Monday 23 December 2013

Turunkan Najib Harus Jadi Azam Tahun Baru 2014 Rakyat Malaysia


Beberapa hari saja lagi, tahun baru 2014 akan menjelma. Seperti kebiasaannya setiap kali menjelang ketibaan tahun baru, perkara yang selalu dilakukan oleh kebanyakan orang ialah menanam azam masing-masing supaya apa yang mahu dicapai pada tahun tersebut sentiasa tersemat dalam hati dan menambahkan lagi kegigihan untuk berusaha.

Ada yang azamnya mahu memiliki kereta, membeli rumah baru, menamatkan zaman bujang, memiliki syarikat sendiri dan bermacam-macam lagi. Pendek kata, azam yang dipasang adalah bergantung kepada keupayaan seseorang dan apa yang mahu dicapainya.

Untuk tahun 2014 ini, apakah azam yang sesuai untuk rakyat Malaysia agaknya?

Rata-rata rakyat Malaysia kini sedang terbelenggu dengan pelbagai kenaikan yang dilakukan oleh kerajaan. Dengan kenaikan minyak, gula, cukai pintu, astro, letrik, tambang bas, LRT, monorel, tol dan pelbagai lagi, barangkali tahun 2013 boleh diisytiharkan sebagai tahun paling banyak barang dan perkhidmatan dinaikkan dalam sejarah hampir 57 tahun kemerdekaan negara.

Lebih memilukan hati rakyat ialah semua kenaikan itu dilakukan ketika kerajaan lantang melaungkan slogan "rakyat didahulukan" serta di ketika BN hanya memperolehi kemenangan tipis dalam PRU 13 yang baru saja berlalu.

Tidak dapat dinafikan juga bahawa semua kenaikan ini adalah berpunca daripada kegagalan kerajaan melonjakkan tahap ekonomi sehingga hutang negara terus bertambah, sementara pendapatan terus berkurangan. Ini menyebabkan kerajaan hanya melihat kaedah menaikan harga barang, menghapuskan subsidi dan meningkatkan kadar cukai untuk mengisi kantung perbendaraan negara.

Ini menjadikan kegelisahan dan kemarahan rakyat makin kuat kedengaran di mana-mana. Perdana Menteri, Najib Razak kini paling dipersalahkan atas semua perkara ini kerana beliau dilihat sebagai nakhoda yang gagal.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara atau PAC, Nur Jazlan Mohamed turut membayangkan bahawa pelbagai kenaikan yang berlaku sekarang umpama BN sedang menempa kekalahan dalam PRU 14 nanti. Menurut beliau, kenaikan ini menyebabkan rakyat, terutamanya pengundi bandar dan separa bandar menjadi lebih marah kepada rakyat.

Katanya, jika dalam PRU 13 lalu BN di kalah di kawasan-kawasan tersebut, dalam PRU 14 nanti kekalahan yang lebih teruk bakal diterima BN kesan daripada peningkatan kos sara hidup ini.

Seorang pensyarah, Redhuan Tee Abdullah yang selama ini dilihat sentiasa menyokong kerajaan, turut tidak dapat menyembunyikan rasa gelisahnya dengan mengingatkan bahawa kenaikan kadar tol akan menyebabkan ramai yang beralih untuk menyokong PR dalam pilihanraya akan datang.

Malah, secara berterus-terang juga beliau memberitahu, ramai rakan-rakannya yang dulu pro BN tetapi kini sudah menyampah dengan kerajaan.

Pemimpin pembangkang pula saban hari menyelar kegagalan Najib mengawal kenaikan ini dan memintanya lebih memikirkan soal kebajikan serta kesejahteaan rakyat.

Sebelum pilihanraya lalu, PR sudah banyak kali mengingatkan rakyat bahawa pelbagai kenaikan akan berlaku sekiranya BN terus dikekalkan memerintah negara ini. Dengan ingatan itu sudah menjadi kenyataan sekarang kini, apa yang lebih mengharukan ialah Najib juga turut memungkiri beberapa akujanjinya sendiri semasa kempen pilihanraya lalu.

Dalam keadaan semua rakyat tertekan sekarang ini, jika perlu menanam azam untuk menyambut ketibaan tahun 2014 nanti, keazaman yang paling munasabah bagi semua rakyat Malaysia ialah memastikan Najib dapat diturunkan daripada kerusi Perdana Menteri yang sedang diempukinya.

Segala azam lain tidak akan lebih bermakna selain daripada azam untuk menurunkan Najib sebagai Perdana Menteri. Najib kini sudah dilihat sebagai liabiliti bagi rakyat negara ini dan lebih lama beliau berada di kerusinya sekarang, pasti akan menjadikan kehidupan rakyat lebih sengsara jadinya dan banyak kenaikan lagi akan dilakukan.

Bagi rakyat biasa, perubahan dan pembaharuan dalam kehidupan mereka hanya mungkin berlaku setelah berlakunya perubahan dalam kepimpinan negara. Bagi yang pro BN pula, sedarlah bahawa lagi lama Najib kekal sebagai Perdana Menteri, lagi merosot sokongan rakyat. Dengan luahan kemarahan semakin kuat daripada dalam UMNO dan BN sendiri, potensi untuk BN kalah dalam pilihanraya akan datang lebih terbuka jika parti dan kerajaan kekal dipimpin oleh Najib berbanding pemimpin lain.

Lagi pula, dengan majoriti rakyat meluahkan rasa marah terhadap Najib sekarang ini, terus-terusan mahu mengekalkan Najib adalah petanda bahawa UMNO dan BN juga turut tidak mengutamakan kepentingan rakyat.

Yakinlah bahawa negara ini akan lebih baik jika tanpa Najib. Perkembangan kebelakangan ini menunjukkan beliau sudah hilang upaya dan tandus kreativiti untuk terus memajukan negara serta memberi kebahagiaan kepada rakyat.

Dengan semua rakyat, pro BN dan pro PR, masing-masing menjadikan hasrat mahu menurunkan Najib sebagai azam tahun tahun 2014 ini, ia adalah perjuangan murni yang tidak mustahil akan membuahkan kejayaan. Tanamkanlan keazaman untuk menjadikan tahun 2014 permulaan untuk memberi lebih tekanan dan desakan agar akhirnya Najib dapat diundurkan dan punca segala masalah kesengsaraan rakyat dapat diatasi.

Sentiasalah ingat, suara rakyat tetap suara keramat. (SH 23/12/2013)

2 comments:

  1. "Bukan kan telah datang peringatan, tetapi mengapa kamu meningkari nya".
    Di sebabkan keingkaran itu lah maka segala mala-petaka kini menjelma. Selayak nya bukan Najib sahaja yang patut di turunkan malah UMNO-BARU/BN sekali dan ia nya sepatutnya telah di lakukan pada PRU ke 13 dahulu.
    Bukan kah sebelum PRU tersebut PAKATAN RAKYAT telah mengeluarkan "BUKU JINGGA" dan "MANIFESTO RAKYAT". Tetapi sayang kedua dua nya di abaikan. Malah kebanyakan mereka terus mempercayai manefisto UMNO-BARU/BN di mana akhir nya ia nya merupakan satu penipuan.

    Ia nya angkara kerana ramai orang Melayu di kala itu yang enggan berhijrah.

    ReplyDelete
  2. Bagaimana mahu turunkan Najib dari kerusi yang diduduki nya itu, strateg merasuah ahli UMNO Baru dan rakyat sudah bermula,,,

    Kementerian Kewangan telah memaklumkan, penerima BR1M sedia ada tidak perlu mendaftar lagi, tetapi perlu mengemas kini maklumat peribadi termasuk alamat, maklumat anggota keluarga dan akaun bank.

    Pembayaran akan dibuat kepada yang layak bermula Februari dan BR1M 2014 dijangka memberi manfaat kepada 5.9 juta isi rumah serta dua juta individu bujang.

    Rakyat yang terdesak tidak mampu berfikir bahawa BR1M yang mereka terima itu adalah rasuah yang diberi hanya sekali sedangkan kenaikan harga barang dan cukai yang dikenakan pada rakyat akan berterusan mencengkam kehidupan mereka sehingga mati.

    Kita sepatutnya bersatu menentang rasuah BR1M yang diperkenalkan oleh Najib yang jelas memperbodohkan bangsa melayu dan memperalatkan rakyat Malaysia sebagai batu loncatan untuk beliau dan isterinya kekal berkuasa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...