Saturday 29 March 2014

Kenapa Musa Ingat Tapi Mahathir Tak Ingat?


Bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad tidak mengambil masa yang lama untuk menjawab dakwaan bekas timbalannya, Musa Hitam bahawa beliau berada di dalam negara dan bukannya di China ketika peristiwa Memali yang mengorbankan 14 nyawa dan mencederakan puluhan yang lain pada tahun 1985 itu berlaku.

Bagaimanapun jawapan Mahathir ialah, "pasal perkara ini sudah berlaku begitu lama, saya kena semak baliklah apa yang dia kata betul atau tidak".

Memandangkan perkara itu sudah berlaku hampir 30 tahun lalu, maka Mahathir sudah tidak ingat lagi di mana beliau berada ketika itu dan memerlukan sedikit masa, barangkali untuk menyemak kembali diari lamanya.

Jawapan Mahathir ini bermakna kebenaran masih tergantung sehingga beliau menyemak dan memastikan di mana beliau berada ketika peristiwa Memali itu terjadi.

Bagaimanapun haruslah diakui bahawa peristiwa Memali adalah peristiwa besar yang sukar dilupakan oleh rakyat negara ini dan tentunya juga menjadi topik perbincangan di dalam mesyuarat kabinet atau di kalangan jemaah menteri ketika itu. Sekaligus jawapan Mahathir yang tidak dapat mengingati di mana beliau berada agak sedikit mengecewakan bagi sesetengah orang.

Bagaimanakah Musa Hitam masih mengingati bahawa ketika itu Mahathir berada di dalam negara dan bukannya di China sebagaimana yang dilaporkan sebelum ini?

Malah Musa Hitam juga mengingati bahawa dua tiga hari selepas kejadian Memali pun Mahathir masih berada di dalam negara?

Ada pula yang berkata, Musa Hitam tidak mungkin berkata sesuatu yang beliau tidak pasti kerana dakwaannya bahawa Mahathir berada di dalam negara jika didapati tidak benar, akan membunuh reputasinya sendiri?

Betulkah Mahathir tidak ingat di mana beliau berada ketika itu? Jika benar beliau berada di China ketika peritiwa Memali yang menggemparkan negara itu, logikkah beliau sudah lupa mengenainya?

Jika benar Mahathir berada di dalam negara pula, benarkah juga beliau sudah lupa tentangnya?

Sementara kebenaran yang sebenarnya diharap akan diketahui tidak lama lagi, rakyat mula berteka-teki - siapakah yang sebenarnya berbohong antara dua Tun ini? (SH 29/03/2014)

14 comments:

  1. Mahathir punya setiausaha peribadi cuti, setiausaha sulit cuti, setiausaha politik cuti, setiausaha kerajaan lupa, driber cuti, body guard cuti, rekod imigresyen terpadam, juru terbang lupa, imigresyen China tiada rekod...

    ReplyDelete
  2. Orang tua anak kutty ni dakwa melayu mudah lupa. Rupanya mamak mandeliar lagi kuat pelupa atau buat perangai ular. Masuk mahkamah..bila peguam tanya...cakap lupa. Hal memali pun lupa. Tapi hal liwat Anwar kuat benar dia ingat. Betoi betoi kitol mandeliar dia ni. Agaknya lidah pun bercabang tak???.

    ReplyDelete
  3. Biasa makan dan bergelumang dgn babi, jadikan dia babi tonyok menyondol untuk memuaskan kantung najis.

    Lana dah ku faham mu anak kutty...

    ReplyDelete
  4. Negarawan bukan gelojoh macam desperado musa hitam atau aljub..berhemah apabila menjawab, jaga reputadi dan maruah. 30 tahun masa yg lama untuk mengingati semua perkara.

    Kalau nak betbohong, sekarang pun boleh, esok pun boleh, terdesak pun boleh apalagi kalau dok berdendam perut busuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sulaimen akhlaken30 March 2014 at 08:53

      Kluangman..mahathir kutty dh mngakui yg dirinya adalah ex-ketua dr smua syaitan yg dikenali brbanding malaikat yg tdk dikenali.mahathir jg mngaku umno sdh busuk smpi ke usus.adakah ini blm ckp utk ko mngenali siapa mahathir kutty yg sebenarnya???

      Delete
    2. Kau ingat ni nak mengingati peristiwa pergi supermarket Giant atau pergi tuntun wayang dipanggung Rex atau Capitol. Bolih lah lupa.

      Ini adalah bersabit peristiwa hitam yg tak pernah terjadi diMsia, iaitu 14 orang mati di Kedah. Tak kan Mahatir lupa samada dia ada diMsia atau Cina semasa peristiwa berdarah tu. Ini macam kes mengingati 'convocation untuk graduation'. Walaupun 30-40 tahun, tak kan tak ingat samada hadir convocation tu atau tidak.

      Mahathir memang pembohong and penipu pembesar. Hanya orang kurang cerdik yg kagum dng beliau. Kalau Musa berbohong, suruh Mahathir saman Musa lahhhhh.

      Delete
    3. Kluangman, Musa bukan pembohong lahhhhh. Hanya dia tidak seberani Anwar.

      Dalam satu termuramah, beliau ada ditanya mengapa dia memilih untuk berhenti dari jawatan DPM semasa berselisih pendapat dengan Mahathir. Wartawan tanya, mengapa tidak melawan seperti Anwar. Musa jawab...' kalau dia tak lepaskan jawatan DPM, Mahathir munkin akan tuduhnya meliwat binatang...itu sebab dia cepat3 resign."

      Sekarang Musa agak berani sedikit kerana Mahathir tiada kuasa...hanya peminat tegar seperti kau sahaja. Jadi Musa berani bersuara sekarang.

      Delete
  5. Negarawan putar alam. Bukan soal gelojoh atau tidak tapi cari ruang dan waktu untuk belit dan putar. Binatang yang suka belit ialah ular dan ciri ciri ni memang ada dalam diri Mahathir. Apa ke nama?...tak ingat...saya tak ingat...dah lama dah..tu semua ayat mukhadimah utk mulakan putar belit. Dalam hampir semua topik yang berkait dengan keburukan dan kelemahan dia...selalu mention lupa..tak ingat..tapi bab liwat..bab Anwar pro Yahudi..bab Petronas dan Petron, bab proton dan apa saja yang baik dan menguntungkan dia...semua ingat belaka. Terang terang NEGARAWANG MANDELIAR bernama Mahathir ini hipokrit besar aka bapa putar alam alias pembelit..apa ke nama???...dah lama dah...saya tak ingat...tu dah lama..nanti saya check dan semak dulu...ooo ya ya..umi hafilda jumpa saya sendiri cakap tentang keburukan Anwar, drebar dia Azizan jumpa saya dan mengaku dia diliwat...tapi pasai apa saya perlu hadir court liwat Anwar?...Saya tak kena mengena pun..saya tak tau apa apa. Tu kerja depa semua..polis..jadi pasai apa saya perlu pi court?. Nampak tak...auta dan pembohong besar anak kutty ni. Dia bagi tahu wartawan dia jumpa sendiri dengan saksi liwat 1 Anwar..dia antara saksi tapi kecut telur nak masuk court. Guna kekebalan untuk elak hadir. piirraaahhh kutty mandeliar! Cuma klingman aka kluangman sanggup menjilat awak.

    ReplyDelete
  6. Dah ku kabo, kluangman akan menyalak !
    brapa kilo daging busuk dapat.

    Bila nak sedar, hidup dah senja pun masih selesa Dom dakapan gembala!

    Oh mungkin dinding tribal sgt, dagupun terdongak hingga bumi dipijak pun tak tau siapa yg ampunya!

    ReplyDelete
  7. Benda mcm ni tak boleh tipu maa. Rujuk pada newspaper archives.
    Baca Aspan Alias (Dap member tu), zamkata, juga Hantulaut.blogspot.com

    Han

    ReplyDelete
  8. Bila pemimpin desperado dan gelojoh - anak buah dia sama perangai - - -- mcm kat atas tu.

    Komen guna mulut lubang kencing sebab tu emosi, tak ada fakta, tak merujuk fakta dan enggan terima fakta.

    Pemimpin borek pengikut rintik.

    ReplyDelete
  9. Faktanya ialah Mahathir itu anak Kutty. Kutty itu asalnya Kerala, benua keturunan Mandeliar. Fakta sejarah melayu menyebut mandeliar ini yang mebjadi musuh dalam lipatan menyebabkan sebuah kerajaan melayu lama runtuh.

    Dan di era moden ini keturunan mandeliar juga yang memfitnah dan menuduh seorang pemimpin melayu melakukan liwat. Fakta juga membuktikan mandeliar ini takut hadir ke mahkamah walau pun dia menyebut bersemuka terus dengan yang diliwat. Malah darah kutty mandeliar ini jugs yang telah sisihkan ramai pemimpin melayu yang berpotensi.

    Anak anak mandeliar ini juga menjadi superkaya hanya setelah mandeliar anak kutty ini jadi PM. Malah adalah satu fakta juga bahawa anak mandeliar ini memiliki share besar syarikat arak di Filipina serta memiliki Petron. Penglibatan keturunan mandeliar anak Kutty dalam isu pengeluaran ic kepada pendatang asing di Sabah lama dulu juga adalah fakta.

    Dan berlakunya tragedi memali juga dengan restu dan kebenaran anak kutty ini kerana PM waktu itu adalah anak Kutty. Kalau abak Kutty selaku PM tidak izinkan serangan polis di Memali, tidak mungkin pertumpahan darah boleh berlaku.

    Adakah Kluangman boleh menafikan fajta fakta ini? Adakah semua ini dongeng? Adakah semua ini fitnah?

    Aku cabar Kluangman menjadi sangat berjaya seperti anak anak kepada anaj Kutty itu. Tanpa bapa Kluangman jadi PM Kluangman hanya boleh pasang angan angan dan mimpi saja. Maksudnya anak anak keturunan Kutty itu boleh berjaya begitu kerana kedudukan Mahathir Kutty sebagai PM Malaysia puluhan tahun.

    Diluar negara kalau inilah situasinya..dah lama anak kutty duduk dalam penjara. Tapi di Malaysia negara BolehLand ini, anak Kutty selamat kerana adanya ramai melayu yang terlajak pandai
    Dan terlajak taat setia sembrono macam Kluangman. Agaknya kalau idola Kluangman lakukan sebagaimana yg Anwar hadapi itu keatas bapak Kluangman, aku yakin Kluangman akan buat kenfuri kesyukuran dan pasti sangat bangga kerana bapak sendiri difitnah idola sendiri. Yer kan Kluangman???.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam pancung bola tanggung daa, tak boleh angkat .. syabas!!!

      Delete
  10. Padan muka ko keluangman
    berok LG berakal dr kluangMan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...