Friday, 10 November 2017

KENAPA PARTI TUN MAHATHIR SELALU BERDEPAN MASALAH DENGAN RoS?


Berbanding parti-parti lain, PPBM atau Bersatu yang ditubuhkan oleh Tun Mahathir Mohamad dilihat menghadapi paling banyak masalah atau kekangan daripada Pendaftar Pertubuhan atau RoS berkaitan penubuhannya.

Daripada tidak dibenarkan menggunakan nama Bersatu dan akhirnya ditukar kepada PPBM,  logo bunga rayanya juga terpaksa dilakukan pindaan bagi memenuhi kehendak RoS itu.

Dikatakan nama Bersatu yang merupakan perkataan umum adalah tidak dibenarkan untuk sesebuah parti, tetapi sebelum itu nama Amanah tidak pula menjadi masalah untuk digunapakai.

Selain itu, pendaftaran Pakatan Harapan yang dipengerusikan Tun Mahathir sehingga ini masih lagi tiada khabar berita mengenainya.

Pada peringkat awalnya, RoS dilaporkan meminta agar logo Pakatan Harapan diubah, namun setelah ianya diubah-suai, lebih tiga bulan masa berlalu, tidak juga diketahui apa kesudahannya.

Yang diketahui hanyalah Ketua Pengarah RoS sudah bertukar jawatan dan digantikan dengan orang baru.
Tidak diketahui sama ada ia pertukaran jawatan itu merupakan pertukaran biasa, kenaikan pangkat atau suatu helah untuk melengah-lengahkan kelulusan Pakatan Harapan.

Iyalah, dengan orang baru mengetuai RoS, sudah tentu alasan beliau perlukan lebih masa untuk menyemak dan meneliti permohonan Pakatan Harapan itu sebelum dipertimbangkan untuk kelulusan.

Jika orang lama sudah sebelum ini sudah mengambil masa tiga bulan untuk menyemak dan meneliti, orang baru mungkin perlukan masa empat bulan pula untuk tujuan yang sama.

Akhirnya masa tujuh lapan bulan akan berlalu begitu saja. Sampai ketika tujuh lapan bulan nanti, mungkin pilihanraya sudah tiba atau boleh saja dicari alasan yang lain pula.

Kenapakah agaknya susah sangat mahu memberi kelulusan kepada Pakatan Harapan sedangkan seperti yang pernah disebut oleh Tun Mahathir, semua syarat-syarat yang dikehendaki sudah dipenuhi?

Terbaru ini, PPBM atau Bersatu berdepan satu lagi ancaman kemungkinan pendaftarannya dibatalkan kerana menggunakan perkataan Armada bagi sayap pemudanya.

Menurut Ketua Pengarah RoS yang baru, Surayati Ibrahim, perkataan Armada tidak pernah dibenarkan serta tidak terdapat dalam perlembagaan Bersatu yang diluluskan.

Benarkah begitu?

Sementara menunggu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman memberi penjelasan secara berdepan dengan RoS, seorang Ahli MPT Bersatu, Tariq Ismail berkata, pihaknya sudah pun menghantar pindaan perlembagaan yang diluluskan pimpinan tertinggi pada Julai lalu kepada RoS, termasuk berkaitan penggunaan nama Armada yang merupakan singkatan daripada perkataan Angkatan Bersatu Anak Muda.

Malangnya, kata beliau, surat yang dihantar kepada RoS itu langsung tidak menerima sebarang jawapan.

Apakah RoS tidak menerima surat tersebut atau oleh kerana Surayati baru menjadi Ketua Pengarahnya, maka beliau belum melihat lagi surat tersebut?

PPBM atau Bersatu, meski diberi kelulusan setelah dilakukan beberapa pindaan, nampaknya masih berdepan ancaman daripada RoS yang merupakan sebuah jabatan kerajaan di bawah Kementerian Dalam Negeri.

Selepas ini entah apa-apa lagi yang mungkin dibangkitkan mengenai Bersatu dan mungkin tiada khabar berita langsung mengenai kelulusan Pakatan Harapan?

Adakah Ros pun turut sama takut kepada Tun Mahathir yang mengetuai Bersatu dan Pakatan Harapan?

RoS ini siapa sebenarnya - jentera kerajaan atau perkakas BN? (ShahbudinHusin 10/11/2017)

278 comments:

  1. Replies
    1. Tulisan Amin Iskandar di Malaysian Insight memberitakan bekas diplomat Datuk Yeop Adlan Che Rose, 74, dilaporkan menyertai DAP kerana menyakini pentadbiran Pakatan Harapan di Pulau Pinang, selepas bersama PAS sebagai calon kerusi Parlimen Hulu Langat pada 2004 dan ahli jawatankuasa Lajnah Antarabangsa parti Islam itu.

      Berita ini disebar luas oleh akhbar PAKATAN HARAPAN seperti Malaysiakini, Free Malaysia Today dll yang sekarang ini menjadikan PAS sebagai musuh politik mereka selain UMNO/BN kerana PAS bertegas dengan perjuangan Islam sebagai landasan dan tidak bersama dengan PH kerana PH menjadikan Islam liberal sebagai pegangan perjuangan mereka.

      Amin Iskandar menyiarkan gambar Datuk Yeop Adlan Che Rose menjadi tukang poster kempen pilihan untuk YB Teo Nie Ching.

      Untuk makluman pembaca Teo Nie Ching ini bertanding P102 Serdang Selangor pada tahun 2008 dan P163 Kulai Johor 2013. Kedua-duanya dia menang dan menjadi MP.

      Yeop Adlan ni berada di Selangor dan Amin Iskandar pun berlegar di Selangor. Gambar "Kuli Poster" itu adalah diambil pada PRU 2008.

      Apa yang pembaca boleh faham??

      Tak faham??

      Yeop Adlan ni bapak dia orang Perak dan orang kuat DAP. Bertanding di Alor Pongsu PRU 1974.

      Yeop Adlan ni merupakan bekas duta Malaysia ke Mexico, Brazil, Argentina dan beberapa negara Afrika. Makna penyokong kerajaanlah.

      Bila Anwar kena singkir, dia masih dalam kerajaan. Hanya selepas dia tak bekerja sebagai Duta dia menyeratai pembangkang. Terlibat dengan PRU 2004 sebagai calon PAS di Hulu Langat tetapi kalah.

      P101 Hulu Langat pada PRU-1999 ditandingi oleh PKR dan kalah. PAS ambil kawasan ini pada PRU 2004 dan Yeop Adlan bertanding tapi kalah. Nak bertanding atas tiket PAS mesti jadi ahli PAS. Ini syarat Majlis Syura Ulama PAS. Jadi Yeop Adlan menyertai PAS.

      Delete
    2. Apabila sesuatu kerja di mulai dengan baik dan niat yang baik .. insya allah sudah nya baik jua ada nya ..

      Selamat komen-mengomen dan selamat berbicara dalam blog ini.

      Delete
    3. ROS MEMANG PEDENGKI
      KAK ROS BAIK SIKIT


      JANGAN CAKAP KAWAN TAK PAYUNG
      KEPALA BAPAK

      Delete
    4. KUNYIT memang rempah yang sangat2 x ternilai dalam bidang pembuatan makanan akan tetapi adakah "KUNYIT" ini juga satu aset negara yang berharga tak ternilai harganya? Innalillahiwainnailaihirojiun

      Hari demi hari, makin banyak manusia yang suka menderhaka kepada Allah dengan meninggalkan perintah Allah dan sanggup melakukan perbuatan yang ditegah oleh-Nya. Manusia semakin liar dan lalai sehingga mahu membuat apa saja menurut kemahuan nafsu, walaupun bertentangan dengan fitrah atau semulajadi penciptaannya.

      Di antara kejadian semula jadi / fitrah yang disyariatkan oleh Allah kepada manusia ialah lelaki menjaga sifat-sifat istimewa kelakiannya seperti yang telah diciptkan; dan kaum wanita menjaga sifat-sifat istimewa kewanitaannya sebagaimana asal diciptakan Allah. Ini merupakan satu faktor penting untuk para hamba-Nya bersyukur serta menjalani kehidupan dengan normal dan sejahtera.

      Namun terdapat para lelaki yang menyerupai wanita dan sebaliknya, padahal tindakan itu adalah menyalahi fitrah atau undang-undang kebiasaan menurut asal kejadian. Hal ini akan mengakibatkan fitnah, kerosakan dan kepincangan dalam perilaku kehidupan bermasyarakat. Perbuatan songsang ini adalah haram dan dilaknat oleh Islam. Para pelakunya sudah tentu mendapat dosa besar yang memusnahkan diri sendiri dan orang lain.

      Sebuah hadis marfu' yang diriwayatkan oleh Abdullah bin 'Abbas r.a bermaksud: Rasulullah s.a.w melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.

      Abdullah bin "Abbas r.a juga meriwayatkan hadis yang berkaitan maksudnya: Rasulullah s.a.w melaknat lelaki yang bertingkah laku seperi wanita dan wanita yang bertingkah laku seperti lelaki.

      Penyerupaan yang dimaksudkan bersifat umum. Misalnya dalam melakukan gerakan anggota tubuh, dalam percakapan, corak berjalan dan dalam seluruh gerak diamnya seperti cara berpakaian, berambut panjang dan berdandan. Lelaki tidak boleh memakai gelang, kalung, anting-anting, gelang kaki atau berhias muka seperti perempuan. Sama ada mereka digelar pondan, bapok, si lembut atau maknyah oleh masyarakat atau tidak, golongan ini tetap luar biasa / abnormal.

      Kadangkala golongan ini sengaja mengguna perilaku mereka buat memikat serta memuaskan nafsu sesama jenis / homoseks sambil mencari wang melalui pelacuran dengan lelaki lain. Malah ada di kalangan mereka yang berbangga dan sanggup menukar jantina. Berlakunya cinta sejenis, sodomisma, perbuatan liwat dan seumpamanya seperti kaum Nabi Lut a.s yang kufur, fasiq dan tidak bermoral itu; akan menempah ancaman kebinasaan yang lebih teruk dari Allah..

      Kaum wanita juga ditegah keras memakai pakaian yang direka khas untuk kaum lelaki walaupun menutup aurat atau kononnya nampak sopan. Mereka dilarang sengaja bersifat seperti lelaki dengan lagak berambut pendek, cara berjalan, makan minum, bercakap dan sebagainya sehingga rela dikatakan seperti lelaki, malah ada yang bernafsu terhadap sesama perempuan hingga mengakibatkan berlaku pula perbuatan lesbian / seks sesama jenis wanita.

      Delete
  2. alang2 kasi susah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU-2008 PAS tukar calon, Yeop Adlan diganti dengan Dr. Che Rosli Bin Che Mat, pakar nuklear dan Dr. Che Rosli menang pada PRU berkenaan dan seturusnya menang juga pada PRU 2013.

      Bila tak dicalonkan pada 2008, Datuk Yeop Adlan Che Rose telah jadi TUKANG POSTER DAP untuk calon Teo Nie Ching P102 Serdang Selangor.

      Lebai tak pasti dia merajuk atau tidak. Itu kena tanya dia sendiri. Dia tak pernah memohon keluar daripada PAS tapi terlibat dengan Parti Keadilan selepas itu boleh kata sepenuh masa, disebut seolah-olah dipijamkan...

      Alah macam Saifudin Nasution juga ada 2 keahlian PAS Jika menggunakan No. KP 6984735 (lama Saifuddin Nasution) adalah ahli PAS bernombor 0226743 iaitu mendaftar terus tanpa Cawangan. Menggunakan KP baru 631207715005, Saifuddin Nasution adalah ahli PAS Pokok Sena, Cawangan Kampong Sakan pada 8 Jan 2007 no ahli 0828715.

      Tapi Saifuddin Nasution adalah kaki hentam PAS sekarang ni kan??. Dulu dia kaki hentam Anwar, bila perniagaan gagal tak ada duit jumpa Anwar dapat jadi pensyarah U dan kemudian terlibat dengan Pemuda UMNO. Itu politik tak ada prinsip dan perjuangan hakiki.... (Jangan kata tak ada perjuangan, kerana mereka ini berjuang lebih hebat daripada kita... tapi berjuang demi matlamat duniawi)

      Datuk Yeop Adlan Che Rose sebenarnya tak ada apa-apa dalam kamus PAS selepas dia menjadi TUKANG GANTUNG POSTER DAP tapi cerita basi ini dikitar semula oleh Amin Iskandar kawan baik Zul Sulong antara orang-orang yang mereka cipta persepsi buruk untuk PAS.

      Delete
    2. Saya nampak pun mcm tu
      Ada duit semua boleh jadi...

      Delete
    3. Orang tu lain laaa
      Tak dak duit boleh hisap rokok John
      Lepas hidap dapat lima kupang

      Delete
    4. Cerita anon bagus .. seolah-olah parti yang agama nya tak mantap. Asyik di permainkan oleh ahli.

      Mat Taib pun tinggalkan PAS. Apa bezanya mereka ini dengan pemimpin AMANAH yang di tuduh khianat pada agama ?

      Delete
  3. Tuan Shahbudin,

    OFF TOPIC : Kenapa MB kedah di Boo setiap kali ke stadium.. di stadium darul Aman pun di boo.. di stadium Shah Alam pun di boo.. sampai pemuda UMNO mintak MB letak jawatan kerana rakyat Kedah kononnya tidak mengenang budi..

    Adakah ini menunjukkan ketidakpuasan hati terhadap MB ataupun UMNO secara keseluruhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tade kewibawaan untuk memimpin....kassim baba lantik orang dungu dinegeri
      ..

      Delete
    2. Parti Generasi Baru (NewGen) sekali lagi menyatakan hasratnya untuk menyertai Pakatan Harapan (HARAPAN), kali ini dengan janji untuk meningkatkan undi masyarakat India sebanyak 15 peratus kepada pembangkang dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Presidennya, Rajaretinam Armuggan berkata hasrat itu disampaikan dalam pertemuan dengan Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, hari ini.

      Katanya, parti itu telah membuat analisis menyeluruh bagaimana peralihan undi masyarakat India akan memberi impak pada PRU akan datang.

      Persoalannya...

      Agaknya HARAPAN nak terima ke parti yang hampir di 'hijack' oleh Ezam Mohd Noor dan Khairuddin Abu Hassan ini?

      April 2017 lalu mereka berdua ini telah merampas Parti Generasi Baru ini untuk ditukarkan kepada Parti Bebas Rasuah (PBR). Tapi usaha ini tidak berjaya.

      Kedua
      Parti kecil ni ada duit RM500 juta ke, untuk membeli jiwa pimpinan PKR, DAP dan PAN sebagaimana dibuat oleh parti BERSATU?

      Delete

    3. Apapasal sikit sangat org datang sambut Mahathir berbanding dg Najib do PP semalam???

      Delete
    4. Najib ada RM2.6 bilion duit bolehlah dia buat kenduri perdana ada lucky draw boleh dapat kereta
      Tak itu pun kau tak tahu.

      Delete
    5. Tun tak bg dedak. Jwpn singkat aku.

      Delete
    6. PAK JI LAT...KOJILAT LER BONTOT MATDEY TU!!!

      Delete
    7. Yang datang sambut Najib bukan mangsa banjir tapi malaun-malaun dan pemakan dedak..

      Mangsa banjir sibuk bersihkan kawasan dan keletihan tapi yang menyambut Najib tersenyum lebar tersengih-sengih..

      Delete
    8. Walau parti bersatu kecil tapi ia mimpi ngeri bg parti kepala bapak
      So kelulusan ros dijadikan kekangan parti ini utk dilulus kan
      Kepala bapak memang budak budak
      Bacul dan pengecut

      Delete
  4. Itu lah tandanye umno yg memerintah ROS ketakutan kpd PH....kassim baba cabut lari bila tertengok muka kassim baba...terberak bila terdengar suara tun madey....

    Hanye macaiupahan badoos yg berani kutuk run madey

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi bn memerintah selagi itulah agensi kerajaan menjadi alat pekakas mereka

      Delete
    2. Bagaimana nasib dengan PSM yang begitu aktif memerangi UMNO/BN untuk bersama PAKATAN HARAPAN patut dipelajari oleh Rajaretinam Armuggan.

      Kenapa PAKATAN HARAPAN ketepikan parti PSM sehingga parti ini merajuk dan kini bersikap dingin dengan PAKATAN HARAPAN.

      Kita masih ingat lagi bagaimana Ahli Jawatankuasa Pusat PSM, S Arutchelvan yang menaruh harapan kepada PH yang terdiri daripada PKR, DAP serta PAN akan berunding dengan PSM pada saat-saat akhir semasa penubuhan PAKATAN HARAPAN dahulu.

      Kata Arutchelvan, “Mereka tidak hantar surat rasmi atau mengadakan perbincangan rasmi dengan kami. Malah, pada pilihan raya sebelum ini, mereka mahu kami bertanding menggunakan logo mereka. Kami tidak fikir mereka memandang kami dengan serius,”

      Akhirnya PSM merajuk dan bersendirian. Kini PSM bukan lagi bersama dengan PH malah dah menyerang HARAPAN dan tidak mustahil akan berlaku pertandingan tiga penjuru dikawasan PSM kuat.

      Cuba fikir kalau betul HARAPAN mahu menetang UMNO/BN atas dasar memerangi rasuah dan penyelewengan PSM adalah gabungan terbaik. Tapi mereka ketepikan PSM kerana;

      1. HARAPAN pun sebenarnya menyeleweng juga dan jika ada PSM mereka tak akan tenang....

      2. Parti kecil mana ada duit?? Sebenarnya mereka tak mahu PSM menjadi beban kepada HARAPAN. Tapi sikap mereka berlainan dengan PAS. Biar PAS berkali-kali menolak, mereka masih menghantar orang untuk berunding dengan pelbagai formula gabungan untuk menarik PAS dalam kerjasama dengan HARAPAN. Kenapa?? Kerana kalau ada PAS, HARAPAN boleh ada 'HARAPAN" untuk menang PRU-14 nanti. Selain itu mereka boleh jadikan PAS sebagai tangga untuk dipijak macam mereka buat pada PAKATAN RAKYAT sebelum ini.

      BERSATU walaupun musuh dengan semua parti HARAPAN kerana kejahatan Mahathir sebelum ini tapi semuanya boleh dimaafkan. Kenapa?? Kerana janji bantuan 500 juta untuk PRU-14 nanti. Dedak ini halal bagi HARAPAN. Dedak Najib sahaja HARAM...

      Mata lebam, tahanan ISA, dll semua kezaliman Mahathir sudah jadi halal untuk jatuhkan Najib berserta duit akujanji 500 juta!

      Untuk ini ahli-ahli dan penyokong HARAPAN diberikan kata hikmat iaitu.... DEMI UNTUK PERJUANGAN RAKYAT KAMI RELA LUPA SENGKETA LAMA!! KAMI SANGGUP KETEPIKAN MASALAH PERIBADI DEMI PERJUANGAN RAKYAT... Kan hebat tu!

      Betul kata Najib yang selalu diulang-ulang oleh Mahathir "CASH IS KING"
      Cash is King pun Najib belajar dengan Mahathir...
      Kita aje bodoh buat tak faham

      Delete
    3. AKU DAH KATA DAH...SI MAMAK MATDEY NI BAPAK SEGALA PENYAMUN!!!!!

      Delete
    4. Pernahkah Tun hisap rokok John mcm hang?

      Delete
    5. Jgn sebut rokok john. Jatuh air muka.

      Delete
    6. Anon 11:16 .

      Rumusan keatas coretan kamu yang panjang lebar tu saya balas dengan ringkas je .

      Idealoji beb !!! Idealoji PSM jauh terpesong dari Pakatan Harapan .

      Delete
    7. KIKIKIKI...DINY...KALAU PSM TU MASIH BERSAMA PAKATAN...BARU LER SAMA IDEALOGI...KAHKAHKAHKAHKAH...

      Delete

    8. 12 27

      Pasal tak sama ideologi lah PSM tidak lagi bersama Pakatan.

      Dalam PH tidak boleh terlalu sosialis, liberal atau assabiyah ..

      Kalau kurang sana lebih sini.. tak jadi PAKATAN namanya

      Delete
    9. Anon kikikiki ... ki apa tak tau lah ?

      PSM setahu saya tidak pernah menjadi komponen pakatan secara rasmi .

      Hanya pada PRU 2009 je di beri laluan untuk bertanding di dua kerusi . Dr. Nasir menang di K. Damansara sementara Arul kalah di semenyih .

      Delete
    10. Hehe parti kecil pun takkan takut nak luluskan
      Parti kecil impak besar
      Nk luluskan peluh sejuk lar tue

      Delete
  5. Tuan Shahbudin,

    OFF TOPIC:
    SENARAI HARGA PETROL DUNIA, NOV/2017

    Dear sahabat semua.....

    Oleh kerana kita jarang merujuk kepada internet perbandingan harga minyak dgn negara lain...kita terus terikut ikut kata pembangkang menuduh harga petrol kita tinggi.

    Baru ini saya semak Google harga runcit petrol per liter dunia pada 6 Nov 2017. Di bawah ini saya ubah harga dari USD kepada RM supaya kita mudah faham fakta sebenar menurut negara :-

    Negara USD/L atau (= R@RM4.22/U SD)

    Saudi Arabia $ 0.24 (= RM 1.01)
    Iran $ 0.34 (= RM 1.43)
    Kuwait $ 0.38 (= RM 1.60)
    Malaysia $ 0.53 (= RM 2.23)
    Myanmar $ 0.58 (= RM 2.44)
    Iraq $ 0.64 (= RM2.70)
    Pakistan $ 0.72 (= RM 3.03)
    USA $ 0.74 (= RM 3.12)
    Indonesia $ 0.83 (= RM 3.50)
    Sri Langka $ 0.83 (= RM 3.50)
    Vietnam $ 0.84 (= RM 3.54)
    Taiwan $ 0.88 (= RM 3.71)
    Philippine $ 0.92 (= RM 3.88)
    China $ 1.03 (= RM 4.34)
    Australia $ 1.03 (= RM 4.34)
    Thailand $ 1.05 (= RM 4.43)
    Cambodia $ 1.05 (= RM 4.43)
    Laos $ 1.11 (= RM4.68)
    India $ 1.12 (= RM 4.73)
    Japan $ 1.17 (= RM 4.93)
    New Zealand $1.51 (= RM 6.37)
    Singapore $ 1.54 (= RM 6.50)
    UK $ 1.56 (= RM 6.58)
    Norway $ 1.98 (= RM 8.36)
    Hong Kong $2.01 (= RM 8.48)

    Berbanding dgn negara negara asean:

    Brunei (tiada data tetapi pada 2014 harga petrol per liter adalah $0.40 = RM 1.69 pada kadar 1USD = RM3.96)
    Malaysia $ 0.53 ( = RM2.23)
    Indonesia $ 0.83 (= RM 3.50)
    Vietnam $ 0.84 (= RM 3.54)
    Philippine. $ 0.92 (= RM 3.88)
    Thailand $ 1.05 (= RM 4.43)
    Cambodia $ 1.05 (= RM 4.43)
    Laos $ 1.11 (= RM 4.68)

    Lihat dan bandingkan adakah pemimpin kita berlaku zalim pada rakyatnya?

    Utk pengetahuan....maklumat ini tidak ada pemimpin pembangkang tunjukkan dalam sebarang video mereka kerana maklumat ini akan memakan diri mereka sendiri. Tak percaya lihat sendiri dalam google under world retail petrol price.
    Subhanallah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah zalim ngok...brunei ade minyak malaysia pon ade minyak...minyak mentah dunia tak naik...minyak mesia asik naik per hal?....ko bandingkan negara tak berminyak sebab kepala bapak ko tolol sangat...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. “Macam pasukan bola sepak. Kalau dulu pasukan bola Malaysia masyhur, siapa kapten ? Soh Chin Aun. Tak ada apa-apa, Abdullah Nordin boleh bermain di sebelah Chin Aun, Santokh Singh bermain di belakang beliau,” demikian analogi yang digunakan oleh bekas calon PAS, Yeop Adlan.

      Beliau yang juga bekas diplomat Malaysia pernah bertanding mewakili PAS di parlimen Hulu Langat pada PRU11. Analogi yang digunakannya terbabas benar daripada kaedah dan matlamat politik dalam Islam. Jadi timbul tanda tanya apakah tujuan manusia seperti Yeop Adlan ini melibatan diri dalam politik? Pangkat? Kedudukan? Material?

      Politik Islam bukan politik bolasepak. Dalam bolasepak, tujuannya adalah nak dapatkan gol, nak dapat piala. Segala strategi digerakkan ke arah tujuan itu. Tak kiralah siapa yang skor dan siapa yang mengawal gawangnya. Tak kiralah apa warna kulitnya. Tak kira pemain tempatan atau import. Asalkan dapat gol. Asalkan dapat piala. Itulah objektifnya.

      Selalu juga berlaku, pemain dan jurulatih pasukan juara beralih angin kepada pasukan lain jika kena dengan tawaran kontraknya. Jelasnya, politik bolasepak adalah gol, piala dan material.

      Kalau itulah justifikasi Yeop Adlan dan manusia sealiran dengannya, maka tidak peliklah mereka meninggalkan PAS. PAS tidak berjaya mendapat gol yang banyak untuk mengikat Yeop. PAS tak pernah mendakap piala untuk meyakinkan Yeop. Maka PAS tak dapat beri apa-apa material untuk memuaskan hati Yeop.

      Yeop melihat politik dari kacamata material semata-mata. Sebab itu Yeop boleh teruja dengan DAP. Konon DAP boleh memajukan negeri dan negara. Konon ketrampilan DAP boleh menurunkan hutang daripada RM680 juta tinggal RM66 juta. Anehnya Yeop tidak pula teruja dengan Kelantan, sebuah negeri miskin yang dinafikan royalti tetapi mampu mensejahterakan rakyat. Pembangunan dan ekonomi rakyat Kelantan berada jauh lebih baik daripada beberapa buah negeri BN yang ditatang bagai minyak yang penuh.

      Tak sangka fikiran sekular Yeop masih kuat meskipun pernah bersama PAS. Kalau nak beranak, ikutlah kata bidan. Kalau nak selamat, ikutlah kata ulama. Sayang, Yeop tak minat itu semua. Yeop tak terbuka untuk melihat politik dari panduan Islam. Al-Quran dan al-hadis banyak memberi panduan. Islam mengajar cara memilih pemimpin dan objektif berpolitik . Manakala sirah-sirah Nabi s.a.w. cukup lengkap untuk dijadikan panduan berpolitik.

      Sayang, Yeop tinggalkan ulama menuju dakapan si kafir yang memusuhi ulama. Yeop tinggalkan parti yang dasarnya Islam, rujukannya al-Quran dan al-hadis menuju parti yang hanya bertopeng khalifah Umar Abdul Aziz. Biar betul Yeop.

      Saya tidak percaya Yeop begitu dangkal dengan politik Islam. Kalau Yeop berpolitik dengan tujuan mencari gol, piala dan material, patutlah Yeop dan PAS tak kekal bersama. Sayang, Yeop dah berumur 74 tahun. Muhammad Taib, 72 tahun. Mahathir sudah 92 tahun. Rumah kata pergi, kubur kata mari. Nasihatku, janganlah dipilih lorong yang gelap untuk menuju kubur yang zulmat.

      Delete
    4. Zaman Tun Mahathir dulu harga minyak dunia pun pernah naik mendadak.

      Tapi ada ker pernah harga minyak untuk kegunaan rakyat pun naik mendadak?

      Apabila ringgit diserang oleh soros
      Nilai mata wang kita jatuh teruk.
      Tapi pernahkan Tun Mahathir menaikan harga minyak mcm hari ini?

      Pernahkah Tun tunduk kpd UMF?

      Tun bekerja keras kerana tidak mau hidup rakyat susah.
      Akhirnya Strategy Tun mengalahkan strategy george soros.

      Najib buat apa?
      Hayun teloq sajalah. Sanggup pi jumpa Trump untuk tolong pulihkan ekonomi USA.!!!!

      Delete
    5. Kalau kerajaan di bawah BN tak pandai control harga minyak, elok lah ketepi, bagi PH perintah pulak selepas PRU14, amacam? asik bagi alasan jenis "kepala bapak kau"

      Delete
    6. TERBAIK 11:17

      BEGITU SAJA CARA MENGAJAR SI KURANG AJAR ANJING 11:12 TU

      ORG KURANG AJAR, KENA KURANG AJAR SAMA. MCM NAJIB BUAT KPD SI NYANYUK MATDEY TU.

      Delete
    7. 1112..ko ni bapak segala TOLOL!!!

      Delete
    8. Memandang m'sia anggota opec , harga kena banding ikut negara opec cth Brunei ,Saudi, Iran, Iraq, Kuwait. Sepatutnya harga kena rendah atau sama dgn Saudi, Brunei. Kena lihat juga percukaian lain untuk pelengkap pada minyak cth cukai duty kereta, tol, ....kenapa duty paling tinggi dan tak sama mcm Thailand, Indon . GST tak semua ada , mahu dielakkan untuk mengelakkan beban rakyat

      Delete
    9. Syarahan pagi Juma'at yang jitu .

      Tapi siapa si Yeop ini ?? Soorry lah . Baru hari ni dengar namanya .

      Kesian saya pada si Yeop ni . Nampak gayanya tak dapatlah cium pintu syurga . Si anon 11:19 tu sudah pun menjatuhkan hukum .

      Dari coretan dia , bunyinya hanya ahli PAS saja yang dapat cium syurga .

      Nasib2 .... bahagialah Hadi Awang yang pasang dua bini ( ke tiga ? ). ...bahagialah Takiyuddin yang juga pasang bini dua !!!!!

      Delete
    10. 11.12 kepala bapak bahlol...Iraq di perintah oleh anerika..ekonomi masih kucar kacir ...bengengong cai kassim baba...

      Delete
    11. orang umno yg tingal skarang ni semua tak brapa cerdik..tu psal si lanun tu klentong apa pun percaya..kl kena jual pun dorang pun bole relax.pendatang plak kt kl ni bersepah .rasa tk slamat pun ada kadang aku rasa dh mcam dok banglades ker.china kee.klaula klau salah seorang tu org jahat dia letup sana letup sini.apa nk jadi..yg heran org umno relax jer ..yg lagi heran minyak tiap2 munggu naik ..kira bnyak naik pada turunla dorang ni nnti tak nak menang ker pru nanti atau dorang rasa confident bole menang..Sebenarnya nk bgitau kebanyakkan rakyat yg bukan org umno dh menyampah tahap gaban dgn kerajaan tinggal dorang dh menyampah dengan krajaan .tumggu je lah pru ..umno plak klau bagi menang lagi rakyar dh bole baca kos sara hidup mesti naik lagi punya .tu pasti..jadi nk buat apa pilih umno lagi plak klau umno menang balik makin kayala war lord umno..rakyat plak ??? Bole Tengok Jeelaaaaa ...

      Delete
    12. 11.28... Bapak bahlol paling besau...hehehe...

      Delete
    13. Kalau dah terpaksa hisap rokok John tu..apa pulak yg kurang
      Kihkihkih

      Delete
    14. Anon 11:07

      Bukannya tak lihat di internet . Tahu pun harga petrol/diesel di Malaysia duduk lebih kurang di tengah2 ....tidak murah dan juga tidak mahal jika di buat perbandingan cara kamu .

      Tetapi , membuat perbandingan sebagitu adalah tidak tepat .
      Kita juga perlu melihat dari aspek sosio ekonomi serta kedudukkan sesebuah Negara itu .

      Bandingkan dengan jiran paling hampir , Singapura .

      Purata pendapatan seorang pekerja kilang di Malaysia adalah USD350/bulan . Manakala purata pendapatan pekerja kilang di Singapura adalah USD 1000/bulan .

      Di samping itu , Singapura tidak mengeluarkan walau 1 barrel minyak mentah pun . Manakala Malaysia mengeluarkan sekitar 650000 barrel/day .

      Delete
    15. 1140...KO LAH MELAYU MUDAH LUPA ...MACAM SI MAMAK MATDEY...TUA NYANYUK TU....

      Delete
    16. Pak Diny...buat2 tak kenal pulak. Bukan ke Yeop ni pak menkan hang yg pernah jadi duta dulu tu? Mula2 dia masuk PAS, bertanding kalah, kemudian masuk DAP, parti kapiaq Dragon LKS pasal merajuk tak dapat jawatan tinggi dalam PAS. Dia ni dulu pernah jadi tukang pasang bendera DAP masa PRU lepas, kalau tak silap hang pun duk ikut dia sekali pasang sama2 kan, sampat tengtah malam...takkan dah lupa kot ? Ni baru betul2 kepala bapak ni ! kikikikikikikiki...

      Delete
    17. 11.24... Ko pon lebih tolol dari yg tongong....tinggal yg bodoo2 sokong kassim baba dan umno...huhuhuhuuu

      Delete
    18. Pak Diny...Sapa cakap spore takde keluarkan walau 1 barrel pun minyak mentah, adalah..dia orang ada keluarkan berbarrel2 minyak urat dan minyak cap kapak yg selalu Pak Diny pakai tu utk mengurut sakit2 badan ! kikikikikikhhhhkikiki...

      Delete
    19. Oleh krn sedara terlebih rajin, cuba bandingkan plak kuasa membeli diaorg dgn kita, harga kereta dia org dgn kita. Harga lain2 brg dgn kita. Lepas tu cuba bandingkan jugak antara diaorg dgn pendedak siapa lebih bodoh

      Delete
    20. 12.04...Cuba bandingkan pulak kepala Pak hang dengan kepala bapak dia orang...mana lebih licin dan berkilat mcm cermin? kikikhkikkhhhkikikihhkikiki..

      Delete
    21. Harga minyak di Malaysia lebih tinggi kerana duit rakyat kena songlap

      Delete
    22. Lepas hisap rokok John wak kojola kengkang tutuh roti John pula

      Kihkihkihkih

      Delete
    23. Rumusan apa yang di jelaskan oleh saudara diny minyak naik atau turun ada hanya salah satu faktor..

      Bagi Pakatan Harapan yang penting kesenangan untuk rakyat supaya sekurang-kurangnya kehidupan yang susah dapat di imbangkan..

      Sekaran kehidupan rakyat susah nya 80 peratus ..Kalau berjimat pun dapat kurangkan ke 75 peratus..

      Untuk mengurangkan kesusahan rakyat Pakatan Harapan akan turunkan minyak .. mudah-mudahan kesusahan rakyat dapat di kurangkan ke 60 peratus .. dan rakyat yang bijak berbelanja dan pandai berjimat 10 peratus dari 60 peratus itu boleh mengubah kehidupan rakyat jika mereka mahu hidup yang selesa.

      Kekurangan tekanan kerana harga minyak yang mahal akan menaikkan prestasi pekerja .. apabila mendapat keuntungan kenaikan gaji pekerja pula di naikkan .. baru lah betul landasan ke negara maju ..

      Pakatan Harapan mohon supaya di beri semula subsidi kerana ini lah cara nya untuk mengawal harga barangan dan pengangkutan ..

      Cara menetukan harga minyak ikut BN betul-betul menyusah kan rakyat. Mula-mula kedai 1Malaysia tutup .. di ikuti oleh Giant.. itu pun masih nak nafikan ..

      Delete
    24. Anon 14:51 ,

      Walaunta yang ada ramai2 kat sini bukannya faham .

      Kita yang di katakan baru keluar dari gua batu ni fahamlah .

      Tu , walaunta tu pergi buat 'reverse' ...masuk balik ke gua batu . Mana dia orang faham .

      Sedikit hari lagi Alibaba Fulfillment Centre mula beroperasi . Kita lihat kepada "retail outlet" yang ada kat Malaysia ni .Bukan setakat KRIM atau Giants je yang 'tutup pintu' , mungkin banyak lagi akan ikut serta .

      Mark my word !!!!

      Delete
  6. budin, mungkin sebab ini kot;

    ppbm masih lagi enggan membuat mesyuarat agung tahunan (AGM) walaupun usia parti itu sudah menjangkau lebih setahun. Kenapa takut buat AGM?

    Takut ada ahli ppbm baling kerusi?

    Takut ada ahli ppbm tanya soalan tentang kroni tun mahathir, skandal muhyiddin, soalan pasal memali atau pasal hilang RM32 billion?

    tak ada AGM, akan jadi macam daplah, silap2 suruh bungkus dan pakat2 tunjuk jalan masuk pkr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape kaitan agm besatu dengan pendaftaran PH?..

      Delete
    2. Kalo kerana AGM ROS tak perlu diam...ROS kena bagi tau mcm pemilihan DAP..

      Delete
    3. Lagi kisah sumbangan kepada mangsa banjir. Tapi kali ini sumbangan itu datang dari Ahli Dewan Himpunan Penyokong Pas(DHPP) plak..Mereka pun tidak melepaskan peluang untuk turun bersama membantu mangsa banjir di Pulau Pinang ini dan Inilah bezanya PAS dengan parti yang lain..

      Agihan makanan kepada mangsa Banjir Di Pulau Pinang...
      Anjuran Ketua Pemuda DHPP
      Negeri Perak En.Yougan Mahalingam Dan Setiausaha DHPP Negeri Perak En.Appalasamy Jetakiah Dengan kerjasama En.Asokan Perumal Setiausaha Dhpp Pusat..

      Delete
    4. Kalau betul kata jau, mengapa RoS tak kasi tau? Kau wakl Ros ke?

      Tak mungkin ada ahli ppbm baling kerusi.

      Yang buat camtu kot pengikut orang yang guna kata kata kusut Kepala Bapak Kau.

      Delete
    5. Nak mesyuarat dg siapa, ahli pun semua blah... Mesyuarst dg hantu??

      Delete
    6. ADA AHLI KE PARTI CAP MUNGE NI...DAH JADI SAMPAH SARAP DAH....PI JALAN DAH!!!!!

      Delete
    7. Hang lain laa asal susah sikit hisap rokok John

      Delete
    8. Yg baling kerusi ejen umno dlm bersatu...

      Majlis ulang tahun di Muar okey jeer...beribu yg hadir...cai kassim baba memang tongong..

      Delete
    9. 11:36. Dah ramai ahli cap bunga. Kebanyakan asalnya dari parti cap keris kontot. Org sekarang dah malu nak pakai keris. Bunga silat aje lebih.

      Delete
    10. RAMAI KER AHLI CAP MUNGE NI....KIH...KIH...KIH....
      SELEPAS PRU...TINGGAL BATU NISAN JER LER GAMAKNYER...KIHKIHKIH!!!

      Delete
    11. Woiiii..wak kojola kengkang lima kupang pi lah hisap rokok john dulu.lepas tu tutuh roti john pula

      Delete
    12. Macamana nak AGM pendaftaran parti pun masih tidak di luluskan ?

      Memperlahankan kelulusan BERSATU macam kura-kura adalah pergolakan parti BERSATU terus berterusan.

      Yang makan dedak bukan faham semua ini..

      Ingat Tun Mahathir kata adala Plan B..

      Jangkaan saya Najib melakukan kesilapan sebab kesemua parti dalam PAKATAN HARAPAN bersedia melakukan apa saja untuk tumbang kan Najib dan UMNO.

      Delete
  7. Pendekatan yang dicetuskan oleh Tuan Guru Presiden PAS iaitu Budaya Politik Matang dan Sejahtra(BPMS) memang berbaloi..



    Bukan hanya dari parti politik atau orang persorangan yang pernah dulu sangat benci PAS tapi kini mereka telah mula mendekati PAS, malah pihak Gereja pun telah sanggup memberi sumbangan terus kepada PAS untuk dihulurkan barangan keperluan harian yang mereka sumbang itu pada mangsa banjir..Kita kena sedar suatu perkara..kalo parti lain selain PAS yang dapat sumbangan itu adalah suatu perkara yang sangat biasa,tetapi kalo PAS yang dapat..itu sangat luar biasa!!

    Perkara ini terjadi retetan dari hasil pertemuan Pihak Gereja St Anne dan Pas Pulau Pinang beberapa bulan sudah melalui Lajnah Dakwah Pas Pulau Pinang di bawah Tuan Hj Amir Hamzah Abdul Hashim yang mana kita anjurkan program dialog dengan mereka tentang keindahan Islam.
    Dan hari ini mereka hubungi untuk memberi sumbangan ! Sumbangan diserahkan oleh Father Henry Rajoo dan diterima oleh Hj Amir Hamzah Abdul Hashim bagi pihak Pas Permatang Pauh

    Penuh lori kami tadi.
    Father Hendry berseluar pendek lutut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan tak percaya paderi pun ada jugak yang macam perangai Hadi.

      Delete
  8. Replies
    1. Z MAK HANG OK KE...KIKIKIKIKI...AWAL KO TIDOQ MALAM TADI....KIHKIHKIHKIHKIH!!!!

      Delete
    2. Terima kasih wak kojola
      Aku ok
      Hang hisap rokok john malam tadi ok ker?
      Rasa apa?
      Kihkihkih

      Delete
    3. MAK KO BUNTING KARABAU HARI TU...DAH BERSALIN KE BELUM...UNTUNG LER KO TAK LAMA LAGI DAPAT ADEK KEMBAU LUAR NIKAH!!!MESTI ROPE JANTAN GIGOLOK NANTI TU...HIK...HIK...HIK...

      Delete
    4. Kihkihkih..hisap roti John. Tutuh roti john. Patutlah pun bunting
      John punya kerja rupanya

      Delete
    5. John mutubabi..kikikikikiki..pakwe lama kejora

      Delete
  9. Parti Bersatu ni ditubuhkan oleh orang2 yg telah diharamkan oleh rakyat utk mentadbir negara, memang patutlah diharamkan. Itulah realiti yg sebenarnya...Madey Al Kutty dan Din Pagoh pun dah expired jangka hayat politik mereka, dah tak relevent utk senario politik malaysia masa kini. Boboi pulak lagi teruk, kejenya menumpang nama kepala bapak dia aje. Kalau tanya mana2 rakyat Msia yg waras, semuanya sebulat suara setuju Part Cap Munge ni sepatutnya diharamkan terus , buat menyemak dan menserabutkan lagi persada politik negara tercinta ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii...apa rasa rokok John?
      Kihkihkih.

      Delete
    2. Geng Najib ke, Gengster Najib?

      Cakap Kepala Bapak kau tuh macam gengster.

      Jangan kata PPBH menyemak. Nanti Kepala Bapak Kau Najib masuk semak selepas Pru14.

      Delete
    3. Rasa macam kepala bapak kau yg berjambul macam putik nenas tu ! kikikiokikikikikoikiki...

      Delete
    4. 11.31...Bukan ke Pak hang dulu gengster taik kucing yg kena tahan bawah ISA kat pulau Jerjak dulu ! kikikikikikikikih...

      Delete
    5. DAH JAI SAMPAH YG BERTABURAN ...CAP MUNGE NI...HIDUP SOGAN MATI TAK MAU....KIKIKIKI...

      TING...TING...TING...

      MACAM MAMAK MATDEY...
      RUMAH KATA...PI LER MATDEY...KUBUR KATA...MAI...MAI LER MATDEY...

      Delete
    6. Nampaknye ko dulu yg gol...dah ramai umur kurang tun tapi gol lebih awal...hehehe

      Delete
    7. Gila punya wak kojola kengkang ada ker lepas hisap rokok John dia rasa kepala dia berjambul...
      Patutlah dia makan taik kucing dia ingatkan cheese cake

      Kihkihkihkih

      Delete
    8. Z HEBAT MAK KO ...SAMBIL MENGANGKANG HISAP ROKOK JOHN...GIGOLO JANTAN GOLOK DOK JOLOK MAK HANG...SEKALI TIBAI TERUS BUNTING KARABAU...

      Delete
    9. Mengata mak bapak orang sama spt mengata mak bapak sendiri. Aku bukan nak berhadis atau tunjuk baik tp ko fikirlah sendiri.

      Delete
    10. Hello Geng Najib ,

      Kepala otak kamu tu waras ke ??

      Tengok pada lontaran komen kamu pun dah bolih kategorikan yang otak kamu tu senteng !

      Oh ya Geng Najib , lembu2 , kambing2 , ayam itek dah bagi makan ke belum ??

      Ke kamu tu "lembu" belaan Najib ??

      Delete
    11. DINY..ANAK JAKUN BELAAN KETUA TO' KONG DAPIGS...

      Delete
    12. hahahah..diharamkan oleh rakyat ye geng najib..rakyat mana? ke najib punya keje sbb banyak sgt dok tanya dia pasal 1mdb..ko kelentong budak2 umngok boleh le geng najib oooiii..kesian ko..bertungkus lumus mempertahankan penyamun terbesar dalam sejarah dunia...tahniah

      Delete
    13. Belum di luluskan macamana nak di haramkan ?

      ROS sepatutnya membantu mana-mana kumpulan yang ingin menubuh parti atau NGI. Ini salah satu cara untuk menghindari ujud kumpulan seperti IS atau DAESH.

      Ini negara demokrasi.. bukan ada limit berapa parti yang boleh ditubuhkan .. .

      Logik ke pasal ARMADA jadi halangan sedangkan UMNO yang guna PEMUDA pun ada Jamal yang buat huru-hara.

      Luluskan ikut peraturan dan setelah parti lulus mereka buat perkara yang melindungi undang-undang biar Polis yang ambil tindakan..

      Delete
  10. U/P TO BUDIN
    TQ FOR INFO,

    SEDIKIT PENCERAHAN UNTUK INFO.

    Sebenarnya itulah caranya seseorang yang
    kononnya pahlawan ,tetapi berjiwa pengecut.
    Bila esok harinya hendak beradu pedang
    di medan pertandingan,akan dicari helah
    jahat,bagaimana nak menang.

    Kalau dalam filem, ada kita tonton bagaimana
    lawannya diracun, dipukul atau sebagainya
    supaya lawannya akan lemah semasa muncul
    beradu.

    Sipahlawan pengecut,semasa di medan adu,
    akan tersenyum lebar, dan menyepak terajang
    lawannya, sambil melaung hebat & menepuk dada.


    renung-renungkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11.28...Apa lagi yang nak direnung2kan kepala Tok hang yg dah licin mcm tempat landing elikopter tu...buat sakit mata aje ! kikikikikikikikikhhh..

      Delete
    2. Gengsrer najib tak nampak ke kepala kassim baba makin bekilat...rambut dah putih melepak....hehehe

      Delete
  11. PAS TERIMA LEBIH BESAR DARI 90JUTA.

    Dato Husam ketika di wawancara Invoke bersama Syed Ibrahim

    Dalam ucapan, saya tak sebut jumlah. Kerana dalam fikiran saya, jumlahnya lebih besar dari 90juta.

    Saya hanya secara tegas menamakan nama Bank, iaitu Affin Bank.

    1. Dalam ucapan, saya tak sebut jumlah. Kerana dalam fikiran saya, jumlahnya lebih besar dari 90juta.

    2. Saya hanya secara tegas menamakan nama Bank, iaitu Affin Bank.

    3. Saya masih berpendirian mempertahankan kenyataan saya itu. Saya tidak berganjak kecuali berkenaan jumlah.

    Sumbang RM15 atau Lebih untuk bantu perluas kempen

    TERIKAT DENGAN AKTA WALAUPUN RAMAI INGIN TAHU

    4. Sekarang kita terikat dengan adanya Akta Kewangan ataupun Bank dalam negara kita. Walaupun ramai rakyat Malaysia dan ahli PAS ingin tahu.

    5. Saya tidak bermain dengan kata2. Saya bercakap selepas saya melihat sumber maklumat tersebut dan pastikan ianya tepat dan benar.

    6. Iaitu sejumlah wang telah disalurkan melalui Affin Bank kepada beberapa pihak yang berkaitan dengan kepimpinan PAS selain dari transaksi runcit lain yang disalurkan.

    CADANGAN SAMAN SAYA SUDAH SUNYI

    7. PAS pada mula telah beriya-iya menyaman saya. Pengerusi Lajnah undang2 PAS tekad untuk saman.

    8. Saya berharap, walaupun saya tidak terlalu berani macam Rafizi atau orang lain, jika diizinkan dan proses mahkamah kompiten, Mahkamah boleh memerintahkan bank berkenaan untuk mendedahkan akaun.

    9. Cara lain, PAS mesti berterus terang. Banyak cara PAS boleh tunjuk ketegasan termasuk mengadakan penyelidikan.

    10. Presiden PAS mesti tunjukkan ketegasan, sampai hari ini tiada ketegasan. Bahkan Presiden PAS tidak banyak komen diberikan.

    11. Cadangan untuk menyaman saya sudah sunyi. Saya tidak nak mencabar.

    PENDEDAH RAFIZI BOLEH DIBUKTIKAN DI MAHKAMAH JIKA PAS SAMAN

    12. Transaksi ini tidak boleh dipadam. Apa yang disebut oleh Rafizi adalah rentetan dari transaksi ini.

    13. Sdr Rafizi telah membuat Pengakuan Bersumpah. Sehingga hari ini tidak dicabar oleh Nasaruddin Mat Isa atau pemimpin PAS yang lain.

    14. Saya berpendapat (saya tidak peguam), ahli dan pimpinan PAS ada Locus Standi untuk saman Rafizi jika Nasaruddin keberatan kerana ini telah menjejaskan PAS.

    15. Dengan itu, apa yang didakwa oleh Rafizi, boleh dibuktikan di Mahkamah. Tetapi semua orang dalam PAS tidak berminat.

    16. Satu masa dulu, DS Najib saman PAS/Harakah atas dakwaan penyelewengan 1MDB. Termasuk yang disaman Dr Rosli Yaakob. Tengah jalan kes telah dipohon untuk selesai diluar mahkamah. Saya difahamkan Dr Rosli enggan. Kes ini belum diselesaikan.

    17. Kenapa PAS setuju penyelesaian luar mahkamah? padahal kalau PAS tegas dalam penentangan terhadap penyelewengan 1MDB, sepatutnya dibiarkan kes ini dibicarakan di Mahkamah. Tidak perlu ada rundingan.

    18. Yang menghairankan, PAS telah memilih untuk selesai luar mahkamah.

    PAS BERTUKAR PENDIRIAN DENGAN KETARA TENTULAH ADA SEBAB

    19. isu ini berkait. Isu yang sama. Wang dari 1MDB atau tidak. Digunakan untuk PAS menukar pendirian politik.

    20. Jumlah tidak lagi penting. Yang penting adalah termasuk PAS sebagai sebuah parti Islam yang dulu lantang dan tegas, yang letakkan UMNO sebagai parti lawan yang tidak harus didekati, tiba2 PAS telah ambil pendekatan yang berbeza.

    21. Ini patutnya timbulkan tanda tanya. Samada libatkan brainwash dari agensi seperti BTN yang letakkan ancaman DAP, CINA dan kaum lain sehingga tenggelamkan isu 1MDB dan Felda.

    22. Peralihan pendirian politik yang sangat ketara atau sesetengah pemimpin PAS. Tidak semua yang sanggup dibeli sebab itu ada pandangan yang berbeza dalam isu 1MDB, isu kerjasama umno.

    23. Kebelakangan ini, suara-suara ini pun sudah tidak kedengaran lagi. Suara Tuan Ibrahim kritik Felda dan 1MDB sekarang sudah tidak ada.

    24. Mereka ada dalam keadaan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku kepada negara kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tunggu bila lah PAS nak saman Husam dengan Rafizi.

      Jangan tak jaga maruah. Dalam parti ada ulamak..

      Delete
  12. Umno nak kurung ahli tak bagi keluar
    Apakan daya tak mampu melawan takdir
    Kini guna ROS untuk gagalkan takdir
    Pru nanti takdir nyawa umno akan dicabut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah beribu2 yg cabut dari umno...cai dan kassim baba ketakutan....kepala bapak ko....hehehehe..

      Delete
    2. YANG NYATA DAH RAMAI CAK LIK BUT DARI PARTI CAP MUNGE NI...SEKARANG DOK BERTABURAN MCM SAMPAH SARAP YG SEMAKIN MEMBUSUNG ....

      Delete
    3. Ko tu bodoos ...yg cabut tu ehen umno diupah masuk bersatu...

      Di oendang baru bulan kepas 6000 ahli umno lari masuk bersatu...


      Yeee haaa

      Delete
    4. BARU 6000...INGATKAN 600,000...TU PASAL TAK BUAT MESYUARAT AGM LAGI ...KAH...KAH...KAH..

      KIOK...KIOK...KIOK..

      Delete
    5. Kakahkah.. hisap rokok john..makan roti john lepas tu kena tutuh dgn john. Tersandaq wak kojola kengkang lima kupang

      Delete
  13. Satu lagi komponon BN/Ameno, ROS..
    AG..Pendakwaan berpilih..pun komponon BN..
    SPRM dAN TERBARU pas pun komponon BN..

    Najib mengelabah dia tak boleh kalah pada PR14 NI...
    Jika dia kalah,Najib dan badak kan dibicarakan,kedua2nya masuk penjara,salah saorang akan dikenakan hukum gantong pasal arahan membunuh...
    Mereka tak boleh tewass.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tand2 umno nak tumbang makin jelas...sabah dah ubah baaa...johor dan kedanh goyang2... Peneroka felda makin ramai benci kassim baba dan umno...yeee haaaa...

      Delete
    2. KIKIKIKIKI....
      SABAH DAN JOHOR DAH GOYANG...KAHKAHKAHKAHKAHKAH!!!!
      GOYANG JANGAN TAK GOYANG....
      KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    3. Ko dah ketakutan nak kiok...kassim baba dah panik hingga merapoo...yeee haa...

      Delete
    4. KIOK...KIOK...KIOK...MACAM AYAM KIOK...
      FUKATAN HAPRAK MACAM AYAM TELENG...
      PELETOK KAPLA AYAM TU ...KOJOL LAH TU...

      Delete
    5. Yg panik dah kiok hingga berbunyi kepala bapak ko...hehehegehege

      Delete
    6. Kahkahkah...hisap rokok john. Balun roti john kena tutuh dgn john.
      Baguih punya package...kihkihkih
      Dapat Lima kupang.

      Delete
  14. Cai2 dah bodoooh...di perbodoh dan dikincin plak oleh kassim baba....ketrunan bodoh suka dikincin oleh kassim baba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1200 CAI2 HAPRAK DAH KENA KINCIN SAMA KETUA TO' KONG DAPIGS....MATDEY TU TUNGGU GILIRAN JER!!!

      KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    2. 12.00..Kepala Pak hang yang kena kincin dengan Madey Al Kutty dan Din Pagoh sampai basah lencun tu hang taknak citer ka? kikihkikikhkikikihhhkikikikiki..

      Delete
    3. Ko yg haprak...kassim babavtengah panik...takut bubar parlimen...kiok ler....yeee haaa

      Delete
    4. Gengsrer najib kena kincin tak ngaku...sokong najib najib naikkan minyak...minyak dunia tak naik pon..padan muja ko bodooss sangat...

      Delete
    5. GENGSTER MATDEY HARI2 KENA KINCIN SAMA MATDEY DAN KETUA TO'KONG ...CAI2 HAPRAK NAK MEREPUT...

      Delete
    6. Hahahaha...kena kincin ape?....kena sembelih dengan harga minyak...padan muka ko...huhuhuuu

      Delete
    7. Tun Mahathir dulu singa kini pun tetap singa
      Sehinggakan 4000 macai umno meroyan kat sini
      Pakatan Harapan tibai caitrmpah tepinga pinga
      Ada perang sama sendiri macam gaduh laki bini

      Delete
    8. 4000 macai fuhhhhhh .... bukan sikit sikit
      Tapi semua hampeh ditibai tekincit kincit
      Konon Pakatan Harapan mereka nak gigit
      Mai masok lagi ramai2 kami nak picit picit

      Delete
  15. Madey kijang tua yg merasa dirinya itu singa
    Mahu kasi pecah Melayu ditubuh Cap Bunga
    Bila tak dpt sambutan, dia jadii pedih telinga
    RoS tidak mau sah, mulut Matdey ternganga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey singa tu oasal kassim baba tajut sama tun masey....lari lintang pukang...hehehehe

      Delete
    2. MATDEY SINGA TUA...

      KAH...KAH...KAH...

      JENTIK JER TELINGA SINGA TUA TU...TAK PUN PULAS JER MACAM PULAS BUAH PULASAN...

      Delete
    3. Singa tua yg sanngat di takuti oleh kassim baba ....hehehe...yeee haaaa..bidoh cai jassim baba

      Delete
    4. Ok laah, Matdey itu singa, kitorang ngaku
      Tapi, singa tua yg tak ada taring dan kuku
      Hari2 dlm blog, kepala singa ini kena luku
      Bugis sergah dia monyok mcm kera duku

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

      Delete
  16. RoS ini siapa sebenarnya ~ jentera kerajaan atau perkakas BN ???

    Tn Budin ..... dua2 pun betul ...

    Macam yang sering disebut walaunta . 21 petugas yang bekerja di Perdana Leadership Foundation tu di katakan di tanggung olih UMNO/BN . Realiti nya mereka2 ni adalah kakitangan kerajaan yang gaji mereka di tanggung olih kerajaan . Bila di sebut kerajaan tu bermaksud dari cukai yang di kenakan keatas SEMUA ORANG , tak kira apa warna sekali pun !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak wat cam ane...ros dibawah perintah umno...

      Delete
    2. DINY ANAK JAKUN DAH MEROYAN DAH....ANAK JAKUN MANA PLAK DAH SESAT NIH!!!!

      Delete
    3. Cai bodooss dah mula merapooo...hehehe...yee haaa

      Delete
    4. Sewajarnya kerajaan dah tutup aje yayasan perdana ni..tempat membiakkan segala unsur2 memfitnah dan mengancam keselamatan negara. K/Tangannya patut dipindahkan keluar ke jabatan2 kerajaan yg lain. Madey AL Kutty tu kan super billionaire, takkan lah dia tak mampu menggaji K/Tangan sendiri, takkan lah duit banyak2 tu nak buat bekalan dalam kubur....tak laku beb. Yg laku amalan2 yg soleh dan diredhaiNya. Duit yg digunakan utk membiayai yayasan ni sepatutnya dibelanjakan utk perkara2 yg lebih bermenafaat utk rakyat, bukan utk memfitnah dan menghasut. Madey ni dah tua pun masih tak paham lagi signal yg diberikan oleh kerajaan....kalau diam paham, dah tentudiam keluar dari tempat tu secepat mungkin, takkan nak tunggu sampai kena potong bekalan air dan api baru nak angkat kaki mcm dia buat kat Nuar kaki sontot dulu ! Tak sabar nak tengok benda yg dia buat pada Nuar dulu kena setepek kat muka dia balik...

      Delete
    5. Anon 12:17

      Anak jakun pun , anak Jakun lah .

      Hidup saya bahagia . Hidup saya sejahtera . Tak payah lah nak pecah kepala untuk kelangsungan hidup . Tidak juga mengharapkan BRIM atau dedak .

      Bukan takbur atau besar kata .. tetapi apa yang saya hajat di dunia ini semua bolih saya gapai . Tidak perlu mencuri serta menipu macam Kepala Bapak Kau .

      Jikalau cuaca kepanasan , saya bolih terjun ke dalam kolam mandi di rumah saya . Kalau rasa nak istirehatkan minda di tepi laut , pergilah saya ke kondo saya yang terletak di tepi laut . Jika teringin merasa semula hingar binger kota raya , saya bolihlah pergi bertapa di banglo saya yang terletak berhampiran KL city center .

      Kamu tolong ceritakan sedikit ... apa yang kamu ada ?????

      Delete
    6. Si bapok wak kojola kengkang ada lima kupang...itu pun dah cakap besar.

      Delete
    7. Itu lah masa'alahnya dengan kamu Geng najib . Sudahlah bodoh , bangang , sombong pulak tu .

      Kamu check dulu ... PLF tu bukannya di taja olih kerajaan . Tajaan nya adalah dari badan2 koporat . Kakitangan itu tugas utama adalah mengurus selia khazanah yang ada di dalam bangunan itu . Sebab tu lah , bila saya unjurkan melawat ke tempat itu , tak sudi .

      PLF itu berfungsi sebagai public library . Sesiapa pun bolih masuk . Terdapat berjuta artikel tersimpan didalamnya terutamanya sejarah kepimpinan Negara ini dari awal hingga sekarang .

      Semua aktiviti lain adalah di taja olih para penderma .

      You got it Mr. Geng Najib ???

      Delete
    8. klo nak berkelah kat laut bas free ada..badan x sihat g klinik peduli sehat ada dikasi..nak berniaga modal diberi...anak anak masuk universiti duit dibelanjai...nak kahwin pemuda pemudi duit dihadiahi...anak anak baru lahir dan ibu ibu dikasihi ada belanja untuk megharungi hidup dmasa kini..
      sori bro diny yusof mencelah sikit.
      dorang x mau faham...atau buat buat x faham.

      Delete
    9. Pak Diny...adeerrr akuuuu kesahhhh? yang penting, Madey kena keluar dari situ dan buatlah pejabatnya kat tempat lain. Tempat tu kerajaan nak bagi pada Pak Lah. Dia lebih layak dan lebih berjasa dari Madey. Kalau Madey taknak bukak pejabat kat Langkawi, dia boleh bukak kat Kerala...tempat asal leluhur keluarganya. Orang sana pun dengarnya sedia menerimanya dgn tangan dan hati yg terbuka, ibarat belut pulang ke lumpur!

      Delete
    10. Dahla geng najib! Kau ni merapu jer lebih! Pak lah lebih bjasa dari Tun kepala bapak ang! Kau pergi main dildo lagi bagus!

      Delete
  17. Heran bin ajaib.. perkataan BERSATU yang bermaksud baik² dan sopan pun tak dapat diterima ROS.. mungkin kena tukar perkataan kepada "yang lebih baik dan lebih sopan" seperti yang selalu diucapkan MO1 .. KEPALA BAPAK KAU, BANGSAT, BANGANG atau STUPID.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PADAN MUKA MAMAK MATDEY....BANGSAT, BANGANG STUPID....KIKIKIKIKIKI...

      Delete
    2. Ko dah tak de idea....kepala bapak ko...hehehe...kassim baba panik...

      Delete
    3. Padan muka wak kojola kengkang lima kupang kena tutuh dgn john.
      Tu lah hisap rokok john lagi..

      Delete
  18. PAKAR RAMAL BN MENANG PRU14

    16 April 2017
    PETALING JAYA: Seorang pemerhati politik meramalkan Barisan Nasional (BN) akan memenangi lebih banyak kerusi jika Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dipanggil dalam 10 bulan akan datang.

    Prof Hoo Kee Ping yang pernah melakukan kajian mengenai corak pilihan raya umum di Malaysia berkata, kemungkinan kemenangan akan memihak BN.

    Menurut beliau, terdapat 4 faktor yang memihak BN berbanding pembangkang.

    Yang pertama, kata beliau, kemungkinan persaingan 3 penjuru antara Umno-Pakatan Harapan-PAS.

    Sebab kedua, menurut beliau, adalah kelembapan ekonomi yang menyebabkan ramai pengundi Cina cenderung untuk memilih BN demi kestabilan.

    Sebab ketiga, perbalahan dalaman dalam Pakatan Harapan dan ini disusuli dengan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang membabitkan pengundi Melayu dan Cina.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/04/16/pakar-ramal-bn-menang-lebih-banyak-kerusi-pru-depan/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakar auta...kassim baba tengah panik ..hihihihi

      Delete
    2. Kengkawan pro-BN usah ragu dan bimbang
      Mcm mana depa ngelupor, PH ttp tumbang
      Pakar dah kaji, selidik, analisis dan timbang
      Kita geng proBN mari le juga utk sembang2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Kenapa ragu kenapa bimbang
      Dulu pokok besar kini nak tumbang
      Kepada siapa lagi nak diharapkan
      Ini chedet punya pukulan
      Bila pru nanti umno teruk kena pukulan

      Delete
    4. Sekarang tak boleh buat ramalan. Semua dah tak tepatn. Ramalan cuaca pun tak boleh pakai. Ramalan kuasa politik pun tak menentu. Kalau ramalan lebih kepada ketepatan ramai yang memang nombor ekor. Setiap minggu ada pamphlet sami Raja Ramal.. pun auta ..

      Ini dari firasat aku.. BN akan tumbang dalam PRU kali ini. Bukan 10 bulan lagi.. 3 bulan lagi atau dalam masa terdekat.. buat lah pilihanraya dalam masa tamat 5 tahun pun.. BN TUMBANG NAJIB TERSUNGKUR.

      Delete
  19. OK KITA STOP DULU......SAMBUNG PTG NANTI...

    ReplyDelete
  20. Jib dan Hj Eddy akan hadir utk perasmian warong baru mee udang Pak Nan.
    Ini berikutan warong terpaksa dirobohkan ,dan dipindahkan dari tapak asal turun temurun dijalan Gebeng. Pak Nan menerima pampasan 5 kupang, dan 4 kotak John rokok 20 batang.
    Pembinaan bypass Jalan QINZHOU (dulu Jalan Gebeng) dijangka memberi pulangan besar pada Parti Komunis China.
    JOM RAMAI2 , PERGI MAKAN MEE UDANG WARONG PAK NAN di Qinzhou

    ReplyDelete
  21. tidak langsung mengherankan.

    Harapan (PH) adalah saingan yg amat credible.

    serupa lah mcm pria 'jahat' (yg penuh kekuasaan), yg sudah tahu gadis yg hendak d suntik akan menolak nya secara terhina. dia akan membuat apa saja ( mencacatkan lawan) utk memastikan tiada saingan utk terus memikat gadis sunti tersebut.

    PH wajib memikirkan 'fall back position" agar peluang keemasan utk menawarkan kerajaan yg lebih 'bersih, pintar , cekap n people friendly' tidak akan terlepas.

    "d moment of change is NOW".

    insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom kita masuk dalam fikiran Tun Mahathir yang kata ada Plan B.

      PH termasuk rakyat Malaysia majoriti nya mahu BN di tumbangkan dengan apa cara sekali pun.. mengikut pendapat saya.

      Tidak mustahil kesemua Parti dalam PH akan menjadi satu sahaja ..

      Tak percaya .. tanya Tun ..

      Delete
    2. Piiiirahhhh...logo pun sampai sekarang tak lepas2, ada hati nak jadi satu. Jangan salahkan ROS lah, salahkan pengerusinya Si Madey Al Kutty tu...dengar khabar sampai sekarang, design logo baru yg diminta oleh ROS masih tak diterima lagi oleh mereka. Anak menakan aku yg kerje kat situ yg beritau sendiri. Kalau ROS tak terimanya lagi, sampai kiamat tunggu pun takkan adenye. Ramai penganalisa politik berpendapat, kalau logo pun masih tak sepakat, apa tah lagi kalau dah memerintah nanti. Patutnya 1 kapal ada sorang nahkoda aje mcm BN, ini kalau dah ada 4 nahkoda, mau karam kapal dikerjakannya....ini menguatkan telahan rakyat sememangnya terdapat krisis kepimpinan yg kronik dalam PH ni !

      Delete
  22. Pengaruh cap munge Bersatu hanya sikit
    BN seperti kapal, Cap Munge hanya rakit
    Cai2 bersatu ibarat anjing menyalak bukit
    Kalah PRU, habuk pun tarak, diri yg sakit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa cakap pengaruh PPBM sikit?

      Kepala Bapak kau.

      Tak guna panjang cerita dengan Umno cyber-troopers. Takda isi, takda fakta, takda hujah munasabah punya mmenatang.

      Delete
    2. ko ada berapa cwngan cap munge, bingai 1417

      maksudnya, cawangan PPBM
      (Parti Pala Bapak Matdey
      @ Parti Pala B*t*h Mamak))

      Delete
    3. Penyokong raja klepet hanya beri komen untuk menyedapkan diri sendiri jer! Dorang dah tau rakyat majoriti dah tolak raja klepet. Tapi dedak punya pasal, tebalkan muka jerla...lagi pun online..kononnya tak ada siapa yg kenal! He2 he2

      Delete
    4. Apabila ingin menghampiri kapal lanun bugis yang besar, siap dengan meriam dan perlengkapannya... lawan kena guna rakit dan dayung tengah malam untuk menghampiri kapal lanun bugis yang sedang leka berpesta ...

      Di bayangi bulan yang besar... api yang menjulang kelihatan di air laut yang tenang ..

      Jepun datang Malaya berbasikal jer..

      Delete
    5. 15.44..Kepala Tok wan hang yg berjambul mcm balung itik merpati sbb kena ketuk dgn sojar jepun dulu kan? Patutlah cucu dia merepek meraban mcm mat pet lalok kena todi campur ketum...betoi tak? kikikihhkikikikikik....

      Delete
  23. Bersatu cap munge kini udah nyawa2 ikan
    Pengerusi tua renta dah melaut yg bukan2
    Kalau mau kasi jauh Najib, gi lwn di Pekan
    Nak liihat, boleh tak Madey menang sakan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya rakyat yg menentu masa depan
      Tak payah adu dumba rakyat tak makan
      Rakyat tak pilih parti perangai syaitan
      Hanya parti harapan tempat sandaran
      Doa orang kena zalim pasti tuhan tidak abaikan

      Delete
    2. Tak payah le cai nak gebang lebat melobi
      Perti korang tu mengharap kuat kafir harbi
      Sandaran nyawa kepada tokong DAPbabi
      Takk terbawa parti korang, jln ajaran Nabi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
  24. 4000 macai fuhhhhhh .... bukan sikit sikit
    Tapi semua hampeh ditibai tekincit kincit
    Konon Pakatan Harapan mereka nak gigit
    Mai lagi ramai2, sakan kami picit picit

    ReplyDelete
  25. Dilulus atau tidak ,aku tekad undi selain beeend dan pas
    Janji parti kepal bapak ko tumpas,dah meluat dah,menyusahkan rakyat aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepuluh org yg saya jumpa, sepuluh yg mengkepala bapakkan najib. Kalau kata parti bersatu tak ada sokongan, saya tak ada data, tapi majoriti nakkan najib turun!

      Untuk perokok ada berita baik! Rokok akan dinaikkan harga lagi. Dunhill akan dinaikkan ke rm21 dlm masa terdekat!

      Delete
    2. Lantaklah rokok nak naik erge sampai 100 ringgit pun...tak ambik pot langsung. Kalau kau ni perokok tegar, aku cadangkan kau hisaplah rokok daun tembakau cina, asap keluar berbunga-bunga beb...memang ngamlah dgn balaci2 parti cap munge ! kikikihikkkihhkikhkkih...

      Delete
    3. Mentang mentanglah kau hisap kote! Free plak tu, boleh la menyombong..gn...gn malu kaum jer kau ni

      Delete
  26. Financial Times Dan The Economist Ramal BN Menang PRU14

    Pasukan Penyelidikan Sulit Financial Times dan The Economist Intelligence Unit menjangkakan Barisan Nasional akan memenangi pilihan raya umum ke-14 pada tahun hadapan.

    Financial Times, dalam satu artikelnya bertajuk “Malaysian Consumers Start 2017 On Pessimistic Note” pada 4 Januari 2017, meramalkan pilihanraya umum ke 14 akan diadakan pada suku ketiga tahun ini, dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berada di landasan yang betul untuk memenangi pilihan raya.
    “Kami menjangkakan Najib akan memenangi pilihan raya umum akan datang” ramal Financial Times

    “We expect Mr Najib to win the next general election. The main opposition party, Pakatan Harapan, is attempting to reach a deal with the Islamist party PAS to avoid dividing the votes against BN. We expect these negotiations to fail, much to Mr Najib’s advantage” tulis Financial Times

    Manakala satu lagi majalah berpengaruh ekonomi iaitu The Economist, menerusi The Economist Intelligent Unit, meramalkan Barisan Nasional berada dalam keadaan baik untuk memenangi pilihan raya umum akan datang.

    “Given the fragmented opposition, made up of three separate groups, the ruling Barisan Nasional coalition appears well placed to win the next election whenever it is held” ramal The Economist Intelligence Unit.

    The Economist menyatakan perpecahan pembangkang memberi kelebihan kepada BN. The Economist turut meramalkan ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 4.5% hingga tahun 2021.

    Menurut pasukan penyelidikan Financial Times itu, Najib juga akan mendapat manfaat hasil kegagalan yang dijangka dalam rundingan antara Pakatan Harapan dan PAS.

    Financial Times juga menyatakan ;

    “Kami menjangkakan ekonomi Malaysia berkembang antara 4.4 peratus dan 4.7 peratus pada 2017, meningkat daripada anggaran 4.2 peratus tahun ini,” katanya.
    – BB

    http://www.pru14.tv/2017/01/05/financial-times-dan-economist-ramal-bn-menang-pru14/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah right! Bubar jer parlimen cepat cepat! Let's get it done and over with!

      Delete
    2. Cai2 buta, celik lah mata & terima hakikat
      Realiti nya gerakan PH pasti kan tersekat
      Takkan korang nak dpt pengundi malekat
      Parti berpengerusi fasiq takkan dpt berkat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    3. Cai2 rasa seperti nak tercabut misai kumis
      Kejutan Fiinancial Times & The Economist
      Tunggu masa jer nak jalan, parti pengemis
      After GE14 you all bastards are dismissed

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    4. Kasdim baba dah diketahui upah beberape juirnalis untuk tulis mengenai jebaikan umno dan kassim baba....hehehe...

      Delete
    5. kih kih kih..cai bingai 15:14

      semua penulisan/artikel luar negara yg pro-BN dikira hasil upahan Najib..

      mentality sekolah rendah...

      Delete
    6. Cai 15:14 ini, besar punya longok sampah
      Bingai mcm dia, dekat Chow Kit bersepah
      Asal je artikel dari luar pro-BN, Najib upah
      Miintak dia kena panah petir, aku sumpah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

      Delete
  27. BN seperti kapal, yang sudah nak pecah
    Nakoda kembang layar kelasi labuh sauh
    Kini sudah dibedal dek dia punya sumpah
    Jom PH hajar BN biar sampai mengelupuh

    ReplyDelete
  28. BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....Ingatlah tuan2,bahwasanya doa org2 yg dizalimi dimakbulkan Allah,hari ini berjuta rakyat M'sia berdoa agar Pakatan Harapan diberi kemenangan dlm PRU 14.menggantikan BN yg Zalim ,sombong
    bongkak.satelah mng dgn2/3 majoriti,semua akan disiasat,dikaji samula, waktu itu lah...waktu itu lah..waktu itu lah.kelian akan sedar bahawa langit itu sabenarnya sangat tinggi..api itu sangat panas..yaaaa..panasssssss..nak lari ? tak cukup tanah kerna semuanya sudah tergadai,menyorok di hutan ? sudah terang ,pokok dudah habis di tebang..mampos lah ....

    ReplyDelete
  29. Bang Shahbudin,pekakas UmnoBn..khalas!!
    mohon ruang bang sikit je..

    yg muda datang berselfie,
    demam diberi kad peduli,
    musafir naik bas free,
    ibu ibu tetap dkasihi
    DS Md Azmin Ali
    Dato' Menteri Besar.

    Initiatif terbaru Selangorku...Kasih Ibu Smart Selangor(KISS)...RM72 juta hargai ibu.

    Kita mau Pahlawan Rakyat mcm ni...salute u MB Selangor.
    Tkasih bang.

    ReplyDelete
  30. Tuan Budin, mudah sahaja jawapannya - itu tandanya PPBM digeruni. Kali ini SAYA TERLEWAT KOMEN - (sudah 136 komen lain terpapar). Hehehe... Ada tugasan khas sepanjang pagi tadi. Lepas soalt Jumaat baru ada sedikit waktu untuk menyorot blog ini dan blog-blog lain.

    ReplyDelete
  31. Koh Samui kan hado!!!

    ekau hado??????

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Tak usah gebang megah ler cai2 keparat
    Kita dah tengok ramalan dari pihak Barat
    Ramalan Prof H.K. Ping pun ada tersurat
    Kalau PH menang kotey aku berani kerat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang lah kau berani kerat kote kau tu, sbb kau dah mmg tak ada kote! Kah kah kah kah

      Delete
    2. Kejora, pengakuanmu itu sungguh jujur dan tepat
      Umno memang suka dengan ramalan dan khurafat
      Sebab itu lah halal haram, fasik kufur dia taat
      Insaf insaflah bimbang tiada syafa`at diakhirat

      Delete
  33. HAHAHAHAHAHHAHAH..Tactic orng nak kalah..gunakan UGUTAN..

    Najib tahu..% orang cina support DAP Tinggi.
    Najib tahu..% orang melayu luar-bandar support PPBM Tinggi..


    jadi helahnya sekarang,ros digunakan untuk haramkan ku2 dua parti ini....

    Jadi jangan RISAU...Rakyat marhaen akan tetap support PH..ANDAIKATA KEDUA2 PARTI INI DIharamkan...

    bersama MARHEN Menuju putrajaya....

    ReplyDelete
  34. zamihan jakim org gua musang penyokong kuat umno.. dgn raja berani tunjuk lagak matje nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zamihan pelampau yg dah kena smash dengan Dr Maza...

      Delete
  35. Seoorang pemerhati politik mendakwa sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan Umno telah mengupah seorang penulis blog untuk terus mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
    Ab Jalil Backer melalui laman Facebooknya pada Jumaat berkata, penulis upahan tersebut menerima bayaran sebanyak RM 10,000 sebulan.
    “Khabarnya ada sebuah syarikat berkaitan UMNO membayar seorang penulis yang membelasah Perdana Menteri RM 10 ribu sebulan.

    “Hati-hati pemimpin UMNO terkait yang menguruskan syarikat tersebut, suatu hari (nanti) saya akan dedahkan juga.

    “Tips: 1. Menara Hap Seng, 2. Woof! Woof! Woof! (dan) 3. konon sumpah orang jadi batu,” tulisnya melalui status tersebut tanpa menyebut sebarang nama.
    Namun hasil tinjauan yang dilakukan MassaTV di ruangan komen mendapati, rata-rata pengikutnya mendakwa status tersebut ditujukan kepada penulis blog, Zaharin Mohd Yassin atau nama penanya Sang Kelembai.
    Zaharin bagaimanapun menafikan dakwaan tersebut sambil menegaskan dia sering berada di menara Hup Seng kerana gemar untuk minum kopi di salah sebuah permis di bangunan tersebut.
    “Saya selalu berada di Hup Seng, kerana bank akaun saya di MayBank P Ramlee, Bangunan Hup Seng adalah trak saya dari Sri Permaisuri, masuk Jalan Sungai Besi, masuk Tol BestRaya menghala Pandan Endah masuk kiri masuk Jalan Kampong Pandan dan terus ke arah Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail dan masuk ke Jalan Raja Laut untuk ke PWTC.

    “Biasanya sambil berurus dengan Bank. Saya suka minum di satu kedai kopi termasuk kedai kawan saya Abdullah Ang..Saya juga banyak menghalakan orang hendak berjumpa dan mohun bantuan saya berjumpa di Starbuck di Bangunan Hap Seng.

    “Memang benar, dibangunan itu ada satu syarikat bumiputra, pemiliknya penyokong kuat UMNO. Ada masa sama2 berbual kosong, maka bila masa pula saya berkerja dengan Syarikat itu, syarikat itu setahu saya bukan milik UMNO,” ujarnya sambil memuatnaik naik ‘print screen’ satus Jalil di Facebook tidak lama selepas itu.
    Namun Zaharin turut mengakui menerima bayaran bulanan dan diberikan jawatan yang penting dari salah seorang pemimpin Umno atas dasar peribadi.
    “Pembesar syarikat itu pun tahu, saya ada hubungan dengan pembesar UMNO pegang jawatan penting dan berterusan diberikan elaun bulanan dan itu kesinambungan 30 tahun yang lalu dan tidak ada kaitan dengan politik. Itu hal syarikat yang saya ada kepentingan didalamnya.

    “Sekali lagi saya katakan perhubungan saya dengan syarikat bumiputra itu sudah berlaku 20 tahun yang lalu dan bukan sekarang tetapi bukan soal perniagaan, sebaliknya soal peribadi,” ujarnya pula. – MassaTV

    ReplyDelete
  36. Matdey si munafiq tau Bersatu sdg gawat
    Lalu disembah DAP mahu bersandar kuat
    Tak cukup dgn itu pergi merayu si peliwat
    Allah tiidak suka dgn apa yg Matdey buat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh


    Matdey ingin balas dendam, kjan dia asak
    Parti dia tubuh tak kuat, dia rasa terdesak
    Lalu dimintak bantuan DAP utk jadi pasak
    Tapii Allah bencii, spt dlm surah An-Nisak

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh
    ________________________________

    بَشِّرِ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمۡ عَذَابًا أَلِيمًا (١٣٨)
    Sampaikanlah khabar berita kepada orang-orang munafik: Bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
    (An-Nisak, ayat 138)

    ٱلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ ٱلۡكَـٰفِرِينَ أَوۡلِيَآءَ مِن دُونِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ‌ۚ أَيَبۡتَغُونَ عِندَهُمُ ٱلۡعِزَّةَ فَإِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعً۬ا (١٣٩)
    (Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya).
    (An-Nisak, ayat 139)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno tak bersahabat dengan kapir mca gerakan dan evangelis borneo ...kepala bapak ko bidoooh...hehehehe...

      Main2 kan ayat quran plak si bapuk kengkang....ade ke ayat boleh sokong prompak mungkar?...

      Delete
    2. Kejora, pengakuanmu itu sungguh jujur dan tepat
      Umno memang suka dengan ramalan dan khurafat
      Sebab itu lah halal haram, fasik kufur dia taat
      Insaf insaflah bimbang tiada syafa`at diakhirat

      Delete
    3. Cai 15:30 ni ternyata penuh kemungkaran
      Diia tak caya dgn Quran punya kebenaran
      Sbb DAPigs udah jadi dia punya sandaran
      Pentaksub mcm inii akan tolak ayat Quran

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    4. Itukan umno broo! Bagi dorang halal jer kalau babi tu sembelih! Apa nak heran!

      Delete
    5. erata:

      Kejora, pengakuanmu itu sungguh jujur dan tepat
      Umno memang suka dengan ramalan dan khurafat
      Sebab itu lah sesat haram, fasik kufur dia taat
      Insaf insaflah bimbang syafa`at tiada diakhirat

      Delete
    6. Hebak mu deh, Mekcy bapok Kelatae
      Mu dok gii juar jubor caghi oghe jatae
      Oghe bayar mu tunar kor pakar hutae
      Mu nii, jenih kedaghoh babi kor natae

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    7. Mu jangea dok wak meto ngan aku natae! Buleh pek doh kea!

      Delete
    8. Kejora munafik laksana jahiliah punya zaman
      Memutarbelit ayat Al Quraan membela mungkar
      Sedangkan jin afrit pun takutkan azab tuhan
      Kamu yang percaya ramalan apasal skng tukar

      Delete
    9. Kejora ,...
      arini ramalan 4nombor ekor kegemaran macai2 umno ko tu tepat tak///hi hi hi hi hiii.....

      Delete
    10. 16:11

      Ia kebenaran, tidak ada apa pun putar belit
      Kenapa terkedu, apa sdr udah rasa terpalit
      Itu baru jer satu dua ayat yang hamba selit
      Kalau letak banyak lagii, pasti sdr sembelit

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
  37. Upah penulis pro Israel burukkan Anwar, desak Najib jawab
    Mar 6 2013 / Keadilan Daily
    (Oleh Aisha Geoffrey)

    PETALING JAYA 6 MAC: Datuk Seri Najib Razak perlu jawab pendedahan media antarabangsa bahawa beliau membayar AS$389,724.70 (RM1.2 juta) kepada penulis upahan, Joshua Trevino untuk memburuk-burukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Bayaran itu dilaporkan dibuat Perdana Menteri kepada bekas penulis ucapan Presiden Amerika Syarikat (AS), menerusi syarikat Israel, Apco Worldwide.

    najib-bbc-fbc-mediaIa bagi menyerang Ketua Umum KEADILAN dan kempen mempromosi pentadbiran Najib di mata dunia.

    Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, Najib perlu jelaskan pendedahan itu menjelang pilihan raya, apatah lagi dalam keadaan beliau berterusan membelanjakan jutaan ringgit bagi tujuan propaganda dan fitnah.

    ReplyDelete
  38. Umno dah habis strateji
    Semua benda dah tak menjadi
    Guna siber tropeer untuk bela diri
    Tunggu pru nanti ramai cabut lari


    ReplyDelete
  39. Banyak betul onar kepala bapak sorang ni! Duit cukai rakyat dibuat mcm duit kepala bapak dia! Rakyat bertungkus lumus bekerja, dia bertungkus lumus perabiskan! Tak cukup, segala macam cukai dinaikkan. Tak cukup lagi, duit tabung amanah segala macam di kerjakan!

    Mohon semua rakyat malaysia bersatu mengubah kerajaan klepto di pru 14 nanti!

    ReplyDelete
  40. Akui sajalah, yang pakatan terok bergolak
    Meroyan raban, dgn Pas korang gila talak
    Sbb tu dgn Pas, mcm anjing korang salak
    PRU14 nanti PH serupa abok rakyat tolak

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lps ph14 kojora blh jilat cagu dia sajalah..kojora2 x ado kojo carik kojo..buek pantun sio2 takdo isi mcm hamPas..

      Delete
  41. Matdey barua, dgn Najib selalu dipeburok
    Tua renta ni tak sedar dia jauh lebih terok
    Lepas hina Bugis dia cuba nak menyorok
    Tetiiba dia kena, “kepala bapak ko berok!”

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...