Tuesday, 28 November 2017

SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI BN?


Menurut apa yang dilaporkan, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Mustafar Ali memberitahu, daripada sejumlah 790,186 orang rakyat Malaysia yang disenarai-hitamkan untuk ke luar negara, lebih separuh daripadanya adalah peminjam PTPTN atau Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara.

Jumlah sebenar peminjam PTPTN yang mengalami sekatan meninggalkan negara itu ialah seramai 447,890 orang.

Mereka dihalang daripada pergi ke luar negara kerana tidak menjelaskan bayaran semula pinjaman yang pernah diperolehi sebelum ini.

Wowww...ramainya dan kenapakah ini berlaku?

Sementara kita mengakui mungkin ada segelintir peminjam PTPTN yang sengaja tidak mahu membayar semula hutang mereka, tetapi realitinya majoriti yang berbuat demikian adalah kerana mereka tiada kemampuan dari segi kewangan.
Sudah tentu ketidakmampuan itu ialah kerana mereka belum mendapat pekerjaan yang bersesuaian dengan kelulusan serta tiada lebihan dalam gaji yang diterima setiap bulan.

Sebahagiannya pula ada yang sudah berumahtangga dan mempunyai beberapa anak serta dengan pekerjaan sementara itu mereka juga menolong keluarga atau adik-adik lain yang masih bersekolah.

 Maka, dengan gaji yang tidak sepadan, pekerjaan yang belum sesuai dengan kelulusan dan adanya tanggungan-tanggungan lain, bagaimanakah mereka mahu membayar hutang PTPTN itu?

Adalah sukar untuk mempercayai mereka sengaja tidak mahu membayar hutang PTPTN,  sedangkan sejak awal lagi sudah pun disedari ia perlu dibayar semula bila tiba masanya nanti.

Adakah logik, jika mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang baik, mereka tidak mahu membuat bayaran semula dalam kadar serendah RM50 atau RM100 setiap bulan?

Kiranya mereka belum ada pekerjaan tetap dan pendapatan juga masih tidak stabil, sekatan perjalanan ke luar negara itu adalah suatu penganiayaan dan ketidakadilan kepada mereka.

Dalam hal ini, PTPTN seharusnya hanya mengenakan sekatan ke luar negara kepada peminjamnya yang benar-benar degil tidak mahu menjelaskan hutang saja, bukan kepada mereka yang belum mendapat pekerjaan atau pendapatan yang sesuai dengan kelulusan.

Selain kerana kegagalan kerajaan sendiri menyediakan ruang pekerjaan yang mencukupi serta ketidakmampuan kepimpinan negara yang ada untuk merangsang pertumbuhan ekonomi yang membolehkan iklim perniagaan bertambah sihat dan syarikat-syarikat tumbuh dengan selesa, kesalahan di pihak PTPTN sendiri yang menyebabkan hutang tidak mampu dibayar tidak boleh dinafikan sama.

Terdapat beberapa kes di mana peminjam yang gagal membuat bayaran semula itu adalah daripada kolej dan universiti swasta yang kebergantungan perniagaan mereka adalah kerana adanya pinjaman PTPTN disediakan oleh kerajaan.

Ini menyebabkan, atas alasan kononnya untuk membantu pelajar mendapat ilmu, tetapi sebenarnya lebih untuk menolong kolej dan universiti swasta meneruskan perniagaan, pinjaman PTPTN itu diberikan dengan sedikit kelonggarah serta tolak ansur tertentu.

Dengan yang demikian, sudah tentu mereka yang terbabit terdedah kepada ketidakmampuan membayar hutang, apatah lagi jika kursus yang mereka ambil tidak memenuhi keperluan pasaran pekerjaan.

Kenapa tidak diletakkan peraturan seperti hutang hanya perlu mula dibayar selepas dua atau tiga tahun selepas mereka mendapat pekerjaan tetap dan bersesuaian dengan kelulusan?

Oleh yang demikian, tidakkah sekatan ke luar negara itu suatu kezaliman yang nyata sebenarnya?

Dalam PRU 14 akan datang, sudah tentu sebahagian besar daripada 447,890 orang yang disekat ke luar negara itu adalah pengundi kali pertama dan adakah perlu mereka mengundi BN untuk mengekalkan lagi kuasa kerajaan sedia ada, sedangkan tawaran Pakatan Harapan adalah pendidikan percuma? (ShahbudinHusin 28/11/2017).

231 comments:

  1. Replies
    1. Ini mmg najib cari bala,
      Itu kan pelajar,
      Baru nak menapak cari kerja,
      Ada yg sanggup pegi Australia nak cari kerja partime sambil belajar,
      Sedih dengar pengalaman mereka,
      Mana simpati pihak kerajaan,
      Biar lah pelajar ni pegi luar negara nak cari duit lebih,
      Mata wang negara lain tinggi,
      Dah terpaksa pegi nak buat macam mana,
      Belum kena batang hidung keluarga menteri sendiri, mereka tak paham,
      Undi 500 ribu jangan dibuat main main,
      Boleh menghancurkan najib umnobn,
      Mmg tak ada akal betul, benda simple mcm ni najib umnobn nak cari pasal,
      Memang sapan lan dema,
      Ceredik buah pelior org kata,
      Jadi najib umnobn siap sedia lah,
      Lautan pengundi baru dari kalangan pelajar akan memangkah undi kepada calon PAKATAN,
      MENANG TAMPA BERTANDING LAH PAKATAN KRN CALON UMNOBN NAJIB DAH MENGELUPOR BERBUIH MULUT MATI TERKEJUT TGOK PENGUNDI MUDA GOLONGAN PELAJAR,
      BARU AMPA SEDOR...

      Delete
    2. Mereka ni tak akan mengundi ,keran nak undi PPBM pun tak guna,kerana yg memulakan PTPTN ni ialah Mahathir.Lagi pun PPBM entah boleh bertanding ke tidak pun tak tahu.Rasanya tak boleh kerana mereka tak tahu nak buat AGM dan banyak sangat tak ikut peraturan.

      Kalau takkerana Mahahtir bersama PH,sudah tentu mereka ni akan undi PH.Sekarang PH pikul biawak hidup,ingat hati nak dapat sokongan,rupanya makin jauh dari sokongan org sendiri pun dah mula tak percaya keran adanya Mahathir.

      Delete
    3. Ptptn ni zaman Pak Lah ler...

      Delete
    4. Kenapa aku tengok Skrg muka najib makin berbentuk bulat dan muka makin merah kehitaman,
      Body language pun makin serabut tak tentu di hala,
      Aku tgok najib dah makin pendek,
      Ini tanda tanda malaikat maut dah nak tiba ke,
      Kalau muka macam rumah buruk nak runtuh mcm muka ku nan toksah ckp lah nak muntah aku Tgok,
      Lidah asik nak terjelir aje mcm anjing psl makan rahsuah byk Sgt, asal ku nan nak start bercakap aje lidah terjelir dahulu,
      Cuba perati kan,

      Delete
    5. Lidah asik menjilat aje

      Delete
    6. Pelajar kena pegi luar negara nak bekerja hoiii najib, memang binatang tak ada hati perut, hati perut busuk macam biawak,
      mata wang Malaysia rendah gampang najib hoiii,
      Kami kena cepat cari duit, mata wang negara lain tinggi najib hoiii,
      Memang gampang sial umnobn niiii...

      Delete
    7. 13:06 - ptptn mmg zaman TDM, tapi start larang yg berhutang dgn ptptn utk keluar negsra pada 2015 iaitu zaman DSN. Ehehhhh! Zaman najiblah. Ohhhh!!!! Baru teman tau.

      Delete
    8. PJL, DSN banyak betulkan kepincangan yg berlaku zaman TDM. Ini antaranya.

      Delete
    9. Baiknya kerajaan Malaysia. Tak bayar HUTANG cuma tak boleh keluar negara? Sepatutnya mereka ni mintak pinjam dari bank aje, jadi tau nasib mereka kalau tak bayar. First of all kenapa kerajaan Malaysia kasi mereka pinjam? Seperti negara negara lain, mereka semua kena pinjam dari bank atau institute kewangan. Baru ada rasa tanggungjawab kalau dah berhutang tu.

      Delete
    10. Betul Anon. Malangnya mereka yg dah kemaruk pembangkang tak nampak segala usaha baik yg dibuat kerajaan bantu rakyat. Sedihnya segala perkara diputar untuk burukkan kerajaan bagi nak raih undi. Padahal negara akan hancur jika PH yg tiada kepimpinan, polisi dan kesepakatan yg jelas naik perintah.

      Delete
    11. Mr J, ini yg aku nak beritahu kau pulak. Terlalu byk kepincangan zaman DSN ni, jadi kena betulkan dari skrg. Kalau lambat, nnti baru terhegeh 2 nak betulkan. Lg susah.

      Delete
    12. Ini lah najib yg amat terdesak,
      Rakyat sendiri nak belajar kena berhutang,
      Bukan nya nak plan bagi pendidikan percuma mcm PAKATAN nak buat,
      Tapi siap halang pelajar nak cari rezeki ke luar negara,
      500ribu plk tu,
      Mmg cari nahas najib umbobn ni,
      Ini lah yg dah jadi bila PM korap Hutang menimbun nak cover balik cara ini,
      Mmg bangsat PM mcm ni,
      Kau dah balun semua harta negara buat utang sana sini, yg mangsa pelajar kau cekek,
      Sampai tahap pelajar nak tanggung hutang kau semua,
      Pelajar yg belum stabil lagi pendapatan nya,
      Ini PM tunggu api neraka aja utk Di balas,
      Harap pelajar semua bersatu undi calon PAKATAN nanti,
      Kau org boleh ajar najib umnobn dgn cara ini shj,
      Menyungkur semua umnobn...

      Delete
    13. Jibby-jumbo tak kena sekat sebab dia bapak sikat. Di Indonesia, istilah 'sikat' juga diguna pakai untuk 'songlap'.

      Delete
    14. Mmg sial najib ni,
      Kau ingat kami suka suka pegi luar negara goyang telor,
      Mata wang Malaysia dah hancur kau buat,
      Jahanam duit negara,
      Apa kau ingat senang hidup,
      Berkorban siang malam mengadap mat Salleh ni semua,
      Kalau rm bagus tak pegi kami pun,
      Penjahanam negara kau najib,
      Hati aku tgh panas ni,
      Dari org tak kenal Malaysia sampai terkenal dgn najib penyamun ni,
      Buat malu bangsa,
      Hampehhh

      Delete
    15. anon13:11..kau ni specis setan iblis yg tak ada agama gayanya..cuma tanduk kau surukkan..

      Delete
    16. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
    17. Kejora...

      Kamu lebih dahsyat yang amat dahsyat lagi. Seumur hidupku belum pernah terdengar orang yg ngaku Islam mencela Allah SWT meliwat dunia akhirat seperti kamu, tau.....!!!

      Bergegar goncang bumi & langit, lebih dahsyat lagi ketika peristiwa puak Kristian mula2 dulu mengaku Allah mempunyai anak seperti yg termaktub dalam Al Quran.

      Astaghfirullah......!!

      Delete
    18. Keldai Tua dah bersuara

      Delete
    19. Mr. J @13:40

      Tolong kamu ceritakan sedikit ...kepincangan Mahathir mana satu yang diperbetulkan olih "Kepala Bapak Kau" tu ?

      Adakah menarik/menghapuskan subsidi ?

      Adakah mengenakan GST ?

      Adakah dengan menubohkan 1MDB yang pernah di war~warkan sebagai satu pelaburan unik yang akan memberi banyak menafaat kepada Negara dan rakyat ?

      Adakah dengan mentransformasikan Koperasi Felda Berhad yang kaya raya kepada FGV yang menjurus menjadi syarikat gampang ?

      Mr. J , kamu hanya pandai memberi kenyataan yang serkap jarang saja ..

      Delete
    20. diny, banyak tu yg kepala bapak tu betulkan. rasuah dah jadi donation. proton nak jadi bao teng. nanti lotus jadi botus. free hold boleh jadi lease hold. hutang pun dah jadi investment.

      Delete
    21. Bao Teng ke Bau Tengik...ha,,ha,,aduh!!!
      Kpala bapak btl le kerajaan be end..ni.

      Delete
  2. Desperate benar pembangkang. Mencari undi tak kira haram halal. Padahal ramai yg mampu cuma tak nak bayar. Pembayaran balik boleh dibincang dgn bayaran minima. Bagi segelintir yg tak mampu sangat sepatutnya tak perlu risau. Org tak berduit tidak seharusnya melancung luar negara. Pembangkang dulu pun cuba raih undi dgn menyokong mereka yg tak bayar saman trafik termasuk bawa kereta lampau laju. Kan perbuatan ini bahayakan org awam dan diri sendiri? Apakah hendakkan anarki asal dapat raih undi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi mba sekolah pondok...soalnya kenapa pengangguran sampai 200000 graduan walhal ekonomi bagus? Segelintir tak mampu bayar minima? Segelintir kepala bapak kau. Anarki apa? Anarki kepala emak kau? Pi mampos laaa ikut mak bapak kau yg dah mampos tu

      Delete
    2. Bagus kepala hotak najib kahhh kahhh kahh kahhh

      Delete
    3. J mana kau dapat maklumat ramai mampu cuma tak mau bayar? Hantu mak bapak kau kasi tau ka?

      Delete
    4. Anon, setiap tahun ada 240000 graduan baru. Bila graduan keluar uni kena tunggu beberapa bulan juga untuk dapat kerja. 200 000 graduan belum kerja bukan satu isu kerana memang lumrah mendapat kerja makan masa. Kalau benar tiada pekerjaan untuk graduan maka sepatutnya lepas 8 tahun DSN perintah sekitar 2 juta graduan tiada kerja. Dlm pada itu apa polisi PH untuk tingkatkan pekerjaan? Setakat ni PH tiada polisi serta kesepakatan. Apa agaknya PH akan buat untuk tingkatkan pekerjaan? Ramai sini yg ikut tanpa memahami langsung apa PH akan lakukan....

      Delete
    5. ekonomi bagus untuk kepala bapak kau dan umporno aja. banyak yg dah kena kantoi, tapi boleh pulak keluar negeri. tu aku mushkil. ada kes kat macc tapi boleh pulak jalan2 ke oversea. klu si j tanya mana bukti, he he ....ada....tapi tak boleh cakap nama. nanti umporno memekak pulak.

      Delete
    6. Anon 1309, dari kajian PTPTN sendiri. Ramai yg dah bekerja dan berkereta tapi masih enggan bayar. Malangnya ini tabiat sebahagian manusia - RM 50 sebulan pun tak nak bayar. Dlm pada itu mana saudara dapat maklumat yg mereka ini RM 50 sebulan pun tak mampu bayar?

      Delete
    7. Dad, dlm 8 tahun DSN perintah ada sekitar 2 juta graduan. Cuma 200 ribu menggangur bermakna 1.8 juta dah dapat pekerjaan. Bukankah ini pertanda ekonomi bagus? Dlm pada itu akibat kenaikan umur persaraan ke 60 thn sekitar 100 000 org tak pencen setahun selama 5 tahun di sektor pembuatan sahaja - belum sektor lain. Jadi pasaran pekerjaan kena jana perkerjaan baru senilai dengannya untuk menampung 'kehilangan' ini. Syukur tempoh pertambahan umur persaraan ini tamat July 2018. Kita akan lihat pekerjaan baru melonjak waktu itu. Ini belum campur segala pelaburan baru yg masuk.

      Delete
    8. Baru jer berura ura nak undi umno, nampaknya terpaksa batalkan niat tak suci tu! Tgok j kelentong terus x ada mood nak sokong umno! 200k ngangur tu yg daftar, yg buat kejer jual nasi lemak, goreng pisang bagai x nak kira ke? Ngok puteri umno ni!

      Delete
    9. macy, kan j cakap nanti melonjak pekerjaan baru....kat chow kit kot?

      Delete
    10. Memang ngok j mba sekolah pondok ni. Kalu senang dapat kerja tak payah bawa uber, lulusan poli balik kampong menoreh pun ada. Pelaburan baru melonjak? Ini kelentong tahap gaban

      Delete
    11. Betul tu dad
      Kat rumah urut kat karaoke dan akan berakhir kat chow kit mcm wak kojola kengkang sekupang..

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. Ada orang memang dungu atau pura2 tidak faham bagaimana di era kemilangan (1981~2003) ekonomi negara begitu mantap hampir setara dgn Spura sehingga digelar
      'One of Asian Economic Tigers'.

      Tun Mahathir mengikut langkah Lee Kuan Yew dgn dasar Pengswastaan, memodernkan infrastruktur, lawatan luar negara untuk promosi negara/menarik pelaburan (fdi), khususnya dgn 'Look East Polisi' sehingga kita adalah pembuat/pengeluar elektronik terbesar di dunia mengalahkan Spura. Ketika itu peluang pekerjaan melambak-lambak sampai kita terpaksa mengimport tenaga kerja dari negara jiran, khususnya Indonesia.

      Jepun ketika itu banya membantu kita dgn menawarkan soft loan (interest tak sampai 1%), tanpa diminta.

      Tak macam Rosmah & Najib senyap2 tanpa pengetahuan sesiapa termasuk jemaah menteri pergi ke New York bersetongkol dgn puak Zionis Yahudi untuk mendapat hutang riba + 10% bunga berbilyon-bilyon. Duit berbilyon laki bini ini klepet bersama-sama anak Rosmah & anak angkat mereka, Jho Low. Akhirnya, sepandai-pandai meloncat-lompat bagai berok, kesudahan tersangkut kangkang di atas pokok.

      Harap2 pemegang ijazah 'mba' bawah pokok faham duduk perkara sbenarnya, setelah pencerahan saya ini. Mungkin orang lama yg luas pengalaman seperti sdra saya, Diny Yusof boleh mengesahkannya.

      Delete
    14. Pak Othaman

      Masa Tun Mahathir menjadi PM jamilah aka mr j tu belum lahir lagi....

      Delete
    15. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  3. Sy Baru nak komen hal ni

    ReplyDelete
  4. SALAM. BUKAN MEREKA SAHAJA SEBALIKNYA (DAN SEWAJIBNYA) SEMUA PENGUNDI TIDAK PERLU LAGI MEMILIH BN, TUAN BUDI. ERR, TUAN BUDIN, JANGAN BERITAHU ORANG BAHAWA SAYA "FIRST" YA. YAEAHUU, YABEDABDU.HEHEHEHE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALAMAK, ASYIK TULIS PANJANG, DAPAT TEMPAT KE-4 SAHAJA. ADOI...

      Delete
    2. hihi... publish dahulu baru tulis panjang....

      Delete
    3. Okey, saudara, nanti saya guna strategi itu. Hehehe...

      Delete


  5. Semua jenis pinjaman atau hutang wajib dibayar....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Anon. Itulah ajaran Islam. Hutang tak dibayar menjadi beban besar di akhirat. Begitulah bila PH tiada apa apa prinsip dan polisi. Tak kira menangguk di air sekeruh manapun asal dapat raih undi. Apakah kalau PH perintah org ramai dibolehkan tak bayar hutang?

      Delete
    2. Ya, dan yang PALING BESAR ialah HUTANG 1 MDB. Amacam, yang ini ADA PENGECUALIAN?

      Delete
    3. Bodoh sial punya J, apahal dgn isu orang ramai tak perlu bayar hutang kalau PH perintah? Orang PH mana kata? Mana kau dapat maklumat ni, hantu bapak kau cakap ka? Manusia sial macam kau pi mampos lagi bagus

      Delete
    4. Hutang negara bila nak bayar? Sedangkan yg tambah hutang tu, laki bini berjalan sakan ke luar negara.

      Delete
    5. polisi umporno, cekau mana yang sempat kan? apa komen kau j?

      najib dalam 8 tahun jadi lanun hutang malaysia dah dekat 1 trilion. tapi budget tiap tahun bayar hutang + interest 20b. nanti sampai ke cicit piut tak habis hutang. najib peduli apa.

      Delete
    6. Betul hutang wajib dibayar tetapi kenalah bayar daripada duit sendiri dan bukan duit curi.

      Misalnya ialah kad kredit. Kad kredit tu hutang, kalau dah guna kenalah bayar, tapi bayar guna duit gaji halal la, bukan duit rembat daripada sesebuah syarikat dan kemudian beban menanggung hutang wang yang dirembat itu ditanggung oleh seluruh rakyat seluruh negara termasuklah mereka yang berhutang dengan PTPTN.

      Satu lagi, kalau nak bayar hutang kenalah cari rezeki halal. Kalau rezekinya ambil dedak untuk mempertahankan penipuan, pengkhianatan dan kemungkiran macam geng A9 termasuk juga Mr J maka duit gaji itu sudah tentu adalah haram sebab ia hasil buat kerja haram.

      Yang lebih haram jadah ialah apabila mereka menekan rakyat dengan cukai yang tidak bersifat patut padan sehingga rakyat tak mampu bayar hutang termasuklah hutang PTPTN dan kemudian cukai yang mereka cekik daripada rakyat itu mereka tabur kepada pendedak yangama kerja pendedak ini saban hari ialah menipu di dalam proses untuk terus mempertahankan penipuan, kemungkiran dan pengkhianatan pemerintah.

      Hasil dari buat kerja haram ini maka dapatlah kepada si pendedak itu gajinya, yang mana gajinya itu dibayar daripada hasil penindasan ke atas rakyat, dan kemudian si pendedak yang terima gaji haram ini salahkan pula golongan yang tak mampu bayar hutang PTPTN akibat ditindas pemerintah, maka benar-benarlah si pendedak itu sebenarnya seorang yang haram jadah, sama saja dengan pemerintah.

      Oh ya, saya tiada apa-apa kepentingan membuat komen di atas sebab saya tidak berhutang dengan PTPTN. Hanya memberitahu duduk sesuatu perkara walaupun hakikatnya semua dah tahu termasuklah pendedak pun tahu. Hanya sahaja mereka perlu auta disebabkan mereka dibayar dedak untuk melakukannya.

      Delete
    7. Najib is nothing but a bad news for all of us! Dgn dia punya skandal, dgn hutang negara, dgn gst , dgn mcm mcm lagi, ohhh boy! It is just frustrating knowing that there is actually people supporting scumbag like him! Malaysia Boleh!

      Delete
    8. tepat sekali bro john doe....hihihi padan muka pada yang bodoh sombong tu.

      Delete


    9. Jika anda menganggap:

      Berjudi forex itu halal
      Menggelapkan 32 B itu halal
      Membunuh 14 org do Mamali itu halal
      Memenjara tanpa bicara itu halal
      Membuat tuduhan tanpa bukti itu halal
      Berpura2 tak tau, tak ingat itu halal

      Itu semua hak anda.... Tapi ada satu lagi mahkamah Rabbul Jalal menunggu kita semua.



      Delete
    10. Hutang negara walau sebesar mana pun jgn risau nanti bapak jamilah aka mr j tolong bayarkan!!!

      Delete
    11. Assalamuaalykum sahabatku john doe...

      Saya setuju hutang harus di bayar dgn duit dari sumber halal.

      Dari pengalaman saya, ketika kita meraikan keberangkatan orang nak menunaikan ibadah haji pun, ada
      wakil keluarga bakal haji itu akan mengumumkan barang siapa ada hutang yg mahu dituntut dari bakal haji itu, diminta tampil supaya ibadat haji berkenaan diberkati Allah SWT. Begitu juga ketika jenazah hendak meninggalkan rumah sebelum pengebumian.

      Tentang hutang insan yg celupar mencerca Maha Suci Allah meliwat dunia & akhirat itu, bagaimana dia nak melunaskan hutangnya itu?

      Mohon pencerahannya, Terima Kasih & Salam Perjuangan,

      Delete
    12. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  6. UiTM grads...korang ni slow learners ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ya, kenapa? kalau tak, kenapa?

      Delete
    2. Nak kenal orang slow learner senang aje. Salah satunya bila pakai tali pinggang terlondeh bawah pusat.

      Delete
    3. Slow learner cakap meraban, lepas tu mintak maaf.

      Delete
    4. itu bukan slow leaner tapi selengeh...hehehe...

      Delete
    5. Eh apa selengeh daa...itu selenga sengeh tepat untuk Kejora.

      Delete
    6. Adnan mansor tu BERUK TUA!!!
      Pakai seluar pun terlondeh
      Hanya orang seluar terlondeh saja yg masuk umno.

      Adnan mansor ucapkanlah selamat tinggal kpd kerusi parlimen Putrajaya!!!!
      Selamat menuju ke Sungai Buloh.

      Delete
    7. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete






  7. Makluman penting
    ================

    Sila kemaskini maklumat BR1M anda sebelum 31/12/2017 untuk membolehkan anda mererima Bantuan Rakyat Satu Malaysia, di LHDN atau on-line




    ReplyDelete
  8. Bagi mengiktiraf 500k pemiutang PTPTN.
    Dekan Uitm Dr Datuk Seri Super Mario b. Kontot mengumunkan penubuhan alumni baru. Aluminium ini aka. dirasmikan oleh Menteri Wilayah merangkap Ahli Parlimen Bkt. Buncit, Tan Sri Dr Teng Ku Fraud.
    Bsn,Sprm University Parking Lot.
    Bantuan adalah berbentuk 500k Tshirt Guangzhou berkualiti rendah ,(*markup harga)..dan Baucer 20% diskon utk pembelian Bao Teng Terbang keluaran kilang Dan Yo Mah Len.

    Terima kasih UMNOBN dgn restu doa songsang Brahmin PAS. huk huk huk, syukuuur.

    ReplyDelete
  9. Kerja tak ada semua diambil oleh perkerja asing,pelabur lari ke negara lain,ekonomi negara tak setabil,politik tak stabil,pelabur pun tak berani melabur

    ReplyDelete
  10. Tuan budin


    Mereka.ini yg tak.mampu bayar ptpn mana ada duit nak beli tiket overseas


    Dah lah takde kerja

    Takde gaji

    Takde mampu nak bayar ptpn


    Nasi pun tak cukup.nak beli


    Ada ker mereka ni mampu pegi.overseas


    Kalau mampu jugak

    Saya cadangkan mereka di hukum

    Sebab dalam.islam.hutang kena bayar

    Knp.pinjam.duit nak.belajar sepatutnya

    MACAM DI IRAN

    BELAJAR DARI LAHIR SAMPAI.UNIV ADALAH PERCUMA

    DALAM PERLEMBAGAAN IRAN BELAJAR ADALAH PERCUMA tak macam

    SAUDEE WAHABI GILABABI

    SEMUA LENA BAYAR YG BETINA TAK BOLEH BELAJAR KENA JADI LEMBU DALAM.GUA.KELUARGA LELEAKI

    INILAH ASWJ.. TAK KE HARAMJADAH NAMANYA

    elok lah kita contohi IRAN..itu sebab yajadi ahwang pergi IRAN jumpa ayahanda syiah ayatololah herdy wang nak mintak.ilmu percuma

    Jadi


    Pkmak pwminjan ptpn yg kebulur jadi mangsa.umno dan kena tipu dgn umno nih lebih baik bayar balik pkmak semua

    Sodap korang pinjam tak nak bayar sapa suruh pinjam

    Kalau pinjam lepastu dapat 4.0 flat takpe laa.. ini pinjam lepastu melepak dgn puak umno merempit sampai fail. Yg betina membohsia sama.puteri umno


    Wahai peminjam ptpn.. tolong bayarlah siapa suruh jadi tolol p8njam dgn umnoLONG .. dah tau umno ni ah long ko cari pemyakit


    Bayar lah weiii pkmak peminjam semua !!!!


    ReplyDelete
  11. Bagi duit kerajaan jho lo lebih dari 9 billion free tak de orang umno ambik kisah malah menentang orang yg nak menangkap prompak...rajyat nak belajar kena pinjam dengan kerajaan..

    Jadi peminjam2 PTPN elok lah pikir siapa yg layak di pilih untuk memimpin negara...

    Jangan ikut perangai Gengster najib mr Jebon dan bapuk Kojola kengkang...ini orang2' yg tak de otak....makhlok perosak rakyat dan negara...

    ReplyDelete
  12. `` Kami bukan ah long , Kami cuma mau tolong ``

    Kami tolong kikis poket rakyat , rakyat mesti tolong KERA2jaan bayar itu rm 1 trilion hutang KERA2jaan yg kami buat utk kesejahteraan KAMI ye, bukan utk rakyat, rakyat mesti jadi kuli KERA2jaan sampai mati lo!

    ReplyDelete
  13. Hahaha... MR J tak boleh jawab dia punya statement sendiri at 13:11, "Itulah ajaran Islam. Hutang tak dibayar menjadi beban besar di akhirat." 1MDB macam mana MR J? ramai bertanya ni.... hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutang 1MDB pun nanti bapak jamilah aka mr j akan tolong bayar!!!

      Delete
    2. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  14. SUMA PELUANG PEKERJAAN NAK DISEDIAKAN
    DAH LE SLOW LEARNER BERLAGAK MANGANG
    BELOM ABIS BLAJO BAPAK MACAM.CIPAN
    ITU LAH RAMA.JPC ANAK DIA PUNYA GERANGAN


    CER TANYA RAMAN JPC NGAKU ANAK BLOM ABIS BLAJAR LAWYER DAH LAWAN KJAAN.... KLU X BAGI BIASISWA DIA PALING MEROYAN




    BERAMBOSSS..... BARUA DAP@SINGAPORK
    AMOS LEE REMAJA SPORK KENA HALAU DARI SPORK AGAK KLU YG BUAT HAL KAT MESIA MASIH TER KINJA KINJA RIA....

    RENUNG RENUNGKAN DAN SLAMAT BERAMAL...



    BERAMBOSSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat pork tak susah nak cari duit.
      Tonggeng pungkoq pun dapat duit
      Hisap rokok john pun dapat duit
      Kokookoookkk...Auww

      Delete
    2. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  15. Slogan yang disembunyikan.......
    `` MENJADI MENTERI ADALAH SATU PERNIAGAAN ``
    tawkey di sebalik tabir.....wow! meniaga orang lagi huntung dari meniaga unta ..... wow!!!

    3.5 juta org pekerja asing yg berdaftar, 1 org =rm 1.5k profit towkey + pendtg haram 4 juta org = LUMAYAN

    pastu kata anak bangsa malas / pilih kerja .
    KBK KERAjaan!!!!

    ReplyDelete
  16. Sape nak free education? Hapuskan PTPTN? Undilah PH, duit rakyat beri balik kat rakyat bukan pada jho low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...dan sekutu BN,penyokong2 dan brahmin2 tukang doanya.
      Aamin

      Delete
    2. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  17. Masalahnya ialah:-

    - usd1.5 bilion dah bagi pd Aabar palsu
    - usd1.5 bilion bagi lagi pd Aabar original
    - rm 2.6 bilion dah masuk akaun pm dsn
    - rm 43 juta masuk lagi akaun dsn pm
    - rm 1.5 bilion dah beri jo lo cina penang
    - rm 1.5 bilion belanja buat filem lucah reza aziz
    - rm 21 juta dah beli berlian pink rosmah
    - rm 2 juta ahmad maslan dah dapat
    - rm 1 juta shahril samad punya
    - rm 500 juta sorok dlm gerobok / bawah katil
    - rm 100 juta khairi jamaludin tak tau dah hilang
    - rm 1 juta kp sprm belanja mesyuarat di bali indon

    MATPORK!!!!Ko kira berapa banyak duit diHANGOSkan sia2
    Bukan takdak duit!!!!! Tapi rakyat nak belajar???? kena pinjam???????

    Ke mana hotak ENGKAU ORG HAH MATPORK????????????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat pork kat hospital baru bersunat sebab cuti sekolah

      Delete
    2. - rm 90 jota + rm 110 jota kasi pas sokong umno

      ni hujung tahun ni nak kena kasi Aabar lagi tak tau ?bilion usd lagi!!!!

      Mana telaga minyak 1MDB??? ooo...kat Mongolia?
      Mana lombong arang batu 1MDB???...ooo kat Dubai?
      ke kat Caymen Islang????? Hong Kong???? London? USA???? Oooooo.....BEJING CHINAAAAAAAA!!!!!!!!

      Delete
    3. Jelas terang lagi bersuluh...

      Temberang Najib... lain digali lain yg dapat di Mongolia.

      Bukannya minyak tapi Altantunya, dan last2 Altantuya pun dibom lebur setelah puas meratahnya.

      Delete
    4. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  18. Kepada para student U kita yg berhutang ptptn, grad nanti menganggur la korang; atau bawa uber dan jual nasi lemak. Korang nak undi BN lagi...lantak korang lerrrr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Misti le undi BN, ada juga brim, undi PH habuk pun tarakkkkkkkkkkk.

      Delete
    2. Puas sudah menanam padi
      Cempedak juga ditanam orang
      Puas sudah ku ajar ttg undi
      Dedak juga dipandang orang

      Delete
    3. PUAS SUDAH KU SOKONG KUTTY
      DI TIMANG2 DI BAWA LARI LARI
      PUAS KU AJAR BARUA BARUA INI
      DI TIPU MAMAK KUTY SAMPAI MATI...
      ANAK CUCU COMANGO TOKSIK DIJULANG KINI


      KIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS..

      Delete


    4. Penerima zakat pun sama dg penerima dedak ke????
      Tolong beri pencerahan sikit

      Delete
    5. Puas sudah meneroka lombong
      Lombong arang di tanah Mongolia
      Puas sudah kita dibohong
      Masih juga orang percaya

      Lombong di mana minyak di mana
      Berbilyon sudah duit dah lesap
      Membohong dia konon berniaga
      Masuk angin keluar asap.


      Delete
    6. Keldai Tua dah bersuara

      Delete
  19. MATPORK & SEKUTU2NYA......
    SILA STUDY PERLEMBAGAAN MALAYSIA SUPAYA TAHU HAK2 RAKYAT / MELAYU / BUMIPUTERA. WALAU SIAPA PON MEMERINTAH, KECUALI JIKA DIPINDA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMOS LEE REMAJA SINGAPORK TAK BUAT APA KEROSAKAN ATAU LETUPKAN BANGUNAN DI SINGAPORK. .. SKG DI HALAU KELUAR SINGAPORE.... SUMA PUAK HARAMJADAH NI BARUA DAP@SUNGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI MESIA.... ELOK BERAMBUS BARUA BARUA SUMA KE SINGAPORK...


      BERAMBOSSSS..... LU STUDY SINGAPORK KEPALA BAPAK BARUA PROKSI DAP DI SINI DULU....

      TUNGGU KAMI DATANG PRU SINGAPURA NNTI.....

      Delete
    2. BAPUk ngah lentingggggg.....

      Delete
    3. Mak kojola kawin dengan bapak Amos leee....Amos Lee adik tiri Kojola kengkang....hehehehe...

      Delete
    4. Entah2 hanya bersedudukan luar nikah, melihat tebiak buruk Kejora yg kufur lagi menyesatkan.

      Delete
    5. Keldai Tua bersuara lagi

      Delete
  20. Seperti ternakan lain, pelajar spt vote bank perlu disusahkan. Bukan apa, senang sikit apabila tiba feeding time.
    Yg penting halalan toibah...
    JUBBO UMNO,Broker Komunis BN dan mandur2 dlm MIC mendapat pulangan dividen yg lumayan.
    600 tahun Melayu bodoh piang + lagi
    60 tahun, Melayu siap tonggong kekal.
    SOP sama,
    UMNO kekalkan bangsa Totok.
    PAS ketatkan Isle Jumud.
    Akal tarok ditelor,nampak betina kukok,nampak
    Otak letak dilutut, nmpk lawan Amok.

    ReplyDelete
  21. DUIT PTPTN SUDAH BERMULA DI ZAMAN KUTY
    ALJUBOORI JADI MENTIRI PENDIDIKAN LAGI
    GRADUAN KLAS 3 KUTY LANTIK JADI MENTIRI
    INI SUMA HARAMJADAH KENA TANGGUNG KINI

    INI SUMA KIRJA MAMAK KUTTY LAGI
    PTPTN KAN PENINGGALAN ALJUBOORI
    SLOW LEARNER STUDENT RAMAI PUAK INI
    PRU KAMPUS MME KASI TARUK BARUA INI



    BERAMBOOOSSSSSS.....

    DALAH SORANG SLOW LEARNER TU ANAK RAMAN JPC BLOM ABIS BLAJAR DAN KUTUK KUTUK KERAJAAN... KLU RASA ANOK DAH BAGUS SSGT BERAMBOSSSSS SAJA DARI SINI.... MINTAK KIRJA DI SINGAPORK ....TAIWAN..HONG KONG KA..... KIKIKIKIKI..


    BERAMBOSSS DAN SILA MENINGGAL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa...dah lama saya beramboss & meniggalkan UMNO sejak 2013 setelah saya insaf & sedar Najib & Rosmah merusakkan parti UMNO dek tingkah mungkar berkomplot dgn Yagudi Zionis mendapatkan hutang riba, membohong, menipu, merompak, menayang-nayang glamour, menganiaya orang yg menentang mereka sampai ada yg kena bom, tembak & simen.

      Delete
    2. Pak man kadok atau Pak man telo?

      Delete
    3. Pak kojola kengkang berkepala mancis

      Delete
    4. ada sekor anak babi tunggal dok menyinga kat blog budin. Namanya KOJOLA...
      jADI santapan harimau-harimau PH yang garang.

      mamposs ko..anak babi tunggal...
      HA....HA

      Delete
    5. Banyak sungguh keldai dlm nie

      Delete
  22. SUMAN NI SAPA NAK CAKAP PASAL UMNO YAA.?
    KALAH TANDING MAJUK KECIK ATI NANGIS LAGI
    PLURALIST MURTAD DILAWAN NK TUNJUK JUARA
    KALAH UMNO AL ANUS PLURALIST DIJILAT KEMBALI

    PUIIIIIIII.......!!!!!

    SUMAN BOGIS DATANG DARI SINGAPURA
    DIHEMBAT LEE KWAN YU LARI KE MESIA
    DAH BUNGA DI BERI TUBA DIBALAS PULA
    KALU JUMPA BARUA NI KITA KASI SULA SAJA

    .... MADU KO BALAS TUBA.... RASA TAK SELAMAT BAIK KO BERAMBUS KAT SINGAPURA SEMULA...

    JALAN JALAN DI KOTA SINGAPURA
    TUA RENTA RENTUNG MASIH BERKIRJA
    SI KIASU & KRONI SONGLAP HARTA SINGAPURA
    RAKYAT SINGAPURA DI JADI KAN HAMBA


    BERAMBUS. ..... TUNGGU KAMI DI PRU SINGAPORK NANTI.....

    INI KALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAPUK BUNTING!!!!!!

      kakakkakakakakakakakakakak
      rokok John

      sedut ko....ha...sedutttttttt

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kejora bahlol lagi totol...

      Tolong sikit saya kalah bertanding. Dah 5 penggal menjawat jawatan, sengaja tarik diri bagi peluang orang lain, anak buah sendiri.

      Masuk ini dalam benak kamu. Saya dah lama bosan dgn UMNO sejak 2005 lagi bila tengok Pak Lah malas kerja asyik ZZZZZZ membiarkan anak & menantunya mentadbir negara. Kemuncak kemarahan saya bila Rosmah & Najib berkhianat berlutut sujud pada Spura, Amerika & Yahudi Zionis hingga negara tak berintigriti, mudah dibeli & dibuli. Bayangkan pejuang Sulu pun dapat ceroboh negara hingga anggota keselamatan kita ramai mati terkorban.

      Zaman Mahathir, USA, Israel, UK, Australia, Spura.... semua tak angkat muka dgn kita kena tibai. Vietnam pun kena gertak sampai jet2 pejuang kita mengebom pulau layang tanpa tindak balas dari Vietnan yg ketika itu baru meraih kemenangan perang dgn USA.

      Kamu FAHAM tak bahlol?

      Delete
    5. Bapok kengkang tengah pening...umno nak mampoos...

      Delete
    6. Dia berniaga malam ni kat chow kit hisap rokok john

      Delete
    7. Kini Melayu Spura secara total lebih bermaruah dari Melayu Malaysia di bawah pantatberak Rosmah Najib.

      Melayu Spura tak seorang pun hidup merempat, nganggur, mengjarapkan derma Brim, tapi semua mampu beli & memilikki rumah dgn kelengkapan lengkap. Melayu Spura rata2 berpendidikan lebih baik, lebih open minded dek English educated, tak totok macam kebanyakan Melayu Malaysia yg diperbodohkan oleh UMNO & PAS. Perniagaan ceti haram hampir tiada kerana pemerintah & polis di sana tidak bersetongkol dgn along-along.

      Institusi Mendaki, Majlis Ugama Islam Spura (MUIS) & masjid2 di sana ditadbir oleh professional Melayu membantu & mengurus hal ehwal kebajikan masyarakat Islam sejajar dgn fardhu ain & fardhu kifayah, seperti tuisyen, kuliah agama, jenazah, umrah/haji, solat, zakat fitrah, korban aidil adha, biasiswa, dll.

      Malah kini Presiden Spura adalah orang Melayu beragama Islam.

      Pernahkah kini kita dengar atau ada berita parti pemerintah atau menteri2 Spura terlibat dgn rasuah seperti lazimnya UMNO & menteri2 kabinet kita, termasuk PM & timbalannya.

      Delete
    8. Kli melayu Spork hidup bagus... ko beramboss balik hidup kat Spork tu suman tempe... klu Cina remaja amos lee pun kena halau... melayu Singapork perasan bagus mcm Suman Tempe tak kan merempat kat Malaysia ni... LU FIKIR SENDIRI LA WEEEIII.. SUMAN TEMPE...

      BERAMBOSSS .....

      Delete
    9. wak suman celupar nya mulut, semalam ingatkan dah jadi ahli sufi dan bertaubat, keling paria dayus rupanya kau ni. tu lah kecik2 mak kau bagi makan tak anjing. padan muka.

      Delete
    10. WAK SUMAN TEMPE...SAMPAH MASYARAKAT ...ELOK BEBENAU LER KO KELUAR DARI UMNO DAN MENJADI SAMPAH..DARIPADA MENJADI ANAI2 DLM UMNO...SENANG SIKIT KEJE...
      WAKKKK...panTAT BINI KO DAH DI CEBOKKE LOM!!!!

      WAK ..KO NI FFFAAAAHAAAMMM TAK NI HAAAAAAA!!!!BAGHAL!!!!

      Delete
  23. dalam m'sia gaji lepasan ijazah apa lagi diploma sememangnya kecil, x cukup utk menampung kos sara hidup yg cukup tinggi skrg. nak merantau cari makan di singapore pon kerajaan sekat! bingai punya najib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1915...ko lagi Bapak Bingai....

      Delete
  24. Malang sungguh para pelajar univesiti khususnya pelajar dan lepasan pelajar UITM. Dahlah terpaksa menanggung hutang seterusnya berkemungkinan di istiharkan bangkrap dan mereka ini dianggap lembab. Sebenarnya Ku Nan tanpa disedari menghina orang melayu kerana 100% lepasan dan pelajar UITM adalah melayu. Apa pandangan masyarakat ─║uar terutama organisasi mahupun syarikat swasta yang ingin menawarkan pekerjaan kepada graduan lepasan UITM. Menggunakan Ulumni UITM untuk memohon maaf belum memadai untuk mengubat luka. Tambahan pula rata- rata kepimpinan Alumni UITM adalah tali barut UMNO. Terlajak perahu mungkin boleh berundur tetapi terlajak kata sayonara UMNO. Ayuh pelajar dan lepasan UITM kita kuburkan BN dipiliharaya akan datang. Lagipun saya kira kerajaan yang ada hari ini tidak memerlukan lepasan UITM, maklumle "slow learner".


    ReplyDelete
    Replies
    1. kaki hasut kau ni..busuknya perangai puak2 ph haram.

      Delete
    2. Si adnan mansor BERUK TUA tu betul2 menghina orang2 Melayu.

      Delete
    3. BUKAN HASUT...

      NASIHAT TUH

      Delete
    4. mamak paria ngaku melayu tak sedar diri macam kau zack lamedick memang hina, aku rasa mak kau dulu bernakakan kau ikut lubang jubor dia bukan ikut lubang puki dia yang busuk dan hitam tu.....

      Delete
    5. MARI KITA KENAL SIAPA KU NAN ITU:

      Who is this guy 'ku nan' anyway?

      Ku Nan was born in Malacca on 20/1250, birth certificate no. 100502. Name at birth was Adnan bin Mansor.

      However, on 3rd October 1972, Ku Nan had changed his name to Tengku Adnan bin Tengku Mansor. He also changed his dad’s IC name to Tengku Mansor bin Tengku Baba. Claims to be Malacca’s 3rd generation Sultanate heritage. Ku Nan was once Tun M’s Setiausaha Kerja UMNO.

      He was a businessman, was known to be Tan Sri Vincent Tan’s favorite go-to guy for projects. Word on the street is that Ku Nan has 3.5million shares in Berjaya Sports Toto via his SPV, Cimsec Nominees Sdn Bhd. Sports Toto has a total of 681 outlets nationwide and 2 overseas operations, one in Phillipines and the other in Ghana. Once upon a time, Ku Nan, Tan Sri Vincent and Pahang State Govt through an SPV called PASDEC Holding Berhad used to own Bukit Tinggi Resort. After fierce pressure from the public, he relinquished his shares on 23rd May 2003.

      Now, tell me if anyone , notably Kejora or Ronggeng Najib or J want to argue about his ‘tengku’ness. Notice that officially, his Dato’ Seri title precedes his Tengku title.

      Delete
    6. Keldai Tua ni lagi....NEXT Keldai!!!!

      Delete
  25. Nak Minta , Peluang ciput.
    Nak bawa Uber kereta tak ada.
    Nak jual nasi Lemak, dikejar DBKL.
    Nak minta Br1M, kena pegi pejabat Umno.
    Inilah akibat jadi kaum Slow learners.
    Akeriskarat Bangsatwan ckp melayu tak tau taat.
    Lobai Brahmin lahabat ckp melayu tak tau syukur.
    600 tahun Bodoh, 60 tahun Banggang.
    Benyai kekal sbb tinggal 6 sel otak.
    Kuatnya di 2 butir telor kecil,
    Akal dipindah ke lutut.


    INIKAH SUDAHNYA MELAYU?
    Jika dilihat aksi GN,J Kojola dan baki 150 baki CaiPelesupasir...
    INILAH DIA MELAYU JAHILIYAH 666.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik aku tak jadi 'Melayu Mudah Lupa' macam.... Mamak Matdey!!!!

      Delete
    2. bagus lah cuma sedihnya sanggup jadi pengkhianat melayu yang dah takde maruah macam....najib kepala bapak kau!!!!

      Delete
  26. pendidikan percuma taik kau kau admin..
    ada sngor bg pendidikan percuma..inikan negara..karut janji pakatan haram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selangor boleh bagi pendidikan percuma bila PH ambik alih putra jaya...

      Delete
    2. KIH...KIH...KIH...

      UNISEL DAH DIBERI PENDIDIKAN PERCUMA KER KAT SELANGOK TUUUU?!!!

      BARU2 NI SI ASSMIN MB JAMBAN DOK BERI CERAMAH MERAPU KAT JB....
      ....JANGAN NANTI...YG DIKEJAR TAK DAPAT YG DIKENDONG BERCICIRAN....UDAH LER ...

      Delete
  27. Azida Azbar
    Bekerja di Self-employed
    Hah !
    Baru kau tahu Ku Nan. Sampai mohon maaf sebab terlanjur cakap pasal " graduan UiTM ". Kau ingat kau tu hebat sangat ke kelulusan kau tu. Bila dah kena ugut 700,000 drp bekas graduan UiTM, baru kau melutut.
    Satu kenyataan yg tegas drp bekas graduan UiTM bahawa maafnya diterima tetapi mereka tidak akan pangkah parti dacing dlm PRU 14 ini.
    Justru bersiap siaplah engkau untuk bertapa di Sg Buluh itu nanti.
    Suka · Balas · Tanda Sebagai Spam · 2 · 2 jam

    Iqbal Nasir
    Mulut longkang...tua tak sedar diri, tua kutuk,hidup pun jasa menipu orang melayu...
    Suka · Balas · Tanda Sebagai Spam · 13 · 5 jam

    Pakteh Mohsin Hj Abu
    ... bila bercakap main sedap mulut je... bila dah kena sounf baru sedar ... peribahasa kita ada menyebut .. "terlajak perahu boleh undur telajak kata buruk padahnya" ... nyahkan dia ni dari menteri dalam pru 14 nanti ...
    Suka · Balas · Tanda Sebagai Spam · 3 · 3 jam

    Zaidi Md Yasin
    Sek menengah kem terendak
    Tengok lah taraf Menteri Cap Sardin Bee End ni.. Kalau lah Pembangkang cakap macam ni banyaknya NGO kaki ampu duk nak hantar protes nak buat laporan Polis lah nak tunjuk garang Baju Merah lah bagai cara nak tunjuk bagus.. Mana MP UMNO SATRIA PEMUDA LAYU JE.. Nak menepis nak menyanggah tidak Bisu di lautan kemewahan pangkat darjat buat masa ini.. Tak lama dah tunggu balasan PRU 14 in

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana dia pemuda2 umno graduan UiTM?
      Tak ada maruah ker? Atau bisu.

      Delete
    2. anak Keldai dah bersuara

      Delete
  28. Macam mana nak bayar balik PTPTN,
    kerja kuli,makan tak cukup!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2149...kesian ko...makan tak cukup rope nyerrrr!!!...h/p mahal ko mampu beli kot!!!...

      Delete
  29. ZACK@ABD GHUYUB BIN SPUTNIK.... KIKIKIKI..

    MANA GRADUAN UiTM UMNO PULAK
    MAT SABUN DROP OUT UiTM SLOW LEARNER
    ART & DESIGN PUN DROP OUT MCM BEWAK
    SBLOM MENGATA PUAK DI PIMPIN PUAK LOOSER


    KKIKIKIKI.... SUMAN BAGI LALUAN LAM UMNO... KIKIKI... PANTEK LAA HAIIII...... KIKIKIKI..

    5 PENGAL SUMAN TEMPE BAGI LALUAN PULAK DAH
    22 TAUN KUTY KUASA TAPI MASIH HARAMJADAH
    KALAU DAH KALAH GENTELMEN LE SMPI KESUDAH
    NI TAK MEMBARUA DIRI SAMPAI CAKAR TANAH


    KAH ... KAH... KIKIKI.. KAH... KAH...KIKIKIKI..

    BERAMBOSSSS DAN MENINGGAL TERUSSSS...

    INI HAAHHH....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau aku dapat Wak Suman Tempe ni aku sunu2 kepala dia kat Tahi BABI....dah lah tu... panTAT bini dia bau BACIN sebab dah lama tak CEBOK.....

      Delete
  30. PESALAH SEKS, PELIWAT & PENGHUTANG TAK RETI BAYAR TEGAR SEMUA PATUT UNDI PARTI MAMAK TUA KUTUK, SESUAI DAN SECOCOK ......

    ReplyDelete
  31. MAMAK KTTY MADEY DIRAMALKAN AKAN DIJUBO SAMAPI MAMPOOS OLEH SAUDARA NUAR BERAHI SEBELUM PRU14 AKAN DATANG .......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat Kejora...

      Kamu lebih dahsyat yang amat dahsyat lagi melebihi Firaun, Namrud, malah Iblis pun tak sedahsyat kamu mencerca hina Maha Suci Allah SWT.

      Seumur hidupku belum pernah terdengar orang yg ngaku Islam mencela Allah SWT meliwat dunia akhirat seperti kamu, tau.....!!!

      Bergegar goncang bumi & langit, malah lebih dahsyat lagi ketika peristiwa puak Kristian mula2 dulu mengaku Allah mempunyai anak seperti yg termaktub dalam Al Quran.

      Astaghfirullah......!!

      Delete
    2. Jangan alih tiang golll la bodosss.... wak suman tempe....

      Delete
    3. INGAT FIRAUN INGAT MADEY MAMAK TUA KUTUK !!!!!!!!1

      Delete
    4. Ingat Mamak Matdey Tua Terkutuk...Ingat ngan Wak Suman Tempe Jalan Mengengkang!!!!
      Wak Suman mana tu haaaaa111 Ekeleh Wak Suman mana lagi...kalau si Tua yg merajuk keluar dari parti UMNO tu...dengar habaq..dah jadi sampah masyarakat dah....tunggu kering jer sampah ni...lepas tu kita bakau ler !!!!...

      Delete
  32. Bila agaknya arwah madey kutty laknatullah nak jadi bangkai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tak insaf-insaf kah, kamu Kejora...??

      Ingat...kamu telah melakukan lebih dahsyat yang amat dahsyat lagi melebihi Firaun, Namrud, malah Iblis pun tak sedahsyat kamu mencerca hina Maha Suci Allah SWT.

      Seumur hidupku belum pernah terdengar orang yg ngaku Islam mencela Allah SWT meliwat dunia akhirat seperti kamu, tau.....!!!

      Bergegar goncang bumi & langit, malah lebih dahsyat lagi ketika peristiwa puak Kristian mula2 dulu mengaku Allah mempunyai anak seperti yg termaktub dalam Al Quran.

      Astaghfirullah......!!

      Delete
    2. sah lah mak kau kena jubo ngan keling masa ngadungkan kau suman.... hahahahahah.... suman dah jadi ahli sufi balik...... hahahahahahah

      Delete
    3. 2158...Sekarang ni si Mamak Matdey tu pun dah jadi macam BANGKAI hidup dah!!!..kan..kan...kan Wak Suman Tempe Kengkang....

      Delete
  33. Senang senang pakatan dapat undi percuma dari mangsa ptptn, juga dari pelajar uitm yg dihina oleh ku nan sendiri, penganggur siswazah , agaknya akan mencetus tsunami pada pru nanti, .

    ReplyDelete
    Replies
    1. tsunami peliwat, pesalah seks dan penghutang tegar????? HAHAHAHAHAHA .... teruskan labi ....HAHAHAHAHAHAHA

      Delete
    2. 2205 aku tambah lagi...Tsunami hantu....Zuraidah mak Lampir,...hantu MB Jamban...hantu Peliwat bini orang...hahahahaha...

      Delete
  34. ......?...?....

    ..../////------\\\\..
    (…..,,,,….,,,,…)
    c(---O------O----)?
    .(……….oo…….)
    ,,,//////////….\\\\\\\
    .(………..00……).

    Ini dia wajah mat Singapock!!!
    @ KAJORA bapuk JOHN

    Ha….ha…..ha…………..

    ReplyDelete
    Replies
    1. la,,,,ingatkan hansem ngat!!!!

      Delete
    2. 2216 tu...sebijik macam roper muka TONYOK Mamak Matdey....
      ...kalau cai2 Haprak nak tahu...Ini lah LOGO terbaru PH...kikiki!!!

      Delete
  35. ..../////------\\\\..
    (…..,,,,….,,,,…)
    c(---O------O----)?
    .(……….oo…….)
    ,,,//////////….\\\\\\\
    .(………..00……).

    KEJORA
    508
    sungai buloh jel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lukisan budak lembam dari kelas pemulihan khas.

      Delete
  36. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JULY 1, 2013 AT 4:25 AM

    Anwar pernah diberi kesempatan menjadi pemimpin tertinggi UMNO dan negara, tapi satu sumbangan bermakna pun tiada kecuali bermain politik, salah guna kuasa & penyelewengan wang perbendaharaan negara. Akhlak buruknya yg pada mula hanya khabar angin sejak awal 80an kini sudah terdedah hinggga tersebar luas dan jadi kes mahkamah. Nurul pula bersekongkol dgn pihak Evangelist Gereja dan LGBT berhubung isu Hak Asasi Manusia & .Bebas Berugama & Pemurtadan. Isu murtad bukan boleh dipandang ringan. Jika tiada usaha untuk membendung, bukan hanya pemimpin, malah masyarakat setempat juga akan di soal di akhirat kelak. Di zaman para sahabat, murtad diperang habis-habisan.

    Sekian, Waulah Hu Alam.

    Yang Ikhlas
    Bukan Anonymous tapi Othaman Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman kata Nuat tiada beri apa2 sumbangan
      Yg dibuat, salah guna kuasa, penyelewengan
      Nurul pula, bersekongkol Evangelist bajingan
      Kini: ‘Bg Nuat, mari ler kita berpimpin tangan’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  37. TUN MAHATHIR ISKANDAR KUTTY LEBIH HINA DARI TAIK BABI.

    ReplyDelete
  38. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 29, 2013 AT 12:25 PM

    Penjenayah kini dianggap Hero. Keluarga penjenayah boleh dengan mudah jadi jutawan dgn skim insurans penjenayah. Tapi penjenayah macam mana? Kalau penjenayah itu berbangsa Melayu...jangan haraplah. Tapi kalau penjenayah itu cina laknat atau keling kiaq....memang lumayan.

    Itulah 'kehebatannya' si Ad Dajal Anwar Ibrahim hingga Tun Dol & Ah Jib Gor akur dan tunduk dengan kehendak pihak PEMBANGANG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman jugak pertikaikan Nuat punyaa harta
      Dgn Nuat, kehebatan Ad Dajal, Suman kata
      Utk pembangkang, “pembangang” dia ciipta
      Kini, dgn "PEMBANGANG" dia sangat cinta

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  39. TUN MAHATHIR ISKANDAR KUTTY LEBIH HINA DARI TAIK BABI.

    ReplyDelete
  40. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 25, 2013 AT 8:45 AM

    Anonymous June 25, 2013 at 7:03 AM
    DSAI,DSN,TSMY duduk semeja bersama kerana protokol rasmi,......................

    Komentar saya:
    Maaf kerana mencelah. Ini tidak ada mengena dgn protokol........ini soal prinsip.... lakonan Anwar yang sebelum ini berapi-rapi menghasut penyokong-penykongnya untuk tidak mengiktiraf keputusan PRU 13 atas alasan SPR telah menipu sehinggakan ' BN kalah teruk di Selangor & Penang'. Gara-gara himpunan haram itu, mereka telah mencederakan beberapa staff Bandaraya KL dan juga anggota polis. Kelmarin kamu cerca BN, Kerajaan & SPR, alih-alih dgn muka tak malu terhegeh-hegeh angkat sumpah dan siap bergambar & berjamu selera semeja dgn Najib dgn sengeh kamu yg tampak meluat. Mana prinsip kamu kononnya pemimpin hebat, cakap tak serupa bikin........MUNAFIK. Kesian ada dan geram pun ada pada penyokongnya yg diperbodoh-bodohkan.

    Salam hormat
    Ex Son of Spura

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman tibai Nuat depan belakang kiri kanan
      Katanya Nuat munafiiq & suka buat lakonan
      Fitnah & hasut, mmg Nuat punya permainan
      Kini: ‘oh Bg Nuat ku, adik Man sgt berkenan’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  41. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 25, 2013 AT 4:18 AM

    Saya heran bagaimana Nik Aziz & Hadi Awang boleh membenarkan Nama Allah diguna pakai di gereja dan juga dalam kitab baibel/bible? Katanya kedua pemimpin PAS ini ulamak mursyid dan kasyaf, tapi kerana bernafsu untuk menumbangkan Melayu UMNO dek dendam kesumat sanggup bersekongkol dgn Anwar pluralisme/libralisme dan DAP yg terang-terangan mahu menyebarkan ajaran kristian di bumi Melayu Islam. Lihat saja gereja2 di Penang & Selangor diperkasakan dan malah sekarang ada sermon (khotbah dalam bahasa Melayu) bagi tujuan pemurtadan.

    Semoga teman-teman yg masih kuat mendukung Melayu Baru/Liberal renung dan kajikan sedalam-dalamnya. Bangkit dan insaflah dari terus terjerumus dari pengaruh dakyah memesongkan aqidah kita. Belum lagi muncul Ad Dajal Al Masih, sudah ramai Melayu Islam menjadi murtad secara sedar dan tak sedar.

    Ikhlas dari
    Ex Son of Spura


    Suman kata, Penang & Selangor sbg teladan
    Kutbah kristian dlm BM, tujuan pemurtadan
    Jadi, DAP & PKR, kita kena buat sempadan
    Kini:‘DAP / PKR, ku serah nyawa & badan’

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    ReplyDelete
  42. INGAT MADEY MAMAK TUA KUTUK INGAT FIRAUN DURJANA

    SEMOGA ALLAH SWT MEMANJANGKAN UMUR MADEY MAMAK TUA KUTUK SEMACAM UMUR FIRAUN LAKNATULLAH. BIAR DIKUMPUL LAGI DOSA-DOSA BESAR UNTUK SI TUA KUTUK INI BAWA KE AKHIRAT DAN SETERUSNYA KE NERAKA JAHANAM SELAM_LAMNYA BERTEMANKAN FIRAUN DURJANA.

    TAKBIR 1000 X

    ReplyDelete
  43. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 24, 2013 AT 11:47 AM

    Anonymous June 24, 2013 at 8:50 AM
    Macam cerita Tiga Abdul pulak..... "... kalau setuju sain sini..." hehehe.

    Komen saya:
    Lawak Tiga Abdul arahan Seniman Agung P. Ramlee berkelas dan tak jemu-jemu sepanjang zaman, walau ditonton berulang kali. Lawak ANWAR MENJIJIKKAN...MELUATKAN...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiap2 hari kutuk Nuat, itu je yg Suman buat
      Kalau tulis dgn pen, mmg tak cukup dakwat
      Dia kata lawak Nuat itu, org jijik dan meluat
      Kini: ‘adik Man rela, kalau Bg Non nak liwat’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  44. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 24, 2013 AT 11:14 AM

    Saya teringat ketika Almarhum Tun Ghafar disoal oleh jurnalis Indonesia (ketika lawatannnya ke sana pada 1998) kenapa Anwar di pecat? Beliau jawab Malaysia tidah butuh (perlu) pemimpin seperti Anwar, tapi jika kamu IIndonesia) mengidolakannya, sila aja ambil dia jadi pimpinan kamu, percuma lagi tanpa bayaran.

    Kerana spin Anwar, sdra-sdra kita di sana dulu banyak termakan hasut dan fitnah beliau. Syukur, kini mereka mulai dan kenal siapa Anwar. Makluman ini saya dapati dari bekas rakan sejawat saya di PT Indofood Copn, Jakarta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi Suman, Nuat ini sejahat-jahat manusia
      Menyokong Nuat, mmg sgt rugii dan sia-sia
      Nuat punya hasut / fitnah sampai Indonesia
      Kini:‘Bang Nuat cocok banget jadi PM Msia’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  45. HAHAHAHAHAH ........ SUMAN SEBENARNYA HANYA SEEKOR KELING DAYUS SIOT ...... HAHAHAHAHAHA .... RAHSIA TERBONGKAR!!!!!! HABIS DITELANJANG SAMPAI NAMPAK KOTENYA YANG SEJEMPUT ITU. HAHAHAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  46. WAK SUMAN DAYUS KOTE SEJEMPUT !!!!!!!!

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  47. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 23, 2013 AT 8:35 AM

    Yang pasti.....KEKACAUAN, KEKECOHAN, GANGGUAN telah berlaku. Tapi kenapa ini berlaku? Puncanya.....

    HASUTAN pihak PEMBANGKANG yg BENGANG, khususnya ketua mereka ANWAR yg masih tidak berpuashati dgn kekalahan mereka di PRU 13 dan berdegil menganjur Himpunan tapi tidak mematuhi Undang-Undang & peraturan. Alangkah bodoh dan ruginya peserta-peserta himpunan tersebut kerana telah diperdaya oleh Anwar. Mereka terbuang masa & duit untuk (pembaziran) kerja tak berfaedah! Yg amat menyedihkan, majoriti yg hadhir adalah orang Melayu & mereka ini mangsa nafsu Anwar (rakus nak jadi perdana menteri). Dalam pada itu, Anwar dan pengikut-pengikutnya juga BODOH kerana membiarkan diri mereka diperkotak-katikkan oleh permainan politik DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman ibaratkan Nuat sebagai sekor buaya
      Dgn si Nuat, peserta demonstrasi terpedaya
      Dia juga kata, permainan DAP mmg bahaya
      Kini: ‘oh Bang Nuat & LGE rakan setia saya’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  48. cp from ostb.

    " Just heard this today. Talk is Kepala Bapak wishes to see an end to the libel suits filed against Claire Rewcastle Brown (Sarawak Report). They are planning to despatch "Khalid" to see Claire and get her to agree if the suit against her is withdrawn.

    At the same time they also want Claire to cancel her counter suit and her counter claims. I checked with someone who knows Claire who says she is in the dark about this plan.

    If that is the case, do get ready Ms Brown. They must be prepared to pay big money to get out of this really stupid mistake. Another one of their strategic bungles."

    if this is true, najib should to cut his lancau and choke on it.

    kepala bapak kau la najib!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kapal butuh kau dad. Telor besar kote kecik

      Delete
    2. ada aku kesah?

      Delete
    3. ada aku heran lancau kau kecik?

      Delete
    4. BUAH BELIMBING RASANYA MASAM,
      DAHLAH MASAM BERKELAT PULA,
      SIAPA KATA OTSB MAMAK TAK HITAM,
      DAHLAH HITAM BERKILAT PULA.

      Delete
  49. Man kaduk dah berpeluh dahi bila baca semula posting yg dia tulis dulu. Jawablah, jgn tak jawab.

    ReplyDelete
  50. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD MAY 30, 2013 AT 6:34 PM

    Nadanya bagai terang lagi bersuluh. Saya sering menemukan tulisan biadap seperti ini di Blog Malaysia Kini dan Malaysia Today. Selama 2 tahun saya dan Warisan TMK berhempas pulas menyekolahkan merekaI. Inilah pengikut tok-tok DAPster dan Anwarinas yang sangat membenci dan iri hati terhadap UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman, dgn DAPster dan Anwarina, sgt anti
      Dia kata DAP dan si Nuat dgn UMNO iri hati
      Maksud Suman, DAP/PKR jahat punya parti
      Kini:‘oh LGE & Bang Nuat sahabat ku sejati’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  51. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD MAY 24, 2013 AT 5:04 AM

    Adakah Anwar Ibrahim BERSIH? Kalau bersih, kenapakah keaiban tak putus-putus menimpa kepada insan ini? Penzinah? Peliwat? Penghianat bangsa? Pemurtad (Pluralisme)? Penyalah guna kuasa ketika menjadi TPM? Penyamun perbendaharaan negara ketika menjadi Menteri Kewangan? Ini baru hukum di dunia, belum lagi di akhirat.

    Justeru impian untuk menjadi PM sampai kini tidak kesampaian, walaupun satu ketika dulu beliau sudah menjadi TPM. Allah SWT telah menganugerahkan beliau ujian dgn memberi nikmat pada awal kerjayanya, tapi beliau hanyut dan menerima musibah di penghujung hayatnya.

    Salam Hormat
    Ex Son of Spura

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuat bagi Seman memang le musuh yg ketat
      Dia kata Nuat pluralisma, yng setaraf murtad
      Juga, Nuat dikatakan peliwat dan kaki pantat
      Kinii: ‘Bg Nuat, adik Man anggap mcm ustad’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

      Delete
  52. Nampaknya UMNO menang lagi lah kali ni, DS Najib jadi akan terus jadi PM, mukhriz pula akan terus kecewa. TANIAH in advance to BN dan moga DS Najib dapat melakukan yang lebih baik.

    ReplyDelete
  53. kepala bapak beli lombong kat mongolia,

    lombong ntah ke mana, puki juga dapat.

    ujung2, puki di c4, org lain yg kena taik palat.

    lancau lu najib!

    ReplyDelete
  54. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 24, 2013 AT 8:12 PM

    Anonymous June 24, 2013 at 6:05 PM
    Lantaren gantengnya bapak anwar memimpin ABIM, makanya PAS kepingin benerr melamar beliau nyertai perjuangannya PAS … namun bapak anwar masih butuhin nyertai umno karna ingin menyucikan segalanya korupsi serta kotoran yg dilihat dlm umno …

    Kometar gue:
    Memang bener bapak Anwar punya banyak fan di Indon kerana fahaman sama....Islam pluralime atau Islam Liberalime. Justeru di sana banyak perkahwinan campuran terjadi tanpa perlu menukar agama. Angkara ini.....anak2 jadi gelandangan..mau kata Islam bukan..mau kata Kristnen bukan...mau kata hindu atau budha pun bukan. Malah ada yang pilih tanpa ikatan perkahwinan dan paling menjijikkan berpasangan sesama jenis.

    Untuk makluman anda, Anwar pilih masuk UMNO kerana beliau percaya PAS tidak mungkin memberinya peluang menjadi perdana menteri. PAS tidak ada kredibiliti untuk menerajui negara. Hanya mampu untuk negeri daif dan mundur seperti Kedah & Kelantan saja. Anwar telah diberi peluang untuk menjadi pemimpin (perdana menteri) tapi tidak mendapat keredhaan sang Maha Kuasa kerana ketidak ikhlas & masalah akhlak buruknya. Beliau juga sering membohongi rakyat. Saya jadi heran, orang yg bergaji hanya RM10,000 sebulan sebagai ahli parlimen kok bisa-bisanya mampu memiliki rumah bungalow bernilai RM7 juta...??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman kata Nuat terapkan Islam pluralisma
      Dia kata ajaran Nuat jugak adalah liberisma
      Nuat amal kahwin campur, tak tukar agama
      Banglo Nuat RM 7 juta, pun dia tanya sama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  55. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 24, 2013 AT 6:42 PM

    ANWAR - Raja Munafik

    Dulu kata akan bersara kalau gagal menumbangkan kerajaan UMNO..... tapi tak buat pun.

    Dulu protes sana sini tak nak menerima keputusan PRU 13 kerana ada penipuan, tapi hari ini dengan muka tak malu angkat sumpah menerima perlantikan ahli parlimen. Yang menyakitkan hati, dia berjamuan besar dgn Najib & Muhyddin Yassin lagi. Penyokong2nya sesak nafas dgn jerebu, bertekak& berpencak silat dgn peagawai keselamatan.

    Alngkah BODOH nya segelintir insan yg taksub dgn Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman dgn Nuat, tiap hari akan cari gadoh
      Nuat Raja Munafiiq & mcm2 lagi, dia tudoh
      Siapa taksub dgn Nuat, Suman kata bodoh
      Kini: ‘Bg Nuat, adik Man tumpang bertedoh’

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
  56. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 24, 2013 AT 6:20 PM

    SIAPA TIPU SIAPA - ANWAR MUNAFIK

    Statement Tuan Hj Ariffin tepat sekali, tapi malang masih ada yang bebal masih dek ketaksuban dgn fahaman/Ideologi Melayu Liberal/Baru.

    Ideologi/fahaman konon mereka (Anwarinas) inilah yang progresif, tak mau dibendung dgn peraturan atau undang-undang, bebas melakukan apa saja (termasuk seks bebas, seks sejenis), bebas membuat rusuhan dan demostrasi jalanan, bebas memilih agama dan bebas melakukan apa saja untuk memuaskan nafsu serakah mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiap hari, Nuat jadi Suman punya belasahan
      Seks bebas dan seks sejenis, itulah tuduhan
      Juga dikata, Nuat suka demonstrasi/rusuhan
      Kini:‘Bang Nuat, adik Man ingin berkasih2an’

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. MANTAP !!!!!!!!

      Delete
  57. Wak Suman...Nak tanyalah . jawab dengan jujur ye. Betul ke Wak ni letak jawatan dalam UMNO dulu tu..dapat berita wak ni dipaksa turun pasal dah tak releven dan tak memberi sebarang nilai tambah pada bhg wak tu..kira dah dianggap wak ni liabiliti , bukan aset lagi. Segala kesenangan yang waj peroleh sekarnag ni pun atras ihsan Umno dulu. Wak gunakan kedudukan wak untuk curry favours dari pemimpin2 UMNOdan bina biz sendiri, dah senang wak lupa daratan, sombong, ego, kacang lupakan kulit..sampailah sekarang. Correct me if i'm wrong..tapi tak kot pasal dapat dari sumber yang sahih.
    Semestinya parti keramat ni tak perlukan orang mcm wak ni lagi dalamnya.
    Wak..memang tak dengar lagi menteri2 Spore makan rasuah, tapi pendedahan baru2 ni isteri PM Lee Hsien Long terlibat dengan salah guna kuasa dalam Temasik berjumlah hampir 42 Billion USD tu apa citer..logiknya PM tak tau ke, tu kan isteri dia. Lee pun terlibat dgn pertikaian harta pusaka LKY dengan anak2nya hingga jadi berita sensasai L/Negara.
    Presiden Melayu perempauan tu hanyalah wayang oleh PAP untuk mendapatkan sokongan orang2 Melayu, bukan ada apa2 kuasa eksekutif pun dalam kerajaan. Kuasa utama tetap pada PM, jadi dia tu mcm boneka aje lah kan. Cina Spore ni rasisnya tahap maksima..dikatakan mereka telah mengadakan protes besara2an bila melayu tu dilantik sebagai presiden ,tak boleh terima langsung. Ngaku ajelah wak Melayu Spore ni hanya kelas ke dua aje. Cuba wak dedahkan berapa ramai melayu yang pegang jawatan tertinggi dalam pasukan keselamatan mereka..polis, tentera..setakat ni ada tak orang melayu yang pernah menjawat pangkat jeneral, kolonel, fighter pilot ..ada tak yg berpangkay ACP dan ke atas..tak silap saya hanya sorang wanita saja, itu pun kini dah bersara. Kalau menteri melayu, ada tak yang diberikan kementerian yang penting..balik2 jaga agama Islam dan kesejahteraan melayu aje. Yang lawak tu, bila masuk Johor ..termasuklah sedara mara wak, bukan main berlagak lagi..mentang2lah duit besar tapi tak sedar kat Spore tu kena henyak dan titik dengan cina.
    CEO PTPTN dah jelaskan betapa pembayaran balik hutang tu perlu dilakukan ikut jadual yang ditetapkan. Dengan kutipan tu lah akan digunakan untuk memberiakn pinjaman seterusnya kpd pelajar2 lain. Janganlah kerana kegagalan menjelaskan hutang2 tu menjejaskan masa depan pelajar2 seterusnya. Kalau sanggup berhutang, mestilah sanggup membayarnya..kerajaan tak pernah memaksa agar PTPTN ni wajib diambil..kalau mampu tak payahlah berhutang kan. Alhamdulillah 4 orang anak saya yg belajar di IPT menyambung pelajaran tanpa PTPTN..inilah berkatnya berbudi kpd tanah, dapatlah menyimpan berdikit2 untuk pembiayaan pendidikan mereka.
    Kalau ikut hadith Nabi, hutang perlu dijelaskan melainkan kalau dihalalkan oleh pemberi hutang. Kalau tak, roh akan terawang2 di langit aje. PTPTN dah beri macam2 kemudahan untuk pembayaran balik ikut kemampuan..sehinggan boleh distrukturkan ke kadar yang paling minima dan yg mampu menjelaskan sekaligus, diberikan diskaun yang cukup tinggi. Mana nak cari kerajaan yang sebegini perihatin...melainkan yang sedia ada. Bangla yang datang ke Msia tu pun berhutang bila naka datang ke sini..tapi dengan gaji yang mereka dapat, w/pun sedikit, mampu menjelaskan hutang2 tersebut..inikan pulak rakyat Msia.
    Tersangat wajar JIM mendedahkan senarai pemiutang2 tu..jika nak melancong keL/Negara boleh, tapi nak bayar hutang minima tak boleh..agak2nyalah , betul ke caranya macam ni wak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN, Wak Suman Tempe mana berani keluar lagi...
      Tak tengok ker, kat atas tu...
      Kalau seminggu Budin tak tukar posting ini, seminggu ler Wak Kadok ni bersembunyi...

      kih kih kih...Kadok kena telanjang..

      Delete
  58. Dari Parpukari.blogspot.my:

    OTHAMAN AHMAD JUNE 25, 2013 AT 4:43 PM

    Sedih kan? Para penyokong bergaduh sampai nak berbunuhan, alih2 pemimpin dok lepak gelak ketawa dari angkat sumpah sampai ke meja makan dan sesi bergambar.
    Padan muka 1Malaysia kena tipu...Anonymous June 25, 2013 at 5:59 AM

    Komen saya:
    Rakyat dibohongi oleh pemimpin-pemimpin dgn sandiwara mereka, Selepas berlakon, para pemimpin berebut mengangkat SAMPAH di dewan parlimen sebagai wakil rakyat untuk terus membohongi rakyat.

    Hentikanlah slogan 1 Malaysia kerana ini ada persamaan dgn slogan DAP Malaysian Malaysia yg berniat untuk membasmikan Hak Keistimewaan Melayu dan Bumiputera. Fahaman sama rata (tidak ada keistimewaan) ini juga adalah slogan Liberalisme yg diperjuangkan oleh Ad Dajal Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...