Saturday 24 March 2018

DEBAT TERBUKA ANTARA NAJIB, TUN MAHATHIR DAN HADI AWANG WAJAR DIADAKAN


Salah satu faktor terpenting dalam memilih dan menentukan calon Perdana Menteri melalui PRU 14 akan datang ialah kebolehan atau kemampuan seseorang itu dalam usaha  menyelamatkan negara, memulih ekonomi dan memberi kesejahteraan kepada rakyat yang kian terbeban dengan pelbagai kenaikan kos sara hidup.

Sebagaimana yang kita tahu dan sedia maklum, negara kini terbeban dengan hutang yang mencecah hampir RM1 trilion, rakyat sengsara dengan kos sara hidup, sedangkan pendapatan tidak meningkat dan pengangguran masih tinggi di mana ramai graduan tidak mempunyai pekerjaan yang setaraf dengan kelayakan mereka.

Cukai GST yang merobek poket rakyat setiap kali berbelanja, di samping penarikan banyak subsidi dan harga minyak yang tidak stabil dengan sendirinya telah menyebabkan harga barang turut tidak menentu dan menganggu banyak kehidupan rakyat.

Lebih dari itu, dengan gaya kepimpinan Najib Razak yang boros dan suka bermewah, selain skandal 1MDB, ia bukan saja menyebabkan negara terus terjebak dengan peningkatan hutang yang berterusan, malah kini diancam pula oleh penguasaan China melalui penjualan aset dan tanah serta penyerahan kontrak besar-besaran  kepada kuasa besar tersebut.

Lantaran itu, kebijaksanaan rakyat atau pengundi dalam memilih kerajaan atau calon Perdana Menteri dalam bapa segala pilihanraya kali  ini adalah amat penting sekali.

Kali inilah satu-satunya peluang bagi rakyat menunjukkan kebijaksanaan mereka. Jika kali ini kebijaksanaan gagal diserlahkan, sebaliknya rakyat lebih terikut dengan sentimen kaum dan agama yang sempit dalam memilih parti dan calon Perdana Menteri, mereka seharusnya menyalahkan diri sendiri kiranya kehidupan masa depan tidak berubah dan kesusahan terus bertimpa-timpa.

Sehingga ini, secara umumnya kita ada tiga calon Perdana Menteri daripada tiga parti yang berbeza yang akan bertarung dalam pilihanraya akan datang.

Mereka ialah Najib daripada BN, Tun Mahathir Mohamad daripada Pakatan Harapan dan Hadi Awang mewakili Gagasan Sejahtera.

Dua daripada parti tersebut, Pakatan Harapan dan Gagasan Sejahtera sudah pun membentangkan manifesto masing-masing sebagai pemberitahuan kepada rakyat mengenai apa yang mereka tawarkan dan apa yang mahu dilakukan jika berjaya menubuhkan kerajaan nanti, manakala BN dijangka berbuat demikian pada 7 April depan.

Namun demikian, baik pembentangan manifesto oleh Pakatan Harapan atau Gagasan Sejahtera, mahupun oleh BN pada 7 April nanti, semuanya adalah melalui penyampaian secara sehala saja.

Rakyat hanya berpeluang mendengar, mengngguk atau menggeleng kepala, tetapi tidak ada kesempatan sama sekali untuk menyoal balik berkenaan manifesto yang dibentangkan itu.

Untuk berlaku adil kepada semua parti dan untuk melihat sama ada faktor usia seseorang calon itu penting atau tidak berbanding kemampuannya berfikir serta berhujah, maka ada baiknya diadakan debat terbuka yang disiarkan secara langsung ke seluruh negara, baik melalui media arus perdana atau ribuan saluran media alternatif yang lain yang melibatkan ketiga-tiga calon Perdana Menteri itu.

Beri peluang seluas-luasnya untuk Najib, Tun Mahathir dan Hadi berdebat dan mempertahankan manifesto atau tawaran masing-masing. 

Kemudian, mereka juga harus dibenar menyoal antara satu sama lain, selain rakyat turut diberi peluang mengajukan soalan-soalan kepada calon-calon Perdana Menteri tersebut.

Adalah lebih baik jika debat terbuka itu bukan saja diadakan sekali, tetapi sekurang-kurangnya tiga kali sepanjang tempoh berkempen nanti.

Dengan itu, biar rakyat sendiri dapat menilai dengan adil mana satu yang lebih baik dan meyakinkan untuk membawa negara ini ke arah yang lebih baik, meyakinkan dan membawa kesejahteraan.

Berbalas-balas hujah dan mengata antara satu sama lain antara Najib, Tun Mahathir dan Hadi, begitu juga mempertikaikan tua atau muda, kemudian diikuti pula oleh penyokong masing-masing yang kadangkala terlebih ghairah dalam menyampaikan hujah sebagaimana yang sedang berlaku sekarang, sebenarnya bukanlah suatu keadaan yang baik, membawa kematangan dan kesejahteraan kepada rakyat, negara dan sistem demokrasi kita.

Anjakan paradigma harus dilakukan segera dan Najib sebagai calon Perdana Menteri paling muda berbanding ketiga-tiganya, ditambah kuasa sedang digenggamannya, beliau seharusnya paling awal menunjukkan keberaniannya dengan memulakan era debat terbuka ini bagi kepentingan kita semua. 

Jika tidak, apa lagi kelebihan yang ada pada Najib dalam beliau selalu berbangga dengan usianya yang lebih muda itu? (ShahbudinHusin 24/03/2018).

192 comments:

  1. Debat untuk menunjukkan kesalahan org lain baik tak payah buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg salah mesti ditunjuk supaya ko tak silap pilih yg salah diangkat memimpin....pilih prompak habislah kena rompak...pilih penvelit habuslah kena belit...

      Debat bukan untuk tun madey saja yg boleh bercakap
      ..

      Delete
    2. Budin tolong delete kopipes pejuang laknat ni. Semaklah. Siapa nak baca benda ni... Oh ye! Kalau Aman perasan gudgud tu bising pasal kebebasan bersuara, suruh dia pergi tegur MB terbalik meja tu dulu. Lepas tu baru dtg sembang kat sini.

      Delete
    3. Lat... Lain padang lain belalang. .

      Delete
    4. MB terbalik meja tuu dari negeri 'masuk suku' ker?

      Patut pun....puak2 mereka ini sewel semacam jer, stesyen tv pun dah 3 suku.

      Delete
    5. Aman

      Hang makanlah belalang tu buat lauk

      Delete
    6. Buat sj debat bentangkan manifesto. Knp nak takut.

      Delete
  2. Dalam bahagian dua anda mengatakan saya menyebarkan berita palsu. Mana yang saya tulis adalah berita palsu? Beritahu saya!
    Adakah kisah bahawa RM42 bilion wang 1MDB hilang BUKAN berita palsu?

    Saya berkata RM42 bilion wang 1MDB TIDAK hilang seperti Mahathir dan rakan-rakan Pakatan Harapannya dakwa. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah mengenai AP bernilai lebih RM40 bilion yang Rafidah keluarkan berita palsu?

    Saya berkata Rafidah Aziz adalah ‘Ratu AP’ yang mengeluarkan AP lebih daripada RM40 bilion apabila beliau menjadi Menteri Perdagangan selama 21 tahun, seperti kata Anwar Ibrahim. Adakah itu berita palsu?
    Adakah cerita tentang Mukhriz mahu menjadi PM adalah berita palsu?

    Saya berkata Mahathir mahu Muhkriz menjadi Perdana Menteri, sebab itulah dia bertanding kerusi Ketua Pemuda Umno dan kerusi Naib Presiden Umno. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah tentang Ho Kay Tat meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana pembiayaannya datang adalah berita palsu?

    Saya berkata Ho Kay Tat dari The Malaysian Insider telah meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana sumber wangnya untuk membiayai The Malaysian Insight datang tetapi ia tidak pernah dilakukan. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah Clare tidak dapat menunjukkan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Hadi RM90 juta berita palsu?

    Saya kata Clare Rewcastle Brown sehingga hari ini tidak mengemukakan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Presiden PAS Abdul Hadi Awang RM90 juta. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah mengenai hubungan sulit Muhyiddin dengan Nika Gee adalah berita palsu?

    Saya berkata Muhyiddin Yassin mempunyai hubungan dengan Nika Gee, seorang wanita yang sudah berkahwin. Adakah itu berita palsu?

    Saya boleh meneruskan lagi tetapi saya percaya maksud telah disampaikan. Ramai orang seperti anda berkata saya menyebarkan berita palsu. Tetapi jika apa yang saya katakan adalah berita palsu maka apakah kebenarannya? Hari ini, Mahathir mengaku bahawa dia menggunakan media asing untuk menyerang Najib, Umno dan Malaysia. Apabila saya menulis mengenai perkara tersebut tiga tahun lalu, mereka mengatakan itu berita palsu. Hari ini Mahathir mengatakan ia adalah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bodoo telur kecik tukar baju pejuang tak berkar pla...

      Delete
    2. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  3. SILA LAH TUN MAHATHIR TERJAH “ROADSHOW 1MDB” ARUL KANDA PULA
    Mungkin menarik juga di kala ini ketika CEO 1MDB Arul Kanda sedang melakukan siri “roadshow” nya menjawab soalan dan menerangkan pelbagai perkara mengenai 1MDB, jika boleh Tun Dr Mahathir Mohamad datang berkunjung.

    Mahathir boleh datang tanpa jemputan pada majlis penerangan oleh Arul Kanda ini dengan membawa bukti bukti tuduhan bersama ketika menghadapi Arul Kanda di atas pentas.

    Pada majlis diadakan yang mahu bincang berkenaan umur dan kemampuan Tun berusia 93 tahun, majlis sangat berbaur sebagai menyanjungnya.

    Tambah lagi yang kendalikan majlis juga adalah petaksub bekas Perdana Menteri itu.

    Kami menerima ulasan dari Dr Kamarul Zaman Yusof yang agak panjang lebar berkenaan kedatangan mengejut Tun Mahathir dan jelas menjawab dengan jujur bagi pihak dirinya.

    Dengan jawapannya terlihat bahawa semuanya permainan akbhar dan penganjur yang cuba melonjakkan imej Tun Mahathir yang sedang merudum.

    Boleh di kira turut tertipu adalah pentaksub Mahathir kerana mereka bergembira pada perkara yang tidak sepatutnya.

    Sedang mereka baru sahaja hendak berbangga idola mereka hebat dan berani rupa rupanya semua itu “telah di atur”.

    Apa pun jika Mahathir hebat bagai di kata, bolehlah dia buat hal yang sama pada majlis “roadshow” yang sedang di lakukan oleh Arul Kanda sekarang ini di seluruh negara.

    Mahathir boleh ”argue” dengan jawapan Arul, tetapi jika boleh bawalah sekali bukti buktinya untuk membidas fakta dan hujah Arul.

    Jangan dengan “saya dengar” atau “saya di beritahu” sahaja sebagai modal.

    Sambil itu tetapkan iman, nyatakan sekali apakah tuduhan khusus terhadap Datuk Seri Najib Razak berkenaan 1MDB yag boleh di bawa ke mahkamah.

    Adakah tuduhan bahawa RM2.6 derma dari Arab itu wang curi dari 1MDB?

    Atau sebenarnya Najib mencuri RM42 billion? Atau Najib mencuri RM27 billion?

    Kemudian meyatakan hutang 1MDB terlalu tinggi iaitu RM42 billion?

    Setelah di curi mejadi hutang pula.

    Janganlah pula suruh pihak yang di tuduh kemuka kan bukti, pihak yang menuduhlah sepatutnya membawa bukti iaitu pihak Mahathir sendiri.

    Mungkin menarik jika Mahathir boleh melakukan hal ini demi rakyat bagai yang diandaikan selama ini.

    Kisah 1MDB diolah dan dimainkan secara persepsi oleh pihak Tun, seolah olah wang dengan amat mudah beralih tangan seperti hanya membawa karung guni sahaja. Ceritanya di jaja kepada mereka yang sehari pun tidak pernah bekerja di pejabat seperti petani, nelayan, drebar lori dan penjual ikan.

    Mereka mereka ini tidak tahu akan hal urusan korperat dan pejabat lalu cepat percaya, itulah mangsa penipuan Mahathir.

    Seperti kata Arul Kanda, kesilapan membuat keputusan koperat ( bad corporate decision ) sememangnya ada, dan ia bukan jenayah.

    Ia sama seperti PROTON tersilap dalam urusan tindakan selama 30 tahun dan sentiasa meminta bantuan dari kerajaan sehingga RM13 billion perlu di salurkan untuk membela PROTON.

    Sama juga dengan PERWAJA atau pun yang sedang terkena pada kroni Tun sendiri iaitu Ananda Krishnan yang bakal muflis akibat salah keputusan berniaga di India.

    Hanya pada isu 1MDB, ia di jadikan alat sabotaj oleh Mahathir untuk menjatuhkan Najib Razak kerana enggan menjadi “Pak Turut” Mahathir.

    Najib pula tidak cuba sabotaj PROTON kerana hati beliau tidak sebusuk Mahathir.

    Maka, silalah Mahathir terjah majlis Arul Kanda untuk menyoal berkenaan 1MDB.

    Kami di fahamkan bahawa Arul pernah cuba berjumpa Mahathir satu waktu dulu untuk memberi keterangan berkenaan 1MDB tetapi Tun enggan layan kerana tidak mahu tahu kebenaran.

    Disebabkan sudah membuat keputusan untuk menjadikan 1MDB alat menjatuhkan Najib, oleh itu kebenaran tidak diperlukan lagi bagi Mahathir.

    Kebenaran tidak penting kerana menjatuhkan Najib, penghalang rencana peribadi Mahathir lebih utama dan penting.

    Di harap Mahathir berani bagai di kata dan ambil peluang terjah Roadshow 1MDB Arul Kanda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arulkanda pembelit...buat lah road shww kpd PH kalo ade brani bersoal jawab...hehehe

      Delete
    2. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    3. Tak dapat nak bayangkan 'Keling Arul' face to face dgn 'MAHAthir'. Semua puak keling tau nama pangkal Tun 'MAHA' ada ummpph, ada aura, ada chemistry, ada gerun, ada keberanian, ada kehebatan.

      Delete
  4. Pada Umur 94 tahun Mahathir Hanya Boleh Bekerja Selama Empat Jam Sehari
    Dalam tempoh 24 jam yang lalu, berita ‘panas’ terkini adalah mengenai apakah Tun Dr Mahathir Mohamad masih boleh menjadi Perdana Menteri pada usianya. Pakatan Harapan tahu bahawa ini adalah soalan utama yang ditanya oleh orang ramai, lebih daripada menanyakan sama ada rakyat Malaysia mahu negara itu kembali ke zaman Mahathirisme.

    Isu ini tidak mengenai sama ada Mahathir sudah taubat, telah bertaubat, telah membuka lembaran baru, kini seorang reformis, telah berubah dari katak kepada putera raja setelah Lim Kit Siang menciumnya, dan lain-lain lagi. Sama ada Mahathir akan menjadi Perdana Menteri 24-7 atau hanya Perdana Menteri 4-3, bermakna bekerja empat jam sehari tiga hari seminggu.

    Ada yang mengatakan Mahathir masih fit fizikal dan mental dan dia masih boleh memandu dan menyampaikan ucapan semasa ceramah dan sebagainya. Itu benar-banar mengarut dan Pakatan Harapan tahu itu. Tidak seorang pun di usia 94 masih boleh melakukan seolah-olah dia adalah 44 atau bahkan 64. Itu bertentangan dengan hukum alam, fizik dan kimia. Dan bagi Mahathir yang melalui banyak serangan jantung dan pembedahan jantung, dia bernasib baik masih bernyawa. Sekarang dia sepatutnya berehat, tidak lagi bertungkus lumus.
    Mahathir tidak dapat lagi ingat apa yang dikatakan dan dilakukannya pada masa lalu

    Mahathir menegaskan beliau tidak berbohong dan menegaskan dia mengatakan kebenaran. Dalam kes itu, jika Mahathir percaya dia tidak berbohong dan percaya dia mengatakan kebenaran, itu hanya boleh bermakna Mahathir adalah delusi. Mahathir tidak berbohong, Mahathir mengatakan kebenaran, tetapi ‘kebenaran’ Mahathir diputarbelitkan. Mahathir dengan tulus percaya ‘kebenarannya’ tidak diputarbelitkan sehingga membuatnya tidak dapat menyentuh realiti.

    Mahathir tidak boleh menjadi kedua-duanya pada masa yang sama. Mahathir sama ada berbohong dan dia tahu, ini bermakna dia tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri, atau Mahathir percaya bahawa pembohongannya adalah kebenaran, yang juga menjadikan dia tidak sesuai sebagai menjadi Perdana Menteri.

    Mungkin Mahathir diberi ujian pengesan kebohongan di mana dia boleh ditanya pelbagai soalan seperti:

    1. Adakah anda di Malaysia atau China semasa kejadian Memali?

    2. Adakah RM42 bilion wang 1MDB benar-benar hilang?

    3. Adakah anda meluluskan dagangan forex Bank Negara pada tahun 1988-1994?

    4. Adakah anda memecat Anwar Ibrahim kerana jenayah sodomi atau kerana anda takut dia akan menggulingkan anda?

    5. Adakah RoS membatalkan pendaftaran Umno berdasarkan hasrat anda atau adakah anda meminta mereka agar membatalkan pendaftaran Umno supaya anda boleh menyingkirkan Tengku Razaleigh Hamzah?

    6. Adakah anda mensabotaj stesen kuasa Paka supaya anda boleh diberi IPP Paka kepada YTL Power

    7. Adakah anda mengarahkan Tajudin Ramli membeli MAS pada harga yang tinggi supaya anda boleh membuat ‘keuntungan atas kertas’ untuk menutup kerugian Bank forex RM31.5 bilion?

    8. Adakah anda mula menyerang Perdana Menteri Najib Tun Razak pada tahun 2014 kerana Mukhriz kalah pertandingan Umno Pemuda pada 2009 dan pertandingan Naib Presiden Umno pada tahun 2013?

    9. Adakah anda meletakkan jawatan dari Umno pada 29 Februari 2016 kerana Mukhriz dipecat sebagai Menteri Besar Kedah dan anda menyedari bahawa dia tidak dapat menjadi Perdana Menteri melalui Umno lagi?

    10. Adakah semua perkara mengarut ini sebenarnya hanya berkenaan menjadikan Mukhriz Perdana Menteri?

    Jika Mahathir gagal ujian mengesan pembohongan itu bermakna dia adalah pendusta. Walau bagaimanapun, jika dia berjaya, itu bermakna Mahathir adalah tidak siuman dan percaya bahawa pembohongannya adalah kebenaran. Dia secara moral atau mental tetap tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pajar mana yg yg tetapkan 4 jam saja?..

      Delete
    2. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    3. Ini Pejuang Rakyat tak ubah macam BERUK SUBSIDI yg kerajaan beri pada orang kampung.
      Sabelum BERUK SUBSIDI diberi kpd orang kampung......beruk ini dihantar KE SEKOLAH BERUK bertempat di Kelantan.
      Disitu Beruk Beruk Subsidi diajar cara memetik buah kelapa.
      Jadi beruk beruk itu dapatlah sedikit ilmu untuk berkhidmat dengan tuan nya.
      Manusia dari jenis Beruk Subsidi dia cuma tahu berkhidmat kepada tuan nya sahaja. Dia tidak tahu lagi DOSA DAN PAHALA.
      APA YG DIA TAHU DAPAT UPAH.
      HINA NYA MANUSIA JENIS INI.

      Delete
    4. Delusi ke apa ke, klu xbtl saman sajalah... satu dunai tmasuk PH ckp konsisten, xkan smuanya delusi...ke BN n PAS yg delusi? Ke nak jwb mcm nik beduh jgk, xmau saman.. nak kumpul pahala

      Delete
  5. Mahathir perlu berehat setiap dua jam dan tidak dapat bekerja lebih dari empat jam sehari

    Kebenarannya ialah Mahathir boleh bekerja selama dua jam sahaja. Selepas itu dia memerlukan rehat. Dan jika dia melakukannya dua hari berturut-turut, maka pada hari ketiga dia perlu berehat. Sekiranya dia bekerja selama empat jam tanpa berehat, dia menjadi letih dan nafas tercungap-cungap dan jika dia tidak berehat, mereka perlu memanggil doktor untuk merawatnya atau menghantarnya ke IJN untuk pemerhatian dan untuk berehat.

    Keluarga Mahathir bimbang jika dia bekerja lebih dari empat jam setiap hari, dia mungkin rebah dan mati. Jadi, mereka cuba untuk menghadkan masa kepada dua jam dan bukan setiap hari tetapi pada selang-seli hari. Walaupun kebanyakan pemimpin dunia bekerja antara 60 hingga 90 jam seminggu (daripada 168 jam), Mahathir boleh mengendalikan hanya lapan hingga sepuluh atau 12 jam. Adakah Perdana Menteri Malaysia hanya bekerja 15% daripada masa pemimpin dunia lain bekerja?

    Pakatan Harapan cuba memberi gambaran yang salah kononnya Mahathir sama baik dengan mana-mana lelaki setengah umurnya malahan boleh melakukan lebih daripada mereka yang berusia setengah umurnya. Seperti yang mereka katakan di Amerika, ‘tell that to the Marines’. Mahathir sepatutnya berada di lapangan, merentas negara ini dan berkempen setiap hari dari subuh hingga senja jika dia benar-benar mahu Pakatan Harapan berprestasi baik dalam PRU14. Dua jam sehari, tiga hari seminggu, tidak cukup baik.
    Mahathir sekali-sekala memandu sendiri hanya untuk menunjukkan bahawa dia masih fit

    Dan itu hanya bercakap mengenai keupayaan fizikalnya, belum lagi keadaan mentalnya.

    Mahathir berdelusi dan telah kehilangan jejak realiti. Dia tidak dapat mengingati apa yang dikatakan dan dilakukannya pada masa lalu dan membuat komen dan pernyataan berdasarkan apa yang difikirkannya dia katakan dan dilakukan dan bukan apa yang sebenarnya dikatakan dan dilakukannya. Fikiran anda memainkan trik pada anda dan ramai orang melihat dan mendengar perkara-perkara yang tidak wujud. Itu bukan sesuatu yang luar biasa malah ada orang mendengar kononnya Allah bercakap dengan mereka.

    Pernahkah anda mendengar kata-kata bahawa apabila anda bercakap dengan Tuhan ia dipanggil berdoa tetapi apabila Tuhan bercakap dengan anda ia dipanggil gila? Tetapi orang yang mendengar Allah bercakap dengan mereka tidak membuat cerita. Mereka benar-benar mendengar Tuhan bercakap dengan mereka. Dan itu kerana mereka tidak lagi bermain dengan dek kad penuh, atau apa yang orang Melayu akan panggil tiga suku (secara ringkas, kad dek tiga suku).

    Persoalannya, ketika Mahathir mengganggu sejarah dan menceritakan kisah-kisah yang berlawanan atau bertentangan dengan apa yang sebenarnya terjadi, dia sengaja berbohong kepada rakyat Malaysia atau dia percaya apa yang dikatakannya?
    Pakatan Harapan cuba memberi gambaran yang salah kononnya Mahathir sama baik dengan mana-mana lelaki setengah umurnya malahan boleh melakukan lebih daripada mereka yang berusia setengah umurnya. Seperti yang mereka katakan di Amerika, ‘tell that to the Marines’. Mahathir sepatutnya berada di lapangan, merentas negara ini dan berkempen setiap hari dari subuh hingga senja jika dia benar-benar mahu Pakatan Harapan berprestasi baik dalam PRU14. Dua jam sehari, tiga hari seminggu, tidak cukup baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakar temberang geng kejora tukur kecik...

      Delete
  6. Sudah Tiada Orang Akan Kata Mahathir Masih Muda
    Betapa teruknya apabila tidak ada seorang pun yang mahu mengatakan bahawa Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad masih muda sampai beliau sendiri terpaksa rancang konon-konon hadir secara mengejut ke program ‘Wacana Sinar ke-53 : Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM?’

    Dalam pakatan sendiri pun tidak ada yang mahu mendakwa Mahathir masih kuat dan berupaya menggalas tugas sebagai Perdana Menteri jika pembangkang menang pada PRU14 nanti.

    Jangan kata dari DAP, dari PKR, PAN atau PPBM sendiri pun tidak ada. Dalam hal ini, Mahathir takut untuk anjurkan program sendiri bertajuk ‘Wacana Mahathir : Saya Masih Muda Untuk Jadi PM’ kerana ia sudah tentu akan dikecam hebat kerana yang mengaku ialah seorang warga emas berusia 93 tahun.

    Kita bercakap tentang seorang calon Perdana Menteri yang kononnya baru tetapi sebenarnya sudah lapuk dan berusia terlalu lanjut untuk membawa sebuah negara yang membangun begitu pesat dan laju ke peringkat yang lebih tinggi.

    Belum menang pun, Mahathir sudah buat perancangan mahu ambil langkah ke belakang dalam banyak perkara.

    Sebab itu, Mahathir sendiri rancang untuk akhbar Sinar Harian anjurkan program itu dan kemudian beliau serta isterinya Siti Hasmah Mohd Ali akan hadir kononnya secara mengejut ke program berkenaan untuk diberi peluang bercakap untuk mempertahankan diri dan mengatakan dirinya masih mampu.

    Tidaklah orang akan kata, masuk bakul angkat sendiri.

    Difahamkan, dari sumber yang boleh dipercayai yang hadir dalam wacana berkenaan, dua buah kerusi yang diduduki oleh Siti Hasmah dan Mahathir memang dibiarkan kosong apabila wacana itu bermula dan tidak ada orang yang duduk di atasnya sampailah Mahathir dan Siti Hasmah tiba.

    Kita semua tahu, dalam Perhimpunan Agung UMNO dulu-dulu selepas Mahathir letak jawatan sebagai Perdana Menteri untuk pertama kali, jika Mahathir hendak buat kejutan dia akan duduk di barisan belakang dan tidak akan mengganggu langsung perjalanan majlis.

    Mahathir akan duduk di bahagian belakang di tingkat atas kalau di Dewan Merdeka di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

    Jadi, untuk Mahathir dan Siti Hasmah duduk di barisan hadapan ketika program sedang berlangsung adalah satu perkara yang pelik dan jelas ia ada perancangan tertentu yang dibuat oleh pihak yang menyebelahi Mahathir dan PH.

    Sekali tengok pun sudah boleh tahu bahawa Mahathir yang rancang semuanya, kerana beliau diberikan banyak masa untuk bercakap di dalam program itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bidoo bapuk tua tulur kecik lebih tua dari tun madey...silap2 mati dulu..hehehe

      Delete
    2. Puak2 macai xboleh terima kenyataan yg tun masih mampu jwb dgn baik dan prof kangkung xmampu jwb...klu ssbuah badan penyiaran tu berat sebelah...mmglah tun xkan ada peluang nak ckp...tp klu fair dia akan bg laluan, jawapan depan mata kot...sdh2 lah...cr la alasan lain yg lg releven, tp rsnya alasan yg lg releven yg dah tersedia adalah knp BN wajar disingkirkan

      Delete
  7. MAHATHIR ‘HATI TISU’ BILA DISENTUH TENTANG USIA TUANYA?
    Jika sebelum ini Pengerusi Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad dilihat sebagai seorang ahli politik yang ‘kebal’ menangkis kritikan, namun kini beliau seolah-olah ‘ultra sensitif’ apabila menyentuh kesesuaian usia beliau untuk menjadi Perdana Menteri.

    Dalam video dimuat naik dalam akaun Facebook miliknya semalam, Dr. Mahathir yang mungkin agak terkesan dengan ‘sindiran’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat membalas ‘serangan’ dengan mengatakan Najib takut dengan dirinya sehingga tidak mahu meluluskan pendaftaran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Bagaikan cacing kepanasan tidak tahan dikritik, calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan berusia 93 tahun itu juga menggunakan gaya politik lapuk dengan ‘menyerang’ Najib sebagai seorang yang sombong dengan kesihatan.

    Sedangkan kenyataan Najib sebelum ini bukanlah ‘mengutuk’ jauh sekali mengeluarkan kata-kata kesat, sebaliknya merupakan hujah politik semasa yang disertakan dengan fakta kukuh. Tiada negara dalam dunia memilih seorang pemimpin yang hanya tujuh tahun lagi bakal menjengah usia satu abad!

    Menurut bekas Setiausaha Kerja PPBM, Kamarul Azman Habibur Rahman, Dr. Mahathir merupakan seorang pemimpin yang takut dengan bayang-bayang sendiri dan disebabkan itulah suka mencari salah pemimpin lain termasuk Najib.

    “Keperibadian Dr. Mahathir ini jelas berbeza dengan Najib, kalau kita tengok, Najib jarang sekali mengeluarkan kenyataan yang menyinggung perasaan kerana mungkin naluri beliau yang tidak suka bergaduh.

    “Jauh sekali dengan Dr. Mahathir. Bayangkan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pun dia pernah kutuk dengan mengatakan beliau ‘orang tua nyanyuk’, itu sahaja pun kita sudah nampak peribadi sebenar beliau,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Pengerusi PPBM dalam video itu dengan ‘bermegah’ turut mengatakan bakal menewaskan Najib dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), malah menuduh pula Perdana Menteri akan menipu untuk terus menguasai Putrajaya.

    “Soal umur disebut kononnya saya dah 93 tahun dan tak mungkin boleh jadi Perdana Menteri tapi 93 tahun boleh lagi buat macam-macam, bukan saja naik kuda, pandu kereta, tapi (juga) boleh kalahkan Najib.

    “Jangan berasa terlalu sombong dengan umur yang muda, lihatlah kalau tidak kerana tipu awak akan kalah dalam PRU ini. Kalau berani jangan tipu,” ujar beliau.

    Sedangkan Najib Khamis lalu tidak pun mempertikaikan ‘kebolehan’ Dr. Mahathir sama ada masih boleh menunggang kuda atau memandu, namun bagaimana seorang yang berusia 93 tahun boleh memahami citarasa generasi muda masa kini. Berbeza dengan kerajaan sekarang yang telah pun mengamalkan kaedah mendengar aspirasi anak muda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terkincin dr palsampah kamarut kena dgn tun madey....hihihihihi..

      Delete
    2. Memimpin negara bkn utk org muda sj...org tua nak lempaq mana? Mmglah org muda aset negara, tp pengalaman org tua akn memandu org muda.

      Delete
  8. HAYAT PARTI BUNGA HANYA SEMINGGU SAJA LAGI
    Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) atau digelar ramai dengan panggilan Parti Bunga tidak akan bertahan lama. Kemungkinan pada 30 Mac ini hayat Parti Bunga ini sudah berada di penghujung jika ia masih gagal mengikut peruntukan undang-undang pertubuhan.

    Parti pimpinan Dr Mahathir Mohamad itu berdepan dengan pembatalan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) kerana masih gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki jabatan itu dalam masa 30 hari, berkuatkuasa 28 Februari lalu.

    Meskipun keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan adalah tujuh hari bagi memberikan maklum balas, jabatan itu masih bertimbang rasa dengan memberikan masa yang lebih panjang, iaitu 30 hari.

    Malangnya, notis-notis yang dipohon oleh RoS itu masih belum diserahkan oleh pemimpin Parti Bunga. Dengan tempoh hanya seminggu sahaja lagi, maka kelihatan sudah hampir pasti Parti Bunga akan dibatalkan pendaftarannya.

    Jika pendaftaran Parti Bunga dibatalkan, siapa yang akan untung? Sudah pasti ada yang akan bersimpati kepada parti berkenaan dan menganggap kerajaan kononnya ada agenda tersembunyi, walhal kesalahan sebenar terletak kepada pemimpin parti itu sendiri.

    Sedangkan pemimpin tertingginya iaitu Mahathir, pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun manakala Muhyiddin Yassin pula pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri, jadi mustahil kalau mereka tidak tahu tentang peraturan yang ditetapkan ROS ini.

    Disebabkan enggan ikut arahan maka mereka menuding jari kepada kerajaan. Apapun bagi Mahathir, beliau tidak kelihatan risau jika pendaftaran Parti Bunga dibatalkan kerana pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu pernah menyatakan beliau sedia mempertimbangkan untuk bertanding atas tiket DAP pada pilihan raya umum (PRU) akan datang ini.

    Bukan kerana beliau mahu bersara dari politik, tetapi kerana sudah bersiap sedia untuk ‘menyalin kulitnya’ menjadi sebahagian dari darah daging DAP.

    Perkara ini tidak mustahil berlaku. Niat Mahathir membuat ‘come back’ ke arena politik bukanlah untuk memperjuangkan nasib rakyat. Beliau sekadar mahu melihat anak kesayangannya Mukhriz Mahathir berjaya memanjat kuasa di Putrajaya dengan jalan mudah dan pantas.

    Jika Mukhriz berjaya di Putrajaya, adakah harapannya untuk membawa pulang trilion ringgit Malaysia seperti yang didakwa di internet sebelum ini, akan tercapai?. Dakwaan berkenaan bukan satu rahsia lagi. Taip sahaja perkataan `harta Mahathir’ dalam internet, bersepah isu berkenaan diperkatakan.

    Hanya menunggu Mahathir menjawab sahaja persoalan mengenai kekayaan anak-anaknya itu.

    Apabila Mahathir bertanding menggunakan logo DAP, maka lenyaplah sudah segala perjuangan dan doktrinisasi Mahathir selama berpuluh tahun dalam UMNO dulu.

    Hilanglah semua kata-kata kecaman beliau terhadap DAP, iaitu satu parti yang dikatakannya sebagai rasis. Hilang sudah dakwaaannya bahawa DAP mahu membina negara sekular di Malaysia.

    DAP selepas ini di mata Mahathir adalah sebuah parti paling mulia. Yang pasti, Melayu telah ditipu oleh Mahathir. Beliau hipokrit kerana sanggup bekerjasama dengan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahkamah dalam cerita laa..

      Delete
    2. UMNO pun kejasama dgn MCA, puak2 tu lg teruk ada la

      Delete
  9. KIT SIANG TAK NAK JAWAB KESEDIAAN DR MAHATHIR TANDING GUNA LOGO DAP
    Pemimpin DAP, Lim Kit Siang enggan menjawab kenyataan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad yang bersedia bertanding Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) menggunakan logo DAP.



    Sebaliknya, beliau menyatakan perkara itu boleh dijawab Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.



    “Jangan tanya saya…soal itu boleh ajukan kepada Guan Eng. Soal berkaitan parti, beliau (Guan Eng) boleh menjawab kerana dia yang bertanggungjawab,” katanya pada sidang media di bangunan Parlimen, semalam.



    Lim berkata demikian ketika diminta menjawab berhubung kenyataan Dr Mahathir pada minggu lepas yang menyatakan kesediaan untuk bertanding pada PRU-14 menggunakan lambang DAP.



    Pengerusi PPBM itu membuat kenyataan berkenaan, susulan kemelut yang melanda partinya yang berkemungkinan dibatalkan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  10. KIT SIANG TAK BOLEH TERIMA MELAYU TOLAK DAP, ANGGAP IA KERJA JAHAT UMNO PULA
    BILA Lim Kit Siang kata beliau telah 40 tahun menjadi mangsa ‘berita palsu’ ramai tersenyum, tak mampu nak tumpang sedih.

    Dalam status Twitter miliknya Sabtu lalu, Penasihat DAP itu mengaitkan beliau mangsa kerana dimomok pemimpin UMNO kononnya anti-Melayu.

    Tapi bak kata pepatah Melayu, telunjuk lurus kelingking berkait. Bagi UMNO, selama 40 tahun jugalah menjadi mangsa ‘berita palsu’ Kit Siang.

    Hansard di Dewan Rakyat sudah cukup, ada sahaja peluang berucap, Kit Siang yang bakal bertanding buat kali ke-12 dalam pilihan raya umum (PRU) pada PRU-14 ini akan membuat tohmahan kepada kerajaan kepemimpinan UMNO.

    Apa yang Kit Siang tidak tuduh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN). Malah, hansard Dewan Rakyat bertarikh Isnin, 24 November, 1986, Kit Siang direkodkan berkata:

    “Saya kata pemimpin-pemimpin UMNO itu jahat!,” sumber http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-24111986.pdf

    Jika dikenang balik kata-kata Kit Siang yang merupakan Ahli Parlimen Tanjong ketika itu, seolah-olah Malaysia tak akan mampu berada pada kedudukan sekarang. Ialah, orang jahat perintah Malaysia, mesti jadi negara gagal.

    Banyak lagi, tak percaya, boleh tanya Tun Dr. Mahathir Mohamad teman rapat beliau kini. Apa Kit Siang tak kata sewaktu beliau jadi Perdana Menteri.

    Skandal BMF, skandal mata wang asing, rasuah, pemecatan hakim dan banyak lagi. Dr. Mahathir pastinya bukan mudah lupa.

    Malah pada 24 November 1986, di Dewan Rakyat berbangkit usul potong gaji RM10 menteri kerana skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF).

    Peliknya, apabila ada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) skandal forex, tidak pula Kit Siang mahu menerima realiti di depannya.

    Eloklah Kit Siang dan Dr. Mahathir sama-sama elakkan buat ‘berita palsu’ dalam ceramah kempen PRU-14 nanti.

    Bukan apa, dah letih dengar ‘berita palsu’ Malaysia bakal bankrap jika terus dipimpin BN dan UMNO setiap kali menjelang pilihan raya umum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  11. SELEPAS TANGGAL 30 MAC 2018, PPBM AKAN ‘SALIN KULIT’ MENJADI DAP
    BERSEDIAKAH Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM menerima notis pembubaran daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) tidak lama lagi?

    Memandangkan parti di bawah bekas Negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad itu masih gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki RoS dalam tempoh 30 hari, berkuatkuasa 28 Februari lalu.

    Meskipun keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan adalah tujuh hari bagi memberikan maklum balas, jabatan itu masih bertimbang rasa dan berbudi pekerti apabila mereka memberikan tempoh masa yang lebih panjang iaitu 30 hari.

    Malangnya, notis-notis yang dipohon oleh RoS itu masih belum mampu diserahkan oleh pihak pengurusan PPBM yang kononnya amat hebat dan mampu menggulingkan pihak pemerintah negara.

    Jika mengikut penghitungan kita, tempoh masa 30 hari itu sudah berada di penghujungnya. Jika sekiranya PPBM masih gagal mengikut peruntukan undang-undang ditetapkan RoS berkenaan, maka pada tanggal 30 Mac 2018 ini, maka terbubarlah parti yang diasaskan oleh bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu.

    Sebelum ini desas desus dari sumber dalaman bertiup kencang bahawa Dr Mahathir dan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir bakal bertanding atas tiket DAP di kawasan kubu kuat penguasa Pakatan Harapan tersebut.

    Malah, Dr Mahathir selaku Pengerusi PPBM sendiri mengaku bahawa ada kemungkinan dia dan anaknya akan berbuat demikian dalam satu sidang media baru-baru ini.

    Mungkin semua ini sudah dihidu awal-awal lagi oleh Dr Mahathir yang berpengalaman lebih 50 tahun dalam arena politik. Jangan kita terkejut pula, pada 30 Mac 2018 nanti, keseluruhan kepimpinan utama PPBM akan ‘menyalin kulit’ kepada DAP pula.

    Tindakan ini akan mempercepatkan lagi nawaitu Dr Mahathir untuk menjadikan anaknya Mukhriz sebagai pemimpin nombor satu negara apabila berjaya bergelar Ahli Parlimen melalui kawasan kubu kuat DAP.

    Maka sudah berakhirlah sudah apa sahaja yang dilaungkan oleh PPBM selama ini mengenai perjuangan agama Islam, bangsa Melayu dan Bumiputera di Malaysia.

    PPBM akan menjadi ‘true color‘ mereka yang sebenar iaitu tali barut DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Logo parti mana pon ato logo cap ayam pon tak kisaah leer...janji umno dibungkus...

      Delete
    2. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  12. KALAU PANELIS BEKAS AHLI PPBM, MESTI MAHATHIR TAKUT NAK ‘HIJACK’ FORUM
    Semalam kecoh apabila Tun Mahathir Mohamad buat kejutan dengan menerjah Wacana Sinar Harian di Shah Alam. Mahathir datang bagi mengikuti program yang bertajuk “Apakah Tun M, terlalu tua untuk jadi PM?”



    Setelah kecoh kes anaknya, Mukhriz terlibat dalam skandal dengan Cambridge Analytica ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, langkah Mahathir ini seolah-olah mahu mengalihkan perhatian media daripada kes anaknya. Lagi pula kehadirannya yang konon ‘tidak dirancang’ itu juga meragukan.



    Selepas menerjah forum itu, Mahathir sempat lagi menulis di dalam Twitternya, “Saya hadir. I’m here guys. Say it to my face. (Saya ada di sini. Cakap depan-depan.),”. Kehadirannya itu menyebabkan para panelis tidak berani mahu menghentam dia secara terang-terangan lapor media pembangkang.



    Kononnnya mahu tunjuk yang dia hebat dan orang tidak akan berani nak menentang dia secara depan-depan. Tapi yang sebenarnya, ia menunjukkan saki baki kesan pemerintahan diktatornya dahulu masih terkesan di dalam jiwa rakyat. Dahulu mana ada orang berani pertikaikan dia, semua tidak berani kerana takut dikenakan ISA.



    Tambahan lagi, bila Mahathir sendiri hadir dalam forum kecil sebegitu yang membincangkan kemampuan dirinya untuk mentadbir negara di usia tua, ini menunjukkan sikap ‘petty’ atau kurang matang dalam menghadapi tanggapan rakyat kepada dirinya.



    Mahathir sekarang terpaksa turun sendiri membersihkan imejnya, mungkinkah tiada lagi ‘orang-orang suruhan’ yang boleh diharapkan untuk menangkis pandangan negatif terhadapnya? Namun ini tidak pelik kerana Mahathir memang dikenali seorang yang ego, jadi apabila ada cakap-cakap negatif terhadapnya sudah pasti egonya tercabar. Terpaksalah berbalah seperti ‘budak sekolah’ kerana tak boleh terima pandangan negatif orang terhadapnya.



    Nak pertahankan dirinya dah tua tapi masih mampu untuk jadi Perdana Menteri boleh, namun Mahathir sudah tentu tak berani nak terjah forum jika bekas ahli PPBM yang jadi ahli panelis. Seperti yang diketahui, proses pendaftaran PPBM dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) mengalami masalah kerana terdapat aduan daripada ahli PPBM sendiri.



    Umum mengetahui ramai ahli PPBM yang telah keluar parti akibat wujud ketidakadilan dalam kalangan pemimpin parti terhadap ahli bawahan, selain wujud masalah kewangan yang tidak diselenggara dengan betul serta perjuangan untuk hak rakyat yang dilihat meragukan.



    Jika Mahathir pemimpin yang bagus, mengapa partinya sendiri cacamarba dan terlalu banyak masalah? Beranikah Mahathir mendengar dan menerima secara terbuka masalah-masalah yang wujud dalam partinya? Jawapannya sudah tentu tidak, dia akan mempertahankan dirinya dengan pelbagai alasan, termasuk menuduh orang yang tidak menyokongnya sebagai pemakan ‘dedak’.



    Seorang pemimpin yang bagus pasti mampu menyelesaikan masalah dan menerima jika orang lain mengkritik kekurangannya. Ini bukan sahaja melibatkan soal usia yang sudah lanjut, namun kredibiliti sebagai pemimpin juga tidak meyakinkan rakyat untuk melayakkan dia jadi Perdana Menteri semula. Jika parti kecil pun tidak mampu diuruskan dengan baik, bagaimana pula mahu memimpin sebuah negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib patut jadi ahli panel ato salkeh pon salkeh kuak ato pun Anyar muso...dan nazri samsing kg dusun...

      Anina pon boleh ato habibur rahman...
      Orang paling berani tulur besar tun madey..

      Najib dan anina tak bertulur..

      Yg lain2 tulur tembelang..

      Kalo tak bertulur ato tulur kecik tak usah cakap besar laa..

      Delete
  13. HADIR WACANA SINAR HARIAN : CARA MAHATHIR MAHU ‘PAKSA’ ORANG MEMUJINYA…
    KEHADIRAN secara mengejut ke Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM pada petang 22 Mac 2018 membuatkan sinar gemerlapan nama Dr Mahathir Mohamad kembali semula selepas beberapa minggu merudum jatuh.

    Walaupun pada awalnya, Pengerusi Pakatan Harapan itu dijemput oleh Sinar Harian untuk turut serta ke program berkenaan, namun difahamkan bahawa dia tidak memberi sebarang jawapan – sama ada hadir atau tidak.

    Hanya pada suatu ketika apabila wacana sudah rancak bersiaran, maka kita dikejutkan dengan kehadiran Dr Mahathir secara tiba-tiba dengan diiringgi oleh isterinya, Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

    Ramai yang menganalisis fenomena yang terjadi itu. Hasilnya mendapati ada seolah-olah perancangan awal yang digerakkan oleh pihak penganjur (Sinar Harian) dengan pihak Dr Mahathir sendiri – dengan tujuan untuk menampakkan bahawa calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu seorang yang berani dan tidak gentar hadir ke sebuah program yang sedang ‘mengutuknya’.

    Walhal, jika kita amati kembali senarai panelis dan moderator wacana berkenaan, hanya Dr Kamarul Zaman Yusof sahaja dilihat sebagai penyelidik yang acapkali menyerang pembangkang di Malaysia.

    Dua lagi panel adalah mereka yang tidak begitu mengambil cakna dalam hal ehwal politik tanah air. Mereka sekadar menganalisa mengikut bidang masing-masing dengan terlebih awal lagi ‘dihasut’ melalui gambaran soalan yang berat sebelah.

    Manakala moderator pula sudah kita sedia maklum merupakan seorang totok dan peminat setia Dr Mahathir Mohamad iaitu saudara Nazri Kahar.
    Ramai tidak tahu, moderator telah memberi soalan sejam sebelum wacana dimulakan, dengan konteks yang agak berat sebelah iaitu meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi. Siapa lagi tokoh muda yang Sinar Harian cuba untuk maksudkan itu, jika tidak calon Perdana Menteri Barisan Nasional iaitu Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak? Keji betul mainan mereka!

    Sebenarnya, dari analisa ramai pihak terhadap ‘insiden’ ini, mereka mendapati ia sengaja dicipta untuk menonjolkan kembali imej calon Perdana Menteri Pakatan Harapan berkenaan. Imejnya telah suram sebenarnya!

    Dengan bahasa mudahnya, Dr Mahathir mahu netizen di Malaysia kembali memuji dan menyanjung tinggi keperibadiannya tatkala imej itu semakin pudar pada diri si tua tersebut.

    Inilah kepakaran yang dimiliki oleh Dr Mahathir dengan dibantu oleh beberapa pihak yang lebih mesra kepada dirinya seperti pihak Sinar Harian dan moderator sendiri.

    Jika benar Dr Mahathir seorang yang berani dan tidak takut kepada sebarang tentangan, kenapa dia masih kecut telur untuk hadir ke program-program penerangan isu 1MDB oleh Arul Kanda mahupun oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA)? Kenapa Dr Mahathir masih ‘tiada telur’ untuk turut hadir ke program-program TN50? Atau mana-mana program penerangan isu semasa lain?

    Kalau nak tunjuk berani dan nak minta simpati pujian ramai, jangan memilih hanya di gelanggang sendiri. Buktikan hadir ke gelanggang yang lain sama wahai lelaki berusia 93 tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah penakut jual temberang plak...tulur kicik cakap besar...madey datang tengok aje...moderator dan ahli panel yg bertanye...kalo tulur besar cakap depan2 laa...jangan berani nak mengumpat belakang2 heer...

      Delete
  14. MAHATHIR BUAT “STUNT” DEMI SELAMATKAN MUKHRIZ BERBOHONG DAN RASUAH IJOK

    Sedang kisah Mukhriz Mahathir sibuk tertular di pasaran kerana di dapati berbohong menggunakan pihak Cambridge Analytica untuk kempen pilihanraya, tup tup kisahnya di alihkan kepada hal ayahnya menjadi hero pada majlis anjuran pihak media Pro Pembangkang pula.
    Sedang kisah rasuah tanah Ijok di mana mereka yang berkaitan dengan Azmin telah di tangkap SPRM, tup tup semua terlupa dan tertumpu (diverted) kepada kisah seorang tua berumur 93 tahun yang amat berani menerjah majlis yang akan berbincang berkenaan kelayakan umurnya untuk menjadi Perdana Menteri.
    Jika ini bukan “political stunt” untuk alihkan isu besar yang sedang di hadapi, kita tidak tahu hendak gelarkan ia apa.
    Untuk recap, Mukhriz Mahathir ternyata di dapati berbohong dalam isu Cambridge Analytica apabila mendakwa dia tidak melantik bekas pembantunya Azrin Zizal dalam kempen PRU 13 malah meyatakan Azrin tidak bersamanya setelah dia menjadi Menteri Besar.
    Dengan kenyataan Azrin ini, sah Mukhriz telah berbohong.
    Malah dalam sesi pertanyaan dari media Tun M turut memberi jawapan sama senada dengan anaknya.
    Kini ternyata anak beranak telah di dapati berbohong dan Azrin sanggup menunjukkan bukti.
    Maka, apa lagi yang perlu dilakukan demi mahu menutup malu?
    Kemudian dari ini, PKR Selangor terpalit dengan skandal rasuah tanah Ijok pula.
    Orang belaan Mahathir terbabit sambil 6 orang berkait Azmin juga di cekup oleh SPRM.
    Seorang yang masih di luar negara di percayai “barua” Azmin.
    Kini bayangkan, sedang Mahathir berhari raya pergi serata negara bercerita berkenaan kerajaan BN menyamun, tiba tiba kerajaan Azmin pula meyamun.
    Dalam sibuk Tun M ceramah sana sini suruh jatuhkan kerajaan curi duit rakyat, tiba tiba Lim Guan Eng menyamun pula.
    Jadi dengan Mukhriz berbohong, kerajaan Azmin terkait rasuah dan DAP lesapkan RM300 juta, apa yag elok untuk alihkan perhatian?
    Apa lagi “cheap stunt” seperti konon datang dengan berani ke majlis yang mahu berbincang berkenaan dirinya.

    Semua sandiwara sahaja.

    Jadi nampak Mahathir seperti hebat dan seluruh jentera Pakatan Harapan boleh alihkan isu Mukhriz berbohong, dan Azmin rasuah serta Guan Eng songlap duit.
    Jika Mahathir dan PH mengandaikan perbuatan ini dapat alihkan perhatian, maka anggaplah ia telah gagal.
    Mungkin SR sudah tidak boleh di guna pakai lagi dan isu 1MDB sudah tidak laku lagi maka “stunt” sebegini di lakukan.
    Apa pun sandiwara setaraf tv hitam putih tidak dapat lagi mengalihkan tumpuan rakyat bahawa di dalam kerajaan PH banyak berlaku penyelewengan.
    Baru memerintah negeri sudah seleweng setaraf mega, dan ironinya Mahathir yang konon jaguh mahu Najib di turunkan adalah pembela kepada semua skandal ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Axri xizal yg berbohonng.. Alamat pejabat CA pon palsu...rakut bagi bukti dia oegawai medua mukhriz...

      Tangjapan sprm jes tanah Ijok tak de kaitan labgdung dgn Azmin...

      Madey berani berdepan di forum...najib berani keer?..sape ade tulur?

      Delete
    2. Rosmah mahu tinggalkan umno.akan sertai pas kerana kebih yakin kepada hadi wang drpda suaminya sendiri....


      Kopipes kau ni layak dijawab mcm ni jer.

      Delete
    3. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  15. ADAKAH RAKYAT TERLALU DUNGU NAK MEMILIH SI TUA 93 TAHUN SEBAGAI PM?
    MENANYAKAN soalan adakah Mahathir terlalu tua untuk menjadi Perdana Menteri, sebetulnya sama dungu dengan soalan bolehkah Asmah (90 tahun) mengandung lagi!! Semua orang tahu jawapannya walaupun sekadar mendengar soalan itu dengan hanya sebelah telinga.

    Buat gelak dek budak-budak saja. 93 tahun dah umur tua kutuk itu, ditanya lagi adakah Mahathir terlalu tua – bodoh macam manakah itu soalannya? Mahathir, 93 tahun, itu saja dah menjawab soalan memang dia dah tua lah. Apa punya bengap siapa yang menganjurkan wacana macam itu.

    Baru bahas sudut itu saja (umur), belum lagi cerita cacat cela 22 tahun masa jadi Perdana Menteri dulu. Kalau cerita yang ini, mahu menanah telinga tanpa sebab.

    Pengisian pulak hampir semuanya berkisar tentang sama ada Mahathir masih berupaya – bukan terlalu tua. Kenapa “upaya” pulak perbahasannya bila persoalan yang menjadi isu pokok, “tua”? Itu yang tak faham tu. Lainlah kalau tajuk “Masih Berupayakah Mahathir Menjadi Perdana Menteri Di Usia Terlalu Tua Begini?”, barulah kena.

    Tapi bagus jugak, bukak mata ramai orang bahawa bukan sikit yang bodoh di Malaysia hari ini – merujuk kepada samdol mana yang menganjurkan wacana dengan tajuk macam itu.

    Anyway, kenapa tidak selepas ini buat pulak satu lagi wacana bertajuk Adakah Rakyat Malaysia Terlalu Dungu Untuk Memilih “Mayat Hidup” Sebagai Perdana Menteri? Kalau rasa tajuk tu sama dengan filem Zombie, “mayat hidup” tu boleh tukar dengan Mahathir – mana mana pun, sama saja maksudnya.

    Pokok pangkalnya, kita nak tahu dalam wacana itu (kalau dapat diadakanlah), contoh mana, asas apa orang umur 93 tahun nak diangkat semula jadi Perdana Menteri dan kewajaran untuk rakyat memilih dia. Nak tahu juga.

    Ada tolol penyembah Mahathir kata, sebab tua kutuk tu boleh naik kuda, layaklah dia jadi Perdana Menteri semula. Eh tolol, dia naik kudalah, bukan kuda naik dia yang kau nak rujuk tu sebagai terer. Kalau kuda tunggang dia tu, hebatlah juga, menyokonglah hujah dia masih berupaya – tapi tua tetap tua. Belum pernah dengar lagi muda disamakan dengan naik kuda.

    Lagpun muda macam mana? Dahlah 93 tahun, hujan tak boleh kena, ceramah sekejap dah semput, ceramah panjang sikit seminggu masuk IJN, lagi mau cerita banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kagi dungu sape yg pilih kapla prompak berjumaah..

      Delete
  16. NASIB NEGARA PM BERUSIA 93 TAHUN
    UNGKAPAN ‘Dah lama dah’ merupakan apa yang berulang kali dituturkan Tun Dr. Mahathir Mohamad selepas mengumumkan peletakan jawatan sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) pada 22 Jun 2002.

    Pengumuman itu menandakan Mahathir, yang ketika itu sudah berusia 77 tahun, sudah mahu melepaskan jawatan Perdana Menteri yang telah disandangnya sejak 1981 semasa berumur 56 tahun.

    Bagaimanapun, selepas sejam pengumuman berkenaan, Mahathir menarik balik keputusan tersebut dan beliau akhirnya meletakkan jawatan Perdana Menteri pada tarikh 31 Oktober 2003 iaitu pada usia 78 tahun.

    Malaysia kemudiannya menyaksikan peralihan kepada era baharu tetapi pada tahun ini, ketika dalam usia 93 tahun, Mahathir meluahkan hasratnya kembali ke gelanggang politik dan menjadi calon Perdana Menteri ketujuh Pakatan Harapan yang diketuai DAP.

    Dalam benak fikiran ramai di luar sana, ketika pada usia 77 tahun pun Mahathir boleh tuturkan sebagai ‘sudah lama’, tidakkah hasratnya sekarang ini meletakkannya dalam kedudukan yang lebih sukar terutamanya dari sudut kesihatan.

    Mahathir berkata pada usia 93 tahun beliau masih mampu menunggang kuda dan memandu kereta tetapi tuntutan dan tanggungjawab sebagai Perdana Menteri adalah lebih daripada itu.

    Usah diminta program turun padang melawat kawasan-kawasan di seluruh Malaysia, untuk berada dalam pejabat dari pukul 8 hingga 5 petang, lima hari seminggu pun, mampukah Mahathir dari segi kesihatan diri?

    Sebagai Perdana Menteri sekali lagi, dapatkah Mahathir menggagahi dirinya untuk menghadiri kembali ratusan mesyuarat yang menuntut beliau membuat keputusan-keputusan penting bagi kerajaaan dan negara.

    Pertaruhan yang dibuat oleh Mahathir pada usia 93 tahun adalah pertaruhan yang amat merbahaya kerana kerapuhan Pakatan Harapan yang berbeza ideologi akan hanya menghuru-harakan negara.

    Sekiranya semata-mata hendak memenuhi kemahuan politik Mahathir, masa hadapan tanah air tercinta ini yang diletakkan dalam ketidaktentuan dengan hak generasi muda yang bakal terkorban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib buruk rakyat malaysia diperintah oleh kapla prompak berjumaah...barang mahal hutang bertimbun...

      Delete
  17. ELOK MAHATHIR TERJAH CERAMAH ARUL KANDA
    Ketua Pegawai Eksekutif (CE0) syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda ketika ini sedang melakukan siri `Roadshow’ bagi memberikan taklimat dan menjawab pelbagai soalan 1MDB.

    Alangkah menariknya jika ketika program itu diadakan, pengerusi Pakatan Harapan (PH), Dr. Mahathir Mohamad boleh membuat kejutan dengan hadir ke program tersebut.

    Mahathir boleh datang tanpa jemputan pada majlis penerangan oleh Arul Kanda ini dengan membawa bersama-sama bukti dan tuduhannya terhadap 1MDB. Mahathir boleh cakap `depan-depan’ dengan Arul.

    Ini kerana pada program yang diterjah oleh Mahathir iaitu Wacana Sinar Harian bertajuk, `Adakah Tun M terlalu Tua untuk jadi PM?’, yang bertujuan untuk membincangkan mengenai umur dan kemampuannya untuk menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun, ia lebih berbaur kepada menyanjunginya.

    Jika Mahathir boleh melakukannya pada forum itu, maka boleh beliau melakukan perkara sama pada program taklimat mengenai 1MDB oleh Arul.

    Mahathir boleh bertekak atau mempersoalkan jawapan Arul dan beliau boleh tunjukkan sekali bukti-bukti yang diperkatakan mengenai 1MDB selama ini. Bila sudah bertemu, Mahathir tidak perlu lagi menggunakan alasan `saya dengar’ atau `saya diberitahu’ tatkala beliau menyerang 1MDB ataupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Selain itu, nyatakan sekali apakah tuduhan khusus terhadap Perdana Menteri berkenaan 1MDB yang boleh dibawa ke mahkamah. Masalahnya selama ini pihak yang dituduh pula diminta mengemukakan bukti sedang mereka yang menuduh gagal membawa sebarang fakta, sebaliknya lebih bersandarkan spekulasi.

    Kisah 1MDB telah diolah dan dimainkan secara persepsi oleh pihak Mahathir seolah olah amat mudah untuk wang beralih tangan. Bagi yang tidak tahu tentang urusan korporat sudah tentu akan mempercayainya dengan mudah.

    Seperti kata Arul Kanda, kesilapan membuat keputusan korporat ( bad corporate decision ) sememangnya ada tapi itu bukan satu jenayah. Cuba lihat kepada Proton, ia tersilap dalam urusannya selama 30 tahun dan sentiasa meminta bantuan dari kerajaan sehingga RM13 billion perlu disalurkan untuk membela Proton.

    Hanya menerusi isu 1MDB, ia dijadikan alat sabotaj oleh Mahathir untuk menjatuhkan Najib kerana beliau enggan menjadi `Pak turut’ kepada Mahathir. Dalam hal ini, eloklah jika Mahathir dapat menghadirkan diri pada sesi penerangan mengenai 1MDB ini.

    Ia tentunya menjadi sesuatu yang ditunggu-tunggu ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arulkanda sila panggil tun nadey kalo ase brani...

      Delete
    2. Apakah bani melayu mahu pemimpin yang merayu rayu pada us...nak bantu bangunkan ekonomi us.tapi rakyat sendiri ikat perut sementara menunggu brim masuk akaun..hahahahaha

      Delete
  18. MAHATHIR SIBUK TUNJUK KUAT, NAJIB SIBUK MAJUKAN NEGARA
    Apa yang Dato’ Sri Mohd Najib Razak buat semalam ketika Tun Mahathir sedang melampiaskan egonya di forum Sinar Harian -Mahathir terlalu tua?

    Najib Razak berada di Kiulu, Sabah menyelesaikan janji Mahathir berdekad lalu.

    Jalan Telipok-Kiulu-Randagong dicadang dalam RMK7 tahun 1986-1990, namun hanya dilaksanakan oleh Najib Razak. Kini jalan tersebut sudah 65% siap.

    Najib Razak juga menjadi Perdana Menteri pertama sampai di Kiulu ini.

    Mahathir boleh terus menjulang ego beliau, hakikatnya negara ini sedang dimodenkan oleh Najib Razak dari Sabah hingga ke Perlis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib byat2 sibok....projek blm siap dah oegi lawat

      Delete
  19. 93 TAHUN DAH, TAK TUA MACAM MANA LAGI?
    FORUM membincangkan sama ada Mahathir ini sudah terlalu tua untuk menjadi Perdana Menteri (atau tidak) yang diadakan sebuah akhbar pengampu Mahathir semalam, rupa-rupanya agenda untuk mengangkat imej tua kutuk itu kononnya masih mampu untuk menggalas tanggungjawab tersebut disebalik umur yang masuk tahap bangkai bernyawa.

    Kesimpulan ini penulis buat setelah membaca posting Facebook salah seorang panelis yang menyertai forum itu.

    Menariknya, rata-rata yang datang tu gamaknya tak berani nak serah orang tua umur 70 tahun pun memandu untuk mereka tapi setuju pulak nak serahkan negara ini untuk dipimpin oleh orang tua 93 tahun!! Akhbar yang menganjurkan forum itupun tak berani nak menawarkan Mahathir sebagai Pengerusi akhbarnya.

    Tapi nak disebutkanlah, apa pun usaha dibuat untuk mengangkat Mahathir sebagai layak menjadi Perdana Menteri semula,adalah satu kerja yang sia-sia sahaja. Apa nak dipertikaikan lagi umur 93 tahun layak atau tidak menjadi Perdana Menteri? Terang-terang tak layaklah, nak dilayakkan macam mana pulak?

    Kalau boleh, dah ramai orang umur 90-an jadi pemimpin dunia hari ini dah. Ini takde pun, paling last Mugabe – yang kebetulan kawan baik Mahathir, itupun dah dibuang melalui rampasan kuasa tentera. Kita pulak nak up Mahathir? Lagi teruklah kita pun dari orang Zimbabwe sana.

    Umur 93 tahun ni nak jadi manusia pun dah lanjut, nak jadi Perdana Menteri pulak lagi. Badan mungkinlah boleh bagi nampak terdaya, akal fikiran macam mana? Bini dia sendiri pun pernah cakap, Mahathir kena hujan pun tak boleh!!

    Kita ni lupa ke, masa Mahathir lebih muda dari 93 tahun ini pun memanjang buat keputusan salah sehingga banyak duit hilang termasuk ada keputusannya dikaitkan dengan berbelas nyawa melayang. Gamaknya apa lagi yang akan terkorban kalau dia diberi peluang sekali lagi pada usia yang sangat-sangat tua macam ini?

    Cakap pasal lupa, penulis mula terfikir bahawa sajak Melayu Mudah Lupa yang dipopularkan Mahathir dulu sebenarnya satu bentuk doktrinisasi yang berguna dalam keadaan sekarang, bukan nak menyedarkan bangsa Melayu seperti yang kita semua sangkakan.

    Rasanyalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umo jee tua ..orang masih sihat dan kuat dan jauh lebih bijak dan berani dari najib bebal dan pengecut...

      Delete
  20. DR. MAHATHIR: DULU KATA MALAYSIAN MALAYSIA DAP NAFI HAK MELAYU, SEKARANG DIAM
    BAGI generasi muda yang masih asing siapa Tun Dr. Mahathir Mohamad, banyak video lama ucapan bakal Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP itu dapat ditonton di YouTube.

    Dan pastinya wajib diketahui adalah pendirian Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) terhadap perjuangan Malaysian Malaysia DAP yang masih menjadi impian agung Lim Kit Siang.

    Antara video yang ada, rakaman lima tahun lalu di mana Dr. Mahathir secara tegas menyatakan Malaysian Malaysia adalah konsep pinjaman daripada PAP, parti pemerintah Singapura.

    Agenda DAP itu, kata Dr. Mahathir menggambarkan yang orang Melayu telah membolot semua kekayaan manakala kaum lain tidak mendapat apa-apa pun di negara ini.

    Dalam ucapan tersebut di (https://www.youtube.com/watch?v=MYr8dFQ4u6c), Dr. Mahathir lantang mengkritik Malaysian Malaysia sambil menerangkan semua kaum di negara ini mendapat bahagian masing-masing menerusi prinsip keadilan sosial pegangan Barisan Nasional (BN).

    Malah katanya, orang Melayu juga tidak minta semua kekayaan sebaliknya hanya 30 peratus sahaja walaupun menjadi kaum majoriti di negara ini.

    Dr. Mahathir dalam program di Shah Alam bertarikh 6 April 2013 itu turut menyatakan hasil nikmat kestabilan negara telah menyaksikan semua kaum menerima pelbagai pencapaian, malah ramai individu yang bergelar bilionair dapat dilahirkan.

    Dalam ucapan itu juga, beliau membandingkan senario di negara asal PAP di mana tiada sekolah Cina manakala Nanyang University juga telah diserap ke dalam National University Singapore dan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar kerana negara tersebut tidak menggalakkan penggunaan bahasa Cina.

    Ayat Dr. Mahathir ketika itu, “Kalau di Singapura, tak bau mereka hendak menikmati kemudahan dan keistimewaan ini”,

    Selepas itu, seakan menyimpulkan hujahnya, Dr. Mahathir tanpa berlapik menyatakan DAP merupakan parti rasis, perkauman dan menafikan hak orang Melayu, manakala hanya BN yang memberikan pertimbangan waras kepada semua kaum.

    Namun siapa sangka, Dr. Mahathir dan Kit Siang dari seturu menjadi sekutu.

    Tetapi, apabila Lim Kit Siang dengan tegas menyatakan agenda Malaysian Malaysia masih impiannya di Dewan Rakyat baru-baru ini, di mana Dr. Mahathir?

    Kenapa bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu diam seribu bahasa? Mana panglima-panglima Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)? Mereka tidak bersuara sepatah pun mengenai impian Kit Siang melaksanakan agenda tersebut.

    Persoalannya kenapa Dr. Mahathir bukan seperti beliau yang dulu. Pastinya Dr. Mahathir yang masih dikurniakan nikmat kesihatan walaupun telah berusia 93 tahun bukan tergolong dalam kategori Melayu Mudah Lupa, iaitu sajak terkenal nukilannya sendiri.

    Sedangkan sebagai individu yang diangkat sebagai negarawan oleh pengkagum tegarnya, Dr. Mahathir perlu mencerminkan karakter seorang ‘true statesman’ antaranya berpegang teguh pada prinsip walau dalam keadaan apa sekali pun.

    Jika tidak, bukanlah negarawan namanya, samalah saja dengan Kit Siang yang nak jawab soalan Dr. Mahathir guna logo DAP di lobi Parlimen semalam pun bertaici dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape 2 dasar parti komponen PH hanye boleh di laksanakan bila mendapat persetujuan majoriti...tak de masalah pon...

      Delete
  21. SAYA TERKUCIL DI DEPAN TUN DR MAHATHIR?
    Dr Kamarul Yusoff

    Sejak awal lagi saya sudah sedar bahawa Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM, adalah bertujuan untuk mempromosikan Tun Dr Mahathir.

    Ini kelihatan di dalam jemputan awal pihak penganjur kepada saya yang menyebut bahawa kupasan topik berkenaan adalah bertujuan supaya “kita nampak jelas kekuatan Tun M”.

    Saya mengandaikan bahawa kedua-dua rakan panelis saya, iaitu pakar psikologi, Prof Datuk Dr Mat Saat Baki, dan pakar fitness, Kevin Zahari, akan ditugaskan untuk memberikan testimoni mereka mengenai kemampuan mental dan fizikal Tun Dr Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

    Saya juga sangat tahu bahawa moderator, Nazri Kahar, adalah seorang penyanjung Tun Dr Mahathir dan pengkritik Datuk Seri Najib, dan ini terbukti dari soalan yang diberikan sejam sebelum wacana bermula yang meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi.

    Malah, beberapa rakan rapat saya yang menyebut mengenai betapa Sinar Harian semakin lama kelihatan semakin kuat menyokong Pakatan Harapan meminta saya tidak menyertai wacana ini kerana bimbang ia merupakan satu perangkap untuk mengenakan diri saya.

    Pada peringkat awalnya, saya dimaklumkan oleh pihak penganjur bahawa mereka turut menjemput Tun Dr Mahathir untuk turut hadir bagi bercakap mengenai isu yang melibatkan diri beliau ini tetapi beliau dikatakan tidak menjawab jemputan menyebabkan saya mengandaikan beliau tidak akan hadir.

    Walaupun menyedari kemungkinan wacana ini akan menjadi berat sebelah, saya bagaimanapun memilih untuk hadir bagi membolehkan saya mengemukakan beberapa fakta alternatif mengenai kemampuan Tun Dr Mahathir ini.

    Untuk tujuan itu, saya telah menyenaraikan 10 kayu ukur bagi menilai kemampuan Tun Dr Mahathir ini, iaitu membabitkan aspek legal, physical, genetical, mental, psychological, moral, demographical, intellectual, philosophical dan spiritual.

    Bila saya diberi ruang bercakap, saya pun terus mengemukakan penilaian saya ke atas kayu ukur tersebut, di mana pada kali pertama saya sempat mengemukakan enam kayu ukur sebelum dihentikan oleh moderator (yang menyebut mengenai kelebihan tokoh tua berbanding tokoh muda yang korupsi).

    Dari sudut legal, saya menyebut Tun Dr Mahathir mampu kerana, berbanding di Iran yang menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

    Dari sudut physical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai beliau telah dua kali menjalani pembedahan pintasan jantung pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007; beliau telah tiga kali gagal hadir berceramah dalam tempoh empat bulan terakhir, iaitu di Ipoh pada 3 Disember 2017, di Bentong pada 10 Februari 2018 dan di Pulau Pinang pada 11 Mac 2018; dan beliau telah mengalami batuk teruk ketika berceramah di Tanjung Malim pada 16 Mac 2018.

    Dari sudut genetical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun; dan mengenai purata tempoh hayat adik-beradik beliau yang tidak lebih tinggi berbanding beliau, iaitu Mashahor yang meninggal dunia sewaktu berusia 79 tahun pada 30 September 2002, Mahadi yang meninggal dunia sewaktu berusia 86 tahun pada 12 Disember 2000, Habshah yang meninggal dunia sewaktu berusia 89 tahun pada 6 Disember 2006 dan Rafeah yang meninggal dunia sewaktu berusia 94 tahun pada 1 September 2009.

    Dari sudut mental, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas di dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 20 Disember 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rileks jer tunM..VERY COOL GUY HE IS

      Delete
    2. Nao tak terkucil bergambar dgn tun pon lupa buang mic dikepala kerana gabra...hihihihi...cakap pon tergagap gagap..

      Delete
  22. Dari sudut pyschological, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai ketidaksediaan awal beliau untuk menjadi Perdana Menteri membabitkan kenyataan beliau di University of London pada 21 September 2016 bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau, kenyataan beliau di Tasek Gelugor pada 23 April 2017 bahawa beliau terlalu tua dan pendedahan Wan Saiful dalam Channel News Asia pada 6 Disember 2017 bahawa Tun Dr Mahathir menyebut tidak mahu bertanding.

    Dari sudut moral, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik yang lebih muda dari beliau sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan tinggi kerajaan melalui kritikan beliau terhadap Datuk Nik Abdul Aziz pada 30 Oktober 2009 dan 27 April 2013 serta kritikan beliau terhadap Datuk Seri Anwar dalam The Australian pada 11 April 2016 (yang menyebut betapa beliau sendiri sedar beliau tidak mampu terus menjadi Perdana Menteri pada usia 80 tahun).

    Selepas dipotong oleh moderator, saya menggunakan kesempatan lain untuk menghujahkan Tun Dr Mahathir tidak mampu dari sudut philosophical dan demographical.

    Dari sudut philosophical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana Manifesto Pakatan Harapan menjanjikan mengenai pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah sesuatu yang stressful dan yang diasosiasikan dengan orang muda berbanding orang tua yang diasosiasikan dengan kestabilan.

    Dari sudut demographical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2% berbanding penduduk Malaysia berusia 15-64 tahun yang berjumlah 69.7% selain mengenai trend dunia yang menyaksikan kemunculan semakin ramai pemimpin muda seperti Justin Trudeau yang berusia 44 tahun sewaktu menjadi Perdana Menteri Kanada pada 4 November 2015, Emmanuel Macron yang berusia 40 tahun sewaktu menjadi Presiden Perancis pada 14 Mei 2017 dan Sebastian Kurz yang berusia 31 tahun sewaktu menjadi Canselor Austria pada 13 Disember 2017.

    Bila panelis lain menyebut mengenai keterpaksaan Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri kembali kerana ketiadaan pemimpin muda berwibawa di Malaysia, saya menyatakan bahawa pindaan ke atas Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan bagi menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah ini.

    Saya memang tidak menyangka mengenai kehadiran secara tiba-tiba Tun Dr Mahathir ke wacana ini, apatah lagi bila moderator terus memberikan ruang kepada beliau dan isteri beliau untuk bercakap selain meminta kami sebagai panelis untuk bertanya soalan kepada beliau sebagai jemputan pula.

    Bagaimanapun, saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Tun Dr Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut spiritual dengan merujukkan kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah al-Nahl.

    Saya juga menggunakan ruang yang ada untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi puppet kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP dan disebabkan Perjanjian Pakatan Harapan yang mensyaratkan supaya setiap pembuatan keputusan mestilah dibuat secara konsensus, termasuk dengan membangitkan beberapa kandungan utama di dalam Manifesto Pakatan Harapan sebagai contoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap orang politik selalu berubah kerana ade tujuannye...kamarut bidoo...

      Delete
  23. Saya juga turut menanyakan beliau satu soalan yang memang sudah lama saya mahu tanyakan sendiri kepada beliau, iaitu apa yang menyebabkan beliau sendiri kini bersedia untuk menjadi Perdana Menteri kembali tatkala beliau sendiri menyebut, pada 21 September 2016, bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau dan tatkala kaji selidik PPBM yang diumumkan oleh Datuk Dr Rais pada 10 Mei 2017 sendiri menyebut bahawa calon paling popular untuk menjadi Perdana Menteri bukanlah beliau, tetapi Tan Sri Muhyiddin.

    Saya berpuas hati dapat menanyakan kedua-dua soalan tersebut secara terus kepada Tun Dr Mahathir, malah jawapan Tun Dr Mahathir kepada kedua-dua soalan saya ini telah diberikan liputan oleh media massa.

    Adalah tidak benar dakwaan yang disebarkan secara meluas dalam media sosial, yang turut disertakan dengan foto yang menunjukkan seolah-olah saya terkedu di sisi beliau, bahawa saya kononnya terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Tun Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

    Saya sebaliknya merasa teruja dengan kehadiran Tun Dr Mahathir yang, berdasarkan kenyataan Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq, kepada saya selepas majlis itu tamat, memutuskan untuk hadir sendiri ke majlis itu selepas melihat perjalanan wacana itu sejak ia bermula secara live, termasuk tindakan saya yang lantang mengkritik beliau.

    Pada hemat saya, cubaan Tun Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan kerana jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama di dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton (yang diberi peluang untuk berbicara).

    Saya mengharapkan akan ada soalan dari penonton yang akan membolehkan saya mengkritik Tun Dr Mahathir secara berdepan, malangnya peluang untuk penonton berbicara juga ditutup secara yang, saya dimaklumkan, tidak adil.

    Saya juga merasa terkejut dengan sikap hipokrit Tun Dr Mahathir yang memberikan gambaran positif mengenai tahap kesihatan beliau kepada khalayak, tetapi sewaktu jamuan selepas majlis itu tamat saya mendengar sendiri beliau komplen mengenai jadual ceramah beliau yang ketat, mengenai betapa beliau terpaksa menunggu sehingga lewat malam di dalam sesuatu majlis ceramah kerana sering diletakkan sebagai penceramah terakhir dan sebagainya.

    Saya dimaklumkan mengenai pelbagai troll memanjang yang dikenakan terhadap saya oleh para pengikut setia Tun Dr Mahathir, termasuk oleh para pemimpin AMANAH. Paling menarik ialah tindakan dua evangelis Kristian utama DAP, Hannah Yeoh dan Yeo Bee Yin, menggelakkan saya di laman Facebook mereka.

    Tidak mengapa, ada ubi ada batas.

    Dr Kamarul Yusoff

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamarut bodoo politik...persetujuan parti2 dlm PH lantik tun jadi ketua seterusnye PM kerana nak tangkap jumaah orompak...aura tun paling mustahak untuk tumbangkan umno..

      Delete
  24. excerpt from patriot..

    "“Patriot will never ever go against the government. We were once members of government organisations, the Malaysian Army, Royal Navy, Royal Air Force, and Royal Malaysian Police.”

    He added: “There is a difference between being against the government, which Patriot is certainly not, and being against bad and corrupt leaders.”"

    pejuang najis, ko tak payah la pakai nama pejuang rakyat......ko menghina nama tu! ko tak lebih dari se ekor penjilat jubor najib, itu saja!

    apa yg ko dah buat untuk rakyat???....yg tertera....ko menjilat jubor! jgn sama kan ko dgn patriot!

    you are a disgrace to the people, the nation, the human race!

    you will do a great thing to the rakyat and the nation by choking your asses with a bloody red hot hisap puting keris together with your balless najis!

    ReplyDelete
  25. Pilih pemimpin tua beri risiko besar kepada negara
    Hampir dengan tarikh luput
    Memilih Perdana Menteri yang berusia 90 tahun bakal membawa risiko besar kepada negara kerana diibaratkan sebagai memilih pemimpin yang menghampiri ‘tarikh luputnya’.

    Penceramah bebas, Datuk Shamsuri Ahmad berkata, setiap manusia tidak dapat lari daripada hakikat menempuh usia tua yang membawa erti dekat kepada kematian.

    “Sebagai contoh roti ‘Gardenia’ ada tarikh luputnya yang sudah tertulis. Jika kita pergi kedai mahu membeli roti untuk dimakan esok atau lusa tetapi tarikh luput pada hari yang sama ketika itu, maka tidak perlulah beli.

    “Begitu juga dengan manusia yang ada tarikh luputnya iaitu tarikh mati. Ia telah ditetapkan. Sama ada tahun ini atau tahun depan kita sebenarnya mendekati tarikh ‘luput’ kita,” katanya menerusi satu video yang tular dalam media sosial.

    Dalam pada itu, Shamsuri yang juga Pengerusi Pelita Samudra Pertama (M) Sdn. Bhd. berkata, tua juga adalah bermakna menghampiri kepada kebinasaan walaupun individu tersebut mempunyai kepandaian dalam pelbagai bidang.

    “Tua tetap tua walaupun pandai berkata-kata atau mempunyai otak bergeliga. Jika orang minta dia naik pun tidak boleh kerana faktor tersebut,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bidoo mcm najib banyak risiko...yg tua bijak beri manafaat kpd rakyat dan negara...

      Delete
    2. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  26. Berita Baik Untuk Tok Mon - Lebih Ramai Calon Wakil Rakyaat Berumur Lebih 90 Tahun Diperlukan???
    Dengan penerimaan baik majoriti panel dan moderator Nazri Kahar dalam program "Wacana Sinar Kali 53: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM" agar Tun M diberi peluang sebagai calon PM sekiranya Pakatan Harapan memenangi PRU 14 nanti mungkin sudah sampai masanya agar calon2 berumur lebih 90 tahun sebagaimana Tok Mon perlu ditambah. Setidak2nya supaya Tun M nanti X terasa tua sangat apabila beliau menjadi PM sekiranya berjaya nanti.
    Moderator Nazri Kahar dilihat seolah2 cuba mempengaruhi para panelis untuk bersetuju dengan tajuk wacana iaitu Tun M tidak terlalu tua untuk menjadi PM buat kali kedua.

    Dr. Kamarul Zaman Yusoff di lihat agak kritis terhadap tajuk wacana sementara Prof Datuk Dr Mat Saat Baki di lihat agak adil di dalam memberikan komenternya sementara pakar fitness, Kevin Zahari dilihat mempunyai pemikiran hampir sama dengan Moderator Nazri Kahar yang menyokong tajuk wacana.

    Moderator Nazri Kahar kerap menolak hujah2 Dr. Kamarul Zaman Yusoff sebagai tidak bersesuaian dengan tajuk wacana apabila beliau membangkitkan betapa Tun M sewajarnya tidak dicalonkan oleh Pakatan Harapan yang didominasi oleh DAP yang dulunya begitu menolak kepimpinan Tun M sepanjang beliau menjadi PM untuk tempoh lebih dari 22 tahun pemerintahannya. Dr. Kamarul juga menambah, cara kuku besi dan pemerintahan secara tertutup di zaman Tun M dahulu pastinya sudah tidak lagi sesuai dengan keadaan negara yang begitu terbuka ketika ini.

    Apabila Tun M diberikan peluang berucap beliau melebel Najib sebagai PM diktaktor dan mengamalkan rasuah seorang PM yang x boleh ditegur dan ditakuti oleh rakyaat. Ianya sesuatu yang agak ironi, kerana apa yang Tun M komen sebenarnya adalah apa yang berlaku di zamannya di mana apabila rakyaat melakukan tunjuk perasaan mereka akan dibelasah sehingga mereka takut untuk melahirkan pendapat. Mungkin kerana mereka terlampau taksup terhadap Tun M, maka statement beliau yang bercanggah ini pun nampaknya diterima oleh kebanyakkan yang hadir.

    Tun M juga mengatakan incomtax di zaman Najib sangat menekan rakyaat sehingga sesetengah individu perlu membayar cukai tertangguh sehingga berpuluh juta ringgit, tiada biasiswa untuk golongan muda dll. Ianya juga sesuatu yang agak ironi kerana IPTA di zaman Tun M hanya sekitar belasan buah serta IPTS tidak dibenarkan beroperasi secara meluas seperti sekarang. Dalam keadaan sekarang din mana IPTA di negara ini sahaja sudah melebihi 22 buah, ditambah pula dengan universiti2 milik kerajaan negeri, politeknik2, cawangan UITM 3-4 cawangan di setiap negeri dan universiti2 swasta sehinga beberapa ratus buah, mana mungkin kerajaan akan mampu untuk memberi biasiswa kepada semua penuntut2 di IPTA dan IPTS. Malah PTPTN secara sejarahnya telah ditubuhkan pada tahun 1997 iaitu sejak di zaman Tun M dan ini membuktikan di zaman Tun sekitar hujung 90an di nama jumlah IPTA hanyalah sekitar 12 buah pun bukan semua pelajar universiti yang mendapat biasiswa. tetapi nampaknya sekali lagi apabila kita telah terlampau taksub kepada seseorang ataupun kerana kita telah tiada pilihan lain, kita tidak dapat melihat sesuatu fakta dengan jelas.

    Bagi penulis senang aje jika nak sangat Tun M jadi calon PM Pakatan Rakyaat, biarkan sahaja.....Biar lah rakyaat yang menentukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejira babuk tua tak layak jerana tulur kicik...

      Delete
  27. Analisa Politik..
    Masanya akan tiba ..
    Puluhan ribu orang kaya Melayu dan jutawan Melayu akan jadi muflis apabila BN tersungkur dalam PRU 14 nanti ..
    Meteka adalah golongan orang Melayu yang kaya raya & hidup mewah & jutawan segera yang telah memonopoli Tender Kerajaan menggunakan tiket BN ..
    Golongan ini lah juga yang memonopoli jawatan Chairman.. Board of Director dalam syarikat GLC
    .Swasta dan Kerajaan ..
    Mereka hidup mewah..
    Sombong..
    Takbur
    Riak ..
    Hidup berlagak dengan Mercedes
    . BMW ..Posche Cayen dan sebagai nya..
    Golongan ini dan mereka mereka yang memegang jawatan dalam UMNO spt
    Ketua Kampung (JKKK)
    Ketua Cawangan ..
    Ketua Pemuda .
    Ketua Wanita ..
    Ketua Puteri ..
    Ketua Bahagian
    Wakil Rakyat
    Menteri Besar
    Menteri Kabinet ..
    Ini lah golongan manusia yang akan tersungkur sekiranya BN kalah dalam PRU 14 nanti..
    Ahli ahli UMNO yang tidak ada jawatan dalam Parti ( ahli biasa) dan tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam
    Parti UMNO /BN lebih suka UMNO / BN kalah dalam PRU 14 nanti .
    Selama ini mereka cuma di peralatkan oleh golongan golongan yang ada kepentingan dalam UMNO ..
    Rakyat biasa dan ahli UMNO yang tidak ada kepentingan dalam Parti tidak susah hati sekiranya BN / UMNO kalah dalam PRU 14..
    Manusia yang paling susah hati & tak lelap tidur adalah golongan para pemimpin UMNO yang hidup mewah menggunakan tiket UMNO merebut & merampas pelbagai Tender jutaan Ringgit di dalam kerajaan

    ReplyDelete
  28. Bekas editor Kumpulan New Straits Times, Mustapha Kamil Mohd Janor menyindir majlis Wacana Sinar Harian yang berjudul 'Apakah Tun M, terlalu tua untuk jadi PM?' yang berlangsung semalam. 

     Mustapha Kamil berkias kisah petua masyarakat Melayu tradisional ketika masuk ke hutan. 

     "Dalam hutan ni ada banyak petuanya. Selalu orang tua kata bila kita dalam hutan ni jangan disebut-sebut perkara atau apa pun yang kita tak mahu temui. 

    "Jangan sebut pasal hantu, pasal jembalang atau pasal harimau ke. Nanti dia betul-betul datang," tulis beliau dalam hantaran Facebook malam tadi. 

    Mustapha berkata teringat mengenai petua itu selepas membaca berita wacana anjuran Kumpulan Krangkraf tersebut. 

     "Bahasa mudahnya wacana itu untuk mengumpat Dr Mahathir lah. Tapi macam melanggar petua dalam hutan tadi, muncul pulak 'orang tua' tu dan dia duduk betul-betul depan barisan ahli panel yang awalnya bukan main tajam hujah mereka mengumpat Dr Mahathir itu. 

     "Tapi bila dia muncul tiba-tiba, terus tumpul dan duduk pun dah serba tak kena. Itu lah. Macam pepatah Ujang kawan saya kat kampung ni: 'If your egg is small, don't talk big'," tulis beliau lagi. 

     Semalam, Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) ditemani isterisnya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali membuat kejutan apabila hadir ke majlis di Shah Alam itu.

     Kehadiran pasangan itu disambut dengan meriah oleh penyokong dan hadirin. 

    Siri wacana itu disertai Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff, pakar psikologi, Prof Datuk Dr Mat Saat Mohd Baki dan Cikgu Fitness Malaysia, Kevin Zahri Abdul Ghaffar. 

     Mantan perdana menteri itu kemudian menulis di Twitter mengenai kehadirannya. 

     “Saya hadir. I’m here guys. Say it to my face. (Saya ada di sini. Cakap depan-depan.), ” ciap beliau. ~ sumber

    ReplyDelete
  29. Laporan PAC Jelas Najib Tidak Lakukan Kesalahan Atau Ambil Wang 1MDB
    KUALA LUMPUR, 23 Mac – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bahawa laporan siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB) membuat kesimpulan bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan.

    Najib turut menegaskan bahawa tidak terdapat mana-mana ayat dalam laporan tersebut yang menyatakan bahawa beliau telah mencuri wang dari syarikat tersebut atau pun duit derma daripada kerajaan Arab Saudi merupakan duit 1MDB.

    “Laporan tersebut membuat kesimpulan bahawa 1MDB merupakan satu model perniagaan, di mana ia tidak mempunyai asas yang kukuh kerana suntikan modal yang diberikan oleh kerajaan hanya sebanyak RM1 juta sahaja.

    “1MDB mempunyai program yang besar dan telah membuat pinjaman berjumlah RM42 bilion. Bagi jumlah pinjaman RM42 bilion, kadar faedahnya lima peratus setahun atau RM2 bilion setahun,” katanya pada sesi dialog bersama rakyat pada Majlis Pelancaran Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2017, di sini hari ini.

    Sesi tersebut dikendalikan oleh Datuk Seri Idris Jala, penasihat NTP Perdana Menteri.

    Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata punca permasalahan 1MDB ialah apabila perancangan awal untuk menyenaraikan Edra Energy digagalkan oleh pihak yang cuba mempolitikkan isu tersebut.

    “Sebenarnya mereka mahu menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik, dan isu ini dipolitikkan dengan pelbagai tomahan, kononnya RM42 bilion (pinjaman) sudah hilang dan sebagainya.

    “Edra yang sepatutnya disenaraikan, dan berdasarkan perkiraan pada masa itu, kira-kira RM18 bilion hingga RM22 bilion dapat diraih daripada pasaran semasa disenaraikan, tidak dapat dilakukan,” katanya.

    Bagaimanapun, Najib berkata kerajaan telah mengambil langkah positif dengan melaksanakan rasionalisasi 1MDB, yang kini berjalan lancar.

    Perdana Menteri berkata kerajaan kini giat membangunkan Tun Razak Exchange (TRX) yang akan menjadi sebuah kawasan pembangunan ikonik, dengan pembinaan Mulia Towers yang dijangkakan siap pada Ogos ini.

    “Bandar Malaysia, yang akan menjadi terminal bagi Kereta Api Berkelajuan Tinggi, dua stesen MRT sedang dibangunkan dan kawasan berkeluasan 202.34 hektar itu dijangka menjadi kawasan yang mempunyai pembangunan terhebat dalam jangka masa beberapa tahun lagi.

    “Aset-aset ini, kita akan di’monetise’ (jana keuntungan), dan kita akan gunakan untuk menyelesaikan hutang 1MDB, dan mengikut perkiraan, jika dapat kita peroleh nilai sebenarnya, ada kemungkinan kita boleh mencatat keuntungan menerusi program rasionalisasi ini,” katanya.

    Najib turut menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa persepsi negatif yang timbul susulan isu MDB ini telah mengakibatkan pelaburan dari luar dan sektor swasta menurun.

    “Pada tahun 2010, bila kita mulakan (Dasar Transformasi Negara), kita lihat kadar pertumbuhan tahunan terkumpul (CAGR) dari segi pelaburan swasta, sebanyak tujuh peratus sahaja. Namun, angka itu telah melonjak kepada 11 peratus dalam tempoh tujuh tahun. Jadi apa yang diperkatakan (persepsi) itu tidak betul.

    “Nisbah pelaburan sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (juga) telah berubah, dengan sektor swasta kini menjadi enjin pertumbuhan dalam ekonomi (68 peratus) berbanding sektor kerajaan (32 peratus), berbanding 55 peratus kerajaan dan 45 peratus swasta sebelum ini,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  30. Pembangkang penyebab aliran wang tunai 1MDB bermasalah, kata Najib
    24 MAC: 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak dapat beroperasi dalam keadaan baik disebabkan tindak tanduk pembangkang yang membuat dakwaan tidak berasas ke atas syarikat pelaburan strategik itu kerana mahu menjatuhkan kerajaan Persekutuan.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata masalah mula timbul apabila usaha syarikat itu untuk menyenaraikan syarikat tenaga Edra Global Energy Berhad (EDRA) digagalkan oleh pihak berkenaan yang menjadikan 1MDB sebagai isu politik.
    “Bila isu ini dipolitikkan dengan pelbagai tohmahan kononnya RM42 bilion hilang, jadi ERDA yang sepatutnya disenaraikan sebagai tawaran awam permulaan (IPO) serta dijangka mampu meraih antara RM18 hingga RM22 bilion daripada pasaran semasa senarai tidak dapat dilaksanakan.

    “Maka timbullah masalah aliran tunai pada 1MDB,” katanya Jumaat.

    Beliau berkata demikian dalam sesi dialog dengan Penasihat Kepada Perdana Menteri Untuk Program Transformasi Negara (NTP), Datuk Seri Idris Jala dalam majlis Pelancaran Laporan Tahunan NTP 2017 di Kuala Lumpur.

    Pada masa sama, Najib mengulangi kenyataan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang menyimpulkan bahawa beliau bebas daripada salah laku atas dakwaan penyelewangan dalam 1MDB.

    “Apabila isu itu ditimbulkan, saya arahkan 1MDB disiasat oleh PAC, Jabatan Audit Negara dan polis.

    “Dalam PAC, ada wakil pembangkang seperti Tan Seng Giaw dan Tony Pua daripada DAP dan laporan itu disediakan dan dibentangkan. Ia juga dimuat naik ke internet. Ada 106 muka surat semuanya.

    “Adakah di dalamnya mengatakan yang saya buat salah? Jawapannya tiada. Adakah wang yang datang dari Arab Saudi adalah wang 1MDB? Sudah tentu tidak,” kata beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  31. Inflasi turun semenjak GST dilaksana
    23 MAC: Sejak pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), kadar inflasi negara susut kepada 1.4 peratus pada dua bulan pertama tahun ini, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    “Dalam sejarah ekonomi negara kita, kadar inflasi mencapai tahap tertinggi pada tahun 1998 dan 2008, iaitu sebelum GST diperkenalkan.
    “Umpamanya pada Julai 2008, inflasi kita mencecah 8.4 peratus dan sejak GST diperkenalkan, kadar inflasi dicatatkan pada tahap 2.1 peratus (2015), 2.1 peratus (2016) serta 3.7 peratus pada 2017.

    “Pada bulan Februari lalu, kadar inflasi jatuh kepada 1.4 peratus,” katanya dalam sesi dialog Laporan Transformasi Negara 2017, di ibu kota, Jumaat.

    Justeru katanya, kenaikan harga barang bukanlah berpunca daripada pelaksanaan GST semata-mata.

    Sebaliknya, Najib berkata kerajaan memilih kaedah yang terbaik dalam melaksanakannya seperti mengecualikan sebanyak 578 jenis barang daripada dikenakan cukai tersebut.

    “Sebenarnya kenaikan harga barang ini bukan boleh diperkatakan semata-mata kerana GST. Sebab bila kita laksana GST, kita pilih jalan ‘soft landing’ (perlambatan ekonomi).

    “Sebab itu barangan asas seperti beras, ayam, telur, ikan, daging, sayur, roti, minyak masak, buah, RON95, buku, kesihatan, ubat dan sebagainya. 578 barangan samada ‘zero rate’ atau dikecualikan dan kadar kita hanya 6 peratus.
    Justeru itu katanya, pelbagai tuduhan yang dilemparkan oleh pihak tertentu sebenarnya tidak berasaskan kepada fakta yang benar.

    Tegas perdana menteri, kerajaan menyedari keputusan untuk melaksanakan cukai GST ini bukanlah keputusan yang popular dan mempunyai ‘political cost’ (kesan politik).

    “Namun begitu, kerajaan sanggup untuk menghadapi kesan tersebut kerana percaya ia adalah perkara yang sepatutnya dilakukan dan akan memberikan manfaat kepada seluruh rakyat dan negara ini untuk jangka masa panjang,” kata Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  32. Laporan Tahunan Program Transformasi Negara 2017
    from..mypm@najibrazak
    Dalam agenda transformasi negara kita, suka saya berkongsi kenapa saya – Najib Razak – membawa kita semua, mengambil langkah demi langkah yang besar, dalam perjalanan transformasi ini?

    Seperti anda semua yang berkongsi impian dan halatuju sama, saya inginkan;

    – sebuah Malaysia yang dihormati dunia,
    – sebuah negara yang berdiri megah dan sama tinggi dengan kuasa-kuasa besar dunia,
    – masyarakat Malaysia yang moden dan berdaya saing tinggi,
    – dengan rakyatnya yang mempunyai persefahaman, pengetahuan dan pendidikan tinggi,
    – dengan rakyatnya yang berjaya di tanah air sendiri dan di persada antarabangsa,
    – tiada golongan yang diabaikan, dipinggirkan atau ketinggalan,
    – malah anak-anak Malaysia mempunyai kualiti hidup yang tinggi dengan akses dan peluang yang saksama di bumi sendiri

    Dan untuk kita berupaya mencapai kesemua ini, ada 4 ramuan utama yang perlu kita beri tumpuan, iaitu:

    – pendidikan
    – kesihatan
    – pembangunan infrastruktur
    – revolusi digital

    Menyentuh bidang Pendidikan, saya sedar pentingnya pendidikan dalam perjalanan yang membawa kita ke sebuah Malaysia yang baharu.

    Kenapa pendidikan? Pendidikan merupakan anak kunci untuk mengubah nasib anak bangsa, dan penggerak mobiliti sosial buat individu, keluarga bahkan juga bangsa itu sendiri.

    Hari ini di Malaysia, Alhamdulillah – dari pra-sekolah hinggalah ke peringkat pengajian tinggi – kita telah pastikan tiada sesiapa pun tidak mempunyai akses kepada pendidikan akibat jarak atau masalah kewangan, yang pada satu ketika dihadapi oleh masyarakat kita.

    Kita telah sediakan pelbagai subsidi, bantuan, kemudahan dan infrastruktur pendidikan, dari peringkat pra-sekolah hinggalah ke peringkat kedoktoran falsafah.

    Kita juga telah memastikan wujudnya pilihan untuk masyarakat kita – sama ada dari segi bahasa, subjek dan kepercayaan.

    Saban tahun kita sentiasa berusaha menambah baik silibus pendidikan agar seiring dengan perkembangan semasa melalui inisiatif antaranya kelas coding dan pembelajaran abad ke-21.

    Kepada ibu bapa dan bakal ibu bapa, atau yang merancang untuk memulakan keluarga, saya Najib Razak dan Kerajaan akan terus pastikan akses kepada pendidikan tersedia dan ditambah baik dari masa ke masa, untuk masa depan para pelajar di Malaysia.

    Dalam bidang kesihatan, saya juga inginkan sebuah negara di mana setiap rakyat Malaysia mampu mendapatkan perkhidmatan kesihatan terbaik pada harga yang berpatutan, kerana ini adalah hak semua, dan sesungguhnya kesihatan itu adalah kekayaan sebenar.

    Hari ini di Malaysia, Alhamdulillah, Kerajaan terus memperuntukkan sejumlah besar untuk sektor kesihatan, dan kos rawatan dan ubat-ubatan yang disediakan di Hospital-hospital Kerajaan adalah amat rendah.

    Cuba Tuan-tuan dan Puan-Puan bayangkan, mana nak dapat, caj untuk satu lawatan termasuk segala konsultasi di Hospital dan Klinik Kerajaan termasuk Klinik 1Malaysia, cuma seringgit!

    Kalau rujuk ke Klinik Pakar, cuma RM5 untuk “follow-up”. Caj kalau kena masuk wad bermula dari RM3 sehari. Malah, untuk penjawat awam, warga emas dan OKU, percuma!

    Saya beri satu lagi contoh, baru-baru ini dalam satu sesi Bajet Bersama Rakyat, saya ada kongsi mengenai kos bersalin. Kos purata bersalin biasa di hospital swasta adalah dalam lingkungan RM3,000 hingga RM5,000. Kalau di hospital semi-government, cuma RM200. Di Hospital Kerajaan? Cuma RM10!

    Quality and affordable healthcare remains accessible for all Malaysians till today.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  33. Ramuan seterusnya adalah Pembangunan Infrastruktur atau InfraRakyat. Kita inginkan sebuah negara Malaysia dengan kemudahan pengangkutan awam dan infrastruktur terbaik untuk rakyat, InfraRakyat yang tidak boleh kita lihat semata-mata dari sudut pembinaan sesebuah infrastruktur, tetapi juga dari sudut keperluan dan kesalinghubungan.

    Tidak ada negara di dunia yang boleh dikatakan maju tanpa rangkaian kesalinghubungan yang tinggi.

    Oleh sebab itulah, Kerajaan mengambil langkah melabur besar-besaran dalam aspek ini sejak saya mengambil tampuk kepimpinan negara.

    Daripada kereta api kepada bas, teksi dan laluan jalan raya yang lebih sempurna, Kerajaan ingin supaya rakyat Malaysia dapat bergerak dari tempat ke tempat dalam keadaan yang selesa, mudah dan lancar.

    Kita tidak mahu rakyat Malaysia bersempit-sempit di dalam bas mini yang usang, mahupun terpaksa tunggu lama untuk kereta api KTM atau terpaksa bertukar-tukar stesen hanya kerana laluannya dikendalikan oleh syarikat berbeza, kemudian dah naik, rosak pula itu.

    Mungkin ada yang bertanya kenapa transformasi pengangkutan awam ini tertumpu kepada kawasan Lembah Kelang sahaja?

    Anggapan ini sebenarnya kurang tepat, dan saya menerangkan kenapa terdapat persepsi sebegini.

    Pertama, Lembah Kelang merupakan pusat, bukan sahaja kepada pentadbiran negara tetapi juga kepada perkembangan ekonomi negara.

    Segala pembangunan di Lembah Kelang membawa kesan langsung dan tidak langsung, dan juga spillover effect kepada setiap negeri di Malaysia.

    Keduanya, tidak benar bahawa Kerajaan menumpukan pembangunan hanya di Lembah Kelang. Mungkin dahulu pada zaman diktator 22 tahun ia begitu, tetapi tidak di bawah saya.

    Semenjak saya pegang tampuk kepimpinan negara, pelbagai projek pembangunan telah saya luluskan untuk kawasan-kawasan yang sebelum ini mungkin terlepas pandang oleh pemimpin Harapan Palsu itu.

    East Coast Rail Link yang akan membuka peluang ekonomi cukup besar kepada kawasan di Pantai Timur, Lebuhraya Pan Borneo di Sabah dan Sarawak sepanjang 2,302km yang bakal menjadi pemangkin kepada pertumbuhan pesat, membuka banyak peluang, menghubungkan ramai penduduk serta meningkatkan kualiti kehidupan, kesemua ini tanpa tol!

    Kenapa saya lakukan semua ini, mengumumkan peruntukan cukup besar buat projek-projek InfraRakyat di seluruh negara dalam usaha mentransformasi negara.

    Kerana tidak seperti kepimpinan dahulu yang hanya mementingkan puak-puak dia sahaja, saya ingin seluruh Malaysia maju bersama, tanpa ada sesiapa yang ketinggalan.

    Pada masa sama, kita juga menyedari bahawa ekonomi dunia sentiasa berkembang, ” it is ever transforming”, dan kita juga perlu turut sama mengikuti perkembangan ini agar tidak ketinggalan.

    Hari ini di Malaysia, masyarakat kita terutamanya anak-anak muda, kebanyakannya celik IT. Media sosial misalnya, telah mentransformasi cara kita berhubung dan berkongdi maklumat. Semua kini di hujung jari sahaja, inilah apa yang saya gelar Revolusi Digital.

    Kita dapat lihat kewujudkan disruptive technologies yang membawa kemudahan seperti Uber dan Grab, malah menyumbang kepada fenomena global digelar gig economy, di mana lebih ramai memilih pekerjaan sementara dan fleksibel.

    Berjuta rakyat serata dunia sebenarnya ada pendapatan daripada banyak sumber dan bekerja sendiri, tidak terikat kepada pekerjaan makan gaji, dan majoriti kumpulan ini berumur antara 21 hingga 25 tahun.

    Menyedari perkara ini, Kerajaan telah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk membantu golongan ini terus memperolehi pendapatan yang lebih tinggi.

    Salah satu langkah yang telah Kerajaan laksanakan adalah melalui kewujudan Digital Free Trade Zone atau DFTZ, yang pertama seumpamanya di luar China.

    Melalui revolusi digital DFTZ ini, perusahaan persendirian dan SME menerima lonjakan, dan kini mempunyai peluang yang terbuka seluas-luasnya untuk mengembangkan pasaran, melangkaui sempadan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  34. Saya juga ingin rakyat Malaysia mempunyai kualiti hidup yang lebih baik dan sempurna, di mana mereka yang berusaha dan bekerja keras mendapat ganjaran sepatutnya, dan kebahagiaan seseorang itu tidak semata-mata diukur pada kewangan, tetapi juga pada waktu berkualiti bersama keluarga dan untuk diri sendiri.

    Kualiti hidup yang tinggi juga bermakna rakyat ada ruang dan peluang untuk mendiami kediaman sendiri yang selesa dan mampu dimiliki. Itulah asas kepada usaha kita melaksanakan pelbagai inisiatif perumahan seperti PR1MA, RUMAW1P, PPA1M, Rumah Mesra Rakyat, PPR, dan Perumahan Generasi Kedua FELDA.

    Saya mendengar keluhan anak-anak muda dan golongan kurang bernasib baik, yang juga mengimpikan kediaman sendiri. Sebab itulah saya memperkenalkan Skim Sewa Untuk Beli atau Rent-to-Own, Skim Perumahan Belia untuk anak-anak muda, dan pelbagai inisiatif pemilikan rumah untuk mereka yang kurang berkemampuan.

    Alhamdulillah, hari demi hari kehidupan kita di Malaysia lebih baik berbanding dahulu. Badan-badan penarafan antarabangsa berterusan memberikan pelbagai pengiktirafan kepada kita.

    World Happiness Report meletakkan Malaysia di tangga ke-35 dalam kalangan 156 negara, World Economic Forum meletakkan kita di tangga ke-13 dalam Inclusive Development Index bagi negara membangun.

    Sekiranya kita meneliti dan mengamati fakta-fakta yang ada, yang ada di dalam Laporan NTP ini dan juga banyak lagi contoh yang berada di sekeliling kita, wajarlah kita rakyat Malaysia bersama-sama berkongsi kebanggaan akan Negaraku Malaysia, yang dipandang tinggi di mata dunia hasil usaha kita di dalam negara kita Malaysia.

    Sebenarnya, segala apa yang kita lakukan ini bukanlah semata-mata untuk mengejar pertumbuhan KDNK atau pelaburan asing dan sepertinya.

    Apa yang kita lakukan adalah untuk memastikan kita sebagai sebuah Kerajaan berupaya untuk membela, memelihara nasib dan kebajikan rakyat, khususnya golongan miskin, mereka yang kurang berkemampuan, anak-anak kecil, golongan yatim piatu, orang kelainan upaya.

    Tetapi untuk berupaya melakukan semua itu dan menjaga kebajikan mereka, kita perlukan pertumbuhan berterusan negara.

    Semua ini tak mungkin dapat kita capai sekiranya Kerajaan hari ini adalah Kerajaan yang semata-mata membuat keputusan berdasarkan populariti, sebaliknya kita melakukan keputusan sukar dan tepat,
    melaksanakan apa yang perlu dilakukan untuk negara dan rakyat Malaysia.

    Kita telah menstruktur semula kewangan negara, menghapuskan subsidi pukal dan menggantikannya dengan subsidi bersasar, menghapuskan cukai pendapatan individu bagi golongan berpendapatan rendah, menurunkan cukai pendapatan bagi golongan berpendapatan pertengahan, menghapuskan SST, digantikan dengan GST 6 peratus.

    Semua ini adalah bagi menjamin kelestarian, memastikan ekonomi kita terus berkembang dan memastikan rakyat terus dapat menikmati hasil pertumbuhan negara.

    Hasil daripada tindakan dan keputusan ini, Alhamdulillah kita kini di landasan tepat.

    Kita berupaya menyalurkan hasil daripada inisiatif yang kita laksanakan untuk menyumbang kembali kepada rakyat melalui pembinaan InfraRakyat, penyediaan subsidi seperti BR1M yang memanfaatkan lebih 7 juta rakyat Malaysia, menyediakan skim latihan SL1M yang bakal memanfaatkan 25,000 anak muda, dan menyediakan bantuan kebajikan kepada golongan memerlukan.

    Kita kini berada di ambang mencapai cita-cita, menjadi negara maju. Inilah masa Malaysia, dan dunia sedang memerhati.

    Kesemua ini, usaha-usaha yang telah dan akan terus kita lakukan, adalah batu asas kepada masa depan yang lebih berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  35. Tetapi sebuah kapal tidak bergantung hanya kepada nakhodanya sahaja. Sebuah pasukan bola sepak, walaupun diketuai jurulatih terhebat dunia sekalipun, tidak akan mampu menjulang kejuaraan sekiranya para pemainnya tidak ada semangat dan keyakinan diri.

    Kerajaan boleh menyediakan segala asas, infrastruktur dan kemudahan terbaik di dunia, tetapi pada masa sama, rakyat perlu turut menyahut seruan ini, bangkitlah bersama, rise to the occasion, barulah usaha transformasi ini akan berhasil, Insya-Allah.

    Transformasi ini dan hasilnya, bukan untuk saya. Ia adalah untuk anak-anak kita, belia, pewaris negara nanti.

    Janganlah kita sia-siakan usaha yang telah kita lakukan bersama, sahutlah seruan Negaraku Malaysia, pastikan kita sampai ke destinasi kita.

    Tiba masanya nanti, jangan lupa, mandat itu penting agar dapat terus menyempurnakan proses transformasi ini untuk Malaysia, untuk rakyat Malaysia, dan untuk masa depan semua.

    Bersama-samalah kita berdoa agar hasrat dan hajat kita dimakbulkan, Insya-Allah.

    *Untuk baca laporan penuh Program Transformasi Negara 2017, muat turun di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  36. TAKTIK DAP : PECAHKAN UMNO GUNAKAN PPBM, PECAHKAN PAS GUNA AMANAH
    Strategi pecah dan perintah digunakan oleh British semasa menguasai Tanah Melayu. Ianya diambil dari Bahasa Latin, divide et impera memecahkan struktur kepada kelompok yang lebih kecil bagi mendapatkan atau menakluk sesuatu kawasan. Strategi ini pernah digunakan oleh Caesar semasa mengembangkan empayar Rom.

    Bagi situasi politik negara ini, boleh dilihat taktik yang sama digunakan oleh DAP untuk memecah belahkan dua parti Melayu yang kuat iaitu UMNO dan PAS. Musuh DAP sejak azali iaitu UMNO kerana jika mengikut sejarah, DAP adalah antara parti yang tidak menyertai Barisan Nasional selepas pilihan raya tahun 1969 sedangkan parti pembangkang lain seperti PAS, Gerakan dan PPP bersama-sama Kerajaan. Walaupun DAP pernah bekerja sama dengan PAS sebanyak 2 kali iaitu semasa Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR), alam kedua-dua pakatan ini, DAP tahu bahawa PAS bukanlah parti yang mampu mereka kuasai. Kekuatan akar umbi PAS merupakan penghalang kepada cita-cita DAP.

    Jadi, bagaimana mahu tewaskan kedua-dua parti Melayu ini? Pecah belahkan mereka. Perpecahan dalam UMNO sehingga tertubuhnya PPBM merupakan kelebihan bagi DAP. Kepimpinan Amanah pula telah diketahui umum bahawa mereka hanyalah barua dan broker DAP selama mereka dalam PAS. Sesuatu yang tidak boleh dikalahkan secara berdepan, boleh dirosakkan dari dalam.

    Hasilnya, pengundi Melayu akan berpecah kepada tiga kelompok. Kuasa mengundi kaum Melayu telah dilemahkan. Manakala, pengundi kaum Cina tetap menyokong penuh DAP dan sekutunya. Adakah ini beri kelebihan kepada kaum Melayu? Persoalan ini hanya boleh dijawab oleh pengundi kaum Melayu itu sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  37. 1MDB : RANCANGAN JAHAT UNTUK GULINGKAN KERAJAAN
    Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kegagalan 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) disebabkan oleh tindakan pihak tertentu yang mahu menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

    Perdana Menteri berkata, masalah timbul apabila usaha 1MDB mahu menyenaraikan sebuah syarikat tenaga Edra Global Energy Berhad (Edra) digagalkan oleh pihak berkenaan yang menjadikan 1MDB sebagai isu politik.

    “Bila isu ini dipolitikkan dengan pelbagai tohmahan kononnya RM42 bilion hilang, jadi Erda yang sepatutnya disenaraikan sebagai tawaran awam permulaan (IPO) dan dijangka mampu meraih antara RM18 hingga RM22 bilion daripada pasaran semasa senarai tidak dapat dilaksanakan.

    “Maka timbullah masalah aliran tunai pada 1MDB,” katanya dalam sesi dialog dengan Penasihat Kepada Perdana Menteri Untuk Program Transformasi Negara (NTP), Datuk Seri Idris Jala dalam majlis Pelancaran Laporan Tahunan NTP 2017 di sini malam tadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  38. NTP : PENCAPAIAN KERAJAAN LEPASI SASARAN
    Pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melancarkan laporan tahunan untuk pelbagai pelan transformasinya dengan menonjolkan rekod pencapaian yang baik, tidak lama sebelum pilihan raya umum ke-14 tiba.

    Dalam kenyataan semalam, Jabatan Perdana Menteri berkata Pelan Transformasi Negara (NTP) yang dimulakan pada 2010 telah mencatatkan pencapaian yang jauh melepasi sasaran.

    Ia berkata, indeks prestasi utama bagi Tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) adalah pada 111 peratus, 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) pada 109 peratus, dan lima Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI) pada 119 peratus.

    Laporan tersebut menyatakan Pendapatan Negara Kasar (PNK) telah meningkat dan NTP berjaya mewujudkan 2,680 juta peluang pekerjaan, manakala pelaburan melepas sasaran RM1.4 trilion.

    Kadar kemiskinan pula menurun daripada 3.8 peratus pada 2009 kepada 0.4 peratus pada 2016, dengan golongan berpendapatan rendah (B40) mencatatkan peningkatan tertinggi pendapatan isi rumah.

    “secara keseluruhan, rakyat Malaysia menikmati peningkatan pendapatan isi rumah antara 2009 hingga 2016.

    “min (mean) pendapatan isi rumah bulanan meningkat daripada RM4,025 pada 2009 kepada RM6,958 pada 2016, mewakili kadar pertumbuhan tahunan 8.1 peratus,” kata kenyataan itu.

    Pencapaian lain termasuk:

    -Penyiapan projek MRT Laluan 1 Sungai Buloh – Kajang (SBK) lebih awal daripada masa ditetapkan
    -Pembinaan dan penambahbaikan jalan raya sepanjang 6,868km
    -Pengagihan bayaran BR1M berjumlah RM6.31 bilion kepada 7.22 juta keluarga dan individu
    -Pelulusan beberapa akta yang memberi manfaat kepada pekerja
    -Peluang perniagaan bernilai RM122.2 bilion sejak 2011

    Jabatan Perdana Menteri berkata pencapaian itu menunjukkan kerajaan berjaya menunaikan janjinya ketika NTP diperkenalkan pada 2009.

    “Melangkah ke hadapan, kerajaan kekal komited untuk memacu negara ke arah matlamat transformasi.

    “(Ini) akan diketuai oleh Unit Penyampaian Perkhidmatan Awam (CSDU) Jabatan Perdana Menteri, ke arah fasa pertumbuhan negara seterusnya melalui Transformasi Nasional 2050 (TN50),” katanya lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!
      MEMANG PUN NAJIB DAH JAUH TERSASAR.

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  39. SAYA SEORANG PROFESIONAL, BUKAN AHLI POLITIK – ARUL KANDA KEPADA KIT SIANG
    KUALA LUMPUR: Ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy telah menjawab cabaran Lim Kit Siang untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, selepas veteran DAP itu mengkritiknya kerana menganjurkan pameran bergerak mengenai firma negara yang bermasalah itu tanpa menjawabnya di Parlimen.

    “Saya seorang profesional, bukan ahli politik,” kata Arul ketika dihubungi oleh FMT.

    Lim hari ini mempersoalkan Arul kerana mengambil bahagian dalam satu siri pameran bergerak untuk menjelaskan isu-isu yang berkaitan dengan 1MDB, dengan mengatakan ia adalah lebih penting untuk menjawabnya di Dewan Rakyat.

    “Saya minta Arul Kanda bertanding dalam pilihan raya umum atas tiket 1MDB. Bertanding atas tiket Barisan Nasional atas tiket 1MDB dan mari kita lihat apa yang berlaku,” kata Lim.

    Sebagai respons, Arul, yang telah ditugaskan dengan pelan rasionalisasi 1MDB berikutan dakwaan salah pengurusan kewangan, berkata beliau menghargai jemputan itu, dan “merendah diri untuk dipertimbangkan untuk apa yang tidak diragukan lagi, salah satu tugas awam yang besar”.

    “Malangnya, saya terpaksa mengecewakannya dan menolak jemputannya,” katanya.

    Arul, yang telah berucap pada sembilan sesi taklimat mengenai 1MDB baru-baru ini, berkata isu yang berkaitan dengan syarikat itu berpusat pada perniagaan tetapi telah “dipolitikkan”.

    “Hakikatnya, saya hanya melakukan tugas saya dan menjalankan tanggungjawab profesional saya, untuk memberikan maklumat mengenai 1MDB dan topik yang berkaitan, berdasarkan rekod syarikat dan fakta,” katanya sambil menambah sesiapa sahaja boleh menghadiri sesi tersebut.

    Beliau berkata tidak ada apa-apa untuk disembunyikan, dan isu kontroversi sekitar 1MDB termasuk siasatan oleh Jabatan Kehakiman AS (DoJ), peranan ahli perniagaan Low Taek Jho dan Bandar Malaysia dibincangkan secara terbuka.

    “Khususnya, setiap forum mempunyai sesi soal jawab yang panjang dan terbuka, di mana soalan-soalan yang bersifat menyelidik telah ditanya dan, saya berharap, dijawab dengan memuaskan,” kata Arul.

    Ahli Parlimen pembangkang telah mengkritik Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia kerana enggan membenarkan soalan mengenai syarikat itu ditanya.

    ReplyDelete
  40. MAHATHIR DIKECAM RAKYAT MARHAEN KERANA MINTA TOLONG MEDIA ASING JATUHKAN KERAJAAN
    Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sungai Siput, Datuk Zolkafly Harun mengecam keras tindakan Pakatan Harapan (PH) kerana minta bantuan media asing untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Beliau menyifatkan tindakan Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamed itu sebagai suatu pengkhianatan terhadap negara kerana melanggar prinsip sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan di negara ini sejak merdeka lagi.

    Datuk Zolkafly yang juga Adun Lintang berkata, pentas yang sepatutnya digunakan Pakatan Harapan ialah Pilihan Raya Umum ke – 14 (PRU14) bukannya meminta campur tangan media asing.

    Katanya, tindakan PH ini boleh menyebabkan media asing `menangguk di air keruh’ mengambil dan mencuri peluang mencampuri hal ehwal dan urusan pentadbiran negara.

    “Bagi saya, ini satu perkara yang tidak sepatutnya berlaku, apatah lagi bekas pemimpin negara yang saya kira berasaskan kepada kepentingan peribadi.

    “Menggunakan media asing ini merupakan suatu perkara yang keterlaluan dan pada saya…. saya ulang lagi adalah merupakan pengkhianat kepada negara,” katanya kepada pemberita selepas pelancaran program Kembara Kebajikan 1 Malaysia (KK1M) di Karai, Kuala Kangsar pada Rabu.

    Pengerusi Pakatan Harapan selaku Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad membuat pengakuan bahawa mereka telah meminta bantuan media luar untuk menimbulkan perkara berkaitan dengan 1MDB.

    Beliau mendakwa bahawa pakatan berkenaan terpaksa berbuat demikian kerana media tempatan tidak melaporkan mengenai perkara tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  41. 1,100 ORANG BERPOTENSI CETUS KECOH PADA PRU14 SEDANG DIPANTAU POLIS
    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi arah polis bertindak segera dalam tempoh 24 jam sesiapa yang cetus ‘serangan saat akhir’ untuk cetus kekecohan dan kekeliruan di kalangan rakyat menjelang pilihanraya umum ke 14.

    Beliau beritahu pihak berkuasa sudah kenalpasti individu dan organisasi tersebut serta isu-isu yang boleh dijadikan senjata untuk tujuan jahat itu.

    “Saya tahu ada pihak yang akan lakukan serangan itu, kita tahu siapa individu-individu itu, kami telah mengenal pasti blog mana yang akan menularkannya dan kami telah mengenal pasti isu-isu yang berpotensi digunakan sebagai ‘last minute bomb’,” katanya katanya dalam pertemuan dengan warga PDRM di Kuala Lumpur.

    Zahid memberi contoh dimana polis perlu bertindak seperti sebaran berita palsu 40,000 pengundi hantu Bangla pada hari pengundian PRU13.

    Beliau menyingkap bagaimana ramai orang percaya pada pembohongan yang disebar disaat akhir itu

    Jadi jangan ingat Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri cakap main-main dalam soal ini.

    Siapa mereka yang ada potensi buat ‘serangan saat akhir’ ini?

    Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun pada Khamis beritahu wartawan ketika ditemui selepas satu majlis di Kuala Lumpur jumlah mereka yang berkenaan ialah sekitar 1,100 orang di seluruh negara.

    Beliau bagaimanapun tidak sebut siapa.

    “Kita telah menyediakan senarai mereka yang menarik perhatian keselamatan dari perspektif PDRM, hampir 1,000 lebih senarai di seluruh negara.

    “Banyak serangan yang kita kesan berkaitan sosial media dan siber, ini juga akan menjadi fokus perbincangan kita, kita tidak mahu perkara tidak benar dan tidak berasas disebarkan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  42. GUNA TEKNOLOGI UNTUK BERI MANFAAT, BUKAN SALAH GUNA TELEFON BIMBIT – MENTERI
    Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Wilfred Madius Tangau menasihati rakyat agar menggunakan kemudahan teknologi untuk mencipta inovasi yang memberi manfaat kepada masyarakat dan negara.

    Ini katanya bukan sahaja dapat membantu usaha kerajaan merakyatkan inovasi tetapi juga mencegah rakyat daripada menyalahgunakan kemudahan teknologi seperti telefon bimbit dan Internet terutamanya untuk menularkan maklumat tidak benar.

    “Menularkan laporan yang belum disahkan faktanya khususnya di media sosial, berupaya memberi impak negatif kepada pembangunan dan ekonomi negara.

    “Berita palsu yang disebarkan hanya untuk menarik perhatian orang ramai tanpa memikirkan implikasinya yang boleh menggugat kesejahteraan dan keharmonian rakyat,” katanya ketika merasmikan Konvensyen Inovasi Inklusif semalam.

    Katanya bagi menangani golongan sedemkian, kerajaan antara lain mewujudkan undang-undang antiberita tidak benar yang dijangka dibentangkan di Parlimen minggu depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  43. RUU SEKAT BERITA PALSU DIBAWA KE DEWAN RAKYAT MINGGU DEPAN – MENTERI
    Rang Undang-Undang (RUU) menyekang berita palsu akan dibawa ke Dewan Rakyat selepas mendapat kelulusan daripada kabinet hari ini.

    Mengulas perkara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata bacaan kali pertama RUU berkenaan akan dibuat di Dewan Rakyat minggu hadapan.

    “Sesi taklimat bersama ahli parlimen BN dan pembangkang juga akan diadakan dalam tempoh terdekat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Azalina berkata pembentukan RUU itu bertujuan melindungi rakyat menjadi mangsa lambakan berita tidak benar.

    “Walau bagaimanapun, ia tidak menyekat hak kebebasan bersuara rakyat sebagai mana yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

    Pada masa ini undang-undang untuk membanteras kandungan berita palsu dan fitnah membabitkan Seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

    Minggu lalu kerajaan bertemu penyedia platform media sosial seperti Facebook, Google, YouTube dan Twitter untuk mendapatkan maklum balas mengenai RUU berkenaan.

    Sebelum ini, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V dalam titahnya sempena istiadat pembukaan mesyuarat pertama penggal keenam Parlimen Ke-13 menyokong cadangan penggubalan undang-undang berkenaan.

    Bagaimanapun beberapa pemimpin pembangkang seperti Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang menolak usaha kerajaan kerana mendakwa undang-undang itu bakal digunakan untuk menutup kebenaran kepada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  44. Dalam bahagian dua anda mengatakan saya menyebarkan berita palsu. Mana yang saya tulis adalah berita palsu? Beritahu saya!
    Adakah kisah bahawa RM42 bilion wang 1MDB hilang BUKAN berita palsu?

    Saya berkata RM42 bilion wang 1MDB TIDAK hilang seperti Mahathir dan rakan-rakan Pakatan Harapannya dakwa. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah mengenai AP bernilai lebih RM40 bilion yang Rafidah keluarkan berita palsu?

    Saya berkata Rafidah Aziz adalah ‘Ratu AP’ yang mengeluarkan AP lebih daripada RM40 bilion apabila beliau menjadi Menteri Perdagangan selama 21 tahun, seperti kata Anwar Ibrahim. Adakah itu berita palsu?
    Adakah cerita tentang Mukhriz mahu menjadi PM adalah berita palsu?

    Saya berkata Mahathir mahu Muhkriz menjadi Perdana Menteri, sebab itulah dia bertanding kerusi Ketua Pemuda Umno dan kerusi Naib Presiden Umno. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah tentang Ho Kay Tat meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana pembiayaannya datang adalah berita palsu?

    Saya berkata Ho Kay Tat dari The Malaysian Insider telah meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana sumber wangnya untuk membiayai The Malaysian Insight datang tetapi ia tidak pernah dilakukan. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah Clare tidak dapat menunjukkan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Hadi RM90 juta berita palsu?

    Saya kata Clare Rewcastle Brown sehingga hari ini tidak mengemukakan bukti kepada mahkamah bahawa Najib membayar Presiden PAS Abdul Hadi Awang RM90 juta. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah mengenai hubungan sulit Muhyiddin dengan Nika Gee adalah berita palsu?

    Saya berkata Muhyiddin Yassin mempunyai hubungan dengan Nika Gee, seorang wanita yang sudah berkahwin. Adakah itu berita palsu?

    Saya boleh meneruskan lagi tetapi saya percaya maksud telah disampaikan. Ramai orang seperti anda berkata saya menyebarkan berita palsu. Tetapi jika apa yang saya katakan adalah berita palsu maka apakah kebenarannya? Hari ini, Mahathir mengaku bahawa dia menggunakan media asing untuk menyerang Najib, Umno dan Malaysia. Apabila saya menulis mengenai perkara tersebut tiga tahun lalu, mereka mengatakan itu berita palsu. Hari ini Mahathir mengatakan ia adalah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  45. MAHATHIR MENGAKU GUNA MEDIA ASING, TAPI BERAPA RATUS JUTA SUDAH DI BAYAR TAK DI SEBUT
    Kami sudah lama memberitahu pembaca dan pelayar portal kami bahawa kisah kisah yang sering di laporkan oleh media asing berkenaan 1MDB adalah di bayar oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Walau pun kelihatan tubuh badannya di sini, namun talibarut serta orang upahannya merayap seluruh dunia mencari mereka mereka dari kalangan media yang sanggup menyiarkan berita palsu (fake news) 1MDB.

    Itulah sebabnya terlihat semacam dunia sedang berbual berkenaan 1MDB, dan pihak Mahathir dan pembangkang di sini pula pura pura berlakon memetik laporan dari media dunia itu.

    Sedangkan ianya berasal dari sini dan ceritanya di olah di negara ini.

    Sehingga kini tiada kerajaan dunia yang ambil tahu hal 1MDB, yang ada cuma media dan agensi yang ada “individu” yang boleh digunakan.

    Contohnya, Loreta Lynch dari DoJ, pihak Mahathir dapat menembusi agensi itu hasil bantuan Clinton Foundation.

    Dan di Swiss pula mereka dapat menembusi melalui sahabat Claire Brown, Bruno Menser yang mengenali Ahli Parlimen Swiss itu.

    Cuba lihat bagaimana ahli pembangkang sanggup berhabis wang ke Thailand hanya semata mata mahu membeli dokumen dari Xavier Justo.

    Kemudian dokumen itu di ubah (doctored, tempered) untuk di jadikan bahan mainkan isu 1MDB.

    Sudahlah mereka menipu Xavier dengan tidak membayarnya, mereka ubah isi kandungan surat PetroSaudi pula.

    Baik sangat perangai pembangkang yang hendak suruh rakyat menukar kerajaan.

    Pada kenyataan Mahathir beberapa hari lalu, pengakuan menggunakan media asing adalah sebab media dalaman tidak mahu menyiarkan kisah 1MDB, satu pembohongan besar Mahathir.

    Alasannya “doesnt hold water” tidak masuk akal.

    Mahathir dengan blognya sendiri yang tidak takut siapa pun, pasti boleh membawa cerita 1MDB.

    Selain itu semua portal pembangkang dari Mkini, Malaysian Insider dan berpuluh lagi portal pro pembangkang sedia menyiarkannya.

    Malah, coverage mereka mencecah jutaan hits.

    Maka, temberang apa lagi yang Mahathir mahu gunakan?

    Sebenarnya, pengakuan terbaru Mahathir yang kami petik dari BERNAMA dan pelbagai lagi portal adalah terhasil dari akibat Sarawak Report sudah hilang taringnya dan terdedah dengan kegagalan membawa bukti dalam kes saman fitnah Haji Hadi.

    Claire Brown ketika melaporkan kisah Najib memeberi PAS/Hadi Awang rasuah RM90 juta adalah berita sahih umpama “smoking gun” yakni umpama laras senapang yang panasnya umpama peluru baru di lepaskan.

    Namun apabila di minta bukti oleh hakim, CB masih minta tangguh kes sehingga selepas PRU14 Malaysia.

    Apa yang terdaya hanya menyebut nama Ambiga sahaja sumber beritanya.

    Ia umpama biar malu atau terdedah berbohong selepas PRU14.

    Mahathir membuat pengakuan pun menggunakan nama Pakatan Harapan dan mengaku PH terpaksa berbuat sedemikian.

    Mahathir cuba menipu lagi, sedang kan ketika membuat pertemuan di London, hanya Mahathir dan kuncu kayanya sahaja yang hadir, dan PH belum terbabit.

    Kini setelah sedar CR dan Sarawak Report nya sudah lumpuh barulah mahu mengaku.

    Persoalan, berapa juta kah wang yang telah di belanjakan untuk tujuan itu?

    Umum tahu jika berkenaan urusan peribadi Mahathir sanggup keluar sebanyak mana pun wang, jadi berapa juta atau puluh juta atau ratus juta yang sudah di bayar kepada media asing?

    Dikatakan bayaran nya amat mahal kerana bukan sahaja upah melapor dan memainkan kisah ciptaan orang dari Malaysia, bahkan upah termasuk riskio wartawan di buang kerja.

    Jadi setiap “scoop” rekaan pastinya mahal, berapakah sudah terbayar?

    Tentu ahli parti Bunga akan menggeleng kepala jika mengetahui sedang mereka menjadi barua orang kaya mengutip derma, Boss mereka rupa nya banyak wang untuk upah media asing.

    Cuma mereka terlupa, demi kepentingan peribadi, yang masih terhalang, buat apa pun Tun Mahathir sanggup, memandu kereta mewah dalam hujan lebat pun sanggup jika yang tersekat itu nilainya berbillion

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  46. Penubuhan PPBM Idea DAP kata Bekas Pengasas
    22/03/18 –Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad adalah idea DAP, kata bekas pengasas parti itu, Kamarulzaman Habibur Rahman.

    Idea DAP itu dilontarkan dalam satu post-mortem di pejabat Dr Mahathir untuk membincangkan kekalahan calon Pakatan Harapan (PH) di dua Pilihan Raya Kecil (PRK) di Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada Jun 2016.

    “Cadangan telah dibuat oleh ahli mesyuarat itu termasuk DAP yang mengatakan bahawa jika kita (PH) mahu menang, kita kena pecahkan undi Melayu, kita kena pastikan UMNO menjadi lemah.

    “Kalau orang bertanya saya siapa yang menubuhkan (PPBM), bukan Tun (Dr Mahathir) yang menubuhkan, bukan juga (Tan Sri) Muhyiddin yang menubuhkan. Yang menubuhkan (PPBM) termasuk juga DAP.

    “DAP yang mencadangkan agar sebuah parti ini (PPBM) ditubuhkan,”kata Kamarulzaman dalam program “SEMBANG ONLINE – Klentongkrasi Pembangkang” amjuran Utusan Online

    Tambahnya, sebab itu pemimpin-pemimpin tertinggi PPBM sampai sekarang tidak berminat untuk memperkasakan parti di peringkat cawangan.

    Usaha DAP memecahbelahkan parti-parti Melayu turut disokong oleh jurucakap Publisiti MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker.

    “DAP satu parti oppurtunis..Tadi cikgu (Kamarulzaman) mengatakan DAP lah tangan di belakang yang menggerakkan penubuhan Pribumi Bersatu (PPBM).

    “Sebenarnya DAP bukan setakat (menubuhkan) Bersatu sahaja, (parti) Amanah pun, DAP adalah penggerak di belakangnya…yang memberikan sokongan, dokongan dan kewangan,”katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  47. Gaya Mahathir : Ada Perbezaan Berani Tampil Dan Berani Jawab

    Rakyat dan pengundi perlu tahu ada perbezaan antara berani tampil dan berani jawab kerana ada orang yang berani tampil tapi dia tidak akan berani menjawab persoalan tertentu untuk mengelak perbuatan jahatnya diketahui umum.

    Dalam hal ini, Pengerusi PPBM, Mahathir Mohamad adalah contoh individu yang berani tampil tetapi tidak berani jawab. Dengan kuasa yang ada Mahathir sendiri tahu beliau boleh kawal persoalan yang bakal dihadapi dan dia boleh pilih cara bagaimana untuk menjawabnya.

    Bagi Mahathir, perangainya yang jahat ketika jadi Perdana Menteri selama 22 tahun seeloknya jangan disentuh langsung atau dilayan kerana jika dilayan, persoalan yang akan dibangkitkan oleh rakyat akan semakin bertambah dan berlarutan. Gaya Mahathir merujuk kepada program dialog sesi town hall yang diadakan bersama anak muda dan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang baru-baru ini.

    Walaupun berani tampil, Mahathir sudah tahu di dalam mindanya, persoalan apa yang mungkin ditanya oleh para hadirin dan dia sudah bersedia cara untuk menjawabnya jika persoalan berkenaan timbul.

    Dalam program itu, Mahathir ditanya apakah beliau yakin dan percaya bahawa bekas Timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim benar-benar sudah melakukan perbuatan lucah bersama dengan lelaki. Dengan berhati-hati, Mahathir meletakkan kesalahan pada pihak polis yang didakwanya mula-mula memberikan laporan berkaitan kegiatan liwat Anwar.

    Kemudian baru beliau masukkan peranan iaitu bertemu dengan saksi dan mangsa bertanyakan kesahihan kes liwat berkenaan. Akhir sekali, Mahathir kata dia tidak terlibat di peringkat awal ketika pihak polis memfailkan laporan perbuatan berkenaan.

    Pada 13 Ogos 2017, dalam satu program Nothing To Hide 2.0, Mahathir hampir terima padah apabila ada pihak yang tidak berpuas hati kerana dia tidak menjawab soalan dengan baik telah membaling kerusi hingga program menjadi kecoh. Ada pihak dikatakan cedera terkena kerusi serta suar juga dibakar dalam program berkenaan.

    Mahathir terpaksa dibawa lari ke tempat selamat untuk mengelakkan beliau yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu cedera.

    Sebab itu, sesi dialog town hall berkenaan diadakan dengan hadirin yang tidak ramai cuma kira-kira 100 orang di Petaling Jaya.

    Orang ramai kebanyakannya tidak peduli kalau orang tidak berani jawab tetapi cukuplah dengan berani tampil.

    Perlu diingat, pendekatan ini yang pembangkang gunakan iaitu berani tampil tapi belum tentu akan jawab persoalan-persoalan tertentu yang dibangkitkan.

    Mereka berasa selamat selagi tidak didesak dan ditekan kerana biasanya program adalah anjuran mereka sendiri untuk mereka kawal suasana serta perjalanan program.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  48. Banyak dapat dedak pejuang rakyat ni...

    ReplyDelete
  49. Dr Mahathir hanya cuba tunjuk berani, kata pensyarah UUM

    PENSYARAH Kamarul Zaman Yusoff berkata Dr Mahathir Mohamad hanya cuba berlagak berani apabila membuat kemunculan mengejut ketika beliau mengkritik pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu dalam satu forum yang berlangsung semalam.

    Dr Mahathir sepatutnya awal-awal lagi menyatakan kesudian untuk hadir ke forum anjuran Sinar Harian itu, kata pensyarah Universiti Utara Malaysia berkenaan dalam kenyataannya di Facebook.

    Mengulas mengenai insiden yang disiarkan secara langsung melalui akaun Facebook Sinar Harian itu, Kamarul juga berkata sikap Dr Mahathir lucu.

    “Pada hemat saya, cubaan Tun Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan.


    “Jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton ,” kata Kamarul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  50. TUN M BERANI KE ???????, TAPI TAKUT KE MEMALI DAN KUBANG PASU
    Cuma dalam ketaksuban ini, mereka terlupa ada juga kawasan yang Mahathir tidak berani untuk jejak kaki, apatah lagi bersuara di sana.
    Kawasan yang dimaksudkan adalah Kampung Memali dalam Parlimen Baling dan juga kawasan Kubang Pasu. Dua-dua di negeri Kedah.

    Mahathir berhutang maaf kepada penduduk Memali kerana kerajaan kleptokrasinya telah membunuh 12 orang kampung itu tanpa dosa.

    Selama isu ini, Mahathir telah sembunyi di belakang bekas timbalannya, Tun Musa Hitam.

    Hanya sekian lama barulah di ketahui bahawa Mahathir masih berada di dalam negara dan belum ke negara China ketika pembunuhan terjadi itu sedang berlaku. Satu lagi pembohongan Mahathir yang telah terkantoi.

    Memang mempergunakan pihak lain adalah kepakaran Mahathir.

    Berkenaan bertandangnya Mahathir ke Pekan hari ini banyak pihak membantah bukan kerana takut tetapi kerana benci dan meluat.

    Mereka sudah tahu apa yang orang tua piring hitam rosak ini akan berucap dan menghasut.

    Ulangan Najib penyamun, Najib pencuri sudah jutaan kali di dengari, namun tidak pernah dikemukakan bukti pada dakwaan itu.

    Inilah rupa bentuk agama Islam yang diamalkan oleh Mahathir, menuduh tanpa bukti.

    Apapun usah bangga sangat lawatan bertujuan peribadi mahu selamatkan harta dengan menjatuhkan Najib ini, kerana rakyat di situ tidak dapat apa-apa manfaat selain menambah dosa saja.

    Jika Mahathir berani, sila ke Kampung Memali terlebih dulu dan mengadap orang kampung untuk ‘dibicara’ oleh mereka.

    Selain itu Kubang Pasu adalah kawasan yang memberi kuasa kepada Mahathir, kenapa pula lari ke Langkawi? Kenapa tidak ke Kubang Pasu?

    Dengan Mahathir ini, kita kena tahu banyak perkara belakang tabirnya. Betullah, jika yang tidak mengenalinya akan terus menyokong, jika mengenalinya akan menjauhinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  51. Dr. Mahathir pakar ‘U-turn’ terbaik negara
    hli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mustapa Mohamed menyifatkan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pakar ‘U-turn’terbaik negara berikutan pendirian terbaharunya yang menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari penjara.

    Beliau berkata, tindakan Dr. Mahathir sememangnya sudah dijangka memandangkan sebelum ini bekas Perdana Menteri itu sudah berulang kali membuat pusingan U membabitkan pelbagai perkara termasuk bekerjasama dengan DAP.

    Katanya, Dr. Mahathir perlu ingat beliau adalah orang yang bertanggungjawab memecat Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan menuduh Penasihat PKR itu melakukan jenayah liwat dan pelbagai lagi perkara lain yang menjijikkan.


    “Maklamat Dr. Mahathir ini tidak lain tidak bukan adalah untuk jatuhkan Perdana Menteri dan menaikkan individu-individu tertentu seperti anaknya, konco-konconya dengan sanggup melakukan apa sahaja.


    “Demi mencapai maklamat, Dr. Mahathir sanggup jilat kembali segala tuduhannya terhadap Anwar,” katanya kepada pemberita selepas menyertai sesi Town Hall bersama pemimpin-pemimpin akar umbi UMNO dan warga Kota Bharu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota di sini hari ini.


    Yang turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Tan Sri Mohamad Fatmi Che Salleh; Ketua Pengerakan Pemuda UMNO negeri, Mohd. Azam Ismai; dan pemimpin-pemimpin setempat.


    Semalam, Dr. Mahathir yang juga Pengerusi Pakatan Harapan menggesa agar Anwar segera dibebaskan dari penjara.


    Dr. Mahathir membuat gesaan tersebut menerusi satu kenyataan bersama dengan peguam hak asasi manusia dari Amerika Syarikat, Kimberly Motley dengan meng­anggap Anwar sebagai tahanan politik dan perlu dibebaskan segera.



    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  52. Mengapa Mahathir 'jilat' semula apa dikata?
    Umno mempertikaikan ketulenan semangat nasionalisme Tun Dr Mahathir Mohamad ekoran tindak-tanduknya mutakhir ini.

    Kata Ketua Perhubungan Umno Selangor, Tan Sri Noh Omar, bekas perdana menteri itu sebenarnya mengorbankan prinsip perjuangan beliau demi kepentingan peribadi.

    "Kalau semangat Dr Mahathir ini benar-benar kuat, dia tak akan jilat balik apa yang dia cakap," katanya.

    Menurut Noh, sebelum ini Dr Mahathir sendiri mendakwa DAP sebagai parti cauvinis dan perkauman.

    "Jadi, macam mana dia boleh korbankan prinsip perjuangan dia demi kepentingan peribadi?" kata Noh pada sidang media selepas menghadiri majlis agihan bubur lambuk kepada warga kerja Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di Putrajaya hari ini.

    Noh adalah menteri bagi kementerian berkenaan.

    Dr Mahathir kini menjadi antara pengkritik paling lantang terhadap kerajaan Datuk Seri Najib Razak.

    Pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun, Dr Mahathir mengisytiharkan keluar dari Umno dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) bersama beberapa bekas pemimpin kanan Umno.

    Dr Mahathir kini menjadi pengerusi BERSATU dan sedang gigih menyusun strategi bersama parti pembangkang lain untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang dipercayai akan diadakan tidak lama lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  53. Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
    Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
    Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
    ------------------------------------------
    Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
    Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

    Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

    ReplyDelete
  54. Tak habis2 si Langau ni, debat, debat, debat
    Perasan tak tentu ini puak jahanam musibat
    Macam lah si keling mamak Kerala tu hebat
    Merata dia pergi pun hanya harap telan ubat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh alangkah bodonya tingkah si kerdil
      Bagai si langau dengan sang kancil
      Kalauku tempek engkau pun kemek
      Seperti kerepek yang kena lenyek

      Delete
  55. Any more 'hit & run trash articles' kejora.....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora pagi ini dah 'menurun' menjelma jadi 'pecundang rakyat' pulak, mengulangi kerja2 bodoh mengkopipes yg dikutip dari sumber tak berkredibiliti serta meragukan dalam keadaan begitu mencemaskan bagai orang sakit perut termakan julap nak melePAS mencari jamban.

      Itulah padahnya bila sekolah tak abes
      Nak menulis tak tahu hanya boleh kopipes

      Delete
  56. Boleh nak berdebat... Tpi debat fasal polisi yang akan dijalankan oleh parti masing bila menang... Debat fasal penyelesaian masalah rakyat dan halatuju negara.. Bkn debat yg menuduh orng lain.. Bukan debat mengutuk org lain... Baru lah nmpk mcm seorng negarawan

    ReplyDelete
  57. Artikel kutipan kejora musibat @ 8:57 di portal sebelum ini & awal hari ini @8:58 ada ciri2 sikap pejuang rakyat ker.....??

    ReplyDelete
  58. Hanya Golongan Zalim Takut Doa Umat Islam
    "HANYA golongan zalim takut kepada doa orang soleh. Bagi mereka yang baik tidak bimbang doa keburukan oleh orang lain kerana yang memakbulkan doa hanyalah Allah," kata pemimpin PAS, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali.

    Menurut beliau, mendoakan kebaikan dan mendoakan keburukan kedua-duanya adalah sunnah kerana berdoa agar musuh mendapat hidayah adalah dituntut seperti mana doa Nabi Muhammad S.A.W agar penduduk Thaif mendapat hidayah.

    Namun, kata beliau, berdoa agar musuh yang jahat dan golongan yang zalim mendapat pembalasan Tuhan juga dibolehkan, malah dituntut apabila kezaliman itu melibatkan kepentingan Islam dan umatnya.

    “Asasnya adalah kerana doa adalah senjata mukmin. Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Doa adalah senjata orang beriman, tiang agama dan cahaya langit-langit dan bumi” (Hadis Riwayat Hakim)

    “Dalam Hadis Sahih Bukhari dan Muslim, Nabi berdoa ke atas Quraisy yang mengganggu dan menyakiti baginda ketika solat di Masjid Haram. Nabi juga mendoakan kehancuran tentera bersekutu pakatan Ahzab dalam peperangan Ahzab dan mendoakan kehancuran kerajaan Kisra Parsi,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

    Media pro-Pakatan Harapan (PH) pada 17 Mac lalu melaporkan PAS Selangor mengadakan solat hajat demi kemenangan parti itu di negeri berkenaan serta mendoakan kehancuran “pakatan jahat” yang dipercayai merujuk kepada PH.

    Solat hajat itu juga dilaporkan menyamakan pertempuran PAS pada pilihan raya umum yang akan datang seperti Perang Ahzab.

    Peperangan Ahzab atau dikenali sebagai Perang Khandak merupakan peperangan antara tentera kafir di sekitar tanah Arab yang berkumpul untuk memerangi Nabi Muhammad yang ketika itu berada di Madinah.

    “Nabi bersabda dalam Hadis Bukhari dan Muslim: Takutlah kamu terhadap doa orang yang dizalimi kerana sesungguhnya tiada antara doa itu dengan Allah sebarang dinding,” kata Mohd. Khairuddin.

    PAS ketika ini sedang diserang hebat oleh blok PH yang dibarisi DAP, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    Pelbagai fitnah dan penghinaan dilemparkan oleh PH ke atas PAS termasuk kononnya menerima wang RM90 juta daripada UMNO malah pemimpinnya disindir bertaraf lebai oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    Antara strategi terbaharu PH untuk menghancurkan PAS adalah Kerajaan PKR Selangor menyekat peruntukan untuk wakil rakyat PAS di negeri itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  59. Doa Laknat: Puak PKR lupa, Bila Kena Atas Kepala Sendiri
    Berdoa agar musuh yang jahat dan golongan yang zalim mendapat pembalasan tuhan juga dibolehkan malah dituntut apabila kezaliman itu melibatkan kepentingan Islam dan umatnya.

    Doa keburukan terhadap musuh yang jahat dan golongan yang zalim akan menggerunkan musuh dan menakutkan golongan yang zalim.

    Asasnya adalah kerana doa adalah senjata mukmin. Nabi S.A.W bersabda:

    الدُّعَاءُ سِلاحُ الْÙ…ُؤْÙ…ِÙ†ِ، ÙˆَعِÙ…َادُ الدِّينِ، ÙˆَÙ†ُورُ السَّÙ…َاوَاتِ Ùˆَالأَرْضِ

    "Doa adalah senjata orang beriman, tiang agama dan cahaya langit-langit dan bumi" (Hadis Riwayat Hakim)
    Pada akhir Himpunan Mansuh GST Mac 2016 Badrul Amin berdoa meminta pemimpin ‘mahazalim’ yang bertanggungjawab memenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi balasan yang setimpal.
    Ketua Biro Pemantapan Agama Angkatan Muda Keadilan (AMK) berkata, Badrul Amin tidak boleh dipersalahkan kerana dia pernah menjadi mangsa kezaliman Dr Mahathir ketika masih bergelar Perdana Menteri.

    “Jadi menghukum atau menghina Badrul Amin atas tindakan (doa) itu kurang tepat, sebagai mangsa (kezaliman) sudah pasti ia memberi kesan negatif dalam hidupnya,” katanya
    ........

    Itu semasa kena atas kepala mereka (puak PKR) tapi apabila mereka diberi kuasa, mereka pula menzalimi rakyat Selangor dengan menarik peruntuk untuk 13 DUN. Mereka ingat mereka nak khianati dan Zalim PAS tetapi sebenarnya mereka khianat dan zalim RAKYAT SELANGOR.

    Bila orang doa laknat kepada penzalim mereka terasa. Dah kena atas batang hidung sendiri. Wan Ji mula bercakap nada lain dah tunjuk sifat munafiknya. Mereka ini lupa kerana mereka kita menjadi sahabat kepada orang yang telah zalim mereka. Bila berkawan dengan orang zalim (baca Mahathir) mereka pun zalim sama macam "MAHAZALIM"


    XOXO - Orang jahat kepada orang lain biasanya Tuhan akan tunjuk di atas bumi lagi, hanya kita perlu sabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  60. TAHNIAH DR KAMARUL : HUJAH DENGAN FAKTA DAN PENUH HORMAT
    1. Keberanian yang ditunjukkan oleh Dr Kamarul Yusof dalam forum anjuran Sinar Harian ke-53 bertajuk “Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM” semalam seharusnya dipuji apatah lagi berhujah berhadapan dengan Tun M sendiri.

    2. Hujah yang diutarakan beliau dan sikap hormat yang beliau tunjukkan menyerlahkan budaya politik matang dan sejahtera yang diterapkan oleh PAS.

    3. Inilah budaya berhujah dengan fakta dan penuh kematangan, bukan lagi budaya mencemuh membuta tuli apatah lagi penuh dengan jeritan dan carutan seperti yang malangnya kita sering dengar di dalam sidang Parlimen.

    4. Walaupun berhadapan dengan pelbagai tekanan kiri dan kanan, namun Dr Kamarul masih berupaya menyampaikan pandangan dan hujah disokong dengan fakta yang kuat.

    5. Ulasan beliau terhadap keupayaan Tun M untuk terus menjadi Perdana Menteri disertakan dengan penghujahan dari sudut perundangan, fizikal, faktor genetik, kekuatan mental dan psikologi, moral, demografi serta kemampanan intelektual, filosofikal dan aspek yang paling penting adalah spiritual beliau.
    6. Penghujahan yang diutarakan beliau sahaja sudah cukup komprehensif dari segala segi dan seharusnya itulah laras yang perlu dibahaskan secara teliti.

    7. Ironinya, sebahagian pihak memandang perkara-perkara kecil lain untuk diperbesarkan. Di mana kematangan mereka untuk menilai isu yang sedang dibahaskan?

    8. Saya kira ramai yang sedar siapa Tun M sepanjang beliau memegang jawatan sebagai Perdana Menteri. Beliau memiliki “shrewdness” dalam ucapan dan tindakan politik tetapi tidak apabila beliau berhadapan dengan hujah dan fakta. Inilah beza seorang tokoh politiking dengan ahli akademik yang jujur.

    9. Setelah menyaksikan siaran forum tersebut, saya nyatakan sokongan terbuka kepada Dr Kamarul di atas keberanian yang ditunjukkan.

    10. Malah tulisan-tulisan beliau yang kritis terhadap pelbagai isu termasuklah isu kemaraan evangelis kristian di Malaysia juga telah membuka mata ramai pihak. Semoga terus kuat Dr Kamarul!

    Sekian.

    Nasrudin Hassan Tantawi

    ReplyDelete
  61. SIAPA LAGI ‘COOL’ : DR MAHATHIR ATAU DR KAMARUL ZAMAN?
    1. Selepas wacana semalam ramai penyokong PH bersorak kegembiraan kononya Dr Kamarul Yusoff terdiam, terkucil,terkedu dan ketakutan dalam wacana semalam. Ramai juga yang komen fizikal dan serangan peribadi terhadap Dr Kamarul.

    2. Sebaliknya pandangan saya, Dr Kamarul berjaya dengan tenang meneruskan wacana yang sememangnya dibarisi panel dan moderator Pro-Tun. Lihat sahajalah cara wacana itu dijalankan. Very much choreographed untuk menaikkan imej Tun M.

    3. Kalau kita tonton rakaman wacana tersebut, Dr Kamarul mengemukakan 10 kayu ukur dalam wacana tersebut. Antaranya Aspek Legal,fizikal, genetikal, mental, psikologikal, moral, philosophical dan demographical. Fakta bukan? Sememangnya kita mengetahui Dr Kamarul seorang yang kurang petah bercakap, namun dari sudut hujah beliau yang penuh dengan fakta, merupakan sesuatu yang gagal disanggah.

    4. Tun M dalam majlis tersebut,turut diberikan peluang untuk menjawab hujah Dr Kamarul, namunTun M hanya bercakap sekitar bagaimana beliau sihat (walaupun dah 2 kali bypass), aktif membaca,memikir dan menyelesaikan masalah, tidak over eat, bagaimana dia boleh pakai seluar lama dia dan sebagainya. Pada saya ini hujah tidak berkait dan tiada fakta. Malah segala hujah Dr Kamarul tidak dijawab
    5. Malah penyokong Tun M juga memuji kononnya beliau tenang menghadapi pengkritiknya. Pada hakikatnya, Tun M tidaklah setenang yang digembar gemburkan. Dalam Program Dialog Anak Muda : Deklarasi Rakyat, Realiti atau fantas? pada 2 April 2016, Tun M melarikan diri dari menjawab soalan CheguBard mengenai skandal Bank negara 1992 ketika TS Jaafar menjadi Gabenor sebanyak RM30billion, Skandal MAS RM580 juta, Skandal Perwaja RM10b, Skandal Bank Bumi RM10b, Skandal Maminco RM1.6b dan juga laporan Far Eastern Eeconomic Review yang menyebut jumlah RM1.6juta digunakan Mahathir untuk balilout syarikat kapal anaknya Konsoritum Perkapalan Berhad. Sila lihat link dibawah :

    https://chegubard.blogspot.my/2016/04/drm-balik-awal-elak-menjawab.html?m=1

    6. Oleh yang demikian, pada saya Tun M berani hadir oleh kerana panel dan moderator yang Pro-Tun. Malah Tun-M juga tidak berani menyatakan kehadirannya lebih awal. Apatah lagi ruang bertanya dari hadirin hanya dibuka kepada 2 orang. Apakah Tun M berani berhadapan dengan anak muda di forum yang bebas dan terbuka? Ada jaminan Tun akan menjawab semua persoalan hadirin? Maka pada saya Dr Kamarul Yusoff lebih cool, Tun Mahathir not cool dan Sinar Harian super not cool.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKTI & KENYATAANNYA......

      Pendapat umum ttg Tun Mahathir & Professor Dr Kamarul dalam komen di Youtube bertajuk 'Viral Tun Mahathir Buat Kejutan..Tun Tak Takut' mengesahkan duduk perkara.......

      Faridzul Zainal 6 hours ago
      Lihat bodylanguage baju hijau, resah, bagai ayam berak kapur. Bagaimana dia boleh berijazah Dr Phd pelik dan ajaib. Tidak hairan jika mahasiswa bermentaliti seperti dia juga.
      MALAYSIA BOLEH !

      Goh Kok Leong
      4 hours ago
      Faridzul Zainal Baju hijau ni memang tak cukup kualiti walaupun ijazahnya tinggi. Hujahan berat sebelah dan tidak profesional langsung. Martabat Melayu datang drpd usaha dan kesungguhan orang Melayu sendiri untuk maju dalam pelbagai bidang bukan setakat cakap dengan mulut sahaja martabat akan datang dengan sendiri.

      Kasparok Karmila
      16 hours ago
      Org kg sygkn tun..org kg ingat jasa2 tun..org kg percyakn tun, org kg dah sadar umno sekarang dipimpin olh seorang pencuri perompak pembunuh

      Jaafar Ismail
      16 hours ago
      Dah kenapa baju hijau tu dah macam rojak bercakap tun senyum ja hahaha baju hijau ni dah menunjuk dirinya pada rakyat seperti seorang penakut.

      Zul Limo
      17 hours ago
      Panas punggung dah baju ijau tu.. duduk tak diam dah nampak.. cakap pun ketar2.. ����������

      Danilina Azy
      6 hours ago
      Zul Limo baju ijau tu sapa? ����

      Ronnie Chew
      4 hours ago
      Danilina Azy Baju hijau tu puak bangsat OOMNO la. Tengok cara pon cara puak bangsat

      shazlan si
      16 hours ago
      ya allah kau panjangkan lah umur Tun... amin

      Jaafar Ismail
      16 hours ago
      Baju hijau tu masih muda tapi duduk tak betul senget sana sini buat malu dengan tun duduk pun tertip steady walau pun dah berumur yang baju hijau badan tak sehat otak pun tak cerdas cakap berojak lebihkan kuah.

      Danilina Azy
      6 hours ago
      Jaafar Ismail Takut kan ������depan tun mahathir Lagi ��kalau bole dia nak lari tapi Tak boleh ��

      Ronnie Chew
      4 hours ago
      Jaafar Ismail Bontot dah kena belacan la beruk tu

      zack rxz
      16 hours ago
      Knpe baju hijau tu mngelupur ��

      Cimek Enti
      15 hours ago
      He is still sharp n in good shape, y not given him the chance of becoming pm for the 2nd times, dia pun dah cakap pm sementara sbb dia tahu tahap mana dia bolih pikul tanggung jawab sebagai pm

      syemz shooter
      16 hours ago
      Yg baju hijau tu belum tua lg cakap pon x tentu arah...duduk pon senget...hahaha..kenapa??ketiak berpeluh ke jilake..hahahahaha

      ab wahid
      16 hours ago
      umur.kesihatan..kwarasan semua tak mustahil dengan rahmat Allah.

      Anuar Ku
      14 hours ago (edited)
      Nothing to hide, so..confront it face to face! bukan macam pahlawan bugis tu, ada isu terus senyappppp. PM ke-6 kini bakal di senyapkan through this election soon. Vote Tun Mahathir for PM-007

      ab wahid
      16 hours ago
      subhanallah.Allahamdullih dgan rahmat Allah Tun masih mampu berjuang...isunya berjuang untuk apa?..saya berharap tun kembali untuk betulkan kesilapan lalu dan corak masa depan yg lbih baik untuk agama.bangsa dan negara umumnya.

      Dr Zubir Yahya
      16 hours ago
      Haha steady tun..kali ni ucap tahniah kat Tun

      Lightweight 87
      15 hours ago
      Alahai. Cakap pun tergagap2 si kamarul ni ada hati nak condemn Tun. Tahniah mahasiswa UUM ada lecturer bengap

      hang nadim
      16 hours ago
      "kena buasir ke yg baju hijau tuuu..kesian dia sakit2 pun pergi juga persidangan..mungkin malu dgn tun m kot..

      kamal giant
      15 hours ago
      respect ngan tun

      Sue Sue
      17 hours ago
      Nak sgat jumpa tun

      KalaJengking _46
      16 hours ago (edited)
      Tun Mahathir,...malaysia legend leader...

      Shafiq 95
      15 hours ago
      Pbnde sial baju hijau tu, ckp cm bangang, sekolah tak hbis ke apa, bodoh! Nampak Tun dpn mata, ckp pun berterabur, kutuk blkg brani la..

      Maha Raja
      18 hours ago
      Apa yg kat atas tu meroyantu.. Nampak takut nak cakap....

      Liege Lord
      16 hours ago
      A mark of a true leader. 93 years old or not there is no other substotute for this statesman remarkable courage, charisma and characther

      Lightweight 87
      15 hours ago
      Alahai. Cakap pun tergagap2 si kamarul ni ada hati nak condemn Tun. Tahniah mahasiswa UUM ada lecturer bengap..


      Cukup tak......??

      Delete
  62. Tak sia-sia selama 9 bulan saya & isteri kempen di pasar2 basah (wet market) secara tak langsung menyentuh harga barang, nilai ringgit & pekerjaan anak2.

    Kesannya amat maut....tekanan darah tinggi & kencing manis rakyat bawahan pasti melonjak naik.

    BN & PAS terus uzur 'datang bulan' dan.....Johor pasti jatuh ke riba Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
  63. Catatan pengalaman Dialog dengan Dr.M : lari balik awal
    1. Pada 2 April saya dijemput melalui whats app oleh salah seorang panatia penganjur Program Dialog Anak Muda : Deklarasi Rakyat, Realiti atau Fantasi ? untuk hadir dengan menghantar nama dan no.kad pengenalan. Sebelum itu saya sering dicabar oleh beberapa kelompok yang bersama Deklarasi agar saya duduk mendengar dulu dari Mahathir mengenai deklarasi ini.

    2. Pada 7 April saya hadir bersama Komrad Edy Noor Reduan, Pengarah Propaganda SAMM dan Komrad Faisal Zainal, Penyelaras Muda SAMM. Kami tiba lewat beberapa minit, ketibaan kami disambut jelingan sekumpulan lelaki bertubuh sasa yang saya kira 'bodyguard' kepada orang penting yang sudah hadir selain wartawan yang berkumpul kerana tidak boleh masuk. Kami mendaftar dan mengambil tempat. Masuk sahaja Pengerusi Majlis sedang mengumumkan bahawa media, rakaman dilarang malah Pengerusi Majlis mengingatkan pengguna media sosial tidak terlalu laju melaporkan program dialog tersebut. Walaupun ia nampak sangat kontradik dengan semangat kebebasan dan kritikan terbuka kumpulan Deklarasi Mahathir namun saya mengambil sikap positif mungkin tidak mahu terganggu dan Mahathir bersedia untuk sesi terus terang.

    3. Kehadiran kurang dari 100 orang, turut kelihatan Khairuddin (yang mengaku sepupu Anwar Ibrahim), Siti Hasmah, Marina Mahathir, Hishamuddin Rais (tukar tiub) juga ada selain Maria Chin, Ambiga dan mahathir sendiri di kerusi panel di depan. Muka - muka kepimpinan pelajar yang dikenali juga turut kelihatan.

    4. Mahathir mengambil tempat bercakap awal, tak banyak yang diulas. Dia memulakan celoteh dengan mengingat sejarah Malayan Union dan kuasa raja tetapi keluhnya kini raja juga tak ada kuasa untuk berbuat apa. Secara sinis dia mengaku mengenai tindakannya meminda kuasa raja itu salah katanya dia jangka Raja yang akan timbulkan masalah tetapi dia tidak sangka Perdana menteri yang punca masalah negara.

    5. Selepas dia duduk sesi soal jawab dibuka. Dua soalan awal ditanya secara 'formal' oleh wakil Kesatuan Pelajar dan Mahathir respon mudah ajak semua pelajar tumbang Najib dan masalah akan selesai. Kecewa dengan cara Mahathir memperbodohkan anak muda dengan jawapanya , saya mengambil tempat untuk bercakap selepas Adam Adli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKTI & KENYATAAN GENERASI MUDA MENERIMA KEPIMPINAN TUN MAHATHIR......

      Pendapat umum ttg Tun Mahathir & Professor Dr Kamarul dalam komen di Youtube bertajuk 'Viral Tun Mahathir Buat Kejutan..Tun Tak Takut' mengesahkan duduk perkara.......

      Faridzul Zainal 6 hours ago
      Lihat bodylanguage baju hijau, resah, bagai ayam berak kapur. Bagaimana dia boleh berijazah Dr Phd pelik dan ajaib. Tidak hairan jika mahasiswa bermentaliti seperti dia juga.
      MALAYSIA BOLEH !

      Goh Kok Leong
      4 hours ago
      Faridzul Zainal Baju hijau ni memang tak cukup kualiti walaupun ijazahnya tinggi. Hujahan berat sebelah dan tidak profesional langsung. Martabat Melayu datang drpd usaha dan kesungguhan orang Melayu sendiri untuk maju dalam pelbagai bidang bukan setakat cakap dengan mulut sahaja martabat akan datang dengan sendiri.

      Kasparok Karmila
      16 hours ago
      Org kg sygkn tun..org kg ingat jasa2 tun..org kg percyakn tun, org kg dah sadar umno sekarang dipimpin olh seorang pencuri perompak pembunuh

      Jaafar Ismail
      16 hours ago
      Dah kenapa baju hijau tu dah macam rojak bercakap tun senyum ja hahaha baju hijau ni dah menunjuk dirinya pada rakyat seperti seorang penakut.

      Zul Limo
      17 hours ago
      Panas punggung dah baju ijau tu.. duduk tak diam dah nampak.. cakap pun ketar2.. ����������

      Danilina Azy
      6 hours ago
      Zul Limo baju ijau tu sapa? ����

      Ronnie Chew
      4 hours ago
      Danilina Azy Baju hijau tu puak bangsat OOMNO la. Tengok cara pon cara puak bangsat

      shazlan si
      16 hours ago
      ya allah kau panjangkan lah umur Tun... amin

      Jaafar Ismail
      16 hours ago
      Baju hijau tu masih muda tapi duduk tak betul senget sana sini buat malu dengan tun duduk pun tertip steady walau pun dah berumur yang baju hijau badan tak sehat otak pun tak cerdas cakap berojak lebihkan kuah.

      Danilina Azy
      6 hours ago
      Jaafar Ismail Takut kan ������depan tun mahathir Lagi ��kalau bole dia nak lari tapi Tak boleh ��

      Ronnie Chew
      4 hours ago
      Jaafar Ismail Bontot dah kena belacan la beruk tu

      zack rxz
      16 hours ago
      Knpe baju hijau tu mngelupur ��

      Cimek Enti
      15 hours ago
      He is still sharp n in good shape, y not given him the chance of becoming pm for the 2nd times, dia pun dah cakap pm sementara sbb dia tahu tahap mana dia bolih pikul tanggung jawab sebagai pm

      syemz shooter
      16 hours ago
      Yg baju hijau tu belum tua lg cakap pon x tentu arah...duduk pon senget...hahaha..kenapa??ketiak berpeluh ke jilake..hahahahaha

      ab wahid
      16 hours ago
      umur.kesihatan..kwarasan semua tak mustahil dengan rahmat Allah.

      Anuar Ku
      14 hours ago (edited)
      Nothing to hide, so..confront it face to face! bukan macam pahlawan bugis tu, ada isu terus senyappppp. PM ke-6 kini bakal di senyapkan through this election soon. Vote Tun Mahathir for PM-007

      ab wahid
      16 hours ago
      subhanallah.Allahamdullih dgan rahmat Allah Tun masih mampu berjuang...isunya berjuang untuk apa?..saya berharap tun kembali untuk betulkan kesilapan lalu dan corak masa depan yg lbih baik untuk agama.bangsa dan negara umumnya.

      Dr Zubir Yahya
      16 hours ago
      Haha steady tun..kali ni ucap tahniah kat Tun

      Lightweight 87
      15 hours ago
      Alahai. Cakap pun tergagap2 si kamarul ni ada hati nak condemn Tun. Tahniah mahasiswa UUM ada lecturer bengap

      hang nadim
      16 hours ago
      "kena buasir ke yg baju hijau tuuu..kesian dia sakit2 pun pergi juga persidangan..mungkin malu dgn tun m kot..

      kamal giant
      15 hours ago
      respect ngan tun

      Sue Sue
      17 hours ago
      Nak sgat jumpa tun

      KalaJengking _46
      16 hours ago (edited)
      Tun Mahathir,...malaysia legend leader...

      Shafiq 95
      15 hours ago
      Pbnde sial baju hijau tu, ckp cm bangang, sekolah tak hbis ke apa, bodoh! Nampak Tun dpn mata, ckp pun berterabur, kutuk blkg brani la..

      Maha Raja
      18 hours ago
      Apa yg kat atas tu meroyantu.. Nampak takut nak cakap....

      Liege Lord
      16 hours ago
      A mark of a true leader. 93 years old or not there is no other substotute for this statesman remarkable courage, charisma and characther

      Lightweight 87
      15 hours ago
      Alahai. Cakap pun tergagap2 si kamarul ni ada hati nak condemn Tun. Tahniah mahasiswa UUM ada lecturer bengap..

      Delete
  64. 6. Rakaman curi yang dibuat oleh Kak Nashitah yang viral di media sosial itu hanya suku dari semua yang saya ucapkan. Saya bangun dan saya perkenal diri dengan mengatakan saya che'GuBard dari SAMM yang Tun katakan sebagai Kucing Kurap. Saya nyatakan bahawa Tun panik dan silap, saya tidak pernah mencabar Tun berdebat sebaliknya saya menjemput Tun untuk satu sesi terus terang supaya anak muda khususnya jaringan SAMM mampu mendengar sendiri dan membuat keputusan betul dan adil. Saya tegaskan dengan jelassaya tidak akan mengajak orang tua yang memang banyak buat salah yang akan menjadi point - point besar untuk saya 'score' kalau berdebat. Saya ambil kesempatan meminta Tun respon mengenai Kehilangan wang Rakyat memalui skandal Bank negara 1992 ketika TS Jaafar menjadi Gabenor sebanyak RM30billion, Skandal MAS RM580 juta, Skandal Perwaja RM10b, Skandal Bank Bumi RM10b, Skandal Maminco RM1.6b dan saya sebut mengenai Far Eastern Eeconomic Review yang menyebut jumlah RM1.6jutadigunakan Mahathir untuk balilout syarikat kapal anaknya selepas memecat dan menfitnah Anwar Ibrahim atas banyak alasan ini saya tak akan debat dengan Tun sebab teruk Tun akan kena. Ketika ini muka Mahathir berubah dan kelihatan Marina memaling ke arah saya dengan muka yang sangat marah tetapi saya cuma balas dengan senyuman.

    7. Pengerusi mula mengganggu dengan meminta saya terus kepada soalan. Saya tegaskan untuk bertanya 3 soalan dan penegasan. Penegasan pertama saya ialah Deklarasi ini bukan deklarasi rakyat ia deklarasi Tun Mahathir kerana ia tak lalui proses suara rakyat, malah majoriti yang tandatangan ketika 4 Mac itu hanya melihat deklarasi penuh hari tersebut. Isinya pula berkisar dengan penyingkiran Najib dan musuh-musuh politik Tun Mahathir. Bagaimana dengan perubahan sistem dan pemansuhan undang - undang penting seperti akta hasutan, pemerkasaan pilihanraya yang bebas dan adil ? Saya tegaskan deklarasi ini hanya retorik dan untuk Tun penuhi kehendak politik semata. Bila saya sebut ini yang hadir bertepuk tangan. Saya katakan Tun hipokrit kerana baru ini dalam temuramah dengan media Indonesia Tun sebut soal Anwar bersalah tak boleh buat apa sebab mahkamah dah putus dan kena hormat, bila kena kat orang lain Tun suruh hormat dan ikut tetapi bila tak kena pada Tun , Tun bising kata sistem rosak lah apa lah....

    8. Kedua saya sebut dengan jelas 2008 Tun ajak rakyat jatuhkan Abdullah dan semua ayat ajak jatuh Najib sama je bunyi skripnya semasa nak jatuh Abdullah. Masa nak jatuh Abdullah dedah berbiliion juta wang yang dirompak melalui Scomi, Skandal Oil for food termasuk khairy dituduh merompak berjuta - juta termasuk terlibat menjual saham berkepentingan negara ke Singapura. Saya tanya Bila Pak Lah jatuh Tun balik ke Umno semula dan dapat kedudukan istimewa semula tetapi apa usaha nak kembalikan duit rakyat. Saya katakan tak ada usaha kerana Tun bukan soal rakyat tetapi soal kehendak politik Tun semata bila Pak Lah dah jatuh Tun tak peduli pun soal rakyat dan kini sekali lagi nak guna benda sama.... masa ni yang hadir tepuk kuat lagi...

    9. Pengerusi berdiri ketika ini untuk saya tamatkan bercakap. Saya sebut yang terakhir saya nak tanya Kenapa Anwar dipecat ? adakah kerana Anwar meliwat, agen Amerika atau dia halang Tun nak bail out anak Tun... saya juga bertanya kalau najib jatuh Tun nak siapa naik jadi PM dan TPM ? ketika ini Pengerusi bercakap dan minta saya berhenti... saya akur dan senyum lalu berhenti serahkan mikrofon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKTI & KENYATAAN GENERASI MUDA MENERIMA KEPIMPINAN TUN MAHATHIR......

      Pendapat umum ttg Tun Mahathir & Professor Dr Kamarul dalam komen di Youtube bertajuk 'Viral Tun Mahathir Buat Kejutan..Tun Tak Takut' mengesahkan duduk perkara.......

      Othaman Ahmad
      1 second ago
      Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak .

      Goh Kok Leong
      11 minutes ago
      Tun masih relevan untuk menjadi PM buat kali ke 2. Tun bukan hendak memimpin lama, dengan pengalamannya beliau boleh wujudkan sebuah kabinet yang berkebolehan maka akan menolong beliau laksanakan proses pembetulan dan pembangunan semula negara. Dr. Kamarul Zaman hujahan beliau tidak dapat mencerminkan keadaan sebenar di bumi nyata. Tun cuma guna otak bukan hendak guna tenaga seperti bangla yang angkat bata atau ikat besi. Tun 100% layak memegang jawatan PM sekali lagi.

      Fin Ariff
      35 minutes ago
      Ak dgr suara dr.kamarul mcm nervous..tul x?

      abuya N
      33 minutes ago
      Very True .....

      chlaw64
      22 minutes ago
      berpusing2 kata2nya tu....

      Azmi Ab
      6 minutes ago
      Fin Ariff, bkn saja nervous ttp telur dlm seluar pun dh jadi kecut. Ckp langsung tiada kualiti dan trgagap gagap.

      Syazana Zana
      53 minutes ago
      tun m lebih bijak tenang bijak bila menjawab soalan.walaupun diusia 93 .
      boleh jd pm lg .no problem
      ph tetap pilihan ku.
      selamat berjuang bersama rakyat tun.
      rakyat is still with tun.
      ada panel yg perlu belajar dgn tun.
      yg baju hijau.

      Ramesh Krishnan
      44 minutes ago
      This Dr Kamarul Zaman is the problems. Bodoh sombong!!!

      kennytancg
      32 minutes ago
      Called himself a lecturer? English tonggang terbalik

      Mohamad Tarmizi Mohamad Daud
      8 minutes ago
      This Dr. Kamarul Zaman is pro BN. Gagap bila 2 ahli penal lagi persoal kata2 dia. Stupid lecturer

      kennytancg
      No standard

      Gamemaster 0912
      45 minutes ago
      of course tun M .boleh jadi PM semula

      Syazana Zana
      52 minutes ago
      i just wait tun m be next pm..

      one moment one moment
      43 minutes ago
      Tua , tua lah rakyat x kisah yg penting Tun M next PM .. pengalaman tadbir negara dan hubungan antarabangsa tu yg penting ..

      Syafrizal Abu Mansor
      54 minutes ago
      Terkedu kau. Hahahaha

      Oommar Oommar
      52 minutes ago
      Hahahaha terkejut ekauu

      moe o
      28 minutes ago
      nama jer prof..tapi bodoh..

      HEBAT AHMAD
      26 minutes ago
      apa si baju hijau ni cakap ni!!

      boss puzzle
      1 hour ago
      Hahahahah

      Adzarul Buqary
      34 minutes ago
      MAHATHIR IS THE BOSS

      Gamemaster 0912
      37 minutes ago
      mengaruk apa dr kamarul zaman ni. dedak nya dr kamarul zaman

      Azmi Ab
      3 minutes ago
      Sombongnya Dr Kamarul ni. Org lain semua brdiri bila Tun M tiba. Mmg sah dia ni pncacai Umno dan BN. Cara duduk pun dh tak tntu arah. Nmpak sgt kecut perut bila Tun duduk d dpn. Klu btl2 gentleman balunkah Tun cukup2 jgn hanya berani d belakang aje.

      Kimmy Jong-Un
      31 minutes ago
      hahahha u are great b tun

      Fyrdause Mohd
      44 minutes ago
      Dr Kamarul terlihat dia terlalu stress. Terlalu menolak dari perbincangan ilmiah.

      abuya N
      32 minutes ago
      Too bad...
      He is lost.

      Fyrdause Mohd
      19 minutes ago
      Dia tidak bersikap professional dan tidak bertindak sebagai penganalisa politik. Dia tenggelam dan amat tak bersedia.

      abuya N
      12 minutes ago
      Tun speaks 100x better than him.

      Delete
    2. Sambungan.....

      BUKTI & KENYATAAN GENERASI MUDA MENERIMA KEPIMPINAN TUN MAHATHIR......

      Pendapat umum ttg Tun Mahathir & Professor Dr Kamarul dalam komen di Youtube bertajuk 'Viral Tun Mahathir Buat Kejutan..Tun Tak Takut' mengesahkan duduk perkara.......

      Fyrdause Mohd
      1 minute ago
      Dan hanya dia bersikap biadap dengan tidak berdiri memberi penghormatan. Seorg yg professional harus bersikap professional namun hanya dia yg melawan arus.

      zuraidi
      55 minutes ago
      Good talk

      gebei1
      25 minutes ago
      haha... kelihatan org uum ni sgt tdk tenteram berpanel... mcm amatur...

      Will
      2 minutes ago
      Tun M masuk kat 1:02:51

      Ahmad FM
      11 minutes ago
      yg baju hijau tu cara duduk pun dh cuak.. menggigil je bercakap..mampuihh

      fiz peace
      13 minutes ago
      Nampak sgt cuak c baju hijau tu..hahahaha

      Ahmad FM
      13 minutes ago
      sape yg baju hijau tu...menggelabah je...penjelasan pun xde isi ...

      Samsuri Mahmud
      14 minutes ago
      Daya pemikiran kau la yg menurun..tun m jawab soalan pn tak pakai note. Ko yg muda pn tak ingat fact.. hancing la ko prof

      ahmad fahmy
      15 minutes ago
      Wacana Jadi lain..tu lah..tadi nak hentam sgt TUn heheh..sekali Tun dtg...jemmm Ehheheh...semoga Allah beri kesihatan unggul pada TUn dna Isteri..untuk memimpin Malaysia utk Kali ke2 sebelum serahkan kpd DSAI...

      rio kio
      21 minutes ago
      kemunculan tun m 1:01:58 ..1:02:23 dr kamarul dh stat cuak smpai lupa nk bdri.. 1:03:04 still cuak kahkahkah

      Mat Besi
      22 minutes ago
      yg pakai baju hijau,nk cakap ilmiah..dia pun tak ilmiah...

      AF Global
      25 minutes ago
      Memang uum ni port lepak orang macam prof kongkang ni ka..

      chlaw64
      25 minutes ago
      Teringin nak lihat wajar Dr.Kamarul tu bila Tun mucul tak dijemput di depan matanya...Ha!ha!

      My Sue
      29 minutes ago
      mcm takut2 jak.. hahah

      Cemon Monk
      30 minutes ago
      tergagap-gagap anjing perliharran umno

      ntahapapa xtaw
      45 minutes ago
      sora truih sangkut2...

      Zamri Muhammad Nor
      18 minutes ago
      Walaaun....bangang.

      Zamri Muhammad Nor
      1 minute ago
      Hidup Tun..hidup pakatan harapan
      -------------------------------------

      Patut ler Najib takut FACE-TO-FACE dgn Tun M, rupa2nya Tun M masih berketrampilan, masih ada aura, masih ada chemistry hingga ada ahli panel yg prejudice pun hilang pertimbangan.

      Bayangkan kalau budak2 tak abis sekolah berhadapan face-to-face dgn Tun M, mau terkencing terberak agaknya......!!

      Delete

  65. 10. Selepas saya saya ingat ada seorang bangun bertanya juga soal kenapa Tun tak buat apa soal Rafizi ditahan, bukankah Rafizi sekutu Tun sekarang ? dan Mandeep Sigh yang merupakan kakitangan seketeriat BERSIH bangun bertanya soal pilihanraya bebas dan adil dan perlu dimasukkan kedalam deklarasi.

    11. Tun bangun jawab.... dia berpusing - pusing langsung tak menyebut atau mengulas apa yang saya bangkitkan. Berkenaan Rafizi dia sebut dengan jelas dia berjuang bukan untuk Rafizi... Rafizi buat salah langgar OSA maka kena lah hukum...dan sebab itu kena perjatuh Najib sebab kalau Najib jatuh Rafizi bebaslah... berkenaan soalan BERSIH dia menagmbil analogi Sri Lanka dia sebut di Sri Lanka ada dua parti, satu parti isteri Janeral dan satu parti anak pejuang kemerdekaan. Bila isteri Janeral kalah dia kata pilihanraya menipu dan begitulah sebaliknya... Mahathir sebut pihak yang kalah akan sentiasa kata Pilihanraya menipu... ayat ini sepatutnya sudah menampar muka kumpulan BERSIH kerana mahathir sendiri tidak mengakui perjuangan BERSIH dengan tidak mengakui kepincangan pilihanraya.

    12. Seorang pemuda duduk dibarisan depan bangun ingatkan mahathir yang dia tak menjawab lagi soalan che'GuBard. Mahathir terus tak peduli, dia mengulas pula mengenai orang tanya saya persoalan kenapa saya boleh duduk dengan musuh saya seperti Lim Kit Siang, Md Sabu dan lain lain. Mahathir sebut dengan jelas bukan saya datang tapi depa yang datang pada saya maka tanyalah depa. mahathir kata dia pun pelik bagaimana orang yang mahathir dah buat macam - macam salah pada mereka masih datang untuk sign deklarasi dengan Mahathir. Ketika ini saya bangun mencelah dan katakan "Tun, kamu tak jawab lagi soalan saya". Pengerusi Majlis mendiamkan saya semula dan Mahathir mengakhirkan ucapanya dengan penipuan katanya Anwar pun tulis surat kepadanya sokong dia. Ini jelas tipu mana ada Anwar tulis surat kepada Mahathir sokong dia... Ini mengingatkan kita dengan pembohongan Mahathir ketika kempen PRU lepas konon ugut nak dedahkan surat Wan Azizah kepadanya yang konon mengadu perihal Anwar.

    13. Dia duduk dan terus bisik sesuatu pada pengerusi majlis dan pengerusi Majlis terus umum bahawa Tun Mahathir kena pulang awal kerana ada urusan penting dan soalan yang tidak berjawab akan dijawab oleh Ambiga dan Maria Chin. Saya dan ramai lagi anak muda , aktivis mahasiswa yang hadir tak boleh menyorokkan kekecewaan dengan cara Mahathir, hadir program dialog dengan syarat tiada media dan bila ditanya lari balik awal tinggalkan orang lain untuk cuci ? Inilah demokrasi terpimpin ala Mahathir.

    14. Setelah hadir dan berdepan sendiri dengan Mahathir .... saya dan SAMM menegaskan garis yang kami ambil tidak salah dan tepat.

    che'GuBard, SAMM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tulisla apapun pelacur rakyat, kami majoriti dah x amik peduli lagi! Ini bukan pasal Tun atau mat sabu atau kit siang...ini tentang hidup kami rakyat kebanyakan yg begitu tertekan dgn keadaan kos itu hidup yg mencanak semenjak gst di laksanakan...Tun dan pakatan menawarkan sesuatu yg bersesuian dgn kehendak kami rakyat kebanyakan. Tambahan Tun telah pun membuktikannya sebelum ini... we have got nothing to loose!!!!

      Delete
    2. 1337 ..kesian...anda seperti golongan dizaman jahilliayah..harap dapat kesedaran
      dan kembali ke pangkal jalan..sebelum
      mati dalam kerugian dan penyesalan..

      Delete
    3. Dah sedar dah pun dan kembali kepangkal jalan skang ni..klepto tak wajar disokong lagi..hidup rakyat..hapuskan gst. He2 he2

      Delete
  66. ZAMANNYA TELAH BERLALU, KATA PAS
    KUALA TERENGGANU 24 Mac- Pas menyifatkan Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak sepatutnya terus berharap untuk kembali memimpin negara kerana tidak akan membawa sebarang kebaikan bagi dirinya dan negara.

    Naib Presiden Pas, Datuk Nik Mohd Amar Abdullah berkata, ini kerana zaman bekas Perdana Menteri itu sudah berlalu, dan dalam usianya, lebih wajar beliau lebih memikirkan soal akhirat.

    Malah katanya, dalam keadaan sekarang kalau Dr.Mahathir kembali menjadi Perdana Menteri, politik negara ini akan menjadi semakin berat dan merosakkan.

    “Fikirlah dari segi logik akal juga, kenapa terlalu sibuk nak dicalonkan sebagai Perdana Menteri sedangkan tarikh pilihan raya belum tahu lagi dan kemenangan belum pasti.

    “Ini diumpamakan bini (kahwin) belum lagi,tapi dah asyik sibuk nak beri nama anak,” katanya.

    Nik Mohd Amar berkata demikian ketika berucap pada program Himpun 3.0 yang berlangsung di Markah Tarbiyah Pas, di Kuala Ibai, di sini, malam tadi.

    Yang turut hadir, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Husein Awang.

    Menurut Nik Mohd Amar, beliau bukan ingin menghina , tapi kalau usia telah melebihi 92 tahun usahlah terlalu asyik bercakap soal untuk kembali menerajui negara.

    Mengenai pengumuman calon Pas untuk PRU -14, Nik Mohd Amar ketika ditemui wartawan memberitahu, setakat ini perkara itu belum dibincangkan.

    “Belum bincang, biasalah amalan kita (Pas) akan umumkan calon selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) bubar, ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sia-sia selama 9 bulan saya & isteri kempen di pasar2 basah (wet market) secara tak langsung menyentuh harga barang, nilai ringgit & pekerjaan anak2.

      Kesannya amat maut....tekanan darah tinggi & kencing manis rakyat bawahan pasti melonjak naik.

      BN & PAS terus uzur 'datang bulan' dan.....Johor pasti jatuh ke riba Pakatan Harapan.

      Delete
  67. DR. MAHATHIR PERLU CIUM TANGAN SENDIRI
    Ada satu peribahasa Melayu yang mesejnya tegas dan sinis, iaitu cium tapak tangan, berbaukah atau tidak? Peribahasa ini bermaksud sebelum kita mencela orang lain, ada baiknya cermin diri sendiri sama ada turut sama bermasalah ataupun tidak.

    Dalam konteks politik negara sekarang, peribahasa ini sesuai ditujukan kepada calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Hal ini kerana ketika beliau gigih berceramah memburukan kepemimpinan negara sedia ada, beliau seolah-olah lupa pelbagai skandal kewangan sepanjang 22 tahun pemerintahannya sebagai Perdana Menteri.

    Menurut bekas Ketua Pemuda PKR Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar, Dr. Mahathir sewajarnya bertanggungjawab atas setiap skandal yang berlaku semasa pemerintahannya, terutamanya skandal Maminco, Perwaja Steel dan BMF yang ternyata merugikan negara dan rakyat, sebelum hendak memburuk-burukkan pihak lain.

    “Bukan sedikit skandal yang berlaku semasa zaman pemerintahan beliau, malah ada yang menyebabkan kerugian besar kepada negara.

    “Berbanding dengan pemimpin sekarang, jelas ada tindakan yang dilakukan untuk mengawal kerugian, tetapi ketika zaman beliau, apa yang telah beliau lakukan?” soalnya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Antara skandal yang berlaku pada zaman Dr. Mahathir adalah skandal Maminco yang berlaku pada era 1980-an yang turut mendapat perhatian Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam persidangan Dewan Rakyat ketika itu.

    Kit Siang pada ketika itu menyifatkan urusan pembelian bijih timah oleh syarikat tersebut sebagai ‘misteri’ dan mendesak Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri pada ketika itu memberikan penjelasan berkenaan skandal tersebut kepada Parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sia-sia selama 9 bulan saya & isteri kempen di pasar2 basah (wet market) secara tak langsung menyentuh harga barang, nilai ringgit & pekerjaan anak2.

      Kesannya amat maut....tekanan darah tinggi & kencing manis rakyat bawahan pasti melonjak naik.

      BN & PAS terus uzur 'datang bulan' dan.....Johor pasti jatuh ke riba Pakatan Harapan.

      Delete
  68. BERTUHANKAN ALLAH ATAU BERTUHANKAN POLITIK?
    Dia memberi alasan kononnya terpanggil untuk kembali berpolitik kerana ‘sayang’kan negara. Kononnya walaupun sudah berusia terlalu emas, dia terpaksa gagahkan diri untuk ‘selamatkan negara’. Itulah yang dia kumandangkan berkali-kali.

    Bagi budak-budak muda yang baru mengenal ‘politik’, maka sudah tentu mereka terpesona dengan alasan begitu menyentuh jiwa. Konon betapa ‘warga emas’ itu begitu cintakan negara negara hingga sanggup ‘berkorban’ sekali lagi…

    Namun begitu, bagi mereka yang mengenali gaya dan kelicikan politik ‘warga emas’ itu, maka sudah tentu mereka akan ketawa sinis. Bukan sekadar mencebik bibir, malah mungkin akan ada yang ketawa mengejek atau ‘muntah hijau’.

    Bukan seorang dua yang pernah ‘dikencing’, malah ramai yang sudah terkena ‘racun’ politiknya. Dia sanggup menangis hiba, meratap konon ‘keseorangan’ dalam perjuangan, padahal ia hanya taktik ‘hancing’ untuk menagih simpati dan sokongan.

    Penulis tidak nafikan, dia sememangnya ‘political geniuses’. Beberapa Perdana Menteri pernah terkena. Beberapa Timbalan Perdana Menteri pun pernah juga. Puak pembangkang tak usah cakaplah, tapi rakyat sudah lebih dua dekad dia ‘kena’kan sebelum ini.

    Sebagai contoh, dengan riak wajah yang begitu yakin, ‘warga emas’ itu selamba memberitahu dunia konon Timbalannya seorang penjenayah seks. Konon dia tidak bermoral, terlibat dengan seks luar tabi’i dan tak layak untuk jadi pemimpin.

    Bukan setakat media tempatan, habis ‘ditapau’nya media antarabangsa. Jika ada media antarabangsa yang ragu dengan ‘informasi’nya, maka cepat-cepat dia katakan media itu ‘talibarut yahudi’ atau dikawal zionis yang dibenci dunia.

    Tapi kini, dia sanggup, dia rela. Dia sanggup jadi calon Perdana Menteri ‘sementara’ bagi seorang lelaki yang tidak bermoral, penjenayah seks, mengamalkan seks luar tabi’i, berzina dan dia malukan seantero dunia.

    Dengan mencedok ‘fakta’ rekaan seorang wanita asing yang sangat diragui kredibilitinya, dia tergamak menentang seorang lelaki yang pernah menyelamatkan karier politiknya suatu ketika dulu. Biarpun bapa lelaki itu pernah mengutipnya dari ‘bakul sampah’, tapi dia tidak peduli semua itu asalkan dapat memenuhi nafsu serakah politiknya.

    Penulis tidak kisah jika dia bukan seorang Islam. Namun memandangkan dia seorang muslim dan lebih tua, maka penulis sangat kesal dengan perilakunya. Tidakkah terlintas dihatinya tentang dosa pahala, hukum memfitnah dan berbohong kepada orang ramai?

    Kita umat Islam, dan kita tidak wajar tunduk pada teori Machiavelli yang menghalalkan segalanya untuk memenuhi matlamat. Kita ada hukum hakam dan percaya pada pembalasan di hari kiamat. Kita percaya pada Rasulullah SAW yang memberitahu tentang betapa besarnya dosa fitnah, bukan?

    Jujurnya, penulis sering berdoa untuk ‘warga emas’ itu supaya kembali ke jalan Islam yang sebenar, bukan ke jalan yang bertuhankan politik. Di usia yang terlalu senja, penulis lebih berharap dia mendekatkan diri pada Allah, bukan DAP!

    Tidak mengapa jika dia tidak bersetuju dengan Dato’ Seri Najib Tun Razak. Najib manusia biasa dan bukan maksum seperti Rasulullah SAW. Allah SWT pun ada beritahu bagaimana untuk menegur dengan cara yang sesuai, bukan? Menegur dengan kasih sayang, bukan dengan kebencian, itulah keindahan Islam…

    Kita umat Islam tidak boleh gunakan strategi DAP, PKR mahupun PAN yang mencetus kebencian di hati manusia. Sebagai contoh, mereka ajar minda rakyat untuk tidak berterima kasih kepada kebajikan yang diberikan oleh Kerajaan BN, wajarkah?

    Konon kebajikan rakyat itu merupakan tanggungjawab dan rakyat tidak perlu berterima kasih? Membesarkan dan mendidik anak juga satu tanggungjawab yang diamanahkan Allah kepada ibu bapa, apakah kita tidak wajar berterima kasih kepada ibu bapa kita atas segala jasa keduanya semata-mata kerana kita di bawah ‘tanggungjawab’ mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bertuhan kpd Allah setelah kamu menghina cela Allah sebagai peliwat dgn kata2 keji kamu, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir' dan juga kamu 'berdoa pd tuhan jesus menjatuhkan laknat kpd Tun Mahathir sekeluarga'.....??

      Munafik & murtad betul si kejora musibat nih......!!

      Delete
  69. Setahu penulis, budaya berterima kasih merupakan satu budaya murni yang dianjurkan Islam. Tapi hanya kerana nafsu politik, maka puak-puak ini tergamak mengajar suatu yang bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri? Wajarkah sikap begitu diterapkan kepada rakyat Malaysia?

    Justeru itu, penulis sekali lagi meluahkan harapan agar mereka yang mengaku beragama Islam, namun sanggup bersekongkol dengan ‘parti rasis chaunivis ultra kiasu’ supaya renunglah sedalam-dalamnya tentang apa yang sedang berlaku di negara ini.

    Setiap yang pincang, maka Islam mempunyai cara terbaik untuk mengatasinya. Bukan dengan cara Machiavelli, strategi yahudi atau pendekatan yang bertentangan dengan Islam.

    Tidak mengapa jika tidak mahu kembali kepada perjuangan anak bangsa, tapi sekurang-kurangnya kembalilah kepada Islam kerana jalan yang benar itulah yang kembalikan kalian semua kepada perjuangan UMNO yang kini diterajui Dato’ Seri Najib Tun Razak!

    ReplyDelete
  70. HANYA BERANI DATANG KE MAJLIS GENG SENDIRI, MAHATHIR SEPATUTNYA JADI GATECRASHER MAJLIS YANG ADA ARUL KANDA 1MDB!!!
    Bersorak sorai para penyokong Mahathir apabila mereka berjaya membuli dan 'membelasah' salah seorang pengkritik tegar Dr. Mahathir, Dr. Kamarul Yusoff yang diperangkap dalam sebuah wacana anjuran Sinar Harian yang dipenuhi oleh para penyokong Mahathir - dari panelis sehinggalah penganjur dan penonton.

    Setidak-tidaknya, kejayaan tersebut dapat mengalihkan perhatian daripada pengabaian yang dibuat oleh Mahathir selama 22 tahun di Sabah, dan kini sedang giat dipulihkan oleh Najib Abdul Razak.

    Ketika Mahathir datang mengejut setelah mengetahui wacana tersebut dipenuhi para penyokongnya, Najib berada di Kiulu untuk menyaksikan sendiri pembinaan Jalan Telipok-Kiulu-Randagong yang dicadangkan pembinaannya semasa RMK-7 yang dibentangkan pada tahun 1986-1990. Mahathir hanya berjanji tetapi tidak pernah membinanya, malah tidak pernah menjejakkan kaki ke Kiulu.
    Kedatangan Najib ke Kiulu adalah yang pertama bagi mana-mana Perdana Menteri Malaysia.

    Dari awal lagi ramai yang telah memperkatakan, wacana anjuran Sinar Harian itu adalah satu perangkap yang sebenarnya mahu menaikkan nama Mahathir. Maka tidak hairanlah apabila hujah-hujah berfakta yang dikemukakan oleh Dr. Kamarul Yusoff hanya dibalas dengan jawapan sinis Mahathir yang lebih kepada membesarkan egonya.

    Agak aneh kerana Mahathir dan orang-orangnya terutama sekali dari kalangan DAP sangat tahu tentang road-tour 1MDB oleh CEOnya, Arul Kanda ke seluruh negara. 1MDB adalah zikir dan ratib harian mereka dalam usaha untuk mendapatkan sokongan dan perhatian. Terlalu banyak cerita-cerita yang aneh bercampur mitos yang diuwar-uwarkan oleh Pakatan Harapan tentang 1MDB.
    Kalau Mahathir 'berani' merempuh majlis wacana yang memperkatakan tentang dirinya, mengapa agaknya tiada satu pun majlis penerangan 1MDB, Mahathir mahupun para pemimpin Pakatan yang lain tidak berani menghadirkan diri?

    Apakah ketiadaan sekatan untuk bertanya seperti yang berlaku dalam Wacana Sinar tentang TUANYA MAHATHIR, menyebabkan mereka takut malu?
    Dalam penjelasannya menerusi sesi soal jawab - sesi yang tidak boleh wujud kalau wacana membabitkan Mahathir - Arul Kanda menegaskan 1MDB diwujudkan untuk mengawal keuntungan individu dalam syarikat-syarikat milik kerajaan. Berkenaan Jho Low, menurutnya, individu tersebut telah meletak jawatan pada tahun 2009 iaitu sebelum 1MDB berkuatkuasa.
    Arul bagaimanapun mengakui wujudkan permasalahan dalam 1MDB dan ianya berpunca daripada kerugian perniagaan tetapi hal berkenaan telah diputarbelitkan dan diperbesar-besarkan oleh Pakatan.

    Menurutnya lagi, walaupun Najib Abdul Razak merupakan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, namun Perdana Menteri tidak mempunyai kuasa dalam 1MDB.

    Arul juga mengakui, 1MDB memang berhutang dengan bank tetapi setakat ini, 1MDB tidak mempunyai sebarang masalah untuk membayar balik kerana mempunyai nilai aset yang lebih tinggi dari hutang. Manakala wang RM2 bilion yang didakwa pembangkang telah hilang, adalah tidak benar kerana wang tersebut adalah hutang 1MDB kepada bank.

    Mahathir dan para pemimpin Pakatan yang menzikir dan meratibkan 1MDB sewajarnya hadir untuk sesi soal jawab dengan Arul Kanda. Biar rakyat menilai sendiri, siapa sebenarnya yang menipu dan siapa sebenarnya yang takut penipuan mereka terbongkar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang 1mdb suci...sbb tu audit report kena OSA.. ha ha ha..kalau nak bebal, bebal sensorang jer la pelacur rakyat..org lain x bebal cam kamu..he2 he2

      Delete
    2. 1345...tengok result pru14 nanti baru tahu dan sedar yg anda adalah golongan bebal tersebut..

      Delete
    3. Kalah pru x semestinya bebal! Kalau itulah yg jadi kayu pengukur...mmg kamu seorang yg bukan sajer bebal, tapi otak senget..ha2 ha2

      Delete
    4. 1407 ..kalah pru14 jadi kayu pengukur si bebal just simple argument jer....org yg bebal saja akan sokong orang yg bebal dan sudah semestinya sibebal adalah org yang bodoh..
      jadi bilangan yg bebal yg menyokong orang bebal biasanya sedikit..dan banyak orang akan menyokong orang yg yg bukan bebal adalah org bijak...jadi..sibebal terlalu sedikit bilangan
      orang yg menyokongnya dan tidak heranlah
      orang yg menang adalah orang yg terdiri daripada orang yg bijak yg semestinya bukan seperti anda dan rakan sewaktu dengannya

      Delete
    5. Pru 13 undi popular ph adalah 53% berbanding undi kepada bn hanya 47%...are you saying malaysia ni lebih ramai yg bebal? Ha2 ha2 nice try jerk!....

      Delete
  71. Soalan untuk Madey jawab supaya tak dituduh PEMBOHONG
    SOALAN UNTUK TUN MAHATHIR

    Soalan-soalan yang ingin saya mahu jawapan dari Tun Mahathir dan Pakatan Harapan.

    1. Jika Malaysia tidak juga jatuh bankrap apabila hutang-KDNK kita semasa zaman Mahathir sebagai Perdana Menteri untuk 5 tahun pertama pernah mencecah lebih dari sekali ganda iaitu 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang 1986, bagaimana Malaysia boleh bankrap ketika hutang kita sekarang ini hanya 52.7%?

    2. Ada kira-kira 80 buah negara yang purata hutangnya lebih dari Malaysia ini yang hanya 52.7% termasuk kebanyakan negara di Eropah, Amerika Syarikat, Singapura, Jepun dan lain-lain lagi. Jika Malaysia bangkrap, adakah 79 buah negara seperti ini dengan kadar hutang yang lebih tinggi ini akan terlebih dahulu jatuh bankrap?

    3. Mukhriz mengakui di dalam mahkamah baru-baru ini bahawa anda dan juga Muhyiddin telah merancang untuk menggulingkan Najib seawal tahun 2014 lagi iaitu sebelum isu 1MDB meletup. Adakah ini bermakna bahawa Muhyiddin dan Mukhriz telah dipecat kerana bersubahat untuk menggulingkan Presiden parti bukannya kerana isu 1MDB?

    4. Adakah benar bahawa anda dan juga 4 orang anak anda sebagaimana di senarai SSM kerana mempunyai kepentingan dan pemilikan di dalam 488 buah syarikat yang berdaftar? Jika ini benar, berapa ratus buah syarikat yang dimiliki oleh ahli keluarga anda? Berapa pula nilai syarikat-syarikat tersebut?

    5. Tun telah memperjuangkan untuk orang Melayu dan juga Islam selama 22 tahun dan akhirnya anda berjaya melahirkan 3 orang Melayu Islam sebagai antara 10 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2014 dengan anak anda iaitu Mokhzani muncul sebagai orang Melayu Islam ke 2 terkaya. Adakah ini anda gambarkan sebagai kejayaan yang sangat dibanggakan?

    6. Adalah benar beberapa bulan sebelum anda meletakkan jawatan, Kementerian Kewangan yang di bawah anda telah menganugerahkan lesen perjudian secara monopoli selama 20 tahun kepada Vincent Tan tanpa sebarang tender dan tidak memaklumkan kepada Jemaah Menteri dengan harganya sebanyak RM20 juta sahaja - di mana kemudiannya Vincent Tan telah menjualnya beberapa tahun selepas itu dengan nilai RM700 juta?

    Malahan, jutawan ini telah menghabiskan jutaan ringgit bagi menganjurkan parti harijadi untuk anda setiap tahun. Tidakkah ini juga merupakan rasuah?

    7. Mirzan telah membeli Diperdana Bhd yang merupakan syarikat perniagaan pengangkutan kontena ketiga terbesar dari Danny Tan (abang kepada Vincent Tan) sementara Mokhzani telah membeli Pantai Hospital dari Vincent Tan. Berapa banyak syarikat yang dibeli dan dijual antara anak anda dengan ahli keluarga Vincent ini?

    8. Ahli Majlis Tertinggi PPBM A. Kadir Jasin pernah berkata bahawa semasa anda berkuasa, jutawan ini kerap meminjamkan jet peribadinya untuk digunakan oleh anda. Tidakkah penggunaan jet ini juga dianggap sebagai rasuah kerana anda dikira telah menerima sesuatu dengan balasan? Atau Kadir ini hanya berbohong?

    9. Adakah benar Tun merupakan antara 3 pegang saham terbesar di hotel 5 bintang Palace of Golden Horses yang terletak berhampiran dengan rumah anda?

    10. Bilakan anda membeli rumah yang diduduki pada hari ini di Country Heights dan berapakah harganya? Ada atau tidak sebarang bukti menunjukkan pemberlian tersebut?

    11. Pada tahun 1988 arahan untuk mengambilalih dan mengusir telah dikeluarkan ke atas Kelab Lumba Kuda di atas tanah yang sekarang ini terbinanya KLCC. Mengapa arahan ini telah dibatalkan dan mengapa pihak kerajaan tidak bertindak untuk membuat penilaian dengan harga yang nominal tetapi sebaliknya membenarkan Ananda Krishnan mengambil alih tanah tersebut beberapa tahun selepas itu dan kemudiannya membuat berbilion ringgit setelah menjualnya kepada Petronas selang beberapa tahun?

    12. Anda berkata Kit Siang dan DAP adalah rasis tetapi kini anda berkata mereka ini tidak rasis. Adakah anda menipu di masa dahulu atau anda sendiri telah berbohong pada masa kini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adala jugak yg kaya...najib melahirkan berjuta rakyat miskin yg bergantung kepada brim! Ha2 ha2

      Delete
  72. 13. Anda berkata Anwar Ibrahim tidak mempunyai moral yang layak sebagai PM tetapi kini anda berkata Anwar boleh menjadi PM. Adakah anda menipu pada masa dahulu atau anda menipu pada hari ini?

    14. Dalam tahun 2003, beberapa bulan sebelum anda bersara dan beberapa bulan sebelum Mukhriz menyenaraikan syarikatnya Opcom, Kementerian Kewangan di mana di ketika itu anda merupakan menterinya telah menulis sepucuk surat kepada syarikat milik kerajaan iaitu Telekom Malaysia untuk membuat rundingan langsung dan menganugerahkan projek bernilai RM214 juta kepada Opcom yang mana Mukhriz merupakan pemegang saham yang majoriti.

    Tidakkah ini merupakan satu salah kuasa dan jelas sebagai konflik berkepentingan?
    Anda berkata dasar ekonomi Najib adalah salah dan perlu kembali kepada dasar yang telah anda lakukan. Tetapi Pakatan pernah berkata dasar ekonomi anda juga salah sebelum ini yang telah membawa kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi sekali.

    Jika anda menang PRU 14 ini, adakah ini bermakna pihak Pakatan akan menyokong untuk melaksanakan dasar-dasar lama anda yang telah menjurus kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi?

    15. Jika anda sangat sayangkan Proton dan yakin denga kejayaannya, mengapa tidak anak anda membayar RM1 bilion untuk membeli Proton daripada membiarkan Geely membelinya? Anak anda mempunyai pengalaman di dalam sektor automotif dan sudah pasti mempunyai wang dan mengapa anda tidak menyuruh mereka ini membeli Proton?

    16. Semasa anda sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, USD meningkat dari RM2.40 kepada RM4.87 sehingga anda menambat ringgit pada RM3.80, iaitu jatuh sebanyak 60%.

    Tetapi semasa Najib mengambil alih, USD adalah RM3.73 dan kini hanya RM4.28 - cuma 12% kejatuhannya.

    17. Semasa anda sebagai PM, pada tahun 1985 harga eksport komoditi jatuh sebanyak separuh dan menjurus kita kepada kelemesetan ekonomi. Tetapi dalam tahun 2015, harga eksport komoditi kita (termasuk Petroleum) jatuh sebanyak separuh juga tetapi tidak menjuruskan negara ini kepada kemelessetan dan sebaliknya Malaysia terus berkembang. Tidakkah ini anggap sebagai kejayaan Najib?

    18. Hutang kerajaan Malaysia melonjak tinggi sekali sahaja pada tahun 2009 apabila Najib perlu menyuntik RM60 bilion ke dalam ekonomi kita bagi menstabilkan dan mengawal kita dari terjerumus ke dalam Kemelesetan Ekonomi Besar pada tahun 2007 hingga 2010. Sejak itu, Najib berjaya mengurangkan defisit pada setiap tahun.

    Adakah anda menyalahkan Najib kerana meningkatkan hutang kerajaan pada hari ini, tidakkah anda juga menyalahkan diri sendiri kerana menstabilkan dan mempertahankan ekonomi kita dari kesan Kemelesetan Ekonomi Besar - terburuk berbanding dengan tahun 1930an?

    19. Apabila anda melesapkan RM30 bilion simpanan wang asing (forex) dalam tahun 1991, ianya adalah sebanyak 22.2% dari KDNK kita iaitu sebanyak RM135 bilion.

    Pada hari ini, baki hutang 1MDB hanyalah RM27 bilion - iaitu hanya 2.2% dari jumlah KDNK sebanyak RM1,230 bilon (RM1.23 trilion) pada tahun 2016.

    Jika kita tidak juga bankrap semasa Skandal Forex tersebut, bagaimana kita akan jatuh bankrap pada hari ini hanya kerana isu 1MDB?

    ReplyDelete
  73. 20. Adakah anda belajar dari Lim Guan Eng untuk menggunakan mahkamah bagi melenggah-lenggahkan RCI untuk Skandal Forex BNM - sama seperti yang Guan Eng gunakan pada masa kini dengan menggunakan mahkamah untuk melewat-lewatkan perbicaraan rasuah beliau, dan sehingga hari ini masih tidak disebut kes sejak setahun yang lepas.

    21. Anda ada menyebut memiliki 40 hingga 50 ekor kuda. Berapakah yang anda perlu keluarkan untuk memelihara dan memberi makan kuda-kuda tersebut setiap bulan?

    Baru-baru ini anda telah menamatkan khidmat tukang masak dan pembantu rumah dengan berkata kerajaan telah memberhentikan bayaran gaji mereka. Adakah jumlah yang anda perlu keluarkan bagi memelihara 40 ke 50 ekor kuda tersebut kurang dari pendapatan tukang masak dan pembantu rumah tersebut? Atau kuda-kuda anda tersebut lebih penting dari tukang masak dan pembantu rumah yang setia dengan anda sebelum ini?

    22. Anda mengkritik GST sebagai cukai tambahan yang membebankan rakyat. Tetapi anda memuji dua bentuk cukai yang lain – cukai jualan dan cukai perkhidmatan - yang telah dihapuskan sementara dua bentuk cukai yang lain iaitu cukai korporat dan peribadi telah dikurangkan bagi meringankan beban rakyat.

    Atau adakah GST ini merupakan pembaharuan sistem percukaian dan bukannya bentuk cukai yang baru?

    23. Sejak Malaysia memperkenalkan GST dan merasionalisasikan bantuan subsidi, negara lain seperti UAE, Mesir, Oman, Bahrain, Arab Saudi, Kuwait, Qatar dan India juga telah melakukan perkara yang sama. Negara-negara ini berkata tindakan ini merupakan ke arah suatu modernisasi dan transformasi bagi mengukuhkan ekonomi dan menjadikan mereka lebih kompetitif.

    Oleh kerana anda dan juga Pakatan mahu mengembalikan kepada kaedah percukaian yang lama, adakah Pakatan berniat untuk menjadikan Malaysia ini kembali mundur dan tidak kompetitif?

    24. Penarafan yang diberikan oleh agensi antarabangsa memuji Malaysia kerana berjaya melaksanakan pembaharuan cukai termasuk GST dan rasionalisasi bantuan subsidi yang dikatakan oleh mereka sebagai modernisasi ekonomi. Jika anda mengubah maka agensi penarafan akan menurunkan kadar penarafan mereka yang bermakna kadar faedah akan dinaikkan ke atas setiap pinjaman oleh kita ini sebanyak 2% - ini bermakna tambahan sebanyak RM13 bilion dari jumlah hutang kerajaan pada hari ini.

    Adakah anda cuba menurunkan penarafan yang telah diberikan kepada Malaysia dan menyebabkan tambahan tekanan ke atas Malaysia.

    25. Anda telah dikritik oleh rakan-rakan anda sendiri di dalam Pakatan bertahun-tahun sebelum ini kerana tindakan anda di dalam perjanjian dengan IPP yang berat sebelah menyebabkan kerajaan kehilangan RM30 bilion setahun dan kerugian kepada TNB. Tidakkah anda mengakui 1MDB dan kerajaan pada hari ini telah berjaya menghapuskan perjanjian berat sebelah tersebut dan menyelamatkan kita kira-kira RM200 bilion untuk 20 tahun akan datang?

    ReplyDelete
  74. 26. Jika anda Nothing2Hide maka mengapa pula pihak guaman anda membuat pelbagai cubaan untuk menghentikan atau menyekat RCI mengenai Skandal Forex BNM?

    27. Apabila harga minyak di pasaran dunia kira-kira US$10 hingga US$12 satu tong dan nilai Ringgit berbanding US$1 ialah RM2.40, minyak petrol RON 92 diniagakan pada harga RM1.06 satu liter berbanding masa kini RM2.15 satu liter apabila harga minyak di pasaran dunia US$50 dan ringgit pula RM4.28 berbanding dengan US$. Boleh anda menjelaskan bagaimana harganya sekali ganda bukannya 10 kali ganda?

    Ini adalah kerana untuk sekian lama anda telah mengenakan cukai petrol sebanyak 58 sen setiap liter semasa anda menjadi Perdana Menteri? Tidakkah ini sungguh kejam?

    28. Anda berkata kerajaan tiada wang kerana kejatuhan pasaran minyak dan gas dunia lebih dari separuh. Bagaimana anda dan juga Pakatan boleh menaikkan harganya kembali pulih di pasaran dunia?

    29. Dan juga, semasa anda menjadi Perdana Menteri, anda telah menaikkan hutang-KDNK untuk 5 tahun pertama lebih dari sekali ganda dengan 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang tahun 1986.

    Kadar hutang-KDNK kita sekarang ini iala 52.7%. Mengapa Najib tidak menaikkan juga kadar hutang-KDNK sehingga mencecah 103.4% sebagaimana yang telah anda lakukannya sebelum ini dan mendapat RM650 bilion untuk dibelanjakan?

    Sebaliknya Najib tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan, kerana beliau cukup berhemat di dalam perbelanjaan – tidak seperti dengan anda?

    30. Anda mendakwa China hendak mengambil alih Malaysia dan mengkritik Najib telah menjual Malaysia kepada China dengan membenarkan pelaburan dan pinjaman dari China. Sedangkan anda sebelum ini juga telah membenarkan pelaburan dan pinjaman besar-besaran dari Jepun untuk projek-projek infrastruktur, tidakkah ini juga bermakna anda telah menjual Malaysia kepada Jepun?

    Anda membenarkan Jepun mengambil alih di dalam banyak projek nasional. Proton sebelum ini di bawah Mitsubishi, Perodua di bawah Daihatsu, Modenas di bawah Kawasaki. Begitu juga dengan syarikat besi negara telah dibina oleh Jepun dan mereka mempunyai kepentingan yang cukup besar di dalamnya.

    Mengapa anda telah menjual negara ini kepada sebuah negara yang kira-kira empat dekad sebelum itu telah membunuh puluhan ribu rakyat di negara ini dan bermaharajalela ke atas berjuta rakyat kita semasa mereka menjajah Malaysia pada masa tersebut?

    31. Apabila anda berkempen untuk menyingkirkan Pak Lah, anda telah menuduh beliau dan keluarganya dengan pelbagai macam rasuah. Pada hari Pak Lah meletakkan jawatannya, anda dengan tiba-tiba mendiamkan diri. Pak Lah dan ahli keluarganya tidak pula dituduh, ditangkap atau dipenjara atas tuduhan rasuah.

    Mengapa anda berhenti dari meneruskan tuduhan tersebut? Ini adalah kerana anda telah membuat fitnah dan tuduhan palsu ke atas Pak Lah bertahun-tahun lamannya atau sememangnya anda mempunyai motif untuk menyingkirkan Pak Lah?

    32: Muhyiddin telah mendedahkan di dalam rakaman audio yang bocor semasa mesyuarat majlis tertinggi UMNO pada bulan September 2015 bahawa terdapat konspirasi untuk menggulingkan Najib dan beliau tiada masalah dengan Dana Khas Presiden sejak dahulu lagi yang merujuk kepada isu RM2.6 bilion tersebut.

    Adakah Muhyiddin berbohong atau anda juga pernah memegang Dana Khas Presiden semasa menjadi Presiden UMNO? Berapa jumlah di dalam dana ini dan adakah anda membayar cukai pendapatan dari dana ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya nak klepet duit, tak kan nak masukkan dalam akaun sendiri! Teka siapa yg cakap tu? Kikiiki

      Delete
  75. Din apa bodoh sangat nko ungkit pasal gst. Nko tau tak gst tu apa & sst tu apa.Gst tu dgn sst tu lebih kurang sama cuma sistem cukai lain sikit.Sebelum gst dlm sst tu dah ada tax. Nko tau tak sebelum gst , sst cina malaun tak bayar cukai, pasal cara kutipan cukai diambil semasa produk dikeluarkan jadi mereka ni tak bayar cukai kalau ada pun cina malaun ni tipu.Bila dah ada gst cina malaun tak dapat nak tipu dah pasal dikutip masa finish sales (jualan akhir). Cukai memang dah ada dah sebelum gst.Bila nak nak kutuk kerajaan buat homework sikit jgn membabi buta. Tu pasal banyak negara dalam dunia ni dah implement sistem gst. Saya bukanpun penyokong kerajaan, perkara yg betul dan elok kita setujulah untuk kebaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyolah x sokong! Ha ha...dah ada org offer nak hapuskan gst..what do we have got to loose? Rakyat hanya nak sesuatu yg boleh meringankan beban mereka...klu ko nak sokong ke x sokong ke lantakla peduli apa! Kita ada pilihan dan kita akan pilih sesuatu yg meringankan beban kita..nak bebal..bebal la sorang diri!

      Delete
  76. Din apa bodoh sangat nko ungkit pasal gst. Nko tau tak gst tu apa & sst tu apa.Gst tu dgn sst tu lebih kurang sama cuma sistem cukai lain sikit.Sebelum gst dlm sst tu dah ada tax. Nko tau tak sebelum gst , sst cina malaun tak bayar cukai, pasal cara kutipan cukai diambil semasa produk dikeluarkan jadi mereka ni tak bayar cukai kalau ada pun cina malaun ni tipu.Bila dah ada gst cina malaun tak dapat nak tipu dah pasal dikutip masa finish sales (jualan akhir). Cukai memang dah ada dah sebelum gst.Bila nak nak kutuk kerajaan buat homework sikit jgn membabi buta. Tu pasal banyak negara dalam dunia ni dah implement sistem gst. Saya bukanpun penyokong kerajaan, perkara yg betul dan elok kita setujulah untuk kebaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Again changing pseudonym......??

      Look Kejora son of a bitch, sst & gst are world apart different. In school boy language (your level of course), sst means 'siapa suruh tax' but your kaki klepet Najib regards gst as 'gomen suruh tax'.
      Got it stupid...??

      Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.
      The Grand Old Statesman is a World Class Leader.

      Whereas your Najib is 'Biji Permata' Rosmah.....!!

      Delete
    2. Waullahi wabillahi. aku haramkan tangan aku mengundi BN UMNO Najib & PAS Hadi Awang kerana parti2 ini adalah najis bagi tangan ku untuk memilihnya,Amin. Mudah2an Allah hancurkanlah parti songsang ini di bumi malaysia yg tercinta ini.

      Delete
  77. Din apa bodoh sangat nko ungkit pasal gst. Nko tau tak gst tu apa & sst tu apa.Gst tu dgn sst tu lebih kurang sama cuma sistem cukai lain sikit.Sebelum gst dlm sst tu dah ada tax. Nko tau tak sebelum gst , sst cina malaun tak bayar cukai, pasal cara kutipan cukai diambil semasa produk dikeluarkan jadi mereka ni tak bayar cukai kalau ada pun cina malaun ni tipu.Bila dah ada gst cina malaun tak dapat nak tipu dah pasal dikutip masa finish sales (jualan akhir). Cukai memang dah ada dah sebelum gst.Bila nak nak kutuk kerajaan buat homework sikit jgn membabi buta. Tu pasal banyak negara dalam dunia ni dah implement sistem gst. Saya bukanpun penyokong kerajaan, perkara yg betul dan elok kita setujulah untuk kebaikan.

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well! Just like i said..hanya yg bebal akan pilih kedai yg jual harga mahal siap suruh org lain pulak utk pergi beli kat kedai yg mahal...bebal bertingkek tingkek..he2 he2

      Delete
    2. Well! Just like i said..hanya yg bebal akan pilih kedai yg jual harga mahal siap suruh org lain pulak utk pergi beli kat kedai yg mahal...bebal bertingkek tingkek..he2 he2

      Delete
    3. It's been quite a time you been missing in action. Btw, how are you, pal?

      Salam sejahtera & salam perjuangan, bro.

      Delete
    4. Salam bro! I'm always around, and i could not be any better...thks for asking

      We are almost there....salam perjuangan

      Delete
  78. Mukhriz mengata siapa?
    Dr. Mahathir pemimpin paling lantang mengecam DAP
    Buat rakyat yang celik sejarah, pasti tahu pendakian politik calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad bermula dengan permainan sentimen perjuangan Melayu seperti mana kritikannya terhadap pentadbiran Tunku Abdul Rahman suatu masa dahulu.
    Malah, sentimen DAP berbahaya untuk orang Melayu sentiasa menjadi ‘mantera’ Dr. Mahathir untuk memastikan beliau terus berkuasa selama 22 tahun, termasuk mendakwa Lim Kit Siang dan DAP merupakan parti perkauman - dakwaan yang sentiasa dinafikan parti itu.
    Maka apabila anaknya, Datuk Seri Mukhriz dalam wawancara dengan sebuah portal propembangkang mendakwa menyesal mengaitkan DAP dengan perkauman, adakah ini bermakna beliau turut menyesali perbuatan bapanya yang mengekalkan kedudukan menggunakan cara tersebut?

    Bekas Setiausaha Kerja Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Kamarul Azman Habibur Rahman menyifatkan kenyataan Mukhriz tersebut adalah sebagai kenyataan terdesak daripada seorang pemimpin yang ketandusan idea untuk terus berusaha mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri.
    Menurutnya, pemimpin sedemikian yang menyesal memperjuangkan hak orang Melayu sepatutnya ditolak oleh orang Melayu kerana diyakini suatu masa nanti, mereka akan menjadi petualang yang menamatkan penguasaan politik orang Melayu di negara ini.

    “Sukar untuk kita percaya pada kata-kata mereka ini. Apabila bersama dengan orang Melayu, mereka akan bercakap tentang hak dan kedudukan orang Me­layu tapi apabila bersama audiens lain, mereka kata mereka menyesal pula perjuangkan hak Melayu.

    “Saya sendiri pernah diberitahu oleh Tun (Dr. Mahathir), kata-kata be­­liau boleh berubah mengikut audiens,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

    Mukhriz dalam wa­wan­cara yang disiarkan Malaysiakini dilaporkan tersenyum malu ketika ditanya mengenai sentimen beliau terhadap DAP yang kini berubah dan berkata, DAP bukanlah seperti dicanangkan seperti mana beliau ketika bersama UMNO dan perkara itu tidak lagi timbul.

    Beliau sebaliknya mendakwa, UMNO akan menjadikan DAP sebagai sasaran dengan menuduh parti itu sebagai cauvinis selain menakutkan rakyat bahawa Kit Siang ingin menjadi Perdana Menteri sekiranya tidak dapat menyelesaikan masalah besar.

    Ironinya, Dr. Mahathir sendiri diketahui umum secara konsisten melemparkan pelbagai tuduhan terhadap DAP termasuk menuduh Kit Siang bersikap perkauman sehinggalah berlakunya pusingan U apabila kedua-dua pemimpin ve­teran itu menjadi sekutu menerusi Pakatan Harapan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  79. Ini bukan jawatan ketua kampung, Tun!
    ini jawatan Perdana Menteri, bukan ketua kampung, Tun!
    Secara logiknya, tiada negara dalam dunia ini yang akan memi­lih seorang warga emas berusia 93 tahun sebagai ketua kerajaan.
    Sambil meragui ketaha­nan fizikal calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad, 
Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, tekanan fizikal seorang Perdana Menteri adalah sangat besar kerana memerlukannya ‘menjelajah’ ke seluruh dunia dan menghadiri empat hingga lima majlis setiap hari.

    “Saya tahu, tekanan fizikal itu bukan semudah kita lihat, saya sudah menjadi ahli Parlimen untuk tempoh 10 tahun dan menteri lima tahun.

    “Kita bukan nak mempersendakan usia beliau, tetapi kita mahu seorang pemimpin yang sihat dan ‘fit’. Alhamdu­lillah Tun nampak sihat, tapi kita juga perlu mengambil kira faktor usia beliau,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan program Youth Millenium (Belia Alaf Baharu) Parlimen Setiawangsa di sini hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    2. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader.

      Delete
  80. Dr. Mahathir senjata DAP pecahkan Melayu
    Meskipun Tun Dr. Mahathir Mohamad diangkat sebagai calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP, namun hakikatnya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu tidak lebih sekadar ‘alat’ untuk memecahkan undi orang Melayu.

    Pandangan itu dilontarkan Ke­tua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa yang percaya DAP di bawah pengaruh Lim Kit Siang melihat elemen nostalgia Dr. Mahathir terhadap orang Melayu mampu menjadi senjata meme­cah-belahkan kaum majoriti itu.
    DAP tahu dalam percaturan po­litik negara, mereka kuat satukan kaum Cina dan mencari jalan untuk memecahkan orang Melayu.

    “Jadi, DAP tolak Dr. Mahathir ke depan, pemimpin mereka se­perti Kit Siang pula guna elemen nostalgia Dr. Mahathir untuk pe­cahkan undi Melayu,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika menjadi tetamu Sembang Utusan Online di Ibu pejabat Utusan Melayu (M) Berhad di sini hari ini.

    Annuar ditemubual Pe­ngarang Media Baharu Utusan Ma­laysia, Marhaini Kamaruddin manakala Pengarang Berita Media Baharu Utusan Malaysia, Borhan Abu Samah sebagai pemudah cara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir jdi proksi dap...ha2 ha2..that is really funny

      Tpi yg nampak skang ni umno yg jdi balaci jho lo.masing2 sentap klu sentuh pasal jho lo
      Umno! Umno! Every successful umno businessman, there's a chinese behind him! What a pathethic life you're living in pelacur rakyat!

      Delete
  81. Mahathir hanya lulus satu daripada 10 kayu ukur kemampuan

    Hasrat menjadi PM pada usia 93tahun
    KUALA LUMPUR 23 Mac- Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof telah menggariskan 10 kayu ukur mengenai kemampuan Pengerusi Pakatan Harapan yang diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang hendak menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun.
    1) Aspek perundangan: Mampu

    Ulasan: Dari sudut perundangan, saya menyebut Dr. Mahathir mampu kerana jika dibandingkan di Iran, negara tersebut menetapkan usia 75 tahun sebagai had untuk menjadi calon ahli Parlimen. Walaubagaimanapun, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

    2) Fizikal : Tidak Mampu:

    Ulasan: Dr. Mahathir tidak pernah memberikan fakta sepenuhnya mengenai kesihatan beliau. Sehingga kini beliau telah menjalani beberapa pembedahan pintasan jantung termasuk pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007. Selain itu beliau juga gagal hadir beberapa siri ceramah sebelum ini.

    3)Genetik : Tidak mampu

    Ulasan: Jika mengikut faktor genetik Dr. Mahathir tidak mampu kerana beberapa kajian menunjukkan purata jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun. Malah purata tempoh hayat adik-beradiknya juga tidak melebihi usia beliau.

    4) Mental: Tidak mampu

    Ulasan: Dr. Mahathir tidak mampu memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan yang diketuai DAP pada 20 Disember 2017.

    5) Psikologi : Tidak mampu

    Ulasan: Dr. Mahathir juga tidak mampu menyatakan kebenaran bahawa beliau sememangnya belum bersedia. Ini dapat dilihat menerusi kenyataannya di University Of London bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah calon Perdana Menteri beliau. Malah beliau juga pernah menyebut usianya terlalu tua untuk jawatan itu dalam satu siri ceramah di Tasik Gelugor pada tahun lalu.

    6) Moral : Tidak mampu

    Ulasan: Dari sudut moral, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik lain sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan Perdana Menteri. Contohnya melalui kritikan beliau terhadap bekas Mursyidul Am Pas, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 30 Oktober 2009.

    7) Demografik: Tidak mampu

    Ulasan: Dr. Mahathir tidak mampu memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2 peratus berbanding penduduk Malaysia berusia 15 sehingga 64 tahun yang berjumlah 69.7 peratus selain kemunculan ramai pemimpin muda seperti Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau dan Perdana Menteri Perancis, Emmanuel Macron.

    8) Intelektual: Tidak mampu

    Ulasan: Beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana tidak dapat menguasai Pakatan Harapan yang diketuai DAP. Apa yang dilihat adalah beliau hanya menjadi boneka kepada pemimpin lain dan juga DAP.

    9) Falsafah: Tidak mampu

    Ulasan: Dr. Mahathir tidak mampu memberikan fakta mengenai bagaimana manifesto Pakatan Harapan yang diketuai DAP menjanjikan pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah satu tekanan yang dikaitkan dengan orang muda berbanding orang tua yang mengaitkan perubahan dengan satu bentuk kestabilan.

    10) Semangat: Tidak mampu

    Ulasan: Saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Dr. Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut semangat dengan merujuk kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah Al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah Al-Nahl.



    ReplyDelete
    Replies
    1. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    2. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor got.......??

      Delete
    3. Dr kamarul mana ni? Yg itu ari kesipuan tu ke? Ha2 ha2..rasanya dr kamarul tu sendiri yg x layak utk beri ulasan to begin with! He is even not qualify to be called a doctor! He2 je2

      Delete
  82. Dulu ada kejora bapok sibuk dok bela umno
    Kini pelacur rakyat timbul dgn idealogi yg kuno
    Masuk blog budin tapi semua org pakatan buat donno
    Nak buat guano, hujah semua dangkal main semberono


    He2 he2 he2

    ReplyDelete
  83. Apa ?

    nak adakan dialog d antara ketiga tiga mereka ?

    satu saranan yg baik tapi sedih, ia nya tidak akan berlaku.

    kalu dlm sukan tinju, tun m adalah dlm ketogari 'super heavy weight' n najib seumpama 'super flyweight' - no contest.

    kalau dgn hj hadi pula tak cocok kerana kadang2 dia sendiri pun keliru sama ada dia bergusti,bersilat atau bertiju. he is always confused.

    lihat saja dr k (penyokong tegar PAS) yg terpaksa berhadapan dgn tun m tempuh hari. dia merapu sahingga lari drpd topic dialog.

    mereka tahu jika d adakan juga, najib akan d ratah hidup2 olih tun m.

    tapi saya amat menyokong jika ada yg bolih menganjurkan dialog yg melibatkan najib sapertimana yg sinar harian buat d mana tun m muncul d tengah2 acara.

    dlm ertikata yg lain tun m d benar 'ambush' atau 'gatecrash' program. kita lihat saja sama ada najib anak jantan n tidak 'berak kapur' d atas pentas.

    dlm hal ini Negara Indonesia adalah lebih demokratik d mana calun presiden bersama calun wakil presiden d kenhendaki berdebat sebanyak 3 kali n debat d siar secara langsung k seluruh pelusuk Indonesia.

    begitu juga dgn pemilihan governor Jakarta. calun2 terpaksa berdebat sebanyak 3 kali.

    regim UMNO/BN tidak akan berani mencontohi Indonesia. saya harap apabila PH menawan putrajaya kelak, maka polisi keterbukaan akan d amalkan termasuklah membenar kan debat d antara calun2 Perdana Menteri.

    insya'allah.

    ReplyDelete
  84. Sebahagian daripada kita mengupah tukang untuk membina rumah idaman. Selepas siap pelan,kita akan mencari tukang terbaik. Terbaik di sini bermaksud mutu buatannya tinggi. Untuk itu, kita akan melihat contoh-contoh rumah yang telah dibuat oleh tukang tadi. Tukang yang bagus biasanya mempunyai team yang terdiri daripada tukang kayu,tukang simen, tukang mozek dan tukang cat yang baik juga.



    Dalam bidang perniagaan pula, dalam memilih rakan kongsi, kita akan memilih rakan yang dipercayai sepanjang kita mengenalinya. Antara ciri penting ialah ikhlas dan jujur. Rakan yang ada pegangan agama, tahu dosa pahala. Rakan yang ada rasa tanggungjawab untuk memajukan perniagaan demi amanah yan diberikan.

    Dalam keluarga sendiri, apabila hendak diberikan sesuatu amanah maka anak yang paling jujur menjadi pilihan. Kita tak akan beri kepada anak yang nakal, kaki auta dan buruk akhlaknya.

    Maka, bagaimana mungkin dalam memilih pemimpin untuk memimpin negeri dan negara, rakyat dan generasi , kita buat semberono. Macam mana kita masih rela memberi undi kepada pemimpin dan parti yang terbukti korup. Jabatan Audit Negara dan SPRM ada rekod bagaimana harta negara tiris dan disonglap oleh kroni penguasa. ‘Penguasa setahun jagung’ Pakatan Harapan (PH) juga telah ada berpuluh-puluh kes yang disiasat. PH dipersepsikan oleh juak-juak mereka sebagai ‘kerajaan menanti’. Bagi rakyat terbanyak,mereka adalah segerombolan pemimpin yang ‘menanti peluang’ sebenarnya.

    Justeru, sentimen kepartian kuno dan sempit perlu dinyahkan dalam era digital di hujung jari ini. Pilihlah parti yang mempunyai imej dan rekod yang cemerlang. PAS digelar sebagai ‘parti pak lebai’ dan ‘parti suci’ oleh PH. PAS juga telah dilabelkan sebagai parti pembangkang yang matang oleh pemimpin BN sendiri. Apalagi PAS juga telah diberi kredit berdokumen sebagai kerajaan yang menguruskan kewangan yang baik dan bebas rasuah oleh Jabatan Audit Negara dan SPRM. Tak cukup lagikah Kelanan, Terengganu dan Kedah di era pemerintahan PAS mencelikkan mata rakyat dan pengundi?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...