Friday, 24 November 2017

APA FAEDAHNYA DIUNGKIT SEJARAH SILAM TUN MAHATHIR?


Sejak kebelakangan ini seperti wujud suatu keghairahan yang makin menjadi-jadi untuk mengungkit semula sejarah silam kepimpinan Tun Mahathir Mohamad sewaktu menjadi Perdana Menteri dahulu dengan dua topik utama yang kerap menjadi perhatian iaitu penahanan di bawah ISA dan kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim.

Jika UMNO atau mana-mana pihak yang pro kepada Najib Razak menimbulkannya tentu saja ia mudah difahami maksud serta tujuannya, tetapi malangnya perkara tersebut dibangkitkan  oleh mereka dalam Pakatan Harapan sendiri atau di majlis-majlis  yang dianjurkannya.

Apa tujuan dan faedahnya?

Bukan tidak boleh menyoal atau membangkitkannya, tetapi episod itu sepatutnya sudah lama berlalu. Malah, sebelum ini, Tun Mahathir sendiri sudah acap kali bercakap atau menjelaskan mengenainya, termasuk memberi pengakuan sedia dipersalahkan dan menerima hukuman jika ia dianggap suatu kesalahan yang pernah dilakukannya.

Namun seperti yang kerapkali diulang oleh beliau, bahkan konsistennya tidak pernah berubah, menjatuhkan Najib adalah keutamaan dan perlu dilakukan terlebih dahulu.

Selepas semua itu selesai,  buatlah apa saja demi untuk menyelamatkan negara ini. Berulang kali juga Tun Mahathir mengingatkan, selagi Najib tidak disingkirkan, tiada apa perubahan pun mampu dilakukan selepas ini.

Demikianlah tingginya komitmen Tun Mahathir demi perubahan, menyelamatkan negara serta menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk generasi akan datang.

Jika sebelum ini semua orang bercakap mengenai Najib yang dianggap merosakkan negara dan perlunya beliau dijatuhkan, apakah dengan mengungkitkan sejarah silam kepimpinan Tun Mahathir itu dapat lebih membantu usaha tersebut?

Sebaliknya, tidakkah dengan berbuat demikian akan memberi keselesaan secara tidak langsung kepada Najib?

Kita seharusnya sedar, oleh kerana Anwar masih di penjara, Tun Mahathir adalah satu-satunya tokoh yang paling sesuai untuk mengetuai pakatan parti-parti pembangkang ketika ini serta dianggap mampu menumbangkan Najib?

Adakah sesiapa tokoh lain selain beliau?

Oleh itu, selain Tun Mahathir sendiri sudah diterima sebagai Pengerusi Pakatan Harapan, fokus seharusnya ditumpukan seratus-seratus untuk melemahkan dan seterusnya menumbangkan Najib, UMNO serta BN. Ia tidak harus berganjak walau sedikit pun.

Tidak perlu diungkit atau diperbesar-besarkan lagi sebarang perkara silam mengenai kepimpinan Tun Mahathir yang dahulu itu.

Tidak cukupkah lagi pengakuan beliau yang sedia dipersalahkan dan dihadapkan kepada sebarang penyiasatan selepas Najib dijatuhkan nanti?

Lebih dari itu, dalam kes ISA, sebahagian mereka yang pernah ditahan dahulu seperti Lim Kit Siang, Mat Sabu, Azmin Ali dan ramai lagi sudah pun bersama dalam Pakatan Harapan ketika ini. 

Mereka juga telah memberi pengakuan untuk tidak menjadikan episod itu sebagai halangan yang berpanjangan sehingga boleh menjejaskan usaha menumbangkan Najib dan menyelamatkan Malaysia, malah menyifatkan kebobrokan era Najib lebih besar serta mendesak untuk diakhiri berbanding menoleh ke belakang.

Dalam kes liwat Anwar pula, tidakkah Tun Mahathir bukan saja sudah berbaik-baik dengan bekas Timbalan Perdana Menteri itu, malah mempunyai hubungan lebih erat dengan Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Nurul Izzah dan seluruh keluarga Anwar sekarang ini.

Jadi, untuk apa diungkit dan diperbesarkan lagi semua sejarah masa lalu itu?

Semua pihak dalam Pakatan Harapan, tidak kira siapa, berjawatan besar dan kecil atau pendokong saja, jika benar yang ingin melihat Najib, UMNO dan BN dapat ditumbangkan, jangan sesekali lari daripada fokus dan terlalu kerap menoleh ke belakang.

Pelari pecut terhandal sekali pun tidak mungkin dapat memenangi apa-apa pingat jika asyik menoleh ke belakang ketika berlari.

Musuh Pakatan Harapan dan seluruh rakyat ialah masa depan negara yang lebih menakutkan jika Najib, UMNO dan BN kekal berkuasa,  bukannya sejarah silam Tun Mahathir. (ShahbudinHusin 24/11/2017)

268 comments:

  1. xde bahan baru.... yang lama juga menjadi idaman jibby

    ReplyDelete
    Replies
    1. MUQADDIMAH CERITA:

      Roti Mahathir ada tulur.

      Najib JUGA Tulur takdak....!!!
      Sembunyi dalam kain Rosmah
      Sembunyi belakang Pandir Ali
      Sembunyi dalam balai ketua polis
      Sembunyi dalam reban itik serati ROS

      Delete
    2. Yg timbulkan cerita org PH. DSN juga yg salah? Apa yg kita anggap 'cerita lama' adalah penyelewengan dan karektor TDM. Bila TDM mengidam untuk berkuasa kembali bukankah dia harus jelaskan masaalah dan penyelewengannya dahulu sebelum minta rakyat percaya dan undinya kembali? Apakah yg dihairankan? Apakah anggap rakyat ini tunggul kayu? Kena terima segala arahan pembangkang? Manusia yg terkenal dgn aksi 'duit lesap', kroni kapitalisma dan zalim kuku besi ini bukankah harus mengaku kesalahan dan bertaubat dahulu? Ambillah contoh Mugabe - berundurlah dgn hormat sebelum dibuang oleh rakyat.

      Delete
    3. Memang betul,
      Najib sudah tak tentu di hala,
      Macam babi tunggal tercucuk pancirit nya duri,
      Terkejut dan melulu tanpa pikir,
      Terdesak utk mencari daun pisang menutup bau bangkai nya yg merebak seluruh dunia,
      Menggunakan alasan sejarah pentadbiran Tun, dgn menambah garam dan gula, kau ingat aku boleh lupa yg panyamun lanun sudah kau laku kan selama ini yg melingkup kan negara,
      Berhutang kau sana sini,
      Membuncit kan lagi perut anak bini kau, mentri mentri lagi,
      Yg sengsara kami rakyat jelata menerima padah,
      Kau boleh kata apa pun pd Tun,
      Tapi tangan org kebanyakan yg memangkah undi adalah kami,
      Matlamat kami sudah mantap, mau kau najib umnobnpas jatuh hancur tersungkur dlm pru14 ini,
      Kau boleh laku kan khianat pd Tun utk menggagalkan segala urusan parti beliau,
      Tapi bila sampai masanya, kami akan membalasnya bagi pihak Tun,
      Jgn kamu purak purak tak nampak siapa di belakang dan di Dewan Tun,
      Di belakang dan di depan Tun ialah rakyat jelata yg kepanasan haba siksa hidup akibat kau najib umnobn,
      Kau boleh Minta said kruak menggulum telor 3hari 3mlm,
      Kerana balaci kau sanggup buat apa shj buat masa skrg,
      Tapi tunggu selepas kekalahan nanti, anjing anjing ini akan mengigit gigit kau kembali,
      Masing masing akan rasa panas di pencirit nya bila mlm pengiraan undi, satu per satu calon bn tumpang, mengelupur berbuih mulut nya, sampai kan tanding Pekan pun kau kalah,
      Kuasa tuhan mana boleh di bantah,
      Kau buat lah apa ikhtiar pun, jika tidak diizinkan, tidak akan menjadi,
      Jangan lupa Tuhan itu ada,

      Delete
    4. Ia,
      Jangan lupa Tuhan itu Ada....

      Delete
    5. Suruh orang2 sabah tinguk betul2 perut si najib. Basar sudah bah...byk sudah dia makan.

      Delete


    6. Semua salah. Bukan Mahathir sahaja yang bersalah.

      Masa itu rakyat berarak ke Istana Negara .. Apa jadi? Hantar Memo sekurang-kurangnya dua kali .. Rakyat keciwa..

      Jangan cerita lah penglibatan KPN dan Peguam Negara ...

      Liwat kedua .. Dengan budak bancuh Kopi .. siapa lah ? Jangan dah 10 tahun baru nak kata Najib pulak yang salah.. Anwar enggan buat permohonan mendapatkan pengampunan di Raja.. Peguam di dakwa dibayar RM 9 juta ... kenapa yang ini tak di hebahkan ?

      Kalau Mahathir bersalah maka kes Liwat 2 terbatal lah kerana ianya di bicara dengan mengambil kira rekod Anwar yang berkaitan.

      Semua orang kena faham apa jadi kalau Mahathir mengaku seperti yang mereka ingin kan ...

      Delete
    7. Anon 1449, hiduplah di alam nyata. Inflasi berlaku diseluruh dunia. Apakah PH janji inflasi sifar? Apa sihir PH akan pakai? Apakah inflasi sudah sifar di Selangor dan Penang?Rujuklah harga minyak dgn negara jiran. Kan Malaysia masih murah? Siang malam dgn auta rakyat merana. Bila nak berhenti auta? Harga getah dan minyak sawit baik. Ramai penoreh dan peladang sokong BN kerana banyak membantu mereka. Realitinya mereka yg taksub pembangkang diblog ini yg tak habis meratap merana. Banyak pula duit dan masa untuk beli hp/komputer dan bertenggek diblog ini sentiasa. Tak nampak kerja keras cari rezeki sampai tak ada masa lebih. Keluarlah dari auta ciptaan pembangkang.

      Delete
    8. Memang beli hp komputer .
      ada satu puak tu dapat free .. Kalau tak dapat mogok lah ..

      Yang inflasi negara .. negeri ikut.
      Ibu bajet untuk semua negeri .. faham ??

      Formula minggu lalu sama dengan formula minggu ini. Semua faktor kiraan sama minggu ini dengan minggu lalu ?

      Kenapa minyak boleh turun 8 sen ?

      Delete
    9. Sampai kiamat pun spesis Melayu bukan berminat sgt nak cari dan explore kemajuan. Semuanya stim utk sandbagging dari atuk, cucu ke piut miut. Lebih minat cerita mitos hang tuah, pak pandir, lebai malang, masuk syurga neraka, cirit birit, gatal ketiak, geli lubang jubur etc..

      Spesis takde kerja nak majukan diri. Duduk saja2, tunjuk kuat sambil tanggung guni pasir.

      Delete
    10. Tuan Admin....senang jer citerrr......ada segolongan ahli2 Pakatan memang tak nak menang PRU14 yeoooppp....

      Itu sebab mereka tak berenti ungkit kesah2 lama Tun M.

      Golongan Pakatan yg ini memang nak duduk jadi pembangkang semata saja..........tak ada cita2 nak jadi kerajaan persekutuan pon.

      Mudah kaaannnn untuk dipahamkan.....setakat itu jerrrr cita2 mereka.

      Jadi kepada mereka2 yg berkenaan........jangan berenti ungkit kesah2 lama Tun M.

      Silalah teruskan bunoh masa depan parti sendiri........sila jahanamkan parti Pakatan.

      Syabaaasss kepada mereka2 yg berkenaan kerana anda memudahkan kerja2 pihak lawan untuk menang pilihanraya....!!

      Dengan kerja2 anda mengungkit kesah2 lama Tun M itu akan memberi peluang menjadi fakta2 dan points kepada pihak lawan untuk meraih kemenangan.

      Bukan rakyat dan negara yg jadi fokus anda sekalian.........tapi dendam kesumat yg jadi "kiblat" fokus anda.

      Maka dengan itu.......teruuusskanlah melayan dendam kesumat anda sehingga kita jatuh terrsuungkurr bersama2.

      Syanaaasss kepada anda2 yg berkenaan.....!!

      Kepada anda2 yg berkenaan.......dengan ini sama-samalah kita simpan saja cita2 untuk pegang teraju kerajaan Msia tu dalam kocek kita masing2.....

      Cerodik buah pelior yeoooppp...!!

      Delete
    11. Betul tuu & amat tepat luahan sdra 17:06.

      Apa kejadahnya ada orang bersembang spin konon "Ambillah contoh Mugabe - berundurlah dgn hormat sebelum dibuang oleh rakyat".

      Tun Mahathir meninggalkan banyak legasi & jasa tak luput dimakan zaman sehingga dinobatkan 'The Grand Living Statesman' seantero dunia, kecuali puak2 Najib Rosmah dan yg swaktu dgnnya. Sehingga kinipun walau dah tidak lagi memegang tampuk kerajaan & cecah 93 tahun, masih disegani & dihormati terus dijemput ke forum2 antarabangsa termasuk di instiiut terkemuka Oxford di UK.

      Najib....APA ADA, di persidangan APEC Manila baru2 inipun duduk terbuang jauh dari perhatian tuan rumah & peserta2 persidangan.

      Delete
  2. Umno tak de isu nak bangkitkan nak jatuhkan tun...jadi dengan putar perkara basi dapatlah calarkan imej tun dan PH kononnye...

    ReplyDelete
  3. Perkara lame yg dibangkitkan tidak dibuktikan....henye nak timbulkan persepsi negatif terhadap tun..ini menunjukkan betapa ketakutan najib dan umno terhadap tun PH yg makin popular....

    Cubaan melalui RCI forex gagal...tapi masih tuduh tun menyamun walhal tak de bukti pon....

    ReplyDelete
  4. Tak ada apa-apa faedahnya mengungkit sejarah TDM, kecuali bagi penagih dedak sahaja iaitu mereka dapat berguni-guni dedak tambahan.

    Eh, saya PINGAT GANGSA ni. Hehehheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, bukan GANGSA (Ke-3) tapi pingat TEMBAGA (ke-4) sahaja, tapi kira okey dah tu, kan. Jangan marah, kawan-kawan...

      Delete
    2. PEMBETULAN: Memang betul PINGAT GANGSA sebab Anon 12:10 dan Anon 12:14 ORANG YANG SAMA. Yeahuuuuu. Hehehehehhh...

      Delete
    3. Alamak. Terleka sikit dan dipotong tang corner. Tahniah saudara. Saya dpt saguhati dgn sijil penyertaan pun dah kira okay. Kalau dedak tak lalu nak telan.

      Delete
    4. Tahniah Saudara Park Jee Lat. Hehehehe, tapi nama tu PELIK sahaja - Park (Pak) Jee (Ji) Lat (lat). Berasa semacam sahaja. Hehehheeehh. Jangan marah, ya.

      Delete
    5. Pakar jilat ler tu...
      Anak murid Matdey si penjilat ludah...
      Kih kih kih...

      Delete
    6. ko ler yg jlat bontot semah badak tu..tak selera youu

      Delete
    7. Menter yang dibawah maha
      thir dan madih menteri seka
      rang terlibat sama.dulu ke
      napa tak tegur.dedak dan
      kuasa mengelabukan mata.
      ish ish ish

      Delete
    8. PARK bermaksud TIDAK. Maknanya TIDAK JILAT. Sungguh dan serius ni. SYABAS tuan, kerana TIDAK JILAT.

      Delete
    9. PARK tu maksu PAK, singkatan BAPAK...
      he he...
      BAPAk JILAT..
      kih kih kih...

      Delete
    10. Biasa la kerja ayam tua si bapok wak kojola kengkang tu pun menjilat juga sebelum hisap rokok john..
      Kihkihkihkih

      Delete
    11. Siapa "ayam tua si bapok wak kojola kengkang tu", tuan?

      Delete
    12. Kojolla punyalah taksub dgn KJ hingga lupa nama sebenar dan lebih bangga dgn 'Kejora' sempena nama singkatan, si Khairy Jamaludin Bangla @ KJ.

      Delete
  5. Admin kata, citer lama Madey tak de pekdah
    Yg ni cerita baru yng hamba ingin nak dedah
    Ia perlakuan muka tebal, keliing haram jadah
    Bertubi-tubi dibuat nya U-turn, menjilat ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENYUDAH CERITA - AKHIR KALAM:

      Roti Mahathir ada tulur.

      Najib Tulur takdak....!!!
      Sembunyi dalam kain Rosmah
      Sembunyi belakang Pandir Ali
      Sembunyi dalam balai ketua polis
      Sembunyi dalam reban itik serati ROS

      Delete
    2. Tergamak Mahathir jilat ludah sendiri

      http://utaranews.com/2015/08/tergamak-mahathir-jilat-ludah-sendiri.html/

      Delete
    3. Dr Mahathir jilat ludah sendiri

      http://www.tv14.my/2017/05/12/dr-mahathir-jilat-ludah-sendiri-najib/

      Delete
    4. Dulu Kutuk Media Barat, Kini Tun M Jilat Ludah Sendiri

      http://www.mynewshub.cc/politik/dulu-kutuk-media-barat-kini-tun-m-jilat-ludah-sendiri/

      Delete
    5. Mahathir jilat ludah untuk serah tengkok pada Reformasi

      http://theunspinners.blogspot.my/2017/02/mahathir-jilat-ludah-untuk-serah.html?m=1

      Delete
    6. Nak tangkap prompak bukan jilat ludah ngok...

      Delete
    7. Ayam tua si bapok kengkang 4 kupang pun jilat rokok john juga..

      Delete
    8. PENYUDAH CERITA - AKHIR KALAM:

      Roti Mahathir ada tulur.

      Najib Tulur takdak....!!!
      Sembunyi dalam kain Rosmah
      Sembunyi belakang Pandir Ali
      Sembunyi dalam balai ketua polis
      Sembunyi dalam reban itik serati ROS

      Delete
  6. Ana third ke ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uncit tu ape bang..? Macam berkecuali jugak ke..?

      Delete
    2. Ha ha ha... uncit tu maksudnya terakhir... last

      papar sabah

      Delete
  7. Ala biar pi lah FIRAUN MAMAK TUA KUTUK MATI DENGAN AMAN, dah banyak DOSA2 tahap FIRAUN yang nak ditanggungnya diakhirat nanti. Biarkan kan dia mati cepat2 dengan senag lenang .... BOARKAN MAMAK TUA KUTUK MAMPUS DENGAN AMAN. FAHAM!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg banyak dosa bersubahat membela prompak negara...

      Delete
    2. 1350 akan mati di lorong haji taib juga akibat hiv/aids

      Delete
    3. Bior ajerrr lerrr yeop kojola tu kojol bersama baadaakk yg makin hari makin berat........bulat macam tong derrraamm akibat banyak kedarah hasil haram......kawan iblis ahli pembaziran duk menanggung sumpah seranah orang.
      Berjalan nak bawak diri sendiri pon udaaahh tak larat macam kargo beraattt.....

      Delete
  8. Ala biar pi lah FIRAUN MAMAK TUA KUTUK MATI DENGAN AMAN, dah banyak DOSA2 tahap FIRAUN yang nak ditanggungnya diakhirat nanti. Biarkan kan dia mati cepat2 dengan senag lenang .... BIARKAN MAMAK TUA KUTUK MAMPUS DENGAN AMAN. FAHAM!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarlah 1351 tu mampos kat lorong haji taib nanti lori sampah bandaraya akan hantar ke tempat buang sampah untuk dibakar

      Delete
  9. Roti mamak kotor kena renjis air ketiak paria. bau ketiak kuat plak tu, loya siot ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENYUDAH CERITA - AKHIR KALAM:

      Roti Mahathir ada tulur.

      Najib Tulur takdak....!!!
      Sembunyi dalam kain Rosmah
      Sembunyi belakang Pandir Ali
      Sembunyi dalam balai ketua polis
      Sembunyi dalam reban itik serati ROS

      Delete
  10. 'I felt hurt by Dr M's remarks'

    JOHOR BARU: Sultan of Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar admitted that he felt slighted by Tun Dr Mahathir Mohamad’s remarks which equated the Bugis community with pirates.

    He said such callous statements made by politicians could sow the seeds of hatred among the people.

    Sultan Ibrahim said that such negative perceptions could risk destroying the Johorean practice of cooperation, or muafakat, which had led to peace and prosperity all this while.

    “I, too, felt slighted (by what he said). I am of Bugis descent. The Sultan of Selangor is of Bugis descent. Many Johoreans are of Bugis descent. My ancestry can be traced to Riau-Lingga, where there are many Bugis people. What will the Bugis feel?

    “Imagine if I say that Chinese were robbers. Won’t the Chinese feel slighted? If I say the Indians are murderers? The Indians will feel slighted.

    “This is what I have been saying. Such things will cause disunity and incite hatred among the races.

    “We should be respecting one another. We cannot allow anyone to say something that will cause one race to hate another.

    “There is not just one race involved in developing Johor. Everyone plays a role,” said Sultan Ibrahim during an exclusive interview with the Media Prima Group at Istana Pasir Pelangi in conjunction with his 59th birthday.

    The ruler said he wanted all Johoreans, regardless of race, to unite in spite of the challenges that came their way.

    He said that any semblance of disunity could disrupt Johor’s development, and affect the state’s prosperity and the people’s wellbeing.

    https://www.msn.com/en-my/news/national/i-felt-hurt-by-dr-ms-remarks/ar-BBFyNTp?ocid=spartanntp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matdey tua renta, pasti menangis meratap
      Dgn Sultan Johor, kerap kali dia tersentap
      Dulu Sultan pernah sergah, ‘You Shut Up!’
      Pastii Matdey rasa mcm telor kena rentap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      Delete
    2. Tuanku beru terasa?...ade pihak dari umno vucuk tuanku...ini cai durjana punyer kerja putar belit fakta...

      Delete
    3. Yg si tua renta 1401 dah tua nak mampos pun tapi masih lagi jadi ayam kat lorong haji taib tu sultan johor suka ker?

      Delete

    4. Ada juga bendera Kepala Tengkorak berkibar semasa perlawanan bola sepak di stadium Larkin ?

      Adakah sebab ini Najib yakin dengan berkata Tun Mahathir tidak akan berjaya singkirkan dia ?

      Sekarang ini rakyat yang bencikan Najib semakin ramai .. Kalau tak isu Bugis ini tak ada campurtangan dari Istana ..

      Nasib Najib akan di tentukan semasa PRU ..

      Dan kita harap Najib tidak heret pihak Istana masuk campurtangan ..

      Delete
    5. bersabar saja lah. apabila Putrajaya d tgn PH (insya'allah) nada d lagu pembesar2 Negara akan berubah 180%.

      d seluruh Indonesia terdpt hanya 5 juta kaum bugis (kaum melayu 5 juta, n kaum jawa 87juta).

      saya tidak tahu jumlah kaum bugis d Malaysia. mungkin kurang drpd satu juta (agakan saja). kaum melayu jati mungkin sama.

      olih demikian utk hidup rukun ,persatuan bangsa Malaysia berteraskan budaya kepulauan nusantara wajib d ketengah kan.

      Delete
    6. 14:01...

      Renti-rentikanlah merusak seni budaya pusaka bangsa. Nilai pekerti & kesopanan & tata bahasa lansung tiada. Kamu menampakkan kebodohan & kehinaan diri kamu sendiri.

      Itu bukan sama sekali pantun tapi panTAT kejora yg birat berkarat. Pantun yg saya pelajari dari seorang 'tok lembaga' Rembau berbudaya, berbahasa, berkias, bermaksud, siap ada baris pembayang & baris tujuan.

      PanTAT birat berkarat Kejora, APA ADA..??

      Delete
  11. Saja nak alih perhatian rakyat supaya lupa dengan kos sara hisup yg semakin meningkat, petrol naik tiap minggu dan kesan GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usry, GST dah dua tahun dah - cerita basi. Barang akan naik harga tiap tahun - dipanggil inflasi. Gaji pun turut naik untuk tampung inflasi. Alhamdulillah inflasi negara dianggp rendah sekitar 3.5%. UK Economic Review 2017 meletak Malaysia sebagai negara termurah Asia Tenggara. Harga minyak baru turun. InsyaAllah minggu depan turun lagi kerana ringgit mengukuh dan harga petrol duniapun turun sama. Bandinglah harga minyak Malaysia dgn jiran Thai, Sing dan Indon. Yg paling murah. Bersyukurlah selagi Allah masih beri nikmat. Janganlah diperbodohkan auta PH naik barang semua turun harga. Setakat ini Selangor dan Penanglah antara negeri termahal kos dlm negara.

      Delete
    2. Zaman madey tak naik 2 3 kali setahun...minyak tak naik tiap minggu...

      Gaji mr Jebon yg naik tiap tahun...pekerja swasta ramai yg tak naik gaji..pensyarah kolej swastavdan pensyarah kontrak uitm ade yg dah berhenti kerana tak naik gaji...
      nelayan petani dan penoreh getah bila naik gaju jebon?...

      Otak ko Jebon tak dah senget kerana nak pertahankan prompak...

      Delete
    3. BCA NI JEBON

      Kenaikan kos sara hidup mungkin lebih drastik di hujung tahun - Pakar
      Luqman Hariz, Astro Awani | Published November 20, 2017 16:50 MYT
      Afzanizam meramalkan kos sara hidup mungkin lebih tinggi menjelang hujung tahun ini dan memasuki tahun 2018. - Gambar hiasan
      Afzanizam meramalkan kos sara hidup mungkin lebih tinggi menjelang hujung tahun ini dan memasuki tahun 2018. - Gambar hiasan

      KUALA LUMPUR: : Kenaikan kos sara hidup mungkin lebih tinggi menjelang hujung tahun ini dan memasuki tahun 2018.

      Menurut Ketua Pakar Ekonomi Bank Islam, Dr Afzanizam Abdul Rashid, perkara itu mungkin didorong oleh peningkatan inflasi, hasil peningkatan berterusan harga runcit petrol.

      Sejak minggu kedua bulan Oktober sehingga minggu ketiga November, harga runcit minyak petrol RON95 telah meningkat sebanyak 22 sen, RON97 sebanyak 20 sen dan diesel sebanyak 15 sen.

      "Melihat kepada konsensus, kemungkinan besar kita akan menghadapi kenaikan inflasi, ekoran kenaikan harga petrol pada bulan Oktober. Kami setuju bahawa inflasi akan lebih tinggi tahun ini, khasnya jika dibandingkan dengan purata jangka panjang inflasi sejak 1990 iaitu kira-kira 2.8 peratus," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Isnin.

      Inflasi Malaysia dicatat pada 4.3 peratus pada September dan 3.7 peratus pada Ogos. Ia mencecah paras puncak tahun ini sebanyak 5.1 peratus pada Mac.

      Afzanizam berkata, musim monsun pada hujung tahun juga mungkin akan mengganggu hasil tanaman dan tangkapan hasil laut, sekali gus melonjak naik harga barangan.

      Beliau khuatir, situasi itu mungkin bertambah buruk jika terdapat peniaga tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan.

      "Amalan tidak bertanggungjawab seperti manipulasi harga, menyembunyikan stok barangan secara haram dan pencatutan juga boleh mempengaruhi harga barangan dengan sangat drastik.

      Delete
    4. Mr j..ko x rasa ke kepayahan yg rakyat d

      Delete
    5. Mr j mba sekolah pondok memang pakar ekonomi kah kah kah

      Delete
    6. Derita harihari..xpalh ko loaded mkn kat 5 star hotel tu sebablh

      Delete
    7. Sorylh gang tebabasbabas dek geram

      Delete
    8. Mana pulak GST cerita basi.. Kalau GST cerita basi bererti GST sudah terhapus tahun lepas .. Tapi GST masih ada dan masih memberi kesan kepada rakyat.

      Gaji naik tiap tahun RM 200 .. kos hidup naik 250 ..

      Sebab barang naik .. Gaji pun naik .. Mana kau belajar J ?

      Delete
    9. Sorilh gang..terbabasbabas dek nak taip...geraaam pun pasl

      Delete
    10. Anon 1449, tengok komen kat awal blog....

      Delete
    11. Tenguk link kat bawah. Perbandingan kos bandaraya bandaraya dunia. Sebelum nak auta rujuklah fakta
      https://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2017/03/daily-chart-13

      Delete
    12. Ok Mr J. GST dah dua tahun, ko kata dah basi. So cerita TDM yg dah makan puluh tahun ni nak kategorikan mcm mana? Super basi. Terlalu basi? Bapak basi? Jadi buat apa nak ungkit? Bahasa kesatnya menyalak. Tak ada makhluk lain yg menyalak kecuali yg tu...

      Delete
    13. J

      Kalau Najib tak joli berbillion untuk 1MDB .. Kos bandaraya Malaysia lagi baik dari kos bandaraya luar negara.

      Subsidi pun tak di hapuskan ..

      Rakyat pun tak susah ... kejap ok, kejap mengeluh.. Tapi mengeluh lebih banyak dari ok..

      Teringat Najib kata minyak naik sebab potong subsidi .. bukan sebab minyak mahal ..

      Kata minyak semakin menurun .. ingat Najib nak ikut formula sama ke jika minyak dunia rendah ...

      Delete
    14. Anon 1MDB tiada guna duit rakyat. Dana dari pinjaman yg dibayar dari hasil pelaburannya. Lain dari 32 billion forex dan berpuluh billion lagi yg 'hilang' zaman TDM. Bayangkan kalau harta rakyat ini ada lagi betapa makmurnya negara. Formula minyak tetap sama tapi harga minyak dan pertukaran matawang berubah minggu ke minggu. Ini yg menyebabkan harga petrol kat pam berubah...

      Delete
    15. Duit 32 billion tu tak masuk akaun seseorang.

      Bayangkan jika pelaburan Forex tu menjadi dan berjaya mendapat keuntungan .. huu Mak hai. !!

      Semua 32 billion di campurkan dengan keuntungan ....mungkin ketika itu komuter ke Kajang untuk makan satay dah siap..

      Macamana 2.6 billion nak buat untung kalau masuk ke akaun penyamun ..?

      Itu dunia .. matawang berubah !

      Yang nak bezakan dengan minyak singapore lah Thailand lah .. apa citer ?

      Gotcha..

      Delete
    16. J kata 1mdb tak guna duit rakyat? Bodoh bodoh bodoh sah mba sekolah pondok; bodoh tahap gaban. Woi j...sapa pemilik 1mdb? Basic economics pun tak paham tapi ngaku ada mba kah kah kah

      Delete
  12. Cerita baru lagi best. 500000 unit rumah PR1MA dah siap weihhh jom ramai ramai masuk rumah baru. Ekonomi bagus weihhh jom ramai ramai pi melancong sbb duit ringgit banyak tinggi weihhh. Graduan kita dah terover full employment, gaji start rm5k sekarang, kembong sekilo rm18 tarak hal punya, makan sehari 4 kilo pun ok. Bekalan ubat kat hospital berlambak doktor siap bagi stok 3 bulan. Saham fgvh dah pulih sikut hari lagi naik la sampai rm30 kaya laaa peneroka. Thank you umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Felda dah lengang, semua peneroka balik kampung. Sebahagian dah berhijrah ke Bangladesh dan Indonesia cari kerja.

      Delete
    2. Ya 14:09...
      Negara kita dah nak bankrap...
      Ramai rakyat kita berhijrah ke Indon, India, Bangladesh, Pakistan, Nepal, China, Myanmar, Vietnam, Filipina dll untuk cari pekerjaan...

      Delete
    3. Ya 1413 yg educated perlu berhijrah terutama ke spore. Yg tinggal nanti penyokong umno lulusan spm dan warga bangla nepal vietnam india. Elite umno terus ok di taman TAR Tropicana bukit tunku...anak2 elite umno terus masuk international school, lulusan sek kabangsaan dan uitm terus jadi kuli. Undi lah umno

      Delete
    4. Ekonomi kita sangat hebat sehinggakan ramai suka naik grab dan uber; sebab tu la drebar uber banyak sampai graduate pun bawa uber kah kah kah....memang hebat umno laaa ni bawa kita ke arah negara berpendapatan tinggi kah kah kah

      Delete
  13. Mmg lah kita ini, perlu melihat kpd sejarah
    Kenapa nak ditutup, citer Matdey penjarah
    22 tahun bebilion dia sakau mentekedarah
    Kalu dia berkuasa semula negara ni parah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok bunga melor
      Tanam atas batas
      Ehemmm ehemmm tak ada telor
      Ungkit sejarah lepas

      Delete
    2. Pokok bunga melor
      Tanam atas batas
      Cai2, si Matdey dah ulor
      Beraksi di Budin punya pentas

      kokikokikokikokikokikokik...

      Delete
    3. Woiii..ayam tua gambir sarawak mau ker?

      Delete
    4. Kena gambir sarawak berasap asap powerbank kau..

      Delete
    5. 14:09...

      Renti-rentikanlah merusak seni budaya pusaka bangsa. Nilai pekerti & kesopanan & tata bahasa lansung tiada. Kamu menampakkan kebodohan & kehinaan diri kamu sendiri.

      Itu bukan sama sekali pantun tapi panTAT kejora yg birat berkarat. Pantun yg saya pelajari dari seorang 'tok lembaga' Rembau berbudaya, berbahasa, berkias, bermaksud, siap ada baris pembayang & baris tujuan maksud.

      Delete
  14. Apa faedah, sejarah silam Matdey diungkit
    Sebab si tua renta ini bakal bawa penyakit
    Keburukan masa silam dia bukanle sedikit
    Supaya tahu, anjing2 yang menyalak bukit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji atas peti
      Sejarah silam diulang siar
      Untuk alih isu imdb dan gst

      Kih kih kih kihhhhhhhh.... harkkkkk ptuihhhh

      Delete
    2. best jugak kita ulang tayang sejarah pd.....

      Delete
    3. Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji atas peti
      Anak cucu ada kapal layar
      Atok dah rasuah duit berpeti

      http://www.kelabchedet.com/gaya-hidup-mewah-petunjuk-seseorang-itu-rasuah-tun-m/

      Kokikkokikkokikkokikkokikkokikkokik....

      Delete
    4. kita ulang taynag sejarah silam....

      Almost every project mooted Najib has to have the tag-line 'GAME CHANGER' without which it would appear a project cannot be important or succeed.

      CCCC was banned from participating in international tenders in 2009 by the World Bank, for fraud and shoddy work.

      Yet Najib and 1MDB have signed a RM55 billion inflated contract with CCCC without open tender. Had there been one, any number of countries would have been willing to provide cheaper loans, e.g. Japan where interest rates range from 0% to negative -.01%!

      CCCC is apparently charging 3.25% interest per year for a 20 year loan, with no repayment of interest or principal loan for the first 7 years. As the ECRL project is scheduled to be completed 2024, it will have to repay CCCC the RM55 billion by 2044.

      ECRL need not service interest or principal for the first 7 years. Presumably, interest will be accrued for 7 years and become payable over the next 13 years. At 3.25% p.a., that works out, compounded, as RM13.8 billion. The interest on the full loan on a reducing basis thereafter, will about RM14 billion. Where is the government going to find RM83 billion (55+14+14) to repay CCCC?

      kepala bapak kau!

      Delete
    5. Kalau dia dok bunyi kiokkiokkiokkiok tanda dia dah nak mampos lah tu

      Delete
    6. What has the Australian-based journalist revealed in the Al-Jazeera weekly programme 101 East? Apparently, the documentary – “Murder in Malaysia” – reveals allegations that besides two convicted killers from the elite protection squad, namely Chief Inspector Azilah Hadri and Corporal Sirul Azhar Umar, there was a third person at the murder scene.

      That man was none other than Altantuya’s ex-lover Razak Baginda, a close aid or rather a proxy of PM Najib Razak. And it was the scumbag Razak Baginda who pulled the trigger and shot the Mongolian. So, the poor Altantuya was already “dead” before both Azilah and Sirul were tasked to destroy the corpse with military-grade explosives.

      Al-Jazeera also reveals how PM Najib informed buddy Baginda that he had sexual relationship with Altantuya (Aminah). And it was Najib who had introduced Altantuya to Razak Baginda at a diamond exhibition in Singapore. Thus, is it fair to assume that after Najib got tired of Altantuya, he passed her to Baginda like a sex toy, after which both became lovers?

      kepala bapak kau!

      Delete
    7. 14:24...

      You call that pantun? No...it's panTAT.

      Renti-rentikanlah merusak seni budaya pusaka bangsa. Nilai pekerti & kesopanan & tata bahasa langsung tiada. Kamu menampakkan kebodohan & kehinaan diri kamu sendiri.

      Itu bukan sama sekali pantun tapi panTAT kejora yg birat berkarat. Pantun yg saya pelajari dari seorang 'tok lembaga' Rembau berbudaya, berbahasa, berkias, bermaksud, siap ada baris pembayang & baris tujuan maksud.

      Belajar-belajarlah jadi orang
      bukan gelandangan meracau tak berhaluan
      bagai pelesit sesat tak bertuan.

      Delete
  15. Salam. Ungkitan kisah lama DrM sepatutnya dibuat sewaktu nak bentuk HARAPAN dulu. Kalau tak boleh terima kesilapan DrM, jangan masuk HARAPAN.
    Percayalaa....di dalam HARAPAN, AMANAH, BERSATU...memang ada spy yg sengaja masuk untuk menyerang dari dalam. Spy ini kita panggil munafik. Yg ini laa yg menyelongkar isu2 kecik untuk dibesarkan, memecahbelahkan perpaduan.
    Contoh yg paling mudah kita buat analoginyer ialah PARA SAHABAT 4. Mereka hidup dgn penuh dosa dan macam2 maksiat sebelum datangnya kesedaran dan cahaya (islam). Adakah RASULLULLAH dan yang lain mengungkit dosa lalu itu.

    Orang yg mengungkit kesalahan atau kesilapan lama DrM itu tak lain dan tak bukan adalah musuh HARAPAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami setuju anon 1434..penelitian yg baik dan tepat..
      Lawan ttp Lawan

      Delete
    2. 14:34

      Biar betul...
      Ko samakan keling tua iblis pluralist munafiq fasiq tu dgn 4 sahabat Rasulallah?

      Ujung kuku sahabat pun tak ada...

      Kalau disamakan dgn Abu Lahab ker...atau Firaun ker...baru lah betul...

      kih kih kih ...

      Delete
  16. Sejarah lama perlulah kita kaji dan semak
    Lebih2 lagi le berkaitan si Matdey mamak
    Kalau tidak, si tua ini akan lagi naik lemak
    Hancur negara dek ini keling tua pukimak

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buah cempedak dl luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Nampak mamak tuan dah gegar
      Hanya kat belakang mengata sakan

      Kihh kihhhh kihhhhh hark ptuihhhh

      Delete
    2. 1437 ini cikgu bodoh sejarah tak tahu
      Nak ikut berpolitik adab nya tak tahu
      Pendek kata satu hapa pon dia tak tau
      Dia ini mmg tak tahu, yg dia tak tahu

      Delete
    3. sejarah lama kita hadam kan yeeee.....

      Based on the text messages exposed by Al-Jazeera, the Sirul’s blackmailing was sent on January 17, 2015 at 10:40pm. The text response from Abdul Salam bin Ahmad, a middleman, pertaining to the demand for a total of 17 million Australian dollars was – “they want to discuss it”. Interestingly, Abdul Salam has paid as many as three visits to Sirul who is being held at the Villawood detention centre, Sydney, Australia.



      All the dirty allegations so far, from corruption to money laundering to murder, are pointing to one man – PM Najib Razak. No doubt the Altantuya murder scandal is a 9-year-old case. But what makes it explosive now is the platform that exposes it. You need a credible international media to create maximum impact.

      Delete
    4. Dia tu mmg mcm tu bro Park
      Mmg kerja dia pun ambil sewa main belakang
      John tu pelanggan tetap dia lah
      Sewa powerbank tu...siap sapu dgn colgate..
      Kihkuhkihkih

      Delete
    5. Buah cempedak dl luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Sultan sergah, Madey lutut longgar
      Kat Johor dia tak boleh cari makan

      https://www.msn.com/en-my/news/national/i-felt-hurt-by-dr-ms-remarks/ar-BBFyNTp?ocid=spartanntp

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    6. Kami tahulah kau pernah cari makan kat singapore tu pun jual powerbank jugak

      Delete
    7. Zack & Park Jee Lat..

      Itu bukan sama sekali pantun tapi panTAT kejora yg birat berkarat. Pantun yg saya pelajari dari seorang 'tok lembaga' Rembau berbudaya, berbahasa, berkias, bermaksud, siap ada baris pembayang & baris tujuan maksud.

      Sampai bila si Kojol nie nak belajar-belajarlah jadi orang...
      bukan gelandangan meracau tak berhaluan
      bagai pelesit sesat tak bertuan.

      Delete


  17. Tuhan telah mengunkit sejarah kekejaman Firaun yg berlaku 4000 tahun dulu . Kekejaman Mamali tak sampai pun 50 taun berlaku, perlu sangat di umgkit2 untuk iktibar pemimpin2 sekarang dan akan datang supaya tidak melakukan kezaliman yg sama.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ungkit la cerita lama sbb cerita baru macam kes fgvh 1mdb kbs mara tu cerita tak best sebab ramai tak paham....dungu sangat macam mana nak paham kah kah kah

      Delete
    2. Kalo tak nak terjadi lagi memali jangan buat amanat gila mcm lobai haram pas...sekarang lobai pas dah di cop pengganas oleh arab...

      jebon dan najib tak boleh tolong lobai haram pas...

      Delete
    3. sejarah yang perlu kita ulang supaya ambik iktibar yee....

      Najib’s second son, Nazifuddin, was allegedly linked to uFun Ponzi Scheme in Thailand, whereby the uFun Store has allegedly swindled 120,000 people involving at least 38 billion baht (US$1.13 billion, £720 million, RM4 billion). If indeed the Najib junior was involved in the scheme, he has indeed learned well from daddy the true meaning of “glokalisation”.

      Delete
    4. Ten years ago in 2005, then-deputy prime minister Najib Razak mooted the concept of “Glokal”, a term derived from “global” and “lokal (local)” for the Malaysian ethnic-Malay community. Najib Razak, now the prime minister of Malaysia, was extremely proud when his “invention” was greeted with thunderous applause and cheers at a 2005 UMNO assembly.

      While everyone was talking about “globalisation”, the wizard future-prime-minister Najib seemed to have created the best invention since sliced bread – “glokalisation”. It was a cool concept because ethnic-Malay would not only become merely village champions, but also able to compete globally and become the best of the best.

      Ten years later today, not only there isn’t much talk about “glokalisation”, the concept was somehow fine tuned to mean something else, at least to the UMNO-Malays. Six years after the idea was mooted, UMNO Women Chief, Shahrizat Jalil, was exposed in a RM250 Million CowGate Scandal involving taxpayers money.

      kepala bapak kau!

      Delete
    5. Memang elok amanat di ungkit sebab kalau tidak nanti ada amanat 2, amanat 3 ... sehingga lah mampos.

      Ada pulak Amanat Beduh atau amanat ayam togel

      Delete

    6. Nak tanya sikit, duit anak2 cucu Mahathir yg bertimbun2 sakau Dari mana?, sampai boleh beli private jet dan kapal mewah, keluarga Sultan2 pun tak semewah seperti itu, koleksi kereta mewah saja berjumlah RM 36 jota, ini dah melampau ni. melebihi dp Sultan2.


      Delete
    7. 16:00...

      Tuduhan melulu liar tanpa bukti & tindakan. Jika ada bukti, kenapa tak heret beliau dan anak2nya ke muka pengadilan?

      Najib & pencacai2nya hanya berani memburuk-burukkan & mengumpat di belakang-belakang saja tapi tak berani (takdak tulur) berhadapan bersemuka dgn Tun Mahathir.

      Delete
  18. Alah hai...buat apa nak ditanya pada Tun pasal Anuar tu....memang Anuar tu meliwat dan beliau telah pun mejalani hukumannya.....buat apa nak ditanya lagi berulang kali soalan yang sama??...dan pernahkah Tun selama ini kata atau mengaku yang Anuar tu tak meliwat??....setakat yang aku ingat ,tak pernahkan??....jadi jawabnya memang benarlah Anuar tu kaki liwat!!....buat apa ditanya pada Tun.....hanya puak2 bangang dalam PKR je yang bodo dan bengong dok tanya soalan yang sudah diketahui jawabnya.....inilah yang sebenar2nya duri dalam daging dalam PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tengok anwar liwatm...ato jubo.ko yg kena liwat kerana ko pon penakutvmcm sefool jugak....

      Kalo anwar peliwat kenapa najib dan zahid tak maku lawat anwar di sepital...otak ko dah kosong...

      Delete
    2. Najib dan Zahid sanggup sanjung Anwar dengan melawat Anwar di hospital. Adakah ianya bermakna Najib dan Zahid sokong homoseks ?

      Dah mahkamah buat keputusan .. lain lah kalau Anwar tidak di bicara .. Kalau tak percaya dengan mahkamah, macamana dengan mahkamah kes saiful ?

      Delete
    3. Nsjib dan zahid sembah anwar...

      Delete
  19. Hoi cikgu bangsat Kejora tak layak dihormat
    Pemecah belah bangsa juga keharmonian umat
    Politik perkauman dijaja gegak gempita gamat
    Malaysia negara berbilang bangsa tolong ingat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu palsu si bapok tua kengkang...otak biol...

      Delete
    2. Dia tu mmg biol sebab kepala dia dulu ditimpa oleh buah kelapa

      Delete
    3. Hoi cai 1452 usah le nak buat bising gamat
      Yang Madey munafiq tu ngko boleh hormat
      Pecah belah Melayu, anak mahu diselamat
      Belum juga nak insaf, hayat dah nak tamat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    4. Hayat ayam tua bapok wak kojola kengkang pun akan tamat juga kat lorong haji taib..

      Delete
    5. 15:16...

      Lagi2 panTAT birat berkarat yg ditonjolkan.

      Delete
  20. Asyik pandang kebelakang tak sedar bahaya besar menanti di depan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kerja si ayam bapok tua wak kojola kengkang 4 kupang.
      Jgn kacau belakang dia nanti dia marah.
      Belakang dia tu untuk cari makan
      Untuk disewa sahaja.

      Delete
    2. Untuk pelanggan tetap balun dan bantai singh....kik...kik...kik

      Delete
  21. Bang Shah..kita ada kleptor dan pengganas..satu x bertelor dan satu lg dah berpeluh panas..apa lh nak dharap oleh rakyat..UMNOBNPAS nak rebah dah..
    Lawan ttp Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita ada juga si ayam tua bapok wak kojola kengkang 4 kupang.
      Tak payah lawan dgn dia.
      Tiba masanya nanti dia akan mati terkangkang juga di lorong haji taib tu.
      Tunggu lori sampah mai ambil saja untuk dibuang.

      Delete
    2. Eeik... dah tinggal 4 kupang sejak minyak mahal?...

      Delete
    3. Kalau tuan pergi sijangkang
      Belikan saya sekati kupang
      Kalau tuan terjumpa wak kojolla kengkang
      Jangan tunggu, bagi aje pelempang

      Kah kah kihhhh kihhhh

      Delete
    4. Kalau tuan pergi sijangkang
      Belikan saya sekati kupang
      Ada siapa nampak Suman kongkang
      Perut bujal, jalannya tempang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. Nak tutup kes felda fgv mara 1 mdb bos sprm kena dan barang mahal pusing belakang cari kesilapan dan putar2 supaya nampak real...aku tak bodoh mcm cai2 penyokong ketua prompak...

    ReplyDelete
  23. Saya rasa yang mengunkit kisah-kisah lama ini kemungkinan besar adalah org2 yang terlibat dalam reformasi tahun 98 dahulu..mungkin mereka kecewa kerana tumpuan kini terlalu banyak diberikan kepada Tun M.cara paling berkesan untuk meredakan keadaan adalah dengan melantik DS Wan Azizah atau YB Nurul Izah sebagai calon TPM Pakatan..ini lenih kepada kompromi kepada DS Anwar

    ReplyDelete
  24. BODIN CKP SEJARAH LAMA JANGAN DI UNGKIT
    NANTI KELK MAMAK KUTTY TAK LALU MAKAN
    SEMUA FITNAH BATU API MAMAK SUNGKIT
    AKHIRNYA MAKAN DIRI MERANA LAH BADANNN..

    BILA DAH KALAH ROS DI PERSALAHKAN
    BUAT LA MESYUARAT BAHGIAN & CAWANGAN
    KATA ADA BERJOTA AHLINYA RAMAI SAKAN
    CER JAWAB BERAPA RAMAI AHLI SEKARANG

    KIKIKIKIKI.... BERAMBOSSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK...

    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyaknya dedak dapat ye macai

      Delete
  25. ya..kisah kisah silam tun jika diselesaikan dapatlah rakyat bodoh menghapuskan gst..menurunkan harga minyak..menangkap pembelot wang 1mdb..perasuah..pemikat bini org ke bali ke muka.pengadilan.begitulah pentingnya kisah silam tun perlu diselesaikan berbanding mara bencana yg rakyat tanggung masa kini.

    ReplyDelete
  26. sejarah ni kita kena belajar....future investment!

    Among the politicians, nobody beats Rosmah Mansor, the beautiful wife of Malaysian prime minister Najib Razak, when comes to owning Herm├Ęs Birkin bags. Rosmah, who allegedly has been saving since young and up till today, also has great tastes for designers such as Roberto Cavalli and Pucci (Italy), Joel (London); and jewellers like Jacob (New York), Lorenzo (Italy), Samir Halimeh (New York) and Taher (Dubai).

    While it’s unknown if Auntie Rosy has more Birkins than Victoria Beckham, there’s one thing for sure – money is definitely not a problem here. The former “Spice Girls” member known as “Posh Spice” has amassed wealth of more than US$300 million (£195 million; RM1.1 billion) on her own. But that figure pales in comparison to PM Najib’s 1MDB pet project, which has successfully accumulated RM42 billion (US$11.4 billion; £7.4 billion) in debt.

    Like it or not, Rosmah’s collection of Birkins could turn into a goldmine, if rare designs are part of it. It seems she’s not such a lavish spender after all. She knows what she’s doing, as far as Birkins investment is concerned. Who knows, when the country goes bust, her high value fashion and jewellery acquisitions could be used to save the nation.

    kepala bapak kau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dad, you dubbed Rosmah as 'beautiful' with her witch face & freaking male voice...??

      Goodness, am I dreaming or what....!!

      Delete
    2. ha ha ha...pak othaman. sometimes sarcasm will attract more attention.

      Delete
  27. 1MDB’s RM42 billion debt also means every single Malaysian, including newborn baby, “automatically” owes the country RM1,400, excluding interests. In layman terms, that’s more than the minimum wage of RM900 in the country. And if your family consists of 5 members, technically you owe Najib administration a total of RM7,000. Of course, the figure could balloon depending on interest rate quantum, which is still a secret today.

    kepala bapak kau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asset 1MBD ada melebihi RM 50 B, so dia boleh jual assetnya tanpa ambil satu sen pun dp ko, faham dak?

      Delete
    2. 1631..ko ni memang dasar amno bodoh..kalo aset dah berbelion nape hutang x abis berbayar..nape hutng berbelon..ko phm tak..bodonye orang amno

      Delete
  28. sejarah ni baru aja lagi....kak mah pun komplen gst tak adil!

    Emperor Najib Razak’s wife was the most people-caring First Lady in the world. As hubby was busy implementing GST, Auntie Rosy shared her agony about paying extra 6% for a RM1,200 hair wash. The RM42 billion debt can actually provides her with 35 million of such hair washes, more than enough to last till her last breath, even if she does it every hour. It’s also more than enough to pamper every single Malaysian citizen with such luxury.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukai jualan 10% adil
      GST 6 % TAK adil !!!
      Pi sekolah belajar maths lagi weaoe.

      Delete
    2. wo 1436..ko bodoh..sekarang kalo ko gi mkn pizaa ko akn kena gst 6% dgn service tax 10%..dulu maslan ckp lepas gst semua cukai tarak..bodohkan ko..bukan takat math fail tp buta mata..bodoh buta bangang,,kepala bapak ko

      Delete
  29. JANGAN DI UNGKIT SEJARAH KUTTT YG SILAM
    KLU TAK UNGKIT PENYAMUN FOREX KENYANG KINI
    KRONI ANAK & CUCU BOLE LA LAGAK BANGANG
    BARUA PENGKHIANAT JANGAN DIBERI MUKA LAGI


    KIKIKIKI .... ORANG YG LUPA SEJARAH LA PENGKHIANAT YG PERLU DIHAPUSKAN CEPAT... SEJARAH MENGAJAR KITA ERTI KEHIDUPAN ...

    SEMUA BARUA DAP@SINGAPORK MOHON BERAMBOSSSS DAN MENINGGAL...


    INI KALI HAAHH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO tak tahu sejarah .

      Mat Sabu bebas sejarah Bukit Kepung..

      Delete
  30. Mmg kita tidak pernah lupa, sejarah silam
    Kisah Madey fasiq dua muka punya talam
    Dgn Nuat, dia dah hampir nak tenggelam
    Hingga diarah usung ke mahkamah tilam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak muka memang dah inject botok..chantek kan mak badak

      Delete
    2. Itu bukan pantun, tapi panTAT kejora birat lagi berkarat.

      Mana ada pantun bunyi macam syair Tamil Samu Velloo....??

      Delete
  31. Kat malaysia ni segalanya jadi terbalik. Kalau kat luar, pemimpin atau sesiapa shj cuba utk membandingkan siapakah yg terbaik diantara mereka. Tetapi, semenjak najib tidak ada kebaikan untuk dibandingkan, maka kaedah lain perlu dicari! Salah satunya adalah dgn membandingkan keburukan diantara mereka walaupun tidak semuanya menepati perancangan.

    Tetapi anehnya, semakin banyak cubaan utk memburukkan Tun, keburukkan najib jugak yg terserlah. That guy is a goner! He will be joining mugabe's club pretty soon!

    ReplyDelete
  32. Cyberpet pot umnobngok ni memang la ngok..mak badak ambik yg bodoh jer

    ReplyDelete
  33. KAM DOLU DOLU MUGABE KAWAN KARIB KUTTY
    ABIS MADU NYA SEPAH DI BUANG PULA
    SAMPAI ATI KUTY LUPA MUGABE AKHIR2 INI
    ORANG DAH HILANG KUASA KAWAN LARI SEMUA

    KIKIKIKI..... KUTTY NI NAK TUBUH PARTI BUNGA PUN TAK MAMPU....KLU TAK UMNO YG NAIKKAN KUTTY BABI NI... CAKAR DINDING LA DNG ANAK CUCU SEKARANG INI...



    PUIIIIII.... BERAMBOSSSSS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak ngan grace mugabe memang kawan. mak badak ada hermes grace ada gucci..hebat tak mak badak

      Delete
    2. Lepas berpantun Tamil Samy Velloo, Kojolla auta keling konon Mugabe bersahabat dgn Tun. Mana logiknya, ada dia datang kunjung Tun ker...??

      Sudah2 ler Kojolla membodoh-bodohkan diri hanya untuk membodek Najib tak ada tulur.

      Delete
  34. Najib tubuhkan RCI forex dengan harapan TM akan dipersalahkan, tetapi sebaliknya yang berlaku. Jadi terpaksalah timbulkan soal tahanan ISA dan kes liwat semula. Sudah kehabisan modal.
    isu 1MDB, FGV, KWAP SRC dan TH masih belum selesai

    ReplyDelete
  35. Saja nak alihkan isu sebenar .Isu penyelewengan kewangan rasuah dan banyak lagi di bawah Najib semua cuba ditutup.Siasatpun tak ada.Bicara jauh sekali.Ini perkara pekara dah lama selesai dan sudah dibicara dulupun nak diungkit lagi,buang masa saja.Kami ni rakyat kebanyakan terutama yang bekerja di bandar yang dulu penyokong kuat BN dah tak mau lagi dengan pemerintahan dibawah Najib.Kenyataan memang pahit untuk diterima.

    Dulu masa Umno masih ada peluang nak perbaiki kredibiliti selepas Pak Lah,Najib pulak buat hal,dah elok ganti...ehhhh,dengan ,Mrs nya sekali masuk campur.Lepas satu satu,hinggalah terbongkarnya skandal 1MDB,tak silap akhbar The Edge yang mula mula timbulkan hal ini.The Star jugak ada timbulkan mengenai Si budak 'comel 'Jho Low ni.Ni sampai kat luar negara buat lumpur nak bertolak ansur lagi,itu belum hal tak pandai menguruskan ekonomi negara dan banyak lagi,tau nak makan angin,belanja macam duit sendiri,eloklah sekali dengan para menteri dan mereka yang dah termakan 'budi'Najib &co.Nak mengata Tun bukan main,padahal ada antara mereka ni dengan muka seposen datang jumpa Tun mengadu pelbagai penyelewengan Najib &co. dulu.Bila dihulur,habis cair lutut,kepala,mata ,mulut ect.terus sokong panglima bugis (kononnya).

    Sepatutnya,Najib boleh cemerlang dengan segala kemudahan asas yang telah dilakukan di bawah YAB Tun dulu,fokus,amanah,rajin(bukan belakon rajin depan rakyat) dan dapatkan the right team yang bijak latar belakang ekonomi serta komited pada tugas,ini tidak ada yang fake,yang kalahpun ambil balik dan banyak lagi.Kami menilai daripada result,bukan hanya pandai bercakap retorik,cakap saja tanpa langkah susulan habis carca marba pengurusan negara.

    Dulu tidak pernah menyangka kita akan mendapat seorang Pm seteruk Pm sekarang.Semakin teruk dari segi kata kata,tingkah laku,....tidak menghairankan jika beliau sering dikelilingi orang yang tidak mempunyai adab,cacian,fitnah,emosional tak bertempat ,minda kecil ,mencarut seolah menjadi mainan.

    Blog seperti blog Tuan Shabuddin ini adalah contoh di mana berkumpulnya para pengampu DSNR yang kronik,melepaskan perasaan.Di luar sana bukan semua orang boleh didoktrinkan oleh pengampu seperti ini.Rata rata hanya menunggu PRU untuk memilih.Jika di dalam Umno sendiri ahli biasa sudah ramai yang marah apatah lagi yang di atas pagar bukan ahli mana mana yang sebelum ini ramai yang menyokong BN ,dengan makian ,propaganda,serta kurang ajar.... nak kami sokong lagi?Nak pakai baju tshirt logo BN pun malu sekarang sebab nanti ada muka muka yang mencemik.Itu belum lagi masuk hal hal lain.Orang nak peluang kerja banyak,ekonomi makmur ini tidak mengajar rakyat meminta minta dan rasuah.Jangan nak salahkan Tun Mahathir jika pentadbiran sendiri kucar kacir dan yang paling teruk skandal 1MDB .Tun adalah perantaraan suara rakyat kebanyakan samada di dalam serta yang bekerja di luar negara yang rata rata sedar akan kepincangan yang amat besar telah dilakukan oleh DSNR & co.Pilihan di tangan kita.Semoga Allah bersama sama orang orang yang benar.Amin.



    ReplyDelete
  36. Johor Sultan defends Forest City project

    PETALING JAYA: Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar has come to the defence of the Forest City project, insisting that it has increased the value of real estate in Johor.

    Speaking to the New Straits Times, Sultan Ibrahim said, “The value of real estate (near Forest City) has increased. In the past, people in Pontian used to only pick buah duku, but now people in Pontian own Mercedes Benzes.

    “In the past, an acre (0.4ha) of land used to cost RM100,000, but now, it is valued up to RM3 million.”

    He also denied that land could be sold to foreigners in Forest City’s international zone.

    “It does not mean they purchase the land to bring it back to their respective home countries,” he told the daily.

    “In Forest City, we do not sell the land, we sell the strata (titles) and these strata (titles) are for permanent ownership in Johor.”

    Sultan Ibrahim maintained that the Forest City project would provide much revenue for the state government, which could then be used in ways that would benefit Johor residents.

    “When Forest City is completed, the assessment, quit rent will go to who? Who will get the jobs? There are transportation (initiatives), businesses and job opportunities,” he was quoted as saying.

    Forest City is a futuristic smart city project being built in Johor on four man-made islands spanning 1,385.6ha. Costing US100 billion, it is expected to be completed within 20 years and will have a range of facilities, including housing units, offices and shopping malls.

    https://www.msn.com/en-my/news/national/johor-sultan-defends-forest-city-project/ar-BBFzl9h?li=AAaD62f&ocid=spartanntp

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak la yg ikut jiby gi china, jual tanah kat china..janji mak badak dapat nyopping beg hermes kat milan ujung tahun

      Delete
    2. Forest City nak dibuat isu dek cai2 pakatan
      Tapii, projek ini jadi berkenan di hati Sultan
      Cai2 bukan tahu apa, hanya buat rungutan
      Semuanya sbb Madey ibliis punya hasutan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    3. Bla bla bla bla bla bla bla
      Bla bla bla bla vla vla bla
      Bla bla bla bla bla bla bla
      Bla bla bla bla bla bla bla

      Kah kahhh kahhhhh kahhhhhhhhhhh

      Ni lah isi pantun kejora dimata pembaca

      Delete
    4. Pantun bapuk kengkang hanye buang masa untuk dibaca penuh...

      Delete
    5. Forest city untuk melayu?...melayu mampu tengok jee ...tak usah bangga dengan forest city kalo setakat mampu tengok hingga mampos...

      Delete
    6. Bapok kengkang 4 kupang...

      Delete
    7. Kijola kengkang tak usah citer laa pasal forest city...ko dan ahli2 umno hanye mampu tengok hingga mampos...begitu jugak kediaman di bandar malaysia dan trx...

      Ko penyokong cap ayam aje bagi najib dan pemimpin umno..

      Delete
    8. Dia mana ada duit nak beli..pokai memanjang.
      Dulu pi sekolah pun berjalan kaki. Kaki ayam pulak tu.
      Bila drop out terus jadi ayam kat lorong haji taib tu.

      Delete
    9. Mekcy bapok, kijor dio juar budu
      Yo meghoyae supor kecek hindu
      Tengok patung kawae yo tekedu
      Tok panda jawak nangih tersedu

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    10. 1628, koh terlebih air badak ngan kencing lobai ayatollaj herdy..mkn budu cicah babi jho lo

      Delete
    11. Ikutmu la ponde bapok beruk nate kero tok sunat! Mu nok jilat jubor jho lo sampai licin pong! Lepah pru14 ni, tau lah nasib mu

      Delete
    12. Itu bukan sama sekali pantun tapi panTAT kejora yg birat berkarat. Pantun yg saya pelajari dari seorang 'tok lembaga' Rembau berbudaya, berbahasa, berkias, bermaksud, siap ada baris pembayang & baris tujuan.

      PanTAT birat berkarat Kejora, APA ADA..??

      Delete
    13. Sorry to say, HRH Sultan of Johor is loosing respect from the rakyat owing to his involvement in the freehold forest city project.

      Delete
    14. What benefit & opportunity does the rakyat got, employment...? Tulur jugak...!!

      Yang nyata, yg di atas & berkuasa bertambah kaya & mewah. Rakyat bawahan bakal terpinggir dari bandaraya Iskandar JB dek mampu tengok tak mampu beli saja.

      Delete
    15. Semua projek Bandar Iskandariah & Forest City adalah bagai 'menang sorak negara tergadai'.

      Delete
  37. 'all is fair in love and war'.

    n tun m adalah 'd glue that binds PH 2gether'.

    olih demikian UMNO/Najb/Rosmah perlu 'memusnahkan' tun m utk kakal berkuasa.

    mereka tahu bahawa PH sekarang amat teguh tapi d bawah pimpinan tun m, ia nya menjadi perkasa.

    keselamatan peribadi tun m n tun siti wajib d pertingkatkan agar senetiasa terjamin.

    rakan2 veteran polis/tentera, kpd kalian kami mohon petunjuk utk menggerakan kumpulan perlindung tun m n tun siti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry sir, i beg to differ

      The people seems to have the same goal..to bring najib and umno down..to have a general going to war will make things easier.

      If najib thinks that bringing Tun down will hurt Pakatan in anyway, he is dead wrong..this is not about pkr vs umno or ppbm vs umno..it is about the people vs najib...

      Delete
    2. Najib is dead gone when at warong and foodstall, people are laughing & mocking him as 'Roti takdak tulur'.....!!

      Delete
    3. the more they hurt tun, the more dents on umporno. they miscalculated the situation. tun is a messenger. unfortunately, they don't see that.

      Delete
  38. Memang kalangan penyokong anwar tidak patut bangkitkan ape2 kisah silam kerana anwar sudah maafkan tun...

    Lagi pon anwar sudah sedar kesilapanye terhadap tun orang yg naikkan dia dlm umno dan kerajaan..

    Jadi sekarang semua penyokong PH perlu fokus untuk menangkap ketua prompak negara...

    Sinario politik negara akan berubah dari diperintah oleh umno yg hanye menjaga melayu bertaraf pemimoin umno kepada parti2 yg bersepakat menjaga semua orang dan negara...

    Tun pon nampak sudah dapat menghayati konsep sepakat memerintah... Tiada parti yg dominan dlm PH...pemimpin sukar untuk menyeleweng berbanding umno...

    ReplyDelete
  39. Sultan Johor selar akhbar ‘bungkus nasi lemak’
    FMT Reporters 4/5/2017
    sultan-johor
    © Provided by MToday News Sdn Bhd
    sultan-johor
    PETALING JAYA: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini membidas sebuah akhbar kerana mempersoalkan kuasa istana dalam Enakmen Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor yang diluluskan 3 tahun lalu.

    Dalam ucapannya disampaikan oleh Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim dalam pembukaan penggal kelima persidangan Dewan Undangan Negeri ke-13, baginda mempersoalkan berita muka depan akhbar itu yang mempersoalkan peranan yang diberikan kepada sultan dalam enakmen tersebut.

    “Malah ada juga pengamal media yang cetek akal turut mempersoalkan wajarkah kuasa raja diberikan dalam enakmen tersebut…

    “Bagi saya surat khabar seperti ini sudah tiada nilai dan hanya layak dijadikan pembungkus nasi lemak sahaja,” katanya.

    Walaupun tidak menamakan akhbar yang dimaksudkan, Utusan Malaysia pada 2014 pernah menerbitkan artikel muka depan dengan tajuk besar “Wajarkah” bersama gambar Sultan Ibrahim, ketika isu penglibatan istana dalam soal hartanah menjadi perdebatan hangat.

    ReplyDelete

  40. Pakar undang2 perlembagaan, Aziz Bari berkata, dengan menyalah kan pehak lain dlm kes operasi lalang, Mahathir hanya memperbodohkan diri sendiri.

    Bodohhhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang bodoh adalah najib kena tipu pasal 1mdb..hutang berbelion pun tak tahu..

      Delete
    2. Semua pegawai kerajaan ada hutang berpuluh2 atau beratus2 ribu yg masih belum bayar, hutang rumah, kereta.
      Bermakna ko kata pegawai kerajaan bodoh??

      Delete
    3. 1735..hutang pegawai kerajaan kita nmpk la rumah ada kereta..1mdb ko nmpk apa? ada buat highway free ke? sekolah free? sebab tu ako ckp orang amno mcm ko ni bodoh

      Delete
    4. 1735 orang amno macam ko la perosak negara..lagi satu apsal 1mdbberhutang berbelion? bukan sebab najip amin duit 2.6 belion ka? nape penyata kira kira 1mdb tak dibentangkn pada umum..napa OSA kan?

      Delete
    5. dan si bodoh amno mcm ko la penhabis duitrakyat..setiap amno cawangan dapat duit beribu ribu..korang buat rumah kenduri beli kereta..korang ingat rakyat tak tahu?hujung tahun amno cawangan gi melancong..tu duit kepala bapak ke?

      Delete
    6. dan sebab orang bodoh mcm ko la amno masih hidup makan duit rakyat.dah terang si najip tu salah ..kalo tak napa dia pecat zeti dan ghani patail..

      Delete
    7. dan semoga ko merempat lps najip kalah pru 1735

      Delete
    8. dan kepala bapak ko..dulu minyak naik , harga minyak malaysia pun naik..sekarang dah turun nape tak turun?nanti mesti macai bodoh mcm ko akn bandingkn harga minyak dgn negar yg xde minyak mcm singapore.bodohkan ko 1735

      Delete
    9. dan bodoh kepala bapak tu potong semua subsidi..malaysia negara pengeluar sawit..naape minyak sawit mahal?

      Delete
    10. heran betul nape orang amno ni bodoh sangat..buat buat bodoh atau sejak azali dah bodoh..sebabtu kat selangor amno dah masuk tong sampah

      Delete
    11. tgk muka pun dah tau si maslan ni bodoh..mesti cyberpet pot umnobngok 1735 bodoh mcm maslan gak

      Delete
  41. Sokong 100% apa yg kamu tulis ni Budin,sekarang fokus utama utk jatuhkan seekor kepala bapak ko yg telah merosakkan negara....
    Ketepikan isu lama,bersatulah wahai setiap individu yg pro ph,baik pemimpin,maupun penyokong...jgn jadi mcm org2 arab,asyik bertelingkah aje,usa dan israel tepuk tangan dr jauh...drebutlah peluang yg cuma dtg sekali ini,ketika rakyat benar2 inginkan pemerintahan baru...
    Sepatutnya Tun dibantu dan disokong,demi menyelamatkan bangsa dan negara
    Musuh kita yg nyata....penguasa sekarang..penyamun negara tahap mega...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhh! That's it! Now we speaking the same language! We all should rise up and be counted! Every single one of us. Our number 1 enemy is you know who! It is time for a change!

      Delete
  42. jom rakyat Malaysia.... learn well and move on

    ReplyDelete
  43. Make sure amno xkn menang satu seat pun next pru..kalo menang pun bagi kat Pekan..boleh bantai si kapla bapak dlm parlimen..oh lupa kalo pala bapak kena tangkap mungkin semah akn ganti dia ..hihi semah next ketua pembangkang

    ReplyDelete
  44. nampak nya budin takut sangat nak bercerita kesah silam si mathir kuttik karalla...lebih banyak kau bercerita pasal mathir karalla lbih banyak kau tahu tentang harta keluarga karalla yang mathir rompak dari kemakmuran malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala mak badak shopping beg hermes ngan diamond pink macai mano mana nak marah..untungnye mak badak

      Delete
    2. Cai 18.38 selalu tunjuk bidooh...nak cerita pasal harta madey yg dah 15 tahun pencen...kalo ko tahu ko citer lah...repot lah polis...penakut selalu melalak kat belakang...

      Delete
    3. Anon 18:38

      Kamu kata keluarga Mahathir rompak kemakmoran Malaysia .

      Mengapa kamu atau walaunta tidak pergi je buat laporan kat SPRM ke , polis ke atau pun pergi terus kat "Kepala Bapak Kau" tu .

      Cakap2 kat belakang tabir ni tak seronoklah .

      Oh ya ...RCI forex loss dah hilang kat mana ??

      Delete
  45. Harap Tun jangan pedulilah dengan budak2 bangang tu.....bukannya dia tahu cerita yang sebenar pun.....hanya dok dengar cerita orang dan jadi pak turut sahaja.Lupakan aja budak2 bangang tu tak perlu pun Tun dok layan.Bukan taraf Tun pun dok layan budak2 terencat akal tu!!....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...