Monday 27 November 2017

TETAPI MAHFUZ PULA TERBUKTI LEBIH 'GENTLEMAN' DARIPADA PAS....


Meskipun barangkali hanya bertujuan menyembunyikan kesedihan berikutan tindakan tidak disangka-sangka Ketua Pembangkang Kedah, Amiruddin Hamzah menyertai Bersatu, Pas dengan nada berbeza memuji tindakan beliau itu sebagai "gentleman".


Naib Presiden Pas, Mohd Amar Nik Abdullah berkata, keputusan Amiruddin itu juga adalah sesuatu yang baik untuk Pas.


Kata beliau, dengan berani meninggalkan Pas, Amiruddin terbukti seorang ahli politik yang "gentleman" berbanding Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar.


Tindakan beliau itu lebih baik berbanding mereka yang masih duduk dalam Pas tetapi merosakkan parti, ujar beliau yang jelas difahami ditujukan kepada Mahfuz.


Dalam hal ini, memang benar Amiruddin seorang yang gentleman kerana tidak tiada pemimpin Pas lain yang berjawatan Ketua Pembangkang dan Adun yang sedia membuat keputusan seberani beliau, meskipun disedari perjuangan Pas kini tidak lagi seperti dulu dan sudah banyak tersasar daripada landasan yang sebenar.


Kalau rajin menyelak video-video lama ucapan Hadi Awang dalam youtube misalnya dan membandingkannya ketika bersama Pakatan Rakyat dulu dengan kecenderungannya sekarang, jelas terlihat perbezaannya umpama langit dengan bumi.


Dan ia berbeza dengan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang sentiasa istiqamah dan konsisten dalam perjuangan Islam dan keinginan menegakkan kebenaran sehingga ke akhir hayatnya.


Berdasarkan perjuangan hala tuju Pas yang berubah itu dan keberanian membuat keputusan, Amiruddin sebenarnya juga lebih "gentleman" berbanding Mohd Amar sendiri.


Tetapi, untuk mengatakan Amiruddin lebih "gentleman" berbanding Mahfuz, ia tidak berapa tepat penilaiannya.


Amiruddin dan Mahfuz sebetulnya sama-sama "gentleman", cuma dalam pendekatan yang tidak sama, namun matlamatnya sama.


Mahfuz ternyata berani menyatakan pendiriannya yang berbeza dengan Pas sekarang, bukan saja melalui ucapan, kenyataan-kenyataan media, malah juga menerusi undi yang ditunjukkannya secara terbuka di dalam Parlimen.


Jika Pas betul-betul "gentleman" dan merasakan Mahfuz merosakkan parti, kenapa tidak berani mengambil tindakan terhadapnya?


Kalau pun takut nak memecatnya, takkan mengutus surat amaran atau memberi teguran tiada secebis keberanian juga?


Di mana "gentleman" Pas dalam hal ini, hanya berani menceceh di luar saja mengenai Mahfuz yang didakwa merosakkan parti, tetapi tetap takut untuk bertindak terhadapnya?


Antara Mahfuz dan Pas, siapa yang paling tidak "gentleman"? (ShahbudinHusin 27/11/2017)

135 comments:

  1. mahfuz lbh tggi akal dri org pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang-orang di Pokok Sena lebih mengenali Mahfudz

      Delete
    2. budaya "bodek boss" dah teruk menular dlm parti lebai sekarang ni. kalau big boss buat salahpun tak berani nak tegur, lebih parah pak lebai sanggup angguk kepala iyakan apa saja suruhan big boss.

      daripada barisan pemimpin hinggalah walaunta, semua sibuk ampu big boss. mmg jahanam islam cara parti pak lebai ni.

      Delete
    3. Mahfuz tak gentleman sbab tak blah dari parti lebai tapi kuat komplen
      Kalo mahfiz blah dari parti lebai bru gentleman
      So si amar mmg nk parti lebai jadi parti bodoh dan dayus

      Delete
    4. MAHFUZ BEAN...KAH...KAH...KAH...

      Delete
    5. Lebai2 PAS ni faham ke makna "gentleman"? Rasa2nya tak faham atau salah tafsir sebagai "lelaki lembut"? But either way, PAS tak mempunyai asas untuk menuduh dan mengutuk orang lain sebagai tak "gentleman" kerana PAS dibawah Hadi adalah contoh terbesar kepada kelakuan tak senonoh dan tak gentleman. Fitnah, mengkafirkan sesama islam,caci maki, melampau2 dalm perbalahan dan mungkir janji serta tak patuh kepada perjanjian. Malah yang lebih hodoh dan jijik lagi, PAS dengan muka tak malu, selepas bermusuhan dengan DAP dan PKR masih lagi dok menyibuk duduk dalam kerajaan negeri Selangor. Itulah dia sikap tak senonoh dan tak gentleman PAS. Geli geleman aku dengan pak2 lebai yang dok perasan mereka tu makhluk suci lagi terjamin masuk syurga. Talk about disgusting!

      Nick.
      Cape Tiger.

      Delete



    6. Untuk pengetahuan semua:

      PAS tidak mempunyai istilah gentleman, PAS menggunakan istilah seperti Tawa'dok, Istiqomah, dan yg seperti itu.

      Harap maklum ye...

      Salam



      Delete
    7. Mahfuz@Mr. Bean is Stupid and Idiot people...Mamat cicir SRP dan jahil politik...Tak tahu muslihat politik dan bangang dan dangkal bila bercakap hal politk...Mamat bodoh dan lurus bendul...

      Delete
    8. Sama seperti kebanyakan rakan lain, saya juga tidak terkejut dengan tindakan ADUN Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah, meninggalkan PAS.

      Sebaliknya, apa yang agak mengejutkan ialah bila PPBM, sebuah parti yang berteraskan kepada perjuangan pribumi, yang menjadi pilihan beliau.

      Apatah lagi bila PPBM mutakhir ini sedang berhadapan dengan pelbagai masalah yang memungkinkan ia tidak dapat menyertai PRU 14.

      Selain pemimpin dan ahli keluar parti, PPBM juga diberitakan gagal menguruskan parti dengan baik sehingga gagal mengadakan AGM.

      Pelik juga bila difikirkan di saat ramai pemimpin dan ahli keluar dari PPBM, PPBM inilah yang menjadi pilihan Datuk Amiruddin untuk menyertai.

      Kerana Datuk Amiruddin sebelum ini berada dalam PAS, ramai yang menjangkakan beliau akan menyertai AMANAH bila keluar dari PAS.

      Ini kerana PAS adalah sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangannya, begitu juga dengan AMANAH yang mendakwa begitu.

      Tercatat dalam Perlembagaan AMANAH matlamatnya untuk mendirikan sebuah negara dan masyarakat madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua.

      Bila Datuk Amiruddin memilih untuk menyertai PPBM, bukan AMANAH, para pemimpin AMANAH perlulah merenung di mana salah dan silapnya gerak kerja mereka.

      Memanglah memalukan bila AMANAH tidak menjadi pilihan Datuk Amiruddin sedangkan pemimpin seperti Timbalan Pengerusi AMANAH Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi, sendiri pernah memberikan bayangan kemasukan beliau ke dalam AMANAH.

      Apa pun, kemasukan Datuk Amiruddin ke dalam PPBM mungkin juga boleh dikaitkan dengan latar belakang dan pemikiran politik beliau sendiri.

      Ada yang berspekulasi mengenai hubungan peribadi beliau yang baik dengan Timbalan Presiden PPBM merangkap Pengerusi PPBM Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      Delete
    9. Nak tahu apa sebabnya beliau pilih PPBM?

      Sebab Allah SWT dgn Kudrat & Iradatnya menggerakkan hati Amiruddin memberi petunjuk jalan yang benar hingga beliau sedar & insaf PPBM teraniaya oleh Najib, Jahid & ROS.

      Mana mungkin seorang berpengalaman, berpendidikan, berorator baik (petah) silap berbuat keputusan.

      Saya tak perlu menjejeh panjang2 dan kopipes macam kamu tuu, Kejora bahlol lagi sesat yg menyesatkan.......!!

      Delete
  2. Di harap ramai lagi ADUN Pas yang sahut cabaran nik amar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ini ramai lagi akan tinggalkan PAS,,mereka mula sedar dari kesilapan pemimpin2 mereka.
      Semakin hari semakin terlihat hala tuju yang berlainan berbanding zaman TGNA dulu...

      Delete
    2. silent voter pun dah ramai dlm pas, semua tunggu PRU saja utk nyatakan bantahan pada 'ayoh chik' tuu.

      Delete
    3. Nik amar mmg bodoh
      Dia tebang semua balak
      Habis orang asli jadi gelandangan

      Delete
    4. MAHFUZ BEAN...KAH...KAH...KAH...

      Delete
    5. Ada juga yang berspekulasi mengenai penglibatan beliau di dalam JIM sebelum ini di mana kononnya menjadi agenda JIM untuk cuba menguasai semua parti.

      Begitu juga, dari segi logik, tindakan Datuk Amiruddin menyertai PPBM, bukan AMANAH, adalah suatu tindakan yang cukup pragmatik dalam konteks Kedah.

      Ini kerana parti yang diberi peranan untuk menerajui Kedah dalam PRU 14 oleh Pakatan Harapan bukanlah AMANAH, mahupun PKR, tetapi adalah PPBM.

      Jadi, jika jawatan dalam kerajaan negeri atau keupayaan mempengaruhi dasar kerajaan negeri yang menjadi pertimbangan, sudah tentulah PPBM akan menjadi pilihan.

      Bagaimanapun, bacaan bahawa Pakatan Harapan akan mampu mengambil-alih pentadbiran Kedah dari Barisan Nasional bukanlah satu perkara yang pasti kerana apa saja boleh terjadi.

      Apa yang pasti dan jelas terbukti kini ialah Datuk Amiruddin adalah seorang pemimpin yang berani, paling tidak beliau berani melanggar bai’ah yang dibuat dengan PAS!

      Sama ada keberanian beliau ini akan menghasilkan natijah yang positif di dalam kehidupan beliau atau tidak serta sama ada ia perlu dicontohi atau tidak adalah soal lain pula.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Salam & Tabik Hormat saya kpd:

      Kluangman
      Shafie Abdat
      3:49
      RATK
      10:44
      (Kejora sesat kufur tak masuk book)

      Saya amat bangga mempunyai rakan2 seperjuangan yang bersemangat kental -waja berterusan demi bangsa & negara.

      Salam Perjuangan & teruslah berjuang....!!

      Delete
  3. aku gangsa..woiiiiiii..hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sah..ha....
      hadiah aku mana ?
      satu mesia tau nih..

      Delete
    2. PAS Selangor tetap bersama dalam pemerintahan kerajaan Selangor, kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Ustaz Sallehen Mukhyi.

      Katanya, sekali pun media arus perdana dan pimpinan BN cuba membuang nama parti PAS, ia tidak betul.

      "Nampaknya ini mainan mereka dan mungkin media serta orang-orang Umno mahu menafikan sumbangan PAS dalam kerajaan negeri.

      "Dan dalam waktu yang sama seolah-olah PAS dilihat seakan mahu mencari bersama dengan Umno," katanya kepada Harakah.

      Dalam laporan berita TV milik Umno pada 19 November lalu, nama PAS diketepikan dalam kerajaan Selangor sebaliknya hanya menyebut kerajaan pimpinan DAP dan PKR.

      Mengulas lanjut, Solihin berkata sama ada disebut atau tidak nama PAS tetapi realitinya PAS berada dalam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

      Ini katanya, kerajaan Selangor dibentuk selepas Pilihan Raya Umum 13 (PRU 13).

      "Mandat itu mandat rakyat pada PRU13 dan PAS bersama kerajaan Selangor," katanya.

      Jadi katanya, sesiapa pun tidak ada hak untuk buang PAS dalam kerajaan Selangor.

      Delete
    3. PAS is so.... not relevant

      Delete
  4. Kejap lagi banyak la sampah kopi pes dari lebai expired menyemak kat sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia buat janji ketika menjadi Menteri Pelajaran .. menjadi PM sejak tahun 1981 sehingga 2003.

      Selama 22 tahun memegang jawatan sebagai PM masih juga tidak tunaikan janjinya lagi mau diletakkan kepercayaan berjanji menggunung melangit akan Selamatkan Malaysia dengan Bina Semula Negara???



      Jangan katakan mau beri pelajaran percuma sebaliknya skim PTPTN pun diwujudkan zaman beliau menjadi PM.

      Sebab itu anak-anak muda yang waras dan berjiwa merdeka enggan terima dan tolak beliau mentah-mentah secara total.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Kongsi pengalaman buat pengetahuan umum:

      Saya masih simpan keratan artikel2 lama tulisan chedet awal tahun 50an di akbar The Straits Times Spura ketika beliau menuntut di King George College di Spura. Tulisan2 chedet ketika itu mendapat perhatian pemerintah Inggeirs, terutama peristiwa 'perang Nathrah' yg menyayat hati.

      Artikel2 itu tersimpan atas arahan
      seorang Commissioner of Police berbangsa Inggeris yg mana Almarhum ayah saya menjadi bodyguard beliau (anggota polis Spura) setelah tamat perang dunia ke 2.

      Saya dapat masuk belajar ke Sekolah Inggeris Tertua berprestij di Spura itu pun atas rekomendasi Comissioner Polis tersebut. Semua school fees ditaja oleh Commissioner tersebut sehinggalah saya mendapat bursary & scholarship.

      Setiap hari ayah bawa balik akbar Straits Times yg diberi oleh Commissioner itu untuk bacaan saya kononn-kononya agar saya fasih berbahasa Inggeris.

      Tujuan saya menulis adalah untuk memberitahu, Tun Mahathir dari dulu2 lagi sebelum merdeka sudah mendapat perhatian pemerintah Inggeris di atas semangat patriotisme & kebijaksanaan beliau dari tulisan-tulisannya.

      Saya yakin ramai (khususnya Kejora) tidak tahu akan bakat & semangat patriotisme cintakan bangsa tanpa takottt sejak muda2 lagi.

      Najib, APA ADA .....???

      Delete
  5. PAS silap langkah dulu masa masuk PR. Berbagai prinsip termasuk laksana hudud dipendam kerana 'setuju untuk tidak setuju'. TGNA ditipu oleh mereka yg kini bawa diri ke PAN. TGNA tak pernah melepaskan perjuangannya untuk hudud. Kelihatan jelas kini betapa buruknya pakatan kafir evengelis liberal untuk Islam. DAP yg CEC nya rata rata evengelis tidak pernah jemu cabar Islam. Pemimpin PPBM sendiri menentang hudud dan kini tersebar beliau melarang isterinya pakai hijab. Pimpinan PAN hanyut dgn fahaman liberalnya - ada yg turut serta upacara puja ayam, ada yg masuk gereja sokong Melayu murtad dan kini ada yg halalkan Melayu atheis. Lihat ini semua dan kita akan faham kenapa pimpinan ulamak gembira bila PH mufaraqah dgn PR dan kini PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf PAS mufaraqah...

      Delete
    2. Pot pet pot pet pot pet pot pet pot pet! Buat penat kau jer j! Kawan kau sorang dah murtad ari ni taksub sgt ngan najib! Smpai mencerca Tuhan dgn perkataan liwat! Taubatlah sebelum terlambat!

      Delete
    3. Mr J,

      Boleh tak dalam seumur hidup kau jangan menipu???

      Kau fikir Allah tak tahu yang kau ni menipu???

      Kau tunjuk pada aku bukti evengelis kau tu kalau kau tu cerdik sangat???

      Kaki kelentong penipu apa yang kau dapat???

      Islam ni agama kebenaran, yang kau ni nak bersekongkol dengan perkara batil apahal???

      Kau dah jadi bodoh ke???

      Delete
    4. perbaiki bahasa mu Mr J,
      nanti ko kena marah bos

      buat malu parti lo

      Delete
    5. Mr. J , Tn Budin yang 'terlebih' aktif mengeluarkan posting memberi kamu peluang lari dari menjawab terjahan2 saya .

      Mr. J , bbrp soalan saya kepada kamu masih tergantung , tidak berjawab dan kamu pula 'terjun' kesini menyebarkan cerita2 dongeng kamu !!!!

      Kong Kali Kong , larilah terus terjun kedalam Tong . Jangan khuatir kami dah akan bubuh simen !!!

      Delete
    6. Di mesir, lebih 300 org mati hanya kerana mrk sufi dan bukan salafi spt yg diperjuangkan ISIS. Mrk terlalu ekstrim sampai membunuh sesama agama. Itu ke yg ko perjuangkan Mr J? Hari2 ko timbulkan suasana tidak aman kpd rakyat negara ni. Ko ni sepatutnya masuk lokap. Tp sbb kat bklg kau ada yg back up sbb tu ko berani timbulkan isu sensitif dan melaga- lagakan rakyat. Ko suka ke kalau negara huru hara disebabkan perbuatan tak bertanggungjawab ko ni? Sedarlah sikit.

      Delete
    7. Pas dah luah pun tak jadi jgk hududnyer...dihalang oleh mp2 bukan islam barisan.mrj masuk kubur lagi setahun dua pun blom tentu hudud terlaksana

      Delete
    8. Nobody bacalah buku 'Becoming Hannah' dan 'Sang Nila Utama and the Lion of Judah' untuk mengetahui matlamat evengelis DAP. Juga jangan terlepas pandan isu murtad DUMC. Jelas DAP menentang akidah dan syariah melalui penentangan terhadap RUU355 dan juga tuntutan hapuskan Institusi Islam seperti JAKIM. DAP makin berani sebab dapat sokongan sebahagian org Islam dlm gengamannya. Paling akhir Tony Pua serang Asyraf Wajdi pasal isu Melayu Athies. Bukankah Allah telah peringati kita dlm surah Al-Baqarah 120 "Org Yahudi dan Nasrani tidak akan redha padamu hingga kamu menurut jalan mereka". Termakan hasutan menyebabkan kita lalai terhadap agenda kafir evengelis ini.

      Delete
    9. Mr. J ,

      Pertama : Jikalau sungguh UMNO/BN bertekad meneruskan rang undang2 RUU355 , mereka bolih teruskan . Mereka adalah pemerintah , seharusnya mereka mempunyai suara lebih ramai . Mengapa tidak di teruskan ? UMNO sendiri tiada 'teloq' Mr. J . Terus menerus menyalahkan DAP . Tidak sekelumit pun menyebut tentang tentangan dari MCA , MIC serta parti komponen BN dari Sabah/Sarawak .

      Mr. Kamu seorang prajudis lagi hipokrat . Itulah kesimpulan saya .

      Kedua : Jika sudah di ketahui "orang yahudi dan Nasrani tidak akan redha padamu hingga kamu menurut jalan mereka."

      Kenapa kamu leka ???

      Mr. j , saya sering berkunjung ke negara2 eropah . Disana ada ramai gulungan nasrani serta yahudi . Mr. j , dunia dan masyarakat islam berkembang terutama di Peranchis dan Jerman . Semuanya soal hati Mr. J , soal hati ... ada faham ???

      Delete
    10. Park Jee Lat, tidak menyokong extremis Islam bukan bererti kita boleh menganut aqidah liberal. Allah telah beri kita tuntutan dan batas batas Islam. Hanya gunakan akal tanpa wahyu akan bawa kita sesat jalan. Ingatlah bahwa Syaitan menunggu disetiap persimpangan. Hasutan politik evengelis liberal buat kita terpedaya dan fokus pada isu 'kleptokrasi' yg tiada terbukti. Di masa yg sama mereka serang aqidah dan syariah. Kita yg dibuai oleh 'perjuangan' kleptokrasi yg tipu dan sia sia mudah untuk ditarik sama sokong agenda batil ini.

      Delete
    11. Diny, mereka yg dapat iman di negara barat adalah dari pertunjuk Allah. Bukan dari sokongan kerajaan kerajaan kafir barat. Sepatutnya saudara yg melancung selalu harus tahu betapa Kerajaan Perancis cuba peras Islam. Dari pengharaman niqab dan hijab ke pengharaman sembahyang jalanan. Namun kafir hendak padamkan cahaya Allah tapi Allah hendak cahayanya memancar.
      Don't unknowingly be on the wrong side Diny. The consequences are eternal torture. Remember Allah is our creator and has ordained his commands upon us. Using our own 'logic' to determine other than what Allah has ordained bring about kufr. And kufr will eternally doom us.

      Delete
    12. Mr jamban, dah boleh bagi tahu bank mana yang muflis tahun 97/98???

      Jangan mengelak untuk jawab ya mr jamban

      Delete
    13. Mr. J , lemah , sungguhlah lemah jati diri kamu .

      Dari komentar yang kamu lontarkan , jelas menunjukkan kamu seorang pengecut . Kecut serta takut terhadap diri kamu sendiri !!!

      Sultan kesayangan pahlawan bugis kamu pun pernah berkata " ini bukan Negara Taliban " .

      Delete
    14. Anon, kebanyakkan bank diambang muflis. Dana Harta dan Dana Modal dicipta untuk ambilalih non performing loans dari banks dan suntik masuk dana. Dlm pada itu banyak lagi harta rakyat lesap untuk 'selamatkan' bank bank dari diisytihar muflis. Tolong jangan lupa sejarah krisis ekonomi yg paling gelap ini.

      Delete
    15. Mr. J , do not ever try to bullshit me . First and foremost , my visit there is not tourism , instead more on visitation .

      The French government does not suppressed the muslim movement , unlike what your "Kepala Bapak Kau" favourite country , China done towards the Uighur .

      The French has a valid reason in banning the veil . It does not mean they cannot cover their hair . In fact , they are having yearly "hijablista " fashion show .

      Delete
    16. Mr . J , sebelum kamu bercerita al kisah Danaharta serta NPL ini , adakah kamu faham bagaimana dia berfungsi ?? Atau kamu ini ibarat membaca kulit buku sahaja tanpa mengetahui isi kandungannya ??

      I dare to say that I was one of those involved directly and actively with the situation . My publicly listed company was one of those badly affected by the economic crisis . For nearly 2 years ,me and my partners struggled tirelessly to 'rescue & rehabilitate' the company . We tried hard to keep Danaharta and creditors at bay . Do you think we were in favour of Danaharta taking over the company ?? If that's what you thought so Mr. J , you are dead wrong !

      Some how , I salute Mahathir and his gang for creating and implementing this bold , win~win situation . True , there were a lot of capital injection ,initially, to carry out the exercise .

      Do you think all the money pumped into Dahaharta has gone to waste ?? Nope !!
      Danaharta , eventually recouped all their investment . In fact , they are still having a diversified portfolios in their book which presently being managed by Prokhas .

      So Mr. J ,please stop bullshitting !!!

      Delete
    17. kikiki Mr. J(ubor) meroyan tak tentu arah. oit! J(ubor), PAS tu bukan agama, PAS tu pun sama mcm parti politik yg lain2 tu laa. semua nak berebut kuasa tapi PAS keji sebab lebai berlakon kononnya alim dan soleh semata mata untuk dapat kuasa.. kikiki

      Delete
    18. kau dah sama dgn pas. kau rasa kau lebih islam dari org lain. hebat kau j.

      as always, your are shitting around the bushes.

      Delete
    19. Pas mmg suka mufaraqah
      Tapi tak suka muafakat
      Bab berbaiah pakai sumpah
      Pas mmg pakar mentakfir orang lain lah mr j
      Mcam ko gak
      Pelacur agama

      Delete
    20. Knp dulu lu x jd punahsihat pas mr jamban..mcm lu tu lbh pakar dn tau lbh ttg politik dr ulama2 bsr pas sndiri ..semua alasan utk mghalalkan pendirian yg x konsisten pas skrg sjk 3, 4 thn ini

      Delete
    21. MAHFUZ BEAN...KAH...KAH...KAH...

      Delete
    22. Susulan yb pas di Kedah tinggalkn pas semlm. Pagi pagi ketua pas cwgn Pekan Pulai Baling pm nak jumpa.


      Suspen...nak cabut juga kaa
      Alhamdulillah rupa rupanya bersemangat nak serah 21 borang ahli baru cwgnnya.

      Peringatan buat pemimpin pas.. sapa jua nak lari kami tak mampu menghalang. Kami dibawah tetap setia bersama pas selagi dasar pas tidak berubah iaitu ISLAM

      Delete
    23. Diny, the reason they are called bad loans is because they are not fully recoverable. Whatever not recovered eventually get into the public money. TDM tried to deceive many. Remember the forex losses were declared as 5 billion? Only recently the public got to know of the magnitude of the deception through the RCI. Diny, why do you allow yourself to be fooled again and again by TDM?

      Delete
    24. Anon 629, PAS cuma tak konsisten ketika ambil DAP sebagai teman perjuangan. Jelas perjuangan Islam dan perjuangan Kufr tidak boleh bercampur aduk. PAS belajar melalui pengalaman pahit - dihina dan dibuang kerana perjuangan mereka. Belajarlah dari pengalaman PAS. Jangan jadi antara mereka yg bantu martabatkan kekufuran secara sedar atau tidak. Ingat bahwa diakhirat alasan saya tak tahu dan saya ditipu tidak diterima.

      Delete
    25. Mr. J , you are right in stating the bad loans as non fully recoverable .

      But you are wrong to say that those not recovered eventually came from the public .

      Mr. J , I am still not convince that you are fully aware or understand of how the Danaharta operate ??

      Danaharta took over nearly all the NPL at a very discounted rate together with whatever tangible assets attached to it . Whatever losses left behind were borne by the lender and borrower . Isn't that normal in any business arrangement ??

      As far as Danaharta goes , they started disposing the assets that had been taken over . A few years ago , it was reported that Danaharta had managed to recoup all their initial investment . And yet , there are still very large portfolio in their book . To better manage all these , Danaharta assets were transferred to another company by the name of Prokhas .

      Thus , where the public money come from Mr. J ? You can access the Danaharta or Prokhas domain to check on what assets they have and available for disposal .

      Delete
    26. Sdra diny yusof...

      I enjoy and love so much your endless torment & hustling towards this loco chap, J.

      Thanks.

      Delete
    27. Salam dad...

      I reckon J fond of shitting around the bushes because he is an ardent fan of that bushy ex USA president, George Bush.

      Delete
  6. Panton kejora dah tak keluaq dah !
    kena marah trukkkkkk

    BOSS : hang buat panton bodo!!!
    la ni orang lagi benci UMNO!!!
    AWAT HANG BODO ngat!!!!!

    KEJORA :so...so..sory bos!
    memang saya bodo, kaki melingkup!!
    ha,,hik...hikkkkk.hikkkkkk...
    aaa.a....aaaaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cian kojola..
      rupenye dia hati kocik.

      nangis ko kojola....

      Delete
    2. itulah orang dah kata

      buah nangka diluar pagar
      ambil galah tolong jolokkan
      kejora tu baru belajar
      Kalo salah joloklah

      hahha...woi..

      Delete
    3. Ade tu kejora tgh mengarang pantun bodohnya..tak abis2 dgn pantun bodoh tak berilmunya tu.buat malu anjing2 umno je ade caiii macam kejora

      Delete
    4. Anak sape la kejora tu.bapak tak ajar agama kot tak tahu ape yg halal ape yg haram..

      Delete
    5. Hehe pantun yg beri kredit pada pakatan
      Hall of fame wat kejora bingai creature

      Delete
    6. MAHFUZ BEAN...KAH...KAH...KAH...

      Delete
    7. Hamba ini, cuti sekolah lebih dari sebulan
      Nanti akan kurang, hamba punya pukulan
      Banyak kenduri adik beradik rakan taulan
      Sambil nak bawa ayah/ibu/adik2 gi jalan2

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    8. Ado mok pok nate ni weihhh! He2 he2 mok pok dio dok tahuu dio murtad lagi tu!

      Delete
    9. Datuk Mahfuz Omar enggan mengulas akan mengikuti jejak Datuk Amiruddin Hamzah yang meninggalkan PAS semalam.


      Ahli parlimen Pokok Sena diminta mengulas tindakan wakil rakyat Anak Bukit yang tiba-tiba menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      “Tidak timbul isu saya tidak akan keluar PAS atau tidak,” katanya, seperti dilapor Sinar Harian, berhubung keuputusan bekas exco kerajaan Kedah itu.

      “Ini signal [isyarat] untuk ahli PAS lain bahawa tidak ada masalah untuk mereka menyokong Pakatan Harapan (PH) walaupun masih bersama PAS.”

      Naib presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dilaporkan menyifatkan tindakan Amiruddin itu sebagai “gentleman”, atau berani, berbanding Mahfuz.

      “Itu lebih baik untuk PAS. Berbanding mereka yang duduk dalam PAS tetapi merosakkan parti,” katanya seperti dilapor Malaysiakini.

      Disisihkan susulan sikap tidak lagi sehaluan dengan PAS, Mahfuz juga tidak mahu isu bai’ah dijadikan alat menakutkan akar umbi yang menyokong PH.

      “Jangan jadikan isi bai’ah ini untuk tutup kelemahan yang ada pada PAS dan bagi saya isu ini telah berlalu,” katanya.

      Timbalan presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan terkejut kerana Amiruddin “mudah berbincang dan tiada masalah dalam parti”.

      Bai’ah wakil-wakil rakyat PAS, yang menyebabkan mereka jatuh talak tiga, sering menghalang mereka meninggalkan parti.

      Namun ia tidak menghalang sejumlah daripada mereka menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah) atau menyertai parti dalam PH.

      Delete
    10. Kejora bukan berpantun tapi berpanTAT birat lafi berkarat.

      PanTATnya mana ada kiasan, nilai bahasa, tak berpangkal tak berhujung, tak ada baris pembayang & baris maksud, main gasak buta-sembrono, asalkan hujung2 perkataan ada bunyi sama aja.

      Delete
  7. jika jumpa ular,samy velu dan pas..

    aku KETOK kepala pas dulu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertandingan tiga penjuru di kawasan majoriti pengundi Melayu pada PRU14 memberi cabaran sengit kepada Umno dan Pas, tetapi tidak kepada Pakatan Harapan (Harapan).

      Penceramah Umno Terengganu, Abu Bakar Ghani berkata, ini kerana majoriti penyokong Melayu dijangka memberi undi besar kepada kedua-dua parti didominasi Melayu itu berbanding Harapan yang diwakili PKR, Bersatu, DAP dan Amanah.

      Beliau juga tidak menolak Harapan mungkin kehilangan deposit sekiranya pertandingan tiga penjuru berlaku di kawasan majoriti kaum terlibat.

      “Kalau berlaku pertandingan tiga penjuru di kawasan Melayu, Pakatan Harapan mungkin ‘hi-hi, bye-bye’ tetapi keputusan mungkin berbeza di kawasan campuran atau yang mempunyai pengundi Cina yang ramai,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

      Beliau berkata, ramalan politik di negeri ini juga boleh dibaca sekiranya berlaku pertandingan penjuru memandangkan Terengganu merupakan kawasan didominasi Melayu.

      Abu Bakar berkata, sejak dahulu, rakyat negeri ini sudah ‘sebati’ memilih sama ada Umno atau Pas yang merupakan dua musuh tradisi berbanding parti-parti baharu yang datang kemudian seperti PKR.

      Jelasnya, jika Pas bergerak sendiri sehingga PRU14 tanpa menyertai mana-mana blok politik khususnya Pakatan Harapan, pakatan pembangkang itu menghadapi kesukaran untuk menang di kawasan Melayu memandangkan hanya Pas mempunyai sokongan akar umbi khususnya Melayu ramai berbanding parti-parti pembangkang lain.

      Beliau yang juga bekas Ketua Penerangan PKR Terengganu menjelaskan, keadaan pada PRU14 nanti juga berbeza berbanding PRU lalu memandangkan Pas pada waktu itu menyertai PR.

      Menurutnya, Pas bersama PKR bekerjasama dalam pakatan tersebut bersama-sama DAP di negeri ini yang turut memperlihatkan PKR menang di kerusi tunggal di Dun Bandar.

      Jelasnya, Walaupun kedua-dua dilanda krisis pengagihan kerusi, namun perkara tersebut dapat diselesaikan di saat-saat akhir.

      “Kalau kawasan campuran, PKR dan DAP boleh menang seperti di Kapar, Klang. Mereka boleh kekalkan kerusi. Kalau di kawasan Melayu, harapan tipis,” katanya.

      Delete
  8. Parti pas kesemua ahli2nya kebanyakkannya menyangkakan mereka semuanya betul.

    Hadi ponteng parlimen..a seriel ponteng/ponteng besiri.

    Hadi..semasa jadi president pas sudah buat perjanjian signature dgn semua president2 dlm pakatan rakyat..Tapi langar semacam jerr..Meeting president tak pernah datang.langgar perjanjian antara president2.

    Hadi endorskan sistem "chai"..setandan professional dlm pas kena terajang.

    Hadi endorskan maki-hamun,caci-hina ahli2 pas terhadap g18..dikata liberal,yahudi,barua dap,takfiri,anwaritas..

    terang2 nasha terima rm200juta dan 90juta..10 budak hitam pas yg lain.

    report polis sudahpun dibuat.affadavit bersumpah sudahpun dibuat..

    Kebanyakkan pemimpin2 dan fanatik2 pas,fikirkan mereka datang dari planet lain,bawa islam versi berbeza..

    mereka ada ayat quran yg berbeza..yg membenarkan bersama dgn orng2 zalim dan boleh terima rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ISU kenaikan harga barangan pengguna terutama ikan, kini sudah melangkaui batas harga yang munasabah. Malah, pada satu tahap, ia langsung tidak masuk akal.

      Harga ikan kembung berada pada paras antara RM14 hingga RM22 sejak lebih enam bulan lalu.

      Harga kembung hanya satu daripada petunjuk asas mengenai betapa komuniti pemborong atau orang tengah dalam pasaran, boleh menentukan kenaikan harga barang sesuka hati.

      Malah, sekali pun ke paras angka yang sangat gila!

      Persoalan sekarang: Apakah sebenarnya wujud konspirasi politik di sebalik isu kenaikan harga barang?

      Apakah ini sabotaj berpanjangan untuk melemahkan populariti kerajaan menjelang pilihanraya?

      Kalau benar, apakah ia ada kaitan dengan sentimen politik perkauman?

      Apakah pemborong yang kebanyakkan bangsa Cina, kini menggunakan kuasa pasaran mereka untuk menekan harga barangan hingga berlaku kenaikan harga ke paras yang menimbulkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan?

      Apakah, masalah ini ada kaitan antara lingkaran peranan pemborong Cina dan konspirasi dengan parti politik pembangkang untuk memastikan pengaruh kerajaan dilemahkan secara berpanjangan melalui isu harga barang?

      Atau ini balas dendam pemborong terhadap dasar yang pernah diusahakan kerajaan untuk menghapuskan peranan orang tengah?

      Apakah peniaga Cina yang menguasai sektor orang tengah dalam kitaran perniagaan domestik, kini bertindak membalas dendam untuk membuktikan mereka menguasai ekosistem ekonomi negara?

      Banyak persoalan. Teori ini bukan sangkaan jahat bersifat perkauman. Tetapi aspek sabotaj ini wajar disiasat. Ia sudah berpanjangan terlalu lama dan menjerat ekonomi pengguna dan negara.

      Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menubuhkan pasukan khas untuk mengkaji harga barang keperluan pengguna supaya tidak melebihi daripada harga yang sepatutnya.

      Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan mendapati harga barangan yang dijual di pasaran sudah melampau kos dan margin keuntungan. Namun, kenaikan harga di pasaran terus berlaku.

      “Kos pengeluaran berbanding harga pasaran yang terlalu tinggi ini bukan disebab hanya faktor mengambil untung lebih semata-mata tetapi dikhuatiri ada unsur orang tengah yang mengambil keuntungan lebih daripada yang sepatutnya,” katanya ketika berucap merasmikan Karnival Jualan Mega 2017 di Bulatan Amanjaya, Meru di sini hari ini.

      Tuduhan sabotaj orang tengah terhadap kerajaan melalui manipulasi harga barang sukar dibuktikan. Tetapi ia punya asas. Sokongan kaum Cina terhadap kerajaan mulai tipis sejak PRU 12 pada 2008. Pada 2013 semakin ketara.

      Sekiranya kombinasi pengundi Cina dan parti pembangkang Cina dan pro Cina mahu menjatuhkan kerajaan, isu harga barang ialah senjata paling ampuh!

      Wujud gelombang besar-besaran pengundi Cina menyokong pembangkang dengan undi orang Cina menjurus pada parti Cina atau parti koloborasi bersama orang Cina.

      Dalam kes ini, DAP yang totok Cina serta PKR yang pro Cina melalui keahlian, calon PRU dan dasar parti itu sendiri jelas menikmati banyak keuntungan politik melalui undi PRU.

      Sekiranya pasukan khas ini mampu mendekati isu ini dengan pendekatan perbeza dalam siasatannya, ia pasti mampu membuktikan perkara ini. Isu ini bukan prasangka, ia rahsia terbuka.

      Malah, taikun-taikun Cina turut bergerak secara senyap menjadi penyokong pembangkang melalui sokongan kewangan. Ini pun bukan rahsia. Rantaian Cina untuk Cina ini, sudah menjadi satu gerakan yang kita tahu kebenarannya.

      Cuma soalannya, mampukah kita membuktikannya?

      Sekiranya pasukan khas siasatan harga barang ini sekadar menyiasat aspek harga barang, kita sudah dapat menjangka jawapannya: Ini manipulasi pemborong.

      Cuma kita hendak tahu lebih daripada itu. Apakah manipulasi ini satu jenayah terancang untuk menjatuhkan kerajaan?

      Delete
    2. Cik dungu kipepes lagi.....??

      Pegi daa Jajid Sontoloyo, selama ini ada kamu kesah nak pantau harga barang2, yg penting bagi KERAjaan Borosmah Najib gst.. gst.. hingga semua barang2 keperluan terus-terusan melambung naik hingga mancis sekotak pun dah berharga $0.50sen, belum lagi ikan kembung.

      Almaklumlah, ini semua lakonan wayang opera kerana nak menghambat hati rakyat memandangkan PRU 14 dah dekat.

      Delete
  9. Ayuh para ADUN dan MP PAS, jika anda benar-benar gentleman elok anda isytihar keluar PAS dan masuk mana-mana parti dalam PH tanpa was-was.
    Secara tidak langsung Nik Amar sendiri memperakukan bahawa dirinya juga tidak gentleman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa.

      Sekali lagi Islamfobia melanda dunia dengan serangan di tempat suci Islam pada hari mulia Islam dan di negara Umat Islam.

      Sekali lagi seluruh dunia dengan kekuatam media Barat menunding ke arah kumpulan Islam yang menyerang Masjid Rawdah.

      Presiden As Sisi dengan pantas mengadakan sidang akhbar dan berjanji untuk bertindak balas.

      Marilah kita lihat beberapa perkara tentang pakatan Zionis untuk burukkan imej Islam:

      1) Lokasi Sinai dekat dengan Israel.Ini adalah komplot Israel untuk menghalang Mesir dari rapat kepada pihak Palestin.Mesir adalah memainkan peranan usaha damai HAMAS-FATAH.

      Dengan serangan yang dilakukan pihak Israel yang menyamar dengan berjanggut dan bawa bendera Daesh maka Mesir akan menumpukan perhatian kepada isu ini dan juga barangkali menuduh pihak HAMAS juga terlibat.Lihat apabila serangan berlaku,border Gaza ditutup kepada Palestin.

      2) Presiden As Sisi mempunyai rekod buruk jenayah terhadap rakyat sendiri.Apakah kita lupa bagaimana As Sisi mengarahkan tentera Mesir menyerang rakyatnya sendiri di masjid dalam Peristiwa Rabiah dalam bulan Syawal empat tahun lalu?Jika mangsakematian yang dibunuh rejim As Sisi di Rabiah mencapailebih 2000 orang apalah sangat dengan 300 orang yang barangkali As Sisi berkomplot dengan regim Zionis dalam serangan itu.

      Seteruk mana Gerakan Islam,mereka tidak menyerang orang Islam di masjid.

      Tetapi tidak kepada Israel yang membunuh ribuan Palestin dan memusnahkan masjid di Gaza. Juga tidak kepada Presiden As Sisi yang membunuh ribuah umat Islam dalam masjid dalam Peristiwa Rabiah.

      Delete
  10. Kesan PRU 14
    ����Isu ketika menghadapi PRU12 tidak seteruk PRU13, hanya kerana PM dikawal oleh "4th floor boy".

    Dan akhirnya BN menanglah sebanyak 140 kerusi Parlimen untuk memerintah lagi negara Malaysia ini.

    ��Dan ketika PRU13 kemenangan BN jatuh merudum. Hanya menang sebanyak 133 kerusi (campur Pagoh dan Semporna).

    ��Yang mana kerusi Parlimen yang dimenangi oleh BN adalah seperti berikut :

    25 di Sarawak.
    22 di Sabah.
    21 di Johor.
    12 di Perak.
    10 di Pahang dan Kedah
    5 di Kelantan, Selangor dan Negeri Sembilan.
    4 di Melaka dan Terengganu.
    3 di Perlis dan Penang.
    2 di Kuala Lumpur.
    1 di Putrajaya dan Labuan.

    ��Manakala UNDI POPULAR BN pula hanya 47.38% iaitu MENURUN sebanyak 2.89% ketika PRU12.

    ��UNDI POPULAR Pembangkang pula adalah 50.87% iaitu MENINGKAT sebanyak 4.12%.

    Ketika PRU13, isu belum ada yang benar-benar membuat rakyat Malaysia marah.

    ��Bagi PRU14 akan datang BN akan berdepan dengan segala macam masalah yang dicipta oleh BN sendiri yang akan menjadi satu kepayahan bagi mereka untuk memenangi PRU tersebut.

    Semasa PRU12 belum lagi ada kes :

    �� 1MDB
    �� GST
    �� RM2.6B
    �� Harga barangan naik.
    �� Harga minyak tak menentu.
    �� Matawang merundum.
    �� Kepayahan rakyat untuk hidup seharian.
    �� Biasiswa MARA tiada.
    �� Subsidi pelajaran di potong.
    �� Subsidi kesihatan di potong.
    �� Aset negara di jual pemilikannya kepada asing.
    �� Akta MKN.
    �� Kedatangan warga asing yang berjuta jumlahnya.
    �� Pembuangan pekerja yang ramai.

    Ingat satu perkara. Perjanjian antara PAS dan UMNO bukan boleh menjadi tanda aras untuk BN menang, kerana dari 21 kerusi yang PAS menangi di masa PRU13 antaranya telah bertukar kepada AMANAH.

    Dan perlu di ingat juga untuk rekod, kerusi BN terkini bukan lagi berjumlah 133 kerusi, ianya hanya berjumlah 131 kerusi setelah di tolak kerusi Pagoh dan Semporna.

    Dan jika rakyat Sabah di dalam PRU14 ini nanti menolak BN maka kerusi pembangkang akan bertambah.

    Dan jika rakyat tidak termakan dengan gula-gula serta janji palsu BN terutama orang-orang Melayu dan mereka mengundi PPBM yang akan menentang UMNO walaupun akan diganggu oleh PAS maka ianya akan menjadi satu perubahan kuasa yang amat besar.

    Barang diingat juga untuk memerintah negara ini hanya memerlukan kemenangan kerusi mudah sebanyak 112 kerusi sahaja.

    ��TERPULANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA TERUTAMA ORANG-ORANG MELAYU, jika masih ingin tersepit hidup dengan ekonomi yang tidak menentu, serta terus-terusan di bohongi maka mereka akan mengekalkan UMNOBN.

    ��JANGAN TERMAKAN PROPAGANDA UMNO bahawa negara ini akan diperintah oleh DAP kerana ianya tidak akan berlaku, kerana DAP hanya bertanding 52 kerusi Parlimen dan jika DAP menang kesemua kerusi pun ianya bukan suara majoriti.

    ��Dalam BN, hanya UMNO sahaja membawa suara Melayu.

    ��Tetapi di dalam Pembangkang hanya DAP sahaja mewakili suara CINA.

    ��Dan juga kena letak dalam fikiran bahawa jika UMNOBN kalah Melayu tidak akan melarat dan menjadi bangsat kerana Kelantan bukan UMNO perintah, Penang bukan UMNO perintah dan Selangor juga bukan UMNO perintah. Steady je Melayu di sana.

    ��Yang akan menjadi MELARAT adalah pemimpin-pemimpin UMNO / BN yang akan di bawa kemuka pengadilan.

    ��SAJA NAK BAGITAU, SEKIRANYA UMNO BN kalah, PERDANA MENTERI tetap MELAYU.

    ��Agama rasmi negara ini tetap ISLAM.

    ��Bahasa kebangsaan tetap bahasa Melayu.

    ��RAJA-RAJA MELAYU tetap bersemayam di singgahsana.

    #VIRALKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAHFUZ BEAN...KAH...KAH...KAH...

      Delete
    2. Pucuk kepemimpinan ter­tinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) diketuai Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muh­yid­din Yassin didakwa menyembunyikan rekod ke­wangan parti yang antara lain menghuraikan sumbang­an atau derma yang di­terima daripada pihak luar.

      Peng­a­sas PPBM, Kamarul Zaman Habibur Rahman yang tidak lagi bersama parti itu mendedahkan, berdasarkan Per­lembagaan PPBM, parti sepatutnya mengisy­tihar sumbangan dana atau derma kepada Majlis Pimpinan Tertingginya, namun setiap kali beliau hadir ke mesyua­rat parti perkara itu tidak dibuat.

      Dakwanya, keadaan itu amat mengelirukan beliau serta ahli-ahli PPBM kerana parti selama ini begitu melaung-laungkan soal ketelusan dan mengkritik musuh politik yang didakwa tidak mengamalkan integriti tinggi.

      “Saya ingin melihat PPBM mengadakan Mesyuarat Agung Tahunannya (AGM) kerana mahu ahli-ahli mempersoalkan perkara ini. Saya harapkan ada ketelusan untuk mengisytihar berapa jumlah dana yang dikumpul daripada ahli dan derma yang diterima.

      “Selama ini PPBM mengkritik pihak luar kononnya ada berlaku penyelewangan, tetapi mereka sendiri tidak pernah isytiharkan kewangan sendiri (kepada ahli parti),” katanya semasa menjadi seorang daripada ahli panel bual bicara bertajuk Krisis Perlembagaan PPBM: Apa Kesudahannya? di sini Khamis lalu.

      Beliau mendakwa, terdapat kemungkinan AGM sengaja tidak mahu diadakan oleh PPBM kera­na terdapat beberapa individu yang kini memegang jawatan tinggi di dalam parti tidak mahu kedudukan mereka tergugat.

      Beliau juga percaya sekiranya AGM PPBM diadakan, satu malapetaka boleh berlaku terhadap parti itu memandangkan ahli-ahli­nya sendiri mempunyai banyak perkara mahu yang dipersoalkan terutamanya mengenai kedudukan dan perjuangan parti.

      “Sikap pucuk kepemimpinan PPBM mengecewakan dan membuatkan ahli-ahli parti yang selama ini bertungkus-lumus mencari ahli baharu, menghabiskan wang ringgit dan tenaga untuk menggerakkan parti menjadi mangsa keadaan,” katanya.

      Pada masa sama, kata beliau, kegagalan PPBM mematuhi Perlembagaannya untuk mengadakan AGM dalam tempoh setahun atau meminda Perlembagaan tanpa mendapat persetujuan perwakilan sudah dijangka sewaktu parti itu belum ditubuhkan lagi kerana mendapati pimpinan ter­tingginya tidak mengambil tahu usaha menggerakkan parti di pe­ringkat negeri dan bahagian.

      “Mungkin ada perkara lain bermain di fikiran mereka yang baru dipecat daripada UMNO. Tetapi kerana tidak mempedulikan soal parti, PPBM semakin lama semakin bermasalah,” katanya.

      Delete
    3. Kejora...

      Mana maruah kamu asyik2 kopipes bahan sampah.

      Tak serik2 & insaf ker kena sesah siang malam dek ulah kamu itu hingga kufur mencerca Maha Suci Allah meliwat dunia akhirat......????

      Delete
  11. PAS usah la keluarkan ugutan dangkal baiah talak tah hapa lah tu, buruk..mcm budak2 terencat.

    Allah pun sanjung institusi suami isteri sehinga bergegar tiang apabila talak lepas.
    Ini PAS saran sanjung talak dlm baiah kuno tak matang.

    Sudah2 la, Lobai Brahmin ni semua mungkin setakat berpangkal nama perisa shisha, petah jingga sebutan melayu pun bunyi Arab. Lobai2 PAS lebih mirip Brahmin, Padri perasan pijak semut tak mati.
    Jawap lah nanti...

    ReplyDelete
  12. Sabah kompom warisan sapu 10parlimen dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH NAK MAMPOS DAH TERCEKIK PEDAL AYAM...

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK..KIOK...

      Delete
    2. Sedapnya pedal ayam,!!!! Yummmy!

      Delete
    3. Mahfuz Omar Ahli parlimen Pokok Sena Kedah namanya dikatakan telah disingkir oleh Pas sebagai calon untuk bertanding pada PRU 14 nanti.
      Bermakna, beliau walaupun masih kekal sebagai ahli pas sudah tidak ada dalam senarai calon pas Kedah yang akan bertanding pada PRU 14 yang akan diadakan bila bila masa dari sekarang.

      Akan tetapi masih ada yang bimbang, kerana nama Mahfuz disingkir oleh Pas kedah dan bukan Pas pusat, sedangkan pas pusat yang memnentukan senarai yang layak bertanding pada Pru 14 nanti.

      Pas kedah hanya menghantar senarai calon kepada Pas pusat untuk dipertimbangkan menjadi calon yang layak bertanding pada mana mana pilihanraya umum.



      Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang disingkirkan nama oleh pas Kedah ada kemungkinan akan dipertimbang semula sebagai calon pada pru 14 nanti oleh Pas Pusat.
      Mengapa tidak? Beliau masih seorang ahli pas yang barangkali boleh dipertimbangklan semula untuk bertanding pada PRU ini.

      Mahfuz walaupun menjadi duri dalam daging kepada pas, akan tetapi masih disayangi oleh kebanyakan ahli jawatan pas pusat, termasuk Mat Sabu dan Husam Musa.

      Datok Husam Musa walaupun sudah dipecat masih ramai lagi ahli jawatan kuasa Pas pusat sayanginya, kerana dia orang baik dan dia orang bijak yang ada potensi diangkat sebagai pemimpin pelapis pas suatu masa akan datang.

      Mat Sabu presiden Pan walaupun dicop sebagai pemimpin yang derhaka juga masih ada yang sayanginya, malah masih ramai yang duduk berdoa agar Mat sabu rujuk semula dan menyertai pas. Lebih lebih lagi ada yang menganggap tali hayat parti PAN tidak panjang.

      Sehubungan itu, kehadiran Mahfuz Omar pada majlis menandatangani perjanjian Akujanji Khidmat Rakyat dengan Invoke Solutions Sdn Bhd (INVOKE) pada 19 November, membuktikan peluang untuk bertanding pada PRU 14 cerah.

      Pada penulis, pengisytiharan harta Mahfuz membutikan beliau berhasrat untik menjadi calon untuk bertanding sama ada atas tiket pas dan parti Amanah.

      Buktinya, pengisytiharan harta yang Mahfuz buat, bahawa “Saya, Dato’ Mahfuz bin Omar (No. Kad Pengenalan: 570825-02-6067) yang beralamat di 11, Taman Al-Walid, Jalan Langgar, 05460 Alor Setar, Kedah, dengan ini membuat akuan berkanun mengikut Akta Akuan Berkanun 1960 bagi tujuan mengisytiharkan harta saya sebagai seorang yang berminat menjadi calon bagi Pilihan Raya Umum ke-14.”

      Maka Sahlah pengisytiharan harta yang dibuat itu adalah kerana minat dan yakin sertai mempunyai harapan untuk bertanding semula pada PRU 14 ini, miskipun namanya sudah disingkir Pas Kedah.

      walaupun namanya sudah tersingkirkan namun atas hujah masih yakin dan percaya yang dia masih layak menjadi calon, maka mahu tidak mahu pengisytiharan harta ini mesti dibuat untuk menjadi calon bagi Pilihan Raya Umum ke-14.

      Sama samalah kita tunggu dan tengok apakah nama musuh dalam selimut ini akan masuk dalam senarai calon pas pusat atau sebaliknya, kerana ada suara yang mengatakan atas sebab mahfuz masih disayangi, maka dia tidak dipecat keahliannya sepertimana nasib buruk yang menimpa Datuk Husam Musa..

      Delete
  13. kesimpulan yg dapat aku buat malam ni ialah Mr J dulu kini selamanya bodoh piang bangang abadi punya haram jadah...up skit lagi kepala bapak ko J...menipu lama2 jadi pekembar...
    ada sapa2 x puas hati ka ngan statement aku ni???J takkan setuju kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju bro!!

      Delete
    2. kesimpulan yg dapat aku buat pagi ni ialah Macai-macai Fukatan Haprak dulu kini selamanya bodoh piang bangang abadi punya haram jadah...up skit lagi kepala bapak ko Cai-cai Haprak Belaan Hanjing Ketua To' Kong Dapigs...menipu lama2 jadi pekembar...
      ada sapa2 x puas hati ka ngan statement aku ni???J takkan setuju kot?Tak setuju lantak ko orang ler.....

      Delete
    3. Setuju! Kau sundal kabaret!

      Delete
    4. setuju2 macai 7.29....kepala bapak ko ngan kepala bapak anjing hanya ujian dna ja yg boleh buktikan which is which....

      Delete
    5. 7.29. Aku setuju bebenar. Menipu lama2 jadi pekembar. Apa tu pekembar? Nama lama umno. Muahahahaha...

      Delete
    6. Assalamualaikum,

      Selawat dan Salam keatas Junjungan,,,,

      Saya tidak dapat menahan tangan ini untuk mengetuk keybox melihat lawak demi lawak yang PH merangkumi pemimpin atas mereka sehingga macai macai mereka buat.Setelah disebut banyak lawak yang dibuat, tiba tiba datang lagi lawak awak baru yang di antaranya sudah hilang kelakarnya kerana terlalu lawak.



      Pokoknya semua lawak PH ini disandarkan kepada politik provokasi yang umumnya pernah dibuat oleh Umno satu ketika dulu.Pada ketika Umno sudah tidak lagi berpegang kepada politik provokasi mereka, PH pula mengutip satu demi satu apa yang telah dibuang oleh Umno.Contohnya kita mendengar Umno memprove PAS dengan panggilan parti suci, hari ini kita mendengar pula Hanipa Maidin bekas peguam PAS mengelar PAS dengan panggilan yang sama dan kemudiannya diikuti oleh macai macai mereka yang sudah kehilangan motivasi perjuangan.Tindakan dan cara macai PH bekerja pula terlau kebudak budakan, menafikan fakta fakta kelemahan PH dengan dakwaan semuanya andaian sedangkan tidak ada satupun perincian kepada hujah andaian itu dibuat.Ini nampaknya sudah menjadi tipikal kepada semua macai macai PH yang semakin hari semakin jelas penampilan menyerupai bekas bekas macai Umno.Semua yang pernah dibuat macai Umno ditiru mereka sehingga boleh dikatakan macai macai PH kelihatan seronok mengambil provokasi yang lapuk dan basi sebagai umpan busuk untuk memacing undi pada PRU 14 nanti.

      Lebih lawak apabila ada macai macai PH mengenkokan lawak Mahathir yang mendakwa Najib dan BN akan kalah kerana rakyat sudah membuat keputusan.Di war warkan pula saya sebagai berangan angan kerana mempersoalkan lawak ini dengan hujah di mana bukti yang menunjukkan pengundi hantu atau bangla akan dihapuskan serta di mana bukti yang menunjukkan rakyat mahukan tsunami politik untuk memberi kemenangan kepada PH? Apakah senario yang ditunjukkan dalam perarakan Bersih, perhimpunan dan road show menyelamatkan Malaysia anjuran PH boleh dijadikan bukti untuk mengatakan PH akan menang?

      Kan dah kata PH kuat berangan angan! mana ada asasnya tsunami politik untuk PH kalau banyak program PH tidak mendapat sambutan dari rakyat? Kalau rakyat tidak begitu berminat dengan PH, bagaimana rakyat nak buat tsunami? Berangan!

      Atau apakah kekalahan dengan 1 Undi dalam pengundian bajet itu menjadi bukti kekuatan PH?Atau apakah tindak tanduk pemimpin PH dari parti DAP evangelis menghina Islam itu bakal menyebabkan berlakunya tsunami politik yang didakwa?

      Hiduplah dengan berangan angan wahai macai PH!

      Macai macai PH tidak ada yang berani untuk menghuraikan atau menghujahkan kebenaran dakwaan ini kerana mereka tiada fakta, angka atau bukti kejadian semasa yang boleh menyokong mereka, oleh itu apa yang mereka lakukan ialah lawak provokasi sambil menyalahkan pihak lain terutamanya PAS untuk mempertahankan angan angan mereka.

      Ada yang mendakwa pembentangan fakta hasil dari kejadian yang telah berlaku oleh saya senada dengan ulamak dan bertujuan menguntungkan Umno tetapi sebenarnya dia hanya berlawak dengan membuat provokasi dan andaian itu.Sebabnya pembentangan yang saya buat berdasarkan dengan apa yang dilakukan oleh PH, tiada kena mengena dengan Umno dan ulamak.Maknanya yang buat andaian itu dia bukan saya.

      Saya sebenarnya ingin menyebut mengenai larangan kepada ADUN PH dari PKR menolong mangsa banjir oleh kerajaan DAP Penang.Larangan yang merupakan lanjutan siri lawak PH yang tak pernah berhenti walaupun ketika banjir berlaku KMnya hampir menangis mohon pertolongan dari TPM tetapi setelah keadaan reda mula mahu menunjukkan kehebatannya membantu mangsa banjir.Lawak habis!

      Sebelum itu saya juga terbaca komen Khalid Samad yang mempertahankan MP PH yang ponteng pada ketika kawannya menulis di FB menyalahkan PAS atas kekalahan bajet tersebut.Khalid dan Hanipa macam isi dengan kuku dalam melanjutkan siri lawak PH.

      Delete
    7. Kejora..

      Tak serik2 & insaf ker kena sesah siang malam dek ulah kamu itu hingga kamu gamak kufur mencerca Maha Suci Allah meliwat dunia akhirat......????

      Setiap perkataan, waima satu huruf pun terkeluar dari kamu itu kami anggap kufur dan kotor kerana kamu telah menghina Maha Suci Allah.

      F A H A M m m........????

      Delete
    8. ada sapa2 buat lawak ka???memang bodoh piang bangang abadi dulu kini selamanya budak2 Pekembar ni...

      Delete
  14. Shhh.....
    Malam ni caipelesupsir sentap sikit. Mereka terguris dgn saranan Tengku Fraud, maka terus jd melayu lebih dan blur slow leaners.
    Phoot Zakar kna maki bos, sbb lepas masok GN J Kojolla gila utk buat gila.
    Fokus Attack ditukar pada re-educate dulu utk elak backfire lagi.
    Para Caipelesupsir akn dihantar ke Retreat di Instutiut latihan Memperkasa Umno (ILMU) di Jand Baik.
    Budget besar utk trainer telah lulus. Sykt trainer milik anak kpd sepupu Zakar akan pastikan Caipelesu dilengkapi kemahiran utk melata dan menyangkal diBlog2 PH.

    ReplyDelete
  15. FUYOOOOOO..... KIKIKIKI..

    MAHPOS BEAN JADI RUJUKAN SI BODIN GILA
    HILANG AKAL SUNGGUH MACAI BARUA X TAU MALU
    ELOK SESUMPAH DALAM PAS BERAMBOS SAJA
    ANTARA CAP MUNGE DAN SESUMPAH SAPA YG GOL DULU.....

    KIKIKIKIKI..... BERAMBOSSSS DAN MOHON BORANG MENINGGAL ....



    KIKIKIKI... INI KALI HAAHH.....!!

    ReplyDelete
  16. Mata tak nampak dah jadi buta
    Sampai teraba punggong cik nyonya
    Sapa tak kenal si Suman aota
    Gigi jongang itulah orangnya

    Pergi bercuti ke pulau krabi
    Penat mandi sampai berhingus
    Cubalah tanya pada warga JB
    Sapa tak kenal si Suman jongos

    Berjalan-jalan di padang kota
    Jatuh tersepuk terlanggar bata
    Suman terperasan masih muda
    Tak sedar diri dah tua bangka

    Asyik berhibur di dalam taman
    Berhenti sekejap membeli bengkang
    Kalau DSNR jumpa ini Suman
    Di herdiknya sikit jatuh terkangkang

    Kaki sakit kerana luka
    Kerana jatuh dari pokok kelapa
    Ini Suman memang derhaka
    Jasa UMNO sudah di lupa

    Pergi ke kedai hari selasa
    Pungkoq Macy, Pakjilat dah sula
    Dulu Suman nak join JASA
    Bila tak dapat dah jadi gila

    Pergi ke hotel makan salami
    Hotel tu cina yang punya
    Sapa yang tak kenal Red Bean Army
    Itu wak Suman tempe jadi ketuanya

    Kepala wak Suman penuh nanah
    Di kesat Macy dengan kain kasa
    Jangan suka mendengar fitnah
    Yang sahih dan betul hanya dari JASA

    Berburu di hutan menangkap landak
    Pergi ke sana naik kereta
    Membazir aje Suman ke Taib Andak
    Mereka tak percaya ini tua renta

    Pakjilat memanjat si pohon kelapa
    Walaupun diri belum sedia
    Umur Suman tinggal tak seberapa
    Tunggu masa matilah dia

    Sedap sungguh makan bubur
    Macy suka menjual jubur
    Wak Suman suka bercakap takabur
    Kelak mungkar nangkir jadi penghibur

    Kawan Pak jilat bernama Leman
    Suka memakai selipar jepun
    Kami kesian sama wak Suman
    Ada ke peluang dosanya diampun?



    Zack memaki selipar jepun
    Dibawanya berjalan hingga ke kenya
    Kalau dosa Seman tidak diampun
    Konfom di nerakalah tempat tinggalnya

    KIKHKIKIKIHPOKIKIOIKIKKIKIKIK

    #REFORMASIMADEYKUTTYMATIJADIB**I

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahla bapok murtad! Tobak cepat cepat!

      Delete
    2. Sahabatku Macy...

      Selepas dikritik panTATnya tidak mengikut prosidur & budaya pantunt, saya akui Kejora dah ada sedikit kemajuan, tak macam dulu terjun botol tak berpangkal & berhujung tanpa seni.

      Apapun, Kejora dah kufur atas sebab mencerca Maha Suci Allah meliwat dunia akhirat, kecuali dia bertaubat selagi ada kesempatan.

      Kerana dia mengeluarkan kata2 kufur bersaksikan kita semua, dia wajib tunjukkan pada kita semua kekesalan & ikrar taubatnya itu.

      Delete
  17. Komen ikut tajuk dan entry asal blogger

    Tuan blogger Budin. Selain tgok semula YouTube hj Hadi yg lama-lama tu, jgn lupa tengok juga YouTube
    ucapan Anwar Ibrahim yang lama,
    ucapan Mahathir yg lama-lama,
    ucapan kit siang yg lama-lama
    Ucapan Mat Sabu yg lama-lama
    Rakaman perbualan mahfuz dgn Sirul yg lama-lama
    Ucapan Muhyiddin Yassin yang lama-lama

    Juga video Chinadoll yg lama-lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tgok ah jib gor geli geli ngam semah ade ke?

      Delete
    2. CD port Dickson xda ka?

      Delete
    3. Kalau ada CD port Dickson boleh tunjukkan dgn segala hormat dan sukacitanya.

      Delete
    4. Ketika proses pengeluaran kedua orang tua mu itu hingga tercipta kamu Kejora, ada tak diambil shot/shooting atau setidak-tidaknya ada rakaman suara?

      Komen kamu 09:34 memang tahap Hadi Awang bini3......!

      Delete
  18. Ramai orang Melayu yang aku jumpa menyokong kenyataan KU NAN mengenai situasi bani melayu dewasa ini. Ternyaat ada benarnya kata2 Madey Al Kutty dulu..melayu mudah lupa. Setelah begitu banyak bantuan dan kemudahan yang kerajaan Umno/BN sediakan untuk mereka, tapi dek terpedaya dengan fitnah dan hasutan dari melayu sendiri, khususnya Pizi maka segala bantuan tu dilupakan begitu saja dengan mudah.
    Sepatutnya bani melayu mengambil iktibar, pedoman dan muhasabah diri..luaran dan dalaman dan berfikir sedalam2nya akan kebenaran kata2nya dengan mata hati yang terbuka. Ungkapan slow learners tu bertujuan untuk mencabar dan mengoptimakan lagi jati diri kita, khususnya aank2 melayu yang berada di IPTA/IPTS di seluruh negara. Takde apa2 perasaan malu ke kalau setiap kali konvo, yang meraih anugerah Di Raja, anugerah Dekan dan berbagai2 lagi anugerah disapu oleh kaum lain. Sampai bila nak jadi penonton yang bertepuk tangan aje. KU NAN dengan ikhlas melontarkan cabaran kepada anak2 melayu ,khususnya di UITM agar mengubah sikap dan membuktikan mereka juga sebrilliant dan setanding, malah lebih baik dari kaum2 lain tu. Paradigma pemikiran dan cara hidup pelu di ubah, transformasikan 360 darjah mulai dari sekarang jika terus ingin survive di dunia yang semakin mencabar ni.
    Nilai2 murni bersyukur dan berterima kasih yang kerap diulang2 oleh orang2 tua kita perlu dijadikan pegangan kukuh dalam diri...khususnya kepada tangan2 yang telah terbukti memperjuangkan dan membela nasib bani melayu tercinta yang berjaya meletakkan individu2 melayu sebagai key player dalam segala bidang, samaada di peringkat lokal maupun global. Perjuangan dan pembelaan keramat inilah yang akan terus dijunjung..dulu. kini dan selama2nya.
    Berlapanglah dada, fahamilah saranan KU NAN yang tersirat tu...orang melayu kan penuh dengan budi bahasa, jangan pulak kita ni dilabelkan sebagai bangsa yang umpama kacang lupakan kulit...bukan apa, takut2lah tak berkat hidup ni nanti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Geng , sedap sungguh bunyinya syarahan kamu pagi2 ni .

      Saya ingin bertanya di mana kedudukkan kamu ketika ini ???
      Adakah kamu itu masih berkedudukkan sebagai kuli batak kepada orang lain ??

      Janganlah pula kamu mengaku yang kamu itu pekerja kampong saja . Yang pasti kerja kamu hanyalah "berkampong" di blog ini .

      Ku Nan aka Tengku palsu 'alias' FD Adnan FD Mansor bolihlah bercakap takbor . Jikalau hampir semua parking lot yang ada di KL tu dia yang operate , memanglah hari2 kerja dia chop duit .

      Tidak inginkah Geng Najib atau pun Mr.J kita bertanya bagaimana Tengku Celup ini bolih hampir memonopoli 'parking business' di KL ??

      Delete
    2. Yang lupaka kulit tu peminpin umno, dah naik atas dicekiknya kita sampai terjelir lidah! Dorang senang lenang jer!

      Delete
    3. “Dahulu, saya hidup berfoya-foya sana-sini, kapal terbang sendiri ada, kapal layar ada, semua ada. Nak makan di mana? Hong Kong? Singapura?

      “Tapi Allah sayang saya. Pada akhir 1998, saya teringat dipanggil jadi Setiausaha Kerja UMNO. Saya beritahu Presiden UMNO ketika itu yang saya mahu berkhidmat selama enam bulan saja, kemudian akan kembali ke dunia korporat.

      "Tetapi dari November 1998 hinggalah hari ini, saya jadi begini (terlibat aktif dalam UMNO),"

      Delete
    4. Ketua macc yg cekap berskandal tak nak siasat ke harta ku nan??? Ape bisnes dia buat sampai ada kapal layar sendiri,kapal terbang sendiri dan semua ada tu??

      Ini bukan tohmahan..ini pengakuan ni

      Delete
    5. Jilake punya ketua sprm ko pandai ek cite pasal intergriti...ko menyundal dengan wife orang takpe la pulak.memang mampossss la umno.rakyat sedang menilai

      Delete
    6. Bantuan kemudahan apa lah geng najib..memancing adalah..umpama umpan..klentong malayu felda,melayu risda,melayu felcra.melayu luar bandar/kpg..melayu nelayan..melayu penternak..malayu pekebun..segala mcm melayu..bantuan kemudahan sebesar kuali..yg kerajaan umno mentekadarah sebesar kawah..lebih besar lg..melayu kebanyakannya miskin..miskin nya melayu dedaklh mainan pemimpin krajaan umno dan kebanyakan melayu terutama melayu umno sentiasa menunggu dedak untuk menampung kehidupan mereka..termasuklh kamu..kami x mudah lupa..kami bekerja keras untuk menumbangkan krajaan yg ada ini.

      Lwan ttp Lawan

      Delete
    7. Bersyukur? Kalau mcm tu kenapa dulu umno menentang Inggeris? Bukankah mrk yg membawa segala kemajuan ke negara ini, dari sistem pentadbiran, perekonomian, perindustrian dan segala bagai. Knp tak jilat terus tgn Inggeris yg telah banyak memberi itu? Tp umno bangun melawan. Jadi spender lupakan tulur. Kan dah tak berkat?

      Delete
    8. Pak diny...Rasanya Pak pun tau KU NAN ni sebelum aktif dalam UMNO, memang terkenal dalam dunia kporat sebagai seorang heavyweight di negara ini..pak lagi maklum kan. Silap2 pak pernah berlanggar bahu dengannya satu ketika dulu. Saya difahamkan, KU NAN ni sorang yang amat2 berprinsip...dia sedar kemewahan yang dikurniakan Allah kepadanya tidak menjamin kebahagiaan yang abadi, lantas dia mengambil keputusan untuk mengabdikan dirinya untuk berkhidmat kepada agama, bangsa dan negara dan ternyata UMNOlah medium yang terbaik untuknya mencapai hasrat tersebut. Ternyata KU NAN telah membuat pilihan yang tepat dan pasti jasanya kepada UMNO dan unat melayu akan tercatat dengan tinta emas dalam sejarah bangsa.
      Pak...izinkan saya bertanya, tuduhan pak terhadap KU NAN yang mengatakan dia membolot hampir semua parking kereta di KL tu adakah berdasarkan bukti kukuh atau hanya setakat hearsay aje? Jika dah ada bukti, kenapa hingga sekarang ni belum ada sebarang laporan atau pendedahan berfakta dibuat oleh mana2 pihak kepada SPRM atas isu salahguna kuasa..ataupun pak sedang sibuk mengumpul bukti konkrit untuk dibuat laporan dalam masa terdekat.
      Rasanya, Pak sebaagi sorang mukmin yang waras pasti lebih arif berkaitan isu fitnah memfitnah ni dah akibat daripada mereka yang menuduh tanpa bukti ni. Rakyat Msia sedang menanti dengan penuh debaran pendedahan bukti2 yang Pak akan kemukakan kepada SPRM..Jangan cakap takde pulak ye Pak.
      Dari dulu lagi saya dah tegaskan kpd Pak berkaitan dengan profesion saya sebagai sorang pekebun yang lebih senang berbudi kepada tanah, demi mendapat rezeki yang berkat buat menyara keluarga tercinta. Saya tidak pernah menjadi kuli batak kpd sesiapa atau mana2 parti atau organisasi, jauh sekali UMNO/BN. Saya lebih berbangga menjadi kuli batak kpd diri saya sendiri Pak..itulah yang sebenar2nya memberi kepuasan dalam hidup saya!

      Delete
    9. Heavy weight kakak ko geng najib
      Owh heavyweight ngan dosa klepet
      Mmg lahanat sama ngan ko geng najib

      Delete
    10. PAKJILAT...Rajin2lah menyelak sejarah negara, bukan hanya sekadar sibuk menyelak kain bini aje ye. Kita sedia maklum penjajah datang silih berganti ke negara ini selama 446 tahun...bermula dari portugis, Belanda, Jepun hinggalah British. Dalam kerangka masa tu, tanah melayu mengalami berbagai2 transformasi dari pemerintahan mutlak kesulatanan melayu kepada sistem Residen,NNS, NNMB, NNMTB, pentadbiran tentera jepun, BMA, Malayan union, Persekutuan tanah melayu dan seterusnya merdeka.
      Dalam j.masa yang cukup panjang ini, pemimpin2 melayu telah mempelajari pengajaran yang sangat berharga iaitu sebaik dan semurni mana pun sistem pentadbiran yang diperkenalkan oleh penjajah, tidak akan dapat mengatasi pemerintahan oleh anak bangsa sendiri. Sentimen ini dikonsi bersama oleh anak2 watan dari Indonesia, Burma dan India. Di sinilah datangnya peranan maha besar yang diterajui oleh UMNO dalam memperjuangkan Kemerdekaan untuk Tanah Melayu, yang dimulai dengan tentangan besar2an terhadap pelaksanan dasar malayan Union, yang terang2 menghakis kedaulatan institusi kesultanaan.
      Peranan besar UMNO memang tak dapat kita nafikan, tanpa mereka tak mungkin kita kan bebas spt sekarang ni. Bukan hendak menidakkan segala batu asas yng telah diletakkan oleh British, tetapi kita sewajibnya lebih tabik kpd semangat waja yang ditunjukkan oleh our founding fathers untuk membina negara from scratch, mengikut acuan kita sendiri. Tak timbul langsung kita spt kacang lupakan kulit jika apa yang dilakukan adalah untuk kebaikan generasi akan datang termasuklah aku dan kau.
      PAKLILAT...aku cabar kau ke INdonesia dan katakan tegak2 ke muka mereka..warga negara tersebut adalah spt spander lupak tulur kerana melupakan jasa2 Belanda kpd mereka, pasti kau akan diganyang mereka secukup2nya ...mereka tu semangat nasionalismenya amat tinggi dan tak sekali rela pemnbangunan uang mereka kecapi dewasa ni dikaitkan dengan Indonesia. Kiranya, orang Msia ni lebih baik sikit dari mereka lah!

      Delete
    11. Geng Najib , saya rasa kamu tu yang mangkuk hayun dalam kisah pemimpin UMNO . Serta kamu tidak faham tentang kenyataan saya .

      Adakah saya membuat tuduhan bahawa Kunang tu kaki penyonglap saperti tuduhan orang ramai keatas " Kepala Bapak Kau "?

      Bukan tugas saya untuk membuat laporan ke SPRM . Itu tugas SPRM untuk menyiasat atas pengakuan yang telah pun di buat olih Kunang .

      SPRM bolih menyiasat beliau dengan senang saja . Sejarah Kunang ini tidaklah berapa 'complicated' .

      Tahun 72 hingga 79 ...dia adalah pengurus besar Carpet International Berhad .

      1980 ...meletakkan jawatan dan menubuhkan Tadmansari bersama saudara dia .

      Dimasa sama mula aktif didalam UMNO .

      Dari mana tiba2 muncul yang mengatakan dia seorang 'heavyweight' di dalam bidang koporat , sampai kini ramai di kalangan kami masih tertanya tanya ???

      Apa yang saya dan rakan2 tahu adalah , apabila KL mengswastakan parking lot , syarikat Kunang adalah pemilik konsesi terbesar .

      So , Geng Najib , correct me if I'm wrong !!!

      Delete
    12. GN - terimakasih kah atas nasihat tu. Rasanya tak salah selak kain bini sendiri berbanding selak kain bini orang. Noktah.
      Nssihat selak sejarah pun aku ikut, sebab tu aku selak sekali sejarah dunia. Oleh sebab kau khatam setakat sejarah Malaysia, jadi aku terangkan kat kau sikit ttg sejarah dunia selepas WW2. Mengikut sejarawan, selepas WW2 serta selepas penubuhan PBB, negara2 barat mula menyedari bhw apa yg mereka lakukan adalah tidak betul. Ringkasnya mereka bersetuju untuk melepaskan negeri jajahan mereka kepada anak watan. Tp tentulah pada anak negeri yang akan tunduk pada mereka. And the rest is history. Ko sambung aje dgn sejarah umno. Blablabla... Sampai tertubuhnya Malaysia. Kesimpulannya ada tak ada umno, negara ini tetap akan merdeka. So apa yg istimewa sgt dgn umno? Ianya hanya sebuah parti politik yang taraf nya tak lebih dan tak kurang dari parti2 lain. Jd tak timbul soal menggigit atau kacang lupakan kulit. Noktah.

      Delete
    13. Pak diny...maksud saya, pak diny dan rakan2 nampaknya banyak maklumat berkaitan dengan konsesi besar yang dimiliki oleh KU NAN dalam penswastaan parking lot tu. Apalah salahnya, pak diny kongsikan segala info yang ada bersama2 dengan dokumen2 sokongan yang berkaitan dengan SPRM...ini sudah tentu dapat membantu dari segi penjimatan masa dan tenaga mereka jika terpaksa bermula dari scratch. Macam nilah yang boleh dikatakan pak diny sebagai warganegara yang perihatin dan benar2 ingin membantu Msia untuk membentras perlakuan salahguna kuasa oleh pemimpin2 negara, seperti yang sering diperjuangkan oleh PH...takkan lah pak diny taknak menunaikan t/jawab tersebut demi mendedahkan segala kepincangan spt yang pak sebutkan ni? Alaah...bawak segala bukti2 dan dokumen tu ke SPRM bukan susah mana pun kan Pak ! Mana lah tau, pak bakal mendapat apa2 anugerah atau ganjaran kerana bantuan dan k/sama pak tu? Takkan takndak kot...

      Delete
    14. Geng Najib adalah tahap 'Ronggeng' (wrong gang) saja... sebabnya hari2 kena gangbang dengan kita semua.

      Betul tidak kawan2.....??

      Delete
    15. Geng Najib , mengapa kamu ni terlalu bodoh tahap gaban ??

      Ramai yang sudah tau siapa pemegang konsesi parking terbesar di KL ni .

      It is well documented babe .

      Apa yang kita tidak tahu adalah bagaimana Kunang bolih mengumpul harta yang melimpah ruah ??

      Ma'af saya Geng Najib , saya bukan menjalankan badan penyiasat . Yang ada PDRM melalui "commercial crime division" serta SPRM .

      Delete
    16. Bagaimana Kunang boleh mengumpul harta yang melimpah ruah ??

      Mudah saja....sebab dia ada 'tukun' dan juga kaki sakau besar. Sila baca ini....

      Who is this guy anyway?
      Dato’ Adnan was born in Malacca on 20/1250, birth certificate no. 100502. Name at birth was Adnan bin Mansor.

      However, on 3rd October 1972, Adnan had changed his name to Tengku Adnan bin Tengku Mansor. He also changed his dad’s IC name to Tengku Mansor bin Tengku Baba. Claims to be Malacca’s 3rd generation Sultanate heritage. Dato’ Adnan was once Tun M’s Setiausaha Kerja UMNO. Dato’ Adnan, a businessman, was known to be Tan Sri Vincent Tan’s favorite go-to guy for projects. Word on the street is that Dato’ Adnan has 3.5million shares in Berjaya Sports Toto via his SPV, Cimsec Nominees Sdn Bhd. Sports Toto has a total of 681 outlets nationwide and 2 overseas operations, one in Phillipines and the other in Ghana. Once upon a time, Dato’ Adnan, Tan Sri Vincent and Pahang State Govt through an SPV called PASDEC Holding Berhad used to own Bukit Tinggi Resort. After fierce pressure from the public, he relinquished his shares on 23rd May 2003.
      Tell if anyone wants to argue about his ‘tengku’ness, notice that officially, his dato’ seri title precedes his tengku title.

      That tells it all.

      Delete
  19. dia cakap yg slow learner pegi uitm. apa hal?

    ReplyDelete
  20. Apa yg ku nan cakap tu mmg betul. Aku sendiri tahu samai yg setuju ngan ku nan. Kalu korang tak setuju pii mampuih. Kalau org ckp yg betul dan terus terang korang tak suka. Bila org bedek cakap tipu korang marah bising. Pii dah mabuk !!

    ReplyDelete
  21. Gentleman ke gentel man ?? ke gatal man ? kah kah kah ! Semua sama belaka. Tak guna. Tahu main guli tapi kerja tak buat ! Pii daa !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah dulu disuruh sekolah, kuat ponteng duduk bawah pokok getah dgn basikal tua berkariya.

      'Gentleman' dia baca jadi gentel man..gatal man. Sebelum ini, 'career' dia baca 'carrier' macam kariya basikal tua bapak dia di kampung.

      Betol-betol tolol & bahlol, Kejora nie......!!!

      Delete
  22. Saksi SPRM mengaku beri wang tunai jutaan ringgit kepada MB Johor


    KENYATAAN Amir Shariffuddin Bin Abd Raub yang ditangkap dan disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kes rasuah melibatkan Exco negeri Johor tersebar di internet.

    Apa yang menarik perhatian dalam muka surat 53 hingga 54 kertas siasatan setebal hampir 150 muka surat itu, Amir mengaku banyak kali menyerahkan beg-beg berisi wang tunai berjumlah RM1 juta dan RM700,000 kepada Menteri Besar Johor.

    Dalam kertas itu, Amir mendakwa, dia sendiri telah menyerahkan wang tunai berjumlah RM1 juta dan RM700,000 kepada MB Johor yang diisi dalam sebuah begpack di Pejabat Perhubungan Umno Negeri Johor pada tarikh-tarikh berikut:

    16 April 2014 — RM1 juta
    1 Oktober 2014 — RM1 juta
    20 Oktober 2014 — RM1 juta
    2 Disember 2014 — RM1 juta
    17 Jun 2015 — RM700,000

    Amir turut mengakui ada menyerahkan wang dalam bentuk cek kepada Menteri Besar Johor dan mengesahkan bawa segala sumbangan yang diberikan itu adalah kerana Datuk MB telah membantu dalam memudahkan kelulusan permohonan penukaran status bumi kepada non-bumi dan pengurangan caj penalti 7.5 peratus bagi projek-projek dipohon oleh Scientex Sdn Bhd.

    Aku jumpa kertas siasatan ni selepas terbaca laporan berita ADUN Senai kena halau keluar dewan kerana mempersoalkan penglibatan MB Johor dengan kes rasuah exco kanannya — Malaysiakini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmm. tak ku sangka, tak ku duga budak selenga Khaled Nordin yg dulu dah terbuang ketika krisis Team A & Team B tapi dipungut kembali oleh Tun Mahathir juga kaki sakau.

      Dulu dia nie budak suruhan Musa Hitam & Shahrir Samad, kalau you orang nak tahu.

      Delete
  23. Pemuda Bersatu desak Ku Nan tarik balik kenyataan ‘slow learner’ terhadap pelajar UiTM

    Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

    Setiausaha Agung Umno Datuk Tengku Adnan Mansor Tengku Mansor tidak wajar menghina pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) disertai dikalangan pelajar lembab (slow leaner) yang tidak layak memasuki ke Intititusi Pengajian Awam (IPTA) yang lain di negara ini.

    Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, mengesa menteri wilayah persekutuan itu, menarik balik kenyataan dibuatnya ketika menekankan sumbangan Umno kepada pelajar, ketika berucap di majlis Anugerah Nadi Negara 2017 di Kuala Lumpur pada Sabtu.

    “Pemuda PPBM mendesak Ku Nan menarik semula kenyataan dangkal ini. Semua pelajar adalah aset kepada negara.

    “Beliau harus menilai pengorbanan ratusan ribu graduan dan pelajar UiTM yang telah banyak mencurahkan jasa dan bakti untuk bersama membangunkan bangsa dan negara.

    “Ini merupakan satu penghinaan kepada ribuan pelajar yang menuntut di UITM.

    “Pengorbanan ratusan ribu graduan dan pelajar UITM inilah yang telah banyak mencurahkan jasa dan bakti mereka untuk membangunkan bangsa dan negara,” ujarnya dalam kenyataan.

    Beliau mengulas kenyataan Tengku Adnan atau lebih dikenali sebagai Ku Nan yang dpetik beliau berkata: “Kalau slow learner, masuk UiTM.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas2 UITM elok sokong PH dari sokong Umno yg dah terdesak..
      Ape kate Brahim Ali yg Perkasa?...

      Delete
    2. Dari menghina, lebih baik bagi biasiswa untuk murid melayu cemerlang SPM 7A DAN KEATAS macam zaman Tun Dulu!!!!

      tUNGGU pru-14 nanti..ha..ha

      Delete
  24. PAS adalah parti Pak Lebai Pak Serban yang majoriti pemimpinnya failed matematik tahap SPM. Kebanyakan pimpnan PAS adalah kelompoknya kelas 3 yang tercorot sewaktu di sekolah dulu dan pilihan yang ada ketika itu, sekolah pondok, sekolah agama persendirian dan yang emak bapak berduit, dihantar belajar agama diluar negara. Hanya segelintir kecil saja benar benar prestasi baik dalam akademik termasuk mathematik. Jangan ingat mereka ini belajar luar negara kerana cerdik, berbeza dengan yang belajar professional faculty yang kebanyakan nya dapat penajaan/scholarship private/kerajaan (bukan pinjaman).

    Sebab itu kebanyakan pimpinan mau pun pentaksub PAS ini kurang cerdik berpolitik (walau pun lulusan seberang laut) kerana otak kebanyakan mereka terbiasa dan diajar menghafal, bukan menganalisa. Otak analisis kebanyakan pimpinan PAS sangat lemah dan tidak ditahap cukup baik. Maka apa saja yang berkaitan agama, otak mereka sudah terakam menghadam dan menelan apa saja dsumbat kerana kurang keupayaan otak sebelah lagi untuk menganalis. Atas sebab itu hampir semua pimpinan PAS sekadar jadi pasu bunga dalam parlimen, membisu dan gagal bangun berhujah perkara perkara lebih penting terkait kehidupan seharian. Anda boleh saksikan sendiri rakaman sidang parlimen dulu dan sekarang untuk tau kedudukan sebenar.

    Jangan sia sia kan undi memilih pemimpin begini yang cuma pandai menjaja agama untuk menutup kelemahan mereka sebenar. Anda boleh siasat background pendidikan pimpinan PAS jika ragu ragu dengan dakwaan ini. Kebenaran pasti terdedah.

    ReplyDelete
  25. MAKA SEMUA YG KELUAR PAS DAN TUBUH AMANAH SELAMA INI ADALAH SANGAT SANGAT GENTLEMEN.

    bukan ana yg ckp tp mohd amar yg ckp.

    so jgn pula penyokong pas bawahan nk menghina amanah sebagai pengkhianat dll.

    mereka adalah gentlemen.

    maka sebagai penyokong takkan kita nk sokong yg tk gentlemen, mestilah sokong yg gentlemen iaitu amanah.

    mahfuz pun tk kisah digelar tidak gentlemen, janji berani menegak kebenaran walaupun tk sealiran dgn kepimpinan.

    setakat status keahlian atas kertas tidak ada nilai pun.

    nilai pejuang ialah berani dan berjuang utk kebaikan dan kebenaran dan jelas menentang penyelewengan. tak kira lah hijau atau biru.

    setakat keahlian pas, saat ni pun mahfuz boleh buang serta merta.

    bagaimana pun pas cuba bersikap gentleman terhadap mahfuz dgn tidak memecat beliau tetapi tak macho pun. dlm hati pas pedih siksa seperti buasir rasanya dgn sikap mahfuz yg masih dlm pas.

    mahfuz jadikan pas sneak perut tp tkde tindakan pun diambil. ini menghairankan.

    nk kata takmo tunjuk zalim, pas dh zalim dh masa muktamar yg menyingkir golongan progresif dulu. agaknya pas ada hutang dgn mahfuz dan mahfuz sedang pegang telur pas yg sedang sneak tu kot.

    hiihihiih

    ReplyDelete
  26. Pff topik sikit.
    Demi utk mengiktiraf Jasa GN,J, Kojolla yg tk tumpah taat, Phooat Zakar dan Maslancau sdh merangka imbuhan baru.
    Mereka akn recommend 60% baucer diskon utk baki 250 caipelesupasir tegar.
    Baucer ini boleh ditebus pada 2060 utk pembelian kenderaan halal model Bao Deng Terbang.
    Produk ini dlm fasa R&D dikilang Bao Deng di Dan Yo Mah Len.
    Ok, sambung sikit gossip Hollywood.
    Pengarah Filem Tanah Air terkenal Riza , sedang pertimbangkan mengambil bekas heavyweight politik
    Teng Q Fraud utk watak Penguin dlm Boxopis BATMAN akn datang.
    Riza producer sykt filem Porno Batu Merah berkata filem ini juga mengetengahkan beverapa lagi pelakun baru spt.
    Primadona Mah Hippo,Juboo Lutut Kepit.

    ReplyDelete
  27. Banyak sungguh keldai dlm nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beri komen yang membina,bro...
      nak sama manusia dengan binatang!!!!

      CISSSSSS!!!!!!!!
      itu saja ka kelas ko!!!

      Delete
  28. Banyak sungguh keldai dlm nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. /DDDDDDD>
      ../\.../\
      Oik...oik...!!!
      ini hadiah sekor keldai untuk ko
      ko naiklah!!!
      ka...ka...

      Delete
  29. Laani geng caiA9pelesupasir tak nek keldai...depa tu keldai.
    Tapi semya dpt baucer5% kereta Bao Teng Saga keluaran kilang
    Dan Yo Mah Ling. Suka la tuu.

    ReplyDelete
  30. Parti Telur Ayam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...