Wednesday 18 April 2018

TAHNIAH PAS TANDING KERUSI PALING BANYAK DENGAN ANGGARAN KOS RM18.40 JUTA HINGGA RM34.40 JUTA


1. Saya terpanggil untuk mengucapkan tahniah kepada PAS di atas kenyataan terbaru Presiden PAS, YB Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang di Perak kelmarin di mana beliau mengumumkan bahawa PAS akan bertanding 160 kerusi di dalam Pilihanraya Umum Ke 14 kelak. 


Sesungguhnya dengan pengumuman ini PAS bakal julung-julung kali mencatat rekod penting dalam arena politik tanahair dengan menjadi parti yang bertanding paling banyak kerusi di dalam sejarah pilihanraya umum di Malaysia! 


Setakat yang kita ketahui, tidak pernah mana-mana parti politik bertanding melebih 150 kerusi d dalam mana-mana pilihanraya umum. 


Bahkan UMNO selaku parti terbesar di Malaysia dari segi keahlian dan cawangan serta menjadi parti tunggal yang paling ramai ahlinya menjadi Ahli Dewan Rakyat, hanya bertanding sekitar 121 kerusi sahaja di dalam pilihanraya umum yang lalu.


2. Saya tak pasti samada ini adalah muktamad kerana PAS, terutamanya Presiden PAS sendiri acapkali bertukar-tukar sikap dan sentiasa mengubah sasaran dan jangkaan terutama dari aspek kerusi yang hendak ditandingi. 


Tidak lama dulu PAS nyatakan hendak kekal bertanding semua kerusi PAS sebelum ini iaitu sekitar 80 kerusi. Kemudian jadi 100, 120 dan 130 kerusi. Kemudian beberapa hari lepas Setiausaha Agung PAS mengatakan PAS akan bertanding 150 kerusi. 


Dan beberapa hari yang lepas Presiden PAS tiba-tiba mengisytiharkan akan bertanding 160 kerusi. Bila sentiasa mengubah-ubah jumlah kerusi yang nak ditandingi ini menunjukkan betapa berceramuknya percaturan PAS. 


Mungkin juga untuk bermain silap mata bagi menutup hasrat sebenar yang sekian lama diwar-warkan iaitu untuk menjadi ‘kingmaker’ atau kuasa penentu. 


Pimpinan PAS kelihatan tak mampu menjawab persoalan ahli-ahli biasa PAS yang mempersoalkan apabila PAS bertekad hendak menjadi kingmaker yang boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja khususnya dengan Umno Bn untuk membentuk kerajaan, adakah ianya bermakna PAS sememangnya sanggup untuk menyokong Dato Seri Najib Razak kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia dan secara tidak langsung meletakkan Datin Seri Rosmah Mansor kekal sebagai ‘First Lady of Malaysia’?


Dan ada juga bertanya apakah dengan menjadi kingkmaker bermakna PAS boleh juga membentuk kerajaan bersama DAP yang selama ini PAS dakwa kuat menentang Islam atau parti Amanah yang dianggap pengkhianat? Tidakkah ini politik oportunis?


3. Jadi, dalam keadaan ini tidaklah menghairankan apabila jumlah kerusi sentiasa diubah-ubah walaupun sampai ke tahap yang tak munasabah walaupun sudah layak untuk dimasukkan ke “Malaysian Book of Records”. 


Ahli-ahli PAS di kampung dan ceruk desa mungkin ramai yang sedang bersorak gembira kerana digambarkan sekarang PAS bakal bertanding begitu banyak kerusi, sesuatu yang tak pernah berlaku sebelum ini. 


Namun wajar juga ahli bawahan menghitung apakah kemampuan yang ada pada jentera PAS dan juga kewangan parti, terutama PAS yang gigih mengutip sumbangan atas nama jihad dari ahli-ahli bawahan. 


Jika benar PAS hendak bertanding 160 kerusi Parlimen, maka untuk deposit calon dan bahan kempen sahaja sudah mencecah RM2.4 juta iaitu dengan mengambil kira deposit sebanyak RM15 ribu untuk sebuah kerusi Parlimen. Manakala untuk belanja pilihanraya sahaja katakan sekurang-kurangnya sebanyak RM100 ribu bagi sesebuah kerusi (had perbelanjaan yang ditetapkan akta pilihanraya ialah sebanyak RM200 ribu). 


Maka secara keseluruhan yang diperlukan ialah paling kurang sebanyak RM18.4 juta dan  jika perbelanjaan pilihanraya Pas mencapai had maksima yang di tetapkan Spr sebanyak RM200 ribu maka perbelanjaan untuk 160 kerusi Parlimen akan mencecah RM34.40 juta!


4. Saya tahu PAS semasa era sebelum ini memang tidak ada kemampuan kewangan sebesar itu.  Jadi, adakah ahli PAS sanggup untuk bergolok gadai mencari wang sebanyak itu di dalam keadaan diketahui bahawa sasaran bertanding sebanyak 160 kerusi itu adalah sangat tidak realistik? 


Atau adakah terdapat ‘permainan’ lain di sebaliknya? Apatah lagi jika dikaitkan dengan pendedahan yang sedang ‘viral’ sekarang tentang sekurang-kurangnya dua akaun berkaitan PAS yang dikatakan menerima pemindahan wang yang keseluruhannya berjumlah RM2.5 juta dan dikatakan wang tersebut dimasukkan oleh seorang pemimpin kanan UMNO. 


Jika benar, kenapa PAS menerima duit dari ‘musuh’ politiknya?


5. Saya tak mampu menolak tanggapan bahawa ‘permainan’ sebenar di sebalik segala senario ini adalah dalam rangka untuk memastikan PAS bertanding sebanyak mungkin kerusi bagi memecahkan undi Pakatan Harapan dan seterusnya memberi kedudukan yang selesa kepada UMNO/BN untuk terus berkuasa. 


Apatah lagi sejak pengumuman pembubaran Parlimen minggu lepas kelihatan terdapat gelombang baru sokongan rakyat kepada PH yang dapat disaksikan dengan jelas di daam setiap majlis aktiviti kempen anjuran PH di seluruh negara. Maka satu-satunya ‘trump card’ yang ada pada BN untuk memastikan BN selamat ialah kad berlatarkan bulan bernama PAS!


 6. Justeru, amat malang jika sekiranya rakyat Malaysia yang masih menyimpan harapan kepada PAS terus terpedaya dengan angan-angan kononnya PAS akan masuk dalam PRU 14 untuk menumbangkan kerajaan BN dan tidak melihat mainan sebenar politik PAS yang semakin terserlah niatnya untuk mengekalkan kerajaan kleptopkrasi BN di bawah Dato Seri Najib. 


Undi kepada PAS akan hanya membawa ketidakstabilan politik negara. Jadi rakyat tidak perlu membuang masa dan membazirkan undi dan dengan mengundi parti sebegini. 


Jika rakyat Malaysia benar-benar ingin melihat perubahan yang lebih baik kepada masa depan negara dan mengheret kerajaan BN terutamanya Perdana Menteri untuk bertanggungjawab di atas segala kesusahan dan kerosakan yang dilakukan ke atas rakyat dan negara seperti pengenaan GST, peningkatan kos sara hidup, skandal 1MDB, FELDA dan lain-lain, maka tiada pilihan lain melainkan untuk mengundi parti-parti dari Pakatan Harapan di dalam PRU 14.



DATO’ HJ MAHFUZ HAJI OMAR

Naib Presiden Parti amanah negara

Bekas Ahli Pas 34 Tahun

18 Apr. 2018/2 Sya'ban 1439H.

139 comments:

  1. Lobai lobai malang..cukup cukup malang Bang Shah..khalas!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesuatu yang amat menarik untuk kita perhatikan apabila Anwar bebas dari penjara. Persoalan adakah mampu kartel Azmin berdepan Anwar? Adakah akan ada perubahan dalam sengketa kepimpinan atau mungkin tercetus perbalahan baru yang lebih hebat dalam PKR?

      Dalam PKR sendiri sudah ada api dalam sekam. Setakat ini mungkin matlamat untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak menghalang kebangkitan penentangan antara kepimpinan PKR tetapi apa yang jelas ia sedang berasap.

      Pembebasan Anwar dijangka tidak lama lagi. Adakah pengaruh Anwar akan memberi kesan baru pada kartel yang disebutkan dibentuk oleh Azmin? Adakah Azmin berani untuk memulakan perbalahan dengan Anwar atau Anwar terpaksa akur demi matlamat yang lebih besar?

      Politik jelas tidak banyak berubah. Penilaian kepimpinan perlu diperhalusi, kerakusan untuk mendapatkan kuasa, memegang kuasa bukan sesuatu kriteria untuk memilih kepimpinan.

      PKR juga sedang bergolak dan akan bergolak lebih hebat lagi. Ini baru urusan pergolakan dalam parti yang sudah mula timbul. Kita belum lagi memikirkan pergolakan sekiranya PRU14 ini dimenangi oleh mereka. Adakah dapat mereka membendung perebutan dalam PKR, tentangan dan pergeseran dalam bukan sahaja jawatan dalaman tetapi jawatan-jawatan sekiranya mentadbir negara?

      Banyak perubahan sudah berlaku pada parti yang dikatakan wadah kepada perjuangan Reformasi dahulu. Ahli dan penyokong hari ini bersengketa melihat usaha mempolitikkan hampir semua perkara termasuk apa yang dikatakan “perjuangan”.

      Adakah kita tidak mungkin melihat perbalahan antara Anwar dan Azmin kelak?

      Delete
    2. Sori, belom sempat nak baca pos, berkejar nak kata:

      RM90 juta dari you-know-who?

      Delete
    3. Serangan dan fitnah kepada PAS semakin liar. Sebahagiannya agak lucu dan tidak masuk akal. Namun itulah realiti. BN menyasarkan PAS, manakala Pakatan Harapan (HARAPAN) pun tumpang dua belah kaki untuk turut sama memudahkan kerja BN mendepani PAS serta Gagasan Sejahtera.

      Mereka gagal menyembunyikan kebimbangan yang semakin menjerut walaupun kepada awam mereka sebarkan propaganda konon PAS kini menjadi parti picisan dan jauh terkebelakang berbanding parti-parti lain.

      Akhirnya mereka terpaksa juga mengisytiharkan perang gerila terhadap PAS supaya kemaraan parti ini dapat disekat.

      Mereka tidak boleh tipu diri mereka sendiri. Bahawa ancaman besar bagi mereka bukan Umno dan BN tetapi PAS dan Gagasan Sejahtera. Justeru peratus serangan mereka yang terarah kepada PAS jauh lebih tinggi berbanding BN.

      Mereka sangat takut kepada PAS yang sebelum ini mereka gelar sebagai parti “picisan”.

      Mereka bagaikan buda-budak - demam takutkan hantu yang mereka sendiri reka dan kemudiannya percaya bahawa itu adalah hantu betul.

      Semuanya poyo belaka

      Realitinya PAS tidak mudah untuk diperkecilkan. Mereka pun tahu PAS mempunyai kekuatan asas yang sangat berpotensi untuk memenangi saingan tiga penjuru pada PRU ke-14 ini.

      Berbekalkan jumlah ahli yang mencecah sejuta selain mempunyai 196 kawasan parlimen dan 7,063 cawangan di seluruh negara, PAS bukan saja menjadi antara parti Melayu Islam yang terkuat di Nusantara, bahkan Asia.

      Sebab itu sungguh lucu apabila mereka mempersoalkan - dari mana PAS mendapat duit untuk bertanding 160 kerusi parlimen setelah Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengisytiharkan hasrat parti mengenainya.

      Mereka mencongak, kira-kira RM34.4 juta diperlukan oleh PAS untuk bertanding 160 kerusi. Mereka buat-buat bertanya: dari mana PAS ambil duit?



      Hasrat mereka adalah untuk mencetuskan kekeliruan, dan mereka mahu sahkan bahawa memang benar PAS mengambil duit Umno.

      Sedihnya, mereka terpaksa mereka-reka fitnah. Nampak macam "real", tapi seperti kana anak muda sekarang - itu poyo belaka. Bukan sahaja mereka terus gagal membawa bukti atas dakwaan yang dibuat, kini masyarakat pun sudah penat dan letih untuk mempercayai cerita karut penglipur lara mereka.

      Anak-anak muda bingkas menjawab: kalau dah ahli PAS ada sejuta, secara purata setiap orang perlu infaqkan (sedekahkan) RM35 sahaja, parti boleh mengumpul sebanyak RM35 juta.

      Itu belum diambil kira sumbangan korporat PAS yang tentu menyumbang pada kadar berlipat kali ganda.

      Delete
    4. Tun tak kasi duit kat Pas.

      Pak Lah pun tak kasi duit kat Pas.

      Yang kasi duit pada Pas cuma najib si pondan tua tu je.

      Mestilah chief lebai sokong najib 100%.
      Lebai tak cerewet ah, duit curi ke, duit songlap ke, duit rasuah ke.. janji duit ! KahKahKah

      Delete
    5. Hanya 10 hari sebelum hari penamaan calon pilihan raya umum (PRU) ke-14, pengarah biro pilihan raya AMANAH Selangor dan Ketua Bahagian Kota Raja Jaafar Samsuddin meletakkan jawatan dan keluar parti berkuatkuasa serta-merta.

      Timbalah Ketua Bahagian AMANAH Kota Raja, Dr Siti Mariah Ketika dihubungi mengesahkan perkara ini.

      "Betul, saya pun baru baca di Malaysia Dateline. Saya cuba hubungi beliau tapi tak dapat.

      "Komunikasi dalaman kita sudah dimaklumkan melalui whatsapp. Tapi saya belum melihat surat itu," katanya.

      Awal hari ini, portal berita AMANAH Malaysia Dateline melaporkan peletakan jawatan Jaafar yang menjelaskan beliau perlu menumpukan kepada hal keluarganya.

      Beliau juga berkata bahawa beliau tidak rasa suaranya didengar dan usahanya tidak dihargai oleh pemimpin AMANAH pusat dan negeri.

      “Saya merasakan adanya saya dalam parti tidak lagi mendatangkan kebaikan untuk parti. Suara saya tidak lagi didengari pimpinan.

      “Saya mendengar banyak perkara yang menceritakan keburukan saya, seolah-olah apa yang saya lakukan tidak bagus.

      “Saya berasa malu sebagai seorang yang memegang jawatan di negeri diperlakukan sedemikian,” katanya.

      Jaafar menyertai PAS pada 1998 dan memegang jawatan pengarah pilihan raya PAS Selangor dari 2002 hingga 2015. Beliau kemudian meninggalkan PAS pada 2016 untuk menyertai AMANAH.

      Sebelum itu, Jaafar pernah menjadi ahli Umno dan Semangat 46 serta pernah berkerja di bawah bekas menteri besar Selangir Datuk Seri Harun Idris

      Jaafar bagaimanaun menafikan beliau kecewa tidak dicalonkan di kerusi parlimen Kota Raja dan kerusi DUN Meru.

      “Nama saya diletakkan di Dun Meru dan Parlimen Kota Raja tetapi ada pihak yang tidak senang dengan saya. Sejujurnya saya tidak kisah siapapun yang terpilih," katanya.

      Siti Mariah berpendapat, Jaafar meletakkan jawatan kerana tidak tercalon di Kota Roja.

      "Ini keputusan parti yang kita mesti terima. Ini lumrah dalam politik dan kita mesti bersedia," katanya.

      Spekulasi sebelum ini mengatakan Jaafar tidak bersetuju presiden parti itu Mohamad Sabu diletakkan sebagai calon Kota Raja.


      Siti Mariah menafikan perkara ini dan berkata Jaafar sedia maklum perkara itu.

      "Mustahil Jaafar tidak tahu, beliau berada dalam kepimpinan negeri dan langkah ini sudah dibincangkan untuk beberapa lama," katanya.

      Delete
  2. Sudah-sudahlah PAS, buat lawaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam memastikan kestabilan dan kemajuan negara berjalan teratur, salah satu elemen yang penting adalah kestabilan politik.

      Kestabilan politik memainkan peranan amat penting bagi memastikan arah tuju sesebuah negara teratur, menjamin perjalanan ekonomi yang kukuh dan memastikan negara itu terus membangun.

      Justeru, adalah penting untuk Malaysia, khususnya rakyat negara ini menjaga kestabilan politik dan membuat pilihan tepat menjelang PRU14 ini.

      Pengkhususan dan keutamaan yang perlu menjadi kriteria pemilihan adalah untuk memastikan pemilihan kerajaan yang menjaga kestabilan politik, merencana kemajuan ekonomi dan amat penting sekali adalah mendahulukan pembangunan sosial bagi memastikan nasib rakyat terbela.

      Pemilihan semestinya sebuah parti politik yang moderat, tidak berpegang pada sikap ekstremis dan seharusnya stabil dalam membentuk gabungan untuk mentadbir negara.

      Memandangkan negara kita ini adalah negara berbilang kaum dengan adat budaya berbeza, maka semestinya setiap segmen kaum itu mahu memastikan kedudukan mereka terjamin.

      Seharusnya parti politik mempunyai representasi kaum dalam kerangka perpaduan dan permuafakatan yang sempurna.

      Ini mesti ditentukan dan rakyat semestinya dapat melihat permuafakatan sihat dan bukan permuafakatan hanya berpaksikan matlamat sementara atau “temporary engagement” yang tidak konklusif.

      Permuafakatan yang ada harus kukuh dan bertoleransi.

      Sungguhpun begitu, kompromi harus dijalankan dalam bentuk yang sihat dan tidak ekstremis dalam memastikan matlamat tercapai.

      Ini harus ada dan rakyat harus jelas memilih representasi mereka dari parti yang mempunyai dan dapat memupuk permuafakatan baik dan ikhlas.


      Rakyat jangan terpengaruh dengan kempen sahaja.

      Kempen hanya seperti iklan menyatakan perkara baik untuk meraih undi.

      Rakyat seharusnya menilai secara menyeluruh sama ada parti yang dipilih dapat memupuk nilai-nilai permuafakatan sempurna, tidak bercelaru dan mempunyai agenda pembangunan teratur.

      Kita harus berdiri atas bumi nyata dan tidak melaung-laung kebaikan semata-mata tanpa penilaian realistik.

      Adakah Pakatan Harapan (PH) yang baru diwujudkan mempunyai agenda kukuh dari segi permuafakatan atau mereka terbit hanya untuk desakan mendapatkan kuasa?

      Apakah kita mahu menyerahkan nasib bangsa kepada sebuah pakatan baru dan belum teruji mempunyai kestabilan dan agenda serupa.

      Apa yang kita nampak adalah mereka tidak sebenarnya mempunyai permuafakatan sempurna dan hanya mempunyai satu agenda, iaitu untuk mendapatkan kuasa.

      Permuafakatan mereka seakan-akan satu pernikahan kontrak dan tidak ada penyelarasan serta persefahaman serupa.

      Hari ini mereka bersatu dan kemudian mereka berpisah.

      Sejak mula lagi, pakatan yang ada sewaktu itu dalam Barisan Alternatif sudah menunjukkan mereka tidak selari dan tidak ada persamaan, apatah lagi permuafakatan.

      Setelah tertubuhnya Barisan Alternatif dalam usaha mencabar kuasa Barisan Nasional (BN), mereka bercakaran dengan DAP, lalu DAP mengambil keputusan untuk keluar daripada Barisan Alternatif kerana bersengketa dengan PAS.

      Pada ketika itu, rundingan mengenai negara Islam gagal mencari jalan tengah yang baik.

      Setelah itu, Pakatan Rakyat juga berpecah dengan PAS.

      PAS telah ditendang daripada Pakatan Rakyat kerana tidak sehaluan dengan agenda DAP, malah sudah menunjukkan penentangan secara terbuka kepada PKR lantaran sanggup menjadi kuda tunggangan DAP.

      Ini tidak menggambarkan satu pakatan yang sempurna dan bertoleransi, serta mempunyai harapan sealiran.

      Delete
    2. Itu pasal kami nak tumbangkan UMNOBNPAS..dah x sempurna dah..biruharubiru hijaumajaumanjal..hahahhalobaimalang

      Delete
    3. Pada zaman dulu-dulu, PAS melancarkan derma guna kopiah dan tin Milo, kini kami melancarkan derma dengan “tin Milo maya”. Nombor akaun PAS dipaparkan pada segenap saluran media baru.

      Entah berapa juta masuk setiap tahun daripada penyumbang maya. Kau apa kisah?

      Kenapa tidak mereka persoalkan sahaja diri sendiri. Parti kecil setahun jagung, angin pasang besar nak bertanding banyak. Mana mereka dapat duit?

      Tidak perlu pun saya sebut, semua orang tersenyum dan sudah boleh bayang wajah “sugar daddy” politik mereka.

      Baca Nasrudin: Pemergian Mahfuz tak rugikan jemaah

      Lebih kelakar, bagaimana dulunya mereka bermati-matian menuduh PAS terima duit daripada Umno sebanyak RM90 juta dan meyakininya bahawa ia adalah tuduhan yang benar meskipun mereka sendiri gagal mengemukakan bukti.


      Kini mereka pula bertanya di mana PAS ambil duit untuk bertanding 160 kerusi parlimen sedang mengikut kiraan mereka, PAS perlukan sekurang-kurangnya RM34.4 juta.

      Habis tu, bukankah kamu kata PAS ada RM90 juta? Kenapa bertanya lagi?

      Ertinya, mereka sangat tahu bahawa RM90 juta itu adalah tidak benar dan fitnah semata-mata. Mereka mencipta fitnah itu untuk menjatuhkan reputasi PAS.

      Mereka tiada modal lain. Mereka tiada hujah kukuh untuk berdepan dengan PAS. Kali ini mereka tersandung lagi dek kedangkalan akal mereka.

      Delete
  3. Replies
    1. Sekiranya tsunami Melayu berlaku pada pilihan raya umum ke-14 (PRU-14), ia akan meningkatkan sokongan kepada PAS memandangkan parti itu lebih besar dan berpengalaman berbanding gabungan pembangkang lain.

      Menurut Ketua Penerangannya Nasrudin Hassan, tsunami itu juga berpihak kepada PAS kerana parti itu lebih tegas memperjuangkan isu berkaitan Islam seperti membawa usul pindaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 2016 (RUU355), lapor Berita Harian.

      "Kalau tsunami Melayu dan Islam berlaku, sudah tentu ada anjakan peratusan sokongan kepada PAS kerana kita lebih besar dan berpengalaman dalam perjuangan, malah dalam beberapa isu (berkaitan Islam) pakatan pembangkang dilihat kurang tegas mempertahankan prinsip.

      "Contohnya isu Akta 355 dan Akta 164 berkaitan isu pembubaran perkahwinan di mahkamah sivil, mereka tidak berpihak kepada Islam.

      "Begitu juga isu gejala songsang seperti pemikiran bebas dan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      "Masyarakat Melayu dan Islam amat sensitif mengenainya tetapi pakatan pembangkang pula agak seimbang kerana ada komponen yang tegas mempertahankan LGBT," katanya yang dipetik sebagai berkata dalam akhbar berkenaan.

      Isu tsunami Melayu timbul selepas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) memimpin gabungan Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi mencetuskan sokongan masyarakat Melayu pada PRU-14.

      Perkara itu juga disuarakan Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad yang memberi amaran kepada BN mengenai kemungkinan berlaku perubahan sokongan pengundi Melayu pada BN.

      HARAPAN mempertaruhkan populariti dan pengaruh Dr Mahathir untuk menggerakkan sokongan orang Melayu kepada gabungan itu pada pilihan raya umum kali ini.


      Selain itu, dalam laporan sama, Nasruddin turut mengulas mengenai penggunaan logo PKR oleh DAP selepas Pendaftar Pertubuhan (ROS) membubarkan BERSATU.

      Nasruddin berkata penggunaan logo 'mata' oleh DAP dilihat bertujuan untuk mendapatkan sokongan daripada kaum Melayu.

      "Apakah mereka (BERSATU) sengaja membiarkannya tidak diluluskan supaya menjadi titik permulaan menggunakan logo PKR kerana parti itu masih baru dan belum dikenali, manakala DAP mahu guna logo itu untuk mendapat sokongan Melayu,

      Delete
  4. sedih tgk PAS skrg....jadi bahan lelucon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita perlu ingat matlamat yang sementara tidak menjanjikan masa depan lebih terurus dan berdaya maju.

      Kita tidak seharusnya memperjudikan nasib dan masa depan rakyat dengan hanya mempercayai kempen politik yang tidak mempunyai kekukuhan baik dalam gabungan mereka.

      Rakyat Malaysia harus menilai dan memilih kerajaan yang lebih mencerminkan kekukuhan, kematangan dan berwibawa.

      Apa yang ada pada PH sebenarnya hanya matlamat mahu memperoleh kuasa, memegang kuasa dan selepas itu bercakaran.

      Mereka tidak ada kesepakatan, apatah lagi permuafakatan.

      Tanpa pakatan, tanpa permuafakatan antara mereka, di mana lahirnya harapan untuk negara kita ini?

      Delete
    2. Ok Pak Lebai, komen2 kamu yang pendek2 aku nak baca. Dan respon bila ada masa.

      Dari komen kau di atas, nak tanya:

      1. siapa yang "mempunyai kekukuhan baik dalam gabungan mereka" yang kau cakap itu?

      2. mana "kerajaan yang lebih mencerminkan kekukuhan, kematangan dan berwibawa" yang kau cakap itu?

      3. Kalau tak PH, siapa? BN pun kau tak suka?

      4. PAS ke?

      Awat tak kasi bukti. 1-2 pun jadi lah.

      Delete
    3. Hampir semua pimpinan utama DAP turun ke Kuala Kangsar dalam ceramah akhirnya. Mat Sabu juga ada di sana. Boleh kata PH agak rasa gusar untuk PRK di Kuala Kangsar berbanding dengan Sungai Besar kerana pengundi Cina hanya 24% berbanding 31% di Sungai Besar.




      Tidak ada juga muka Melayu. Adakah dengan tidak ada muka Melayu HARAPAN akan berjaya? Keputusan PKR Kuala Kangsar telah membuktikan bahawa tiada muka Melayu di ceramah dan rapat umum HARAPAN akan membuatkan HARAPAN bungkus.



      Daripada keputusan PRK Kuala Kangsar ini menunjukkan penyokong teras PAS masih tidak berubah. Lebai mendapat maklumat daripada bilik gerakan PAS bahawa sekitar 200 undi sahaja pengundi PAS yang hilang. Bermakna PAS masih utuh melainkan pengundi atas pagar dan sokongan Cina sahaja lari hampir 100%.

      Jika PAS berusaha kuat PAS masih ada harapan.

      Mari kita lihat sekitar tahun 2018 setelah Mahathir menyertai HARAPAN. Apakah ada muka-muka Melayu?











      Teluk Intan, Perak








      17/4/18 Segamat Johor


      Gambar-gambar di atas gambar terkini iaitu April 2018 ceramah dan rapat umum HARAPAN dengan Mahathir di Ipoh, Teluk Intan, Segamat dan Langkawi. Hanya di Langkawi baru nampak ada muka Melayu.

      Ini bermakna TIADA TSUNAMI MELAYU yang MAHATHIR mampu buat. Lebai akan menulis Mahathir sendiri bertanding dikawasan lain mungkin kalah dan hanya dia ada harapan 50-50 di Langkawi... Tunggu

      PAS mempunyai kekuatan teras Melayu yang sangat kukuh. Semasa PAS sangat lemah dan ahli PAS keliru pun PAS masih boleh dapat undi sekitar 5.6k di Kuala Kangsar. Jika PAS mempunyai strategi baik menarik undi Malayu UMNO, PAS boleh menang.. Ini Lebai akan ulas juga... Tunggu

      Kenyataan Profesor Dr Mohammad Agus Yusoff sauatu kenyataan politik untuk meragukan ahli PAS demi meraih undi ahli PAS untuk HARAPAN. Jika pengundi PAS tetap undi PAS HARAPAN akan JADI TAK ADA HARAPAN.. Selepas PRU-14 nanti AMANAH dan PKR akan bungkus senasib seperti Semangat 46 dan HAMIN.

      Ahli PAS jangan terpengaruh dengan maklumat manipulasi dan persepsi buruk kerana ANDA SEBENAR HEBAT!! PRESIDEN ANDA boleh bunuh Tsunami Mahathir dan membawa arus (bukan tsunami) yang sangat kuat dan akan merubah sanario politik negara kita daripada permusuhan kepada budaya politik demokarasi yang sangat matang yang akan membantu Malayu hidup ditanah airnya dengan aman dan damai.

      Delete
    4. Terurus sngt ke kat Kelantan tu Lebai Mereng?

      Delete
    5. Satu cara untuk menang PRU-14 ialah jangan ahli lari. Dulu PAN tipu ahlinya kononnya PAS nak UG dengan UG. Hujah UG makin hari makin longgar dan kini ramai ahli-ahli PAN mula kembali kepada PAS kerana mereka tahu bahawa pimpinan PAN bohong mereka semata-mata nak kuasa dalam PAS sahaja.

      Dalam menyerang Kelantan, antara isu yang paling kuat kononnya pimpinan PAS Kelantan makan duit balak. Jadi mereka jaja berita ini. Rakyat tahu bahawa dah 2 tahun tander balak baru tidak dikeluarkan oleh Ustaz Ahmad Yaakob dan rata-rata rakyat Kelantan tahu Ustaz Ahmad Yaakub seorang yang warak dan dia sangat disenangi oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

      Jadi untuk itu Husam Musa mengambil jalan yang sangat tidak mengambarkan ciri sebagai seorang Islam dengan membuat tuduhan palsu.




      Bagi menguatkan tuduhan palsu ialah mengedar bukti bohong. Surat-surat tander tahun 2013 dulu dipinda kepada tahun 2018. Nak tip[u pada umum orang tahu jadi mereka edar dikalangan mereka kononnya pimpinan makan duit balak.

      HEBAT HUSAM,
      TAKUT AHLI LARI KENCING AHLI SENDIRI.

      Delete
  5. Tidak sia-sia pengorbanan Pas menabong sejak sekian lama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Ketua Amanah Kawasan Marang, Miqdad Zakaria menarik diri daripada mencabar bapa saudaranya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di kerusi Parlimen Marang.

      “Untuk meredakan keadaan yang tegang di antara kita, dengan ini saya dengan rela hati menarik diri daripada bertanding pada pilihan raya umum kali ini.

      “Saya sangat menghargai usaha dan pengorbanan kalian semua, akan tetapi untuk kebaikan kita bersama, agenda untuk bertanding ini perlu dibatalkan,” katanya dalam catatan di Facebooknya hari ini.

      Hadi yang mula bertanding di kerusi Parlimen Marang sejak 1986, menang 5 daripada 7 kali percubaannya.


      Pada 2013, Hadi menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Yahya Khatib Mohamad dengan kelebihan 5,124 undi.

      Di peringkat Dewan Undangan Negeri, beliau tidak pernah kalah di Rhu Rendang sejak kali pertama bertanding di kerusi itu pada 1986.

      Delete
    3. Bakpa kau nak masukkan cerita ini di sini, whai Pak Lebai?

      Kan memalukan PAS.

      Kalau Tok Guru Hadi begitu hebat dan berwibawa, takda desus desas RM90 juta, takkan ada di cabar pun.

      Orang tak berani. Kalau dia bersakti.

      Delete
    4. Termenung saya membaca tulisan Mohd Sayuti Omar kali ini. Jenuh saya mencari bait-bait asakkan dan fitnah yang selalu penulis upahan Husam ini nukilkan bila bicara tentang Nik Abduh.

      Pertemuan Nik Abduh dengan makhluk yang paling kuat memfitnahnya - Husam Musa di majlis kenduri anak Abdul Fatah Haron ( YDP PAS Rantau Panjang), sangat menarik perhatian ramai.

      Malah dalam tulisan Sayuti, beliau seolah-olah mengharapkan adanya satu drama perdebatan panas berlaku dalam pertemuan ini. Namun segalanya meleset kerana Nik Abduh yang juga menantu Abdul Fatah, melayani Husam dengan penuh mesra seolah-olah tiada apa-apa berlaku. Tulisan Sayuti akhirnya bertukar kepada naratif yang lebih positif yang mengambarkan akhlak mulia Nik Abduh.

      Malah biras Nik Abduh, Arifahmi yang pernah menjadi mangsa serangan Husam juga hadir dan bersalaman dengan Husam. Seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku selama ini antara mereka dan Husam.

      Beginilah akhlak anak-anak Almarhum TG Nik Aziz yang sangat tenang dan profesional dalam melayani musuh politiknya. Orang lain mungkin belum tentu mampu bersikap sebegini jika bertemu musuh mereka.

      Kita tengok pemain bola sahaja sudah cukup. Bila jumpa musuh mereka di padang, Salam pun taknak. Jauh sekali nak bermesra macam ini.

      Apa pun, diharapkan Husam belajar sesuatu dari pertemuan ini. Insan-insan yang difitnahnya tidak berdendam kerana mereka tak rugi apa pun. Semakin DIFITNAH, semakin banyak pahala mereka kumpul. Sebab itulah Nik Abduh boleh tenang dan senyum gembira.

      Tahniah Ust Nik Abduh kerana mengajar kami akhlak ini.

      Delete
  6. 160 !! merasa jg impian pak2 lebai utk jadi calon pilihanraya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Amanah Kawasan Marang, Miqdad Zakaria menarik diri daripada mencabar Datuk Seri Abdul Hadi Awang di kerusi Parlimen Marang. Entah mungkin datang perasaan bersalah kerana menipu mengatakan dia anak saudara Presiden PAS.

      AMANAH (PAN) ni kalau tak menipu bukan nama parti AMANAH. Lebai tak tahu kenapa ahli-ahli mereka bodoh tak boleh berfikir bahawa Miqdad ini adalah anak saudara kepada isteri Presiden PAS bukan Presiden PAS. Nasib baik Presiden PAS ada 2 isteri kalau ada 4 isteri makin ramai lagi yang akan jadi mangsa puak-puak AMANAH(PAN) untuk menghasut supaya menyertai PAN dan lawan PAS sebagai hari-hari buat cerita itu dan ini tentang Nik Omar anak Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

      Ahli-ahli PAS hendaklah bersabar dan memohon kepada ALlah s.w.t. atas tipudaya dan fitnah parti AMANAH (PAN) serta puak HARAPAN. Insya-Allah kita akan lihat mereka akan hancur berkecai hanya tunggu masa dan ujian kepada kita hendaklah kita sempurnakan dengan solat dan sabar.

      Delete
    2. ok lobai..lps pru hj hadi tambah lagi isteri..kan ustad skrg udah banyak wang..

      Delete
    3. Jika kita menonton filem 'Catch Me If You Can' mengisahkan bagaimana seorang ahli pemalsu cek yang menyamar berbagai watak, berkahwin dan akhirnya dia menjadi agent kerajaan membantu memastikan cek tidak boleh dipalsukan. Ini kisah benar dan jalan cerita penipuan sangat menarik, nampak 'real' tidak bodoh dan kaku macam puak-puak PAN mereka cerita pasal isu duit UMNO.

      Cerita macam 'kartun' (bukan cerita kartun), bajet murah, pelakon pula bodoh, script entah datang daripada mana?

      Macam Mana Boleh Datang Cerita Ambil Duit UMNO??

      Umno kuat rasuah untuk membeli undi. Jadi untuk mengatasi masalah ini Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengemukan strategi “Kalau mereka beri duit kita ambil, kalau beri gula kita kacau dan kalau mereka beri kain kita pakai. Tetapi kena ingat apabila hari mengundi nanti hendaklah pilih calon PAS."


      Kalau UMNO bagi duit ambil ajelah. Bukan kita pangkah mereka. Ini suatu yang 'simple' tapi cuba diputar belit puak yang hati busuk.

      Oleh kerana FITNAH UG semenjak 2008 lagi tak boleh dibukti akhir mereka yang hati busuk ini membuat script cerita yang akan lebai hurai nanti.

      Dulu kata jika ulama menang dalam Muktamar PAS, PAS akan bergabung dengan UMNO. Ulama menang dan sapu bersih, sehingga hari ini tak ada UG DENGAN UMNO. Mereka hilang akal.

      Mereka fitnah pula PAS akan UG dengan UMNO menjelang PRU. Sekarang nak PRU, sampai Hari ini tak ada UG. Nak mengundi tak sampai seminggu lagi, ahli-ahli PAS ghairah pasang bendera tak sabar nak pelingkupkan UMNO dan PAN/HARAPAN sekali.

      Mereka FITNAH pula PAS akan UG selepas PRU. Jika selepas PRU tak UG juga jangan bimbang puak hati busuk ketagih FITNAH akan FITNAH LAGI PAS AKAN UG semasa PRU-15 NANTI!!

      Mereka tak puas fitnah selagi tidak "makan tanah" (mati)

      Kemaruk tak ada bukti mereka, reka cerita dengan audio Nik Abdul. Audio ini diedar dengan sekerat. Langkah pertama mereka gagal. Orang PAS releks aje. Dia yang fitnah dia juga yang percaya.. kan bodoh namanya macam kisah bapak Nabi Sulaiman yang buat berhala, dia ukir kemudian dia sembah.

      Mereka tukar langkah kedua, siar sepenuhnya. Puak PAS gelak lihat mereka yang bodoh ini. Maka bertaburan audio Anwar Ibrahim, dan macam orang lain dengan lawak jenaka. Fitnah Nik abdul menjadi joke.




      Bukan itu sahaja skandal Mat Sabu dengan Normah terbongkar semula. Audio asmaradana mereka sehingga perceraian Normah didedah semula. Mereka yang tak tahu cerita ini sekarang mengetahui. Mat Sabu PERSIDEN PARTI KONONYA ISLAM PROGRESIF sudah tercemar dengan amoi BERSIH kini makin bermuluran lumpuh, nanah dan kehak!!

      Mana puak IKRAM nak letak muka??

      Delete
  7. Pas akan menang semua kerusi. Bolehlah pas tubuh kerajaan persekutuan nanti.

    ReplyDelete
  8. tahniah pas tanding paling bnyk kerusi. Jgn pula lepas keputusan diumumkan pas juga yng kalah paling bnyk kerusi..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengerusi HARAPAN Kelantan, Husam Musa berkata siasatan itu dilakukan seorang profesor yang pakar dalam bidang siasatan fonetik atau pengecaman suara bernama Allen Hirson.

      "Saya difahamkan audio ini telah dihantar ke makmal City Universty di London, dikaji oleh seorang profesor di sana. Seorang pensyarah bahagian fonetik, bernama Allen Hirson

      "Dia telah mengendalikan 1,100 kes di mahkamah berkaitan dengan mengecam suara orang," katanya dalam ceramah di Kota Bharu



      Nak siasat buat apa?
      Buat habis duit aje.
      Baik engkau bagi kepada Syed Azman Syed Nawawi dia tahu dia sah 100% Suara Nik Abdul. Dia dan Sepupu Nik Abdul, Mohd Sabri Salleh telah buat kajian dalam studio mereka dibelakanmg rumah rumah mereka tepi reban ayam. Mereka ni pakar... PAKAR FITNAH!!!


      Allah SWT berfirman yang artinya;

      “Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Q. S. Al-Hujarat : 12).

      Mereka semua Islam, tahu pasal dosa fitnah tetapi kerana nafsu politik merebihi akal mereka sanggup buat fitnah sedangkan mereka sendiri ragu dan pasti baru dalam proses membuat analisis di London, tapi mengedar... UNTUK APA? Untuk menepah api nereka.

      Bila jiwa kita kosong dengan kekuatan Islam kita mula ambil ringan tentang amaran Allah. Adakah semua ini kerana mereka melanggar sumpah setia kepada perjuangan Islam dan langgar baiah dengan Allah s.w.t.

      Hanya Allah s.w.t. sahaja yang tahu.

      Delete
  9. Dulu PAS ular dalam semak. Dapat CASH ular duk atas kepala. Putaq belit ...kuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Lebai terbaca ulasan Penganalisis politik Profesor Dr Mohammad Agus Yusoff meramalkan pilihan raya kali ini sebagai pertembungan antara BN dan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      PAS pula, menurutnya, akan kalah teruk dan malah kemungkinan besar akan kehilangan Kelantan.

      Lebai tak hairan, kerana 18 Mac 2018 lalu perkara yang sama disebut. Kenyataan ini hanya sekadar ulang tayang sahaja.



      18 Mac 2018 lalu Prof Agus meramalkan ‘Tsunami Mahathir’ dalam PRU 14 nanti berdasarkan sambutan terhadap ceramah beliau di Kelantan kelmarin.

      Katanya setelah meneliti ceramah tiga pemimpin kebelakangan ini, pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Mohamad Agus Yusof meramalkan kemungkinan berlakunya “Tsunami Mahathir” dalam pilihan raya umum ke 14 nanti.

      Dalam satu tulisan di Facebook beliau, Agus berkata, beliau telah mengikuti tiga ceramah awal bulan ini.

      Pada 3 Februari 2017, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi ceramah di Alor Limbat, Terengganu.

      Pada 13 Mac 2017, Datuk Seri Najib memberi ucapan di Bachok, Kelantan.

      Pada 15 Mac 2017, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi ceramah di Cherang, Kelantan.

      “Setelah meneliti ceramah tiga pemimpin ini, mungkinkah yang muncul dalam PRU14 nanti ialah Tsunami Mahathir? Pertanyaan ini wajar diberi perhatian,” tulis Agus yang sebelum ini meramalkan kemungkinan kerajaan Pas Kelantan akan jatuh.

      Sebenarnya lebai telah mengulas perkara ini dalam artikel "Presiden PAS “BUNUH” Tsunami Mahathir & Bersatu?

      Teori yang dikemukan ialah Dr Mahathir tidak perlu menarik undi bukan Melayu kerana 85 peratus sokongan bukan Melayu sudah berada dalam genggaman Pakatan Harapan. Beliau hanya perlu mengalihkakn antara 13 hingga 15 peratus sahaja undi Melayu kepada Pakatan Harapan, dan jika ia berjaya direalisasikan, negara ini bakal menyaksikan pembentukan kerajaan baru pasca PRU14.

      Lebai telah menulis sebelum ini apabila PAS tidak bersama dengan HARAPAN, tsunami Mahathir menjadi terbantut dan PAS masih menguasai 13-15% pengundi Melayu yang menjadi sasaran HARAPAN untuk menjatuhkan Kerajaan BN.

      Lagi pun Agus ni takkan berdasar 3 ceramah dia rasa PAS Kelantan terus jatuh. Sangat mudah Profesor membuat rumusan hanya pulang ke Kalantan perhati satu dua ceramah terus buat analisis kononnya PAS lemah dan pengurusan PAS tidak cekap.

      Analisis mesti berdasar pengundi baru yang sebenar

      Kajian menunjukkan keseluruhan pengundi layak mengundi adalah 14,622,640. Analisis dibuat menggambarkan daripada jumlah tersebut seramai 7,883,017 adalah pengundi Melayu. Daripada jumlah itu, empat negeri mencatatkan pengundi Melayu teramai iaitu 1,204,815 pengundi Melayu berada di Selangor, 974,293 di Johor, 967,971 di Kelantan dan 873,438 pengundi di Kedah.

      Gambaran boleh dinilai adalah apakah akan terjadi kepada Johor dan Kedah jika berlaku gelombang peralihan terhadap pengundi Melayu dalam PRU akan datang?


      Bagi pengundi baharu pula, seramai 1,235,088 adalah muka baharu pengundi Melayu telah mendaftar dan layak mengundi dalam PRU



      Bayangkan daripada 14 juta pengundi lebih kurang 8 juta adalah pengundi Melayu, 4 Juta pengundi Cina dan 2 juta adalah pengundi India dan lain-lain. Ini bermaksud pengundi Melayu 2 kali lebih banyak daripada pengundi Cina.

      Faktor Melayu sengat penting.
      Mari kita sorot perkara ini semenjak 2015



      Tiga pemimpin utama Pakatan Harapan, Presiden PKR yang juga Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dan Presiden Amanah Mohamad Sabu memberi ucapan pelancaran besar-besaran PAKATAN HARAPAN yang menggantikan PAKATAN RAKYAT di Kulai dan Skudai dijadikan tempat pertama pelancaran PAKATAN HARAPAN.

      Sebelum ini Bersih 4 memang dah tak ada muka Melayu.









      Pada 2015 ceramah besaran kebangkitan Johor juga tidak menunjukkan muka-muka Melayu.

      Lebai telah menulis pada Julai 2016 dengan tajuk "Mencari Muka Melayu Pada Ceramah Akhir PAN Kuala Kangsar

      Delete
    3. Jangan kopipes lah, lebaimoron.

      Nanti kau di maki, jangan marah.

      Delete
    4. Sejak ditubuhkan lebih 60 tahun dulu, dah beratus juta RM duit PAS dibelanjakan...tak mau tanya ka ambik duit mana???...

      PAS adalah parti politik paling kaya dalam Malaysia...hampir setiap cawangan PAS mempunyai hartanya sendiri samada berupa tanah, bangunan dan lain2...ditambah lagi dengan boleh dikatakan semua PAS Kawasan dan Negeri mempunyai pelbagai aset samada dalam bentuk harta tak alih dan harta alih samada tanah., bangunan, kenderaan dan sebagainya...

      umno kaya duit ringgit, tapi di peringkat cawangan masih menumpang bangunan dan harta kerajaan...cuba bayangkan jika umno tidak berkuasa lagi...ke mana depa akan duduk???...insya Allah koi lama koi mereput secara tabi'ie...

      PAS di cawangan aku sendiri pun memiliki sebuah rumah yg bernilai hampir RM100K...padahal ahli berdaftar di cawangan tak sampai pun 100 orang...mengundi pun kalah dok kalah seluloi...

      PAS ada bangunan kompleks pentadbiran, ada bangunan perniagaan, ada sekolah, ada tanah bendang, getah, kelapa sawit dsb...semua itu diperolehi melalui usaha para ahli dan kepimpinan...PAS tak tunggu jadi kerajaan baru nk ada aset...tapi PAS sudah miliki ratusan juta RM aset walau belum menjadi kerajaan....

      Justeru, tak perlu lah dok persoal mengenai kewangan PAS nk bertanding....bak kata almarhum Ust Fadzil Noor dulu "duit PAS dok dalam poket orang PAS"....

      Delete
    5. Lebai kuno bodoo betul....pas kutip derma pakai tin milo dan kopiah daa semasa ceramah...demi islam...

      Delete
    6. PAS bercadang akan mengubah kaedah pengendalian pilihan raya umum (PRU) di negara ini jika mereka diberi mandat sebagai kerajaan.

      Kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, tarikh PRU sepatutnya ditentukan lebih awal, selain dipastikan berlangsung pada musim cuti.

      Timbalan presiden PAS itu berkata langkah berkenaan dapat membuka ruang sebanyak-banyaknya kepada pengundi untuk terbabit dalam proses PRU.

      "PAS berjanji sekiranya diberi mandat mentadbir nanti, PAS akan memastikan tarikh PRU ke-15 ditentukan jauh lebih awal dan berada pada musim cuti bagi memaksimumkan jumlah keluar pengundi," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 9 Mei ini untuk hari mengundi kepada rakyat Malaysia yang memenuhi syarat ditetapkan perlembagaan dan sudah mendaftar sebagai pengundi.

      Ada lebih 4.9 juta pengundi berdaftar di negara ini dan daripada jumlah itu 4.6 juta dibenarkan menunaikan tanggungjawab masing-masing pada 9 Mei berkenaan.

      Kira-kira 303,000 nama lagi akan menjadi pengundi awal sama ada melalui pos atau pusat pengundian yang dibuka di beberapa lokasi yang ditetapkan pada Sabtu, 5 Mei.

      Untuk rekod 9 Mei ialah hari Rabu dan kerajaan mengisytiharkan ia sebagai cuti umum selepas mendapat kritikan ramai.

      Harap kerjasama majikan

      Namun ia dianggap masih menyukarkan orang ramai kerana 8 dan 10 Mei tetap dianggap hari bekerja.

      Kata Tuan Ibrahim PAS juga mencadangkan kerajaan mengumumkan 8 Mei sebagai cuti umum bagi membantu pengundi yang perlu membuat perjalanan jauh bagi menunaikan kewajiban mereka.

      "Isu utama yang menjadi rungutan orang ramai ialah kegagalan lebuh raya menampung jumlah kereta yang banyak.

      "Demi mengelakkan kesesakan di lebuh raya, PAS menggesa kerajaan turut mengisytiharkan cuti umum pada 8 Mei agar rakyat Malaysia - terutamanya pengundi luar - dapat menunaikan tanggungjawab mengundi dengan selesa pada PRU ke-14 ini," katanya.

      Tuan Ibrahim yang sebelum ini pernah menempelak SPR kerana "merompak hak rakyat" untuk memilih kerajaan apabila memilih Rabu sebagai hari mengundi, berkata langkah kerajaan membenarkan sekolah mengambil cuti gantian untuk persediaan PRU adalah baik.

      Bagaimanapun katanya ia tidak memadai buat pengundi luar yang perlu melakukan perjalanan pulang.

      Katanya pengundi terbabit wajar diberi keselesaan semasa perjalanan berkenaan.

      "PAS juga memohon agar semua majikan swasta memberi kelonggaran sewajarnya kepada para pengundi luar untuk menunaikan tanggungjawab mereka,

      Delete
    7. Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
    8. Dia xsekolah pun dulu (keciciran pelajaran)

      Dulu kecik2 dia jaga lembu je

      Delete
    9. BERITA palsu yang ringkas, mudah dibaca, memenuhi nafsu dan sentimen pembaca, cepat menjentik emosi dan menggemparkan, mudah tersebar dengan cepat dan meluas.

      Disebabkan kemudahan teknologi maklumat dan gaya hidup semasa yang pantas menyebabkan cebisan-cebisan berita ini mudah diterima dan disebar.

      Ada beberapa faktor yang menyebabkan berita palsu mudah tersebar, daripada kemudahan teknologi hingga faktor manusia yang menggunakan teknologi.

      Lima faktor ini ialah antara yang paling utama membantu penyebaran berita palsu.

      1. Media Sosial dan Aplikasi Mesej
      Isi utama media sosial ialah mesej ringkas, sama ada berbentuk tulisan, berita, gambar dan sebagainya. Bahan seperti ini mudah dibaca dengan pantas, difahami dan kemudian disebar. Inilah salah satu mesej yang banyak memenuhi kumpulan WhatsApp.

      2. Mudah Terpedaya
      Memang ada pengguna media yang mudah percaya apa sahaja yang dibaca. Golongan ini tidak akan memeriksa kesahihan sama ada kerana malas atau tidak mampu kerana kurang ilmu. Lagi sensasi, lagi tertarik mereka pada berita tersebut.

      3. Populariti
      Berita palsu sering disebar kerana menjadi satu sumber hiburan kepada sesetengah orang. Sikap sukakan bahan-bahan troll seperti mengejek, menyindir parti politik atau pemimpin yang mereka tidak suka menyebabkan berita palsu popular.

      4. Tidak Celik Media
      Celik media (media literate) ialah kualiti yang perlu dipelajari untuk memahami mesej yang disampaikan. Ini penting apabila berita yang diterima tidak mudah dikenali sebagai berita palsu, seperti berita fitnah daripada portal media.

      5. Tiada Undang-Undang
      Selama ini, berita palsu mudah disebar kerana penyebarnya tidak rugi apa-apa keranan menyebarkannya, dan jika silap pun, tidak ada hukuman dikenakan. Akta Antiberita Tidak Benar 2018 akan membantu menyekat penyebaran berita palsu dengan mengenakan hukuman terhadap mereka yang bersalah.

      Delete
  10. Blog pas dah jawab...pas ade 1 juta ahli...seorang bagi 35 boleh dapat 35 juta...tak psyar tunggu najib bagi sedekoh...

    Tapi haramkah hutang 2 juta tak suruh ahli pas derma 2 ringgit sorang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Antara makanan harian pemimpin dan penyokong PAN ialah FITNAH.

      Apa jua yang PAS buat semuanya serba tak kena pada pandangan mereka. Mari kita lihat bagaimana PAN ini berpolitik gaya Pak Pandir.?

      a) PAS mengumumkan 40 kerusi sasaran utama untuk dimenangi pada PRU 14.

      Lantas, PAN pun mempertikaikan PAS dengan berkata "PAS menipu rakyat, nak 40 kerusi je, bukan boleh memerintah negara pun".

      b) PAS mengumumkan akan bertanding lebih daripada 130 kerusi pada PRU 14.

      Lantas, PAN pun bersuara dengan berkata "PAS bertanding banyak-banyak ini bukan hendak menang, PAS mahu menjadi spoiler pengacau kepada PH supaya BN menang mudah".

      c) Terbaru, PAS mengumumkan akan bertanding sebanyak 160 kerusi pada PRU 14.
      Lantas, PAN bersuara lagi, kali ini dengan cereka fitnah pula.

      Ia mempertikaikan daripada mana sumber wang RM 34.4 juta diperoleh untuk PAS bertanding sebanyak itu.?

      PAN menuduh PAS menerima dana sebanyak itu daripada UMNO.

      2. Oleh kerana PAN ini hanya berlagak sahaja profesional tetapi BODOH bab ilmu matematik.
      Mari kita bantu PAN belajar ilmu hisab.

      Ahli PAS berjumlah 1 juta orang. Sekiranya setiap ahli PAS ini menyumbang minima RM 35.00 seorang, berapakah jumlah wang PAS perolehi daripada ahli.?

      Sifirnya begini ye;
      1,000,000 ahli x RM 35.00= RM 35, 000,000
      Bukankah jumlahnya akan menjadi RM 35 juta.?
      Ia sudah pun melebihi jumlah RM34.4 juta yang didakwa oleh PAN.

      Adakah setiap ahli PAS hanya menyumbang RM 35 untuk PRU kali ini.?

      3. Selain pada itu, antara bukti PAN berpolitik gaya Pak Pandir ialah mereka mempunyai kelebihan mengetahui perkara sulit dan ghaib.
      Aneh sekali bagaimana PAN boleh mengetahui transaksi keluar masuk duit akaun PAS.?

      Adakah pemimpin PAN ini ramai yang memelihara Jin Kuasa 10 yang membolehkan mereka mempunyai kelebihan tahu akaun bank orang lain.?

      4. Mereka dengan sewenangnya menuduh PAS menerima dana 90 juta, kemudian menuduh lagi PAS dapat 2.5 juta pula daripada UMNO.

      Apabila diminta bukti, mereka gagal mengemukakan apa-apa bukti. Apa yang mereka mampu buat hanyalah mencabar mangsa yang difitnah mengemukakan saman.

      Inilah politik gaya Pak Pandir namanya.
      Melempar fitnah begitu berani, tetapi apabila diminta bukti jadi pengecut pula, takut dipenjara kerana adanya Akta BAFIA katanya.

      5. PAN ini kelihatan begitu prihatin dengan segala hal ehwal PAS walaupun mereka bukan lagi ahli PAS.

      Sepatutnya, PAN bertanya kepada Tetuan DAP kesayangan mereka.

      Bila mahu saman si Razali yang mendedahkan bahawa DAP terima dana Israel sebanyak RM 1.2 billion.?

      Janji mahu saman sejak tahun 2015, sekarang sudah tahun 2018.

      Kalau mengikut politik gaya Pak Pandir, dakwaan ini adalah benar kerana DAP sehingga sekarang gagal menyaman orang yang menuduhnya.

      6. PAN sudah dalam keadaan bangkrap idea dan wawasan maka fitnahlah jadi makanan dan zikir harian.

      Nasibnya kini hanya membilang hari detik pengakhiran bagaikan "hidup segan mati tak mahu".

      Dalam pembahagian kerusi PH, PAN berada tercorot di belakang kerana hanya memperolehi sisa lebihan parti lain sahaja.

      Kewujudannya ada tidak menambah, tiada tidak mengurang kerana PAN "sudah melukut di tepian gantang".

      7. Inilah padahnya berpolitik gaya Pak Pandir, ulamak mereka hina dan perlekehkan kerana menyusahkan perjalanan mahu menggapai impian kemenangan.

      Lalu, dijulang tinggi pula Tun M, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang menjadi penunjuk jalan kepada PAN yang sudah tersesat jalan.

      Delete
    2. Antara kebodohan kejora bapuk tulur kicik takut saman kena fitnah...

      Tak tahu nak guna undang2 yg dibuat oleh kerajaan...

      Delete
    3. Amanah dah cabar debat kenape lobai pas yg kuat temberang takut sahut cabaran...

      Delete
    4. Jika sebelum ini PKR menafikan calon daripada parti mereka berfahaman komunis dan pil kuda, namun pengakuan terbaharu Pengerusi Keadilan Terengganu, Azan Ismail menjawab persoalan tersebut.

      “Kita tidak mahu lagi ada calon kita yang didapati menyokong fahaman komunis ataupun yang mengambil pil kuda.

      “Calon yang bertanding juga adalah dari kalangan mereka yang berpengalaman dalam politik,” kata Azan ketika membentangkan manifesto PKR Terengganu hari ini.

      Azan sepertimana dilaporkan Bernama berkata PKR bakal bertanding di 11 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dua kawasan Parlimen negeri Terengganu pada Pilihan Raya Umum ke -14 (PRU14), 9 Mei.

      “PKR akan bertanding di 11 kerusi DUN Terengganu termasuk saya yang akan mempertahankan kerusi DUN Bandar, (yang lain) Kota Putera, Permaisuri, Seberang Takir, Bukit Tunggal, Alor Limbat, Kuala Berang, Telemong, Rantau Abang, Chukai dan Air Putih manakala dua kerusi Parlimen pula adalah Dungun dan Kemaman,” katanya.

      Pengakuan terbaharu Azan itu mengesahkan dakwaan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada PRU 13 bahawa terhadap calon PKR adalah calon pil kuda dan calon komunis.

      Walaupun Abdul Hadi disaman oleh bekas calon PKR DUN Bukit Besi, Mohd. Shamsul Mat Amin berkaitan dengan dakwaan tersebut, namun keputusan mahkamah berpihak kepada Presiden PAS.

      Ketika calon PKR itu menyaman Presiden PAS, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail seolah-olah menafikan dakwaan itu apabila berpihak kepada Mohd. Shamsul.

      Akar umbi PAS, Herman Samsudeen menyambut baik pengakuan terbuka Pengerusi PKR Terengganu tersebut.

      “Kenyataan beliau ini mengesahkan bahawa ucapan Presiden PAS, TG Abdul Hadi Awang semasa PRU 13 yang lalu bahawa ada calon PKR yang menyokong komunis dan mengedar pil kuda adalah benar.

      “Presiden PAS sebelum ini disaman oleh beberapa ahli PKR yang tidak puas hati dengan kenyataan itu, namun tiada satu pun saman itu yang berjaya.

      “Akhirnya Azan sendiri membuat pengesahan. Selaku Pengerusi PKR Terengganu beliau pastinya lebih tahu siapa calon yang dikatakan Komunis dan mengambil Pil Kuda itu.

      “Pastinya PAS akan menyambut baik hasrat PKR untuk meletakkan calon yang bebas dari pengaruh komunis dan pil kuda. PAS mahu lawan calon yang berintegriti dan tidak dipengaruhi oleh agenda komunisma,

      Delete
    5. Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
    6. Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu hilang arah apabila mengajak penyokong serta ahli PAS menghukum parti Islam itu dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), nanti.

      Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad berkata, Presiden PAN sepatutnya memikirkan keadaan partinya terlebih dahulu, daripada memikirkan cara untuk menghentam PAS.
      Soalnya, tidakkah Mat Sabu sedar PAN langsung tidak berfungsi dalam gabungan pembangkang Pakatan Harapan.

      "Mereka bukan sahaja diberikan kerusi paling sedikit oleh gabungan pembangkang PKR, tetapi turut diletakkan di kawasan tidak selamat berbanding parti-parti lain.

      "Kalau kita tengok, kerusi mana yang PAN selamat? Kerusi yang peluang untuk mereka menang antara 60 hingga 70 peratus juga langsung tidak ada. Sedarkah, PAN langsung tidak berfungsi dalam Pakatan Harapan," katanya seperti dilapor Utusan Online.

      Sebelum ini Mat Sabu dalam satu ceramah gabungan pembangkang PKR di Langkawi Kedah mengajak penyokong serta ahli PAS menghukum parti Islam itu dalam PRU14.

      Mat Sabu juga menuduh pemimpin-pemimpin tertinggi PAS telah dibeli oleh UMNO iaitu skrip sama yang sentiasa diulang di setiap ceramah-ceramahnya.

      Idris yang merupakan calon Parlimen Bukit Gantang pada PRU14 ini berkata, Mat Sabu hanya pandai berkata-kata, apapun tunggu selepas pilihan raya.

      "Kita tengoklah pilihan raya nanti, siapa yang rakyat hendak hukum. Tunggu. PAN atau PAS yang akan ditolak,

      Delete
  11. Apa apa pun..agenda pepepun..dah x kesah dah kami..yg penting kerajaan penyangak bungkus..pas perosak pun bungkus..amcm..ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecewa dengan kegagalan jentera parti dikatakan mendorong Miqdad Zakaria enggan bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) kali ini.

      Menurut sumber, tindakan Parti Amanah Negara (AMANAH) Terengganu memilih tokoh yang tidak meyakinkan untuk bertanding di kawasan parlimen Marang menjadi satu daripada sebab Miqdad berundur.

      Katanya, tokoh yang disebut-sebut akan berdepan Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu baru saja menyertai AMANAH selepas melompat parti beberapa kali sebelum ini.

      "Sebelum AMANAH dia masuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU)," katanya kepada Malaysiakini.

      Sebelum ini Miqdad yang juga anak saudara isteri presiden PAS itu mengumumkan tidak akan bertanding sebagai calon PRU ke-13 ini.

      Katanya dia memang sejak awal tidak berminat untuk bertanding dan apa yang lebih penting ialah "memecahkan minda taasub" yang wujud di Marang.

      "Ana (saya) sangat menghargai usaha dan pengorbanan kalian semua, akan tetapi untuk kebaikan kita bersama, agenda untuk bertanding ini perlu dibatalkan," katanya.

      Kata sumber itu semalam mereka bertemu dengan Miqdad untuk berbincang dan menasihatinya agar tidak membuat keputusan tergesa-gesa.

      "Tapi nampaknya dia sudah buat keputusan hari ini," katanya.



      Sementara itu bekas ketua penerangan Pakatan Harapan (HARAPAN) Terengganu berkata selain Marang AMANAH Kuala Nerus juga berdepan dengan masalah dalaman.

      Namun katanya pergolakan itu sudah diselesaikan apabila calon yang akan diturunkan nanti dapat diterima AMANAH Terengganu.

      Kata Hambali, pergolakan dalam AMANAH Marang dikatakan bermula apabila ada kenyataan daripada pemimpin parti itu mengetepikan nama Miqdad daripada calon Marang.

      Sebaliknya, kata Hambalil ada khabar angin menyebut nama Miqdad diletakkan sebagai calon HARAPAN di kawasan dewan undangan negeri Rhu Rendang.

      Kerusi itu diwakili Abdul Hadi sejak ia diwujudkan pada 1986.

      "Penarik diri Miqdad ini pasti melegakan PAS kerana calon yang bakal diletakkan di kawasan parlimen Marang dianggap tidak berpengaruh dan tidak digeruni langsung oleh PAS dan BN," katanya.

      Hambali menyatakan ada kemungkinan aktiviti persiapan AMANAH menghadapi PRU ke-14 di Marang juga akan dihentikan.

      Delete
  12. penyokong pas dn umno kena ingat.. hj hadi ckp blh undi pas atau umno.. so org pas mesti ada yg undi umno dn sebaliknya. mknanya bila ada logo bn dn bulan...pejam mata undi je salah satu.

    akhirnya bukan undi ph yg pecah tp undi pas dn umno yg pecah... maka mudahlah ph menang.. aamiiiin.

    sepatutnya pas masuk bn barulah tiada 3 penjuru.. baru penyokong pas umno blh hafal logo dacing saja.

    cuba lihat masa pas lawan kawan sendiri masa dlm pr dulu... bn yg menang.

    sekarang pas pula lawan kawan baiknya bn.. maka ph akan menang.

    dlm ph tiada istilah harum manis kecuali beberapa kerat yg mnyusup utk ngaku last minit tk caya kepimpinan ph. ini tektik lama akn diguna lagi oleh agen cia pas umno yg mnyusup dlm ph sekejap.

    mknanya pas dn umno tktau siapa harum manis dlm parti mereka.

    sedangkn penyokong ph lebih berani dn jelas pendirian mereka maka undi lbh solid.

    tp dlm pas umno blh jd yg suka takbir dn suka hidup melayu tu sebenarnya mengundi ph. semuga ini jd kenyataan. aamiiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amiiiin.

      Amat setuju dengan apa Hadigol cakap.

      Nak dengar selalu, Hadigol.

      Delete
    2. pak lebai hadi ada cakap dulu, undi umno haram sampai kiamat.

      Delete
    3. Lobai hadi halal haram ada harganya

      Kalau tarak masyuk, haram

      Kalau ada masyuk, halal toyyiban

      Buleh buat modal tambah bini lagi

      Delete
    4. Faktor modal bukan sesuatu yang perlu dirisaukan buat PAS walaupun mereka akan meletakkan calon di 160 kerusi parlimen pada PRU ke-14 ini.

      Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata parti itu memiliki sumber kewangan yang mencukupi untuk membiayai calon mereka.

      Menurut Takiyuddin ada pihak yang menyalurkan sumbangan secara bulanan dan jumlahnya adalah pelbagai.

      Katanya selain mendapat dana daripada anggota parti, PAS juga menerima sumbangan daripada orang luar atau sumber lain yang diterima selepas dipastikan ia halal.

      "Duit PAS ada di dalam poket ahli-ahli kami. PAS ada sejuta ahli dan jika seorang ahli sumbang RM35, kita dah ada RM35 juta," katanya dalam sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur, hari ini.

      Tambah Takiyuddin PAS juga menerima sumbangan ikhlas daripada pelbagai pihak yang dibuat secara tetap.

      "Ada ahli dan penyokong PAS beri sumbangan (daripada) sekecil-kecil RM10 setiap bulan, dan sebesar-besar jumlah.

      "Kita tidak semak (sama ada) dia orang PAS atau bukan, asalkan dia bagi sumbangan dengan ikhlas, disahkan halal - kita boleh terima daripada siapa saja," katanya.

      Bagi pun tak mahu

      Turut menjadi sumber dana PAS, kata penyandang kerusi parlimen Kota Bharu itu, ialah hasil yuran penyertaan muktamar setiap tahun.

      PAS menarik perhatian ramai apabila presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 16 April lalu mengumumkan rancangan mereka meletakkan calon di 160 daripada 222 kerusi parlimen seluruh negara.

      Jumlah itu dianggap terbesar berbanding mana-mana parti yang menyerti PRU ke-14 ini.

      Ia tidak termasuk calon yang akan bertanding di peringkat dewan undangan negeri.



      Ekoran kenyataan Abdul Hadi itu beberapa pihak membangkitkan isu kemampuan PAS menyediakan dana mencukupi bagi memenuhi pelbagai keperluan semasa.

      Untuk rekod setiap seorang calon bagi kerusi parlimen dikehendaki menyediakan deposit RM10,000 manakala RM5,000 bagi peringkat DUN.

      Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar hari ini berkata wang untuk deposit calon serta bahan kempen saja boleh mencecah jutaan ringgit dengan percaturan PAS berkenaan.

      Bagaimanapun Takiyuddin menegaskan PAS tidak pernah menerima sumbangan daripada Umno.

      "Kalau mereka bagi pun, kita tidak akan ambil," katanya.

      Terdahulu Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan menganggap langkah pihak tertentu "mereka-reka fitnah" ke atas parti itu kelihatan poyo belaka.

      Katanya, jumlah RM35 juta dapat dikumpul jika setiap ahli parti itu - yang berjumlah sejuta - mendermakan RM35 kepada parti.

      "Itu belum diambil kira sumbangan korporat PAS yang tentu menyumbang pada kadar berlipat kali ganda," katanya.

      Delete
  13. lobai hanya berani buat kopipes je mana berani debat2 ni.itupun menumpang dlm blog orng
    KIBAI PUNYO LOBAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Empat wakil rakyat DAP di Melaka yang sebelum ini berpaling tadah mengisytiharkan hasrat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas pada Pilihan Raya Umum ke-14, kali ini.

      Keempat-empat mereka adalah Ahli Parlimen Kota Melaka Sim Tong Him, ADUN Duyong Goh Leong San, ADUN Bachang Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang Chin Choong Seong.

      Kumpulan yang merujuk diri mereka sebagai Perikatan Keadilan berkata mereka akan mencalonkan Goh untuk kerusi Parlimen Kota Melaka dan kerusi DUN Kesidang.

      Sim pula akan bertanding di Kota Laksamana, manakala Lim dan Chin masing-masing di Ayer Keroh dan Bandar Hilir.

      Semasa dihubungi, Sim berkata bahawa semua empat calon berharap mereka boleh menggunakan logo "kunci" yang adalah antara 30 logo yang tersedia untuk calon bebas.

      "Secara idealnya, kami mahu gunakan 'kunci'. Saya menggunakannya apabila saya bertanding (di Kota Laksamana) sebagai calon Bebas pada tahun 2013.

      "Saya memilih kunci kerana kamu perlukan kunci untuk segala-galanya - sebuah rumah atau sebuah kereta, sebagai contoh - kunci adalah permulaan," katanya kepada Malaysiakini.

      Delete
  14. Banyak mengarut text lebai modern ni.Habis masa je aku follow text dia.Banyak sangat melalut.Fakta ilek.
    Budin..ko kasi block malaun ni.Rosak pemikiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
    2. Semua orang tahu bahawa Mohd Shamsul menyaman Abdul Hadi selepas mendakwa Abdul Hadi mengeluarkan kenyataan fitnah semasa berceramah di Kampung Tebakang, Alor Limbat, Marang, pada 22 April 2013.

      Dalam ceramah berkenaan Abdul Hadi mendakwa ada colan PKR berfahaman kominis dan mengambil pil kuda.

      Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Shamsul mendakwa ucapan Abdul Hadi dalam ceramah menjelang pilihan raya umum ke-13 (PRU13) itu merujuk kepada dia dan telah menjatuhkan maruahnya dan keluarga serta menjejaskan reputasinya sebagai calon pilihan raya dan ahli perniagaan.

      Walaupun PAS ada bukti atau saksi penangih bersama, takkan penangih nak jadi saksi di mahkamah saya dengan dia makan pil kuda bersama.

      Sama juga dulu Tun Mahathir menuduh Anwar liwat dan juga bersama pelacur. Tapi tuduhan pelacur digugurkan atas dasar tak ada yang nak jadi saksi. (Sekarang boleh tulis fakta ini... ahh luka kecil ajekan!!)

      Bagaimana pun Mahkamah Tinggi ketika menolak saman Mohd Shamsul itu memutuskan plaintif (Mohd Shamsul) gagal membuktikan bahawa kata-kata yang didakwa diucapkan oleh Abdul Hadi sebenarnya merujuk kepada beliau. Dia kena bayar kos guaman sebanyak RM10,000.00

      Mohd Shamsul diwakili peguam A. Vasudevan dan V. Saravanan manakala peguam Datuk Takiyuddin Hassan mewakili Abdul Hadi.

      Semalam bernama menyiarkan kenyataan Azan Ismail yang mengesahkan kebenaran kenyataan Presiden PAS dalam ceramah menjelang PRU-13 lalu.





      Azan Ismail, Pengerusi PKR Negeri Terengganu berkata PKR mahu calon yang bertanding kali ini bebas daripada sebarang perlakuan negatif yang boleh menimbulkan kesangsian pengundi terhadap kredibiliti calon itu sebagai wakil rakyat mereka.

      "Kita tidak mahu lagi ada calon kita yang didapati menyokong fahaman komunis ataupun yang mengambil pil kuda.

      "Calon yang bertanding juga adalah dari kalangan mereka yang berpengalaman dalam politik," katanya.

      Jika benar Mohd Shamsul tidak bersalah dan tidak mengambil pil kuda, Mohd Shamsul sepatutnya saman Azan Ismail sebagaimana dia saman Presiden PAS.

      Melainkan sebelum ini PROJEK SAMAN PRESIDEN PAS adalah mainan politik menjatuhkan Presiden PAS.

      Masih ingat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang diperintahkan mahkamah membayar ganti rugi sebanyak RM2 juta kepada bekas calon PKR Dun Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin, berhubung kes saman fitnah.






      Lebai tak kata ini betul tetapi ada kaitan dengan bekas peguam Abdul Hadi dulu Asmuni Awi. Lebai ingin penjelasan Asmuni Awi dalam hal ini. Harap jawab dengan betul.Logiknya kalau Hadi jawab saman itu perkara ini selesai tetapi kenapa lambat jawab sehingga kena saman 2 juta. (Lebai ada menulis di sini)




      Perintah penghakiman ingkar itu dikeluarkan, selepas Abdul Hadi gagal memasukkan kehadiran bagi menjawab saman yang difailkan terhadapnya.

      Kena saman kerana tidak jawab perintah mahkamah. Peguam Presiden PAS semasa itu adalah Asmuni Awi sekarang ini Pengerusi Parti PAN @ AMANAH Perak.

      Lebai tak nak tuduh si Asmuni bersubahat dengan PKR untuk jatuhkan Hadi dan geng ulama sebab aku tak ada bukti sekadar syak aje. Kalau tidak bersubahat boleh jadi dia bodoh tak jawab pertuduhan yang sepatutnya boleh selesai begitu mudah. Kan pelik!!

      Ikut sifir AMANAH (PAN) Asmuni kena jawab sama dulu dia ada tak niat nak khianat Presiden PAS? Kena jawab tu!!

      Itulah cara bodoh pemikiran penyokong HARAPAN dan AMANAH.

      Delete
  15. O...psl ahli ada sejuta..sorg kasi rm35 dh dpt la rm35juta..senang betul conngak. Tp tgk pasaraya kat satu tmpt tu duit pun xckp2 lg nak bina...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS, kiPAS, liPAS, akhirnya melePAS ke JAMBAN.

      PAS menjaja agama untuk mendapat kuasa dalam pemerintahan di bawah perlembagaan sekular.

      Delete
    2. Presiden dan Naib Presiden PKR - Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya Nurul Izzah Anwar - dikatakan tidak akan mempertahankan kerusi parlimen masing-masing pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang dijadualkan berlangsung 9 Mei ini.

      Menurut Ahli Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas, Dr Norvandri Hassan Basri, Wan Azizah selaku penyandang ahli parlimen Permatang Pauh mungkin akan bertanding di Lembah Klang, samaada di parlimen Pandan atau Bandar Tun Razak.
      Kerusi Parlimen Bandar Tun Razak dan Pandan menjadi rebutan berikutan penyandangnya Tan Sri Khalid Ibrahim sudah dipecat PKR sementara Rafizi Ramli mengumumkan tidak akan bertanding berikutan menanti tarikh dipenjarakan.

      Sementara Izzah yang menyandang jawatan selaku ahli parlimen Lembah Pantai selama dua penggal akan mengambil alih parlimen ibunya, Permatang Pauh.

      Ujar Dr Norvandri, Nurul Izzah menyedari sukar untuk mempertahankan kerusinya di Lembah Pantai berikutan kemarahan pengundi kawasan berkenaan setelah mengetahui anak ketua de facto PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memfitnah lawannya, Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin untuk menang pada PRU13 lalu.

      Fitnah disebutkan Dr Norvandri merujuk kepada tuduhan Nurul Izzah bahawa Nong Chik berhubung urus niaga pembelian 4.85 hektar tanah bernilai tinggi di Bukit Kiara disebutkan Naib Presiden PKR itu, sehari sebelum hari pengundian PRU13.

      "Fitnah jahat sehari sebelum PRU-13 ini tentu memberi kesan negatif kepada Nong Chik dan ada pengundi-pengundi parlimen yang mungkin tidak mengundi beliau disebabkan fitnah jijik tersebut. Tambahan pula, undi majoritinya hanya 1,874 undi.

      "Tindakan Nurul Izzah lari ke parlimen Permatang Pauh berkemungkinan besar kerana beliau menganggap kerusi tersebut adalah kerusi selamat. Beliau berharap kepada nama bapanya tetapi politik di Permatang Pauh tidak lagi sama seperti PRU13 dan sebelumnya," ujar Dr Norvandri dipetik blognya.

      Walaubagaimanapun, pencalonan Nurul Izzah di Permatang Pauh bukanlah laluan mudah berikutan PAS yang menguasai salah satu DUN didalam parlimen berkenaan tidak lagi menyokong Pakatan Harapan.

      Kata Dr Norvandri, pertembungan tiga penjuru di kesemua kawasan antara BN, PAS dan Pakatan Harapan yang akan bertanding dibawah logo PKR akan memberi saingan sengit kepada Izzah.

      Disamping itu, pembangunan yang dibawa BN dibawah gerak kerja Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh Datuk Mohd Zaidi Mohd Said telah mengatasi legasi ditinggalkan Azizah.

      "Malah, usaha murni yang dilakukan oleh UMNO Permatang Pauh bukannya bermusim tetapi mereka tidak pernah berhenti bekerja untuk rakyat, mengalahkan Wan Azizah yang didakwa jarang balik kawasan," ujarnya optimis Wan Azizah akan 'lari' meninggalkan Permatang Pauh.

      "Wan Azizah dan PKR tahu bahawa kerusi Permatang Pauh bukan lagi kerusi selamat dan sudah terlambat untuk tiba-tiba rajin turun dan bertemu rakyat sedangkan rakyat tahu mereka jarang berbuat demikian sebelum ini.

      "Apakah akan berlaku tsunami Permatang Pauh menolak PKR dan Nurul Izzah?

      "Tidak mustahil."

      Delete
  16. "Duit Pas Dok Dalam Poket Orang Pas" - Almarhum Ustaz Fadzil Noor
    Sejak ditubuhkan lebih 60 tahun dulu, dah beratus juta RM duit PAS dibelanjakan...tak mau tanya ka ambik duit mana???...

    PAS adalah parti politik paling kaya dalam Malaysia...hampir setiap cawangan PAS mempunyai hartanya sendiri samada berupa tanah, bangunan dan lain2...ditambah lagi dengan boleh dikatakan semua PAS Kawasan dan Negeri mempunyai pelbagai aset samada dalam bentuk harta tak alih dan harta alih samada tanah., bangunan, kenderaan dan sebagainya...

    umno kaya duit ringgit, tapi di peringkat cawangan masih menumpang bangunan dan harta kerajaan...cuba bayangkan jika umno tidak berkuasa lagi...ke mana depa akan duduk???...insya Allah koi lama koi mereput secara tabi'ie...

    PAS di cawangan aku sendiri pun memiliki sebuah rumah yg bernilai hampir RM100K...padahal ahli berdaftar di cawangan tak sampai pun 100 orang...mengundi pun kalah dok kalah seluloi...

    PAS ada bangunan kompleks pentadbiran, ada bangunan perniagaan, ada sekolah, ada tanah bendang, getah, kelapa sawit dsb...semua itu diperolehi melalui usaha para ahli dan kepimpinan...PAS tak tunggu jadi kerajaan baru nk ada aset...tapi PAS sudah miliki ratusan juta RM aset walau belum menjadi kerajaan....

    Justeru, tak perlu lah dok persoal mengenai kewangan PAS nk bertanding....bak kata almarhum Ust Fadzil Noor dulu "duit PAS dok dalam poket orang PAS"....

    ReplyDelete
  17. Faktor modal bukan sesuatu yang perlu dirisaukan buat PAS walaupun mereka akan meletakkan calon di 160 kerusi parlimen pada PRU ke-14 ini.

    Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata parti itu memiliki sumber kewangan yang mencukupi untuk membiayai calon mereka.

    Menurut Takiyuddin ada pihak yang menyalurkan sumbangan secara bulanan dan jumlahnya adalah pelbagai.

    Katanya selain mendapat dana daripada anggota parti, PAS juga menerima sumbangan daripada orang luar atau sumber lain yang diterima selepas dipastikan ia halal.

    "Duit PAS ada di dalam poket ahli-ahli kami. PAS ada sejuta ahli dan jika seorang ahli sumbang RM35, kita dah ada RM35 juta," katanya dalam sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur, hari ini.

    Tambah Takiyuddin PAS juga menerima sumbangan ikhlas daripada pelbagai pihak yang dibuat secara tetap.

    "Ada ahli dan penyokong PAS beri sumbangan (daripada) sekecil-kecil RM10 setiap bulan, dan sebesar-besar jumlah.

    "Kita tidak semak (sama ada) dia orang PAS atau bukan, asalkan dia bagi sumbangan dengan ikhlas, disahkan halal - kita boleh terima daripada siapa saja," katanya.

    Bagi pun tak mahu

    Turut menjadi sumber dana PAS, kata penyandang kerusi parlimen Kota Bharu itu, ialah hasil yuran penyertaan muktamar setiap tahun.

    PAS menarik perhatian ramai apabila presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 16 April lalu mengumumkan rancangan mereka meletakkan calon di 160 daripada 222 kerusi parlimen seluruh negara.

    Jumlah itu dianggap terbesar berbanding mana-mana parti yang menyerti PRU ke-14 ini.

    Ia tidak termasuk calon yang akan bertanding di peringkat dewan undangan negeri.
    Ekoran kenyataan Abdul Hadi itu beberapa pihak membangkitkan isu kemampuan PAS menyediakan dana mencukupi bagi memenuhi pelbagai keperluan semasa.

    Untuk rekod setiap seorang calon bagi kerusi parlimen dikehendaki menyediakan deposit RM10,000 manakala RM5,000 bagi peringkat DUN.

    Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar hari ini berkata wang untuk deposit calon serta bahan kempen saja boleh mencecah jutaan ringgit dengan percaturan PAS berkenaan.

    Bagaimanapun Takiyuddin menegaskan PAS tidak pernah menerima sumbangan daripada Umno.

    "Kalau mereka bagi pun, kita tidak akan ambil," katanya.

    Terdahulu Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan menganggap langkah pihak tertentu "mereka-reka fitnah" ke atas parti itu kelihatan poyo belaka.

    Katanya, jumlah RM35 juta dapat dikumpul jika setiap ahli parti itu - yang berjumlah sejuta - mendermakan RM35 kepada parti.

    "Itu belum diambil kira sumbangan korporat PAS yang tentu menyumbang pada kadar berlipat kali ganda," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  18. PAS yang kian berbisa
    Serangan dan fitnah kepada PAS semakin liar. Sebahagiannya agak lucu dan tidak masuk akal. Namun itulah realiti. BN menyasarkan PAS, manakala Pakatan Harapan (HARAPAN) pun tumpang dua belah kaki untuk turut sama memudahkan kerja BN mendepani PAS serta Gagasan Sejahtera.

    Mereka gagal menyembunyikan kebimbangan yang semakin menjerut walaupun kepada awam mereka sebarkan propaganda konon PAS kini menjadi parti picisan dan jauh terkebelakang berbanding parti-parti lain.

    Akhirnya mereka terpaksa juga mengisytiharkan perang gerila terhadap PAS supaya kemaraan parti ini dapat disekat.

    Mereka tidak boleh tipu diri mereka sendiri. Bahawa ancaman besar bagi mereka bukan Umno dan BN tetapi PAS dan Gagasan Sejahtera. Justeru peratus serangan mereka yang terarah kepada PAS jauh lebih tinggi berbanding BN.

    Mereka sangat takut kepada PAS yang sebelum ini mereka gelar sebagai parti “picisan”.

    Mereka bagaikan buda-budak - demam takutkan hantu yang mereka sendiri reka dan kemudiannya percaya bahawa itu adalah hantu betul.

    Semuanya poyo belaka

    Realitinya PAS tidak mudah untuk diperkecilkan. Mereka pun tahu PAS mempunyai kekuatan asas yang sangat berpotensi untuk memenangi saingan tiga penjuru pada PRU ke-14 ini.

    Berbekalkan jumlah ahli yang mencecah sejuta selain mempunyai 196 kawasan parlimen dan 7,063 cawangan di seluruh negara, PAS bukan saja menjadi antara parti Melayu Islam yang terkuat di Nusantara, bahkan Asia.

    Sebab itu sungguh lucu apabila mereka mempersoalkan - dari mana PAS mendapat duit untuk bertanding 160 kerusi parlimen setelah Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengisytiharkan hasrat parti mengenainya.

    Mereka mencongak, kira-kira RM34.4 juta diperlukan oleh PAS untuk bertanding 160 kerusi. Mereka buat-buat bertanya: dari mana PAS ambil duit?
    Hasrat mereka adalah untuk mencetuskan kekeliruan, dan mereka mahu sahkan bahawa memang benar PAS mengambil duit Umno.

    Sedihnya, mereka terpaksa mereka-reka fitnah. Nampak macam "real", tapi seperti kana anak muda sekarang - itu poyo belaka. Bukan sahaja mereka terus gagal membawa bukti atas dakwaan yang dibuat, kini masyarakat pun sudah penat dan letih untuk mempercayai cerita karut penglipur lara mereka.

    Anak-anak muda bingkas menjawab: kalau dah ahli PAS ada sejuta, secara purata setiap orang perlu infaqkan (sedekahkan) RM35 sahaja, parti boleh mengumpul sebanyak RM35 juta.

    Itu belum diambil kira sumbangan korporat PAS yang tentu menyumbang pada kadar berlipat kali ganda.

    Ada sugar daddy

    Pada zaman dulu-dulu, PAS melancarkan derma guna kopiah dan tin Milo, kini kami melancarkan derma dengan “tin Milo maya”. Nombor akaun PAS dipaparkan pada segenap saluran media baru.

    Entah berapa juta masuk setiap tahun daripada penyumbang maya. Kau apa kisah?

    Kenapa tidak mereka persoalkan sahaja diri sendiri. Parti kecil setahun jagung, angin pasang besar nak bertanding banyak. Mana mereka dapat duit?

    Tidak perlu pun saya sebut, semua orang tersenyum dan sudah boleh bayang wajah “sugar daddy” politik mereka.

    Lebih kelakar, bagaimana dulunya mereka bermati-matian menuduh PAS terima duit daripada Umno sebanyak RM90 juta dan meyakininya bahawa ia adalah tuduhan yang benar meskipun mereka sendiri gagal mengemukakan bukti.

    Kini mereka pula bertanya di mana PAS ambil duit untuk bertanding 160 kerusi parlimen sedang mengikut kiraan mereka, PAS perlukan sekurang-kurangnya RM34.4 juta.

    Habis tu, bukankah kamu kata PAS ada RM90 juta? Kenapa bertanya lagi?

    Ertinya, mereka sangat tahu bahawa RM90 juta itu adalah tidak benar dan fitnah semata-mata. Mereka mencipta fitnah itu untuk menjatuhkan reputasi PAS.

    Mereka tiada modal lain. Mereka tiada hujah kukuh untuk berdepan dengan PAS. Kali ini mereka tersandung lagi dek kedangkalan akal mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  19. Sebentar lagi,,ada posting baru,Lebai Mereng ni akan bertukar kulit jadi Pantart Ros*** @ pembela Ros***,tak caya,,korang tengok le nanti...

    ReplyDelete
  20. Banyak kali dah saya katakan siothman ahmad@ kucing kurap@laknatullah yg sebenarnya adalah bakal bakal yg akan menjadi hilang akal pada malam 9/5/2018 , apabila
    keputusan result pru14 diumumkan...harap jangan bunuh diri yer...ingat kat ALLAH...walaupun anda adalah LAKNATULLAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  21. Kebenaran Pasti Akan Muncul Walaupun Penipuan Semakin Hampir Menang

    Namun, disebalik semua itu, kesabaran Datuk Seri Mohd Najib dalam menghadapi tekanan yang maha hebat hasil fitnah yang dicipta pembangkang menyaksikan kebenaran tersingkap sedikit demi sedikit. Boleh dikatakan semua isu yang membabitkan termasuk deretan fitnah yang ditujukan kepada Datuk Seri Mohd Najib telah berjaya di jawab satu persatu.

    Benarlah bak kata pujangga. Satu ketika, fitnah dilihat semakin menguasai dan hampir menang. Namun, tidak ada sesiapa pun dapat menahan dari munculnya kebenaran dan ianya adalah nikmat kepada orang yang benar-benar sabar dan ikhlas. Kini, hanya masa menentukan, fitnah apa lagi yang akan direka oleh pembangkang terutamanya apabila negara sedang semakin hampir untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke 14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  22. Pembangkang Merancang “Black Propaganda” Untuk Raih Undi Simpati?
    Dalam Malaysiakini, 6 April 2018, Mahathir menyatakan “Tunggu saya dibunuh baru polis, tentera nak sedar?” Kenapa Mahathir perlu buat kenyataan yang agak keterlaluan begini?

    Ada sesuatu yang sedang dirancang untuk dapatkan undi simpati? Blogger Khairul Reyzal menaakul begini dalam satu tulisan di blognya :

    “Apabila calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir membuat dakwaan terdapat cubaan untuk membunuhnya, ramai yang mengambil ringan apa yang diucapkan oleh beliau. Ini memandangkan pada fikiran logik, tidak mungkin ada sesiapa yang sanggup untuk mencederakan apatah lagi untuk membunuh seorang warga platinum yang berusia 92 tahun”

    “Teringat pada satu kes dalam tahun 2009, baca di sini, di mana kes cubaan bunuh bunuh Presiden Taiwan, Chen Shui-Bian pada 2004 telah dibuka kembali. Ini berikutan dakwaan bahawa Chen Shui-Bian telah melakonkan adengan cubaan tembak menembak untuk meraih undi”.

    “Chen Shui-Bian telah memenangi pilihanraya berkenaan dengan peratusan kecil dan kini sedang merengkok di dalam penjara akibat pertuduhan rasuah” tulis Khairul Reyzal.

    Begitu juga dengan kisah Prebet Adam mengamuk pada 18 Oktober 1987. Mahathir menjadikan isu Prebet Adam untuk mengubah Perlembagaan yang seterusnya mengikis kekebalan Raja Raja Melayu pada Mac 1993.

    Selama 30 tahun lebih masyarakat tidak tahu kisah sebenar. Prebet Adam dihantar ke Tanjung Rambutan kononnya gila dan sebagainya. Namun akhirnya kebenaran muncul juga.

    “Adam mengamuk di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur pada tahun 1987 kerana masalah di tempat kerja dan bukannya kerana adik kami dibunuh Almarhum Sultan.

    “Semua adik beradik kami masih hidup, hanya seorang sahaja yang sudah meninggal dunia pada tahun 1975 kerana kejadian kebakaran di rumah,” kata Hawa Jaafar, adik Prebet Adam. Lihat video penuh di pautan ini :

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1839962446024224&id=697192853634528

    Begitu juga dengan drama Mahathir kena “spray” di Kelantan pada tahun 2006. Ianya kalau dikaji hanyalah sandiwara Mahathir sahaja. Pada 28 Julai 2006, Nik Sapeia serang Mahathir di Pengkalan Chepa, kemudian khabarnya dalam diam diam Nik Sapeia memohon maaf kepada Mahathir selepas itu menerusi pintu belakang.

    Motif Mahathir hanyalah untuk dapatkan simpati sahaja. Hendak minta orang kesian padanya. Taktik lama ini, Mahathir guna dulu lagi masa krisis ekonomi tahun 1998, yang jadi kambing hitam adalah Soros.

    Kemudian, 8 tahun selepas itu, pada 15 Disember 2006, Mahathir berjumpa dengan Soros di Kuala Lumpur. Soros memaafkan pula semua dosa dosa Mahathir yang dahulu.

    Samalah dengan Anwar Ibrahim, dulu macam macam Mahathir kata dan maki Anwar, 18 tahun selepas itu memaafkan pula semua dosa Anwar. Begitu juga DAP, yang sesuci kain putih dicuci dosanya oleh Mahathir.

    Namun #SinOfMahathir #DosaMahathir terhadap rakyat Malaysia masih lagi banyak. Jangan lupa #DosaMahathir yang silam dalam kisah Prebet Adam dan lain lain lagi.

    Kali ini Mahathir sedang buat sesuatu pada 7 hari terakhir sebelum hari pengundian untuk drama simpati buat rakyat Malaysia. Barangkali drama sakit jantung. Sudah tahu IJN ada di KL, yang hendak bertanding di Langkawi buat apa?

    Nanti kalau sakit jantung, hendak salahkan Najib sebab tidak bina IJN di Langkawi? Tidak mustahil drama ini boleh jadi. Kedai roti lingkup pun Mahathir salahkan Najib.

    Apa apa sahaja Mahathir akan buat di saat akhir nanti. Hati hatilah dengan drama dari Kerala ini, lagi dahsyat dari filem Tamil.

    #KonpirasiMahathir
    #RancanganMahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  23. Jika Sumbangan PAS Di Persoal, Kenapa Tidak Persoalkan Dana Israel Untuk DAP?
    Sejak beberapa bulan yang lalu, pemimpin Parti Amanah Negara (PAN) dilihat begitu giat cuba membongkar serta mempertikaikan sumbangan derma yang diterima oleh PAS kononnya datang dari UMNO ataupun Barisan Nasional. Dakwa mereka, sumbangan berkenaan bersifat politik dan ini membuktikan PAS kini lebih cenderung kepada UMNO berbanding pakatan mereka bersama Parti Ikatan Malaysia.

    Sebenarnya, memang agak melucukan tindak tanduk pemimpin PAN yang kesemuanya adalah bekas pemimpin PAS itu sendiri. Manakan tidak, mereka seolah-olah cuba menyembunyikan sebarang bukti sumbangan besar DAP terhadap penubuhan mereka. Walhal, semua pihak tahu bahawa PAN itu sendiri tertubuh hasil daripada tajaan besar DAP untuk menghancurkan PAS.
    Disebalik semua ini, timbul juga persoalan, kenapa PAN tidak pula beriya-ia mahu mendedahkan atau mendesak DAP untuk memberitahu, adakah benar wujud sumbangan sebanyak RM 1.2 bilion dari dana Israel menerusi Singapura seperti yang didedahkan oleh bekas Pegawai Khas Lim Kit Siang itu sendiri, Mohamad Razali Abdul Rahman.

    Rasanya sudah 3 tahun berlalu sejak kali terakhir respon Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng terhadap pendedahan ini termasuk mahu menyaman Razali. namun, sehingga hari ini, tidak ada walau satu pun tindakan undang-undang di ambil terhadap Razali. Dari sinilah timbul persoalan, adakah benar sumbangan berkenaan wujud dan DAP sendiri enggan mengakuinya?

    Jika benar PAN mahu mendedahkan sumbangan derma yang diterima oleh PAS kononnya dari UMNO ataupun BN, mereka juga sepatutnya bertindak cuba mengorek, adakah benar wujud sumbangan RM 1.2 bilion berkenaan. Ini kerana, semua pihak sedia maklum bahawa negara tidak mempunyai apa-apa hubungan samada rasmi ataupun tidak dengan Israel. Justeru, sebarang sumbangan, memang diianggap tidak wajar sama sekali.

    Inilah yang perlu PAN lakukan jika benar mereka mahukan politik bersih dari sebarang keraguan. Malah, PAN juga perlu mendedahkan berapa jumlah yang diterimaa parti dari dana sumbangan DAP untuk menggerakkan parti mereka. Ini kerana, Presiden dan Timbalannya bukanlah Ahli Parlimen mahupun ADUN untuk mana-mana kawasan.
    Sepanjang hampir tiga tahun penubuhan PAN, dari mana sumber kewangan parti berkenaan. Menariknya, sehingga hari ini, baik PAN mahupun DAP tidak pernah walau sekalipun menafikan wujud sumbangan dana yang besar sejak penubuhan PASMA lagi sebelum ianya ditukar menjadi PAN. Sudah tentu ramai yang ingin tahu, benarkah dakwaan ini dan apa tindakan PAN berhubung dakwaan ini sekiranya ianya benar-benar berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  24. Pas Cabar PAN Dedah Sumber Kewangan Parti

    Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya tertanya-tanya, siapakah ‘taukeh’ besar di belakang PAN yang dilihat mampu berbelanja dengan mewah sejak ditubuhkan sehingga kempen PRU-14 bermula.

    Jadi, Pas mencabar PAN supaya mendedahkan sumber kewangan bagi menguruskan parti dan membiayai calon serta kempen mereka untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Katanya, semua orang ingin tahu, bagaimana PAN mampu menampung kos sebegitu besar, sedangkan parti itu baru sahaja ditubuhkan, tidak menjadi kerajaan di mana-mana negeri dan tidak mempunyai sumber kewangan yang kukuh.

    “Yang mu nak bertanding (dalam PRU-14), ambil wang dari mana? Ahli PAN di Kelantan berapa orang? Bendera bukan main banyak lagi di Kelantan, belum isytihar (pilihan raya) bendera sudah ada seluruh negeri. Taukeh mana beri wang?

    “Saya cabar PAN dedahkan sumber kewangannya. Beritahu rakyat, siapa beri? Taukeh mana? PAN ini kerajaan tak ada, wakil rakyat berapa orang sahaja, tetapi masa isytihar penubuhan parti dulu, mampu buat di hotel besar,” katanya dalam Ceramah Perdana di Panji, di sini semalam.

    Menurut sumber, Mohd. Amar juga berkata, beliau melontarkan persoalan itu kerana pemimpin PAN kini dikatakan aktif mempertikaikan kemampuan kewangan Pas untuk bertanding di lebih 150 kerusi dalam PRU-14 di laman sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp.

    “Dia tanya wang kita dari mana? Dia ingat kita ni bangsat sangat ke? Kita lawan UMNO sejak 1951 di seluruh negara. Kalau selama ini sudah 13 kali PRU kita keluarkan wang untuk bayar deposit, beli bendera, beri makan jentera, takkan PRU-14 kita tidak boleh keluarkan wang?

    Menurutnuya, Tok Guru pernah sebut, wang Pas ada dalam poket orang Pas. Ahli Pas tak kurang sejuta. Kalau belanja PRU-14 lebih kurang RM34 juta, cukup dengan seorang ahli Pas bayar RM50, sudah dapat kumpul RM50 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  25. Ekonomi Malaysia Tidak Bankrap, Yang Bankrap Kedai Roti Mahathir
    Perbuatan Pakatan Harapan (PH) memomokkan rakyat Malaysia dengan dakwaan bahawa negara akan bankrap sudah buat rakyat kebas telinga.

    Malaysia tidak bankrap malahan dasar ekonomi Malaysia yang betul ditiru pula oleh negara negara lain. Pakatan Harapan pun tiru BR1M yang dibuat BN dalam manifesto mereka.

    Bank Dunia menaikkan unjuran KDNK Malaysia sebanyak 4 kali dalam masa satu tahun empat bulan. Rekod pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah antara yang tertinggi di dunia. Tidak bankrap seperti yang diramal Mahathir.

    Kesudahannya, bukan Malaysia yang bankrap tetapi kedai roti yang dimiliki oleh Mahathir yang bankrap sampai gulung tikar. Kedai roti The Loaf, yang 51 peratus sahamnya dimiliki oleh Mahathir menutup operasi di kesemua 12 premisnya di seluruh negara pada 12 April lepas.

    Industri kedai berasaskan roti di negara ini boleh dikatakan besar dan kebanyakannya berjaya tapi tidak bagi The Loaf yang dimiliki oleh Mahathir.

    Seorang usahawan kedai roti kecil yang juga Orang Kelainan Upaya (OKU), Haziqah Nurul Huda Harun, 20, dalam masa kurang satu tahun kedai kecil itu sudah berkembang menjadi kilang. Mahathir sebagai seorang bekas Perdana Menteri, seorang berpendidikan doktor perubatan patut malu dengan Haziqah Nurul Huda.

    Kedai roti Rotiboy umpamanya pada tahun 2019 akan menambah 40 cawangan baru di negara ini. Pengasasnya, Hiro Tan, 54, dan kakaknya L. H. Tan, 57, memulakan perniagaannya dengan menjual pau di Pulau Pinang.

    Mereka membuka kedai roti Rotiboy Bakeshoppe di Bukit Mertajam pada tahun 1998 dan kini sudah ada 40 cawangan dalam Malaysia dan beberapa cawangan di Indonesia, Korea Selatan dan Arab Saudi.

    Tuduhan Mahathir kononnya kedai rotinya terpaksan ditutup kerana keadaan ekonomi yang tidak bagus di negara ini adalah dakwaan yang tidak benar sama sekali. Kedai roti Haziqah dan Rotiboy boleh berjaya, tidak lingkup pun.

    Pada 12 Januari 2012, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dakwa Malaysia akan muflis menjelang tahun 2019 dengan hutang negara dijangka melonjak. Itu tahun 2012, sekarang sudah tahun 2018 prestasi ekonomi Malaysia terus berkembang dari pandangan badan penarafan antarabangsa, muflis jauh sama sekali.

    Enam hari lepas, Bank Dunia meningkatkan jangkaan pertumbuhan ekonomi Malaysia kepada 5.4 peratus tahun ini berbanding jangkaan sebelum ini iaitu 5.2 peratus.

    Pada Januari tahun ini, Mahathir sendiri dakwa Malaysia sedang menuju ke arah kebankrapan dalam satu forum :

    “Tahukah anda, kami mempunyai hutang jangka panjang dan jangka pendek sebanyak AS$900 bilion. Jika kami tidak membayarnya, mereka akan menyebabkan anda bankrap.

    “Anda lihat apa yang berlaku di Greece… Di sini, kami meminjam lebih daripada Greece dan kami lebih miskin daripada Greece,” kata Mahathir.

    Dari segi fakta, jelas Malaysia tidak mempunyai hutang yang besar. Nisbah hutang kepada KDNK negara kini berada pada paras 50.7 peratus. Ini lebih rendah daripada 92 buah negara lain di dunia antaranya, Singapura, Jerman, Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan hampir kesemua negara maju. Kalau ikut cakap Mahathir, negara-negara itu sudah bankrap dulu dari Malaysia.

    Bagaimanapun, semua negara itu tidak bankrap termasuklah Malaysia. Negara ini tidak jadi seperti Greece sebagaimana yang diramal oleh Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  26. Yang lingkup dan bankrup adalah kedai roti Mahathir. Rakan kongsi Mahathir untuk kedai roti berkenaan iaitu syarikat Motoko Resources Sdn. Bhd. yang memiliki 49 peratus saham pasti kecewa kerana Mahathir enggan mengakui kedai roti berkenaan adalah milik beliau.

    Mahathir hendak tipu rakyat kata tidak ada miliki saham dalam The Loaf tapi pemeriksaan lanjut mendapati sebaliknya. Menteri Perdangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin mengesahkan Mahathir memiliki pegangan saham sebanyak RM10 juta dalam kedai itu.

    “Dia (Mahathir) mungkin malu sebab kedai itu (The Loaf) terpaksa ditutup baru-baru ini. Bayangkanlah sejak ditubuhkan dari tahun 2005 lepas, rugi sampai sekarang, biarpun sudah 13 tahun meskipun ada 12 cawangan.

    “Sekarang sudah tutup, ini helah hendak salahkan pihak kerajaan, jadi usah dengar cakap Mahathir yang putar alam. Cakaplah betul-betul. Banyak perkara yang dia sudah buat, dia kemudian putarkan pula,” kata Hamzah pada 14 April lalu.

    Berdasarkan rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Mahathir memiliki 10.062 juta saham dalam syarikat MBM Consolidated Resources yang merupakan pemilik The Loaf, malahan merupakan pengarah syarikat itu.

    Selain itu, Mahathir juga pemilik Eurola Sdn. Bhd. dan Evektor – dua-duanya syarikat pembina kapal terbang; selain pemilik ketiga terbesar dalam hotel bertaraf lima bintang, Palace of Golden Horses dekat rumah beliau di Serdang, Selangor.

    Sama ada kedai roti itu bankrap atau Mahathir sebenarnya sudah tidak menganggap The Loaf satu perkara penting dalam dirinya memandangkan beliau masih ada kepentingan dalam banyak lagi syarikat yang lebih menjanjikan pulangan wang yang lebih lumayan.

    Kalau betul ekonomi negara ini teruk, tutup sahajalah stesen Petron milik anaknya itu. Sengaja sahaja buat gimik tutup kedai roti yang sememangnya bankrup semata mata hendak salahkan BN.
    Kedudukan kewangan Malaysia masih kukuh. Sebab itu BN boleh umumkan manifesto hebat untuk #HebatkanNegaraku #BersamaBN untuk semua peringkat rakyat. Usah terperangkap dengan propaganda murahan Mahathir.

    #KonspirasiMahathir
    #FitnahPakatanHarapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  27. “Kedai Roti Lain Tak Tutup, Malah Maju..”- Najib

    Dalam perasmian Majlis Pecah Tanah Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Teluk Intan di Jalan Changkat Jong di sini hari ini,Perdana Menteri berkata, ekonomi berkembang kerana kedai roti lain tidak tutup seperti yang dialami The Loaf,dalam sindirannya berhubung isu kedai roti premium The Loaf milik Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Kerajaan berjaya mengurus ekonomi negara dengan baik yang membolehkan banyak perniagaan termasuk penjualan roti dan mi sekalipun semakin maju, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Malah Najib percaya kerana ekonomi negara yang baik, perniagaan mi rebus terkenal di bandar Teluk Intan di sini, Mi Mastan Ghani juga semakin maju.

    “Kedai roti lain tak tutup, malah maju seperti Roti Boy, Gardenia malah saya percaya yang jual mi rebus di sini iaitu Mastan Ghani pun berniaga maju.

    “Kalau tutup kedai pun nak salah kerajaan juga kah? Mungkin kedai tersebut (The Loaf) tak sesuai, mungkin rotinya tak sedap atau kosnya yang mungkin tinggi atau banyak sebab lain,” katanya.

    Mahathir baru-baru ini mendakwa kedai roti premium The Loaf milik pemimpin politik berusia 93 tahun itu tidak akan ditutup jika ekonomi negara baik dan tidak ditadbir oleh Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  28. Kedai Roti Lain Elok, Kedai Roti Mahathir Sahaja Yang Lingkup
    The Loaf yang telah beroperasi selama 12 tahun semenjak 2006 gulung tikar Jumaat lepas setelah dikatakan mengalami kerugian sebanyak RM32 juta, dan Dr Mahathir pada hari sama secara tiba-tiba menafikan dirinya mempunyai kaitan dengan kedai roti berkenaan.Cerita U-turn demi U-turn akhirnya Tun M salah Najib dan kerajaan pula!

    Jika dilihat cawangan-cawangan roti lain masih kekal dan berjaya menempa nama dalam perniagaan roti,malah ingin menambah cawangan lagi, hanya kedai kedai roti Mahathir sahaja yang lingkup.

    Memetik sumber,perniagaan Rotiboy yang berkembang, kini mempunyai 40 cawangan dalam negara dan beberapa cawangan di Indonesia, Korea Selatan dan Arab Saudi.Rotiboy ditubuhkan sejak tahun 1998 lagi, bagaimanapun masih kekal sehingga kini dan baru-baru ini pula dikatakan ingin menambah 40 cawangan lagi di Malaysia pada tahun depan.

    Selain itu,Baker’s Cottage juga dilihat mempunyai 17 cawangan di Malaysia juga masih kekal.Paling legend, Kedai roti old school,Salahuddin Bakery yang terletak di Johor Bahru yang masih menggunakan arang untuk membakar roti, dan perniagaan roti tersebut dibuka sejak 1937 lagi. Maknanya kedai ni wujud sebelum Jepun serang tanah melayu lagi dan masih kekal sehingga kini, begitu juga dengan kedai-kedai roti yang lain yang masih beroperasi.

    Jadi disini apakah sebenar yang menyebabkan kerugian tersebut? Jawapannya adalah kegagalan kedai tersebut sendiri yang gagal beroperasi. Tidak ada kena mengena dengan pihak lain. Kenapa perlu babitkan kerugian tersebut dengan pihak lain?

    Yang paling pelik baru-baru ini kedai roti yang lingkup pun mereka(pembangkang) mulalah menyalahkan pihak lain. Kedai roti yang lingkup, terpaksa tutup pun salah perdana menteri.

    Kalau sudah tahu rugi dan tidak berdaya saing dalam pasaran roti kenapa baru sekarang hendak ditutup? Bila dekat pilihanraya baru hendak ditutup? Kenapa tidak tutup sebelum ini? Sengaja buat begitu untuk tuduh yang bukan bukan kepada pihak berkuasa dan mengelirukan masyarakat?

    Perkara itu tidak masuk akal.Ini kerana ramai peniaga yang lain masih lagi boleh mengekalkan kedai mereka sebagai contoh ramai anak Majlis Amanah Rakyat (Mara) meniaga tetapi tidak pula lingkup. Ini buat kedai roti lingkup.Sekecil-kecil kedai roti yang lain yang tidak terkenal juga masih beroperasi, inikan pula sudah lama ditubuhkan,pasti semakin menempa nama.

    Sama jugalah dengan penubuhan PPBM. Pada awal hendak tubuh parti bunga itu, cakap kononnya ada enam juta orang akan masuk, majoriti didakwa ahli UMNO sendiri.Malangnya, parti itu dibatalkan akibat kegagalan parti itu sendiri yang tidak mampu uruskan mesyuarat di peringkat cawangan.

    Perkara itu juga sudah mengambarkan bagaimana jika beliau mendapat mandat mengurus negara jika negara jatuh ke tangan pembangkang? Jadi, rakyat harus bijak dan boleh berfikir secara logik dan tidak mudah untuk menuding jari hanya kerana isu penutupan kedai tersebut.Isu yang seolah-olah sengaja dibangkitkan hanya semata-mata untuk menarik perhatian.
    #BersamaBN #HebatkanNegaraku #DahulukanRakyat #HarapanPalsu #FakeNews #SinsofMahathir#DosaDosaMahathir#HarapanFitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  29. Sebar Fakta Bukan Dusta,
    Bertemakan “Sebar Fakta Bukan Dusta” dan “Aku Bersamamu” kempen yang mendapat sokongan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) itu bertujuan untuk mendidik masyarakat tentang hak-hak melindungi diri daripada buli siber dan penyebaran maklumat palsu.

    Antara selebriti lain yang turut menyumbang usaha kepada kempen itu ialah Awal Ashaari, Scha Alyahya, Caprice, Joe Flizzoe, Ilaa Damia, Kavita Sidhu, Jane Teoh, Shahrol Shiro, Nora Danish, Maya Karin dan Adibah Noor.

    Semoga rakyat Malaysia akan menjadi lebih bertanggungjawab dalam menangani berita palsu yang berkemungkinan besar bakal dikeluarkan oleh pakatan pembangkang diketuai DAP lagi untuk menipu rakyat Malaysia. Pastikan kita hanya “Sebar Fakta Bukan Dusta”. Perangi berita palsu maka pakatan pembangkang bakal lumpuh.

    #HarapanFitnah
    #HarapanPalsu
    #BersamaBN
    #SelamatkanPulauPinang
    #SelamatkanSelangor
    #HebatkanNegaraku
    #DahulukanRakyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  30. Mahathir Pilih Parlimen Langkawi Kerana Bimbang Ditolak Di Kubang Pasu
    Keputusan Tun Dr. Mahathir Mohamad memilih Parlimen Langkawi untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) baru-baru ini membuatkan pas percaya bahawa Mahathir bertanding di kawasan tersebut adalah disebabkan beliau takut ditolak oleh pengundi di Kubang Pasu.

    Naib Presiden Pas, Idris Ahmad berkata, di atas kebimbangan tersebut, Dr. Mahathir akhirnya memilih kawasan yang dilihat lebih selamat meskipun Kubang Pasu adalah kawasan tradisi beliau yang ditandingi sejak 1974.

    Bagaimanapun katanya, terserah kepada rakyat untuk menilai sendiri sikap bekas Pengerusi PPBM itu sebelum memilihnya pada pilihan raya nanti.

    “Dia (Dr. Mahathir) memilih Langkawi kerana tidak yakinlah bertanding di Kubang Pasu, tempat dia sendiri. Apa-apa pun, itu hak dia, kita tidak mahu pertikai,” katanya ketika ditemui selepas program soal jawab ‘anda tanya Pas jawab’ di Guar Sanji di sini malam tadi.

    Beliau diminta mengulas pengumuman Dr. Mahathir untuk bertanding di Parlimen Langkawi sekali gus mungkin akan tersenarai sebagai calon tertua dalam PRU-14.

    Menurut sumber berkata, pencalonan ahli politik berusia 93 tahun itu sememangnya sudah dijangka bagi membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri sementara jika gabungan pembangkang PKR itu memenangi PRU-14.

    Dalam perkembangan berkaitan, Idris berkata, tindak-tanduk Dr. Mahathir yang sering menyerang Pas adalah disebabkan rasa dendam bekas Perdana Menteri itu selepas Pas tidak mengikut telunjuknya.

    “Dia marah dengan Pas sebab dia tidak boleh membentuk Pas selain Pas tidak mengikut telunjuknya ketika semua parti lain dalam pembangkang tunduk.

    “Seperti biasa, Dr. Mahathir ini tidak boleh orang sekat kemahuannya. Sifatnya, dia mesti capai kemahuan, siapa tidak ikut akan menjadi musuh,” katanya.

    Sebelum ini, Dr. Mahathir juga dikatakan menyimpan rasa dendam itu selepas pernah tewas kepada calon parti itu dalam pilihan raya umum pada tahun 1969.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  31. “Tunggu Dan Lihat Sama Ada Parti Mana Yang Akan Ditolak”-Idris Ahmad
    Naib Presiden Pas, Idris Ahmad berkata, PAN sepatutnya sedar diri dengan kemampuan sendiri kerana parti serpihan itu sebenarnya langsung tidak berfungsi dalam gabungan pembangkang PKR.

    Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas program soal jawab ‘anda tanya Pas jawab’ di Guar Sanji di sini malam tadi yang turut dihadiri oleh Pesuruhjaya Pas negeri, Mohd. Shukri Ramli.

    Presiden PAN, Mohamad Sabu juga diingatkan supaya tunggu dan lihat sama ada parti beliau atau Pas yang akan ditolak serta dihukum oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Soal Idris, adakah PAN sedar, mereka bukan sahaja diberikan kerusi paling sedikit oleh gabungan pembangkang PKR, tetapi turut diletakkan di kawasan tidak selamat berbanding parti-parti lain.

    “Kita tengoklah pilihan raya nanti, siapa yang rakyat hendak hukum Pas atau PAN itu sendiri.

    “Kalau kita tengok, kerusi mana yang PAN selamat? Kerusi yang peluang untuk mereka menang antara 60 hingga 70 peratus juga langsung tidak ada. Sedarkah, PAN langsung tidak berfungsi dalam Pakatan Harapan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  32. Kojolla @ Penjalang Rakyat @ mcm mcm,

    "Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya tertanya-tanya, siapakah ‘taukeh’ besar di belakang PAN yang dilihat mampu berbelanja dengan mewah sejak ditubuhkan sehingga kempen PRU-14 bermula."

    Siapa taukeh yang kasi RM90 juta?

    Dia tak membantu imej PAS dengan menanya itu.

    Dia tonjolkan (provoke) fikiran rakyat pasal RM90 juta.

    Siapa dapat RM90 juta? Tahu saja lah. Ahem ahem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa kasi RM90 juta?

      Tahu saja lah. Ahom ahom.

      Delete
  33. 'DIA'... SI TUA BAPOK
    ------------------------------------

    Hamba kelahi dgn dia ni bukan satu dua hari
    Tapi sejak th 2013, mula di di blog Parpukari
    Tak tertepis dia, hamba bedal kanan dan kiri
    Kerap kalinya iblis lahanat ni belah cabut lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia cuma seorang pendatang dari Singapura
    Dtg negara kita inii, mau mencetus huru hara
    Mcm Matdey tua dia ikut bermain sandiwara
    Bertopeng di sebalik nak selamatkan negara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia merajuk dgn Umno sbb tidak dpt jawatan
    Projek cara kroni pulak banyak kena sekatan
    Utk balas dendam, dibuatnya perangai setan
    Bersekongkol dgn Matdey tua si PM mantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hidup dia ni hanyalah menurut nafsu serakah
    Langsung tak ada ingatan nak pegi ke Mekah
    Tetapi sumbang songsang dia punya langkah
    Rasa hamba, bapok ini anak haram luar nikah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dijaja merata fitnah berkaitan dengan 1MDB
    Sama mcm Matdey, yg diia anggap sbg nabi
    Rela jadii keldai, tunggangan DAP kafir harbi
    Demi si tua renta dia rela terjun kubang babi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia mmg tua kutok perangai spt haram jadah
    Ikut Matdey, kubang babi pun sanggup redah
    Serupa Matdey, asyik je U-turn dan jilat ludah
    Dgn hamba ini, dia udah sering terima padah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia seorang yng ketot, pala botak, perut bujal
    Tak sedar dirii, dah hampir nak menemui ajal
    Dulu Nuat dia caci dan panggil Anus AdDajal
    Kini rela kasi jubor kalu Nuat ingin nak tunjal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg le kaki gebang lebat, ini anak gampang
    Dia punya aota gertak, kalah bunyi senapang
    Mau lagak hebat, tak padan hencot tempang
    Kalau jumpa dia, sah hamba kasi pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Cakap2 ifrit ini hanya aota temberang belaka
    Ternyata dia mmg bacul ini bapok tua celaka
    Tak berani dtg hamba cabar di Dtrn Merdeka
    Hamba nanti, hingga pagi tak nampak muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba terus tampil dan mahu cabar dia lagi
    Tarikh masa & tmpt jumpa hamba udah bagi
    Tapii dia dah mula menggeletar, berlaga gigi
    Dia spt cuba berhelah, mau buat alasan lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia ibarat seekor setan ifrit jembalang puaka
    Pelbagai fitnah terhadap kerajaan ifrit ni reka
    Dia termakan hasutan Matdey, si tua bangka
    Kat akhirat, kedua2 nya akan abadi di neraka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia selalu buat komen, spt org mabok candu
    Tapi dgn hamba, dia terima pukulan yg padu
    Mmg kerap kali, bapok ini melopong terkedu
    Sering kali nya dia cabut, ini mubaligh Hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg amat pasti Hindu jadi dia punya agama
    Allah dia kata 'Baghwan Visnu, disebut nama
    Jugak Alkalki Authar & Muhammad itu sama
    Neraka le tempat, utk dia abadi selama-lama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kerja ifrit ni dekat sini, hanyalah menyampok
    Tapi asyiik diulang copypes hujah basi lapok
    Kepala dia mmg udah selalu hamba hempok
    Itu lah dia si tua kedi khunsya, Suman bapok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia seorang Munafiq fasiq yng tiada beriman
    Mmg udah lama gugur, diia punya keIslaman
    Hati serta jiwa dia kotor dipenuhi dgn kuman
    Itulah dia tua renta bangsat, si bapok Suman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kok tiba2 ajer Kejora pondan menyampok, ada apa2 ker?

      Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...sekejap Kejoran pondan. semuanya serabai, peparat, najis & pondan.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
    2. Othaman Ahmad18 April 2018 at 04:39

      Pantatun macam sial berjela-jela, tapi masih tak berani nyatakan waktu/jamnya.

      Apa helah kamu, haaaaaaaaaaaaa.....??

      Delete
    3. Masih rambang lepas terawikh tak nyatakan waktu tepat pukul berapa, kenapa kejora, takut ker?

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tepat tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Member2 Pas & UMNO semua pun geleng kepala malu tengok auta temberang pengecut kamu, apatah lagi member2 Pakatan Harapan semalam ketika kami bersembang & supper di restorann mamak.

      Kamu kini jadi bahan ketawa orang2 kat JB. Ihhhhh, malu nyerr.......!!

      Delete
    4. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    5. Jelas nyata kepala atok kau.....!!

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buat aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tak muncul2.

      Delete
    6. Kik kik kiik Suman bapok jubor ketuat
      Lagi dia berhelah, lagii hamba meluat
      Dlm hal ibadah, mmg ler dia ini gawat
      Ternyata terawikh dia tak pernah buat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
  34. ANDAI KATA MENTERI BESAR KITA SEORANG LGBT
    Pengerusi Jaringan Muslimin Pulau Pinang, Ustaz Hafiz bin Nordin menasihati umat Islam agar jangan terperdaya dengan agenda licik pihak-pihak tertentu yang mahu membariskan calon-calon yang mewakili LGBT untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang.

    Beliau membuat pendedahan tersebut dalam ucapannya di Deklarasi Ijtima’ Penegasan Kedaulatan Islam (DIPKI) 2018 edisi Selangor yang telah berlangsung semalam.

    Beliau berkata, “Di kalangan mereka saya mendengar hujung-hujung telinga, akan ada calon-calon yang mewakili LGBT, yang juga mungkin menjadi calon Menteri Besar. Negeri mana tak tahulah!”

    “Tuan-tuan bayangkanlah Menteri Besar kita LGBT, gay, biseksual.”

    Beliau kemudiannya mengingatkan para hadirin akan kewujudan Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang, sebuah organisasi yang pernah mendapat liputan oleh portal Malaysiakini tentang kejayaan tokoh-tokoh mak nyah tersebut mengadakan mesyuarat pertama mereka di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang tidak berapa lama dahulu.

    “Di Pulau Pinang ada Jawatankuasa Transgender. Bila saya bangkit tanya, surat lawyer mari kat saya. Saya bertanya kat Ketua Menteri Pulau Pinang, untuk apa Jawatankuasa Transgender ini?”

    “Transgender ni apa dia? Bukan transformer. Mak nyah!”

    “Dia tak pakai, patut Jawatankuasa Mak Nyah Negeri Pulau Pinang, mungkin mak nyah ni bunyi terlampau seksi kot. Jawatankuasa Transgender.”

    Sehubungan dengan itu, beliau menggesa umat Islam agar berhati-hati dengan parti DAP yang menurutnya, mempunyai agenda yang menyalahi agama Islam.

    “Pemimpin DAP mempunyai agenda selain daripada evangelis. Mereka mempunyai agenda untuk melaksanakan semua agenda Israel laknatullah dalam negara kita.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, peparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  35. BN TAWAR TN50, PH TAWAR TN93 (TUA NYANYOK)
    Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai visi untuk masa depan negara.

    Negara kita semakin melangkah kemasa depan dengan bersaing dengan negara negara lain dalam dunia.

    Kini Wawasan 2020 hampir tiba, maka untuk generasi seterusnya, satu lagi platform untuk anak muda sebagai pemegang saham negara di masa depan di “engaged” oleh Barisan Nasional melalui pertemuan dengan semua kategori orang muda.

    Jumlah yang telah di engaged sudah berjumlah jutaan di seluruh negara.

    Anak muda di wakili oleh YB Khairy Jamaluddin di tanya apa yang mereka mahu dari negara ini pada sekitar tahun 2050.

    Semua idea dan kehendak mereka di dokumen dan dibincangkan secara berhadapan.

    Benar bagai yang di nyatakan oleh Perdana Menteri ketika mula ambil alih kepimpinan “zaman kerajaan tahu segalanya sudah tamat”.

    Cara TN50 dipersembahankan adalah dari “bottom ups” tidak seperti Wawasan 2020 di mana ia adalah dari atas ke bawah.

    Maknanya dari pandangan di bawah di bawa ke atas untuk tindakan dan rumusan.

    Sesi dailog bertemu dengan tuan punya badan pemegang saham masa depan negara.

    Ketika melancarkan Wawasan 2020 di era kepimpinan Mahathir, ia di putuskan dari atasan tanpa “engagement” dari pihak lain, berbeza dengan TN50.

    Kini lihatlah apa yang berlaku.

    Sedang Barisan Nasional menawarkan TN50 dengan anak muda di dalamnya, Pakatan Harapan pula menawarkan TN93 seorang pemimpin dari era jurasik, mungkin maksud TN kepada TN93 adalah ‘Tua Nyanyok”.

    Kita melihat ke hadapan, PH melihat ke belakang.

    Rakyat boleh pilih mana satu yang masuk akal.

    Rakyat perlu nilai dengan bijaksana bukan dengan emosi. Seperti kata pelawak terkenal Amerika Christ Rock katakan dalam lawaknya, bagaimana pemimpin tua menentukan masa depan, sedangkan dia belum tentu ada esok hari.



    #BersamaBN #HebatkanNegaraku #DahulukanRakyat #PRU14 #GE14 #JomBN #HarapanBohong #HarapanFitnah #HarapanPalsu #TolakPakatanDAP #MalaysiaMemilih #JomBN #HarapanDedak #PakatanDAP #UndiBN #TolakPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  36. SALAHKAN BN KEDAI TUTUP, KECELARUAN DR. MAHATHIR MAKIN KRITIKAL
    Sejak bersama gabungan pembangkang PKR, Tun Dr. Mahathir Mohamad jelas semakin bercelaru dan terbaharu apabila menuding jari kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) berikutan kegagalan perniagaan kedai roti premium, The Loaf miliknya hingga terpaksa gulung tikar baru-baru ini.

    Kecelaruan itu semakin kritikal apabila Dr. Mahathir mengeluarkan tiga kenyataan berbeza. Awalnya, sudah menjual saham kedai roti tersebut. Kemudian, tidak mempunyai sebarang pegangan saham dengan kedai roti itu dan terkini, beliau cuba menjadikan kedai roti tersebut sebagai modal politik untuk menyerang kerajaan.

    Menurut pensyarah Fakulti Keusahawanan dan Perniagaan, Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof. Madya Dr. Abu Sofian Yaacob, calon Perdana Menteri sementara gabungan pembangkang PKR itu seolah-olah dikawal oleh individu tertentu apabila mengeluarkan kenyataan yang berubah-ubah mengenai isu kedai roti tersebut.

    “Dengan situasi politik semasa dan tarikh Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang semakin hampir, beliau cuba menyerang kerajaan dengan menjadikan penutupan kedai roti tersebut sebagai modal politik untuk meraih simpati rakyat.

    “Dr. Mahathir seolah-olah tidak bersedia untuk memberi jawapan mengenai penutupan kedai roti tersebut. Hari ini cakap lain, esoknya cakap lain. Beliau seolah-olah mahu menyembunyikan kegagalannya mengurus perniagaan dengan menyalahkan pihak lain,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Terdahulu, kecelaruan Dr. Mahathir itu turut menjadi bahan sindiran kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika melawat Teluk Intan, Perak.

    Najib dalam ucapannya berkata, keadaan ekonomi yang berkembang baik ketika ini membolehkan banyak perniagaan termasuk penjualan roti dan perniagaan mi rebus terkenal di bandar Teluk Intan, Mi Mastan Ghani berkembang maju.

    “Kedai roti lain tak tutup, malah maju seperti Roti Boy, Gardenia malah saya percaya yang jual mi rebus di sini iaitu Mastan Ghani pun berniaga maju,” kata Najib ketika berucap merasmikan Majlis Pecah Tanah Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Teluk Intan di Jalan Changkat Jong di sini hari ini.

    Sementara itu, Abu Sofian berkata, setiap usahawan perlu melakukan kajian dan menilai perniagaan masing-masing supaya mampu menjadi lebih kompetitif dalam cabaran ekonomi ketika ini.

    Katanya, apabila usahawan itu menyasarkan golongan berpendapatan tinggi sebagai kelompok sasaran, risiko yang perlu diambil adalah pulangan pasaran yang terhad dan ia memerlukan persediaan rapi untuk kekal dalam industri tersebut.

    “Kita lihat banyak lagi kedai atau restoran premium yang berjaya kekal dalam industri tersebut kerana mereka begitu kompetitif dan sentiasa menambah baik produk masing-masing untuk menambat hati pengguna.

    “Kalau peniaga itu malas untuk menambah baik produk, perniagaan mereka tidak akan bertahan lama. Tidak elok untuk kita menyalahkan orang lain atas sikap malas diri sendiri,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  37. KHINZIR TUKAR NAMA LEMBU, TETAP KHINZIR
    APABILA Mahathir bertanya sama ada babi yang disembelih dengan menyebut nama Tuhan halal dimakan atau tidak, dia sebenarnya sedang memberikan indikasi bahawa dalam PRU14 ini juga Pakatan Harapan yang dipengerusikannya (tapi diketuai DAP) akan melakukan benda yang hampir sama juga.

    Iaitu semua parti pembangkang dalam Pakatan (DAP, Bunga, PAN), guna lambang PKR – ini yang sebenarnya Mahathir maksudnya dengan kenyataan itu.

    Sebab ramai macai Pakatan yang menyokong cakap Mahathir itu, maka Mahathir berilusi bahawa itulah dia kemahuan rakyat dan diakhirnya bersetujulah dia menggunakan lambang PKR – parti yang diasaskan dari kezalimanannya terhadap Anwar dulu.

    Ini sebenarnya akal untuk menipu orang Melayu agar mengundi DAP sebab menyangkakan mereka sedang memangkah PKR. Pembangkang akan buat apa sahaja kali ni untuk mendapatkan undi Melayu, sebab itu di Sabah dan Sarawak lambang DAP tetap digunakan pasal Melayu tak ramai disana.

    Nanti habis pilihanraya masing-masing baliklah ke parti masing-masing dan guna lambang roket semula.

    Jadi kita nak ingatkan orang Melayu ni bahawa jangan terkeliru dengan taktik murahan macam ini. Sebaliknya kekal mengundi lambang BN iaitu dacing . Dacing perlu kerana semua parti komponen dalam BN datang dari pelbagai idealogi yang berbeza. Nak menyatukan semua perbezaan ini maka digunakan lambang dacing.

    Sementara apa yang dilakukan Pakatan hari ini tidak lain untuk mengelirukan orang Melayu agar mengundi DAP. Kalau ikutkan patutnya gunalah lambang DAP sebab DAP yang paling banyak kerusi tapi sebab tahu orang Melayu tidak akan undi DAP, maka dikelirukan mereka dengan lambang PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  38. Pertanyaan @limkitsiang Kepada @MukhrizMahathir Mengenai @chedetofficial Yang Kini Dilupakan

    Peristiwa pertanyaan di bawah berlaku di Dewan Rakyat pada 09/05/2008. Semua watak di dalam perbualan ini masih hidup dan watak utama sudahpun mencecah 92 tahun. Berikut adalah pertanyaan Lim Kit Siang kepada DS Mukhriz Mahathir:
    Adakah Yang Berhormat dari Jerlun (Mukhriz) bersetuju, bahawa masalah rasuah bermula dalam masa Tun Dr Mahathir?
    Masa itu pentadbiran Dr Mahathir disamakan dengan KKN, tahukah Yang Berhormat Jerlun apa itu KKN? Pentadbiran Suharto pun dikenali di antarabangsa dengan KKN! Tahukah Yang Berhormat Jerlun apa itu KKN? Taukah? Mau (saya) bagitau apa KKN?
    K yang pertama- Kronisme
    K yang kedua - Korupsi
    dan N- Nepotisme
    Adakah Yang Berhormat Jerlun setuju bahawa di bawah pentadbiran Tun Mahathir, Malaysia mahsyur di dunia dengan KKN?
    Adakah yang Berhormat Jerlun setuju bahawa bekas Perdana Menteri pun patut didakwa oleh kerana korupsi, oleh menyalahgunaan yang mengakibatkan pemecatan kuasa Tun Salleh Abbas sebagai Lord Presiden?
    Bukankah ini lebih jelas bahawa masa itu PM pada tahun 1988 ada menyalahguna kuasa beliau untuk mencetuskan satu krisis yang saya sifatkan Mother Of All Judicial Crisis dengan pemecatan Tun Salleh Abbas sebagai Lord President dengan dua hakim Supreme Court.
    Mau jawab perkara ini? Apakah penjelasan bagi perkara ini? Berani menjawab bagi (pihak) bapa beliau?
    Itu dulu. Pertanyaan pada tahun 2008. Tahun 2018 apa jadi? Lim Kit Siang sudah lupa. Mukhriz Mahathir sudah lupa. Tun Dr Mahathir? Apa yang dia ingat?

    ReplyDelete
  39. @NgaKorMing Bakal Menteri Lantikan @cmlimguaneng? Calon Perdana Menteri @chedetofficial Hangpa Nak Buang Mana?

    Di dalam majlis menamakan calon PKR (DAP dan Pakatan Harapan tidak bertanding) di Teluk Intan semalam, Setiausaha Agung DAP, Joseph Lim Kit Siang berjanji akan melantik calon PKR Teluk Intan, Nga Kor Ming sebagai Menteri.

    Terdapat dua situasi di sini. Pertama, walapun Nga Kor Ming menang di Teluk Intan, beliau tetap tidak boleh jadi Menteri sekiranya Pakatan Harapan (baca PKR) tidak mempunyai kerusi yang cukup untuk membentuk Kerajaan Persekutuan. PKR yakin ka dapat membentuk Kerajaan Persekutuan?

    Kedua, perlantikan Menteri adalah di bawah kuasa Perdana Menteri. Adakah Joseph Lim Guan Eng bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan (baca PKR)? Sekiranya gabungan ini masih mahu mengekalkan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri (sekiranya beliau masih hidup dan menang di Parlimen Langkawi), adakah kuasa Setiausaha Agung DAP lebih besar dari Perdana Menteri. Kuasa Tokong lebih besar dari Top Dog?

    Bak kata matsabutoh la... PM keling tua fuckatan kerja dipejabat hanya pegang pen, jadi tukang tandatangan bodoh-bodoh... Kerja mengubah dasar, tukar perlembagaan malaysia, pecat orang tu, lantik orang ni semua kerja DAPig dan kafir harbi dalam fuckatan....

    Matsabutoh dapat goyang kaki tiap-tiap masuk elaun pun ok.... Janji jangan lupa kipas bontot tokong tiap-tiap hari...

    Wakakakakakakakakakaakakaka

    Psstttt... Semalam madey keling tak datang ke Teluk Intan kenapa...??? Masuk IJN lagi ke...??? Baru panjat tangga sikit dah semput....

    Nampak nya LGE ada peluang besar untuk jadi PM bukan melayu yang pertama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  40. Kah kah kah kah kah kah.... Zaid todi berani lawan tauke aka tokong ke....?????

    Muahahahahahahahaha... DAPig parti Cina..?? Hai, tak lama lagi kena tendang la Zaid Al-araki ni dari parti 'Demokrasi Ala Penjajah' ni....

    Wakakakakakakakakakakakakaka


    Zaid kini kata DAP 'parti Cina'
    17 Apr 2018, 12:59 tengahari (Dikemaskini 17 Apr 2018, 1:05 tengahari)

    Selepas dikatakan tidak mendapat ruang bertanding dalam pilihan raya umum, Datuk Zaid Ibrahim hari ini menyifatkan DAP yang dianggotainya sebagai “parti Cina”.


    “Parti Cina dalam Pakatan harapan umumkan mereka sudah ada dua bakal menteri. Mungkin akan ada lagi.

    “Parti-parti Melayu senyap saja dalam isu itu. Begitu biasanya sikap Melayu, malu dan segan untuk suarakan pendapat. Tiada apa yang berubah,” tulisnya di Twitter.


    Zaid pada 12 April lalu menyamakan dirinya dengan pemimpin veteran DAP, Dr Tan Seng Giaw yang tidak dicalonkan lagi di parlimen Kepong, yang dipegangnya selama lapan penggal.

    Zaid, bekas menteri undang-undang, berkata “Tan dibuang selepas 30 tahun, saya pula selepas 12 bulan”.

    Semalam, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming akan dilantik sebagai menteri pusat jika HARAPAN memang dalam PRU pada 9 Mei ini.

    Lim berkata demikian ketika mengumumkan Nga sebagai calon parlimen Teluk Intan malam tadi.

    Sebelum itu, Lim telah menjanjikan kedudukan sama kepada Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong.

    Kedua-dua Nga dan Liew akan berdepan dengan menteri BN di tempat masing-masing.

    Zaid sebelum antara tokoh yang dibawa masuk DAP ke dalam parti itu bagi menangkis imej parti Cina yang dilontar pada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  41. Belum PRU14 Tapi Pembangkang Sudah Mendahului Yang Di-Pertuan Agong !

    Di dalam keghairahan parti DAP berkempen menjelang PRU14, DAP telah menunjukkan belangnya dan misi sebenar yang mereka cuba sembunyikan daripada rakyat dan rakan-rakan politik mereka.
    Pertama, Lim Guan Eng telah membelakangi status quo Perdana Menteri menasihati Yang di-Pertuan Agong melantik barisan kabinetnya.

    Lebih berat lagi, Guan Eng seperti mendahului Yang di-Pertuan Agong apabila Guan Eng sendiri mengumumkan DAP akan melantik Nga Kor Ming sebagai Menteri jika beliau menang di Teluk Intan dan pembangkang menang PRU14.

    Portal pembangkang, Malaysiakini melaporkan kenyataan Lim Guan Eng berceramah di Teluk Intan pada 17 April 2018. Guan Eng berkata,

    "Jadi kalau kita nak kalahkan dia, kita mesti hantar pemimpin besar yang berwibawa, kita mesti hantar seorang calon yang bila kita menang di Putrajaya parti DAP akan lantik dia juga sebagai menteri," kata Lim.
    Sedangkan, Perlembagaan Malaysia jelas menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong sahaja yang berhak untuk melantik Menteri-menteri, atas nasihat Perdana Menteri.

    Perkara asas ini termaktub di dalam Bahagian IV Persekutuan Bab 1 Ketua Utama Negara (43)
    Jelas bahawa Lim Guan Eng dan parti DAP tidak layak untuk melantik Menteri!

    Persoalannya, kenapakah Guan Eng berbuat demikian jika Guan Eng bukan calon Perdana Menteri parti pembangkang kecuali jika beliau memang berhasrat untuk memegang jawatan tersebut?

    Dan amat memualkan apabila Guan Eng mendakwa Kor Ming seorang 'pemimpin yang berwibawa' sedangkan Kor Ming dilaporkan pernah menyiarkan karikatur menghinaa umat Islam yang sedang menyambut perayaan Aidilfitri.

    Kor Ming juga terkenal dek keceluparan mulut dan kurang ajarnya seperti di dalam video ini
    Begitu hina parti DAP jika orang yang mulut celupar ini dianggap 'berwibawa'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  42. Kedua, tindakan kepimpinan DAP yang begitu cepat cuba menutup misi dalaman DAP untuk merampas kerusi Menteri Besar Perak.

    Pada 13 April 2018, Dr Abdul Aziz Bari telah diumum sebagai calon DAP di kerusi DUN Tebing Tinggi pada PRU14 kelak. Pengumuman itu dibuat sendiri oleh penyandangnya, Ong Boon Piow dalam satu ceramah di Station 18. S

    Kepimpinan DAP pusat begitu cepat menafikannya dan mendakwa Boon Piow sudah melanggar disiplin parti dan kononnya akan dirujuk ke Jawatankuasa Tatatertib parti. Sehingga ke hari ini, tidak ada sebarang keputusan daripada jawatankuasa tersebut.

    Ianya bermaksud, DAP hanya sekadar berlakon sahaja kononnya mereka benar-benar serius tetapi hakikatnya, DAP telah meliwat rakan-rakan politiknya. Janji mereka untuk tidak merebut kerusi Menteri Besar hanya satu pembohongan sahaja.

    Sejarah juga telah membuktikan betapa gila kuasa dan rakusnya puak DAP apabila mereka memegang kerusi majoriti di dalam kerajaan pakatan pembangkang.

    Pada PRU 12, DAP memegang kerusi majoriti iaitu 18 kerusi DUN Perak manakala PKR (7 kerusi) dan PAS (6 kerusi). Konflik timbul apabila puak DAP turut mencalonkan nama ADUN DAP sebagai Menteri Besar Perak walau pun pada dasar dan awalnya, DAP bersetuju jawatan Menteri Besar disandang oleh ADUN Melayu Islam daripada PKR atau pun PAS.

    Tetapi disebabkan gila kuasa dan amat rakus, DAP tetap mahu meletakkan calon mereka yang bukan Islam. DAP melanggar perjanjian sesama pembangkang, malah mereka bersikap kurang ajar menolak keputusan Sultan Perak.

    Lebih biadap lagi apabila Lim Kit Siang sendiri menolak perlantikan Nizar Jamaluddin oleh Sultan Perak. Media melaporkan, beberapa jam sebelum majlis pelantikan dan istiadat angkat sumpah itu diadakan, Lim Kit Siang mengarahkan semua 18 wakil rakyat DAP di Perak tidak menghadiri istiadat mengangkat sumpah tersebut.

    Dua perkara di atas sudah cukup untuk membuktikan bahawa parti DAP akan melanggar apa sahaja termasuk perjanjian sesama pembangkang jika parti itu memegang kerusi majoriti di dalam sesebuah kerajaan negeri apatah lagi jika di kerajaan persekutuan.

    Lebih teruk lagi, DAP juga tidak peduli kepada titah Sultan Perak. Malah, Sultan Selangor telah murka dan menganggap PKR dan DAP biadap dan menderhaka kerana melanggar titah baginda tentang isu perlantikan Menteri Besar.

    PRU14 adalah masa untuk memastikan parti DAP ini tidak lagi diberikan lebihan kuasa dan parti-parti di bawah logo PKR juga tidak patut disokong kerana ianya akan memenangkan parti chauvinis DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  43. Alamak... apa sudah jadi wahai kepada Datuk Zaid Ibrahim mendakwa DAP yang dianggotainya sejak 12 bulan lalu sebagai sebuah “parti Cina”.

    Kenyataan terbaru beliau ini dikatakan selepas gagal mendapat ruang bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    “Parti Cina dalam Pakatan Harapan umumkan mereka sudah ada dua bakal menteri. Mungkin akan ada lagi.

    “Parti-parti Melayu senyap saja dalam isu itu. Begitu biasanya sikap Melayu, malu dan segan untuk suarakan pendapat. Tiada apa yang berubah,” tulisnya di Twitter.

    Zaid yang juga bekas menteri undang-undang adalah antara tokoh yang dibawa masuk DAP ke dalam parti itu bagi menangkis imej parti Cina yang dilontar pada mereka.

    Zaid pun berulang kali menyatakan komitmen beliau memerangi persepsi tersebut seolah-olah seperti kesungguhan pihak berkuasa memerangi ideologi songsang.

    Sebelum ini, Zaid pernah menyifatkan dirinya senasib dengan pemimpin veteran DAP, Dr Tan Seng Giaw yang tidak dicalonkan pada PRU14.

    Seng Giaw tidak dicalonkan sebagai ahli parlimen Kepong selepas memegang kerusi itu selama lapan penggal.

    “Tan dibuang selepas 30 tahun, saya pula selepas 12 bulan”, jelasnya.

    Malam tadi, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengumumkan Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming sebagai calon parlimen Teluk Intan.

    Guan Eng berkata Kor Ming dan Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong akan dilantik sebagai menteri pusat jika Pakatan Harapan (PH) menang dalam PRU14 pada 9 Mei ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  44. Adakah Mahathir setuju lantik Nga Kor Ming sebagai Menteri?

    Isu mengenai Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming yang akan dilantik sebagai menteri sekiranya Pakatan Harapan berjaya menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) ketika ini sedang hangat diperkatakan.

    Pengumuman Kor Ming yang akan dilantik sebagai menteri itu dibuat oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sendiri dalam satu ceramah di Teluk Intan, Perak, baru-baru ini yang turut mengumumkan Pengerusi DAP Perak itu sebagai calon di kawasan berkenaan.

    Bagaimanapun, tindakan Guan Eng itu hanya menyerlahkan lagi sikap dominan parti Roket itu dalam Pakatan Harapan apabila pemimpinnya bertindak mengumumkan sendiri calon menteri untuk kabinet bayangan pakatan pembangkang itu.

    Cuba bayangkan jika Kor Ming menjadi menteri. Jika diikutkan rekod, Kor Ming ini sering bertindak biadap dan kurang ajar malah sering menyinggung perasaan ramai pihak.

    Sebelum ini, Kor Ming pernah mencetuskan kemarahan dan menyinggung perasaan umat Islam apabila memuat naik status dalam akaun Facebook miliknya menghina sambutan Hari Raya Aidilfitri dengan menyamakan sedekah duit raya sebagai rasuah dan ‘dedak’.

    Tindakan wakil rakyat DAP itu sangat biadab dan tidak menghormati amalan tradisi yang telah diamalkan orang Melayu sejak turun temurun.

    Kor Ming juga cuba mempersendakan ucapan selamat hari raya untuk rakyat Malaysia dengan berlatar belakangkan bendera Amerika Syarikat serta berimejkan tangan yang berdoa seperti penganut agama Kristian.

    Bukan hanya itu sahaja, netizen sebelum ini menyelar Kor Ming selepas laman penyokong Pengerusi DAP Perak itu, “Nga Kor Ming super fan’s club” berkongsi gambar yang disifatkan tidak bertanggungjawab dan biadap kerana tidak menghormati kemangkatan Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah.

    “Nga Kor Ming super fan’s club” berkongsi gambar yang dimuat naik oleh Facebook “Tak Nak BN” yang tertera caption “Perdana Menteri & suaminya” dimana terdapat gambar Almarhum Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah dan isterinya bersama-sama dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, di saat negara berkabung di atas kemangkatan baginda.

    Selain itu, Kor Ming juga sebelum ini dikritik keras kerana menyebar fitnah tentang bapa pembangunan negara, Allahyarham Tun Abdul Razak dengan menyebar satu poster berunsur hasutan yang mempersoalkan mengenai Tun Abdul Razak. Poster berkenaan juga mengangkat ketua komunis Malaya, Chin Peng sebagai heronya.

    Poster tersebut memuji Chin Peng kononnya beliau berjuang melawan Jepun. Sedangkan hakikatnya Chin Peng merupakan pengkhianat dan petualang negara yang ingin menjadikan negara sebagai sebuah negara komunis satu masa dahulu.

    Walau apa pun, jika diikutkan perlantikan Menteri adalah di bawah kuasa Perdana Menteri. Adakah Guan Eng bakal calon Perdana Menteri Pakatan Harapan?

    Lagi satu, adakah calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad bersetuju melantik Kor Ming sebagai Menteri sekiranya gabungan pembangkang itu berjaya membentuk kerajaan selepas PRU-14?

    Jika Mahathir bersetuju ini membuktikan Pengerusi Pakatan Harapan itu sememangnya hanya boneka DAP dan ini juga menunjukkan dalam gabungan pembangkang itu yang paling berkuasa adalah Guan Eng dan DAP. Ini kerana Guan Eng yang mengumumkan akan melantik Kor Ming sebagai menteri jika Pakatan Harapan menang dalam PRU nanti.

    Tindakan Guan Eng itu jelas membelakangkan rakan sekutunya memandangkan pemimpin yang layak berbuat demikian hanyalah calon Perdana Menteri yang dinamakan Pakatan Harapan sebelum ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  45. LANGKAWI PENUTUP LEGASI TUN DR MAHATHIR
    TIDAK dinafikan, mitos sumpahan Mashuri telah ditamatkan semasa era Tun Dr Mahathir. Mitos itu berjaya ditamatkan kerana polisi kerajaan masa itu, menjadikan pulau itu sebagai pulau peranginan.

    Selama 22 tahun, semacam satu paksaan, khususnya para pegawai kerajaan daripada Sarawak dan Sabah, kelayakan percutian setiap dua tahun bagi kaki tangan yang layak, menyeraikan Langkawi sebagai destinasi.

    Demikian juga penumpuhan pembangunan pulau itu untuk dijadikan sebagai pusat peranginan antarabangasa, dengan berbagai program anjuran kerajaan, antara lain pameran udara antarabangsa, Le Tour De Langkawi dan sebagainya.

    Memajukan pulau itu, kononnya untuk manamatkan mitos sumpah mashuri dapat dijayakan menerusi kerajaan Barisan Nasional, bukan atas nama individu. Tiada individu yang boleh menjayakan sesuatu parancangan, melainkan atas sokongan semua pihak.

    Jika Tun Dr Mahathir menganggap dengan bertanding di Langkawi supaya pengundi pulau itu mengingati beliau sebagai individu dan mengenepikan sumbangan kerajaan parti Barisan Nasional, menggambarkan bahawa pengundi pulau itu tidak menerima hakikat sebenarnya.

    Pengundi Langkawi diyakni tidak akan mengundi atas sumbangan individu akan tetapi berasaskan sumbangan kerajaan, kerana tanpa kerajaan yang membantu seseorang individu pembangunan dan kemajuan sesebuah kawasan seperti Langkawi tidak akan tercapai.

    Tiada rekod di negara ini bahawa seseorang memajukan kawasan yang bukan milik peribadinya. Apa yang adalah, seseorang itu hanya mempercantik rumah dan halaman rumahnya termasuk pagar-pagar yang mengelilingi rumah itu.

    Jika pengundi Pulau Langkawi menerima hakikat, bahawa kemajuan pulau itu kerana kerajaan Barisan Nasional, bererti, pengundi pulau akan terus menyokong calon parti Barisan Nasional pada PRU-14.

    Sebenarnya Parlimen Langkawi adalah wilayah Bn. Pada PRU-13 lalu, calon Bn menang dengan majoriti besar.

    Tidak dinafikan bahawa Tun Dr Mahathir merupakan rakyat Kedah, dan beliau tahu keinginan rakyat negeri itu. Namun beliau juga berdepan dengan calon daripada negeri yang sama yang juga tahu selera rakyat negeri itu.

    Atas sebab latar belakang yang sama, dan mengambil kira, kerajaan dan parti yang memajukan pulau itu, maka calon Bn mempunyai kelebihan sebelumpun hari mengundi. Jika pengundi pulau itu bersandar kepada parti dan kerajaan yang memajukan pulau itu, nampak gayanya, kehadiran Tun Dr Mahathir sebagai calon menentang Bn merupakan penamat kepada legasi beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M lah pembawa pembangunan, kemakmuran & infrastruktur modern alaf abad 21 ke pulau itu hingga terkenal senatero dunia. Sebelumnya pulau itu amat ketinggalan termakan sumpah Mahsuri.

      Najib hanya tumpang tui saja. Ketua Bahagian UMNOnya pula punyer ler bengap (macam pejuang keparat) ada ker patut dia kata MO1 itu DYMM Yang Dipertuan Agung.

      Jelajah Pakatan Harapan ke Langkawi minggu lepas dapat sambutan luarbiasa bagai 'Sireh Pulang Ke Gagang & Menatang Minyak Yang Penuh'. Begitu diumumkan Tun M akan bertanding Kerusi Parlimen, bukan main sorak riuh lagi bumi Langkawi.
      Lawatan Tun M ke sana bagai durian runtuh bila najib yg susul lawat ke sana terpaksa membeta hulur umpan cabutan bertuah berupa motorsikal, barang elektrik/letronik & duit cash beribu-ribu ringgit. Heran & ajaibnya, Tun M tak perlu menyogok tapi tetap ribuan warga Langkawi datang untuk bersalaman, berselfie & beramah mesra dgn Tun M & rombongan sehari suntuk.

      Moral of the story:
      Warga Langkawi masih ada maruah & nilai2 budaya tinggi tahu mengenang budi membezakan berlian & kaca.

      Delete
  46. Adakah legasi Mahathir boleh menumbangkan akar umbi?
    Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad didakwa memilih tidak bertanding semula di kerusi Parlimen Kubang Pasu lagi kerana tidak memperolehi sokongan masyarakat setempat di kawasan itu.

    Berikutan itu, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mohd Puad Zarkashi berkata ia menyebabkan Pengerusi Pakatan Harapan terpaksa beralih kawasan lain dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kali ini.
    “Beliau menjadi Ahli Parlimen di Kubang Pasu sejak 1974 hingga 2004, tetapi kini beralih ke Langkawi. Ini membuktikan bahawa Dr Mahathir tidak mendapat sokongan akar umbi.

    “Malah sewaktu bertanding G7 ke Perhimpunan Agung UMNO pada 2006 beliau tidak terpilih.

    “Sebenarnya, kekuatan beliau hanya kepada legasi atas apa yang lakukan dan atas kepercayaan itu, Dr Mahathir mendakwa rakyat masih kuat menyokongnya untuk menumbangkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

    Tegas Puad, negarawan itu hanya dipergunakan kononnya untuk menumbangkan kerajaan BN meskipun pembangkang tahu bekas perdana menteri itu tidak lagi mampu dari segi fizikal dan mental.

    “Adakah legasi boleh menumpaskan kekuatan akar umbi?

    Berkemungkinan, akhirnya legasi beliau turut berkubur di pulau berkenaan kerana dia terperangkap dengan keyakinan palsu yang dimomokkan oleh pembangkang,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M lah pembawa pembangunan, kemakmuran & infrastruktur modern alaf abad 21 ke pulau itu hingga terkenal senatero dunia. Sebelumnya pulau itu amat ketinggalan termakan sumpah Mahsuri.

      Najib hanya tumpang tui saja. Ketua Bahagian UMNOnya pula punyer ler bengap (macam pejuang keparat) ada ker patut dia kata MO1 itu DYMM Yang Dipertuan Agung.

      Jelajah Pakatan Harapan ke Langkawi minggu lepas dapat sambutan luarbiasa bagai 'Sireh Pulang Ke Gagang & Menatang Minyak Yang Penuh'. Begitu diumumkan Tun M akan bertanding Kerusi Parlimen, bukan main sorak riuh lagi bumi Langkawi.
      Lawatan Tun M ke sana bagai durian runtuh bila najib yg susul lawat ke sana terpaksa membeta hulur umpan cabutan bertuah berupa motorsikal, barang elektrik/letronik & duit cash beribu-ribu ringgit. Heran & ajaibnya, Tun M tak perlu menyogok tapi tetap ribuan warga Langkawi datang untuk bersalaman, berselfie & beramah mesra dgn Tun M & rombongan sehari suntuk.

      Moral of the story:
      Warga Langkawi masih ada maruah & nilai2 budaya tinggi tahu mengenang budi membezakan berlian & kaca.

      Delete
  47. Umno Supreme Council member Datuk Seri Mahdzir Khalid said DAP’s announcement that Nga will be made a Federal minister should the Opposition take over Putrajaya clearly showed who was the “big brother” in the pact. He said it was also proof that DAP was calling the shots in the opposition pact and that Malay leaders were merely puppets for the DAP to achieve its ultimate dream to have total control over the country’s politics. “From the beginning, I have been suggesting that Pakatan Harapan is being controlled by the DAP and Tun Dr Mahathir Mohamad is merely being used as a tool. “That is why Lim Guan Eng had announced that Nga Kor Ming will be appointed as Federal minister although by right, the so-called prime minister should be the one making the announcement,” he told reporters after a work visit to Kolej Sultan Abdul Hamid here. An online portal reported that Lim had made the announcement on Nga’s future after he was picked as DAP candidate for the Teluk Intan seat. “To win Putrajaya, we must win seats, including those seats represented by a member of Parliament who is also a minister. “So, if we want to defeat him (Mah) we must send a credible minister (to contest for the seat), we must send a candidate who, when we win Putrajaya...DAP will appoint him a minister,” he was quoted as saying. In the 2014 by-election,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap Lebai Serabai...sekejap Pejuang Keparat...sekejap Geng Najis...semuanya serabai, keparat & najis.

      Banyak kali dah saya katakan Lebai Serabai ker, Pejuang Keparat ker, Geng Najis ker, semua ini samaran orang yg sama, guna taktik/mode sama iaitu kopipes buta2 100% bahan sampah. Hanya itu dia mampu buat.

      Sekali sekala ajer dia tulis idea sendiri, tapi bila berbuat demikian, hasilnya hancussss bertabur sebab sekolah tak abis.

      Delete
  48. Modus operandi yang sama hari2

    Start dgn lobai mereng

    Follow dek petualang rakyat

    Penutup dek pantun stgh tiang dek kojola kengkang

    Tu je la standard balaci murahan belaan najip

    Rasanya kak semah tu kalau buat sendiri propaganda utk najip dlm ni jauh lg best drp beruk yg menyamar guna 2-3 nama ni

    ReplyDelete
  49. Nak tmuntah bila baca msg dlm group wassap bkenaan cubaan meniupkan sentimen anti dap utk pru ni

    Nampak sgt geng jasa & jentera propaganda amno dah super terdesak lagi tersedak dalam menjual sekeping golok kayu bernama najip

    Sapa yg fwd msg tu memang kena bahan kow2 dek ahli2 group yg lain sampai sudahnya sendiri left group

    Ada jugak yg dlm group lain sudahnya kena terajang keluar dari group sbb xsudah2 cecuba jadi barua xbergaji najip

    ReplyDelete
  50. Othaman Ahmad 19 April 2018 at 01:32

    Jelas nyata kepala atok kau.....!!

    Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

    Reply:

    Kik kik kiik Suman bapok jubor ketuat
    Lagi dia berhelah, lagii hamba meluat
    Dlm hal ibadah, mmg ler dia ini gawat
    Ternyata terawikh dia tak pernah buat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar orang lain berkata yg benar, jenis apakah kejora itu.

      Suman tunggu haram tak datang
      Dalam bilik dok terlentang
      Terbayang Suman,kojola buntang
      Takut Suman nak bagi hutang!

      Kojola baghal penakut ya Rabbi
      Lari nyorok di kebun ubi
      Penendang Suman nanti bertubi
      Tak percaya datang JB!

      Delete
    2. Biar orang lain berkata yg benar, jenis apakah kejora itu.

      Pantun Klasik fan tun:

      Suman tunggu haram tak datang
      Dalam bilik dok terlentang
      Terbayang Suman,kojola buntang
      Takut Suman nak bagi hutang!

      Kojola baghal penakut ya Rabbi
      Lari nyorok di kebun ubi
      Penendang Suman nanti bertubi
      Tak percaya datang JB!

      Delete
  51. Dia target 40 jer... Lg 120 tu adalah kerusi org dr umnobn sbb umno dh haram. Deorg tumpang pas.

    ReplyDelete
  52. Agen Slot Terpercaya
    Agen Situs Terpercaya

    88CSN game online yang lagi hitz dan banyak dimainin anak-anak muda sekarang lho,
    Kamu Jangan takut, game Online yang satu ini Aman dan Mudah dimainin Kok.


    atau hubungi kontaknya di Contact Kami:
    WA : 081358840484
    BBM : 88CSNMANTAP
    Facebook : 88CSN
    WWW.WES88.COM

    Ayo Cobain, selain Seru , juga menguntungkan lho
    Game mana lagi yang bisa ngehasilin Uang Asli
    Let's Play together

    ReplyDelete
  53. Agen Slot Terpercaya
    Agen Casino Terpercaya
    Agen Situs Terpercaya
    Agen bola TerpercayaJudi Sakong Terpercaya
    https://bit.ly/2ENk1VF

    *Bonus New Member 180%
    *Bonus New Member 50%
    * Bonus New Member 30%
    * Bonus New Member 20% Khusus Poker
    * Bonus Referral
    *Bonus Rollingan Casino Hingga 0.8%
    *Bonus 5% setiap hari
    Info Lebih Lanjut Bisa Hub kami Di :
    WA : 081358840484
    BBM : 88CSNMANTAP
    Facebook : 88Csn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...