Monday 11 March 2013

Ramai Pemimpin UMNO Bahagian Bakal Kena Pecat


Selain sokongan rakyat yang masih tidak menentu terhadap UMNO dan BN, masalah lain yang turut memeningkan kepala Najib yang kini dianggap sedang memimpin sebuah kerajaan sementara kerana sudah melebihi tempoh lima tahun ialah kemungkinan berlakunya sabotaj daripada kalangan ahli dan pimpinan UMNO sendiri. Jika unsur sabotaj berlaku di banyak kawasan Parlimen atau DUN dan menyebabkan beralihnya beberapa ratus undi, harapan BN untuk mengekalkan Putrajaya tentunya menjadi semakin tipis.

Walapun perbuatan sabotaj ini telah diperingatkan banyak kali, sama ada oleh Najib mahupun lain-lain pemimpin tetapi realitinya ia sangat sukar dibendung terutama di kalangan pemimpin yang sentiasa bernafsu tinggi sama ada untuk menjadi calon ataupun mahu kekal lagi bergelar Yang Berhormat.

Di beberapa negeri kini bukan saja terlihat keghairahan beberapa pemimpin yang sedang berusaha menonjolkan diri sebagai calon, bahkan sudah mulai kedengaran ungkapan-ungkapan kata yang berbaur ugutan terhadap parti jika mereka tidak terpilih sebagai calon.

Di WP di mana seorang Ketua UMNO Bahagian yang sedang ghairah mahu menonjolkan diri dan sedang bersaing dengan parti komponen lain untuk menjadi calon, kata-kata ugutan ini boleh didengar dengan jelas sekali. Ada yang menyatakan jika calon MCA juga yang terpilih, sebahagian besar ahli UMNO tidak akan turun mengundi kali ini.

Hujah yang digunakan ialah kerana kononnya UMNOlah yang berusaha keras mengadakan pelbagai program bertemu rakyat dan menggerakkan Pusat Daerah Mengundi (PDM) di kawasan itu sejak lebih 4 tahun lalu.

Sementara di kalangan penyokong yang lebih fanatik pula berkata, jika Najib kekal juga menurunkan calon MCA kali ini, sebahagian jentera PDM tidak akan berfungsi sepenuhnya kerana mereka tidak mahu lagi bekerja untuk pilihanraya kali ini.

Di Selangor pula, terdapat seorang ADUN yang sudah pun memasang poster bergambarnya dengan lambang dacing di merata-rata kawasan seolah-olah beliau sudah pasti menjadi calon walaupun hakikatnya tarikh pilihanraya belum ditentukan dan pemilihan calon pula belum lagi dimuktamadkan.

Beberapa orang kanan ADUN berkenaan yang ditemui berkata, pemasangan poster itu adalah merupakan taktik ugutan halus ADUN berkenaan kepada pimpinan UMNO negeri dan Pusat bahawa beliau sudah bersedia sepenuhnya untuk dipilih semula dan telah mengeluarkan belanja yang besar bagi tujuan tersebut.

Ia juga mengandungi mesej tersirat bahawa sesuatu yang boleh memudaratkan masa depan UMNO akan berlaku jika beliau tidak terpilih semula memandangkan kemenangan yang diperolehinya dalam pilihanraya lalu adalah dengan majoriti yang kecil sahaja. Dan dalam pilihanraya kali ini, nama ADUN berkenaan sedang diheboh bakal digugurkan dan akan digantikan dengan calon lain yang mempunyai hubungan rapat dengan salah seorang pemimpin UMNO Selangor.

Di sebuah negeri di utara pula, seorang Ketua UMNO Bahagian bertindak lebih berani kerana secara terbuka mengatakan jika beliau tidak dipilih kali ini, di kawasan Parlimennya saja beliau boleh memastikan sekurang-kurangnya 1,000 penyokongnya sama ada tidak turun mengundi ataupun mengalihkan sokongan kepada calon PR.

Oleh kerana majoriti kemenangan calon PR di kawasan itu dalam pilihanraya lalu pula kurang daripada 1,000 undi, ugutan beliau itu tentunya menipiskan lagi peluang UMNO dan BN negeri itu untuk mencapai kemenangan kali ini.

Di sebuah negeri di utara juga, seorang Ketua UMNO Bahagian yang sudah dua penggal menjadi wakil rakyat, turut mennghebohkan kepada rakan-rakan rapatnya bahawa beliau akan bertanding Bebas jika digugurkan dalam pilihanraya ini.

Biar sama-sama putih mata, katanya lagi yang sesekali turut mengkritik pendekatan Najib yang dilihatnya terlalu ghairah mahu menonjolkan calon daripada luar kepimpinan UMNO Bahagian tanpa memikirkan pelbagai kesan yang mungkin timbul daripadanya.

Di beberapa negeri lain juga masalah yang sama sedang selama. Semua pemimpin UMNO bahagian dilihat sedang berlumba-lumba mahu menjadi calon tanpa memikirkan sama ada mereka "winnable" atau sebaliknya. Bagi mereka, sebagai pemimpin yang sedang memegang jawatan dan bekerja siang malam untuk UMNO selama ini, maka mereka sepatutnya diberi diutamakan dalam kriteria pemilihan calon pilihanraya oleh Najib.

Jika keghairahan menjadi calon ini tidak terbendung lagi dan akhirnya hasrat itu tidak dapat ditunaikan oleh pucuk pimpinan, mereka ini mungkin bertindak di luar pertimbangan demi memuaskan nafsu sendiri. Mereka mungkin melakukan sabotaj, tidak menggerakkan jentera pilihanraya, menghasut penyokong supaya tidak keluar mengundi, bertanding sebagai calon Bebas dan sebagainya lagi.

Oleh kerana Najib sudah mengingatkan berulangkali tentang perbuatan sabotaj ini, bahkan sudah pun melantik pemantau di setiap bahagian untuk tujuan itu, tidak dapat dielakkan bahawa selepas pilihanraya nanti akan menyaksikan ramai pemimpin dan ahli UMNO yang akan diambil tindakan, termasuk dipecat atau digantung keahlian mereka.

Sejauh mana sabotaj ini akan berlaku atau sebaliknya, bergantung kepada kebijaksanaan Najib dalam menentukan pemilihan calon nanti dan setakat mana kesan sabotaj itu memberi kesan kepada kemenangan atau kekalahan UMNO dan BN, sama-sama kita tunggu Najib membubarkan Parlimen yang kini sudah pun melewati tempoh lima tahun sebenarnya. (SH 11/03/2013)

1 comment:

  1. Tapi tuan pemimpin UMNO BN yang satu ni bukan saja harus dipecat malah layak mampus ditali gantung! WAJIB BACA di http://goo.gl/Mo9jn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...