Saturday 28 December 2013

Anak Rosmah Beli Kondo RM110 Juta, Satu Lagi Kebanggaan Malaysia


Sebagaimana satu demi satu harga barang dinaikkan, nampaknya satu demi satu juga terdedahnya kemewahan yang mahu dipamerkan oleh keluarga Perdana Menteri, Najib Razak kepada rakyat Malaysia ini. Terbaru, dilaporkan anak Rosmah Mansor daripada perkahwinan terdahulu yang secara automatiknya merupakan anak tiri Najib, Riza Shahriz Abdul Aziz telah membeli sebuah kondo mewah di New York berharga RM110 juta.

Jika sebelum ini heboh diperkatakan mengenai penggunaan jet eksekutif mewah yang digunakan oleh Rosmah untuk penerbangan ke Qatar, manakala lama sebelum ini pula pelbagai pendedahan mengenai kemewahan dan pemborosan yang dikaitkan dengan isteri Perdana Menteri telah menjadi santapan berita bagi rakyat negara ini, pendedahan terbaru ini pastinya menjadikan sekali lagi isu berkaitan Perdana Menteri menjadi perhatian dan perbualan ramai.

Dalam usianya yang masih muda iaitu 36 tahun, kejayaan membeli kondo semahal itu dan di Kota New York pula, ia tentulah merupakan suatu pembelian yang membanggakan, di samping pastinya menghairankan.

Persoalan bagi kebanyakan rakyat yang saban hari dibebankan dengan pelbagai kenaikan harya barang ialah berapa banyakkah wang yang dimiliki oleh anak tiri Najib itu? RM100 juta? RM150 juta? RM200 juta? Atau lebih daripada itu?

Persoalan lain pula ialah daripada manakah beliau memperolehi wang sebanyak? Apakah beliau memperolehi wang melalui pekerjaannya sebagai perunding kewangan dan penerbit semata-mata di negara Uncle Sam itu?

Atau adakah beliau memperolehi kekayaannya itu lebih melalui kedudukannya sebagai anak kepada Rosmah Mansor dan anak tiri kepada seorang Perdana Menteri?

Terdapat laporan sebelum ini yang mengaitkan Riza sebagai mempunyai hubungan rapat dengan Jho Low, seorang usahawan berasal daripada Pulau Pinang tetapi bermastautin di Amerika Syarikat dan mempunyai hubungan rapat dengan Rosmah Mansor.

Jho Low yang pernah dikaitkan dengan beberapa selebriti Hollywood, terutama Paris Hilton dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan isteri Perdana Menteri dan dalam suatu interbiu, beliau mengangggap Rosmah seperti ibunya sendiri. Jho Low dikaitkan dengan beberapa projek mega seperti pembangunan semula tapak TUDM di Sungai Besi dan mempunyai hubungan rapat dengan beberapa pelabur daripada Timur Tengah yang sebahagiannnya sudah pun dibawanya bertemu dengan Najib.

Memanglah pembelian mana-mana hartanah di seluruh dunia adalah hak sesiapa saja, tetapi memandangkan kedudukannya sebagai ahli keluarga Perdana Menteri, pembelian itu tentunya menimbulkan persoalan dari segi ketelusan dan kewibawaan Najib dalam menguruskah negara ini.

Jika benar ada kontrak-kontrak besar dianugerahkan kepada syarikat atau pelabur yang ada kaitan dengan ahli keluarganya sendiri, Najib seharusnya tampil dan menjelaskan perkara ini kepada umum? Kontrak pula diberikan secara tender terbuka atau runding terus? Rakyat tentunya ingin tahu sudah berapa banyak projek dan berapa nilainya yang telah diserahkan untuk memberi kekayaan melampau kepada anak tirinya itu.

Bagaimana pula dengan anak-anaknya sendiri, sama ada daripada perkahwinan terdahulu atau hasil perkahwinan dengan Rosmah? Adakah mereka juga ada menerima kontrak dan peluang-peluang perniagaan yang diberikan secara langsung atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan?

Semua ini memerlukan penjelasan daripada Najib sendiri? Beliau tidak seharusnya terus berdiam diri sebagaimana sikapnya dalam beberapa isu sebelum ini? Isu Syiah yang dikaitkan dengan Mat Sabu, Najib diam dan dalam isu penggantungan akhbar mingguan The Heat juga beliau masih berdiam diri sehingga ini.

Tetapi dalam isu pembelian kondo RM110 juga, Najib tidak harus berdiam diri lagi?

Rakyat yang merana dengan kenaikan harga barang ingin tahu bagaimana anak tirinya menjadi sekaya itu? Begitu juga bakal penerima bantuan BR1M turut ingin tahu, berapa banyakkah projek-projek besar telah dianugerahkan kepada anak tirinya itu?

Rakyat yang selalu diasak agar berjimat-cermat, mengubah cara hidup dan terbaru diminta jangan merungut dengan kenaikan harga barang, tentunya amat berbesar hati jika Najib dapat bersikap jujur dan menunjukkan ketelusannya kali ini?

Sepertimana Najib gagal mengawal kenaikan harga barang, pada persepsi umum Najib juga dilihat gagal mengawal ahli keluarganya sendiri agar menunjukkan contoh teladan yang baik kepada rakyat. Sementara rakyat diminta melakukan itu dan ini, keluarga Najib pula nampaknya bangga membeli itu dan ini serta mempamerkan kemewahannya kepada umum.

Selepas ini, sebagaimana harga barang dijangka terus meningkat, pasti ada lagi berita-berita sensasi mengenai anak isteri dan keluarga Perdana Menteri yang bakal terdedah kepada umum. Tetapi pastinya juga, sebagaimana ada yang berkata, kenaikan harga barang tanda negara sedang menuju kemajuan, akan ada yang tampil mengatakan pembelian kondo oleh anak tiri Najib ini juga suatu tanda kejayaan orang Melayu di peringkat antarabangsa.

Atau mungkin seorang menteri yang meminta rakyat jangan merungut dengan kenaikan harga barang sebelum ini, bersuara lagi kali ini dengan meminta rakyat jangan mempertikaikan pembelian kondo ini pula.

Alahai...(SH 28/12/2013)

2 comments:

  1. Malang sungguh nasib Najib dan Rosmah, tak boleh nak kumpulkan kekayaan..... semua tipu muslihat dan putarbelit boleh dibaca oleh rakyat. Berbeza dengan zaman Tun Mahathir mengkayakan seluruh ahli keluarganya sehingga menjadi jutawan tiada siapa yang berani mengungkit, menuduh dan mendakwa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...