Thursday 7 August 2014

Nasharuddin Tantawi Yang Pemalu Tetapi Memalukan


Ahli Parlimen Temerloh, Nasharuddin Tantawi dilihat sebagai antara pemimpin Pas yang "pemalu" kerana tidak pernah bersuara di Parlimen memperjuangkan isu-isu rakyat atau mendedahkan apa-apa salah laku yang melibatkan UMNO dan BN. Malah di ketika rakan-rakannya, pemimpin muda daripada PKR dan DAP sentiasa bangkit dengan satu demi satu isu serta pendedahan demi pendedahan, suaranya menyokong juga hampir tidak kedengaran.

Beliau nampaknya selesa menjadi watak yang diam, kaku dan pasif saja. Namun, di sebalik watak "pemalu" menyerang UMNO dan BN itu, suaranya menyerang rakan sendiri dalam PR boleh dianggap berbisa juga. Walaupun tembakannya kali ini hanyalah peluru kapur, malah bakal ditembak balik pula, tetapi alangkah baiknya jika beliau turut melatih dirinya untuk menyerang musuh yang sebenarnya.

Sebelum ini beliau bangga menjadi antara pemimpin Pas yang miskin, lalu tanpa diminta oleh sesiapa mengisytiharkan kedudukannya yang tidak berharta apa-apa sebelum pilihanraya lalu, tetapi apabila kemudian diketahui sudah memiliki kereta mewah Vellfire sebaik bergelar YB, kecaman dan serangan terhadapnya oleh ahli Pas sendiri mulai meningkat.

Lebih dahsyat lagi, ketika Haji Hadi Awang terlantar sakit di Turki, Nasharuddin juga merintih kesedihan kerana mendakwa tidak mampu dari segi kewangan untuk menziarahi presiden partinya sendiri yang dirawat di sana, sebaliknya hanya mampu menitipkan doa agar cepat sembuh saja.

Tindakan beliau itu mendapat persendaan paling banyak sehingga ada yang menyarankannya menjual saja kereta mewah yang dimilikinya itu jika benar sayang kepada Haji Hadi dan perjuangan Pas yang didukungnya. Beliau juga dibandingkan dengan Ahli Parlimen Sungai Siput, Jeyakumar yang berfahaman sosialis tetapi memilih menjual AP kenderaan yang dimilikinya sebagai Ahli Parlimen untuk membina sebuah jambatan bagi kemudahan penduduk, malah terus menggunakan Volvo lama sebagai kenderaan seharian.

Ketika demam Piala Dunia sedang berlangsung, beliau pernah merayu agar diadakan gencatan senjata dalam menyerangnya serta menumpukan kepada pertandingan bolasepak yang sedang berlangsung. Malangnya, selepas itu pun beliau tetap selesa berdiam diri meski serangan, kecaman dan persendaan terhadapnya sentiasa ada.

Dalam usahanya mempertahankan kedudukan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, Nasharuddin semalam bersuara meluahkan kononnya berlaku ketidakadilan kerana Khalid dibantai berkaitan Lebuhraya Kidex sedangkan Lim Guan Eng tidak dikata apa-apa berhubung Projek Lebuhraya Tunnel di Pulau Pinang yang menelan belanja RM4.6 bilion yang juga disakwaya dilakukan secara rundingan terus.

Meskipun lim Guan Eng sudah memberi tenpoh 24 jam kepada Nasharuddin untuk meminta maaf dan menarik balik dakwaannya atau berhadapan tindakan saman, beliau nyata tergolong dalam specis "bodoh" apabila bercakap soal tersebut, selain fakta yang disebutnya juga adalah tidak tepat.

Dalam usahanya mempertahankan Khalid, atau lebih tepat lagi sebenarnya hanya mempertahankan Haji Hadi Awang yang sebelum itu mahu Khalid terus dikekalkan, cuba mengheret sama DAP adalah tidak kena sama-sekali. Kalau nak sokong, cium tangan Khalid atau peluk pipi Haji Hadi sekali pun, buatlah tapi jangan libatkan orang lain.

Fakta yang disebutkan Nasharuddin bahawa Lebuhraya Tunnel dilakukan secara rundingan terus juga tidak betul kerana projek itu sebenarnya melalui tender terbuka dan syarikat yang terpilih adalah kerana menawarkan harga terendah sekali.

Penentangan terhadap Lebuhraya Kidex juga bukan kerana ia runding terus tetapi adalah kerana ia projek UMNO yang diberikan kepada peguam UMNO dan bekas Ketua Hakim Negara yang dipercayai ada kaitan dengan sumbangan mereka memastikan kerajaan PR di Perak tumbang pada 2009 dahulu, selain bantahan daripada penduduk sendiri.

Kalau benar juga Nasharuddin ingin bercakap soal rundingan terus, beliau tidak seharusnya melihat di Pulau Pinang sebagai fokusnya kerana sebagai pimpinan Pas, beliau seharusnya melihat banyak juga projek balak dan tanah di Kelantan sejak berpuluh tahun lalu turut dilakukan secara rundingan terus.

Tegur dan buatlah perbandingan dengaan kerajaan Pas terlebih dahulu, itu lebih afdal dan banyak pahalanya lagi daripada mengaitkannya dengan Pulau Pinang.

Dalam membandingkan Khalid yang mahu ditukar, beliau juga menyamakannya dengan senario ketika Anwar Ibrahim dipecat pada 1998 dahulu. Menurut beliau, jika ketika Anwar dipecat dahulu, Pas menghulurkan sokongan, maka tiada bezanya dengan sokongan yang diberikan kepada Khalid sekarang.

Sekali lagi, beliau terlihat naif. Membandingkan Khalid dengan Anwar amatlah tidak kena. Anwar dipecat kerana dianggap mengancam kedudukan Mahathir, lalu kemudiannya direka pelbagai dakwaan, fitnah dan keburukan mengenainya demi menghalalkan hukuman terhadapnya. Pelbagai dakwaan yang dihebahkan melalui media sebaik Anwar dipecat tidak lebih sebagai propaganda, malah ketika tuduhan liwat dibuat juga didapati kondominium yang dikaitkan belum siap lagi sehingga kemudian terpaksa diubah tarikhnya.

Anwar pula dalam pemilihan UMNO sebelumnya, mendapat sokongan hampir 100 peratus sebagai orang nombor dua dalam parti dan kerajaan. Tetapi Khalid, janganlah nak menang Timbalan Presiden PKR, bertanding Ketua Cabang Kuala Selangor pun kalah.

Khalid pula ingin ditukar kerana tidak relevan lagi berikutan mentadbir negeri secara solo dan membelakangkan PR dalam banyak isu besar. Hubungannya yang mesra dengan UMNO secara tiba-tiba menjadikan sudah menjadi seperti gunting dalam lipatan kepada PKR dan PR.

Khalid juga mulai melakukan perkara-perkara yang meragukan sejak kebelakangan ini, terutama berkaitan hutangnya berjumlah RM70 juta yang tiba-tiba selesai. Beliau juga didakwa menganugerahkan projek dan tanah secara runding terus kepada tokoh korporat yang dikaitkan sebagai orang tengah yang membantu menyelesaikan hutangnya.

Tidakkah apa yang dilakukan Khalid ini bertentangan dengan dasar keadilan dan ketelusan yang diperjuangkan oleh PR selama ini? Kalau Nasharuddin menyoal tentang runding terus, Khalid juga melakukan perkara yang sama. Maka itu, menukarnya adalah wajar jika PR ingin terus kekal di Selangor dan terus mempunyai harapan menawan Putrajaya.

Perlakuan seperti Nasharuddin inilah yang sebenarnya banyak memalukan Pas. Beliau "pemalu" menyerang musuh yang sebenarnya tetapi penampilannya seringkali memalukan dan menjadikannya jauh tertinggal sebagai pemimpin muda yang berwibawa jika dibandingkan rakan-rakan seangkatannya walaupun pernah menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas sebelum ini.(SH 07/08/2014)

25 comments:

  1. Tuan,

    Si serban besar ni harap serban saja besar tapi jiwa dan akal dangkal. Geng " taugeh mathematic " ni tak ubah macam tong kosong, jagoan kampung kata orang.

    Kita akui dia mahir berkaitan kelulusanya tapi bangang dalam banyak perkara lain. Orang bangang sering cuba bercakap pandai walhal apa yang dibuatnya itu menelanjangkan kebodohan diri. Nampanya serban besar beliau itu telah menggelapkan mata ramai semasa pemilihan Ketua Pemuda. Membandingkan Beliau dgn Rafizi, KJ atau Tony Phua bagaikan langit dengan bumi. Sebab itu dalam medan tempur sebenar si serban ini kecut tapi dikalangan rakan sendiri cuba berlagak pandai.

    Ketua Pemuda PAS ini tak lebih umpama meriam buluh saja, bunyi saja gah di luar tapi tdk sedikit pun menakutkan musuh. Bagi UMNO BN musuh sebenar mereka adalah anak2 muda seperti Rafizi, Tony Phua, Nurul Izzah dan juga Dr Zulkifli ,bukan si serban besar. Wujud atau tdk orang seperti si serban besar ini tidak sedikit pun menjadi kudis buat UMNO BN.

    Saya optimis MP Temerluh ini jodohnya cuma sepenggal saja di daerah berkenaan. Sama sama kita lihat dalam GE akn dtg.

    ReplyDelete
  2. penduduk Temerloh tentu menyesal tidak memilih Saudara Saifudin.
    Saifudin walaupun dari UMNO , tetapi jauh lebih dihormati orang ramai
    berbanding serban besar ini.

    ReplyDelete
  3. Ya saya sokong Saudara Saifudin jauh lebih layak daripada si ahli MP yg pemalu yg memalukan (tapi tak taulah UMNO nak bagi peluang kat die lagi, maklum saje camne UMNO melayan orang die yg berkaliber... di tong sampahkan jea)...

    PAS oh PAS...
    Hadi oh Hadi...

    camne jadik camni, apsal tak nak dengar pendapat golongan professional dalam PAS (yg dibawa dan dipelawa masuk oleh arwah Fadzil Nor).

    Sekarang camnilah, sebabkan PAS ramai sangat ADUN kat Selangor pastu kire hebatlah (Tuan Hadi, ni Selangor - tak sama dengan Treng yg Tuan terlepas dan takleh nak dapat balik) - nak sangat buat pilihanraya.. rasanya boleh menang balik kerusi Adun tu? apatah lagi nak tambah kerusi? camne nak buat tu... nak letak calon bertindih dgn UMNO (sebab nak kejar kawasan Melayukan, Hidup Melayu!!!) pastu bersaing dgn PR ... Boleh?

    Bagus sungguh strategi korang nie.. eh, lupa plak, kan ade pengarah strategi PAS yg buat camne kiraan die... kalau ADUN PAS+UMNO > dari PR... aduhai.. kire jalan senang jea... eloklah tu..

    Wahai, ahli PAS.. silakan tegur kepimpinan anda, saya bukan ahli PAS so takat tu jea saya boleh buat kang kata jaga tepi kain orang (yg cite kalau saya Tuan presiden parti tu... boleh jea masuk dapor org dan komen sesuka hati)

    ReplyDelete
  4. Khalid berani mencabar partinya dan menunjukkan sikap kedegilannya tak mahu melepaskan jawatan Mb disebabkan sokongan kuat Nasharuddin Tantawi.

    Power jugak Nasharuddin ni. Tapi adalah jelas kenyataannya menampak sikap 'ulamak' PAS yang tidak keberatan bekerjasama dengan UMNo dan berusaha keluar dari Pakatan. Nasharuddin belum hentam 'sokmo' Lim Guan Eng. Mesti dapat support dari Majlis Syura PAS.

    ReplyDelete
  5. Pendedahan WikiLeaks tentang isu rasuah yang dikatakan membabitkan nama tiga perdana menteri Malaysia dan beberapa menteri kanan patutkah didiamkan?

    Dalam pendedahan itu dinamakan syarikat pencetak wang di Australia dikatakan merasuah beberapa nama penting pemimpin Malaysia dari Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Badawi, Datuk Seri Najib Razak, Tun Daim Zainuddin, Tan Sri Syed Hamid Albar dan Tan Sri Rafidah Aziz. 

    Tidak diketahui reaksi orang lain, tetapi Abdullah dikatakan dalam pendedahan itu menafikan penglibatannya dalam urusan kontrak cetak wang Malaysia RM100 juta.

    Sasaran utama WikiLeaks ialah terhadap kerajaan Australia mengapa ia didiamkan dan mengapa menteri Australia juga dikatakan mengugut untuk bertindak terhadap siapa yang bising dalam perkara ini?

    Tidak kita ketahui adakah semua nama yang sebut itu menerima rasuah itu dan banyak mana bagi seseorang? Atau mereka sekadar cuba dirasuah tetapi tidak menerimanya. Hanya Abdullah saja menafikan dia terlibat.

    Isu rasuah itu dikatakan berpunca daripada kegiatan Reserve Bank Australia dan anak syarikat percetakan wangnya menyogok calon pelanggannya atau cuba merasuah mereka bagi mendapat kontrak mencetak wang Malaysia hingga ada orang dari Malaysia yang ditahan kerana suapan lebih RM3 juta atas cetakan wang kertas RM5.

    ReplyDelete
  6. Benci penipu...jgn jd munafikun....vellfire kena fire dgn ultraman...

    ReplyDelete
  7. Cis... Mula kutuk sesama sendiri dah... Inikah yang dikatakan politik baharu..
    Tpi apapun sikit hari lagi Umno plak akan dikambing hitamkan untuk menyedapkan hati orang orang kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cis;;;kan Nasrudin yang mula dulu. Pergi fitnah Lim guan Eng. Projek under-tunnel hanya RM3.7 billion, Nasharuddin tuduh RM4.7 billion. Projek itu tender terbuka, Nashruddin tuduh, ia diberi rundingan terus. Nampak sangat Nasruddin ulamaak penipu. Sekarang dah tersepit. Guan eng beri dia tempoh 24 jam minta maaf tanpa syarat. Kena juallah Vellfirenya nak bayar saman fitnah olih guan Eng. Nak mintak maaf, mesti malu punya. Kutuk dan tuduh orang, tak check fakta dulu.

      Delete
  8. Jenis orang macam Nasharudin nilah buat orang ramai dah takut nak undi PAS lagi.Dia dan Zul Nordin setaraf pemikirannya.Kaki jual agama untuk kepentingan dunia yang sedikit.Harap serban je tebal,tapi otak tebal dengan lumpur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang lebih teruk menjual agama dan bangsa ialah beruk-beruk PKR yang diterajui maharajanya Anwar Ibrahim. Harap retorik aje lebih, penipu dan pembohong nombor satu. Tu pasal la PKR tak sampai ke mana. Tanpa sokong PAS, putus nyawa la parti anak bini tu nanti.

      Delete
  9. Bukak serban, otak besar taik cicak!

    ReplyDelete
  10. Dalam politik musuh tidak selamanya musuh dan kawan tidak selamanya kawan.
    Khalid dan Azmin mungkin zahirnya bermusuh tetapi mereka juga melawan musuh yang sama.
    Peluru yang dilepaskan Nashrudin mungkin tidak kena tepat pada sasarannya tetapi cukup untuk menggoncangkan hingga Lim Guan Eng melalak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam isu menteri besar Selangor, PAS guna hukum hudud atau guna hukum politik syok sendiri menentang Pakatan Rakyat ?

      Kenapa pemimpin PAS tunjuk samseng dalam menyelesaikan masaalah yang dibangkitkan oleh PKR. Atau PAS mempertahakan Khalid kerana sudah dapat projek dari kerajaan negeri Selangor ?

      Kita tahu Khalid Ibrahim sudah buat perjanjian antara tiga pihak pada 02 Mac 2014, bertempat di Kediaman Rasmi Menteri Besar Kelantan.

      Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman di antara Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan Perbadanan Menteri Besar Selangor (MBI) serta Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).

      Majlis tersebut dihadiri oleh Menteri Besar Kelantan, Menteri Besar Selangor, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Ketua Pegawai Operasi PMBK dan pihak PKINK.

      Sebagai permulaan, tujuh projek telah dirangka dalam usaha untuk menjalinkan kerjasama diantara PMBK dan MBI, empat projek telah dikenalpasti antaranya melibatkan pusat halal hub bertaraf antarabangsa, pendidikan, rawatan air dan sistem horas.

      Manakala tiga lagi projek yang akan dikendalikan oleh PKINK antaranya pengembangan Ar Rahn ke Selangor, pembangunan rangkaian fiber, wifi, jalur lebar, dan mewujudkan pusat pengumpulan pemasaran bagi produk-produk makanan halal keluaran usahawan Kelantan di Selangor.

      Perjanjian tersebut telah ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan merangkap Pengerusi PMBK dan PKINK diwakili oleh Hanifa Ahmad. Manakala MBI pula diwakili oleh Menteri Besar Selangor.

      Maka tak hairanlah kalau pemimpin PAS bermati-matian mempertahankan Khalid Ibrahim malah buat kenyataan terbuka mendahului perbincangan kedudukan Khalid Ibrahim pada 10hb. Ogos kemudian diubah kepada 13hb. Ogos 2014.

      Doakan DUN Selangor dibubarkan..... sama-sama kita hapuskan parti stupid arrogant...dari bumi Selangor. Insya Allah...

      Delete
    2. Parti stupid arrogant adalah PKR.. x bole terima nasihat lpas tu tuduh fitnah macam2 pada rakan sndiri.. Pas buat solat hajat prtahankn Tan Sri Khalid,, PKR pn bole buat jugak tau.. suruh hishamudin rais jadik imam ye... org PKR ni jenis rajin semayang kan..? tau ke baca niat..? keh keh..

      Delete
    3. majoriti kawan-kawan aku dalam PKR kaki kencing...hutang liat nak bayar...

      Delete
  11. Salam,

    Kepada Ustaz Nasharuddin Tantawi, saya cadangkan biar Lim Guang Eng dari DAP teruskan niatnya untuk menyaman Ustaz.

    Walaupon semuanya pengomen di atas ketawakan saudara, termasok penulis, tetapi PERCAYALAH... Lim Guang Eng nie Gertak ajer lebih, dia tak akan berani Projek Mega nya di Pulau Pinang dijadikan bahan bacaan untuk semua orang, bagaimana, sebua company rm2.00 modal berbayar diluluskan kerajaan negeri.

    Walaupon Gah hanya pada nama, pentertaan konsortium di belakang seperti CRDD BUGC dan dua lagi local company, but as China Government Rulling, NOT any of its investment arm could transfer a borrowed monies from the Government Bank abroad with a proper documentation in hand such as, LOA, and other sort of documentation.

    Jadinya at the time of award, company sememangnya tak layak... Jadi kenapa Puak Pembangkang selalu menuduh Kerajaan Memberikan Kontrak kepada company RM2.00, (sebelum Sysrikat Induk memasokkan duit).. Jadi caranya adalah sama yang di amalkan oleh kerajaan Barisan Nasional..

    Mana kelebihan Guan Eng? Tak der, cara sama ikut BN, Rasuah? Tak Der? Bohong...

    Jadi ustaz, biar Guang Eng saman, hjadi umum boleh tahu berapa banyak company yg masuk...

    Apakah ada rundingan terus untuk kontrak sehingga Local Giant (yang juga ada giant Funder Company dibelakang) kalah kpd company RM2.00

    Bukalah Mata... Jangan percaya dan terima Gunag Eng cakap.. Jangan Jadi Bodoh

    ReplyDelete
  12. Aduhhh...ramai rupanya spesies SAN JATI...NASH ISA...BILA ADA KEPENTINGAN SANGGUP PERTAHANKAN KUASA MB...TAPI KALAU XDA kepentingan boleh pulak setel...VELLFIRE BUSAR DUDUK ADA ATAS KAPLA JINGGA...

    ReplyDelete
  13. Tantawi & kazem adalah antara keluarga generasi peneroka felda. Dlm hal ni kazem lebih baik sikit. Byak isu penroka di depan mata tetapi nampak tantawi senyap sepi diam diri, baik di parlimen atau kwasan. Di kaw temerloh & ranc seluruh phg mau pun seluruh negara, isu penroka yg tak disiarkan media perdana. Penroka berckp sana sini isu lot penroka semak samun & tak dijaga oleh felda. Hasil & pendapatan penroka masih ditokok lama. Nampaknya tantawi hanya ckp kosong & byak berpablisiti sebelum dipilih sebagai wakil rakyat. Dia menang kerana org tertarik serbannya. Tetapi serbannya tak melambangkn seorg pejuang & pemimpin berkelibar mengikut apa yg dituntut oleh agama

    ReplyDelete
  14. Mamat ni akan tahu nasibnya apabila PRU 14 nanti, Makhluk yang tak sedar diri.

    ReplyDelete
  15. Pemikiran macam tentawi ni lah yang buat pengundi atas pagar hilang keyakinan and tafsirkan PAS ni parti kampung relevan sangat untuk orang2 tua sahaja. PRU akan datang PAS akan sedar kenapa masa zaman arwah Fadil Noor tiba2 PAS mendapat sokongan dari golongan muda..tapi PRU 14 yang tinggal menyokong PAS hanyalah golongan tua2. PRU 14 PAS akan kembali seperti di era tahun 80. PAS sesuai keluar dari PR dan lihat sendiri sokongan rakyat atau UG bersama UMNO untuk menjayakan hudud dan menyuburkan lagi rasuah

    ReplyDelete
  16. Puak UG telah campurkan minuman Tuan Presiden dengan pil kuda...tu pasal tuan presiden selalu lalok sangat dalam buat keputusan dan puak UG boleh berbangga apabila keputusan tuan presiden yg lalok, banyak menyebelahi mereka...walaupun rakyat yang melihat bertanya berapa banyak pil kuda yang tuan presiden dah telan...

    ReplyDelete
  17. memandangkan negara sekarang kecuh,munkin PR tidak akan dipercayai,saya cadangkan Perdana Menteri bubar Parlimen kita undi semula,barulah dapat mandat dari raayat 100% apakata jib

    ReplyDelete
  18. Kalau tak kerana kerjasama PAS dalam PAKATAN RAKYAT yang terbentuk atas inisiatif dan pengaruh Anwar Ibrahim, jangan harap si serban besar boleh jadi MP Temerluh macam hari ni. Kalau tak kerana PR tak mungkin MP Raub hari ni dapat bergaya dengan Vellfire. Agaknya kalaulah si serban besar ni berpeluang jadi TPM puluhan tahun macam mana Anwar Ibrahim, rasanya dia dah pakai Bucati, Lamborgini atau Roll Royce hari ni. Baru setahun jagung jadi MP dah bergaya dengan Vellfire..apa tah lagi jadi TPM.

    Inilah antara sebab kenapa ramai yakin dengan integriti Anwar kerana beliau telah pun melalui ujian berada atas longgokan duit, tapi tetap kekal berprinsip dan tidak bermegah. Puak serban besar dan lebai termasuk si MP Temerluh ni, baru saja ada sikit kuasa, perubahannya ketara benar. Yang tak bertukar cuma serban lebai saja kerana mudah butk dpt kepercayaan orang kampung dan mak cik pak cik felda. Jangan ingat orang bandar dan kota seperti di Selangor bermentaliti mcm org kampung. Kemenangan kerusi PAS di Selangor hakikatnya kerana gabungan dlm PR, bukan sebab kekuatan PAS sendiri.

    Rasanya kalau Khalid Ibrahim bukan MB Selangor dan tidak ada hubungan dengan pihak tertentu, anda fikir hutang beliau puluhan juta RM dgn Bank Islam boleh settle tiba tiba hanya dengan " magic " ????. Kalau hutang Deepak Bank Rakyat boleh pandang sepi, PAS l boleh menyalak sakan, kenapa kes yang sama yang berkait dengan Khalid Ibrahim, PAS boleh diam saja?. Sejak bila PAS kuat semangat melayu ni???. Atau kerana hubungan istimewa Din Ayam simenantu sang presiden dengan Khalid Ibrahim???. Bukan kah sang presiden ini juga yang kuat mempertahankan Azizan Razak di Kedah hingga kan Kedah jatuh ke tangan BN?. Sekadar pandai dan bijak dalam agama sama sekali tidak membuktikan seseorang itu berakal cerdik dan ber iq tingg kerana era dulu yang ramai ke sekolah agama adalah mereka mereka yang prestasi akademik mereka ketinggalan atau blh dikira kelas dua. PAS kelihatan lbh terserlah hanya setelah ramai golongan profesional menyertai parti ini. Tapi malangnya kumpulan ini dianggap pencabar kepada kumpulan serban besar dan lebai dan dilihat dengan penuh curiga sedangkan keupayaan analisis kumpulan profesional ini jauh lebih baik dan relevan.



    ReplyDelete
  19. kafir lim guan eng di agung, saudara segama di caci maki,,, bangsat punye parti berketuakn peliwat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...