Wednesday 26 March 2014

Selepas CEO MAS, Siapa Lagi Perlu Letak Jawatan?


Ketua Pegawai Eksekutif atau CEO MAS, Ahmad Jauhari Yahya telah menunjukkan ketinggian moralnya sebagai pemimpin korporat dengan membayangkan akan meletakkan jawatannya apabila segala urusan berkaitan tragedi kehilangan pesawat MH370 yang dikesan hilang di selatan Lautan Hindi, berakhir.

Adakah saya akan akan meletakkan? Ini adalah keputusan peribadi yang akan dilakukan selepas ini apabila segala-galanya selesai, demikian beliau dilaporkan berkata dalam sidang media semalam.

Ahmad Jauhari bukan saja menyifatkan tragedi MH370 ini membuatkan seluruh jiwanya luluh kerana mengakibatkan kehilangan 239 nyawa, menyebabkan tangisan ribuan anggota keluarga serta kesedihan berjuta yang lain di seluruh dunia, malah ketika Perdana Menteri, Najib Razak mengumumkan pesawat itu dikesan hilang di sebuah kawasan terpencil di Lautan Hindi dan tiada yang terselamat berdasarkan analisa satelit Immasat dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom, beliau memilih untuk tidak berada di atas pentas.

Yang ada menenami Perdana Menteri diatas pentas hanyalah Pemangku Menteri Pengangkutan, Hishammuddin Hussein dan Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Azharuddin Abdul Rahman. Tragedi ini membuatkan Ahmad Jauhari hilang segala kekuatan dan akhirnya ketika dipeluk oleh beberapa VIP lain, airmata jelas menggenangi kelopak matanya.

Sejak peristiwa kehilangan MH370 ini melanda pula, wajah sedihnya jelas dapat dilihat setiap hari ketika muncul dalam sidang akhbar.

Tindakan meletak jawatan atas sesuatu musibah adalah reaksi terpuji dan bermoral tinggi, bukan saja menandakan sikap pertanggungjawaban tetapi juga pernyataan ingin berkongsi kesedihan dengan waris-waris mangsa. Dengan kesediaan kehilangan jawatan setelah urusan mencari bangkai pesawat, mayat penumpang (jika ada), urusan kebajikan serta ganti rugi dibereskan, sekurang-kurangnya kesedihan dan derita jiwa waris penumpang MH370 dapat diminimakan.

Waris mangsa pula tentunya merasakan kesedihan mereka bukan saja dikongsi dengan airmata tetapi kehilangan orang-orang tersayang bagai ingin turut dirasai oleh mereka yang sanggup mengorbankan jawatan itu. Sebab itu, kenyataan CEO MAS mahu meletakkan jawatan di ketika yang sesuai nanti dan setelah segala-galanya selesai, adalah tindakan terpuji yang hanya mampu dilakukan oleh mereka yang berintergeriti tinggi.

Ia seperti dalam bolasepak, apabila sesebuah pasukan itu merudum prestasinya dan ditimpa musibah kegagalan memenangi trofi, kesedihan dan kemarahan penyokong yang setia memenuhi stadium hanya akan terubat dengan pengurus pasukan sanggup meletakkan jawatannya.

Tetapi dalam kes kehilangan pesawat MH370 ini, ia bukan saja merupakan bencana kepada MAS tetapi juga malapetaka kepada negara. Insiden ini bukan saja menyebabkan negara kita dikecam dalam menguruskan krisis dan menyalurkan maklumat sehingga dikritik oleh beberapa negara, media antarabangsa dan waris mangsa, malah turut berlakunya tunjuk perasaan di luar negara dan memungkinkan hubungan diplomatik antara negara terjejas.

Memandangkan dua pertiga daripada penumpang MH370 adalah warga China, kemarahan mereka terlihat nyata sekali. Waris dan anggota keluarga penumpang dari China ini menyelar kerajaan kita kerana tidak telus dan lambat menyalurkan maklumat serta terdapat juga yang menganggap sikap kerajaan yang tidak cekap adalah "pembunuh sebenar" dalam tragedi ini.

Keadaan ini bukan saja menyebabkan hubungan antara negara terjejas, tetapi juga menyebabkan persepsi buruk rakyat negara China terhadap kita. Sudah tentu juga, untuk tempoh tertentu, kedatangan pelancong daripada China yang merupakan sasaran utama Tahun Melawat Malaysia tahun ini, akan merudum dengan teruknya. Tunjuk perasaan warga China di hadapan kedutaan Malaysia di Beijing tidak seharusnya dipandang ringan dari segi kemungkinan mendatangkan kesan yang lebih buruk kepada negara.

Kejadian yang sama juga mungkin memberi kesan persepsi kepada banyak negara lain yang akhirnya turut menjejaskan kemasukan pelaburan dan kedatangan pelancong.

Sebab itu, jika CEO MAS, Ahmad Jauhari sudah menunjukkan sikap terpuji dan ketinggian moralnya demi memastikan masa depan MAS terus terjamin, pimpinan negara juga seharusnya berbuat tindakan yang sama. Sudahlah sehingga ini tiada pernyataan maaf daripada pimpinan negara kepada waris-waris mangsa atas tragedi ini, keinginan untuk memikul tanggungjawab moral dan berkongsi kesedihan dengan mereka yang kehilangan orang-orang tersayang juga tidak ternampak kelibatnya.

Sekadar menyatakan rasa sedih dan dukacita barangkali tidak cukup memadai, pimpinan negara seharusnya juga menunjukkan jiwa yang lebih besar daripada itu dengan mengambil kira banyak aspek kelemahan serta kesan tragedi ini kepada masa depan negara.

Dalam konteks pimpinan negara, orang yang paling sesuai memikul tanggungjawab moral ini ialah Perdana Menteri sendiri selaku CEO kepada negara. Dengan kesediaan mengorbankan jawatannya, Najib dapat menunjukkan kepada dunia bahawa beliau juga memikul tanggungjawab moral atas tragedi ini serta keinginannya untuk berkongsi kesedihan dengan ramai orang yang tidak henti-henti menangis sejak bermulanya peristiwa kehilangan pesawat ini diketahui.

Lebih dari itu, tindakan meletakkan jawatan juga dapat mengangkat semula air muka Malaysia dan memulihkannya daripada persepsi buruk antarabangsa. (SH 26/03/2014)

15 comments:

  1. Najib pun letak jawatan, Hishamudin, Panglima Angkatan Tentera, Panglima TUDM dan KP DCA...all the clowns....PANGLIMA ATM dan Panglima TUDM kena tindakan Mahkamah Tenterra dulu...dan terus pecat for negligence.....

    ReplyDelete
  2. kita sentiasa berkata ..kita yang terbaik menguruskan bencana ( banjir..tanah runtuh, dsb ) didalam negara kita sendiri..malah teguran pihak pembangkang dan rakyat berkaitan mengurus bencana di pandang sepi dan disindir..contoh banjir yang baru berlaku .pemimpin sombong jika berlaku dlm negara bencana..allah tunjukan bencana yg dunia melihat.seluruh pemimpin terkial kial menguruskan..pesanan ajaib jangan bodoh sombong.

    ReplyDelete
  3. Benar. Tidak sepatutnya Ahmad Jauhari saja yang perlu berbuat demikian. Ramai yang lain perlukan lakukan begitu. Orang nombor 1 angkatan tentera juga wajib bertanggung jawab. Selepas radar ATM mengesan pesawat berpusing arah diluar kebiasaan, kenapa tidak ada tindakan segera untuk menyiasat?. Kenapa ATM hanya membuat keputusan berdasarkan andaian kononnya menara kawalan mengarahkan demikian. Jika ATM bertindak cepat dalam kes MH370 sebaik mengesannya, kemungkinan tragedi MH370 tidak berlaku. Terlalu mudah pegawai ATM buat keputusan berdasarkan andaian semata mata. Kenapa tidak segera gunakan asset ketenteraan yang ada untuk menjejaki MH370.

    Melihat situasi yang berlaku ini tidak diragui lagi bahawa pertahanan negara kita amat rapuh. Jangan terperanjat jika tragedi Lahad Datu boleh berulang lagi. Itu belum lagi mengambil kira potensi ancaman di utara atau selatan.

    Selagi kerajaan dua pupu ni berkuasa akan terus caca marba negara ini. Ahmad Jauhari ternyata lebih jantan dan berani bertanggung jawab terhadap kelemahan yang barangkali dirasainya. Tapi Najib Razak dan Hisyamuddin masih perasan mereka telah melakukan yang terbaik. Malah lebih dahsyat, pengawal peribadinya yang telah membunuh Altantuya boleh dibiar lepas bebas.

    Kerajaan UMNO BN Najib ini hanyalah pakar menggarap skrip liwat Anwar saja, mewarisi mentornya Mahathir Mohamad. Tindakan Ahmad Jauhari membuktikan CEO ini benar benar anak jantan, sebaliknya Najib yg cuma berdiam membuktikan PM ni lebih betina dari Rosmah sendiri.
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakmah tak bagi letak jawatan

      Delete
    2. Aku rasa elok humban saja radar, jet jet canggih dan scorpeen ATM ke dalam laut. Jadikan tukun lagi baik. Buang duit billion RM tapi kalau pegawai dan pemerintah tertinggi tentera jenis kski mabuk air ketum...tak guna satu sen pun. Kalau radar dah detect, awat tak ambil tindakan sepatutnya. Main agak agak apasal. Dah tau hangpa jaga satu kementerian penting, tunjukkanlah tanggungjawab. Ini tak..mengtekedarah gaji besar buta untuk satu kerja yg orang buta pun boleh buat. Patut pun enjin kapal tetbang boleh hilang, pistol polis dan gari berlambak hilang, kereta peronda boleh lesap, C4 boleh hilang untuk letup orang dan entah apa lagi. Rupanya pegawai tertinggi tentera jenis sawan babi. Lagi sekali aku nak ulang...lebih baik humban semua asset ATM dalam laut, setidaknya boleh banyakkan ikan dan tingkatkan taraf hidup nelayan daripada simpan dalam muzium buat perhiasan. Buat sakit mata dan sakit hati rakyat saja. Kalau bertindak cepat dan kena caranya, munhkin MH370 boleh diselamatkan. Baghal punya ketajaan dan pegawai pemerintah ATM Malaysia. Menteri Pertahanan elok suruh terjun launtan Hindi saja lagi baik. Puiihhh. Sakit hatiii.

      Delete
    3. Maaf tuan. Jet jet tu cuma untuk Rosmah dan Najib pergi shopping ke luar negara. Senang nak bawa masuk batu permata dan intan berlian besar besar dan berat berkilo. Kalau landing ikut KLIA nanti Cikgu Bard ang the gang boleh kesan. So elok masuk pakai jet tentera. Maaf ya tuan. The jetd are exclusively for Wanita Pertama Malaysia..Rosmah Mansor.

      Delete
  4. Saya rase tok mudin akan letak jawatan...dari jawatan menteri pengangkutan untuk diberikan kepada cina cina tak guna dari mca.

    Tapi tetap akan pegang jawatan menteri pertahanan....

    ReplyDelete
  5. semua ketua jabatan yang terlibat dalam penerbangan dan menteri yang menjaga kementerian pertahanan, dalam negeri dan pengangkutan serta perdana menteri sekali jika mereka ada maruah

    ReplyDelete
  6. Kalau di negara Kafir, jika berlaku peristiwa sedemikian rupa dah tentu menteri mereka akan segera meletak jawatan. Tetapi sebaliknya di negara Islam 1Malaya ini menteri mereka akan meletak jawatan sekiranya kesemua pesawat komersial jatuh terhempas. Dah lama aku menggangap mereka ini jauh lebih teruk dari Kafir....(Menteri makan gaji buta hasil usaha dan penat lelah rakyat).

    ReplyDelete
  7. Tuan kalau ade no hp ahmad jauhari minta kongsikan sama sama. Pada mase ini beliau dan semua kakitangan mas perlukan sokongan dari semua rakyat malaysia....

    Kalau ade no henpon azman moktar pun share sekali lah..khazanah membisu seribu bahasa sebagai pemegang saham terbesar.. Mungkin azman ni patut kena taruk gak sikit. Jangan seronok aje nak sekali mase susah larikan diri...

    ReplyDelete
  8. CEO MAS letak jawatan?
    Konspirasi lagi!Arahan Najib untuk mnutup klemahan nya dengan mngkambinghitamkan Ahmad Jauhari Yahya.
    sepatutnya najib yg letak jawatan.

    ReplyDelete
  9. CEO MAS ini hanya menjalankan kerja yang di'arah' oleh pemegang saham sahaja. Bukan ada kuasa sangat pun. Kuasa hanya atas kertas, tapi dari segi tindakan kena ikut telunjuk pemegang saham. lainlah kalau CEO syarikat sendiri. Tapi kalau berlaku apa-apa CEO yang disalahkan. Itulah standard GLC di sini...

    ReplyDelete
  10. Najib bila nak letak jawatan?Sekarang semua kerja makan gaji buta,terutamanya menteri-menteri kerajaan pasola 47%. Eloklah berundur, negara tak perlu pemimpin macam kamu semua!Maruah negara dah rosak teruk akibat pemimpin mungkar!

    ReplyDelete
  11. Di negara ini jika rasa bodoh dan kecewa kerana tidak mendapat jawatan dan pangkat maka kutuk lah Anwar (sama seperti Zul Nordin, Hassan Ali, Nalakarupan dan Mohd Ezam) dan kepada penulis blog yang kurang laku atau dah ketinggalan kapalterbang maka kutuklah Anwar (nescaya ramai pengunjung tetapi bukan menyokong malah membantah otak kemetot si penulis). Jika tak dapat sebarang jawatan dari parti PR khasnya DAP, maka kutuklah Anwar , nescaya jadilah seperti Aspan Alias (nyanyuk dan meroyan tak tentu pasal).

    ReplyDelete
  12. Aspan tu dulu bukan main menyokong DAP, bersama Dato Arif Sabri join parti tu. Sebelum PRU 13 dan sepanjang tempoh kempen PRU 13 dia ikut terbabit dalam ceramah. Masa tu tak timbul masalah dengan DAP mau pun PKR malah memuji melambung. Aku antara yg lsma follow blog Aspan ni malah ikut hadir satu ceramah dia di Kedah. Tak ada yg negatif dia sebut tentang PR ni, sikit sikit tu ada la. Dia jarang kritik Anwar masa tu. Tu semua sebelum PRU 13. Tup tup lepas election nada dia mula berubah. Berbeza pandangan dia dengan Dato Arif yg menang election di Raub. Ditambah lagi PR gagal kuasai parlimen, harapan Aspan ikut hancur. Agaknya kalau dia terpilih jafi calon dimana2 parlimun atau DUN dan menang pula, aku rasa dia tak jadi macam sekarang ni.

    Disebabkan dia tak mendapat menafaat apa apa dari PRU lepas berbanding sahabat baik dia di Raub tu, muoa aku nampak nada tulusan dia dah korner 180 darjah. DAP tak elok la, PKR amal kroni la, Anwar pentingkan diri dan salahkan mahkamah dan macam macam lagi. Dulu dia nsmpak dengan mata dia DAP, PKR, PAS dan PR tu sendiri berwarna putih, tspi abis PRU 13 dengan mata yang sama juga dia namoak semua benda tu dah jadi warna hitam. Tak tau la aku kalau Aspan dah makin rabun matanya, yer la usia dia pun dah hujung senja atau ada pihak yang dah bermurah hati sedekahkan rayban hitam gelap untuk dipakainya. Yer lah kan, PR tu mungkin tak mampu nak sumbang rayban berjenama mahal macam tu kat dia. Maka tak mustahil lah kan dia nampak dunia sebelah ini makin kelam dan hitam, tak putih cerah lagi macam dulu dulu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...