Tuesday 7 November 2017

TERIMA KASIH NAJIB KERANA MELAKUKAN SUMBANGAN TERBESAR KEPADA PERADABAN MELAYU


"Kepala bapak kau!!"

"Bodoh!!"

"Haramjadah!!"

"Bangang!!"

"Bangsat!!"

Di atas adalah antara beberapa perkataan yang bagi kebanyakan orang adalah dilarang diucapkan secara terbuka atau ditujukan kepada sesiapa di depan khalayak ramai.

Tokoh Wartawan Negara, A Kadir Jasin misalnya, pernah memberitahu bahawa perkataan "bodoh" adalah dilarang diucapkan di kalangan ahli keluarganya sejak turun-temurun lagi.

Kata beliau, datuk, nenek dan ayahnya dahulu amat menitik-beratkan larangan itu dan ia kekal menjadi pegangan mereka sehingga hari ini.

Bekas Menteri Kebudayaan dan Pelancongan, Sabbaruddin Chik, jika berbual-bual dengannya,  beliau amat sensitif jika terdengar perkataan "bodoh" diucapkan, lalu segera menyarankan agar ia ditukar kepada perkataan "tidak cerdik".

Meskipun "bodoh" dan "tidak cerdik" mempunyai makna yang serupa dan jika ada perbezaan pun hanyalah senipis kulit bawang, perkataan "tidak cerdik" terdengar lebih sopan berbanding "bodoh".

Tentunya ramai orang Melayu dan rakyat Malaysia mempunyai sikap dan pendirian  seperti A Kadir Jasin dan Sabbarudin Chik itu. 

Jika perkataan "bodoh" pun cuba dijauhi, sudah tentu ungkapan "kepala bapak kau", "haramjadah", "bangang" dan "bangsat" lebih mughallazah lagi untuk diucapkan.

Begitulah tingginya cara orang Melayu menjaga perlakuan dan tatasusila. Tidak kira di mana tinggalnya, yang selalu dipegang ialah biar miskin harta, asal kaya budi bahasa.

Lebih-lebih lagi bagi mereka yang berketurunan baik-baik dan bergelar bangsawan, berpakaian mahal dan cantik setiap hari, tinggal di banglo atau istana, makan steak atau spaghetti,  tidak menyentuh belacan sebagai santapan harian serta tiada tekanan dalam kehidupan, menjauhi perkataan-perkataan terlarang itu tentulah lebih mudah untuk diamalkan.

Jika ada pun kita terdengar perkataan tersebut sesekali diucapkan, ia mungkin hanya dilafazkan oleh mereka yang kurang didikan, tak cukup kasih sayang atau tinggal dan bergaul dengan golongan jalanan.

Tetapi, sekarang ini semua perkataan itu telah diucapkan secara terbuka oleh Perdana Menteri, bukan saja di khalayak ramai, tetapi juga dapat didengar oleh berjuta-juta rakyat Malaysia melalui siaran televisyen dan media sosial.

Apa sudah jadi?

Sebenarnya inilah salah satu transformasi TN50 dan sumbangan terbesar Najib kepada peradaban bangsa Melayu dan rakyat Malaysia.

Dengan seorang Perdana Menteri sendiri sudah mengucapkan semua perkataan itu secara terbuka dan tanpa rasa sedikit bersalah, beliau dengan sendirinya bermaksud agar kita juga, baik Melayu atau bangsa-bangsa lain supaya tidak lagi malu atau rasa berdosa menggunakan ungkapan-ungkapan tersebut secara santai, biasa dan meluas dalam perbualan-perbualan seharian.

"Kepala bapak kau", "bodoh", "haramjadah", "bangang" dan "bangsat" - mulai hari ini bukan lagi perkataan larangan atau hodoh, sebaliknya ia bebas boleh diucapkan di mana-mana dan kepada sesiapa saja.

Terima kasih Najib kerana telah melakukan sumbangan paling besar kepada peradaban Melayu, sesuatu yang bukan saja gagal dilakukan oleh semua Perdana Menteri sebelum ini, tetapi juga oleh Tun Razak sendiri. 

Sumbangan ini lebih besar dan harus dikenang melebihi kewujudan MRT, ECRL, keretapi laju, bangunan 100 tingkat di Bandar Malaysia serta hutang berbilion ringgit oleh 1MDB. (ShahbudinHusin 07/11/2017)

318 comments:

  1. Replies
    1. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
    2. Oooi, kau tak ada kerja lain ke selain menjadi penunggu di blog; troll dan refesh setiap minit website ini utk jadi pengomen no 1. Aku pun nak jugak!

      Delete
    3. Mat pork pi dok di dapoq laa
      Sat lagi kena buat bakuteh

      Delete
    4. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
    5. budin mana kisah dosa2..dendam kesumat nya yang membuak2 terhadap PM lebih penting baginya..agama letak belakang..

      Delete
    6. aik tulis pe yang org cakap pun boleh berdosa ke? org yang cakap macam mana cai 12.01 & 12.21

      EX umno JERAI

      Delete
    7. peradaban apa budin, peradaban melayu? siapa melayu? najib seorang sahaja melayu atau ramai diantara pembangkang juga melayu? kalau tak silap kau juga melayu jugak kan budin? oleh itu tak perlulah desperate nak korek sampai lubang cacing kononnya nak membela peradaban melayu. sejak bila pulak kau begitu prihatin dengan nilai2 adab melayu ni budin? kalaulah kau sendiri baca komen2 dalam blog kau ni, begitu beradabkah mereka ketika menulis? payah sangat dalam setiap posting kau pengkomen dalam komentarnya tidak memaki hamun, mencaci, menghina dan selainnya yang kebanyakkannya buruk dan busuk. beradabkah mereka? kau fikir nilai adab ni hanya pm sahaja yang perlu tunjuk sedangkan rakyat marhein boleh sesuka hati melanggar adab dan tidak beradab. penilaian aku, sudah lama puak2 yang menentang najib ni hilang adab dalam melawan berpolitik. mereka akan langgar apa sahaja asalkan tujuan mereka mengenakan najib menjadi kenyataan. namun bila najib 'biadab', maka puak2 ni mula la kononnya menilai menurut acuan peradaban melayu. meluat sungguh, kontradik! sendiri bikin takpe, orang lain mana boleh. cuba la baca komen2 di bawah ni, adalah mereka sangat bersopan santun dalam melontarkan pendapat? silap2 komen aku yang sepotong inipun akan dicarutkan oleh mereka yang tak puas hati tapi penuh 'beradab'...hahaha

      Delete
    8. kepala bapak kau.. ambik kau

      Delete
  2. Mungkinkah ini salah satu sifat semulajadi 'pejuang bugis', cara intimidasi lawannya??

    ReplyDelete
    Replies

    1. 9.13, the world you live in is so narrow, dark, vengeful and full of hatred.


      Delete
    2. YES, We are supporting DAP not Dapigs
      Infact , that dirty ugly and greedy animals so called `PIG` is YOU anon 9:13

      Delete




    3. Najib hanya tibai Mahathir sahaja

      Tetapi Mahathir tibai semua org Bugis termasuk Sultan Selangor Sekal.

      So mistilah Mahathir lebih kurang ajar dp Najib.



      Delete
    4. Dap is not threat to our people
      Now jiban is our enemy of our state

      Delete
    5. Anon 9.13 you are the pig! hahaha
      He is not my PM. My PM wont embarrassed me as a Malaysian.

      Delete
    6. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
    7. Lepas pru nanti sunyilah lorong2 chow kit tu. Pili bomba pun selamat

      Delete
  3. legasi jibo.....seorang pahlawan bugis yang bodoh, bangang dan bangsat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiban legacy almost the worse thing in our history
      Let we change jiban to pakatan leader for more good governance
      Morning bro dad
      And to all our pakatan members
      We should be together too
      We must unite to rid this moron leader
      Vote pakatan at ge14

      Delete
    2. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
    3. Yg pasti selepas pru nanti wak kojola kengkang lima kupang akan dihantar masuk ke rumah orang tua tua.

      Delete
    4. vote pakatan yang nak bungkus..apa gunanya..

      Delete
    5. Vote umno yg bakal tersungkur lagi tak ada guna.

      Delete
  4. perkataan pund*k pun tidak sopan...bahasa menunjukkan bangsa

    ReplyDelete
  5. Bagaimana bahasa partnernya Hadi?

    Babi,anjing,kafir,bodoh...

    kan sekarang mereka sejoli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Motto Eddy,
      Anak butir taek low. Makanan ruji UMNOBNPAS

      Delete
    2. "Sejoli"....yang buat aku tak tahan lagi dah.Luarbiasa bro 08:55,..good job!

      Delete
    3. Now najib and hadi awang are pure pariah of the state
      Maybe after pru they will gone ashtray

      Delete
    4. Latest news, kepala bapak sedang buat istana di koh sa mui, mesti siap feb 2018, senang nak lari jika kalah pru nanti

      Delete
    5. BUDIN...KALAU KAU TAK TAHAN....KO BERAK JER MERATA-RATA...KALAU CAI2 HAPRAK TERPIJAK PUN DIORANG MANA TAHU TU BERAKA KAU.....

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    6. Budin berak wak kojola makan

      Delete
  6. Uluk... nonok... cibai.
    .. habis jahanam negara

    ReplyDelete
  7. Yang terencat akal, tiada pendidikan, tidak diasuh dengan baik oleh emak bapak dan tidak boleh menggunakan akal akan menggunakan perkataan yang sedemikian semasa bercakap, menulis dan berfikir.

    ReplyDelete
  8. tulisan sahabat bloger lebih kepada perasaan marah dan benci...buang masa baca bloger mcm ini. Ubah la bloger yang tidak ber idoiologi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak suka baca, tak usah baca. Siapa paksa untuk baca ataupun dah terima dedak jadi terpaksa masuk ke sini dan komen ? Kalau tak marah dan benci, takkan sampai sanggup menggunakan perkataan tak seronoh di khalayak ramai dan depan media arus perdana ?

      Delete
    2. Kalau hendakkan baca tulisan yang bertatasusila , tinggi budi bicara , pergilah jengok2 blog Parpukari , Dr. Novandri , Husin Lempoyang , Snapshot , the Unspinners dan macam2 lagi nama pelik . Kesihan juga tengok blog2 ni dah jadi sunyi sepi . Menulis artikel pun lebih syok sendiri .

      Delete
    3. Macam mana orang nak masuk blog-blog mereka, semuanya ONE WAY TICKET. Syok sendiri, tak beri kita peluang memberi pandangan. Mengharap kita terpengaruh dengan pandangan mereka. Saya masuk bloglist dinturtle, untuk pilih blog. Tengok tajuk mereka, langsung tak berselera. Masuk sekali blog rockybru, rupa-rupanya ONE W
      AY TICKET!!!!!
      Saya belah, tak kosa masuk lagi.

      Delete
    4. Kahkahkah anon0903 gaya tulisan anda ada bau bau taik
      Influence by mr j
      Are u truly hardcore fan jiban and mr j?
      Hidup melayu is your sacred word rite?
      More islamic than true islamic
      Brought by our prophet rasullullah saw?
      Are u from hadi awang clan?
      I smell filth in your words lorr

      Delete
    5. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
    6. malunye mak badak ngan cai amno ni

      Delete
  9. Malaysian envoy saddened by Dr M’s reply on Bugis issue

    JAKARTA: Malaysian ambassador to Indonesia Zahrain Mohamed Hashim has expressed sadness over a letter he received from Dr Mahathir Mohamad on the Bugis remark made by the former prime minister.

    Zahrain had written a letter to Mahathir on Oct 23, requesting him to take the necessary action and clear the air over the remark he made.

    This is because Mahathir’s remark had incurred displeasure among the ethnic Bugis community in Indonesia, resulting in the Malaysian embassy in Indonesia having to increase security measures.

    The embassy also received a memorandum from the Indonesian Bugis Macassar Youth Assembly on Oct 20 demanding that the former prime minister make a public apology.
    “(However) I am sad with the answer (letter) from the (Malaysian elder) statesman,” Zahrain said.

    He said Mahathir’s reply, in a letter dated Nov 1, was not only without an apology but in fact, had continued to defame Prime Minister Najib Razak.
    He said Mahathir had also said that one should not incite the Indonesians on the issue “as they (Indonesians) could not vote in the (coming) 14th general election”.

    On Oct 14, Mahathir, when speaking at a gathering organised by opposition parties, had alleged that Najib’s ancestors might have been linked to “Bugis pirates”.

    The matter also received reaction from Indonesian Vice-President Jusuf Kalla who admitted that he was offended and felt insulted.

    The Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, had recently expressed displeasure and regret over Mahathir’s remark which was seen as an attempt to incite Malaysians to look down on the Bugis community.

    https://www.msn.com/en-my/news/national/malaysian-envoy-saddened-by-dr-m%E2%80%99s-reply-on-bugis-issue/ar-AAuvGX2?li=AAaD62f&ocid=spartanntp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matdey bukan lagi tension tapi ke tahap gila
      Tidak malu ke dgn N.Pres Indon Jusuff Kalla
      Dia tak nak mintak maaf, ego & keras kepala
      Tunggu sajalah pembalasan dari Allah Ta'ala

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Malu apanya ?? Seharusnya , Jusuff Kalla tu yang berasa malu kerana seorang yang mengaku pahlawan bugis membawa nama burok kepada suku kaum itu .

      Se patutnya Jusuff Kalla nasihatkan si pahlawan ini dari melakukan onar . Sama saperti nasihat dia kepada Anwar selepas PRU 13 dulu . Itu pun jikalau para walaunta serta Zahrain (hujan renyai) tahu apa yang di katakan olih Jusuff Kalla kepada Anwar hasil keputusan PRU 13 .

      Salah satu komen Jusuff Kalla adalah ... system perundangan di dalam penubuhan kerajaan Indonesia berbedza dari Malaysia .

      Delete
    3. 9.13, who gives a sh*t about the Indonesian Bugis.
      Give them some rupiahs and they are willing to do anything.

      Delete
    4. NO such letter from Zahrain to Tun Mahathir.Sayonara Zahrain,Ambasaddor come and go,We will always be here(Malaysian Diaspora)

      Delete
    5. Bro diny isu bugis yg mengheret sultan selangor menunjuk kan si najib nie adalah punca segala lahanat
      Dato seri najib mappadullung sarongbon mentimun?
      Whateverlah he not leader of bugis clan he just had blood of bugis nothing special at all
      Its fate he had bugis blood
      In fact he tainted bugis with
      His poor performance governance and klepet habit
      Not related to bugis at all

      Delete
    6. tulisan sahabat bloger lebih kepada perasaan marah dan benci...buang masa baca bloger mcm ini. Ubah la bloger yang tidak ber idoiologi.

      BEGITULAH SIKAP DAN HATI SIBUDIN NI...HATI DAH HITAM BAK CANCER...DARI TERBITAN BUKU2 KO PUN BUDIN DAH TAHU DAH HATI KO MACAM MANA ...SORANG BLOGGER YG TAK BERIDEOLOGI SUNGGUH...KO TERIMA LAH BALASAN DI AKHIRAT...DISEBABKAN KO...DOSA2YG DIBUAT OLEH DALAM BLOG NI ..SEDIKIT SEBANYAK AKAN KO PIKUL AKAN DIBAWA KE ALAM BARZAH NANTI...ITU SUDAH PASTI....

      Delete
  10. Najib PM ke 6 adalah Bapa Kebodohan 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  11. Ciri ciri Anakku Sazali...

    ReplyDelete
  12. Tn Budin.
    Betul, terimakasih Jib kerana buka mi.da org melayu dari terus hipokrat pada bangsa dan munafik pada agama.
    Sblm nimelayu terlalu rrtorik nk jaga adab, biar mati anak.
    Jib adalah contoh terbaik, selrpas maki pelopor UMNO BARU,bekas presiden parti melayu, depan Cina MCA siap saksi tt buku.merah sabit tukul.
    Skrg org yg bergelar melayu boleh mula kata dimuka.
    UMNOBNPAS PENYONGLAP YG SUDAH EXPIRED.
    MELAYU TAK USAH NK BERLAGAK TERLEBIH ISLAM WAYANG SUCI ARABIEH.ARAB PUN GELAK TGK.
    1MDB BALA NANAH YG USAH DISIMPAN LAGI.
    TAEK JHO LOW USAH DIMAKAN.
    PINCANG PENTADBIRAN DAH NYATA.
    MEFIA REPUT JGN LAH NK BANGGANGKAN MELAYU YG SUDAH SIAP BANGGANG
    EKONOMI PARAH ..USAH PUSING WAYANG.


    UNDUR LAH ELOK2. DGN CEPAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
  13. MEREKA STRESSS, kata Kluang Diamond.
    Maafkanlah mereka. Biar kita berjiwa besar, jangan jadi macam mereka.
    Najib tersangat STRESS lah tu.
    Kalau dia tak stress, takkan keular semua perkataan tu.
    Stress sesangatlah tu, sampai tak boleh kawal emosi.
    Bahkan, semua menteri umno are stress people.
    Ayat-ayat yang keluar dari mulut mereka, semuanya
    very emosional. Takda satu pun yang rasional.
    Mengutuk, mengutuk, mengutuk setiap masa.
    Cybertrooper A9nya yang berjumlah 4,500 orang tu pun,
    semuanya stress people. Di ajar macma mana pun untuk berfikir secara logik dan ketepikan emosi, tak jalan.
    Ayatnya tetap "DAH KENA BATANG HIDUNG, pandai pulak.....", Ayat zaman Tok Kadok. Ada siapa kisah, kalau benda yang sama kena batang hidung sendiri...?? Yang penting, kita rasional menilai situasi dan menggunakannya, sebaik mungkin.
    Guan Eng menangis sebab negerinya dilanda banjir dan rakyatnya menderita, ditertawakan ramai-ramai. Mereka terlupa, airmata Guan Eng itu, MAHAL. Berjaya merobohkan benteng yang tebal!
    Selalunya dia angkoh tetiba dia menangis.
    Ini men unjukkan dia begitu tersentuh dengna musibah yang menimpa rakayatnya. Malangnya, yang orang nilai, hanya airmatanya. Mereka ketawakan dia ramai-ramai. Inilah bodoh namanya. Mereka tak pernah terpikir, Guan Eng tak menjerit KEPALA BAPAK KAU ketika dia stress! Dia menagis sampai bengkak mata.Paling penting, dia sentiasa ada bersama rakayatnya tak kira masa, di masa yang sukar ini. Dia tak berjeting, bergolfing di luar negara. Bila balik berjeting lepas seminggu, baru menjengok rakyat yang menderita - cuit pipi bayi, sapa sana, sapa sini....BELAH!
    Guan Eng sanggup menangis dan merayu-rayu kepada Zahid Hamidi, minta bantuan. Dia ketepikan EGO SOMBONG BODOHNYA. Dia sanggup buat apa sahaja untuk rakayatnya, tapi korang ketawakan dia. Ko harap orang suka ke dengan sikap busuk korang ni......?????
    Lihat Zahid Hamidi.
    Dia pandai mengunakan situasi. Inilah PR namanya.
    Dia tidak gebang, Guan Eng call saya pukul 3 pagi, mintak bantuan. Horrray!!!!!!!!!
    Dia tahu, ini peluang untuk naikkan imagenya.
    Dia beri bantuan itu segera.
    Dia datang sendiri ke Pulau Pinang, meninjau keadaan.
    Dia makan nasi bungkus bersama Guan Eng dan rakyat Peneng. Dia pelok simpati Guan Eng supaya dilihat oleh semua orang. Orang pun lembut hati melihat jiwa besarnya. Cuba Najib berjiwa besar macam ni. Pegi jumpa Tun Det, salam dan cium tangannya macma yang Tun Det buat 40-50 tahun dulu masa tengku Rahman marah kat dia.
    Hati orang pun cair. Tapi Naji & Kabinet dapornya tak nampak semua ni.
    Siang malam asik cakap KEPALA BAPA KAU!
    Siang malam kutuk, "Ha sekarang baru menangis, dulu sombong, angkoh!"
    Langsung tak ambil kesempatan untuk meningkatkan image.

    Begitulah perbezaan di antara orang STRESS dengan yang TAK STRESS!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trima kasih cik minah..pandangan yg bernas lg jitu...sedih dan pilu rasanya mengenangkan melayu kita yg berfikiran sempit dan berhati batu..moga ramai lg melayu seperti cik minah dluar sana...ameen.

      Delete
    2. Betul cik minah jiban stress dgn mandat yg menghampiri penghujung dgn ditambah file case sykt 1mdb bersaka buat dier tak keruan
      Manakala barisan semakin nazak
      Kantong negara yg susut
      Hutang yg menimbun
      Juga tiada pengantinya yang berkredibiliti utk meneruskan legacy
      Jiban dapat merasa andai barisan kalah ge14 nie
      Peluang untuk ke hotel rakyat
      Cerah
      Gelaran utk tun najib mmg tak kesampaian
      Pasrah menunggu sisa sisa riwayat politik
      Salam perjuangan
      Bro ramly

      Delete
    3. TAK TAHU LER SAPA YG STRESS NI....

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    4. mak badak x stress , mak badak hepi nyopping

      Delete
  14. Matdey ni keburukan orang saja dia nampak
    Asal silap sikit jer, Madey terus mau celapak
    Marahkan Najib, caci kaum Bugis perompak
    Elok sangat dihempok dia dgn kepala bapak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buruk yg madey nmpak tu satu dunia dah gempak
      Cuma pencacai keturunan setan jer tak nampak
      Penyakit 1mdb ni ibarat satu badan kena campak
      Cuba nak sorok,duit rakyat bukan duit kepala bapak

      Keh keh keh keh keh keh keh

      Delete
    2. Usah lah cai unta nak mendabik dada
      Yg korang nampak itu haper ke benda
      Setakat ini satu dakwaan pun tak ada
      Agaknya korang ini nampak taik kuda

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Mahkluk kuda lebih mulia drp wak kojola kengkang lima kupang..

      Delete
    4. Anon jiban masih menjaja retorik
      Berpolemik dgn isu kanak kanak kena jentik
      Isu bangsa mereka petik
      Sangat tumpul dan amat pelik

      Delete
    5. Taik kuda black pepper adalah santapan istimewa wak kojola kengkang lima kupang

      Delete
    6. CUKUP2 LAH CAI2 HAPRAK DAN BUDIN MEROYAN...BIASA LER ORANG DAH TAK SUKA NAK BUAT CAM MANA ...YER TAK BUDIN....TAL APA LAH KO BUDIN...BERGEMBIRA LAH KO DAN MACAI2 HAPRAK NI...SELEPAS PRU NANTI SUNYI PULAK BLOK KAU NI....ENTAH2 WUJUD ENTAH KE TIDAK LEPAS NI!!!!!

      Delete
  15. Kassim baba amat geram dan benci dengan tun madey yg nak menangkapnye selepas pru nanti...untuk melahirkan perasaan kassim baba melahirkan perkataan kurang ajar....salah kassim baba sendiri....sendiri buat sendiri tanggung laa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin dekat pru makin tertekan dia, nama makin buruk bila kes saman hadi di London bermula, kemudian tindakan DOJ menjual harta jhlo di US, terkini sahabat penderma arab dikenal pasti putera Turki pulak ditahan rasuah isu petro Saudi..agaknya jhlo akan ditangkap interpol. .AG afendi dah malu , speaker pun dah dapat kehinaan , seterusnya pengundi pun dah cabut

      Delete
    2. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
  16. Matdey terlalu gopoh mau jadi hero pakatan
    Sampai terlupa kawal kata-kata dan sebutan
    Terikut pula dgn iblis lahanat punya hasutan
    Malu besar le dia, negarawan diherdik sultan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim baba kata pale bapak ko bangang....huhuhuuuuuuu

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Matdey yg ko marahkan tue anon jiban ko kata gopoh?
      Nak jadi hero?
      22tahun satu dunia dah tau doa mmg hero u name it
      Isu bosnia
      Isu yahudi
      Operasi red dawn utk merampas kembali harta negara dari kolonial british dgn manipulasi bursa saham london n banyak lagi
      Najib?
      Ko g tau aku apa track record dier
      8tahun pegan jawatan?
      Still far away lah
      Owh sumbangan terbesar najib
      GST
      1MDB
      AND BLA BLA BLA ANON JIBAN KO DAH MAKAN UBAT?

      Delete
    4. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
  17. AG: Saya tiada komen

    3 Nov 2017, 2:43 tengahari (Dikemaskini 3 Nov 2017, 2:58 tengahari)

    Peguam negara enggan mengulas dakwaan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown yang mendakwa memperoleh draf kertas pertuduhan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada timbalan pendakwa raya, Kevin Morais sebelum pembunuhannya.

    Ketika dihubungi tengah hari ini, Tan Sri Mohamed Apandi Ali menjawab" "Saya tidak ada komen".

    Apandi dua tahun lalu menafikan kertas pertuduhan diterbitkan Sarawak Report itu dan mengatakan ia adalah palsu.


    Berlari jauh ke hadapan
    Semalam, Malaysiakini melaporkan bahawa Rewcastle-Brown membuat dakwaan itu dalam kenyataan pembelaannya pada 11 Oktober berhubung saman fitnah yang difailkan terhadapnya oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di United Kingdom.

    Menurutnya, dia menerima dokumen itu sehari selepas pendahulu Apandi, Tan Sri Abdul Gani Patail meletakkan jawatan pada 27 Julai 2015.

    "Defendan (Rewcastle-Brown) telah menerima draf pendakwaan dan maklumat berkaitan rancangan untuk mendakwa Najib dan pemecatan (Gani) pada hari setelah pemecatannya dari pendakwaraya, Kevin Morais," menurut pernyataan pembelaan yang dilihat Malaysiakini.

    Apandi menggantikan Gani yang ditamatkan perkhidmatan atas faktor kesihatan ketika sedang mengetuai pasukan petugas bersama untuk meneliti isu 1MDB.

    Kerajaan menafikan bahawa Gani disingkirkan dalam usaha menutup skandal 1MDB dan isu-isu berkaitan.

    Beberapa hari selepas penyingkirannya, pada 30 Julai, Sarawak Report menerbitkan laporan yang mendakwa ada kertas pertuduhan terhadap Najib berhubung dakwaan penyelewengan sebanyak RM42 juta daripada SRC International - bekas anak syarikat 1MDB - ke dalam akaun peribadinya.

    Rewcastle-Brown mendakwa Morais telah memberikan maklumat mengenai siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas SRC International dan peguam itu merancang untuk bertemunya di London.

    Bekas Ketua Pesuruhajaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed menafikan bahawa Morais terlibat dalam siasatan 1MDB berhubung pemindahan RM42 juta SRC International, serta derma RM2.6 bilion dari kerabat diraja Saudi ke akaun Najib.

    Beliau berkata Morais dipindahkan dari SPRM setahun sebelum siasatan 1MDB bermula.

    Apandi, yang kemudian membebaskan Najib daripada sebarang kesalahan, juga mengatakan Morais tidak terlibat dalam penyiasatan itu.

    Morais dibunuh pada September 2015. Dia dilaporkan hilang pada 4 September dan mayatnya ditemui dalam tong berisi konkrit dua minggu kemudian pada 16 September.

    Enam lelaki didakwa dengan pembunuhan itu manakala seorang pakar patologi dituduh bersubahat. Morais merupakan pendakwaraya dalam kes rasuah terhadap pakar patologi berkenaan.

    ReplyDelete
  18. Matdey tua renta, ingin lagak samseng buas
    Ingat dia sorang hebat dlm inii dunia yg luas
    Dgn Najib, baru tahu bertemu buku dgn ruas
    Najib balon kepala bapak, hamba betul puas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim baba kata pale bapak ko bangang....huhuhuuuuuuu....yeee haaa...

      Delete
    2. Poddah pahlawan bugis
      Pandai2 mengaku pahlawan

      Delete
  19. Apa lagi yang bolih saya katakan ???

    Ayat2 cantik berbunga2 ni keluar dari Walaun yang di khabarkan pandai mengaji Al~Quran ,lancar menyebut ayat2 suci .

    Tapi walaun ini jugalah yang pernah menyebut Nabi Muhammad saw ( orang putih kata gergaji ). Apabila 'tukang karut' dia tulis Nabi Muhammad (selawat penuh) , dia pun baca ' Nabi Muhammad selawat penuh ' .

    Jadi , tidak heranlah jika 'ayat2 cantik lagi berbunga' keluar dari mulut dia .

    Kerana itu juga , apabila kita ingin nyatakan sesuatu yang betul cara kita , mereka tidak bolih terima , terpaksalah kita guna cara mereka untuk memberitahu mereka .

    ReplyDelete
  20. Madey jemput kassim baba berbual dlm nothing to hide 3... Kassim baba menikus lagi....kepala bapak ko...hehehehe...amik sebijik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu tak perlukan umno
      Umno saja yg memerlukan melayu
      Yg memerlukan umno tu hanya melayu yg makan dedak saja.
      Kami makan nasi kami tak pernah makan dedak

      Delete
    2. SAMA LAH DENGAN SI ASMIN TU...TENGAH MENABUR DEDAK!!!

      Delete
    3. Jgnlah sentap wak nanti jadi mcm najib kena sembelit
      Kihkihkih

      Delete
  21. Bahasa itu telah diterima pakai oleh rakyat malaysia kalau nk jd popular. Dengar tak org bersorak bila najib sebut kata2 tu. Hj Haha pun guna barua munafik dll. Penyokong pun betsorak & takbir. Ustaz idrus bodoh lembu dan anjingkan mufti dan ustaz lain,org ketawa beekah2. Malaysia boleh.

    ReplyDelete
  22. Udah sekiian lama, Najib cool dan bertenang
    Terlalu mengalah, hingga org BN tak senang
    Kali ni bangsa dia dihina sewenang- wenang
    Kecepukk, atas darat Madey rebah berenang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cehhh!!! Cakap sajalah najib dah sentap kan senang!!!

      Delete
    2. Hahaha bro zack jiban bukan takat sentap malah dah dedar pru makin dekat

      Delete
    3. MASA PRU KE 13...PUN CAKAP BESAR....

      KITA TENGOK LER APA KESUDAHANNYER!!!

      Delete
    4. One way ticket...One way ticket....One way ticket to Sg Bulohhhhhhhhhh.

      Delete
  23. Bang Shahbudin, itu pertanda...sudah kalah sebelum lawan..khalas..
    Lawan ttp lawan
    Semboyan kramat dah d laoungkan
    Tegak PH...tumbang Umnobnpas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup Ayahanda Tun Dr. Mahathir
      Hidup PH!!!!!
      Umnopas boleh ambil pencen
      Istana Sg Buloh sedang menanti..

      Delete
    2. Hehe bro zack kita karankan kotey dia kat sungai buluh nnti

      Delete
    3. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
    4. Karan kote dia kasi dia mati fucuk..mcm wak kojola kengkang lima kupang tiga suku

      Delete
  24. Dah lama Madey celupar, DSNajib tak endah
    Najib pun tak kesah, Matdey berpaling tadah
    Tapi kini, hina bangsa org mcm haram jadah
    Kepala bapak..tau dia langit tinggi ke rendah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. D.S. Najib sebenarnya jenis cool atau tenang
    Hari ni nak bantu LGE, banjir di Pulau Pinang
    Matdey dpt berita ni, mula duduk tak senang
    Dia tgh reka fitnah apa pula yg nak dicanang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg duduk tak senang ni? Siapa yg dah gatal pungkoq?
      Kihkihkih

      Delete
  26. Rupanya Ini Agenda Cybertroopers Umno.

    Minggu lalu, Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak menyatakan perang siber antara pihaknya dan pembangkang telah lama bermula untuk pilihan raya umum (PRU) ke-14.

    Tidak lama dahulu, dilaporkan laskar siber (cybertroopers) Umno diseru melancarkan serangan ke atas Pakatan Harapan (PH). Mereka diseru supaya “attack, attack, attack” (serang, serang, serang).

    Acara himpunan aktivis media sosial pro-BN ini adalah untuk mengingatkan dan menaikkan semangat laskar siber supaya meningkatkan lagi usaha menyerang pihak lawannya. Di samping itu, ia menjadi cara untuk menggerunkan pihak pembangkang mengenai kekuatan angkatan siber BN yang memperoleh dana besar untuk tugasan mereka.

    Juga tidak lama dulu, ada laporan menyatakan bahawa Pemangku Timbalan Presiden Umno ,Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyeru laskar siber yang berjuang bagi partinya supaya tidak berbalah sesama sendiri, tetapi sebaliknya memberi fokus kepada sasaran mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia punya kapla sudah feninglaaaaa...Tengok wak kojola kengkang lima kupang pun dia dah kenal

      Delete
    2. Kahkahkah cytro jiban my foot lah
      Meraban pandai lar

      Delete
    3. JIWA DAN HATI BUDIN SUDAH SAKIT....BAIK DIUBATI SEGERA...JANGAN MEREBAK KE BAHAGIAN LAIN DALAM TUBUH BADAN SAUDARA.....

      Delete
    4. mak badak tubuh walau gemuk tetap bergaya dgn diamond pink

      Delete
  27. dia maki kaw kaw najib apa x di kata dek puak puak sebelah sana..dalam kain pun abis semua sebut..baru satu word KEPALA BAPAK KAU najib sebut abis najib hilang adab kata nya..pikir sendiri la..bodoh punya org.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe anon1052 biasala anugerah bapak pemupus negara la kata kan
      Otak kat kepala kotey
      Taik penuh di kepala

      Delete
    2. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
    3. Wak kojola kengkang kalau kena sembelit bangla adaa

      Delete
  28. Sudah lama Madey, dgn Najib mulut dicebek
    Biila Najib tak layan, org cakap Najib lembek
    Kini Najib tunjuk dia jantan hamba nak tabek
    Kecepukk..spt kambing, Madey mengembek

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lembu lembu najib bakal makan batu dan kayu
      Tak lama lagi dahhhh...
      Boss akan masuk kandang besi di sungai buloh

      Delete
    2. TAK PERLU MEROYAN MACAM PRU KE 13 DULU...

      KITA TENGOK SAJA NANTI APA KESUDAHANNYER!!!

      Delete
    3. Pru 12 kerusi umno dah susut. Pru 13 kerusi umno makin susut. Pru 14 umno hanyut..wak kojola kengkang lima kupang pun bunuh diri

      Delete
  29. Tapi En Din,sang mamat tu ngaku dia bukan Melayu,jadi tak jadi kudis la pada dia nyalak ungkapan2 yg high powered tu.Cian kt dia yeop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah bro saat2 genting mcm ni depa nak minta campurtangan asing bugis2 lndon.
      Nak gertak tu boleh
      Tapi kalau nak tampar melayu fikir 2 kali lah dulu

      Delete
    2. JIWA DAN HATI BUDIN SUDAH SAKIT....BAIK DIUBATI SEGERA...JANGAN MEREBAK KE BAHAGIAN LAIN DALAM TUBUH BADAN SAUDARA.....

      Delete
  30. Komponen BN..
    uMNO,MCA,MIC,GERAKKAN,PPP,India muslim,pbs,pbb,supp...
    bernama,capital,utusan,berita harian,kosmo,straigt time,star,sin chiw jit poh,tamil malar..
    TVI/TV2/TV3/TV9/ASTRO/HYPPTV......
    SPR/SPRM/PEndaftaran negara/ + 3,000 cybertroopers.+PAS

    Lawan pkr/dap/ppbm/amanah
    akbar keadilan /amanah/sinar/cybertrooper rakyat.


    Bayangkan Betapa Level of Playing field yg tak ADIL..

    UMPAMA Bermain bola..

    BN pemainya ada 22 orang,pengadil dia punya,2 lines man dia punya.
    PH hanya ada 11 ong.

    goal post PH besar.
    goal post bn goal post futsal...

    TETAPI DGN SEMANGAT RAKYAT....BN terkincit juga..

    Hidup rakyat...belanjakawan2 vs belanjawan Marhaen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah bukan saja level of playing field yg tak adil
      Level of thinking orang2 umno pun unjustifiable
      BURNOUT...dah jadi DEADWOOD pun!!!
      Tak lama lagi dah pun!!!!!
      Member yg masuk ke Malaysia masa berumur 12 tahun tu masuk secara sah atau secara haram????

      Delete
    2. MASIH AKU INGAT!!!MASA PRU KE 13...ROMBONGAN PAS, DAPIGS DAN PKR BRGEROMBOLAN DAN BERKERETA MEMENUHI JALAN-JALAN DAN MEMBERI CERAMAH KESETIAP PELOSOK KAMPUNG HAMPIR SETIAP MALAM...TAPI APAKAN DAYA ATAS KEHENDAK ALLAH...KEMENANGAN MASIH TIDAK MEMIHAK KEPADA PAKATAN...

      KETIKA ITU PAS YG MEMAINKAN PERANAN BESAR BERSAMA PAKATAN...MASIH TIDAK DAPAT JATUH KAN KERAJAAN BN...
      INSYAALLAH PRU KE 14...KERAJAAN M'SIA MASIH AKAN TERUS DIPERINTAH OLEH BN YG DIKETUAI UMNO...AMIN!!!!

      Delete
    3. Pru 14 kita talkinkan umno...lepas tu simpan bawah tanah kasi dia kun..

      Delete
    4. kalu amno xde sape nk sokong mak badak..caner mak nk gi nyopping nanti.kejamnye abng z..abng z yg sado jomla kita jumpa slow talk nak..nanti mak panggil kejora sekali

      Delete
  31. Matdey cemuh bermcm, bila Najib ditentang
    Najib bersabar biar je, walau celupar lantang
    Tapi bila bangsa Bugis dihina, Najib pantang
    Kepala bapak! Amik kau...Matdey terlentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar apanya wak kojola kengkang lima kupang oiiiiii...dah tak tahan dah tu!!!!
      Masa akan menentukan kenyataan.

      Delete




    2. Mahathir kata pengawal peribadi dia telah di tarik balik

      IPG menapikannya.

      so Majathir adalah PEMBOHONG




      Mahathir nak ajak Najib ke N2H3

      Bila Mahathir tak reti jawab Dia akan kata

      Saya TAK TAU
      SAYA TAK INGAT
      SAYA TERLEPAS PANDANG

      Gila babi punya jawapan





      Delete
    3. Jgn kata utk jiban tarik
      Tukang masak tu pun jiban kemas
      Dasar pembuli macam giant cite doraemon

      Delete
  32. Dah lama Matdey samseng, Najib tak lawan
    Kian naiik muka dihina Bugis, itu negarawan
    Matdey tak sedar, dia bakar darah pahlawan
    Kepala bapak ko..!..terus Matdey jadi sawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buta sejarah punya wak kejola kengkang lima kupang!!!
      Tak baca buku ker?
      Pi check darah kau dululah
      Ada HIV/AIDS ke tidak!!!

      Delete
    2. Jgn lah Z terlalu lancang celupar
      Kenapa tuan tetiba menggelepar
      Itu pantun jer, yg hamba hampar
      Belum ler lagii, layang penampar

      Kah kaahh kaaahh kaahhh kaahh

      Delete
    3. Auwwww...Auwwwww punya penampar semut pun tak mati.

      Delete
  33. Tolak politik maki hamun.
    RAKYAT MAHU PEMBELAAAN.
    Rakyat semakin mual dgn tindakan sesetengah yg mengamalkan politik tidak bernilai,maki hamun dan mencetuskan ketegangan dlm masyarakat demi melangsungkan politik mereka.
    Rakyat hari inim tertekan dgn peningkatan kos sara hidup dan memerlukan pembelaan sewajarnya.
    Kita sedang berlumba membuat kebaikan seperti diperintahkan Allah,bukan berlumba memfitnah dan budaya samseng.RAKYAT memerlukan pembelaan dan saya bersama pimpinan berikrar,tanggungjawab yg sedang kami galas akan d laksanakan dgn jujur,iklas dan berintegriti demi mengangkat mertabat umat serta RAKYAT.
    Sbhg drpd petikan kata DS Muhm.Azmin Ali
    Selangorku...smart Selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAKYAT!!..RAKYAT!!..cikgu kejora reti ke x reti common people..common people..perlu pembelaan..retikah.. reti x reti agaknya ..
      maaf,terlupa nak ucap:slamat pag cikgu
      semboyan kramat kami laungkan...ada rupa mau keramat ke?

      Delete
    2. Ramly...Burger King satu....Tak mahu sayur...Daging lebih...cepat sikit...lambat sikit cancel...

      Delete
    3. Cis bedebah umno
      Itu yg paling ssuai nk describe puak lahanat nie

      Delete
    4. sorilah gang kiamatlah cikgu

      Delete
    5. Lembut jugak, R.A. punya suara
      Ada nak mcm Macy punya aura
      Adakah R.A. inj masih lagi dara
      Usah cuba lari dari tajuk bicara

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    6. sesekali alih tiang gol x kan x boleh..nampak sangat x sporting cikgu ni..boringlh asyik mengutuk x sudah sudah..satu lagi cikgu..cikgu dah terperankap dah..rangkap ke3.jantina pun dah x boleh bezakan..g rehat dululh..fikiran dah beserabut tu

      Delete
    7. Dara tu, maksudnya RA blm ditebuk mcm Seefool ditebur Bg Nuar tu..
      Kokikokikokikokikokikokik..

      Delete
    8. cai amno kesah seful tu mak badak yg tulis..dapat jibby naik pm..I jadi wife pm..hebat tak mak badak

      Delete
  34. Label Bugis lanun, mmg perangai yg keparat
    Balasan bukan je di dunia, tapii jugak akhirat
    Larangan menghina, dlm Quran dah tersurat
    Cuba lihat al-Quran ayat 11, surah Al-Hujurat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ___________________________________________

    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٌ۬ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُمۡ وَلَا نِسَآءٌ۬ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُنَّ‌ۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَـٰبِ‌ۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَـٰنِ‌ۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ (١١)
    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
    (Surah al-Hujurat, ayat 11)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have 2 words to say lah cikgu...trouble fellow.

      Delete
    2. Bro R.A , kejora ni mmg ada masalah! Wanita yg terperangkap dalam tubuh lelaki! He2 he2

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. He2 he2. Pondan dah sentap!

      Delete
  35. JIWA DAN HATI BUDIN SUDAH SAKIT....BAIK DIUBATI SEGERA...JANGAN MEREBAK KE BAHAGIAN LAIN DALAM TUBUH BADAN SAUDARA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak sihat jer.cuma dah kembang sikit

      Delete
    2. Budin tak sakit, Mamat huruf besau.

      Tapi bos kamu sakit bila menjerit Kepala Bapak Kau di tengah tengah hadirin di komnvensen MCA

      Delete


  36. Selalunya bila budak-budak cakap kepala bapak kau ..pertama sekali orang bercakap dengan bertanya 'anak siapa lah ni?'.. Kalau kenal bapak nya se orang yang beradab.. orang akan bercakap dengan bertanya pulak 'Laki siapa lah nie?'

    ReplyDelete
  37. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Terima kasih kerana ingatan tuan anon tentang dosa. Jika tuan anon menasihati orang tentang dosa bermakna tuan anon sedar akan ada nya dosa dan pahala.

      Lebih dari itu tuan anon juga seperti saya dan lain-lain percayakan Tuhan yang Maha Mengetahui.

      Namun tuan anon tidak tahu etika adab yang tinggi yang mesti di miliki oleh se orang Pemimpin.

      Kepala Bapak kau adalah kata kasar atau kesat. Ianya menyakiti hati si anak yang mendengar nya oleh sesiapa.

      Hanya mereka yang seperti tuan anon yang mungkin tidak kisah kerana tidak berbapak atau tidak tahu siapa bapak nya..

      Semoga jika tuan anon mempunyai anak-anak pasti mereka pun tidak kisah kerana harga kepala lembu lebih mahal dari harga kepala tuan anon..

      Tegah lah keburukan itu dengan tangan, atau dengan lidah dan paling tidak dengan hati.

      Semoga kita diberi pertunjukan..

      Delete
    2. Anon 1212...ko Mengata Mamak Matdey ker!!!

      Delete
    3. xla mak badak sedar mak badak hanya wife pm, tp segala kuasa mak yg pegang

      Delete
    4. Kamu yg tulis pakai huruf besar antara yang 3000 Umno cyber-troopers ke?

      Dah belajor dari Kepala Bapak Kau ye?

      Tulis pakai huruf besau tu jenis yang biadap, tau tak?

      Delete
  38. Kejora kengkang pusing dah naik sawan
    Dgn bro pakatan, geng bijak dia lawan
    Perang siber, cai2 haprak kita tawan
    Terkincit habis cai haprak dlm cawan

    Keh keh keh keh keh keh keh keh

    ReplyDelete
  39. Patut lah anak tiri Najib buat filem yang banyak sebutan lucah ..

    Selepas ini Penapis Filem lepaskan filem atau drama yang skrip nya ada perkataan Haramjadah, Bangsat, Bodoh dan kepala bapak kau ..

    Ini sebagai sokongan untuk Najib bahawa perkataan-perkataan tersebut di angkat sebagai sumbangan terbesar Najib kepada peradaban bangsa Melayu dan rakyat Malaysia.

    Cikgu-cikgu pun jangan nak tegur murid-murid sekolah rendah yang bergaduh kerana mengguna kan Kepala Bapak kau..

    Setakat cakap jauh-jauh dan orang nya tak ada .. pengecut lah nama nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETIAP JAM DAN MASA ...BUDIN TENGAH MENGUMPULKAN DOSA2 NYER DALAM LAMAN BLOG ANDA SENDIRI TANPA ANDA SEDARI...BAIK DARI KOMEN TULISAN YG ANDA BERI...MAHU PUN KOMEN2 DARI PENYOKONG ANDA SENDIRI...

      Delete
    2. mak badak bnyk penyokong dalam cai amno terutamnya yg x lps spm, sedara amno cawangan..tu la penyokong tegar mak

      Delete
  40. Food for thought..............

    MISTRI 'KEPALA BAPAK ENGKAU' TERUNGKAI....!!!!

    BANGKAI kepala buaya yang ditemui di tepi jalan di Kampung Pampang, Batu 10, Sandakan, beberapa hari lalu, dipercayai dibunuh menggunakan senjata api.

    Pegawai Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah cawangan Sandakan Hussien Muin berkata, pihaknya sudah menjalankan pemeriksaan di lokasi kejadian kira-kira 3 petang tadi dan ada luka pada kepala buaya berkenaan.

    "Pemeriksaan lanjut ke atas bangkai kepala buaya itu mendapati ada kesan luka disyaki menggunakan senjata api.
    "Susulan itu, kita membuat laporan polis pada 5.06 petang tadi," katanya ketika dihubungi, hari ini.

    Hussien berkata, pihaknya menjalankan siasatan berhubung kes itu mengikut Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997.
    "Berdasarkan pemeriksaan juga didapati buaya itu dianggarkan sepanjang 4.6 meter," katanya.

    Semalam, Harian Metro melaporkan misteri penemuan kepala buaya di Kampung Pampang, Batu 10, Sandakan, yang tidak diketahui tarikh sebenar kepala haiwan itu ditinggalkan di lokasi berkenaan.

    Turut ditemui cebisan daging dipercayai daripada bahagian perut haiwan berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, "MISTRI 'KEPALA BAPAK ENGKAU' TERUNGKAI....!!!!

      Dan ada sebut daging kepala bapak dia dan "Food For Thought" pulak kata Cik Minah.

      Banyak makna nya tu, Cik Minah.

      Moral of the story: If you are a 2.6 billion buaya, satu hari kamu akan tergelimpang di paya.

      Amacam, ada logk tak, hehe.

      Delete
    2. MASIH AKU INGAT!!!MASA PRU KE 13...ROMBONGAN PAS, DAPIGS DAN PKR BRGEROMBOLAN DAN BERKERETA MEMENUHI JALAN-JALAN DAN MEMBERI CERAMAH KESETIAP PELOSOK KAMPUNG HAMPIR SETIAP MALAM...TAPI APAKAN DAYA ATAS KEHENDAK ALLAH...KEMENANGAN MASIH TIDAK MEMIHAK KEPADA PAKATAN...

      KETIKA ITU PAS YG MEMAINKAN PERANAN BESAR BERSAMA PAKATAN...MASIH TIDAK DAPAT JATUH KAN KERAJAAN BN...
      INSYAALLAH PRU KE 14...KERAJAAN M'SIA MASIH AKAN TERUS DIPERINTAH OLEH BN YG DIKETUAI UMNO...AMIN!!!!

      Delete
    3. mak badak harap sangat dpt jadik wakil pekan lps jibby dah kiok nanti

      Delete
    4. abng z yg sado .ni mak badak nak citer..pru k.kangsar dan serawak haritu kan amno letak balu jadi calon..so lps ni mak baadak la jd calon ganti my hasben..i like

      Delete
  41. Entah bila, cai2 akan temui kesedaran
    Suara sumbang sentiasa jadi lontaran
    Balik lah anda kpd Rasul punya ajaran
    Hiidup berteraskan sunnah & al-Quran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergilah jual pantun kat Mr Balun singh.

      Buat apa pasang pelita
      Lebih baik pasang lilin
      Buat apa kita bercinta
      Lebih baik kita kahwin.

      .......lima kupang.....

      Delete
  42. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak sanggup amik laki orang asalkn jd wife pm..tak kisahlah orang nk caci

      Delete
    2. Dgn harga lima kupang senyum meleretlah mr balun singh

      Delete
  43. kalau betullah itu yang diucapkan olih najib (TAPI Najib tak kan tuturkan kat2 itu) mmemang patutlah..kerana apa yang yg diucapkan adalah di tujukan pada bidin, mathir kuttik karalla dan kera2 seangkatan dng nya..

    ReplyDelete
  44. Segala perbuatan najib, tutur kata dan juga peribadinya jelas mengambaran seorang manusia yg telah rosak teruk akhlaknya. Walaupun tidak dilafazkan oleh beliau, tapi bagi najib wang adalah tuhan yg boleh menentukan takdir dan nasib beliau dimuka bumi ini. Betapa salah anggapan beliau, walaupun dgn wang dan kuasa, beliau tetap dihina dalam negara dan juga seluruh dunia. Malang bertimpa didunia ini, diharapkan nasib yg sama tidak menimpa beliau dialam barzakh. Masih belum terlambat utk beliau bertaubat dan kembali kepangkal highway!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macy! Jangan lupa ingatkan dan Suruh sekali si Mamak Matdey dan si Nuar Al Juburi tu supaya bertaubat!!!

      Delete
    2. mak badak dah sruh jiby jangan carut tapi dia ni degil..penat mak badak

      Delete
    3. Wak kojola kengkang lima kupang balak mr balun singh ada tanduk ker

      Delete
  45. Barisan will kaput at next ge14
    Khalas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ratk...tak perlu anda Meroyan...

      Kita sama-sama lah tengok apa kesudahannyer nanti!!!

      MASIH AKU INGAT!!!MASA PRU KE 13...ROMBONGAN PAS, DAPIGS DAN PKR BRGEROMBOLAN DAN BERKERETA MEMENUHI JALAN-JALAN DAN MEMBERI CERAMAH KESETIAP PELOSOK KAMPUNG HAMPIR SETIAP MALAM...TAPI APAKAN DAYA ATAS KEHENDAK ALLAH...KEMENANGAN MASIH TIDAK MEMIHAK KEPADA PAKATAN...

      KETIKA ITU PAS YG MEMAINKAN PERANAN BESAR BERSAMA PAKATAN...MASIH TIDAK DAPAT JATUH KAN KERAJAAN BN...
      INSYAALLAH PRU KE 14...KERAJAAN M'SIA MASIH AKAN TERUS DIPERINTAH OLEH BN YG DIKETUAI UMNO...AMIN!!!!

      Delete
    2. semua script jibby baca tu mak badak dah tapis..tp haritu mak badak buat treatment rambut x sempat..tu yg jibby tercarut

      Delete
  46. Waaaaaaaaaaaaah, baru nak cadang Shahbudin eksploit hal Najib gunakan kata kata kusut tuh, rupa nya dia dah keluarkan pos bagi nya.

    Syabas, bro.

    Harap semua orang pro-PH eksploitasi dan keluarkan hal Najib gunakan kata kata kusut itu tiap2 hari, di sana sini, dalam blog, di media sosial, di kedai kopi dll.

    Buat begitu hingga PRU14.

    Jangan peduli jika Najib dah mintak maaf bagi nya.

    Tiada maaf bagi si Kleptokrat yang kita mahu di kerat kerat di Pru14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu Najib nak mintak maaf...Serupa Mamak Matdey...jugak...mana lah Orang tua tu nak mintak maaf...walaupun dah ditegur oleh Sultan Selangor!!!

      Delete
    2. mak badak x takut pun dgn jibbby ..dia takut ngan mak badak

      Delete
  47. We Never prosper if choose jiban as leader khalas

    ReplyDelete
    Replies
    1. We Never prosper if choose Matdey and Nuar Al Juburi as leader khalas

      Delete
    2. mak badak tetap nk jadik pm ganti jiby..lagipun semua cai amno sayang mak

      Delete
  48. Matdey dlm umur ini, elok lupa pasal politik
    Kalau tumpu kpd beramal ibadat lagi cantik
    Ingat lah diri tu dah ranum, bukan lagii putik
    Boleh gugur bila2 jer hanya menunggu detik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak ni indirectly jd pm malaysia tau..kerja kerja kotor tu jibby yg buat..bab nyopping mak badak no 1

      Delete
    2. Anon 1315...terima lah hakikat apa yang anon 1229 tu cakap...dalam usia yg begitu adalah lebih baik Mahadir memperbanyakkan diri beribadat dan mengingati Tuhan...lagi banyak beliau bersuara...tanpa beliau sedari...akan mendatangkan dosa kepada beliau sendiri...

      Delete
    3. Helo ni mak badak ok..isteri pm..I xsuka I c4 jer..you sape? cai amno yg kutip dari maslan kan 1323

      Delete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki dah la bapok! Makan taik pulak tu! Kikikiki

      Delete
  50. jangan disensor lagi drama tv yg gunakan bahasa biadap pasal perdana menteri pun boley ckp secara terbuka. ale uto..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitu lah juga jangan disensor...apa-apa ucapan si Piji Sotong, si Nuar AlJuburi, Si Mat Sabun dan Penyokong Tegar Dapigs kepada Mahadir semasa beliau jadi PM selama 22 thn perintah M'sia...

      Delete
    2. script jibby ni mak badak tulis.mana dia pergi mak badak akn tapis..tp hari tu mak sibuk sikit..ishhh buat malu mak badak jer

      Delete
    3. Taik budin pun dia makan
      Gila sungguh wak kojola kengkang lima kupang ni

      Delete

  51. Salam CAHAYA...Shbt Budiman

    Suluhkanlah CAHAYA, Kdlm Diri mu

    SeJUJUR2 'Kata'...seLURUS2 Perbuatan

    TAK Hingin mnCURI...TAK Tau Menipu

    Krn CAHAYA-Cinta NYA, Indah Menawan

    CAHAYA NYA itu, Tersemat di KALBU


    Tanpa CAHAYA yg terang hidup ini bingung keTAKUTan n ddlm GELAP pula, sgt mudah utk menipu mnCURI serta mmBODOHkan sesama sendiri..

    Semoga CAHAYA-Cinta NYA kita suburkan bersama2..

    CAHAYA-Cinta NYA itu lahir melalui MERIT-Integrity, yg Luhur-Jujur-LURUS-amanah-telus yg mekar dgn jiwa penuh semangat Cinta-KASEH-Sayang yg tiada tandingan hu hu..

    Lets dLIGHT ofLUV shines in ur HEART my dearONE..

    ReplyDelete
  52. jangan risau nanti mak badak panggil cikgu khas ajar my hasben ni..tulah duu masuk uni x abis blaja..penat tau..mak badak rasa mcm mak pulak jd pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam si Sidek Segarager tu lah yg tak nak teruskan pelajarannyer...Al Maklum ler Pembodek Mamak Matdey...sampai sanggup komen Sultan Selangor punya Titah...

      Delete
    2. mak badak takkesah sape nk bodek..janji mak badak dpt beli beg hermes winter collection..penyokong mak badak mcm 1334 ni semua xlps spm, sbb tu depa x kesah

      Delete
    3. ko dah hilang akal ker!!! Merepek tak tentu pasal...

      Delete
    4. ehhh..ko dah lupa sape tuan ko 1340..ni mak badak wife pm la

      Delete
  53. minta maaf semua atas kesalahn jibby nanti mak badak marah dia mlm nanti..taulah mak badak nk ajar dia

    ReplyDelete
  54. kepala bapak kau tu bahasa Bugis .. makna nya dalam melayu ..
    Selamat Tinggal ..UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kat rumah mak badak nk ajar dia english..english education..tp jibby ni slow sikit

      Delete
    2. Apa yg ko merepek ni Jang...

      Delete
    3. 1338..mak badak ni english educated ..x mcm ko 1338 cai amno x pass spm..mak khelasss gitu..ko shuhuhuh tarap kuli ok

      Delete
    4. Merepek lagi..Cian ko...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...