Monday 27 November 2017

JANGAN MARAH, SEBENARNYA MEMANG WAJAR JASA DIBAYAR LEBIH TINGGI BERBANDING GAJI MENTERI


Ketua Pembangkang, Dr. Wan Azizah Wan Ismail mempersoalkan bagaimana Ketua Pengarah JASA mendapat gaji yang lebih tinggi berbanding apa yang dibayar kepada seorang menteri.

Berdasarkan rekod, Dr. Puad Zarkashi yang mengetuai agensi propaganda kerajaan itu memperolehi gaji bulanan sehingga maksima sebanyak RM20,592 berbanding Salleh Said Keruak, Menteri Komunikasi dan Multimedia yang menaungi JASA hanya mendapat gaji RM14,907 setiap bulan.

Selain itu, Dr. Wan Azizah juga mempersoalkan peruntukan RM12.8 juta wang rakyat setahun untuk membayar gaji 272 kakitangan JASA.

"Apa rasional membayar emolumen sebanyak RM12.8 juta kepada JASA yang peranannya hanya sebagai juru bicara UMNO dan BN?

"Apa pula kewajarannya membayar gaji Ketua Pengarah JASA melebihi gaji menteri sendiri?" soal Dr. Wan Azizah lagi.
Sekali imbas memang nampak ada benarnya apa yang dibangkitkan oleh Dr. Wan Azizah itu, lebih-lebih lagi jika dilihat tiada apa-apa sumbangan dan mengarut saja peranan JASA selama ini.

Hujah-hujah yang JASA gunakan, baik dalam mempertahankan Najib atau kerajaan pula, kadang-kadang hanya setaraf mainan budak-budak baru pegang gajet saja layaknya. Kosong dan mentah.

Dalam isu 1MDB dan wang RM2,600 juta yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib misalnya, hujah-hujah yang dilontarkan JASA untuk mempertahankan perkara tersebut langsung tak boleh pakai dan hanya menjadi bahan ketawa ramai saja.

Bahkan, buku nipis yang pernah JASA terbitkan untuk menjawab isu-isu 1MDB dengan sendirinya "terkantoi" berikutan banyak perkembangan yang berlaku selepas itu amat berbeza yang hujah-hujah yang dilontarkan.

Pemain media sosial pro kerajaan yang lebih senior pun selalu memperlekeh dan memandang rendah apa yang dihujahkan oleh JASA selama ini. Tiada sesiapa yang mahu menyebar dan menggunapakai pemikiran JASA itu.

Kalau ada pun, sesekali portal-portal tertentu mengutip idea JASA berhubung isu-isu tertentu, ia tidak lebih hanyalah untuk menunjukkan ketidakcerdikan dan tahap pemikiran mereka yang bermutu rendah itu kepada umum.

Najib, Zahid Hamidi dan menteri-menteri lain juga tidak pernah menggunakan hujah atau ulasan JASA berhubung sesuatu isu sebagai rujukan mereka.

Jadi, untuk apa gaji tinggi dan wang berjuta-juta diberikan kepada JASA itu?

Sebenarnya untuk mencipta pembohongan, mereka-reka hujah imaginasi yang melampau dan kemudian mementaskannya dengan gemerlapan seolah-olah kebenaran bukanlah suatu kerja yang mudah. 

Tidak semua orang mampu melakukannya. Dalam UMNO sekarang, barangkali hanya Dr. Puad dan geng-gengnya saja yang sanggup melakukan perkara itu.

Dan untuk menjayakannya sudah tentulah memerlukan modal yang besar dan bossnya pula perlu diberikan gaji yang lebih tinggi berbanding menteri-menteri.

Walaupun hujah dan pemikiran JASA tidak pernah diguna oleh sesiapa, malah kerapnya hanya menjadi bahan ketawa, hakikatnya memang itulah tujuan Dr. Puad dan gengnya dilantik dan dibayar gaji.

Ia macam menjemput pelawak untuk membuatkan orang terhibur dan ketawa, sudah tentu perlu modal yang tinggi sedangkan hasilnya hanyalah untuk hiburan dan melupakan tekanan semata-mata.

Itulah sebenarnya peranan JASA.  Janganlah marah mereka dibayar gaji yang tinggi dan diperuntukan berjuta-juta setiap tahun.  

Selagi Najib selalu stress dan perlukan hiburan, selagi itulah Dr. Puad dan JASA akan selamat di kedudukan mereka. (ShahbudinHusin 27/11/2017)

130 comments:

  1. Untunglaa gaji tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceramah semalam dimulakan dengan Mahfuz Omar. Seperti selalu, Mahfuz akan selitkan lawak2 bodohnya dalam ceramahnya. Crowd ketika itu dianggarkan lebih kurang 1200 (gambar 1). Itu pun terpaksa import orang luar untuk mai support. Kemudian penceramah kedua adalah Ketua Bahagian Bunga Pendang iaitu Razak Khamis. Razak Khamis ni dulu masa duduk dalam UMNO Bahagian Pendang, darjat atau tarafnya hanyalah setakat AJK Bahagian saja. Tu pun menang AJK sebab dok dalam kapal. Tiba2 bila masuk Bunga terus dilantik jadi Ketua Bahagian, sebab tu dia jadi serupa dengan Merak Buih. Makan puji taktau bak habaq la. Kes tu yg bergaduh dengan Timbalan Ketua Bahagian Bunga Pendang iaitu Penghulu Malik sebab masa dalam UMNO dulu Penghulu Malik ni Naib Ketua Bahagian UMNO Pendang. Jadi bila masuk Bunga jawatan Razak Khamis lebih tinggi dari Penghulu Malik maka dia kerat, buli Penghulu Malik sebab dia makan puji dengan jawatannya sebagai Ketua Bahagian Bunga Pendang. Razak Khamis mengakhiri ceramahnya dengan mengisytihar jihad menentang UMNO. Amboi buat kemaih cendoi. Suruh pi bayaq denda curi karan TNB dulu la!!!

      Apabila tiba giliran Boboi bin Mahathir Kutty, berlaku satu kejadian yg sangat2 mengejutkan apabila crowd mula pakat blah. Ini cerita benar bukan fitnah. Bayangkan, daripada 1200 orang tapi bila time Boboi start ceramah crowd pakat blah tinggal tak sampai 500 orang (aku rasa dalam 100 orang saja). Sampai Boboi pun muka berubah. Mie Anak Daim pun jadi gelabah bila tengok crowd pakat2 bangun blah masa Boboi tengah start nak kutuk UMNO. Bab Hospital Pendang pun gagal menarik crowd untuk duduk dengaq. Aku tak pasti apa punca sebenar kenapa crowd bertindak memalukan Boboi. Adakah ini sabotaj terancang dari Ketua Bahagian Bunga Pendang? Ataupun rakyat Pendang beri isyarat kepada Boboi bahawa rakyat Pendang tolak parti yg Pengerusinya MELARANG isterinya dari menutup aurat? Rakyat Pendang memang sensitif dalam isu2 membabitkan agama. Takkanlah rakyat Pendang tergamak bersekongkol dengan parti yg terang2 menentang suruhan Tuhan.

      Apa2 pun apa yg berlaku semalam adalah signal bahawa rakyat Pendang menolak parti Bunga. Malah mereka turut menolak kehadiran Boboi ke bumi Pendang. Lihatkan bagaimana mereka boleh bagi muka kepada Mahfuz si pelawak bodoh dan Razak Khamis Merak Buih tapi bila Boboi naik pentas saja, terus rakyat Pendang bangun blah secara berjamaah. Itu signal yg wajib think thank parti Bunga kena kaji. Kita kena ingat bagaimana Mat Sabu dimalukan oleh rakyat Pendang apabila tewas teruk di kerusi Parlimen Pendang pada PRU13 lepas. Boboi harus ingat, isu kepala bapaknya yg melarang ibunya dari menutup aurat bukanlah isu kecil. Isu tersebut boleh beri kesan yg besar kerana ianya melibatkan agama. Jika suruhan menutup aurat pun Mahathir boleh lawan, apatah lagi suruhan2 yg lebih besar yg lain contohnya seperti pelaksanaan hukum hudud. Terima kasih rakyat Pendang kerana berjaya MEMALUKAN Boboi di bumi Pendang semalam. Hgpa memang betul2 hooliau la !!!

      Delete
    2. Temberang...

      Delete
    3. Mama.monyet JASA


      Madam.jamilh

      Kojola

      Gengstar najip

      Mat pork

      Anon puteri umno




      Manaaaaaaaaaaaa

      Mesti.gaji dedak ni.mahal kalau tidk takdelah sampai jam 3pagi

      Delete
    4. Assalam Abg Din. Mungkin otak dia ada sikit short org melayu kata biol.. salah satu media propaganda bila berhujah dia merapu.. tak masuk dek akal bila bercakap.

      Delete

    5. Copy Paste dapat lah sikit dari 25000.... 0.5%

      Delete
    6. Pandangan fuad bos Jasa
      bagai sampah busuk.kalah
      di batu pahat dan dikutip
      dari tepi jalan.fikiran
      macam budak tadika.

      Delete
    7. Fuad zakarzi,
      Ini lah dia kepala segala tahi sutuk, kepada blogers upahan di setiap blog,
      Kpd blogers penjilat najib umnobn yg sukarela pegi mintak
      Claim anda segera

      Delete
    8. Bagi kat puad gaji puluh puluh ribu buleh...tak campur elaun2 lagi. Peruntukkan lain banyak pulak kena cut.caiiiiii anak anjig najib tak sedar2 lagi ke si najib ni bijak perabis duit negara???

      Delete
    9. Jasa lidah propaganda umno
      Fuad zakarshi ni dibayar berpuluh ribu dgn wang rakyat utk doktrin rakyat jadi sampah
      nyata mmg bodoh agensi nie
      Dan hasil keluaran jasa yg tipikal adalah mr j dan geng najib
      Ketua jasa kaki penjilat
      Anak buah bodoh bodoh alang

      Delete
  2. Aku nombor 2!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Pengumuman beliau menyertai BERSATU itu menunjukkan beliau seorang ahli politik yang gentleman, berbanding (Anggota Parlimen) Pokok Sena (Datuk Mahfuz Omar).
      "Itu lebih baik untuk PAS. Berbanding mereka yang duduk dalam PAS tetapi merosakan parti," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

      Semalam, Amiruddin yang juga ketua pembangkang DUN Kedah dilaporkan keluar daripada PAS dengan menyertai BERSATU.

      Terdahulu, Amiruddin dilihat lebih cenderung terhadap parti serpihan PAS iaitu AMANAH, malah turut menyertai konvensyen tahunan parti itu, baru-baru ini.

      Selain Amiruddin, difahamkan konvensyen itu turut dihadiri Mahfuz dan ADUN Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa yang kini masih kekal sebagai ahli PAS.

      Sementara itu diminta mengulas lanjut tindakan Amiruddin itu, Mohd Amar berkata, penyertaan tersebut sama ada ke BERSATU, AMANAH atau DAP tidak ada bezanya bagi PAS.

      "Sama saja beliau masuk BERSATU, AMANAH atau DAP. Sebab kita tidak mempunyai sebarang kerjasama dengan ketiga-tiga parti itu," ujarnya.

      Delete
    2. Itulah namanya strategi politik matang dan sejahtera wahai wala`unta oiiii.....hangpa yg bodoh berpolitik cara kuno.....

      Delete
    3. Copy Paste dapat lah sikit dari 25000.... 0.5%

      Delete
    4. Bila ramai pemimpin keluar PPBM dikata bersihkan sampah. Bukankah kes seorang pemimpin PAS yg keluar beginipun dikata bersihkan sampah.

      Delete
    5. Bila keluarkan ahli parti mr j mmg kita buang sampah sebab takda guna simpan
      Tapi bila seorang pemimpin yg keluar parti sertai parti lain itu adalah tanda politik matang
      Kerana parti yg dia sertai dulu natang
      Tiada prospek utk brkembang
      Tapi gelar diri king maker
      Alahai sedihnya

      Delete
  3. BILO PULAK DEN MARAH SAMA KO OSTAT AL BUDIN...NANTI DEN TAK MASUK SYURGA PULAK KO KATA!!!!.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. YB Anak Bukit tidak jatuh murtad kerana keluar PAS tidak bermakna keluar islam..kerana PAS BUKAN AGAMA..tapi YB tu akan menjawab di depan Allah Rabbul Jalil kerana mengkhianati baiah dan sumpah atas nama Allah yg dia sendiri lafazkan tanpa paksaan sewaktu nak jadi calon pru dulu.. - Lebai Habib Al Intani

      Lagipun baiah TALAQ 3 Isteri pun adalah perbuatan sendiri oleh Khalid Samad dan diikuti beberapa orang kononnya nak tunjuk mereka lebih PAS daripada PAS.

      Delete
    2. 1713,
      Baiah kepala bapak.Allah sanjung tinggi bab pernikahan. Sehingga betlaku gegar tiang sekira talak dilafaz.
      Ini PAS sanjung talak.Gilo ke hapo...SAH! PAS, PARTI AJARAN SESAT pimipinan lobai gangsta.

      Delete
    3. Anon, bila kita lompat ke parti yg pemimpinnya melarang isteri pakai hijab dan menentang perkasaan syariah kita perlu juga check iman - apakah yg mendorong kita untuk menyokong pimpinan sedemikian dan menolak ulama'. Tambah pemimpin ini pula banyak bawa sengsara pada rakyat melalui skandalnya dan bertindak zalim pada penentangnya. Dulu pimpinan PAS yg sama mengelarnya Maha Firaun dan sesat. Apakah kini mengambilnya sebagai pemimpin? Apa dah jadi dgn prinsip dan iman kita?

      Delete
    4. Mr. J , jika sungguh kamu ingin berdakwah , mengapa kamu tidak syorkan Kak Rozie kamu tu berhijab juga ,, Kamu dan para walaunta ni cakap tak serupa bikin lah !!

      On top of that , Mr. J . saya dah cari merata rata kenyataan Siti Hasmah mengenai berhijab ini .. Apa yang saya temui adalah kenyataan beliau " my husband is not a fan of me in veil "". So , andaian dan pengertian saya yang tidak punya MBA ni adalah ... Mahathir tidak berminat isteri dia berhijab dan bukannya melarang .. berbedza tu Mr. J ?

      Mungkin penafsiran pihak walaunta ni ada lain sikit kot . Itu pasal mereka tidak dapat bedzakan duit derma dengan duit curi , Tanah leasehold dengan Tanah freehold .

      Delete
    5. Mr j berhijab itu antara hamba dan tuhan
      Tak adil tipu klepet antara manusia sesama manusia
      Ko boleh tak beza perkara yg hablu minnallah dgn hablu minnannas?
      So bila berhijab jadi pencuri tipu sana sini
      Janji bulan dan bintang
      So suci lah yer dgn berhijab?

      Delete
  4. Mengampu dan membodek hingga menjual maruah sendiri perlulah dibayar gaji tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seorang yang bermasalah, namun beliau masih merupakan alat DAP untuk menguasai undi Melayu, kata penganalisis politik, Prof Hoo Ke Ping.

      Menurutnya, Dr Mahathir adalah satu liabiliti kepada pengundi Cina berikutan dakwaan beliau terlibat dalam skandal pertukaran mata wang asing (forex) Bank Negara Malaysia pada tahun 1980-an dan 1990-an, dan sikap berdiam dirinya terhadap pelaksanaan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) diwujudkan oleh Dong Jiao Zong.

      “Dr Mahathir sangat bertanggungjawab. Lim Kit Siang, sebagai contoh, tidak pernah dilihat bersama dengan Dr Mahathir selama lebih dari dua minggu sehingga forum (Rabu lalu). Isu-isu yang berkaitan dengan forex dan kontroversi UEC telah menghancurkan kepercayaan mereka (DAP) kepadanya.

      “Ahli-ahli DAP sentiasa waspada terhadap Dr Mahathir, yang pendirian anti-Cina agak menonjol apabila beliau berjawatan perdana menteri. Beliau (Dr Mahathir) adalah alat yang digunakan untuk menguasai undi Melayu, tetapi pada masa ini, Dr Mahathir menimbulkan masalah, “katanya kepada News Straits Times hari ini.

      Forum yang dimaksudkan itu adalah forum “What Say Youth Town Hall – Conversation with Tun Mahathir and Lim Kit Siang”, di MBPJ Comunity Library, Petaling Jaya, pada 21 Nov.

      Naib Presiden PKR, Tian Chua melahirkan rasa kesal terhadap jawapan Dr Mahathir ketika ditanya tentang peranannya dalam penyingkiran Anwar dari kabinet dan UMNO pada September 1998 akibat salah laku seksual luar tabie.

      Dr Mahathir dilaporkan cuba mengelak pertanyaan itu, dengan menjawab bahawa penangkapan Anwar adalah keputusan polis dan penyingkirannya daripada UMNO adalah satu konsensus parti, walaupun beliau telah merestui penyingkiran Anwar sejak awal lagi.

      “Dakwaan seksual terhadap Anwar (dalam forum Rabu lalu) adalah satu contoh pembunuhan watak (yang dilakukan Mahathir terhadap Anwar).

      “Adalah malang bahawa Dr Mahathir, dalam satu forum pada 21 Nov, secara tidak sengaja terperangkap dalam wacana apabila diminta memberi komen mengenai tuduhan yang menakutkan (seks luar tabie) yang dibuat terhadap Anwar pada tahun 1998.

      “Sebagai pemimpin PKR, saya menyesal dengan cara dia (Mahathir) memilih jawapan,”kata Tian Chua.

      Delete
    2. Cakap je yang benar..

      Delete
    3. 1. Mengejutkan sekali tidak sampai tiga hari Arab Saudi mengisytiharkan Kesatuan Ulama Islam Sedunia yang turut dipimpin Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai pertubuhan pengganas, serangan bom berskala besar telah meledak di bumi Mesir.

      2. Pada hakikatnya, serangan berdarah di Mesir ini hanyalah satu daripada lapan peristiwa geopolitik semasa yang boleh mengundang fitnah dan bencana besar ke atas gerakan Islam yang berpengaruh di dunia, iaitu Ikhwan Muslimin. Ikhwan Muslimin sememangnya sejak sekian lama terkenal sebagai gerakan Islam yang dimusuhi Arab Saudi kerana perjuangan politik Islam tanpa kompromi terhadap order ‘Petrodollar’ yang didominasi Amerika Syarikat.

      3. Selain peristiwa tindakan Arab Saudi melabel Kesatuan Ulama Islam Sedunia sebagai pengganas dan peristiwa pengeboman di Mesir, enam peristiwa lain yang boleh menggugat Ikhwan Muslimin ialah pengukuhan kuasa Putera Mahkota Mohammad Bin Salman di Arab Saudi, ura-ura kerjasama Arab Saudi-Israel, broker perdamaian Hamas-Fatah di Palestin yang dilakukan oleh sekutu Arab Saudi iaitu UAE, penerusan pemulauan Qatar oleh Arab Saudi dan sekutunya, serangan peluru berpandu Houthi yang disokong Iran ke Riyadh, serta masalah dalaman di Turki yang menanti masa menggugat Erdogan.

      4. Mesir ialah antara destinasi di mana pengaruh Ikhwan Muslimin kuat bertapak, selain daripada di beberapa negara lain seperti Qatar, Turki, dan Palestin. Maka tidak menghairankan sebenarnya apabila serangan sewaktu Solat Jumaat yang mengorbankan lebih 200 nyawa di Mesir Jumaat baru-baru ini segera dituduh sebagai didalangi ‘pengganas’ – suatu istilah yang kini secara langsung ditujukan kepada Kesatuan Ulama Islam Sedunia. Kesatuan Ulama Islam Sedunia yang dituduh sebagai pertubuhan pengganas pada hakikatnya turut dianggotai sarjana terkemuka Ikhwan Muslimin seperti Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi.

      5. Perlu diketahui sebelum ini gelaran ‘pengganas’ serta ‘pemberontak’ sering digunakan pemerintah Mesir semasa terhadap Ikhwan Muslimin selepas tentera pimpinan Jeneral al-Sisi merampas kuasa daripada Presiden Mohammed Morsi yang memenangi pilihan raya secara demokratik atas tiket dan sokongan Ikhwan Muslimin. Mesir pada hari ini adalah sekutu kuat Arab Saudi.

      6. Qatar yang juga merupakan antara sekutu Arab Saudi dalam Majlis Kerjasama Teluk (GCC) sebelum ini telah dipulau kerana melindungi beberapa tokoh gerakan Ikhwan Muslimin, termasuklah Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi.

      7. Apabila Arab Saudi menekan Qatar, maka secara tidak langsung Ikhwan Muslimin telah turut terjejas. Siapa individu di sebalik dasar luar Arab Saudi ini? Tidak lain tidak bukan Putera Mohammad Bin Salman yang kini telah mengukuhkan kuasanya di istana Arab Saudi. Beliau bukan sahaja menyingkirkan beberapa putera yang boleh menyaingi beliau untuk mewarisi takhta pemerintahan Arab Saudi kelak, bahkan sudahpun berjaya menguasai pelbagai posisi strategik seperti sektor keselamatan dan ekonomi.

      Delete
    4. Rasa-rasanya ada lg yg dibayar gaji lebih tinggi dari KP JASA, iaitu mangkuk semalam yg berani cakap Tuhan meliwat tapi tak nak bertaubat. Mahu2 dari 12.8 juta, separuh tu bayar gaji dia. Handal tu beb. Dgn Tuhan pun dia berani ckp macam tu. Agaknya tak lama lagi sampailah hukum dia. Sombong tak bertempat. Sombong bodoh. Kau tunggu aje.

      Delete
    5. Copy Paste dapat lah sikit dari 25000.... 0.5%

      Delete
    6. Park Jee Lat...

      Kenangan mengusik jiwa.

      Delete
  5. Nenek kipas kempunan la tu tak dapat banyak tu..lain kali bawak kipa elektronik bukan kipas kertas..nasib tak bongkok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPEMIMPINAN Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), secara terbuka atau tertutup, telah mengakui masalah pematuhan dan mengharapkan panduan Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (JPPM) memandangkan parti itu masih baru.


      Yang mutakhir adalah pengakuan dan penjelasan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin bahawa PPBM memerlukan tunjuk ajar dan nasihat JPPM, khususnya berkaitan mesyuarat agung tahunan.

      Muhyiddin berkata, pertemuan perwakilan PPBM dengan Ketua Pengarah JPPM, Surayati Ibrahim pada 21 November di Putrajaya berjaya mencapai kata putus.

      Katanya, pihak JPPM memberi ruang kepada PPBM untuk membentangkan cadangan penyelesaian urusan pembentukan parti itu yang masih belum selesai. Muhyiddin berkata, keputusan itu dicapai selepas perbincangan 'positif' antara kedua-dua belah pihak. (Baca lanjutdi sini).

      Antaranya adalah PPBM diberi masa untuk mengemukakan saranan bagi menyelesaikan masalah kegagalan mengadakan mesyuarat agung tahunan di peringkat pusat dan bahagian.

      Sebenarnya, masalah pematuhan yang dialami oleh PPBM bukanlah sesuatu luar biasa atau khusus kepadanya sahaja.

      Dari semasa ke semasa parti-parti politik lain pun menghadapi masalah sama, termasuk parti-parti lama seperti Umno, MCA, MIC dan DAP.

      Sebahagian daripada kita tentu masih ingat bagaimana akibat kes mahkamah yang dibawa oleh penyokong Tengku Razaleigh Hamzah berikutan pemilihan tahun 1987, Umno telah diharamkan dan pendaftarannya dibatalkan pada tahun 1988.

      Walaupun pendaftaran Umno sebagai Umno (Baru) diperoleh dalam masa yang singkat namun usaha mengatur semula struktur di peringkat pusat, negeri, bahagian dan cawangan serta mengadakan mesyuarat, mengambil masa.

      Bagi yang sudah lupa atau tidak tahu, akibat pengharaman itu segala harta benda milik Umno seperti bangunan pejabat dan perniagaan diambil alih oleh pemegang amanah. Proses mendapatkan balik harta tersebut, khususnya aset perniagaan, mengambil masa dan memerlukan ratusan juta ringgit.

      Hal itu berlaku walaupun Umno adalah parti pemerintah. Jadi bagi sebuah parti pembangkang setahun jagung seperti PPMB, mengalami masalah pematuhan bukanlah luar biasa atau disengajakan.

      Apa yang berlaku itu sepatutnya dijadikan iktibar oleh majlis pimpinan tertinggi (MPT) PPBM seperti yang dibangkitkan dalam mesyuarat MPT baru-baru ini.

      Kepemimpinan PPBM harus mendalami kemungkinan berlaku kelalaian dan kecuaian dalam pengurusan dan pentadbiran parti.

      Delete
    2. yang tersurat...gini...gini
      yang berhelah... gini....gini
      yang tersirat,sama-sama tau !!!!

      rakyat boleh menilai
      SAMA-SAMA TUNGGU PRU!!!!!
      JAWAPANNYA ADA DI SANA.

      Delete
    3. Copy Paste dapat lah sikit dari 25000.... 0.5%

      Delete
    4. 20:12...

      Tak bolehkah dia menulis atas kemampuan sendiri, katanya cik gundu....??

      Delete
  6. Ko, laki ko, anak ko, semuanya PKR sendirian berhad, sebab tu PKR selalu kalah kerana parti keluarga sdn bhd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asas pendidikan negara yang tidak didasari ketakwaan dan acuan al-Quran gagal membangunkan masyarakat seimbang pada intelek, emosi dan spiritualnya, demikian menurut Ketua Penerangan Pemuda PAS Selangor, Ustaz Mohamed Sukri Omar.

      Berbeza katanya, pendidikan berteras al-Quran sebagaimana diterapkan di PASTI, akan melahirkan generasi Islam yang cintakan agama, sarat dengan cita-cita menjadi generasi terbaik kerana mengikuti jalan para Sahabat R.A.

      Perkara itu dinyatakannya ketika menyampaikan ucapan perasmian Majlis Kecemerlangan PASTI Iqra' Taman Melur anjuran PAS Cawangan Tasek Tambahan di Auditorium MPAJ, Pandan Indah, di sini semalam. PAS menurutnya, serius membangunkan sistem pendidikan Islam kerana itu mempunyai rangkaian institusi PASTI di seluruh negara yang ditubuhkan sejak tahun 1987 lagi selain peringkat rendah, menengah dan tinggi seperti SRITI, KIDU dan KUIZM.

      Majlis penganugerahan itu turut diserikan dengan persembahan hafazan surah al-Mulk yang merupakan silibus wajib PASTI, selain pertandingan pakaian beragam serta cabutan bertuah.

      Sementara itu, Pengurus PASTI Iqra', Abd Jalil Halim memaklumkan, pihak PASTI Ampang menjadi kawasan perintis di Selangor yang memiliki van dalam usaha mengembangkan khidmat kepada masyarakat. Hadir sama pada majlis meraikan 93 pelajar PASTI itu ialah Naib Ketua Pemuda PAS Ampang, Ustaz Mohd Hamdi Husin.

      Delete
    2. Hmmmm, cik gundu meniru lagi?

      Delete
  7. PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Kawasan Putatan tidak ketinggalan dalam menghargai kecemerlangan pendidikan kawasan setempat. Seramai 6 orang pelajar Sekolah Kebangsaan Sembulan yang meraih pencapaian cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) telah diraikan.

    Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin bersama AJK PAS Putatan telah turun sendiri ke SK Sembulan untuk menyampaikan sijil ucapan tahniah kepada para pelajar.

    "PAS Putatan merakam ucapan penghargaan dan terima kasih kepada ibu bapa dan guru yang telah mendidik para pelajar mencapai kecemelangan dalam bidang akademik," ujar Zulzaim.

    Pihak SK Sembulan mengucapkan terima kasih atas keprihatinan PAS Putatan demi memastikan pendidikan di kawasan tersebut berkembang dengan jayanya.

    PAS Putatan akan terus memberi sumbangan dalam pelbagai bentuk untuk memangkin kecemerlangan pendidikan setempat.

    ReplyDelete
  8. Tugas JASA semakin berat dan sukar skrng ini utk pastikan UMNO atau BN menang nanti...tentulah bayarannya lumayan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBANYAK 11 buah Sekolah Rendah Islam (Madrasah Dar) yang bernaung di bawah Dewan Ulamak PAS Terengganu akan memulakan sesi persekolahan pada 2018.

      Pengarah Jawatankuasa Panitia Majlis Anugerah Kecemerlangan Ujian Penilaian Sekolah Rendah Islam (UPSRI) Che Wan Mustaffa Che Wan Kaman berkata, ia bertambah daripad sembilan buah Madrasah Dar yang telah beroperasi sejak tahun 1987.

      “Tahun ni (2017) kita ada sembilan buah, tahun 2018 kita ada 11 buah, asalnya dulu Madrasah Darul Taqwa Batu Enam, jadi berkembang.

      “Ini perkembangan kita, selain daripada kita mengambil peperiksaan (UPSRI) bersama, kita melaksanakan program kesenian dan sukan bersama, pengurusan buku teks, kursus guru, kebajikan di bawah Jabatan Tarbiyah dan Lujnah Persekolahan Dewan Ulamak PAS Terengganu,” jelasnya dipetik Buletin Online.

      Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Anugerah Kecemerlangan itu yang diadakan di Dewan Utama Darul Bayan, Dungun, semalam.

      Mudir Madrasah Darul Bayan itu menambah, PAS Terengganu mensasarkan setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan memiliki sekolah rendah Islam sendiri.

      “Satu DUN satu sekolah Dar dan alhamdulillah, perkembangan mutakhir ini sentiasa ada pertambahan sekolah baharu. Dua tahun lepas Darul Falah (Tepoh) dan Darul Furqan (Jerteh) dan tahun (hadapan ini), Darul Ulum Chendering dan Darul Rahman di Kertih dan pada tahun 2019, insha Allah Darul Abrar di Setiu,” ujarnya.

      Majlis yang dirasmikan oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Dr Mahfodz Muhammad.

      Delete
    2. Copy Paste dapat lah sikit dari 25000.... 0.03 %

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. 20:19....

      Ulang semula sebab typing error/.

      Kopi 'O' kaw, menghilang ngantuk.
      Kopi susu, enak rasanya.
      Kopi tongkat ali, power mengamuk .
      Kopipes........??????

      Delete
  9. //…A….A….\\
    //???????????
    //???????????
    C….(O…….O)…?
    //…….OO……..\\
    (00000000000)
    (V000000000V)
    ?????????????
    ?????????????
    KEJORA sahabatku……ha…ha…..ha
    Dari perkongsian roh dendam dan kesumat
    Penyatuan jiwa kita yang berapi-api ini
    Kusuntikkan ilham untuk mu!!!!!
    Gunalah untu mencipta madah
    Bahasakan “penghinaan dan celaan”
    Kau pasti mampu menewaskan lawan

    Memang kita di sebelah kemungkaran
    Tapi itulah nikmat bagi kita…
    Belailah kemungkaran!!!!!!
    Suburkan sifat itu di jiwa mu….
    Kau pasti akan berjaya!!!!

    Ha..ha…..ha….ha…..ha…

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8. Pastinya sebagai bakal pewaris takhta Arab Saudi, Putera Mohammad Bin Salman akan melihat gerakan seperti Ikhwan Muslimin sebagai ancaman pada masa hadapan di mana anak muda Saudi kini terdedah dengan idea-idea politik luar menerusi perkembangan teknologi semasa. Ikhwan Muslimin bukan sahaja berpengaruh dari segi gerak kerja di lapangan, tetapi juga dalam ‘berdakwah’ menyebarkan idea perjuangan mereka dalam pelbagai saluran media.

      9. Sememangnya ada khabar yang bertiup kencang bahawa Arab Saudi kini mulai bekerjasama dengan musuh ketat dunia Arab, dunia Islam, dan Ikhwan Muslimin sendiri, iaitu Israel. Meskipun tuduhan sedemikian dinafikan Arab Saudi, namun bacaan percaturan politik semasa tidak menguntungkan buat Ikhwan Muslimin sekiranya benar Riyadh menjalinkan kerjasama tidak rasmi dengan Israel terutama sekali dalam hal ehwal perisikan, teknologi, dan persenjataan.

      10. Israel tentunya masih mengingati apa yang mampu dilakukan Ikhwan Muslimin terhadap penguasaan mereka ke atas bumi Palestin dan Baitulmaqdis sewaktu Presiden Morsi memimpin Mesir dalam tempoh yang singkat 2012-2013 yang lalu. Hamas iaitu cabang Ikhwan Muslimin di Palestin yang berjuang menentang Israel bukan sahaja mendapat sokongan yang kuat, bahkan berjaya melindungi Gaza sewaktu Morsi berkuasa. Maka pastinya Israel akan cuba untuk memanipulasi permusuhan Arab Saudi-Ikhwan Muslimin demi kepentingan mereka.

      11. Perkembangan semasa perdamaian Fatah-Hamas juga perlu diawasi secara terperinci dari segi impaknya kepada kepentingan jangka panjang Ikhwan Muslimin. Hal ini demikian kerana broker perdamaian tersebut iaitu Mohammed Dahlan adalah individu yang direstui UAE, iaitu sekutu kuat Arab Saudi. Secara mudahnya, kerajaan campuran Palestin antara Hamas-Fatah kelak pastinya akan lebih cenderung kepada pengaruh Arab Saudi dan bukannya Ikhwan Muslimin sekiranya pelan pembentukan kerajaan campuran Palestin ini tidak dinilai secara mendalam.

      12. Turki di bawah kepimpinan Erdogan juga adalah merupakan antara kuasa yang selesa dengan Ikhwan Muslimin. Walau bagaimanapun, di sebalik kejayaan kerjasama Turki-Iran-Rusia dalam menstabilkan Syria selepas menewaskan Daesh di sana, serta kejayaan Erdogan mengukuhkan kuasa beliau selaku Presiden Turki beberapa bulan lalu, Ankara akan berterusan berhadapan masalah dalaman bukan sahaja daripada isu Kurdish, tetapi juga saki-baki gerakan Fethullah Gulen. Malah para pemberontak Daesh juga masih menghadirkan ancaman ke atas kestabilan Turki dalam jangka masa panjang.

      13. Serangan peluru berpandu berterusan puak Houthi ke Riyadh, Arab Saudi juga menggugat keupayaan Ikhwan Muslimin untuk menguatkan pengaruh mereka dalam kalangan warga Arab Saudi dan juga di negara-negara sekutunya seperti UAE, Bahrain, dan Kuwait. Hal ini demikian kerana serangan berkenaan dilihat sebagai ancaman yang didukung Iran – iaitu kuasa Parsi yang majoriti daripada lebih 80 juta populasinya menganut fahaman Syiah dan sekian lama dianggap mencabar dominasi Islam versi Sunni. Hasilnya, Arab Saudi dan negara sekutunya akan dilihat sebagai wira pelindung kepada Islam versi Sunni dalam menghadapi ancaman Iran yang Syiah, apatah lagi dalam keadaan dua kota suci umat Islam iaitu Mekah dan Madinah yang kini berada dalam naungan Arab Saudi. Kesimpulannya, gabungan lapan perkembangan geopolitik semasa yang telah dikupas ini tidak kondusif sama sekali buat gerakan Ikhwan Muslimin.

      Delete
    2. Halo bro cite politik mesir?
      Nape tak nk kopipes cite politik zaman firaun ramses ke bru syok kitaowg baca lahanat

      Delete
  10. Fuad kalah dgn calon PKR di parlimen batu pahat.Dapat gaji lebih dari pemenang MP dan menteri????

    cukup teruk la parti DINOSOR ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phooooooooaaaaatttttttttttttt!!!!!

      Delete
    2. Zack....

      Malu bertanya, sesat jalam.
      Malu terbogel...??????????

      Delete
    3. Gaji dia mahal sebab pandai menjilat
      Khalas

      Delete
  11. sebab itulah budget JPM jumlahnya 21billion tak seperti TUN cuma 8billion shj.

    Gaji/elaun..Badak dan rizal tukang angkat beg badak.
    5 jet peribadi..
    JASA fuad dan pencacai najib.

    +++++++dedak..

    PUNAH Malaysia dibuek oleh mak badak ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hello.suka haji jer nk kutuk mak badak ..I ni wife pm hokayyyy..naik jet kerajaan free pun xde sape nk tegur..

      Delete
  12. JASA layak diganti nama JALANG saja iaitu Jabatan Ampu Lanun Najib & Gerombolan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jalang
      Jilat
      Tak jilat
      Ketagih
      Dapat jilat
      Melebih
      Kasi sapu duit rakyat
      Sampai habih

      Delete
  13. JASA habiskan boraih jeer...

    ReplyDelete
  14. Berjuta setahuan kerajaan umno baxirkan wang untuk tanggong JASA...JASA dah bertindih tugas dengan menteri Said kruak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe anon bab jilat mmg suka tindih menindih

      Delete
  15. Ini contoh kecik bagaimana najib membazirkan wang rakyat...kalo najib tak membazir GST boleh ditukar kod SST yg tidak kenakan cukai keatas banyak barang dan servis...

    ReplyDelete
  16. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2017/11/padanmuka-mesyuarat-cawangan-ppbm-tidak.html?m=1

    KIKIKIKIKIKI.... BILO DAH KANTOI BANGANG MENGURUS DI SALAH KAN ORANG LAIN... TAK KO BABI NAMEENYE TUH....!!!

    DOLU PARTI UMNO MAMAK YANG GUNA
    ABIS JENTERA UMNO DIA KASI PERAH TENAGA
    ARI NI MAMAK KENDALI SENDIR PARTI NYA
    MELINGKUP CAP MUNGA ORG LAIN DISALAHKANYA


    BERAMBOSSSSSSS..... BARUA DAP@SPORK...


    INI KALI HAAHH....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudahlah pakkarramu!!

      Delete
    2. ..A...A..
      ?????????
      >>>><<<<<)
      ..O....0..)
      .....00...)
      ----------)
      vvvvvvvvvv)

      AAAAAAAAAA)
      ----------
      ....)))....

      KEJORA anjing sahabatku……ha…ha…..ha
      Dari perkongsian roh dendam dan kesumat
      Penyatuan jiwa kita yang berapi-api ini
      Kusuntikkan ilham untuk mu!!!!!
      Gunalah untu mencipta madah
      Bahasakan “penghinaan dan celaan”
      Kau pasti mampu menewaskan lawan

      Memang kita di sebelah kemungkaran
      Tapi itulah nikmat bagi kita…
      Belailah kemungkaran!!!!!!
      Suburkan sifat itu di jiwa mu….
      Kau pasti akan berjaya!!!!

      Ha..ha…..ha….ha…..ha…

      Delete
  17. Alhamdulillah...

    ramai orng2 awam support PH..

    11 BULAN LEPAS,dapat kumpulkan hampir seribu pengundi atas pagar support PH dikawasan saya.hari shj dapatkan 5 orang anak muda support PH.
    Nampak gayanya tempat saya parlimen dan 3 DUN untuk PH..Tak kiralah sape2 bertanding pkr ka,amanah ka,dap ka bersatu ka pasti menang..

    kita penyokong PH ,gerak-kerja akan gempur tempat2 umno,dan pengundi atas pagar..hahahahah..
    hahahah...abislah parti2 dinosor ni..

    kami rakyat tak diberi gaji macam si JASA ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm PKR Selangor lah. Masa belum mng tak ada claim apa-apa bila buat kerja. Tapi bila menang, mulalah tanya... mana job... mana job...aku kerja kuat dulu. Kalau tak takkan dpt bina istana ala Disneyland.

      Cakap masa tak ada kuasa boleh lah. Bila dah mng, berebut-rebut projek mcm anjing kebuluran.

      Delete
    2. Disneylamd kepala.anjing ko la

      Kami dah tengok rumah tu.. setakat bumbung je bulat yg lain mcm sial..

      Google map la weii machai bodo umno

      Tan srinkhir toyol punya mahligai fuuuh.. sultan sulu pun kalah

      Delete
    3. Tambah sekor adun port klang yg mampuih lps bn kalah aritu..pergh rumah mcm istana..bn kalah je kena heart attack..kiki

      Delete
    4. Tepat bro malaysia baru
      Tak salah kan berebut projek sbab semangat nk maju kan selangor?
      Daripada berebut projek sbab nk menyebat duit projek?

      Delete
  18. suatu masa aku tiada wang
    aku ganti tayar korek RM45
    KENA GST!!!!!!masyaAllah

    gst pada insan yang tersepit wang!!!!!!

    BERKATKAH WANG ITU PADA KERAJAAN!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari hari rejim zionis najib mencekik duit rakyat utk digunakan atas sesuatu yg langsung tidak memberi kebaikan kepada rakyat, JASA adalah salah satu drpanya. Berbillion digunakan utk memastikan beliau berada diatas sana, duit yg diperah hasil titik peluh kita semua!!!

      Delete
    2. a you sure Macy?????
      memang sure pun!!!

      sokong 150%!!!!!!

      kejora lahanat tahik kucing
      pasti tak sure

      ha..ha..

      Delete
    3. Nate gapo gak kero duku. Takdi senyap supah mace beruk deme kuro.

      Delete
    4. Nate kelate celup.ni tok habih habih nate bahaso nate..

      Woi guna bahasa kebangsaan la woi nate kelate pariah negeri paling miskin di asia tenggara!..

      Nate mat golol jolok balok

      Delete
    5. Mu tok soh guno namo Malaysia, mu guno namo Nate kero babi ute

      Delete
  19. Hello gaji mak badak dari besar dari poad tu..hihi..credit card xde limit

    ReplyDelete
  20. ////////////
    ///…O….O).
    //……..o…) <.ada…pelanggan.ka..malam ..nih
    …______).. ponggong ..aku..dah..berdenyut
    …______......tak ..kan..50sen..pun..tak..laku!!
    …………. )

    KEJORA BAPUK NGAH BERKIRA-KIRA
    -lokasi-Lorong Chow Keat

    Kakakakakakakakakakakakakakakakak
    Auw…auw!!!!..sado..sadooooooo…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koho berat Nate ni gilo

      Delete
    2. kejora dah sentap!!!!
      sampe ubah bahaso!!!

      jangan ko lari ye....

      Delete
    3. Nate gapo sentap tu? Kandang babi belake rumoh mung ko?

      Delete
    4. satu-satunya anak babi tunggal yang masih berkeliaran di blog budin, setiap hari menjadi ratahan singa-singa PH yang garang.

      terima kasih KEJORA!!!!

      Delete
    5. Apa apa apatu

      http://bankami.blogspot.com

      Delete
    6. Hehe dah terbongek nk dialek lak kahkahkah
      Ada impak ke ko dialek bagai
      Burit nate mu
      Itu kamu anon

      Delete
  21. Jasa dibayar gaji kaw2.
    Cacaipelesupasir tetap kena datang blog2 PH utk kutip taek bos.
    Blog Media pro UMNOBN PAS pulak petlu palam airtight. Ini sebab TAKUT Rakyat masok bg konen dan serlahkan KEBENARAN pada umum.

    Hapo ler , gaji mahal , tp syox sendiri, gigil tahap malaria.
    UmnoBNPas hnya sedang tercungap dlm dunia fantasi.

    KESABARAN RAKYAT,ADA HADNYA....
    Hujah JASA yg dangkal tahap tabika hanya boleh memendekkan HAD itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujah sampah dari jasa
      Hanya boleh mencerahkan peluang kerajaan barisan ke lubang yg mereka gali dan terkubur

      Delete
  22. Antara pembaziran akibat pertindihan tugas KERA2jaan KLEPTOKRASI pimpinan PM NAJIB:-
    Polis merin, APMM, Shahbandar / Jabatan Laut, priventif kastam, TLDM, TUDM = kawalan laut negara = ekosistem laut negara hancur, hasil perikanan negara merosot, nelayan tempatan gulung tikar, nelayan luar menceroboh merajalela, import ikan = harga ikan melambong mahal = KERA2jaan KLEPTOKRASI = PM NAJIB
    Penyeludupan, pelanunan, pencerobohan warga asing pendatang haram merajalela = RELA, UTK, ATM, RAMD, WATANIAH, IMIGRESEN = KERA2jaan KLEPTOKRASI = PM NAJIB
    Pengangguran, lambakan pekerja asing, pembuangan pekerja tempatan, masalah sosial, penyelewengan, rasuah penipuan, jenayah massa, jenayah perdagangan = POLIS, SPRM, KASTAM, IMIGRESEN, PARLIMEN, JABATAN KERAJAAN, JABATAN KEHAKIMAN BNM, AUDIT NEGARA, JPJ, SPAD, FELDA, FELCRA = PM NAJIB = KERA2jaan KLEPTOKRASI

    JASA = GENG NAJIB = KEJORA = MR J = MATPORK = anon TIKUSUMNOBN+Pas = KBK HARAMJADAH = PM NAJIB = KERA2jaan KLEPTOKRASI = semua cerita pembohong dan tipudaya yg di ulang2 dgn harapan agar akhirnya rakyat percaya. Ibarat syaitan yg menghias segala keburukan kemungkaran sebagai kebaikan. JANGAN HARAP umnobn+pas! kini bukan zaman batu lagi laaa

    HAPUSKAN UMNOBN+PAS = PM NAJIB = KERA2jaan KLEPTOKRASI DALAM PRU14 AKAN DATANG

    UNDILAH PAKATAN HARAPAN / AMANAH PKR PPBM DAP = SELAMATKAN MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. SYABASSS BRO......
      KITA SEIRING DALAM PERJUANGAN INI!!!!
      DI PENTAS POLITIK YANG PELBAGAI WARNA.
      HANYA YANG BERHATI BERSIH DAN SUCI,
      DAPAT MEMBACA TIPU DAYA POLITIK,

      SUNGGUHLAH ORANG POLITIK ITU BIJAKSANA,
      YANG MENJADIKANNYA BODOH adalah :

      ketamakan! penting diri!
      menjadi bongkak dan lupa diri!!!!
      salah guna kuasa!!!

      mereka ingat mereka naik kerana kehebatan diri...

      tetapi rakyat yang memberi mandat!!!
      dan mampu menjatuhkan mereka bila PRU!

      masa itu mereka ibarat kucing kurap dijalanan.

      SALAM UNTUK PERJUANGAN SUCI INI

      Delete
    2. SYABAS SEMUA! SAMPAI YG TERBERAK TERKINCIT DAN HAMPIR MURTAD PUN ADA KENA BELASAH. YG HAMPIR MURTAD TU ELOK LA BERTAUBAT DAN MENGUCAP SEGERA..TAK BERBALOI! NAJIB ADA BILLION, KORANG DPT POWERBANK PASIR JER!

      Delete
    3. Dah 600 tahun Melayu dalam bodoh, 60 tahun pulak dalam bangang.
      Klepto terus totokkan bangsa. Brahmin pula jumudkan agama.

      Masih tak mahu keluar dari tempurong lagi kah?
      SELAMATKAN MALAYSIA,
      JOM BERJUANG TAMATKAN UMNOBNPAS.

      Delete
    4. Apakah pembaziran dan korupsi TDM kita dah lupa? Forex 32 billion 'lesap' dan bohong Parlimen. Belum campur skandal Perwaja, PKFZ, Maminco, Proton, MAS dsb....Siapakah nak ulang tayang skandal sebegini? Apakah belum serik. Rakyat dah serik dan kehadiran TDM hanya bawa bala pada PH.

      Delete
    5. Mr. J , here you are .....

      You haven't response to my very2 simple question ??
      Bank yang mana satu telah muflis ketika krisis ekonomi 1997/1998 ???

      Nonetheless , my response to your question @ 23:08 .
      I think most of us who live and strived during the heyday of Mahathirism do not forget all and every so call 'scandal' mentioned by you . I am one of them .

      At the same time , I can't deny all those happening were with reasons . And we were aware of every action taken by the then government to remedy the misstep . In taking remedial effort , I remember none was sold and auctioned off to foreigners .

      Yet , still fresh in our mind , the 1MDB scandal ... with the light still out at the end of the tunnel , we can only see piece by piece , bundle by bundle ,pride of the nation is gone !!!

      Delete
    6. Hekelleh mr j itu saja yg JASA MAMPU?
      Klau nk geromal lg power ko korek jubo ko lepas tu ko cium gerenti ko dapat idea geromal yg power

      Delete
  23. Anggap mereka tidak lebih dari penghibur dan kalau mereka tiada hidup kita jadi bosan dan jemu...anggap mereka sebahagian dari keluarga maharaja lawak yang bersepah di Astro....

    ReplyDelete
  24. SONYAP JE BLOG BUDIN NIH..
    KOJOLLA BAPUK PUN TAK DAK
    kAT LORONG CO KET KOT....

    SUNYI ITU INDAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sdg hisap john di lorong sunyi di chow kit

      Delete
  25. Di mana Mr. J ?

    Kamu telah membiarkan soalan saya tergantung ;;

    Saya hanya bertanyakan , tolong namakan bank yang muflis ketika krisis ekonomi 1997/1998 saperti dakwaan kamu ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. diny, itu jasa punya standard. lempar batu sembunyi tangan.

      jasa sop.

      Delete
    2. Dorang tgh meeting, update report and what not! Teruk kejora, mr j kena belasah gamaknya! Langsung x ada turn over!

      Delete
    3. Dad , for that very reason ...

      I used to label their head honcho Puad Zakarshit !!! Another cookoo doctor with a bingo head .

      Delete
    4. Macy, shhh, ada krisis meeting kat Jasa sini.
      Bos amok, dia baru perasan serangan maki hamun oleh GN J dan Kojol hanya tambahkan busuk pada UMNOBNPAS.
      (*Bos Dr slow sikit,blur..lambat sedar).
      Iyu rkpa lagi, skrg dah 80% dari bloggers yg amb Pelesu model Pasir telah tinggalkan group serang tajaan Jasa. Masakan tidak, yg ramai tu blogger fografi kenduri kahwin, resipi masakan, hobi drone apa lagi lah.
      Failure Jasa sgt ketara, yg baki hanya yg tahap tadika.
      Bos Dr dah kena maki kuat, gaji buk...tapi BODOH PIANG !!!
      Nasib ko la babu.

      Delete
    5. dad....

      Typical trademark of them all.

      Delete
    6. Betolkah Kejora ni guru?
      Bahasanya biadap semacam!!
      Mana kemuliaan seorang guru?
      Nak komen..komenlah
      Sampai menghina-dina

      Kalau dia betol seorang guru..
      amat malang sekali!!!!!

      Delete
    7. Bukan guru tapi garu
      Penuh jerawat mengerutu-gerutu
      Merepek merapu setiap waktu
      Tebiat musibat muka tak malu


      Delete
  26. Ada main 1st anon ke kat sini....

    http://bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  27. Kesipuan Di Pendang !!!
    Semalam telah berlangsung satu ceramah mega oleh parti Bunga. Pada mulanya ceramah mega tersebut mahu diadakan di Sg Tiang, tapi akibat dihalau oleh rakyat tempatan maka ceramah mega Bunga terpaksa diadakan di Kg Baru. Kalau ikut jadual asal, Pengerusi PPBM Tun Mahathir (yg melarang isterinya tutup aurat) turut akan menggegar Pendang semalam, namun sehingga tamat program kelibat Tun Mahathir.
    Ceramah semalam dimulakan dengan Mahfuz Omar. Seperti selalu, Mahfuz akan selitkan lawak2 bodohnya dalam ceramahnya. Crowd ketika itu dianggarkan lebih kurang 1200 (gambar 1). Itu pun terpaksa import orang luar untuk mai support. Kemudian penceramah kedua adalah Ketua Bahagian Bunga Pendang iaitu Razak Khamis. Razak Khamis ni dulu masa duduk dalam UMNO Bahagian Pendang, darjat atau tarafnya hanyalah setakat AJK Bahagian saja. Tu pun menang AJK sebab dok dalam kapal. Tiba2 bila masuk Bunga terus dilantik jadi Ketua Bahagian, sebab tu dia jadi serupa dengan Merak Buih. Makan puji taktau bak habaq la. Kes tu yg bergaduh dengan Timbalan Ketua Bahagian Bunga Pendang iaitu Penghulu Malik sebab masa dalam UMNO dulu Penghulu Malik ni Naib Ketua Bahagian UMNO Pendang. Jadi bila masuk Bunga jawatan Razak Khamis lebih tinggi dari Penghulu Malik maka dia kerat, buli Penghulu Malik sebab dia makan puji dengan jawatannya sebagai Ketua Bahagian Bunga Pendang. Razak Khamis mengakhiri ceramahnya dengan mengisytihar jihad menentang UMNO. Amboi buat kemaih cendoi. Suruh pi bayaq denda curi karan TNB dulu la!!!

    Apabila tiba giliran Boboi bin Mahathir Kutty, berlaku satu kejadian yg sangat2 mengejutkan apabila crowd mula pakat blah. Ini cerita benar bukan fitnah. Bayangkan, daripada 1200 orang tapi bila time Boboi start ceramah crowd pakat blah tinggal tak sampai 500 orang (aku rasa dalam 100 orang saja). Sampai Boboi pun muka berubah. Mie Anak Daim pun jadi gelabah bila tengok crowd pakat2 bangun blah masa Boboi tengah start nak kutuk UMNO. Bab Hospital Pendang pun gagal menarik crowd untuk duduk dengaq. Aku tak pasti apa punca sebenar kenapa crowd bertindak memalukan Boboi. Adakah ini sabotaj terancang dari Ketua Bahagian Bunga Pendang? Ataupun rakyat Pendang beri isyarat kepada Boboi bahawa rakyat Pendang tolak parti yg Pengerusinya MELARANG isterinya dari menutup aurat? Rakyat Pendang memang sensitif dalam isu2 membabitkan agama. Takkanlah rakyat Pendang tergamak bersekongkol dengan parti yg terang2 menentang suruhan Tuhan.

    Apa2 pun apa yg berlaku semalam adalah signal bahawa rakyat Pendang menolak parti Bunga. Malah mereka turut menolak kehadiran Boboi ke bumi Pendang. Lihatkan bagaimana mereka boleh bagi muka kepada Mahfuz si pelawak bodoh dan Razak Khamis Merak Buih tapi bila Boboi naik pentas saja, terus rakyat Pendang bangun blah secara berjamaah. Itu signal yg wajib think thank parti Bunga kena kaji. Kita kena ingat bagaimana Mat Sabu dimalukan oleh rakyat Pendang apabila tewas teruk di kerusi Parlimen Pendang pada PRU13 lepas. Boboi harus ingat, isu kepala bapaknya yg melarang ibunya dari menutup aurat bukanlah isu kecil. Isu tersebut boleh beri kesan yg besar kerana ianya melibatkan agama. Jika suruhan menutup aurat pun Mahathir boleh lawan, apatah lagi suruhan2 yg lebih besar yg lain contohnya seperti pelaksanaan hukum hudud. Terima kasih rakyat Pendang kerana berjaya MEMALUKAN Boboi di bumi Pendang semalam. Hgpa memang betul2 hooliau la !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Artikel Tahap Taek , org tak baca Mykemut tersilap paste sini lak. Opps, sorry Budin

      Ass GN

      Delete
    2. Takkan cempedak menjadi nangka
      Bedak & powder sama setara.
      Bodoh & bijak jauh berbeza.
      GN-kejora selenga yg sama.

      Delete
    3. Mata tak namapak dah jadi buta
      Sampai teraba punggong cik nyonya
      Kalau nak tau si Raja auta
      Dah tentulah wak Suman orangnya

      Pergi bercuti ke pulau krabi
      Penat mandi sampai berhingus
      Cubalah tanya pada warga JB
      Sapa tak kenal si Suman jongos

      Berjalan-jalan di padang kota
      Jatuh tersepuk terlanggar bata
      Suman terperasan masih muda
      Tak sedar diri dah tua bangka

      Asyik berhibur di dalam taman
      Berhenti sekejap membeli bengkang
      Kalau DSNR jumpa ini Suman
      Di herdiknya sikit jatuh terkangkang

      Kaki sakit kerana luka
      Kerana jatuh dari pokok kelapa
      Ini Suman memang derhaka
      Jasa UMNO sudah di lupa

      Pergi ke kedai hari selasa
      Pungkoq Macy, Pakjilat dah sula
      Dulu Suman nak join JASA
      Bila tak dapat dah jadi gila

      Pergi ke hotel makan salami
      Hotel tu cina yang punya
      Sapa yang tak kenal Red Bean Army
      Itu wak Suman tempe jadi ketuanya

      Kepala wak Suman penuh nanah
      Di kesat Macy dengan kain kasa
      Jangan suka mendengar fitnah
      Yang sahih dan betul hanya dari JASA

      Berburu di hutan menangkap landak
      Pergi ke sana naik kereta
      Membazir aje Suman ke Taib Andak
      Mereka tak percaya ini tua renta

      Pakjilat memanjat si pohon kelapa
      Walaupun diri belum sedia
      Umur Suman tinggal tak seberapa
      Tunggu masa matilah dia

      Sedap sungguh makan bubur
      Macy suka menjual jubur
      Wak Suman suka bercakap takabur
      Kelak mungkar nangkir jadi penghibur

      Kawan Pak jilat bernama Leman
      Suka memakai selipar jepun
      Kami kesian sama wak Suman
      Ada ke peluang dosanya diampun?

      KIKHKIKIKIHPOKIKIOIKIKKIKIKIK

      #REFORMASIMADEYKUTTYMATIJADIB**I

      Delete
  28. Joining the Illuminati gives you so much advantages being a members benefits $150,000 Contact me if you are serious in joining the Illuminati today and become rich. If you are not serious don't contact me cause becoming rich has process Beginning always difficult but the End makes your life sweet Forever WhatsApp us +13176681073. Don't contact me if you are not serious.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iluminati HAARPRAK Contrail hapa pulak nehhh. Overdose Ketum kot?
      Isunya kali ni..
      Zakar telan gaji byk dari menteri, CaiPelesu dpt Ciput...TAPI output tak ada. Hujah komen tahap tikus longkang TAEK LOW

      Delete
    2. Penganut lgbt, liberal mcm anak Kutty mmg sesuai dgn illuminati nih.

      Delete
    3. Stopa spender pun buat blue pilem..sesuai ngan amporno

      Delete
  29. Bila kejora tidur, barulah 4,5 ekor barua ni keluar dari lubang

    Autraman kadok
    Macy bako pelik
    Zack pasar borong
    Dad tok nyadat
    Baruamalaya
    Diny dirty donkey

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tengok,
      langsung tiada bahasa seorang guru

      olek KPM hantar dia ni ke kusus etika

      Delete
    2. Dia kata dia ahli PAS.
      INI KAH BAHASA PEJUANG ISLAM ????
      ha...ha
      Elok PAS pecat saja dia nihh

      bikin rosak ana pu nya program.
      macam citoo ali baba/40 penyamun

      Delete
    3. Kejora punya trade Mark ialah pantun seloka. Yg kat atas tu bukan kejora. Apa lah bongok punya macai Kutty. Otak bebal payah nak faham.

      Delete
    4. KHAS UNTUK KEJORA :

      Bukan guru tiada bahasa budinya
      Jadi contoh zaman ke zaman

      Delete
    5. Kau silap bro..trademark kejora semua orang kenal.kau jgn nak myamar jadi kejora.kalu pantun bodoh bodoh ala bangla tu iye la tu kejora.mmg org kenal sgt

      Delete
    6. Pas pis pus ..mcm kentut, sesuai ngan amno

      Delete
    7. ko memang pandai menyamar kejora
      ko ingat aku bodoh macam ko
      tak dapat kesan ko

      merayap menikus kat blog budin nih

      Delete
    8. Kome x tau ke yg kerja ngan jasa ni memang bnyk cikgu..depa ni la yg buat program btn..masyuk tau

      Delete
  30. "Hendaklah kopi pes"... Supaya nampak bijak saran KJ kpd pencacai...kah kah kah.

    ReplyDelete
  31. Pecah berita DS Jamal nak bertanding di DUN Assmin. Ini adalah kehendak dan harapan tinggi dari warga kat situ. TS Noh pun dah beri sokongan kuat pada DSJ. Patutlah si Semin ni asyik nak ke Johor aje. Ikut laporan sulit dari PKR sendiri, dia ke Johor untuk cari tempat selamat kerana dah dapat merasakan DSJ akan pukul dia cukup2 nanti. Nampak gaya, salah percaturan lah si Semin ni...orang Johor akan ajar dia cara berpolitik yang sebenar...kalau berani bertanding jugak di negeri tu, alamat hilang depositlah Semin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN,
      Ko maksudkan DSJ ?
      Datuk Standar Jamban tuu?
      ...Yang pecah hidung tersagat jam Rolex replica sendiri ti?
      PILISS ! PULISSS, ZURAIDA PUKUL SAYA TUUU,?
      KOni biar betul GN!!

      Delete
  32. Selain sibuk urus budget restoran percumannya , Jamaan Rotten fish head sedang merang berguling dari Sg besat sehingga depan kilang proton diTanjung Malim. Ini sebagai protes penjajahan PRC ketas tanah air spt lapuran dibawah.
    TV3 akan rakam setiap detik live ,yg dijangka mengambil masa sehingga Ramadhan depan.
    "The change of Proton’s name in Chinese to 宝腾 heralds a new beginning, but more importantly there must be real corporate reforms and improvements in product and service quality"

    ReplyDelete
  33. Orang kurang cerdik mcm ni dpt gaji tinggi. org lagi bijak mkn mi maggi. melayu patut hidup mewah bwh dasar Deb mcm2. Tapi dok merempat mintak sedekah sama org bkn melayu. anak depa pulak merempit naik motor. Duit tu mana dtg ?? Motor curi ke makwe tua kerepot kasi ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingatkan betul2 seorang yang berkerjaya seorang guru/cikgu...tapi bila dia hari2 ponteng sekolah tak mengajar, kurang ajar, merapu, melalut, kopipes, berpanTAT, mencarut dan akhir ini kufur mencerca Sang Pencipta Maha Suci meliwat dunia akhirat...

      TERERLAH & TERBOGEL LAH SIAPA DIA SEBENARNYA....

      ...hanya sekor tikus menikus berkeliaran pungut & makan sisa-sisa bahan sampah.

      Terkutuk & terlaknat lah kamu Kejora, kecuali kamu bertaubat.

      S E L I S I H ..........!!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...