Friday 27 April 2018

TIADA MENTERI UMNO DIGUGURKAN, BERMAKNA KABINET LAMA NAJIB AKAN KEKAL JIKA BN MENANG LAGI


Berdasarkan senarai calon-calon BN yang diumumkan setakat ini, kecuali jika ada perubahan di saat akhir sebelum hari penamaan calon esok, ia menunjukkan semua menteri-menteri daripada UMNO dipilih semula untuk bertanding pada pilihanraya 9 Mei depan.

Begitu juga menteri besar dan ketua menteri daripada UMNO, semuanya juga dicalonkan semula untuk bertanding di peringkat DUN.

Ini dengan sendirinya memberi gambaran bahawa Najib Razak berkemungkinan akan melantik kembali semua menteri-menteri yang ada sekarang jika beliau berjaya membawa BN mengekalkan kuasanya semula.

Kecuali hanya sekiranya ada menteri-menteri berkenaan kalah sajalah yang memungkinkan mereka tidak dilantik semula menganggotai kabinet selepas ini.

Hakikat ini dengan jelas memperlihatkan bahawa mengekalkan Najib tidak membawa apa-apa perubahan kepada kepimpinan negara untuk tempoh lima tahun akan datang dan fasa-fasa yang seterusnya.

Mengundi BN dan mengekalkan lagi Najib hanya bermakna mengekalkan lagi menteri-menteri yang membosankan rakyat terus berada di kedudukannya.

Dengan kekalnya BN, selain Najib dan Zahid Hamidi terus mengetuai kepimpinan negara, pasti juga akan dikekalkan lagi ialah Nazri Aziz, Noh Omar, Tengku Adnan Tengku Mansor, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan serta semua yang ada dalam kabinet sekarang.

Tidakkah mereka ini sudah lama membosankan kita?

Apakah kita sanggup melihat wajah-wajah mereka lagi selepas ini?

Begitu dengan barisan menteri besar dan ketua menteri, semua penyandang yang ada sekarang dikekalkan lagi untuk bertanding semula.

Bahkan Zambry Abdul Kadir dan Khaled Nordin, selain bertanding di peringkat DUN, kedua-duanya juga turut bertanding di kerusi Parlimen yang memberi gambaran jika Perak dan Johor gagal dipertahankan, tetapi Putrajaya kekal dalam kawalan BN, mereka akan dilantik sebagai menteri pula.

Ini juga memberi gambaran, kecuali jika ada yang kalah dan gagal mempertahankan negeri masing-masing, maknanya semua penyandang sedia ada akan terus menjadi menteri besar dan ketua menteri lagi selepas ini.

Ahmad Bashah di Kedah, Idris Haron di Melaka dan Musa Aman di Sabah misalnya, semua mereka ini akan terus kekal mengetuai negeri masing-masing jika UMNO dan BN terus diberikan sokongan.

Sekali lagi, tidakkah mereka ini juga membosankan kita semua?

Berdasarkan hakikat ini, di mana sebenarnya janji pembaharuan yang kerap dilaung-laungkan oleh Najib?

Bukankah waktu pilihanraya adalah masa yang sesuai untuk melakukan perubahan dan pembaharuan?

Jika bukan sewaktu pilihanraya, bila lagi perubahan dan pembaharuan mahu dilakukan?

Di mana juga janji untuk memberi peluang dan ruang yang lebih luas kepada golongan muda sebagai calon pilihanraya?

Berapa peratus calon Pemuda diketengahkan BN kali ini?

Mana TN50?

Lantaran itu, mahu tidak mahu, pengundi pada 9 Mei depan harus berani serta cekal hati untuk melakukan perubahan dalam pilihanraya kali ini.

Jika tidak, selain Najib pasti akan terus membebankan kehidupan kita, menteri, menteri besar dan ketua menteri yang membosankan kita selama ini akan terus membuatkan kehidupan kita dilingkari kebosanan yang berterusan dan tanpa hadnya.

Sanggupkah kita? (ShahbudinHusin 27/04/2018)

66 comments:


  1. Salam,

    SEKIRANYA SAYA MASIH MENYOKONG BN

    Saya akan cadangkan supaya SPR mencetak kertas undi yang akan mengelirukan, terutamanya bagi warga tua dan mereka yang kabur pengelihatan.

    Caranya:

    Cetak pada kertas undi logo PKR dan Pas saling berturutan.

    Ini kerana logo tersebut hampir sama iaitu ada bentuk bulat dibahagian tengah.

    Bulatan bahagian tengah logo PKR (anak mata) dicetak tidak terlalu gelap dan kelihatan seakan logo Pas atau keseluruhan logo tersebut tidak terlalu gelap.

    Apa akan terjadi:

    "Ehhh...itu hali A Eng ada tunjuk itu gambar logo......... mana satu aaaaaaa......." bisik nyonya Mui dalam hatinya (dalam bahasa cina) cuba mengingati pesanan Lim Guan Eng.

    Akibatnya:

    Pengundi Pas akan tersilap memangkah PKR dan ini menguntungkan PKR.

    Pengundi PKR akan tersilap memangkah Pas dan ini menguntungkan Pas.

    Hasilnya:

    BN berpeluang menang dengan majoriti besar.

    Mungkin ini antara sebab-sebab Pas beria-ia untuk bertanding dibanyak kerusi dan juga sebab DS Najib terlalu baik dengan DS Hadi.

    Maaf, saja sembang-sembang kedai kopi........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak Budin ni pun ....acap kali sudah di beritahu , TN 50 tu hanyalah Temberang Najib saja .

      Pendokong tegar Temberang Najib ni pula tak lain dan tak bukan Ketua Janglut si Khairy Dato' Jamaluddin .

      Delete
    2. Ma'af keluar tajuk pos, tapi mustahak nak tarik perhatian kapada betapa tidak adil nya pihak pemerintah. Menimbulkan soalan: ada kah pihak berkuasa di beri arahan menyusahkan pihak Pembangkang oleh political masters?

      Dr M questions 10-day notice requirement for GE14 ceramah

      There would be only two days of campaigning left if the police were to impose a 10-day notice for ceramahs by candidates who are not contesting in the constituency, said Harapan chairperson Dr Mahathir Mohamad.

      “There are only 13 days left from today until polling day.

      “If we have to submit a 10-day notice, that would mean we will only be left with two more days to campaign,” Mahathir said in a video posted on his official Facebook page this morning.

      Mahathir was responding to a reported remark by Perak police chief Hasnan Hassan that candidates or their agents could apply to the district police headquarters for a permit to hold their ceramahs and their applications would be processed almost immediately.

      Hasnan said the permits issued under Section 24B(4) of the Election Offences Act 1954 were necessary to prevent clashes between rivalling political parties.

      At the same time, online portal Free Malaysia Today also quoted Hasnan as saying that candidates who wished to campaign in other constituencies should instead submit a 10-day notice as required under Section 9(1) of the Peaceful Assembly Act 2012.

      Mahathir further described the move as yet another tactic by caretaker prime minister Najib Abdul Razak to hinder Harapan’s campaign.

      “This is just another restriction that Najib hopes will bring victory to them (BN),” said Mahathir who would be contesting in Langkawi and had led Harapan’s ongoing ceramah sessions nationwide even before the nomination day tomorrow.

      Delete
    3. ‘No such requirement’

      Human rights group Suara Rakyat Malaysia (Suaram), meanwhile, said that the Election Offences Act 1954 has no restrictions against candidates from campaigning in another constituency.

      “The claim of having such a rule by the Perak police chief can only be described as a folly as it is not stated as such by the law…

      “Any and all political party would be receiving help from their party members which would also be candidates in their own right,” said Suaram’s executive director Sevan Doraisamy in a statement.

      “A free and fair election is the foundation of any democratic nation and an election would not be free and fair if the state were to impose harsh conditions on political candidates and their supporters for their campaigns,” he stressed.

      Delete
    4. Di harapkan tindakan2 saperti di atas itu membikin lebih ramai pengundi meluat dengan pemeritah dan lingkupkan Umno/Bn di Pru14 ini.

      Sudah lah sombong dan angkuh, nampak macam sengaja menyusahkan pihak Pembangkang semata mata sebab nak menang. Amat tidak adil.

      Delete
  2. Cai2 bingai, kelihatan nya dah makin resah
    Depa tau nak rampas kerajaan mmg susah
    PH nak tumbang, pipi cai2 dah mula basah
    Kabinet baru ke lama, apa yg korang kesah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikalau kamu nak tau , cabinet Najib yang baru bubar di penuhi olih 'idiots' supported by jumping monkees all over .

      Delete
  3. Ke mana menghilang, FuckTun pala dongga
    Dia itu kerbau patah tanduk yg ingin berlaga
    Tidak reti berpantun, nak tunjuk megah juga
    Pantun herot senget, mcm burit naik tangga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies



    1. BUDIN

      TERUSKAN BLOGGING


      JANGAN JADI MACAM PANTAT AYAM PARTY ISLAM SESAT




      HELLLLL MAN SANUDIN

      MULUT BUSYUK HERMAN SHAMSDEEN DAH DI AMBANG SESAT DAN KAPIR DAH

      NAMA HELLMAN TUKAR JADI HERMAN @ HERMIT


      BUDIN TAK PERNAH FITMAH MACAM PUAK PIS NII TAHNIAH TERUSKAN


      JGN JADI MCM


      HELMAN SANUDIN
      BEKAS PEMUDA PIS WP

      Delete
  4. Ada mana² org besar ph yg tidak dicalonkan? Saja tanya kot² budin tiba² lupa. xMP batu yg ugut mau mau keluar parti tiba² dpt blk pencalonan. Apa beza bn dan ph budin dari segi pemilihan calon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beza nya ia lah jauh lebih ramai BN dari PH yang meradang, merajuk sebab tak di pilih.

      Ura ura nak sabotaj dah di beritakan dari puak BN, contoh nya di Bandar Tun Razak, Setiawangsa, Batu Pahat.

      Bukan saja Melayu, jugak Cina. 700 orang Cina penyokong SUA MCA berkumpul depan Pejabat Perdana Menteri menunjuk perasaan marah sebab SUA MCA itu tak di pilih.

      Jika demikian ramai yang datang dari Tg Malaim ke Putrajaya, takkan mereka tak sabotaj di Pru14, terutama di kawasan Tg Malim.

      Delete
    2. Pak usin,,pak usin,,,
      Baik pak usin hntar borang permohonan kat najib,,minta jd kp jasa...ganti poooooat....🙆🙆🙆🙆🙆

      Delete
  5. penerima BRIM 7 juta. jika dikira minimum ahli keluarga 3 org bersamaan 7 juta x 3. bermakna 21 juta drpd 31 juta rakyat msia menerima BRIM. inilah contoh negara yg dikatakan hebat, yg kaya raya. mampu membazir, boros sana sini. gd luck mesia.

    ReplyDelete
  6. Pantun2 cg Kejora bagai lembing menjunam
    Suman tua bapok awal lagi dia sudah tanam
    FuckTun bingai pulak kini dia henyak benam
    Terus dah hilang lesap itu dua ekor jahanam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  7. FuckTun ibarat anak ayam yng baru menetas
    Nak buat pantun, dia kena tulis dulu di kertas
    Tidak mcm Kejora, pantun cekap dan pantas
    Itu pun jangan, ada hati mahu ajak ke pentas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

  8. Najib announces RM500 special aid each for DRB-Hicom employees

    Friday, 27 Apr 2018
    by joash ee de silva

    PEKAN: All 60,000 DRB-Hicom Sdn Bhd workers nationwide will receive a special incentive of RM500 each, which will be given out on April 30.

    Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak made the announcement during a meet-and-greet event at the DRB-Hicom Complex here Friday (April 27).

    He also announced that 500 houses would be built under the People's Housing Project (PPR) in Pekan.

    He added that 100 of these units would be reserved for eligible DRB-Hicom workers.


    "The project will begin in July and is expected to be completed in two-and-a-half years," said Najib.

    He said the houses, which cost RM207,382 each, would be sold at RM35,000 per unit.

    Najib added that those eligible, who successfully purchase a unit, would essentially be receiving a subsidy of RM172,382 each.

    #### Dah nak sampai ke penghujong hari pun masih menabur dedak .

    Apa akan terjadi kepada Malaysia ???

    ReplyDelete

  9. Polls watchdog accuses EC of lying about foreign monitors

    27 April 2018


    KUALA LUMPUR, April 27 — The Election Commission (EC) did not invite its Timor Leste counterpart to observe the 14th general election (GE14) despite saying it had, electoral reform group Bersih 2.0 insisted today.

    It said this was confirmed by the National Commission for Election Timor Leste and Secretariat for Electoral Administration Technical (STAE) when contacted.


    “It is shocking when we are informed that Timor Leste did not receive any form of invitations from the EC. Has the EC told Malaysians a lie in order to justify the transparency of GE14?

    “If not the National Commission for Election or STAE, who did the EC invite from Timor Leste?” it said in a statement.

    Bersih 2.0 also questioned the EC’s decision yesterday to reject the National Human Rights Commission’s (Suhakam) application to monitor the May 9 election, on the grounds of “unnecessary external interference”.

    “The EC’s decision, coupled with the mysterious invite sent out to Timor Leste only adds up to the public’s perception that there are too many schemes and misconducts revolving around GE14, to the point where the EC is not confident to have Suhakam and Bersih 2.0 to be watchdogs,” it said.

    Timor Leste is supposedly among 14 foreign countries invited by the EC to act as foreign observers at polling stations on May 9.

    On April 11, Malaysiakini reported that seven countries — Indonesia, Thailand, Maldives, Timor Leste, Cambodia, Kyrgyzstan and Azerbaijan — have so far agreed to send their representatives for GE14.

    “It is baffling and insensible that the EC could have invited 14 foreign countries to observe GE14 but disallow Suhakam, an institution established by Malaysia’s own government, to do the same,” Bersih 2.0 said.

    Yesterday, EC chairman Tan Sri Mohd Hashim Abdullah said it is irrational for one royally-appointed agency to monitor another that was also named by the Yang di-Pertuan Agong.

    ReplyDelete
  10. Kejora dlm berpantun, semula jadii berbakat
    Ilham asyik datang spt dibantu oleh malekat
    Suman & FuckTun dah berjaya hamba sekat
    Dgn Kejora depa dua ni dah tak berani dekat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  11. Suman iblis tiada ilmu, gatal nak bertempor
    Dia lebih sesuai, kalau tolong bini kat dapor
    Mau jadi ayam jalak, jadii ayam berak kapor
    Kini dia kat wad hospital, tenat mengelupor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  12. Aku hangin betul la dgn sepupu najib si shima tu..
    Aritu kak pidah dh buat dakwaaan yg amat berat terhadap dato sri najib.isu tanah2 mindef diseluruh negara yg bernilai tinggi semua dah kena pajak.
    Yg si najib sampai sekarang diam membisu.alih2 si shima atas kapasitinya sbgai menteri pertahanan tu pulak nak cuba cover line.sehari selepas dakwaan kak pidah tersebar ke seantero benua muncul si shima berkata kononnya dakwaan tersebut tidak benar.udah tu berani janji pulak dia nak jawab dgn fakta.
    Tv3 tiap dari pagi sampai malam siar kenyataan shima berjanji nak jawab dgn fakta. Tapi seperti biasa sampai ke hari ni muka dia pun tak timbul kat tv dah.sampaikan nak komen isu pru pin dah tak berani. Mesti dia nk buat2 senyap pastu harap rakyat lupa isu dakwaan kak pidah kita tu.
    Lagi satu..tak ada pulak pihak2 berkaitan atau si najib sendiri yg bagi kenyataan nak dakwa kak pidah atau nak amik tindakkan undang2.
    Macaiiii umno semua buat2 senyap pulak.tapi majoriti rakyat tak lupa.ingat tu macaiiii najib semua.

    by the way..kalu sang pejuang ,lebai moden ,geng najib rasa nk berhujah isu ni silakan...klu kejora xpayah ler,sb akal dia cetek,tak layak pun nk berhujah kat sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta yg ada semua menunjukkan dakwaan rafidah benar belaka. Tu yg x ada kenyataan susulan dgn fakta. Nak tipu fakta dah lambat sbb sibuk nak berkempen.
      Barisan lama menunjukkan tiada perkara baru. Yg baru nnt klu bn menang ialah penambahan cukai dan pinjaman tutup lubang gali lubang.

      Delete
  13. Politik dedak.. choose the better of the two devils.

    ReplyDelete
  14. JamesBean sial lahanat, pencetus angkara
    Jadi lembu Matdey mahu rosakkan negara
    Tapii, dia kecut pelir, kalau hamba bersuara
    Kerana dia tahu, bisa nya hujah darii Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Dua komen menarik di blog lain -

    The Hudud-prone party think they can win in a Chinese majority area. Let them.

    Why PAS sees victory in Chinese-majority Taiping

    By fielding a Malay candidate, the Islamic party hopes to gain from Pakatan and Barisan splitting the Chinese vote.

    Where political analysts foretell doom for PAS in a three-cornered fight in Chinese-majority Taiping, the Islamist party instead sees the possibility of success.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang satu lagi -

      Where political analysts foretell decreased majority for Najib in the Pekan constituency (due to 1MDB, widespread corruption, GST, increasing prices of goods etc), his wife Rosmah wants Pekan Wanita Umno to ensure that BN chairman Najib Razak’s majority in Pekan increased from 35,613 votes to more than 40,000.

      Stay strong, control your emotions, she tells Pekan Wanita Umno members .. must stay strong and not reveal your weaknesses in front of your opponents, she said. Oooo, I did not know they have been doing that.

      “.. control our emotions, or else people will ridicule us. Datuk Najib’s advice to me is not to show a sad or an unhappy face in front of people,” she added. Has she been smiling all the time?

      “Don’t cry in front of the enemies because that is exactly what they want. They want to see us cry,” she said at the launch of Pekan Wanita Umno JR Workers at the DRB-Hicom University here today.

      No, the Opposition do not want to see the BN women folk cry. They just want to see the PH candidates beat the BN candidates.

      Pssst, so she is doing political campaigning, eh? Even before nomination day, eh? EC does not mind, issit? Wonder if her photos are also on the posters and banners in Pekan?

      Delete
    2. Ini kah yang Rosmah kata kapada Wanita Umno, "control your emotions .. must stay strong and not reveal your weaknesses in front of your opponents" -

      Wanita Umno naik angin, tak setuju calon DUN K Perlis

      FMT Reporters | April 27, 2018

      Sesi pengumuman calon BN untuk DUN Kuala Perlis bertukar kecoh selepas kumpulan Wanita melakukan protes ke atas pencalonan Datuk Azam Rashid untuk kawasan itu.

      Delete
  16. Terus terang kami katakn, KAMI DAH BOSAN DAN MELUAT DENGAN JEMAAH MENTERI YG ADA YG JIKA DIKEKALKAN AKAN MENAMBAHKN KETIDAKSUKAAN PD MEREKA.
    Najib nk trus kekal bertahan dgn pemilihan Presiden dlm PAU nnti. Najib, Zahid, Nazri, Noh, Jamil Khir, Saleh Keruak, Musa Aman, Ahmad Maslan, Sharizat, udah2 le kumpul harta.....cukup la 2 penggal. Jenis kumpulan tamak....mana TN50 utk golongan muda.
    Tapi, jika PH menang, kita kumpulkan mereka ini dlm satu tempat...

    ReplyDelete
  17. Terus terang kami katakn, KAMI DAH BOSAN DAN MELUAT DENGAN JEMAAH MENTERI YG ADA YG JIKA DIKEKALKAN AKAN MENAMBAHKN KETIDAKSUKAAN PD MEREKA.
    Najib nk trus kekal bertahan dgn pemilihan Presiden dlm PAU nnti. Najib, Zahid, Nazri, Noh, Jamil Khir, Saleh Keruak, Musa Aman, Ahmad Maslan, Sharizat, udah2 le kumpul harta.....cukup la 2 penggal. Jenis kumpulan tamak....mana TN50 utk golongan muda.
    Tapi, jika PH menang, kita kumpulkan mereka ini dlm satu tempat...

    ReplyDelete
  18. Berikut ini ia lah kenyataan yang amat tak bijak dari seorang ahli Jemaah Menteri Najib. Itu perkataan2 yang bersopan, tak menggunakan perkataan "bodoh".

    While the opposition continues to harp on the goods and services tax (GST) in the run-up to the general election, Umno’s Mohamed Nazri Aziz declared the controversial tax is no longer an issue.

    Speaking to FMT, Nazri said the opposition has recycled issues such as GST, 1MDB and the RM2.6 billion donation to Prime Minister Najib Razak, despite these issues being explained, and that they had to recycle these issues or they would have nothing to talk about.

    Dia juga di gelar "the man with a foot in his mouth".

    ReplyDelete
  19. Calon PH Sungai Besar ibarat ‘duri dalam daging’, kata Jamal
    Bernama

    Tapi si Jamal Ikan Bakar ada lah ibarat ikan busuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errrr... Nak tanya. Jamal ni tercalon ke dlm pru ni? Kikikiki

      Delete
  20. Ada cai bahalol cuba mau buat lawak kelakar
    Mungkin dia ni terasa mcm belakang dicakar
    Tah kenapa, tetiiba nak kait Jamal ikan bakar
    Ia mcm satu petanda, yg PH nak gulong tikar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  21. Cai kojola bangsat sungguh
    Orang kerja dia melahu
    Kita tak masuk konon bertangguh
    Perasan hebat semua tahu!

    Ke blog Budin masuk bersidai
    Kita tahu keturunan keldai
    Dengan komunis bergolok bergadai
    Bangang tegar berlagak pandai!

    Bos besar sudah merajuk
    Kesian tengok ini berok
    Sokong parti yg sudah sejuk
    Macam partinya,perangai teruk!

    Masuk bakul angkat sendiri
    Sungguh hina ini balaci
    Nak kacau Suman punya isteri
    Mana nak letak itu Aci?

    Baghal buat reverse psikologi
    Tapi biasa takkan menjadi
    Boleh merapu cuba lagi
    Tua kutuk biang keladi!

    Suman tunggu tak pernah muncul
    Chow kit Road kojola menyorok
    Menggigil kecut ini bacul
    Berlagak pendekar, penakut berok!

    Hari ini penamaan calon
    Dari subuh dia dah turun
    Tadah tangan nak mintak belon
    Budak tadika anak tuhan Harun!

    Penjilat tegar klepto number one
    Ubat tak makan bertambah sawan
    Ambulan datang terus ditawan
    Straight jacket tak dapat melawan!

    Bila nak jumpa pantun di pentas?
    Ramai nak tengok tunjuklah pantas
    Jika itik baru menetas
    Sombong bongkak selalu tercantas!

    Dah dapat duit jasa bagi?
    Duit pru belanja Aci
    Kojola tapai takde ragi
    Mana sempurna,berak tak cuci!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggal kejola aje kat sini. Yg lain, byk dah hilang. Maklum le kerja mengharap dedak. Ada habuan, baru kerja jalan. Errrrr... Ada sesiapa nampak Geng Najib?

      Delete
    2. Pagi ini si FuckTun muncul juga
      Kejora acah, baru le dia melatah
      Kerbau ini, masih mahu berlaga
      Tak sedar diri tanduk dah patah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Muncul juga dia, ini dajal bapok
      Mau buat pantun, ambil berhari
      Berkali2, pala dia kena hempok
      Baru ler dia terasa, nak bela diri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
  22. Dah kian kurang Matdey punya ayam sabong
    Depa nak lagak buloh, tidak sedar diri rebong
    Suman & FuckTun cuba mau lagak sombong
    Tapi kedua2nya gua udah sepak melambong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. At 11th hour, Zahid’s ex-staff defects, made Harapan candidate

    A former member of caretaker deputy prime minister Ahmad Zahid Hamidi’s office has defected to Bersatu, and will be fielded as the party’s candidate for the Sungai Besar parliamentary seat in the 14th general election.

    ReplyDelete
  24. Kojola senget peluang melepas
    Nak jadi calon tapi tak sampai
    AmeNo taknak calonkan lipas
    Jahanam parti hancur bersepai!

    Tidak sekolah suka ponteng
    Bab belajar menyorok loteng
    Di blog sini suka conteng
    Jalan kengkang kaki senteng!

    Hari ini mintak sedekah
    Bawak bendera jalan depan
    Mulut menganga macam lukah
    Harap dedak dapat simpan!

    Hari ini buat menyibuk
    Tolong iring calon dacing
    Poket kosong penuh abuk
    Orang tak dekat sebab hancing!

    Malam tadi dia tak tidur
    Dekat chow kit ramai yg mabuk
    Kulit muka sudah pun kendur
    Kojola renta nak buat sibuk!





    ReplyDelete
    Replies
    1. FuckTun mau reka lama sangat
      Lepas dua hari baru dia muncul
      Berpuluh kali, kena gigit sengat
      Baru dia timbul, ini bingai bacul

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Bermegah dedak si Madey kasi
      Tak sedar, yg dirii dah kena tipu
      Pantun dia karang, tidak ada isi
      Hanya ungkapan kata2 merapu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Konon berpantun dia tu pantas
      Sampai dua hari untuk dia reka
      Ada hati mau ajak gi ke pentas
      Buat pantun pun serupa puaka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Baru ler keluar dah terok ditibai
      Ular lidi, yang perasan diri naga
      Pantun2 dibuat serabut serabai
      Mcm dengan burit naiik tangga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Pantun dia, serupa dgn taik itik
      Atau taik lembu yg kena ramas
      Pantun Kejora tersangat cantik
      Baris sekata & tersusun kemas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      FuckTun hanya sekolah rendah
      Mahu lwn cikgu menara gading
      Kejora cekap, gurindam madah
      Dlm berpantun tiada setanding

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Glamour Kejora jgn nak direbut
      Jgn sampaii Kejora mengamuk
      FuckTun reka dlm kelam kabut
      Pantun2 yg dibuat berkecamuk

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Kejora kekasih dara pensyarah
      Pantun2, sgt pantas disambut
      FuckTun reka, dgn rasa marah
      Sbb itu, pantun dia berserabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Pantun Kejora, cantik dan indah
      Kemas sekata rangkap dia buat
      FuckTun pulak, spt haram jadah
      Orng nak baca pun naik meluat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Berpantun ini Kejora dah sebati
      Cekap sejak di bangku sekolah
      FuckTun nak pantun dia tak reti
      Tapi nak tunjuk tak mahu kalah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Kejora dlm pantun sgt berbakat
      Dia buat pantun cekap & pantas
      FuckTun bila buat tesekat-sekat
      Tak rasa malu ke nak ke pentas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      FuckTun ini dah banyak kali lari
      Dgn pantun Kejora dia berdebar
      Kejora ini, pemantun yg bestari
      Bukan taraf FuckTun nak cabar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Cgu Kejora berbakat sejak lahir
      Pantun dia buat sekata & sama
      FuckTun pulak, nyata tak mahir
      Dia ambil masa, berhari2 lama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      FuckTun anak ayam baru netas
      Mereka pantun berhari tak tidur
      Kejora, dia tidak mampu pintas
      Lbh baik jer kalau dia berundur

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Kejora ini berbakat sasterawan
      Karang pantun, rileks & tenang
      FuckTun, lbh baik jgn berlawan
      Bila2 pun, ko tak akan menang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Pagi ini si FuckTun muncul juga
      Kejora acah, baru le dia melatah
      Kerbau ini, masih mahu berlaga
      Tak sedar diri tanduk dah patah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Muncul juga dia, ini dajal bapok
      Mau buat pantun, ambil berhari
      Berkali2, pala dia kena hempok
      Baru ler dia terasa, nak bela diri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Pantun2, sikit lagi nak tambah
      Mau kasi FuckTun, jiwa kacau
      Perlu ajar sikit ini sial bedebah
      Biar dia jadi meroyan meracau

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun spt bengkak kelenjar
      Dgn Kejora, udah makan kuah
      Si bingai ini hamba mahu ajar
      Supaya tak lagi megah & juah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun terus terdiam & kaku
      Terok dia, Kejora tiibai & sebat
      Dia kini terpaksa ler mengaku
      Dlm pantun Kejora sngt hebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Pantun Kejora padat dan padu
      FuckTun kinii, spt nak terberak
      Tak kan ler lama diam terkedu
      Mcm ini kah otai Puak Haprak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun kini muka udah tedoh
      Dgn Kejora, dia ini tak sepadan
      Kena tajii, dia buat diam bodoh
      Spt tadah jubor je rupa pondan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Parah kalau Kejora bersungguh
      FuckTun air mata dah mengalir
      Mana dia yang kononnya jaguh
      Keluar le lawan, kalau ada pelir

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun terus diiam dan sunyi
      Dia bagaikan tersembam jatoh
      Naper masih nak bersembunyi
      Apa..ko sudah kecut btg butoh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun ni spt budak hingusan
      Mcm Tom & Jerry punya kartun
      Dengar sini, hamba mau pesan
      Usah dicabar, Kejora berpantun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Delete
  25. Alamak, campaign posters pun di buat di China Kominis ke? Dapat free ke? Depa nak coba pengaruh ke? Ada "interference in the internal affairs of this country" ke? Jahanam kita di buat Najib.

    Ini berita dari Reuters, agensi berita British yang tertua, mesti boleh percaya apa depa kata -

    Selling the country to China? Debate spills into GE14
    Reuters | April 27, 2018

    From made-in-China campaign banners to the US$100 billion Forest City township in Johor, Chinese involvement in Malaysia is stirring a heated debate.

    KUANTAN: When Malaysia’s political parties unfurled their election flags and banners this month, Prime Minister Najib Razak’s critics sniggered on social media that the manufacturer named on the banners of his ruling coalition was Chinese.

    Dr Mahathir Mohamad, who heads an alliance hoping to oust Najib, has seized on popular disquiet about Chinese investment pouring into Malaysia and turned it into an election issue.

    Najib, he says, is selling Malaysia out to China.

    This could matter for Beijing’s Belt and Road Initiative (BRI) and for Malaysia’s economy because Mahathir, who was the country’s prime minister for more than two decades, has vowed to reconsider Chinese contracts if the opposition wins on May 9.

    “Coming in here, buying land, developing luxurious towns, is not beneficial for us,” the 92-year-old former leader said of China’s investments in a recent interview with Reuters. “Quite definitely, we will review.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. A Nomura report this month on the Belt and Road initiative showed that Malaysia is one of the largest beneficiaries of Chinese investment commitments in Asia, securing US$34.2 billion (RM134 billion) of BRI-related infrastructure projects.

      There have been concerns in some BRI host countries, such as Sri Lanka and Pakistan, about rising debts levels, over-reliance on China and the environmental impact of mega-projects. Critics also say some projects give China access to strategic locations and trade corridors that could hurt the sovereignty of nations.

      Awasi kata2 itu - "that could hurt the sovereignty of nations".

      Objections to Chinese investments in Malaysia, however, have focused on the presence of thousands of Chinese workers, heavy dependence on Chinese materials, and limited opportunities for local companies.

      For instance, the US$100 billion township project by Chinese developer Country Garden in the Iskandar Malaysia special economic zone of Johor, has ruffled feathers in a bastion of support for Najib’s Umno.

      Johor locals complain that large numbers of Chinese people have been allowed to own properties in the project, which is called Forest City. Last year, Chinese nationals accounted for about 70% of apartment buyers there.

      Other grievances over Forest City have included environmental damage, a property market glut, and the impact of land reclamation on the local fishing industry.

      Delete
    2. ‘Chinese tsunami’

      Malaysia’s own economically powerful ethnic Chinese voted heavily for the opposition at the last election in 2013, handing the Umno-led coalition its first-ever loss of the popular vote. Najib called it a “Chinese tsunami”.

      This time, Najib needs to win comfortably to avoid a leadership challenge and, to do that, he will need to reassure voters angry over the cost of living and corruption as well as fend off opposition attacks over Chinese investments.

      Ties between Malaysia and China have flourished under Najib, who visited Beijing in both 2016 and 2017.

      The prime minister is under a cloud over a long-running scandal at state fund 1MDB but Chinese state-linked firms have purchased power assets and real estate linked to 1MDB, helping resolve some of its debt issues.

      Najib has consistently denied any wrongdoing over billions of dollars that went missing from 1MDB but at least six countries, including the US, are investigating transactions related to the fund.

      In Kuantan, a laid-back coastal town with tropical beaches, China’s shadow is looming large.

      Chinese firms are leading the construction of a 3,000-acre industrial park, which is rising out of sight behind what locals call a “Great Wall”, and they have taken a 40% stake in the operator of a deep water, multi-cargo port nearby.

      Meanwhile, China Communications Construction Co Ltd is building a RM55 billion rail line that will link Malaysia’s east coast on the South China Sea to Kuala Lumpur and the strategic shipping routes of the Strait of Melaka in the west.

      Delete
    3. Feeling Left Out

      But local entrepreneurs feel left out of the bonanza.

      “To me, the China investments here look fishy and don’t seem to benefit the locals as we hoped for,” said Syed Heider, a Kuantan-based building materials supplier who recently switched allegiance from Najib’s BN to the opposition. “Of 10 people that I know, eight people have already swung to PH.”

      Stressing the development potential for one of the country’s less developed states, Najib said the ECRL rail link would create 80,000 jobs and the project operator would be obliged to give at least 70% of these to local workers. (This is not the impression the average Malaysian gets).

      Noting that less than 20% of the east coast line’s workers are Chinese, International Trade and Industry Minister Mustapa Mohamed told Reuters that China and Malaysia are trying to avoid a repeat of Forest City’s tensions. (Good that Najib'' people have at least acknowledged the stupidity in the Johore Forest City development).

      “In hindsight, the Forest City experience taught them some lessons, and us as well… policymakers have learnt quite a bit from this and now the Chinese understand the importance of respecting local practices,” he said.

      (But why Najib's government allowed such projects in the first place? No such thing as "hindsight". You are a government, having all kinds of experts and can pay for various kinds of expertise to advise).

      Delete
  26. FuckTun mau reka lama sangat
    Lepas dua hari baru dia muncul
    Berpuluh kali, kena gigit sengat
    Baru dia timbul, ini bingai bacul

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Bermegah dedak si Madey kasi
    Tak sedar, yg dirii dah kena tipu
    Pantun dia karang, tidak ada isi
    Hanya ungkapan kata2 merapu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Konon berpantun dia tu pantas
    Sampai dua hari untuk dia reka
    Ada hati mau ajak gi ke pentas
    Buat pantun pun serupa puaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Baru ler keluar dah terok ditibai
    Ular lidi, yang perasan diri naga
    Pantun2 dibuat serabut serabai
    Mcm dengan burit naiik tangga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Pantun dia, serupa dgn taik itik
    Atau taik lembu yg kena ramas
    Pantun Kejora tersangat cantik
    Baris sekata & tersusun kemas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    FuckTun hanya sekolah rendah
    Mahu lwn cikgu menara gading
    Kejora cekap, gurindam madah
    Dlm berpantun tiada setanding

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Glamour Kejora jgn nak direbut
    Jgn sampaii Kejora mengamuk
    FuckTun reka dlm kelam kabut
    Pantun2 yg dibuat berkecamuk

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Kejora kekasih dara pensyarah
    Pantun2, sgt pantas disambut
    FuckTun reka, dgn rasa marah
    Sbb itu, pantun dia berserabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Pantun Kejora, cantik dan indah
    Kemas sekata rangkap dia buat
    FuckTun pulak, spt haram jadah
    Orng nak baca pun naik meluat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Berpantun ini Kejora dah sebati
    Cekap sejak di bangku sekolah
    FuckTun nak pantun dia tak reti
    Tapi nak tunjuk tak mahu kalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Kejora dlm pantun sgt berbakat
    Dia buat pantun cekap & pantas
    FuckTun bila buat tesekat-sekat
    Tak rasa malu ke nak ke pentas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    FuckTun ini dah banyak kali lari
    Dgn pantun Kejora dia berdebar
    Kejora ini, pemantun yg bestari
    Bukan taraf FuckTun nak cabar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Cgu Kejora berbakat sejak lahir
    Pantun dia buat sekata & sama
    FuckTun pulak, nyata tak mahir
    Dia ambil masa, berhari2 lama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    FuckTun anak ayam baru netas
    Mereka pantun berhari tak tidur
    Kejora, dia tidak mampu pintas
    Lbh baik jer kalau dia berundur

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Kejora ini berbakat sasterawan
    Karang pantun, rileks & tenang
    FuckTun, lbh baik jgn berlawan
    Bila2 pun, ko tak akan menang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun2, sikit lagi nak tambah
      Mau kasi FuckTun, jiwa kacau
      Perlu ajar sikit ini sial bedebah
      Biar dia jadi meroyan meracau

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun spt bengkak kelenjar
      Dgn Kejora, udah makan kuah
      Si bingai ini hamba mahu ajar
      Supaya tak lagi megah & juah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun terus terdiam & kaku
      Terok dia, Kejora tiibai & sebat
      Dia kini terpaksa ler mengaku
      Dlm pantun Kejora sngt hebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Pantun Kejora padat dan padu
      FuckTun kinii, spt nak terberak
      Tak kan ler lama diam terkedu
      Mcm ini kah otai Puak Haprak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun kini muka udah tedoh
      Dgn Kejora, dia ini tak sepadan
      Kena tajii, dia buat diam bodoh
      Spt tadah jubor je rupa pondan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Parah kalau Kejora bersungguh
      FuckTun air mata dah mengalir
      Mana dia yang kononnya jaguh
      Keluar le lawan, kalau ada pelir

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun terus diiam dan sunyi
      Dia bagaikan tersembam jatoh
      Naper masih nak bersembunyi
      Apa..ko sudah kecut btg butoh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      FuckTun ni spt budak hingusan
      Mcm Tom & Jerry punya kartun
      Dengar sini, hamba mau pesan
      Usah dicabar, Kejora berpantun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

      Delete
  27. Shahrizat tak bertanding, bantu jentera BN, kata dia.

    Ketua Wanita BN itu berkata keputusan itu dibuat 2 bulan lepas, selepas berbincang dengan Najib.

    Apa dia perlu tanding. Dia rapat dengan Najib/Rosmah. Dia classmate Rosmah di asrama TKC dulu.

    Lepas kes Lembu Kondo pun, masih di kasi jawatan entahapekenamanye, bergaji berpuluh ribu, berpejabat di Jabatan Perdana Menteri, boleh ngobrol dengan Rosmah selalu.

    Ingat, korapsi bukan saja pasal kasi-ambik duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laki bini di kasi pangkat Tan Sri.

      Menyinga depa yang bencikan Lembu Kondo.

      Delete
  28. Pagi ini si FuckTun muncul juga
    Kejora acah, baru le dia melatah
    Kerbau ini, masih mahu berlaga
    Tak sedar diri tanduk dah patah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Muncul juga dia, ini dajal bapok
    Mau buat pantun, ambil berhari
    Berkali2, pala dia kena hempok
    Baru ler dia terasa, nak bela diri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. ‘Penjajahan perdagangan’ China lebih patut dibimbangkan, kata pakar ekonomiRobin Augustin | April 27, 2018

    Hemhkn kata kata dia - ‘Penjajahan perdagangan’ China

    ReplyDelete
  30. FuckTun tak akan terlawan dgn cikgu bujang
    Pagi ini, dia rasa dirii mcm dah kena terajang
    Dia punya pantun, Kejora balas balik panjang
    Mesti dia panas, habiis baju seluar telanjang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Ustaz ‘muda’ rampas PAS versi sederhana, kata Khalid Samad

    Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata ustaz muda yang pulang dari Timur Tengah ambil alih kepimpinan PAS dengan mendakwa mereka lebih Islam berbanding orang lain.

    Awas lah pengundi sekelian, jangan undi puak yang ada pemimpin yang mengaku dia lebih Islam dari orang lain.

    ReplyDelete
  32. FuckTun biiol unta bernasib malang ini pagi
    Pasti bapok ni berang marah mengetap gigi
    Baru le dia tahu langit itu rendah atau tinggi
    Ayuh, FuckTun...berani ngko nak lawan lagi?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Jho Low dan 1MDB tiada kaitan, kata Arul Kanda
    FMT Reporters

    Kepala Bapak Dia.

    ReplyDelete
  34. 28 April, FuckTun sudah terima padah
    Ternyata dia lemah, berpantun madah
    Berjam-jam, serangkap pun tak sudah
    Nak ajak naik ke pentas apa ker jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

    Kenangan pahit, di benak FuckTun terbuai
    Benih yang dia tanam buah busuk dia tuai
    Nak reka pantun, gi minta tolong ipar duai
    Mcm ini kalu, pentas joget ko lebih sesuai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  35. Pesara tentera berjalan 300km untuk PH tiba di Gombak
    Nurul Azwa Aris | April 27, 2018

    Nasri Mat Jusoh akan meneruskan perjalanan ke Putrajaya esok dan yakin Pakatan Harapan mampu menjadi kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak nya ramai puak tentera tak mahukan Najib dan Umno/Bn.

      Persatuan Patriot yang di ketuai bekas General Tentera pun nampak nya sokong PH.

      Delete
  36. Pantun2, sikit lagi nak tambah
    Mau kasi FuckTun, jiwa kacau
    Perlu ajar sikit ini sial bedebah
    Biar dia jadii neroyan meracau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    FuckTun spt bengkak kelenjar
    Dgn Kejora, udah makan kuah
    Si bingai ini hamba mahu ajar
    Supaya tak lagi megah & juah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    FuckTun terus terdiam & kaku
    Terok dia, Kejora tiibai & sebat
    Dia kini terpaksa ler mengaku
    Dlm pantun Kejora sngt hebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    Pantun Kejora padat dan padu
    FuckTun kinii, spt nak terberak
    Tak kan ler lama diam terkedu
    Mcm ini kah otai Puak Haprak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    FuckTun kini muka udah tedoh
    Dgn Kejora, dia ini tak sepadan
    Kena tajii, dia buat diam bodoh
    Spt tadah jubor je rupa pondan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    Parah kalau Kejora bersungguh
    FuckTun air mata dah mengalir
    Mana dia yang kononnya jaguh
    Keluar le lawan, kalau ada pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    FuckTun terus diiam dan sunyi
    Dia bagaikan tersembam jatoh
    Naper masih nak bersembunyi
    Apa..ko sudah kecut btg butoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    FuckTun ni spt budak hingusan
    Mcm Tom & Jerry punya kartun
    Dengar sini, hamba mau pesan
    Usah dicabar, Kejora berpantun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh

    ReplyDelete
  37. Raja Bahrin dakwa BN letak calon lemah untuk menangkan anak Hadi

    Faiz Zainudin | April 26, 2018

    Pengerusi PH Terengganu itu yang akan bertanding di DUN Batu Burok berkata, BN akan meletakkan calon ...

    ReplyDelete
  38. Kita bekerja kojola penganggur
    Dok sini sentiasa menadah
    nama tak calun AmeNo dah gugur
    Ke sini semua Pakatan dah ludah!

    Tak kemana kononnya hebat
    Sini semua tahu musibat
    Degil tak mahu makan ubat
    anjing gila kena perambat!

    Sikit tak malu kerja tersasar
    Kontrek sementara gaji tak besar
    Cari dedak belanja pasar
    Taik kering pun dia kisar!

    Rugi mak bapak lahirkan dia
    Ingat besar boleh berjasa
    Rupa2nya jadi buaya
    Maki mencarut tak ingat dosa!

    Kerana pertahan klepto jahanam
    Budi luhur dia dah tanam
    Kpi perangai jatuh menjunam
    Terjunlah laut sendiri benam!

    Tengok di sini ramainya musuh
    Ini penyangak berotak lusuh
    Dari kecil tak cukup asuh
    Sikit tegur mahu merusuh!

    Kat sini takde kerja
    Dok menempel setiap masa
    Nak pantun terus boleh sahaja
    Ajak ke pentas dia terseksa!

    Kita Pakatan orang berani
    Nothing to hide takde yg lari
    Kojola penakut nak sana sini
    Belakang Aci nyorok sendiri!

    Balaci tengit pegang bendera
    Hari ini overtime dia
    Kenyang makan berok dan kera
    Makan minum AmeNo sedia!

    Cepat makan masuk ke blog
    Bantai Pakatan tugas goblok
    Jika tidak kosong tembolok
    Extra income Chow kit dan Golok!

    ReplyDelete
  39. Siapa nak sokong atau canggah kiraan kemenangan PH di PRU14, ini dia di salin sepenuh nya berita pendapat dia.

    Siapa nak canggah kena ingat - dia merintah 22 tahun, ketuai PRU Umno/Bn LIMA KALI, beb. Dia tahu segala faktor yang mesti di ambil kira dan macam mana nak jangka kehendak pengundi.

    Based on data from the recent delineation exercise by the Election Commission, the recent voter demographics, the addition of new voters, various analytics by both mainstream and non-mainstream sources including both Merdeka Centre and Invoke, I have calculated the outcome of Malaysia’s 14th general elections (GE14).

    The first focus is on Peninsular Malaysia. The racial demographics of Peninsular Malaysia is categorised into four categories:

    Malay-majority seats in Kelantan and Terengganu, which consist of 22 seats. To simplify the analysis, Chinese and Indians populations are deemed negligible, hence their population is keyed in as zero.

    Malay-majority seats with an average of 90% Malay population for all states in Peninsular Malaysia (except Kelantan and Terengganu), which consist of 28 seats.

    Malay-medium majority seats (with an average of 70 to 80% Malay population), which consist of 65 seats.
    Mixed and Chinese seats which consists of 50 seats, where Malay population is 65% (as per national average) or lower. The reason mixed and Chinese seats are lumped together is because based on the simulation, Pakatan Harapan is expected to win 99% of those seats regardless of whether the ratio has 65% Malays or less. This point may seem controversial but it’ll be explained later.

    For all peninsular states except Kelantan and Terengganu, BN’s Malay support is predicted to drop from GE13’s 65% to 45%, in line with forecasts from several non-mainstream findings. Chinese and Indian support to remain the same as GE13.

    The latest report from Merdeka Centre states that BN’s drop in Malay support in the peninsula is only 8% as of mid-April 2018. However, Merdeka Centre did state that the drop in Johor is 20.9%. In reality, this author argues that the fall is more drastic. Bear in mind that survey respondents are usually cautious (especially in a BN-governed state) when answering surveys in fear of reprisal from the ruling government, hence resulting in a response bias towards BN.

    Furthermore, the survey by Merdeka Centre is flawed because it has zero fence-sitters and undecided voters, where it is highly probable that the majority of them will ultimately swing to Harapan. Hence, the survey result is BN biased.

    In spite of the result bias, Johor is estimated to fall 20.9%, Selangor 17.2% and Perak 8.9%. So we can safely add more percentage points to these figures. This writer predicts an additional 5 to 10 percentage points in line with Invoke’s data. In fact, Invoke’s latest data has BN’s Malay support languishing in the high 30s to low 40s.

    Merdeka Centre’s data on Kedah's shows a 1.1% drop in Malay support for BN. This has to be the most controversial and outrageous take on GE14 as data from other findings is pointing to a similar if not larger drop as that suffered in Johor.

    In fact, the writer posits that if anything, Kedah has the biggest fall in Malay support for BN, possibly even in the 30s. Harapan is widely expected to smash BN in this state due to the Mahathir and Mukhriz one-two punch.

    Pakatan Rakyat’s Malay support in GE13 was 35% and it is assumed 15% of that belongs to PAS in all states except for Kelantan and Terengganu, which is in line with Invoke’s survey result which states PAS’ support level has dropped from 18% to 13% in the past month.

    Hence, Harapan will lose 15% of Malay support to PAS, but gain 20% of Malay support from BN, for a total of 40% Malay support. Merdeka Centre’s result however differs widely, stating that PAS has 27% Malay support as opposed to Harapan’s 20%.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This writer posits that Merdeka Centre’s result is flawed as it lumps PAS’ support together for the whole of the peninsula when in reality the result skews heavily to PAS in Kelantan and Terengganu but is almost negligible in the west coast states. Hence, the opinion here is that BN’s loss will be Harapan’s gain in all states par Kelantan and Terengganu.

      For Kelantan and Terengganu, BN and PAS are predicted to be evenly matched, with Harapan not making much of a dent. To simplify this analysis, Chinese and Indian votes are considered as negligible in this category.

      The mixed and Chinese seats are lumped together instead of separately because they yield the same result regardless of whether the ratio has 65% Malays or 50% Malays or lesser. To simplify this analysis, the race composition for this category is considered the same as our national ratio of 65% Malays, 25% Chinese and 10% Indians, even though in reality it differs according to areas.

      But it won’t influence the result as Harapan is expected to win 99% of these seats due to the aforesaid 20% Malay swing and the overwhelming Chinese support.

      There’s no doubt that BN’s 65% Malay support in GE13 will be reduced, mainly due to resentment towards caretaker prime minister Najib Abdul Razak and the BN government he leads, and the addition of onr million new Malay voters. The question is by how many percentage points the Malay swing will be.

      There were about 8.7 million eligible Malay voters in GE13. The addition of 1 million new Malay voters translates into an 11.4% increase. If 70% of new Malay voters support Harapan (based on non-mainstream findings), that’s already a swing of about 5%.

      So a total swing of 20 percentage points is not that far-fetched. In fact, it’s quite conservative as Merdeka Centre already puts the swing as 8% in spite of the survey weakness highlighter earlier while Invoke’s one is in the high 20s.

      The results are shown below.

      So based on a “conservative” 20% Malay swing, and assuming that the Chinese turn out in droves to vote like in GE13, this simulation shows that Harapan can win about 100 seats in Peninsular alone.

      With that in hand, Harapan only need another 12 seats from East Malaysia to form the federal government, but in all likelihood, they’ll need about 18-20 to form a stable government. In the last election, Pakatan Rakyat won nine seats in east Malaysia.

      Assuming the status quo is maintained in Sarawak with Harapan winning six seats, the remaining bulk of seats is expected to come from Sabah, especially now that is has a united opposition front and with Warisan having taken the mantle of state autonomy call.

      If the current groundswell momentum in east Sabah is anything to go by, Warisan is expected to clinch it for Harapan. The writer predicts a total of 12 seats to be won by Warisan and PKR in Sabah, hence Harapan to form the next federal government with a total of 118 seats. Pakatan Harapan to win GE14.

      Delete
  40. Permainan Poker Paling Seru Bersama Winning303...
    Menghadirkan IG poker & IDN poker ....

    Dengan 1 User ID, Sudah Dapat Bermain 8 Games Kartu Populer :
    1. Texas Poker
    2. Omaha Poker
    3. Domino QQ
    4. Ceme Keliling
    5. Bandar Ceme
    6. Capsa Susun
    7. Bandar Capsa
    8. BIG 2

    Bonus New Member Slot 15%
    Bonus New Member Poker 10%
    Bonus New Member Sabung Ayam 10%
    Bonus New Member Sportsbook & Live Casino 20%
    Bonus Deposit 10% Setiap Hari
    Bonus Deposit 10% Slot Setiap Hari
    Bonus Deposit Sabung Ayam 5%
    Bonus Cashback 5-10%
    Bonus 100% 7x Kemenangan Beruntun Sabung Ayam
    Diskon Togel Hingga 65%
    Bonus Rollingan Slot 1%
    Bonus Rollingan Poker dan Live Casino 0.5%

    Tunggu Apa Lagi, Ayok Segera Daftarkan Diri Anda Bersama Kami Di Winning303
    Dapatkan juga berbagai macam Bonus menarik dalam bermain Poker bersama kami.

    Informasi Lebih Lanjut, Silakan Hubungi Kami Di :
    - WA : +6287785425244

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...