Friday 2 March 2012

Najib Cuba Malukan Mahathir Mengenai Israel

Melihat kepada ketiga-tiga pucuk surat yag pernah ditulis oleh Mahathir kepada tiga Perdana Menteri Israel iaitu Yitzhak Rabin pada 1993, Benjamin Netanyahu pada 1997 dan Ehud Barak pada 1999, jelas sekali bahawa ia tidak banyak membantu memulihkan persepsi rakyat terhadap bekas Perdana Menteri itu yang sebelum ini dikaitkan dengan pelbagai perkara mengenai Israel.

Ia juga jauh dari sasaran untuk menghenyak Anwar yang dalam temubualnya dengan AWSJ mahu menjamin keselamatan negara Israel dengan syarat aspirasi perjuangan rakyat Palestin dipenuhi dulu. Temubual dengan Anwar yang hanya dikutip separuh dan ditinggalkan separuh lagi telah digunakan semahu-mahunya untuk menjejaskan reputasi Anwar dan PR menjelang pilihanraya akan datang.

Di sebalik pelbagai rentetan lainnya, Mahathir juga membuat dakwaan bahawa Amerika dan Israel memang menghendaki Anwar sebagai pemimpin Malaysia supaya boleh dijadikan boneka oleh mereka. Anwar juga dituduh akan mengiktiraf Israel dan menjalin hubungan diplomatik sekiranya menjadi Perdana Menteri.

Serangan balas kemudian bermula dan berterusan agak lama. Dan Najib yang melantik APCO, sebuah firma perhubungan awam antarabangsa yang dikaitkan dengan Yahudi serta dengan kos RM77 juta setahun, turut terpalit sama.

Mahathir, di sebalik wataknya yang keras terhadap Barat dan sokongan yang berterusan kepada Palestin, telah dikaitkan mempunyai hubungan yang baik dengan pemimpin Israel. Lebih dari itu Mahathir juga dituduh membenarkan hubungan dagang yang aktif dengan Israel serta memberi kebenaran kepada beberapa kunjungan pasukan dan ahli sukan Israel ke nagara ini.

Untuk menangkis secara tuduhan dan cakap-cakap itu dan juga disamping untuk membuktikan keada umum bahawa kononnya hanya Anwar Ibrahim yang cenderung ke arah menyokong Israel berikutan temubualnya dentan AWSJ baru-baru ini, Najib telah mengambil keputusan untuk mendedahkan surat-surat Mahathir itu kepada pengetahuan umum.

Tujuannya ialah untuk rakyat menilai dan juga membuktikan bahawa Mahathir tetap menyokong perjuangan rakyat Palestin dan tidak sesekali pernah mengiktiraf negara Israel.

Namun sebaik meneliti surat-surat Mahathir itu, walaupun ia memperlihatkan sokongan Mahathir kepada perjuangan rakyat Palestin, ia juga menyerlahkan watak sebenar Mahathir yang cuba berbaik dan menjalin hubungan dengan Israel.

Di sebalik sikap kerasnya kepada Barat dan kecaman yang lantang terhadap Israel serta penglibatannya dalam banyak program membantu rakyat Palestin, Mahathir nyata mempunyai pendirian berbeza melalui surat-suratnya itu.

Dalam surat kepada ketiga-tiga surat itu ternampak jelas niat dan keinginan Mahathir untuk menjalin hubungan dengan Israel, suatu pendekatan yang nyata berbeza dengan pendirian Anwar sebagaimana temubualnya dengan AWSJ. Walaupun Anwar mahu menjamin keselamatan Israel setelah aspirasi perjuangan Palestin dipenuhi tetapi menolak sebarang hubungan diplomatik dengan Israel.

Dalam suratnya kepada Yitzhak Rabin, antara yang ditulis Mahathir ialah "Demi prinsip umum, Malaysia sedia untuk membina hubungan dengan Israel pada masa yang sesuai."

"Saya berharap kepada hubungan yang biasa dengan Israel." (Bahagian ini ditulis tangan oleh Mahathir).

Dalam suratnya kepada Benjamin Netanyahu pula, Mahathir menulis "Kami bersedia mengadakan kerjasama ekonomi dan teknologi dengan Israel tetapi belum dapat berbuat demikian kerana tuan belum memenuhi komitmen yang dibuat oleh kerajaan Israel yang sah. Kami ingin memikirkan bahawa sebaik saja mewujudkan hubungan dengan tuan, ia akan menjadi hubungan yang tetap"

Sementara dalam suratnya kepada Ehud Barak, Mahathir menyatakan "Saya sesungguhnya berharap pencapaian penyelesaian komprehensif di rantau tersebut akan membolehkan Malaysia melihat dengan realistik langkah positif ke arah penubuhan hubungan biasa dengan Israel."

Ternyata amat jelas niat dan keinginan Mahathir untuk menjalin hubungan dengan Israel itu diluahkan dalam bahasa yang mudah difahami oleh sesiapa sahaja.

Kalau Anwar dikaitkan untuk menjamin keselamatan negara Israel setelah aspirasi perjuangan rakyat Palestin dipenuhi terlebih dahulu, maka apakah yang mahu ditafsirkan melalui surat-surat Mahathir ini. Nyata sekali Mahathir sudah pergi ke jauh ke depan dengan niat dan keinginan untuk membina hubungan diplomatik dengan Israel.

Yang pastinya surat-surat ini sama-sekali tidak menguntungkan Mahathir, sebaliknya mendedahkan tembelangnya yang sebenar kepada umum.

Apakah dengan pendedahan ini, ia sebenarnya merupakan muslihat halus Najib untuk memalukan Mahathir dan juga strategi supaya bekas Perdana Menteri itu perlu banyak berdiam diri sekarang ini?

Tersangat jelas bahawa kandungan surat-surat ini tidak membantu Mahathir langsung. Ia malahan berjaya meremehkan watak keras dan sokongan Mahathir kepada Palestin selama ini.

Dalam masa yang sama, tersebar pula berita bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Abdulah Badawi atau Pak Lah akan terus dikekalkan bertanding di Kepala Batas dalam pilihanraya akan datang kerana dianggap memenuhi ciri-ciri "winnable" yang menjadi garis panduan Najib ketika ini.

Mahathir yang kini amat rapat dengan Najib tentunya tidak gembira dengan berita Pak Lah dicalonkan semula ini, malahan dirasakan dendam dan kebencian Mahathir terhadap Pak Lah hanya berakhir setelah nyawa terpisah dari badan.

Selain itu, Khairy Jamaluddin atau KJ pula dikhabarkan akan dilantik sebagai Pengerusi PUNB dalam waktu terdekat ini sebagai sebahagian usaha Najib memberinya kekuatan tambahan menghadapi PRU 13 ini. Sudah tentu KJ juga akan dicalonkan sekali lagi mempertahankan kerusi Rembaunya.

Kedua-dua perkhabaran mengenai Pak Lah dan KJ ini tentunya tidak menggembirakan Mahathir. Tekanan darahnya mungkin sedang memuncak tetapi dengan pendedahan surat-surat kepada Perdana Menteri Israel yang melondehkan watak dan niat Mahathir mengenai Israel itu, tiada apa yang boleh dilakukan Mahathir. Mulutnya bagaikan terkunci dan kebolehpercayaan umum terutama umat Islam kepadanya juga mulai berkurangan berikutan pendedahan surat-surat itu.

Beliau terpaksa berdiam diri dan menelan hakikat bahawa itulah dirinya yang sebenar. Dan Najib mungkin sedang tersenyum sendirian sambil mempunyai sedikit keselesaan untuk menentukan calon-calon dalam pilihanraya yang bakal tiba. (SH 2/03/2012).

3 comments:

  1. Betapa munafiknya mahathir..lebih baik duduk diam dan main dengan cucu sahaja..berapa masa lagi yg tinggal hanya semata mata nak memuas nafsu dendam semata mata..lupakanlah dunia ini orang tua...we dont need you no more

    ReplyDelete
  2. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...