Sunday 15 December 2013

Peringatan Kepada Zahid Hamidi: KDN Bukanlah Tanah Subur Untuk Bermain Politik


Walau apa pun alasan di sebalik dakwaan yang dilakukan oleh Kementerian Dalam Negeri dan menterinya, Ahmad Zahid Hamidi terhadap Timbalan Presiden Pas yang dikaitkan dengan fahaman Syiah, agenda politik kenapa dakwaan itu dibuat adalah paling tepat sekali. Selain mahu menghancurkan Pas dan memastikan sokongan Melayu luar bandar kekal milik UMNO, ia juga dipercayai mahu meningkatkan lagi reputasinya Zahid Hamidi yang kini memegang jawatan Naib Presiden UMNO.

Di sebalik 10 bukti yang didedahkan, tidak satu pun yang menjurus kepada mengancam keselamatan negara. Sejak dua penggal menjadi orang nombor dua dalam Pas, tidak pernah sekali pun aksi atau perbuatan ke arah militan yang diketuai oleh Mat Sabu dalam parti itu. Beliau hanya dilihat hebat berceramah dengan menentang UMNO dan kerajaan dengan hujah dan fakta yang mudah diterima oleh orangramai sehingga ceramahnya tidak pernah ketandusan hadirin.

Dalam masa yang sama, jika benar Syiah itu bahaya dan mengancam, kenapa penyebarannya secara menyeluruh tidak dibanteras. Sementara Zahid berbangga memberitahu Perhimpunan Agung UMNO bahawa Pendaftar Pertubuhan telah menolak penubuhan Majlis Syiah Malaysia, tetapi orang yang mahu mendaftarkan pertubuhan itu tidak pula disoal atau ditahan.

Begitu juga dengan seorang yang bernama Abdullah Hassan yang mengaku sebagai Ketua Pertubuhan Syiah Kedah, dilihat bebas bergerak dan bangga menjaja identiti dirinya sebagai Syiah. Malah, dalam isu Mat Sabu yang dikaitkan dengan Syiah, beliau turut memberi kenyataan dengan menafikan penglibatan Timbalan Presiden Pas itu dalam fahamam Syiah.

Sekali lagi, jika benar Syiah itu bahaya dan mengancam keselamatan negara, kenapa tidak ditahan saja Abdullah Hassan yang terang-terang mengakui sebagai ketua Syiah peringkat negeri Kedah?

Begitu juga, di pusat-pusat pengajian tertentu turut dikenalpasti sebagai tempat menyebarkan fahaman Syiah, kenapa tidak pernah kedengaran Zahid Hamidi dan KDN bertindak? Kenapa hanya Mat Sabu yang dijadikan sasaran?

Jawapannya sangat mudah iaitu politik. Zahid melihat dengan menyerang Pas dan Mat Sabu dengan isu Syiah ini, Pas bukan saja diharapkan dapat dikekang kekuatannya, bahkan dapat melonjakkan dirinya sebagai pemimpin masa depan UMNO dan negara. Bukanlah rahsia lagi, sejak pemilihan UMNO yang lalu lagi, tukang-tukang kempen Zahid telah mendendang lagu merdu ke telinga para perwakilan bahawa Naib Presiden UMNO itu adalah bakal Timbalan Perdana Menteri suatu hari nanti.

Malah ada juga tukang kempennya yang terlebih ghairah mengatakan Zahid bakal Perdana Menteri selepas Najib.

Tidak salah Zahid untuk bercita-cita tinggi dalam karier politiknya, begitu juga tidak menjadi dosa tukang-tukang kempennya mengharapkan Zahid menjadi apa pun, tetapi sebelum beliau melangkah lebih jauh dengan menjadikan KDN sebagai tapak untuk mempopularkan dirinya, ada baiknya beliau menoleh kepada sejarah bahawa kementerian itu bukanlah tapak yang subur untuk meningkatkan karier.

Musa Hitam kecundang dalam kariernya semasa menjadi Menteri Dalam Negeri berikutan peristiwa Memali manakala Hishammuddin pula hampir kalah dalam pemilihan UMNO yang lalu kerana kelemahannya semasa menjadi Menteri Dalam Negeri mengundang cemuhan dan rasa tidak puas hati para perwakilan. Mujur Najib cepat menukarkannya ke Kementerian Pertahanan. Jika terus kekal di KDN, Hishamuddin lebih berpotensi untuk tewas dalam pemilihan itu.

Sebelum itu, Tun Dr Ismail meninggal dunia semasa menjadi TPM dan Menteri Dalam Negeri manakala KDN juga tidak membantu karier Ghazali Shafie walaupun ketegasannya masih disanjung hingga kini.

KDN dalam sejarahnya tidak pernah menjamin kejayaan ahli-ahli politik yang bercita-cita tinggi, sebaliknya sentiasa menjadi tanah yang gersang dan tidak menjanjikan kejayaan untuk meningkat lebih tinggi. Kementerian itu terlihat sesuai untuk mereka yang tiada cita-cita dalam politik atau mereka yang sudah terjamin kedudukannya. Mahathir berjaya mengekalkan kuasanya dan menang dalam banyak cabaran politiknya adalah kerana beliau mengetuai KDN yang mana disitulah berpusatnya kuasa melaksanakan undang-undang.

Pak Lah juga ketika menjadi TPM, turut menjadi Menteri Dalam Negeri tetapi kedudukannya ketika itu sebagai pengganti Mahathir sudah hampir terjamin. Dalam masa yang sama, Pak Lah juga tidak terlihat menjadikan KDN sebagai medan untuknya bermain politik dan mempopularkan diri.

Azmi Khalid dan Radzi Sheikh Ahmad adalah contoh dua Menteri Dalam Negeri yang tiada cita-cita politik lebih tinggi dan ketika era mereka, hampir tiada isu berlebih-lebihan mengenai kementerian itu yang diperguna atau disalahguna untuk kepentingan politik.

Memang diakui KDN adalah antara kementerian yang kanan. Ia bukan saja berpusat banyak kuasa melalui beberapa agensi penting di bawahnya seperti PDRM, Imegresen, Jabatan Pendaftaran dan sebagainya. Melalui KDN juga, banyak terdapat peluang perniagaan, terutama sejak adanya pekerja asing. Ia sentiasa menjadi tumpuan untuk mencari peluang perniagaan, projek dan kontrak manakala sesiapa yang menjadi menterinya sering menjadi buruan ramai.

Ketika Hishamuddin berada di KDN, di sebalik cita-citanya dalam politik diketahui ramai, beliau dilihat gagal mengimbangi antara keperluannya untuk bertindak tegas dan bijaksana dalam beberapa isu seperti perhimpunan haram dan sebagainya serta bagaimana untuk melayan semua pencari-pencari projek yang datang kepadanya.

Lantaran itu, kelemahannya lebih diperhatikan dan dijadikan sasaran.

KDN secara umumnya memperlihatkan ia bukan tapak yang subur atau medan yang sesuai untuk terus menongkah dalam karier politik. Ini kerana kementerian ini memerlukan pemimpin yang bijaksana, tegas dan tiada agenda terselindung di sebaliknya. Ia lebih sesuai untuk mereka yang tiada cita-cita politik atau yang sudah terjamin kedudukannya.

Di peringkat awal mengetuai KDN, Zahid kelihatan tegas terutama dalam aspek pencegahan jenayah dan membanteras jenayah berat. Beliau bertegas dalam isu ISA, Ordinan Darurat, Akta Pencegahan Jenayah dan sebagainya. Lantaran itu, beliau disanjung sehingga mendapat 188 undi daripada 191 bahagian UMNO dalam pemilihan lalu.

Tetapi suara tegasnya mulai tengelam sejak kemenangan itu. Kebelakangan ini, jarang benar suaranya kedengaran meskipun pelbagai jenis jenayah, terutama yang melibatkan pendatang asing sentiasa menghiasi dada-dada akhbar setiap hari.

Isu Syiah yang dibangkitkan Zahid dalam Perhimpunan Agung UMNO adalah bukti jelas ianya bersifat politik dan ingin meraih sokongan kelompok di dalam parti di mana beliau menjadi pemimpin nombor tiganya ketika ini. Jika benar Syiah berkaitan keselamatan negara, Zahid tidak perlu bercakap mengenainya kepada audein UMNO.

Lagi pula, apa ancaman Syiah selama ini? Dan sudah berapa kali huru-hara dicetuskan oleh Mat Sabu melalui Pas? Di dalam Pas, sudah berapa ramai yang menjadi Syiah sejak Mat Sabu menjadi pemimpin nombor dua parti itu?

Kini juga mulai difahami mengapa Najib selepas pilihanraya lalu menukarkan sepupunya, Hishammuddin daripada KDN ke Kementerian Pertahanan. Sejak dipindahkan, serangan dan kecaman kepada Hishammudin banyak berkurangan dan beliau akhirnya berjaya menyelamatkan kedudukannya.

Zahid pula, walaupun di peringkat awalnya disanjung dah dipuja tetapi isu Syiah yang dibangkitkannya mula menerbitkan tompok-tompok hitam dalam kariernya. Selain rakyat biasa mengecam dan menpersendanya dalam isu Syiah ini, kelompok dalam UMNO juga mula meragui ketegasan dan kebijaksanaannya kerana membangkitkan isu tersebut, sehingga seorang blogger dan pengamal media sosial yang terkenal dalam UMNO iaitu Sang Kelambai telah menggelarkannya sebagai seorang lagi "menteri cap ayam" dalam UMNO.

KDN sudah mula menghamparkan laluan sukar bagi perjalanan karier politik Zahid. Sejarah Musa Hitam yang kecundang di tengah jalan dan sejarah Hishammuddin yang kian kehilangan penyokong semasa mengetuai KDN, sedikit demi sedikit sedang menjejaki perjalanan Zahid pula.

Di ketika ini, yang paling tersenyum lebar tentunya ialah Najib dan Hishammuddin. (SH 14/12/2013)

2 comments:

  1. Zahid ni mulutnya amat celupar. Mat Sabu mesti menyaman Zahid dgn KSU KDN sekali, biar dia tahu pula tekanan membela diri di mahkamah. Jangan hanya menjadi jaguh di gelanggang sendiri tapi menikus bacul bila di luar ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu itu jika dibawa kemahkamah akan menjadi kes....masuk angin keluar asap.... Itu sebabnya zahid tidak gentar jika Mat Sabu saman dia.

      Isu syiah yang dimainkan oleh Zahid dan kuncu-kuncunya adalah isu putarbelit. Pemain kata-kata. Maka tiada apa yang boleh dibuktikan sama ada pendakwa atau pembela.

      Maklumat ini adalah gred B tapi untuk mendapat maklumat gred A boleh didapati dalam seluar kecik saya.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...