Wednesday 15 November 2017

PILIHAN BERJUANG HANYA DUA - MENYOKONG ATAU MENENTANG? BERKECUALI MEMBUATKAN PAS TERLEPAS PELUANG MEMBERSIH NAMANYA


Tindakan Pas berkecuali dalam pengundian Bajet 2018 Isnin lalu hanya menyerlahkan lagi kedudukan sebenar parti yang dipimpin oleh Hadi Awang itu.


Pertama, sikap berkecuali itu adalah tanda sokongan secara tidak langsung Pas kepada UMNO dan BN. 


Meski berkedudukan sebagai pembangkang dan mendakwa mampu memerintah negara secara sendirian melalui Gagasan Sejahtera, Pas sebaliknya mempunyai kecenderungan ingin menjaga hati Najib Razak, UMNO dan BN.


Jika mereka mendakwa sebagai pembangkang yang berwibawa, apa salahnya mengundi menolak Bajet 2018?


Bukankah Pas ada entiti sendiri sebagai pembangkang iaitu Gagasan Sejahtera dan menolak Bajet 2018 sudah tentu tidak bermakna mereka menyokong atau bersama dengan Pakatan Harapan?


Kenapa itu tidak berani dilakukan oleh Pas?


Hujah Naib Presiden Pas, Idris Ahmad yang menyatakan mereka berkecuali kerana ada perkara dalam Bajet 2018 yang mereka sokong dan ada juga yang ditentang, tidak masuk akal sama-sekali.


Jika Pas ada hujah-hujahnya sendiri, khususnya yang berlandaskan Islam, sesuai dengan kedudukan mereka sebagai parti pembangkang juga, mengundi menolak Bajet 2018 lebih mampu memperlihatkan wibawa parti itu di mata rakyat.


Ia adalah simbolik paling mudah difahami, secara langsung dan tidak langsung bahawa Pas tetap menentang UMNO dan BN.


Kedua, menanti kebenaran dan perjalanan bicara di London berhubung dakwaan Pas menerima wang daripada Najib Razak, termasuk pengakuan Husam Musa bahawa beliau melihat sendiri bukti berkenaan dengannya dan Nasharuddin Mat Isa tidak berani menyaman mereka yang menuduhnya sebagai perantara, mengundi menolak Bajet 2018 akan sedikit-sebanyak membantu Pas membersihkan namanya.


Keputusan itu jika dilakukan, setidak-tidaknya menjelang PRU 14, adalah tindakan politik paling berkesan untuk menepis segala dakwaan yang timbul sama ada berkaitan RM200 juta atau RM90 juta.


Pas tentunya boleh berhujah, jika benar mereka ada menerima wang daripada Najib sebagaimana yang didakwa, mana mungkin tindakan menolak undian Bajet 2018 mampu dilakukan.


Sayangnya, Pas telah terlepas segala peluang terbaik itu.


Ketiga, sikap berkecuali hanya menunjukkan Pas tiada lagi nilai perjuangan yang boleh dipegang atau diikuti oleh sesiapa.


Ini kerana dalam politik hanya ada dua pilihan wang wajar saja - menyokong atau menentang.


Berkecuali bukanlah suatu pilihan, tetapi menunjukkan mahu main dua kolam, tiada pendirian dan tidak yakin kepada diri sendiri.


Oleh kerana Pas adalah parti politik yang mutlak dan tunjang pencariannya ialah kuasa, sama seperti parti itu pernah bersama DAP sebelum ini, tiada salahnya jika mereka membuat pilihan untuk bersama UMNO dan BN.


Kalau ketika bersama DAP dulu pun Pas mampu meyakinkan penyokongnya agar terus wala', apakah jika bersama UMNO dan BN, Pas tidak mampu meyakinkan mereka?


Lagi pula, Pas memang lahir daripada perut UMNO dan pernah juga berada dalam BN sebelum ini.


Jadi, jika makin tua makin merindui antara satu sama lain, apa salahnya untuk rujuk kembali?


Berkecuali, tetapi hati saling merindui, bukankah hanya akan memudaratkan diri sendiri akhirnya? (ShahbudinHusin 15/11/2017)

206 comments:

  1. KEMUNGKARAN WAJIB DITENTANG. KEBAIKAN WAJIB DISOKONG. EH, SAYA "FIRST" KAN?. HEHEHEHE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu Perak terus berhadapan masalah apabila Bersatu Bahagian Batu Gajah mengumumkan pembubaran mereka hari ini.

      Pembubaran itu turut disertai 18 ahli jawatankuasa bahagian dan juga hampir 1,000 ahli bahagian berkenaan.

      Perkara itu diumumkan sendiri Ketua Bahagian Bersatu Batu Gajah, Mohd Shirin Adenan yang turut meletakkan jawatan disebabkan kekecewaannya terhadap kepimpinan Bersatu Negeri.

      Menurutnya, banyak perkara yang berubah sejak bekas Naib Presiden Bersatu, Datuk Hamidah Osman disingkirkan dari menerajui Bersatu Perak.

      "Pelantikan Pengerusi Bersatu Perak hanyalah semata-mata merupakan 'orang Mukhriz' benar-benar membuka mata kami.

      "Ketiadaan pengalaman, selain hubungan yang sangat terbatas membuatkan Bersatu Perak seperti anak ayam kehilangan ibunya," katanya ketika sidang media di Pejabat Bersatu Batu Gajah sebentar tadi.

      Selain bahagian Batu Gajah, sebelum ini Bersatu Bahagian Kuala Kangsar dan Parit turut berbuat demikian

      Delete
    2. Kalau nak keluar drp Bersatu keluarlah. Biar yg ikhlas dan jujur dgn perjuangan saja yg tidak memikirkan jawatan dan keuntungan saja yg kekal.

      Delete
    3. Batu Gajah PPBM division pro-tem chief Mohd Shirin Adenan today announced that he is quitting the party along with its 18 committee members.

      Shirin said they decided to quit as they were disappointed with the leadership of Perak PPBM, led by Ahmad Faizal Azumu.

      He said it was also a sign of protest to get the central leadership to pay attention to what was going on in Perak PPBM.

      “The appointment of Ahmad Faizal Azumu as Perak PPBM chairman really opened our eyes to what PPBM stands for.

      “He is a greenhorn and has put Perak PPBM in a headless-chicken situation,” he told a press conference at the party’s office here today.

      He said another issue that drove them to quit was the Registrar of Societies chiding the party for not registering its youth wing (Armada).

      “This is serious as it can lead to the de-registration of the party,” he said, adding that they did not want to be in a party that was in “such a mess”.

      Delete
    4. NAK MAMPOS LAH TU....

      Delete
    5. biarla nak 1000 ke nak 10000 ke keluar bersatu, nak tutop bersatu ke tak jadi kudis.

      klu bersatu tutop pun, lanun tetap masih lanun. ko bangga bersatu nak tutop, takut nanti ada yg nak bedal lanun2 umno ni. klu dah takde bersatu, hebat la lanun2 ni menyundal.

      yg penting, message yg dah disampaikan....kepala bapak kau itu lanun, kepala lanun itu kepala bapak kau.

      nanti undi bukan dari dumno, bukan dari bersatu...tapi yang undi nanti rakyat. bukan bermaksud tak masuk bersatu sokong lanun. klu umno nak balik 1000 org tu, ambik....jilat taik sendiri!

      denial!!! itu la motto umno!! itu jugak motto jibo selama ini!!!

      klu cancer dah stage 2, masih sombong, hina org lain tu cancer dah stage 3....padahal....dah berak dalam seluar pun tak sedar!

      ada org cancer baru start dah mati dulu sebelum org stage 4....jadi ko masih ingat umno ni tak mati2??? tu cancer cell, tu kepala bapak kau....selagi cell ni tak di chemo....selagi tu cancer umno ni tak baik2.

      Delete
    6. Elehhh! Bukan tak tau umnonyer MO, bagi duit, setel masalah! Dorang ni kan bekas ahli umno gak, dan kita tau budaya cash is king camana! Tak heranlah! Blum ppbm dulu pun perak pernah jatuh! Dgn gst dan skandal 1mdb, bersedialah umno jadi pembangkang kat perak!

      Delete
    7. KAH...KAH...KAH...NAK MAMPOS LER TU PPBM...
      MAMAK MATDEY MUKA SINGA ORANG DAH TAKUT...KIKIKI...

      Delete
    8. Menyokong nanti dulu
      Menentang dapat ransom
      Berkecuali dapat stakeholder

      Modus operandi lebai

      Delete
    9. MAKA...UNDILAH BARISAN NASIONAL UNTUK KESEJAHTERAAN RAKYAT M'SIA...

      Delete
    10. Telor pas dah lama tenggelam kedalam,
      Nak tarik keluar dah tak boleh,
      Alang alang tenggelam biar jadi pondan terus lah,
      Amacam setuju semua,
      Kalau macam tu takbirrrr...

      Delete
    11. Kihkihkih
      Dulu barisan nasional laa wak kojola kengkang kepala mancis
      La ni dah jadi barisan nazak al kojol..laaaaaa

      Delete
    12. KIKIKI...CAP MUNGE DAH NAZAK...MAMAK MATDEY...TINGAH PINING....SELUPA SUDAH KOJOL LOOO...

      Delete
    13. Tahniah mahligai dpat no1
      Piala claim kat budin
      Jgn lupa ekk

      Delete
    14. Saudara RATK, terima kasih. Piala, Tuan Budin dah kirim melalui super pos laju kepada saya. Petang ni sampailah. Hehehe.

      Delete
    15. BELIAU membesar di dalam keluarga yang kuat dengan ‘pegangan’ Umno. Namun beliau nekad untuk meninggalkan parti tersebut yang dirasakan tidak mempunyai nilai perjuangan.

      Tarikh 8 Ogos 1988 menjadi detik bersejarah buat Ramli Dalip, 65, apabila menyertai PAS selepas kes penyingkiranTun Musa Hitam sebagai Timbalan Perdana Menteri.

      Sebelum itu beliau sering mengikut abang iparnya, mantan Exco Kerajaan Negeri Melaka Dato’ Samad Kassim dan kakak iparnya, mantan Ketua Wanita Melaka, Hazizah Mohd Sultan di dalam program-program Umno.

      “Saya dikelilingi ahli keluarga yang kuat Umno dan selalu ikut dalam program-program mereka namun saya merasakan ianya tidak sesuai dengan jiwa saya apatah lagi selepas kes Tun Musa Hitam.

      “Saya melihat ianya jauh dari ciri-ciri Islam yang sebenar apatah lagi ketika bekerja di Kuala Lumpur saya selalu mendengar kuliah di rumah Pak Yazid di Kampung Baru dan khutbah Ustaz Dato’ Fadzil Noor di Universiti Tekonologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak,” jelasnya.

      Menceritakan penglibatan awalnya bersama PAS, Yang Dipertua PAS Bukit Katil ini terlibat secara langsung pada Pilihan Raya Umum ke- 8 pada 1990 sebagai Penolong Setiausaha PAS Kawasan Batu Berendam pada masa itu dan sekarang ini dikenali sebagai PAS Kawasan Bukit Katil.

      Beliau pernah memegang jawatan Setiausaha PAS Kawasan Bukit Katil, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan dan sekarang ini dipertanggungjawabkan memegang jawatan sebagai Yang Dipertua Kawasan.

      “Peristiwa manis sepanjang berjuang dalam PAS ialah ketika pengumuman kemenangan PAS di Dun Bukit Baru melalui calonnya, Dr Mohd Khalid Kassim dan Parlimen Bukit Katil di bawah Samsul Iskandar Mat Akin pada jam 1.30 pagi di Rumah Media, Ayer keroh.

      “Baru terasa manisnya perjuangan ini apabila penat lelah kita sepanjang berkempen akhirnya berhasil mencapai kemenangan yang dihajati selama ini dan lebih menarik lagi kemenangan PAS Bukit Baru merupakan ‘anak sulung’ PAS Melaka,”ujarnya yang juga Pesara Pembantu Perpustakaan Awam Melaka.

      Peletakan jawatan beramai-ramai Yang Dipertua PAS Bukit Baru dan hampir separuh daripada Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan tersebut pada 2015 meninggalkan kesan yang cukup mendalam buat Ramli yang ketika itu diamanahkan sebagai Naib Yang Dipertua kawasan.

      Namun perkara itu tidak mematahkan semangat Ramli bersama AJK yang masih setia dengan PAS untuk mengorak langkah dan kembali membina kekuatan untuk terus istiqamah memperjuangkan Islam yang dibawa PAS.

      Jika suatu ketika dahulu beliau telah nekad untuk meninggalkan parti yang tiada hala tuju perjuangan Islam, beliau tidak akan meninggalkan parti yang sudah sebati dengan jiwanya dan menemukan beliau dengan perjuangan yang sebenar.

      Delete
    16. Alhamdulillah mahligai
      Tapi kalo budin pos dedak jgn amik yer kahkahkah

      Delete
    17. Mamat 15:16,
      Kamu cerita apa ni?
      Orang pis semua dah mabuk ketum kah?.
      Kalu nak pos komen agak agak lah....pakai kepala otak biar orang faham. Tiba tiba keluar pas bukit katil.....apa hal?

      Delete
  2. BERKECUALI HANYALAH PILIHAN YANG ADA PADA PUAK/INDIVIDU YANG MENGALAMI KECELARUAN MANDIRI/KEPERIBADIAN, PERSPEKTIF, DAN DUNIA PANDANGAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemuda PAS hari ini memohon supaya titah nasihat Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja Melayu diambil kira bagi mengelakkan campur tangan dan pertikaian oleh pihak-pihak tertentu terhadap pengamalan, ajaran dan nilai Islam di negara ini.

      Timbalan Ketua Pemuda PAS, Khairil Nizam Khirudin berkata, tindakan itu penting agar pihak tertentu tidak sewenang-wenangnya melakukan campur tangan yang biadab sehingga menyinggung perasaan umat Islam.

      “Malah titah nasihat itu perlu untuk menyedarkan kembali pihak-pihak berkenaan agar tidak melangkaui batasan dan melampau serta celupar terhadap hak pihak lain.

      “Lebih-lebih lagi berkait kepercayaan agama, sensitiviti perkauman dan pegangan adat serta keharmonian budaya yang pelbagai dalam negara berdaulat ini,” katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di Harakahdaily, hari ini.

      Menurut Khairil Nizam, jika campur tangan itu dibiarkan berterusan, ini akan mengundang tindakan mengambil kesempatan secara cabul dan angkuh yang membibitkan pula rasa kurang senang dan kemungkinan tindak balas radikal.

      “Lalu terdapat pihak menjadi lebih ekstrem hingga menganjurkan pesta arak dengan mengaitkan Islam sebagai kongkongan.

      “Malangnya, kebebasan itu digunakan untuk menyindir dan memperlekehkan Islam.

      “Begitu juga tindakan pihak tertentu menyangkal permintaan untuk Malaysia Airline System (MAS) tidak menghidang arak dalam pesawat. Tidak pula ia diselaraskan dengan polisi pengambilan alkohol pada situasi yang lain,” katanya.

      Khairil Nizam juga merujuk kepada premis dobi “untuk Muslim sahaja” bulan lalu sehingga yang terbaru, katanya, susulan kenyataan Persatuan Hotel Malaysia (MAH) yang mempertahankan tindakan operator hotel yang melarang pekerja wanita beragama Islam bertudung.

      “Sedangkan sebelum ini kebebasan diberi Kementerian Pengangkutan untuk pemakaian tudung bagi pramugari.

      “Bermakna ia boleh dilaksanakan secara jayanya. Tetapi sering dicampakkan halangan secara adu domba terutama golongan pejuang liberal yang sebenarnya bertujuan serong terhadap Islam,” katanya.

      Sehubungan itu, menurutnya, Pemuda PAS berharap Seri Paduka dan Raja-raja Melayu dapat menitahkan nasihat serta ketegasan terhadap isu seumpama itu agar mendapat perhatian kerajaan untuk dilaksanakan tindakan sewajarnya.

      Delete
    2. Pas telah lama sesat lagi menyesatkan. Undang2 negara dah ada. Mufti negeri pun ada tapi pas tetap memilih untuk ikut amanat hj awang yg sesat tu juga.
      Kalau ustaz lbrahim Libya masih hidup lagi pada hari ini tentu hj hadi awang dah makan penamparnya

      Delete
    3. India’s environment minister has said the country’s filthy air is no cause for alarm, claiming only “routine precautions” were needed to cope with what doctors have called a public health emergency.

      Harsh Vardhan contrasted the pollution choking large swathes of north India, including the capital, with the 1984 gas leak in Bhopal that killed at least 25,000 people and remains the world’s worst industrial disaster.

      Bhopal, he argued was “an emergency situation where you have to panic and you have to see what you have to do,” he said in an interview published on the CNN-18 news channel website on Tuesday.

      But on the current smog crisis he said: “I’m not saying we shouldn’t do anything about it, everyone has to respond to what he is supposed to do. But there is no need to spread panic among the people.”

      Vardhan said “routine precautions” were all that were needed to cope with levels of dangerous pollutants in the air that have exceeded World Health Organization safety guidelines many times over every day for the past week.

      India’s leaders have been criticised for failing to do more to tackle rising pollution levels, which experts say are wiping years off the lives of its citizens.

      A recent report in the Lancet medical journal said pollution had claimed as many as 2.5 million lives in India in 2015, the highest in the world.

      In Delhi on Tuesday, levels of PM2.5 — the tiny particulates that are most harmful to human health — were around 400 according to the US embassy website, well into the “hazardous” category.

      Delhi is now the world’s most polluted capital according to the WHO, with pollution levels that regularly exceed those of Beijing.

      As the city’s air quality deteriorated last week the Indian Medical Association declared a public health emergency and urged administrators to “curb this menace”.

      Authorities temporarily closed schools, banned construction, and restricted trucks from entering the city.

      But campaigners say long-term measures are needed to tackle the crisis.

      Delete
    4. NAK MAMPOS LAH PPBM TU...

      Delete
    5. 1012, ko beritau ketua pemuda pas bongok ko tu cakap kat Ahli parliem Pas ko tu jangan jadi tongokl kayu burok dlm dewan parlimen, menyemak je, mengabiskan duit rakyat bayar gaji dan elaun MP korang, makan gaji buta, ponteng sidang/perbahasan parlimen, gi usong tin milo buleh plok, pas tu bagi mentekedarah anak bini, tu yg jadi setan bisu tu.
      Lepas tu suh dorang baca Sistem pemerintahan Westmenter dan Raja berpelembagaan, nampok jahil lagi tu...tu pasal bekecuali ssokmo...dok tahu butir tahik sebagai ahli parlimen....AMANAH MANA AMANAH!!!!

      Delete
    6. MAKA...UNDILAH BARISAN NASIONAL UNTUK KESEJAHTERAAN KEHIDUPAN RAKYAT M'SIA...

      Delete
    7. MAKA UNDI LAH BARISAN NASIONAL UNTUK KESEJATERAAN KEPALA BAPAK
      DAN PERTUMBUHAN EKONOMI MELALUI GST

      MAKA DAPATLAH KERAJAAN MEMBANTU EKONOMI AMERIKA

      GITU?

      Delete
    8. KAHKAHKAH...BAPAK JAKUN DAH MULA MEROYAN!!!!

      Delete
    9. Bn mampos wak kojola kengkang pungkoq tonggek akan jadi gelandangan laaaa
      Melilau cari john untuk hisap rokok
      Kihkihkih

      Delete
    10. KAHKAHKAH...MAMAK MATDEY TINGAH PINING....DIA PUNYER PARTI CAP MUNGE TENGAH MONOPOS....BARU DARA DAH MONOPOS...KIKIKI...

      Delete
    11. SEJARAH Ahli Parlimen yang BERKECUALI di Parlimen. Renung fikir dengan fakta. Saya salin daripada handsard Parlimen. Simpan sikit nafsu yang hendak marah kepada PAS. PAS tenang dan rileks saja.

      Nanti ada jawapan balas mereka yang marah pada PAS, ini isu lain, bukan bajet. Biasalah. Terpulanglah. PAS tetap istiqamah.

      Yang berikut keputusan Sidang Khas Parlimen RUU Hapus Kekebalan Raja-Raja mewujudkan Mahkamah Khas. bertarikh 19hb Januari, 1993
      Tuan Yang di-Pertua:
      Ahli-ahli Yang Berhormat mengikut keputusan Belah Bahagian,
      Ahli-ahli Yang Bersetuju ialah 133;
      Yang Tidak Bersetuju, tidak ada;
      Yang Tidak Mengundi (Abstain): 23

      YANG TIDAK MENGUNDI
      1. Tuan Haji Abdul Hadi bin Haji Awang
      2. Tuan Haji Nik Abdullah bin Haji Arshad
      3. Tuan Ahmad bin Nor
      4. Tuan Buniyamin bin Yaakob
      5. Tuan Chian Heng Kai
      6. Tuan Fong Kui Lun
      7. Tuan Foo Piew Kok
      8. Tuan Gooi Hock Seng
      9. Tuan Ibrahim Mahmood
      10 Tuan R. Karpal Singh
      11. Tuan Kerk Kim Hock
      12. Dr. Kua Kia Soong
      13. Tuan Lau Dak Kee
      14. Tuan Liew Ah Kim
      15. Tuan Lim Kit Siang
      16. Tuan Saidin @ Yusof bin Adam
      17. Dr. Sanusi bin Daeng Mariok
      18. Tuan Sim Kwang Yang
      19. Tuan Tan Kok Wai
      20. Dr. Tan Seng Giaw
      21. Tuan Wan Mohd. Jamil bin Wan Moharaood
      22. Tuan Wee Choo Keong
      23. Tuan Wong Wing On

      Delete
    12. JUSTICE IS LOST
      JUSTICE IS RAPED
      JUSTICE IS DONE
      PULLING YOUR STRINGS
      JUSTICE IS GONE

      SEEKING NO TRUTH
      FIND SO GRIM SO TRUE
      SO REAL

      AND JUSTICE FOR ALL?
      JUDICIARY?
      SISTEM YG ROSAK?
      ATAU PELAKSANA SISTEM?

      KOMEN DI TULIS
      ILHAM KETIKA MENDENGAR
      AND JUSTICE FOR ALL BY METALLICA

      CHECK IT THE LIRIK
      HADAMKAN DAN

      VOTE PAKATAN
      AND JUSTICE FOR ALL
      HERET KEPALA BAPAK
      KE MUKA PENGADILAN

      Delete
    13. \m/....hapuskan lanun2 bermula dgn kepala lanun!

      Delete
  3. ORANG YANG BERKECUALI MERUPAKAN ORANG BERADA DALAM KERAGU-RAGUAN (SKEPTIKAL). ORANG/PIHAK YANG SEDEMIKIAN TIDAK WAJAR DIANGKAT ATAU TERUS DIPILIH SEBAGAI PEMIMPIN. TIDAK HADIR SESI PARLIMEN TERMASUK DALAM KATEGORI "BERKECUALI", MALAHAN LEBIH TERUK LAGI DARI SEGI TAHAP KEAMANAHANNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Seri Mukhriz Mahathir semalam berkata etika kewartawanan jatuh ke tahap paling rendah apabila pandangan peribadi seseorang dijadikan berita.

      Bekas menteri besar Kedah itu juga dilapor sebagai berkata laporan terbabit tidak sepatutnya disiarkan.

      Mengulas lanjut, Nazri mempersoalkan kenyataan Mukhriz itu.

      "Kalau media bukan mainstream boleh? Dedahkan kemewahan pegawai kerajaan, menteri-menteri boleh? Kalau bukan mainstream boleh?

      "Jangan double standard," katanya dalam nada sinis.

      Nazri berkata, semua pihak juga mahu tahu sumber kekayaan keluarga bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu.

      "Kita pun nak tahu dari mana datangnya kekayaan ini. Saya dah tanya Dr Mahathir banyak kali dah bagaimana anak-anak dia boleh kaya, bukan pandai meniaga pun.

      "Jadi, kalau dah jadi orang kenamaan public figure maka orang berhak untuk tahulah dari mana datangnya kekayaan itu.

      "Jadi, jangan berpura-puralah kalau nak tunjuk perjuangkan orang yang susah atau apa," ," kata Nazri.

      Ahad lalu, dua akhbar pro-Umno meluaskan fokusnya dengan mendedahkan kehidupan mewah Meera Alyanna Mukhriz, cucu pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) dan BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Utusan Malaysia menyiarkan artikel bertajuk "Meera Alyanna Mukhriz mewah bergaya bak selebriti" dengan memaparkan gambar cucu Dr Mahathir itu di atas sebuah kapal layar.

      Menurut akhbar milik Umno itu, kehidupan anak Mukhriz yang lebih dikenali sebagai Ally itu mewah umpama selebriti, sering menggayakan pakaian berjenama serta dan menjadi tumpuan pengguna media sosial.

      Akhbar itu juga mendakwa, Ally dilihat kerap bercuti di seluruh dunia bahkan turut mempunyai sebuah bot dinamakan sempena namanya yang dipercayai dihadiahkan daripada bapanya.

      Sementara itu, akhbar Berita Harian pula di muka depannya memaparkan artikel bertajuk "Viral Kehidupan Mewah Cucu Tun M" dengan gambar Ally dan adiknya Melia Serena di atas bot bersama rakan-rakan mereka.

      Delete
    2. Mcm mana dgn kekayaan nazri aziz anak beranak pula? Sebagai contoh kedai karyaneka sdn bhd anak syarikat kraftangan Msia di KLIA siapa yg ambil untuk dibagi kpd bini?

      Delete
    3. SAH LAH TU PPBM NAK MAMPOS...

      Delete
    4. Pemuka PAN tak nak kucup ke pipi DAP? Almaklumlah prihatinnya DAP terhadap Islam. Siap nak tawarkan khidmat guaman bagi pekerja bahagian kaunter hadapan hotel yang dilarang bertudung. Timbalan Pengerusinya menganggap itu satu diskriminasi dan tidak berpelembagaan. Gobind Singh Deo berkata, tidak ada sebab mengapa perlu ada dasar yang menghalang penggunaan tudung dalam industri perhotelan.

      “Ini bertentangan dengan hak perlembagaan seseorang untuk mengamalkan agamanya. Ia juga sangat tidak sensitif terhadap kepercayaan agama seseorang wanita Islam, yang patut kita hormati dan tegakkan,” katanya kepada media. Ewah-ewah.
      Melompat-lompatlah penyokong PAN mendakwa-dakwi konon DAP bukan anti-Islam. Dengan hujah ini, PAN akan kata tak perlu takut untuk undi PH kerana DAP akan jaga hak umat Islam. Begitulah siul ular, anak kerbun pun dapat ditelan.
      PAN macam lupa sirah Rasulullah s.a.w dan sejarah kolonialisme. Kafir Quraisy tak kisah kalau Nabi Muhammad s.a.w. sekadar nak solat dan beribadah. Begitu juga penjajah British tak ganggu umat Islam nak solat, bermuamalat dan munakahat mengikut cara Islam. Yang kafir Quraisy halang dan tentang adalah apabila Rasulullah s.a.w. mahu melaksanakan Islam yang syumul melalui kuasa politik. Demikian juga agenda penjajah British yang membawa ajaran baru ‘agama suku politik suku’.
      DAP tak akan memusuhi Islam yang diperjuangkan oleh PAS kalau PAS sekadar ajak orang solat, tutup aurat dan jauhi maksiat. Tetapi apabila PAS ingin mendaulatkan Islam dengan kuasa, di situlah DAP menampakkan kehaprakkannya.
      DAP kononnya membela hak muslimah untuk tertudung. Tapi apabila PAS perjuangkan hudud dan ingin memperkasakan mahkamah syariah melalui RUU355, DAP mula kehisteriaan. Andai jujur DAP kata tiada halangan mengamalkan kepercayaan agama masing-masing dalam kes tudung tadi, apakah DAP tak sedar bahawa hudud dan RUU355 itu juga hak umat Islam mengamalkan ajaran agama mereka?
      Suatu ketika di awal pembentukan Pakatan Rakyat, DAP boleh terima agenda Islam PAS. Alih-alih apabila keluar hantu jerangkung yang bernama PasMa dan GHB, DAP sudah mula pandai dan berani mempertikaikan hak umat Islam. Apalagi kini apabila PAN asyik kedepan dalam mempertahankan setiap tindakan DAP, makin beranilah mereka. Pemuka PAN dan Wan Ji siap menggunakan hujah-hujah agama demi mempertahankan DAP. Sebagai contohnya, kita telah sama-sama saksikan bagaimana mereka mempertahankan Oktoberfest?
      Justeru, penulis mengingatkan DAP agar tidak terus bermain opera. Usahlah bersolek dengan bedak setebal tiga inci, wajah sebenar yang berjerawat dan berkurap tak akan dapat disembunyi. Hanya pentaksub DAP sahaja sedia mengucup pipi berbedak setebal 3 inci itu.

      Delete
    5. Kikikiki...mca pun apa kurengnya..mca dan umno dah lama tinggal serumah..

      Delete
    6. MAMAK MATDEY...TERKONTENG2 KESEORANGAN...SOKMO TAKUT TENGOK MUKA SINGA...HABIH CAKLIK BUT!!!!

      KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    7. Umno terlalu lama dalam zon selesa
      Pas terlalu lama dalam zon gila

      Kena lah buku ngan ruas
      Utk jdi rakan se meraban

      Delete
    8. CAP MUNGE DAH RASA TAK SELESA
      DAPIGS MEMANG PARTI CINA GILA

      KENA LAH BUKU NGAN RUAS
      SESAMA MEROYAN TAPI TAK PUAS-PUAS

      Delete
    9. Wak kojola kengkang pun tertonggeng tonggeng cari makan..
      Kihkihkih

      Delete
    10. Sebanyak 131 kejadian cerun runtuh yang berlaku di Pulau Pinang dalam jangka waktu daripada 15 September hingga 4 November baru-baru ini adalah satu rekod baharu kebangsaan.
      Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Azman Ibrahim berkata, agak sukar bagi mana-mana negeri lain untuk memecahkan 'rekod' ini.
      "Dalam suasana cuaca yang tidak menentu ditambah pula kita masih dalam edah musim tengkujuh sekarang, kebarangkalian untuk angka ini terus meningkat adalah tinggi.
      "Saya tidak berhasrat hendak mengucapkan tahniah kepada Lim Guan Eng atas pencapaian 'rekod yang memberansangkan' ini kerana yang menjadi mangsa adalah rakyat. Yang terkorban juga rakyat," ujar beliau kepada Harakah hari ini.
      Apabila menjejakkan kaki ke Pulau Pinang katanya, dengan mudah sesiapa pun akan dapat melihat bagaimana kondominium serta apartment mewah di lereng-lereng bukit; tumbuhnya lebih rancak dari cendawan yang muncul selepas hujan.
      Ini adalah menurutnya, gaya hidup masa kini, 'trend' kehidupan gaya mewah yang hanya mampu dilihat oleh warga Melayu penduduk asal Pulau Pinang.
      "Guan Eng mempunyai kuasa dan wang, maka semua itu mampu mereka gapai. Namun ada ketikanya lantaran kerakusan menarah lereng dan tebing bukit untuk pembangunan dengan bermodalkan kuasa dan wang akan menyebabkan alam memberontak.
      "Ketika inilah kalau manusia mahu sedar; betapa kerdilnya diri mereka berdepan dengan kuasa alam. Kalau tidak mahu insaf juga maka terpulanglah," ulas beliau.
      Terangnya, Allah telah jelaskan kepada hambanya di dalam Al-Quran bahawa bukit-bukau adalah pasak yang mengukuhkan dan menstabilkan muka bumi.
      Menganggu pasak jelasnya, bermakna menggugat 'baji' yang menguatkan bumi di mana hasilnya jelas dan nyata lalu dapat dilihat oleh semua orang.
      "Simpati kita kepada rakyat kebanyakan yang basah terkena tempias air liur yang tersembur dari mulut orang suka sembang besar bernama Lim Guan Eng!" bidas Dr Azman.

      Delete
  4. https://theflyingkick.blogspot.my/2017/11/layu-sebelum-berkembang-jong-ppbm-pecah.html?m=1

    LINK ATAS ... CMNER NOK JUANG NI ... BLOM MASUK GELANGANG DAH REBAH.... KIKIKI..

    BATU GAJAH COP MUNGE TINGGAL TELO YOPP...
    BATU DAH TAK DO GAJAH DAH MELINGKOP....
    CAP MUNGA BLOM KE MEDAN DAH TELUNGKOP
    ADE ATI NAK NGATA DUA SIAP NAK UGUT UGOT


    KIKIKIKI....

    MAKAN FREE DI JALAN PAHANG
    ABG JAMAL YG BERI MAKAN FREE
    TOK WAN & CUCU MME BANGANG
    PRU 14 KITA DEPA SUMA MME NK MATI


    INI KALI SUMA CUCU TOKWAN.. ANAK CUCU PLURALIST MURTAD MATANG MME NI MAMPOS LINGKOP....

    INI KALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beberapa pemimpin PAS mempertahankan keputusan parti itu untuk tidak membantah Bajet 2018 yang dibentangkan perdana menteri bulan lalu, dengan berkata pembangkang yang minoriti tidak mampu menghalang bajet tersebut melainkan “suatu keajaiban pelik berlaku”.
      “Kita tahu BN memiliki majoriti dalam Parlimen. Semua ahli parlimen BN wajib akan undi sokong untuk Bajet 2018 diluluskan,” kata ahli jawatankuasa PAS Pusat, Azman Ibrahim dipetik laman berita parti, Harakahdaily.
      Menurutnya, ini kerana semua ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sudah tentu akan mengundi untuk menyokong bajet itu, walaupun 100 daripada mereka “terkena cirit-birit dan tidak dapat hadir masa pengundian dibuat”.
      Katanya, PAS mengambil sikap berkecuali kerana bajet tersebut ada baik dan buruknya.
      “Nak tolak, tak dinafikan dalam bajet tersebut ada yang baik dan bermanfaat kepada rakyat. Nak sokong, ada juga dalam bajet itu yang tak baik untuk rakyat dan negara,” tambahnya.

      Delete
    2. Si bapok tonggek berkepala mancis nak ulas tentang parti bersatu? Tak payah lah...Hang bukan tahu apa pun. Hisap rokok john hang pandailah. Cuba tanya diri hang sendiri knp hang kengkang?

      Delete
    3. SAH LER NAK MAMPOS PPBM TU...

      Delete
    4. flyingkick tu dalam payroll dumno! bagusla.....buat kerja!

      Delete
    5. Beginilah adab pembangkang. Menentang apa saja yg Kerajaan buat biarpun baik. Bajet 2018 perlu diluluskan - jika tidak Kerajaan tidak boleh buat apa apa aktiviti termasuk bayar gaji kakitangan awam. Bajet 2018 membawa banyak kebaikan pada rakyat termasuk pemansuhan sebahagian tol zaman TDM. Anehnya pembangkang kini menyoal pula usaha hapuskan tol ini. Kalau membangkang hanya untuk susahkan rakyat tiada guna adanya pembangkang. Bagaimana nak pilih mereka jadi kerajaan?

      Delete
    6. Blog lahanat siapa nk jenguk
      Bersawang terbiar

      Delete
    7. LEPAS PRU...BLOG NI PUN DAH TAK LAKU....KIKIKI...

      Delete
    8. Lepas pru wak kojola kengkang lima kupang kena angkutlah dgn lori bandaraya kerana berniaga dgn memakai pakaian wanita
      Kihkihkih

      Delete
    9. Malam ni hang nak pi tonggek tak mana pula wak?
      Harga sudah turun. 4 kupang saja
      ....kihkihkihkih....

      Delete
    10. KIKIKI...MAK KO TGH BUNTING KARABAU...MASIH NAK MENGANGKANG...TAK PUAS LER TU...NAK RASA JANTAN CHOW KIT PLAK...KAHKAHKAH...

      Delete
    11. Projek pembangunan rumah mampu milik 49 tingkat yang runtuh dan menyebabkan kematian 11 orang di Tanjung Bungah didirikan di kawasan bukit, ditarah dan diratakan oleh pemaju.

      Penganalisis politik/blogger Lim Sian See (LSS) menerusi semakan Google Image mendapati, kawasan tapak berkenaan diratakan pemaju sekitar November 2015, sebelum diberi kelulusan untuk memulakan projek.

      "Gambar peta satelit Google bukti bahawa tapak projek di Tanjung Bungah dimana berlakunya tanah runtuh maut sebenarnya adalah kawasan bukit yang diratakan pemaju.

      "Yang lebih membimbangkan adalah pemaju nampaknya sedar bahawa mereka akan mendapat melulusan untuk meneruskan projek berkenaan walaupun sebelum mendapat kelulusan daripada kerajaan negeri (Pulau Pinang).

      "Bagi projek ini, kebenaran merancang diluluskan pada 18 Feb 2015. Pelan pembangunan kemudiannya diluluskan pada Mei 2015 tetapi kerja-kerja hanya diluluskan pada 18 Januari 2016," ujarnya dipetik kenyataan lewat malam tadi.

      Ujarnya, imej satelit Google jelas menunjukkan kerja-kerja meratakan sudah dimulakan dua bulan sebelumnya.

      Insiden tanah runtuh di Tanjung Bungah mengejutkan ramai pihak termasuk di peringkat persekutuan ekoran kematian 11 pekerja tapak pembangunan termasuk seorang warga Malaysia.

      Susulan kejadian berkenaan, Jabatan Alam Sekitar (JAS) Pulau Pinang membuat kenyataan bahawa projek berkenaan tidak pernah mendapat kelulusan ekoran tapak projek yang terletak terlalu hampir dengan tapak kuari yang kerap melakukan kerja meletupkan batu.

      Ianya juga menimbulkan rasa tidak senang ADUN Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu dari DAP yang menyelar tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang cuai sehingga menyebabkan insiden maut tersebut.

      "Kita boleh pastikan ia adalah sebahagian daripada bukit. Ia adalah topografi yang boleh buktikan memang tapak lereng bukit dan jangan lupa juga di tapak tanah runtuh di bahagian atas ada sebatang sungai yang tidak diketahui semua," ujarnya.

      LSS kemudiannya mendakwa, insiden sama bakal berulang di tapak Kelab Golf Pulau Pinang yang menunjukkan sebahagian kawasan bukit telah 'dibotakkan' untuk sebuah lagi projek perumahan negeri tersebut.

      Tegas beliau, projek tersebut masih berjalan sungguhpun kerajaan negeri dibawah Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) telah menolak pembangunan projek berkenaan pada 24 Januari 2017 dengan tiga alasan - tiada kelulusan pembangunan tanah bukit, gagal mematuhi garis panduan ketumpatan majlis bandaraya, gagal mematuhi peraturan perumahan rumah mampu milik.

      "Walaubagaimanapun, semua "sebab" diberi boleh diketepikan sekaligus dengan mengklasifikasikan projek tersebut sebagai "projek khas" dan mendapat kelulusan Jawatankuasa Perancangan Pulau Pinang dipengerusikan oleh Ketua Menteri.

      "Seperti yang saya katakan, tiada pemaju sanggup membelanjakan sejumlah besar wang meratakan kawasan bukit pada skala besar juga tidak mendapat jaminan awal oleh seseorang bahawa projek tersebut akan mendapat kelulusan," katanya lagi.

      Delete
  5. Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) mempersoalkan pendirian kumpulan feminis dan badan-badan hak asasi wanita dalam isu larangan memakai tudung terhadap kakitangan wanita Islam yang berkhidmat di kaunter hadapan hotel.

    Ketua Pemudanya, Muhammad Farid Hussein mendakwa mereka dilihat berdiam diri meskipun ramai pihak membantah tindakan Persatuan Hotel Malaysia (MAH) mempertahankan larangan berkenaan.

    “Tetapi satu trend yang sama berlaku, yang mana pihak feminis dan badan-badan yang kononnya memperjuangkan hak asasi wanita senyap sunyi dan langsung tidak mengecam tindakan sesetengah hotel dan juga alasan bodoh pihak MAH.

    “Adakah hak asasi wanita hanya relevan bila mana ia berkaitan dengan perkara-perkara yang bertentangan dengan agama Islam?

    “Apakah pegangan sebenar badan-badan wanita Islam yang lantang memperjuangkan hak asasi wanita, tetapi bisu dalam perkara yang melibatkan hak wanita Islam, adakah al-Quran dan sunnah atau kitab lain?” katanya lagi.

    Justeru Farid berkata, Pemuda Isma menyeru kerajaan dan pihak berkuasa bersikap jantan dalam mempertahan hak dan perkara yang melibatkan Islam, Agama Persekutuan Malaysia, termasuk hak wanita Islam untuk hidup bersyariat di negara ini.

    Katanya, sebelum ini ada segelintir pihak mencemuh tindakan yang kelihatan seperti mendiskriminasi masyarakat bukan Islam, seperti kedai dobi ‘Mesra Muslim’.

    “Tetapi kenapa tindakan pantas ini jarang berlaku dalam isu yang melibatkan kepentingan agama Islam?

    "Adilkah apabila orang Melayu Islam, penduduk asal negara ini, dilayan seperti penduduk kelas kedua di tanah air sendiri?,” katanya.

    Kontroversi mengenai larangan itu bermula apabila Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (Uni-MLC) mendakwa ada pekerja hotel wanita yang mengadu diarahkan menanggalkan tudung.

    Menurut Uni-MLC, larangan serupa turut dikenakan ke atas pelajar yang menghadiri kursus perhotelan dan pelancongan apabila mereka membuat permohonan untuk latihan praktikal.

    MAH bagaimanapun mempertahankan tindakan hotel berkenaan dengan mengatakan ia sebahagian daripada dasar antarabangsa dan setiap hotel mempunyai prosedur operasi piawai (SOP) masing-masing.

    Susulan itu MAH menjadi sasaran kritikan pelbagai pihak termasuk daripada parti-parti politik sama ada dari kerajaan mahupun pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe bab kopipes pas adalah juara


      Bab meraban siapa juara?

      Dubuk Kepala bapak penyandang nya jawab kucing saya

      Delete
    2. RATK, belajarlah agama sikit. Jangan salah jalan. Syurga dan neraka itu adalah benar. Jangan dipermainkan. Siksa neraka itu amat perit dan kekal abadi. Berusahalah dalami ilmu untuk menjauhi azab ini. Jangan remehkan urusan yg sangat besar ini. Akal tanpa ilmu akan bawa kita ke jalan yg salah.

      Delete
    3. So apa dalil yg kawan mempermainkan agama?

      So melacurkan agama trpakai pada siapa?

      Mr j kamu tahu ke kawan nie berakal tanpa ilmu?

      Apakah kamu mr j dah hadamkan apa apa quotes yg kawan komen pada kamu secara langsung atau umum dan kamu jawab kepada yg kawan yg bertanya?
      Mana adab kamu sebagai orang yg berilmu?

      Atau dgn memomokkan kisah syurgavdan neraka yg kawan dan semua sahabat disini dah maklum dan menuju kearah itu dah cukup buat kamu berilmu?

      Mr j selama ni tak pnah soalan kawan berjawab bila kawan soal kan pada kamu

      Maka kawan berijtihad yg kamu ini pemuka agama yg korup
      Dan tuduhan kawan based on adab kamu yg melarikan diri bila soalan di ajukan
      Muncul pula keesokan hari tanpa segan silu bertanya soalan yg telah kembali semula utk kamu jawab
      Amat menjengkelkan sifat kamu itu
      Tak layak kamu utk melabel sseorang tidak berilmu
      Kamu bukan tidak berilmu malah tak berakal
      So tiada kefardhuan pada kamu sbab tiada akal
      Dengan kata yg lebih tepat kamu gila

      Delete
  6. Kalau dulu dulu, diam tandanya setuju! Dalam banyak perkara yg menjadi isu, PAS nampaknya lebih banyak mendiamkan diri, dan sekiranya bersuara, lebih banyak menghentam pembangkang seolah olah mereka adalah parti yg memerintah.

    Sudah terang lagi bersuluh, kehadiran PAS dlm persada politik malaysia utk pilihanraya edisi ke 14 adalah utk memecah undi melayu dan memberikan kemenangan kepada umno. TGHH dan konco2 belaan najib mungkin beranggapan ahli2 mereka yg mengundi akan memberi undi membabi buta tanpa berfikir dan meniliti keadaan semasa. Mereka lupa bahawa zaman telah berubah! Zaman mengundi pakai lambang sudah tidak releven dan hanya terpakai kepada segelintir yg telah lanjut umur. Rata rata pengundi pas telah maju kedepan dan mereka tahu apa yg baik utk masa depan mereka.

    Apa pun, doa org yg dizalimi akan dimakbulkan dan sebaik baik perancang adalah ALLAH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si bapok wak kojola kengkang 4 kupang tu pun merancang juga tapi entahlah knp dia boleh bunting pula...

      Delete
    2. Kondom balun singh koyak kena biji tembikai! Kikikikiki

      Delete
    3. NAK MAMPOS LAH PPBM TU...

      Delete
    4. Ramai mereka yg dizalimi zaman TDM. Apakah doa mereka menimpa TDM kini? Terlihat betapa hinanya TDM tunduk akur dan menjilat ludahnya kembali terhadap musuh politik yg dihinanya dulu. TDM pun jelas kelihatan jauh dari jalan taubat apabila teruskan fitnah dan serangan dek dahagakan kuasa. Namun diusianya kini kuasa tidak akan bawa apa apa lain dari tambah beban akhirat. Bagi mereka yg masih sayangkan TDM serulah beliau ubah haluannya dari jalan layan ego ke jalan taubat.

      Delete
    5. Snap out and smell the freaking coffee j! It's not about Tun, it's about najib! Najib against the people! Memburukkan Tun tak akan menampakkan najib menjadi lagi baik! Lagi teruk adala! Stop making fool of yourself! You really making yourself looking like an idiot!

      Delete
    6. SAH LAH PARTI CAP MUNGE DAH NAK MELINGKOP....LAGI LAMBAT PRU...LAGI RAMAI YG KELUAR....ELOK LER TU...ASYIK MENYIBUK PARTI ORANG JER....PARTI SENDIRI TERLONDEH...
      LODEH OH MAK LODEH!!!KIKIKI....

      Delete
    7. Lodeh oh mak lodeh...
      Malam sat ni wak kojola 4 kupang kena londehhhh...

      Delete
    8. MAK KO BUNTING KARABAU...MASIH NAK LONDEH BELUKAU....TAK PUAS LER TU...KIKIKI...

      Delete
    9. Lebai terdiam pasal tertelan biji nangka kot

      Delete
  7. Macamana geng Lobai nak bersuara.
    Mulut penuh dedak yg disuap. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies

    1. Semua perkara yg berkaitan dg lebai2 dan org2 Islam nampaknya ditentang oleh semua gulungan org termasuk org Islam sendiri...Kecuali satu...

      Bila dah nazaq baru nak panggil ustaz2 baca Yaa Sin. Panggillah padri atau tok sami pun boleh apa, tak misti tok lebai.

      Kalau macam tu lebih baik panggil tok sami uruskan manyat tau

      Delete
    2. Kau la panggil sami! Pehal nak babitkan org lain plak! Dossss

      Delete
    3. NAK MAMPOS LAH TU PPBM...MAMAK MATDEY TUA NYANYUK TAK SADAU DIRI!!!!

      Delete
    4. Betul Anon 1059, hanya ketika sakarat fikiran jadi tajam. Kelihatan perjuangan dan usaha sia sia kerana tidak menurut tuntutan syariat. Di dunia banyak masa dihabiskan menghina mereka yg juangkan Islam. Disokongnya pula yg kafir dan ingkar terhadap seruan Allah. Setan nampakkan indah perbuatan mungkar ini. Nafsu litupi iman dan akal. Menyeru lebai baca quran ketika sakarat tidak akan ringankan beban akhirat.

      Delete
    5. 1059,1135 dan seangkatan dengannya:-
      Kami2 di sini mengamalkan perbincangan dalam konteks - untuk blog Tuan Shah ini konteks nya adalah POLITIK. Jika kami menyebut lebai, ianya bermaksud lebai lebai yang terlibat aktif dalam berpolitik tanpa mengira dari mana mana pehak sekali pun. Harap Maklum.

      Alif laam miim.
      2:2 Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa,
      2:3 (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.
      2:4 dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat.
      2:5 Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.

      Delete
    6. TUAN SHAH...

      KAHKAHKAH...NAK BERTUAN-TUAN PLAK DAH...

      TAK PAYAH LER...SI BUDIN NI PUN KAKI AYAM LAGA...BATU API...SEROPA PIJI AL PONDAN SOTONG...

      Delete
    7. Kihkihkih..
      Wak kojola kengkang 4 kupang pun tiap2 malam jadi ayam juga kat lorong chow kit

      Delete
    8. KIKIKI...MAK KO BUNTING KARABAU...MASIH NAK SELAK BELUKAU KAT CHOW KIT...KAHKAHKAH...KO PUN TEMAN SEKALI JADI BAPAK TAUKE....KIIKIKI...

      Delete
    9. Mr j tak yah ko nk pkir sakarat owg lain
      Kita ni mati pun tak tau lgi kesudahan
      Tapi kalo asik nk tuduh owg lain kafir evengelis liberalis pluralist nnti balik pd dri sendiri terbelalak mata tunggu sakarat instead

      Boleh jadi kamu benci pada ssuatu kaum sedang mereka lebih baik dari kamu
      Boleh juga kamu memandang baik pada sesuatu kaum sedang ia buruk buat kamu

      Perbaiki hati utk dapat mentakwilkan dgn saksama
      Mr j

      Delete
    10. RATK, fahamlah bahwa DAP itu parti orang kafir evengelis dan memusuhi Islam. Tiada ragu org kafir akan disiksa di neraka yg abadi. Mereka yg mengambil kafir ini sebagai pemimpin akan terima nasib yg sama.

      Delete
    11. Kafir amanah dgn islam klepet
      Satu perkara yg berbeza mr j

      Delete
  8. dah banyak copy paste masuk. bagus buat kerja, kalau tak nanti makan duit haram pulak! duit sapu, keje tak jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAK MAMPOS LER PPBM TU...

      Delete
    2. AUWWEWEWWWWWW...mcm mana boleh bunting tuuuuuuuuuuuuu.....
      Kihkihkih

      Delete
    3. AUWEWWEEWWWW..TAK TAU LER MACAM MANA MAK KO BUNTING KARABAU...KENA DOS 3 EKOK JANTAN CHOW KIT KOT...KIKIKI...

      Delete
  9. Posting yg lepas, tenat kejora kena lempang
    Dah la semlm, kena ngan balun singh smpai tempang
    Itulah akibatnya, tak ada ilmu tunjuk gampang
    Agaknya dia ke hospital, nak cari kaki tumpang


    Kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian kejora, lima kupang jer harga
      Dekat belakang kowloon, dia jdi warga
      Siang elok jer, bila mlm jadi lady gaga
      Tak tau lah nak ckap, cium ke bau syurga

      Kikikikiki

      Delete
    2. PPBM...ASYIK MENYIBUK PARTI ORANG JER...PARTI SENDIRI DAH TERLONDEH...KIKIKI...

      Delete
    3. Kihkihkih parti ayam wak kojola kengkang dah nazak...

      Delete
    4. PARTI AYAM CAP MUNGE MATDEY...DAH BERTABURAN...TAK SEMPAT NAK PRU DAH MELINGKOP.....

      Delete
    5. Parti kepala bapak apa cite
      Lak?
      Macam hambar je kempen kali nie?

      Fund tak turun g?

      Delete
  10. pas ni komen macam bangang! dah tau ada yg tak baik dalam budget, boleh pulak tak nak bangkang!

    ni la sama macam hadi cakap....separuh2! suku2! pendirian dah masuk lubang jubur! memang la klu tak setuju pun budget tetap lepas sebab lanun tu ramai. semua org tau.

    tapi apa kau punya stand? gaji ambik, keje belakang kira ka? atau memang tak tau nak buat decision? atau memang decision dah dibuat oleh kepala, ikut saja?

    jangan lupa, apa yg jadi dari budget ni, pas ada tanggungjawab......waktu undi, pas tak buat apa2! ini akan diingat! ostat2....jangan lari ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dad, apa kerja nak gagalkan bajet? Bukankah ini sikap yg rugikan rakyat? Masa bahas keluarkanlah idea bernas untuk perbaiki bajet. Namun kelihatan pembangkang tiada apa apa untuk tumpang perbaiki bajet. Hatta laungan hapuskan tol tiba tiba berubah jadi sebaliknya. Patut pembangkang raikan bajet ini yg walau berhemah masih bawa berbagai kemudahan untuk rakyat. Bacalah komentar dari Fitch tentang kebaikan, keseimbangan dan realistik bajet 2018. Dad, apakah tujuan pembangkang gagalkan kelulusan bajet? Apakah hanya untuk timbulkan kekecohan dan kesusahan? Dont you see how useless and damaging Malaysian opposition is? Pls read Fitch comments on budget from your favorite news portal.
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/11/01/fitch-budget-2018-maintains-fiscal-discipline-despite-eye-on-polls/

      Delete
    2. anon1127 - CASH IS KING - Fitch? Standard & Poor? Earnest & Young? BULLSHIT!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. j, kau ada mba. najib mana ada duit lagi nak hapus tol??? kalu nak hapus kena write off? siapa yg kena bayar concession klu tutop tol? rakyat jugak kan? siapa yg rugi klu tol tutop? rakyat jugak kan? epf ada share.

      mana ada free lunch j? tujuan ni cuma untuk politik aja. ambik poket kiri, masuk poket kanan. klu ko masih bengap jugak, ko pi tanya johari tu, mana ambik duit nak bayar balik? sekarang ko suka pulak baca org kapir luar sana ye? dulu bukan main menyampah! tu la klu batang sendiri kena, tak boleh tu org kapir. tapi sekarng org kapir ni jugak ko jadi reference!

      ko ni pendusta j, dari dulu lagi! he he he...semua yg kat sini dah tau dah....sku pun dh malas dah nak layan troll mcam ko, bila kena himpit, cabut lari!

      Delete
    4. PARTI CAP MUNGE DAH BERTABURAN ...TINGGAL MAMAK MATDEY SAMA BOBOI YG TAK KERUAN........PADAN MUKA SI TUA RENTA....

      Delete
    5. Bodoh pnya budget kepala bapak bentang
      Peruntukan ke kumpulan sasar jelas tersasar supaya tak yah bgi sbb dah tersasar so palsu pnya janji
      Tol hapus sbab konsesi lbuhraya abis kontrak thun depan?
      Hehe berapa lama sangat rakyat bleh nikmati?
      Yg naik basikal jalan kaki dapat apa?
      Pendek cite ia budget sengal
      Sebab kantung negara dah susut gila
      Cakap boleh laksana?
      Melantun lantun lah jwabnyer
      Masuk angin kluar asap
      Muka tengin nk banyak cakap

      Budget negeri selangor?
      3bulan gaji
      Kayu ukur yg tepat manifestasi kerajaan pakatan

      Delete
    6. KAHKAHKAH....DEK TERLAMPAU DUIT BANYAK KAT SELANGOK...SAMPAI SI ASSMIN MB JAMBAN NAK KASI KONDOM FREE...KAHKAHKAH....BINGAI TOL MB JAMBAN NI....MEMANG PATUT LER SELANGOK NO. 1 BUANG ANAK KAT M'SIA NI....ITU BERITA SAHIH TU...BUKAN SAYA YG KATA....

      Delete
    7. Dad, Rating Agency kita tak percaya tapi blogger ciput UK yg tiada apa apa bukti kita yakini? Mana pertimbangan kita? BN janji perkara yg boleh ditepati. PH janji Universiti free dan minyak bersubsidi yg libatkan berpuluh puluh billion tak tanya macam mana nak biaya? Dlm pada itu rekod janji PH sangat buruk - Tol Sg Nyiur sehingga kini masih ada dan bertambah. Unisel tetap kenakan yuran dan bertambah tiap tahun. Saya tak pernah lari Dad. Cuma tiada masa...

      Delete
    8. aku percaya apa yg ada depan mata aku. rating agency tu kan keje untuk investor. terpulang pada investor yg mana bayr.

      tapi depan mata sendiri boleh tengok, klu ekonomi ok....kenapa ikan sekarg harga yg tak pernah tepikir?

      nanti ko cakap pulak gdp naik la....mcamana dia kira gdp tu j? berapa percent org gaji bawah rm5000? gdp naik disebabkan gaji org yg dalam top 10% tu yg naik gila babi! rakyat biasa makin susah.

      aku jarang baca blogger ciput tu j. tapi apa yg aku tengok tiap hari tu yg aku komen.

      ko memang tak nak terima apa ug ada depan mata ko.....apa yg ko nampak semua cantik....buta ko ni!

      klu pemimpin tu dah menipu walu kecik mcamana pun....tetap dia penipu!

      klu ko nak tahu ph punya budget....mintak najib gile ko tu supaya bagi peluang ph pulak bentangkan.

      kepala bapak punya lanun!

      Delete
    9. Janji kepala bapak dulu masa bru pegang jawatan

      Nak jadikan malaysia negara berpendapatan tinggi

      So sekarang apa jadi ngan janji tu?

      Pendapatan ciput
      Lagi melampau kos sara hidup yg tinggi
      Kebalikan lak

      So mana janji nie pergi?
      Timbul pula GST
      pas nie apa lagi?

      PALING TEPAT KEPALA BAPAK
      BOLEH PEGI MATI

      ACT OF TREASON BAKAL MENANTI

      VOTE PAKATAN
      KAMI AKAN REALISASIKAN
      VISI INI

      Delete
  11. PEMILIHAN DAP KAPAL SINK KARAM DPT UNDI
    KIKIKI... PELIK YG DAH GOL MASIH LETAK NAMA NI..
    APASAL LA TAN BENG HOCK PUN TAK DIKAUT SKALI
    BARU LA MERIAH PEMGUNDI HANTU KALI NIH...

    MAKAN FREE TIAP TIAP HARI
    ABG JAMAL HERO MALAYA INI
    ASSMIN SAH TUNGGU MASA NAK MATI
    MB PALING SINGKAT REKOD SELANGORKINI

    CUCU KOMANGO MCM TOKSIK GAMPANG
    TOK WAN NAK SAMAN SURATKABAR INI
    DAH CUCU YG SIAR KEGIATAN BANGANG
    HASIL SONGLAPAN TOKWAN BERZAMAN


    KIKIKIKIKI... BERAMBOSSSSSS KO KALI INI...




    PUIIIII....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekenda babi negrito ni cakap pun tak paham!

      Delete
    2. KAH...KAH...KAH...MAMAKMATDEY TENGAH PENING...SAMPAH SARAP BERTABUK DI BANYAK KAWASAN...

      Delete
    3. Hehe ini salah satu bahasa pengantar kera kepala bapak yg sukar di alih bahasa
      Kerana spesis puak ini semakin terancam akibat wabak dubuk gila
      Adakah mereka akan pupus bersama bahasa mereka?
      Andai pupus dimana hendak dikuburkan mereka?
      Harap lebai boleh menyelesaikan persoalan ini

      Delete
    4. TAK YAH KUBURKAN CAP MUNGE NI....BIARKAN TANPA BATU NISAN JER...KIHKIHKIH....

      Delete
  12. Tua nyanyuk tk sdr diri..aku tgk tun sihat walafiat je ko yg dh nyanyuk..cian muda2 lg dh nyanyuk..tp nk buat camne..dh berjawatan dubok umno la katakan..trpaksa dn dipaksa klu tk miss soru..alaaahai cai

    ReplyDelete
    Replies
    1. BELUM PRU...PPBM DAH NAK MAMPOS....
      MAMAK MATDEY MACAM SINGA ....NEGAWARAN DAH JADI NEGARAsawan!!!!

      KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    2. Hehe anon kepala bapak ni tentu reply komen atas pokok
      Terpanjat lak pokok bnyak kerengga
      Tu yg meraban tu taip komen

      Delete
    3. TAMBAT JER MAMAK MATDEY KAT POKOK RAMBUTAN YG BANYAK KERENGGA TU....BIAR DIA RASA ....KAHKAHKAH....

      Delete
  13. Masih terngiang2 lagi di cuping telinga, chant rakyat dulu...REFORMASI, MADEY MATI JADI B**I, sehingga diratibkan di seluruh pelusuk negara. Sekarang ni mungkin si tua kutuk ni belum sampai ajalnya lagi..tapi yang pasti ahli2 cap mungenya dah sibuk menggali kubur politik parti sendiri. Kain kapan pun dah siap ditempah..nak tunggu jasad cap munge dimandikan dan ditalkinkan aje! kikhkikokikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH NAK MELINGKOP PUN PPBM NI....

      Delete
  14. Najib sudah pasang perangkap pada pimpinan PAS.
    Najib tahu,kelemahan besar pas,ahli2nya walaq pada pemimpin ulamak.Apa kelemahan ulamak PAS,hadi misalnya!!siapa kelilingi hadi!!apa kehendak hadi!!hadi sebenarnya nakkan popularity (kemuliaan) dari orang-ramai!!,hadi pernah buat silap dgn amanatnya,Najib tahu hal ini!!hadi dan dap cukup baik!!think-thank najib sudah pasti, 2 kelemahan1,1.nakkan imej kemuliaan2.offer circle hadi dgn ru355,dgn ini najib boleh buat serampang 2 mata,hulur dedak pada inner-circle hadi yg mata_duitan,KHAIRUDDIN,NIK ABDUH,MOHKTAR SENIK,ZUHDI,Menantu hadi,orng lama yg nak jawatan,Mustapha ali,ustaz nasha..inner-circle hadi-tugas untuk pujuk hadi, akhirnya mereka terima duit,Hadi terjerat,bermakna Najib sudah pegang TELOR HADI..2 ISSUE..1.Najib pegang RCI Amanat hadi..
    2. Najib pegang issue 200juta/90juta hadi,inner circle.

    JADI APA PILIHAN yg PAS /HADI ADA?????/Jika melawan najib???kedua2 issue tersebut terungkai!!!jika lawan dap/ph takada masaalah,sebab mereka takada kuasa.PERIOD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali 1140
      Oleh sebab itu PAS berKECUALI dan :-

      1. Pas Tidak bantah 1MDB
      2. Pas Tidak bantah MO1 songlap rm2.6bilion
      3. Pas Tidak bantah GST
      4. Pas Tidak bantah FLOM ada pink berlian rm25j
      5. Pas Tidak bantah rm42j dlm akaun MO1
      6. Pas Tidak bantah minyak naik tiap minggu
      7. Pas tidak bantah harga barang melambong lambong
      8. Pas Tidak bantah 1MDB bayar IPICrm3bil 2 kali
      9. Pas Tidak bantah 1MDB bayar Aabar palsu
      10.Pas tidak bantah Isa Samad lingkopkn Felda

      ............macam2 lagi lah .......

      HAPUSKAN PAS DAN UMNO BN DARI BUMI MALAYSIA

      SELAMAT MAJU JAYA PAKATAN HARAPAN!!!!!!!!!!

      Delete
    2. KAHKAHKAH...SAH HARAP LER.....

      Delete
  15. Waaah..Bukan main berjoli sakan lagi Sadiq Sigaragar berjoli sakan dengan anak Assmin di London baru2 ni. Dalam keadaan warga Penang berduka akibat banjir, ada juga rakyat Msia yg kononnnya berjuang utk rakyat bersuka ria samapi lupa diri. Memang patut pun Armada nak diharamkan, nak buat apa ada BOS yang cakap tak serupa bikin. Ntah2 numpang kapal mewah cucu Madey Al Kutty tu tak...ialah, SS ni kan baruah dia nombor wahid. Kalau pala bapak Tok Wan dah bukak mulut, takkan cucunya tak beri pulak !

    ReplyDelete
    Replies
    1. KIKIKIKIKI...KAHKAHKAHKAH....KIOKKIOKKIOK...

      SI ASSMIN MB JAMBAN...SIAP BAGI KONDOM PERCUMA LAGI...TAPI BAG PLASTIK MASIH BERBAYOR 20 SEN...APA KE JADDAH NYE....

      Delete
    2. JAMAL THE ONE AND ONLY JAMBAN..IT IS OFFICIAL..FULLSTOP

      Delete
    3. ASSMIN MB JAMBAN THE ONE AND ONLY JAMBAN..IT IS OFFICIAL..FULLSTOP

      Delete
    4. Dalam perjalanan saya ke Nottingham untuk berdialog bersama pelajar Malaysia di sana, saya dimaklumkan banyak media UMNO sedang aktif fitnah saya.

      Memang ini lumrah dunia politik. I can’t respond to all kerana tak ada TV3/Utusan atau duit berjumlah 2.6Billion untuk sampaikan mesej ni. Saya pohon bantuan rakan2 untuk kongsikan mesej ini.

      FITNAH PERTAMA- “SADDIQ DI UK/FRANCE BERMADU DENGAN MIRA AZMIN, ANAK MB”

      Ini perkara paling lucu pernah saya baca. Pihak UMNO pun sekadar kongsikan screeshot dari Fake account on twitter sebab takut di saman oleh saya.

      Mira Azmin dah terang terang di Penang-Selangor dan tak pernah jejak kaki di UK/France bersama dengan saya.
      (Refer to https://twitter.com/shamshida/status/929333825594785792 , Mira Azmin di Penang)

      Biar saya bantu pemfitnah di luar sana,
      Kalau ada bukti sahih saya bermadu dengan Mira Azmin di UK/France sekarang ini, saya bersumpah akan beri segala harta kepunyaan saya kepaa si pemfitnah (Harta tak banyak pun , tapi kalau nak menampung maruah diri pemfitnah, saya rasa cukup 😉)

      Saya di France untuk bentangkan research work saya on “Thailand Post-Shinawat” & “The state of Political Islam in the middle east”.

      Pada masa yang sama, saya di Oxford Universiti sebagai hakim jemputan untuk pertandingan debat di sini.
      (https://www.facebook.com/events/1941569042788639/?ti=icl )

      Saya diberikan peluang untuk menghakimi Grand Final of the prestigious Oxford IV.
      Saya juga mengendalikan 2 workshop & adakan pertemuan dengan x4 Malaysian societies.

      Ini bukan kali pertama saya ke UK. 4 tahun berturut turut saya ke UK untuk ke Oxford/Cambridge untuk tujuan debat/workshop/Chief Judge.
      (refer to https://www.thestar.com.my/news/nation/2013/11/21/iium-debate-teams/ )

      FITNAH KE-2 “Tun M/Azmin yang tampung kos Saddiq ke UK. Kroni baru”

      Satu sen pun duit perbelanjaan saya tak ditampung oleh Parti/Tun/MB Azmin.

      The cost is covered by myself through my researh work & all the workshops i’ve conducted in more than 25 countries.

      Kalau ada bukti, tunjukkan & saya akan hadiahkan 2.6billion kepada si pemfitnah ✌🏻😬

      FITNAH KE-3 “Saddiq halalkan free seks, tak nak pendidikan agama”

      Ni lah masalahnya bila pembaca petik satu ayat dari thread yang begitu panjang (Refer to https://twitter.com/syedsaddiq/status/930364559361179649 )

      Saya tekankan kepentingan untuk wujudkan satu sistem pendidikan seks yang lebih menyeluruh seperti yang ditekankan oleh kementerian. Balance out prevention, awareness & assistance.

      Ini penting apabila parlimen baru baru ni membongkarkan bahawa majoriti baby dumping datang dari keluarga melayu-islam. Kasar HIV/Aids di Malaysia among top10 of the 95% contributor in Asia Pacific. ~700bayi dibunuh kerana baby dumping. More than 4000 cases of incest related rape.
      (Refer- https://twitter.com/syedsaddiq/status/929677458860777473 )

      I love public policy & research. It is my passion way before i joined politics. I don’t get paid by the party/politician. I sustain myself through my writings and research work. Through my workshops out of Malaysia.

      Saya minta maaf kalau saya perlu ke luar negara untuk cari sumber pendapatan yang baru.

      If UMNO-BN did not strip me of my jobs and opportunities back at home (my job as a trainer, part time lecturer, researcher), i wouldnt need to travel this often.

      Please understand, i need to pay the bills like anyone of you.

      Saya lebih rela hidup sederhana tapi bermaruah & berintegriti,
      dari hidup kaya tapi hina sebagai perasuah & pencuri.

      Mari bersatu untuk mencipta Malaysia yang baru.

      Syed Saddiq

      Delete
    5. KAKAHKAHKAH...APA LAGI BUDIN OIII!!!SAMAN JER LAH....SENTAP LER TEW!!!!

      Delete
    6. Tak sangka boleh timbul lagi nama Meera
      Ingat cucu Madey, Boboi punya anak dara
      Skirt pendek terselak, lurah hampir ketara
      Perghh..paha Meera betul kasi jiwa gelora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      http://www.suara.tv/2017/11/13/cucu-mahathir-dikecam-tidur-dengan-anjing/

      Delete
    7. Gengster najib kaki sebar fitnah dan temberang....konon dengar khabar...dengar khabar kepala bapak ko...hehehe

      Delete
    8. Tq budin atas pencerahan

      Delete
  16. Klu pas x ada pendirian..ddk di tgh2 lbh baik pas jadi ngo ajelah..jd penasihat..dn hj hadi bole dilantik jd ketua penasihat negara kpd haji najib klepet..

    ReplyDelete



  17. dDARK n dFOOL..


    Ddlm GELAP....Mudah meNIPU
    Memakai Serban...Dianggap SUCI
    OTAK yg GELAP...Fikir TAK LAJU
    Senang diTAKUT...Senang diBELI


    Senang diTAKUT...Senang diBELI
    Senang terTIPU..."Pangkat" ULAMAK
    Sebenar2 Ulamak...Tak "Mintak" di AKUI
    Tak "mintak" diIktiraf...Tak Dungu n RIAK

    RIAK = Menunjuk DIRI-MINTA dipandang sbg....


    Bila si DUNGU...Mintak diHORMAT
    Mintak di Gelar...'Kononnya'-ULAMAK
    GELAP n Hancur....Rosaklah UMAT
    Ulamak-"JADIAN"...Ketagihan DEDAK



    dLIGHT ofLUV..

    Salam CAHAYA...Sahabat SEMUA
    dLIGHT ofLUV...Raikan berSAMA
    CAHAYA-Cinta NYA...Minda GELIGA
    Itulah "ulamak"...Yg "sebenar2"NYA


    Itulah Ulamak...Yg "sebenar2"NYA
    dLIGHT ofLUV...Mnjd SENJATA
    Merungkai Puzzles..Mencari PUNCA
    An elegance-MIND...Senyap beKERJA


    Merungkai Puzzles...Senyap beKERJA
    Hasilnya Tip-TOP...TAK Mintak diKENALI
    Sebenar2 "ulamak"..."Sepi" Tak-GLAMOR
    Begitulah "ulamak"...Pewaris Nabi2


    dLIGHT ofLUV...Warisan Anbiya'
    dLIGHT ofLUV...CAHAYA-Cinta NYA
    MERIT-Integrity, AUDIT-halus terBUKA
    Walau SATU "sen", diDEBAT berSEMUKA


    Lets dLIGHT ofLUV in u..in ur HEART shines my dearONE, n NO one can "FOOL" u anymore ha ha..


    ReplyDelete
    Replies
    1. MAKA UNDILAH BARISAN NASIONAL UNTUK KESEJAHTERAAN HIDUP RAKYAT M'SIA...

      Delete
    2. 1232
      maka makanlah Taek Low.
      Kami sini tak mahu..sbb itu boss ko arah ko kesini. Dia ajak kita blog2 , mefua sana. Kita tak pegi, kiya dah tahu trick basi u all semua.
      ...ehhh, terusla makan Taek Low tu.
      nyam. nyam..

      Kami disini tak bodoh.

      Delete
    3. TAK BODOH...TAPI BANGANG...KAHKAHKAHKAHKAH....KIKIKIKI...KIOKKKK!!

      Delete
  18. Sekiranya dulu UMNO lah yang bergitu tergila-gila untuk memikat PAS tapi hari ini nampaknya PAS seolah terlebih sudu dari kuah. UMNO sebenarnya sedang menuai hasil dari pelaburan mereka terhadap beberapa individu dalam PAS. Budi harus dibalas dan janji perlu ditepati. Alasan dulu kononnya untuk menyelamatkan parti, demi parti agar terus bergerak dan kini kemewahan keluarga menjadi agenda utama. Retorik agama dijadikan pendinding menutup segala kepalsuan dan semangat jihad penyokong tegar dipermainkan. Malang untuk penyokong PAS kerana segala pengorbanan, idealisme untuk melihat Islam sebagai tunggak negara dan penat jerih dalam perjuangan semuanya tercampak ke lonkang kerana segelintir pemimpin PAS lebih gembira sekiranya PAS menjadi kuda tunggangan UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY ...DAH JADI KUDA TUNGGANGAN SI KETUA TO'KONG DAPIGS ...ELOK LAH TU...

      Delete
    2. Kaki temberang bukak citer dongeng...

      Delete
  19. UMNO= Untok Mohd Najib Only
    PAS= pARTI aNGKUT Sampah

    Najib buang sampah merata-rata,PAS kutip
    najib berak merata-rata,pas cucikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno itu lanun, lanun itu umno
      kepal bapak kau itu lanun, kepala lanun itu kepala bapak kau

      Delete
    2. CAP MUNGE= UNTUK MAMAK MATDEY & KELUARGA
      DAPIGS= UNTUK KEKALKAN PARTI KELUARGA

      SAH MATDEY DAH BUANG SAMPAH MERATA-RATA
      LIM KIT SIAL PULAK BERAK MERATA2,MATDEY CUCI DAN CEBOKKAN PUNGUNG KETUA TO'KONG...PADAN LER TUI!!!

      Delete
    3. Bijak...bijak buat citer dongeng...rak de modal daah...hehehe

      Delete
    4. Hehe anon dubuk kepala bapak apa fungsi komen ko cite bab berak nie
      Ko brapa lama tak berak?
      Dah bertoksik otak ko tu

      Delete


  20. dDARK n dFOOL..


    Bila siUlamak...Menggelar DIRI
    Mintak diIKTIRAF...Mintak diKENALI
    Terkinja Kinji...Bak Budak Tumbuh GIGI
    IDEA Pandangannya...Tak Siapa Amik PEDULI

    Lihatlah Mereka...Mentadbir NEGERI
    Menjahannamkan Alam..Hutang berTIMBUN
    Ulamak-"JADIAN"...GELAP n Hanya pentingDIRI
    Kalau ber HUJJAH....Dah Nampak Macam KATUN


    tru dLIGHT ofLUV u'll c urSELF n others too, so close n so CLEAR my dearONE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SELOPA PENANGLAH TU....

      MAKA UNDILAH BARISAN NASIONAL UNTUK KESEJAHTERAAN HIDUP RAKYAT M'SIA...

      Delete
    2. Kalonak mampos nak kena rompak lagi undi lah bn...

      Delete
  21. Allah SWT cuma beri 2 pilihan kp kita syurga atau neraka,jelas dan tuntas......lupakan saje pas,insyallah ph akan menang dgn gilang gemilang...undilah ph utk perbetulkan segala kebobrokan yg tlh dilakukan oleh regim kepala bapak ko dan kuncu2nya ...jika msia jatuh ke tangan cina merah,air mata darah tidak berguna lagi
    Tindakan 30 pekerja cina merah memukul polis msia patut jd renungan bersama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la pasal! takde pulak geng2 tu nak marah ke? jamal jamban tu tak nak pegi demo kat embassy? klu dap, macam kilat geng ni meloncat..sekarg apa buat? main telo?

      Delete
    2. TAMBAH DEKAT NAK PRU...TAMBAH BANYAK SAMPAH SARAP AKAN BERTIMBUNAN....GITULAH GAMAKNYER PARTI MATDEY ...ASYIK DOK SIBUK NGAN PARTI ORANG JER...PARTI SENDIRI DAH TERLONDEH....KIKIKI...
      LODEH OHHH MAK LODEH LAH JAWABNYER...

      Delete
    3. ooopssss....jamal jamban dlm diam2 suka....balas dendam...dulu dia marah polis pukol dia....he he he, sorry la brader jamban...lupa aku!

      Delete
    4. hantu tak suka sampah, blah la....masuk mykemut tu, flyingkick ke, aman ko kat sana...hari2 menjilat!

      Delete
    5. KEHKEHKEH...KO LER SALAH SORANG TUKANG JILAT JUBOQ SI KETUA TOKONG DAPIGS....JILAT LER SAMPAI LICIN TAKA...KIKIKI...

      Delete
    6. Kassim baba masih panik nak bubar parlimen...masih cari formula...hehehe

      Delete
    7. Bro dad anon kepala bapak ni sampah toksik tak lh recycle
      Kena masuk incenerator jer bru selamat

      Delete
  22. ada movie baru, box office...dari granit merah......"pirates of the south china sea - curse of the pink diamond".

    tunggu...world premier!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH MEREBAN DAH.....KEHKEHKEH....

      Delete
    2. Hehe bro dad siapa pelakonnyer?
      Cambest jer

      Delete
  23. Horay, petrol 95 naik 7 sen.
    Apo nak dikato.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apo nak dikato
      BN dah jadi Rajo
      Kito yang naik an dio
      Padan an muko kito

      Jangan lupo....
      PRU14 ni...undi BN laii yo....
      Laii sekali.....padan muko....hi hi hi hi hi....

      Delete
  24. Memang teruk kalau dah kena penyakit gila talak ni. Sbb bila terkena penyakit gila talak ni, ianya mengundang penyakit lain yg lebih merbahaya iaitu,
    - gila meroyan
    - gila iseng
    - gila babi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. den raso raso lahhh.....
      kesemuo gilo yg 1352 sobut tu dah menempek kat si kejora tu hah, dio tu memang penyokong pas nombor wahid tu...........jang! ... angau tu kalau boleh kategori an gilo...bagi kat dio sekali...yo jang!

      Delete
    2. Tak ada kena mengena dgn kejora pun
      Kau yg menyampuk tu memang jenis gila meroyan
      orang dah tak sudi, suka hati mak bapak dia lah nak berkecuali ke apa ke...yg macam kau ni namanya gilo meroyan.

      Delete
    3. akak!...akak tu baru lepas beranak....bawak bertenang....berehat ye kak....nanti larat lak meroyan nyerrr tu....susah lak bang Jo tu nanti kena balik...bang Jo tengah banyak mesyuarat tu katanya, cian dierrr an an an....

      Delete
  25. Suka hati Pas lah, nak berkecuali ke, nak berjoli ke, nak kawin lari ke...Yg PH @ Pakatan Haramjadah sibuk sgt kenapa? Pengganti PAS dlm PH dah ada iaitu Parti KUALI Imayam Tamil Koddy. Apa yg kisahkan sangat pd PAS? Khabarnya Parti Kuali ramai penyokong dan PAS kelantan bakal lumpuh. Apalagi yg sibuk sangat pasal Pas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHKAHKAH....BRO 1401...

      Parti KUALI Imayam Tamil Koddy.

      SEDAP LAH NAMA PARTI TU...

      KO JANGAN BRO..KAT ATAS TU SI BUDIN DAH MENGAMOK TU...KIHKIHKIH....

      Delete
  26. Harap rakyaat pun berkecuali pada pru14 nanti bagi memilih pas sebagai wakil mereka.tak berfaedah melantik perwakilan dari oramg suka tidur sebagai jaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat apa lagi cerita pasal Pas?
      Parti kuali Imayam tamilkoddy kan dah ada
      sudahlah mengungkit perkara yg dah lepas
      pengganti Pan Imayam tamilkoddy itu kan bini muda

      Delete
  27. Dekat cuti sekolah pagi ptg asyik mesyuarat
    Rehat ni dtg jengah kejap blog Budin keparat
    Tak kan lah tidak tahu, org tua2 punya ibarat
    Pas diam itu tanda nya setuju, itu pun berat?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang berat lah Jo,
      Mas Merah orang lain dah ngorat...
      hensem....macho lagiiii.....emmmmmm muah muahhhh gitewww.........awwww awwww awwww .....bye bye bang Jo...bye bye....

      Delete
    2. Cai 1442 ini mmg menggelikan hati
      Pas mmg tidak suka si Madey kutty
      Mas udah luahkan, perasaan di hati
      Kesibukan Phdnya hamba mengerti

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. Konon anon kepala bapak nak kita tau dia cikgu
      Pegi jahanam lah cikgu ko tu
      Ni bukan cikgu tapi
      Cikgu binatang

      Delete
  28. Yes! Yes! Yes! Minyak naik lagi! Jom ramai ramai tolong setelkan hutang 1mdb, dan bagi jho blo job enjoy dgn duit hasil dr cukai gst yg kita byar tu! Yes yes yes

    ReplyDelete
    Replies
    1. nate kero duku nih, paka keto besa, minyok berkiro nok beli. mu pakai keto lembulah pulok, tak dok taki minyok.

      Delete
    2. macy...hari tu kan ada org umno cakap, sistem ni untung pada rakyat.....nanti harga minyak bersaing kat pump....tu la org gomen.

      dia bodoh ke apa tah. tak pernah pulak aku jumpa harga pump lain2.....kat petron ka, shell ka, petronas ka...sama je.

      lepas tu senyap terus macai tu. tak berani dah bersuara....sama kes dgn mat 3.85 tu.....sekarg bisu terus. takut org tanya nanti, harga turun tak lepas gst.

      ni la contoh umno2 yang perasan bijak tapi bangang!....terasa dunia ni dia punya.

      lupa pulak....j kan ada...dia ada cakap dia pandai nak set up harga minyak ni...lebih pandai dari piji tu.

      kita pakat ramai2 mintak j ganti kan menteri2 umno ni.

      ganti kero dgn berok....ha ha ha...2x5 aja...

      Delete
    3. Hehe macy tak ckup naikkan minyak kasi cop bon anak cucu ikat puluh tahun
      Anak cucu boleh setelkan

      Lebai kata utang kepala bapak kena setel trgantung amal nnti tak pass ke langit kang
      Yetak?
      So kita ikhlaskan hati bayarkan nnti
      Jangan ungkit ungkit
      Just bayar jer

      Delete
  29. Cara tidak langsung, bajet BN tu Pas sokong
    Pas tak mahu lagi dlm pakatan terkongkong
    Dgn PH, tegak syiar Islam, sukar nak dokong
    Hal isu pakai tudung itu lakonan LGE tokong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora ini cikgu tongong bertambah bengong
      Besepah berita kata berkecuali bukan sokong
      Dlm bab ni takde cara lansong ke tak langsong
      Ko bengong kan, meh aku bagi tau, mca tokong, mic tu tokong, gerakan tu tokong, pbs tu tokong, ko kira sendiri berapa banyak tokong dalam BN yang ko sokong?

      Delete
    2. Hehe anon1515
      Dubuk kepala bapak ingat dowg bin abdullah kot

      Hehe ksn kepala bapak?
      Arul kanda dah dapat hidayah?

      Delete
  30. Lega rasa nya bila mesyuarat ptg ini batal
    Patut ler jari2 tangan ni, asyik terasa gatal
    Kat atas ada cai kata hamba masuk spital
    Ayuh, mari berdepan, ini lelaki jiwa kental

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwa kental ke bodoh kental?

      Takut bila berdepan larut macam garam dimasuk ke air
      Hehe ingat org goyang?

      Delete
  31. PH parti cai bapok ni, hamba nak tergelak
    Dgn partii PAS, depa dah betul2 gila talak
    Tak habis2 hal Pas, anjing2 PH menyalak
    Kejora sekeh pala..auw mcm kain diselak

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko cai bapok kengkang tua ...kerja jaga blog shabudin 24 jam 7 hari seminggu...

      Delete
  32. Penang to pay funeral expenses of MCA man’s family members
    Predeep Nambiar
    ShareTweetPinMail
    lim-guan-eng-Swee-Bok’s

    GEORGE TOWN: The Penang government will pay the funeral expenses of MCA Tanjung division youth chief Lim Swee Bok’s four family members who perished in a fire this morning.

    Chief Minister Lim Guan Eng said he was very shocked and saddened by the incident as Swee Bok lost his mother, wife and two young children.

    “This is something so tragic, can you imagine losing your entire family just like that? I cannot describe how sad I am for him.

    “Swee Bok’s father had died two weeks ago. Now, the only other person left in his family is his brother. We are so saddened by his loss,” Guan Eng told reporters here today.


    Swee Bok appeared to be in shock as he greeted and embraced Guan Eng and his executive councillors.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik sungguh lim guan end...musuh politik pon tetap di bantu...

      Delete
    2. Kesian guan eng dibuli bawang merah yang busuk hati
      Pasal bawang merah cemburu nk kawin ngan anak raja

      Delete
  33. Siapa yang terkeliru? Najib atau rakyat?
    Politik lidah bercabang Umno
    November 14, 2017
    Oleh SYED IBRAHIM SYED NOH

    Saya mengikuti pandangan umum rakyat berkenaan ahli politik dan percaya sebahagian rakyat pandang sinis terhadap pandangan orang politik.

    Ada yang menganggap ahli politik lidah bercabang dan talam dua muka. Walaupun bukan semua ahli politik yang begitu tetapi oleh kerana nila setitik maka rosak susu sebelanga.

    Cuba kita amati beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin politik utama Umno BN baru-baru ini.

    Pada Perhimpunan Agung MCA pada 5 November lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata mustahil DAP boleh menubuhkan kerajaan persekutuan walaupun menang besar.

    Katanya, “Beritahu komuniti Cina, DAP tidak akan boleh tubuh kerajaan, realitinya pada PRU lepas mereka menang pun tidak boleh tubuh kerajaan”.

    Sedangkan awal tahun ini di Kuala Ketil, Kedah, beliau memberitahu bahawa DAP akan menguasai kerajaan Malaysia sekiranya BN tumbang. Beliau mendakwa walaupun jika PKR, AMANAH dan BERSATU menguasai majoriti kerusi, DAP tetap mengawal kerajaan baru.

    Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh Najib? Kepada masyarakat Cina, mesejnya ialah DAP tidak kuat dan tidak boleh memimpin orang Cina sebagai kerajaan. Kepada masyarakat Melayu, mesejnya ialah DAP amat kuat dan akan mengawal kerajaan apabila BN tumbang.

    Siapa yang terkeliru? Najib atau rakyat? Siapakah yang mengelirukan rakyat? Parti pemerintah Umno BN atau Pakatan Harapan?

    Sebenarnya inilah amalan politik perkauman yang sering kali dijaja oleh Umno/BN. Di satu sudut pemimpin Umno BN konon menggalakkan keharmonian kaum namun di sudut yang lain mengambil kesempatan penuh atas politik perkauman.

    Tingkah laku pemimpin nombor 1 Umno BN sendiri membuktikan politik perkauman amat sebati dengan darah daging Umno BN dan tidak dapat dilindungi lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. si jibo tu memeng dah keje menipu aja. hari tu dia sendiri cakap, harga letrik kena naik....kalau tak tnb rugi....tau2...tnb untung berbilion2.....haaaa.....mana nak bawak pegi duit tu????jeng jeng jeng

      Delete
    2. Hehe edra energy bro dad?
      Psst kepala bapak lu kasi naik tarif lorr politburo suruh lorr?

      Delete
  34. Apakah PAS sudah jadi haiwan dua alam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa lg cerita pasal PAS. Pengganti PAS dah ada. PAN Imayam tamulkoddy yg lebih Islamik dan progresif drp PAS yg kolot.

      Kecuali kau ni mmg sah gila talak.

      Delete
    2. Ko gilakan Pas...ambik laah...lobai makan duit haram...

      Delete
    3. Habis tu yg sibuk sgt pasal PAS apehal?
      Suka hati dia lah nak berkecuali ke
      Nak kawin lari ke
      Nak berjoli ke...

      Tua pun bodoh lagi.

      Delete
    4. Lobai pas tak kenal proompak....

      Delete
    5. Pada pas parti amanah adalah anak derhaka
      Dihalau keluar dari syura
      So anak pas ni join pakatan
      Lebai marah utk cover konon tak nsk musuh sesama islam
      Dap dituding lak anti islam
      Sebenarnya kerana dendam
      Pada parti amanah
      Itu sahaja
      Juga pas enggan join pakatan kerana ada amanah dalam gabungan pakatan
      Lebai masih nk cover tk join cakap dap punya pasal

      Lebai lebai u never grow up
      Sbenarnya dalam hati terasa ralat
      Pru akan dtg dia bersendirian
      Masa depan bertukar kelam
      Silap silap mengali lubang
      Utk ditanam
      Bab membela rakyat lebai tak kiam
      Sbb sedondon ngan puak yg jahanam
      Siapa lagi kalo bukan member se golf abang teram

      Erkks

      Delete



  35. CAHAYA n keGELAPan


    CAHAYA itu, ilmu-kesedaran-AWARENESS-talent-merit-cekap MUDAH-Lapang yg berpaksikan INTEGRITY-Transparency ketelusan yg total n mutlak..

    GELAP itu, topeng-samar-TIPU-BARBARIC-jerat-umpan-dungu yg mudah diperbodoh digula2 dipuji dipuja2 bak BUDAK2 hingusan yg seronok memBULI lg meNYUSAHkan!



    dDARK n dFOOL..


    Ddlm GELAP....Mudah meNIPU
    Memakai Jubah...Dianggap WALI
    OTAK yg GELAP...Fikir TAK LAJU
    Senang di Bodoh...Senang diBELI


    Senang diTIPU...Senang diBELI
    Senang Merapu..."Prasan" ULAMAK
    Sebenar2 Ulamak...Tak "Mintak" di AKUI
    Tak "mintak" diIktiraf...Tak Dungu n RIAK

    RIAK = Menunjuk DIRI-MINTA dipandang sbg....


    Bila si DUNGU...Mintak diHORMAT
    Mintak di Gelar...'Kononnya'-ULAMAK
    GELAP n Hancur....Rosaklah UMAT
    Ulamak-"JADIAN"...Ketagihan DEDAK



    dLIGHT ofLUV..

    Salam CAHAYA...Sahabat SEMUA
    dLIGHT ofLUV...Raikan berSAMA
    CAHAYA-Cinta NYA...Minda GELIGA
    Itulah "ulamak"...Yg "sebenar2"NYA


    Itulah Ulamak...Yg "sebenar2"NYA
    dLIGHT ofLUV...Mnjd SENJATA
    Merungkai Puzzles..Mencari PUNCA
    An elegance-MIND...Senyap beKERJA


    Merungkai Puzzles...Senyap beKERJA
    Hasilnya Tip-TOP...TAK Mintak diKENALI
    Sebenar2 "ulamak"..."Sepi" Tak-GLAMOR
    Begitulah "ulamak"...Pewaris Nabi2


    dLIGHT ofLUV...Warisan Anbiya'
    dLIGHT ofLUV...CAHAYA-Cinta NYA
    MERIT-Integrity, AUDIT-halus terBUKA
    Walau SATU "sen", diDEBAT berSEMUKA


    Lets dLIGHT ofLUV in u..in ur HEART shines my dearONE, n NO one can "FOOL" u anymore ha ha..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Keypad kau rosak ke, tulisan besar kecik. Atau kau duduk dlm gelap. Tak dpt cahaya.

      Delete

    2. dLIGHT ofLUV

      Resmi CAHAYA...Kaseh memBERI
      Ddlm GELAP...Menyonglap mnCURI
      Resmi CAHAYA...Free free FREE-meNYINARI
      Ddlm GELAP..KORUP-n-Salah dibela diLINDUNGI

      Delete
    3. Key pad rosak tak po...jangan kepala rosak hingga tak kenal prompak...hehehe...

      Delete
    4. Dlm terang pun boleh Tackle bini kawan... muahaha

      Delete
    5. Biasanya yg tulis besar kecik ni yg palo masuk air

      Delete
    6. Anon 15:53

      Tq tq tq kerana shbt ku kau sudi mencari dan meneliti "HURUF", ibarat sebiji kelapa kau tertarik hanya pd "SABUT" nya, syabas dan teruskan usaha murni mu, klu itu kau hargai sbg GELAP n CAHAYA, syabas!

      Delete
  36. PH parti cai bapok ni, hamba nak tergelak
    Dgn partii PAS, depa dah betul2 gila talak
    Tak habis2 hal Pas, anjing2 PH menyalak
    Kejora sekeh pala..auw mcm kain diselak

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    TONGENG LAGI AKAK JORA.....AHHHHH
    LAGI......AHHHHHHHH

    GOYANG AKAK JORA......AHHHHHHHH

    kita renti sekejab ye......
    rokok john akak mana letak?
    mai sbatang!!!

    ReplyDelete
  37. Pinggan tak retak kejora oi, nasi pun tak dingin tau
    Pinggannya pinggan mongkom lauknya sotong masak beneng
    PH tak mengajak pon, ko tu kot yg teringin Kejora tau
    Kejora! dah dapat lom? Berapa banyak tokong dalam BN?

    ReplyDelete
  38. DARI JOHOR PERGI KE KEDAH
    NAIK PESAWAT TERBANG KE BALI
    KLEPET SUDAH TIPU PUN SUDAH
    KARAN KAN KOTEYNYA YANG BELUM LAGI

    KALAU BELI SI JERUK PALA
    JANGAN LUPA MEMBELI KARI
    KEPALA BAPAK SAKIT KEPALA
    LEBAI TAK IKUT SKRIP DIBERI

    KERIS KARAT BURUK TERSEMAT
    MEMANG LAH SUDAH TIADA SERI
    TEMPOH MANDAT DAH HAMPIR TAMAT
    KEPALA BAPAK JANGAN CUBA NAK LARI

    KIKIKIKIKIOOK

    BEST GAK LAYAN

    KIKIKIKIOK(Kepala bapak ko stupid very stupid)alihbahasa maksud bahasa dubuk kepala bapak ikhsan profesor bahasa yg enggan di siarkan namanya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...