Sunday 25 March 2018

KALAU UNDANG2 BERITA PALSU SUDAH ADA, NAJIBLAH ORANG PERTAMA YANG PATUT DIDAKWA!!!


Dalam sebuah program siaran langsung dua hari lalu, Najib Razak dengan bangganya mengatakan bahawa laporan PAC atau Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara telah mengesahkan beliau tidak mencuri wang 1MDB.

Adakah dalam laporan itu yang mengatakan saya telah mencuri wang 1MDB? Tidak sama sekali, kata Najib.

Betulkah kata-kata Perdana Menteri itu?

Menurut salah seorang anggota PAC, Tony Pua, laporan PAC berkaitan 1MDB sebenarnya bukan saja tidak mengatakan Najib mencuri wang daripada syarikat pelaburan itu, tetapi ia juga tidak menyebut Perdana Menteri tidak mencuri duit 1MDB.
Menjelaskan kedudukan sebenarnya, beliau berkata, peranan Najib dalam skandal 1MDB tidak pernah disebut kerana PAC tidak pernah diberi peluang  untuk menyoal serta menyiasat Perdana Menteri.

PAC juga, tambah Tony Pua yang  merupakan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, tidak pernah sama sekali menyiasat sumber dana RM2,600 juta yang masuk ke akaun bank peribadi Najib.

"Meskipun PAC tidak pernah menyiasat sumber pemberi duit RM2,600 juta itu, Najib sebaliknya tanpa malu-malu membersihkan nama beliau sendiri kononnya tidak pernah mencuri duit 1MDB," kata Tony Pua lagi.

Katanya, Pengerusi PAC sebelum ini, Nur Jazlan Mohamed telah bersetuju bahawa Najib perlu menjawab kepada PAC tentang peranannya dalam skandal 1MDB, tetapi penggantinya, Hassan Ariffin telah menolak semua percubaan untuk memanggil Perdana Menteri.

"Ahli BN dalam PAC menghalang semua percubaan untuk memanggil Najib dengan alasan "Perdana Menteri tidak terlibat" atau "Perdana Menteri tidak relevan" untuk disiasat," jelas Tony Pua seterusnya.

Dengan penjelasan Tony Pua ini, bermakna adalah tidak tepat untuk mengatakan Najib secara mutlaknya tidak pernah mencuri duit 1MDB.

Hakikatnya, laporan PAC bukan saja tidak menyebut Najib mencuri duit 1MDB, tetapi juga tidak menyebut Najib tidak mencuri duit 1MDB.

Ini kerana PAC tidak pernah diberi peluang untuk menyiasat dan menyoal Najib.

Dalam erti kata lain, kenyataan Najib bahawa laporan PAC telah mengesahkan beliau tidak pernah mencuri wang 1MDB adalah sesuatu yang tidak disahkan kebenarannya.

Bermakna, soal sama ada Najib mencuri atau tidak duit 1MDB hanya hanya boleh disahkan jika beliau ada keberanian membenarkan dirinya disiasat dan disoal oleh PAC terlebih dahulu.
Dalam konteks berkaitan, menurut Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Jailani Johari beberapa hari sebelum ini, berita mengenai 1MDB yang tidak disahkan oleh kerajaan adalah dianggap sebagai berita palsu.

Jika logik itu boleh dipakai, bermakna pengesahan Najib kepada dirinya sendiri bahawa beliau tidak pernah mencuri wang 1MDB bolehlah dianggap sebagai berita palsu kerana kedudukan yang sebenar ialah perkara itu tergantung di tengah-tengah antara "tidak mencuri dan tidak juga tidak mencuri".

Kecuali jika Najib bersedia dalam waktu yang terdekat ini untuk memberanikan dirinya disoal dan disiasat oleh PAC, maka barangkali bolehlah disahkan daripada jawapan dan bukti-bukti yang dapat ditunjukkan sama ada dana RM2,600 juta yang pernah ada dalam akaun banknya itu bersumberkan 1MDB atau betul-betul derma daripada Pak Arab.

Ketika itu, jika terbukti wang yang diterimanya bukan daripada 1MDB atau bukan dimasukkan oleh Tanore Finance Corporation, barulah Najib boleh berbangga menyebarkan berita benar yang mengatakan beliau telah disahkan tidak mencuri wang 1MDB.

Oleh itu, mujurlah undang-undang berita palsu belum ada ketika ini, jika tidak, Najib adalah orang pertama yang patut didakwa kerana menyebarkan berita palsu berkaitan 1MDB ke seluruh negara. (ShahbudinHusin 25/03/2018).

225 comments:

  1. PERTAMA:

    Semakin lama semakin merapu Kerajaan BN. Penyokongnya pun begitu - mempertahankan perkara yang batil. Yang terlebih malang, parti sekutu mereka pun semakin jauh tersimpang akal budinya. Oleh itu, mari kita tewaskan mereka. BN dan PAS bukan pilihan yang baik. Pilihlah Pakatan Harapan. Jom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namanya ajer "PAKATAN". Selalunya perkataan "PAKAT" itu menggambarkan sesuatu yg negative, jahat....tentu ramai yg kat luar tu ahli bahasa kan, kan, kan? Seronok membaca komen mereka...

      Delete
    2. Saya rasa kalau mengikut tajuk diatas, tentu semua ahli pembangkang setuju dgn undang2 berita palsu. Betul tak? Komen lah banyak2. Saya suka baca komen yg diluar sana tu.

      Delete
    3. Sebenarnya kami x lh setuju..kebelakangan ini kerajaan yg ada udah tersepit..x dpt tangkis kes mega yg cuba dtutup dgn seketatnya..cara yg mudah pd perkiraan dorang ialah memerangkap pihak yg tulus membongkar penyelewengan yg dorang lakukan..kan..kan..x nampak ke beb..

      Delete
    4. sarol bahlol

      ini pun bahasa cantik

      adi baldi

      ini pun ahli bahasa suka

      adi baldi keladi sarol bahlol tolol


      ...... ada sapa tak setuju...

      Delete
    5. aku dah komen byk byk


      ko suka tak bapok mental mentah bergetah ??? suka

      Delete
    6. Klu betul kata najib knp 1mdb x blh disoal dan dibincangkan. Knp osa laporan audit dan pac? Tindakan ini semua meragukan rakyat. Apa perlunya laporan2 tu semua dihalang menjadi dokumen awam. Rakyat perlu tahu.

      Delete
    7. Malaysia baru, adi tu gagal bahasa melayu upsr. Mcm mn nak jaga negara kalau x blh berkomunikasi. Geng najib tahu dan berani komunikasi sehala. Nak penjelasan TDM, anjur la majlis soal jawab secara langsung bersama Tun. Bawa semua gengster bn yg ada. Minta media prima anjur.

      Delete
    8. Maksudnya laporan pac tu trgantung lah krn mereka tak sempat nk menyoal pm ttg peranannya dlm 1mdb.
      Pengerusinya dibawa keluar jadi menteri dan laporan pac yg tk lgkap tu pula diperam dlm peti osa..bijak 2 kepala bapak nk selamatkan diri

      Delete
  2. Soalan untuk Madey jawab supaya tak dituduh PEMBOHONG
    Soalan-soalan yang ingin saya mahu jawapan dari Tun Mahathir dan Pakatan Harapan.

    1. Jika Malaysia tidak juga jatuh bankrap apabila hutang-KDNK kita semasa zaman Mahathir sebagai Perdana Menteri untuk 5 tahun pertama pernah mencecah lebih dari sekali ganda iaitu 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang 1986, bagaimana Malaysia boleh bankrap ketika hutang kita sekarang ini hanya 52.7%?

    2. Ada kira-kira 80 buah negara yang purata hutangnya lebih dari Malaysia ini yang hanya 52.7% termasuk kebanyakan negara di Eropah, Amerika Syarikat, Singapura, Jepun dan lain-lain lagi. Jika Malaysia bangkrap, adakah 79 buah negara seperti ini dengan kadar hutang yang lebih tinggi ini akan terlebih dahulu jatuh bankrap?

    3. Mukhriz mengakui di dalam mahkamah baru-baru ini bahawa anda dan juga Muhyiddin telah merancang untuk menggulingkan Najib seawal tahun 2014 lagi iaitu sebelum isu 1MDB meletup. Adakah ini bermakna bahawa Muhyiddin dan Mukhriz telah dipecat kerana bersubahat untuk menggulingkan Presiden parti bukannya kerana isu 1MDB?

    4. Adakah benar bahawa anda dan juga 4 orang anak anda sebagaimana di senarai SSM kerana mempunyai kepentingan dan pemilikan di dalam 488 buah syarikat yang berdaftar? Jika ini benar, berapa ratus buah syarikat yang dimiliki oleh ahli keluarga anda? Berapa pula nilai syarikat-syarikat tersebut?

    5. Tun telah memperjuangkan untuk orang Melayu dan juga Islam selama 22 tahun dan akhirnya anda berjaya melahirkan 3 orang Melayu Islam sebagai antara 10 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2014 dengan anak anda iaitu Mokhzani muncul sebagai orang Melayu Islam ke 2 terkaya. Adakah ini anda gambarkan sebagai kejayaan yang sangat dibanggakan?

    6. Adalah benar beberapa bulan sebelum anda meletakkan jawatan, Kementerian Kewangan yang di bawah anda telah menganugerahkan lesen perjudian secara monopoli selama 20 tahun kepada Vincent Tan tanpa sebarang tender dan tidak memaklumkan kepada Jemaah Menteri dengan harganya sebanyak RM20 juta sahaja - di mana kemudiannya Vincent Tan telah menjualnya beberapa tahun selepas itu dengan nilai RM700 juta?

    Malahan, jutawan ini telah menghabiskan jutaan ringgit bagi menganjurkan parti harijadi untuk anda setiap tahun. Tidakkah ini juga merupakan rasuah?

    7. Mirzan telah membeli Diperdana Bhd yang merupakan syarikat perniagaan pengangkutan kontena ketiga terbesar dari Danny Tan (abang kepada Vincent Tan) sementara Mokhzani telah membeli Pantai Hospital dari Vincent Tan. Berapa banyak syarikat yang dibeli dan dijual antara anak anda dengan ahli keluarga Vincent ini?

    8. Ahli Majlis Tertinggi PPBM A. Kadir Jasin pernah berkata bahawa semasa anda berkuasa, jutawan ini kerap meminjamkan jet peribadinya untuk digunakan oleh anda. Tidakkah penggunaan jet ini juga dianggap sebagai rasuah kerana anda dikira telah menerima sesuatu dengan balasan? Atau Kadir ini hanya berbohong?

    9. Adakah benar Tun merupakan antara 3 pegang saham terbesar di hotel 5 bintang Palace of Golden Horses yang terletak berhampiran dengan rumah anda?

    10. Bilakan anda membeli rumah yang diduduki pada hari ini di Country Heights dan berapakah harganya? Ada atau tidak sebarang bukti menunjukkan pemberlian tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib pencuri dan terus mencuri. Noktah

      Delete
    2. Dah nak kalah mula la melalak macai umno.dulu riak sgt konon umno tak terkalah kahh kahhh kahhh kahh..

      Delete
  3. 11. Pada tahun 1988 arahan untuk mengambilalih dan mengusir telah dikeluarkan ke atas Kelab Lumba Kuda di atas tanah yang sekarang ini terbinanya KLCC. Mengapa arahan ini telah dibatalkan dan mengapa pihak kerajaan tidak bertindak untuk membuat penilaian dengan harga yang nominal tetapi sebaliknya membenarkan Ananda Krishnan mengambil alih tanah tersebut beberapa tahun selepas itu dan kemudiannya membuat berbilion ringgit setelah menjualnya kepada Petronas selang beberapa tahun?

    12. Anda berkata Kit Siang dan DAP adalah rasis tetapi kini anda berkata mereka ini tidak rasis. Adakah anda menipu di masa dahulu atau anda sendiri telah berbohong pada masa kini?

    13. Anda berkata Anwar Ibrahim tidak mempunyai moral yang layak sebagai PM tetapi kini anda berkata Anwar boleh menjadi PM. Adakah anda menipu pada masa dahulu atau anda menipu pada hari ini?

    14. Dalam tahun 2003, beberapa bulan sebelum anda bersara dan beberapa bulan sebelum Mukhriz menyenaraikan syarikatnya Opcom, Kementerian Kewangan di mana di ketika itu anda merupakan menterinya telah menulis sepucuk surat kepada syarikat milik kerajaan iaitu Telekom Malaysia untuk membuat rundingan langsung dan menganugerahkan projek bernilai RM214 juta kepada Opcom yang mana Mukhriz merupakan pemegang saham yang majoriti.

    Tidakkah ini merupakan satu salah kuasa dan jelas sebagai konflik berkepentingan?
    Anda berkata dasar ekonomi Najib adalah salah dan perlu kembali kepada dasar yang telah anda lakukan. Tetapi Pakatan pernah berkata dasar ekonomi anda juga salah sebelum ini yang telah membawa kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi sekali.

    Jika anda menang PRU 14 ini, adakah ini bermakna pihak Pakatan akan menyokong untuk melaksanakan dasar-dasar lama anda yang telah menjurus kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi?

    15. Jika anda sangat sayangkan Proton dan yakin denga kejayaannya, mengapa tidak anak anda membayar RM1 bilion untuk membeli Proton daripada membiarkan Geely membelinya? Anak anda mempunyai pengalaman di dalam sektor automotif dan sudah pasti mempunyai wang dan mengapa anda tidak menyuruh mereka ini membeli Proton?

    16. Semasa anda sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, USD meningkat dari RM2.40 kepada RM4.87 sehingga anda menambat ringgit pada RM3.80, iaitu jatuh sebanyak 60%.

    Tetapi semasa Najib mengambil alih, USD adalah RM3.73 dan kini hanya RM4.28 - cuma 12% kejatuhannya.

    17. Semasa anda sebagai PM, pada tahun 1985 harga eksport komoditi jatuh sebanyak separuh dan menjurus kita kepada kelemesetan ekonomi. Tetapi dalam tahun 2015, harga eksport komoditi kita (termasuk Petroleum) jatuh sebanyak separuh juga tetapi tidak menjuruskan negara ini kepada kemelessetan dan sebaliknya Malaysia terus berkembang. Tidakkah ini anggap sebagai kejayaan Najib?

    18. Hutang kerajaan Malaysia melonjak tinggi sekali sahaja pada tahun 2009 apabila Najib perlu menyuntik RM60 bilion ke dalam ekonomi kita bagi menstabilkan dan mengawal kita dari terjerumus ke dalam Kemelesetan Ekonomi Besar pada tahun 2007 hingga 2010. Sejak itu, Najib berjaya mengurangkan defisit pada setiap tahun.

    Adakah anda menyalahkan Najib kerana meningkatkan hutang kerajaan pada hari ini, tidakkah anda juga menyalahkan diri sendiri kerana menstabilkan dan mempertahankan ekonomi kita dari kesan Kemelesetan Ekonomi Besar - terburuk berbanding dengan tahun 1930an?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkahkah, bertungkus-lumus, nampak...

      Delete
    2. Najib pencuri dan terus mencuri. Noktah

      Delete
    3. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that he can merely 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  4. 18. Hutang kerajaan Malaysia melonjak tinggi sekali sahaja pada tahun 2009 apabila Najib perlu menyuntik RM60 bilion ke dalam ekonomi kita bagi menstabilkan dan mengawal kita dari terjerumus ke dalam Kemelesetan Ekonomi Besar pada tahun 2007 hingga 2010. Sejak itu, Najib berjaya mengurangkan defisit pada setiap tahun.

    Adakah anda menyalahkan Najib kerana meningkatkan hutang kerajaan pada hari ini, tidakkah anda juga menyalahkan diri sendiri kerana menstabilkan dan mempertahankan ekonomi kita dari kesan Kemelesetan Ekonomi Besar - terburuk berbanding dengan tahun 1930an?

    19. Apabila anda melesapkan RM30 bilion simpanan wang asing (forex) dalam tahun 1991, ianya adalah sebanyak 22.2% dari KDNK kita iaitu sebanyak RM135 bilion.

    Pada hari ini, baki hutang 1MDB hanyalah RM27 bilion - iaitu hanya 2.2% dari jumlah KDNK sebanyak RM1,230 bilon (RM1.23 trilion) pada tahun 2016.

    Jika kita tidak juga bankrap semasa Skandal Forex tersebut, bagaimana kita akan jatuh bankrap pada hari ini hanya kerana isu 1MDB?

    20. Adakah anda belajar dari Lim Guan Eng untuk menggunakan mahkamah bagi melenggah-lenggahkan RCI untuk Skandal Forex BNM - sama seperti yang Guan Eng gunakan pada masa kini dengan menggunakan mahkamah untuk melewat-lewatkan perbicaraan rasuah beliau, dan sehingga hari ini masih tidak disebut kes sejak setahun yang lepas.

    21. Anda ada menyebut memiliki 40 hingga 50 ekor kuda. Berapakah yang anda perlu keluarkan untuk memelihara dan memberi makan kuda-kuda tersebut setiap bulan?

    Baru-baru ini anda telah menamatkan khidmat tukang masak dan pembantu rumah dengan berkata kerajaan telah memberhentikan bayaran gaji mereka. Adakah jumlah yang anda perlu keluarkan bagi memelihara 40 ke 50 ekor kuda tersebut kurang dari pendapatan tukang masak dan pembantu rumah tersebut? Atau kuda-kuda anda tersebut lebih penting dari tukang masak dan pembantu rumah yang setia dengan anda sebelum ini?

    22. Anda mengkritik GST sebagai cukai tambahan yang membebankan rakyat. Tetapi anda memuji dua bentuk cukai yang lain – cukai jualan dan cukai perkhidmatan - yang telah dihapuskan sementara dua bentuk cukai yang lain iaitu cukai korporat dan peribadi telah dikurangkan bagi meringankan beban rakyat.

    Atau adakah GST ini merupakan pembaharuan sistem percukaian dan bukannya bentuk cukai yang baru?

    23. Sejak Malaysia memperkenalkan GST dan merasionalisasikan bantuan subsidi, negara lain seperti UAE, Mesir, Oman, Bahrain, Arab Saudi, Kuwait, Qatar dan India juga telah melakukan perkara yang sama. Negara-negara ini berkata tindakan ini merupakan ke arah suatu modernisasi dan transformasi bagi mengukuhkan ekonomi dan menjadikan mereka lebih kompetitif.

    Oleh kerana anda dan juga Pakatan mahu mengembalikan kepada kaedah percukaian yang lama, adakah Pakatan berniat untuk menjadikan Malaysia ini kembali mundur dan tidak kompetitif?

    24. Penarafan yang diberikan oleh agensi antarabangsa memuji Malaysia kerana berjaya melaksanakan pembaharuan cukai termasuk GST dan rasionalisasi bantuan subsidi yang dikatakan oleh mereka sebagai modernisasi ekonomi. Jika anda mengubah maka agensi penarafan akan menurunkan kadar penarafan mereka yang bermakna kadar faedah akan dinaikkan ke atas setiap pinjaman oleh kita ini sebanyak 2% - ini bermakna tambahan sebanyak RM13 bilion dari jumlah hutang kerajaan pada hari ini.

    Adakah anda cuba menurunkan penarafan yang telah diberikan kepada Malaysia dan menyebabkan tambahan tekanan ke atas Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sajalah yg depa tu tahu bro mahligsi seni

      Delete
    2. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that he can merely 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  5. 25. Anda telah dikritik oleh rakan-rakan anda sendiri di dalam Pakatan bertahun-tahun sebelum ini kerana tindakan anda di dalam perjanjian dengan IPP yang berat sebelah menyebabkan kerajaan kehilangan RM30 bilion setahun dan kerugian kepada TNB. Tidakkah anda mengakui 1MDB dan kerajaan pada hari ini telah berjaya menghapuskan perjanjian berat sebelah tersebut dan menyelamatkan kita kira-kira RM200 bilion untuk 20 tahun akan datang?

    26. Jika anda Nothing2Hide maka mengapa pula pihak guaman anda membuat pelbagai cubaan untuk menghentikan atau menyekat RCI mengenai Skandal Forex BNM?

    27. Apabila harga minyak di pasaran dunia kira-kira US$10 hingga US$12 satu tong dan nilai Ringgit berbanding US$1 ialah RM2.40, minyak petrol RON 92 diniagakan pada harga RM1.06 satu liter berbanding masa kini RM2.15 satu liter apabila harga minyak di pasaran dunia US$50 dan ringgit pula RM4.28 berbanding dengan US$. Boleh anda menjelaskan bagaimana harganya sekali ganda bukannya 10 kali ganda?

    Ini adalah kerana untuk sekian lama anda telah mengenakan cukai petrol sebanyak 58 sen setiap liter semasa anda menjadi Perdana Menteri? Tidakkah ini sungguh kejam?

    28. Anda berkata kerajaan tiada wang kerana kejatuhan pasaran minyak dan gas dunia lebih dari separuh. Bagaimana anda dan juga Pakatan boleh menaikkan harganya kembali pulih di pasaran dunia?

    29. Dan juga, semasa anda menjadi Perdana Menteri, anda telah menaikkan hutang-KDNK untuk 5 tahun pertama lebih dari sekali ganda dengan 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang tahun 1986.

    Kadar hutang-KDNK kita sekarang ini iala 52.7%. Mengapa Najib tidak menaikkan juga kadar hutang-KDNK sehingga mencecah 103.4% sebagaimana yang telah anda lakukannya sebelum ini dan mendapat RM650 bilion untuk dibelanjakan?

    Sebaliknya Najib tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan, kerana beliau cukup berhemat di dalam perbelanjaan – tidak seperti dengan anda?

    30. Anda mendakwa China hendak mengambil alih Malaysia dan mengkritik Najib telah menjual Malaysia kepada China dengan membenarkan pelaburan dan pinjaman dari China. Sedangkan anda sebelum ini juga telah membenarkan pelaburan dan pinjaman besar-besaran dari Jepun untuk projek-projek infrastruktur, tidakkah ini juga bermakna anda telah menjual Malaysia kepada Jepun?

    Anda membenarkan Jepun mengambil alih di dalam banyak projek nasional. Proton sebelum ini di bawah Mitsubishi, Perodua di bawah Daihatsu, Modenas di bawah Kawasaki. Begitu juga dengan syarikat besi negara telah dibina oleh Jepun dan mereka mempunyai kepentingan yang cukup besar di dalamnya.

    Mengapa anda telah menjual negara ini kepada sebuah negara yang kira-kira empat dekad sebelum itu telah membunuh puluhan ribu rakyat di negara ini dan bermaharajalela ke atas berjuta rakyat kita semasa mereka menjajah Malaysia pada masa tersebut?

    31. Apabila anda berkempen untuk menyingkirkan Pak Lah, anda telah menuduh beliau dan keluarganya dengan pelbagai macam rasuah. Pada hari Pak Lah meletakkan jawatannya, anda dengan tiba-tiba mendiamkan diri. Pak Lah dan ahli keluarganya tidak pula dituduh, ditangkap atau dipenjara atas tuduhan rasuah.

    Mengapa anda berhenti dari meneruskan tuduhan tersebut? Ini adalah kerana anda telah membuat fitnah dan tuduhan palsu ke atas Pak Lah bertahun-tahun lamannya atau sememangnya anda mempunyai motif untuk menyingkirkan Pak Lah?

    32: Muhyiddin telah mendedahkan di dalam rakaman audio yang bocor semasa mesyuarat majlis tertinggi UMNO pada bulan September 2015 bahawa terdapat konspirasi untuk menggulingkan Najib dan beliau tiada masalah dengan Dana Khas Presiden sejak dahulu lagi yang merujuk kepada isu RM2.6 bilion tersebut.

    Adakah Muhyiddin berbohong atau anda juga pernah memegang Dana Khas Presiden semasa menjadi Presiden UMNO? Berapa jumlah di dalam dana ini dan adakah anda membayar cukai pendapatan dari dana ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copy paste sepanjang ini, berapa guni dedak balasannya? Kahkahkahkah...

      Delete
    2. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that he can merely 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  6. Di Sebalik Pembangunan Tun Mahathir,Anak2 & Kroninya Yang Kaya Raya,Negara Hutang Meningkat.
    2. Disebabkan penafian Tun bahawa kekayaan luar biasa anak anak Tun adalah bukan ketika Tun jadi PM tetapi selepas Tun letak jawatan mokhzani baru menikmati hasil usahanya. Ini lah satu penafian yang MahaLawak saya dengar Tun.Disebabkan Tun nak bukti,saya lampirkan bukti seperti dibawah.

    3. Bukti yang saya perolehi ni diambil daripada sumber sah yang sangat boleh dipakai iaitu daripada Annual Report Kencana Petroleum milik Mokhzani anak Tun dan Laporan Jumlah Pelaburan Saham BSKL yang diterbitkan oleh BSKL pada tahun 2001,ketika itu Tun masih lagi perdana menteri.

    4. Bukti jumlah pelaburan saham company2 listed BSKL yang anak2 Tun invest pada tahun 2001 itu satu bukti bahawa anak anak tun Mirzan & Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun masih lagi PM.Dengan jumlah pelaburannya yang besar dan byk,timbul persoalan daripada manakah modal pelaburan itu diperolehi.saya bersangka baik wang utk melabur saham BSKL itu anak2 Tun memperolehi daripada menang teka milo dalam cawan dan menang lari bawa telur puyuh dalam sudu.

    5. Pencapaian tahunan Kencana Petroleum yang diambil faktanya dlm annual report Kencana Petroleum juga menjadi bukti bahawa Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun menjadi Perdana Menteri dengan memperolehi kontrak2 besar Petronas.

    6. Kontrak tersebut pada Tahun 2000,Kencana Petroleum Establishment of the Lumut Fabrication Yard covering an area of approximately 11 acres with a 5,000 metric tonnes (mt) load-out jetty dan Tahun 2002, Kencana Petroleum awarded a major fabrication (Offshore Structures) license by PETRONAS. Kencana Petroleum is one of only seven licensees in Malaysia.Kencana Petroleum also Awarded the Group’s first topside and jacket project. Sumber ini diperolehi daripada Annual Report Kencana Petroleum.

    7. Tahun 2000 dan 2002, Tun masih lagi PM.Tahun 2003 baru Tun letak jawatan.Aoakah Tun sudah lupa tarikh bila Tun letak jawatan?Ini bukti bahawa Mokhzani mencipta kekayaan ketika Tun jadi PM bukan sebagaimana Tun kata selepas Tun jadi PM baru mokhzani menikmati kekayaan.

    8. Berkaitan Mirzan anak Tun. Tahun 1994,Awal tahun 1994 Mirzan Mahathir berjaya memiliki Konsortium Perkapalan Berhad(KPB) dan disenarai di KLSE pada harga RM2.50 naik ke RM6.00 seterusnya naik RM16.00 .Konsortium tersebut kemudianya mengambil alih PNSL yang banyak mendapat kontrak dengan TNB, Kedah Cement, Perwaja, Bernas dan Petronas serta mengambil alih Malaysian Helikopter Services (MHS).

    9. KPB kemudian meneruskan penguasaannya dengan mengambil alih Pacific Basin Shipping HK pada harga 240 juta USD. serta mengambil alih 29% saham.MISC dari KWAP dgn harga RM9.20 sesaham. Akhirnya Mirzan terkangkang tanggung hutang USD 2 Billion. dan Petronas/MISC diarah beli 29% KPB. PNSL lingkup , MHS lingkup, MISC hampir lingkup , Mirzan yang untung.

    10. Puluhan juta projek diberikan pada Mirzan, anaknya untuk projek kapal. Mahathir beri jaminan kerajaan RM2 billion kepada projek Mirzan. Mukhriz menerusi Opcom dapat projek fiber optik bekal kontrak pada Telekom. RM102 billion wang rakyat digunakan untuk "bail out" syarikat kroni seperti Intrakota, ParkMay, Dana harta dan PKFZ.

    Ini fakta dan sumber yang diperolehi saya yang saya jadikan bukti untuk mengatakan bahawa Anak Anak Tun Kaya Raya dengan pelbagai jenis kontrak dan projek diperolehi dan kerajaan menanggung hutang apabila projek mereka gagal.Buktinya Petronas diarah untik beli saham company Mirzan untik modal byr hutang.

    Tun, ni beza saya dgn rafizi.rafizi cakap tak berfakta byk auta dan putar.saya siap fakta,bukti dan sumber bukti diperolehi, saya lampirkan utk perhatian Tun.Tun nak nafi ape lg anak Tun x,billionare,terang2 majalah forbes senaraikan mokhzani billionare malaysia. X,baik tipu tun Allah marah.

    Oklah Tun nanti sambung lg.bye
    sekian,wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry...buang masa baca komen petualang rakyat...terus scroll kebawah

      Delete
  7. ZAMAN NAJIB HANYA ADA 1MDB, TAPI KORANG SEDAR TAK, BERBILLION2 DUIT RAKYAT DIHABISKAN DI ZAMAN DR MAHATHIR UNTUK SEMUA SYARIKAT2 NI.

    MAMINCO - bangkrap
    MAKUWASA - bangkrap
    PERWAJA - bangkrap
    BMF - bangkrap
    BNM - rugi RM30 billion
    Forex - gagal
    Bank Bumi- rugi
    BAKUN - rugi
    MAS - rugi
    ERL - kerajaan terpaksa bayar kroni Tun
    PKFZ - rugi
    PUTRA LRT - bangkrap
    STAR LRT - bangkrap
    MONOREL - bangkrap
    BAS INTRAKOTA - bangkrap
    SILTERRA - rugi
    JARING - gagal
    MEC ELECTRONIC GAMBANG - bankrap
    MIMOS - gagal
    HICOM - gagal
    EAGLE PLANE
    IPP - rugikan TNB berbilion
    TNB - rugi
    PROTON - rugi
    FIMA Rantei - gagal
    SOGOSHOSHA - gagal
    JUDICIARY - dicemar
    UMNO - diharamkan
    DAYABUMI - gagal
    TIME dotCom - rugi
    KONSORTIUM PERKAPALAN - rugi
    MISC - lingkup
    IWK - rugi
    DASAR PANDANG KE TIMUR- gagal
    PLAZA RAKYAT - terbengkalai
    JB WARWRFRONT CITY - terbengkalai
    KRONISME - berleluasa
    HARGA BARANG - naik
    ARAK- mirzan beli kilang arak san miguel
    RINGGIT - jahanam drpd RM2.20 kpd RM3.80 (vs USD)
    SUKAN KOMANWEL - masih ada yg tak dpt payment
    EKUITI BUMI - naik tak smpai 2% selama 22 tahun
    PIRATISATION - 200 syarikat awam difaraidh kpd kroni, dan anak2 tun
    PENAPIS MINYAK - 22 tahun xda penapis myk sendiri terpaksa import dr sgpore
    SURAT WAHYU - boleh menang tender, loan boleh approve, boleh lari dr penguatkuasa, syarikat RM2 boleh dpt projek juta2

    Ada lagi yg aku terlepas pandang? Sure ada kan..kalau ada sila tambah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that he can merely 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  8. Guna nama rakyat tanpa ikut kemahuan rakyat. Kamu lantik Mahathir sebagai calon PM tanpa minta pandangan rakyat. Kamu paksa rakyat terima Mahathir. Siapa tak terima Mahathir dicop makan dedak.

    Keadaan ini menyebabkan rakyat lagi menyampah dgn kamu. Dah la keadaan kos sara hidup kian meningkat. Rakyat nak perubahan kamu tawarkan benda sama seperti BN.

    Apa beza pilih Najib sebagai PM dan pilih Mahathir sebagai PM. Ia seperti pilihan penguna mahu beli jenama minuman Persi dan Coco cola. Kesan buruk sama saja minum byk kena kencing manis potong kaki.

    Maka rakyat terperangkap tiada pilihan lagi. #UndiRosak jalan terakhir yang ada bagi rakyat.

    Malaysia 5 tahun sekali ada PRU. Jika PRU-PRU sebelum ini anda mengundi dgn baik. Kali ini tak salah kiranya anda pilih undi rosak. PRU15 PRU16 nanti anda boleh undi baik kembali. Rasailah pengalaman ini.

    Jom undi rosak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that he can merely 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  9. Mahathir, yang mengetuai kerajaan dari 1981 hingga 2003, hari ini berkata beliau tidak ada kuasa untuk menghentikan anaknya daripada melakukan perniagaan.

    "Adakah mereka kaya ketika saya menjadi perdana menteri? Tidak ada khabar angin mengenai kekayaan mereka, "katanya.

    http://www.freemalaysiatoday.com/…/mahathir-on-his-rich-ki…/

    PENIPU BESAR!!!

    Anak-anak Mahathir pemilik Syarikat-syarikat tersenarai seperti Tongkah, Pantai Hospitals, DiPerdana, Konsortium Perkapalan, Opcom dan lain-lain ... Semasa Mahathir MASIH berkuasa.

    Apakah maksud Mahathir bahawa anaknya tidak kaya semasa dia menjadi Perdana Menteri?

    Dan anak-anak Mahathir bekerja keras? Orang lain tidak bekerja keras? Jadi, bagaimanakah mereka boleh menjadi Melayu kedua terkaya dan ke-9 terkaya di Malaysia?

    Adakah Mahathir fikir rakyat Malaysia adalah BODOH? Atau hanya penyokong bunga pemakan carrot yang bodoh?

    Bukan kah salah sebuah syarikat anak Mahathir pernah du bail-out menggunakan duit Petronas semasa Mahathir masih Perdana Menteri dan memberikan kontrak kepada syarikat anaknya semasa menjadi Penasihat Petronas?

    1/5/1998 Semasa masih Menjadi PM
    https://www.wsj.com/articles/SB893957144672200500

    12/5/1998
    https://www.wsj.com/articles/SB894913537558928000

    14/11/2012 semasa Mahathir menjadi Penasihat Petronas
    http://keadilandaily.com/mobile/?post=39433

    ------
    Rujukan:
    https://pakdin.my/…/semua-yang-anda-ingin-tahu-tentang.html…

    http://pakdin.my/tag/anak-mahathir

    ReplyDelete
  10. PEMIMPIN PPBM KAYA RAYA, AHLI BAWAHAN MENGEMIS SUMBANGAN
    Kenapa ahli bawahan harus memberi sumbangan kepada parti sedang yang dia atas kaya raya?

    Mungkin jawapan ini boleh mencerahkan persoalan di atas.

    Pertama , Parti Pribumi bukan dalam rencana Mahathir , Muhyiddin dan Mukhirz.

    Ia tercipta kerana “terpaksa” kerana terkejut disinggkir dari UMNO yang tidak disangka, tambahan lagi mereka menyangka Najib tidak akan meluluskan permohonan parti baru mereka.

    Kedua, Parti Pribumi di anggap sebagai “no go” oleh Mahathir dan Muhyiddin pula sudah anggap tiada guna teruskan penat lelah dalam Parti Pribumi yang tiada kepentingan untuk dirinya.

    Pendirian ahli bawahan yang lain pula bagaimana? Mudah sahaja mereka “no choice” mereka terpaksa teruskan juga , dan terdapat juga mereka yang sudah pencen dan tiada kerja lain , maka elok sahaja habiskan masa dengan parti baru.

    Malah ramai juga mereka yang bersikap sebagai “pan handler” yang dibuang oleh parti dan NGO mereka lalu berpendapat baik sahaja menempelkan diri kepada parti tiada harapan seperti PPBM dari duduk diam tiada kerja.

    Maka inilah kisah nasib malang PPBM. Sukar untuk mencari keahlian kerana rakyat sudah tahu ia hanya untuk memuaskan nafsu buas Mahathir untuk anaknya menyambung legasi dan hartanya.

    Mahathir sendiri pun sujud di kaki DAP untuk selamatkan masa depan anaknya Mukhirz dan bukan masa depan parti Pribumi.

    Itulah perjanjian sulit yang dibuat oleh Mahathir dengan DAP pada 3 Disember lalu. Mahathir dan Kit Siang tidak perlu jaga cucu mereka, kerana mereka sudah jaya.

    Yang perlu jaga anak dan cucu adalah ahli ahli PPBM, sebab parti PPBM tidak akan lama. Berkerjasama dengan DAP tidak akan untungkan bangsa Melayu di masa depan.

    Bila tanah dan bangsa sudah tergadai dengan perjanjian sulit Mahathir dan Kit Siang, segalanya sudah terlambat untuk selamatkan anak cucu kita di masa depan. Yang selamat sekarang dan kaya sekarang adalah anak cucu Mahathir dan Kit Siang, bukan cucu orang orang biasa dalam PPBM.

    Jangan biarkan kroni dan elitis menguasai negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan jho lo jadi billionaire, melayu mengemis harapkan brim! Ha2 ha2

      Delete
    2. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  11. PEMIMPIN PPBM KAYA RAYA, AHLI BAWAHAN MENGEMIS SUMBANGAN

    Parti Malang Pribumi Bersatu boleh diandaikan sebagai sudah jatuh di timpa tangga.

    Malah boleh juga diandaikan seperti pepatah Inggeris “from the frying pan to the fire” kerana keadaan mereka semakin bertambah teruk.

    Kenapa bertambah teruk? Ketika ketua Armada merangkap juara debat mengisytiharkan keanggotaan ahli Armada yang mewakili setiap negeri persoalan juga timbul, adakah mereka hanya mewakili diri sendiri sahaja kerana keahlian PPBM tidak mendapat sokongan rakyat.

    Bukan itu sahaja , struktur keahlian juga carca marba kerana ketika borang keahlian disebarkan , PPBM belum ada badan perhubungan negeri.

    Namun masalah ini hanyalah teknikal yang mungkin boleh diperbetulkan kemudian. Entah entah sampai kesudah tidak diperbetulakan disahihkan pun.

    Sama macam cerita tandatangan 1.4 juta dalam Deklarasi Rakyat yang mahu dibawa kepada Agong. Tandatangan itu terbukti palsu dan sampai ke hari ini, Mahathir dan geng parti bunga gagal buktikan mana semua nama nama 1.4 juta orang itu. Seperti juga senarai ahli PPBM ini, sampai ke akhirnya PPBM tidak akan mampu ceritakan berapa jumlah keahliannya yang sebenar.

    Apa yang menjadi tandatanya adalah punca dan dana kewangan parti itu.

    Dari sumber terdekat parti bunga menyatakan, ahli bawahan yang bersungguh sungguh mencari keahlian dan mahu memajukan parti tidak mendapat bantuan dari orang atasan.

    Muhyiddin pula sibuk bercuti RM2 juta di luar negara, sejak 3 minggu lepas. Ketika ahli PPBM sibuk kutip derma, Presiden PPBM sibuk dengan “Boxing Day Shooping” di kota Eropah.

    Ketika ahli ahli PPBM di bawah mengemis derma juga, anak cucu Mahathir dengan bangganya menayang dan menunjuk nunjuk jenama beg mahal di Instagram mereka.

    Mungkin kesemua mereka ini iaitu Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz sudah terbiasa dengan duduk di atas ketika berada , di mana kerja bawahan dibuat oleh balaci dan macai, maka tabiat yang sama di bawa ke parti baru mereka.

    Maka atas sebab ini tekial – kial lah balacai bawahan mengemis derma dan pengaruh.

    Malah ada juga laporan yang mengatakan bahawa PPBM di peringkat negeri memohon kerjasama ahli dan rakan ahli untuk memberi sumbangan wang ringgit bermula dari RM50/100 dan seterusnya jika mampu.

    Mereka menyebar sesama ahli merayu sumbangan ikhlas dalam Whatsapp. Inilah yang menyedihkan.

    Mungkin juga kerana majoriti ahli muda yang masuk menyertai parti Pribumi ini semua nya “greenhorn” seperti Syed Saddiq , maka tentu sekali mereka tidak kenal siapa itu Mahathir, Muhyiddin Bestari dan Mukhriz.

    Mereka tidak kenal dengan kekayaan luar biasa pemimpin mereka.

    Mahathir dengan berpuluh billionnya dijaga oleh kroni, Muhyiddin yang kaya raya seawal mula Mahathir mengikatnya dengan memperli “MB paling kaya” ketika tahun 80an lagi dan Mukhriz dengan syarikatnya yang berpuluh puluh.

    Ahli ahli PPBM masuk kedalam parti Pribumi atas salah maklumat dan pendirian yang telah berjaya dimainkan oleh pemimpin mereka.

    Mereka masuk ke parti Pribumi berlandaskan kebencian dan bukan kebenaran.

    Maka atas sebab itulah mereka menyokong dasar Gay, LBGT, liberalisme, pluralisme dan murtad yang dibawa oleh DAP dan geng geng Ambiga.

    Pemimpin PPBM hadir sama dengan wakil PAN ketika berucap di muktamarnya, akibat jahil asal usul parti, maka mereka yang berbahas telah memetik metik ayat Quran dan hadis tanpa sedikit pun mengetahui parti mereka wujud atas dana luar negara Israel dan agenda “long term DAP”.

    Sudah setahun, DAP masih belum jawab hal derma dana Israel RM1.2 billion. Mana penjelasan dari DAP?

    Ahli ahli PPBM tidak sedar pengasasnya Mat sabu itu orang gaji DAP sama dengan Saifuddin yang baru angkat sumpah beberapa hari lalu. Kerana wang dan gaji lah mereka sanggup begitu.

    Kini PPBM juga sudah setara dengan PAN , malah mungkin lebih teruk.

    Jika PAN tiada dana bolehlah difahami. PAN tentu tiada dana melainkan di “sponsor” oleh DAP, tetapi kedudukan PAN tidak sama dengan PPBM.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  12. PPBM memiliki pemimpin yang kaya raya luar biasa yang anak cucu mereka berketurunan tidak akan susah lagi.

    Mahathir sendiri pernah berkata “usah hirau tentang saya dan anak cucu saya” kerana dia sudah kaya kan mereka berketurunan.

    Maka yang harus berfikir adalah ahli bawahan PPBM.

    Mereka harus tanya kenapa orang seperti Mahathir yang hanya dengan satu panggilan telefon sahaja ratusan juta boleh datang masih enggan “all out” untuk membantu cai cai bawahan PPBM.

    Ahli bawahan PPBM juga seharus bertanya Muhyiddin yang kaya raya yang sekali gus pergi holiday boleh habiskan RM2 juta, masih kedekut dengan wangnya, malah boleh membiyai kekasih gelap sekian lama sebanyak RM20,000 tetapi tidak bersungguh sungguh membiyai partinya sendiri.

    Perkara sama juga boleh ditanya kepada Mukhriz, kenapa tidak rajin tabur wang kepada parti dengan miliki syarikat berpuluh puluh dengan kekayaan yang melimpah yang di milikinya?

    Kenapa ahli bawahan harus memberi sumbangan kepada parti sedang yang dia atas kaya raya?

    Mungkin jawapan ini boleh mencerahkan persoalan di atas.

    Pertama , Parti Pribumi bukan dalam rencana Mahathir , Muhyiddin dan Mukhirz.

    Ia tercipta kerana “terpaksa” kerana terkejut disinggkir dari UMNO yang tidak disangka, tambahan lagi mereka menyangka Najib tidak akan meluluskan permohonan parti baru mereka.

    Kedua, Parti Pribumi di anggap sebagai “no go” oleh Mahathir dan Muhyiddin pula sudah anggap tiada guna teruskan penat lelah dalam Parti Pribumi yang tiada kepentingan untuk dirinya.

    Pendirian ahli bawahan yang lain pula bagaimana? Mudah sahaja mereka “no choice” mereka terpaksa teruskan juga , dan terdapat juga mereka yang sudah pencen dan tiada kerja lain , maka elok sahaja habiskan masa dengan parti baru.

    Malah ramai juga mereka yang bersikap sebagai “pan handler” yang dibuang oleh parti dan NGO mereka lalu berpendapat baik sahaja menempelkan diri kepada parti tiada harapan seperti PPBM dari duduk diam tiada kerja.

    Maka inilah kisah nasib malang PPBM. Sukar untuk mencari keahlian kerana rakyat sudah tahu ia hanya untuk memuaskan nafsu buas Mahathir untuk anaknya menyambung legasi dan hartanya.

    Mahathir sendiri pun sujud di kaki DAP untuk selamatkan masa depan anaknya Mukhirz dan bukan masa depan parti Pribumi.

    Itulah perjanjian sulit yang dibuat oleh Mahathir dengan DAP pada 3 Disember lalu. Mahathir dan Kit Siang tidak perlu jaga cucu mereka, kerana mereka sudah jaya.

    Yang perlu jaga anak dan cucu adalah ahli ahli PPBM, sebab parti PPBM tidak akan lama. Berkerjasama dengan DAP tidak akan untungkan bangsa Melayu di masa depan.

    Bila tanah dan bangsa sudah tergadai dengan perjanjian sulit Mahathir dan Kit Siang, segalanya sudah terlambat untuk selamatkan anak cucu kita di masa depan. Yang selamat sekarang dan kaya sekarang adalah anak cucu Mahathir dan Kit Siang, bukan cucu orang orang biasa dalam PPBM.

    Jangan biarkan kroni dan elitis menguasai negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  13. Mlm tafi kejora bapuk tua tulur kicik berehat nak kumpulkan kopipes sampah......


    Hari nin kejora tulur kicik keluar menyamar pejuaj rakyat tak berkat dengan bawak kopipes sampah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara, itu sahajalah tahap kebolehan penagih dedak. Memang bangsat mereka tu!

      Delete
    2. Macai ketagih dedak mcm tu laa

      Delete
    3. Bro..sesumpah main sampah jd sampah..hahahaha..

      Delete
  14. 140 jasa Najib Razak
    Datuk Seri Najib Razak baru sahaja menjadi Perdana Menteri selama 2 penggal, namun telah banyak sumbangan yang telah beliau berikan kepada rakyat Malaysia, mengatasi 8 atau 9 tahun pemerintahan Madey dahulu.

    Bayangkan jika DS Najib memegang Malaysia selama 22 tahun seperti Madey. Pastinya lebih banyak jasa DS Najib yang boleh disumbangkan untuk kita semua.

    Berikut adalah 130 sumbangan dan jasa-jasa DS Najib yang sempat sahabat kita Halim Abdul Dawson senaraikan kali ini:

    FASA 1

    1. Menara TRX – Bakal dibuka Bulan Jun ini.
    2. Bandar Malaysia – On the way, bakal siap 2025.
    3. 1 Malaysia – Dah on Since 2010 sehingga sekarang.
    4. ECRL – On the way, bakal siap 2025.
    5. KVDT – On the way, bakal siap 2019.
    6. HSR – On the way, bakal siap 2026.
    7. Pocket Park – Di KL dah mula banyak & on the way.
    8. Menara PNB 118 – On the way, bakal siap 2024.
    9. TBS – Siap dan beroperasi since 2013.
    10. KTM Skypark – Hujung or pertengahan tahun ini siap dan beroperasi.
    11. Keretapi Sabah – On the way bakal siap tahun 2019.
    12. Pan Borneo highway – Fasa 1 hampir siap dan bakal dibuka tahun ini.
    13. Bantuan warga Borneo – Aktif sejak 2009.
    14. Bantuan warga Bumiputra – Aktif sejak 2009.
    15. KTM Komuter – Siap update sejak 2015 dan ditambah update KVDT.
    16. LRT 1 – Siap sepenuhnya since 2015/2016.
    17. LRT 2 – Siap sepenuhnya since 2015/2016.
    18. MRT 1 – Siap sepenuhnya dan beroperasi since Julai 2017.
    19. BRT – Siap since 2015, BRT lembah klang masih dalam perancangan.
    20. LRT 3 – On the way, siap tahun 2020.
    21. MRT 2 – On the way, siap tahun 2022.
    22. MRT 3 – Dalam perancangan/on the way, siap tahun 2025 .
    23. Monorel Putrajaya – Dalam perancangan.
    24. Monorel KL – Masih dalam proses update, bakal siap tahun ini.
    25. UTC – Dah siap since 2011 dianggarkan ada hampir 25 UTC seluruh negara.
    26. KLIA 2 – Siap since 2013.
    27. River of Life – Fasa 1 dah nak siap, siap sepenuhnya tahun 2023.
    28. Plaza Rakyat – On the way mungkin siap antara 2021/2023.
    29. BR1M – Aktif since 2012.
    30. Intergrated KL – Dah siap since 2011.
    31. TRX – On the way, bakal siap tahun 2027
    32. EDTS – Dah siap since 2010.
    33. Rapid Pengerang – 60% dah siap, bakal dibuka tahun 2019.
    34. Lebuhraya NO Toll – Ada yang dah dimansuhkan dan ada yang memang tak de toll ada lagi yang on the way.
    35. Bantuan nelayan, pekebun dan peladang – Aktif since 2009.
    36. No kroni better country – Ada, Rakyat Malaysia.
    37. Pelaburan – Malaysia mencatatkan hampir 40 billion dalam pelaburan sama luar negara.

    FASA 2

    38. CSR – Fasa 1 CSR dah siap. Di Kelantan. Selebihnya on the way. Siap sepenuhnya tahun 2022.
    39. Jambatan Sabah – Labuan – Dalam perancangan.
    40. BP1M – Aktif since 2012.
    41. Perniagaan Online – Aktif since 2014.
    42. MVV – On the way, bakal siap tahun 2027.
    43. Aeropolis – On the way, bakal siap 2024.
    44. Greater KL – Mostly dah siap namun still on the way.
    45. Melaka gateaway – On the way. Siap pada 2022.
    46. Jambatan angkat – On the way. Almost finished dibuka tahun ini atau awal tahun depan.
    47. Ccc – On the way bakal siap tahun 2021.
    48. PR1MA – Aktif since 2014.
    49. DFTZ – Aktif since 2017.
    50. Loji Pantai 2 – Almost finished dan dibuka tahun ini.
    51. KLATCC – On the way bakal siap 2019.
    52. AAC – Dalam perancangan, siap tahun 2022.
    53. 1Azam – Aktif since 2013.
    54. Bandar Media – On the way bakal siap 2021.
    55. KBCC – On the way bakal siap 2021.
    56. Adam50 – Aktif since 1 jan 2018.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaknya..uish uish uish...tapi sayang, berjuta melayu miskin harapkan brim! He2 he2

      Delete
    2. Byk dah kot melayu mati tak makan

      Delete
    3. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Delete
  15. FASA 3

    57. Konsep Kreatif DS Najib (Stesen MRT) – Aktif.
    58. Konsep Kreatif DS Najib (HSR) – On the way.
    59. Konsep Kreatif DS Najib (PNB 118) – On the way.
    60. Velodrom Nasional – Dah siap since 2016.
    61. Gitt – On the way, siap tahun 2019.
    62. Stesen Janakuasa Jimah – Almost finished bakal dibuka hujung tahun ini.
    63. KSTP – On the way / dalam perancangan bakal siap tahun 2021.
    64. Terowong Sepanggar – Dah siap since 2017.
    65. Padang Besar Container Terminal – On the way bakal siap tahun 2019.
    66. 1M4U – aktif since 2012.
    67. Perlis Inland Port – On the way bakal siap tahun 2021.
    68. Chuping Industrial Valley – On the way bakal siap tahun 2021.
    69. Urban Malaysia – On the way.
    70. Rawang Bypass – Dah siap since 2017.
    71. Green Tech Project – On the way / dalam perancangan.
    72. Teksi – Siap update since 2015.
    73. Bus – Siap update since 2015.
    74. NKRA – Aktif sejak 2009.
    75. Expo Negaraku – Aktif tapi closed down in 15 november 2017 sebab dah habis expo. Duhh.
    76. Pengangkutan Update – Siap since 2016 dan bakal diupgrade perkhidmatan.
    77. Lebuhraya Pantai Barat – On the way bakal siap tahun 2020.
    78. Bandar Belia – On the way / dalam perancangan bakal siap tahun 2020.
    79. Kem Sendayan – On the way bakal siap tahun 2019.
    80. Jambatan Pengguna Jalan Kaki – Siap since 2014 dan dikatakan akan ditambah lagi.
    81. RT1M – Sudah siap di bukit jalil since 2017. Lain-Lain dalam perancangan.
    82. Pembangunan Luar Bandar – Separuh daripadanya sudah siap.
    83. RTS – On the way bakal siap tahun 2020.
    84. Komuter KTM Utara – Sudah siap since 2016.
    85. Klinik 1 Malaysia – Dah ada hampir 350 klinik 1 Malaysia di seluruh Malaysia.
    86. Tube Malaysia – Aktif since 2014.
    87. SL1M – Aktif since 2014.
    88. EDTP Gemas – On the way bakal siap tahun 2020.
    89. Rumah Transit Gelandangan Wilayah – Aktif sejak 2016.
    90. KADS1M – Aktif since 2011 dan diupgrade kepada kad debit pada 2016.

    FASA 4

    91. UNIFI – aktif sejak 2010.
    92. Keretapi Seremban-Port Dickson – Dalam perancangan.
    93. Kerinchi Residensi – Siap dan dibuka umum tahun 2017.
    94. Urban Medical Malaysia – Aktif sejak 2010 dan dalam proses penambahbaikan dan Hospital baru di seluruh Malaysia.
    95. Institut Kanser Negara – Aktif sejak 2013.
    96. BKPU – Aktif since 2012.
    97. Jambatan Sadong – Siap tahun 2016.
    98. KL PWTC Citu Centre – Dalam perancangan / on the way, bakal siap tahun 2023.
    99. Klinik Bergerak 1 Malaysia – Aktif since 2013.
    100. TN50 – aktif since 2015.
    101. 20th Century Fox Genting – Akan dibuka tahun ini.
    102. PPA1M – Aktif since 2013. Sebahagian besar sudah siap dan selebihnya on the way.
    103. Projek BALB-BELB – Aktif since 2013 dan sebahagiannya sudah siap dan ada yang on the way.
    104. KRIM – Aktif since 2012 dan diupgrade menjadi KRIM 2.0 pada awal tahun 2018.
    105. Kompleks Tabung Haji KLIA – Siap dan dibuka tahun ini.
    106. Pembangunan Pudu – Aktif sejak 2010.
    107. Pembangunan Bukit Nanas – Siap since 2015.
    108. Pembangunan Bukit Jalil – Siap sepenuhnya pada tahun 2017.
    109. RTC – Aktif since 2012.
    110. RMR1M – Aktif since 2014.
    111. RMRPlus – Aktif since 2014.
    112. RAR – Aktif since 2014.
    113. RUMAWIP – Aktif since 2015.
    114. PPR – Sungguhpun diperkenalkan tahun 2002, namun ia hanya dibina di Pahang, kini PPR ada di seluruh Malaysia dan kerajaan menyasarkan 1 juta unit PPR sepanjang RMK 10-11.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bn menang, gst bakal naik lagi..melayu akan tinggal spender! Ha2 ha2 ha2

      Delete
    2. Takut melayu terpaksa pakai cawat saja

      Delete
    3. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Penyebar Berita Palsu......!!

      Delete
  16. FASA 5

    115. RIR – Aktif sejak 2013.
    116. Projek Tugu Negara – Aktif sejak 2017.
    118. Magic Malaysia – Aktif sejak 2014.
    119. Skim pelaburan teknologi hijau – aktif sejak 2014.
    120. KKR1M – Aktif sejak 2011.
    121. EEV – Aktif sejak 2014.
    122. SSP1M – Aktif sejak 2010.
    123. Jambatan Darul Hana – Dibuka awam pada 11.11.2017.
    124. Desa Lestari – Aktif sejak tahun 2013.
    125. Taska 1 Malaysia – Aktif sejak tahun 2011.
    126. PB1M – Aktif sejak tahun 2013.
    127. MyBas – Aktif sejak tahun 2015.
    128. PBBR1M – Aktif sejak tahun 2012.
    129. DeWI – Aktif sejak tahun 2014.
    130. DRE1M – Aktif sejak tahun 2012.
    131. Akan keluar esok اِÙ†ْ Ø´َآءَاللّÙ‡ُ

    Sebarkan kebaikan ini. Beritahu kepada saudara mara, jiran-jiran, orang kampung dan orang-orang taman. Sebarkan kepada semua sahabat-sahabat dan kenalan bahawa pemerintah kita menjalankan tugas-tugasnya.

    Kita sebagai rakyat, doakanlah agar Allah sentiasa memberikan hidayah dan petunjuk kepada pemerintah kita dalam apa jua urusan mereka. Sebagaimana kata Fudhail bin Iyadh,

    “Jika aku memiliki doa yang baik yang makbul, maka semuanya akan aku persembahkan (pohonkan) untuk pemerintah.”

    Beliau ditanya, “Wahai Abu Ali, jelaskan maksud ucapan tersebut?”

    Beliau berkata, “Bila doa itu hanya aku tujukan untuk diriku, maka ia hanya bermanfaat untuk diriku, tetapi apabila aku pohonkan untuk pemimpin dan ternyata para pemimpin berubah menjadi baik, maka semua orang dan negara merasakan manfaat dan kebaikan.”

    [Dikeluarkan oleh Abu Nu’aim dalam al-Hilyah 8/91 dari jalan Mardawaih as-Shabigh dan sanad Abu Nu’aim adalah sahih]

    Semoga Allah sentiasa menjaga dan memudahkan urusan pemerintah Muslim kita Datuk Seri Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Penyebar Berita Palsu......!!

      Delete
  17. 1. Pada 22 Julai 2016 sehari selepas Saman Sivil Jabatan Kehakiman AS terhadap beberapa individu yang dikaitkan dengan IMDB sehingga kepada pembekuan Aset dibawah Kleptocracy Asset Recovery Initiative, Bursa Saham mengumumkan Dato’ Seri Mukhriz Mahathir menambahkan kepentingannya di Opcom Holding Berhad melalui Syarikat KAF Nominees Sdn Bhd dan EB Nominess Sdn Bhd penambahan 29%.

    2. Betullah kata orang walaupun Mukhriz Mahathir bukan lagi MB Kedah, mantan CEO Opcom Holding Berhad ini akan terus kaya dan kaya. Syarikat yang mendapat projek gentian optik TM semasa Mahathir PM lagi tak mungkin menjadi miskin.

    3. Pada tahun 2009 ketika Mukhriz dilantik sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Mukhriz telah meletak jawatan sebagai Pengerusi dan CEO Opcom Holdings Bhd. Ketika itu Mukhriz menguasai 65.062 juta saham dalam Opcom. Ia digantikan dengan Mokhzani.

    4. Mac 2015 selepas Tan Sri Mokhzani Mahathir menstruktur semula Opcom dan dilantik menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), saham Opcom melonjak tinggi 31.2 %. . Bursa Malaysia turut mengumumkannya dalam portal mereka.

    5. Media melaporkan Mukhriz Mahathir ketika itu terus memiliki kepentingan 23.5% dalam Opcom di atas namanya sendiri, 20.93% melalui Rezeki Tegas Sdn Bhd. Isteri Mukhriz, Toh Puan Norzieta Zakaria 26.94% melalui M Ocean Capital Sdn Bhd.

    6. Opcom Holding Berhad dan Mukhriz
    pernah menjadi isu apabila Opcom dan adik- beradik Mukhriz mendapat kontrak daripada kerajaan ketika Mahathir Mohamad sebagai PM. Ia dianggap amalan kronisme dan nepotisme. Opcom pada tahum 2003 mendapat Kontrak membekal fiber optik bernilai RM214.2 juta ‪#‎secara‬ rundingan terus” diberikan oleh Telekom Malaysia kelulusan Kementerian Kewangan. Mahathir Mohamad ketika itu adalah PM dan Menteri Kewangan. Opcom telah memonopoli projek fiber optik TM sehingga ke hari ini . [Rujuk surat MOF bertarikh 7 Oktober 2003]

    7. Februari 2015, kerajaan telah menganugerahkan Telekom Malaysia Bhd ( TM) projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB)Fasa ke 2 melibatkan kos RM3.4b. Projek ini turut memberi manfaat kepada Opcom apabila dalam tahun 2015 TM menganugerahkan 3 projek berjumlah RM RM282.24 juta. Maklumlah surat wahyu MOF masih ada.

    8. Kroni Mahathir bukan baru malah penghujung tahun 1990-an, syarikat perkapalan milik Mirzan, MISC diambilalih oleh Petronas dalam urusniaga bernilai lebih RM1 bilion. Malah Mokhzani menerusi syarikatnya, Tongkah Holdings mendapat kontrak bernilai ratusan juta ringgit dalam penswataan perkhidmatan sokongan hospital.

    9. Sudah tiba masanya Kerajaan Membatalkan monopoli Pengilangan, Pembekalan dan Penghantaran Cabel Fiber Obtik dari vendor TM. Syarat merujuk kepada Opcom haruslah dibatalkan. Beri peluang pengilang dan pembekal fiber lain. Jika boleh lahirkan lagi syarikat bumiputera lain bagi elak monopoli proksi Mahathir. Mereka bersekongkol dengan kuasa asing, pembangkang tetapi kekal mendapat projek ratusan juta. Ini tidak adil. Banyak lagi syarikat bumiputera yang boleh jika diberi peluang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      Penyebar Berita Palsu......!!

      Delete
  18. Tapi orang rakyai tak akan lupa mcam mana Mahathir guna kuasa beri kontrak kabel optik pada anaknya Mukriz... guna duit Petronas sampai pecat Anwar unyuk bailout sykt kapal anak dia Mirzan... tu baru sikit dari banyak lagi...

    Jom fikir atau melayu memang mudah lupa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      KEJORA PENYEBAR MAK LU MAT PALSU.....!!

      Delete
  19. *Tun M Bergaduh Dengan Anak Yang Mana ?*

    Sumber Dalaman yang boleh dipercayai menyatakan -perang mulut antara Tun M dengan salah seorang Anak lelakinya ketika mereka minum petang bersama selepas Tun M keluar dari IJN..
    Sumber menyatakan yang Anaknya kurang senang dengan serangan demi serangan yang diterimanya berkaitan sumber kekayaannya sehinggakan menyukarkan ia lakukan sesuatu berkaitan kekayaannya serta perniagaannya terutama yang berkaitan dengan rakan2 niaganya serta rakan kongsinya.
    Tun M dikatakan mengamuk bila Anaknya itu meminta beliau perlahankan pergerakkan politiknya itu demi kesihatan serta demi keselamatan perniagaan .
    Sumber tidak nyatakan siapa lagi berada di ruang Makan di Rumah Tun M ketika Tun mengamuk terhadap anaknya itu. Tun M menegaskan akan terus lawan walaupun anaknya tidak setuju.

    ReplyDelete
  20. PERANGAI ORANG MELAYU

    Seorang veteran politis bertanya saya apa kesudahan berlaku kepada Najib Razak. Beliau bertanya begitu kerana bimbang dengan desakan sesetengah rakyat yang tidak dapat memaafi kesalahan dan tindakan politik Najib sebagai PM
    Saya jawab; Najib tidak diperapa-apakan syarat Najib memohon maaf. Orang Melayu bila orang mohon maaf dan jabat tangan ia akan mencairkan segala-galanya. Maaf dan huluran tangan adalah kuasa ajaib bagi budaya orang Melayu untuk menebus dosanya.

    Memang undang2 tidak pernah akur dan sedia mendengar permohonan maaf. Tetapi apa yang kena ingat kuasa dan undang-undang dibawah tadbir orang Melayu, maka permohonan maaf itu akan mengatasi undang-undang dan kuasa itu.

    Saya memberi contoh, di era reformasi dahulu, siapa tidak marah dan geram dengan Dr Mahathir Mohamad. Berbagai laungan jijik dan desakan dilontarkan kepada Dr Mahathir. Pemimpin pembangkang juga menyatakan kemarahan mereka untuk menghantar Dr Mahathir hingga ke penjara.

    Tetapi lihat selepas Dr Mahathir mohon maaf, — tidak pun mengakui kesalahan2 dibuatnya, hati rakyat sudah lebur dan luluh. Semua sudah dilupai. Hari ini tidak ada lagi suara dan laungan untuk penjarakan Dr Mahathir. Kemarahan orang Melayu sama panas dengan tahi ayam monir.

    Nah, begitulah juga apa nyang berlaku kepada Najib. Hari ini kalau Najib memohon maaf kepada Dr Mahathir beliau juga diterima seperti mereka yang geram dan marah kepada Dr Mahathir menerima Dr Mahathir hari ini.

    Hari ini untuk mencairkan kemarahan rakyat Malaysia, khasnya orang Melayu, Najib tidak perlu pun membebaskan Anwar Ibrahim tetapi cukup mengatakan permohonan maaf kepada Dr Mahathir, apa lagi memberi Dr Mahathir sedikit peluang, maka seluruh api kemarahan itu pun akan runduk dan padam. Trims.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      KEJORA PENYEBAR MAK LU MAT PALSU.....!!

      Delete
  21. DAPUR RUMAH MUKHRIZ SEBESAR RUMAH BANGLO!
    Tampil merasakan terkejut dengan tindakan PPBM meminta derma dari rakyat, pengasasnya Anina Saadudin turut mempersoalkan perkara berkenaan.
    Sedangkan Pengerusi PPBM atau Parti Bunga itu iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya selaku Timbalan Presiden, Datuk Seri Mukhriz Mahathir mempunyai kekayaan yang amat luar biasa. Bukan lagi sebuah rahsia yang boleh disembunyikan daripada rakyat.
    Bekas ketua Srikandi Parti Bunga itu mendakwa saiz dapur rumah agam Mukhriz adalah bersamaan dengan sebuah banglo.
    “Saya mula bertanyakan tentang dana parti. Saya pernah ke rumah Mukhriz Mahathir, ianya sebuah istana yang dapurnya sahaja sebesar banglo.
    “Apabila saya selidiki dari mana datangnya wang yang begitu banyak untuk membina rumah sehebat ini, barulah saya ketahui bahawa beliau, memiliki 160 syarikat.
    “Tidak lama kemudian ada pula yang membisikkan kepada saya bahawa jet peribadi Falcon 900LX itu dimiliki oleh anak Tun M.
    Beliau yang kini bergerak atas nama NGO amat kesal dengan cubaan Mahathir mahu ‘mengikis’ duit poket rakyat yang mereka sendiri anggap sedang tersepit dek kerana kos sara hidup terlampau tinggi di Malaysia.
    Tambah Anina lagi, sebagai seorang wanita yang pernah bersama-sama Mahathir berjuang melawan Perdana Menteri, Parti Bunga meletakkan isu penderitaan rakyat yang tidak cukup duit poket sebagai alasan utama kerajaan harus ditukar.Namun tidak beberapa lama sebelum PRU14 tiba, ternyata Parti Bunga itu cuba berubah wajah apabila mahu ‘mengambil’ duit poket rakyat pula. Jelas sekali Parti Bunga berkenaan tidak ikhlas dalam perjuangannya sendiri.
    Bayangkanlah jika ruangan dapur rumah agam Mukhriz sendiri pun sudah sebesar banglo, apakah kita anggap Mahathir dan para keturunannya tiada duit untuk disumbangkan sedikit kepada perjuangan sendiri?
    Rakyat harus sedar akan tipu helah dan permainan propaganda kotor oleh anak beranak ini. Mereka sebenarnya tidak mahu ambil berat tentang rakyat pun.
    Bagi mereka, perjuangan peribadi dan keluarga itu harus diutamakan dan menjadi realiti sebelum Mahathir meninggal dunia.
    “Saya terkejut tapi saya lebih terkejut apabila mendapat tahu bahawa Tun sendiri memiliki saham 50% dalam syarikat pembuat kapal terbang Jetfox!,” rengusnya dalam satu kenyataan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuman sebarang sg ko nampak..gajah depan mata ko buta pulak..patutlh ko kerak..kat sini habis ko bubh lantak..pilh jauh jauh nak berak..bau pun hapak..hahahahahaprak!

      Delete
  22. Mahathir Bapa U-Turn Negara
    Boleh dikatakan hampir semua perkara sudah diputarbelit oleh Dr Mahathir demi untuk kembali berkuasa dan boleh memberikan ‘bantuan’ kepada para kroninya jika PPBM menang dan menerajui pentadbiran negara ini.

    Gelaran ‘Jaguh U-Turn’ hanya akan membuatkan rasa kagum ramai orang terhadapnya kembali pudar dan musnah serta jasa Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri perlahan-lahan luntur selari dengan peredaran masa.
    Seorang bekas Perdana Menteri yang memegang jawatan itu selama 22 tahun akhirnya digelar seorang Jaguh ‘U-Turn’ oleh kerana prinsipnya yang hampir kesemua diperjuangkan ketika berkuasa kini berubah demi kuasa politik dan perasaan benci.

    Itulah Tun Dr Mahathir Mohamad yang ketika berkuasa berkata sesuatu untuk memastikan dirinya terus berkuasa tetapi kini mengubah prinsip demi mendapatkan talian hayat membantunya untuk menjatuhkan orang lain yang sedang berkuasa
    Bekas Ahli Parlimen PKR-Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dulu cukup dibenci oleh Dr Mahathir sehingga disumbatkan dalam penjara kerana kesalahan salah guna kuasa dan meliwat ketika zaman pentadbirannya.

    Baca Juga: Reformasi Dibalas Hipokrasi
    Baca Juga: Mahathir Merungut Anaknya Rugi RM1 Billion Kerana Anwar Ibrahim
    Kemudian, Dr Mahathir menggelarkan Anwar sebagai seorang pesalah moral yang tidak layak menjadi Perdana Menteri negara ini.

    Kini, pusing balik dan dia berkata Anwar kini sudah layak jadi Perdana Menteri dan turut sama memperjuangkan supaya Anwar yang dipenjara sekali lagi kerana meliwat dibebaskan pula untuk menyokongnya.
    Dulu, semasa menjadi Presiden UMNO, Dr Mahathir kata Penasihat DAP, Lim Kit Siang rasis dan hanya mahu merosakkan orang Melayu dan negara melalui parti itu.

    Dr Mahathir menanam doktrin di dalam minda rakyat yang sokong Barisan Nasional (BN) pada masa itu supaya menjauhkan diri dari DAP dengan pelbagai kritikan dan cemuhan bahawa parti itu hanya membawa perpecahan.

    Baca Juga: Bukti Rasis? Lim Kit Siang Tanyalah Mahathir Sendiri
    Baca Juga: Mahathir Hanya Alat Lim Kit Siang Untuk Jatuhkan Najib – Hew Kuan Yau
    Kini, sebab hendakkan sokongan dari Lim Kit Siang, dia pun u-turn kata DAP adalah parti yang baik serta bakal memelihara kepentingan bangsa Melayu dan negara. Padahal, rakyat boleh lihat bahawa DAP tidak berubah secara jelas pun, tetap perangai sebegitu rupa.
    Pada tahun 1997 ketika zaman kegawatan ekonomi, dengan lantang Dr Mahathir menyelar pedagang mata wang George Soros dengan tuduhan beliau memperdagangkan mata wang Ringgit sehingga ia menjadi lemah dan merudum.

    Tapi, pada tahun lepas barulah terdedah bahawa Dr Mahathir dan Soros adalah sahabat baik dan Dr Mahathir juga ada menerima dana dari penyangak itu untuk menggerakan misi bagi menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Baca Juga: Krisis Kewangan 1997: Jika Bukan Lagi Salah Soros, Salah Siapa, Mahathir?
    Baca Juga: Konspirasi Media Oleh George Soros, Clare Rewcastle & Mahathir
    Himpunan demonstrasi jalanan dulu amat ditakuti oleh Dr Mahathir. Pada zaman rusuhan Reformasi oleh Anwar, Dr Mahathir mengerahkan pihak berkuasa menyuraikan peserta himpunan secara ganas, ditangkap serta dtembak gas pemedih mata.

    Jentera penyembur menyuraikan rusuhan juga digunakan pada masa itu. Segala-galanya berubah apabila Dr Mahathir tiba-tiba pada himpunan Bersih 4.0 menyokong perhimpunan haram sebegitu dengan hadir di tengah-tengah perhimpunan haram itu di Dataran Merdeka.
    Kemudian, pada Bersih 5.0, dia turun sekali lagi dan berucap di sekitar KLCC menghasut rakyat untuk menggulingkan Najib.

    Baca Juga: BERSIH 5.0 – Mahathir Manusia Paling Hipokrit
    Baca Juga: Jika BERSIH Zaman Mahathir
    Dalam majlis perasmian PPBM Sabtu lepas pula, Dr Mahathir yang sebelum ini kata Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) itu rasuah kini bertukar prinsip dan bersetuju mengekalkan BR1M namun dengan syarat-syarat tertentu.

    Kenapa tidak dalam ucapan itu, Dr Mahathir umumkan sahaja jika menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang, BR1M akan dihapuskan serta-merta.
    Beliau juga takut orang ramai akan marah kepadanya kerana memansuhkan bantuan berkenaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      KEJORA PENYEBAR MAK LU MAT PALSU.....!!

      Delete
  23. Tuan Admin,saya ingin syorkan semua posting yang di kopi pes dari kilang terbesar fake news JASA yang kita semua biayai sebagai pembayar cukai dipadamkan. Bermakna kopipes2 Pejuang Rakyat, Gang Najib, Kejora semua auto padam, senang cite biar mereka buat blog sendiri atau pos dekat blog2 ampu mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..dorang begar..otak beku..x mampu bincang..nampak korup dah..yg mampu tulh berekor ekor tampal kat blog ni..dasar mentekedarah dedak..sia sia cerdik.. fikiran sempit..hahahaha

      Delete
  24. Anak Mahathir Rugi 1 Billion Kerana Anwar Ibrahim
    Ada orang bertanya kepada saya mengenai artikel RPK, terutamanya mengenai Petronas ‘bail out’ syarikat milik Mirzan Mahathir.

    “‘Pada tahun 1998, Anwar menjelaskan bagaimana beliau telah membangkitkan kemarahan Dr Mahathir apabila beliau enggan meluluskan RM2 bilion duit pembayar cukai untuk melakukan ‘bail out’ syarikat milik anak Perdana Menteri itu. Malah, Dr Mahathir sendiri yang mengesahkan perkara ini apabila beliau berkata anaknya meminta RM2 bilion tetapi Anwar hanya bersetuju untuk meluluskan RM1 bilion. Maka anak beliau rugi ‘RM1 bilion’ dan Dr Mahathir marah. Tetapi kemudian Petronas telah mencatatkan keuntungan yang sangat besar terhadap ‘kerugian’ RM1 bilion anaknya, tambah Dr Mahathir.”

    Saya tak pasti sama ada benar beliau telah meminta RM2 bilion tetapi hanya diberikan RM1 bilion oleh Anwar yang merupakan Menteri Kewangan ketika itu, tetapi saya berpendapat yang syarikat tersebut telalu strategik untuk tidak di ‘bail out’ kerana ia merupakan pembekal perkhidmatan logistik yang penting dan mempunyai pegangan pasaran kedua terbesar.

    Apabila mengkaji lebih dalam mengenai perkara ini, saya tak fikir ‘bail out’ merupakan isu pokok, tetapi apa yang berlaku sebelum ‘bail out’ itu lebih menarik. Ini ceritanya:

    Pada tahun 1992 pada usia 32 tahun, Mirzan Mahathir telah memperolehi 60% saham di dalam Konsortium Perkapalan Berhad (KPB), yang ketika itu adalah syarikat pengangkut kontena bersaiz sederhana.

    Tahun-tahun berikutnya, pegangan beliau di dalam syarikat tersebut telah mencapai 72%.

    Dalam tempoh 3 tahun pada tahun 1995, Mirzan kemudiannya membeli syarikat perkapalan yang sangat menguntungkan Perbadanan Nasional Shipping Line (PNSL Bhd) dengan mengambil alih saham dari pemegang saham terbesar syarikat pegangan kerajaan PERNAS (sekarang dipanggil PNS) dan pemegang saham kedua besar Malaysia Helicopter Service (yang dimiliki oleh proksi UMNO Tajuddin Ramli – orang yang sama yang membeli MAS).

    Harga yang dibayar beliau pada tahun 1995 itu adalah RM247 juta – yang dikatakan di bawah harga pasaran.

    Kemudiannya, Mirzan dikatakan telah membeli 20% pegangan di dalam Diperdana Bhd iaitu syarikat pengangkutan kontena (menggunakan lori) ketiga terbesar di Malaysia dari Danny Tan (adik Vincent Tan) melalui PSM Trading Sdn. Bhd yang kurang dikenali.

    Beliau kemudiannya menyenaraikan KPB pada awal tahun 1996 dan harga saham melonjak naik apabila khabar angin tersebar mengatakan beliau akan membeli MISC dan mendapat hak penswastaan West Port. Nilai Mirzan ketika itu dianggarkan RM1.78 bilion.

    Urusniaga berikutnya yang telah menyebabkan beliau terjerumus dengan masalah.

    Beberapa bulan selepas penyenaraian, KPM membeli Pasific Basin Shipping Bulk Ltd yang berpangkalan di Hong Kong pada harga USD240 juta dan juga mengambil-alih hutang Pacific bernilai USD224 juta. Ketika itu USD1 bersamaan dengan RM2.50.

    Perjanjian ini dibiayai oleh pemiutang luar negara di dalam matawang asing.

    Apabila Krisis Matawang Asian melanda pada tahun 1997, USD1 melonjak dengan sangat tinggi pada kadar USD1=RM4.88. Dan hutang asing yang diambil oleh KPB untuk membeli Pacific membesar dengan mendadak. RM1.1 bilion menjadi RM2 bilion.

    Ekonomi Malaysia jatuh dengan teruk, kadar faedah bank melambung tinggi. Ini bermakna syarikat tersebut mengalami kesukaran untuk memenuhi komitmen hutangnya dan perlu di ‘bail out’ atau akan menghadapi risiko bangkrap.

    Kemudian pada Mac 1998, Petronas, melalui MISC telah membeli Pacific Basin pada harga USD55 juta (yang dibeli oleh KPB dengan harga USD240 juta setahun setengah sebelum itu).

    Penganalisa menyifatkan harga Pacific Basin itu rendah tetapi ianya adil dengan mengambil kira kesukaran yang akan dialami oleh syarikat itu berikutan dari krisis ekonomi yang melanda Asia.

    Bahagian seterusnya perjanjian ini yang bagi saya sangat bermasalah.

    Petronas, melalui MISC, membeli semula PNSL Bhd. pada harga USD165 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hapuskan GST, undilah PH untuk kesenangan kita semua!...

      Delete
    2. Dia ingat dia post berjela jela tu kita nak baca

      Delete
    3. Kejora musibat is a damn bloody fucking cheap skate psychopath cyberterompah that merely has the capacity to 'hit & run' cowardly after copy-pasting trash articles.

      KEJORA PENYEBAR MAK LU MAT PALSU.....!!

      Delete
  25. Harga beliannya adalah dalam matawang dolar, dan bukan ringgit walaupun syarikat itu adalah syarikat tempatan dan kedua-dua penjual dan pembeli adalah warga tempatan – yang bermakna ianya jelas jumlah ini digunakan untuk melangsaikan hutang dolar luar negara yang diambil untuk membeli Pacific Basin.

    Berdasarkan kadar tukaran dari RM4.00-RM4.83, ini bermakna Petronas telah membeli PNSL pada harga RM710 juta – sebuah syarikat yang dibeli Mirzan tiga tahun sebelumnya pada harga RM257 juta – yang memberikan keuntungan tunai RM500 juta dalam masa 3 tahun (ini berlaku hampir 20 tahun lepas – hari ini, pada harga hari ini, keuntungan tersebut dengan mudah boleh mencecah lebih RM1 bilion).

    Penganalisa berkata harga belian PNSL itu adil kerana syarikat itu mempunyai kontrak harga tetap dengan pelbagai agensi kerajaan.

    Memandangkan status terdahulu PNSL sebagai syarikat milik kerajaan pada ketika itu, ianya mempunyai kontrak tetap mengangkut arang batu untuk TNB, simen untuk Kedah Cement, keluli untuk Perwaja Steel, LNG untuk Petronas dan beras untuk BERNAS.

    Malah dalam situasi ekonomi paling teruk pada tahun 1998 sekalipun, PNSL masih dinilai pada harga 3 kali ganda lebih tinggi berbanding ketika ianya dibeli oleh Mirzan 3 tahun sebelumnya – yang jelas menujukkan yang PNSL dibeli Mirzan pada harga di bawah harga pasaran dari PERNAS milik kerajaan.

    Dalam era media sosial sekarang, urusniaga teruk seperti ini pasti tidak akan berlaku. Bayangkan jika Riza Aziz mengambil alih MISC dari kerajaan hari ini pada 1/3 dari harga sebenar dan menjualnya kembali kepada kerajaan dengan harga 3 kali ganda?

    Walaupun ianya bukan rasuah, jelas terdapat elemen penyalahgunaan kuasa.

    Selain dari KPB, pada tahun-tahun tersebut Mirzan jugak mengawal beberapa lagi syarikat senaraian awam seperti Pelikan Bhd dan Dataprep-Solsis dan mempunyai pegangan saham yang tinggi di dalam syarikat seperti Artwright Holdings, Chocolate Products – tetapi itu cerita lain untuk kemudian hari.

    July 3, 1996 WSJ: http://www.wsj.com/articles/SB836340190115850500

    May 1, 1998 WSJ: http://www.wsj.com/articles/SB893957144672200500

    Oleh Lim Sian See,
    https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1725231524362301

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST SIFAR? UNDILAH PAKATAN HARAPAN..RAKYAT SENANG!!!!!

      Delete
    2. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara.

      Delete
  26. Mahathir Hanya Alat Lim Kit Siang Untuk Jatuhkan Najib

    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hanyalah sekadar alat penasihat DAP, Lim Kit Siang untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, tegas penceramah utama DAP, Hew Kuan Yau.

    “Kita selamatkan Mahathir dan menggunakan Mahathir sebagai alat untuk menjatuhkan Najib.”

    “Lim Kit Siang gunakan Mahathir untuk Selamatkan Malaysia,” kata Hew dalam satu slot ceramah DAP bersempena dengan Hari Malaysia, 16 Sept 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara.

      Delete
  27. Mahathir Sudah Tidak Kisah DAP Memerintah Negara Asalkan Matlamat Menjatuhkan Najib Tercapai
    Tun Dr Mahathir kini tidak lagi menghiraukan parti mana memerintah negara asalkan matlamat menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tercapai.

    Bercakap kepada media di Rumah Kelab Persatuan Alumni Universiti Malaya, Dr Mahathir mengakui sanggup membenarkan DAP yang pernah menjadi musuh politiknya ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebagai pemerintah menggantikan Barisan Nasional (BN).

    “Kita akan adakan pilihan raya bebas daripada penipuan. Orang nak pilih DAP itu hak merekalah. Takkan saya nak kata DAP tak boleh bertanding,” katanya.

    Menjawab soalan kepada media samaada beliau akan berkempen bagi pihak Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau berkata “saya berkempen untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib.”

    Prinsip Dr Mahathir kini jauh bertentangan dengan apa yang diperjuangkannya ketika menjawat jawatan Perdana Menteri dahulu.

    Kini, beliau bersama pemimpin DAP eranya, Lim Kit Siang berganding tenaga untuk menumbangkan UMNO dan BN.

    Sumber:http://www.malaysiandigest.com/…/598536-mahathir-tak-kisah-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin, serupa blog sudah milek suara raykat....

      Delete
  28. Reformasi 18 Tahun Dibalas Dengan Hipokrasi
    Malang bagi semua penyokong pembangkang terutama dari PKR, bila usaha mereka menjayakan Reformasi Anwar selama 18 tahun, dibalas dengan hipokrasi tahap tertinggi apabila bekas banduan dan masih banduan itu, bersalaman mesra dengan Mahathir kelmarin.

    Sekalipun Anwar pernah kata sudah memaafkan Mahathir (tidak Daim), tapi baru sekaranglah nak bersalam-salam pun. Kalau ikhlas benar kenapa tidak dulu, kenapa sekarang, itu persoalannya. Sudahlah tu, tidak ada amaran awal, tau tau bermesra saja – meninggalkan semua penyokong kedua belah pihak jadi macam orang bodoh.

    Apa nak cakap, apa nak jawab? Penyudahnya, masing-masing buat teori masing-masing. Tapi perkara macam ini sia-sia saja dipertahankan, bukan satu dua kawan-kawan yang bermusuh, bukan satu dua keluarga yang bergaduh dalam tempoh 18 tahun ni, banyak.

    Tak boleh nak defend dah. Terima, telan dan terus jadi bodoh sajalah.

    Begitu pun penulis lihat, penyokong Mahathir ada untung sikit pasal asas sokongan mereka kepada Mahathir, sikit bawah dari Tuhan – taksub. Waima kalau Mahathir berlari telanjang sekitar Serdang pun, puak-puak ini tidak akan bertangguh-tangguh untuk mempertahankannya, apa sangat bersalam.

    Lagipun, kek terlalu taksub, ada yang dah letak anak lelaki nama Mahathir, anak perempuan nama Hasmah, takkan nak kutuk kot? Terima sajalah walaupun perit rasa diperbodohkan.

    Yang teruk penyokong reformasilah. Ada yang dah merasa masuk lokap, ada yang masuk ISA, mandi air gatal, kena sepak dengan FRU – semuanya demi mempertahankan reformasi Anwar sejak 1998. Penyudahnya apa yang mereka dapat? Anwar rilek saja bersalam tanpa ada rasa apa-apa.

    Walaupun sekadar bersalam tapi maksudnya tu besar. Apatah lagi parti bunga raya Mahathir sedang mengintai peluang nak bekerjasama dengan Pakatan bunga raya Anwar, pertemuan ini sudah tentu bukan sekadar satu kebetulan yang boleh dilupakan satu malam, mesti ada susulan.

    Susulan ni yang tak tahan, dah nak kena kerjasama dengan manusia yang dulu mereka kutuk dan hina pulak dah.

    Memang kes nayalah senang cakap.

    Kalau panjang pula umur Mahathir, nanti dia salam dan peluk-peluk dengan Datuk Seri Najib pulak. Mustahil? Dengan Mahathir apa yang mustahil? Persoalannya sekarang bukan akan berbaik atau tidak (dengan Najib), tapi bila – itu yang sebut “kalau panjang umur” tadi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara.

      Delete
  29. Ini kerja profesor kangkung yang terkucil tu ke? Bekerjasama dengan Zakarshit dan Tuan Tang Ting Tung nampaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyelah ayah..dah kena lutu..terkedu..hahaha lebih kuah dari sudu ayah..

      Delete
  30. Jika BERSIH Zaman Mahathir
    Paling lama boleh demo mungkin 10 minit. Lepas tu kena kejar dgn FRU. Kalau smartphone ada time tu pun, kau memang takkan selfie dengan FRU, sebab masa tu mmg demonstran cukup benci dengan FRU.

    Kalau kau kena tangkap, memang kena sepak terajang pukul dengan baton FRU.

    Serius, masa zaman Mahathir, takkan ada demo berakhir dengan aman macam Bersih 4 dan Bersih 5.

    Rakyat takkan lupa.

    Mahathir yang pelupa.

    Sekarang kau mahu angkat Mahathir jadi hero?
    #SilaMeninggal

    cc Wardina Safiyyah OfficialPage

    Facebookers comments:

    Stim Punk:
    Bersih 5 with Mahathir’s involvement was a farce. The whole Bersih with Mahathir relationship was at best – a bunch of well-intended leaders of Malaysians who didn’t know their own strength but has lost focus, or at the very worst – a clueless and disorganised group who are now hijacked by a lifelong dictator / ex-PM, who meted out crueler punishments against dissent than yesterday’s… carnival.

    To Mahathir who famously said “there are no permanent enemies in politics”, I say to both Bersih and the old man – 收皮, balik tidorla. That old serpent has to be jailed and punished before he is worthy at all, to don that yellow shirt and walk among everyday Malaysians.

    Bersih will fail with every march. But by fluke of chance if you do succeed, it will be to Mahathir’s credit. Not yours.

    Daie Megat Arjuna:
    Mahathir nak join bersih, ok. Tapi jangan dewakan beliau. Rakyat jadi mual dengan beberapa pimpinan PH ni bukan sebab benci PH. Tapi mereka bencikan layanan taraf VVVIP terhadap Mahathir.
    Hashira Azani Bin Akhir Sepian :
    Aksi!!! Kami nak aksi!!
    #fuckmahathir
    #fuckpharaoh
    #aku_x_setuju_mahathir_diangkat_semula

    Hassan Al Manna:
    Terlalu ramai species katak dalam pokitik Malaysia. Berapa bagus mcm mana Mahathir sekalipun, dia tdk layak menyandang apa2 jawatan negara selain orang tua pencen. Beliau adalah diantara dalang yang bersekongkol dengan yahudi disebalik peranannya menjadi tukang sorak kononnya memperjuangkan hak rakyat Palestine. Kekejaman beliau semasa pemerintahannya telah bnyk menimpakan korban penderitaan. Mereka yang menyokong buta pemimpin seperti Mahathir adalah manusia species katak. Biar patah tumbuh hilang berganti namun jangan kotori jawatan kepimpinan kepada petualang2 keparat seperti Mahathir. Beliau sepatutnya buat persiapan utk mati. Ketara ketakutan Mahathir tanpa DSAI. Ketara kebaculan Muhyudin Yassin yang dulu asik berloya buruk menghina menyindir DSAI dgn fitnah2 kebinatangan beliau. Setan Najib dan Zahid Hamidi Al Munafikun semakin ketara jahatnya. Siapa mereka2 ini kalau bukan kuncu2 pemfitnah asuhan Mahathir? Marilah kita berbaik baik dan bermaafan sesama Muslim…. tapi dendam politik perlu subur agar rakyat tidak terus diperlembukan.

    Meyto Mello:
    Arwah ust fadil nor dah ckp.. madey akan lihat sendiri apa yg dia lakukan masa dia jd bekas pm. Skrg dah jadi kan.

    Miexzhan Phizzy:
    Rasa nak nyanyi lagu royal jelly.. Org boleh lupa apa yg jadi.. Aku tak akan lupa apa yg jadi. Dia boleh mintak maaf dgn Anwar.. Pg mintak maaf dgn org baling.. Orang sik dulu. 31 tahun… Apa yg dia dah buat.. Dgn org2 kt sana.. Waris2 diorg masih hidup

    Aimullah Afif:
    Zaman sekarang berdemo siap polis tolong cover lagi geng kuning takot kena kacau ngan geng merah..kalo dulu celah2 orang ramai tetiba keluar preman tangkap peserta

    Hafiz Zainuddin:
    satu pengakhiran yang indah buat Mahathir yang akhirnya turun ke jalanraya.

    Hairul Ariffin Tuah:
    Allahuakbar!!
    Kenangan manis..
    Saya umur 25 tahun masa ni (19 tahun lalu)..
    Pukul 2 petang saya dah terpacak depan Masjid Negara..
    Sejak hari pertama laungan keramat “Reformasi” dilaungkan DSAI di Balkoni Masjid Negara saya ikut sama demonstrasi mingguan..
    Kena terajang, kena belantan jangan cakap la.. sampai sekarang tangan kiri saya tak berapa kuat sebab saya tahan 4 kali belantan FRU sampai ke kepala saya sebelum saya rempuh balik anggota FRU tu dan lari..
    Semuanya kenangan manis..
    Tapi sayangnya..
    Hari ini segalanya sia-sia belaka..
    Mahafiraun dijulang oleh orang-orang buta politik dan mereka yang mementingkan diri sendiri..

    ReplyDelete
  31. BERSIH 5.0 – Mahathir Manusia Paling Hipokrit
    Manusia yang paling hipokrit dan pembohong. Mahathir mengatakan bahawa Kerajaan adalah pengecut untuk cuba menghalang demonstrasi dan mengatakan ia telah dijamin dalam perlembagaan.

    Tanya diri sendiri: Jika dia atau anaknya adalah Presiden UMNO juga Perdana Menteri, adakah Mahathir akan berkata begini?

    Mungkin Mahathir lupa kepada FRU, gas pemedih mata, untuk menentang penunjuk perasaan dan penangkapan beramai-ramai menggunakan ISA dan menyumbat mereka ke dalam penjara sehingga 2 tahun tanpa bicara, ketika dia cuba menyuraikan demonstrasi Reformasi terhadap dirinya semasa beliau menjadi PM?

    Baca juga: Jika BERSIH Zaman Mahathir

    Baca juga: Punca Mengapa BERSIH 4.0 Sambut Kehadiran Mahathir Di Perhimpunan Dengan Tepukan & Sorakan

    Dalam kes ini, polis yang cuba untuk mengelakkan pertempuran dan rusuhan antara kumpulan yang bersaing. Adakah polis patut membiarkan membenarkan pertempuran berlaku tanpa berbuat sesuatu?

    Dia berkata ini bukan soal kaum tetapi membidas dulu DAP dan Lim Kit Siang adalah yang paling rasis dan juga menyerang Najib selepas PRU13 kerana terlalu baik dan berlembut kepada orang Cina.

    Dan kemudian Mahathir cuba untuk menyalahkan penyertaan yang sedikit tahun ini berbanding tahun lepas kerana polis menghalang perhimpunan sedangkan adalah jelas sehari sebelum itu gambaran penyertaan semakin berkurang kerana jualan t-shirt BERSIH yang tidak mendapat sambutan – sesuatu yang diketahui umum lebih awal.

    Baca juga: 2 Anaknya Lagi Bukan Miskin Pun & Hartanya Mencecah Beratus Juta Juga.

    Ini adalah manusia yang mengatakan Malaysia akan muflis tetapi semua anak-anaknya adalah jutawan dan beliau sendiri menternak 40 ekor kuda yang benilai tinggi.

    Ini adalah orang yang mendakwa bahawa Kerajaan tidak lagi memberi dia tukang masak peribadi walaupun ia adalah disebabkan sebenarnya tukang masak tersebut akan bersara tetapi tidak bersedia untuk terus membayar gaji tukang masak tersebut walaupun dia mampu membayar ratusan ribu USD menyewa jet peribadi untuk beliau pulang dari Sudan.

    Manusia yang tidak pernah kisah menipu dan menjilat balik air ludahnya asalkan mencapai matlamat dalam agenda dendam kesumat beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara adik beradik dgn toyol negara.

      Delete
  32. TIDAK MUSTAHIL DR M AKAN SEKAT MEDIA SEKALI LAGI
    Bukanlah sesuatu perkara yang baharu atau luar biasa apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad membuat pusingan U dalam setiap tindakan dan hujahnya hari ini.

    Malah, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu tidak segan silu untuk menafikan apa-apa sahaja yang pernah beliau lakukan ketika mengepalai kepemimpinan negara ini dahulu.

    Buktinya, lambakan video ucapan calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu di YouTube mengenai pelbagai isu, misalnya ketegasannya dalam membidas media antarabangsa, yang kini bercanggah dengan perbuatannya hari ini.

    Menurut Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek, Dr. Mahathir sebenarnya sedang memperkotak-katikkan peranan media baharu dan antarabangsa bagi melunaskan cita-cita politiknya.

    “Sekiranya beliau berjaya melunaskan cita-citanya itu, agensi media baharu yang ketika ini banyak bekerjasama dengan Dr. Mahathir perlu bersedia untuk disekat.

    “Saya juga yakin dan percaya Dr. Mahathir akan mengetatkan peraturan terhadap media seperti yang pernah dilakukan dahulu kerana beliau memang tidak menyukai mana-mana pihak yang cuba mengkritiknya,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia semalam.

    Abdul Halim berkata, media antarabangsa yang bertapak di Malaysia pula perlu bersedia untuk menerima lebih banyak halangan atau kemungkinan larangan meneruskan operasi di sini.

    “Ia bukan satu perkara yang mustahil kerana sepanjang 22 tahun beliau memimpin negara ini dahulu, beliau sering menyatakan media barat mempunyai niat jahat dan berat sebelah dalam melaporkan mengenai Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara adik beradik dgn toyol negara.

      Delete
  33. BEKAS “ORANG KANAN” BERI 5 SEBAB MAHATHIR TAK LAYAK JADI PM LAGI
    Bekas Setiausaha Kerja Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Kamarul Azman Habibur Rahman merupakan individu penting yang mempunyai pengalaman selama beberapa tahun bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad sewaktu bersama-sama mengasaskan parti tersebut.

    Jika Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof menggariskan sembilan kayu ukur kekurangan Dr. Mahathir, Kamarul Azman pula memberikan lima lagi sebab berdasarkan pengalamannya sepanjang bersama Pengerusi PPBM itu.

    Berikut merupakan rangkuman penilaian yang dibuat oleh Kamarul Azman:



    1) Daya ingatan: Tidak mampu

    Ulasan: Walau sehebat mana sekalipun individu itu, usia akan membataskan pergerakan fizikal dan juga mental termasuklah daya ingatan. Kamarul Azman berkata, sepanjang pengalamannya dalam parti itu, Dr. Mahathir kerap kali terlupa beberapa perkara termasuk nama pemimpin kanan walaupun kerap mengadakan perjumpaan.



    2) Kredibiliti: Tidak mampu

    Ulasan: Kredibiliti Dr. Mahathir selepas menjadi Perdana Menteri seharusnya dipertikaikan dengan pelbagai dakwaan dan fitnah yang dibuat. Menurut Kamarul Azman, Dr. Mahathir juga tidak dapat membezakan antara kebenaran tanpa mempunyai bukti kukuh atau fitnah. Malah Dr. Mahathir hanya mengharapkan masyarakat percaya apa yang diperkatakan olehnya. Contohnya dakwaan beliau bahawa negara akan menjadi muflis selepas hutang berada tahap membimbangkan, sedangkan hakikat sebaliknya.



    3) Emosi : Tidak mampu

    Ulasan : Menurut Kamarul Azman , Dr. Mahathir terlalu sensitif dan tidak boleh ditegur. Dalam beberapa mesyuarat sebelum ini segala idea atau pandangan yang diutarakan olehnya harus diterima pakai. Jika tidak mereka berkemungkinan berdepan tindakan. Sebab itu ramai pemimpin hanya berdiam diri. Selain itu beliau kelihatan sering bersedih dengan apa yang berlaku terhadap keluarganya sedangkan umum mengetahui kekayaan dimiliki oleh mereka.



    4) Fikiran bercelaru : Ya

    Ulasan: Dr.Mahathir sebelum ini diangkat antara orang kuat yang menentang DAP tetapi kini beliau bersekongkol dengan pemimpin kanan parti itu. Beliau turut membuat pusingan ‘U’. Ini boleh dilihat menerusi pelbagai video yang kini tular. Tambah Kamarul Azman, Dr. Mahathir juga disifatkan sebagai seorang yang tidak tetap pendirian dan tidak mempunyai prinsip.



    5) Usia; Tidak mampu

    Ulasan: Selain pertambahan angka pada umurnya, Dr. Mahathir juga dilihat tidak mampu untuk bersaing dengan golongan yang lebih muda. Tambah Khairul Azman, beliau sebaliknya perlu menerima hakikat bahawa ada golongan muda yang lebih bijak daripadanya dalam keadaan zaman teknologi ini dengan segala maklumat diperoleh menerusi hujung jari

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENDIDIKAN PERCUMA.....UNDILAH PAKATAN HARAPAN

      Delete
    2. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara adik beradik dgn toyol negara.

      Delete
  34. MASA UMUR 70 TAHUN DULU DR M KATA DAH TUA…
    Bagi Tun Dr. Mahathir Mohamad, usianya yang hampir menjangkau 93 tahun itu masih belum cukup tua untuk mengatakan beliau tidak layak mengetuai kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Malah calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP itu turut memperkukuhkan hujahnya dengan menunjukkan kebolehannya memandu kereta dan menunggang kuda di media sosial walaupun kurang tujuh tahun lagi berusia seabad.

    Walau bagaimanapun kenyataan 93 tahun belum tua dilihat timbul bila kena batang hidung sendiri sedangkan dahulu, usia lewat 60-an dikatakannya sudah tidak layak menjadi Perdana Menteri. Berikut intipati kenyataannya terhadap seteru politiknya dan diri beliau sendiri sebelum ini.

    1. Datuk Seri Anwar Ibrahim

    “Saya rasa dia (Anwar) sudah terlalu tua,” Kata Dr. Mahathir kepada The Australian dalam satu wawancara yang disiarkan pada 11 April 2016. Anwar ketika itu berusia 68 tahun

    2. Lim Kit Siang

    “Kit Siang dari 1964 ketika jadi Setiausaha Politik Devan Nair sehingga sekarang masih memimpin DAP, tetapi pada masa sama dia bercakap tentang perubahan. Yang patut berubah dia lah, dia patut berhenti. Perubahan pertama dirinya sendiri, saya dah ubah, dah berhenti dah,” Kata Dr. Mahathir pada majlis di Shah Alam April 2013
    Bagi Tun Dr. Mahathir Mohamad, usianya yang hampir menjangkau 93 tahun itu masih belum cukup tua untuk mengatakan beliau tidak layak mengetuai kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Malah calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP itu turut memperkukuhkan hujahnya dengan menunjukkan kebolehannya memandu kereta dan menunggang kuda di media sosial walaupun kurang tujuh tahun lagi berusia seabad.

    Walau bagaimanapun kenyataan 93 tahun belum tua dilihat timbul bila kena batang hidung sendiri sedangkan dahulu, usia lewat 60-an dikatakannya sudah tidak layak menjadi Perdana Menteri. Berikut intipati kenyataannya terhadap seteru politiknya dan diri beliau sendiri sebelum ini.

    1. Datuk Seri Anwar Ibrahim

    “Saya rasa dia (Anwar) sudah terlalu tua,” Kata Dr. Mahathir kepada The Australian dalam satu wawancara yang disiarkan pada 11 April 2016. Anwar ketika itu berusia 68 tahun

    2. Lim Kit Siang

    “Kit Siang dari 1964 ketika jadi Setiausaha Politik Devan Nair sehingga sekarang masih memimpin DAP, tetapi pada masa sama dia bercakap tentang perubahan. Yang patut berubah dia lah, dia patut berhenti. Perubahan pertama dirinya sendiri, saya dah ubah, dah berhenti dah,” Kata Dr. Mahathir pada majlis di Shah Alam April 2013

    ReplyDelete
  35. MAHATHIR DICABAR BERHUJAH DENGAN DR. KAMARUL ZAMAN
    Selepas dilihat berjaya ‘memerangkap’ lawannya, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad dijemput sebagai ahli panel dalam satu forum yang bakal menemukan semula beliau dengan Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff.

    Mengikut beberapa maklumat yang ditularkan dalam media sosial, forum dinamakan sebagai Forum Anak Muda itu dianjurkan oleh sebuah pertubuhan penyokong Pas dengan tajuk ‘Layakkah Tun Mahathir Menjadi Perdana Menteri Sekali Lagi’.

    Forum berkenaan akan diadakan pada 29 Mac ini di Dewan Purnama, Pengkalan Chepa, Kelantan bermula pukul 9 malam.

    Turut dijemput sebagai ahli panel ialah Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari dan Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin.

    Menurut akaun Facebook Friends Of Gagasan Sejahtera, kesemua panelis bersetuju hadir kecuali Dr. Mahathir yang belum memberi jawapan untuk menghadirkan diri.

    “Sama-sama hadirkan diri untuk menyaksikan dengan mata kepala kita sendiri hujah-hujah tuntas daripada semua panelis.

    “Kesemua panelis bersetuju untuk hadir kecuali kami belum menerima jawapan daripada Dr. Mahathir,” menurut akaun media sosial penyokong Pas itu hari ini.

    Poster mengenai anjuran itu turut dikongsi oleh beberapa akaun media sosial tempatan dengan harapan bekas Perdana Menteri itu menghadirkan ke forum tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi najib takut takkan benarkan kalo sentuh isu 1 mdb...

      Delete
    2. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara adik beradik dgn toyol negara.

      Delete
  36. (Video) Mat Sabu dedah Dr. Mahathir PM paling penakut sekali #kltu #jbtu
    Amboi - amboi Presiden Parti Amanah Nasional (PAN) Mat Sabu bukan main sedap balun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri (PM) paling penakut sekali yang Malaysia pernah ada. Sekarang Mat Sabu yang sama puji Dr. Mahathir melambung tinggi.
    Apa sudah jadi, sekarang sudah ludah jilat balik pula Presiden PAN ni. Bagi kami di #KLChronicle, ini semua low class politik dari pemimpin - pemimpin pembangkang. Mereka mana ada prinsip dalam berpolitik dan dengan jelas mereka memang hipokrit.

    Silap - silap lepas ni kalau Mat Sabu masuk balik PAS, tangan Tok Guru Haji Hadi pun diam cium. Boleh jadi tak.?
    Lihat video berikut:
    http://thekl-chronicle.blogspot.my/2018/03/video-mat-sabu-dedah-dr-mahathir-pm.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu vedeo seblm mat sabu dan tun madey bersetuju nak tangkap najib...

      Delete
  37. Budin,tolong buangkan kopi pes barua umno ni. Tak dak orang nak baca bahan sampah disini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin syok sendiri...kat blog KD keora tulurvkicik takut nak sabitaj...

      Delete
    2. Rakan rakan ph semua....dari pengamatan saya, apa yg pelacur rakyat bentangkan kepada kita selama ini menunjukkan ketidak prihatinan kerajaan najib terhadap permasalahan majoriti rakyat yg semakin hari terhimpit dek tekanan sara hidup yg semakin melambung. Kerajaan najib seolah olah tidak ada jawapan bagaimana untuk meringankan bebanan yg ditanggung oleh rakyat selain dari memburukkan TDM. Itulah yg termampu dibuat oleh para pemikir merekaa yg saya rasa "lebih dungu dari keldai"

      Memburukkan Tun tidak akan dapat menjadikan najib kelihatan lebih bagus! Apa yg rakyat perlukan sekarang adalah sebuah kerjaan yg dpt memberi penyelesaian sepertimana yg terkandung dalam menifesto PAKATAN HARAPAN. that is what matter the most to majority malaysians.

      Dan kita bersimpati dgn pelacur rakyat, termasuklah bos bos mereka yg cuba meyakinkan kita bahawa taik itu baunya wangi!!!! Ha2 ha ha2



      Delete
    3. setuju betul pandang bro macy

      Delete
  38. Cai2 bingai haprak tak habis2 perangai kotor
    Termakan dgn tohmah fitnah, bekas diktator
    Kat blog kemaiin, ampu itu tua punya doktor
    Tapi masa BR1M, depa ler kat depan berator

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tu, tak kan nak biarkan najib sorang jer dapat derma ! Nak tunjuk bebal pun, x yah la berpantun! Kikiki

      Delete
    2. Kejira tukur kicikb bingai haprak tak habis2 perangai kotor
      Ternganga melopong kena hujjahaan dikatakan fitnah, bekas doktor
      Kat blog ni kemaiin , nak tunjuk pandai mcm doktor
      Tapi masa BR1M, kejora bapuk tulur kicik ler kat depan berator

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  39. What Makes Mahathir Think At 94 He Can Still Debate Najib?
    In Tun Dr Mahathir Mohamad’s latest blog posting he suggested he is not too old to debate Prime Minister Najib Tun Razak. Mahathir also asked Najib why he is afraid of debating him and that when he was Prime Minister for 22 years he did not need other people or ministers to reply on his behalf or experts such as those from Cambridge Analytica to help him.

    But then was it not his son, Mukhriz, who employed Cambridge Analytica to help in the Kedah elections in 2013? So why is Mahathir talking about Cambridge Analytica helping Najib when it was Mukhriz whom they were employed to help? Mahathir does not seem to be focused on what is going on.
    GE14 is about the Umno-led Barisan versus the DAP-led Pakatan and not about Mahathir
    And why is Mahathir talking about debating Najib when he (Mahathir) is not the Prime Minister or party President any longer? Najib is the Prime Minister of Malaysia and President of Umno. Mahathir is merely a pensioner just like Rafidah Aziz. Mahathir does not even hold any position in the party other than just the Chairman. Mahathir is just a normal citizen and not even a warga emas any longer because he is far, far older than a warga emas. Mahathir, in fact, is a warga delima (ruby).

    As the Chairman of PPBM, Mahathir should be debating the Chairman of Umno, Badruddin Amiruldin, not Najib, the Prime Minister and Umno President. PPBM’s President is Muhyiddin Yassin, not Mahathir. Mahathir is merely the party Chairman and is of the same status as Badruddin. Anyway, PPBM might soon no longer exist so Mahathir is not going to be the Chairman any longer.

    Mahathir appears to have forgotten his status, or in this case his lack of status. Even Lim Guan Eng refuses to debate, Wee Ka Siong, the Deputy President of MCA. Guan Eng will only debate someone of his status such as the MCA President, Liow Tiong Lai. This means Guan Eng regards himself, and not his father Lim Kit Siang, as DAP’s leader.
    Why did Mahathir run away instead of debating Najib during the Umno annual assembly in December 2015
    Mahathir had his chance to debate Najib back in December 2015 during the Umno annual assembly. For two hours Najib gave Mahathir a drubbing but Mahathir just sat there and said nothing. Not a squeak came out of Mahathir’s mouth,

    Mahathir then rushed out and went home even though PWTC was infested with reporters. Mahathir could have spoken to the media and replied to Najib. But he did not. He kept quiet and rushed home without saying a word to anyone. So why only now make so much noise?
    Even Mukhriz was given so many opportunities to debate but he chickened out
    Even Mukhriz was given so many opportunities to debate but he chickened out. If Mukhriz also has so much to say why did he not accept the invitation to debate? Why decline the invitation to debate?

    Najib is not in the habit of challenging every man and his dog to debates like Mahathir and the Pakatan Harapan people are so fond of doing. Just like a chess grandmaster, Najib quietly makes his killer moves and checkmates his opponents. Mahathir keeps barking and does not bite. Najib seldom opens his mouth but when he does it is to bite you on your jugular and end your life. Anyway, Najib would not be bothered to debate someone who sleeps in diapers.
    Najib would not be bothered to debate someone who sleeps in diapers
    Anyway, if Mahathir is so fond of debating, why did he not debate his critics when he was Prime Minister? For 22 years Mahathir never wanted to debate anyone and then after he retires he gets so excited about debating.

    If Najib wants to debate the subject of how Mahathir and his children became billionaires would Mahathir still want to debate Najib? Say Najib agrees to the debate on condition he gets to set the subject matter to be debated, which is how Mahathir and his children became billionaires, would Mahathir agreed to debate Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. X kisahla tua 200 tahun pun, janji hapus gst, legaaaaa!

      Delete
    2. Pejuang rakyat adalah tong sam pah negara adik beradik dgn toyol negara.

      Pi balik lah woiiiii

      Delete
    3. Adekah tun diberi pluang berucap di PAU 2015?...

      Delete
    4. 2 kali tun cabar najib debat 3 kali najib bisu ketakutan..

      Delete
  40. reputasi n tahap kebolih percayaan (credibility) najib sudah amat 'critical' sekarang sahinggakan ramai yg secara berseloroh mengatakan bahawa jika nak tahu bila najib berbohong, tunggu saja dia membuka mulut utk bercakap.

    'd moment he opens his mouth, he misrepresent facts'.

    sunguh pun pandangan ini keterlaluan, namun drpd banyak fakta yg d kemukakan utk membela diri, banyak yg bolih d sangkal dgn mudah.

    saya berani mengatakan yg veteran UMNO , ahli2 agensi2 kerajaan (e.g JASA)terpaksa berhempas pulas utk menyokong n memberi justifikasi d atas segala 'kemungkaran' serta kenyataan2 nya.

    kita tidak bolih mengagak berapa lama lagi najib mampu d pertahan kan kerana dia sering mengelabah n melalui tindak tanduk nya, ketidak mampuan utk terus memimpin Negara makin terserlah.

    kalu ini berlarutan, maka'hancus lah Tanah Air yg ku cintai ini'.

    SEDIH !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah tak ade ruputasi baik lagi...jadi badot donia...

      Delete
    2. Dia aje yg betul kononnya...satu dunia salah,nak jatuhkan malaysia kononya..

      Kalau aku cuma nak jatuhkan rosmah je hahahahaha

      Delete
  41. delete je komen pejuang rakyat ni admin oiii

    ReplyDelete
  42. jom ramai2 pakatan harapan tanam bendera PH di terengganu

    ReplyDelete
  43. PAS dan UMNO ingat mereka kuat di terengganu sebab banyak bendera. Jom serang balas dengan bendera pakatan. Takbir........

    Nak serang Tun M dengan wacana 3 vs 1 puiiiiiih....
    Datang tak dijemput pergi tak disanjung, ada hati..
    Kalu berani buat live kat tv3 suku ler..... jemput najib sama dangan tuang hadi.... baru syok... lagi menarik panggil jugak anwar ibrahim dan safie afdal... baru best wacana dialog wal gabra....

    ReplyDelete
  44. Nak serang Tun M dengan wacana 3 vs 1 puiiiiiih....
    Datang tak dijemput pergi tak disanjung, ada hati..
    Kalu berani buat live kat tv3 suku ler..... jemput najib sama dangan tuang hadi.... baru syok... lagi menarik panggil jugak anwar ibrahim dan safie afdal... baru best wacana dialog wal gabra....

    ReplyDelete
  45. SAMM tuduh Dr Mahathir penipu
    SAMM tuduh Dr Mahathir penipu
    SAMM tuduh Dr Mahathir penipu

    Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dikaitkan dengan PKR menuduh Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penipu.

    Tuduhan itu susulan kenyataan bekas Perdana Menteri yang menasihatkan pembangkang supaya terus bekerja keras menumbangkan Datuk Seri Najib Tun Razak namun dalam masa sama harus mengekalkan pentadbiran Barisan Nasional (BN).

    Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,” katanya

    ReplyDelete
  46. Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,” katanya

    ReplyDelete
  47. Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,” katanya

    ReplyDelete
  48. cerita cerita lama di kenang kembali....PENIPUAN YANG DI BUAT OLEH MAHATHIR
    1. Semasa membuat 'road show' di seluruh negara untuk memberikan penerangan berkaitan kegawatan ekonomi, beliau telah menyatakan bahawa negara Malaysia akan melaksanakan langkah pemulihan dengan usaha sendiri tanpa bantuan dari orang asing tetapi akhirnya telah mengambil orang asing juga sebagai penasihat ekonomi.

    2. Dato' Seri Dr Mahathir telah mengutuk dengan hebat penyangak matawang iaitu George Soros berbangsa Yahudi tetapi akhirnya menjemput Syarikat Solomon yang juga berbangsa Yahudi.

    3. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa 'bail out' syarikat besar seperti Renong adalah bagi menyelamatkan ekonomi Malaysia tetapi sebenarnya hanya untuk menyelamatkan ekonomi kroni-kroninya.

    4. Pada 2 Sep 98 pagi, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar tidak akan meletak jawatan kecuali atas sebab-sebab kesihatan tetapi pada sebelah petangnya telah memecat Dato' Seri Anwar dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

    5. Dato' Seri Dr Mahathir di dalam kes Rahim Tamby Chik dan Mohd Taib telah menyatakan bahawa "seseorang itu belum didapati bersalah sehingga dijatuhkan hukuman oleh mahkamah" tetapi di dalam kes Dato' Seri Anwar beliau sendiri telah menjadi hakim dan menjatuhkan hukuman Dato' Seri Anwar telah bersalah dan berdosa.

    6. Dato' Seri Dr Mahathir semasa menjawab pertanyaan pemberita berkaitan dengan penyokong reformasi pernah menyatakan bahawa "Apabila Dato' Seri Anwar didapati bersalah nanti....barulah rakyat akan menerima kenyataan bahawa Dato' Seri Anwar adalah seorang yang rendah moralnya". Kenyataan ini jelas menunjukkan bahawa Dato' Seri Dr Mahathir sebenarnya telah memperkudakan sistem kehakiman negara dan boleh mempengaruhi keputusan mahkamah.

    7. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar tidak layak menjadi pemimpin kerana rendah moral tetapi sebenarnya menteri-menteri yang lebih hina moralnya langsung tidak di sentuh kerana
    mereka semua tidak mengancam kedudukan Dato' Seri Mahathir dan berperangai seperti burung kakak tua.

    8. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah berdosa tetapi kita semua sedia maklum bahawa beliau bukanlah tuhan yang boleh menentukan samada seseorang itu berdosa atau tidak.

    9. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa perhimpunan UMNO di Stadium Bukit Jalil tidak dapat di adakan kerana aspek keselamatan tetapi sebenarnya takut UMNO tidak dapat menyediakan seramai 150 ribu orang dan Gerak dapat mengumpulkan 500 ribu orang.

    10. Dato' Seri Dr Mahathir kata beliau dan semua ahli UMNO akan patuh kepada perintah mahkamah untuk tidak memberikan ulasan berkaitan dengan kes Dato' Seri Anwar tetapi sebenarnya beliau telah membenarkan Tun Ghafar dan Rahim Tamby Chik dan lain-lain kaki ampu untuk terus memberikan penerangan. Malahan beliau sendiri secara terbuka telah melanggar perintah mahkamah tersebut semasa di Jepun.

    ReplyDelete
  49. 11. Dato' Seri Dr Mahathir juga telah melanggar perintah mahkamah dengan mengarahkan serta membenarkan pengedaran pita video dan kaset penerangan berkaitan kes Dato' Seri Anwar kepada penduduk di Pulau Pinang.

    12. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa ada pihak asing yang cuba campur tangan di dalam kes perbicaraan Dato' Seri Anwar dan telah menimbulkan isu senator Amerika Syarikat menalipon Hakim Paul Agustine tetapi sebenarnya cerita ini hanyalah rekaan semata-mata untuk membuktikan kononnya ada campur tangan asing.

    13. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa beliau sebenarnya memang hendak menghapuskan Akta ISA tetapi pihak polis yang tidak membenarkannya tetapi sebenarnya beliau yang tidak membenarkannya kerana ingin menggunakan akta ini untuk kepentingan politiknya.

    14. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa hampir keseluruhan berita di dalam Internet dan Media asing adalah berita palsu tetapi sebenarnya media tempatan lebih berganda-ganda teruknya.

    15. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa negara Malaysia adalah negara yang mengamalkan demokrasi tetapi sebenarnya bukanlah pengamal demokrasi dan langsung tidak boleh ditegur dan dinasihat. Sesiapa yang menegurnya akan dianggap sebagai pengkhianat dan berdosa.

    16. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah meluluskan 'bail out' untuk Renong tetapi sebenarnya Dato' Seri Anwar tidak pernah meluluskan permohonan Pengarah Renong dan telah mengarahkan Pengarah Renong memajukan proposal terlebih dahulu kepada Kementerian Kewangan.

    17. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa buat masa sekarang adalah tidak boleh diadakan pilihanraya kerana masalah ekonomi tetapi sebenarnya beliau takut UMNO tiada orang yang hendak pangkah.

    18. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa terdapat pakatan parti pembangkang untuk mencetuskan huru hara tetapi sebenarnya pihak polis (SB) sendiri yang telah memulakan rusuhan dan menimbulkan ketegangan dikalangan penyokong reformasi.

    19. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah cuba untuk membakar rumahnya tetapi sebenarnya Dato' Seri Anwar tidak pernah menyuruh penyokongnya melakukannya malahan sentiasa mengingatkan penyokongnya supaya jangan melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang.

    20. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah diberikan layanan yang istimewa (VIP) semasa di dalam penjara Sg Buluh tetapi kenyataan ini telah dinafikan sendiri oleh Ketua Penjara Sg Buluh yang menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar diberikan layanan biasa dan sama dengan tahanan lain.

    ReplyDelete
  50. 20. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah diberikan layanan yang istimewa (VIP) semasa di dalam penjara Sg Buluh tetapi kenyataan ini telah dinafikan sendiri oleh Ketua Penjara Sg Buluh yang menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar diberikan layanan biasa dan sama dengan tahanan lain.

    21. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan kepada media Jepun bahawa beliau marah apabila mendapat tahu mata Dato' Seri Anwar lebam ketika di bawa ke mahkamah tetapi sebenarnya beliau telah membuat kenyataan bahawa Anwar mungkin mencederakan dirinya sendiri kepada media Malaysia.

    22. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah diberikan makanan yang istemewa semasa di dalam tahanan tetapi sebenarnya itulah kali pertama Dato' Seri Anwar di berikan makanan sedemikian. Manakala hari-hari yang lain Dato' Seri Anwar hanya diberikan makanan di dalam bungkusan hingga menyebabkan berat badannya turun sebanyak 8 kilo.

    23. Dato' Seri Dr Mahathir dengan penuh keyakinan telah berkata bahawa Saudara Hishamuddin Rais adalah dalang utama di dalam perhimpunan penyokong reformasi di Kg Baru pada 24 Okt 98 tetapi penipuan Dato' Seri Dr Mahathir telah nyata apabila pada 25 Okt 98, saudara Hishamuddin telah dibebaskan oleh polis kerana tiada bukti untuk menuduh Saudara Hishamudin sebagai dalang.

    24. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa tujuan penyokong Dato' Seri Anwar mengadakan rusuhan adalah untuk melambat-lambatkan perbicaraan tetapi sebenarnya beliau yang takut kerana kes Dato' Seri Anwar mendapat liputan serta perhatian yang meluas di seluruh dunia dan bukti-bukti serta ada diantara saksi-saksi harapan Dato' Seri Dr Mahathir telah menukar pendiriannya.

    25. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa pihak polis tidak memukul penyokong reformasi dan hanyalah menyembur air sahaja tetapi sebenarnya pihak polis bukan sahaja memukul dan mencederakan tetapi menahan orang awam secara borong sahaja.

    ReplyDelete
  51. Mengikut hujah² dan pendedahan yg dikemukakan oleh pejuang rakyat, saya pasti rakyat akan sokong bn. Pakatan akan hancus. Jd kenapa tak bubar parlimen lagi. Gerenti menang besar punya bn kali ni. Atau takut kalah jg selepas berhujah sampai bersembur air liur. Bila berdepan, telan air liur. Bisu. Tunduk baca lantai.

    ReplyDelete
  52. Semasa dijepun najib cskap kpd wartawan akan beri kerjasama kpd pihak berkuasavkewanhan kerajaan swiii siasat gubah wang haram 1 mdb tapi najin klentong

    .

    ReplyDelete
  53. Penipuan Terbesar @ Tun M Seleweng RM100 ~ RM150B!
    Mengapa perlu banyak perkara sampah yang diperkatakan oleh Tun Mahathir terhadap Datuk Seri Najib? Sedangkan yang betul-betul sampah adalah Tun Mahathir sendiri

    Hakikatnya, pada awal tahun 1980-an, Tun Mahathir pernah terlibat dalam satu perdagangan penuh spekulasi dengan menggunakan sebuah syarikat RM2 yang bernama Maminco Sdn Bhd.

    Syarikat Maminco Sdn Bhd digunakan untuk membeli kontrak masa depan timah dan mengumpul stok komoditi. Semua urusan dijalankan secara rahsia dan bertujuan untuk mengapung harga komoditi tersebut di Bursa Logam London, pusat dunia untuk perdagangan industri logam.

    Bagi membiayai skim tersebut, Tun Mahathir telah membantu Maminco untuk mendapatkan pinjaman RM1.5 bilion dari Bank Bumiputra. Tiada siapa tahu nilai sebenar pinjaman yang dibuat oleh Tun Mahathir. Perbandingan dengan nilai hari ini tahun 2016, ianya dianggarkan bernilai tidak kurang daripada RM7 bilion, atau mungkin 7 kali ganda lebih daripada nilai yang dinafikan oleh Tun Mahathir.

    Rancangan Tun Mahathir pada permulaan urus niaga berjaya dan menyebabkan harga bijih timah meningkat. Ianya telah memberikan keuntungan kepada Maminco, namun tidak kekal lama. Tekanan permintaan menyebabkan peningkatan pengeluaran bijih timah dan memaksa AS melepaskan simpanannya.

    Apabila harga bijih timah jatuh, Maminco berdepan kesukaran untuk membayar pinjaman. Hal itu memaksa mantan Perdana Menteri Tun Mahathir terlibat dalam satu lagi konspirasi.

    Beliau membenarkan jualan ‘saham bumiputera terpelihara’ yang baru pada nilai par kepada Makuwasa Sdn Bhd, satu lagi syarikat RM2 yang baru ditubuhkan.

    Makuwasa Sdn Bhd dijadikan sebagai perantara pelaburan bagi KWSP, semua saham yang dibeli terdiri daripada saham yang dipesongkan daripada dana simpanan untuk menyelamatkan Maminco. Semua urusan dijalankan secara rahsia dan hanya diketahui oleh Tun Mahathir dan beberapa orang kepercayaannya.

    Makuwasa pula telah menjual saham tersebut pada harga pasaran untuk dapatkan margin, di mana sebahagiannya disalurkan oleh Tun Mahathir kepada Maminco Sdn Bhd untuk menebus kerugian yang dialami di tangan spekulator Amerika Syarikat.

    Jadi, Tun Mahathir bukan sahaja memainkan peranan dalam perdagangan spekulatif, malah beliau begitu bijak menggunakan dana yang sepatutnya digunakan untuk bumiputera, bagi menyelamatkan sebuah syarikat yang mempunyai tunggakkan pinjaman Bank yang sangat besar.

    Skandal Makuwasa-Maminco bukanlah yang pertama kali untuk dana awam digunakan dalam perdagangan spekulatif oleh Tun Mahathir.

    Pada pertengahan tahun 1980-an, mantan Perdana Menteri itu terlibat dalam perdagangan mata wang spekulatif melalui Bank Negara Malaysia dan menyebabkan bank pusat muflis hampir sedekad kemudian.

    Semuanya bermula pada tahun 1985, apabila Bank Negara Malaysia (BNM) mencatatkan penyusutan rizab pertukaran asing bernilai sekitar USD5 bilion. Kemerosotan secara tiba2 itu berlaku semasa perjanjian yang dipersetujui oleh pemimpin2 negara G-5 ketika tu di Plaza Hotel New York. Perjanjian tersebut membawa ke arah langkah perlindungan oleh Amerika Syarikat, yang sengaja menurunkan nilai mata wangnya sebanyak lebih kurang 50% bagi mengurangkan kerosakan cagaran antara rakan perdagangan strategic.

    Bagi menebus kerugian, Tun Mahathir bersekongkol dengan Gabenor BNM ketika itu, Tan Sri Jaffar Hussein untuk merampas pasaran mata wang dengan membuat spekulasi ke atas mata wang utama global. Bank pusat dikatakan telah bergantung pada maklumat yang diperolehi daripada bank2 pusat yang lain untuk mendapatkan keuntungan jangka pendek daripada perbezaan kadar faedah dan perubahan kadar pertukaran.

    Tan Sri Jaffar mencetuskan aliran rentas sempadan ‘hot money’ dan berjaya membuatkan bank2 pusat yang lain mengikutnya. Tan Sri Jaffar telah melakukan sesuatu yang luar biasa dengan jayanya dalam pasaran pertukaran wang asing di bawah pengawasan Mahathir dan Tun Daim Zainuddin.

    ReplyDelete
  54. Negara-negara Asia secara tidak langsung mengiktiraf Tan Sri Jaafar sebagai perintis dalam pasaran pertukaran mata wang, di mana semua bank di rantau ini mengambil petunjuk daripadanya.

    Pada tahun 1990, ketiga2 mereka Tun Mahathir, Tun Daim dan Tan Sri Jaafar membuat keputusan untuk terjun dalam paun sterling British dengan menjual matawang tersebut dalam jumlah yang besar. Langkah tersebut dikira bertepatan dengan perjanjian yang ditandatangani oleh United Kingdom dan negara2 Eropah yang lain. Kerana perjanjian tersebut memerlukan British mematuhi Mekanisme Kadar Pertukaran (ERM) sebagai langkah keselamatan.

    ERM membataskan negara2 yang mengambil bahagian untuk ‘margin kadar pertukaran’ yang ketat, bagi menstabilkan mata wang Eropah. Dengan menspekulasikan pound, BNM berjaya menurunkan mata wang British sebanyak 4 sen apabila Britain menghantar kelulusan keahliannya kepada ERM.

    Langkah spekulatif Tan Sri Jaafar menghasilkan jumlah wang besar, yang kemudiannya masuk ke dalam akaun penama, yang seterusnya membantu untuk pembiayaian PRU tahun 1990. Tetapi sebahagian besar daripada jumlah wang itu masih belum dipulangkan kepada UMNO atau belum dipulangkan kepada kerajaan persekutuan. Ianya dipercayai telah diletakkan atas penama2 tersebut ke dalam kepentingan perniagaan mereka di seluruh dunia.

    Tahun 1992, Britain sengaja mengenakan Tan Sri Jaffar di mana United Kingdom (UK) telah menarik pelabur untuk pound dengan menaikkan kadar faedah bagi mengapungkan nilai mata wangnya.

    Secara tiba-tiba United Kingdom menarik diri dari ERM. Langkah itu turut menjatuhkan pound British seperti seguni kentang panas dan membebani kerajaan Malaysia dengan kerugian yang dianggarkan sebanyak USD3.6 bilion.

    Pada tahun 1993, team Tun Mahathir-Tan Sri Jaffar kerugian USD2.2 bilion lagi dalam perdagangan spekulatif. Ekoran dari impak tersebut, pada tahun 1994 bank pusat telah diisytiharkan muflis. Tetapi telah diselamatkan oleh Kementerian Kewangan, portfolio yang ketika itu dipegang oleh Ketua de facto PKR DS Anwar Ibrahim.

    Tan Sri Jaffar telah meletakkan jawatan, walaupun beliau dan Tun Mahathir telah disiasat kerana peranan mereka dalam melesapkan berbilion ringgit tetapi tiada tindakan dikenakan terhadap mereka. Kerugian pada masa itu telah meningkat kepada jumlah yang tidak pernah benar2 diambil kira.

    Tun Mahathir menuduh Datuk Seri Najib melesapkan RM50 bilion dana 1MDB dan mengambil RM2.6 bilion daripada firma pelaburan strategik. Beliau tetap sombong dan degil, dan enggan mengakui hakikat bahawa 5 panel bebas terikat dengan pelbagai undang2 telah membersihkan nama Perdana Menteri DS Najib daripada sebarang jenayah.

    Tun Mahathir juga enggan akui kerugian BNM yang dicatat pada pertengahan 90-an yang dianggarkan bernilai RM30 bilion. Mengikut nilai hari ini, ia bernilai RM150 bilion, ditambah pula dengan RM7 bilion untuk skandal Maminco-Makuwasa. Mengapa perlu banyak perkara sampah yang diperkatakan oleh Tun Mahathir terhadap Datuk Seri Najib? Sedangkan yang betul-betul sampah adalah Tun Mahathir sendiri

    ReplyDelete
  55. Senarai penyelewengan dan salah guna kuasa yang telah dilakukan oleh Mahathir dan juga ahli-ahli kabinetnya sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri :
    Menyekat penyiasatan atau pendakwaan ke atas kroni-kroni kanan BN seperti kes:

    * Pemberian saham oleh Rafidah Aziz, ketika itu Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada menantunya yang telah disiapkan kertas pertuduhan oleh Peguam Negara, tetapi tidak didakwa kerana ditutup failnya oleh Peguam Negara kononnya kekurangan bukti.
    * Penyiasatan ke atas bekas Ketua Menteri Melaka, Abdul Rahim Tamby Chik tentang penglibatan beliau dalam kes rogol pelajar bawah umur dan pengamal rasuah yang tersohor.
    * Sekatan ke atas siasatan BPR dalam kes rasuah bekas Gabenor Bank Negara, Ali Abul Hassan Sulaiman yang didedahkan secara bersumpah oleh bekas Pengarah BPR, Datuk Shafie Yahya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
    Menyelewengan dana-dana awam untuk membantu kroni BN

    * Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004.
    * Mengagihkan projek lebuh raya Utara Selatan kepada syarikat milik Umno, UEM bagi tujuan membiayai pembinaan Ibu Pejabat UMNO, PWTC.
    * Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail out) 50.6 peratus saham MAS milik Naluri Sdn Bhd dengan harga RM8 sesaham ketika harga semasanya RM3.60 sesaham.
    * Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b.
    * Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerjaan melalui Dana Harta.
    * Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80 peratus saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi YTL Corporation.
    * Penyuntikan modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil alih oleh bank milik Umno, Bank of Commerce dan membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCB).
    * Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Dana Harta .
    * Pengambilalihan Celcom, anak syarikat TRI oleh Telekom.
    * Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS.
    * Memaksa Petronas membeli saham Proton.
    * Memaksa Petronas mengambil alih Litar Sepang.
    * Memaksa Dana Harta menanggung hutang lapuk berjumlah RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain.
    * Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian.
    * Pemilikan 200 syarikat oleh Mirzan Mahathir.
    * Kes anak Ling Liong Sik memiliki harta RM1b ketika berusia 28 tahun.
    * Penglibatan keluarga Daim Zainuddin dalam pelbagai jenis perniagaan,

    ReplyDelete
  56. Mempengaruhi integriti dan kebebasan kehakiman

    * Kes Anwar Ibrahim (kes liwat 1)
    * Kes fiasco Tun Salleh Abbas;
    * Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam.
    * Kes tape Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasata kes ini mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Nazri Aziz kata tiada kes, maka kes ditutup.
    * Campur tangan seorang hakim kanan dalam pengendalian kes pengundi hantu DUN Likas.
    * Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim.
    * Penghapusan bukti dalam kes seks DP Vijandran.
    * Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan setelah beliau terlibat membebaskan Rahim Tamby Chik, Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Rafidah Aziz dan sebagainya ketika menjadi Peguam Negara, dan
    * Perlantikan Ariffin Jaka dan Agustin Paul (sudah meninggal dunia kerana mengidap barah) sebagai Hakim Mahkamah Agung.
    Kerugian dan penyelewengan dana-dana awam

    * Penyelewengan RM 40 juta wang PPRT;
    * Kerugian pelaburan Tabung Haji;
    * Kerugian RM15b Bank Negara;
    * Kerugian RM40 juta AIM;
    * Kerugian LRT Putra dan LRT Star; dan
    * Kemerosotan keuntungan KWSP hampir RM600 juta pada 2000.

    . Menghina dan menyekat Islam

    * Merancang membuang nama Islam daripada pertubuhan Islam;
    * Mengucapkan penghinaan ke atas sunnah-sunnah Nabi;
    * Mengucapkan penghinaan ke atas hukum-hukum Tuhan;
    * Membiarkan penulis-penulis menghina hukum Allah, Islam, nabi dan ulama;
    * Menyekat dan memperkecilkan sekolah agama rakyat; dan
    * Memecat Mufti Selangor kerana mempertahankan tiga orang ratu cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke Tun kenakan gst keatas rakyat miskin atau hapuskan semua subsidi?...

      Delete
  57. Selamatkan Malaysia! Tolong Selamatkan Malaysia daripada dihancurkan Pakatan yang kini mereka jadikan Mahathir dan konco-konconya sebagai boneka. Namun begitu kini sasaran utama Mahathur adalah untuk selamatkan PPBM.

    Jadi kita beri cadangan supaya ARMADA elok tukar jadi HARAMDA, PPBM elok tukar nama jadi PARTI PENIPU BERSAMA MAHATHIR.

    1. Matlamat penubuhan Parti Bunga adalah untuk menggantikan UMNO. Sebab itu, nama parti hampir sama dengan UMNO. Ada perkataan BERSATU. Warna parti pun merah. Struktur parti pun sama, ada Bahagian dan ada cawangan. Mana datang keahlian PPBM? Cuba curi ahli UMNO untuk masuk PPBM.

    2. Rupanya gagal. Tun M mengakui PPBM gagal mengadakan mesyuarat agung parti disaat UMNO akan mengadakan Perhimpunan Agung minggu hadapan. Untuk divert isu, semalam Tun M dan geng dia jumpa ROS kenapa pendftaran Pakatan Harapan belum lulus. Macam mana mahu lulus, kalau komponannya masih dibelenggu masalah. Termasuk PPBM yang gagal mengadakan AGM.

    3. Masalah Tun M bermula apabila dia ditipu oleh Ketua Ketua Bahagian. Majoritinya adalah bekas pimpinan UMNO yang kehilangan pengaruh. Mereka mencari tempat pergantungan baru. Bila disemak keahlian Bahagian PPBM, ada di kalangan ahli itu terkejut. Mereka mendakwa masih dan tetap ahli UMNO. Nama mereka didaftar tanpa pengetahuan si empunya diri. Kalau di Bahagian pun kelam kabut maka apatah lagi cawangan. Sebenarnya cawangan pun tidak wujud di kebanyakan Bahagian Bahagian PPBM.

    4. Itu belum di ambil kira cawangan sayap sayap, Serikandi atau Armada. Armada sendiri adalah sayap haram.

    5. Maka pergantungan PPBM hanyalah pada tokoh. Itu pun ada tiga tokoh sahaja. Tun M, Muhyiddin dan Mukriz. Tetapi apakah Muhyiddin dan Mukriz ramai followers? Amat diragui. Jauh berbeza semasa UMNO ditentang oleh Semangat 46 yang juga cuba mengganti UMNO. Hampir separuh anggota Kabinet Kerajaan ketika itu menyokong Tengku Razaliegh.

    6. Akhirnya Semangat 46 tutup kedai. Apakah nasib PPBM tanpa Tun M?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry la cai pelacur rakyat..kita x sembang benda benda kat atas tu kat kedai kedai kopi. Yg kita sembang padal anak cucu yg menghadapi kesukaran nak cari kerja, harga ikan naik lagi dan kos utk antar anak belajar yg semakin meningkat. Benda benda nilah yg kita dok dengar dr majoriti rakyat dan mereka setuju gst adalah penyebabnya.

      Delete
    2. sabar ye...kurang 2 bulan saja lagi..majoriti rakyat yg sebenarnya dan bijak pandai akan buat keputusan terbaik untuk diri sendiri dan negara dan juga ketetapan/takdir Allah yang Maha dan lebih Mengetahui sesuatu yg terbaik untuk Hamba-hambanya...masa tu diharap terimalah keputusannya iaitu = INSYAALLAH..BN/umno masih mendapat kepercayaan majoriti rakyat dan telah menolak dan membakulsambahkan pakatan habrak tun taik dan dap zionis..
      Manusia merancang...ALLAH juga Merancang..Perancangan/takdir ALLAh yg terbaik

      Delete
    3. Pru13 pun bn tak dpt mandat dri majoriti rakyat, apatah lagi dgn gst, skandal 1mdb kali ni nak dpt majoriti? Beranganlah ko pelacur rakyat!

      Delete
    4. cakap banyak tak der...belajar asas/basic boleh malaysia dulu..baru boleh sembang???
      basic tak lepas....lagi mau sembang
      pru13..bergabung pun tak boleh nak menang???
      ini pru14 ...tak bergabung kalah teruk ler..mimpi basah jer...
      akar umbi tak der/jentera lagi ler( 2 parti yg kuat akar umbi=umno dan pas)...orang bunian bukan boleh mengundi..
      simpan jer angan-angan tun taik tu

      Delete
    5. Ye ke kena belajar basic? Ke ko yg tak tau scenario politik? Ingat dulu org undi pas sbb dia pas ke? He2 he2...mimpi boleh terbang ke pelacur rakyat... i was pas member and still is...malaysians were voting against najib la... bukan sbb calon tu pas ke pkr ke atau dap. People hate his guts..tambah lagi skang ni! Ramai ahli pas hanya pada nama jer, tapi they will vote against najib...dan ramai ahli umbo pro tun akan buat benda yg sama...ha2 ha2..basic x lepas konon!

      Delete
    6. Korang mau ingat beb..Pru lepas S Msia BN koyak..PR dpt undi popular tp kalah..korang x dpt 2/3mjt..kenapa..korang kuat tipu..lg kuat tipu pPru14 ni..dah nampak korang mau belit..mintak2 BN korang terbelit belitlah..ini kali PH kasi lilit belitlah..

      Delete
  58. Tun tiada masaalah untuk menipu dan berterusan penipu.Tun berlindung di belakang umurnya supaya dosa dosa penipuan kelabui oleh umur pada angka 94 yang umumnya tidak berupaya menipu.Itulah madey.Di hujung usia yang sepatutnya meneladani dengan contoh contoh terbaik tetapi sebaliknya.Batu 2 telah dekat tetapi masih jauhkah lagi masjid,majlis ilmu,sejadah dan lainnya daripada madey.Yang pasti madey di dua persimpangan di usia 94,iaitu lorong Suul Khotimah atau Persiaran Husnul Khotimah.Fikir-fikirkan hala tuju madey akhirnya.akhirnya

    ReplyDelete
  59. pejuang najis....siapa pulak bangsat2 ini??

    manusia2 bangsat!

    4/7/2015 najib - "saya menafikan ada menerima duit ke dalam akaun saya"

    30/7/2015 mat maslan - "tidak betul. tidak ada pengaliran wang ke akaun peribadi perdana menteri"

    4/8/2015 kj - "wang rm2.6b yang diterima perdana menteri adalh sumbangan penyokong umno"

    11/8/2015 nazri - "wang derma diterima dari sebuah negara sahabt untuk membantu umno memenangi pru 13 lalu"

    15/8/2015 wan denan mamt - "derma rm2.6b adalah sebagi penghargaan kepada malaysia yg memperjuangkan agama islam dan mengamalkan pegangan ahli sunnah wal jamaah"

    22/8/2015 wak jawa - "rm2.6b di terima bukan dari seorg penderma, tapi dari beberapa org penderma"

    22/8/2015 aziz kaprawi - "derma adalah bertujuan untuk membantu umno melawan dap yg dibantu yahudi"

    9/12/2015 nong chik - "duit rm2.6b tu telah habis dibelanjakan untuk umno"

    16/5/2016 puad shit - "derma rm2.6b diterima dari raja arab saudi untuk digunakan bagi tujuan memeranagi isis"

    25/1/2016 najib - "betul memang ada duit rm42juta masuk ke akaun saya, tapi saya tidak tau siap yang masukan"

    dari sekor ke sekor lagi, kalau dah membohong tu dah tak ingat dosa pahala....semua ni islam...

    memang kalau dah bangsat tu....sampai bila pun bangsat!

    apa bukti lagi yang ko mau untuk menghalalkan manusia2 penipu ini?

    fikir2 kan la...siapa kepala bapak penipu sebenar2 nya???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib telah membawa bersama sama menteri2 ksbinet terjun dgn labu labunya....tinggal sibebal pelacur rakyat yg x segan silu menunjukkan kebebalannya!

      Delete
    2. bro macy, this pejuang najis will not response to these statements as these are true indeed!

      real words that came out from these lanun!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kejora tak abis sekolah, all he could manage is pantatun & kopipes. He merely could not reciprocate appropriately.

      Haiyaa..when he talking-talking, he talking cock lah......!!

      Delete
  60. KITA MERANCANG...ALLAH JUGA MERANCANG...MERANCANG DIMANA SEGALANYA DALAM HAQ NYA...JUGA ADA YANG TELAH DITETAPKAN...KITA AJE RASA KUAT DAN BERLAGAK@PERASAN@SYOK SENDIRI

    ReplyDelete
  61. khas untuk pencacai-tun taik dan pakatan haprak..yang juga golongan-golongan" basic pun tak lepas " tapi nak tunjuk terer..

    Jika Anda Tidak Tahu Bermain Catur,Belajarlah Bermain Catur


    1) "Jadilah pencatur,bukan yang dicaturkan"
    2) "Sebenarnya kita semua sedang dicaturkan"
    3) "Jika anda dicaturkan,keluarlah dari papan catur"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just for info...kalau ditakdirkan ari ni Tun keluar pakatan dan join umno, saya dan majoriti rakyat akan tetap undi selain dri umno! Umnolah sebenarnya yg membangsatkan bangsa melayu!

      Delete
  62. as suspected this pejuang najis is a paid trooper by jasa to copy paste as much as he can. few months ago, this was instructed by najib's war room, and followed up to mat maslan 'incredible' findings that a number of bloggers and sites that promote against najib.

    this pejuang najis will not response as that is not his job to response and he knows shit what he pasted all along.

    few sites such as mykemut, kl chronic will keep on pasting anti mahadhir articles and their paid troopers will copy and paste at all blogs that are not inline with that bastard thief.

    and our bastard government will do their part by a new fake news law that will protect that bastard thief.

    they are going all out to steal this coming election as they already know, they are not able to pull the existing voters for pkr, dap and amanah.

    they are desperately attacking bersatu and mahadhir as they know if they lose another 10% from 3 million umnos, they are doomed! this is also helped by another bastards in ros and spr.

    we need all out efforts from all and some divine interventions to safe us all from these heinous beings!

    pardon for my curses, but they deserve them!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerita fantasi ....
      macam ikut skrip cerita tamil ...
      patut ler pakatan haprak
      tak boleh menang pru...
      selalu berfantasi terlalu tinggi
      sampai pancut berkali kali sehari

      buat kerja kepada pengundi/rakyat tak tahu...
      kerja berfantasi dan fitnah jer
      yang terlebih pakar...

      Allah redha kerja kerja kotor
      puak pakatan haprak dengan
      tidak memberi kemenangan kepada kamu
      serta membuka hati dan akal rakyat
      malaysia supaya tidak tertipu
      dengan muslihat kami

      hanya allah lebih mengetahui

      amin

      Delete
    2. Dad...

      Excellent revealing on your part. I will not hesitate to use them as guidelines in my propagation against those BN-UMNO buggers.

      Well done compadre & Salam Perjuangan...!!

      Delete
    3. Sivaji & MGR hero 50an & 60an
      Fenomena kini masyhur dgn Rajnikanth
      Kejora dah jauh ketinggalan zaman
      Filem Tamil kini dah banyak perubahan

      Delete
  63. fakta asas yg perlu diketahui oleh macai-macai
    tun taik dan pakatan haprak...

    (jumlah parlimen 222)
    kuatkan akar umbi dan cawangan di setiap bahagian pilihanraya/parlimen...

    turun /selalu buat kerja di kawasan..

    jumpa dan ambil berat/ jaga pengundi/
    kenal pasti pengundi
    (senarai pengundi)

    dan yg penting sekali= orang -orang bunian
    tidak boleh pergi mengundi

    dan angan -angan serta bermimpi tanpa
    buat kerja di kawasan jangan harap nak
    menang di kawasan

    perang cyber /cerita di media sosial..
    mempengaruhi hanya 10-15% sahaja
    keputusan pengundi..
    bakinya adalah kerja keras selama ini
    calon-calon tersebut...pilhanraya

    sebulan nak pilihanraaya baru nak
    tunjuk muka kat kawasan...kirim salam saja

    kerusi parlimen kawasan cina hanyalah maksima
    50-55 kawasan...( kawasan hitam)
    (40 lebih kurang sudah gerenti 99% Dap menang)

    istilah
    kawasaan hitam ( BN 40 // pakatan habrak 150
    kawasan kelabu(50:50) 32
    kawasan putih( BN 150 // pakatan haprak 40 )

    gerenti/minima menang bn umno =140 kawasan
    gerenti /pakatan habrak /dap = 40 kawasan
    baki 30 kawasan 50% :50 %

    kalau turun kawasan boleh tahu kawasan mana
    yg dimaksudkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramalan nujum haprak tak berlesen...nak sedapkam hati...kejora tulur kivik...

      Delete
    2. KBB....

      Lagi2 budak tak abis sekolah nyebut2 Pakatan Haprak tanpa sedari bahwa Lebai2 & UMNO kepala kolop akan diKAPAK-KHATANkan.

      Delete
  64. kenali jenis-jenis katogori pengundi

    1) ahli -ahli parti dibahagian/parlimen
    kawasan berkenaan
    2) dna ahli ( pasangan/anak/ibubapa)
    3) penyokong bukan ahli
    4) atas pagar..

    kalau dah buat kerja semak senarai pengundi setiap kawasan dah boleh tahu..% pengundi dan dah
    kenal muka pengundi tersebut

    kerja keras perlu di tumpukan kepada pengundi atas pagar jika didapati golengan ini mewakili 20%-30%
    jumlah pengundi di kawasan tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli2 umno nlm tentu undi umno...ade ahli umno tak tahu pon dia ahli umno...hihihihihi..

      Delete
  65. kebanyakan kerja -kerja tersebut
    dibuat oleh akar umbi kawasan terbabit....

    tiada akar umbi..= tak buat kerja
    tak buat kerja, jangan harap orang
    nak bagi undi
    =tak bagi undi =jangan harap nak menang pilihanraaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tengok nama tun pon tahu buat pilihan...tengok nama prompak dah tahi orang yg paling tidak dikehendai...

      Delete
    2. Zaman Mahathir... pengangguran sifar, kerja melambak-ruah, perniagaan & aktiviti ekonomi rancak. Barang stabil & ekonomikal (berpatutan).

      Zaman Najib...pengangguran mengerikan hingga ratusan ribu menganggur. Harga barang melambung terus, Nilai duit RM kecut kecuali RM (Rosmah Mansor) yg terus gelembung kembang.

      Zaman Mahathir Kembali:
      Pengangguran sifar kembali, kerja melambak-ruah, perniagaan & aktiviti ekonomi rancak. Barang stabil & ekonomikal (berpatutan).
      Status Wanita dinaikkan taraf dgn penobatan DS Dr Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri.

      Delete
  66. Ha ha2...nmpak sgt ko ni cai tahap paria! Najib pun x percaya with those numbers...cause his intelligence were telling him otherwise...he2 he2. He will go the whole nine yard this time around cai! If you understand what iam saying! Kat cai cam ko ni, mmg la dia bagi hope so you guys will not get demotivated by that... tapi yg pasti kat atas sana lubang jubor pun berpeluh skang ni! He2 he2 sampai tarikh lahir pengundi pun diubah ubah

    Klu bn menang pun, i can safely say that dgn menipu jer.. even my own name pun dah kena transfer tmpt lain, for no valid reason!

    ReplyDelete
  67. harap tuan tak mati terkejut dan sempat kembali kepangkal jalan dengan keputusan pru14 nanti
    yang membungkuskan pakatan haprak dan memberi kemenangan
    besar dan bergaya kepada bn/umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kembali ke pangkuan perompak? No way jose! Ha 2 ha2 ha2

      Delete
  68. pergi buat aduan/viralkan
    benda yg lain boleh divirakkan...
    ...jangan sembang kat sini...
    kenapa lah bodoh sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. He2 he2..let me worry about that part..just making my points..bukan nak sembang pasal tu pun!

      Delete
  69. Tengok lah saoe yg panik lepas pru 14... Nak bubar parlimen pon takut...

    ReplyDelete
  70. lagi satu...
    pernah buat kerja-kerja pilihanraya ker
    kalau tak pernah..belajar dulu...
    jangan sembang dan bodoh sombong

    pru1995,pru1999,pru2004,pru2008,pru2013
    dan pru142018....+pru kecil
    adalah spesial task force
    strategi dan gerak kerja kami
    dari masa tun taik lagi kami kerja yer...
    bukan nak sembang besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah! Yeah! Yeah! Whatever suit your fancy pelacur rakyat! Dream on it!

      Delete
    2. Ape yg susahnye kerja pilihanraye...

      Delete
    3. Sekatang ramai penyokong umno pandai bermuka2...

      Delete
    4. Yeah yeah! Yeah! Good luck pelacur rakyat! He2 he2 he2..it is a different ball game this time around...i can tell you that!!! Org atas tgh berpeluh jubor skang ni! Ha2 ha2

      Delete
    5. Mcm di kelantan dulu2...bagi duit kain dll semua dia bedal...suruh sumpah dia bersumpah....kalah jugak umno....sampai anuar musa hilang jawatan menteri...

      Delete
    6. Siang ambik upah pasang bendera umno...malam dia pasang bendera pas...hihihijihi...

      Delete
    7. Lagi satu, tun dah keluar kuar dri tong taik, tapi ko masih kt dlm lgi! Ha2 ha2

      Delete
  71. Pelacur rakyat cuba nak tunjuk lagak
    Konon strategi PRU dialah yang gerak
    Rupanya dalam umno dia hanyalah gagak
    Dah 30 tahun bendera jugak dia pacak


    Ha2 ha2 ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau baru beranak...
      atau baru hisap putin
      atau baru belajar ABC
      orang dah main pilihanraya...
      tak payah nak buat kelakar ler
      sedar diri sikit...

      salah satu sebab pakatan haprak
      tak boleh menang, ialah ada orang
      macaam korang ni...
      bodoh tak boleh nak ajar..
      lepas tu terlebih perasan

      Delete
    2. lastly diharap tiada kalangan
      penyokong tun taik dan pakatan haprak
      mati terkejut dan sempat kembali insaf
      dan sempat bertaubat diatas
      kemenangan bn/umno pada pru 14
      yang insyaALLAH sebelum puasa nanti

      Delete
    3. Kejora tulur kicik menyamar pejuang berkarat dah meradang ...mhahahahahaa

      Delete
  72. bagi contoh sikit..
    ada orang lembab susah nak faham...

    umpama pru tu adalah hari periksa besar..
    budak sekolah dah tahu
    masuk tingkatan 1 , lagi 5 tahun
    tingkatan 5 ada spm..
    jadi dia study/ulangkaji/topik
    dan berapa subjek-subjek kena ambil
    dan macam mana nak lulus/markah
    lulus/cemerlang/gagal

    keputusan pru = keputusan periksa
    kawasan = soalan/bab/topik
    bilangan kawasan = bilangan soalan
    parti/calon bertanding = calon yg ambil periksa

    untuk pru14 yg lebih kurang 1 minggu sebelum puasa nanti( tarikh anggaran)

    untuk lulus periksa kita kena tahu ada berapa soalan
    dan berapa markah lulus/cemerlang

    soalan ada 222(222 kawasan parlimen)
    markah lulus 112
    markah cemerlang 148
    agak mustahil nak skor semua 222

    jadi dibuat analisa

    ada 50 soalan terlalu susah/sampai mampus'
    pun tak boleh nak jawap
    jadi abaikan/jangan buang masa nak jawap
    soalan ni
    = kawasan hitam buat bn @ kubu kuat DAP

    ada soalan ni macam senang tapi susah
    50% -50%
    soalan ni ada 30-40...
    kawasan kelabu= ini lah kawasan yg PKR/PAS/
    amanah menang 2013 dulu/ ...terutamanya
    di Selangor/KL/Kedah/Perak/Penang
    tumpuan kat sini lebih sikit.

    soalan senang /kacang /..ada 140..
    kawasan putih/ kawasan selamat
    pengundi/rakyat dijaga dengan baik
    oleh ahli parlimen sedia ada...

    jadi secara kasarnya bn/umno dalam tangan
    sudah ada 140 kerusi...

    tak logiknya...
    parti yg takde akar umbi yg kuat di sesuatu
    disesuatu kawasan parlimen mengaku boleh menang
    kat kawasan tu..??????

    siapa yg mengundi mereka...
    dan buat kerja pilihanraya
    ( kerja pilihanraaya bukan saja gantung/tampal poster
    jer bongok...kerja yg paling mencabar pergi kempen
    ke rumah-rumah-jumpa akar umbi di kawasan umum/
    semak senarai pengundi dan jumpa mereka..
    dan hari kejadian duduk kat tempat mengundi)
    penyokong orang bunian mereka tak boleh
    mengundi...nama tiada dalam senarai
    dan orang bunian tak boleh buat kerja tu

    ukuran sebenar kekuatan sesuatu parti di kawasan tersebut adalah berkaitan
    kekuatan akar umbi....

    tiada akar umbi = bermimpi dan berfantasilah
    nak menang,
    pengundi sekarang bukan bodoh...
    lagi 2/3 minggu muncul tunjuk muka
    nak suruh /pujuk orang mengundi
    kirim salam banyak-banyak

    jangan harap faktor media sosial/cyber war
    boleh membantu/ sebagai ganti jika tiada
    akar umbi...

    akar umbi yg kuat boleh mengalahkan
    faktor media sosial /cyber war

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aii! Sensitip plak! He2 he2 he2

      Delete
    2. Pru13 = 52% pengundi skong PR
      48% skng Bn

      Jadi siapa yg bnyk sokongan akar umbi ...akar umbi tk semestinya jadi ahli sesuatu parti . Boleh juga dr luar parti. Yg penting adalah apa yg anda pangkah dikertas undi.

      Delete
    3. sama la ko macam najib penipu tu. sendiri buat salah, sendiri siasat, sendiri umum tak salah!

      ko pun sendiri buat soalan, sendiri jawap, sendiri periksa!

      penipu dgn penipu memang kembar,takde beza!

      Delete
    4. Kesian pelacur rakyat ahli umno paling bengap
      Kipas bontot najis,dapat makan dedak getah sekerap
      Berangan jadi calon,tapi 2 + 2 pun asyik tersilap
      Memang sesuai la pacak bendera utk ahli sengap


      Ha2 ha2 ha2 ha2 ha2

      Delete
  73. Kesian cai haprak kaki jilat jubor jho lo
    Bagi makan anak bini hasil duit kipas tolo
    Negara kena gadai,najib offer timbang kilo
    Masih lagi bebal, macam babi kenyang sdg tido

    Ha2 ha2 ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi lutu kepala kejora bapuk tua tulur kicik ...

      Delete
  74. setelah di analisa dari jauh didapati
    si macy adalah golongan yg buta hati/dan akal
    insyaALLAH penyakit tersebut akan sembuh
    dalam tempoh 2 bulan lagi
    ( apabila dia insaf dengan melihat
    keputusan PRU14,BN/ umno cemerlang terus mendapat
    kepercayaan rakyat dan rakyat terus menolakan
    pakatan haprak / tun taik dan DAP zionis )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang dedak sentap..pru 14 semakin ramai yg akan menyokong ph ..dulu pru 132% ingat tu
      Barisan najis / tong taik dan MCA China Merah

      Delete
    2. Lu mmg terrer argh...dri jauh dah boleh buat analisa.. excellent! Fucking excellent!

      Delete
    3. Analisa kaki temberang kejora bapuk tua tulur kicik...

      Delete
  75. from sun tzu..

    “If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”

    for your info pejuang najis...(sorry i have to call you that....there is no such thing as pejuang rakyat in you, more or less you are dyingly defending that thief).

    you may have worked in all elections, you may have sleepless night underneath the tents....but the rule of the game is not on the ground, mind you!

    perhaps you have miss out on what happened at the top echelon. in 2013 general election, i could not put them down here names, locations...it is inappropriate but, i know what took place.

    if you are intelligent enough, you would know what i meant!

    this time, it will be worst....desperate measures for desperate people!

    ReplyDelete
  76. https://m.facebook.com/mahathirdalegend/#!/mahathirdalegend/photos/a.1595790300677764.1073741828.1595769104013217/2039804186276371/?type=3&source=48&__tn__=EH-R

    Rafidah plak cabar najib

    Bertambah kebaculan najib...

    ReplyDelete
  77. for your info pejuang najis...

    i did vote for bn in 2013, at times i was the only one in my group or acquaintances that defending bn wherever issues came out.

    but najib betrayed us, malays by lying! he was expected to show dignity and integrity by having a just investigation on issues surrounding him, but none! issues such as 1mdb, it was appropriate for him to take leave and let the investigation go on but, he refused!

    once you lied, you need another thousands of lies to cover that one up! that was what he did! and worst, umno practically protecting him! umno is supposed to protect the rakyat, especially malays, but they betrayed!

    so, don't under estimate the people, especially the malays. the first congregation of malays, the main issue was to have a proper education for all malays, so the malays can use the brains to think not just to follow blindly!

    another sun tzu's "He who exercises no forethought but makes light of his opponents is sure to be captured by them" for you to ponder.

    never under estimate the rakyat!



    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...