Saturday 23 August 2014

Gantung Dua KP Pahang, Benarkah Kerana Dendam KJ?


Mesyuarat MT UMNO awal Julai lalu telah menggantung dua orang Ketua Pemuda Bahagian di Pahang secara merta-merta. Mereka iaitu Mohamad Faiz Hashim, Ketua Pemuda Indera Mahkota dan Ketua Pemuda Maran, Saiful Anuar Mokhtar telah menerima surat penggantungan bertarikh 22 Julai 2014 yang ditandatangani oleh Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tindakan penggantungan itu bukan saja menghairankan kerana amalan biasa yang digunakan UMNO ialah ia diputuskan oleh Lembaga Disiplin tetapi kedua-dua Ketua Pemuda ini bukan saja tidak dihadapkan ke lembaga itu, tidak pernah dipanggil membela diri, malah dalam surat yang diterima menyatakan mereka digantung sehingga dihadapkan ke Lembaga Disiplin.

Bermakna, kedua-dua ini dijatuhkan hukuman terlebih dahulu sebelum dibicarakan.

Lebih menghairankan ialah bukan saja punca kesalahan yang mereka lakukan tidak dinyatakan, bahkan berapa lama tempoh penggantungan juga tidak ditulis dalam surat yang diterima sedangkan penjenayah yang ditahan reman dan mereka yang ditahan dibawah ISA pun dimaklumkan mengenainya.

Apakah kedua-dua pemimpin muda bakal digantung tiga bulan, enam bulan, setahun, sehingga pemilihan UMNO yang akan datang atau selama-lamanya?

Sumber daripada Lembaga Disiplin juga mengakui bahawa tindakan ini tidak kena kerana sepatutnya Lembaga Disiplin yang membuat keputusan dan kemudian disahkan oleh MT UMNO.

Dalam kes ini bukan saja kedua-dua Ketua Pemuda Bahagian berkenaan keliru dan kabur mengenai kesalahan yang mereka lakukan, bahkan orang-orang Pahang yang rapat dengan mereka juga tidak faham mengenainya. Ini kerana bukan saja kedua-dua pemimpin muda tidak pernah mengkhianati parti, tidak pernah memburukkan nama Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Menteri Besar Pahang serta lain-lain pemimpin utama parti, malah juga didapati aktif menjalankan puluhan program di bahagian masing-masing.

Kiranya disebutkan kesalahan beserta bukti-buktinya, mungkinlah mereka berupaya menjelaskan kedudukan yang sebenarnya, malangnya semua itu tiada sama-sekali. Tahu-tahu hanya surat penggantungan yang diterima.

Walaupin surat penggantungan itu ditandatangani oleh Setiausaha Agung UMNO dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin seolah-olah tidak terpalit apa-apa dengannya, warga UMNO Pahang secara umumnya sedar bahawa semua ini adalah berkaitan dengan masalah dalam Pemuda Negeri Pahang.

Semuanya bermula daripada pemilihan UMNO Bahagian Rompin pada 2013 lalu yang terpaksa diadakan sebanyak tiga kali, percubaan calon yang kalah mengaitkan nama Istana Pahang sebagai punca kekalahannya, pergolakan dalam pemilihan Ketua UMNO Pahang, wujudnya Kumpulan 11 yang menolak Ketua Pemuda UMNO negeri, tindakan Pemuda UMNO Malaysia menutup pintu rundingan dan sehinggalah akhirnya KJ sedia menemui wakil Kumpulan 11 tetapi tetap menunjukkan lagak sombong dan endah tak endah dengan bercakap sambil pencungkil gigi terselit di mulutnya.

Di ketika KJ selalu menyarankan hak golongan muda memberi pandangan dalam keadaan yang mesra dan tiada protokal haruslah selalu dihormati, beliau sebaliknya menunjukkan sikap yang bertentangan sama-sekali apabila sudah menjawat jawatan menteri.

Kata-kata dan keputusannya seolah-olah petikan Al Quran dan Hadis yang tidak boleh diubah walau sedikit pun. Sesiapa yang membantah akan terus dihukum.

Berikutan sikap tidak mahu mendengar pandangan itu, Pemuda UMNO Pahang kini boleh dikatakan lumpuh. Dengan Kumpulan 11 ini tetap menolak kepimpinan Pemuda Negeri yang diketuai oleh Shahruddin Ahmad, Pemuda UMNO Pahang kini hanyalah disokong oleh tiga Ketua Pemuda Bahagian saja dan gagal mengadakan mesyaratnya.

Tidak dapat tidak, penggantungan Ketua Pemuda Indera Mahkota dan Maran ini adalah percubaan halus KJ menakut-nakutkan mereka yang mahu terus berbalah dengannya. Sama ada bersalah atau tidak, jika membantah tetap akan dihukum. Kalau ada pun kesalahan kedua-dua Ketua Pemuda ini, ia hanyalah dari segi kelantangan dan keberanian mereka menyuarakan pandangan saja.

Tetapi sejak bila menyuarakan pandangan merupakan suatu kesalahan dalam UMNO?

Walaupun surat penggantungan telah diterima dan entah bila kedua-dua Ketua Pemuda ini akan dihadapkan ke Lembaga Disiplin UMNO, tetapi secara sedar atau tidak, permainan KJ dan Pemuda UMNO Malaysia mungkin dengan cara memberi maklumat yang salah atau tidak tepat sehingga MT mengambil tindakan menggantung ini, ia juga memalukan dan mencemar nama baik Presiden UMNO yang juga berasal dari Pahang.

Apakah penggantungan ini bukan sekadar melepaskan dendam tetapi kerana KJ ada agenda yang lebih besar daripada itu? (SH 23/08/2014)

4 comments:

  1. Ribut tak , hujan pon tidak ,yang tengak ribut sekarang persidangan PKR ,tiba- tiba issue UMNO yang timbul .

    Biar betul !!.

    ReplyDelete
  2. untuk makluman engko wahai Mr KJ yg umno bukanlah kuat sangat................hehehe..........nanti tinggal le engko sorang2......Berangan nk jd future PM ker?????

    ReplyDelete
  3. mr KJ nk jadi future PM.............hehehe............jgn lupa antar pasport kt rumah nuar brahim..........Daripada dulu lagi aku berpendapat org seperti MR KJ amat membahaya kpd masadepan umno disebabkan beliau tidak memahami denyut nadi perjuangan melayu yg sebenar.......kalu xpecaya
    statement aku kita tengok le nanti.................KJ hebat mamposkan
    career politik khir toyo n mukriz.........huhuhu

    ReplyDelete
  4. Harga barang2 di kedai spt speedmart dll bnyk yg dah naikkan harga...boikot speedmart...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...