Thursday 21 March 2013

Najib Sudah Terlepas Masa Terbaik Mengadakan Pilihanraya


Sudah dua tiga minggu kebelakangan ini ketibaan Najib ke Istana Negara pada pagi Rabu dispekulasikan sebagai tanda beliau akan membubarkan Parlimen. Malangnya Parlimen tidak juga dibubarkan. Kunjungannya ke Istana Negara mengadap Yang Dipertuan Agong pada setiap pagi Rabu sebenarnya hanyalah rutin yang wajib dilakukan sebelum mesyuarat kabinet diadakan.

Tetapi oleh kerana pilihanraya sudah terlalu lewat diadakan dan sudah menghampiri garisan penamatnya, maka rakyat amat ghairah menaka bilakah tarikh pilihanraya akan diadakan. Dulu tarikh pilihanraya dikaitkan dengan angka 11 yang menjadi kegemaran Najib tetapi setelah tiada lagi tarikh yang tinggal berkaitan dengan angka 11, ianya tidak lagi diperkatakan.

Kemudian pada setiap Rabu bila kereta Perdana Menteri memasuki Istana Negara, ia turut dikaitkan dengan tarikh pembubaran Parlimen tetapi akhirnya ia juga tidak menjadi kenyataan. Sekarang ini setiap hari diramalkan sebagai tarikh pembubaran Parlimen mengikut logik dan kepandaian masing-masing mencipta hujah yang boleh diterima akal. Namun sehingga ini tiada satu pun tarikh yang diramalkan itu betul.

Keghairahan rakyat tentang pilihanraya sebenarnya sudah bermula sejak 3 tahun lalu lagi. Beberapa bulan selepas beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada April 2009 dan ketika beliau sibuk memperkenalkan beberapa dasar dan slogan baru, ramai yang mengatakan ketika itulah sebenarnya masa yang sesuai untuk beliau mengadakan pilihanraya. Tahun 2010 atau 2011 di mana ketika namanya belum banyak tercalar adalah masa yang sesuai untuk mengadakan pilihanraya. Itulah tanggapan ramai.

Walaupun Najib berhujah bahawa beliau memerlukan lebih masa untuk membuktikan program transformasinya membuahkan hasil baru mengadakan pilihanraya, hakikatnya semakin masa berlalu berbagai perkara lain pula yang muncul. Terdedahnya skandal lembu NFC yang melibatkan Shahrizat, beberapa anak menteri yang membolot projek kerajaan, kemudian muncul pula Deepak, P Bala dan pelbagai isu lainnya telah menyebabkan peluang BN memenangi pilihanraya akan datang ini menjadi semakin tipis bersama berlalunya masa.

Jika selepas beberapa bulan mengambil alih jawatan Perdana Menteri dan isu-isu tersebut belum muncul lagi, peluang Najib membawa kemenangan kepada BN mungkin lebih baik lagi. Hakikat itu sudah dibuktikan oleh Pak Lah yang tidak menunggu lama untuk membubarkan Parlimen sebaik mengambil alih jawatan daripada Mahathir pada 2003 dahulu.

Meskipun sekarang ini rakyat begitu ghairah menunggu tarikh pilihanraya dan Najib pula masih mencari-cari tarikh yang sesuai yang memungkinkannya mencipta kejayaan, sebenarnya masa yang tinggal ini semuanya tidak sesuai lagi untuk membuahkan kemenangan baginya. Najib mungkin hanya boleh memilih tarikh yang sesuai di antara tarikh dan masa yang tidak sesuai lagi.

Dengan pelbagai isu yang muncul sekarang manakala tahap kesiapsiagaan rakyat kepada perubahan pula sedang berada di puncaknya sekarang ini, apa pun yang dilakukan Najib tidak lagi memberi kesan kepada rakyat. Pembentangan Najib mengenai laporan tahun Program Transformasi Ekonomi baru-baru ini yang diharapkannya memberi impak kepada sokongan rakyat, ternyata hanya disambut hambar. Tidak ada rakyat yang teruja, malah media-media pro kerajaan juga seperti menyiarkan berita mengenainya tanpa jiwa. Ia hanya seperti berita kemalangan jalanraya atau kejadian curi motosikal yang boleh dibaca setiap hari.

Begitu juga pengumuman Najib mahu menjadikan BR1M sebagai inisiatif tahunan, langsung tidak disambut gembira oleh rakyat. Secara umumnya rakyat tahu bahawa pengumuman itu hanyalah satu bentuk pancing undi untuk pilihanraya dan kerana kekuatan pembangkang makin kuat hari demi hari. Jika pembangkang tidak makin kuat, ramai yang percaya tidak mungkin pengumuman itu terkeluar daripada mulut Najib.

Begitu juga dengan pelbagai program dan pengumuman yang dibuat oleh Najib. Ada saja isu yang dibangkitkan kemudiannya yang menjadikan ianya tidak memberi impak sepenuhnya sebagaimana yang diharapkan.

Bagi kebanyakan rakyat, pilihanraya kali ini adalah pilihanraya untuk perubahan. Selain janji-janji PR yang lebih menawan hati dan memberi logik di hati rakyat, perubahan juga merupakan satu-satunya jalan untuk menzahirkan pemimpin dan kerajaan yang benar-benar berorientasikan rakyat pada pada masa depan.

Walaupun PR belum terjamin 100 peratus mampu menjadi kerajaan yang lebih baik berbanding kerajaan sedia ada tetapi apabila perubahan dapat dimulakan, perubahan seterusnya menjadi lebih mudah untuk dilakukan berbanding jika terus mengekalkan kerajaan BN yang ada. Hakikatnya inilah keyakinan majoriti rakyat sekarang. Inilah juga keyakinan pengundi bukan Melayu. Sebab itu, agenda perubahan ini bergema di mana-mana.

Bersemaraknya keyakinan terhadap perubahan di kalangan rakyat ini antara puncanya adalah kerana penangguhan yang terlalu lama untuk mengadakan pilihanraya yang telah dilakukan oleh Najib. Dengan berlalunya masa, timbul pula berbagai isu, dibantu pula oleh kemunculan beberapa individu seperti Deepak, P Bala dan bapa Saiful Bukhari misalnya, sementara kebanyakan pemimpin kerajaan sendiri tidak menunjukkan iltizan perubahan, lantas menjadikan pekung dan kurap yang selama ini terlindung semakin kelihatan di mata rakyat.

Tidak berubahnya sikap pemimpin dan kerajaan dalam banyak perkara menyebabkan rakyat merasakan perlunya mereka diubah. Perubahan merupakan satu-satunya penawar yang diyakini rakyat untuk mengubati kebejatan pemimpin dan kerajaan yang ada.

Ketika ini, Najib mungkin sedang memikir-mikir tarikh dan masa yang sesuai untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya. Harapannya bukan setakat menang tapi menang dua pertiga. Tetapi apa pun tarikh yang dipilihnya nanti, ia tidak mungkin mampu menghasilkan keputusan yang lebih baik berbanding jika pilihanraya diadakan pada tahun 2010 atau 2011 lalu. Semua tarikh dan masa yang tinggal adalah tarikh dan masa yang tidak sesuai dan tidak lagi memihak kepada Najib dan BN.

Tarikh dan masa yang sesuai untuk BN telah lama berlalu sebenarnya. Sisa-sisa tarikh yang tinggal ini hanyalah tarikh kematian saja. (SH 21/03/2013)

1 comment:

  1. Dengan tersebar luasnya video Taib-gate beliau mungkin juga sibuk untuk memikirkan kini cara & alasan untuk MENUNDA PUM 13

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...