Tuesday 3 April 2018

TAK CUKUP DENGAN ORANGNYA, GAMBARNYA PUN DITAKUTI JUGA...


Gambar Tun Mahathir Mohamad sebagai bakal Perdana Menteri dan Pengerusi Pakatan Harapan dilaporkan tidak akan dibenarkan untuk dipaparkan sepanjang kempen pilihanraya akan datang ini.


Alasan SPR tidak memberi kebenaran itu ialah kerana Pakatan Harapan didakwa belum didaftarkan secara sah dengan Pendaftar Pertubuhan atau RoS.


Sebaliknya, SPR hanya gambar presiden parti dan calon-calon yang bertanding saja dibenarkan untuk dipaparkan.


Dengan perkembangan terbaru ini, buat pertama kalinya kita akan menyaksikan SPR benar-benar dipergunakan untuk membantu kemenangan Najib Razak, UMNO dan BN dalam pilihanraya.

Tidak cukup dengan SPRM sebelum ini menyediakan lakaran baru kawasan pilihanraya yang memihak kepada BN dan diluluskan hanya dalam tempoh 2 jam di Parlimen, kini badan ini tampil dengan larangan baru yang amat menjengkelkan.


Apa yang ditakuti sangat dengan gambar Tun Mahathir?


Tak cukup takut dengan orangnya yang sudah berusia 93 tahun, rupa-rupanya dengan gambarnya pun ditakuti sama?


Alasan bahawa Pakatan Harapan tidak didaftarkan ternyata hanyalah alasan remeh dan sengaja diada-adakan.


Dalam waktu yang sama, kini barulah difahami juga mengapa RoS sengaja mencari pelbagai alasan untuk menolak kelulusan pendaftaran Pakatan Harapan.


Bukankah Tun Mahathir adalah Pengerusi Pakatan Harapan dan ketua kepada gabungan parti-parti pembangkang yang dengan kedudukan itu, bermakna dari segi moralnya, gambar beliau layak dipaparkan untuk memberi keadilan kepada pengundi dalam membuat pilihan?


Kenapa dalam pilihanraya-pilihanraya sebelum ini di mana gabungan parti-parti pembangkang seperti Pakatan Rakyat, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan sebagainya yang juga tidak diluluskan oleh RoS, tetapi tiada halangan yang serupa pernah dikeluarkan oleh SPR?


Kenapa hanya ketika Tun Mahathir mengetuai Pakatan Harapan, baru larangan berkaitan gambar ini dikeluarkan?


Tak malu ke SPR mahu membantu kemenangan Najib, UMNO dan BN dengan cara begini? 


Lepas ini apa lagi agaknya?


Mungkinkah suara Tun Mahathir pun akan dihalang juga dengan alasan yang sama? (ShahbudinHusin 03/04/2018)

205 comments:

  1. Kasihan cai2 haprak barua Matdey malabari
    Mereka asyik angan Mat Jenin, syok sendiri
    Suman kedi pulak, bermcm2 alasan dia beri
    Dah tua nak mampos, apa ker jadah kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala kejora, tak payah nak kesian pada kita semua. Kesiankan pada diri sendiri yang menyokong PEROMPAK MALAYSIA, yang terang mencuri dana 1mdb. Jika muda tapi tak pandai mengurus negara,buat apa? Baik yang tua walaupun tua tapi boleh pulihkan ekonomi negara, bukan buat hutang saja!!

      Delete
    2. Sementara itu, Ketua Penerangan Umno Pusat Bandar, Syed Rosli Syed Harman apa yang berlaku kepada Umno hari ini merupakan malapetaka dan harus segera dibersihkan




      TUAN SHAH


      MB GENGSTER SEMBILAN


      SURUH TERBALIKKAN MEJA






      TAPI KETUA BAHAGIAN BTR





      TERBALIKKAN PUKI DISKO




      HEBAT TOK MAT MB SEMBILAN SURUH AHLI JADI HARAMZADAH





      BUKAN HARAMZADAH TAPI DAAAAADAAAAH




      MB SAMSENG GANTI MB NEGERI GREAT WALL OF KUANTAN

      Delete
    3. So kejora besar punya laknatullah bersekongkol dengan kerajaan kleptokrasi........!!

      Delete
    4. Najib lahanat kepala bapok mana ada teloq, mak badak dah gengam teloq dia. KahKahKah

      Haram jadah punya najib penyamun , anak beranak cekik duit songlap 1MDB . Esok lusa mati terus masuk oven kat neraka kahkahkah

      Mampos la kau dan anak beranak kau wahai penyamun
      Bawak sekali parti hamno hamblau kau tu mampos sekali kahkahkah

      Delete
    5. Apa akan terjadi & apakah perasaan individu yang mengetuai ROS & SPR apabila RAKYAT semua undi PH & ditakdirkan PH menang 100% dalam PRU14..di manakah muka kalian mahu diletakkan? Saya percaya kalian orang-orang yang beriman dan masih tahu apa itu kesaksamaan..apatah lagi saya sendiri pernah menjadi KETUA POS SPR di satu pusat pilihan raya di ibu kota awal 1990-an.

      Delete
    6. cukup SEDIH




      ANGKUTAN TENTERA KENA SETIA KEPADA KERAJAAN HARI INI



      TUN M KATA


      NAJIB ADA TENTERA SENDIRI


      ADAKAH KALAU NAJIB KALAH MAKA TENTERA AKAN BERKUASA


      TUN MOHON KETUA ANGKUTAN ATM BERI PENJELASAN


      KERANA APA TUAN SHAH



      KERANA TENTERA HANYA PATUT TAAT DAN SETIA KEPADA RAJA DAN MEGARA


      TUAN SHAHBUDIN



      SELAGI PARA P*****T AWAM TAK JELASKAN KEPADA ORG AWAM




      KAMI DAH STOK BARANG MAKANAN DALAM 6BIJI PETI AIS SEMPENA MEMUNGGU KEPUTUSAN 3,4,5 MEI INI UTK MERAIKAN KEMENANGAN



      KORANG JGN IKUT KAMI SEBAB KAMI MEMANG KELUARGA BESAR. BIASA LA 6PETI AIS DAN BERDOZEN RAK UTK MAKANAN...


      INGAT

      KAMI TAK KATA NAJIB ADA TENTERA SENDIRI TAPI TUN YANG TANYA



      SELAGI TAK JAWAB....



      MCM MCM ORG AWAM AKAN SPEKULASI

      Delete
    7. Kihkihkih...wak kojola teloq kecut gelak kuat sungguh. Bn bagi lampin free kot.

      Delete
    8. SEMOGA ALLAH MEMBERI PERTOLONGAN KEPADA AHLI PARTI DALAM PAKATAN HARAPAN ......DOA KAMI ORANG TERANIANYA.

      Delete
    9. "Alasan SPR tidak memberi kebenaran itu ialah kerana Pakatan Harapan didakwa belum didaftarkan secara sah dengan Pendaftar Pertubuhan atau RoS."

      Kepala bapak kau, SPR. Kalau betul laporan itu, kepala korang dah di seleweng dek penyeleweng dan pengsonglap 1MDB ke?

      Kalau pun PH tidak di daftarkan, Tun Mahathir ada lah calon kerusi Parlimen, tak masuk kepala bapak kau ke bahawa gambar dia tak boleh di larang di paparkan di Pru14?

      Delete
    10. Pas diasuh untuk tidak menyebarkan fitnah, sebaliknya Pas yang kerap terkena fitnah termasuk fitnah dan tuduhan dari DAP.

      Setiausaha Agong Pas, Datuk Takiyuddin Hassan menjelaskan, Rang Undang-undang (RUU) Akta Antiberita Tidak Benar yang diluluskan di Dewan Rakyat semalam tepat pada masanya.

      Katanya, pembentangan akta berkenaan kena pada masanya daripada tiada satu akta yang menghalang penyebaran fitnah dan berita palsu bahkan Pas juga sudah mengkaji akta berkenaan, yang sewajarnya dilaksanakan oleh mana-mana pihak yang menjad kerajaan.

      “Kita nak beritahu, sepanjang masa ini apa sahaja keputusan yang pas buat kita tidak bergantung kepada DAP, samada DAP sokong ke tidak sokong ke, kita tidak sokong persempadanan, kenapa dia tidak kata kita sekali dengan UMNO.

      "Persempadanan Pas tidak sokong, DAP pun tidak sokong, kenapa dia tidak komen, Akta ini adalah akta yang kita kaji sendiri, satu benda yang wajar yang dibuat oleh sesiapa pun yang mejadi kerajaan” katanya di sini petang tadi.

      Beliau berkata demikian ketika diminta memberikan reaksi berhubung kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menyatakan rasa terkejut dengan tindakan pas menyokong RUU Antiberita Tidak Benar 2018 yang lulus di Dewan Rakyat semalam.

      Lim juga mempersoalkan pendirian Pas ketika ini yang di lihat seolah-olah menyokong kerajaan dan juga Umno

      Menurut Takiyuddin lagi, dalam perbahasan akta berkenaan Pas hanya menekankan supaya akta ini dikuatkuasakan secara yang sepatutnya, tiada penyalahgunaan.

      “Pada dasarnya akta ini kita terima, sebagai sesuatu yang perlu. Apabila keadaan memerlukan kepada kawalan berita-berita yang tidak boleh dikawal” katanya.

      “Pendirian Pas juga kita tidak dibenarkan membuat fitnah kepada orang lain, setakat ini, kita tidak ada lagi lah, melalui media masaa atau media sosial yang Pas ini membuat fitnah atau tuduhan kepada mana-mana pihak, yang keduanya, Pas menjadi mangsa yang cukup banyak kepada fitnah-fitnah yang tidak berasas, termasuk DAP sendiri, yang banyak membuat fitnah terhadap Pas”.

      Beliau turut menyifatkan DAP sudah mulai takut pada bayang sendiri dengan menuduh Pas bukan lagi sebuah parti pembangkang.

      Bagi Pas tegasnya kandungan Akta berkenaan adalah langkah pencegahan, sebagai contoh orang yang difitnah melalui media sosial dan sebagainya, boleh pergi ke mahkamah, buat permohonan sebelah pihak dengan bukti-bukti dan laporan polis serta kandungan fitnah itu, dan pada masa sama, mahkamah boleh meminta orang yang buat fitnah itu menghapuskan penyiaran tersebut.

      Delete
    11. Seramai 60 orang ahli UMNO, termasuk pimpinan cawangan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri, Gua Musang, menyertai Pas hari ini atas alasan kecewa dengan parti itu.

      Mereka termasuk Ketua Wanita UMNO Cawangan Setar Baru Khadijah Samat, Ketua Pemuda Cawangan Setar Baru Mohd Sohaimi Razali dan AJK Cawangan Setar Baru Abdullah Samat.

      Majlis penyerahan borang penyertaan menjadi ahli Pas diserahkan kepada Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob di kediaman rasmi beliau di sini petang ini.

      Turut menyertai mereka ialah 30 ahli PKR Gua Musang diketuai Ketua Ranting PKR Ladang SEDC Wan Mohd Emran Wan Zulkifli dan Ketua Ranting PKR Kampung Baru Setar Hassan Idris.

      Mereka mendakwa, kumpulan itu merupakan pelopor kerana lebih ramai ahli UMNO dan PKR di kawasan mereka akan turut mengambil langkah bersama dalam perjuangan Pas Kelantan mempertahankan kerajaan negeri pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Mereka juga mengakui kecewa melihat UMNO yang didakwa sudah lari dari perjuangan, serta sikap pemimpinnya yang dilihat lebih mementingkan diri dari membela nasib orang Melayu.

      Pada Jun tahun lalu, kerusi DUN Nenggiri diisytiharkan kosong berikutan penyandangnya Datuk Mat Yusoff Abdul Ghani dari Barisan Nasional hilang kelayakan sebagai wakil rakyat selepas diisytiharkan muflis.

      Delete
    12. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidas kenyataan Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin di Dewan Rakyat pada Khamis yang didakwa seolah-olah menganggap dirinya tuhan.

      Menurut Abdul Hadi, umat Islam perlu patuh kepada adab dalam Islam dan tidak berhak membayangkan diri sebagai tuhan.

      Abdul Hadi berkata, setiap apa yang diciptakan Allah mempunyai hikmah tersendiri.

      “Adab orang Islam tak boleh sentuh hal tuhan. Tuhan jadikan ini dan ini, dan orang yang baik boleh jadi jahat. Orang jahat boleh jadi baik dimana itu dalam ilmu tuhan .

      “Kita tak boleh campur tentang ilmu tuhan, kita kena terima. Tuhan adalah adil, adalah bijak, adalah baik. Tidak boleh sentuh hal ciptaan Dia, itu adab orang Islam,” katanya sewaktu ditemui selepas menutup Program Dialog Rakyat Terengganu Sejahtera Selepas PRU-14 di sini pada Jumaat.

      Abdul Hadi diminta mengulas kenyataan Hanipa sewaktu perbahasan di Dewan Rakyat dengan ungkapan “jika saya tuhan, saya akan lakukan... “ sehingga mencetuskan polemik serta kecaman banyak pihak termasuk memintanya bertaubat.

      Delete
    13. Pendekar Bugis katanya!

      Delete
    14. PAS mengambil pendekatan melalui pertimbangan aspek moral semasa menyokong Rang Undang-undang (RUU) Akta Antiberita Tidak Benar yang dibentangkan di Dewan Rakyat semalam.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata langkah seumpama itu pernah dilakukan parti berkenaan di parlimen suatu ketika dulu.

      Katanya semasa kerajaan mencadangkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) PAS sendiri menyokong RUU berkenaan semasa ia dibentangkan pada 1957 ekoran keadaan negara dalam darurat dan berdepan ancaman komunis serta pelampau.

      Menurut anggota parlimen Marang berkenaan, ISA disalahgunakan oleh kerajaan, termasuk menjadikan ahli PAS sebagai mangsanya.

      "Namun dari sudut moral, PAS menyokong ISA demi keselamatan negara.

      “Begitu juga menghidupkan moral yang luhur dan mulia, kita menyokong Akta Antiberita Tidak Benar ini," katanya seperti dilaporkan harakahdaily hari ini.

      RUU Antiberita Tidak Benar diluluskan Dewan Rakyat semalam selepas mendapat undi majoriti, dengan 123 menyokong dan 64 membantah.

      Sebelas daripada 13 anggota parlimen PAS menyokong RUU berkenaan, manakala dua yang lain - Abdul Hadi (Marang) dan Nasrudin Hassan (Temerloh) tidak hadir.

      Nanti tak payah pinda

      RUU itu digubal bagi mengekang penyebaran berita palsu dan mewujudkan langkah-langkah pencegahan yang timbul daripada khabar yang tidak benar.

      Bagaimanapun RUU mengalami pindaan kecil pada fasal 4 dengan perkataan "diketahuinya" (knowingly) digantikan dengan perkataan "niat jahat" (maliciously).



      Pada fasal 5 pula, jumlah hukuman penjara dipinda daripada 10 tahun kepada enam tahun.

      Sebahagian besar pembangkang menganggap RUU berkenaan digubal bagi menutup mulut pengkritik kerajaan dan sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Tidak seperti parti pembangkang lain, PAS yang beramal dengan gagasan politik matang dan sejahtera mengambil pendirian menyokong RUU berkenaan.

      Abdul Hadi berkata PAS menyokong RUU itu kerana banyak kesan positif yang boleh diperolehi daripadanya bagi memulihkan akhlak serta perangai media massa menyampaikan maklumat.

      Melihat kepada situasi pada hari ini, katanya, terlalu banyak perkara "bohong dan fitnah" disebarkan media massa khasnya di media sosial.

      Baca PAS jamin akta antiberita palsu diguna dengan adil

      Pada masa sama Abdul Hadi juga mengakui ada kemungkinan akta antiberita tidak benar itu nanti akan disalahgunakan juga kerana Umno beranggapan mereka akan kekal berkuasa selepas ini.

      "Tetapi PAS melihat dari aspek moralnya, wajib menyokong akta tersebut.

      "PAS (juga) melihat dari sudut pandang kesan positif bagi mendidik rakyat serta memberikan kemudahan jika PAS diberikan kemenangan (dalam PRU) tanpa perlu meminda, hanya melaksanakan saja," ujar beliau.

      Naib Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia itu juga menegaskan PAS adalah satu-satunya parti yang tidak membenarkan maklumat fitnah disebarkan, berbeza dengan parti lain yang "boleh melakukan apa sahaja".

      “Mungkin (parti lain itu) akan terhalang tindakan mereka pada masa akan datang, maka kerana itulah mereka membangkang undang-undang tersebut dilaksanakan," katanya.

      Delete
    15. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mengucapkan terima kasih kepada semua pihak termasuk PAS yang menyokong Rang Undang-undang (RUU) Antiberita Tidak Benar.

      Ini kerana, menurut Shahidan, RUU berkenaan yang dilluluskan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam menepati ajaran Islam dan bertujuan melindungi rakyat daripada berita palsu.

      "Saya amat berterima kasih dengan semua pihak termasuk PAS yang sokong RUU berkenaan.

      "Ia berlandaskan hukum Islam berhubung berita palsu. Sudah pasti saya rasa rakan-rakan (di Parlimen) yang menyokong RUU ini adalah (untuk) kepentingan rakyat dan bukan kepentingan kerajaan BN.

      "Rakyat kadang jadi mangsa kepada berita palsu, bukan sahaja menteri dan mereka (rakyat) tidak mendapat perlindungan," katanya kepada pemberita di Parlimen hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan berhubung 11 anggota parlimen PAS yang menyokong RUU berkenaan di Dewan Rakyat semalam.

      Selain itu, beberapa orang pemimpin parti Islam itu turut secara terbuka menyatakan sokongan mereka terhadap RUU berkenaan.

      Antaranya, anggota parlimen PAS Kuala Nerus Datuk Khairuddin Aman Razali yang memberi jaminanRUU itu akan dilaksanakan dengan adil jika PAS memerintah negara.

      Khairuddin juga mendakwa berita palsu telah menjadi 'seperti makanan' kepada rakyat Malaysia dan ramai yang telah menjadi mangsa termasuk pemimpin PAS.

      Anggota parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz pula memberikan 10 sebab mengapa RUU itu mesti disokong.

      Antaranya beliau berkata kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang akan menghancurkan masyarakat serta negara.

      RUU Antiberita Tidak Benar 2018 memperuntukkan hukuman penjara sehingga enam tahun dan denda RM500,000 kepada mereka yang mengadakan, menawarkan dan menerbitkan berita tidak benar.


      RUU itu memasukkan peruntukan untuk membenarkan permohonan perintah mahkamah untuk membuang bahan yang disahkan sebagai berita palsu.

      Denda sehingga RM100,000 boleh dikenakan jika gagal berbuat demikian.

      Walaupun ada peruntukan untuk mencabar perintah mahkamah itu, Seksyen 8(3) RUU menyatakan rayuan tidak boleh dibuat jika kerajaan mendapat perintah berkenaan atas dasar keselamatan negara.

      Delete
    16. Penang Chief Minister Lim Guan Eng and his father, DAP supremo Lim Kit Siang, were a no-show at a talk on the RM6.3 billion tunnel-roads project here tonight.

      Two seats had been reserved for both father and son at the Tan Si Eng Chuan Tong Association’s hall in Kampung Paya here, for the forum titled “Political talk on Penang’s truth”, but both seats remained empty throughout.

      Guan Eng had this afternoon snubbed Wee’s invitation to the forum, which was held in the former’s parliamentary constituency of Bagan.

      Some 800 people turned up tonight at the forum, which featured MCA deputy president Wee Ka Siong and Barisan Nasional Strategic Communications (BNSC) deputy director Eric See-To, both of whom have spoken and commented extensively on the tunnel project.

      The talk was conducted mostly in Mandarin, interspersed with a little bit of English and Hokkien for the crowd, mostly comprising mainlanders.

      Both Wee and See-To presented their views on the tunnel project — views which have largely been reported in the media.

      Among others, Wee touched on how the state government had awarded such a major infrastructure project to an 82-day company, which was contrary to the state government’s claim previously that the special purpose vehicle (SPV) has a paid-up capital of RM4.5 billion.



      See-To, meanwhile, showed a widely circulated photograph of Guan Eng with a businessman who had been arrested by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) over an alleged RM19 million payout to halt the probe into the tunnel project.

      Wee had previously challenged Guan Eng to a debate on the issues concerning the tunnel-road project, to which the latter has refused, saying that he should instead be debating MCA’s number 1, president Liow Tiong Lai.

      The infrastructure project came under renewed scrutiny by the BN following a fresh probe by the MACC.

      Since then, the Penang government and BN had revived the issue, which was a hotly debated topic in Penang in 2013 and 2014.

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Pangkor Road and Bagan Ajam in Butterworth. It is scheduled to begin in 2023.

      The three main roads stretch from Air Itam to the Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km), Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km), and Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).

      Delete
    17. Hey Pukimak Kejora,

      Bila tarikh face-to-face kita tuu, kejora musibat...??

      Delete
  2. Kasihan cai2 haprak kuli barua Najib bugis
    Mereka asyik angan Mat Jenin, syok sendiri
    Kejora bapuk tua pulak, bermcm2 alasan dia beri nak tepis
    Dah tua nak mampos, apa ker jadah kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies




    1. wei baruah semua





      jom ikut ketua hahagian umno



      memjubo di jalan imbi





      jom hisaaaaaaap



      jom geleeeeek





      jom koreeeeek china doll imbi







      jom main daaaaadih





      joooom hisaaaaap anjuran ketua bahagian umno





      khalid gagap pun adaaaaa




      hisaaaap sampai gaaagaaaap

      Delete
    2. Wak kojola kengkang telur kecut baru buka meja di lmbi

      Delete
  3. Betul tu burn. Tak perlu kasihani kami. Kasihanilah pada najib yang sedang berpeluh siang dan malam.
    Hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies




    1. jom pesta di jalan iMBi




      ya mb sembilan suruh ahli jd amacam gengster terbalik meja




      bukan meja arak di jalan imbi





      meja kopitiam





      ini mendadih di jalan imbi





      apa kota tun rosak dah kena SPR tukar jadi BANDAR TUN ROSAK BTR sebab dah biasa hisap dadih di kawasan bandar bapak najib ni






      ya Bandar Tun Rosak



      bandar yg ada mat gian....




      mat gian org kuat siapa ????





      sapa nak melawat BANDAR TON ROSAK



      kita tarbiyah jangan jadi MAT GIAN.





      jooooooom kita TOLAK MAT GIAN


      dan MAT GAGAP

      Delete
    2. Haiyaaaa...wak kojola kengkang telur kecut mmg gian hisap rokok john

      Delete
    3. Tu la kan. Sekejap mengaku pahlawang bugis. La ni mengaku pendekkar bugis pula. Lps ni tak tau la bugis apa pula. Mungkin penakut bogel la kut no.
      Org klu dah takut, mcm2 dia takut. Sampai bayang2 sendiri pun takut. Tu ciri2 penakut. Pahlawang dan pendekkar bugis......

      Delete
  4. Ini ketakutan tahap kronik...bukan tuan punye tubuh saje yg di takuti gambar pon ditakuti...

    ReplyDelete
    Replies


    1. wak zahid



      ko pecat Dato risialman



      jgn kau takde teloq



      wahai anak ularrrrmak perak




      pecat dato RISIALMAN




      PECAT WAK bapok...



      ahli umno semua dah bosan kalau ada ketua bahagian mat gian...

      Delete
  5. Utk sementara lantik tun presiden pkr... tanding pkai 1 parti... pkr.... amacam..
    Bleh ke...

    ReplyDelete
    Replies





    1. PKR AKAN LANTIK TUN M SEBAGAI PENASIHAT PARTY PKR


      JADI GAMBAQ TUN M BOLEH TAMPAL





      TUN M PENASIHAT PARTY PKR




      TAMPAL SEMUA TAMPAL

      Delete
  6. Nampak gaya nya ,SPR pun sudah 'berpatah arang, berkerat rotan' dgn siapa saja yg menentang UMNO/BN.

    kalau gambar tun m tidak bolih d paparkan, maka saya cadangkan PH n parti bersekutu hanya letak gambar telinga n hidung tun m saja atau pun tajuk buku autobiography tun m 'd dr in d house' yg rakyat bolih 'associate' dgn nya.

    kita tengok apa reaksi SPR nanti.

    apalah sudah jadi kpd system demokrasi d Negara ini.

    SEDIH !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih..sungguh sedih Dato'..hancuss sudah sistem demokrasi negara kita..penyagak dsanjung djunjung tanpa ada kewarasan oleh sebilang melayu yg beragama islam ini..tiada kesungguhan dlm menentukan diantara benar dgn yg bathil..harapan kami moga penyagak ini dibawa kemuka pengadilan suatu ketika nanti..insyallah

      Delete
    2. Buat pak rahman,

      Saya tletus ketawa sensorang membaca komen pak rahman

      Benar juga bila guna gambar hidung tun sahaja sebab ia agak signifikan

      Umpama bila kartunis dato lat bila lukis gambar tun mesti tumpu pada hidung & spek tun

      Tapi itulah..

      Kalau dah gila khinzir sangat nak berkuasa, adalah lebih baik sekiranya najip usulkan supaya undang2 anti mengundi parti pembangkang pula.

      Dia pun bukannya dah peduli tekanan rakyat jelata serta antarabangsa

      Sekarang pun dia dah jadi ferdinand marcos (diapit oleh imelda montelnya)

      Menang pru nanti dia jadi Pol Pot terus

      Delete
    3. Pelik jg. Knp spr sibuk bab kempen sblm parlimen bubar? Peguam dan pakar undang² blh tlg bg ulasan tak dlm perkara ni.

      Delete
  7. Entah apa nak jadii dgn cai2 biol Matdey kuty
    Adakah mereka ni bengap atau pura2 tak reti
    Mereka ini dgn kebodohan mmg udah sebati
    Gambar yang boleh ada hanya presiden parti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa pilihanraya di Sarawak, ada gambar seseorang tu tak berani utk digantung. Katanya tak ada ong.
      Hahahaha

      Delete
    2. Betul knp mahadey sbb dlm keempat president parti cuma mahadey yg layak kak wan dgn ,kit siang mmg tak boleh, nk lntik mat sabu mcm kelakar, calon pm mastlah presiden parti, kmudian kencing rakyat demi negara sggup berketuakan mahadey

      Delete
    3. Nama pun sama dg KEJORA BAPUK BODO. Mcm penipuan 1MDB je.

      Delete
    4. 1 MDB aja yg jd pertimbangan,mahadey tak layak jd pm, dia mnjadi punca politik mlysia smkin teruk baik,demingkekalkan kuasa pelbgai akta dia perkenalkan untk lemahlan pmbngkang, skrg smua parti lemah dan tak boleh diharap

      Delete
    5. Ko merepek kerana ketakutan umno nak kojol...

      Delete
    6. Kihkihkih ...teloq kecut

      Delete
    7. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      rais yatim fires another round at najib & his ... - Malaysia Chronicle
      www.malaysia-chronicle.com/it-is-our-own-umno-leaders-who-are-arrogant-proud-u...

      'IT IS OUR OWN UMNO LEADERS WHO ARE ARROGANT, PROUD & UNABLE TO BE CRITICIZED': RAIS YATIM FIRES ANOTHER ROUND AT NAJIB & HIS SYCOPHANT ANNUAR MUSA.

      March 28, 2018. UMNO veteran Dr Rais Yatim said the party is now full of arrogant and proud leaders who ...

      Delete
  8. 9 TAHUN… MOGA NAJIB DIBERKATI
    ALHAMDULILLAH. Hari ini Selasa 3 April 2018 genap sembilan tahun Datuk Seri Najib Tun Razak, 64, mengetuai kerajaan, menjadi Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional (BN).

    Tumpang lalu memanjatkan syukur ke hadrat-Nya. Teruskanlah bertugas Perdana Menteri, seterusnya mengepalai BN sekali lagi mema­suki gelanggang perang ibu segala pilihan raya.

    Di sebalik gelora politik tanah air yang semakin berbahang, sementelahan menunggu Parlimen bubar dan pelancaran manifesto BN yang ramai ‘kuat meramalkan’ minggu ini, berikut Tumpang lalu nukilkan sebahagian susah payah Perdana Menteri yang masih berlegar dalam fikiran rakyat negara ini.

    1. Berani, tepat, diplomasi

    Insiden pesawat MH17 ditembak jatuh pada 17 Julai 2014 di kawasan bergolak di timur Ukraine tentunya merupakan salah satu daripada siri episod yang paling diingati rakyat Malaysia.

    Keberanian serta diplomasi cara Najib membolehkan semua mayat penumpang serta anak kapal yang terbunuh berjaya dikeluarkan. Kotak hitam yang menjadi rebutan pelbagai negara, dengan cepat turut diserahkan kepada wakil kerajaan Malaysia untuk dianalisis.

    Sajian daripada berita antarabangsa sebelum Najib menggunakan diplomasinya jelas memaparkan mayat dalam ke­adaan bergelimpangan seolah-olah tidak dipedulikan. Ini apabila kumpulan pemisah enggan membenarkan pemantau antarabangsa untuk menyiasat dan mendapatkan bahan bukti.

    Di pihak kuasa-kuasa besar dunia pula, insiden itu meledakkan polemik geopolitik apabila pe­mimpin Eropah, Rusia, Amerika Syarikat dan Ukraine mula me­nuding jari antara satu sama lain dengan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula mengeluarkan resolusi menyalahkan pemisah Ukraine yang didukung Rusia.

    Di tengah-tengah kemelut pe­mimpin kuasa besar yang tampak beremosi dan saling tuduh me­nuduh itulah Najib tiba-tiba tampil menjadi wira tidak didendang di mata masyarakat antarabangsa. Pendekatan diplomasi beliau terbukti lebih berjaya berbanding kuasa-kuasa besar.

    Strategi diplomasi senyap yang direncanakan sendiri Perdana Menteri membuahkan hasil. Meskipun berisiko kerana belum pernah mana-mana kerajaan mengadakan rundingan dengan puak pemberontak apatah lagi yang sedang melancarkan perang terhadap kerajaan sah, Najib memilih untuk berunding dengan Alexander Borodai.

    Hampir semua media utama antarabangsa termasuklah Newsweek, Reuters serta CNN memuji dan memberikan perspektif yang amat positif terhadap kejayaan diplomasi yang penuh risiko Najib ini di kala kuasa-kuasa besar dunia sendiri gagal untuk mendapatkan kepercayaan kumpulan pemisah.

    2. Menongkah arus

    Najib berani menongkah arus – termasuklah menjalin kerjasama pelaburan yang padu dengan China, India dan Arab Saudi. Ini semua dilakukan demi untuk melihat kemakmuran negara. Itulah yang berlaku apabila Perdana Menteri pulang ke tanah air dari China selepas pertemuan dengan Presiden Xi Jinping pada 16 Mei tahun lalu setelah meraih pelbagai peluang pelaburan dalam bidang infrastruktur untuk memajukan negara.

    Itu kejayaan kali kedua Perdana Menteri selepas November 2016. Jika dijumlahkan pelaburan diraih Kuala Lumpur-Beijing diusahakan oleh Najib dalam beberapa bulan sahaja waktu itu sudah mencecah RM175 bilion. Ia belum termasuk siri pelaburan yang dijana daripada India, Arab Saudi, Perancis dan merata lagi yang berjumlah hampir RM300 bilion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yee,,,hr selasa..,🤔🤔🤔🤔🤔🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃

      Delete
    2. Ketua prompak berjumaah mintak diberkati...lagi banyak kena rompak..

      Delete
    3. Moga najib diberkasi..insyallah..selepas memasuki gelanggang penipuan pilihan raya kali ini..amcam pengkhianat rakyat!..9 thn pelbagai penyelewengan berlaku yg membebankan dan memalukan rakyat..x gitu pertualang rakyat!!

      Delete
    4. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,
      Even Najib's Own Brother Hit Him
      https://www.cfr.org/blog/malaysias-leadership-crisis

      Even Najib's own brother, a respected banker, appears to be distancing himself from the prime minister. After Najib's administration in late July shuttered a Malaysian publication that has published articles investigating 1MDB, Najib's brother defended the freedom of the local press, implicitly criticizing his ...

      Delete
  9. Mmglah takut,kalau dulu pmbngkang mmg takut dgn bekas ktua krjaan dulu, berbgai akta yg dia bt tp demi kuasa sggup pula jd bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada org pula sanggup jadi bangang membiarkan diri dibelenggu penguasa tak jujur hanya kerana secebis dedak.

      Delete
    2. Takde dedak, org yg waras msih boleh berfikir, pmbngkang bkn nak lntk mahadey tp mmg takde pilihan lain cuma presiden parti sahaja yg boleh jd pm, hanya kerana nk berkuasa sggup mggadaikan prinsip,

      Delete
    3. Uku....apebende yg ko merepek mcm budok2...tak paham laa

      Delete

    4. UNIT ELELTRIK DI JUAL KEPADA KOMUNIS
      IPP EDRA 9B


      FOREX CITY 200B KOMUNIS CHINA SAPU



      ECRL KOMUNIS 55B SAPU



      PROTON KOMUNIS SAPU



      MRT PACKAGE 3 LAGI CHINA SAPU



      MELAKA PELABUHAN 200B KOMUNIS JUGAK



      BANDAR MALAYSIA 7B KOMUNIS SAPU DULU




      ADOOOOIIII NAJIB MAIN BILLION HINGGA TRILLION




      GILO APO PANGLIMA BOGUS NIII






      TOLONG JGN BACA POST



      PEJUANG PELIR-YAT


      DI BAWAH INI


      ADA 30 KOMEN JGN REPLY



      OKEYYY



      SCROOOL JEEER

      Delete
    5. uku dgn 3 suku....sama dah!

      Delete
    6. Uku dgn urko planet of the apes tu dua beradik

      Delete
  10. 3. UMNO-Pas dicemburui

    Pastinya hubungan baik Perdana Menteri dan Pas ketika ini dicemburui parti lawan.

    Hakikatnya siapa pernah me­nyangka hubungan UMNO-Pas kembali bertaut di era Najib sebagai Perdana Menteri sejak kali terakhir pernah terungkap pada tahun 70-an. Hubungan baik dua parti itu pun bukan dilaksanakan secara bersendirian oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga Ahli Parlimen Marang.

    Tetapi ini semua dalam pe­ngetahuan semua peringkat ke­pimpinan Pas – Jawatankuasa Pas Pusat, Lujnah Politik dan Majlis Syu­ra – yang bersetuju supaya hubu­ngan baik perlu dijalin de­ngan UMNO khusus dalam perkara membabitkan kepentingan Islam dan rakyat.

    Keikhlasan Najib dalam me­ngusahakan jalinan ukhuwah UMNO-Pas ini bukan semata-mata kerana kepentingan peribadi atau undi, tetapi atas sikapnya yang menekankan aspek-aspek wasatiyyah atau kesederhanaan.

    Orang Pas tentu akan mengi­ngati bagaimana Najib yang berbaju Melayu putih bersamping dan songkok hitam mengetepikan soal keselamatan diri ketika pertama kali menjejakkan kaki di Pulau Melaka, Kelantan pada 13 Februari 2015.

    Laungan takbir bersahut-sahut daripada puluhan ribu umat Islam di kubu kuat Pas di situ ketika beliau tiba pada kira-kira pukul 9.45 pagi di pekarangan Masjid Tok Guru untuk menziarahi jenazah Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    Tidak sahaja Nik Abdul Aziz semasa sakitnya dikunjungi Perdana Menteri, begitu juga dengan Abdul Hadi yang diziarahinya ketika pemimpin Pas itu menerima rawatan di sebuah hospital di Istanbul, Turki termasuklah di Institut Jantung Negara (IJN).

    Harapan banyak pihak untuk melihat kedua-dua parti yang tidak bertentang mata selama kira-kira 40 tahun itu untuk sekurang-kurangnya kembali bersatu atas platform tertentu bukan politik, semakin kukuh.

    Jiwa besar Najib disambut Abdul Hadi yang katanya, Pas sentiasa terbuka dan berlapang dada terhadap hasrat perpaduan dalam bermasyarakat yang berteraskan syariat Allah SWT dengan mana-mana pihak sama ada Islam atau bukan Islam.

    “Pastinya Pas mengambil pendirian itu apabila terdapat suara positif yang selari dengan kepen­tingan Islam, negara dan rakyat maj­muk keseluruhannya,” katanya.

    4. Mana terima kasih Kit Siang?

    Kalau diusik dengan seloroh atau gurauan nakal, Penasihat DAP, Lim Kit Siang khususnya wajar mengucapkan terima kasih kepada Najib.

    Bukankah telah dua kali Kit Siang disumbatkan ke dalam tahanan tanpa bicara Akta Ke­selamatan Dalam Negeri (ISA) 1960?

    Pertama kali pada 1969 apabila Kit Siang ditahan di bawah akta itu selama 18 bulan. Sepuluh tahun kemudian, beliau disabitkan kesalahan dengan lima pertuduhan di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana mendedahkan jual beli senjata yang dibuat secara tidak betul antara pihak kerajaan dengan sebuah syarikat Swiss. Dan Kit Siang sekali lagi menjadi mangsa ISA ketika Ops Lalang pada 1987 dan ditahan tanpa bicara selama 18 bulan. Justeru, kewajaran ung­kapan terima kasih itu perlu kerana Najib pada 15 September 2011 mengumumkan pemansuhan ISA berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies






    1. PEJUANG PELIR-KAT



      DATANG DAH






      KORANG SKROLLL LAH 30 POST




      JGN ADA SAPA KOMEN




      POST PEJUANG PELIR-KAT




      OKEYYYY

      Delete
    2. Penjalang Rakyat@ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Di England pun depa hebahkan cerita busuk bos kamu -

      Top Malaysian anti-corruption official accuses government of ...
      https://www.telegraph.co.uk/.../Top-Malaysian-anti-corruption-official-accuses-governm...

      A senior Malaysian anti-corruption official has accused the government of political interference in the agency's investigation into financial allegations involving Najib Razak, the prime minister. The Malaysian leader has faced growing demands to resign after it emerged that a payment of nearly $700m ...

      Delete
  11. 5. Boleh jadi Presiden UMNO sepanjang hayat, tapi…

    Kalau difikirkan jika Datuk Seri Najib Tun Razak tamak atau bersikap diktator, buat apa sebaik sahaja ambil alih pucuk kepemimpinan UMNO, terus beliau merombak sistem pemilihan parti. Sedangkan beliau boleh sahaja bukan setakat mengekalkan sistem itu, malah mengubah suainya lagi dengan mengenakan syarat lebih ketat untuk sesiapa bertanding jawatan Presiden.

    Tetapi ini tidak berlaku. Perlembagaan UMNO dipinda pada 2009, hanya enam bulan selepas Najib mengambil alih sebagai Presiden, dengan memansuhkan sistem kuota.

    Sebelum itu, seseorang yang mahu bertanding presiden disyaratkan terlebih dahulu mendapat kuota sokongan 57 daripada 191 bahagian (30 peratus).

    Dengan pemansuhan sistem kuota, ia sekali gus membuka ruang kepada ahli untuk bertanding dengan syarat minimum pernah memegang jawatan ahli Majlis Tertinggi atau ahli jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal. Mahu diakui atau tidak, di bawah tadbiran Najib selaku Presiden, lantai demokrasi UMNO terbuka meluas.

    Berbanding hanya sekumpulan orang iaitu 2,500 perwakilan untuk menentukan pucuk kepimpinan parti sebelum ini, kali ini ia ditambah menjadi 146,500 yang mana pemilihan bermula di peringkat cawangan terlebih dahulu.

    Seperti besi kersani yang tidak tersepuh dengan saja-saja malah telah dibakar, dilebur dan diasah menjadi keris waja yang kukuh lagi gagah berani, begitulah UMNO dan BN yang diterajui Najib terus memperjuangkan kepentingan rakyat.

    Liku-liku politik yang dilalui Najib telah mematangkan beliau. Kekuatan Najib adalah kesabaran dan ketabahannya melalui segala liku termasuk difitnah berulang kali.

    Tumpang lalu ucapkan selamat berjuang Datuk Seri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habistu apasal pemilihan parti ditangguhkan....Kak ROS,,siap bg tempoh lanjutan lagi...cayala Kak ROS.

      Delete
  12. NAK BENDUNG BERITA PALSU PUN JADI MASALAH KE?
    PERBAHASAN mengenai undang-undang anti berita palsu ini masih menjadi topik perbincangan hangat. Jelas Pakatan begitu gerun dengan pengenalan undang-undang tersebut walaupun dalam masa yang sama cuba mengalihkan ketakutan itu kepada kerajaan BN.

    Tapi logiknya, takkanlah kalau kerajaan BN paling terjejas dengan akta anti berita palsu ini tapi dalam masa yang sama perkenal akta untuk mengekang penularannya pulak? Orang gila saja yang percaya macam itu.

    Hakikatnnya, Pakatan memang jaguh berita palsu, semua orang pun tahu. Tak ada mana Menteri pun yang pernah kata setelah GST diperkenalkan SEMUA harga barang akan turun jika ada tunjukkan dimana buktinya. Yang kata macam itu hanyalah orang Pakatan saja. Nampak tak tu, dalam dia menuduh Menteri sebar berita palsu, dia sendiri sebenarnya buat berita palsu.

    Berita palsu ni banyak kesannya kepada masyarakat. Minyak turun, Pakatan kempen kata naik, palsu jugak. 1MDB tak hilang duit, Mahathir kata hilang RM 42 billion, palsu jugak. Kapal bukan Jho Low punya, Pakatan kata dia punya, palsu jugak. Selama hari ni hanya saman sivil saja tindakan boleh diambil untuk menghukum penjenayah dalam kes seperti ini, baguslah kalau orang ada duit, yang takde duit macam mana?

    Wujud undang-undang ni, semua orang berpeluang mengambil tindakan, ber’wang’ atau tidak ber’wang’

    Anyway, kalau undang-undang ini boleh “mengenakan” pemimpin kerajaan BN seperti yang dikatakan, kenapa nak halang ia dari dilaksanakan pulak, biarkan sajalah. Benda senang macam inipun susah sangat nak fikir ka?

    Pembangkang sebetulnya sentap kerana senjata utama mereka untuk menang pilihanraya, bakal dikekang dengan pengenalan undang-undang baru ini. Kalau harap fakta, pembangkang nak menang macam mana? Cuba “memudakan” Mahathir contohnya, ini pun satu bentuk berita palsu, tua sangat dah, dia nak mudakan macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Depa hebahkan berita busk bos kamu lagi di negeri Jepun - nhk di bawah ini ia lah agensi berita nasinal depa -

      Mahathir criticizes Malaysia PM Razak - News - NHK WORLD - English
      https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20180403_31/

      13 hours ago - Former Malaysian leader Mahathir Mohamad has criticized the country's prime minister Najib Razak, saying it's time for him to go.

      Delete
  13. 3HB APRIL 2018 GENAP 9 TAHUN #NAJIBPMKITA.
    Hari ini 3hb April genaplah 9 tahun DS Najib Razak menjadi pemimpin yang disayangi oleh seluruh lapisan masyarakat semua bangsa tidak mengira fahaman agama. #WeLovePM.

    Kami #WargaMiskin dan seluruh rakyat Malaysia berdoa semoga Allah permudahkan urusan PM. Hanya #CaiDAP saja yang menderita jiwa #MiskinAkal ikut kafir laknat DAP beramal amalan kafir harbi konon menderita dizalimi.

    #IslamJalanPenyelesaian #ThisIsMyWay.
    Tidak ada alasan menolak Najib sebagai pemimpin jika benar kita beriman kepada Allah.

    Rasulullah saw pesan.

    Dari Abu Najih, Al ‘Irbadh bin Sariyah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata
    “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberi nasehat kepada kami dengan satu nasehat yang menggetarkan hati dan menjadikan air mata berlinang”. Kami (para sahabat) bertanya, “Wahai Rasulullah, nasihat itu seakan-akan adalah nasihat dari orang yang akan berpisah, maka berilah kami wasiat.”
    Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
    “Saya memberi wasiat kepada kalian agar tetap bertaqwa kepada Allah ‘azza wa jalla, tetap mendengar dan ta’at walaupun yang memerintah kalian seorang hamba sahaya (budak)” . (HR. Abu Daud dan At Tirmidzi, Hadits Hasan Shahih)

    Manakala Allah pesan.
    DAHULUKAN TAAT kepada Allah dan Rasul Nya serta pemimpin.
    “Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.
    (An Nissa : ayat 59)

    Bersama kita berdoa untuk kebaikan kepada semua dan semoga BN kekal mentadbir negara agar nasib kami warga miskin dan anak muda berwawasan terpelihara.

    Dari Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu, Rasulullahshallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

    اَللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَ أَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

    “Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah. Dan apabila Engkau berkehendak, Engkau akan menjadikan kesusahan menjadi kemudahan.”

    (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya no. 2427, Ibnu Sunni dalam Amal al-Yaum wa al-Lailah no. 351, Abu Nu’aim dalam Akhbar Ashfahan: 2/305, Imam Al-Ashbahani dalam al-Targhib: 1/131. Syaikh Al-Albani menshahihkannya dalam Silsilah Shahihah 6/902, no. 2886 dan mengatakan, “Isnadnya shahih sesuai syarat Muslim.”)

    Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Critics Lament Lack of Transparency, Free Speech

      https://www.benarnews.org/english/news/.../anniversary-reaction-08302017155238.ht...

      HRW said Najib's government was resorting to laws such as the Sedition Act, the Official Secrets Act (OSA), and the Communications and Multimedia Act (CMA) to go after people who had criticized him over the 1MDB affair, where billions of dollars allegedly went missing from the state investment fund he ...

      Delete
  14. JAWATAN MANA DAP MAHU TUNTUT?
    Lima tahun dahulu, impian DAP untuk memegang jawatan Menteri Besar Perak dihalang oleh undang-undang tubuh negeri berkenaan yang mengizinkan hanya seseorang yang berbangsa Melayu dan be-ragama Islam sahaja dilantik sebagai Menteri Besar.

    Namun parti itu tidak berputus asa apabila mereka mewujudkan sebuah jawatan khas iaitu exco kanan untuk wakilnya, Datuk Ngeh Ko Ham kerana merasakan mereka layak menduduki jawatan yang tinggi dalam kabinet negeri memandangkan mempunyai paling banyak kerusi.

    Melihat kepada sejarah ini, pasti seluruh rakyat tertanya-tanya, jawatan apa pula yang akan dituntut atau di-wujudkan oleh DAP sekiranya Pakatan Harapan yang diketuainya memenangi pilihan raya kelak?

    Mengulas perkara tersebut, bekas Setiausaha Publisiti DAP Selangor, Tan Tuan Tat berpendapat, parti itu akan memastikan jawatan kabinet berprofil tinggi seperti Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri akan berada dalam tangan mereka.

    Malah, janji mereka untuk menghalang Perdana Menteri memegang jawatan menteri lain yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan dilihat sebagai strategi mereka untuk menguasai jawatan Menteri Kewangan.

    “Kedua-dua jawatan ini (Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri) membolehkan mereka mengawal hampir semua perkara dalam negara ini, iaitu kewangan dan undang-undang, jadi pastinya mereka akan berusaha mendapatkannya.

    “Janji Pakatan Harapan untuk mengurangkan kuasa Perdana Menteri juga dilihat sebagai salah satu taktik untuk menguatkan cengkaman mereka terhadap Kabinet sekiranya menang nanti kerana sudah pasti mereka tidak akan mendapat jawatan Perdana Menteri,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini. –

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Kau main kopipes, aku pun kopipes, amacam? Tapi aku tak kopipes semua laporan / rencana dsb nya sebab pembaca bosan, tak akan baca, mcm kopipes kamu.

      Amacam, pandai tak aku? hehe.

      Ni satu lagi hentaman terhadap bos kamu, di Amreeeka (Taliban pronounciatian) -

      https://www.huffingtonpost.com/.../another-authoritarian-ruler-visits-the-white-house_...

      The government has arrested dozens of opposition politicians and activists, charging them with sedition and other criminal offenses for criticizing the government or Najib on social media. Newspapers publishing reports critical of the government have been shuttered, and participants in peaceful protests ...

      Delete
  15. ‘BADUT POLITIK’ PAKATAN HARAPAN
    PAKATAN Harapan ter­nyata sudah ketandusan modal menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). Setelah manifesto tidak mendapat sambutan rakyat, pendaftaran pula jadi kelam kabut manakala dua negeri di bawah pemerintahan mereka berhadapan dengan pelbagai skandal maka mereka terpaksa mengungkit isu basi bagi menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional (BN).

    Sudah pastilah sasaran mereka ialah 1MDB kerana itu sahaja modal yang mereka ada untuk memburuk-burukkan kerajaan. Bentanglah apa pun laporan, ­berilah apa pun jawapan, tidak ada gunanya kerana standard politik pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan terlalu rendah.

    Mereka bukannya mahu membangunkan negara dan mensejahterakan rakyat tetapi sudah kemaruk kuasa. PRU-14 adalah peluang terakhir untuk mereka memerintah Malaysia. Sebab itulah mereka bersedia menjadi manusia hipokrit.

    Kalau benarlah pemimpin Pakatan Harapan terlalu mengambil berat soal berkaitan integriti, ra­suah dan salah guna kuasa serta sanggup menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kenapakah tindakan yang sama tidak dilakukan dalam kes-kes di Pulau Pinang dan Selangor?

    Paling melucukan apabila melihat gelagat Tony Pua dan Rafizi Ramli yang bagaikan ‘badut’. Begitu seronok ­menyerang kerajaan dalam isu 1MDB, Felda dan Tabung Haji tetapi terus kecut perut untuk bercakap soal skandal terowong dasar laut di Pulau Pinang dan penjualan tanah di Ijok. Begitu juga portal-portal berita pro mereka.

    Oleh itu, tidak perlulah kita menghabiskan masa apatah lagi termakan umpan yang dilemparkan oleh ‘badut-badut politik’ dalam Pakatan Harapan. Biar sahaja mereka ‘meroyan’ siang dan malam dengan mempolitikkan 1MDB.

    Berhujah dengan mengatakan isu 1MDB berkaitan kepentingan rakyat adalah alasan politik jahil. Di Pulau Pinang dan Selangor pun terdapat isu dan skandal berkaitan kepentingan rakyat, kenapa tidak bersuara? Tidak payah berbelit-belit bercakap soal 1MDB sedangkan dalam ‘rumah tangga’ sendiri penuh dengan skandal, penyelewengan, rasuah dan salah guna kuasa.

    Selain itu, kalau benarlah me­reka berjuang untuk kebenaran, bagaimana begitu mudah mereka menerima kehadiran Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tidakkah semasa pemerintahan beliau dahulu, wujud pelbagai skandal yang sehingga kini tidak diselesaikan. Dan perlu diingat semua skandal dan kepincangan tersebut didedahkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang sebahagian besar daripadanya sehingga hari ini masih hidup.

    Tetapi apa boleh buat Dr. Mahathir sendiri pun sudah menjadi ‘badut politik’ apabila sanggup ‘mengemis’ sokongan DAP, biarpun itulah parti yang beliau anggap rasis dan cauvinis.

    Terlalu ramai ‘badut politik’ dalam Pakatan Harapan yang membangkitkan sesuatu isu bukan kerana menegakkan kebenaran tetapi sekadar mahu meraih sokongan politik memandangkan mereka sudah benar-benar ter­desak untuk memenangi PRU-14.

    Apabila mereka tahu laluan semakin sukar akibat kerjasama mereka yang cacamarba dan tiada arah tuju, mereka membangkitkan pula soal BN akan menipu dalam PRU-14. Kalau betul BN mahu menipu, kenapa perlu tunggu PRU-14 sedangkan situa­si PRU 2008 dan 2013 lebih getir termasuklah politik perkauman yang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan?

    Malang sekali salah seorang yang membuat tuduhan itu ialah Dr. Mahathir. Ketika beliau berkuasa dahulu itulah tuduhan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan setiap kali menjelang pilihan raya.

    Tujuannya adalah untuk me­wujudkan persepsi kononnya BN akan menggunakan taktik kotor untuk mempertahankan kuasa dalam PRU-14. Puak-puak Pakatan Harapan sebenarnya tidak mahu bermuhasabah kenapa mereka akan kalah dalam pilihan raya itu.

    Ia bukan soal menipu atau tidak, tetapi soal pakatan tersebut tidak ada kredibiliti, integriti dan maruah politik. Kalau mereka ada kredibiliti, mereka tidak akan menerima Dr. Mahathir sebagai calon Perdana Menteri kerana ini membuktikan mereka tidak memiliki pemimpin berwibawa menduduki jawatan itu.

    ReplyDelete
  16. Mereka juga tidak layak bercakap soal integriti kerana apa yang berlaku di Pulau Pinang dan Selangor telah mengesahkan mereka tidaklah sehebat mana apabila ada kuasa. Dan kalau mahu bercakap soal maruah politik pula, sebahagian besar pemimpin Pakatan Harapan khususnya daripada PPBM sudah ‘menggadainya’.

    Kalau ada maruah politik mereka tidak akan membuat penga­kuan terdesak kononnya menyesal menggunakan isu perkauman ketika berada dalam UMNO dan kini memuji DAP, sedangkan dahulu DAP dianggap parti cauvinis dan rasis. Tetapi apa boleh buat itulah ‘badut politik’.

    Mereka bersedia ‘menggadai maruah politik’ bila-bila masa sahaja asalkan agenda mereka tercapai. Malang sekali bagi Ma­laysia kerana mempunyai se­gerombolan pemimpin-pe­mim­pin politik seumpama itu.

    Dan paling mendukacitakan seorang pemimpin berusia 93 tahun dan pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun serta amat mengetahui perangai pe­mimpin-pemimpin Pakatan Harapan turut sanggup merendahkan martabatnya dengan menjadi ‘badut politik’.

    Melihat beliau berada sepentas, berpeluk dan menjulang tangan bekas-bekas musuh politiknya seolah-olah satu mimpi kerana rakyat amat mengetahui betapa dahsyatnya perbalahan politik mereka satu ketika dahulu sehingga ada yang digambarkan sebagai rasis dan ada pula disifatkan tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana masalah moral.

    Tetapi itulah politik. Apabila perasaan kemaruk untuk berkuasa sudah tidak mampu dikawal maka yang bertaraf negarawan pun bersedia menjadi ‘badut politik’, apatah lagi yang sekadar menjadi ahli Parlimen.

    ReplyDelete
  17. DAP Tidak Pernah Puas Memperkudakan Melayu Untuk Malaysia Malaysian
    Apabila menyebut nama DAP, ingatan kita pasti tidak dapat lari dari imej ultra kiasu yang dijulang mereka sebagai identiti parti. Malah, ianya dikuatkan lagi dengan slogan Malaysia Malaysian yang selama ini menjadi pegangan kuat DAP sejak dari awal penubuhannya pada tahun 1966.

    Dalam konteks ini, DAP amat menyedari, adalah sukar untuk mereka merealisasikan impian mereka membentuk sebuah kerajaan Republik berteraskan Malaysia Malaysian idaman mereka. Justeru, bagi membolehkan mereka merealisasikan impian ini, mereka menjalinkan kerjasama dengan beberapa parti pembangkang Melayu yang mereka rasakan boleh diperkudakan semahunya.
    Mari kita imbas sebentar rentak dan belang DAP sejak 1995. Sejak sekian lama, DAP memilih untuk berjuang bersendirian. Namun, menyedari akan hakikat kesukaran mereka menyerap pemahaman penuh liberal di dalam jiwa kaum Melayu yang menjadi halangan utama mereka bagi menawan Malaysia, mereka mula berbaik-baik dengan beberapa parti Melayu yang cuba menentang UMNO dari luar.

    Parti seperti Semangat 46 dan PAS dilihat sasaran mudah DAP kerana keinginan mereka mahu menumbangkan UMNO yang pada masa itu di pimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. PAS dengan dendam kesumat mereka sejak 1978 manakala Semangat 46 yang di ketuai oleh Tan Sri Tengku Razaliegh Hamzah pula dilihat parti yang penuh dengan dendam dan kekecewaan mereka terhadap UMNO dan seterusnya membentuk parti serpihan.

    Gabungan yang diberi nama Gagasan Rakyat ini cuba untuk meruntuhkan kekuatan UMNO dan BN namun akhirnya cubaan pertama DAP menerusi gabungan ini, gagal. Tidak berputus asa, mereka cuba kembali bersama PAS dan bekas ahli-ahli UMNO yang marahkan UMNO atas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1999. Namun cubaan ini masih juga gagal walaupun cubaan ini menampakkan sedikit peningkatan.

    Pada 2003, DAP membentuk pula satu pakatan dengan PAS yang menyaksikan tertubuhnya Barisan Alternatif. Antara lain, pakatan yang turut disertai Parti Adil (PKR hari ini) ini menyasarkan untuk menggantikan sebuah kerajaan dengan menjadikan Tun Dr Mahathir sebagai sasaran. Pelbagai fitnah dan dakwaan dilemparkan hanya semata-mata untuk meraih sokongan rakyat.
    Cubaan ini juga gagal kerana pada ketika itu, Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berjaya memimpin BN meraih 198 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke 11 pada tahun 2004. Seperti sebelum ini, DAP bertindak membubarkan Barisan Alternatif beberapa tahun kemudian dan membentuk Pakatan Rakyat pada tahun 2008.

    Menerusi Pakatan Rakyat yang dianggotai DAP selaku ketua utama, PAS, PKR dan PSM, mereka menyasarkan untuk melemahkan Barisan Nasional dan seterusnya cuba memenangi Pilihan Raya ke 12 ini. Ianya dibuktikan semasa hari keputusan penuh diumumkan yang menyaksikan buat pertama kalinya, pakatan pembangkang berjaya meraih kerusi terbanyak iaitu 82 buah kerusi Parlimen.

    Namun, jangka hayat pakatan yang dibentuk DAP ini juga tidak panjang kerana sebaik sahaja berjaya menambah 6 lagi kerusi pada Pilihan Raya Umum ke 13, PAS bertindak meninggalkan Pakatan Rakyat yang mana PAS mendakwa, DAP hanya mempergunakan PAS dan tidak menghormati agama Islam.

    Sekali lagi, DAP tidak berputus asa dalam memperkudakan Melayu apabila pada September 2016, DAP membentuk pula Pakatan Harapan dengan misi dan visi yang sama. Kali ini, tempat PAS digantikan dengan PAN, parti yang menerima tajaan sepenuhnya dari DAP selain penyertaan musuh lama DAP, Mahathir dan PPBM kedalam pakatan pembangkang yang baru ini.
    Lihat sahaja bagaimana DAP tidak pernah berputus asa mempergunakan Melayu pembangkang hanya untuk memastikan mereka kekal berkuasa. DAP akan melakukan apa sahaja asalkan kaum Melayu yang selama ini menjadi halangan utama mereka untuk berkuasa, dijadikan hamba termasuk mempergunakan Melayu untuk memecah belahkan kesepakatan Melayu itu sendiri.

    ReplyDelete
  18. Antiberita Palsu: ‘Game Over’ Untuk Pembangkang
    Perkataan ‘Game Over’, tamat atau kehabisan nyawa kebiasaanya digunakan dalam permainan ‘game’ di komputer.Namun, ‘Game Over’ kini, mungkin boleh digunakan pembangkang selepas Dewan Negara dijangka meluluskan Rang Undang-undang itu minggu ini sebelum ia mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong dan diwartakan menjadi undang-undang, sekaligus memperlihatkan mereka (pembangkang) sudah kehabisan ‘peluru’ untuk menyerang.

    Serangan demi serangan pembangkang dilihat gagal,tambahan lagi apabila RUU Antiberita Tidak Benar 2018 akhirnya mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan difitnah.Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara.

    Gerakan pembangkang berdasarkan fitnah yang dilakukan mereka tidak boleh lagi dilakukan dengan sewenang-wenangnya, dengan adanya Rang Undang-undang RUU Antiberita Palsu ini, mereka (pembangkang) mungkin sudah mati akal untuk menembak isu yang berbaur tuduhan.

    RUU baru dibentangkan tetapi pelbagai andaian dan persepsi telah disuarakan untuk membentuk ‘public opinion’.

    Padahal inti pati RUU berkenaan tidak langsung bertujuan menyekat hak bersuara. Ia sebaliknya adalah untuk menghentikan kepalsuan, dan menyebarkan kebenaran.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said juga sebelum ini menegaskan bahawa kerajaan tidak akan berkompromi dengan penyebaran palsu yang boleh memudaratkan ketenteraman awam.

    Sama ada media atau orang ramai boleh sahaja menyiar atau menyebarkan sebarang maklumat – tidak kira memihak, atau menentang kerajaan – asalkan itu satu kebenaran.

    Sebenarnya tidak salah untuk rakyat menyuarakan pendapat dan kritikan, malangnya mengikut peredaran zaman teknologi yang begitu pantas di media sosial, seolah ianya dijadikan platform mereka (pembangkang) melemparkan tuduhan palsu dan membuat satu tuduhan tidak berdasarkan fakta dan bukti yang kukuh.

    Mengambil contoh isu sebelum ini,apabila 40 ribu pengundi Bangladesh yang dimainkan pada pilihan raya lalu yang mempengaruhi rakyat walau hakikatnya ia adalah satu penipuan.Namun, ramai rakyat yang mempercayainya.Bukankah dinamakan satu tuduhan dan ia bukanlah kritikan?

    Tidak dinafikan akan ada cerita lain (menjelang PRU-14). Adalah lebih baik menghentikan sebaran berita palsu yang sesetengahnya bukan sahaja mengancam ketenteraman, malah boleh memesongkan akidah yang boleh menjadi kilang fitnah jika ianya diteruskan. Jadi, mampukah pembangkang bertahan dengan undang-undang ini?

    ReplyDelete
  19. Mahathir Akui Pakatan Hanya Mahu Populariti
    Pengerusi Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu sekali lagi membuat pusingan U apabila Mahathir akui sendiri pembangkang Pakatan hanya mahu populariti semata-mata, jadi sebab itu lah mereka cenderung membuat perjanjian yang tidak pasti dilaksanakan.

    Sebelum ini,laporan akhbar Singapura Sunday Times pada 25 Mac yang memetik Dr Mahathir sebagai berkata Pakatan Harapan mungkin tidak dapat memenuhi janji-janjinya apabila mahu mengekalkan jalan bertol.

    Memetik satu laporan pembangkang baru-baru ini, Mahathir sendiri menyatakan perlu membina lebih banyak jalan jika tol dihapuskan kerana di manakah kerajaan hendak cari wang untuk mengawal selia jalan ini dengan sendiri? Beliau sendiri akui tol tidak akan dimansuhkan.Kerajaan tidak ada duit untuk kawal selia lebuhraya kalau mansuhkan tol.

    Sebab itu apabila ditanya, Mahathir pernah berkata tidak bersetuju apabila tol dimansuhkan. Beliau berkata tanpa tol,jalan tidak boleh dibaiki, dan juga tidak boleh membina jalan baru.

    Jadi sudah jelas, manifesto pembangkang itu hanya mahu populariti semata-mata sahaja untuk meraih undi.Secara logiknya hanya orang gila sahaja yang mempertahankannya. Sebenarnya pembangkang tidak berniat pun hendak buat apa yang dijanjikan. Mahathir dalam sejarahnya ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini pun dikatakan hanya memansuhkan kutipan di satu tol iaitu di Plaza Tol Slim River pada 11 Januari 1993.

    Perkara itu tidak mustahil jika janji Pakatan mahu mansuhkan tol,jika dilihat melalui manifesto Pakatan yang berjanji untuk menghapuskan GST enam peratus dan kembali kepada cukai jualan 10 peratus dan cukai perkhidmatan enam peratus (SST) juga iannya dikatakan tidak telus dan efisyen. GST kutip RM41 billion, SST kutip RM17 billion. Bagaimana Pakatan mahu tampung kekurangan lebih RM20 billion?

    Jika dilihat terlalu banyak janji yang ditawarkan dalam Buku Harapan adalah tidak logik, tidak realistik dan janji manis semata-mata. Ia hanyalah harapan palsu dan beliau juga sendiri sudah akui janji yang diberikan hanyalah mahu meraih populariti semata-mata.Adakah ini yang dikatakan pembaharuan yang dimahukan rakyat?

    ReplyDelete
  20. PRU14 Jadi Medan Pembangkang Jual Maruah Negara
    Terpekik terlolong Azmin Ali di dalam sidang parlimen membahsakan isu berkaitan dengan persempadanan semula tanpa memberikan ruang untuk Ahli Parlimen kerajaan memcelah. Bukan itu sahaja Azmin telah mengambil atau mencuri masa untuk mengutuk tindakan SPR.

    Sebenarnya tiada butiran penting pun yang dibangkitkan oleh Azmin Ali selaku pembangkang dan hanya meretorikkan isu persempadanan dengan mengutuk tindakan tersebut sebagai kononnya satu langkah pencabulan dalam Perlembagaan Negara.

    Tidak kurang dengan itu Azmin mengaitkan segala butiran yang berkaitan dengan 1MDB yang mana dikatakan telah berlaku kecurian dan ketirisan yang menjadi modal politik untuk mengelirukan rakyat.

    Tujuan Azmin berbuat demikian adalah untuk menutup kelemahannya dalam tadbir urus yang dilakukan oleh nya di Selangor agar tidak dibangkitkan dalam sidang perbahasan tersebut. Dalam hal ini Azmin secara keseluruhannya hanya membangkitkan isu 1MDB sahaja.

    Dia sengaja guna isu 1MDB untuk naikkan kemarahan rakyat kepada kerajaan. Azmin ini mungkin bebal. Isu 1MDB sudah jelas diterangkan bahawa ia hanyalah hutang dan tiada sesen pun daripada duit syarikat itu lesap.

    Malah kerajaan sudah lakukan pelan rasionalisasi untuk stabilkan kewangan dan mengurangkan hutang 1MDB. Sehingga kini pihak pembangkang masih lagi memberikan nama orang yang terlibat secara tepat dan jumlah yang sentiasa bertukar-tukar mengikut fahaman mereka.

    Begitu lah anak didik Mahathir satu ketika dahulu yang mana mengikut rentak sifunya Mahathir yang mana sentiasa menyalahkan orang lain dan menutup kesalahan sendiri yang nyata dilakukan. Kemana tidak tumpahnya kuah kalau tidak ke dalam pinggan.

    Semua rakyat tahu Mahathir bukan sehari dalam politik Negara, mempunyai pengalaman dan perjalanan politik yang mencecah puluhan tahun malah lebih dari setengah abad. Maka tidak pelik bila urusan persempadanan semula dilakukan.

    Namun setelah masuk blok pembangkang maka Mahathir, Muhyiddin seakan orang baru dalam politik dan mengambarkan kononnya persempadanan yang dilakukan oleh kerajaan ini satu keganjilan bagi mereka. Sedangkan jawatan yang mereka sandang sebelum ini adalah perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

    Masa kan kedua-dua mereka ini tidak tahu bahawa persempadanan yang dilakukan atas sebab tempoh masa yang diperuntukkan untuk membenarkan ianya dilakukan berdasarkan keperluan demografi. Ini adalah diantara sebab mengapa kajian kawasan diperlukan dalam tempoh masa tertentu.

    Sekarang, bila dah ‘bertukar kulit’ jadi pembangkang, lain pula jadinya. Zaman Mahathir sahaja semasa menjadi Perdana Menteri sebanyak 6 kali persempadanan semula dilakukan. Masa ada kuasa, semua boleh. Bila tak ada kuasa, dia bantah, kritik dan tuduh macam-macam, kononnya kezaliman kepada Pakatan.

    Tetapi pada hari ini Mahathir sanggup diheret ke jalanan berdemo konon persempadanan yang dilakukan adalah satu penipuan pilihanraya yang menguntungkan Barisan Nasional. Muhyiddin pun sama, walhal ruang dan peluang untuk membahas kan perkara ini terbentang didalam Parlimen untuk dapatkan penjelasan. Tetapi memilih untuk menyuarakan dijalanan.

    Inilah pemimpin yang mudah lupa, hidup atas dasar isu semata-mata. Tambahan sudah hampir dengan pilihanraya , maka kita sedia maklum berbagai dan bermacam-macam tuduhan dilemparkan oleh pembangkang dengan tohmahan paling epik dalam sejarah negara ialah `pilihan raya paling kotor’.

    Begitu juga dengan Mahathir, Nurul Izzah dan juga DAP seiring memperkatakan hal ini. Wahal Mahathir tahu ianya hanya persepsi semata-mata. Tetapi untuk menjaga hati DAP Mahathir , Muhyiddin lakukan semuanya hanya kerana DAP.

    Boleh dikatakan setiap kali pilihanraya maka isu pilihanraya paling kotor akan dilaungkan dan mengaitkan penglibatan SPR yang semestinya akan dikatakan kononnya bersekongkol dengan pihak kerajaan untuk melakukan penipuan pilihanraya.

    ReplyDelete
  21. Boleh dikatakan setiap kali pilihanraya maka isu pilihanraya paling kotor akan dilaungkan dan mengaitkan penglibatan SPR yang semestinya akan dikatakan kononnya bersekongkol dengan pihak kerajaan untuk melakukan penipuan pilihanraya.

    Tidak ada dalam sejarah pembangkang di Malaysia mengatakan pilihanraya yang dilakukan dalam Negara ini bersih, telus dan bersih walaupun mereka telah memenangi beberapa buah negeri. Bukan itu sahaja, penglibatan orang asing yang dibawa oleh pembangkang adalah satu tindakan campur tangan yang tidak menghormati kedaulatan Negara ini.

    Mungkin kita masih ingat bagaimana mereka memainkan isu pengundi hantu bangla seramai 40 ribu orang yang dikatakan akan mengundi untuk Barisan Nasional, persepsi yang dilancarkan telah menghuru-harakan sistem pilihanraya yang dijalankan.

    Jadi pihak pengundi yang bijak seharusnya tahu menilai mana parti yang sebenarnya mementingkan keharmonian dalam Negara ini dan bukan parti yang mencari jalan-jalan songsang untuk mengadaikan kedaulatan Islam Bangsa Melayu dan juga bangsa lain yang tinggal di Malaysia hanya demi kerakusan kuasa dan jawatan.

    Barisan Nasional adalah pilihan terbaik untuk menjamin kesejahteraan kehidupan serta kemajuan Negara agar tidak dikeronyok hancur oleh pihak pembangkang yang terdiri dari pemimpin yang kleptokrat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak Tanya sikit...Yg sdng syok kleptomaniac negara sekarang siapa.. Pembangkang ke yg urus perbendaharaan negara...?

      Delete
    2. Budak tu bukan pejuang rakyat tapi petualang rakyat.

      Delete
  22. #GST : Muhyiddin Yang Sokong Kemudian Beliau Sendiri Menentang
    Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin merupakan contoh pemimpin yang tiada nilai apabila berkata lain ketika dalam kerajaan Barisan Nasional (BN) dan kemudian ketika berada dalam pembangkang buat kenyataan lain pula menentang apa yang sama-sama diperjuangkan ketika di dalam BN dulu.

    Semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin bersama-sama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyokong supaya Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dilancarkan pada 1 April 2015 dan beliau turut menjelaskan mengapa ia perlu dan baik untuk rakyat.

    Beliau satu masa dulu dalam satu video meminta rakyat supaya jangan terpengaruh dengan pihak tertentu yang cuba memberikan pandangan negatif terhadap pelaksanaan cukai GST.

    “Bagi kami, langkah sebegini (GST) pasti akan dapat memperkukuhkan ekonomi, rating Malaysia pun akan terus di tahap yang baik dan ini akan memberikan keyakinan kepada masyarakat antarabangsa termasuk juga pelabur-pelabur untuk melihat ekonomi Malaysia akan terus kukuh.

    “Kesan dari segi jangka panjangnya, ialah dengan cara begitu kerajaan dapat menguruskan ekonomi negara dengan lebih berkesan dan akhirnya faedah kepada rakyat jelata itu adalah lebih baik lagi.

    “Ini harus dilihat dalam konteks yang holistik dan jangan kita terpengaruh dengan pelbagai pihak yang membuat tohmahan bahawa inisiatif ini akan membebankan rakyat,” itu kata Muhyiddin dalam sidang media di Parllimen.

    Muhyiddin juga menjelaskan tentang cukai GST dan juga menjelaskan bahawa ia adalah cukai lain menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang sudah sekian lama digunakan sejak zaman bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad lagi. Mahathir kini adalah Pengerusi PPBM dan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) pembangkang.

    Dia sibuk suruh orang jangan terpengaruh, Muhyiddin sendiri yang terpengaruh apabila bersama-sama Mahathir mahu menjatuhkan kerajaan dan berjanji akan hapuskan GST jika PH menang pada PRU14.

    Semalam, Muhyiddin yang sudah terpengaruh turun ke jalanan buat demonstrasi bantah GST dan kemudian buat kenyataan memburukkan GST dengan menuduh ia zalim dan menindas rakyat padahal apa yang beliau kata sebelum ini berbeza. Muhyiddin dengan Mahathir dua-dua sama.

    “Himpunan menunjukkan perasaan bantah dan benci kita kepada GST oleh kerajaan Barisan Nasional… Masuk tahun ketiga, dia telah pun kutip hampir RM105 bilion yang pastinya dikutip daripada keringat rakyat jelata yang hari ini cukup membebankan.

    “Sebab itu, kita telah buat keputusan pada hari ini kita hendak memperingatkan rakyat ini adalah satu tindakan cukai yang cukup zalim,” kata Muhyiddin iaitu orang yang sama.

    Sebelum ini, yang minta rakyat jangan terpengaruh dengan hasutan siapa? dan sekarang yang tuduh zalim pula siapa?

    Kepercayaan rakyat diperlekehkan oleh pemimpin pembangkang kerana ketika dalam BN ajak rakyat supaya sokong apa yang kerajaan lakukan, tapi selepas bersekongkol dengan DAP, PKR, dan PAN mereka suruh rakyat benci apa yang diperjuangkan mereka kepada rakyat sebelum ini.

    Rakyat yang bijaksana bukan boleh ditipu oleh permainan pembangkang yang sekejap kata lain, kemudian kata lain. Suruh rakyat buat lain, kemudian suruh rakyat buat lain. Betul apa yang dikatakan oleh Najib, bahawa pembangkang sentiasa konsisten untuk jadi tidak konsisten.

    ReplyDelete
  23. Ketakutan Mahathir Bakal Jadi Realiti, Kekalahan Bermakna Kematian Legasi Mahathirisme
    Siapa yang belum berkelahi dengan Mahathir? Rasanya musuh beliau Singapura merupakan Negara yang paling banyak sekali bergaduh dengan Mahathir. Semua rakyat tahu tentang itu. Semua orang atau pemimpin yang tidak bersetuju dengannya akan dicabar. Ini lah Mahathir yang sebenarnya.

    Penyokong yang ada sekarang hanya tahu Mahathir itui adalah manusia yang membina KLCC, membina SIC, Membina Putrajaya sedangkan sebahagian besar pembinaannya menggunakan kaedah konsesi yang membebankan rakyat.

    Sebenarnya Mahathir adalah seorang manusia paling sombong, bongkak dan tidak akan mendengar apa juga bentuk pandangan dari orang lain. Manusia yang paling angkuh dari Karala yang pernah dilahirkan. Kelahiran yang penuh dengan kesombongan dalam politik Malaysia.

    Mahathir pernah bertelingkah dengan Amerika, British , Singapura dan Australia. Sikap suka bergaduh ini telah mengingatkan kita kepada seorang pemimpin diktator yang berada di Negara Uganda satu ketika dahulu yang mana amat genar bergaduh dan kejam terhadap rakyatnya.

    Mahathir bertelingkah dengan orang Cina pada 1969 (dan kalah pilihan raya umum pada tahun yang sama apabila orang Cina mengundi Yusuf Rawa daripada PAS sebagai pengajaran untuk Mahathir. Ini akibatnya apabila kebencian rakyat Malaysia terhadap Mahathir.

    Malah Mahathir bergaduh dengan semua perdana Menteri di Malaysia dan semuanya dikatakan bersalah dan hanya dia sahaja di Malaysia ini yang betul segalanya. Kata-kata nya tidak langsung boleh dihalang.

    Siapa tidak kenal dasar diktator Idi Amin di Uganda , malah diserata dunia mengenalinya bukan kerana hebatnya kepimpinannya , bukan kerana hebatnya menjaga kebajikan rakyat, bukan kerana keprihatinannya. Tetapi kerana sikap suka bergaduh dengan sesiapa sahaja.

    Di Malaysia, Mahathir juga dikenali sebagai Idi Amin. Sebenarnua ini bukan satu penghormatan untuk Malaysia, malah ianya merupakan satu penghinaan yang memalukan bagi Malaysia. Ini adalah kerana Idi Amin adalah seorang yang gila dan berada tempat kedua selepas Hitler. Memalukan.

    Mahathir suka mencari pasal dengan Singapura yang dianggap ancaman kepada Malaysia, sekarang ancaman yang dikatakan itu telah dilepaskan ikatannya dimana Mahathir telah bersama sama DAP dan pembangkang yang lain bersama mengiktiraf Singapura sebagai rakan karib DAP.

    Mungkian kita masih ingat lagi bagaimana Mahathir mengelarkan Singapura sebagai sebuah Negara proksi bagi Israel. Beliau menggelar Singapura sebagai Israel Asia dan orang Singapura tiada bezanya dengan Yahudi.

    Untuk kekal popular Mahathir mesti mencari perbalahan dengan Negara yang mempunyai proksi Yahudi seperti Singapura, kerana bagi Mahathir memusuhi Yahudi bakal menjadikannya popular dan terus kuat dan dikenali diseluruh dunia kerana berani dengan Yahudi.

    ReplyDelete
  24. Sebenarnya dari sudut moralnya Mahathir telah kalah, beliau sudah tidak lagi mampu untuk mengalahkan anak didik terbaiknya Najib Razak yang hanya banyak mendiamkan diri dalam percaturan yang dilakukan oleh Mahathir.

    Sebenranya Mahathir tidak suka dengan satu perkataan dalam hidupnya. Perkataan ini merupakan petanda kecelakaan dalah pengakhiran kehidupannya. Perkataan tersebut ialah “ Kekalahan”. Atas sebab inilah Mahathir dalam usia 93 tahun masih mahu melihat semua orang mengikut telunjuknya.

    Benda yang Mahathir paling benci dalam dunia ini adalah kekalahan. Dia mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian.

    Ramai yang menjangkakan Mahathir akan “tersungkur” dipentas pembangkang, “Kematiaan” dalam penuh penghinaan sebagai saorang yang dahulunya negarawan kini sebagai pengkhianat kepada Agama, Bangsa dan Negara. Semuanya itu hanya Allah sahaja yang tahu dan mengizinkan.

    Mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian. Semua yang dilakukan olehnbya bukan kerana perjuangan bangsa atau politik tetapi untuk si boboinya yang manja.

    Jadi penyokong yang ada sekarang sedang berjuang untuk simanja Mahathir dan bukan seperti slogan yang dikatakan pada awalnya iaitu untuk rakyat, untuk selamatkam Malaysia, tetapi mencari ruang untuk menjatuhkan Najib dan seterusnya untuk menjadi Perdana Menteri agar senang siboboi naik keatas.

    Menjatuhkan Najib bukan semudah yang dilakukan terhadap Ghafar, Hussien Onn, Tengku Abdul Rahman dan Abdullah Badawi, Ini adalah kerana perkembangan teknologi memudahkan rakyat mendapat maklumat dan meyebarkannya.

    Inilah yang sedang berlaku sekarang dimana sudah 5 tahun Mahathir melakukan kepelbagaian cara untuk menjatuhkan Najib , sehingga kini segala usahanya gagal sehingga menyebabkan dia terpaksa bersekongkol dengan musuh politik yang dikatakan mempunyai hubungan dan talibarut kepada Israel Asia iaitu DAP.

    Jika isu 1MDB sehingga kini masih lagi tidak mampu untuk menjatuhkan Najib, ia bermaksud isu itu tidak akan menjatuhkan Najib sehingga bila-bila pun. Semuanya dapat disanggah dengan segala bentuk pembuktian yang tiada semasa zaman Mahathir menjatuhkan bekas perdana menteri sebelum ini.

    Pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya kecil serentak di Kuala Kangsar dan Sungai Besar secara jelasnya telah membuktikan bahawa 1MDB tidak boleh melakukan apa yang diharapkan oleh Mahathir. Adakah ianya tidak gila untuk Mahathir melakukan perkara yang sama berulang kali tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza?

    Mahathir risau ini akan menjadi titik akhirnya. Pengakhiran dimana simanja boboinya akan tersungkur tanpa pegangan kuasa dan politik walaupun rakyat tahu semasa boboi menjadi Menteri Besar , sebenarnya tiada apa yang mampu dilakukan olehnya untuk negeri Kedah.

    Inilah realiti yang patut Mahathir sedar, tetapi tidak. Sebaliknya, dia menyalahkan Najib kerana kekalahan Mukhriz dan bukannya menerima hakikat bahawa rakyat Malaysia telah meninggalkan Mahathirisme sebagai nota kaki dalam sejarah.

    Secara realistiknya, Mahathir tidak mempunyai masa kerana usianya dan juga masalah kesihatannya dan Parti Pribumi barunya juga memerlukan masa untuk membuktikan keberkesanannya – jikalah ianya mampu sekali pun.

    Justeru itu, menyelami kata kata Albert Einstein : “Gila ditakrif sebagai melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali, tetapi mengharapkan hasil yang berbeza”- Adakah Mahathir sekarang sedang mengalami masalah untuk mengatakan dia sudah tidak mampu lagi dan akan menggunakan apa cara sekali pun untuk tidak berada di dalam perkataan “Kekalahan” dan baginya ialah “Kematian”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes!!!! Tukang pacak bendera umno dah masuk..banyak lagi cai! Post bebanyak lagi cai! He2 he2

      Delete
    2. Telur najib dan macai dah kecut berut! Tsunami rakyat makin besar sampai gambar pun x boleh!!!! Ha2 ha2 ha2

      Delete
  25. Tuan shah....Minta tolong tuan@rakan2 sealiran dpt kiranya membantu mengkarung sekorni utk buka blog sendiri...Dah makin menjadi2 Gila isimnya...Ni orng yg sama..skjp jadi lebai,skjp jd GN..

    ReplyDelete
  26. Mmg udah buntu fikiran, cai2 haprak durjana
    Mereka buat kecoh, mau mengeruh suasana
    Matdey nak letak gambar ke jadah pala bana
    Keling renta Malabari ni presiden parti mana

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulur sudah kucut ka? Kikikiki

      Delete
    2. Kahkahkahkahkahkah..teloq pun dah lisut

      Delete
  27. Cai2 bingai haprak, pehal yang banyak lemak
    Tampal gambar sesuka hati nanti jadi semak
    Nak letak gambar Madey, apa jadah pukimak
    Dia presiden parti ke, itu renta punya mamak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari segi moral, PH boleh senyum kerana pusingan awal telah berjaya membawa kepanikkan kepada najib sehingga gambar pun jadi igauan!!!! Telur sudah kucut!!! Ha2 ha2

      Delete
    2. Woiiii wak kojola kengkang teloq kecut malam ni berniaga di jln imbi ker.

      Delete
  28. ZAMAN NAJIB HANYA ADA 1MDB, TAPI KORANG SEDAR TAK, BERBILLION2 DUIT RAKYAT DIHABISKAN DI ZAMAN DR MAHATHIR UNTUK SEMUA SYARIKAT2 NI.

    MAMINCO - bangkrap
    MAKUWASA - bangkrap
    PERWAJA - bangkrap
    BMF - bangkrap
    BNM - rugi RM30 billion
    Forex - gagal
    Bank Bumi- rugi
    BAKUN - rugi
    MAS - rugi
    ERL - kerajaan terpaksa bayar kroni Tun
    PKFZ - rugi
    PUTRA LRT - bangkrap
    STAR LRT - bangkrap
    MONOREL - bangkrap
    BAS INTRAKOTA - bangkrap
    SILTERRA - rugi
    JARING - gagal
    MEC ELECTRONIC GAMBANG - bankrap
    MIMOS - gagal
    HICOM - gagal
    EAGLE PLANE
    IPP - rugikan TNB berbilion
    TNB - rugi
    PROTON - rugi
    FIMA Rantei - gagal
    SOGOSHOSHA - gagal
    JUDICIARY - dicemar
    UMNO - diharamkan
    DAYABUMI - gagal
    TIME dotCom - rugi
    KONSORTIUM PERKAPALAN - rugi
    MISC - lingkup
    IWK - rugi
    DASAR PANDANG KE TIMUR- gagal
    PLAZA RAKYAT - terbengkalai
    JB WARWRFRONT CITY - terbengkalai
    KRONISME - berleluasa
    HARGA BARANG - naik
    ARAK- mirzan beli kilang arak san miguel
    RINGGIT - jahanam drpd RM2.20 kpd RM3.80 (vs USD)
    SUKAN KOMANWEL - masih ada yg tak dpt payment
    EKUITI BUMI - naik tak smpai 2% selama 22 tahun
    PIRATISATION - 200 syarikat awam difaraidh kpd kroni, dan anak2 tun
    PENAPIS MINYAK - 22 tahun xda penapis myk sendiri terpaksa import dr sgpore
    SURAT WAHYU - boleh menang tender, loan boleh approve, boleh lari dr penguatkuasa, syarikat RM2 boleh dpt projek juta2

    Ada lagi yg aku terlepas pandang? Sure ada kan..kalau ada sila tambah

    |SHARE SEBANYAK MUNGKIN|

    ReplyDelete
  29. Di Sebalik Pembangunan Tun Mahathir,Anak2 & Kroninya Yang Kaya Raya,Negara Hutang Meningkat.

    2. Disebabkan penafian Tun bahawa kekayaan luar biasa anak anak Tun adalah bukan ketika Tun jadi PM tetapi selepas Tun letak jawatan mokhzani baru menikmati hasil usahanya. Ini lah satu penafian yang MahaLawak saya dengar Tun.Disebabkan Tun nak bukti,saya lampirkan bukti seperti dibawah.

    3. Bukti yang saya perolehi ni diambil daripada sumber sah yang sangat boleh dipakai iaitu daripada Annual Report Kencana Petroleum milik Mokhzani anak Tun dan Laporan Jumlah Pelaburan Saham BSKL yang diterbitkan oleh BSKL pada tahun 2001,ketika itu Tun masih lagi perdana menteri.

    4. Bukti jumlah pelaburan saham company2 listed BSKL yang anak2 Tun invest pada tahun 2001 itu satu bukti bahawa anak anak tun Mirzan & Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun masih lagi PM.Dengan jumlah pelaburannya yang besar dan byk,timbul persoalan daripada manakah modal pelaburan itu diperolehi.saya bersangka baik wang utk melabur saham BSKL itu anak2 Tun memperolehi daripada menang teka milo dalam cawan dan menang lari bawa telur puyuh dalam sudu.

    5. Pencapaian tahunan Kencana Petroleum yang diambil faktanya dlm annual report Kencana Petroleum juga menjadi bukti bahawa Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun menjadi Perdana Menteri dengan memperolehi kontrak2 besar Petronas.

    6. Kontrak tersebut pada Tahun 2000,Kencana Petroleum Establishment of the Lumut Fabrication Yard covering an area of approximately 11 acres with a 5,000 metric tonnes (mt) load-out jetty dan Tahun 2002, Kencana Petroleum awarded a major fabrication (Offshore Structures) license by PETRONAS. Kencana Petroleum is one of only seven licensees in Malaysia.Kencana Petroleum also Awarded the Group’s first topside and jacket project. Sumber ini diperolehi daripada Annual Report Kencana Petroleum.

    7. Tahun 2000 dan 2002, Tun masih lagi PM.Tahun 2003 baru Tun letak jawatan.Aoakah Tun sudah lupa tarikh bila Tun letak jawatan?Ini bukti bahawa Mokhzani mencipta kekayaan ketika Tun jadi PM bukan sebagaimana Tun kata selepas Tun jadi PM baru mokhzani menikmati kekayaan.

    8. Berkaitan Mirzan anak Tun. Tahun 1994,Awal tahun 1994 Mirzan Mahathir berjaya memiliki Konsortium Perkapalan Berhad(KPB) dan disenarai di KLSE pada harga RM2.50 naik ke RM6.00 seterusnya naik RM16.00 .Konsortium tersebut kemudianya mengambil alih PNSL yang banyak mendapat kontrak dengan TNB, Kedah Cement, Perwaja, Bernas dan Petronas serta mengambil alih Malaysian Helikopter Services (MHS).

    9. KPB kemudian meneruskan penguasaannya dengan mengambil alih Pacific Basin Shipping HK pada harga 240 juta USD. serta mengambil alih 29% saham.MISC dari KWAP dgn harga RM9.20 sesaham. Akhirnya Mirzan terkangkang tanggung hutang USD 2 Billion. dan Petronas/MISC diarah beli 29% KPB. PNSL lingkup , MHS lingkup, MISC hampir lingkup , Mirzan yang untung.

    10. Puluhan juta projek diberikan pada Mirzan, anaknya untuk projek kapal. Mahathir beri jaminan kerajaan RM2 billion kepada projek Mirzan. Mukhriz menerusi Opcom dapat projek fiber optik bekal kontrak pada Telekom. RM102 billion wang rakyat digunakan untuk "bail out" syarikat kroni seperti Intrakota, ParkMay, Dana harta dan PKFZ.

    Ini fakta dan sumber yang diperolehi saya yang saya jadikan bukti untuk mengatakan bahawa Anak Anak Tun Kaya Raya dengan pelbagai jenis kontrak dan projek diperolehi dan kerajaan menanggung hutang apabila projek mereka gagal.Buktinya Petronas diarah untik beli saham company Mirzan untik modal byr hutang.

    Tun, ni beza saya dgn rafizi.rafizi cakap tak berfakta byk auta dan putar.saya siap fakta,bukti dan sumber bukti diperolehi, saya lampirkan utk perhatian Tun.Tun nak nafi ape lg anak Tun x,billionare,terang2 majalah forbes senaraikan mokhzani billionare malaysia. X,baik tipu tun Allah marah.

    Oklah Tun nanti sambung lg.bye
    sekian,wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Tun tarak GST,tapi ada subsidi...terrer org tua tu!!!!! He2 he2

      Delete
    2. Zaman wak kojola kengkang ada teloq kecut...

      Woiii wak pi pam angin kat kedai basikal laaa

      kihkihkihkih

      Delete





  30. JANGAN KOMEN INI





    PEJUANG PELIR-YAT





    JANGAN KOMEN




    OKEEEYYYY



    KAAAHHHH KAHHHHHH KAAAAAHHHHHH

    ReplyDelete
  31. Hew Kuan Yau Dedah Mahathir Adalah Alat DAP Untuk Dapat Undi Melayu
    Lim Kit Siang fikir dia pandai. Lim Kit Siang mahu melakukan apa yang disebut orang Melayu ‘baling batu sembunyi tangan’. Dia mahu menjadi kuasa di belakang takhta tetapi tidak dilihat duduk di atas takhta. Lim Kit Siang tidak perlu dilihat sebagai mengetuai Pakatan Harapan kerana sekiranya mereka memenangi pilihan raya akan datang yang bermakna DAP akan memiliki 55 daripada 125 kerusi. Dan dengan 55 kerusi untuk DAP dan 60 dikongsi oleh tiga parti lain, itu bermakna DAP adalah raja dan akan membuat keputusan.

    Pakatan Harapan tidak dipanggil Pakatan Harapan yang dipimpin oleh DAP untuk hanya sekadar panggilan. Ianya adalah DAP yang memutuskan untuk menutup Pakatan Rakyat pada bulan Jun 2015 dan mengumumkan kepada dunia bahawa “Pakatan Rakyat tidak lagi wujud”. DAP yang mengumumkan kepada dunia pada bulan September 2015 bahawa Pakatan Harapan kini dibentuk untuk menggantikan Pakatan Rakyat dan PAS bukan lagi sebahagian daripada gabungan parti pembangkang. DAP yang mengumumkan kepada dunia bahawa PAN adalah parti Islam Pakatan baru dalam gabungan parti pembangkang.
    Dahulu, DAP mengutuk Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dan menuduh Duli Yang Maha Mulia melanggar Perlembagaan dengan mengganggu urusan politik apabila DYMM tidak bersetuju dengan cadangan DAP bahawa Dr Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

    Malah DAP juga yang mengutuk Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, kerana membawa usul persendirian Rang Undang-undang Syariah Pindaan atau RUU355 ke Parlimen dan mendakwa ia sebenarnya adalah Rang Undang-undang Hudud dan dengan niat ianya juga tertakluk kepada orang bukan Islam terhadap undang-undang Islam. Malah, PKR dan PAN tidak berani mengeluarkan satu patah perkataan pun walau mereka tahu bahawa Lim Kit Siang berbohong dan Syariah bukanlah Hudud dan ianya sudah lama sebelum British datang ke Tanah Melayu.
    Tetapi Pakatan Ali Baba ini telah disahkan oleh Superman Hew Kuan Yau. Jadi mengapa Lim Kit Siang kecewa? Inilah yang Superman Hew kata:
    Untuk menjadikan tugas kita lebih baik, kita mesti terlebih dahulu menajamkan senjata kita.

    Untuk membunuh UMNO, di kawasan pedalaman, Mahathir adalah salah satu senjata paling tajam!

    Ingatlah, Mahathir adalah “senjata rakyat nombor satu” dan Najib adalah “musuh rakyat nombor satu”.

    Mereka yang membenci Mahathir adalah orang yang bodoh dan tidak tahu apa misi kita.

    Menggunakan “UMNO Lama” untuk membunuh UMNO sekarang adalah strategi tahap tertinggi Pakatan.
    Jadi mengapa Lim Kit Siang sangat marah? Hari ini, Superman Hew mengesahkan apa yang dinafikan Lim Kit Siang semalam. Dan ini adalah masalah dengan Lim Kit Siang. Dia suka menafikan dan membuat terlalu banyak kenyataan yang menjadikan keadaan lebih buruk. Lim Kit Siang perlu belajar untuk kurang bercakap. Dia bangga memberitahu kita bahawa dia telah bercakap 10 juta patah perkataan sejak kerjaya politiknya bermula lebih dari 50 tahun yang lalu. Tetapi yang diperlukan adalah kesilapan pada sepuluh patah perkataan dalam 10 juta untuk merosakkan segalanya. Dan hari ini Superman Hew pada dasarnya menyebut Lim Kit Siang pembohong. Tak malu ke Lim Kit Siang?

    ReplyDelete
  32. Akhirnya Tun Mahathir akui rela diri dipergunakan DAP - AzwanBro
    Pengakuan Tun Dr Mahathir Mohamad yang rela menjadi umpan bagi Pakatan Harapan (PH) meraih undi Melayu membuktikan kebenaran dirinya dipergunakan DAP.

    Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun berkata, Pengerusi PH itu tidak boleh lagi menyembunyikan fakta kerana umum juga sedia tahu DAP adalah parti paling dominan di dalam gabungan pembangkang.

    "Jadi DAP guna Dr Mahathir sebagai umpan untuk dapatkan undi Melayu. Saya yakin Dr Mahathir sendiri merelakan dirinya menjadi umpan untuk meraih sokongan Melayu.

    "Ini semua dilakukannya demi perjuangan peribadi politik, apa sahaja yang dilakukannya kini membuktikannya terdesak dan menunjukkan seorang yang tidak berpegang kepada apa-apa prinsip," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat Tun!!! Tanpa gst beliau boleh urus negara dgn cemerlang...rakyat selesa!!! Wowwww!

      Delete



  33. UNIT ELELTRIK DI JUAL KEPADA KOMUNIS
    IPP EDRA 9B


    FOREX CITY 200B KOMUNIS CHINA SAPU



    ECRL KOMUNIS 55B SAPU



    PROTON KOMUNIS SAPU



    MRT PACKAGE 3 LAGI CHINA SAPU



    MELAKA PELABUHAN 200B KOMUNIS JUGAK



    BANDAR MALAYSIA 7B KOMUNIS SAPU DULU




    ADOOOOIIII NAJIB MAIN BILLION HINGGA TRILLION




    GILO APO PANGLIMA BOGUS NIII



    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman najib ada wak kojola tapi kengkang sebab john sapu...

      Delete
  34. BERITA PALSU : GUAN ENG “LARI” KELUAR DARI DEWAN RAKYAT

    Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Azeez Abdul Rahim menyelar Ahli Parlimen DAP Bagan, Lim Guan Eng sebagai pengecut kerana bertindak keluar Dewan Rakyat ketika dirinya mahu memulakan perbahasan.
    Ini kerana Azeez dalam perbahasan menyokong Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar telah menyentuh tuduhan yang dilemparkan kepadanya oleh Guan Eng kononnya mendapat habuan RM3 juta daripada Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd berkaitan kerja-kerja rundingan projek terowong dasar laut Pulau Pinang.
    “Awal-awal dah lari, orang yang cakap berita palsu inilah (Guan Eng) bapa kepada penyebar berita palsu sebab kalau Yang Berhormat tengok betapa mudahnya melemparkan tuduhan tidak benar, maka lari keluar Dewanlah dia,” katanya di Dewan Rakyat, pada Isnin.
    Tambah Azeez lagi, RUU ini sepatutnya disokong pembangkang kerana ia memberi peluang semua pihak mendapat pembelaan yang sewajarnya terhadap fitnah yang dilemparkan.
    Katanya, pihak pembangkang juga dapat membersihkan nama akibat fitnah seperti yang berlaku kepada Guan Eng dan Ahli Parlimen PPBM Pagoh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dikaitkan skandal dengan isteri orang

    ReplyDelete







  35. PERTAMA DALAM SEJARAH





    GREAT WALL OF CHINA D KUANTAN






    GILO APO






    ReplyDelete
  36. PEMBANGKANG HILANG ARAH
    TEMERLOH: Pakatan pembangkang adalah gabungan yang tidak mempunyai idealogi untuk rakyat dan bakal mengalami kehancuran selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

    Bendahari UMNO, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, berkata ini kerana gabungan itu terbentuk atas dasar untuk mencapai cita-cita peribadi individu tertentu antaranya Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu membalas dendam terhadap pucuk kepimpinan negara.

    Katanya, Dr Mahathir bertindak sedemikian kerana menganggap dirinya mengetahui segala-galanya, marah anaknya tewas dalam pertandingan jawatan Naib Presiden pada pemilihan UMNO pada 2013 dan merasakan segala legasinya dihapuskan.

    “Kita kena muafakat untuk menyelamatkan Malaysia, …mereka parti tiada idealogi, tenggelam dan timbul, aktif bila menjelang pilihan raya tetapi selepas itu tidak aktif.

    “Barisan Nasional (BN) sebaliknya aktif membantu rakyat,” katanya berucap melancarkan Jentera BN Parlimen Temerloh di Dewan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Hwa Lian, Mentakab, dekat sini, sebentar tadi.

    Turut hadir, Pengerusi BN Temerloh, Datuk Seri Mohd Sharkar Mohd Shamsuddin.

    Mengulas lanjut, Salleh yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia berkata, BN menawarkan kesejahteraan dan masa depan gemilang menerusi pelbagai perancangan dilakukan kerajaan diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    “BN adalah parti yang mahu kedamaian dan kesejahteraan negara, mahu sedia peluang ekonomi serta pendidikan, …malah kita merancang untuk masa depan sebab itu dirancang program Transformasi Nasional 2050 (TN50).

    “Di Temerloh ini sekiranya ada masalah kelajuan dan liputan internet, beritahu saya dan kita akan tingkatkan sekali ganda dengan separuh harga pada 2019 seperti dimahukan Perdana Menteri kerana kita mahu membangunkan digital ekonomi,” katanya.

    Dalam pada itu, Salleh berpuas hati dengan persiapan jentera BN Temerloh dan yakin ia mampu merampas kembali Parlimen Temerloh dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Semantan serta Mentakab dan mengekalkan DUN Lanchang.

    “Semua jentera parti komponen perlu bersatu dan berani menentang apa sahaja cabaran termasuk tohmahan serta fitnah pembangkang dilemparkan melalui media sosial.

    “Kita kena lawan ketakutan, kalau berjuang kena berani,lawan terus lawan, lawan di media sosial, lawan di ceramah diadakan, barulah kita boleh menang,” katanya.

    ReplyDelete
  37. BN TIDAK IKUT RENTAK PEMBANGKANG
    UMNO dan Barisan Nasional (BN) tidak menari mengikut rentak kem Pakatan Harapan dengan menabur fitnah dan sentimen menyentuh sensitiviti kaum untuk mendapatkan perhatian dan sokongan rakyat, kata Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa.

    Beliau berkata sebaliknya, UMNO dan BN mempunyai cara tersendiri dan sentiasa fokus dalam memberikan perkhidmatan terbaik demi kestabilan ekonomi dan kelangsungan keamanan negara.

    “Kita tahu permainan mereka yang menggunakan media antarabangsa dan institusi luar dalam memanipulasi pelbagai isu seperti 1MDB dan cukai barang dan perkhidmatan (GST) demi meraih perhatian.

    “Mereka turut menabur umpan dengan menyentuh perkara sensitif demi memecahkan undi Melayu untuk berkuasa hanya dengan bermodalkan berita palsu.

    “Kalau kita ikut rentak mereka, akan huru-hara negara dan kacau-bilau pasukan keselamatan. Mereka pernah cuba berbuat sedemikian namun tidak berjaya melalui perhimpunan haram Bersih, provokasi dan bising di Parlimen baru-baru ini,” katanya kepada Bernama sewaktu ditemui di sesi sembang meja bulat di pejabatnya pada Isnin.

    Anggota Parlimen Ketereh itu berkata justeru, agenda memastikan ekonomi lebih baik, rakyat mendapat bantuan dan keharmonian antara kaum wujud adalah lebih penting daripada terus melayan umpan pembangkang tersebut.

    Beliau berkata modal Pakatan Harapan untuk menarik perhatian rakyat itu hanyalah satu lagi alat DAP untuk meneruskan prinsip ‘Malaysian Malaysia’ yang jelas melanggar undang-undang berikutan menyentuh beberapa perkara keistimewaan kepada bumiputera dan Islam yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan.

    “Ini brand politik yang sentiasa dibawa dan cuba ‘disenyapkan’ DAP dengan meletakkan pemimpin lain ke hadapan seperti apa yan berlaku ketika ini. Mereka akan menjatuhkan Melayu dengan mewujudkan perpecahan dikalangan UMNO dengan terwujudnya PPBM.

    “Sebab mereka tahu politik Melayu ini berpuak-puak dan akan melahirkan politik kebencian. Lihatlah manifesto mereka, langsung tidak memberi komitmen terhadap agenda pembangunan Melayu dan Islam, ini adalah taktik dan muslihat fahaman sosialisme dalam prinsip ‘Malaysian Malaysia’ DAP,” katanya.

    Justeru, Annuar berkata menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kelak, rakyat khasnya pengundi muda perlu lebih bijak dan cerdik agar tidak membuat pilihan yang salah dan merugikan negara.

    ReplyDelete




  38. KITA PUNYA ELEKTRIK





    CHINA KOMUNIS PEGANG





    JANGAN CAKAP BYK



    TAK BAYAR LETRIK





    KOMUNIS MESTI MARAH




    BAYAR BIL LETRIK




    JGN LAMBAT KASI POTONG SAMA KOMUNIS NANTI


    SAMA EDRA BHD MILIK KOMUNIS

    ReplyDelete
  39. BERKORBAN UNTUK NEGARA ATAU UNTUK KELUARGA DAN KRONI?
    Tun Mahathir Mohamad mungkin diserang penyakit ‘tak tahu, tak ingat, tak siapa beritahu’nya ketika menyatakan prinsipnya semasa menyandang jawatan Perdana Menteri selama 22 tahun adalah kaum keluarga, khususnya anak-anaknya tidak boleh terlibat dalam politik, pegang sebarang jawatan kerajaan, mahupun mendapat kontrak kerajaan.



    Dia menegaskan pendiriannya itu adalah untuk mengelakkan berlaku konflik kepentingan antara keluarganya dan rakyat, dan jika terpaksa memilih, dia akan mengutamakan kepentingan rakyat. Jadi dia sanggup untuk berkorban demi rakyat walaupun keluarganya terancam.



    Terancam bagaimana itu Mahathir? Bukankah anaknya Mokhzani merupakan orang kesembilan paling kaya di Malaysia pada 2014, dan kini masih lagi tersenarai cuma menduduki tempat ke 43, selepas menjual sahamnya dalam Sapura Energy dan keluar dari perniagaan minyak dan gas. Hasil jualan sahamnya, Mokhzani memperoleh berbilion ringgit.



    Pengalisis politik Lim Sian See telah merungkai kekayaan yang dimiliki Mokhzani. Walaupun mendakwa hanya “akan melakukan perniagaan kecil-kecilan” selepas beliau keluar dari dunia korporat, Mokhzani kemudiannya menubuhkan Kencana Capital dengan modal besar sehingga RM30 juta, pada tahun sama.



    “Kencana kemudiannya menyertai perniagaan Minyak dan Gas dengan ditubuhan daripada pengambilalihan limbungan fabrikasi kecil seluas 1 ekar dan dijenamakan kepada Kencana Petroleum dan dalam tempoh beberapa bulan, dianugerahkan lesen Frabikasi Besar (Penstrukturan Luar Persisir) oleh Petronas,” kata LSS.



    Tambahnya, dua tahun kemudian pada November 2003, bapanya bersara dari jawatan Perdana Menteri dan menjadi Penasihat Petronas. Pada 2011, Kencana Petroleum dinilai RM6 bilion bergabung dengan Sapura Petroleum membentuk SapuraKencana dimana Mokhzani dengan selesanya menjadi CEO Kumpulan, sebelum ditabalkan sebagai individu ke-9 terkaya di Malaysia pada 2014.



    Mahathir lupa jugakah yang disebabkan dia meluluskan konsesi ERL berat sebelah yang diberikan kepada kroninya (YTL) dan membenarkan naik harga setiap 5 tahun sehingga RM126, harga tiket melonjak naik daripada RM35 ke RM55. Kepimpinan Datuk Seri Najib Razak yang terpaksa menanggung akibat dan memanjangkan konsesi kepada 60 tahun untuk mengelakkan harga naik lagi.



    Itu baru sedikit cerita mengenai ‘legasi’ yang ditinggalkan Mahathir yang terpaksa dibaiki oleh Najib sekarang. Jika dikorek lagi, terlalu banyak peninggalannya yang menyusahkan rakyat. Jadi tak logik jika Mahathir mengatakan dia sanggup berkorban untuk rakyat tetapi segala tindak-tanduknya selama 22 tahun memerintah hanya menyusahkan rakyat dan negara sahaja sampai ke hari ini.



    Bayangkan sekiranya pembangkang berkuasa selepas memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 nanti, dalam masa 5 tahun segala macam perancangan untuk ‘masa depan’ pembangkang boleh dijalankan dengan selesa. Sanggupkah rakyat menghadapinya?

    ReplyDelete




  40. SEMUA PEBGEDAR PROTON




    KENA IKUT ARAHAN SYARIKAT CEO CHINA KOMUNIS






    TAKDE MODAL BUKAK SERVIS CENTER SHOWROOM KORANG PUNYA PASAL





    SAPA SURUB JADI




    PENGEEDAR PROTON MALASYU




    IKUT LA ARAHAN SYARIKAT KOMUNIS

    ReplyDelete
  41. MAHATHIR JANJI HENDAK HAPUS GST UNTUK RAIH UNDI SAHAJA?
    Tun Mahathir Mohamad sebelum ini bersetuju dengan kerajaan sekarang bahawa GST (cukai barangan dan perkhidmatan) dapat menampung kekurangan hasil minyak sebanyak RM40 bilion.



    Namun disebabkan mahu memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang akan datang, Mahathir sanggup membuat pusingan U dan bersama dengan pakatan pembangkang berjanji mahu menghapuskan GST, janji yang dilihat sebagai populis semata-mata.



    Hakikatnya, Mahathir gagal menyatakan bagaimana pembangkang akan menggantikan kelompangan pendapatan hasil GST lebih RM20 bilion sekiranya mereka menghapuskan cukai tersebut. Mereka berjanji bulan dan bintang tetapi tidak jelas dan kabur janji-janji mereka itu.



    Malah Mahathir cuba memutarbelit dengan mengatakan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri najib Razak sengaja menguatkuasakan GST demi untuk memberi bantuan ‘gula-gula’ seperti BR1M, menaikkan gaji penjawat awam dan pelbagai bantuan kerajaan lain kepada rakyat.



    Yang tidak dinyatakan Mahathir adalah kos sara hidup di seluruh dunia meningkat dan Malaysia juga terkesan jadi bukannya disebabkan Najib. Zaman Mahathir juga kos sara hidup tak pernah turun. Malah Mahathir juga lupa mengingatkan zaman cukai SST, yang bergaji RM2,000 pun dah dikenakan cukai, bukan seperti sekarang, gaji lebih RM4,000 baru layak dikenakan cukai.



    Mahathir juga lupa pada zaman cukai SST, rakyat Malaysia masih sekitar 18 ke 20 juta orang berbanding sekarang di mana rakyat berjumlah lebih 30 juta orang. Jadi wang akan datang dari mana untuk diberi macam-macam mengikut janji pakatan kepada lebih 30 juta rakyat dengan pendapatan negara ketika rakyat masih sekitar 20 juta orang?



    Malah pakar ekonomi Bank Dunia, Faris Hadad Zervos menyatakan Malaysia akan ‘menderita’ jika GST dimansuhkan. Soalnya, apakah pendapatan lain yang akan menggantikan GST sekiranya dihapuskan? Ini adalah pandangan pakar ekonomi, bukan ahli politik seperti pembangkang.



    Soalan ini yang gagal dijawab pembangkang. Namun diteliti semula kenyataan Mahathir, adakah dia bermaksud pembangkang akan menghentikan segala jenis bantuan hasil daripada GST, seperti BR1M, elaun RM300 kepada nelayan, pemberian wang persaraan untuk golongan yang tidak layak dan lain-lain, kerana ia merupakan ‘gula-gula’ oleh kerajaan BN?



    Adakah dia bermaksud nak pecat penjawat awam bagi mengurangkan perbelanjaan, kerana penjawat awam terlalu ramai dan tidak diperlukan? Jadi apa nasib penjawat awam yang bakal dipecat ini? Adakah pembangkang tidak mempedulikan nasib mereka selepas dipecat? Beginikah cara yang akan digunakan Mahathir dan pembangkang bagi menampung kelompangan pendapatan negara akibat pemansuhan GST?



    Jika bantuan ditarik balik, kena pecat pula, dan jika cukai dikenakan seperti biasa kepada mereka, adakah ini dikatakan mahu membela rakyat? Rakyat perlu lebih bijak dalam memilih kerajaan, manakala, pihak pembangkang pula perlu lebih telus dan jelas dalam manifesto mereka. Jika hanya fikirkan politik, sampai kesudah nasib rakyat entah ke mana.

    ReplyDelete





  42. ECRL 55B






    CHINA KOMUNIS TOLONG BUAT



    99TAHUN KER PAJAK TANAH






    AMBOIIII DAH JADI MCM PAJAK HONG KONG 99TAHUN PULAK






    BIJAK KOMUNIS



    PANGLIMA BOGUS YG BODOII



    ReplyDelete

  43. UNIT ELELTRIK DI JUAL KEPADA KOMUNIS
    IPP EDRA 9B


    FOREX CITY 200B KOMUNIS CHINA SAPU



    ECRL KOMUNIS 55B SAPU



    PROTON KOMUNIS SAPU



    MRT PACKAGE 3 LAGI CHINA SAPU



    MELAKA PELABUHAN 200B KOMUNIS JUGAK



    BANDAR MALAYSIA 7B KOMUNIS SAPU DULU




    ADOOOOIIII NAJIB MAIN BILLION HINGGA TRILLION




    GILO APO PANGLIMA BOGUS NIII

    ReplyDelete
  44. “MALAYSIAN MALAYSIA” MANIFESTO SEBENAR PAKATAN HARAPAN?
    Pakatan Harapan masih enggan menidakkan apa yang Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib Tun Razak katakan terhadap mereka tentang kurangnya agenda Bumiputera dalam manifesto mereka.

    Ini menandakan bahawa mereka tidak begitu bersungguh-sungguh untuk melihat Agenda Bumiputera semakin mekar di negara ini? Atau apakah lebih teruk daripada itu, Pakatan Harapan tidak mahu memperkukuhkan Hak Istimewa Orang Melayu sebagaimana dinyatakan dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan?

    Benarlah kata Perdana Menteri, daripada 60 janji dalam manifesto yang di­umumkan pada 8 Mac lalu, hanya satu sahaja yang men­yentuh isu ekonomi bumiputera iaitu janji ke-30 – memajukan ekonomi bumiputera dan semua rakyat berbilang bangsa.

    Jika DAP enggan untuk menyuburkan hak istimewa orang Melayu di Malaysia mungkin kita dapat ‘terima’ kerana parti chuavinis itu sudah terkenal turun temurun begitu.

    Namun apa terjadi kepada tiga parti politik yang kononnya turut menerima sokongan padu bangsa Melayu dalam Pakatan Harapan iaitu PPBM, PAN dan PKR?

    Apakah sebenarnya PPBM, PAN dan PKR benar-benar takut kepada rejim DAP dalam Pakatan Harapan?

    Sebenarnya, dengan bukti ini ia secara terang-terangan menunjukkan betapa Pakatan Harapan mahu memperjuangkan konsep “Malaysian Malaysia” dalam negara kita ini.

    Walaupun parti-parti Melayu dalam Pakatan Harapan masih berdiam diri dalam konsep ini, namun tindakan mereka hanya senaraikan satu janji sahaja untuk Bumiputera dalam manifesto ini telah menceritakan segalanya.

    Bagi mereka yang masih tidak kenal siapa DAP ini, haruslah menyingkap kembali sejarah lampau.

    ReplyDelete
  45. Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) (Pindaan) (RUU355) turut terlihat dalam aturan mesyuarat di Parlimen kali ini sebagai usul ketiga.

    Bagaimanapun sehingga tamat sesi hari, tiada sebarang tanda ia diusulkan. Malah, Presiden PAS, Abdul Hadi Awang tidak hadir ke Parlimen pada hari ini.

    https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/41652/

    Habis ruu pas...hancing kina kincin sama najin dan umno...

    Lobai pas pon sendiri kincin ruu 355

    ReplyDelete
  46. Bagi mereka yang masih tidak kenal siapa DAP ini, haruslah menyingkap kembali sejarah lampau.
    DAP ini merupakan serpihan PAP Singapura yang dipercayai merupakan sarang komunis. Parti Komunis Malaya (PKM) pada ketika itu dikatakan memang menjadikan PAP sebagai sasaran untuk mereka menyerap masuk elemen pro-Komunis ke dalam Singapura ketika PAP mula berkuasa di sana.

    Apabila kekuasaan Lee Kuan Yew dan DAP semakin kuat di Singapura sekitar tahun 1963 dengan dipercayai dibantu oleh elemen Komunis, maka hasrat Kuan Yew adalah untuk mengembangkan pengaruhnya ke Tanah Melayu dengan perjuangan “Malaysian Malaysia”.

    Dek kerana idea itu tidak mengekalkan hak istimewa orang Melayu, maka berlakulah persengketaan antara Kuan Yew dan Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri pertama) yang menyebabkan perpisahan Singapura daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965.

    Dendam PAP dan Kuan Yew tidak terpadam di situ. Dipendekkan cerita, Kuan Yew mengirim Devan Nair untuk bertanding dalam PRU di Malaysia dan bergelar Ahli Parlimen Bangsar pada tahun 1964.

    Devan Nair mendaftarkan semula PAP di Malaysia dengan hanya menukarkan perkataan “People” kepada “Democratic” menjadi DAP yang ada pada hari ini di Malaysia.

    Asalnya, DAP merupakan ‘agen’ kepada PAP untuk terus menyebarkan dakyah Komunis dan membentuk “Malaysian Malaysia” sehingga misi itu selesai walaupun terpaksa memakan masa yang panjang.

    Bertepatanlah dengan manifesto Pakatan Harapan yang dikuasai DAP. Mereka tidak memasukkan hak-hak istimewa orang Melayu dalam agenda manifesto mereka. Apa lagi bukti untuk kita ceritakan? –

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun mmg brilliant!!! DAP pun terpaksa akur dgn strategi Tun...setakat hapus gst tu apalah sgt!!!! Najib tulur sudah kucut!!! Sg buloh!!! Mu tunggu aku maghi!!! Ha2 ha2

      Delete
  47. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    KUALA LUMPUR: Sepanjang 22 tahun pemerintahan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, pelbagai pembangunan dikecapi termasuk projek mega pembinaan Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas, Litar Lumba Antarabangsa Sepang, serta Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

    Berikut merupakan 24 'jasa' utama Dr Mahathir didalam usaha 'memajukan' Malaysia diperingkat antarabangsa.

    1. Pembinaan 32 pondok tol seluruh negara dengan kenaikan kadar tol sebanyak 10% setiap 3 tahun.

    Dr Mahathir memperkenalkan konsep penganugerahan konsesi dan projek lebuhraya bertol direka oleh beliau. Juga dikenali sebagai bapa konsesi negara, konsep yang digunapakai membolehkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap 3 tahun.

    Sekiranya kenaikan tersebut ditangguhkan, kerajaan perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi.

    2. 10,000 produk dikenakan AP (Permit Import)

    Antara produk paling popular dikenakan AP adalah kenderaan import. Dr Mahathir menerusi blognya pada 5 November 2009 pernah menjelaskan bahawa AP kepada kenderaan import adalah caranya untuk melindungi Proton daripada menjerumus ke arah bankrap.

    "Tanpa perlindungan (AP) kita tidak akan ada industri kenderaan. Proton pernah mendominasi 80% pasaran pada suatu masa dahulu disebabkan oleh perlindungan ini."

    3. Muwujudkan perjanjian penjana tenaga bebas (IPP).

    IPP diwujudkan pada 1996 selepas tragedi 'blackout 1992'. Menurut Raja Petra Kamaruddin, kejadian berkenaan adalah rancangan Dr Mahathir untuk menswastakan pengeluar IPP kepada kroninya, Francis Yeoh.

    Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TNB, Tan Sri Ani Arope pernah mendedahkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pentadbiran Dr Mahathir pernah memaksa TNB menyerahkan tanahnya di Terengganu, dan Johor kepada pihak ketiga bagi membina loji janakuasa.

    TNB sebelum itu menghasilkan elektrik pada kadar 8 sen seunit dan membekalkannya dengan harga 17 sen seunit. Selepas kewujudan pembekal IPP, TNB membeli kuasa elektrik dengan kadar 23 sen seunit dan menjualnya kembali dengan harga 30 sen seunit.
    4. Pemberian tanah rizab Melayu di Tioman, Pulau Perhentian dan Sentul kepada Vincent Tan dan YTL.

    Sepanjang pemerintahan Dr Mahathir, beliau berjaya mengubah Vincent Tan daripada 'millionaire' kepada 'billionaire'. Dr Mahathir juga 'menswastakan' syarikat perjudian Sports Toto kepada hartawan tersebut.

    Sports Toto dijual kepadanya secara rahsia tanpa pengumumman bidaan oleh syarikat lain. 70% pegangan kepada B&B Enterprise milik Vincent Tan pada harga RM28 juta dan bakinya milik Raleigh Berhad milik Tun Daim Zainuddin.

    5. Tanah rizab melayu di Langkawi banyak terjual pada kroni. Tanah kerajaan negeri di Langkawi diberi tanpa bayar premium.

    Laporan media tempatan menyebut, seramai 80 keluarga di Pantai Chenang, Langkawi dihalau keluar pada 1980 untuk memberi laluan kepada projek pembangunan pelancongan oleh syarikat milik Vincent Tan.

    Perkara ini didedahkan oleh ahli DAP Syerleena Abdul Rashid yang menyebut perkara sama turut berlaku di Pulau Redang, Terengganu. Kesemua penduduk kampung berkenaan menetap diatas tanah rizab Melayu dan diarah meninggalkan kediaman demi projek kroni Dr Mahathir.

    6. Tanah milik DBKL 70 ekar Bukit Kiara dipajak pada Berjaya untuk jadi tempat equestrian
    Projek ini didakwa bagi memenuhi minat Dr Mahathir didalam arena equestrian. Beliau juga mengakui sudah mempunyai 40 ekor kuda yang ditempatkan di ladang ternakan kuda di Langkawi.

    ReplyDelete
  48. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    7. Tragedi Memali 1985 dan Al Maunah 2001 antara tragedi berdarah yang berlaku dibawah pemerintahannya

    Selama lebih 30 tahun, rakyat Malaysia diberitahu insiden berdarah Memali berlaku selepas Polis mendapat arahan oleh Timbalan Perdana Menteri pada wajtu itu Tun Musa Hitam untuk menyerang Kampung Memali.

    Musa baru-baru ini menerusi buku 'Frankly Speaking by Musa Hitam' mendedahkan Dr Mahathir berada didalam Malaysia sewaktu tragedi itu berlangsung.

    "Pada hari insiden, Ketua Polis Negara (KPN) pada waktu itu dan saya bertemu dengan Dr Mahathir di pejabatnya dan KPN memaklumkan kepada beliau mengenai apa yang terjadi sewaktu operasi Memali, yang mengakibatkan kematian empat anggota polis dan 14 orang awam," kata Musa.

    8. Enggan menghulurkan bantuan kepada Sekolah Agama Yan, Kedah yang terbakar.

    Lebih dikenali sebagai 'Tragedi Pondok Pak Ya', insiden pada 1989 itu mengorbankan 27 pelajar perempuan sekolah tersebut. Sejarah hitam di Sekolah Menengah Agama (SMA) Taufikiah Khairiah Al-Halimiah itu tidak mendapat bantuan kerajaan pusat.
    9. Mengenakan cukai 58.6 sen seliter bagi petrol dan 19 sen seliter untuk diesel

    Sebelum kewujudan media sosial, pelbagai perkara disorokkan termasuk pengenaan cukai terhadap komoditi bahan bakar. Dr Mahathir berselindung disebalik subsidi yang diberikan diperoleh daripada cukai petrol dan diesel yang dijual kepada rakyat.

    10. Dr Mahathir menangkap musuh politiknya dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti Ops Lalang

    Majoriti rakan Dr Mahathir didalam Pakatan Harapan kini pernah ditahan dibawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Mat Sabu, Azmin Ali, dan ramai lagi.

    Ops Lalang pada tahun 1987 memberkas 106 rakyat Malaysia termasuk pemimpin pembangkang. Pada waktu itu, cabang bidang kehakiman, legislatif dan eksekutif diletakkan dibawah arahan Dr Mahathir.
    11. Membelanjakan lebih RM102 bilion wang rakyat untuk menjamin syarikat-syarikat kroni.

    Antara syarikat yang mendapat 'faedah' termasuk Intrakota, ParkMay, Danaharta dan PKFZ. Terdapat juga skandal besar seperti skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) dan kerugian besar Bank Negara akibat kegagalan dagangan mata wang awal 1990-an.

    Skandal BMF juga menjadi punca kepada kematian salah seorang pegawai Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB) Jalil Ibrahim, di Hong Kong.

    12. Memberikan projek kerajaan bernilai puluhan juta ringgit kepada ahli keluarganya.

    Penerima kontrak berkenaan tidak lain adalah Mirzan Mahathir yang memiliki syarikat perkapalan.

    Syarikat tersebut pada 1998meminta jaminan kerajaan bernilai RM2 bilion namun Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memegang portfolio Menteri Kewangan pada waktu itu cuma meluluskan RM1 bilion sahaja.

    Mokhzani Mahathir menerusi syarikatnya Tongkah Holdings juga mendapat kontrak membekalkan peralatan kepada hospital kerajaan.

    Sementara Mukhriz Mahathir menerusi syarikatnya Opcom Sdn Bhd diberikan kontrak membekalkan fiber optik kepada Telekom Malaysia

    ReplyDelete
  49. Tidak dinafikan Tun Dr Mahahthir Mohamad banyak menyumbang kepada kemajuan negara lantas memberi jolokan kepadanya 'Bapa Pemodenan'. Jasa pembangunan era beliau dapat dilihat sehingga ke hari ini.

    24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:

    13. Menggunakan tabung Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk memberi membeli bond daripada kroni seperti projek IPP YTL.

    YTL Power merupakan syarikat yang diberikan kontrak Loji Tenaga Bebas (IPP) oleh Tun Mahathir. IPP tersebut merupakan antara beban besar pada waktu pentadbiran Dr Mahathir yang hanya menguntungkan pihak konsesi semata-mata.

    Dua loji YTL siap dibina pada tahun 1994 dan 1995.Tahun 1996 merupakan tahun pertama di mana kedua-dua loji beroperasi setahun penuh.

    Ianya segera disenaraikan di Bursa Malaysia pada awal tahun 1997, membuat keuntungan segera berbilion-bilion ringgit dan antara pelaburnya adalah KWSP sendiri.

    Pada tahun 1980-an, dividen KWSP sekitar 8% setahun. Namun pada dua tahun terakhir beliau menjadi Perdana Menteri, dividen KWSP merudum kepada 4.25% pada 2002 dan 4.5% pada 2003.

    14. Menggunakan RM125 juta dana Khazanah Nasional untuk membiayai projek Country Heights milik Tan Sri Lee Kim Yew yang mempunyai masalah kewangan

    Perkara ini diakui sendiri oleh bekas Menteri Kewangan Tan Sri Nor Mohamed Yakcob.

    Kerajaan pada waktu itu menyuntik RM125 juta wang tunai kepada East Vision Leisure Group dalam usaha untuk menyelamatkan Country Heights Holdings Berhad (CHHB).

    15. Membayar pampasan RM700 juta kepada Tan Sri Tim Phek Khing akibat penangguhan projek Bakun

    Dr Mahathir menswastakan projek tersebut kepada Ekran Berhad yang berkerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB), kerajaan negeri Sarawak, Sarawak Electricity Supply Corporation (Sesco), dan Malaysia Mining Corporation Bhd (MMC) yang membentuk sebuah konsortium digelar Bakun Hydroelectric Corporation.

    Projek yang dimulakan pada 1994 itu dijangka siap pada 2004 namun dihentikan pada 1997 akibat krisis ekonomi negara.

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) telah membekalkan pinjaman sebanyak RM5.75 bilion kepada projek

    16. Membina kolam ikan terbesar di Puduraya apabila Projek Plaza Rakyat ditangguh

    Projek ini mula dibina pada tahun 1992 dengan anggaran kos RM1.2 bilion. Banyak ‘pengorbanan’ yang terpaksa dilakukan pelbagai pihak dalam melaksanakan pembangunan ini.

    Bagaimanapun akibat kegawatan ekonomi pada 1997, projek yang dijangka siap sepenuhnya pada Mei 2007 terbengkalai. Pemaju juga bertukar tangan tetapi projek itu masih terbengkalai

    Kini, kawasan berkenaan dijadikan Pusat Transformasi Bandar Kuala Lumpur (UTC KL) menempatkan perkhidmatan kerajaan yang beroperasi setiap hari.

    17. Menswastakan aset kerajaan seperti PERNAS, MARA Holdings pada kroni

    Sewaktu mengumumkan langkah beliau menswastakan aset-aset kerajaan, Dr Mahathir mendakwa tanpa penswastaan, pelabuhan, stesen janakuasa dan pelbagai lagi kemudahan tidak akan dibangunkan oleh kerajaan.

    Namun, apa yang membimbangkan adalah penswastaan tersebut mendapat jaminan kerajaan seperti bantuan kewangan RM1.8 bilion untuk melunaskan hutang syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines.

    Dr Mahathir juga membelanjakan RM4 bilion membiayai syarikat UEM yang merupakan anak syarikat kepada Renong yang banyak mendapat kontrak kerajaan membina lebuhraya.

    ReplyDelete
  50. 24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:
    18. Mengarahkan Petronas membeli tanah KLCC dengan harga RM900 juta daripada kroni.

    Mantan Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Tan Kee Kwong mendakwa Petronas dipaksa membeli tanah di mana terletaknya menara berkembar Petronas kini daripada kroni tersebut pada harga berlipat kali ganda.

    Tanah tersebut dahulunya merupakan tapak Kelab Kuda dijual kepada Petronas dengan harga tinggi kerana kroni tersebut teristimewa bagi Dr Mahathir, kata Kee Kwong.

    Petronas dipaksa beli tanah berharga RM214 kaki persegi sungguhpun harga pasaran pada waktu itu cuma RM26 kaki persegi.

    19. Mengarahkan kerajaan membeli tanah PKFZ dengan harga RM1.1 bilion walaupun nilai sebenar cuma RM90 juta.

    Kawasan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) seluas 404.7 hektar itu dijual dengan harga RM1.08 juta. Individu yang terlibat adalah bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Chan Kong Choy yang menghadapi tiga tuduhan menipu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkaitan projek itu.

    20. Memberi 16,000 ekar tanah Bukit Tinggi kepada Vincent Tan dan memberi lesen mesin slot dan judi bola

    Vincent Tan mendapat kuasa monopoli lesen judi selepas Dr Mahathir meluluskan lesen menjalankan Sports Toto tanpa secara sembunyi. Tanpa sebarang pengumuman bidaan, Vincent merupakan satu-satunya pembida bagi projek berkenaan.


    21. RM200 bilion aset UMNO dilesapkan

    Raja Petra Kamaruddin pernah mendedahkan Dr Mahathir enggan menyerahkan dana bernilai RM200 bilion milik UMNO kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak.

    Akibat daripada itu, Najib mencari dana tambahan dari luar negara termasuk mendapatkan RM2.6 bilion daripada kerajaan Arab Saudi bagi kerja-kerja Pilihan Raya pada 2013.

    22. Meletakkan semua perjanjian berat sebelah dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) seperti perjanjian konsesi tol, pembinaan ERL dan IPP

    Hampir kesemua perjanjian konsesi tol ditandatangani ketika zaman Mahathir, seperti Maju Expressway yang dibina oleh Abu Sahid, rakan baik dan kroni Mahathir, dan Lebuhraya Senai-Desaru yang dibina oleh kumpulan Ranhill milik Hamdan Muhamad, pada tahun 2004.

    Kedua-duanya menandatangi konsesi lebuhraya mereka sebelum Mahathir meletak jawatan. Perjanjian pembangunan Lebuhraya Senai-Desaru ditandatangani pada penghujung 1990an.

    PLUS pula pada asalnya dibina oleh kerajaan melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia. Dirancang ketika Tun Hussein menjadi PM pada tahun 1977, ianya mula dibina pada tahun 1980, setahun sebelum Mahathir menjadi PM.

    Dan kebiasaannya, kesemua perjanjian ini diletakkan dibawah OSA.

    23. Menukar royalti minyak Terengganu kepada Wang Ehsan selepas negeri diperintah PAS

    Setelah Terengganu jatuh ke tangan PAS, negeri berkenaan tidak lagi mendapat royalti hasil minyak yang digali Petronas. Dr Mahathir mengubah royalti kepada wang ehsan.

    Berbanding royalti yang ditetapkan nilainya setiap tahun, wang ehsan diberikan diatas budi bicara Dr Mahahtir.

    24. Pelancaran projek IC di Sabah dalam usaha mengekalkan kuasa.

    Dr Mahathir menyalahkan bekas Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim diatas isu yang timbul pada 1990-an itu.

    Juga dikenali sebagai 'Projek M', Penasihat DAP Lim Kit Siang menakwa Dr Mahathir berselindung disebalik hujah bahawa pendatang asing boleh menjadi warganegara sekiranya memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

    Kata Kit Siang, setelah sekian lama menafikan kewujudan 'Projek M', Dr Maathir pada 31 Januari 2013 mendakwa Anwar adalah dalang bagi projek berkenaan.

    ReplyDelete
  51. DAKYAH DIBUAT MAHATHIR TIDAK BOLEH DIHADAM
    Memang tidak boleh dihadam apabila melihat seorang bekas Perdana Menteri yang pernah memimpin selama 22 tahun telah berubah 360 darjah mentohmah ketelusan sistem demokrasi di negara ini.

    Tun Dr. Mahathir Mohamad yang begitu rancak mempertikai kelulusan usul kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya, mungkin ‘terlupa’ bahawa ketika eranya, perkara itu telah tiga kali diluluskan di Parlimen, yakni tempat yang sama beliau kini labelkan sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan ‘Parlimen main-main’.

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof berkata, Dr. Mahathir bagai kecelaruan apabila menggunakan tohmahan-tohmahan politik yang sering kali digunakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahupun Penasihat PKR, Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim sepanjang 22 tahun era pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri.

    Ujarnya, tidak sahaja menerusi jentera pentadbiran, Dr. Mahathir sebelum ini berusaha sehabis boleh menangkis dakwaan sistem demokrasi di negara ini tidak telus melalui pelbagai cara termasuk penulisan.

    “Waktu beliau dahulu sebanyak tiga persempadanan semula telah dilaksanakan. Kalau Dr. Mahathir berkata Parlimen hari ini adalah Parlimen sandiwara atau main-main, sama jugalah Parlimen zamannya.

    “Saya melihat beliau sebenarnya sedang menyediakan alasan jika Pakatan Harapan pimpinan beliau kalah. Sebab itu asyik bangkitkan isu kerajaan akan menipu dalam pilihan raya sedangkan beliau sebelum ini melalui pelbagai tulisan banyak kali menafikan tuduhan bahawa perjalanan pilihan raya di Malaysia ini tidak adil,” ujarnya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Semalam, ketika berucap di Jelajah Pakatan Harapan di Kangar, Perlis, Pengerusi PPBM itu yang jelas tidak berpuas hati mengenai laporan kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya melepaskan kemarahannya dengan memperlekeh sistem Parlimen Malaysia apabila menyifatkannya sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan tempat main-main.

    Terdahulu, kelmarin, calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu membuat tuduhan yang sememangnya tidak masuk akal apabila mendakwa peti undi pos akan disorok dengan undi palsu bagi memberi kemenangan kepada BN dalam PRU-14.

    ReplyDelete
  52. ‘MUGADET’, ‘PEROMPAK’ DAN PELBAGAI ‘ISME’ LEBIH MEMALUKAN…
    warga emas itu menulis lagi. Dia menulis tentang keburukan Presiden UMNO merangkap Pengerusi BN yang mengemudi negara sebagai Perdana Menteri. Dia berbicara soal ‘malu’. Dalam usia tuanya, dia cuba sedaya upaya memperlekeh Dato’ Seri Najib Tun Razak di mata rakyat.

    Dia mendakwa Najib seorang ‘pencuri’. Itu kata dia, seorang warga emas yang bercita-cita mahu mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Najib. Dia tuduh suatu yang tidak berasas, tidak benar dan hanya persepsi semata-mata.

    Untuk menjatuhkan Najib, mengata anak tiri Najib. Tapi dia tidak tengok anak-anak kandungnya sendiri. Kaya rayanya ‘luar biasa’. Ada yang liberal, menyokong penuh LGBT. Malah khabarnya ada yang tidak bermoral? Bagaimana dengan menantu dan cucu? Khabarnya yang perempuan ada yang berseluar pendek, ‘tak cukup kain’?

    Penulis rasa, tidak perlulah disebut nama atau mengata anak menantu atau cucu-cicit warga emas itu. Kita doakan saja supaya kembali ke pangkal jalan. Kita sangka yang baik-baik saja. Kita bukan kemaruk kuasa nak jadi Perdana Menteri macam dia, bukan?

    Konon dia mendakwa pemimpin-pemimpin dunia tahu Najib melakukan jenayah ‘mencuri’. Jika benar begitu, penulis tidak rasa mereka akan menjemput Najib ke majlis mereka. Sudah tentu mereka tidak mahu terpalit sama.

    Tapi nampaknya Najib tetap juga disambut mesra, diyakini, dihormati, disegani kawan dan lawan. Sebagai contoh, warga emas itu beri ‘arahan’ kepada Perdana Menteri Australia supaya tidak bergambar dengan Najib.

    Namun sebaliknya yang berlaku. Bukan saja beliau bergambar dengan Najib, malah berbincang mesra lagi tentang hubungan diplomatik yang makin erat. Nampak sangat Perdana Menteri Australia langsung tak hormat pada ‘arahan’ warga emas. Tak laku langsung, bukan?

    Pada pandangan penulis, satu dunia tahu tentang perangai buruk warga emas itu. Mereka bukan tak kenal perangainya. Bila tak dapat apa yang dia mahukan dari seseorang, dia serang orang itu. Mujurlah dia jadi Perdana Menteri di Malaysia saja. Kalau dia jadi Presiden US, mungkin dia sudah berperang dengan semua negara yang tak sebulu dengannya…

    Dia menuduh Najib sebagai pencuri. Tapi dia tidak ingat apa yang Mat Sabu, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Ku Li, Almarhum Tunku Abdul Rahman dan bekas-bekas Perdana Menteri kita yang lain bercakap mengenainya?

    Dia lupakah bahawa dia itu perompak, memetik kata Mat Sabu? Dia tak ingatkan dia dianggap sebagai perasuah, penyeleweng, perosak, penyangak, kuku besi, maha-firaun, maha-zalim, kuku besi, diktator, nepotisme, kronisme dan banyak ‘isme’ lagi?

    Jika warga emas itu lupa, eloklah dia bertanya pada rakan-rakan sekutunya sekarang sementara dia masih hidup dan mereka juga masih bernyawa. Bukan apa, mereka itulah yang berkata sedemikian, penulis hanya mengingatkan saja.

    Bukan itu saja, di luar negara pun kecoh juga menghentam dia dulu. Bukan hanya US, malah negara tetangga Asia Tenggara, negara di Timur Tengah dan negara-negara di benua lain pun pernah dia berkelahi dulu. Itu bukan diplomatik namanya, itu sikap seorang ‘crook’

    ReplyDelete
  53. Jadi pada hemat penulis, serangan bertali arus daripada ‘ketua pembangkang’ atau ‘pembangang’ itu memang suatu yang biasa. Tuduhan-tuduhan itu bukannya betul pun, tapi sekadar hanya untuk memburuk-burukkan lawan kerana berseteru politik, itu saja.

    Bila disebut soal malu, penulis rasa rakyat di Zimbabwe pun tahu rasa malu jika mempunyai seorang Perdana Menteri yang sudah terlalu lanjut usianya. Warga emas itu mahu jadi ‘Mugabe versi Malaysia’? Nak panggil apa nanti? ‘Mugadet’? Jangan buat rakyat Malaysia ketawa…

    Warga emasitu perlu tahu bahawa rakyat Malaysia pun tahu malu seperti rakyat Zimbabwe. Malah mereka juga malu berperdanamenterikan perompak, penipu, tukang fitnah, diktator yang mengamalkan nepotisme kronisme dan banyak ‘isme’ lagi.

    Jadi, tidak perlulah terlalu beretorik sangat. Jika terlalu kemaruk hendak berkuasa semula pun, berpada-padalah. Jika tidak malu pada anak menantu dan cucu, malulah sama ada rakyat. Jangan tunjuk sangat perangai buruk di penghujung usia. Tak elok begitu.

    Jika tahu tidak mampu kalahkan Najib sekalipun pada PRU14 nanti, janganlah main politik ‘kotor’. Islam larang berpolitik berkiblatkan Machiavelli. Jika tidak percaya, cuba tanya Presiden PAS. Penulis yakin dia pun setuju dengan penulis.

    Maaflah. Penulis bukan membenci warga emas itu. Kerana sayangkan dialah maka penulis perlu mengingatkan ‘kanak-kanak’ itu. Penulis hargai segala jasanya dan terpaksa ‘menelan’ segala ‘dosa’nya. Kerana sayang padanya, penulis seru supaya dia kembalilah ke pangkal jalan, aminnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal malu ni bukan Tun sorang je yg malu, seluruh rakyat malaysia malu ada pemimpin yg digelar lanun! Satu dunia dok gelak kata malaysia kerajaan klepto! Ishhhhh!!! Malunya!

      Delete
  54. Bagaimana 'Kepala Perompak' dan 'Bapa Pelingkup' akan menyelamatkan negara?
    KUALA LUMPUR 1 April - Presiden PAN, Mohamad Sabu sememangnya terkenal sebagai ahli politik yang pandai menghiburkan penonton dengan 'lawak jenaka' dan ucapan berdegar-degar ketika berceramah.

    Baru-baru ini, Mohamad Sabu tampil dengan ‘lawak jenakanya’ yang terbaharu apabila mendakwa negara ini akan diselamatkan oleh calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad walaupun dahulu beliau meletakkan pelbagai gelaran dan label negatif kepada pemimpin tersebut
    Mohamad Sabu menyatakan perkara tersebut dalam Ceramah Jelajah Pakatan Harapan di Guar Chempedak, Kedah, dua hari lalu.

    Perkara tersebut mendapat perhatian sebuah laman satira politik di Facebook, Tentera Troll Kebangsaan Malaysia yang menghasilkan dua video untuk menyindir bekas Timbalan Presiden Pas itu.

    Kedua-dua video tersebut disunting dengan memasukkan pujian Mohamad Sabu terhadap Dr. Mahathir ketika mereka bersekutu dalam Pakatan Harapan serta kutukan beliau terhadap bekas Perdana Menteri itu ketika mereka masih belum ‘bersama’.

    Dalam video tersebut Mohamad Sabu antara lain menyeru rakyat Kedah untuk menyokong Dr. Mahathir kerana pemimpin tersebut mahu membetulkan pentadbiran Malaysia selain tidak menyangka beliau akhirnya akan duduk di sebelah Dr. Mahathir dan berbisik-bisik seperti ‘kekasih’.

    Sedangkan, dahulu Mohamad Sabu lah pemimpin yang paling lantang mengkritik Dr. Mahathir dengan gelaran seperti ‘kepala perompak’ dan ‘bapa pelingkup negara’.

    ReplyDelete
  55. PH MANSUH GST? PUSINGAN U MENANTI!!!!
    Ada pihak yang berpandangan tidak mustahil Mahathir akan membuat pusingan U dengan mengekalkan GST jika berkuasa.

    Mahathir kini dikenali sebagai jaguh pusingan U, sebelum menang bulan, bintang, emas, permata semua boleh dijanjikan kepada rakyat.

    Tetapi apabila berkuasa kelak, belum tentu janji itu ditunaikan kerana ketika janji tersebut dibuat, pemimpin PH dilihat seolah-olah tidak bersungguh-sungguh mahu memansuhkan GST.


    Rakyat kini menantikan penjelasan konkrit dari PH berhubung cadangan mereka memasuhkan GST.

    Jangan nanti, jangan dikatakan mansuh, sebaliknya kadar cukai itu dinaikkan pula apabila PH berkuasa.

    Semua itu tidak mustahil berlaku kerana banyak yang dijanjikan oleh PH hanya ‘indah khabar dari rupa’.

    Itulah sikap bermuka-muka pemimpin PH, janji sebelum menang tidak sama dengan apabila mereka berkuasa kelak.

    Bukan auta, ada rakyat beberapa negeri pimpinan mereka sudah lebih awal terseksa dan apakah itu model contoh terbaik yang boleh diberi jika PH memerintah negara? Apa yang jelas rakyat hanya menunggu pusingan U, kerana ketua mereka adalah raja pusingan U!!!

    ReplyDelete






  56. JOM.TOLONG 1MBABI






    KORANG BAYAQ LA GST



    BELI SUSU ANAK


    BELI LAMPIN




    BELI UBAT




    BAYAQ GST TAU




    BELI KONDOM PUN KENA APAAA




    G.S.T




    INGAT SAMPAI MATI




    G.S.T




    BAYAR SAMPAI MATIIIIII




    ReplyDelete
  57. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?

    Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".
    MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGALAKAN RATU CANTIK

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam".

    Dr.Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO). Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat".

    (Mahathir Mohamad, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997) Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Mahathir yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: "Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa".

    Allah berfirman: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka.( An-Nuur:31)

    Sesungguhnya termasuk ahli neraka, iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat….mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium buanya (Muslim)

    ReplyDelete
  58. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA'

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato' Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama', macam-macam ulama' ada."Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama' jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa 'ulama' adalah waris nabi'. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih."

    (Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC). " Ajaran ulama' inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka".

    Allah kata (berfirman): "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya hanyalah ulama'" (Mafhum al-Quran, Surah al-Fathir:28)

    Rasullullah bersabda:

    "Ulama' itu waris sekalian para Nabi"

    "Ulama' itu pelita-pelita bumi, pengganti-pengganti Nabi

    "Ulama' itu para pemegang amanat Allah atas segenap makhlukNya" (Muslim)

    Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato' Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah

    ReplyDelete
  59. Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primiti
    Kenyataan Mahathir pada 14 Julai 1992 kepada wartawan). Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.

    Ucapan Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 Umno bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

    Ucapan Mahathir pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah). Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa2 lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.
    (Kenyataan Mahathir kepada para wartawan pada tahun 1994 selepas mesyuarat MT Umno). Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud.

    (Ucapan Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

    Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

    (Ucapan Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -
    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). "Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa

    kini."
    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994). "Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama') ialah mengajar, bukan mentadbir."

    .(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam".

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). "Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam."

    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. "Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan."

    (Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . "Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak."

    ReplyDelete
  60. Doa Arwah Ustaz Fadzil Noor Kepada Mahathir Semakin Makbul
    Mungkin juga kita boleh menganggap, antara perseteruan politik yang paling di ingati adalah antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PAS, Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor. Boleh dikatakan sepanjang Allahyarham menjawat jatawan tertinggi dalam PAS, sering kali kita melihat bagaimana pertembungan pendapat berlaku antara Allahyarham dan Mahathir.

    Paling diingati adalah bagaimana Allahyarham mendoakan supaya umur Mahathir dipanjangkan oleh Allah supaya Mahathir sendiri dapat melihat kerosakan yang telah dilakukannya sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri.

    Pada ketika itu, mungkin ada yang memandang sinis doa berkenaan. Mungkin juga ada yang mentertawakan Allahyarham dengan doa ini. Malah, ada yang mendakwa, doa Allahyarham hanyalah sekadar doa ahli politik yang teruk dihentam Mahathir pada ketika itu.

    Namun, setelah beberapa dekad berlalu, doa yang dilafazkan Allahyarham kelihatan seperti di makbulkan. Manakan tidak, pada usia 92 tahun, disaat ramai rakan seperjuangan Mahathir dalam politik sudah meninggal dunia, Mahathir masih kekal berpolitik dan kini memilih untuk berjuang dipihak pembangkang.

    Pada usia 92 tahun ini jugalah, satu persatu kerosakan yang telah dicipta Mahathir dahulu semakin tersingkap. Bayangkan, kes penyelewengan Bumiputera Malaysia Finance (BMF) sehingga menyaksikan seorang anak Melayu menjadi korban angkara mahu menutup kes sehinggalah kes Forex, semuanya tersingkap dengan sendirinya.

    Malah, beberapa kerosakan yang dicipta Mahathir seperti kehancuran Perwaja Steel, kerosakan teruk pada Proton Holding, mengaut wang negara hanya untuk mengayakan anak dan kroni serta bagaimana beliau mengkhianati perjuangannya sendiri menentang Lim Kit Siang serta Datuk Seri Anwar Ibrahim, kini sudah terbuka dengan sendirinya.

    Sebelum ini, Mahathir masih mampu menyembunyikan segala kerosakan yang diciptanya hanya kerana perkembangan teknologi maklumat agak lewat tiba ke Malaysia. Mahathir boleh mengangkat dirinya suci tanpa melakukan sebarang kesalahan di mata rakyat.

    Namun siapa sangka, laporan siasatan penuh CIA yang menunjukkan Mahathir terlibat secara langsung dengan pelbagai penyelewengan dan skandal, mendedahkan belang dan wajah sebenar Mahathir, disaat beliau begitu beriya-ia mahu menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Justeru, tidak salah kiranya andai kita menyatakan bahawa doa yang dilafazkan oleh Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor sebelum ini, hari ini sudah dimakbulkan. Segala kecurangan Mahathir satu ketika dahulu juga sudah tersingkap dengan sendirinya. Adakah Mahathir mahu menolak Qada dan Qadar Allah bagi melindungi segala salah lakunya?

    ReplyDelete
  61. DOA FADZIL NOOR DIMAKBULKAN : INGIN RAKYAT TAHU MAHATHIR ZALIM
    Jika masih kita ingat, Allahyarham Dato’ Ustaz Haji Fadzil Noor pernah bermunajat dan bermohon kepada Allah SWT agar Dr. Mahathir Mohamed dipanjangkan umurnya supaya dunia khususnya rakyat Malaysia dapat melihat sendiri bukti-bukti kezaliman Dr Mahathir semasa beliau bergelar Perdana Menteri Malaysia.
    Akhirnya doa Fadzil Noor dimakbulkan Allah SWT dengan memanjangkan umur Dr Mahathir sehingga sekarang. Untuk menjelaskan lagi orang ramai melihat akan kezaliman sebenar Dr Mahathir ini, Allah memberi kekuatan yang hebat kepada YAB Dato Sri Najib Razak supaya terus bercakap benar dan tidak melepaskan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya walaupun diasak dengan begitu kuat oleh mentornya sendiri.
    Melalui serangan demi serangan ini rakyat Malaysia sudah mula didedahkan dengan pelbagai bukti kezaliman Dr Mahathir sepanjang beliau bergelar Perdana Menteri dan disambung lagi dengan agenda peribadi dan kroni-kroninya selepas beliau bersara pada tahun 2003 lalu.
    Ketika kali kedua Dr Mahathir menjatuhkan Perdana Menteri iaitu Pak Lah (kali pertama Perdana Menteri yang dijatuhkan adalah Tunku Abdul Rahman Putra), Allah mungkin memberi peluang kepada kita semua untuk terus mempercayai Dr Mahathir Mohamed selaku negarawan yang amat disegani ramai.
    Namun untuk cubaan kali ketiga Dr Mahathir mahu menjatuhkan seorang ketua kerajaan Islam ini, beliau sudah menerima kesukaran dan terpaksa berlawan dengan bersungguh-sungguh (tidak lagi seperti cubaannya terhadap kali pertama dan kedua dahulu).
    Apa jua alasan demi alasan yang Dr Mahathir cuba berikan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, rakyat Malaysia sedikit sebanyak sudah mula mengenali siapa sebenarnya Dr Mahathir Mohamed ini.
    Diharapkan Dato Sri Najib Razak akan terus menjadi ketua kerajaan di Malaysia kerana perjuangannya untuk bangsa Melayu bukan kecil-kecil perjuangan, perjuangannya untuk perpaduan sesama bangsa di Malaysia bukan calang-calang agenda, perjuangannya untuk syiar Islam bukan suatu yang remeh temeh, dan perjuangannya untuk Malaysia bukan setakat terhenti pada tahun 2020.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun mahathir dh lama berhenti jd pm da...skrg kezaliman najib pm daaa..

      Delete
    2. Pejuang keparat tidak punya telinga ..dia tidak akan membalas ulasan timbal balik yang di ajukan . Mata dia pun dah kelabu asap .

      Apa yang dia tahu buat hanyalah ... apa yang orang Indonesia bilang ...membutoh Najis Nazak saja .

      Delete
  62. Yakinlah, tndakan2 bebal yg dipaksakan RoS kpd PH spt melarng gmbar Tun M di poster kempen sbnarnya mernsang rakyat yg sedia kcewa dgn Krjaan UBN, utk lebih bertekat menurunkannya @PRU14. Momentum kbngkitan sudah brmula dan akan terus mningkat... ingat, tekanan ini sbnarnya pemngkin kpd badai yg lebih besar.......

    ReplyDelete
  63. Apakah kini doa Al-Marhum mantan Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?
    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada akhbar dan lain-lain media untuk dihukumkan oleh masyarakat. Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya. Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.
    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara.
    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit - banyak yang kita boleh persoalkan. Sememangnya persaksian orang-orang seperti Mahathir ditolak dalam Al-Qur’an.
    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya [when you compound a lie, you compounded the consequences]. Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
  64. Mengapa Allah Lanjutkan Usia Mahathir.
    Mungkin doa Almarhum Ustaz Fadhil Noor termakbul hari ini, apabila Mahathir telah duduk semeja dengan kumpulan yang terang-terang telah melafaskan akan menjahanamkan pemimpin kerajaan hari ini UMNO / Barisan Nasional, kerajaan sama yang pernah dipimpin oleh Mahathir selama lebih 22 tahun
    Atas nama mahu selamatkan Malaysia maka Mahathir ketepikan penghinaan dan cercaan yang pernah dia terima dari puak pembangkang, diatas tuntutan nafsunya maka dia rela dipergunakan oleh kumpulan yang sentiasa mencari peluang untuk menjahanamkan negara ini dengan apa cara sekalipun dan Mahathir membantu mereka dengan menghalalkan cara asal tercapai matlamatnya
    Kita tidak tahu mereka mahu selamatkan Malaysia dari musibah apa, tetapi yang nyata kita perlu selamatkan Malaysia dari puak-puak munafik ini dari terus mengambil tanah bumi permata ini, ambillah contoh negara jiran kita, memang benar “Politik is only about party and the party is UMNO” kerana yang terlibat kesemuanya adalah mereka yang berparti.
    Adakah dengan menyatakan ‘bersekongkol dengan pembangkang’, dikatakan sebagai cetek ilmu politik dan tidak boleh melihat agenda nasional, bagaimana jika seorang anggota polis dilihat duduk bersama sekumpulan perompak,penyamun atau kumpulan gangstar adakah intergriti anggota polis berkenaan boleh dipercayai.

    Jadi jika Mahathir, Mukhriz, Muhyidin dan beberapa bekas pemimpin UMNO dilihat duduk semeja bersama pemimpin parti pembangkang yang mana pernah mempunyai niat untuk mengambil alih kerajaan dengan apa cara sekali pun, ianya dikira sebagai agenda diluar politik dan kepartian, siapa Mahathir, Mukhriz, Muhyidin itu adakah mereka nelayan, pekebun sayur atau pesawah padi?.

    Mereka itu pernah ada kepentingan dan pernah menduduki kerusi tertinggi kerajaan dan sudah pasti mereka memiliki pengetahuan berhubung dengan soal urus tadbir kerajaan, adakah mereka tidak akan bercakap setitik noktah pun berhubung pentadbiran kerajaan termasuk rahsia yang mereka ketahui.

    Bukankah dengan bekerja-sama dengan mereka dari parti pembangkang akan menguntungkan pembangkang terutama DAP, ingat mereka ini tidak pernah memadam catatan didalam diary mereka untuk menawan Malaysia, Kita sepatutnya selamatkan Malaysia dari ditawan oleh DAP dan bukannya dari Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

    Ini lah doa Ustaz Fadhil Noor bahawa Mahathir akan melihat kehancuran yang dia sendiri buat, apa sahaja kezaliman yang dilakukan oleh Mahathir suatu ketika dahulu ditunjukkan sekarang sebagai bukti kepada pengikut Tun Mahathir semasa berkuasa dahulu, inilah yang Mahathir lakukan diatas kuasa yang pernah beliau sandang dahulu.

    Menzalimi mereka yang tidak sehaluan dengan kehendaknya, Allah hilangkan ingatan dan membuka hijab yang menutup kezaliman Mahathir sahingga tanpa disedari telah mengulangi apa yang dilakukannya dahulu dan diulangnya hari ini, itulah yang telah dilakukan terhadap mereka-mereka yang menentang kemahuannya, mungkin suatu hari nanti Mahathir akan berkata “dengan saitan juga dia akan bekerjasama jika itu boleh menjatuhkan Najib”.

    Kini giliran Dato Seri Najib yang terpaksa berhadapan dengan kezaliman Mahathir kerana tidak mahu tunduk dengan kehendak Mahathir, oleh kerana dahulu Mahathir adalah Ulil Amri yang dipilih, Allah memelihara aibnya pada ketika itu, kini Dato’ Seri Najib pula dipilih juga di atas kehendakNya, InsyaAllah Najib akan dilindungi oleh Allah S.W.T.

    Mungkin kerana itu Allah melanjutkan usia Mahathir agar rakyat dapat melihat wajah seorang yang pernah menzalimi mereka-mereka yang tidak mahu tunduk mengikut kemahuannya, jika aruah Tun Gaffar Baba hidup kembali sudah pasti beliau akan mengucapkan ‘Astafirullah al azimm’ serta berlari kembali semula ke kuburnya kerana terlalu malu dan Almarhum Ustaz Fadhil akan tersenyum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing pun pandai kambus bila dia berak!! Ini orang arhh! Berak keliling dunia tak tau nak kambus!! Busuk satu dunia..bikin malu sama rakyat weiiii!!!

      Delete
    2. Kalau kucing tak kambus taik dia wak kojola kengkang dah telan lama dah...sebab dia ingat cheese cake

      Delete
  65. Siapa yg berbohong pasal ada 2.6 bilion dlm akaun bnk miliknya..Mahathirkah??

    ReplyDelete
  66. Anda Tahu Mahathir Benar-benar Terdesak Bila Dia Jilat Ludahnya Semula
    Akhirnya Mahathir mula memahami makna karma. Hari ini, semua dosa Mahathir sejak 47 tahun yang lalu kini muncul. Kini beliau menghadapi nasib yang lebih buruk daripada kematian. Doa Ustaz Fadzil Noor yang termakbul : bahawa Mahathir akan hidup cukup lama untuk melihat pembalasan semua dosa-dosanya.
    Pada tahun 1998, ramai yang sangat marah dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri ketika itu yang telah menangkap dan memenjarakan timbalannya, Anwar Ibrahim. Presiden PAS ketika itu, Ustaz Fadzil Noor, mengambil pendirian yang berbeza. Ustaz Fadzil tidak mahu Mahathir mati, seperti mana yang penyokong Anwar mahukan. Sebaliknya, Ustaz Fadzil berdoa agar Mahathir dikurniakan usia yang panjang supaya dia boleh hidup cukup lama untuk melihat kerosakan dan kemusnahan yang telah dilakukannya kepada Malaysia dan menerima karma akibat semua dosa-dosanya.
    Doa Ustaz Fadzil sangat kuat. Dan tiada seorang pun orang Islam sama ada dari PAS atau Umno akan tidak menyetujui mengenai perkara ini (walaupun orang Melayu PAN hanya akan bersetuju dengan apa sahaja yang DAP katakan). Ustaz Fadzil tidak mendoakan agar Mahathir mati awal walaupun dengan apa yang telah orang tua itu lakukan. Sebaliknya, Ustaz Fadzil berdoa agar Mahathir dikurniakan umur yang panjang supaya dia boleh hidup cukup lama untuk melihat dosanya kembali menghantuinya dan menyebabkannya menderita dan menyesal dan sedar bahawa apa yang dia lalui sekarang adalah karma bagi dosa-dosa yang telah dia lakukan.
    Itu, sebagai apa yang Allahyarham Ustaz Fadzil berkata, adalah takdir yang lebih teruk daripada kematian. Akhirnya, pada penghujung hidupnya, Mahathir terpaksa menjilat kembali ludahnya di depan mata 31.5 juta rakyat Malaysia. Jika Allah mahu melayan Mahathir dengan lebih baik, Dia akan mengambil nyawa Mahathir lima tahun sebelum ini. Hakikat bahawa Allah membenarkan Mahathir untuk hidup selama ini hanya untuk merasai penghinaan yang terpaksa dia terima di penghujung hidupnya adalah satu bentuk hukuman daripada Allah. Muslim percaya bahawa jika dosa seseorang adalah cukup besar, Allah akan memberi balasan di bumi sebelum anda menghadapi hukuman di akhirat.

    ReplyDelete
  67. Undi untuk PH umpama setuju kezaliman Dr Mahathir, kata Hadi
    PETALING JAYA: Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan orang di sebalik pelbagai tindakan yang menyebabkan “kerosakan sistem negara”, dan menganggap menyokong gabungan Pakatan Harapan (PH) yang dipengerusikan bekas perdana menteri itu kini umpama menyetujui “kezaliman” lampau.

    “Selayaknya Mahathir bertaubat kerana dialah penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktator Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak minta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya,” kata presiden PAS itu dalam wawancara bersama Sinar Harian hari ini.

    Menurut Hadi, Dr Mahathir “tidak jujur untuk selamatkan Malaysia” kerana hanya menumpukan usaha menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak.

    “Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah, Bersatu (PPBM) adalah mengundi dan mengiakan kezaliman Mahathir,” katanya.

    ReplyDelete
  68. kita mau poster bn mesti ada gambar jho low.

    semua banner mesti ada foto jho low.

    jho low adalah penasihat najib. najib penasihat 1mdb.

    kita jg mau foto kapal mewah lambng kejayaan bn dibawah teraju jho low.

    setiap simpang jln mesti ada foto jholow.

    dan pas blh buat solat hajat selamatkn jho low. imamnya ust ahzab.

    dulu perikatan lambang kapal layar... sekarang bn blh guna lambang kapal mewah. kebanggaan melayu umno.

    hidup melayu mesti diganti hidup jho low hidup jho low.

    pas blh ganti takbir dgn wala jho low wala jho low.

    jgn ade sesiapa yg memijak foto jho low. itu mengancam keselamatan negara dn menghina pemimpin namanya.

    pru14... rakyat lawan jho low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pru14 sebenarnya penghabisan dan kehancuran mutlak
      pakatan haprak + Maharaja U turn + dap zionis

      Delete
    2. Ye ke pejuang haprak? Tukang pacak bendera!!! He2 he2

      Delete
  69. Mengawasi kebebasan bersuara
    SECARA fitrah, manusia perlu hidup secara berperaturan. Mereka tidak boleh dibiarkan hidup bebas sebebas-bebasnya hingga terbabas menjadi haiwan. Manusia mempunyai maruah dan integriti yang perlu dipelihara. Pemeliharaan terhadap nilai manusiawi tersebut menggambarkan kualiti sesebuah masyarakat.

    Bebas hingga menceroboh

    Menjadi satu hajat yang cukup universal, setiap individu mahu bebas berkata dan bertindak menurut kemahuan masing-masing. Namun seringkali manusia lupa akan had kebebasan masing-masing.

    Akhirnya kebebasan yang dijulang-julang menjadi pencerobohan ke atas hak orang lain. Mempersenda, menjatuhkan maruah orang, memfitnah dan memanipulasi maklumat yang salah merupakan aktiviti normal bagi 'pejuang' kebebasan haiwan.

    Politikus celaka

    Penyakit ini banyak melanda ke atas politikus. Ditambah lagi dengan pemikiran Machiavellisme yang beranggapan asalkan beroleh kemenangan, semuanya boleh dilakukan. Menyeleweng dan memfitnah merupakan strategi politik kata mereka. Asalkan menang, dosa pun boleh dilanggarnya.

    Immanuel Kant

    Ahli falsafah yang hidup ketika era Revolusi Perancis itu, turut mengulas isu kebebasan yang menjadi teras kempen revolusi tersebut. Menurutnya erti kebebasan bukan bermaksud bebas melakukan apa sahaja.

    Bahkan beliau menegaskan konsep 'Categorical Imperatives'. Iaitu jika kita tidak suka orang melakukan keburukan ke atas kita, maka kita jangan buat perkara yang buruk ke atas orang. Begitu juga sebaliknya, jika kita suka orang menyumbang kebaikan untuk kita, maka kita perlu buat baik untuk orang lain.

    Logik ini merupakan sempadan kebebasan yang diperbahaskan oleh Kant. Agar masyarakat Barat yang sedang obses dengan kebebasan tidak terus liar beralasankan mengekspresi kebebasan masing-masing.

    Kita tidak bebas menjatuhkan maruah orang kerana kita tidak suka maruah kita dijatuhkan. Kita tidak bebas menipu kerana kita tidak sanggup ditipu. Kita tidak bebas menyeleweng kerana kita tidak suka diseleweng.

    Itu merupakan logik yang telah tersedia dalam fitrah pemikiran manusia yang normal. Supaya isu ini boleh diterima dan difahami oleh semua orang termasuk politikus-politikus yang tidak beriman.

    Tabayyun

    Islam merupakan peraturan hidup. Antaranya Islam menyediakan kaedah mengurus berita. Mana-mana berita mestilah diselidiki. Mana-mana dakwaan mestilah beserta bukti dan saksi. Ia mestilah diurus dengan saksama serta diadili tanpa diskriminasi.

    Islam juga menekankan soal dosa menyembunyikan penyelewengan. Kefahaman ini penting untuk memastikan penyeleweng tidak berselindung di sebalik akta anti berita tidak benar.

    Inilah Islam. Agama sederhana yang tidak memberi ruang kepada dua kutub sifat melampau. Melampau memfitnah orang lain dan melampau menyembunyi penyelewengan.

    Liar

    Jika kita amati pada hari ini, masyarakat dari segenap lapisan menjadi semakin liar. Krisis moral tersebut selalunya dilapik dengan slogan kebebasan.

    Apa yang pasti, mereka yang merasa cukup bebas di dunia tidak akan bebas di akhirat. Semuanya akan disoal dan mustahil untuk terlepas dari mahkamah Allah

    ReplyDelete
  70. Gagal umum logo sama petunjuk PH bermasalah
    DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF 03 APRIL 2018
    DI dalam ucapan beliau sewaktu melancarkan Jentera Pilihan Raya Pakatan Harapan (PH) di PDM Ayer Pa’abas, N5 Taboh Naning, Melaka, pada hari Ahad, 1 Mac lalu, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifudin Nasution, menyebut Majlis Presiden PH akan mengumumkan pada hari ini, Selasa, 3 April, logo sama yang akan digunakan oleh PH.

    Kata Datuk Saifudin, “pada dasarnya tiga parti telah pun bersetuju untuk logo PKR itu digunakan cuma DAP minta tempoh kerana DAP berpendapat bagi kawasan-kawasan ditandingi DAP adalah lebih mudah untuk mereka yang dah biasa dengan logo DAP” dan “DAP minta tempoh hingga Isnin malam untuk CEC mereka buat ketetapan”.

    Kata Datuk Saifudin lagi, dua kemungkinan akan berlaku pada hari ini, iaitu “pertama pengumuman tiga parti bersetuju guna satu logo dan kita exclude (kecualikan) DAP kerana alasan-alasan yang tertentu” atau “kalau Isnin malam keputusan CEC DAP Pusat itu bersetuju maka (hari ini) adalah pengumuman kita empat parti akan gunakan satu logo”.

    Malangnya, hari ini, bila Tun Dr Mahathir ditanya oleh wartawan mengenai penggunaan logo sama ini beliau kelihatan terdiam sejenak sebelum menjawab “kita akan announce (umumkan) tak lama lagi” dan, bila ditanya lagi sama ada Mesyuarat Majlis Presiden PH hari ini gagal memutuskan perkara ini, mengakui “belum ada keputusan”.

    Sangat pelik untuk Mesyuarat Majlis Presiden PH hari ini tidak membuat keputusan mengenai perkara ini bila Tun Dr Mahathir pada 6 Mac lagi telah mengumumkan bahawa keputusan mengenainya akan dibuat dalam tempoh seminggu, iaitu 15 Mac, dan bila Datuk Saifudin menyebut pengumuman mengenainya akan dibuat pada hari ini.

    Jika Mesyuarat DAP malam tadi bersetuju menggunakan logo sama maka sudah tentu keputusan semua empat parti dalam PH akan menggunakan logo sama telah diumumkan hari ini, tetapi bila pengumuman mengenainya tidak dibuat, di sebalik pendedahan ia akan dibuat, maka sudah tentu persetujuan DAP tidak diperolehi.

    Ini menunjukkan bahawa Tun Dr Mahathir telah hilang kawalan ke atas PH di mana DAP tetap diberikan ruang istimewa untuk tidak bersetuju walaupun Mesyuarat Majlis Presiden PH pada 27 Februari lalu telah pun memutuskan bahawa semua empat parti dalam PH akan menggunakan logo sama di dalam PRU 14.

    Kesian juga bila Tun Dr Mahathir hari ini sekali lagi terpaksa dicoach dan diperbetulkan oleh beberapa pemimpin PH lain, termasuk bila beliau menyebut “GLC akan dimansuhkan tapi berperingkat-peringkat”, yang diperbetulkan menjadi “GST akan dimansuhkan dalam 100 hari”, yang mendorong beliau mengakui beliau “dah tua”. Dah tua rupanya Tun Dr Mahathir ini ya.

    ReplyDelete
  71. cukup SEDIH




    ANGKUTAN TENTERA KENA SETIA KEPADA KERAJAAN HARI INI



    TUN M TANYA


    NAJIB ADA TENTERA SENDIRI


    ADAKAH KALAU NAJIB KALAH MAKA TENTERA AKAN BERKUASA


    TUN MOHON KETUA ANGKUTAN ATM BERI PENJELASAN


    KERANA APA TUAN SHAH



    KERANA TENTERA HANYA PATUT TAAT DAN SETIA KEPADA RAJA DAN MEGARA


    TUAN SHAHBUDIN



    SELAGI PARA P*****T AWAM TAK JELASKAN KEPADA ORG AWAM




    KAMI DAH STOK BARANG MAKANAN DALAM 6BIJI PETI AIS SEMPENA MEMUNGGU KEPUTUSAN 3,4,5 MEI INI UTK MERAIKAN KEMENANGAN



    KORANG JGN IKUT KAMI SEBAB KAMI MEMANG KELUARGA BESAR. BIASA LA 6PETI AIS DAN BERDOZEN RAK UTK MAKANAN...


    INGAT

    KAMI TAK KATA NAJIB ADA TENTERA SENDIRI TAPI TUN YANG TANYA



    SELAGI TAK JAWAB....



    MCM MCM ORG AWAM AKAN SPEKULASI

    ReplyDelete
  72. terbukti najib dah takde telor......pm pondan...ni baru betul pondan bang nazri ooooiii!

    ReplyDelete
  73. pejuang najis tak habis2 dgn doa fadzil noor. dia dah meninggal lama dah.

    sekarang doa rakyat yang masih hidup nak kepala bapak perompak ni kojol!

    ReplyDelete
  74. pejuang taik ni akan lebih active copy paste dalam beberapa minggu ni. nak selamatkan najis yg tak lama lagi nak kojol.

    biarla kojol bersama2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah dad kerja copy paste mmg kerja wak kojola kengkang telur kecut tu.
      Pandai2 nak jadi pejuang rakyat.

      Delete
  75. Rakyat yang waras tak faham kenapa isu gambar madey tidak dibenarkan dipaparkan di poster2 dan banner2 PH ni nak diperbesar2kan. Sebab musabab telah diberikan dengan jelas lagi rasional oleh SPR, terima ajelah.
    Logiknya, takkanlah kita nak letakkan gambar Madey tu kerana ternyata PH sehingg kini belum lagi diluluskan pendaftarannya atas sebab2 mereka sendiri tidak ada niat langsung untuk akur dan mematuhi nasihat yang diberikan oleh RoS demi kebaikan mereka.Jadi janganlah salahkan RoS kerana isu tidak lulus tu. RoS hanyalah sebuah agensi kerajaan yang mempunyai SOPnya untuk dipatuhi. Susahlah macam ni kalau semua agensi kerajaan di Msia, tidak dapat mematuhi SOP masing2, dah tentu jadi celaru pentadbiran negara.
    Ini dah tentu aad kaitan dengan Bersatu yang masih tidak diluluskan pendaftarannya. RoS telah meletkkan syarat2 yang ketat untuk mendapat kelulusan sesebuah parti politik. Dah tentu ia berbeza denagn syarat2 yang dikenakan kepada entitimlain , cthnya kelab kereta, koperasi atau NGO2 berasaskan kemanusiaan dll. Kelulusan sesebuah parti politik perlu disemak secara terperinci kerana ia melibatkan pembuangan undi yang menentukann nasib dan masa depan rakyat dan negara.
    Berbuih mulut RoS untuk meminta agar Bersatu menyerahkan minit mesyuarat tahunan cawangan, bahagian dan MTnya, tapi sehingga sekarang ni masih tak mendapat respons positif dari parti itu. Jadi selama ni, MT2, ketua bahagian serta cawangan dan AJKnya tu hanyalah secara tangkap muat ajelah atau adakah mereka dipilih secara cabutan nama macam cabutan bertuah tu???? Penggunaan nama Armada yang langsung tak disebutkan pun dalam perlembagaan parti tapi digunakan sewenang2nya tanpa rasa bersalah...memang patutlah ramai exco2nya kini lari dan meletakkan jawatan dari parti.
    Lainlah dengan gambar2 pimpinan2 tertinggi UMNO spt DSNR, DSZH dan MB2 negeri di bawah BN...mereka ni layak dipampangkan wajah mereka kerana mereka adalah tokoh2 dari parti yang sah pendaftarannya. Rasanya Madey, Din Pagoh, Mat Syabu, LKS dan kak wan kipas lipas lebih maklum dalam hal ni, mereka bukannya ahli2 politik yg novis lagi amateur. tindakan SPR tu bukanlah kerana bias atau mengikut telunjuk DSNR atau BN, tetapi ia adalah SOP mereka sejak dari dulu lagi..sejak era Madey dah dikuat kuasakan peraturan ni.
    Alaaa..setakat gambar tu, takkanlah ia menjadi sebab besar pulak kepada kekalahan PH dalam PRU14 nanti..bodoh dan banganglah kalau berfikiran macam tu. Kan pizi dah cakap , kajian INVOKE menunjukkan sokongan rakyat kepada Madey dan PH seluruh negara dah meningkat, mengatasi sokongan kepada DSNR adn BN...jadi takde masalah lah PH nak menang samaada dengan bantuan gambar Madey atau tidak. Carilah modal lain untuk menarik sokongan rakyat...malulah kalau Madey dan PH memainkan isu remeh temeh macam ni...tak profesional langsung beb !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM Najib datang Perlis bawa 'buah tangan'

      Tarikh kemaskini: 14/03/2018
      Oleh Mohd Faizal Hassan

      KANGAR, 14 Mac (Bernama) -- Kedatangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke negeri Perlis Indera Kayangan semalam membawa khabar gembira dan pelbagai buah tangan untuk seluruh penduduk negeri itu.

      Dalam lawatan sehari ke negeri berkeluasan kira-kira 800 kilometer (km) persegi dengan jumlah penduduk hampir 300,000 itu, Najib mengumumkan pelbagai projek baharu yang telah diluluskan bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan.

      Segak dengan kemeja putihnya, Najib sewaktu berucap merasmikan Pusat Transformasi Bandar (UTC) Perlis mengumumkan peruntukan sebanyak RM41.14 juta untuk Loji Rawatan Air Tasoh, RM50.5 juta untuk menangani isu air tidak terhasil seluruh Perlis dan RM10 juta masing-masing untuk premis di Plazaria Padang Besar dan Bazaria Kangar.

      Disambut tepukan gemuruh ribuan hadirin termasuk penjawat awam seluruh Perlis, perdana menteri dengan suara serak basah turut mengumumkan kelulusan pembinaan 1,400 unit rumah Projek Perumahan Rakyat di tiga Parlimen iaitu Padang Besar, Arau dan Kangar.

      Berhenti seketika untuk menghilangkan dahaga dek cuaca panas mencecah 36 darjah Celsius, Najib kemudian mengumumkan peruntukan sebanyak RM50 juta untuk projek pintu kawalan air Sungai Perlis dan RM30 juta untuk menaik taraf Terminal Pengangkutan Awam Bersepadu Seriab.

      "Inilah projek-projek rangsangan ekonomi untuk negeri Perlis. Mudah-mudahan ia rangsangkan sesuatu bila sudah sampai tiba masanya nanti," kata perdana menteri.

      Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man yang turut hadir pada majlis tersebut percaya segala yang dirancang itu akan meningkatkan lagi kerancakan ekonomi termasuk peluang pekerjaan baharu untuk dimanfaatkan rakyat negeri tersebut.

      Najib dalam ucapan turut menempelak dakwaan kononnya kerajaan tidak mampu membayar hutang sebaliknya menjelaskan, hutang negara berada dalam paras terkawal.

      Malah, perdana menteri dilihat bertegas dan mahukan rakyat Perlis tidak mudah terpengaruh dengan fitnah sesetengah pihak yang cuba menafikan pelbagai kejayaan negara yang telah, sedang dan bakal dikecapi.

      "Yakinlah dengan usaha kita (kerajaan) bahawa Malaysia akan terus berjaya sebagai sebuah negara malah akan berjaya dengan lebih hebat lagi di masa akan datang," katanya.

      Kira-kira lima kilometer dari UTC Kangar, Najib kemudian merasmikan Jentera Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) Negeri Perlis 2018 di Dewan 2020 disambut 'lautan biru' hadirin yang memakai baju biru memenuhi segenap dewan tersebut.

      Di sini, perdana menteri meninggalkan buah tangan terakhir iaitu peruntukan RM9 juta untuk projek-projek kecil seluruh negeri tersebut namun sempat berpesan kemajuan yang lebih pesat mampu dikecapi di seluruh negeri jika mandat yang lebih besar dapat diperoleh BN pada pilihan raya umum akan datang.


      Delete
    2. Ya kita paham orait!! Pahlawan bacul dgn gambar pun dah kecut!!! Kah kah kah

      Delete
    3. cont'd...



      Pengerusi Badan Perhubungan BN Perlis Datuk Seri Dr Shahidan Kassim berkata lebih banyak projek pembangunan untuk Perlis mampu dilaksanakan jika majoriti rakyat menyatakan sokongan terhadap BN.

      "Hasil gerak kerja kita (BN), jumlah pengundi di Padang Besar sekarang 46,207 dengan lebih 60 peratus menyokong kita. Kangar, jumlah pengundi 55,643 dengan 10,000 belum dibanci, 57 peratus menyokong kita."

      "Manakala Arau, 48,427 dengan 1,800 yang belum dibanci, 60 peratus putih (menyokong BN)," katanya.

      Mengulas lanjut, Pengerusi MCA Perlis Datuk Chua Tee Yong yang turut berada di dewan tersebut memberitahu Bernama, BN mampu menang 100 peratus di sini jika calon-calon BN bagi pilihan raya umum (PRU) ke-14 diumumkan awal.

      "Ini penting untuk strategi dan peluang menjamin kemenangan yang lebih besar berbanding PRU lepas," katanya dan menegaskan MCA akan bekerja keras untuk merampas kembali Dewan Undangan Negeri (DUN Sanglang) dan (DUN) Indera Kayangan daripada genggaman pembangkang pada PRU kali ini.

      Dalam pada itu, Ketua Pemuda UMNO Perlis Syed Atief Syed Abu Bakar berkata Najib memberikan isyarat jelas bahawa BN mampu memberikan lebih banyak projek pembangunan dan menunaikannya, bukan sekadar menanam tebu di bibir.

      Jelasnya, penduduk Perlis khasnya pengundi perlu bijak membuat 'pangkahan' apabila tiba masanya nanti dan bukannya dipengaruhi sentimen mahupun emosi yang kelak merugikan diri.

      -- BERNAMA

      Delete
    4. Benar bak kata GEng Najib .... taktik baru Najib berkempen .....

      Kemana sahaja pergi tabur DEDAK !! Bagi , jangan tak bagi , biar sampai tercekik .. Halal haram kira belakang .

      Delete
    5. Najib bawa 'Buah Tangan' kepada penduduk Paya Besar

      Tarikh kemaskini: 24/03/2018

      KUANTAN, 24 Mac (Bernama) -- Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 'buah tangan' istimewa kepada penduduk Parlimen Paya Besar sempena kunjungannya ke Felda Lepar Hilir 1 di sini, hari ini.

      'Buah tangan' itu juga meliputi insentif kepada peneroka Felda sekitar Paya Besar, yang merupakan penyokong setia dan tegar Barisan Nasional (BN), sekali gus membolehkan BN menang kesemua empat kerusi dalam kawasan berkenaan pada pilihan raya umum lalu.

      Najib berkata insentif pertama beliau ialah skim khas tanam semula Felda kepada 157 peneroka melibatkan peruntukan sebanyak RM631,821 dan pembayaran insentif sifar hutang kepada 567 peneroka yang berjumlah RM2.85 juta.

      "...dalam semangat keluarga Paya Besar kita juga meraikan kembalinya 362 peneroka yang kembali bermuafakat dengan Felda melibatkan bayaran insentif sebanyak RM1.81 juta.

      "Mereka ini dahulunya keluar dan tidak mahu berurusan dengan Felda tetapi mengambil keputusan untuk kembali. Ini beri petanda yang baik kerana yakin kepada Felda bermaksud yakin kepada kerajaan," katanya.

      Najib berkata demikian semasa berucap pada Majlis Ramah Mesra di Parlimen Paya Besar di Padang Awam Felda Lepar Hilir 1 di sini, yang turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

      Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Felda Pahang, Datuk Seri Abu Bakar Harun dan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Lembing, Datuk Md Sohaimi Mohamed Shah yang juga pemangku Ketua Bahagian UMNO Paya Besar.

      Selain itu, Najib juga mengumumkan bahawa Felda kini dalam penelitian akhir untuk menggagihkan lot tanah kepada generasi kedua dan ketiga bagi membolehkan mereka mendirikan rumah di tanah milik ibu bapa mereka.

      "Kita akan mula agih tanah lot ini yang dijangka dapat dimulakan pada 1 April dan dibuat dengan kerjasama Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB)," katanya.

      Selain itu, Najib juga mengumumkan kelulusan peruntukan sebanyak RM4 juta untuk pembinaan masjid Lepar Hilir, pemasangan lampu jalan di laluan masuk Felda Bukit Sagu (RM2 juta) dan pembesaran laluan masuk ke Felda Hilir Lepar 1 melalui Pulau Manis yang dianggap jalan maut (RM4 juta) serta pemasangan lampu jalan ke Felda Panching.

      Pada majlis itu, Najib turut menunaikan hasrat beliau untuk mengadakan majlis tahlil kepada dua pemimpin UMNO Paya Besar iaitu Ketua Bahagian, Datuk Seri Abdul Manan Ismail yang meninggal dunia pada 12 Feb lalu dan ADUN Lepar, Datuk Mohd Shohaimi yang meninggal dunia pada 31 Dis lalu.

      Majlis itu diketuai Kadi Daerah Maran, Mohd Rizzal Mohd Ali Nafiah.

      "Ini sebagai menghargai sumbangan, jasa dan budi mereka kepada kita. Kita juga akan meneruskan perjuangan mereka," katanya.

      -- BERNAMA

      Delete
    6. Ringgit dijangka mencecah bawah RM3.80 sekiranya Barisan Nasional (BN) menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ini. Jangkaan itu didorong oleh asas ekonomi negara yang sedia kukuh dan kemenangan BN bakal memberikan keyakinan yang lebih tinggi kepada pelabur.

      Dengan mengambil kira pembangunan yang dijalankan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sepanjang sembilan tahun memerintah, maka trend pengukuhan ringgit akan berterusan.

      Ia bukan sekadar cakap kosong malah Ketua Pakar Ekonomi bagi ASEAN dan Asia Selatan, Standard Chartered Bank, Edward Lee pada 30 Mac lalu meramalkan ringgit dijangka mencecah antara RM3.70 dan RM3.75 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) pada separuh kedua tahun ini.

      Edward menyatakan demikian berdasarkan kepada pertumbuhan global yang telah meningkat berbanding beberapa tahun lepas disebabkan penurunan harga komoditi, dengan pertumbuhan pasaran pesat membangun yang selari dengan pasaran maju.

      Dengan pengukuhan ringgit ini, Malaysia akan mengalami kesan limpahan positif termasuk kemasukan lebih banyak pelabur asing di negara ini.

      Namun ketika negara dalam usaha mengukuhkan ekonomi, pembangkang pula melemparkan pelbagai tohmahan jahat termasuk negara hendak bankrap, cuba menjual negara kepada China dan hutang yang tinggi.

      Meskipun tuduhan itu tidak benar namun mereka hanya mahu memburukkan imej negara di mata dunia.

      Amat malang jika rakyat mengundi pembangkang kerana mereka hanya menabur fitnah sedangkan kerajaan mempunyai angka dan fakta untuk membuktikan perkembangan ekonomi negara.

      Selepas kemelesetan ekonomi global pada 2008-2009, ekonomi Malaysia terus berkembang malah ketika harga minyak dunia mengalami kejatuhan, negara ini masih kukuh dengan ekonominya berkembang 4.2 peratus ketika itu.

      Bukan itu sahaja, Bank Dunia juga telah membuat penilaian semula untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia bukan sekali tetapi sebanyak tiga kali. Ia berikutan pencapaian negara ini adalah di luar jangkaan.

      Jadi apabila ada pembangkang yang cuba mempertikaikan kewangan negara, maka mereka sebenarnya mempertikaikan pengiktirafan badan antarabangsa yang telah memberikan penarafan `A’ kepada Malaysia.

      Bukan mudah untuk Malaysia memperolehi penarafan berkenaan kecuali dibuktikan dengan perkembangan ekonomi negara dan itu yang dilakukan oleh Perdana Menteri.

      Jika badan antarabangsa pun boleh dipersoalkan oleh pembangkang, maka tahulah kita bahawa mereka sebenarnya sengaja mahu memburukkan negara dan kerajaan. Mereka tidak berminat pun untuk mendapatkan penjelasan apatah lagi melihat kejayaan ekonomi Malaysia di bawah Najib.

      Pembangkang inilah yang patut ditolak kerana kita mahu kerajaan BN di bawah pimpinan Najib meneruskan lagi kecemerlangan ekonomi negara. Ini bukan cakap kosong tapi adalah realiti dan kesinambungan daripada apa yang dilakukan oleh Perdana Menteri ketika ini.

      Delete
    7. Tulisan asal oleh:
      Equanimity (Cayman) Limited, PR Newswire, 29 Mac 2018

      LONDON, 29 Mac 2018 / PRNewswire / –

      Kesahihan tindakan DOJ sedang dicabar di mahkamah Indonesia dan A.S. di bawah undang-undang kedua-dua negara. Pihak yang menuntut, yang merupakan pemilik sebenar kapal itu, percaya bahawa DOJ dan pihak berkuasa Indonesia telah bertindak di luar batas peraturan undang-undang di negara masing-masing, dan phak yang menuntut telah memfailkan dokumen di mahkamah kedua negara ini untuk menerangkan hal ini.

      DOJ menangguh kesnya sendiri mengenai kapal itu tahun lepas, dan sejak itu tidak mengambil sebarang langkah untuk meneruskan kes itu atau membuktikan bahawa sebarang salah laku telah berlaku. Walau bagaimanapun, sementara perintah mahkamah berkuatkuasa, DOJ cuba merampas kapal itu di Indonesia.

      Pemfailan DOJ baru-baru ini di California adalah percubaan untuk menggunakan dakwaan yang dipertikaikan tentang tindakan lama untuk ia sendiri melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang di Indonesia. Seperti yang ditunjukkan dalam pemfailan oleh pihak yang menuntut, tindakan yang dicadangkan DOJ akan secara drastik mengurangkan nilai kapal itu dan mendedahkan kapal itu dan anak kapalnya kepada bahaya di laut.

      Ini adalah benar-benar tidak perlu, kerana pihak yang menuntut sentiasa, dan kekal bersedia dan sanggup untuk menjual kapal itu sementara menunggu kes DOJ yang belum selesai itu, dengan syarat jualan itu dilakukan di bawah keadaan pasaran yang sedia dicapai yang akan mencerminkan nilai pasaran kapal itu yang sebenar dan menjana harga yang berpatutan. Pendekatan yang diambil oleh DOJ hanya akan menjatuhkan nilai kapal itu yang mana ia masih belum menunjukkan sebarang hak undang-undang untuk menuntut.

      DOJ tidak mencari pemilikan kapal itu dengan mendekati pihak yang menuntut, yang telah memberikan usaha untuk bekerjasama dengan DOJ dan Mahkamah AS, syarikat pengurusan kapal layar yang bertanggungjawab terhadap kapal itu atau, dengan negara yang mana benderanya ada pada kapal itu.

      Walaupun ia boleh mengambil tindakan melalui salah satu daripada ini pada bila-bila masa, DOJ sebaliknya memilih untuk melakukan rampasan yang tidak terancang dan mahal di perairan Indonesia yang mana meletakkan risiko menjejaskan nilai kapal itu.

      Pada hari Rabu, pihak yang menuntut, pemilik kapal itu, memfailkan jawapan untuk membetulkan salah nyata fakta dalam pemfailan terbaru Kerajaan. Bertentangan dengan kenyataan yang dibuat dalam pemfailan Kerajaan itu, lokasi kapal itu tidak pernah menjadi satu rahsia bahkan pihak yang menuntut juga tidak mengambil sebarang langkah-langkah untuk menjejaskan nilai kapal itu.

      Kerajaan tidak mengambil sebarang langkah untuk membuktikan dakwaannya atau haknya ke atas kapal itu, dan tidak ada sebarang penemuan bahawa sebarang kesalahan telah berlaku. Pihak yang menuntut, sebagai pemilik kapal itu, berhasrat untuk terus melindungi hak dan harta mereka.







      Nota kepada editor:

      Equanimity (Cayman) Limited adalah pemilik sah kapal Equanimity dan merupakan pihak yang menuntut dalam tindakan pelucuthakan DOJ.

      Delete

    8. Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy dengan tegas menyatakan bahawa kapal mewah Equanimity yang disita oleh pihak berkuasa Indonesia tidak ada sebarang kaitan dengan syarikat berkenaan.

      Kapal Equinimity yang disita kerana tuduhan penggubahan wang haram itu tiada kaitan dengan 1MDB. Perkara itu diperkukuhkan lagi apabila mahkamah daerah Jakarta Selatan akan mengadakan pra perbicaraan pertama yang difailkan oleh Equanimity Cayman berhubung tindakan berkenaan.

      Pra perbicaraan berhubung sama ada tindakan agensi penyiasatan jenayah polis Indonesia menyita kapal layar berkenaan sah atau tidak akan diadakan dalam masa terdekat. Hujung Februari lalu, polis Indonesia menahan kapal layar itu di Tanjung Benoa, Bali atas permintaan Biro Penyiasatan Persekutuan AS, FBI.

      Dalam temubual bersama Tempo, Arul Kanda juga menafikan dakwaan mengenai hubungan Jho Low dengan anak tiri Perdana Menteri, Riza Aziz. Menurutnya, peranan Jho Low ialah sebagai broker mengikut hubungan dekatnya dengan pengusaha Asia Barat termasuk Petro Saudi, sebuah syarikat minyak yang berpusat di A-Khobar, Arab Saudi.

      Lihat temubual Arul Kanda di pautan ini :
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1720548784706737&id=1122306847864270

      1MDB juga tidak campur tangan dalam penggunaan AS$3.5 bilion yang dibayarkan pada Aabar BVI atau dua bon yang diterbitkan. Beliau berkata Tun Dr Mahathir Mohamad mahu menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menggunakan isu 1MDB sebagai senjata sejak tahun 2015 lagi.

      RM42 bilion yang didakwa hilang oleh pembangkang, katanya, adalah hutang 1MDB berhubung nilai tukaran ringgit yang merosot pada suku pertama tahun 2014.

      Dalam sebuah laporan penyiasatan di media yang sama, Tempo menyiarkan tajuk berita rasuah 1MDB dan hubungan dengan Perdana Menteri Malaysia pertengahan Mac lalu. Tuduhan Tempo itu tidak benar.

      Kemudian, Mahathir yang mengakui menggunakan media asing dan bantuan luar negara cuba membuat persepsi tentang cerita Jho Low dan kapal layar ini. Satu saman sivil dipercayai difailkan oleh orang suruhan Mahathir kepada DOJ berkaitan sejumlah dana yang dikononnya diambil secara salah dari 1MDB.

      Sejak saman berkenaan difailkan, sehingga kini tidak ada sebarang prosedur perbicaraan dijalankan berkaitan dana berkenaan. Bukan sahaja tidak ada sebarang prosiding undang-undang, tiada asas kukuh untuk menyokong dakwaan dakwaan berkenaan.

      Malah di Parlimen Switzerland, sudah dua kali usul yang sengaja dibuat untuk menuduh 1MDB mengubah wang haram telah ditolak di sana. Baca pautan ini :

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1822762664410869&id=697192853634528

      Kes berkaitan 1MDB itu juga terbukti tidak berasas apabila tindakan merampas kapal Equanimity yang dibuat oleh DOJ itu kini ditentang dalam mahkamah di Indonesia dan Amerika Syarikat (AS).

      Delete
    9. Sebuah syarikat Equanimity (Cayman) Limited selaku pemilik sah kapal mewah itu menyifatkan tindakan DOJ dan pihak berkuasa Indonesia adalah melampau dari had perundangan masing-masing dalam itu berkenaan. Syarikat itu sudah memfailkan dokumen untuk mencabar tindakan berkenaan di mahkamah kedua-dua negara.

      Mereka mendakwa, pihak DOJ sendiri menangguhkan kes berkaitan aset berkenaan tahun lepas dan tidak ada langkah diambil membuktikan berlaku sebarang salah laku, tetapi menyita kapal berkenaan di Indonesia ketika perintah penangguhan yang dikeluarkan masih sah.

      “Tindakan DOJ memfailkan (kes) di California adalah usaha untuk menggunakan dakwaan yang boleh dipertikaikan mengenai tindakan yang diambil sebelum ini bagi menutup tindakannya sendiri yang bercanggah dengan undang-undang di Indonesia.

      “Seperti ditunjukkan dalam dokumen mahkamah yang difailkan Equanimity (Cayman) Limited, tindakan DOJ hanya akan menjejaskan nilai kapal terbabit dengan ketara, selain mendedahkan anak kapal kepada bahaya.

      “Tindakan itu tidak perlu sama sekali kerana kami sentiasa sedia menjual kapal berkenaan sementara kes DOJ masih berjalan. Sekiranya jualan dibuat berdasarkan keadaan pasaran yang mencerminkan nilai sebenar dan mendapat harga yang adil,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan Equanimity (Cayman) Limited di London, pada 30 Mac 2018.

      Dengan perkembangan berkaitan, dakwaan Mahathir dan pembangkang bahawa kapal Equanimity ada kaitan dengan 1MDB adalah tidak benar sama sekali. Kapal layar inilah punca tuduhan kononnya ada duit dicuri atau kleptokrasi dibuat dan diada adakan.

      Kapal layar itu dibeli bukan dengan duit 1MDB, baca sini ;
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1793466290673840&id=697192853634528

      Bila sudah terbukti kapal layar itu tiada kaitan dengan 1MDB, terbukti juga tuduhan pencuri dan kleptokrasi yang dibuat oleh Mahathir dan pembangkang itu adalah tidak benar sama sekali.

      Cerita ini diulang ulang berkali kali oleh pembangkang untuk membuat persepsi kononnya ada duit 1MDB dicuri dan hilang untuk membeli kapal layar.

      Dakwaan itu tidak benar sama sekali. Jika datang lagi dakwaan sebegitu, jawablah dengan yakin bahawa tiada wang 1MDB yang hilang. Tiada wang 1MDB yang kena curi. Kapal layar Equnimity dan Jho Low tiada kaitan dengan 1MDB. Ianya hanya persepsi yang direka oleh pembangkang semata mata.


      Tulisan :
      Beruang Biru

      Delete
    10. Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kegagalan 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) disebabkan oleh tindakan pihak tertentu yang mahu menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

      Perdana Menteri berkata, masalah timbul apabila usaha 1MDB mahu menyenaraikan sebuah syarikat tenaga Edra Global Energy Berhad (Edra) digagalkan oleh pihak berkenaan yang menjadikan 1MDB sebagai isu politik.

      “Bila isu ini dipolitikkan dengan pelbagai tohmahan kononnya RM42 bilion hilang, jadi Erda yang sepatutnya disenaraikan sebagai tawaran awam permulaan (IPO) dan dijangka mampu meraih antara RM18 hingga RM22 bilion daripada pasaran semasa senarai tidak dapat dilaksanakan.

      “Maka timbullah masalah aliran tunai pada 1MDB,” katanya dalam sesi dialog dengan Penasihat Kepada Perdana Menteri Untuk Program Transformasi Negara (NTP), Datuk Seri Idris Jala dalam majlis Pelancaran Laporan Tahunan NTP 2017 di sini malam tadi. – UTUSAN ONLINE

      Delete
    11. Geng Najib , geng najib , Arul Kanda samy , arul kanda samy ...

      Kau belit lah , kau pusing lah , kau putarlah ... kamu ingat semuanya bodoh piang . Tak pandai membaca serta mencari berita sahih .

      Jikalau diamati cara2 penjelasan yang diberikan olih walaunta terhadap yang bersangkut paut dengan 1MDB bolihlah diibaratkan , suami yang cuba membuatkan isteri nya mengandung tetapi hanya seronok mengentel 'barang' isterinya di bahagian luar sahaja .

      Suami tidak sedar bahawa dia kena 'godak barang' isterinya sedalam mungkin .. benar tak Geng Najib ??

      Bagitulah penjelasan tentang Equinimity yang dilakukan olih para walaunta saperti Salleh Keruak , Rahman Doeramon , Arul kanda samy .

      Memang Equinimity ( Cayman) adalah pemilik kapal layar itu , tetapi ia hanya satu entity bagi tujuan pendaftaran sahaja ...kosong , tiada duit .

      Menurut pengfailan DoJ , Equinimty (Cayman) di miliki olih Jynwel (HK) Pvt. Ltd yang di punyai serta dikuasai 100% olih Low taik Jho .

      Kamu tak usah nak temberanglah Geng najib .

      Delete
  76. BERA: Nasib peneroka FELDA mungkin tidak seperti hari ini jika organisasi itu diswastakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata Pengerusi Pakatan Harapan itu pernah berhasrat menswastakan FELDA ketika memperkenalkan Dasar Persyarikatan Malaysia.

    “Namun cadangan itu mendapat bantahan Pengerusi FELDA ketika itu, Tan Sri Raja Muhammad Alias Raja Muhammad Ali.

    “Apabila diperkenalkan (Dasar Persyarikatan Malaysia), agensi pertama yang dia (Dr Mahathir) mahu swastakan ialah FELDA tetapi tak dapat (berbuat demikian) disebabkan bantahan Raja Muhammad Alias.

    “Akhirnya dia tak ada pilihan dan swastakan Tenaga Nasional Berhad (TNB). Jika diswastakan FELDA ketika itu, kita tidak tahu bagaimana nasib peneroka pada hari ini,” katanya berucap pada Program Lawatan Kerja dan Pelancaran Model Baru Lot Perumahan Generasi Baharu FELDA oleh Perdana Menteri, Datuk Seri NajibRazak, di FELDA Kumai, di sini, hari ini.

    Ismail Sabri yang juga Ahli Parlimen Bera berkata, Dr Mahathir juga tidak pernah memberi peruntukan khas kepada FELDA sepanjang beliau memerintah negara selama 22 tahun.

    “Ia berbeza dengan pendekatan Najib yang meletakkan FELDA di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM), sekali gus banyak mengadakan pelbagai program dan menyediakan insentif kepada peneroka termasuk kepada generasi kedua.

    “Ini menunjukkan Perdana Menteri prihatin dan sentiasa membela nasib peneroka. Sebab itu kita jangan percaya dengan pembangkang yang kata beliau mahu runtuhkan FELDA.

    “Perdana Menteri adalah orang yang paling sayang kepada FELDA jika hendak dibandingkan dengan orang lain kerana yang mewujudkan FELDA ialah ayahandanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah sesiapa yang menyoal Ismail Sabri Yaakob mengapa Mahathir membuat cadangan itu ?? Tidak ada bukan ??

      Mahathir bercadang bagitu untuk FELDA tidak membebankan kewangan kerajaan . Mahathir ingin FELDA berdiri sendiri sebagaimana estet2 serta ladang2 milik bangsa cina .

      Setelah menerima pandangan serta bantahan , Mahathir telah memperbadankan FELDA dengan menubuhkan banyak ajensi dan anak syarikat di bawah FELDA . Ramai sedia maklum hampir semua ajensi FELDA membawa keuntungan . Bahkan semua urus selia serta kebajikan di letak di bawah Koperasi FELDA yang mempunyai kedudukkan kewangan sangat kukuh . Ketika di senaraikan olih Najib , koperasi FELDA mempunyai 'cash reserve' sebayak 5 billion ringgit . Dengan itu FELDA bolih berdiri sendiri . Apa sudah jadi sekarang ????

      Tanyakan pada Ismail Sabri ??? pasti jawapannya berpusing pusing macam round about .

      Najib yang busuk bak Najis berkata , kerana sayangkan FELDA diletak bawah JPM . Sebenarnya dengan berada di bawah JPM , rakyat tidak dapat serta bolih bertanya terlalu banyak soalan keatas perihal FELDA .

      Kesihan terhadap roh Tun Razak ...nazak di kerjakan serta di pergunakan olih anaknya !!

      Delete
  77. BERA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini, memberi bayangan bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sudah semakin hampir dan boleh dilakukan pada bila-bila masa.

    Beliau berkata akan mengumumkan manifesto Barisan Nasional (BN) pada 7 April dan secara berkias menambah ‘raya’ semakin dekat.

    “… ini ertinya raya sudah dekat dan sudah boleh pasang pelita. Kalau di luar bandar, kita pasang pelita masa hendak raya atau malam tujuh likur,” katanya.

    Najib berkata demikian semasa berucap pada Program Lawatan Kerja dan Pelancaran Model Baharu Lot Perumahan Generasi Baharu Felda di Felda Kumai di sini, semalam.

    Turut hadir Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Felda negeri Datuk Seri Abu Bakar Harun.

    Pada majlis itu, Najib juga memulakan ucapannya dengan menyebut nama Anggota Parlimen Bera Ismail Sabri dan dua Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) di bawahnya iaitu Guai Datuk Seri Norol Azali Sulaiman dan Kemayan Datuk Mohd Fadil Osman.

    “Saya sebut nama mereka supaya semua boleh memberi sokongan kepada mereka, jika mereka calon BN sekali lagi. Saya tidak sebut Triang (di bawah DAP) buat masa ini. Mungkin saya akan sebut pada masa akan datang, insya-Allah,” katanya.

    Najib menambah selaku perdana menteri, tidak banyak yang dimintanya daripada masyarakat Bera, melainkan memberi sokongan kepada BN pada pilihan raya akan datang dan merampas semula DUN Triang.

    Spekulasi mengenai tarikh PRU14 semakin hebat diperkatakan dan semalam Pengarah Komunikasi Strategi BN Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dilaporkan berkata bahawa Dewan Rakyat berkemungkinan dibubarkan pada akhir minggu ini.

    Abdul Rahman berkata Najib dijangka akan berbuat demikian sebelum pelancaran manifesto BN yang difahamkan di Putrajaya, manakala hari terakhir Dewan Rakyat bersidang ialah pada 5 April ini.

    — BERNAMA

    ReplyDelete


  78. Usaha Tun Dr. Mahathir Mohamad membangkitkan tsunami Melayu bagi menarik sokongan kepada Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) hanya memberi keuntungan mutlak kepada DAP.

    Dengan slogan Malaysian Malaysia menjadi pegangan DAP buat selama-lamanya, kesamarataan yang menjadi matlamat parti itu akan hanya menjejaskan kedudukan istimewa bangsa Melayu dan agama Islam walaupun ia terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Kesan daripada perpecahan bangsa Melayu bukan mudah untuk dipulihkan dan pastinya generasi akan datang menjadi mangsa yang terpaksa menanggung akibatnya.

    Menurut Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah, perpecahan orang Melayu akibat politik bukan hanya menyebabkan kaum itu merempat malah boleh memusnahkan negara.

    “Sekiranya berlaku tsunami Melayu dalam politik negara, DAP yang akan untung dan sudah tentu agenda memperkasakan golongan bumiputera tiada dalam kamus mereka.

    “Keadaan itu sudah pun dapat dilihat di Pulau Pinang, sedikit demi sedikit rumah dan premis perniagaan orang Melayu cuba dihapuskan oleh kepemimpinan DAP, manakala Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) tidak lagi membina kediaman mampu milik untuk orang Melayu di kawasan bandar,” katanya ketika dihubungi Utusan Online, semalam.

    Semalam, Ahli Parlimen DAP Kluang, Liew Chin Tong dalam satu kenyataannya membayangkan tsunami pengundi Melayu akan dapat diterjemahkan berdasarkan kehadiran orang ramai dalam ceramah Dr. Mahathir di Guar Chempedak, Kedah, kelmarin. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
  79. Ahli PPBM Selangor, mempersoalkan ketulenan beberapa dokumen yang didakwa diserahkan parti itu kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS).



    Ahli PPBM Gombak, Mohd Azimin Muhamad, mendakwa mereka mengesyaki dokumen membabitkan mesyuarat cawangan dan bahagian yang diserahkan kepada RoS pada Khamis lalu, adalah palsu.



    Beliau berkata, tidak mungkin kepemimpinan parti itu boleh menyiapkan dokumen terbabit memandangkan PPBM tidak pernah mengadakan mesyuarat di peringkat bahagian dan cawangan, lapor BH.



    “Kami tidak pasti mengenai (ketulenan) laporan kewangan, tapi jika membabitkan laporan mesyuarat cawangan serta bahagian, itu kami sangat tahu.



    “Mana ada mesyuarat di cawangan dan bahagian. Bukan saja di Selangor, rakan kami di Pulau Pinang, Kedah serta Kelantan juga menyatakan mereka tidak pernah hadir dalam mana-mana mesyuarat PPBM.



    “Jadi, laporan apa yang dihantar kepada RoS? Saya percaya ini satu bentuk penipuan kepada RoS dan pengkhianatan kepada ahli PPBM seluruh negara,” katanya pada sidang media di sini, hari ini, yang turut dihadiri ahli PPBM Shah Alam, Tanjong Karang dan Sepang.



    Kelmarin, PPBM dalam kenyataannya, berkata parti itu sudah menyerahkan dokumen membabitkan minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta penyata kewangan parti seperti yang dituntut RoS pada Khamis lalu jam 2.45 petang.



    Pada 16 Mac lalu, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengakui parti itu tidak dapat memenuhi dua daripada sembilan perkara dituntut ROS, iaitu laporan mesyuarat bahagian dan cawangan kerana ia belum dan tidak dapat dilaksanakan.



    Mohd Azimin berkata, Setiausaha Agung PPBM, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh dan Setiausaha Kerja PPBM, Muhammad Suhaimi Yahya, perlu memberi penjelasan berhubung perkara itu.



    “Pada kami, ini satu manipulasi fakta mesyuarat, pemalsuan minit mesyuarat cawangan dan bahagian serta jenayah kerana menipu jabatan kerajaan.



    “Jika ini pembohongan, pasti RoS akan mengambil tindakan serius terhadap PPBM. Jika sesuatu terjadi pada parti, adakah kami (ahli) akan jadi peminta simpati atau sedekah kepada parti lain dalam Pakatan Harapan?



    “Adakah kami akan menumpang DAP atau PKR? Kami ahli PPBM, bukan peminta sedekah,” katanya.



    Sehubungan itu, katanya, ahli parti digesa membuat laporan polis berhubung perkara itu, dan dia sendiri akan membuat laporan polis, Selasa depan.

    ReplyDelete

  80. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) hari ini memaklumkan pendaftaran Pakatan Harapan (PH), masih tidak dapat diproses.



    Ketua Pengarah RoS Surayati Ibrahim berkata, ia berikutan salah satu rakan komponennya iaitu PPBM, masih belum menjawab dan menyerahkan semua maklumat dan dokumen yang diminta mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1966.



    “Dengan ini Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) mengesahkan bahawa pendaftaran Pakatan Harapan (PH) buat masa ini masih tidak dapat diproses,” katanya dalam kenyataan, semalam.



    Pada 9 Mac lepas, RoS dilaporkan mengeluarkan satu notis mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1996 kepada PPBM yang mengkehendaki parti itu menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen kepada jabatan berkenaan.



    Notis 14 (2) adalah suatu notis merujuk kepada perkara yang diarahkan oleh RoS untuk mengemukakan minit-minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta perihal penyata kewangan parti.



    PH menghantar permohonan pendaftaran pada Julai tahun lepas.

    ReplyDelete
  81. Jika kita perhatikan ucapan dan kenyataan Dr Mahathir Mohamad sekian lama, terlihat dia seolah olah takut akan sesuatu.

    Ya, benar Mahathir cara zahir terlihat berani dan gagah, kerana dia yang cabar Datuk Seri Mohd Najib Razak berdebat, dia yang datang megucilkan orang lain.

    Maka terlihatlah Mahathir amat berani orangnya.

    Namun jika di teliti dengan lebih halus, Mahathir seolah olah takut akan sesuatu.

    Adakah kerana dia amat takut rakyat tahu tujuan sebenar dia mahu jatuhkan Pak Lah dan Najib?

    Sememangnya tujuan menjatuhkan Abdullah Badawi dan Najib adalah sebab kepentingan peribadi dan kemudian berselindung sebalik isu yang di cipta supaya yang menyokongnya akan fokas kepada isu dan bukan kepada tujuan Mahathir itu sendiri.

    Kami sudah teliti berbelas video berkenaan kenyataan Mahathir.

    Nampak jelas Mahathir tidak dapat bercakap lebih 3 minit tanpa segera mengalihkan kepada sebutan “Najib”.

    Ketika menjawab berkenaan Parti Bunga bakal di batalkan kerana 400 aduan dan juga kerana gagal adakan AGM, dengan segera Mahathir menyebut “ini cara Najib hendak menang PRU” tuduhnya.

    Selain menyebut nama Najib, Mahathir juga menyalahkan RoS yang konon hendak membantu Najib menang PRU.

    Mahathir yang berkuku besi dalam Parti Bunga malah mengenepikan presiden parti, Najib pula di salahkan bila Parti Bunga gagal adakan mesyuarat.

    Soalan adalah berkenaan Parti Bunga gagal adakan AGM tapi terus Mahathir menyebut nama Najib dalam jawapannya.

    Kemudian ketika menjelaskan dan mengaku dia menggunakan media asing (berbayar dengan mahal) tetap nama Najib di sebut dengan segera.

    Iaitu media di Malaysia di kawal oleh Najib, dan media takut untuk menyiarkan cerita yang ingin di sampaikan oleh PH.

    Mahathir cuba selindung perbuatan upah media dengan nama Pakatan Harapan sedangkan semua tahu ia adalah permainan dia sendiri.

    Nama Najib di abadikan oleh Mahathir pada jawapannya.

    Ketika membuat ucapan berkenaan manifesto bohong Pakatan Harapan pun begitu juga.

    Sebaik sahaja di serah mikrofon kepadanya, terus mulalah “Najib bashing” nya.

    Mahathir tidak mengupas pengisian bohong maifesto PH, sebaliknya terus serang nama Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami kata bahawa Manifesto PH bohong kerana tidak jujur untuk meletakkan mahu meluluskan kehendak puak songsang LGBT dan juga pembuangan kakitangan awam kerajaan.

      Selepas menyebut nama Najib berulang kali pada ucapannya, jelas Mahathir hanya tunjuk geram pada Najib dan bukan berminat mahu sebut isi manifesto untuk rakyat.

      Dirinya lebih utama dari rakyat.

      Pada isu persempadanan semula pun sama juga, Mahathir meyebut ia di lakukan untuk memenangkan Najib, lebih buruk lagi dia menyebut SPR seperti mahu membantu Najib dan menyebut persempadanan semula di Langkawi misalnya mengakibatkan kekurangan 1,000 pengundi tidak dapat mengundi di situ lagi.

      Gambaran jahat cuba di berikan oleh Mahathir bahawa SPR mahu membantu Najib, sedangkan kami percaya bekas “Boss” SPR yang menjadi MT Parti Bunga akan cuba membantu PH.

      Mahathir terlupa persempadanan semula di zaman dia menjadi Perdana Menteri juga di lakukan oleh SPR.

      Pembaca boleh sahaja google persempadanan semula dengan tahunnya.

      Apa lagi yang Mahathir tidak “Najib”kan?

      Kini dalam write up pada entri blognya, Mahathir sekali lagi me”Najib”kan akta fake news.

      Ia di persepsikan konon akta wujud untuk selamatkan Najib.

      Sempat Mahathir menyebut wang masuk akaun Najib hanya semata mahu bodohkan mereka yang sedia bodoh.

      Wang memang masuk ke dalam akuan Najib, itu wang penderma kepada Najib, tapi bukan sebagai dakwaan “fake” Mahathir ia wang 1MDB.

      Sedangkan akta “fake news” juga untuk selamatkan Mahathir.

      Jika wujud akta ini, Mahathir juga terselamat dari di fitnah sebagai pencuri duit rakyat yang menyorok pada akuan kroni.

      Mahathir juga tidak boleh di fitnah sebagai memberi projek dan konsensi kepada sang kroni untuk simpankan bahagian Mahathir.

      Itu sebab konsensi dan agreement banyak berat sebelah dan menangkan kroni.

      Jadi akta ini amat bagus untuk selamatkan nama Mahathir juga.

      Selain hanya berita benar sahaja yang boleh di siarkan. Kritikan kepada kerajaan bukanlah “fake news“. Ia boleh di buat dalam bentuk persoalan dan bukan dalam bentuk fitnah.

      Jadi hentilah Mahathir me”Najib”kan semua perkara.

      Bukan sahaja terlihat Mahathir amat takut tumpuan rakyat sudah mula beralih kepada diri Mahathir yang akan terlondeh, ia juga menunjukkan Mahathir cuba sembunyikan sesuatu dari pengetahuan rakyat sebab musabab mahu gantikan Perdana Menteri. – TV14

      Delete
  82. Proses kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dibentangkan semalam di Dewan Rakyat adalah sah dan dibuat mengikut Perlembagaan Persekutuan dan prinsip demokrasi.

    Ianya bukan dibuat bertujuan untuk memberikan kemenangan kepada parti kerajaan iaitu Barisan Nasional (BN) seperti yang didakwa pembangkang.

    Langkah persempadanan semula dibuat untuk mengkaji kesesuaian sempadan bahagian pilihan raya sedia ada bagi memudahkan urusan pilihan raya dan pendaftaran pemilih.

    Blok pembangkang Pakatan Harapan (PH) semalam bersungguh-sungguh menentang pembentangan itu yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen. Mengikut Perlembagaan Persekutuan, Perkara 113.2(ii), kajian perlu dilakukan selepas lapan tahun dari tempoh satu kajian semula terdahulu.

    Kali terakhir proses persempadanan semula dilaksanakan ialah pada penggal 2001 hingga 2005 iaitu pada 2003 melibatkan pertambahan 29 kerusi Parlimen dan 72 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN). Ia adalah kira-kira 13 tahun lepas. Mengikut Perlembagaan, ia boleh dilaksanakan semula pada selepas kali terakhir melebih tempoh lapan tahun.

    Pada masa itu, ketika PRU ke-12, pembangkang ketika itu dengan nama Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan di lima buah negeri. Bagaimanapun, untuk persempadanan semula tahun 2018 untuk PRU14, pembangkang melalui Pakatan Harapan (PH) membantah dengan alasan ia akan menguntungkan BN.

    Pakatan harus tahu, proses berkenaan adalah sebahagian fungsi SPR dalam proses demokrasi di negara ini. Sepatutnya, proses persempadanan semula sudah dilakukan pada 2011 tetapi ditangguhkan. Sejak itu, wakil rakyat pembangkang ambil kesempatan tidak buat kerja di kawasan tapi sibuk hendak mencaci dan menghentam BN sahaja.

    Apabila tiba PRU13, mereka tetap bersama dengan pengundi sama selepas buat banyak cerita bohong dan menang. Proses persempadanan untuk PRU14 menggerunkan mereka kerana ada jumlah pengundi akan termasuk dalam sempadan lain dan tidak akan memberikan kemenangan kepada mereka selepas gagal buat kerja.

    Bukan hanya parti PH sahaja terlibat dalam proses persempadanan semula ini, malahan kawasan yang diwakili oleh BN juga terlibat.

    Ia dijalankan berlandaskan Perlembagaan oleh pihak SPR. Ia untuk memudahkan pengundi semasa pilihan raya, jumlah pemilih seimbang, mengambil kira kemudahan pentadbiran dan memelihara hubungan tempatan.

    Tidak mustahil kaki-kaki lari kawasan pemimpin akan mula berkira-kira cari lokasi baru untuk bertanding selepas sempadan masing-masing berubah dan mungkin penyokong setia mereka sudah mengundi dalam kawasan Parlimen atau DUN yang lain.

    Semalam, Dewan Rakyat meluluskan Laporan Kajian Semula Persempadanan Mengenai Syor Yang Dicadangkan Bagi Bahagian Pilihan Raya Persekutuan dan Negeri Kali Keenam Tahun 2018 yang dibentangkan oleh Najib dengan 129 orang Ahli Parlimen menyokong manakala 80 orang menolak.

    Zaman Mahathir tiga kali persempadanan semula dibuat iaitu pada tahun 1984, tambah 19 kerusi parlimen. Pada tahun 1994, tambah 12 kerusi parlimen dan pada tahun 2003, 21 kerusi parlimen.

    Kali ini persempadanan semula yang dibuat tiada ada pun pertambahan kerusi baru parlimen dan DUN seperti zaman Mahathir. Sistem dan perlembagaan yang sama juga digunakan sekarang. Jadi Mahathir dan pembangkang hendak politikkan apa lagi?

    Sengaja sahaja dipolitikkan oleh mereka. Menurut Dr Ainul Adzellie Hasnul, penganalisis politik dari UKM dalam akhbar Berita Harian semalam, DAP juga untung menerusi persempadanan semula ini terutamanya di kawasan bandar.

    Jadi hendak politikkan apa lagi? Raikanlah sistem demokrasi yang sedia ada di Malaysia.

    ReplyDelete
  83. Hubungan dan kerjasama erat antara Malaysia dan Australia ketika ini tidak akan dicapai atau menjadi kenyataan sekiranya Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri negara ini.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, hubungan Malaysia-Australia yang terjalin dapat dilihat melalui kerjasama antara kedua-dua negara ini dalam pelbagai sektor antaranya ekonomi, pertahanan, keselamatan, pelancongan dan pendidikan.

    Malah, kata beliau, perdagangan dua hala antara Malaysia dan Australia semakin berkembang dengan peningkatan pelaburan sebanyak 23.7 peratus pada tahun lalu berbanding pada tahun 2016.

    “Malaysia merupakan rakan dagangan kesembilan terbesar untuk Australia manakala bagi Australia pula merupakan rakan dagangan ke-12 terbesar untuk Malaysia.

    “Saban tahun, lebih 300,000 rakyat Malaysia melawat Australia dan kini terdapat lebih 26,000 pelajar Malaysia yang sedang menuntut di negara tersebut. Ini menunjukkan hubungan erat antara kedua-dua negara yang merentasi pelbagai bidang.

    “Ekonomi digital dan Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) adalah antara bidang baharu yang mana Malaysia dan Australia boleh meningkatkan lagi kerjasama. Hubungan dan kerjasama erat antara kedua-dua negara hari ini tidak akan dicapai atau menjadi kenyataan sekiranya Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri,” katanya menerusi blog NajibRazak.com hari ini.

    Perdana Menteri mengadakan lawatan kerja dua hari ke Sydney, Australia yang berakhir hari ini, bagi menghadiri Sidang Kemuncak Khas ASEAN-Australia.

    Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, Malaysia bersama negara anggota ASEAN lain mengalu-alukan kesungguhan Australia untuk mengintegrasikan ASEAN dan negara berkenaan selain komited bekerjasama dalam usaha memastikan keselamatan dan kemakmuran serantau.

    Menurut Najib, sidang kemuncak khas yang diadakan itu menandakan era baharu bagi ASEAN memainkan peranan yang semakin penting di arena antarabangsa.

    Malah, kata beliau, dalam sidang kemuncak khas itu, pemimpin dari kedua-dua pihak bersetuju centrality of ASEAN menjadi prinsip yang didokong sepenuhnya oleh Australia.

    “Rakan-rakan sejawat saya dari ASEAN dan Australia juga telah memperakui Deklarasi Sydney dan menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara kedua-dua pihak dalam Kerjasama Memerangi Keganasan Antarabangsa,” katanya. -UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
  84. Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membidas sikap bekas pemimpin tertentu yang disifatkannya sebagai tidak berprinsip sehingga sanggup melakukan perkara yang bertentangan dengan perkara pernah diucapkan mereka ketika berkuasa satu ketika dulu.

    Menurut Perdana Menteri, perkara itu adalah sesuatu yang tidak boleh diterima kerana sebagai seorang pemimpin, seseorang individu itu perlu beristiqamah dan konsisten dalam memegang prinsip perjuangan.

    “Satu perkara yang saya tak boleh ‘tahan’ adalah dulu cakap lain, hari ini buat lain. Kalau dulu ada pendirian, hari ini kita mesti tidak berganjak dan itu baru namanya ada prinsip dan moral dalam berjuang.

    “Ahli Parlimen anda, Datuk Seri Mohd. Johari Baharom dalam ucapannya sudah nyatakan tadi bahawa di dewan inilah bekas pemimpin itu pernah mengingatkan supaya kita tidak melupakan UMNO dan Barisan Nasional (BN) kerana tiada parti lain boleh membela Melayu dan kaum lain tetapi hari ini, lain pula yang dibuatnya,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan lebih 5,000 hadirin yang menghadiri Majlis Jamuan Rakyat Bersama Perdana Menteri di Dewan Wawasan, Jitra, dekat sini malam ini.

    Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah; Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid serta bekas Menteri Besar, Tan Sri Osman Aroff.

    Pada majlis itu beliau turut mengumumkan peruntukan berjumlah RM5 juta untuk pembinaan pasar baharu di Jitra selain RM400,000 bagi membaiki gelanggang tenis untuk pembangunan sukan itu di daerah ini.

    Mengulas lanjut katanya, beliau sendiri pernah mendengar nasihat daripada individu dimaksudkannya itu yang menyatakan seorang bekas pemimpin wajib menyokong pemimpin baharu kerana sewaktu mereka di atas, orang baharu inilah yang sentiasa menyatakan sokongan.

    “Itu satu nasihat yang amat baik tetapi hari ini apa yang beliau buat? Terus terang saya katakan saya ini tidak kuat dan saya menjadi Perdana Menteri kerana orang UMNO dan BN sokong, angkat serta pertahan saya.

    “Begitu juga dengan Mahathir. Selama 22 tahun dalam susah dan senang, dalam keadaan ribuan orang hendak tolak beliau, saya sebagai Pemuda UMNO pada masa itu, kita-kita inilah yang menjadi wira mempertahankan kepemimpinan beliau sebagai presiden parti dan Perdana Menteri,” katanya.

    Sementara itu Najib berkata, selaku Perdana Menteri beliau tidak sanggup sama sekali untuk mempertaruhkan masa depan negara semata-mata untuk menabur gula-gula atau ‘dedak’ seperti didakwa pembangkang kerana tanggungjawab dipikulnya amat besar.

    “Saya sentiasa amat sedar bahawa diri ini memikul harapan 30 juta rakyat Malaysia mengharapkan masa depan Malaysia dapat dijulang ke tahap yang jauh lebih tinggi.

    “Sebab itu saya buat perancangan jangka panjang Transformasi Nasional (TN50) dan dalam masa sama tidak melupakan keperluan seharian untuk tempoh terdekat atau sehari dua ini. Semuanya saya fikirkan termasuklah kemudahan kesihatan, peluang pekerjaan, peningkatan pendapatan, keselamatan dan masa depan lebih cemerlang berbanding hari ini,” katanya.

    Beliau dalam pada itu turut menasihatkan rakyat supaya membuat keputusan tepat serta bijak yang tidak dipengaruhi emosi serta nostalgia semata-mata pada pilihan raya umum akan datang.

    “Kita kena fikir bukan sehari dua ini saja tetapi kena fikir satu jangka waktu yang agak lama sebab nak bangunkan sebuah negara bangsa apatah lagi sebuah peradaban, tentu sekali memerlukan lebih dari setahun dua untuk membuat perancangan jitu serta menjadikannya kenyataan,” kata nya lagi.

    ReplyDelete
  85. 1. Pada 28 Mac 2018 BERSIH yang dipercayai alat tunggangan DAP mengheret rakyat sekali lagi ke jalan raya. Namun himpunan itu tidak dapat sambutan menggalakkan. Lebih keji lagi, tujuan himpunan itu juga tidak makruf, yakni bertujuan untuk menghina pemerintah.



    2. Jika berlandaskan agama Islam, sudah terang-terangan bahawa himpunan itu tidak mendapat berkatnya. Untuk menjadikan himpunan itu bertambah hina dan kotor, calon Perdana Menteri Pakatan Harapan berusia 93 tahun telah mengambil tugas Tuhan dengan mengkafirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.



    3. Bagi mereka yang tidak hadir ke himpunan itu, eloklah melihat kepada minit ke 0.41, apabila Mahathir Mohamad dengan semberono dan tanpa rasa bersalah telah menuduh Najib tidak lagi menyembah Tuhan. Tidak lagi menyembah Allah. Sebaliknya, Mahathir menuduh bahawa Najib telah menyembah ‘cash‘.







    4. Mengkafirkan seseorang bukan perkara yang ringan. Jika tuduhan kafir tersebut tidak benar, ia akan kembali kepada penuduh. Ia akan kembali kepada Mahathir semula.



    5. Sabda Nabi ﷺ,

    أَيَّمَا رَجُلٍ قَالَ لأخِيهِ : يا كَافِر، فَقَدْ بَاءَ بِهَا أحَدَهُمَا إنْ كَانَ كَمَا قَالَ ، وَإلا رَجَعَتْ عَلَيْهِ

    “Barangsiapa berkata kepada saudaranya “Wahai kafir”, maka pengkafiran itu akan kembali kepada salah seorang daripada mereka; sama ada ungkapan itu benar atau ia akan kembali kepadanya.” [HR Bukhari & Muslim].



    6. Sabda Nabi ﷺ lagi,

    لا يَرْمِي رَجُلٌ رَجُلا بِالفُسُوقِ ، وَلا يَرْمِيهِ بِالكُفْرِ إلا ارْتَدَّتْ عَلَيْهِ ، إنْ لَمْ يَكُنْ صَاحِبُهُ كَذَلِكَ

    “Tidaklah seseorang itu menuduh seorang yang lain sebagai fasik atau mengkafirkannya melainkan ia akan terpantul semula kepadanya sekiranya saudaranya tidak sebegitu.” [HR Bukhari].



    7. Budaya kafir-mengkafir tidak baik untuk semua. Sejarah telah membuktikannya. Tidak usahlah diteruskan lagi. Bahkan ia adalah antara ciri-ciri khawarij yang paling utama.



    8. Jika lelaki ini berjaya menjadi Perdana Menteri, tidak mustahil kesemua rakyat Malaysia yang menjadi ahli parti Barisan Nasional akan dikafirkannya kerana tidak mengikut kehendak serta arahannya selaku Pengerusi Pakatan Harapan.



    9. Adakah kita sanggup untuk mempunyai seorang pemimpin yang amat mudah mengkafirkan orang sedangkan tugas itu hanyalah milik mutlak Tuhan, dan bukannya sesama hamba atau manusia?



    10. Bertaubatlah Mahathir sebelum terlambat. Jangan jadi takfiri. Jangan jadi khawarij.





    Diubahsuai dari AQIF

    ReplyDelete
  86. JELAS kelihatan Pakatan Harapan semakin gelabah ‘biawak’ menjelang tarikh PRU14 yang sudah hampir tiba. Mereka sudah sedar bahawa hayat politik mereka tidak akan lama lagi.



    Ketika PRU14 nanti, Pakatan Harapan sudah dapat menghidu bahawa mereka akan kalah teruk, dengan tersungkur di kaki Barisan Nasional yang dipimpin Datuk Seri Najib Tun Razak.



    Apa yang mereka lakukan? Bagi menaikkan momentum dan ‘mood‘ rakyat untuk menyokong mereka kembali, maka Pakatan Harapan telah berkumpul seawal 8.00 pagi di hadapan bangunan Parlimen dengan mengheret 200 hingga 300 orang berkumpul atas nama demonstrasi BERSIH.



    Mereka mahu mendesak pemerintah untuk memberhentikan proses persempadanan semula yang bakal dilaksanakan tidak lama lagi. Demonstrasi itu yang terpaksa ‘delay‘ kerana kekurangan peserta, turut disertai beberapa figura besar dari Pakatan Harapan.



    Ini termasuklah Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Pakatan Harapan yang sudah berusia 93 tahun, diheret serta untuk hadir. Ya, Dr Mahathir yang pada tahun 2008 lalu pernah berkata bahawa demonstrasi jalanan ini suatu perkara buang masa, telah hadir ke tapak demonstrasi menggunakan kereta Audi dipercayai miliknya.



    Walaupun dihasut, dicemuh dan dicaci maki oleh beberapa penceramah dalam demonstrasi itu, namun Bersih yang dipercayai tali barut kepada Pakatan Harapan tetap gagal untuk menghasut rakyat majoriti. Sekadar beberapa ratus orang sahaja yang mengikuti mereka.



    Dek kerana telah gagal di luar Parlimen, maka Pakatan Harapan melalui wakil-wakil rakyat mereka telah bertindak seperti ‘monyet’ di dalam Dewan Rakyat, Parlimen pula.



    Jika kita lihat video ‘live‘ dari Dewan Rakyat, jelas kelihatan bagaimana Lim Kit Siang selaku ‘tuan’ sebenar Pakatan Harapan memulakan kekacauan untuk melewat-lewatkan masa kelulusan proses persempadanan semula berkenaan.



    Bukan Kit Siang sahaja, malah beberapa pemimpin Pakatan Harapan lain turut mengambil bahagian membuat kacau. Antaranya anaknya sendiri, Lim Guan Eng, Hanipa Maidan, Tian Chua, Manikavasagam Sundaram, Ong Kian Ming, Charles Anthony Santiago dan beberapa orang yang lain.



    Apa yang mereka mahu rakyat tengok adalah keburukan dan sikap tidak terbuka yang diamalkan oleh Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang seterusnya akan mereka gunakan sebagai modal politik selepas itu.



    Padahal selaku ahli politik yang cukup berpengalaman, Pandikar telah menggunakan peraturan dewan sepenuhnya tanpa ada sedikit pun prejudis atau keputusan tidak adil. Hanya rakyat yang tidak berilmu sahaja akan mempercayai propaganda Pakatan Harapan ini.



    Akhirnya, apa yang harus kita beritahu kepada semua khususnya para pengundi, negara ini akan gagal teruk jika Pakatan Harapan dipilih menjadi pemerintah. – TV14

    ReplyDelete
  87. BERITA PALSU : GUAN ENG “LARI” KELUAR DARI DEWAN RAKYAT
    Posted by Editor | 3 April 2018 | 250







    Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Azeez Abdul Rahim menyelar Ahli Parlimen DAP Bagan, Lim Guan Eng sebagai pengecut kerana bertindak keluar Dewan Rakyat ketika dirinya mahu memulakan perbahasan.



    Ini kerana Azeez dalam perbahasan menyokong Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar telah menyentuh tuduhan yang dilemparkan kepadanya oleh Guan Eng kononnya mendapat habuan RM3 juta daripada Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd berkaitan kerja-kerja rundingan projek terowong dasar laut Pulau Pinang.



    “Awal-awal dah lari, orang yang cakap berita palsu inilah (Guan Eng) bapa kepada penyebar berita palsu sebab kalau Yang Berhormat tengok betapa mudahnya melemparkan tuduhan tidak benar, maka lari keluar Dewanlah dia,” katanya di Dewan Rakyat, pada Isnin.



    Tambah Azeez lagi, RUU ini sepatutnya disokong pembangkang kerana ia memberi peluang semua pihak mendapat pembelaan yang sewajarnya terhadap fitnah yang dilemparkan.



    Katanya, pihak pembangkang juga dapat membersihkan nama akibat fitnah seperti yang berlaku kepada Guan Eng dan Ahli Parlimen PPBM Pagoh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dikaitkan skandal dengan isteri orang.





    Oleh : NAJAMUDDIN MOHD NOR

    ReplyDelete
  88. PEMBANGKANG HILANG ARAH
    Posted by Amar-Budi | 3 April 2018 | 24







    TEMERLOH: Pakatan pembangkang adalah gabungan yang tidak mempunyai idealogi untuk rakyat dan bakal mengalami kehancuran selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

    Bendahari UMNO, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, berkata ini kerana gabungan itu terbentuk atas dasar untuk mencapai cita-cita peribadi individu tertentu antaranya Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu membalas dendam terhadap pucuk kepimpinan negara.

    Katanya, Dr Mahathir bertindak sedemikian kerana menganggap dirinya mengetahui segala-galanya, marah anaknya tewas dalam pertandingan jawatan Naib Presiden pada pemilihan UMNO pada 2013 dan merasakan segala legasinya dihapuskan.

    “Kita kena muafakat untuk menyelamatkan Malaysia, …mereka parti tiada idealogi, tenggelam dan timbul, aktif bila menjelang pilihan raya tetapi selepas itu tidak aktif.

    “Barisan Nasional (BN) sebaliknya aktif membantu rakyat,” katanya berucap melancarkan Jentera BN Parlimen Temerloh di Dewan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Hwa Lian, Mentakab, dekat sini, sebentar tadi.

    Turut hadir, Pengerusi BN Temerloh, Datuk Seri Mohd Sharkar Mohd Shamsuddin.

    Mengulas lanjut, Salleh yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia berkata, BN menawarkan kesejahteraan dan masa depan gemilang menerusi pelbagai perancangan dilakukan kerajaan diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    “BN adalah parti yang mahu kedamaian dan kesejahteraan negara, mahu sedia peluang ekonomi serta pendidikan, …malah kita merancang untuk masa depan sebab itu dirancang program Transformasi Nasional 2050 (TN50).

    “Di Temerloh ini sekiranya ada masalah kelajuan dan liputan internet, beritahu saya dan kita akan tingkatkan sekali ganda dengan separuh harga pada 2019 seperti dimahukan Perdana Menteri kerana kita mahu membangunkan digital ekonomi,” katanya.

    Dalam pada itu, Salleh berpuas hati dengan persiapan jentera BN Temerloh dan yakin ia mampu merampas kembali Parlimen Temerloh dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Semantan serta Mentakab dan mengekalkan DUN Lanchang.

    “Semua jentera parti komponen perlu bersatu dan berani menentang apa sahaja cabaran termasuk tohmahan serta fitnah pembangkang dilemparkan melalui media sosial.

    “Kita kena lawan ketakutan, kalau berjuang kena berani,lawan terus lawan, lawan di media sosial, lawan di ceramah diadakan, barulah kita boleh menang,” katanya.

    -BHOnline

    ReplyDelete
  89. PILIHANRAYA MENJELANG TIBA
    Posted by Amar-Budi | 3 April 2018 | 12


    BERA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini, memberi bayangan bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sudah semakin hampir dan boleh dilakukan pada bila-bila masa.

    Beliau berkata akan mengumumkan manifesto Barisan Nasional (BN) pada 7 April dan secara berkias menambah ‘raya’ semakin dekat.

    “… ini ertinya raya sudah dekat dan sudah boleh pasang pelita. Kalau di luar bandar, kita pasang pelita masa hendak raya atau malam tujuh likur,” katanya.

    Najib berkata demikian semasa berucap pada Program Lawatan Kerja dan Pelancaran Model Baharu Lot Perumahan Generasi Baharu Felda di Felda Kumai di sini, semalam.

    Turut hadir Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Felda negeri Datuk Seri Abu Bakar Harun.

    Pada majlis itu, Najib juga memulakan ucapannya dengan menyebut nama Anggota Parlimen Bera Ismail Sabri dan dua Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) di bawahnya iaitu Guai Datuk Seri Norol Azali Sulaiman dan Kemayan Datuk Mohd Fadil Osman.

    “Saya sebut nama mereka supaya semua boleh memberi sokongan kepada mereka, jika mereka calon BN sekali lagi. Saya tidak sebut Triang (di bawah DAP) buat masa ini. Mungkin saya akan sebut pada masa akan datang, insya-Allah,” katanya.

    Najib menambah selaku perdana menteri, tidak banyak yang dimintanya daripada masyarakat Bera, melainkan memberi sokongan kepada BN pada pilihan raya akan datang dan merampas semula DUN Triang.

    Spekulasi mengenai tarikh PRU14 semakin hebat diperkatakan dan semalam Pengarah Komunikasi Strategi BN Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dilaporkan berkata bahawa Dewan Rakyat berkemungkinan dibubarkan pada akhir minggu ini.

    Abdul Rahman berkata Najib dijangka akan berbuat demikian sebelum pelancaran manifesto BN yang difahamkan di Putrajaya, manakala hari terakhir Dewan Rakyat bersidang ialah pada 5 April ini.

    — BERNAMA

    ReplyDelete
  90. INISIATIF KERAJAAN BERI KESAN POSITIF
    Posted by Amar-Budi | 3 April 2018 | 4



    KUALA LUMPUR: Ahli ekonomi menyifatkan inisiatif dan perancangan yang dilaksanakan kerajaan dalam tempoh lima tahun lalu adalah menyeluruh, bagi memastikan golongan yang disasarkan dapat menikmati kesan positif ekonomi semasa.

    Pelbagai program dan insentif yang disediakan merangkumi manfaat kepada segenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa, bermula daripada peringkat lapisan bawah sehingga golongan berpendapatan tinggi.

    Ketua Ekonomi Bahagian Penyelidikan MIDF Amanah Investment Bank Bhd, Dr Kamaruddin Mohd Nor, berkata Aku Janji Kerajaan Persekutuan (AKP) yang merangkumi tempoh 2013 hingga 2018 adalah merentasi pelbagai aspek termasuk membina ekonomi lebih mapan, dinamik dan inovatif.

    Pelaksanaan menyeluruh

    “Pelaksanaannya adalah menyeluruh dan memberi impak kepada pertumbuhan ekonomi tanpa mengetepikan kesejahteraan rakyat,” katanya ketika dihubungi.

    Mengulas lanjut, beliau berkata, dalam mendepani cabaran semasa dan akan datang, penambahbaikan dari segi pelaksanaan dan pembabitan lebih menyeluruh daripada golongan sasar perlu dipertingkatkan.

    “Ia bertujuan untuk terus membina ekonomi mereka yang terbabit, dengan lebih mapan,” katanya.

    Kamaruddin berkata, kajian keberkesanan terhadap program yang dijalankan juga harus dijalankan secara berkala.

    “(Kerajaan) perlu campur tangan dalam memastikan program yang dilaksanakan terus kekal relevan. Selain itu, faktor birokrasi juga harus diminimumkan bagi memastikan kelancaran dan matlamat program dapat dicapai,” katanya.

    Pada masa sama, kerajaan juga perlu mengadakan lebih banyak pendedahan keusahawanan di peringkat awal, terutama kepada pelajar, selain memperluaskan kesedaran mengenai program tertentu dalam memastikan golongan sasaran menerima faedah daripada setiap program yang diwujudkan.

    “Sebagai pemangkin untuk meningkatkan pembabitan lebih ramai kumpulan usahawan tempatan, bantuan kewangan dan khidmat rundingan serta bimbingan perlu dipermudahkan.

    “Ia membantu golongan sasaran yang tidak berkemampuan yang mana kebanyakan mereka tidak berkelayakan untuk mendapatkan bantuan kewangan dari institusi kewangan komersial,” katanya.

    Sementara itu, Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid, berpendapat orang ramai dari semua lapisan masyarakat mendapat manfaat daripada inisiatif kerajaan sejak lima tahun yang lalu.

    Katanya, penerima manfaat berkenaan termasuk usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

    Sedia pelbagai kemudahan

    “Inisiatif kerajaan sentiasa menjadikan Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Bumiputera sebagai agenda utama bagi pertumbuhan ekonomi, khususnya dalam bidang keusahawanan,” katanya.

    Sehubungan itu, beliau berkata, langkah ke arah pengintegrasian melalui Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) serta pelaburan berterusan dalam bidang infrastruktur kereta api dan lebuh raya akan menjadi pemangkin kepada PKS untuk berkembang.

    Katanya, hasilnya, sektor perbankan bersedia untuk memperluaskan perniagaan mereka di ruang PKS memandangkan potensi sektor PKS yang berkembang.

    “Dinamik seperti itu seharusnya positif bagi agenda Bumiputera dan ETP sebagai dasar utama pada persekitaran yang menyokong dalam industri perbankan.

    “Berdasarkan laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2018 yang terkini oleh Bank Negara Malaysia (BNM), pertumbuhan tahunan pembiayaan yang diperluaskan kepada PKS berada pada enam peratus, lebih tinggi daripada pertumbuhan 4.1 peratus bagi keseluruhan portfolio pinjaman dalam industri perbankan,” katanya.

    Beliau berkata, kadar kelulusan bagi pembiayaan PKS juga lebih tinggi pada 77 peratus pada 2017, manakala bahagian pembiayaan PKS meningkat kepada 53 peratus daripada jumlah pembiayaan perniagaan oleh bank dari 51 peratus sebelumnya.

    -BHOnline

    ReplyDelete
  91. PRU14 : BN ‘OFFER’ CALON AKAR UMBI DEKAT DENGAN RAKYAT
    Posted by Amar-Budi | 3 April 2018 | 10





    Menjelang PRU14 yang semakin hampir kesemua parti politik masih menyimpan teka teki siapakah calon bagi setiap parlimen. Dalam era globalisasi hari ini, pengundi masih melihat kredibiliti calon untuk menjadi wakil rakyat di kawasan masing-masing.

    Calon popular atau calon yang mampu memberi khidmat menjadi pilihan pengundi?

    Melihat cara kempen Pakatan Harapan yang memperlihatkan calon-calon popular dari luar kawasan menjadi perhatian dalam PRU kali ini tetapi mampukah calon-calon ini memberi khidmat bakti terhadap masyarakat setempat?

    Walaubagaimanapun, Barisan Nasional melihat tidak banyak perubahan diambil malah menunjukkan kemantapan dengan bakal mempertaruhkan calon yang menjadi pilihan akar umbi di setiap kawasan.

    PRU14 jelas menunjukkan tiada serangan isu baharu terhadap Barisan Nasional malah hanya dipermainkan dengan isu lama diulang kembali malah isu tempatan tidak dipedulikan Pakatan Harapan selepas melihat kejayaan Kerajaan sedia ada terus diterima masyarakat apabila manifesto PRU13 untuk BR1M dinaikkan hingga RM1,200.00 berjaya dilaksanakan.

    Namun PRU 14 akan memperlihatkan tsunami pemilihan oleh pengundi dengan memilih calon akar umbi atau calon popular?

    Contoh kegagalan PRU13 apabila mempertaruhkan calon popular di Pandan akhirnya masyarakat setempat tidak dijaga kebajikan olehnya malah hanya mampu bertahan dalan tempoh satu penggal apabila dijatuhi hukuman penjara 30 bulan setelah disabitkan kesalahan dalam akta bank baru-baru ini.

    Maka PRU 14 kali ini akan memperlihat calon akar umbi lebih layak diterima bagi terus berkhidmat kepada rakyat. – TV14

    ReplyDelete
  92. KAUM WANITA TIDAK PERNAH DIPINGGIR KERAJAAN BN
    Posted by Editor | 2 April 2018 | 12







    Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah meminggirkan wanita daripada mana-mana kaum dalam usaha mengarusperdanakan golongan hawa sekali gus memberi peluang bergerak seiring dengan perubahan negara, kata isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.



    Beliau berkata golongan wanita India juga tidak terkecuali daripada menerima pelbagai faedah serta manfaat hasil inisiatif kerajaan khususnya menerusi Unit Pembangunan Sosioekonomi Masyarakat India (SEDIC) dan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).



    “Di bawah SEDIC, sejumlah RM203 juta telah diperuntuk untuk dimanfaatkan oleh 500,000 masyarakat India dengan 16 peratus daripada peruntukan itu diagihkan kepada program-program berkaitan wanita dan ibu tunggal.



    “Pelbagai kursus seperti jahitan, masakan, pertanian dan persolekan dilaksanakan khas untuk golongan wanita dan ibu tunggal dengan kebanyakan mereka menjana pendapatan sendiri,” katanya ketika berucap merasmikan Hari Wanita Kebangsaan Gerak Sakti 1Malaysia yang dihadiri kira-kira 3,000 kaum wanita India, semalam.



    Menurut Rosmah, melalui AIM pula lebih 10,000 wanita India dibantu melibatkan pembiayaan perniagaan berjumlah RM140 juta.



    Turut hadir Pengerusi Pertubuhan Gerak Sakti 1Malaysia, Datuk R.S.Thanenthiran dan isteri Datin Seri Vaney Thanenthiran yang juga Pengerusi Gerakan Wanita pertubuhan itu.



    Rosmah turut menasihati kaum wanita India yang ingin menceburi perniagaan agar mencari pasaran khusus bagi memudahkan usaha memikat hati pelanggan.



    Menyentuh isu lain, Rosmah mengingatkan wanita yang hadir pada majlis itu supaya sentiasa membuat perkara yang menggembirakan suami mereka yang merupakan antara kunci kebahagiaan rumah tangga.



    “Macam saya, saya buatkan suami saya gembira, (apabila) beliau gembira maka beliau dapat menjalankan tugasnya dengan baik demi anda semua dan untuk Malaysia,” katanya disambut tepukan gemuruh hadirin.



    Katanya beliau juga menerima segala kritikan dan fitnah yang dilemparkan terhadapnya dengan berlapang dada dan senyuman kerana semua itu adalah perkara lumrah dalam dunia politik.



    “Dalam politik, kita terpaksa harunginya dan senyum… itu merupakan ‘ubat’ yang terbaik untuk mereka. Bila kita senyum dia sakit hati, bila kita marah dia suka hati. (Justeru) Cara terbaik untuk tangani semua ini ialah dengan senyuman,” katanya.



    Rosmah turut memuji inisiatif Pertubuhan Gerak Sakti 1Malaysia yang diasaskan pada November 2015 dalam menaikkan taraf hidup masyarakat India dengan merekrut 6,000 remaja kaum itu untuk diberikan latihan intensif dalam bidang diminati selain membuka peluang pekerjaan kepada mereka.



    Pada majlis itu, Rosmah turut menyampaikan anugerah kepada tiga wanita India atas pencapaian dalam bidang masing-masing iaitu pengasas The Center of Appplied Data Science, Sharala Axryd; aktivis kemasyarakatan Guramah Appanah; dan Janagi Narayanan, seorang ibu tunggal yang mengusahakan kedai kopi di pekan Trolak, Perak.



    Masing-masing menerima wang tunai RM5,000 berserta trofi dan sijil. – BERNAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib @ Kojolla @ dll,

      Jepun pun hebahkan berita pasal bos kamu buat hal, lihat likn Nikkei nih -

      Malaysian PM Najib's clash with forerunner Mahathir heats up- Nikkei ...
      https://asia.nikkei.com/.../Malaysian-PM-Najib-s-clash-with-forerunner-Mahathir-heats...

      Jul 18, 2017 - Dr Mahathir Mohamed has vocally criticized Najib, who has been in power for over eight years -- and is in sight of a yet longer term -- but has recently come under fire amid an embezzlement scandal.

      Delete
  93. ROSMAH SOKONG AKTA CEGAH BERITA PALSU
    Posted by Nadilang | 24 March 2018 | 47







    Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berkata beliau menyokong sepenuhnya rancangan kerajaan untuk menggubal undang-undang bagi menangani berita palsu.

    “Saya sokong sepenuhnya undang-undang baru untuk berita palsu,” katanya ringkas ketika ditemui dalam acara penutup Kem Permata Seni di Kuala Lumpur semalam.

    Kerajaan dijangka membentangkan rang undang-undang itu pada sesi Parlimen kali ini.

    Rancangan baik pihak kerajaan ini ditentang hebat oleh pihak kerajaan, sehinggakan netizen beranggapan bahawa pihak pembangkanglah yang kerap menggunakan kaedah sebaran berita palsu. Ini bersesuaian dengan pepatan “siapa makan cili, dia akan rasa pedas”.

    Apatah lagi apabila kenyataan Kementerian Komunikasi dan Multimedia baru-baru ini menyebut bahawa setiap maklumat berhubung isu 1MDB yang tidak disahkan pihak berkuasa dianggap sebagai “berita palsu”.

    Ramai mengetahui, pihak pembangkang akan menggunakan isu 1MDB sebagai salah satu isu utama untuk dijadikan modal mereka memburukkan pemerintah.

    Dalam acara itu, Rosmah menyertai sesi perkongsian dengan ibu bapa 241 peserta Kem Permata Seni dan kebanyakannya memuji program itu dalam mengembangkan minat anak-anak mereka dalam bidang seni.

    Selain upacara penyampaian hadiah, acara itu juga diserikan dengan 13 persembahan nyanyian dan tarian oleh peserta kem yang melibatkan pelajar berusia 7 tahun hingga remaja. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib's “Quinoa” Stunt Goes Haywire – Forget Corruption, His Stupidity ...
      www.financetwitter.com/.../najib-quinoa-stunt-goes-haywire-forget-corruption-his-stu...

      Feb 24, 2018 - His idiotic bitching exploded like nuclear bomb. Memes ridiculing him over the “kangkung” comments quickly went viral on social media. While opposition politicians criticized Najib's economic policies especially the slashing of subsidies on sensitive consumer goods, average Joes and Janes grilled him as ...

      Delete
  94. PEMBANGKANG TAK BERSUNGGUH MAHU HAPUSKAN BERITA PALSU
    Posted by Nadilang | 1 April 2018 | 29







    Tindakan pembangkang yang lantang mengkritik usaha kerajaan untuk memperkenalkan Akta Antiberita Tidak Benar 2018 yang sedang dibentang di Dewan Rakyat menunjukkan mereka tiada kesungguhan untuk mengekang penyebaran berita palsu dan tidak benar.

    Ketua Pemuda MIC Datuk Sivarraajh Chandran berkata, tindakan itu sudah dijangka kerana pembangkang akan terus memainkan pelbagai isu untuk mempengaruhi minda pengundi supaya membenci kerajaan sedia ada serta kepemimpinan Barisan Nasional (BN).

    Jelasnya, tindakan pembangkang itu sudah boleh diramal menjelang pembubaran Dewan Rakyat yang dijangka akan berlaku dalam tempoh terdekat ini.

    “Usaha ini termasuk menyebarkan dan membawa pelbagai berita palsu dan tidak benar bertujuan untuk memburuk-burukkan kepemimpinan BN,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini, lapor Awani

    RUU itu telah dibentangkan untuk bacaan kali pertama pada Isnin.

    Cadangan hukuman penjara yang dibuat di bawah RUU itu juga akan dipinda daripada 10 tahun kepada enam tahun.

    Selain itu, pindaan hukuman untuk kesalahan di bawah peruntukan Fasal 4 dan 5 RUU itu dibuat kerajaan selepas mengambil kira pandangan beberapa pihak termasuk ahli Parlimen.

    Dalam pada itu Sivarraajh menjelaskan, umum mengetahui, perkembangan teknologi masa kini menunjukkan rakyat bebas menerima palbagai maklumat tanpa kawalan terutama yang disebar menerusi internet atau dalam talian.

    “Tanpa kawalan yang tegas menerusi peruntukan undang-undang yang lebih lengkap, sukar bagi pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan atau menahan mana-mana individu yang didapati secara jelas telah menyebarkan berita palsu dan tidak benar bertujuan untuk membentuk persepsi negatif terhadap individu lain termasuk musuh politiknya.

    “Sepatutnya pengenalan akta ini disokong oleh pembangkang kerana ia juga akan membantu melindungi mereka dari terus ‘difitnah’ oleh pihak tertentu termasuk lawan politiknya. Malah ia juga membebaskan rakyat terus dinodai dengan hebahan pelbagai bahan berita yang tidak benar dan tidak berfakta.

    “Namun, pembangkang tetap dengan pendiriannya untuk terus menentang apa saja akta yang diperkenalkan kerajaan walaupun ia sebenarnya membawa manfaat kepada rakyat, di samping melindungi kestabilan politik dan ekonomi negara,” jelasnya.

    Justeru katanya, pembangkang wajar bersikap rasional dan harus mengakui pengenalan akta seumpama itu sebenarnya turut melindungi mereka daripada sebarang fitnah dan tuduhan negatif yang mungkin dilemparkan pihak lawannya.

    “Pengundi muda juga tidak seharusnya mengikut propaganda penentangan yang sedang disebarkan pembangkang terhadap pelaksanaan akta sedemikian.

    “Berfikir secara rasional dan utamakan kesejahteraan rakyat. Orang muda harus melawan sebarang penyebaran berita palsu dan tidak benar terutama di media sosial kerana tanpa kawalan, ia boleh merosakkan minda dan pemikiran kita semua.

    “Kepada pemimpin pemuda BN khsusunya pemuda MIC, bangkit dan terus berusaha untuk melawan dakyah yang sedang disebarkan pembangkang untuk cuba memanipulasikan pelaksanaan akta ini,” ujarnya.

    Perbahasan RUU Antiberita Tidak Benar 2018 akan diteruskan pada sesi Dewan Rakyat pada minggu hadapan selepas sesi berakhir pada petang Khamis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.nytimes.com/2017/09/09/world/asia/malaysia-najib-razak-1mdb.html

      Mahathir Mohamad, 92, said Malaysia has turned into a “dictatorship” under Mr. Najib where the rule of law is no longer enforced. Mr. Najib controls the media and nearly every aspect of government, he said, and critics are ...

      Delete
  95. DR MAHATHIR ‘HIJACK’ TAKLIMAT BERITA PALSU
    Posted by Nadilang | 28 March 2018 | 164







    KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad ‘menceroboh’ sesi taklimat perundangan kepada Ahli Parlimen pembangkang mengenai Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 di Parlimen, semalam.

    Taklimat tertutup yang diadakan jam 2.30 petang itu bertujuan memberi penjelasan kepada Ahli Parlimen pembangkang berhubung RUU yang dijangka dibahaskan di Dewan Rakyat pada sesi kali ini.

    Bagaimanapun, sesi itu menerima tetamu tidak diundang apabila Dr Mahathir tiba-tiba masuk dan menyertai taklimat yang disampaikan pegawai Jabatan Perdana Menteri.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said, berkata pihaknya tidak menjemput Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu kerana majlis berkenaan dikhaskan kepada Ahli Parlimen pembangkang.

    Walaupun tidak kisah dengan kehadiran bekas Perdana Menteri itu, beliau terkilan kerana taklimat yang sepatutnya menjadi sesi bertukar pandangan dengan Ahli Parlimen pembangkang, bertukar kepada dialog politik.

    “Saya jemput Ahli Parlimen pembangkang kerana nak dengar pandangan perundangan (mengenai RUU), tapi mereka politikkan (RUU), kononnya kerajaan laksanakan undang-undang ini kerana sudah hampir pilihan raya.

    “Mereka terlampau terdesak hingga sanggup wujudkan ketakutan terhadap undang-undang ini. Kita nak terangkan, tapi (sebelum habis) mereka sudah keluar.

    “Tun Mahathir keluar (sebelum taklimat selesai), Ahli Parlimen Pagoh (Tan Sri Muhyiddin Yassin), Ahli Parlimen Lembah Pantai (Nurul Izzah Anwar) juga keluar, nak buat macam mana.

    “Dia datang cakap, lepas itu keluar, ‘macam nak pukul maut la’. Saya tak kisah pembangkang sebab itu modal mereka, tapi Tun sebagai bekas Perdana Menteri, ada tak undang-undang waktu zamannya dibawa bincang dengan pembangkang,” katanya ketika ditemui selepas sesi taklimat bersama media mengenai RUU itu di Parlimen.

    Terdahulu, Dr Mahathir yang baru selesai menghadiri Mesyuarat Majlis Presiden PH di Pejabat Ketua Pembangkang di bangunan Parlimen, masuk ke sesi taklimat tertutup itu bersama Ahli Parlimen pembangkang yang lain.

    Taklimat mengenai RUU Antiberita Tidak Benar 2018 itu disampaikan oleh wakil Jabatan Perdana Menteri bersama Pejabat Peguam Negara, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

    Dr Mahathir yang ditemui selepas itu, mendakwa RUU itu hanya untuk menyekat suara pembangkang dan beberapa soalan diajukan semasa taklimat berkenaan tidak dapat dijawab oleh pegawai berkaitan, namun disanggah Azalina.

    “Ini undang-undang untuk membantu rakyat yang jadi mangsa (berita palsu). Awak percaya (dakwaan Dr Mahathir)? Awak lihat kami tadi (menjawab soalan media), awak percaya (tidak boleh jawab),” kata Azalina, merujuk kepada sesi taklimat bersama media berhubung RUU itu.

    Sementara itu, Ahli Parlimen Batu dari PKR, Tian Chua ketika dihubungi, berkata Ahli Parlimen pembangkang tidak menjemput Dr Mahathir untuk hadir pada taklimat itu, sebaliknya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang mahu ikut serta.

    “Selepas mesyuarat, kami beritahu mahu hadir ke taklimat itu dan dia (Dr Mahathir) kata mahu ikut kerana nak dengar penerangan Azalina.

    “Tapi apabila dia lihat pegawai kerajaan yang beri penerangan dan bukan Azalina, dia pening kepala pulak dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib @ Kojolla @ dll,

      Mahathir takes swipe at Najib over Malaysia's 'stupid' Chinese ...
      www.scmp.com › News › Asia › Southeast Asia

      The 90-year-old former prime minister launches new salvo at Najib Razak over the sale of energy assets of scandal-plagued state fund 1MDB.

      Dahtu, bos kamu benarkan jual tanah kpd China Kominis, hingga menjejas kedaulatan negara, kata Tun M.

      Kalau dia lama jadi PM, kot kamu akan duduk di pulau yang China bikin di tegah Lautan China Selatan.

      Delete
  96. BERITA PALSU DARI PEMBANGKANG, 7 INI PALING POPULAR…
    Posted by Nadilang | 28 March 2018 | 57







    Pembentangan Rang Undang-undang Antiberita Tidak Benar 2018 di sidang Dewan Rakyat semalam disambut pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan yang diketuai DAP dengan pelbagai kenyataan negatif.

    Kata pepatah, siapa makan cili dialah rasa pedas dan adakah undang-undang ini tidak disenangi kerana mereka sendiri menggunakan berita palsu sebagai modal politik selama ini?

    Seorang pengguna Facebook, Muhamad Harris Nasril menyenaraikan tujuh berita palsu paling epik yang pernah disebarkan dalam arena politik negara melibatkan pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan.

    1. 40,000 warga Bangladesh dibawa masuk sebagai pengundi hantu

    Dakwaan palsu pembangkang ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Akibatnya, terdapat orang awam dituduh sebagai warga Bangladesh dipukul dan dimarahi semasa beratur untuk mengundi walaupun sebenarnya merupakan rakyat Malaysia.

    2. Barisan Nasional (BN) memenangi PRU-13 hasil undi warga Bangladesh

    Berita palsu ini telah dinafikan oleh Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh di Malaysia, A. K. M. Atiqur Rahman yang menyifatkan berita tersebut sebagai tidak berasas dan dibuat oleh golongan tidak berakal.

    3. Kerajaan Persekutuan tutup paip air utama di Selangor

    Dakwaan tindakan sabotaj oleh kerajaan Persekutuan terhadap bekalan air di Selangor tersebar ketika negeri tersebut mengalami gangguan bekalan air selama hampir seminggu baru-baru ini. Berita tersebut dinafikan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

    4. Dokumen Langkah Kajang untuk jatuhkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

    PKR dan Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution menyatakan rasa kesal dan memohon maaf kepada bekas Menteri Besar Selangor itu kerana mengeluarkan satu laporan setebal 91 muka surat yang mengandungi pelbagai tuduhan terhadap Abdul Khalid.

    5. Pertukaran kerajaan 16 September 2008

    Bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu ceramah mendakwa telah mempunyai sejumlah wakil rakyat kerajaan yang akan melompat parti pada tarikh 16 September 2008 supaya pembangkang ketika itu dapat membentuk kerajaan baharu menggantikan kerajaan Barisan Nasional. Walau bagaimanapun, 16 September berlalu begitu sahaja tanpa ada mana-mana wakil rakyat yang lompat parti.

    6. ‘Blackout’ semasa kiraan undi PRU-13

    Dakwaan berlaku insiden padam lampu semasa proses kiraan undi di beberapa kawasan telah membawa beribu penyokong Pakatan Rakyat berhimpun di Stadium Kelana Jaya pada malam pengumuman keputusan PRU-13. Namun empat bulan selepas itu Pengarah Strategik Pilihan Raya DAP, Ong Kian Ming bersetuju dengan Pemantau Pilihan Raya Rakyat (Pemantau) bahawa tiada insiden padam lampu yang berlaku.

    7. Dr. Kamarul Zaman Yusoff ‘terkucil’

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof didakwa terkucil apabila berhadapan dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam sebuah forum baru-baru ini. Dakwaan tersebut bagaimanapun dinafikan Kamarul yang mendakwa beliau masih mampu berhujah dan menyatakan pendiriannya terhadap Dr. Mahathir. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamarul yang mendakwa beliau masih mampu berhujah dan menyatakan pendiriannya terhadap Dr. Mahathir?

      Professor kangkung mampu? Gelisah bila lihat Tun M masuk dewan foram itu, muka merah, berpeluh, gigil lutut, bila duduk pun tak boleh duduk saperti biasa, senget, alih kiri, kanan, nyata jadi tanda soal amacam dia boleh bersrah dan amacm dia boleh di lantek pensyarah UUM.

      Nama UUM hancih bila rakyat lihat video dia bercakap, bila Tun M tetiba datang ke foram itu dan duduk di hadapan dia.

      Delete
  97. MEMAHAMI APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN BERITA PALSU
    Posted by Editor | 28 March 2018 | 12:58 pm | 14





    Tulisan asal oleh:
    Salleh Said Keruak, Blog Salleh Said Keruak, 28 Mac 2018

    Mereka yang menentang undang-undang berita palsu yang baru mengatakan bahawa undang-undang ini bertujuan untuk mendiamkan perdebatan mengenai 1MDB. Tetapi ini adalah tidak benar.

    Tiada apa-apa untuk menghalang sesiapa daripada berdebat atau bercakap mengenai 1MDB. Isunya adalah apabila seseorang mula menyebarkan ‘berita’ dan ‘fakta’ yang palsu.

    Sebagai contoh, kita terus mendengar ‘berita’ bahawa RM42 bilion wang 1MDB telah ‘hilang’ tanpa dapat dikesan, apabila ini secara rasmi telah dijelaskan dan terbukti palsu.

    Isu yang lebih besar di sini ialah untuk menangani penyebaran ‘berita’ dan ‘fakta’ palsu yang tidak bertanggungjawab, yang terpakai kepada banyak situasi lain dalam kehidupan kita.

    Apabila pembohongan diulangi terlalu banyak kali, orang boleh percaya ia sebagai benar. Ini adalah penyakit berita palsu yang menjejaskan dunia secara global, bukan hanya Malaysia.

    Kebenaran bukanlah subjektif. Ia perlu tepat dan disokong dengan bukti yang disahkan benar. Jika tidak, ia akan menjadi dakwaan dan tuduhan semata-mata, dengan tiada yang terbukti.

    Setiap orang harus memahami konsep ini, supaya mereka tidak mudah disesatkan oleh ‘berita palsu’.

    Mengikut undang-undang, beban bukti selalu terletak pada orang yang membuat dakwaan atau tuduhan. Terdakwa tidak bersalah, sehingga terbukti bersalah.

    Oleh itu, ianya mengejutkan bahawa sesetengah rakyat Malaysia tidak mempedulikan peraturan yang sangat asas ini. Sekiranya anda mendakwa sesuatu, maka anda perlu membuktikannya benar.

    Anda perlu menunjukkan bukti anda, yang perlu disahkan untuk kebenaran dan keasliannya.







    Link asal artikel:
    https://sskeruak.blogspot.my/2018/03/understanding-what-constitutes-fake-news.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib , salleh keruak menipu atau dia sendiri tidak jelas al~kisah 1MDB secara menyeluruh .
      SK hanya memanjangkan cerita apa yang dia dengar dari walaunta walaunta yang berkeliaran di dalam parlimen juga di luar parlimen .
      Sayang sekali , blog dia adalah privy kepada pendokong2 walaunta sahaja . Saya yang bukan ahli tidak dibenarkan melontar sebarang komen di blog dia .... tidak saperti blog Tn Budin ini di mana para laluan di buka seluas luasnya sehingga segala sampah sarap bertaburan .

      Bukan setakat blog SK sahaja yang privy kepada 'sahabat' , hampir semua blog walaunta mengamalkan SOP yang sama .....semuanya saya takrifkan sebagai pahlawan yang dayus !!

      Delete
    2. Geng Najib @ Kojolla @ dll,

      Bila nama kau pilih pun ia lah "Geng Najib", maka tabi'at dan tingkah laku korang macam penjahat, kongsi gelap dan gengster.

      Rakyat mesti marah tiap kali baca nama korang dan berita saperti berikut -

      Violence against Najib's critics becoming regular, says Bersih | The ...
      www.themalaysianinsight.com/s/10835/

      THE use of gangsters and political violence are now “SOP” in events critical of Umno and the prime minister, electoral watchdog Bersih 2.0 said after shoes and chairs were thrown…

      Delete
  98. ANCAMAN BERITA PALSU DI HUJUNG JARI : NEGARA AMAT PERLUKAN RUU ANTIBERITA TIDAK BENAR
    Posted by Editor | 27 March 2018 | 23





    BERADA dalam dunia era teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) masa kini, kuasa maklumat dikatakan berada di hujung jari dengan betapa pantas dan meluasnya ia dikatakan dapat menjangkau pergi.

    Lebih lagi dengan telefon pintar dalam gengaman tangan, tiada lagi sempadan geografi mahupun sempadan bahasa yang membataskan maklumat untuk sampai ke destinasi dan khalayak yang diharapkan.

    Begitupun, dalam segala yang dikatakan kebaikan, penggunaan ICT tidak dapat terhindar daripada gejala penyalahgunaan terutamanya penyebaran berita-berita palsu serta fitnah dalam media sosial yang menghuru-harakan masyarakat.

    Sebagaimana dinyatakan dalam Ayat 191 Surah al-Baqarah: “Dan ingatlah bahawa angkara fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan,”. Begitulah sebenarnya ancaman yang dihadapi oleh masyarakat yang berada dalam era ledakan maklumat.

    Lebih menyulitkan keadaan, terdapat banyak situasi yang mana kepalsuan sengaja disulamkan dengan fakta hanya semata-mata terdapat pihak yang hendak memenuhi agenda tertentu.

    Semalam, di Parlimen telah menyaksikan satu sejarah yang mana Rang Undang-Undang (RUU) Akta Antiberita Tidak Benar telah dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said.

    Akta itu dicadangkan bagi melindungi orang awam daripada penyebaran cepat berita tidak benar dan pada masa yang sama memastikan hak kebebasan bersuara di bawah Perlembagaan Persekutuan dihormati.

    Malangnya, daripada pihak Pakatan Harapan yang diketuai DAP, sudah ditaburkan pelbagai perspesi kononnya RUU berkenaan akan digunakan kerajaan untuk mengekang rakyat.

    Dakyah itu bagaimanapun tidak dapat menafikan bahawa berita palsu sebenarnya membawa ancaman keselamatan negara kerana telah berlaku banyak contoh yang penyebaran fitnah membawa kepada pergolakan, rusuhan dan situasi huru-hara.

    Sebagaimana yang pernah dinyatakan oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed, negara-negara seperti United Kingdom serta Amerika Syarikat (AS) sendiri pun tidak terkecuali daripada ancaman berita palsu yang menyentuh isu keselamatan negara berkenaan.

    “Contohnya seperti rusuhan besar-besaran di UK pada tahun 2011, ia bermula dengan berita mengenai seorang individu kulit hitam yang mati kerana tindakan polis tetapi banyak maklumat yang kemudiannya diputarbelitkan.

    “Selama seminggu polis di UK terpaksa meleraikan dan menenangkan keadaan tetapi kemusnahan telah berlaku di sesetengah tempat di London,” katanya dalam temubual dengan Mingguan Malaysia baru-baru ini.

    Dalam hal pembentangan RUU berkenaan, wakil rakyat dari Pakatan Harapan perlu membuka mata bahawa undang-undang itu bukan untuk kepentingan politik tetapi membawa kepada maksud lebih besar menjaga negara daripada kebinasaan yang dibawa fitnah. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kami yang bercerita , kamu katakan ia tidak benar lagi palsu .

      Tetapi kamu Geng Najib serta ramai walaunta yang sering bercerita cerita palsu .
      Kamu sendiri si Geng Najib , telah acap kali saya nyatakan membawa berita palsu lagi tidak benar . Para walaunta sering berkata bohong sehingga tidak khuatir dengan dosa / pahala . Bahkan dengan angkuh dan sombong menasihatkan kami agar bertaubat .

      Kamu sendiri pernah menyebut dengan penuh yakin tentang artikel seseorang walaupun orang yang di maksudkan telah mati bertahun lamanya .

      Zahid Hamidi sendiri sering menipu walaupun di khabarkan mempunyai ilmu agama yang dalam . Berani saya katakan , dia tidak pernah dan tidak ada berjumpa dengan para penderma yang menderma USD700 juta kepada Najib .

      Delete
    2. Geng Najib @ Kojolla @ dll,

      Malaysia's Najib hits back at critics in blog post - Reuters
      https://www.reuters.com/...najib/malaysias-najib-hits-back-at-critics-in-blog-post-idUSK...

      Malaysia's embattled Prime Minister Najib Razak broke his silence on after weeks of calls from long-time leader Mahathir Mohamad for his resignation over corruption and mismanagement allegations.

      Tak berkesan walau pun break silence mcm nak pecah suara.

      Masih lagi Tun M dan ramai rakyat jeritkan dia letak jawatan. Selepas Pru14 dia akan tak dapat jawatan lagi.

      Delete
  99. Udah kehiilangan arah, puak haprak pakatan
    Depa nak buat suka hati ikut undang2 hutan
    PRU, mana blh letak gambar yg tiiada kaitan
    Dia bukan lah presiden parti, itu PM mantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Bos kamu kalau tak pakai taktik kuku besi dan adakan pilihan parti tak akan jadi Presiden lagi dan tak boleh di benarkan gambar nya di papar jugak.

      Delete
  100. Batu kikir di pantai lukut
    Anak tani turun ke bendang
    Sikitpun Mahathir tak pernah takut
    Najib tak berani turun gelanggang

    Harimau mati tinggalkan belang
    Tedung pula tinggalkan bisa
    Najib mati bertimbun hutang
    Mahathir pula tinggalkan jasa

    Najib pahlawan bugis jenis apa nie......??

    ReplyDelete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib & jentera KERA2jaannya terlau fobia & takut dgn sosok orang tua 93 tahun. Sampai kini pun Najib dan semua ahli najis songkok tinggi umno tidak berani berdepan dgn Tun Mahathir hanya berani mengumpat di belakang2 macam jalang2 pengecut, termasuk sekor dua di blog ini yg sembang mengarut bodoh jer, minta tarikh perjumpaan, hapah pun tarak ......!!

      Dunia mengiktiraf pentadbiran 22 tahun Tun Mahathir, kenapa tidak Najib.....??
      Sebaliknya dunia sana sini memberitakan tingkah buruk penyalahan guna kuasa, penyelewengan & pencurian 1mdb oleh MO1 & Tuan Penasihat/Pengerusinya.

      RM42 bilyon dipinjam, hanya RM2.6 bilyon saja balik ke negsra dan tersesat ke kantung Najib. Selainnya, ke mana.......??

      Delete
  102. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

    Kau main kopipes, aku pun kopipes, amacam? Tapi aku tak kopipes semua laporan / rencana dsb nya sebab pembaca bosan, tak akan baca, mcm kopipes kamu.

    Amacam, pandai tak aku? hehe.

    Ni satu lagi hentaman terhadap bos kamu -

    Malaysia: Rising Intolerance Threatens Rights https://www.g25malaysia.org/.../Global-rights-group-says-Malaysia-sliding-towards-c...

    Jan 17, 2018 - (New York) – The Malaysian government cracked down on activists and opposition politicians critical of the government in 2017, Human Rights Watch said today in releasing its World Report 2018. With corruption allegations still casting a long shadow over Prime Minister Najib Razak and national elections ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan aku beri link nya tiap kali, Mamat.

      Jadi, orang percaya apa yang aku kopipes.

      Tak mcm kau punya, entah di tepi jamban mana kau jumpa. Pendapat2 saja, takda fakta dan hujah yang pembaca boleh caya.

      Tak membantu naikkan imej bos kamu yang dah merudum. Itu pasal dia maki "bangsng hamjadah" di kempen Pru13.

      Kot dia maki korng "Kepala Bapak Kau" pulak di kempen Pru14 nih. Bos kau tuh pegang jawatn tinggi tapi mulut pun celupar.

      Geram kena tuduh "pencuri, perompak, pelanun" dek Tun Mahathir bertalu talu.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...