Wednesday 6 March 2013

Mungkinkah Lahad Datu Jadi Seperti Selatan Thailand?


Serangan tentera untuk melumpuhkan kumpulan penceroboh Sulu di Lahad Datu sudah masuk hari kedua hari ini. Walaupun ada laporan mengatakan seramai 30 kematian daripada kumpulan pemberontak dan pihak berkuasa pula belum berani mengesahkannya, tetapi belum terlihat tanda-tanda mereka akan menyerah diri. Bahkan melalui beberapa kenyataan daripada pihak yang dekat dengan keluarga Kesultanan Sulu, mereka akan terus bertempur sehingga ke titisan darah terakhir.

Sementara kita menyanjung tinggi perjuangan anggota keselamatan untuk mempertahankan kedaulatan negara, kita juga tentunya berharap perang ini tidak mengambil masa yang terlalu lama. Ini kerana musuh yang kita hadapi adalah saudara seagama dengan kita juga. Lagi lama berperang, mungkin lebih banyak kehilangan nyawa akan berlaku. Dan di pihak mana pun yang terkorban, mereka adalah orang Islam juga. Kesedihannya tetap ada.

Di peringkat ini, menuding jari kepada mana-mana pihak hanyalah membuang masa. Jika ada kelemahan di mana-mana, sama ada di pihak Perdana Menteri, menteri yang bertanggungjawab terhadap keselamatan dan pertahanan negara, cuba mengaitkan dengan pihak pembangkang dan Anwar Ibrahim atau apa saja, biarlah semuanya terakam menjadi khazanah sejarah yang akan dikenang sampai bila-bila.

Yang lebih penting ialah semua rakyat dan semua institusi dalam negara mesti bersatu kata dan hati ketika ini. Kedaulatan dan maruah negara lebih penting daripada segala-galanya.

Tetapi pengajaran yang penting dalam isu pencerobohan Sulu ini ialah mengenai isu pendatang asing di negara ini hendaklah ditangani dengan sebaik-baik dan setegas-tegasnya. Puak Sulu ini pada asalnya banyak yang diberi kerakyatan kerana faktor politik dan hasrat untuk menang dalam pilihanraya. Dianggarkan jumlah mereka ini yang mendapat kad pengenalan biru sudah mencecah angka 800 ribu orang.

Laporan tidak rasmi mengatakan jumlah pemberontak yang berlindung di Kampung Tandou yang menjadi lokasi serangan hanyalah berjumlah sekitar 180 orang sahaja. Dengan jumlah sekecil itu, sudah lapan anggota keselamatan kita yang terbunuh. Dan bayangkan jika 800 ribu puak Sulu yang sudah diberi kad pengenalan itu turut sedia berjuang menyertai rakan-rakan mereka yang lain?

Melalui 800 ribu orang Sulu yang bebas keluar masuk ke Sabah selama berpuluh-puluh tahun lamanya, mungkin juga banyak senjata yang sudah mereka seludup dan simpan di di hutan-hutan di Sabah sekarang ini. Dalam hal ini, tidak memeranjatkab jika peperangan ini akan memakan masa yang lama. Ia bukan saja disebab kumpulan pemberontak ini mempunyai senjata yang banyak tetapi kelebihan mereka juga ialah mukabumi Sabah itu sendiri yang sudah menjafi kebiasaan bagi kehidupan gerila mereka.

Oleh kerana terlalu taksub menggunakan pendatang untuk kepentingan politik, kini senjata sudah mula makan tuan. Orang Sulu yang selama ini dipergunakan, mula rasa besar kepala dan mahu menuntut negeri itu pula. Meskipun fakta sejarah mengatakan negeri Sabah pernah menjadi kepunyaan Kesultanan Sulu tetapi semuanya sudah menjadi sejarah apabila mereka bersetuju menyerahkannya kepada British dan sedia menerima pampasan.

Tidak dapat dinafikan bahawa isu pencerobohan ini berpunca daripada kelekaan kita terhadap pendatang asing sebenarnya. Kebanjiran pendatang asing sebenarnya boleh membawa malapetaka yang besar kepada negara.

Sama ada kita sedar atau tidak, selain pendatang Sulu kita juga dibanjiri oleh pendatang dari Indonesia, China, India, Burma, Thailand, Kemboja, Nepal dan ssbagainya. Bermula dengan keperluan tenaga buruh untuk membina bangunan dan mengerjakan ladang-ladang, jumlah pendatang asing di negara kita sekarang ini sudah berjumlah jutaan orang ramainya.

Dan kini terdapat juga laporan adanya pendatang asing ini yang turut diberikan kad pengenalan untuk kepentingan politik dan didaftarkan dengan SPR sebagai pengundi, selain diberikan tanah dan perkampungan. Sebagaimana orang Sulu ini dipergunakan di Sabah, ramai lagi pendatang asing turut dipergunakan sebegitu rupa.

Persoalannya, apakah semua ini tidak mendedahkan negara kita kepada bahawa dalam tempoh dua puluh atau lima puluh tahun akan datang? Sebagaimana penceroboh Sulu cuba menuntut semula Sabah, tidak mustahilkah suatu hari nanti kumpulan-kumpulan pendatang asing dari berbagai negara ini akan menuntut pula sesuatu kawasan itu sebagai hak milik atau kawasan kediaman untuk komuniti mereka pula?

Jika ini berlaku, ia bukan saja menyebabkan negara kita suatu hari nanti menjaci kacau bilau tetapi juga mendedahkan keada masalah sosial yang kronik. Sekarang ini pun, dengan pelbagai jenis pendatang asing, masalah sosial kita sudah cukup teruk, tentulah ianya akan menjadi lebih parah lagi jika sesuatu kumpulan pendatang asing itu mendominasi sesuatu kawasan pula.

Dalam hal ini, kemasukan pendatang asing haruslah diperketatkan. Hishammuddin sebagai Menteri Dalam Negeri dan Muhyiddin selaku Pengerusi Jawatankuasa Mengenai Pendatang Asing haruslah bersikap lebih proaktif mulai sekarant menangani isu pendatant asing ini. Pemberian kad pengenalan kepada pendatang dari Sulu yang kemudian membawa kepada pencerobohan di Lahad Datu haruslah dijadikan pengajaran.

Jika tidak ditangani sekarang dan berlaku lagi musibah yang berpunca daripada pendatang asing di masa depan, Muhyiddin dan Hishammuddin pastinya akan dicemuh dan disumpah oleh generasi akan datang.

Dalam isu Lahad Datu yang sedang dalam zon perang sekarang, kita tentunya mendoakan yang terbaik dan kumpulan
pemberontak itu dapat diusir dengan segera. Keamanan dan kedaulatan harus dikembalikan dengan segera.

Jika Lahad Datu gagal dikembalikan keamanannya dan puak pemberontak terus dapat bermastautin di hutan-hutan sekitarnya, kebarangkalian untuk Lahad Datu menjadi seperti selatan Thailand adalah amat besar sekali. Ia akan menjadi kawasan yang sentiasa tidak aman, selalu berlaku tembak-menembak, pembunuhan, kehilangan nyawa kanak-kanak, wanita dan orang tua dan sebagainya.

Sama-samalah kita berdoa dijauhkan musibah seumpama itu. (SH 06/03/2013)

3 comments:

  1. Tuan,

    Kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Najib sekarang perlu mengarahkan atau memaksa Mahathir Mohamad agar bersemuka dengan tentera Sulu seberapa segera. Disebabkan Mahathir Mohamad adalah orang yang bertanggungjawab dan sangat percaya kepada pendatang pendatang asing Filipina dan Sulu ini ( dengan pemberian ic segera ), maka si tua ini wajib dihantar ke medan tempur untuk berunding kalau pun tidak ikut berperang. Inilah calon yang paling layak berada di barisan depan pertahanan kita.

    Manusia bernama Mahathir Mohamad ini patut diajar agar pemimpin pemimpin lain tidak mengulangi perkara yang serupa. Sejarah Melayu lama mengkisahkan tentang pembelot bernama Mandeliar dan Si Kitul yang telah menyebabkan kerajaan lama runtuh. Inilah padahnya UMNO BN bertuankan manusia keturunan pariah Si Kitul. Lihatlah kesannya sekarang.

    Bolehkah anda bayangkan kalau ratusan ribu pendatang Sulu yang " ber ic " di Sabah bangun serentak dan menyokong perjuangan tentera Sulu itu?. Memang patut sangatlah Mahathir Mohamad ini mengaku UMNO BN sekarang " parti syaitan " kerana pengasasnya memang sorang " syaitan " yang menggadai keselamatan negara dan nyawa rakyat Malaysia.

    Wahai orang orang UMNO. Seronok kah kalian dengan hasil kerja " syaitan " yang kalian puja dan ampu selama ini?

    ReplyDelete
  2. Tuan, apakah selama ini pemimpin negara kita tidak terpernah terfikir perkara begini akan berlaku, mereka seolah-olah mengambil mudah tentang maruah dan kedaulatan negara kita, takut memikirkan keadaan negara di masa depan..tidak mustahil pendatang asing akan menjadi pemerintah negara Malaysia yng kucintai ini...apakah akan terjadi anak cucu kita nanti...pemimpin UMNO hanya tahu menyanyi BUMI DIPIJAK MILIK ORANG sedangkan mereka yang menggadaikannya...

    ReplyDelete
  3. "..tidak mustahil pendatang asing akan menjadi pemerintah negara Malaysia yng kucintai..."

    sudah jadi pun. Tapi depa mengaku 'apanama' melayu lepas tu mentedarah harta rakyat puluhan billion dan membawa adat resam jijik ke dalam politik kebangsaan iaitu fitnah, kezaliman, rakus, penderhakaan terhadap pemimpin dan raja, menaikkan penjilat bontot, menjatuhkan orang berkaliber, mengayakn kaum keluarga, memandang rendah hukum Islam etc



    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...