Tuesday 19 March 2013

Keaktifan Mahathir Membuktikan Lemahnya Najib


Semakin dekat tarikh pilihanraya, semakin sibuk Mahathir ke sana dan ke sini. Beliau tidak saja sibuk mahu mempertahankan kuasa BN dan tidak mahu melihat Anwar menjadi Perdana Menteri, dalam masa yang sama beliau juga mahu memastikan anaknya berjaya menjadi Menteri Besar Kedah.

Mahathir kini sama sibuk seperti Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Beliau tidak saja pergi ke merata tempat berckap mengenai politik tetapi juga turut pergi ke Lahad Datu memberi sokongan moral kepada anggota pasukan keselamatan yang sedang bertugas mempertahankan kedaulatan negara di sana.

Dengan pergi ke Lahad Datu dan mencadangkan kampung air dirobohkan, Mahathir seperti ingin membersihkan dosanya memberikan ratusan ribu kad pengenalan biru kepada pendatang Filipina dalam tahun 90an dulu dengan tujuan menumbangkan PBS dan memastikan BN memenangi pilihanraya. Beliau mungkin mahu orangramai melupakan Projek IC itu dan kaitan dengan dirinya, tetapi selagi beliau cuba membasuh dosanya, semakin kerap dosanya itu diperkatakan orang.

Dalam usahanya memastikan kemenangan BN pula, Mahathir sudah pergi ke merata tempat dan semua negeri. Rayuannya ialah supaya semua pihak setia kepada parti, tidak melakukan sabotaj dan menyokong sesiapa saja yang dicalon dalam pilihanraya akan datang. Jika selepas pilihanraya 2004 Mahathir pernah berkata kemenangan BN yang terlalu besar tidak baik bagi rakyat kerana pemerintah bebas melakukan apa saja tetapi kini beliau merayu supaya BN diberikan kemenangan yang besar supaya dengan tertubuhnya kerajaan yang kuat, lebih banyak program pembangunan dapat dilakukan untuk rakyat.

Rakyat kadang-kadang jadi pening kapala dengan Mahathir ini. Cakapnya berbolak-balik dan sentiasa ada kepentingan. Ketika marah dengan Pak Lah, kejayaan yang terlalu besar dikatanya tidak baik tetapi di ketika BN hampir tumbang dikatanya pula kemenangan besar penting untuk mewujudkan kerajaan yang stabil.

Ketika berkuasa, beliau juga menyerang Pas tetapi ketika di pecat oleh Tunku Abdul Rahman dahulu dan kekurangan pentas untuk berucap ketika berkrisis dengan Pak Lah, beliau tidak kisah duduk sepentas dengan pemimpin-pemimpin Pas dan mengecam kepimpinan parti yang pernah menjadikannya Perdana Menteri.

Di Kedah, di mana anaknya Mukhriz sedang didendangkan untuk dijadikan Menteri Besar, Mahathir sudah beberapa kali merayu supaya ahli UMNO negeri itu bersatu hati, bekerja kuat dan tidak melakukan sabotaj. Terbaru ini beliau bukan saja yakin BN mampu menawan kembali Kedah tetapi juga melahirkan keyakinan mampu menawan 11 daripada 15 kerusi Parlimen di negeri itu.

Kemenangan di Kedah sebenarnya penting untuk imej Mukhriz untuk mendaki laluan politiknya dengan lebih jauh. Memang diakui Mukhriz sedang diprogramkan untuk menjadi pemimpin UMNO dan negara di masa depan tetapi jika UMNO terus tewas di Kedah, ia boleh menjadi halangan buatnya. Sebab itu, selain mahu memastikan BN terus menang, Mahathir juga mahu memastikan Kedah dapat ditawan semula. Hanya dengan cara itu saja anaknya dapat laluan yang selesa dalam pendakian politiknya.

Adalah dijangkakan semakin dekat tarikh pilihanraya dan semasa tempoh kempen nanti, Mahathir akan menjadi lebih sibuk atau sekurang-kurangnya sama sibuk dengan Najib. Jadualnya pasti padat dan sesiapa saja yang menjemputnya akan dipenuhi undangan itu. Jet yang membawanya ke sana sini akan bersimpang siur dan kerap berselisih dengan jet yang membawa Najib di ruang udara.

Meskipun penglibatan dan keaktifan semula Mahathir dalam politik selepas bersara mengundang persepsi yang pelbagai dan tidak dipastikan sejauh mana bertambahnya undi yang diperolehi, dalam masa yang sama tindakannya itu juga membuktikan lemahnya Najib sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Mahathir seperti dapat merasakan bahawa Najib tidak mungkin berupaya menandingi kehebatan Anwar jika beliau hanya dibantu oleh pemimpin-pemimpin UMNO sedia ada saja.

Selain Najib yang dianggapnya lekeh, pemimpin-pemimpin UMNO sedia ada juga dianggapnya lekeh untuk berhadapan dengan Anwar.

Mahathir tetap merasakan beliaulah lawannya yang sesuai untuk Anwar, walaupun tindakannya menyingkirkan Anwar pada tahun 1998 dulu adalah kerana bimbang disingkirkan dalam pertandingan yang sah dalam UMNO.

Kelebihan Mahathir melalui darah yang mengalir dalam tubuhnya ialah kelicikannya. Mungkin dalam pilihanraya ini beliau juga sedang memikirkan untuk mencipta kelicikan lain pula bagi menewaskan musuh politiknya itu.

Kesibukan Mahathir menjelang pilihanraya ini juga menampakkan seperti beliau sedang berkongsi jawatan Perdana Menteri dan Presiden UMNO dengan Najib. Kedua-dua mereka ini sedang berkongsi kekuatan untuk menumpaskan musuh yang satu iaitu Anwar.

Walaupun diketahui umum beberapa kepentingan yang ingin dipertahankan oleh Mahathir disebalik makin aktifnya beliau menjelang pilihanraya ini, orang juga melihat ia sebagai bukti Najib semakin lemas dan tidak berupaya lagi mempertahankan kekuasaan BN yang semakin terumbang-ambing dek pelbagai isu yang timbul satu persatu mengenai diri dan kepimpinannya.

Tetapi oleh kerana agenda perubahan makin kuat terutama di kalangan pengundi muda dan bukan Melayu, kehadiran Mahathir juga mungkin hanya sebagai kayu buruk yang menjadikan BN semakin hanyut ke lautan luas akhirnya. (SH 19/03/2013)



3 comments:

  1. Saudara Shahbudin

    Saudara mempunyai tulisan yang begitu baik seperti Datuk Aspan, tiap2 hari Giorgio menunggu rencana saudara..semoga lebih banyak rakyat Malaysia membaca blog saudara yang begitu seimbang...

    Salam Sejahtera

    ReplyDelete
  2. Adakah atas kepentingan peribadi/anak2 itulah yang menjadi dorongan Mahadet Tok Cai, ataupun bagi menjamin kesalahannya tidak dilondehkan serta dibicarakan, banyak salah guna kuasa semasa 23 tahun pemerintahannya ataupun tak layak untuk apa jua gelaran. SALAM KEBENARAN

    ReplyDelete
  3. ASAL BUKAN UMNO. Habislah Mahathir habislah Najib, habislah Hishamudin, habislah Nazri, habislah Hamidi dan habislah orang-orang yang jahat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...