Wednesday 20 March 2013

Pemimpin MCA Pun Puji Pas Kedah


Kedah adalah salah sebuah negeri yang menjadi impian UMNO untuk ditawan semula dalam pilihanraya akan datang ini. Sementara beberapa pemimpn Pas dikesan sedang bermasalah dengan Menteri Besar, Azizan Abdul Razak tetapi UMNO Kedah juga sebenarnya ada masalahnya yang sama. Perebutan siapa yang bakal menjadi Menteri Besar jika UMNO menang masih menjadi duri dalam daging kepada UMNO Kedah.

Walaupun Bashah selaku Pengerusi UMNO Negeri sepatutnya menjadi Menteri Besar jika UMNO menang di negeri itu tetapi ketokohannya sebagai bakal Menteri Besar sentiasa diragui. Ini menjadikan ada yang merasakan Mukhriz Mahathir sebagai calon yang sesuai mengisi kerusi Menteri Besar, disamping Mahathir Khalid dan Jamil Khir Baharom turut dicanangkan untuk mengisi jawatan yang sama.

Dengan sekurang-kurangnya 4 pemimpin UMNO Kedah dibuai untuk menjadi Menteri Besar, risiko yang mendatang juga memungkinkan berlakunya sabotaj jika pemilihan calon Menteri Besar ini tidak ditangani dengan sebaik-baiknya.

Dr. Mahathir sendiri, walaupun berkeyakinan UMNO Kedah mampu menawan kembali negeri itu dalam pilihanraya akan datang tetapi tetap meletakkan syarat kejayaan hanya dapat dicapai asalkan tidak berlaku sebarang sabotaj daripada ahli dan pemimpin UMNO sendiri. Ini menggambarkkan bahawa Mahathir sendiri menyedari bahawa kemungkinan sabotaj itu berlaku amat besar sekali.

Sebagaimana yang disebut dalam posting terdahulu, Mahathir memang mengharapkan UMNO dapat menguasai kembali Kedah untuk memudahkan lagi laluan anaknya, Mukhriz yang kini menjadi Timbalan Pengerusi UMNO Kedah dan Timbalan Menteri MITI, mendaki perjalanan politiknya dalam UMNO.

Dengan kejayaan menawan semula Kedah, bintang Mukhriz akan menjadi lebih cerah sekiranya bertanding apa-apa jawatan dalam UMNO selepas ini, tidak kira sama ada beliau menjadi Menteri Besar Kedah atau tidak. Dan Kedah kini menjadi tumpuan Mahathir menyalurkan pengaruh dan wibawanya bagi tujuan itu.

Namun di sebalik semua pimpinan UMNO Kedah menumpukan kepada usaha menarik pengundi Melayu dan berusaha memantapkan lagi perpaduan dalam UMNO serta mengurangkan kemungkinan berlakunya sabotaj, pengundi bukan Melayu di Kedah nampaknya amat menyenangi kepimpinan kerajaan negeri Kedah yang diterajui oleh Azizan Razak itu.

Seorang pemimpin MCA yang ditemui berkata, kepimpinan Pas Kedah diterima baik oleh masyarakat bukan Melayu kerana sikap keterbukaan, tidak mengamalkan monopoli dan menerima sesiapa saja secara sama rata tanpa perbezaaan ideologi politik.

Pemimpin itu memberitahu, ketika UMNO berkuasa di Kedah dahulu, semua penganugerahan bintang dan darjah kebesaran negeri hanya dimonopoli oleh orang UMNO saja dan orang Pas tidak berpeluang langsung menerimanya tetapi sekarang dibawah pentadbiran Azizan, semuanya menjadi terbuka dan orang UMNO atau orang MCA juga turut berpeluang menerimanya.

Katanya, sikap keterbukaan kerajaan negeri itu juga berlaku dari segi pemberian kontrak kerajaan dan peluang perniagaan di mana sesiapa saja yang berkelayakan akan berpeluang menjalankan perniagaan di negeri Kedah sekarang ini.

Tambah pemimpin MCA itu, sikap kerajaan negeri ini amat bagus dan berbeza dengan ketika dibawah penguasaan UMNO dahulu. Ini semua membuka mata banyak pihak tentang siapa yang lebih bagus mentadbir negeri itu, kata pemimpin itu lagi.

Oleh yang demikian katanya, walaupun UMNO dan BN Kedah berusaha keras untuk menawan semula negeri itu tetapi sebenarnya kedudukan sebenar masih sukar diramalkan kerana ramai pengundi bukan Melayu dan atas pagar yang nampaknya lebih gembira dengan pentadbiran kerajaan Pas sekarang ini.

Sementara itu, keterbukaan Azizan ini turut juga diakui oleh beberapa rakan dalam UMNO dari Kuala Lumpur yang kini sedang menjalankan beberapa projek pembangunan di bawah kerajaan negeri Kedah. Mereka ini yang menghadapi kesukaran meneruskan perniagaan kerana adanya pilih kasih, berpuak-puak dan mengutamakan kroni di kalangan menteri dan pemimpin UMNO Pusat kini turut menjadikan Kedah sebagai lubuk baru mencari rezeki.

Mereka ini juga memuji pentadbiran Azizan yang disifatkan profesional, terbuka dan melangkaui sempadan politik dalam menguruskan pentadbiran negeri itu. (SH 20/03/2013)

1 comment:

  1. insyaallah Kedah akan kekal dibawah PR...ameno blh p main jauh2...BN menang kroni kenyang..itulah matlamat utama ameno nk rampas kedah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...