Saturday 11 October 2014

Bajet 2015: Sabah/Sarawak Dapat Lebuhraya, Kenapa Kelantan Terus Diabaikan?


Berikut adalah kenyataan media oleh SAMM Kelantan mengenai Bajet 2015 yang diumumkan oleh Najib Razak yang baik untuk direnungkan bersama sebagai rakyat Malaysia. Mudah-mudahan membuka mata ke arah kebaikan bersama dalam pembentangan bajet yang akan datang.

Bajet 2015 - Pengharapan Yang Kecundang


Setiap tahun rakyat Kelantan termanggu di depan televisyen melihat Menteri Kewangan membentangkan belanjawan. Pengharapan yang cukup tinggi untuk melihat sesuatu mengalir ke bumi Kelantan.

Tahun ini sekali lagi bajet yang kononnya untuk rakyat mengecewakan rakyat Kelantan. Di saat rakyat Sabah mendapat manfaatnya bila PM mengumumkan pembinaan lebuhraya Borneo sejauh 1000 kilometer lebih. Rakyat Kelantan masih bergelut dengan lebuhraya maut.

Lebih memeritkan, disaat hasil bumi Kelantan yang disedut secara rakus oleh Petronas seolah kami ini umpama tidak mempunyai apa-apa hak yang sewajarnya.

Dato Mustapha Mohd yang juga Menteri penuh dalam kabinet Najib seakan mengiyakan dan membiarkan Kelantan diperlakukan sedemikian.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kelantan melihat situasi ini dengan cukup serius. Adakah hanya kerana perbezaan politik yang berlainan, Kerajaan Pusat menafikan hak rakyat Kelantan? Apakah rakyat Kelantan tidak mempunyai maruah sehingga begitu teganya Kerajaan Pusat mempermainkannya.

Selain lebuhraya, rakyat Kelantan juga melihat isu Royalti dan menaiktaraf Lapangan Sultan Ismail sepatutnya diberikan keutamaan dan hak yang sepatutnya. Namun seperti tahun-tahun sebelumnya ia hanya mimpi.

SAMM Kelantan berjanji, akan bersama-sama rakyat Kelantan mengembeleng tenaga untuk menuntut hak ini. Hak yang dinafikan oleh rejim zalim BN.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

14 comments:

  1. Nak Buwat Mace Mano wei, kawe tak ser undi kerajaa umno, ikut cakap Tok Guru Sesat, Kawe pon berkawe dgn setaa, kawe maki maki tuuh maknernya kawe puji lah tuuh

    Haramjaddah Cilaka Nik Ajiz, maknernya kawe puji dio lah tuu

    ReplyDelete
  2. Anon 14:10.. betul kato demo tu. Kawe pun
    nak pinjam guna ayat terakhir demo tu ...untuk ditujukan pulak pada demo.. moga demo tak berasa marah bila dipuji lagu tu...

    ReplyDelete
  3. Mungkin Allah belum mahu beri rezeki kepada ore kelate lagi..... Lagipun bukan Tok Guru dah lancar nak buat LEBUH RAYA RAKYAT.Dana yang dah dikumpul setakat hari, dah berapa juta? Lagi pun KERAJAAN pesekutuan BN malulah nak bagi sebab dari dulu orang kelate tak suka pembangunan, kan!

    ReplyDelete

  4. Tak per.. Tak lama lagi dapat la highway baru..kan pemuda pas dah predict pas akan kalah di kelantan next pru.. So kena tunggu la dari 2-3 tahun..itu pun kalo tuang presideng, msu n the ug gang masih kekal.. Tp kalo bertukar, alamat tak dpt jugak hway tu...

    ReplyDelete
  5. Dasyatnya politik di negara kito ni....sanggup kita aniaya sesama bangsa dan seagama....

    ReplyDelete
  6. Base nate umno...tempat melayu ramai tuuu lah ditenyeh-tenyeh nyo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku gerenti TGHH dan puak UG Ganunya tak setuju dengan komen hangpa....Nik Abduh menang wku boleh komfom dia xsetuju dgn hang....kahkah

      Delete
  7. bodoh punya orang Kelantan

    ReplyDelete
  8. Umno hulur, undi pas..

    Undi umno..sokong pas..

    Tak cerdik gamaknya orang kelantae...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang orang kelantan tak cerdik. Sebab tanah rezab melayu orang kelantan masih banyak.

      Hangpa semua cerdik sebab tu tanah2 milek melayu semua banyak terlepas kat cina.

      Delete
    2. Org kelate bukan x cerdik....tapi byk bersabar...bukan mcm org negeri lain.....nak kan kesenangan dunia.....lupa segalanya....sanggup jadi bodoh dan pencacai pihak ttu...

      Delete
  9. Jgn dok harap sangat la kat pemimpin Melayu haram barua yg berkuasa skrg. Bagi depa Melayu Kelantan mcm melayu kasta pariah saja. Cuma sorang saja melayu kasta Brahmin, si tua Pasi Mas tu. Sebab tu Ibrahim Al Kataki ni mulut celupar mcm mana pun..tak dak tindakan diambil keatas dia Melayu mcm Ibrahim ni saja kelas brahmin setaraf Jib Gor dan sekutunya yg layak dpt budget lbh.

    ReplyDelete
  10. Sebenarnya pemimpin PAS Kelantan tidak tahu menguruskan ekonomi negeri itu sebabnya segala perancangan selalu gagal. Sebenarnya leburaya yang diperlukan oleh Kelantan itu boleh dilakukan oleh kerajaan negeri jika mereka sama-sama memfokas masaalah tersebut pasti ada jalan untuk melaksanakanya.

    Akal yang tidak dirosakkan dengan pil kuda... amat besar kuasa fikirnya !

    Disebabkan pemimpin PAS sendiri berpuak-puak kemudian bertelagah sesama sendiri disamping khianat mengkhianati antara satu sama lain.... menjadikan PAS hanya boleh bercakap tentang halal haram, dosa pahala, barua broker dan syurga neraka.

    Sebenarnya para pemerhati, dan penyokong Pakatan Rakyat sudah lama meluat melihat perangai ahli PAS bertaraf ulamak bercakap tentang ekonomi. Bodoh tidak boleh diajar, pandai tidak boleh diikut.

    Sebagai bukti, sila tanyakan pada menteri besar Kelantan, apa strategi kerajaan negeri untuk meningkatkan taraf hidup rakyat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh hebat demo mengata org ye...Inikah cara memberi komen cara kita orang Islam?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...