran dari Jepun untuk projek-projek infrastruktur, tidakkah ini juga bermakna anda telah menjual Malaysia kepada Jepun?

    Anda membenarkan Jepun mengambil alih di dalam banyak projek nasional. Proton sebelum ini di bawah Mitsubishi, Perodua di bawah Daihatsu, Modenas di bawah Kawasaki. Begitu juga dengan syarikat besi negara telah dibina oleh Jepun dan mereka mempunyai kepentingan yang cukup besar di dalamnya.

    Mengapa anda telah menjual negara ini kepada sebuah negara yang kira-kira empat dekad sebelum itu telah membunuh puluhan ribu rakyat di negara ini dan bermaharajalela ke atas berjuta rakyat kita semasa mereka menjajah Malaysia pada masa tersebut?

    31. Apabila anda berkempen untuk menyingkirkan Pak Lah, anda telah menuduh beliau dan keluarganya dengan pelbagai macam rasuah. Pada hari Pak Lah meletakkan jawatannya, anda dengan tiba-tiba mendiamkan diri. Pak Lah dan ahli keluarganya tidak pula dituduh, ditangkap atau dipenjara atas tuduhan rasuah.

    Mengapa anda berhenti dari meneruskan tuduhan tersebut? Ini adalah kerana anda telah membuat fitnah dan tuduhan palsu ke atas Pak Lah bertahun-tahun lamannya atau sememangnya anda mempunyai motif untuk menyingkirkan Pak Lah?

    32: Muhyiddin telah mendedahkan di dalam rakaman audio yang bocor semasa mesyuarat majlis tertinggi UMNO pada bulan September 2015 bahawa terdapat konspirasi untuk menggulingkan Najib dan beliau tiada masalah dengan Dana Khas Presiden sejak dahulu lagi yang merujuk kepada isu RM2.6 bilion tersebut.

    Adakah Muhyiddin berbohong atau anda juga pernah memegang Dana Khas Presiden semasa menjadi Presiden UMNO? Berapa jumlah di dalam dana ini dan adakah anda membayar cukai pendapatan dari dana ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  13. Azmin, Forget 1MDB, Focus On Ijok By Telling Us If You Received Kickbacks
    The Prime Minister is spot on (see news item below).

    Nobody could have said it better than Najib. If I were Azmin, I’d keep a low profile over the next couple of days lest I get stares from people for being so stupid. Imagine, you have families in Selangor who are suffering without water, and all this axxhole can think about is 1MDB and Putrajaya’s debt management.

    Why, is our country going to go kaput?

    If it is, then it’s a wonder how our economy weathered the eighties under the leadership of Dr Mahathir Mohamad. According to Lim Sian See, the nation’s debt-to-GDP ratio in 1986 was almost double the current 50.8 percent, meaning, the country should have been bankrupt over three decades ago if we were to go by Mahathir’s and Lim Kit Siang’s logic.
    And what is so worrisome about 1MDB that is keeping Amin from doing his job?
    Azmin is said to have collected RM700-800 million in kickbacks from the Ijok deal alone
    The last I checked, the wealth fund was put under the highest powered microscopes by five mutually exclusive investigative bodies that did not find elements of criminal wrongdoing. However, we have yet to discover if Azmin had solicited kickbacks from developers through the questionable sale of land that once belonged to settlers.

    To recap, a group of Ijok settlers undertook in the nineties to consign some land to the Selangor government by means of legal authority. The state government, in turn, undertook to grant a Joint-Venture (JV) concern involving both LBCN Development Sdn Bhd and Mujur Zaman Sdn Bhd the right to develop that land (hereinafter referred to as the “disputed land”).

    As part of an agreement, the settlers were promised a house each and some cash in hand by the aforementioned developers in return for their right to develop the said land. However, the JV company hit a snag not long after and was forced to abandon the development project. When Abdul Khalid Ibrahim took over as Menteri Besar of Selangor, he invoked his power as head of government to confiscate the disputed land, thereby forestalling plans by the banks to auction that land in the nick of time.

    Then, when Azmin wrested the state from Khalid through democratic thievery, he allowed the companies to sell the disputed land to a third party for RM1.18 billion. But the settlers were only awarded RM421 million in compensation while the developers raked in a handsome RM757 million profit without telling a soul about it.

    Tell me, where is the justice in that, and why has the state government refused to make public its settlement with the developers? Why worry about 1MDB Azmin, when your own backyard stinks of untold corruption and kitchen door deals that may have cost the people of Selangor hundreds of millions atop their pride and dignity?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Ijok ni dah sah senjata makan tuan - taik yang dibuat dari zaman mike tyson lagi

      Delete
  14. Dakwaan Najib Enggan Jawab Soalan Hutang Negara Di Parlimen Tidak Betul
    Portal The Malaysian Insight (TMI) hari ini secara halus cuba memfitnah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak apabila menyatakan beliau enggan menjawab pertanyaan di Parlimen berkenaan bayara kadar faedah hutang kerajaan di Dewan Rakyat sedangkan Najib menjawab soalan berkenaan.

    Soalan Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali (PKR) bertanyakan adakah isu 1MDB mendatangkan kesan kepada pembayaran faedah hutang atau ada alasan lain?

    Najib selaku Ahli Parlimen Pekan menjawab secara politik pada awalnya dengan menyatakan bahawa masalah air di Selangor lebih kritikal dari masalah 1MDB dengan niat menyindir Azmin.

    Laporan TMI yang menyatakan Najib enggan menjawab pertanyaan di Parlimen : –

    https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/42478/

    Sejurus itu, Azmin dan beberapa wakil rakyat pembangkang lain bangun dan marah kepada Najib panas punggung apabila Perdana Menteri menyelar mereka dalam isu air yang menjejaskan jutaan pengguna di Selangor baru-baru ini.

    Mereka seakan-akan tidak boleh ditegur apabila cuba mengusik Azmin dalam isu air.

    Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudian bersuara cuba menenangkan kekecohan yang berlaku antara Azmin dan Najib.

    “Inilah keistimewaan Parlimen, Apabila ada soalan, sememangnya ada jawapan, kadang-kadang soalan itu diletakkan atas asas mempunyai makna lain dan jawapan itu juga apabila dijawab diletakkan atas alasan lain, itulah politik namanya,” kata Pandikar.

    Kemudian Najib, menjawab soalan Azmin dengan menjelaskan hutang negara sudah semakin menguncup.

    “Sekarang ini 50 peratus daripada KDNK, 50.88 peratus daripada 55 peratus yang kita tetapkan sebagai maksimum, jadi maknya hutang negara dari segi jumlah keseluruhannya semakin menguncup.

    “Soalnya, bukan sangat saiz hutang, Tuan Yang diPertua, tapi kemampuan kita bayar balik,” kata Najib menjawab soalan Menteri Besar Selangor itu.

    Azmin benar-benar terganggu apabila wakil rakyat Barisan Nasional (BN) sama-sama mempertahankan Najib dan turut menyelar Azmin yang gagal menangani isu air di Selangor yang berlaku pada 6 Mac lepas yang menjejaskan penduduk di Selangor ekoran gangguan bekalan air.

    Najib bukan enggan menjawab soalan, Najib hanya menyindir Azmin dan kemudian menjawab soalan berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  15. Timbalan menteri SKMM. DS Jailani Johari telah memberi amaran keras kepada media luar negara yang kerap membuat laporan fitnah dan menyebarkan berita palsu berkaitan 1 MDB. Apatah lagi, berita2 palsu tersebut telah dipetik oleh portal2 media dalam negara dan terus menularkannya tanpa merujuk kepaad pihak yang berotoriti spt PMO dan KDN.
    Dengan lulusnya akta berita palsu nanti, mereka yang didapati terus menyebarkan berita2 palsu ini bakal dikenkan tindakan keras termasuklah penjara dan denda. Sudah tentu, kita sebagai rakyat Msia yang cintakan keamanan tak mahu generasi akan datang menjadi mereka yang mesra berita palsu, fitnah serta spin dan menjadikannya gaya hidup mereka. Ini telah dibuktikan depan mata bila cai2 PH begitu gemar mendokong prinsip negatif ini. Mereka ternyata menolak penerangan sahih dan benar dari kerajaan, tetapi begitu rakus menyebarluaskan berita palsu tanpa bersumber kepada punca2 yang sahih. Semoga ingatan keras DS Jailani menjadi ingatan berguna kepada semua dalam menjalani kehidupan sebagai rakyat Msia yang patriotik dan cinta pemimpin negara. Ingat tu..jangan nanti dah terhantuk baru nak terngadah..mulai saat ini, hentikanlah menyebarkan berita2 palsu yang tak mendatangkan apa2 kebaikan kepada agama, bangsa dan negara, seperti yang dilakukan oleh anda selama ini !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. selasa bila nak saman ni? ni satu lagi ganti menteri amaran. kat singapore dah masuk court. kat jakarta dah jadi joke. amaran keras macamana tu???

      Delete
    2. Sekeras kotenya di malam jumaat kot

      Maaf mencarut sekejap

      Delete
    3. Selasa dah lama hilang dari kalendar......udaahh tak ada yeooppp.

      Delete
    4. Keras kote,,,yg tak berapa nak keras.

      Delete
  16. Menteri Yang Bodoh Ke Atau Mahathir Yang Licik?
    Mahathir pernah dianggap sebagai seekor ‘harimau tua’ yang digeruni selama 22 tahun sepanjang beliau berkuasa tetapi sekarang sering kali dilihat mengeluarkan kenyataan memalukan sama ada dengan niat berbohong atau demi kepentingan politik.

    Sebelum ini, Tengku Sariffuddin juga pernah berkata, bekas perdana menteri itu sepatutnya bersara sepenuhnya kerana rakyat tidak mahu lagi mempercayai kata-katanya.

    Pengerusi Pakatan Harapan (Harapan) yang diketuai DAP, Tun Dr Mahathir Mohamad diminta mencermin diri sendiri terlebih dahulu sebelum menuding jari menyalahkan pihak lain atas kelemahan diri sendiri.Ibarat tak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket.

    Mahathir yang kononnya kesal dengan dengan kenyataan menteri Umno sekarang yang disifatkan beliau lebih ‘bodoh’ daripada zaman pentadbirannya dulu mengulas beberapa kenyataan menteri Umno yang mendakwa ekonomi negara berada dalam keadaan yang baik.

    Tidak dinafikan ekonomi negara itu berada dalam keadaan baik apabila kenyataan Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani yang berkata ramai rakyat Malaysia melancong ke luar negara, kenyataan Anggota Parlimen Johor Bahru Tan Sri Sharir Samad juga yang menyebut kutipan derma masjid meningkat dan MP Kinabatangan Datuk Bung Moktar yang memetik jumlah peningkatan tahap kegemukan (obesiti).

    Kenyataan yang dibuat oleh menteri itu bukanlah suka-suka malah berdasarkan kajian yang dibuat oleh pakar ekonomi negara. Bak kata pepatah jika hendak beranak, ikutlah kata bidan, dengar kata pakar.

    Menurut Presiden Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Tan Kok Liang pada awal tahun ini juga berkata bukan sahaja perjalanan ke luar negara meningkat dalam beberapa tahun ini, pelancongan domestik juga turut berkembang dengan baik.

    Pada 2015, sebanyak 235.2 juta perjalanan telah dilakukan oleh rakyat Malaysia di negara ini. Ini merupakan peningkatan sebanyak lapan peratus kepada 253.9 juta perjalanan pada tahun lepas, menurut Kajian Pelancongan Domestik 2016 yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia,demikian sumber yang dipetik.

    Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid,pada bulan Februari lalu berkata pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada suku keempat sebanyak 5.9 peratus sememangnya melebihi jangkaan penganalisis ekonomi iaitu 5.8 peratus.

    Tambahan lagi, Pakar Ekonomi Asia Tenggara Nomura, Euben Paracuelles, juga sebelum ini berkata Malaysia menunjukkan potensi positif pada tahun lepas menerusi sokongan faktor dalaman seperti pengukuhan ringgit, peningkatan aktiviti eksport, imbangan dagangan selain faktor luaran seperti harga minyak mentah dan dijangka terus kukuh.

    Jadi, adakah ini satu kenyataan bodoh apabila pakar ekonomi sendiri yang membuat kajian ekonomi negara ini? Adakah menteri yang bodoh atau mahathir yang licik?

    Mengenai Jho Low atau nama sebenarnya Low Taek Jho, 36, ahli perniagaan berasal dari Pulau Pinang itu juga sebenarnya langsung tidak ada kaitan dengan 1MDB tetapi cuba dimomok songlap dana syarikat ini.

    Bukti yang jelas, tuduhan hilang duit itu hanyalah cerita bohong semata mata. Samalah juga dengan cerita berkaitan Jho Low ini. Banyak yang sudah dijawab, tetapi diulang semula berkali-kali oleh pembangkang menjelang PRU ini.

    Justeru, fitnah dan pembohongan ibarat sudah menjadi permainan pembangkang untuk menipu rakyat yang hanya semata-mata untuk mencapai agenda sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  17. 5 Persoalan Guan Eng Kena Jawab Bab Rasuah Projek Terowong

    1) Apa Guan Eng buat dirumah Datuk Seri Ghanaraja yang dapat RM19 juta dari Zenith sebagai habuan rasuah untuk projek terowong?

    2) Tempoh yang Azeez Rahim beri untuk Guan Eng minta maaf sudah habis? Bila salah buat dakwaan kenapa takut hendak minta maaf?

    3) Kalau projek terowong itu telus, kenapa sampai sekarang Guan Eng tidak jawab duit kajian RM305 juta? Kajian tidak siap, duit dibayar untuk apa?

    4) Jumlah RM305 juta kalau tolak rasuah RM19 juta dan RM3 juta, ada lagi baki RM283 juta, mana pergi? Duit RM22 juta yang dibayar Zenith sebagai suapan itu termasuk dalam kos kajian kah?

    5) Kalau Guan Eng rasa dia tidak bersalah, kenapa takut hendak debat dengan Wee Ka Siong mengenai isu terowong ini??

    Nampak sangatlah Guan Eng tidak mahu jawab dan putar belit banyak mengenai projek terowong dasar laut ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  18. Tujuh Hujah Ini Bukti Jho Low Tiada Kaitan Dengan 1MDB

    1MDB sengaja dijadikan isu semata mata untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sahaja. Tuduhan awal Mahathir dulu kata ada duit hilang sampai RM42 billion di 1MDB pun sudah Mahathir tidak ulang dan sebut lagi.

    Ini bukti jelas, tuduhan hilang RM42 billion itu hanyalah cerita bohong semata mata. Samalah juga dengan cerita cerita berkaitan Jho Low ini. Banyak yang sudah dijawab, tetapi diulang ulang semula oleh pembangkang menjelang pilihanraya ini.

    Berdasarkan tujuh hujah ini, Jho Low tidak ada kaitan dengan 1MDB.

    1. Laporan PAC sahkan tiada wang 1MDB yang hilang

    Ini satu tuduhan yang digunakan berulang-ulang kali terutamanya dari Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad, bahawa ada RM42 bilion dana dari dari 1MDB hilang tanpa dikesan. Ianya tidak benar, kerana Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dan laporan Jabatan Audit Negara (JAN) mendapati tidak ada dana 1MDB yang hilang.

    Laporan PAC yang dianggotai oleh wakil rakyat BN dan pembangkang memperlihatkan semua anggotanya berpuas hati bahawa tidak ada wang yang hilang dari 1MDB termasuk Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua (DAP). Selepas selesai prosiding PAC, Tony Pua cuba mengeruhkan keadaan dengan membuat pelbagai tuduhan ke atas 1MDB secara terbuka bukan ketika dalam prosiding PAC.

    Jadi bila tiada duit 1MDB yang hilang, bermakna tuduhan Jho Low guna duit 1MDB untuk beli kapal terbang, lukisan kapal layar adalah bohong semuanya.

    2. Kapal terbang, kapal layar dan lukisan tidak dibeli dengan duit 1MDB

    Kalau lupa, perlu diingatkan kapal dan aset lain seperti lukisan yang didakwa dibeli oleh Jho Low tidak dibeli dengan duit dari 1MDB. Kalau pembelian itu berlaku, ia adalah antara ahli perniagaan itu dengan Aabar dan IPIC bukan dengan 1MDB.

    Aset itu dibeli selepas 1MDB membayar Aabar dengan sejumlah wang kepada Pengerusi Aabar Abu Dhabi, Khadeem Al-Qubasi dan CEO Aabar Mohd Husseiny. Tuduhan bahawa aset itu dibeli dengan duit 1MDB hanya dibuat oleh portal Sarawak Report dan agensi berita asing Wall Street Journal tanpa sebarang bukti yang kukuh.

    3. Isu IPIC dan Aabar pun belum lagi dalam prosiding pendakwaan

    Difahamkan wang yang dibayar kepada Aabar masuk terus ke akaun Pengerusinya Khadeem Al-Qubasi dan CEOnya itu, kedua-dua mereka merupakan Pengarah tunggal Aabar. Sehingga hari ini, tidak ada siapa pun telah memfailkan saman jenayah terhadap kedua-dua orang ini, sama ada di Abu Dhabi atau mana-mana sahaja.

    Di UAE pun belum ada pendakwaan kepada mereka ini, jadi duit siapa yang kena curi? Ianya hanya cerita rekaan Sarawak Report semata mata berdasarkan dokumen Xavier Justo yang kemudian diubah suai menjadi cerita bohong.

    4. Jawapan di Parlimen, Jho Low tidak pernah bekerja dengan 1MDB

    Datuk Seri Najib dalam satu jawapan bertulis di Parlimen sudah menjawab dan menjelaskan bahawa Jho Low tidak pernah bekerja dengan syarikat pelaburan strategik negara itu dan tidak terlibat langsung dalam membuat keputusan syarikat.

    "Encik Low Thaek Jho tidak pernah bekerja di 1MDB dan semua keputusan dan urus niaga 1MDB dibuat oleh pengurusan dan lembaga pengarah 1MDB," kata Datuk Seri Najib di dalam satu jawapan bertulis menjawab soalan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datuk Dr Tan Kee Kwong pada 16 Mac 2015.

    5. Arul Kanda maklumkan Jho Low tidak ada kaitan dengan 1MDB

    “Sebelum ia (1MDB) menjadi 1MDB, Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) telah ditubuhkan di mana pemegang sahamnya ialah Kerajaan Terengganu. Pada masa tersebut, Jho Low dilantik sebagai penasihat kepada TIA,” katanya.

    Selepas itu, CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy berkata Jho Low telah meletakkan jawatan pada Mei 2009, sebelum saham TIA diambil alih oleh Kementerian Kewangan dan nama TIA ditukar kepada 1MDB.

    "Jho Low tiada sebarang aktiviti di dalam syarikat, beliau tidak dibayar oleh syarikat dan tidak diberikan apa-apa tugas untuk syarikat,” kata Arul Kanda pada 26 Mac 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Ko bkn pejuang rakyat,,ko pengemis dedak...agak2 ler nak ngaku pejuang rakyat.

      Delete

  19. 6. Jawapan Husni Hanadzlah bahawa Jho Low tiada kaitan dengan 1MDB

    Bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah juga sudah jawab berkaitan Jho Low dalam temubual di RTM TV1 pada Jun 2015. Beliau berkata ahli perniagaan itu tidak ada sebarang kaitan dengan 1MDB.

    “Jadi tidak timbul soal dana hilang dan dibayar kepada Jho Low’ tegas Ahmad Husni. Kena jelas, nama Jho Low tidak terlibat dalam mana-mana aliran berita. Nama individu hanya jadi sebutan Sarawak Report, tanpa bukti dan fakta yang ada asas yang kukuh.

    7. Kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun

    Hujah ketujuh yang paling kukuh dan kuat ialah siasatan polis yang tidak berpihak kepada mana-mana mendapati tiada keterangan kukuh untuk mengaitkan Jho Low dengan keputusan dan urus niaga yang dibuat oleh syarikat 1MDB. Menurut Mohamad Fuzi, polis sudah siasat 1MDB berdasarkan dapatan dalam laporan PAC yang dibentangkan di Parlimen pada 7 April 2016.

    "Polis sudah menjalankan siasatan terhadap 1MDB berdasarkan kedapatan dalam Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang dibentangkan di Parlimen pada 7 April 2016.

    "Walau bagaimana pun, sekiranya polis memperoleh sebarang bukti baharu terhadap Taek Jho, tindakan yang sewajarnya menurut undang-undang akan diambil," katanya menerusi satu kenyataan, semalam.

    Beliau berkata tindakan DOJ AS merampas kapal Equanimity di Bali, Indonesia yang didakwa dimiliki oleh Jho Low adalah satu tindakan perlucutan hak sivil di Mahkamah AS terhadap Jho Low dan bukan terhadap 1MDB. Cerita duit RM1 billion kononnya ditemui dalam kapal di Bali pun terbukti adalah cerita fitnah sahaja.

    Tujuh hujah ini jelas menyatakan bahawa Jho Low tiada kaitan langsung dengan 1MDB. Diulangi lagi, Jho Low tiada kaitan dengan 1MDB.

    ReplyDelete
  20. Dengan Pasangan Sendiri Pun Mereka Curang Apatah Lagi Dengan Rakyat
    PAKATAN Harapan diketuai DAP telah mengumumkan manifesto mereka baru-baru ini. Hampir 90% kandungan manifesto tersebut diciplak dari pentadbiran kerajaan Barisan Nasional. Perkara tersebut mengundang “cakap-cakap” sinis yang mengaitkannya dengan ketandusan idea pembangkang.

    Malah beberapa pihak turut mengelarkan manifesto pakatan sebagai Harapan Palsu. Sebagaimana yang kita sedia maklum, pakatan telah menegaskan bahawa manifesto mereka bukan satu janji yang perlu ditepati. Dalam bab tersebut rakyat Malaysia sudah amat maklum.

    Dari sudut yang lain pula, rakyat mempertikaikan kredibiliti dan kewibawaan pemimpin kanan pakatan diketuai DAP. Skandal seks yang menyelubungi mereka dikatakan amat kritikal. Jika dengan pasangan masing-masing pun mereka berlaku curang, apatah lagi dengan rakyat.

    Baru-baru ini Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari yang sudah berkahwin dengan Noor Dahlia Hamzah telah mengadakan majlis pertunangan dengan bekas calon DAP Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud. Perkara itu disahkan sendiri oleh Zairil menerusi posting di halaman Facebooknya pada pagi Sabtu.

    Pada Oktober 2014, kedua-dua pasangan itu terpalit dengan kontroversi selepas beberapa keping gambar intim mereka tersebar di laman sosial namun dinafikan pasangan terbabit. Pasangan itu sekali lagi menjadi perhatian pada April tahun lalu selepas video individu yang didakwa mereka menari mesra turut tular di laman sosial.

    Skandal yang menyelubungi presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia(PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin pula hangat diperkatakan beberapa tahun lalu. Kes perceraian seorang wanita bernama Nika Gee Siew Yee yang telah membuat pengakuan kepada suaminya, Stanley Clement Augustin, bahawa dia mengadakan hubungan sulit sejak sekian lama dengan Muhyiddin membongkar kecurangan beliau. Malah Stanley telah membuat Akuan Bersumpah mengenai perkara tersebut.

    Menteri Besar Selangor Azmin Ali turut terpalit dengan skandal seks. Gambar-gambar Azmin sedang beraksi dalam tandas bersama seorang perempuan tular dan mengundang kegemparan dikalangan pengiat media sosial.

    Tambahan pula, adik beliau sendiri Azwan Ali telah tampil membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi terhadap kes melibatkan abangnya, Azmin Ali.

    Sebelum itu, kecoh di kebanyakan portal hiburan dan blog-blog tempatan mengenai tersebarnya gambar serta video skandal seks antara Menteri Besar Selangor dengan seorang wartawan.

    Laporan polis yang dibuat Azwan Ali bertujuan untuk meminta supaya siasatan terperinci mengenai perkara tersebut. Kes ini perlu dibersihkan kerana melibatkan nama Azmin Ali serta isterinya sendiri, Shamsidar Taharin. Namun Azmin mengambil sikap mendiamkan diri dalam perkara ini.

    Dalam masa yang sama, Azwan turut mencabar wanita berkenaan untuk tampil berjumpa dengannya secara berhadapan berkaitan penulisan serta bukti yang disertakan di dalam media sosial.

    Isu video Anwar bin Ibrahim yang dikatakan beraksi seks dengan pelacur dari China yang juga merupakan pelajar sebuah kolej di Kuala Lumpur turut mengemparkan negara beberapa tahun yang dulu. Ramai pihak mempertikaikan kredibiliti Anwar memandangkan beliau gagal memberikan bukti jam tangan Omega yang dikatakan hilang ketika beliau melanggan pelacur tersebut.

    Skandal-skandal tersebut merupakan perbuatan curang pemimpin-peminpin kanan Pakatan pembangkang diketuai DAP terhadap pasangan masing-masing. Sekiranya dengan pasangan mereka sendiri pun mereka sanggup berlaku curang apatah lagi dengan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  21. Muhyiddin Yang Patut Malu, Tuduh PM Najib Tanpa Bukti
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak perlu berasa malu apabila dituduh sebagai pencuri kerana tuduhan itu tidak ada bukti tetapi Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin yang patut malu dengan diri sendiri yang jadi pengkhianat dan kemudian menuduh Najib tanpa sebarang bukti.

    Dengan memegang reputasi sebagai pemimpin yang agak alim dan warak, Muhyiddin sepatutnya tahu bahawa sebarang tuduhan perlu disertakan dengan bukti.

    Dalam portal Malaysiakini, Muhyiddin dipetik mendakwa Najib tidak berasa malu walaupun dunia menggambarkannya sebagai pencuri kerana kontroversi ciptaan pembangkang melibatkan syarikat pelaburan strategik, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Dalam siasatan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat (AS) dan pihak berkuasa negara lain, mereka hanya melakukan siasatan tapi sampai ke hari ini mereka tidak menemui apa-apa bukti.

    Tuduhan fitnah oleh Muhyiddin ini lebih memalukan kerana sebelum ini ketika jadi Timbalan Perdana Menteri, beliau turut menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi, tapi apabila ada hasutan, beliau terpedaya dan kini sudah jadi pengkhianat.

    Jika Najib benar-benar seorang pencuri dan sudah mengambil wang awam berbilion ringgit, keadaan dalam negara tidak akan menjadi lancar dan pembangunan akan terbantut. Bagaimanapun, semuanya berjalan lancar malah projek pembangunan pula boleh siap lebih awal dari jadual.

    Muhyiddin berkata demikian semasa berceramah di Padang Kota Lama, Pulau Pinang, malam tadi sempena ulang tahun ke-10 kerajaan pakatan di negeri itu di bawah pentadbiran DAP.

    Sudah dua penggal di bawah DAP, negeri Pulau Pinang jadi semakin teruk bukannya semakin baik.

    Bagaimana orang boleh percaya dengan tuduhan itu sedangkan badan penarafan antarabangsa tidak putus-putus menyampaikan laporan yang positif dan cemerlang untuk Malaysia.

    Pada Oktober tahun lepas, Bank Dunia mengunjurkan ekonomi Malaysia akan berkembang lebih pantas iaitu 5.2 peratus bagi tahun ini berbanding unjuran awal 4.9 peratus.

    Pada Jun lalu, Bank Dunia mengunjurkan ekonomi negara ini berkembang 4.9 peratus bagi tahun ini.

    Ketua Ekonomi bagi Asia Timur dan Rantau Pasifik, Sudhir Shetty, berkata kemajuan dalam prospek pertumbuhan global dan pengukuhan permintaan domestik yang kukuh, memacu tinjauan positif bagi ekonomi sedang membangun di rantau Asia Timur dan Pasifik.

    Beliau berkata, pertumbuhan kukuh dalam ekonomi maju, pemulihan sederhana dalam harga komoditi dan pengukuhan dalam pertumbuhan perdagangan global adalah faktor luaran yang akan menyokong pertumbuhan ekonomi di rantau itu.

    “Malaysia dan Thailand dijangka berkembang lebih pantas daripada dijangkakan berikutan pengukuhan eksport, termasuk pelancongan dan peningkatan dalam pelaburan,” katanya.

    Terbaru, kira-kira tiga hari lepas, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pula mengiktiraf prestasi ekonomi Malaysia yang semakin kukuh dan berdaya tahan dengan disokong oleh dasar monetari akomodatid dan juga pengukuhan fiskal secara beransur-ansur.

    Ia membuktikan dasar ekonomi negara adalah berkesan dan akan terus memacu ke arah kejayaan.

    “Laporan Tabung Kewangan Antarabangsa sekali lagi meletakkan Malaysia di landasan tepat untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi dan memuji daya tahan dan prestasi kukuh ekonomi kita.

    “Dasar ekonomi kita berkesan dan akan terus memacu kita kepada kejayaan!” kata Najib dalam catatannya di laman twitter beliau berkenaan pengiktirafan itu.

    Untuk apa Najib melayan politikus seperti Muhyiddin yang senada dengan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad yang turut sama tak henti-henti menuduh dan mengejek Najib sebagai pencuri padahal tidak ada bukti.

    Sebagai seorang pemimpin seperti Muhyiddin, beliau yang patut rasa malu, bukannya Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  22. Amalan Politik Fitnah Pembangkang Perlu Dikekang
    Wujud agenda jahat yang tersembunyi oleh DAP atau pihak pembangkang di sebalik cadangan kerajaan UMNO-BN untuk memperkenalkan undang-undang bagi membendung gejala berita palsu.

    Penentangan secara terbuka oleh pihak pembangkang ini adalah bertujuan untuk menghalang kerajaan dengan sokongan rakyat yang telah dibutakan hati dan minda oleh mereka agar boleh meneruskan kegiatan penyebaran maklumat yang berbaur fitnah dan palsu.

    Sebelum ini dengan sewenangnya, pihak pembangkang terus melakukan penyebaran melalui ceramah-ceramah yang mereka laksanakan. Penyebaran maklumat dan fakta palsu yang berbaur fitnah dilakukan dengan sewenangnya tanpa sekatan.

    Sehingga hari ini difahamkan sebanyak 27 penipuan dan fitnah politik yang dilakukan oleh Rafizi Ramli yang mana hanya beberapa sahaja yang dikenakan tindakan melalui Akta SKMM dan kanun kesiksaan. Diantara fitnah yang dahsyat sehingga menyebabkan industri ruminant yang dimanopoli oleh orang Melayu hancur.

    Cadangan kerajaan untuk membuat akta perundangan ini tidak lain bertujuan untuk menghalang budaya fitnah yang amat buruk natijahnya kepada Negara, mempergunakan undang-undang itu sebagai ‘senjata’ baru untuk memberi tekanan kepada pemimpin dan penyokong Pakatan pembangkang agar lebih bertanggung jawab dalam berpolitik.

    Politik persepsi dan fitnah ini sudah meluasa tanpa sekatan sehingga ianya merosakkan keharmonian kaum dan menganggu ketenteraman awam dan yang paling dasyat lagi ialah berkaitan dengan keselamatan Negara.

    Bercakap mengenai isu keselamatan Negara , rakyat terus ingat betapa budaya fitnah ini telah dilakukan oleh pihak pembangkang berkaitan dengan isu tragedi Lahat Datu yang telah mengorbankan lapan nyawa anggota keselamatan Negara yang dikatakan sandiwara UMNO oleh Pakatan harapan.

    Apa yang pasti Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim ketika itu seakan membenarkan jentera dakyah tentera siber mereka menularkan dengan giat fitnah menggunakan berita dan fakta ‘palsu’ ke atas pemimpin-pemimpin kerajaan dan anggota keselamatan.

    Politik di Malaysia kini telah dicemari dengan gejala fitnah dan pembohongan fakta secara terancang dilakukan pembangkang. Mereka yang memainkan cerita bohong dan palsu supaya rakyat menolak UMNO dan kerajaan Barisan Nasional (BN)

    Penyebaran berita fitnah memuncak apabila aplikasi media sosial digunakan secara meluas terutama setiap kali menjelangnya Pilihan Raya Umum (PRU).Selepas PRU-13, berita-berita palsu dan serangan fitnah diperhebatkan oleh pembangkang sehingga mengelirukan masyarakat umum.

    Fitnah yang kedua paling dahsyat dilakukan oleh pihak pembangkang ialah apabila mereka melancarkan tohmahan dan berita palsu terhadap Datin Seri Rosmah Mansur oleh Rafizi Ramli sehingga ianya menjadi senjata bagi pembangkang untuk mendapat kan sokongan.

    Pembangkang termasuk pihak berkepentingan mensasarkan Rosmah dengan pelbagai tuduhan tidak berasas selain penghinaan dan cacian keterlaluan dan merujuk kepada beberapa siri tohmahan jahat ke atas beberapa pemimpin UMNO / Barisan Nasional yang tersebar luas di media sosial baru-baru ini.

    Semua jenis pembohongan, berita palsu dan fakta yang salah ini perlu dikecam keras dan harus dikekang dengan satu system perundangan yang tegas dan ketat agar ianya tidak menjadi barah ke dalam masyrakat yang berbilang kaum dalam Negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  23. Sebelum kewujudan DAP dan pembangkang yang lain, keharmonian dan kehidupan yang saling percaya dan mempercayai serta saling menghormati menjadi teras keamanan kehidupan dalam negara ini.

    Selain itu, serangan serupa turut berlaku dalam pendakwaan kes rasuah apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggunakan ketegasan yang sama untuk membenteras amalan rasuah terhadap pemimpin kleptokrat dikalangan pembangkang .

    Dalam satu pembongkaran penipuan dan penyalahgunaan kuasa serta fitnah yang dilakukan oleh pihak pembangkang adalah menidakkan pembongkaran menteri MCA di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Wee Ka Siong isu berkaitan terowong dasar laut yang dikatakan oleh pembangkang untuk mensabotaj dan memusnahkan kepercayaan awam kepada DAP dan HARAPAN.

    Sedangkan secara nyatanya ianya adalah ditnah terhadap timbalan presiden MCA tersebut yang memberikan fakta yang sebenar melalui serangannya terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang melibatkan projek terowong bawah laut.

    Semua tindakan tidak bermoral dan tidak beretika ini merupakan legasi terhebat keluarga Lim serta pembangkang yang dibelenggu dengan gelaran kleptokrasi global akibat skandal puluhan billion yang disiasat oleh SPRM sehingga menyebabkan Malaysia berada di kedudukan tercorot selepas 23 tahun Indeks Persepsi Rasuah diperkenalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  24. Memandangkan cubaan untuk menjatuhkan Najib dari dalam Umno akan gagal, Mahathir menukar taktik dan kini cuba untuk menjatuhkan Najib dari luar Umno, dengan bantuan pembangkang, seperti apa yang Tengku Razaleigh cuba lakukan selama lapan tahun dan gagal.

    Semakin hari semakin terlihat kegagalan dengan begitu banyak pendedahan salah laku yang dibuat oleh Mahathir untuk kroni dan anak anak nya. Mana mungkin bangkai gajah ditutup dengan nyiru.

    Menyerlahkan sikap banyak cakap yang dilakukan oleh Mahathir sekali gus telah meranapkan kredibilitinya sebagai seorang negarawan dimana satu persatu keburukan yang dilakukan oleh nya terbongkar.

    Dalam hal ini Najib kelihatan lebih bijak berbanding cara Mahathir dimana Najib pada kebanyakannya banyak mendiamkan diri tanpa menjawab persoalan yang diluahkan oleh Mahathir.

    Mendiamkan diri itu banyak faedahnya dari berkata kata, sikap ini telah menyebabkan Mahathir terperangkap dengan mainan politik halus Najib. Secara perlahan lahan telah membunuh kesabaran Mahathir sehingga beliau terpaksa meletakkan jawatan dan keluar dari UMNO.

    Tindakan ini adalah satu kemenangan untuk Najib dimana telah dapat membuang ancaman yang ada didalam UMNO dan kepada dirinya sendiri. Dalam hal ini Mahathir akan bergerak atas tiket pembangkang dan menjatuhkan reputasinya dengan cara yang beliau sendiri lakukan.

    Dengan meninggalkan Umno dan dengan bekerjasama dengan pembangkang, Mahathir sudah pasti berada di jalan yang membawa kepada kemusnahan diri. Perlahan lahan penyokong Mahathir akan berpihak kepadanya. Namun pada sudut lain keborokan Mahathir akan terbongkar satu persatu.

    Apa yang berlaku sekarang itu lah yang dimahukan oleh Najib, Secara tidak langsungnya segala keburukan tingkah laku Mahathir bukan didedahkan oleh pihak diri Najib, Malah ianya dilakukan oleh rakyat yang tahu kebenaraannya.

    Justeru itu kaedah mendiamkan diri yang dilakukan apabila diserang mempunyai matlamatnya. Pada masa yang sama sudah pastinya pengkritik Najib mengatakan bahawa Najib mesti bersalah jika dia hanya berdiam diri.

    Tetapi disebaliknya terukir satu bentuk kebenarannya adalah tindakan berdiam diri adalah terbaik untuk Najib dan tidak baik untuk Mahathir. Sebagaimana kaedah yang dilakukan didalam peperangan.. “menyusup secara diam dan melakukan propaganda untuk meyerang adalah dua kaedah yang berbeza.

    1MDB dijadikan senjata untuk menyerang kredibiliti Najib. Namun cubaan tersebut gagal sebagaimana yang beliau harapkan. Untuk mengaitkan Najib dalam isu 1MDB dilihat sebagai senjata tidak begitu berkesan.

    Sedikit demi sedikit hasil rompakan Mahathir didedahkan. Jika kita imbas semuala bagaimana perancangan Mahathir selepas berkuasa Pernas di paksa membeli syarikat syarikat yang tiada kena mengena dengan core business – Salah satunya ialah mengambil alih UMBC dari Daim , Jual PNSL pada TRI milik Tajuddin Ramli , Beli Nanyang Press dari syarikat Singapura.

    Tahun 1992 Pernas dipaksa jual UMBC pada Sime Darby tanpa tender terbuka kerana mahu menyelamatkan kroni. Core business Pernas seperti Pernas Edar, Pernas Trading tutup , syarikat syarikat yang untung habis difaraid oleh penyamun tarbus.

    Kalau begini lah yang dikatakan Mahathir amat bersih seakan tiada langsung bersalah dalam 22 tahun memerintah. Maka buta hati dan perut lah manusia tersebut. Akibat ketaksuban menyokong mereka menidakkan kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  25. Kalau begini lah yang dikatakan Mahathir amat bersih seakan tiada langsung bersalah dalam 22 tahun memerintah. Maka buta hati dan perut lah manusia tersebut. Akibat ketaksuban menyokong mereka menidakkan kebenaran.

    Tahun 1999 Mahathir telah mengarahkan Halim Saad beli National Steel Co (NSC) Filipina kunun nak kembang Renong keluar negara. Tetapi dalam senyap senyap mereka telah menggunakan agensi Hottick Investment HK sebagai agent untuk mendapatkan pinjaman tanpa cagaran dari Maybank, Bank Bumiputera, RHB dan BOC. Tapi business bangkrup , pinjaman RM3.09 bil Hottick diambil alih oleh Danaharta.

    Begitulah amat mudah Mahathir berniaga, menggunakan harta dan kewangan kerajaan untuk menutup segala bentuk kerugian yang diciptakan olehnya.

    Pada satu masa yang lain pula , Mahathir dalam segenap usaha untuk menyelesaikan hutang Time Engineering RM5.37 bil , Tun Daim Zainuddin dan Mahathir telah menyenaraikan TimeDotCom dgn harga IPO RM3.30. Tetapi agak malang tiada mana mana individu dan syarikat berminat untuk membelinya , hanya 25% yang “subscribed” . Untuk menutup kerugian tersebut Daim dan Mahathir telah memaksa Tabung Amanah Pencen dan PNB langgan RM1.8 bil , Khazanah langgan RM1 bil.

    Boleh dikatakan tiada satu pun projek yang melibatkan kepentingan awam tanpa konsesi yang dilaksanakan , malah segalanya dibuat dengan memberikan pegangan kepada kroni untuk memeras poket rakyat.

    Kini PPBM ditubuhkan untuk menumbangkan kerajaan, menumbangkan sebuah kerajaan Islam dan memberikan ruang kepada DAP untuk berkuasa. Hal ini tidak dapat dinafikan lagi oleh mana mana pihak apabila PPBM sendiri sedang menghadapi masalah dengan ROS.

    Berkaitan dengan perkara ini, selaku Pengerusi Pakatan Harapan, Mahathir didakwa mula sedar bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) adalah sebuah parti yang gagal sehingga beliau dikatakan merancang untuk bertanding di bawah tiket DAP pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14.

    Menggunakan logo DAP sebagai jalan cerita politik Mahathir dilihat sebagai satu tindakan yang terdesak dan “desperado” oleh Mahathir. Mengapa tidak menggunakan PKR jika benar beliau mahu memertabatkan Melayu dan membela Melayu?

    Sesiapa yang telah bersama dalam pemerintahan Mahathir akan tahu bahawa beliau tidak akan membiarkan survival politiknya terhenti hanya disebabkan PPBM tidak mendapat sambutan dalam kalangan orang Me­layu.

    Sebagaimana biasa Mahathir akan hanya mencari sebab dan punca untuk menga­baikan parti yang diasaskannya untuk melompat kepada DAP walaupun tindakan ini bercanggah dengan apa yang diucapkan ketika berceramah dipentas PPBM.

    Sebagai langkah untuk menyelamatkan diri Mahathir telah mempunyai alasan yang kukuh untuk bertanding di bawah tiket DAP dan dia pastinya akan menyalahkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) yang menjadi punca kepada tindakannya itu.

    Justeru itu, kehadiran Mahathir dilapangan pembangkang adalah bertepatan dengan sikap yang diamalkan oleh DAP yang hanya melihat wang sebagai raja dan kepentingan rakyat adalah hanya penting ketika pilihanraya sahaja.

    Maka DAP dan PPBM adalah kedua parti yang mempunyai agenda kronisme dan nepotisme yang sama iaitu memastikan legasi anak beranak terus hidup dan bukan untuk rakyat. Jika diberikan peluang untuk mereka berkuasa, percayalah Banjaran Titiwangsa sekali pun akan tinggal botak dan nampak batu sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Ko panggil najib,suruh bubar parlimen sekarang..ada berani?jgn sembang je kencang.

      Delete
  26. Splash Bukan Milik Kerajaan Persekutuan, Tetapi pihak pro-Pakatan Harapan

    Elok Azmin Ali dan Hanna Yeoh pergi sekolah dulu sebelum menyalahkan Kerajaan Persekutuan dalam isu Splash.

    Pemegang saham Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) ialah Gamuda Bhd (40%), Kumpulan Perangsang Selangor (30%) dan Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah (30%)

    Jika ada sebarang masalah dengan Splash pun ia tidak ada kena mengena dengan Kerajaan Pusat seperti dakwaan Hanna Yeoh?

    Sebaliknya jelas Selangor ada 30% saham dalam Splash. 30% ini satu jumlah yang cukup besar untuk masuk campur dalam pengurusan syarikat. Kecualilah Kumpulan Perangsang pun sudah dijual PKR.

    Manakala Tan Sri Wan Azmi dikatakan “close associate” kepada Tun Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim sejak tahun 80-an.

    Gamuda pula masih dikuasai oleh Lin Yun Ling . Walaupun KWSP mempunyai saham 10%, namun Yun Ling yang hanya mempunyai 3% saham Gamuda masih menguasai syarikat ini.

    Lebih 53% saham syarikat Gamuda dimiliki oleh pemegang-pemegang amanah. Mereka ini memberi kepercayaan kepada Yun Ling menguasai syarikat. Malah tidak mustahil sebahagian besar saham Gamuda masih pegangan Yun Ling melalui pihak ketiga.

    Jadi bahagian mana Hanna Yeoh hendak menyalahkan kerajaan Persekutuan dalam hal Splash?

    70% saham Splash dikawal secara langsung dan tidak langsung oleh PKR Selangor.

    Manakala Yun Lin juga diketahui terbabit dengan Pelan Utama Pengangkutan DAP Pulau Pinang yang bernilai lebih RM40 bilion.

    Apa punya YB ini cakap macam pekerja kelab malam saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete

  27. Jho Low-linked Good Star's receipt of US$1.03b should be probed before saying no link with 1MDB, says DAP's Pua


    KUALA LUMPUR (March 12): The police should investigate the alleged transfer of US$1.03 billion to Seychelles-based Good Star Ltd, a company which allegedly received funds 1Malaysia Development Bhd (1MDB) by 2011 before concluding its owner Low Taek Jho (Jho Low) and 1MDB are unconnected.

    “Have the police investigated the US$1.03 billion transfer to Good Star? These transfers were confirmed by 1MDB itself and are easily verified,” said Petaling Jaya Utara MP Tony Pua in Parliament today.

    The police should also question witnesses from Bank Negara Malaysia (BNM) who confirmed Good Star belongs to Jho Low, evidence which was consistent with the findings by the US Department of Justice.

    This was supported by a BNM letter dated April 6, 2016 to the Public Accounts Committee (PAC), Pua told reporters, adding that BNM also confirmed Good Star was not a subsidiary of 1MDB’s joint-venture partner Petrosaudi International Ltd (PIL).

    Previous news reports state former 1MDB chief executive officer Datuk Shahrol Halmi represented to Deutsche Bank Malaysia that Good Star is 100%-owned by PIL.

    However, it was later shown that the sole director of Good Star is Smart Power of which Jho Low is the sole director, and Smart Power’s ownership equity in Good Star consists of a single bearer share issued to Jho Low.

    Pua said the action on those responsible for the 1MDB scandal or producing evidence to re-but the allegations against the country was 'an attempt to dismiss them by calling them fake news'.

    “Most recently, even Inspector-General of Police Tan Sri Mohd Fuzi Harun concluded there’s no link between 1MDB and Jho Low after investigating the PAC Report on 1MDB,” Pua said.

    The PAC exposed a series of wrongdoing by the 1MDB management but Prime Minister Datuk Seri Najib Razak as 1MDB chairman, and Jho Low, were never investigated, including the fund flows.

    “Hence, it was impossible for PAC to exonerate both of them if we could not investigate them but BNM had written twice to PAC to confirm the direct and incontrovertible involvement of Jho Low with 1MDB,” Pua said.

    In the meantime, DAP parliamentary leader and Gelang Patah MP Lim Kit Siang asked Fuzi to clarify as to which part of the PAC states there is no connection between Jho Low and 1MDB.

    “This is because he used the PAC report to reinforce his contention that there is no link. As we know, there is no mention of Jho Low in the report, compared to the DoJ’s kleptocratic litigation with references to him everywhere,” Kit Siang said.

    Lim also asked if Najib would sue London-based weekly magazine The Economist and US news channel MSNBC for its portrayal on the alleged 1MDB scandal.

    ReplyDelete
  28. Mahathir, Mukhriz Dan Muhyiddin Bertanding Dibawah Lambang DAP
    Dan bagi DAP, mereka boleh menggunakan fakta bahawa Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin akan bertanding di bawah bendera DAP di kerusi majoriti Cina sebagai ‘bukti’ bahawa DAP adalah parti berbilang kaum dan bukannya parti Cina manakala kerajaan dilihat sebagai zalim kerana membatalkan pendaftaran PPBM. Itulah yang dipanggil situasi ‘menang-menang’.
    Mahathir dan Kit Siang telah membincangkan dan bersetuju bahawa PPBM akan ditutup dan Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin akan bertanding di bawah DAP

    Mahathir tahu PPBM sama sekali tidak mempunyai peluang untuk memenangi pilihan raya umum akan datang dan jika beliau, Mukhriz dan Muhyiddin bertanding dalam pilihan raya umum di bawah PPBM, mereka akan dikalahkan. PPBM, yang mana tidak sehebat Semangat 46 dan ianya hanya satu lagi parti Melayu, tidak mempunyai harapan untuk mengalahkan Umno atau menggantikan Umno sebagai ‘warlord’ baru politik Malaysia. Jadi Mahathir perlu lenyapkan PPBM dan berpindah ke DAP.

    Satu-satunya cara Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin boleh memenangi pilihan raya umum jika mereka bertanding dalam pilihan raya di bawah lambang DAP dan di kawasan majoriti kaum Cina. Mereka menyedari mereka memerlukan undi Cina dalam kerusi majoriti Cina untuk menang dan bukan undi Melayu dalam kerusi majoriti Melayu.

    Dan satu-satunya cara Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin boleh bertanding di bawah sepanduk DAP di kerusi majoriti Cina jika PPBM tidak wujud. Jika PPBM wujud bagaimana mereka akan menjelaskan bertanding di bawah lambang DAP dalam kerusi majoriti Cina? Itulah sebabnya Mahathir memerlukan RoS untuk membatalkan pendaftaran PPBM.
    Ketiga-tiga ini akan selamat manakala calon-calon PPBM lain akan dibuang ke ‘longkang’

    Sekarang Mahathir boleh menyalahkan RoS. Ia adalah kerana RoS membatalkan pendaftaran PPMM jadi Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin tidak mempunyai pilihan selain bertanding di bawah bendera DAP di kerusi majoriti Cina. RoS dilihat sebagai jahat manakala Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin dilihat sebagai mangsa ketidakadilan dan penganiayaan politik.

    Tetapi itu menyelesaikan masalah Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin. Bagaimana pula dengan calon-calon PPBM yang lain? Nah, mereka tidak akan menang jadi apa masalahnya? Apa yang penting ialah Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin memenangi pilihan raya umum walaupun mereka menang di bawah bendera DAP di kerusi majoriti Cina.

    ReplyDelete
  29. Kit Siang Menang Anugerah Maharaja Lawak
    Apa yang dikatakan IGP adalah fakta. Dan ianya fakta bahawa Jho Low tidak mempunyai sebarang urusan langsung dengan 1MDB. Malah PAC, yang mana ada 2 orang ahli DAP duduk dalam Suruhanjaya tersebut, tidak pernah menyatakan sebarang hubungan antara 1MDB dan Jho Low. Jadi, apa yang dikatakan IGP salah? Dan mengapa Kit Siang cuba mencadangkan sebaliknya? Adakah ini bukan apa yang kita sebut berita palsu? Malah, salah seorang anggota DAP dari PAC telah berkata bahawa Suruhanjaya mendapati tiada bukti untuk membabitkan Najib dalam apa-apa salah laku. Kenapa Kit Siang masih cuba mengulangi cerita yang sama? Walaupun selepas tiga tahun, DoJ AS tidak dapat mencari bukti sahih untuk menghubungkan 1MDB dengan Jho Low.

    Ya, dan Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, telah memberikan contoh sedemikian dengan kenyataannya malam tadi bahawa “tidak ada kaitan antara Jho Low dengan IMDB”, yang menjadikannya bahan ketawa daripada rakan-rakan polisnya di dunia dan Malaysia menjadi bahan ketawa kepada masyarakat antarabangsa. – Lim Kit Siang

    Itulah yang dilaporkan oleh Lim Kit Siang di blognya semalam. Kit Siang begitu berani untuk memanggil KPN bahan ketawa dunia apabila dia sendiri adalah pemenang Anugerah ‘Joker of the Year’. Kit Siang adalah seperti badut bahawa dia sedang membazirkan seluruh hidupnya dan seharus menjadikan rakyat Malaysia hidup aman damai sebelum menjadikan hubungan antara kaum lebih teruk. Dengan Kit Siang yang menyebarkan kebencian anti-Melayu dan anti-Islam, bimbang peristiwa 13 Mei akan berlaku semula.
    Setelah memekak selama lebih daripada 20 tahun, Kit Siang telah menjadi bisu kepada apa yang disebut sebagai skandal terbesar dalam sejarah Malaysia

    Senarai jenaka Kit Siang begitu panjang maka mustahil untuk memuatkan kesemuanya dalam satu artikel ini. Senarai teratas , tentunya, adalah kerugian Bank Negara yang berjumlah RM31.5 bilion pada akhir 1980-an-awal 1990-an. Selama beberapa dekad, Kit Siang telah menjerit supaya Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dapat ditubuhkan untuk menyiasat amaun sebenar yang hilang Bank Negara dan siapa yang menjadi dalangnya.

    Apabila Kabinet mengumumkan penubuhan Pasukan Petugas Khas untuk memantau penubuhan RCI dan untuk merangka parameter dan garis panduan RCI, Kit Siang tiba-tiba membuat pusingan U dan tidak lagi mahu RCI ditubuhkan . Apa kejadah ini? Selepas menjerit selama lebih 20 tahun untuk RCI mengapa tiba-tiba menentangnya?
    Jadi, hakikatnya, Kit Siang melalak sejak 1993 mengenai kerugian Forex Bank Negara sebanyak RM31.5 bilion kerana beliau mahu singkirkan Tun Dr Mahathir Mohamad – dan dalam proses yang sama tentu sahaja ingin memecah-belahkan Umno dan Barisan Nasional. Kini, bagaimanapun, Mahathir adalah Pengerusi Pakatan Harapan dan ‘Perdana Menteri sementara’. Jadi, Kit Siang tidak lagi mahu Mahathir ditangkap dan dihantar ke penjara kerana berbohong kepada Parlimen mengenai kerugian Forex Bank Negara Malaysia sebanyak RM31.5 bilion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  30. Kit Siang pernah menggelarkan Mahathir sebagai Mugabe Malaysia dan sekarang Mugabe sedang meniru Mahathir

    Satu kes itu sahaja, di antara 100 kes, sudah cukup untuk menjadikan Kit Siang sebagai ‘Joker of the Year’. Ketua Polis Negara , Mohamad Fuzi Harun, tidak dapat mengalahkan Kit Siang sebagai Bahan Ketawa Nombor Satu Malaysia walaupun dia mencuba lebih dari 1,000 kali. Dan di sini kita ada Kit Siang yang menggelarkan Fuzi sebagai bahan ketawa apabila dia sendiri tidak tahu malu. Kulit muka Kit Siang begitu tebal, anda mungkin tidak dapat memotong dengan pisau yang tajam.

    KPN bukan ahli politik seperti Kit Siang yang membuat satu kenyataan hari ini dan kenyataan sebaliknya esok. Sebagai Ketua Polis Negara, IGP perlu bercakap hanya apabila perlu sahaja dan mesti bercakap berdasarkan fakta dan bukti. Satu langkah yang salah dan seluruh keamanan dan kestabilan negara akan terjejas. KPN adalah profesional dan tidak boleh melakukan perkara-perkara seperti cara yang Kit Siang dan Perdana Menteri sementara lakukan.

    Mahathir berkata jika Perdana Menteri Najib Tun Razak memenangi pilihan raya umum akan datang, beliau akan menghapuskan pilihan raya umum. Justeru pilihan raya umum ke-14 dalam satu atau dua bulan dari sekarang akan menjadi pilihan raya umum akhir untuk Malaysia. Selepas ini tidak akan ada lagi pemilihan umum sehingga kiamat.
    Kit Siang mengulangi isu yang sama dan berharap isu 1MDB dapat membantu mengalahkan Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang

    Kenapa Kit Siang diam dan tidak menggelarkan Dr Mahathir bahan ketawa seluruh dunia? Adakah Kit Siang setuju bahawa ini adalah apa yang Najib akan lakukan, itulah sebabnya dia berdiam diri? Bagaimanakah Najib akan melakukannya? Adakah Najib akan mula mengumumkan bahawa kesultanan Melayu dan sistem raja perlembagaan Malaysia akan dihapuskan dan negara akan menjadi Republik, selepas itu pilihan raya akan diharamkan dan negara akan diperintah oleh sebuah jawatankuasa?

    Yang Dipertuan Agong adalah Ketua Angkatan Bersenjata sementara sembilan Kesultanan adalah Ketua dari berbagai cabang Angkatan Bersenjata. Oleh itu, terdapat sepuluh orang Raja yang mempunyai kuasa atas keseluruhan peralatan ketenteraan Malaysia. Apa yang anda fikir ini sepuluh raja akan lakukan? Tiada apa-apa?

    Mahathir adalah orang bodoh kerana membuat kenyataan yang berbahaya yang boleh mencetuskan pergolakan dan pertumpahan darah di jalanan dan Kit Siang adalah orang yang lebih bodoh lagi kerana berdiam diri. Dan Kit Siang mempunyai keberanian untuk menggelar KPN bahan ketawa seluruh dunia? Malah, KPN perlu menangkap Mahathir kerana mendakwa jika Najib menang pilihan raya umum dia akan menghapuskan pilihan raya umum kerana bakal mencetuskan puluhan ribu pertumpahan darah jika meletusnya pergolakan akibat kenyataan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  31. Malah US DoJ tidak dapat mencari bukti sahih untuk menghubungkan 1MDB dengan Jho Low

    Sebenarnya, Kit Siang sedang cuba mengekalkan isu 1MDB ‘hidup’ sehingga pilihan raya umum. Manifesto pilihan raya Pakatan Harapan adalah satu bencana dan orang yang mempunyai kemampuan untuk berfikir akan tahu bahawa janji Pakatan tidak dapat ditepati. Jenis manifesto pilihan raya itu dibuat jika anda tahu anda tidak akan memenangi pemilihan umum dan, oleh itu, tidak akan perlu menunaikan janji-janji anda. Tetapi jika anda akhirnya memenangi pemilihan umum, anda akan menghadapi masalah kerana anda tidak boleh melakukan apa yang anda janjikan.

    Apa yang dikatakan IGP adalah fakta. Dan ianya fakta bahawa Jho Low tidak mempunyai sebarang urusan langsung dengan 1MDB. Malah PAC, yang mana ada 2 orang ahli DAP duduk dalam Suruhanjaya tersebut, tidak pernah menyatakan sebarang hubungan antara 1MDB dan Jho Low. Jadi, apa yang dikatakan IGP salah? Dan mengapa Kit Siang cuba mencadangkan sebaliknya? Adakah ini bukan apa yang kita sebut berita palsu? Malah, salah seorang anggota DAP dari PAC telah berkata bahawa Suruhanjaya mendapati tiada bukti untuk membabitkan Najib dalam apa-apa salah laku. Kenapa Kit Siang masih cuba mengulangi cerita yang sama? Walaupun selepas tiga tahun, DoJ AS tidak dapat mencari bukti sahih untuk menghubungkan 1MDB dengan Jho Low.

    Kenapa Kit Siang tidak bercakap tentang perbuatan rasuah anaknya? Terdapat perjalanan ke Hong Kong yang Lim Guan Eng pergi dengan isterinya dan Rolls Royce yang membawa mereka mengelilingi Hong Kong. Encik dan Puan Guan Eng dihiburkan untuk makan malam di restoran mahal dan hotel mewah oleh ahli perniagaan China. Dan orang Cina ini berurusan dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

    Kemudian ada skandal rumah dan skandal terowong bawah laut Pulau Pinang dan sebagainya. Kit Siang berkata kita perlu menukar kerajaan untuk menghentikan rasuah. Adakah ini tidak menjadikan Kit Siang ‘Joker of the Year’ dan bahan ketawa dunia? Rasuah yang Kit Siang merungut adalah dalam Pakatan Harapan nyatakan seperti Pulau Pinang dan Selangor. Jadi, siapakah yang jadi bahan ketawa di sini, KPN atau Kit Siang sendiri?
    Selepas tiga tahun menyerang, Kit Siang masih berharap isu 1MDB akan membantu menjatuhkan Umno dan Barisan Nasional. Ia tidak berlaku dalam pilihan raya kecil selama tiga tahun atau dalam pilihan raya negeri Sarawak. Jadi mengapa ia akan berlaku pada pilihan raya umum akan datang?

    Albert Einstein mengatakan, “Definisi gila ialah melakukan perkara yang sama berulang-ulang tetapi mengharapkan hasil yang berbeza.” Kit Siang juga melakukan perkara yang sama berulang kali sambil mengharapkan keputusan yang berbeza. Jadi, ini membuatkan Kit Siang gila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  32. structure susunan air di selangor,' SPLASH'logi pembersihan air selangor ,masih di bawah kuasa kerajaan persekutuan,hanya air bersih sahaja kejaan selangor dah beli.pembelian logi pembersih dijangkakan effective july ini.semasa routine mainteance 'AIR' oleh kerajaan selangor ambil tindakkan 'PROACTIVE' dapati banyak paip2 lama dan menghasilkan air keru.kerajaan selangor menulis surat pada 'SPAN'di putrajaya agar 'SPLASH' buat routine maintenace/baik pulih pada 1hb march,pehak 'SPLASH' mulakan kerja pada 6march,malangnya ada kemalangan,selama 3hari 'SPLASH' tak ada pakar,kerajaan selangor takeover hari jumaat dgn kepakaran yg ada,tgh mlm sabtu dah recover,dan seterus air dilepaskan berperingkat2.

    note;
    1.bn melalui najib ambil kessepatan melalui tv1/4,macam2 kata dan ambil kredit.
    2.'SPLASH' adalah tanggung jawab kerajaan najib yg diberi 30thn contract,jagaan dato'rodzali kroni umno.
    3.hasil dari 'pro-active kerajaan selangor,masaalah ni diminimizekan.
    4.masaalah ini berlaku sbelom pr13 yg terkena kawasan rafizi,subang taman meeedan.tv1/4 siang malam tayang bila rakyat tahu pr13 bn kalah teruk,rafizi dpt majory.
    5.sebab inilah ketua umno btr zaharin,warning kat naib/umno selangor nnti mkn tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najib pun macam najib.....

      ada mata tak nampak
      ada telinga tak dengar
      ada otak tak jalan

      ujung2 malu sendri

      check sapa punya splash tu???? kroni dia jugak!

      Delete
    2. Splash Bukan Milik Kerajaan Persekutuan, Tetapi pihak pro-Pakatan Harapan

      Elok Azmin Ali dan Hanna Yeoh pergi sekolah dulu sebelum menyalahkan Kerajaan Persekutuan dalam isu Splash.

      Pemegang saham Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) ialah Gamuda Bhd (40%), Kumpulan Perangsang Selangor (30%) dan Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah (30%)

      Jika ada sebarang masalah dengan Splash pun ia tidak ada kena mengena dengan Kerajaan Pusat seperti dakwaan Hanna Yeoh?

      Sebaliknya jelas Selangor ada 30% saham dalam Splash. 30% ini satu jumlah yang cukup besar untuk masuk campur dalam pengurusan syarikat. Kecualilah Kumpulan Perangsang pun sudah dijual PKR.

      Manakala Tan Sri Wan Azmi dikatakan “close associate” kepada Tun Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim sejak tahun 80-an.

      Gamuda pula masih dikuasai oleh Lin Yun Ling . Walaupun KWSP mempunyai saham 10%, namun Yun Ling yang hanya mempunyai 3% saham Gamuda masih menguasai syarikat ini.

      Lebih 53% saham syarikat Gamuda dimiliki oleh pemegang-pemegang amanah. Mereka ini memberi kepercayaan kepada Yun Ling menguasai syarikat. Malah tidak mustahil sebahagian besar saham Gamuda masih pegangan Yun Ling melalui pihak ketiga.

      Jadi bahagian mana Hanna Yeoh hendak menyalahkan kerajaan Persekutuan dalam hal Splash?

      70% saham Splash dikawal secara langsung dan tidak langsung oleh PKR Selangor.

      Manakala Yun Lin juga diketahui terbabit dengan Pelan Utama Pengangkutan DAP Pulau Pinang yang bernilai lebih RM40 bilion.

      Apa punya YB ini cakap macam pekerja kelab malam saja.

      Delete
  33. pejuang najib kopi pes berjela2 dari blog kroni umno....mykemut, mymassak....dah takde org nak jengok. terpaksa cari blog anti najib.

    the noose is tightening. we had indian tsunami, we had chinese tsunami, the 3rd tsunami will bury najib for good!

    ReplyDelete
  34. TOKONG TAK INGAT, MAHATHIR TAK TAHU – DAH SEMUA PAKAT HILANG INGATAN MACAM MANA HAL RAKYAT?
    RAMAI orang percaya, tak mungkin berlaku secara kebetulan Tokong dan seorang Datuk Seri yang ditahan SPRM kerana cuba kawtim siasatan agensi itu ke atas sebuah syarikat mesra DAP di Pulau Pinang berkaitan pembinaan terowong bawah laut, bergambar bersama/berdua di apa yang didakwa sebagai rumah Datuk Seri berkenaan.

    Itu bukan majlis am tapi nampak macam majlis peribadi – kalau dah tahap datang ke rumah apa bagai, tak kenal macam mana?

    Kalau tokong awal-awal mengaku mengenali Datuk Seri berkenaan dan dalam masa yang sama menafikan apa-apa penglibatan dalam cubaan merasuah SPRM tu, takpelah kan, ini dia claim tak kenal pulak, konon sebagai public figure memang kena jumpa ramai orang. Betul lah tu tapi jumpa sampai ke rumah ke isunya, itu yang orang nak tahu?

    Begitupun sebaiknya biarlah pihak yang berkenaan buat siasatan, kita jangan masuk campur lagi.

    Perkara ini dibangkitkan pada asalnya bukan apa, kerana semua kita masih ingat, Perdana Menteri berapa banyak kali terkait dalam hal yang sedemikian bila gambar beliau bersama individu tertentu dijadikan isu oleh pembangkang, walhal bukan gambar berdua pun atau dirumah, sebaliknya ramai-ramai tapi macai peduli apa ye tak?

    Dia nak cover pasal projek terowong yang tak jalan-jalan tu pun tergamak guna gambar Perdana Menteri semasa majlis sign MOU, tak apa pulak?
    Yang penting pada kita rakyat sekarang ialah, nampak strategi yang digunakan tokong ini sama dengan Mahathir – tak ingat, tak tahu. Apa benda parti yang macam ini nih kalau semua pakat-pakat hilang ingatan bila kantoi dengan skandal?

    Letih rakyat kalau pemimpin Pakatan pakat-pakat hilang ingatan macam ini bila kantoi skandal.

    Putus bekalan air di Selangor macam itu juga. Boleh pulak Azmin tuduh SPLASH – syarikat yang mengurukan air di negeri tersebut dan wilayah persekutuan, takde kaitan dengan kerajaan negeri, sebaliknya kerajaan pusat. Tapi semalam mintak maaf pulak, apa kes? Hilang ingata lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  35. Splash Bukan Milik Kerajaan Persekutuan, Tetapi pihak pro-Pakatan Harapan

    Elok Azmin Ali dan Hanna Yeoh pergi sekolah dulu sebelum menyalahkan Kerajaan Persekutuan dalam isu Splash.

    Pemegang saham Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) ialah Gamuda Bhd (40%), Kumpulan Perangsang Selangor (30%) dan Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah (30%)

    Jika ada sebarang masalah dengan Splash pun ia tidak ada kena mengena dengan Kerajaan Pusat seperti dakwaan Hanna Yeoh?

    Sebaliknya jelas Selangor ada 30% saham dalam Splash. 30% ini satu jumlah yang cukup besar untuk masuk campur dalam pengurusan syarikat. Kecualilah Kumpulan Perangsang pun sudah dijual PKR.

    Manakala Tan Sri Wan Azmi dikatakan “close associate” kepada Tun Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim sejak tahun 80-an.

    Gamuda pula masih dikuasai oleh Lin Yun Ling . Walaupun KWSP mempunyai saham 10%, namun Yun Ling yang hanya mempunyai 3% saham Gamuda masih menguasai syarikat ini.

    Lebih 53% saham syarikat Gamuda dimiliki oleh pemegang-pemegang amanah. Mereka ini memberi kepercayaan kepada Yun Ling menguasai syarikat. Malah tidak mustahil sebahagian besar saham Gamuda masih pegangan Yun Ling melalui pihak ketiga.

    Jadi bahagian mana Hanna Yeoh hendak menyalahkan kerajaan Persekutuan dalam hal Splash?

    70% saham Splash dikawal secara langsung dan tidak langsung oleh PKR Selangor.

    Manakala Yun Lin juga diketahui terbabit dengan Pelan Utama Pengangkutan DAP Pulau Pinang yang bernilai lebih RM40 bilion.

    Apa punya YB ini cakap macam pekerja kelab malam saja.

    ReplyDelete
  36. Mahathir Layak Digelar Bapa Berita Palsu – Nur Jazlan
    LAYAK… Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed menyifatkan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Bapa Berita Palsu.
    Gelaran tersebut sesuai diberikan kerana tokoh pembangkang berusia 92 tahun itu masih lagi suka berterusan menyalahkan kerajaan dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) berhubung isu pendaftaran parti berkenaan.

    Nur Jazlan berkata, Mahathir sepatutnya perlu sedar apa yang telah dilakukan sehingga UMNO diharamkan pada 1988 ketika beliau menjadi Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri merangkap Presiden UMNO ketika itu.

    Ujar beliau lagi, perkara sama dijangka berulang kembali kini apabila PBBM pula gagal didaftarkan setelah pihak ROS mendapat lebih 400 aduan daripada ahli parti itu sendiri yang tidak berpuas hati dengan organisasi berkenaan.

    “Beliau yang sebenarnya bertanggungjawab menyebabkan UMNO sendiri pernah dinyahdaftarkan dan terpaksa dibubarkan pada ketika itu kerana melanggar perlembagaan parti dan Akta Pertubuhan ditetapkan.

    “(Apabila PBBM gagal didaftarkan) beliau menyalahkan pihak kerajaan dan ROS pula. Banyak fake news (berita palsu) dikatakan oleh Tun (Mahathir) sendiri kata ROS konon bersikap bias (berat sebelah) dan sebagainya.

    “Beliau sebenarnya lupa apa dilakukannya sendiri kira-kira 30 tahun lalu,” kata Nur Jazlan yang juga Ahli Parlimen Pulai ketika ditemui dalam program Jualan Sentuhan Rakyat Parlimen Pulai di Johor Bahru, Johor pada Ahad.

    Pada 9 Mac lalu, Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim meberi tempoh 30 hari bagi menjawab Notis Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1966 yang dikemukakan jabatan tersebut kepada PPBM atau pendaftarannya terpaksa dibubarkan.

    Langkah tersebut dikatakan antara sebab Pakatan Harapan sehingga kini masih berstatus organisasi haram kerana masalah dalaman PPBM yang juga antara parti komponen blok pembangkang itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  37. Dituduh Ada Hubungan Dgn Isteri Orang, #Muhyiddin Tak Tahu Malukah?
    Berbanding dengan Muhyiddin, tidak ada satu dokumen Mahkamah pun dalam dunia ini yang menyabitkan Datuk Seri #Najib Tun Razak sebagai pencuri.

    Dokumen yang ada dan selalu dirujuk #Pakatan untuk mengatakan Najib sebagai pencuri, adalah dokumen #DoJ (bukan Mahkamah) yang dibuat sendiri oleh #Mahathir - yang mahu menjatuhkan Najib untuk digantikan dengan anaknya sendiri.



    Mahkamah? Tidak ada. Dan sepertimana yang kita tahu, nak menyabitkan seseorang sebagai pencuri ke peliwat ke, mesti dengan dokuimen Mahkamah. Tak hairan Najib tidak terjejas sikit pun dengan dakwaan yang mengatakan beliau kononnya pencuri.

    Tapi, ada dokumen Mahkamah yang mengatakan Muhyiddin ada hubungan dengan isteri orang sehingga menjadi punca penceraian rumah tangga pasangan terbabit. Muhyiddin tidak pernah mencabar kesahihan dokumen tersebut sehinggalah pasangan berkenaan disahkan bercerai.

    Serentak dengan itu juga, isteri Muhyiddin tidak lagi kelihatan di khalayak ramai, tak macam dulu. Kerap pulak lagi bini Mahathir yang hampir buta itu kelihatan bersama suaminya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  38. Kenapa @MuhyiddinYassin Tidak Cari Dan Saman Suami Nika Gee?
    Dalam satu wawancara dengan kiniTV, Presiden PPBM, TS Muhyiddin Yassin berkata beliau akan bertindak mencari dan menyaman sekiranya difitnah oleh pihak-pihak tertentu.


    Muhyiddin berkata demikian sebagai respon kepada laporan pengacara televisyen Amerika Syarikat, Rachel Maddow dan MSNBC kerana mendakwa Perdana Menteri DS Najib Tun Razak terlibat dalam skandal 1MDB.

    Untuk jawapan kepada TS Muyiddin ini amat mudah. DS Najib Tun Razak telah diistiharkan oleh Mahkamah Rayuan di Malaysia tidak terlibat melakukan apa-apa salahlaku berkaitan 1MDB

    Mahkamah juga memutuskan siasatan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia, Bank Negara, dan Peguam Negara dan hasil siasatan yang telah diumumkan kepada orang ramai oleh Peguam Negara dan SPRM membersihkan DS Najib Tun Razak daripada sebarang salahlaku jenayah.

    Oleh itu, DS Najib Tun Razak tidak perlu melayan mana-mana pihak yang membuat tuduhan dan fitnah ke atas beliau. Apatah lagi fitnah dibuat di luar negara dan komplikasi untuk meneruskan saman di negara asing pasti ada dan memakan masa yang lama.

    Kedua, kita ingin bertanyakan kepada TS Muyiddin, sekiranya prinsip ini diguna pakai, kenapakah TS Muhyiddin tidak mencari dan menyaman bekas suami seorang wanita bernama Nika Gee.

    Suami wanita ini telah membuat tuduhan di Mahkamab Tinggi berserta Surat Akuan Sumpah bahawa bekas isterinya, Nika Gee mempunyai skandal dan hubungan sulit dengan TS Muhyiddin. Baca Malaysiakini, di sini.

    Sekiranya saya menjadi TS Muhyiddin, saya akan akan 'bertindak mencari dan menyaman sekiranya difitnah oleh pihak-pihak tertentu.' Bukankah analoginya begitu Tan Sri?

    ReplyDelete
  39. GAGAL MENJATUHKAN DS NAJIB RAZAK SELEPAS 4 TAHUN BUKTI PEMBUNUH POLITIK BERSIRI SUDAH HILANG BISA.
    Ketika saya memulakan perjuangan bersama Tun M pada 2015, Saya berpegang kepada keyakinan bahawa DS Najib Razak perlu dijatuhkan untuk MENYELAMATKAN UMNO. Tetapi, hari ini Tun M berada dalam Pakatan Harapan dan beliau laungkan DS Najib perlu dijatuhkan untuk MENYELAMATKAN MALAYSIA.

    Dari menyelamatkan UMNO kepada menyelamatkan MALAYSIA, saya anggap yang bermasalah itu bukan UMNO atau MALAYSIA tetapi TUN M sendiri. Persoalannya, jika Tun bukannya nak selamatkan UMNO atau MALAYSIA, sebaliknya hanya mahu menjatuhkan DS NAJIB RAZAK, apa sebenarnya yang mahu Tun M selamatkan?

    Saya tidak suka DAP kerana dulu Tun cakap Lim Kit Siang adalah Cina rasis dan musuh Melayu dan Islam. Tun ceritakan bahawa LKS pimpin orang Cina dalam peristiwa 13 Mei 1969 dan dia lah orangnya yang kencing di tiang bendera UMNO. Tapi ternyata selama ini Tun M tipu orang Melayu, kerana hari ini Tun M telah duduk bersama DAP untuk menjatuhkan UMNO!

    Saya bermusuh dengan PAS kerana Tun cakap mereka jumud dan tidak membantu kemajuan umat Islam. Tun sindir Tuan Guru Nik Aziiz kerana masih mahu bertanding pilihanraya walaupun berusia 83 tahun, Tun juga cakap Haji Hadi Awang berniat jahat kerana keluarkan fatwa untuk menghalalkan permusuhan sesama bangsa Melayu. Rupanya Tun tipu Melayu lagi sekali kerana hari ini Tun M menjadi calon PM ke-7 diusia 93 tahun. Tun juga mengeluarkan “fatwa dedak" supaya ahli PPBM memusuhi ahli UMNO atau sesiapa sahaja yang kritik PPBM.

    Saya juga tidak menyenangi DS Anwar Ibrahim kerana Tun cakap DSAI tidak layak menjadi pemimpin dan memalukan negara. Tun telah mengarahkan PDRM menyiasat DSAI dan menggunakan UTK untuk menangkap DSAI seperti seorang penjenayah (sedangkan Tun cakap DSAI gay).Tun penjarakan penyokong Reformasi di bawah ISA. Tun turut penjarakan DS Zahid Hamidi kerana begitu marah Ketua Pemuda UMNO mengkritik kepimpinannya. Tilam diangkat ke mahkamah untuk mengaibkan DSAI. Tun lakukan apa sahaja untuk menjatuhkan DSAI. Tapi ternyata Tun M tipu lagi kerana tiba-tiba sahaja Tun M mahu DSAI menjadi Perdana Menteri Malayisia ke-8. Sia-sia sahaja persengketaan orang Melayu, terutamanya ratusan ribu rakyat yang sertai Reformasi 1999.

    Begitu juga ketika Tun mahu jatuhkan Pak Lah. Tun labelkan beliu "kuat tidur”. Tun juga cakap Pak Lah merosakkan Melayu kerana mementingkan keluarganya sahaja! Tun juga cakap KJ pemimpin korup. Siang malam Tun bercakap tentang kejahatan dan kesilapan Pak Lah. Tapi ternyata Tun M tipu lagi kerana sehingga kini Pak Lah tidak pernah didakwa atas sebarang kesalahan di Mahkamah.

    Saya pernah membenci DS NAJIB RAZAK kerana Tun beritahu, beliau curi RM 2.6 billion dan simpan di dalam akaun peribadinya. Tun juga beritahu DS Najib curi RM 50 billion melalui 1MDB. Kata Tun, DS Najib Razak akan memusnahkan UMNO.

    Tapi ternyata Tun M tipu orang Melayu kerana rupa-rupanya Tun M sendiri serta rakan nya juga telah menggunakan nama sendiri dalam pemilikan saham “Realmild” pada tahun 2000 yang bernilai berbillion Ringgit (seperti diberitahu oleh Dato A Kadir Jasin, Realmild adalah harta UMNO). Tun tidak menjawab soalan saya hingga kini. Selain itu wakil dari DAP dalam PAC juga mengesahkan bahawa DS Najib Razak tidak bersalah dalam isu 1MDB dan Tun tidak pernah mencabar kenyataan YB Tan Seng Ghaw dari DAP tersebut! Kini saya percaya DS Najib Razak hanyalah salah seorang “mangsa sasaran” Tun M, PEMBUNUH POLITIK BERSIRI

    Setelah tumbang, kini saya BANGKIT MELAWAN. Saya tidak akan tumbang kerana ditipu oleh Tun M lagi. Saya menyeru semua orang Melayu, Pribumi Sabah dan Sarawak, Cina, India dan semua rakyat Malaysia supaya bangun dan SELAMATKAN DIRI SENDIRI dari terus menjadi mangsa penipuan Tun M.

    Anina Saadudin
    EMPIRICAL MALAYSIA

    ReplyDelete
  40. Bodohkah akal fikiran mereka?
    Saya ingin memetik laporan media pada 26 Julai tahun yang lalu bahawa PAKATAN HARAPAN sedia menubuhkan Suruhanjaya untuk menyiasat skandal di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri seperti yang didesak “Otai Reformasi”.

    Selepas Tun Dr Mahathir Mohamad diangkat sebagai Perdana Menteri jika PAKATAN HARAPAN berjaya menjulang Putrajaya, saya dan Rakyat Marhaen yang lain tertanya-tanya bagaimanakah sebuah Kerajaan yang dipimpin seorang Perdana Menteri akan diheret oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kabinetnya sendiri ke Suruhanjaya yang berkaitan, dan bagaimana pula seorang Perdana Menteri yang berkuasa ketika itu, lebih-lebih lagi Tun Dr Mahathir Mohamad dengan mudah merelakan dirinya dibicarakan di hadapan sebuah Jawatankuasa Suruhanjaya yang akan ditubuhkan olehnya sendiri kerana beliau sendiri mahu dirinya disiasat?.

    Bukankah ini Pelik dan Gila? Setahu saya, sebuah Suruhanjaya Bebas malah Suruhanjaya Di-Raja memerlukan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri selaku Perdana Menteri untuk mengadap serta memohon perkenan dari Yang Di Pertuan Agong. Dari rekod pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun, saya tertanya-tanya kenapakah DS Wan Azizah dilihat begitu mudah untuk mempercayai Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa Tun akan pasti menyokong saranan yang telah dibuat beliau kepada “Otai Reformasi” apabila berkuasa nanti, malah lebih lucu, pelik dan ajaib juga apabila ada dari kalangan “Otai Reformasi” yang mempercayai cadangan calon Timbalan Perdana Menteri itu dengan menyokong pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri di Konvensyen PAKATAN HARAPAN baru-baru ini.

    Apa yang pasti, pemimpin PAKATAN HARAPAN telah menzahirkan satu sikap ‘bias’ atau berat sebelah dalam soal keadilan apabila mengambil sikap untuk menangguhkan desakan agar skandal-skandal yang melibatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dapat diadili dengan segera walaupun mereka tahu Kerajaan yang adil dan saksama kepada Rakyatnya memerlukan mereka untuk tidak sesekali memilih bulu apabila melibatkan salahlaku terhadap kepentingan Rakyat, walaupun melibatkan rakan politik, ahli keluarga dan sanak saudara.

    Lihatlah sendiri sikap bekas Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono yang tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap besannya sendiri kerana tuduhan Rasuah, jauh sekali untuk menangguhkan proses keadilan terhadap saudaranya itu walaupun beliau adalah pemimpin paling berkuasa di Negara itu. - Huzir Sulaiman


    XOXO - Politik tidak diasaskan atas Islam, semata-mata berbalah berebut kuasa, maka rakyat selalu diperbodohkan. Kembalikan kepada politik Islam.

    ReplyDelete
  41. "Apa Kaitan Najib Jumpa Jho Low Dengan Gambar Guan Eng Jumpa 'Datuk Seri KawTim SPRM'?"
    Penyokong Pakatan Harapan mendakwa pertemuan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dengan seorang 'Datuk Seri' yang dikatakan menerima suapan RM19 juta bagi menutup siasatan Projek Terowong Dasar Laut P.Pinang tidak membawa sebarang makna.

    Hal ini bagi mereka adalah sama seperti pertemuan antara Datuk Seri Najib Tun Razak dengan ahli perniagaan kontroversi Jho Low yang dikaitkan dengan pelaburan 1MDB.

    Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) Datuk Eric See-To Choong berkata, Najib sebenarnya bukan bertemu dengan Jho Low tetapi dengan Putera Turki - lelaki berbaju biru berdiri di tengah-tengah antara Jho Low dan Najib didalam gambar yang tular pada 2009 itu.

    Putera Turki merupakan anak ke-7 bekas Raja Arab Saudi, Allahyarham Raja Abdullah Riyadh.

    "Didalam gambar PM Najib dengan Jho Low yang disebarkan dengan meluas pada 2009, ramai hanya melihat Jho Low (yang boleh bertutur bahasa Arab dan memulakan kareer perniagaannya di Timur Tengah) tetapi terlepas pandang Putera Turki didalam gambar yang berdiri betul-betul disebelah PM Najib.

    "Pada masa itu, tiada masalah untuk mengadakan pertemuan dengan Putera Turki diatas kapal layar untuk berbincang berdasarkan syor oleh Raja Abdullah bagi meneroka kerja sama," kata Eric dipetik kenyataan.

    Kata Eric, pertemuan bersama Putera Turki merupakan susulan daripada lawatan rasmi Najib ke Arab Saudi pada 2009 bertemu Raja Abdullah menyatakan kesediaan untuk menjalinkan hubungan ekonomi dua hala antara Malaysia-Arab Saudi.

    "Laporan akhbar pada waktu itu berkata bahawa Raja Abdullah dan Najib bersetuju untuk menubuhkan kerjasama didalam industi gas dan minyak. Disinilah Raja Abdullah telah mengesyorkan PM Najib untuk meneroka bersama PetroSaudi yang dimiliki oleh anak ke-7 nya, Putera Turki.

    "Selain menjadi kegemaran kepada Raja Abdullah, Turki juga merupakan Gabenor wilayah Riyadh, wilayah terbesar di Arab Saudi dimana terletaknya ibu negara," kata Eric.

    Putera Turki kemudiannya mengeluarkan surat rasmi pada Ogos 2009 menyatakan persetujuan untuk menjalin kerjasama selepas mengadakan pertemuan dengan Najib, disusuli pula dengan surat sokongan Kedutaan Arab Saudi menyokong kerjasama Malaysia dengan PetroSaudi milik Putera Turki, tambah Eric.

    Namun, berbeza dengan gambar Guan Eng bersama ahli perniagaan bergelar 'Datuk Seri' yang kini direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diatas dakwaan menerima suapan RM19 juta, tiada penjelasan logik diberikan selain penafian oleh Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

    Sekeping gambar Guan Eng - tanpa memakai kasut - bersama 'Datuk Seri' berkenaan memberi indikasi bahawa Setiausaha Agung DAP itu mengenali individu berkenaan dengan dekat.

    "Benar, Ketua Menteri bertemu dengan ramai orang pada setiap masa di pelbagai majlis awam dan mungkin tidak ingat telah mengambil gambar dengan siapa dan dimana.

    "Tetapi pernahkah anda membuka kasut anda di majlis awam, di pejabat Ketua Meneri, di restoran, di ceramah, di dewan ataupun di istana.

    "Selalunya, anda membuka kasut jika berada di rumah seseorang.

    "Dan jika anda bersusah payah untuk ke rumah seseorang maka orang tersebut mestilah lebih penting dan saya pasti anda ingat bila perkara ini berlaku," kata Eric membidas penafian Guan Eng tidak mengenali 'Datuk Seri' berkenaan.

    ReplyDelete
  42. Azmin tak serius ambil alih SPLASH, kata bekas MB
    Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tidak serius untuk mengambil alih Syarikat Pengeluaran Air Selangor Sdn Bhd (Splash) yang menjadi penyebab utama krisis air di negeri itu, kata Tan Sri Khalid Ibrahim.

    Bekas menteri besar Selangor itu berkata proses pengambilalihan berkenaan sepatutnya sudah lama berlaku namun gagal dilaksanakan Azmin.

    Sebaliknya, Abdul Khalid berkata Azmin lebih memberi tumpuan untuk membayar RM2.7 bilion kepada syarikat berkenaan dan bukannya menyelesaikan isu air di negeri itu.

    "Ia adalah satu kecuaian yang jelas di pihak kerajaan negeri. Kecuaian ini memberi peluang kepada pemegang saham SPLASH untuk mengaut lebih untung sehingga mereka menjadi berani sebegini.

    "Seorang menteri besar sepatutnya berjuang untuk rakyat tetapi pergerakan mungkin terhad kerana terlalu kenyang hingga termuntah," katanya menerusi satu status yang dimuatnaik di Facebook miliknya.

    Baru-baru ini sejumlah 427 kawasan di Lembah Klang mengalami gangguan bekalan air sejak 6 Mac lalu.

    Menurut Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS), gangguan berpunca daripada kerja pembaikan terhadap Sistem Mampatan Udara yang pecah di Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 3.

    Azmin yang dipetik Sinar Harian berkata kegagalan mengatasi masalah tersebut disebabkan loji rawatan air tersebut bukan milik kerajaan negeri dan dimiliki SPLASH.

    Kata Azmin, oleh kerana itu kerja-kerja pemulihan sukar dijalankan dengan segera.

    "Semua kerja menyelenggara mesti dilakukan oleh SPLASH dan oleh kerana kita masih dalam proses mengambil alih SPLASH dan ia masih berjalan sehingga Julai ini kami tak boleh masuk untuk menyelenggaranya," kata Azmin.

    Sementara itu, Abdul Khalid turut mengulas kenyataan Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh dalam sebuah portal berita, yang menyalahkan SPLASH dalam isu gangguan bekalan air yang menjejaskan lebih 500,000 kediaman di lima kawasan di Lembah Klang.

    Khalid mengingatkan Hannah bahawa beliau pernah meminta DUN membawa isu air dan pengambilan SPLASH ini kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (SELCAT).

    Bagaimanapun katanya, usulnya itu ditolak mentah-mentah oleh Hannah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanya khalid,dia tahu 2008,crisis air berlaku,hampir 1/2 selangor effected,apa dia buat masa menang,azmin took over tak sampai 3 tahun,syabas dah dibeli,cuma tinggal logi penapis in stages.nak discuss dgn kroni umno tentang pembelian banyak songeh!

      Delete
  43. bagaimana pulak 'SPLASH' milik kroni PH,sedangkan splash menerima contract 30thn sebelom 2008,umno bn memerintah.
    klu 'splash' ph punya apakah jadah nak minta kebenaran dari 'SPAN' kerajaan persekutuan.

    susunan penjagaan air telah di persetujui,sejak zaman lim kim yeak ,dulu dgn berangapan negeri tak mampu.sejak pembangkang memerintah dan pengelaman betapa teruknya management paip air yg tak diganti,dan logi lama dan pengelaman p13,ph ambil 'proactive countermesure,dgn duit yg ada beli syabas dan jadi 'AIR'Selangor,dan untuk pembelian logi penafis in stages.

    tak tahulah,ini pun nak dipolitikan,di kokdiang,ceruk tokkun boleh temberang..tapi di selangor 'no way man'

    ReplyDelete
  44. Kesian si pejuang rakyat aka najib jual temberang kat sini. Woooiii macai jo lo,tak dak orang nak percaya temberang kau kat sini la

    ReplyDelete
  45. La bapa kepada semua tahik masih terpalit lagi tahik babi melayu ni (Wak Kejora tahi babi) kat blog Tuan Budin ni. Siap tukar nickname lagi. Tpi kebusukkan penulis yg sama masih terhidu kan. Ooi Babi Nelayu Gau Tua ! kau menyamar lah dgn nama apa sekali pun Pasdapx ke atau BNseks ke, atau Mam Badak size XXLLXXX ke, kita bule tahu bau mu yg busuk sebusuk2 otak, hati dan perot kau. Sama aje macam Boss Lanun kau tu dan Ratu Nasi Kangkang juga sama kroni2 cuba menutup bau busok skandal 1MDB termasuk pencacai2, pemakan tahik macam kau ni, masih dpt dihidu kebuuskkan, kebobrokan keji nya Ketua Lanun dan konco2 tibai duit rakyat dan coffers funds seantero dunia. Kejora Kejora bila kau nak mampus tersedak makan dedak Boss Kepala Penyamun kau tu.

    ReplyDelete
  46. Eh Eh sejak bila pula Wak Kejora aka Pasdapx tukar nama jadi Pejuang Melayu pula. Pejuang dedak2 bootlickers Kepala Penyamun, tibai dan samun duit rakyat lagi ada la. Pejuang Melayu konon! Pejuang tekak kau sendiri kan Kejora Babi Melayu tak puas2 makan dedak Bapa Lanun hang tu huhuhu

    ReplyDelete
  47. Does prosperity lead to obesity?

    Monday, 12 Mar 2018

    KUALA LUMPUR: Kinabatangan MP Datuk Bung Moktar Radin has declared that there is a high rate of obesity among Malaysians because they are prosperous and well-fed.

    Is obesity the result of affluence?

    In exploring the issue of obesity, experts interviewed said prosperity is not the main reason for obesity.

    Although a higher disposal income means better ability to buy more food, obesity is related more to the level of awareness and education and the will to adopt healthy lifestyles, said senior consultant endocrinologist Prof Datuk Dr Mafauzy Mohamed.

    “It’s got to do with education,” he said.

    Dr Mafauzy said that the rich and the poor alike in Malaysia tend to overeat, the reason for the high obesity rate.

    On Thursday, Bung Moktar said that there was a high rate of obesity among Malaysians because they are prosperous and well-fed.

    He said that the Opposition cannot claim that the country was not prospering because, he argued, the number of obesity-related deaths and diseases were high and that Malaysians are fortunate as its people “can afford to overeat”.

    Bung Mohktar raised the argument in response to Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR-Permatang Pauh), who claimed that the rakyat was suffering.

    Dr Mafauzy said that both the rich and and the poor can make efforts to eat more healthily.

    The poor for instance, could grow their own vegetables and fruits in villages, he said.

    Based on The Economist Intelligence Unit’s “Tackling Obesity in Asean” report released on June 1, Malaysia’s obesity prevalence is 13.3% while 38.5% of the population is overweight.

    Obesity can lead to diabetes, high blood pressure, coronary artery disease, coronary vascular disease, heart attack, stroke, and even cancer.

    Worldwide, at least 2.8 million people die each year as a result of being overweight or obese.

    An estimated 35.8 million (2.3%) years of healthy life are lost due to overweight or obesity, according to the World Health Organisation.

    Mortality rates increase with increasing degrees of overweight, as measured by body mass index.

    There is increased risk of co-morbidities for body mass index 25.0 to 29.9, and moderate to severe risk of co-morbidities for body mass index greater than 30.

    The Malaysian Dietitian’s Association president Prof Winnie Chee said that although obesity is linked to increased income and purchasing power, it is not limited to the rich.

    Lower income groups can suffer obesity too as they tend to have poorer quality diets and lack physical activity, she said.

    Chee said this is partly because unhealthy street foods are affordable in Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd....

      Dietitian Nur Hayati Azmi said it is inactivity that leads to obesity, not whether a person is rich or poor.

      “It depends on their lifestyle. Rich or poor, many here are inactive,” she said.

      Nur Hayati added that her richer patients tend not to have the time to exercise, while the poorer ones tend to eat affordable food that are also high in bad fats and sugar, and in big portions, while they also lack exercise.

      However, Nur Hayati admitted that the wealthy tend to have better access to knowledge on healthy lifestyles and they would join fitness clubs to get fit.

      She said the poor too can stay healthy with limited funds by choosing wisely and exercising in the park.

      The trend is now changing as the young tend to adopt a healthier lifestyle because parents bring their children to the playground, she said.

      While the educated and uneducated still need to catch up on adopting healthier habits, there is a different scenario in the United States.

      It has been found that Americans with more education and higher income have lower rates of chronic diseases, including obesity, compared to people with lower education and income levels, according to Health, United States, 2011, a report by the Centers for Disease Control and Prevention.

      Hence, prosperity coupled with greater awareness and education should not, or must not, bring about obesity. If it does, then perhaps some policies need re-examination or new ones need to be introduced.


      #### bingong punya MP ...

      Delete
    2. Bukan MP saja bingong, Boss mereka PM tu dan satu kapal MP aka Lanun2 BN dan UMNO semua jenis spesies bangang bin bahlol.

      Delete
    3. Wak kopipes dah ada nama skrg..pejuang rakyat..sorrylah kita tk nk beli dakwaan2 yg diulang itu sjk dr zaman mr j ke geng najib dn skrg konon pejuang rakyat ..satu aje aku nk tanya adakah zaman mahathir dulu ada negara luar menyiasat ttg amalan penyucian wang haram hasil dr rompakan wang milik negara seperti skrg yg dikatakan skandal kleptokrasi terbesar dunia!!

      Delete
  48. 'Pejuang Rakyat' pulak dah muncul
    Khatijah Nuno dah kata betul
    Tak lain tak bukan ini si bacul
    bertukar nama sah si kitul!

    Orang berjuang membela negara
    Dia sibuk membela si cela
    punyalah Klepto buat angkara
    Bermatian pulak dia membela!

    Anak Melayu ketagih dadah
    Buang bayi kerap terdedah
    Melayu merempit tak sudah sudah
    Tak jaga rakyat itulah padah!

    'Pejuang Rakyat' apa ke benda
    Tanah Felda sudah ternoda
    Wang Mara ada ke takde
    Rakyat susah klepto perkuda!

    'Pejuang Rakyat'tanyalah rakyat
    Apa ke betul si Klepto buat
    Terpaksa bohong nak sambung hayat
    Guna wang nak jadi kuat!

    'Pejuang Rakyat' usah merapu
    Kopipes panjang orang tak lalu
    Yang jelas jahat dia tak sapu
    Sokong lanun tak tahu malu!

    Seronok tengok bros Pakatan
    Baru dan lama membela watan
    'Pejuang Rakyat' tengok pun bentan
    Kojola nanti ke Tanjong Rambutan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro fan tun dan rkan sperjuangan. Dah lama x bagi komen kt sini...maklumlah sebelum ni penuh ngan sampah angkara bapok2 umno. La ni ada plak pejuang rakyat yg masuk bgi komen...ha2 ha2..tau tak si pejuang rakyat ni apa yg rakyat mahu? Nmpak sgt sibapuk ni x tahu melihat sesuatu from the right perspektif..ingat pejuang rakyat tu tukar kepada macai klepto, bru sesuai! Atau paling afdal letak jer " anjing umno" , mmg tepat sgt..he2 he2

      Delete
  49. Hakikatnya... akibat kemelut 1MDB-Jho Low, Najib telah mencampak Bangsa, Agama & Negara kita kelembah kehinaan dan kebinasaan.

    ReplyDelete
  50. Alahai Nek Ina dah kutuk Mahathir
    Kalau dulu berebut hadir
    Cium tangan senyum di bibir
    Tak lekat jawatan, Nenek berletir!

    Wahai nenek penting ke jawatan
    Bila tak dapat,nenek meroyan
    Dulu kata si Klepto setan
    Tapi kini nenek dah layannn..

    Dulu kata Mahathirlah hero
    Camana pulak tetiba bagero?
    Takde duit tak dapat borrow
    Atau Bersatu dedak pun zero??

    Wahai nenek si bongkok tiga
    Siang mengantuk malam berjaga
    Nenek keluar Bersatu pun lega
    Ibarat air hilang dahaga!

    Cucu cucu tak dapat lari
    nenek tua banyak sakti
    Tak ingatkah nenek suatu hari
    Transkrip nenek orang dah bukti?

    Dulu kata klepto dah kencing
    Sekarang tak salah,pulak dah kamcing
    Jilat semula keris dan dacing
    Rakyat nampak nenek dah hancing!

    Toksahlah nenek merayu nak cong
    Kata Mahathir penipu, serong
    Dalam AmeNo pun hidung tak mancung
    Kini nenek tersorong sorong!

    Nenek jilat, klepto tak salah
    Lawan dulu sudah ke kalah
    Apa sebenar madah berhelah
    Projek dapat bagitahulah...!

    ReplyDelete
  51. Gang Bang@Gang najis=GN dah bersalin kulit jadi Pejuang Rakyat @Penjilat Rosmah.

    ReplyDelete
  52. Waalaikumsalam bro Macy
    Alhamdulilah sudah kembali
    To all pencacais,now you see
    We're united, facing Big Bully!

    Pejuang rakyat has put it wrong
    Your copypaste isn't strong
    It's thrash ridiculosly long
    Far away from melidious song!

    Pejuang rakyat your name sucks
    Better still 'Klepto's truck'
    Shits you carry you'll get stuck
    Keep trying best of luck!

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. Best bro fantun...dlm hiburan terselit panduan.. utk kenal manusia ataupn setan..madah berhelah jangan dilayan..niatnye hanya nk timbul keributan!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...