Thursday 29 May 2014

Kempen BN Guna Bahasa Jawa Dan Banjar Dipersenda Pengundi Teluk Intan


Setelah hilang harapan untuk mendapat sokongan daripada pengundi Cina di Teluk Intan sehingga Naib Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi segera melabelkan mereka sebagai golongan yang tidak bersyukur, sasaran BN kini lebih kepada pengundi Melayu untuk memastikan kemenangan calonnya, Mah Siew Keong pada pilihanraya 31 Mei depan ini.

Pengundi Melayu bukan saja dikunjungi dari rumah ke rumah, diberikan buah tangan, hamper dan pelbagai pemberian lainnya, usaha membeli jiwa juga turut dilakukan dengan cuba menunjukkan adanya ikatan sedarah sedaging antara pengundi dengan pemimpin tertentu dalam UMNO dan kerajaan.

Di kalangan pengundi Melayu dari suku Banjar misalnya, BN telah menggunakan Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni Hanadzlah dan Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan yang mempunyai darah Banjar untuk berkempen dan bertemu dengan komuniti itu.

Ahmad Husni yang dikatakan mempunyai darah Banjar dari sebelah neneknya yang berasal daripada Bagan Serai, Perak memang didapati boleh berkomunikasi dalam bahasa itu, begitu juga dengan Ahmad Maslan daripada Benut, Johor yang kedua-dua ibu dan bapanya daripada suku Banjar.

Pengundi-pengundi di Kampung Banjar dan Sungai Tungku misalnya telah didatangi oleh kedua-dua pemimpin tersebut yang bercakap dalam bahasa Banjar sambil mengakui sesama Banjar di negara ini tetap bersaudara (kulaan) walaupun terpisah tinggal di beberapa negeri dan seterusnya meminta mereka memastikan kemenangan BN dalam pilihanraya kecil ini.

Di kalangan suku Jawa pula, peranan yang sama dimainkan oleh Ahmad Zahid Hamidi yang memang diketahui berketurunan Jawa daripada Bagan Datoh, Perak.

Beberapa kelompok komuniti Jawa di sekitar Batak Rabit telah pun menerima kunjungan Menteri Dalam Negeri itu di mana beliau bercakap dan berkempen dengan mereka menggunakan bahasa Jawa bagi menunjukkan keakrabannya.

Walaupun masyarakat suku kaum Banjar bangga kerana adanya wakil suku kaum mereka seperti Ahmad Husni dan Ahmad Maslan berada dalam kabinet, begitu juga suku Jawa bangga dengan Ahmad Zahid tetapi kedatangan mereka berkempen dengan cuba menggunakan sentimen kesukuan dalam pilihanraya kecil ini, turut juga dipersendakan dan dijadikan bahan perbualan seharian oleh kedua-dua kelompok itu.

Kata mereka, di ketika Ahmad Husni dah Ahmad Maslan mengaku saling bersaudara dan menceritakan susur-galur keturunan dan "Kebanjaran" masing-masing, persoalannya kenapakah baru sekarang ini perkara itu dibangkit dan diceritakan.

Kenapa tidak dilakukan sejak dulu lagi? Selain itu, selepas pilihanraya nanti, masih adakah lagi hubungan persaudaraan (kulaan) itu?

Begitu juga, ada pengundi suku Jawa yang mempersenda kehadiran Ahmad Zahid yang sentiasa bercakap dalam bahasa Jawa dengan mereka, bertanya khabar dan menunjukkan kebaikan yang berlebih-lebihan.

Kata mereka, kalau tiada pilihanraya ini, mungkinkan semua itu terjadi?

Menjelang dua hari terakhir kempen ini, pengundi Melayu hampir menjadi sasaran sepenuhnya bagi BN manakala pengundi Cina sudah semakin dilupakan kerana jentera BN merasakan tiada harapan lagi untuk mereka menembusinya. Selain menggunakan sentimen kesukuan seperti yang dilakukan oleh Ahmad Zahid, Ahmad Husni dan Ahmad Maslan, kempen yang disertai dengan pemberian hadiah dan buah tangan dijangka makin diperhebatkan di saat-saat akhir ini.

Bagaimanapun sasaran BN hanyalah suri rumah dan pengundi berusia saja kerana pengundi muda Melayu boleh dikatakan rata-rata lebih memihak kepada calon DAP, Dyana Sofya. Bagaimanapun, selain terpaksa bersaing dengan Pas dan PKR dalam perebutan sokongan pengundi Melayu ini yang didapati turut bekerja keras untuk memastikan undi yang diperolehi DAP kali ini tidak banyak berubah sepertimana pilihanraya umum lalu, pengundi Melayu atas pagar pula ada yang mulai mempersenda cara kempen BN kali ini seperti menggunakan sentimen suku kaum itu.

Sebab itu, tidak hairanlah Ahmad Zahid, Ahmad Husni dan Ahmad Maslan adalah antara pemimpin UMNO yang sentiasa berkampung sepanjang kempen pilihanraya Teluk Intan ini. Mereka sebenarnya ada misi yang lebih daripada sekadar kedudukan mereka sebagai menteri dan pemimpin UMNO saja, tetapi juga kerana darah Banjar dan Jawa yang mengalir dalam tubuh masing-masing. (SH 29/05/2014)

1 comment:

  1. Nampaknya "kulaan nireng....kurehing-kurehing" la kali ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...