Friday 20 December 2013

Awas, Jangan Kritik Isteri PM Lagi!!


Tindakan KDN menggantung permit penerbitan akhbar mingguan The Heat, adalah isyarat jelas kepada pengamal media agar tidak lagi mengkritik isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor. Akhbar itu yang sebelum ini telah diberikan surat tunjuk sebab, akhirnya digantung permit penerbitannya kerana menyiarkan berita mengenai perbelanjaan mewah Najib dan Rosmah sebagai berita muka hadapannya.

Walaupun tiada penjelasan mengenai punca penggantungannya oleh KDN, tetapi penyiaran berita mengenai perbelanjaan mewah Najib dan Rosmah adalah dipercayai menjadi puncanya.

Najib yang sebelum ini pernah menjanjikan mahu memansuhkan Akta Mesin Cetak dan memberi lebih kebebasan kepada media, ternyata sekali lagi memungkiri janjinya sendiri. Ia tidak jauh bezanya dengan janji mahu mengurangkan kadar tol, meskipun ianya termaktub dalam akujanjinya kepada rakyat semasa pilihanraya lalu.

Sebenarnya tidak ada apa-apa yang luar biasa dalam laporan mengenai perbelanjaan mewah Najib dan Rosmah yang disiarkan dalam akhbar mingguan itu. Tidak ada unsur fitnah atau tokoh tambah didalamnya.

Ia hanyalah berita ulangan yang sudah banyak kali disiarkan dalam portal berita internet, blog dan laman sosial. Isu ini juga sudah menjadi bualan rakyat, tidak kira di mana. Apa yang luar biasanya ialah The Heat menjadi akhbar atau media cetak bebas yang pertama bertindak berani menyiarkan laporan mengenainya.

Selama ini hanya akhbar milik beberapa parti pembangkang saja yang kerap memainkan isu mengenai perbelanjaan mewah Rosmah ini.

Sebelum ini, walaupun sudah banyak kali isu perbelanjaan keluarga Perdana Menteri dibangkitkan di Parlimen, ia sebenarnya hanyalah menjadi fokus kepada portal-portal berita bebas sahaja, manakala akhbar arus perdana dan media cetaknya lainnya tidak langsung memainkan isu itu atau sekadar menjadikannya berita kaki sahaja.

Tetapi di dunia internet, berita mengenai perbelanjaan mewah dan boros Perdana Menteri, isteri serta keluarganya tidak pernah surut. Satu demi satu berita mengenainya terdedah kepada umum. Dari penggunaan jet eksekutif, pembelian cincin RM24 juta, perbelanjaan majlis pertunangan anaknya, pemilikan pelbagai jenis barang kemas dan beg tangan sehinggalah kepada kekerapannya membeli-belah dan berapa banyak kereta yang digunakan untuk mengangkut barang beliannya di luar negara, semuanya telah terdedah kepada umum.

Dalam hal ini, internet benar-benar telah menjadikan langit terbuka luas dan dunia menjadi tanpa sempadan.

Baru-baru ini lawatan Rosmah ke Qatar dan beberapa negara lainnya dengan menggunakan jet eksekutif kerajaan kembali menjadi isu, di ketika rakyat semakin dibebankan dengan pelbagai kenaikan harga barang dan perkhidmatan serta diminta mengubah gaya hidup.

Tidak cukup dengan Najib yang menjadi Perdana Menteri pertama tampil mempertahankan isterinya secara terbuka dalam Perhimpunan Agung UMNO, Rosmah juga kemudian tampil sendiri mempertahankan dirinya. Beliau tidak saja bercakap mengenainya dalam interbiu dengan sebuah portal berita, Malaysian Gazette yang memang diwujudkan khas untuk menjaga kepentingan Najib dan isterinya, malah Rosmah juga kemudian menuls surat penjelasan panjang lebar untuk menjawab tuduhan-tuduhan terhadapnya.

Kebanyakan portal berita dan blog pro UMNO serta kerajaan, didapati telah menyiarkan surat tersebut.

Tindakan Rosmah menulis surat itu bukan saja menunjukkan perubahan sikapnya yang sebelum ini tidak mahu menjawab semua tuduhan terhadapnya, bahkan juga dilihat bermulanya pendekatan agresifnya kepada semua pengkritik dan penentangnya selama ini.

Ramai yang melihat bahawa berikutan kesediaannya menulis surat penjelasan yang panjang lebar itu, jika timbul lagi isu-isu mengenai dirinya, Rosmah akan menjawab sendiri mengenainya dan tidak lagi mengharapkan orang lain membela dirinya.

Namun, dengan apa yang berlaku kepada akhbar The Heat juga menunjukkan bahawa kuasa dalam kerajaan juga mulai digunakan untuk melindunginya. Zahid Hamidi dan KDN kini seperti sedang memberi amaran bahawa jangan ada sesiapa yang berani mengkritik Rosmah lagi.

Dalam masa yang sama, keadaan ini juga memperlihatkan kritikan terhadap Rosmah lebih merupakan kesalahan berbanding kritikan terhadap Najib sendiri. Banyak kritikan yang lebih keras, sama ada melalui melalui media cetak, portal berita, buku, blog dan laman sosial terhadap Najib sebelum ini tetapi tidak pernah KDN mengambil sebarang tindakan.

KDN seolah-olah bersikap toleransi terhadap semua kritikan kepada Perdana Menteri tetapi mulai tidak memberi ruang kepada sesiapa untuk mengkritik Rosmah. Mengkritik Rosmah seolah-olah ancaman kepada keselamatan negara, ketenteraman awam, merosakkan perpaduan kaum dan menyebabkan ekonomi negara merudum. Selepas nasib yang menimpa The Heat ini, mungkin tindakan dalam bentuk yang lain bakal dikenakan pula kepada portal berita, blog, pengendali laman sosial dan penulis buku yang selama ini agak bebas menulis, mengkritik dan mendedahkan apa saja mengenai isteri Perdana Menteri itu.

Walaupun tindakan menggantung permit akhbar ini tidak boleh diterima dan menunjukkan kerajaan sedang mundur ke belakang dalam memberi kebebasan kepada media, tetapi Zahid Hamidi dan KDN sebenarnya sedang memberitahu rakyat Malaysia siapa sebenarnya yang paling berkuasa dan tidak boleh disentuh kedudukannya di negara ini.

Jangan cuba-cuba berani mengusik orang paling berpengaruh itu atau bakal berhadapan tindakan keras daripada kerajaan. (SH 20/12/2013)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...