Tuesday 3 April 2018

SEJARAH BAKAL TERCIPTA - BERSATU DIHARAMKAN, PAKATAN HARAPAN TAK DILULUSKAN, TAPI NAJIB TETAP KECUNDANG


Walaupun Bersatu sudah menghantar jawapan dan menyerahkan dokumen-dokumen yang diperlukan kepada Pejabat Pendaftar Pertubuhan atau RoS pada 28 Mac lalu, kemungkinan parti pencabar UMNO itu akan dibatalkan pendaftarannya adalah cerah sekali.

Melihat kepada beberapa renteran peristiwa antara RoS dan Bersatu sejak kebelakangan ini, tidaklah sukar untuk memahami bahawa sebab-sebab seolah-olah sedang dicari untuk melemah dan membatalkan pendaftaran parti itu.

Berbanding Bersatu, layanan RoS ternyata berbeza terhadap UMNO yang kali terakhir mengadakan pemilihan setiap tiga tahunnya pada 2013, kemudian membuat penangguhan selama 18, tetapi selepas tempoh itu berakhir pada 2018, RoS dengan senang hati memberi kebenaran penangguhan lagi sehingga 2019 meskipun tiada peruntukan berhubung penangguhan kali kedua itu.

Melihat hakikat ini, semakin benarlah seperti kata Liew Chin Tong, Pengerusi DAP Johor yang menyebut RoS sudah menjadi senjata ketiga untuk membantu Najib, UMNO dan BN mengekalkan kuasanya selepas senjata pertama dan kedua iaitu persempadanan baru kawasan pilihanraya oleh SPR dan akta berita palsu yang bertujuan menimbulkan ketakutan kepada rakyat, khususnya pengguna media sosial dalam PRU 14 ini.

Apa yang berlaku kepada Bersatu di era Najib ini amat berbeza sekali dengan zaman Tun Mahathir Mohamad dahulu yang bukan saja parti pencabar UMNO mudah meluluskan, malah tiada sebarang gangguan diwujudkan terhadap parti-parti yang sudah diberi kelulusan itu.

Semangat 46 dan PKR adalah dua parti berasal daripada UMNO yang pernah wujud untuk bertujuan untuk melawan dan mengalahkan UMNO ketika era Tun Mahathir,  tetapi RoS waktu itu tidaklah seperti sekarang ini dari segi lagak serta tingkahlakunya.

Selain itu, setelah sekian lama berdiam diri, RoS juga baru-baru ini menjelaskan bahawa kelulusan penubuhan Pakatan Harapan tidak dapat diproses kerana masalah yang dihadapi Bersatu itu.

Kononnya, sehingga masalah berkaitan Bersatu itu diselesaikan terlebih dahulu, barulah kedudukan Pakatan Harapan, sama ada boleh diluluskan atau sebaliknya, dapat diketahui.

Soalnya, kenapa selama ini RoS begitu lama berdiam diri sedangkan pada peringkat awalnya mereka ada meminta Pakatan Harapan supaya mengubahsuai logonya?

Apakah masalah berkaitan Bersatu itu sengaja dicipta berikutan kemajuan yang ditunjukkan oleh Pakatan Harapan dalam menyelesaikan beberapa perkara seperti pembahagian kerusi, calon Perdana Menteri, kesepakatan yang jitu, program jelajah yang mendapat sambutan ramai dan sebagainya?

Memandangkan pilihanraya sudah terlalu dekat dan biasanya RoS akan mengambil banyak masa untuk memberi sebarang jawapan atau respon balas, harapan untuk melihat Pakatan Harapan diberikan kelulusan, jelas ternampak mustahil.

Tidak mustahil, untuk tujuan melemahkan lagi keyakinan rakyat terhadap Bersatu, jawapan, penjelasan dan dokumen yang diserahkan baru-baru ini juga akan turut ditolak oleh RoS dan parti itu mungkin akan dibatalkan pendaftarannya.

Dengan tindakan sedemikian, bermakna sempurnalah peranan RoS dalam membantu BN mengekalkan kuasanya menjelang pilihanraya akan datang ini.

Tetapi, adakah Bersatu menjadi lemah dan Pakatan Harapan akan mengalah?

Sudah tentu jawalannya, tidak. Jika dengan Presiden Amerika dan pemimpin dunia lain pun Tun Mahathir jarang mengalah, tentulah tidak mungkin beliau mahu mengalah dengan karenah RoS ini.

Sebelum RoS tampil dengan aksi seterusnya, Tun Mahathir bersama Pakatan Harapan sudah pun sedia dengan pelan atau perancangan yang seterusnya di mana yang penting penggunaan satu logo untuk melawan BN tetap akan dilaksanakan.

Menjelang sehari dua ini Pakatan Harapan dijangka akan memutuskan penggunaan logo PKR sebagai logo tunggal oleh semua calon daripada gabungan itu. 

Bererti, selain calon PKR, calon daripada DAP, Amanah dan Bersatu akan meminjam logo PKR untuk pilihanraya kali ini.

Kaedahnya mirip seperti calon UMNO, MCA, MIC dan lain-lain parti komponen BN yang hanya menggunakan logo dacing ketika pilihanraya. Jika logo BN bersifat pelbagai kaum, maka PKR juga sama sifatnya seperti itu. 

Pemilihan logo PKR itu sekaligus menjadikan apa pun tindakan RoS selepas ini sudah tidak bermakna lagi. Malah, jika Bersatu diharamkan terus adalah lebih baik bagi mengundang lebih simpati rakyat untuk melakukan perubahan.

Meminjam logo PKR adalah langkah sementara sebelum BN dapat ditumbangkan dan Najib disingkirkan. Selepas berjaya menguasai kerajaan, semua proses berkaitan Bersatu dan Pakatan Harapan akan segera dapat diselesaikan, sudah tentu dengan perlantikan Ketua Pengarah RoS yang baru yang lebih berhemah jiwa serta hatinya.

Yang penting, berdasarkan sambutan ramai, tsunami rakyat, keinginan kepada perubahan dan kemungkinan tiada lagi kekeliruan berkaitan logo, hanya kewarasan pengundi yang diperlukan dalam menukar kerajaan.

Jika rakyat Filipina, Indonesia, Thailand dan beberapa negara Arab serta kelompok dunia lain sudah lama berani menolak pemimpin dan kerajaan yang rasuah dan menyusahkan rakyat,  tentulah ternampak mustahil pengundi negara ini tidak mahu kepada perubahan dan kebaikan yang sama?

Kalau benci dengan pemimpin dan kerajaan yang rasuah, benci membayar cukai GST, benci harga barang yang tinggi, benci tiada subsidi, benci keluarga pemimpin yang hidung tinggi dan suka berjoli, inilah masanya untuk untuk menggunakan hak kita sebagai pengundi.

Ya...ini kalilah!!! (ShahbudinHusin 03/04/2018)

118 comments:

  1. teruskan perjuangan menentang kebathilan

    ReplyDelete
    Replies
    1. undi




      harapan



      undi bersatu

      undi pkr


      undi dap



      undi amanah




      JANJI BERUBAH


      PRU 14 TUKAAAAAR

      Delete
    2. Membaca wawancara Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, di dalam akhbar mingguan The Edge Malaysia keluaran 19-25 Jun 2017, jelas tergambar kebencian membuak-buak yang tersemat di dalam dada beliau terhadap PAS sejak dulu hingga kini.

      Bila ditanyakan mengenai kedudukan PAS di dalam dunia politik Malaysia sekarang, Tun Dr Mahathir menjawab: “PAS adalah pengacau, ia sentiasa menjadi pengacau, ia tidak pernah mencapai apa-apa kejayaan. Apa yang PAS buat untuk Islam kecuali untuk melemahkan orang-orang Islam? Mereka tidak menubuhkan universiti Islam, bank Islam, Takaful atau Tabung Haji untuk memudahkan haji, sebagai contoh. Semua ini tidak dibuat oleh PAS.”

      (Teks sebenar jawapan Tun Dr Mahathir di dalam bahasa Inggeris: “PAS is a spoiler, it has always been a spoiler, it has never achieved anything. What has PAS done for Islam except to weaken the Muslims? They did not create the Islamic university, Islamic banking, the Takaful or Tabung Haji to facilitate haj, for example. All these were not done by PAS.”)

      Sebenarnya, kecaman berterusan Tun Dr Mahathir terhadap PAS ini tidak hanya terkena kepada pemimpin PAS sahaja, malah turut terkena kepada pemimpin AMANAH juga kerana mereka sendiri sebelum ini lama berada di dalam PAS di samping saudara terdekat mereka pernah menjadi pemimpin tertinggi PAS, termasuk Presiden dan/atau Mursyidul Am PAS.

      Malangnya, tatkala pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa cepat-cepat memprotes tulisan Ketua Pegawai Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan, bila tulisan Wan Saiful memberikan imej yang agak negatif terhadap ayahanda beliau, Almarhum Haji Yusof Rawa, yang merupakan bekas Presiden dan bekas Mursyidul Am PAS, tiada sebarang teguran pernah dibuat oleh pemimpin AMANAH ke atas Tun Dr Mahathir bila kritikan Tun Dr Mahathir turut melibatkan nama baik mereka atau saudara terdekat mereka sendiri.

      Datuk Dr Mujahid, yang merupakan Naib Presiden AMANAH, malah dilaporkan oleh sebuah portal berita tempatan sebagai berkata pada 8 Jun lalu bahawa “PPBM dan Tun Dr Mahathir penting kepada pakatan pembangkang”, bahawa “undi yang diperlukan untuk menang pada pilihan raya nanti boleh didapatkan melalui Tun Dr Mahathir” dan bahawa “PPBM akan membolehkan kita capai puncak – iaitu menjadi Kerajaan Persekutuan”.

      Besar sungguh rupanya bahana impian untuk menjadi Kerajaan Persekutuan kepada pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid ini sehingga beliau langsung tidak malu untuk menyatakan sokongan terbuka kepada Tun Dr Mahathir walaupun tempias kritikan berkali-kali Tun Dr Mahathir terhadap PAS turut terkena kepada beliau dan ayahanda beliau sendiri, apatah lagi bila Tun Dr Mahathir sendiri merupakan musuh ketat ayahanda beliau.

      Sepanjang beliau memimpin PAS, khususnya selaku Presiden dan Mursyidul Am PAS, apa yang tidak pernah dikatakan oleh Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir? Banyak sekali rekod sejarah yang tercatat mengenai kecaman-kecaman Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir ini, sama ada di dalam ucapan, kenyataan atau tulisan beliau.

      Lebih jauh lagi, Almarhum Haji Yusof, selaku Presiden PAS (waktu itu masih dikenali sebagai Yang Dipertua PAS), pernah pada 11 Julai 1988 menulis sepucuk surat mewakili PAS kepada Yang di-Pertuan Agong waktu itu, iaitu Sultan Mahmood Iskandar Al-Haj, bagi merayu Baginda dan Raja-Raja Melayu yang lain supaya bertindak segera bagi menyelamatkan negara dan rakyat daripada mala petaka ciptaan Tun Dr Mahathir.

      Kepada Almarhum Haji Yusof, Tun Dr Mahathir adalah pencipta “keadaan zalim dan tindakan ganas politik yang keterlaluan” dan “orang yang lupa kepada amanah Allah SWT”, tetapi kepada anakanda beliau, Datuk Dr Mujahid, Tun Dr Mahathir-lah yang akan memenangkan beliau dan rakan-rakan beliau sekali gus membolehkan mereka capai puncak.

      Delete



    3. lebai babi





      fitnah





      lebai babi


      Delete



    4. 128 megara cari pemilik haram harta curi dari 1mdb




      siapa tubuhkan 1mbabi?





      najib tun rosak




      cari najib



      cari jho low



      cari riza aziz




      cari cari cari

      Delete




    5. bila jumpa lebai 2018



      buka sepeeti jumpa lebai 1957





      lebai skrg



      pak lebai haji korup



      menyondol dyit haram


      lebai ular

      Delete
    6. Jika kita melihat dan meneliti siaran langsung perbahasan Parlimen petang semalam, Hanipa Maidin dalam satu pertelingkahan dengan Ahli Parlimen Baling, beliau telah mengeluarkan satu kenyataan :

      “Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu. Sebab saya tak tuhan, maka tuhan jadikan kamu.”

      Ungkapan ini memberikan makna seperti Hanipa Maidin lebih bijak daripada tuhan yang telah menciptakan seseorang itu yang dikatanya menyusahkan orang.

      Kenyataan melampau ini sudah melanggar garis sempadan atas akibat terlalu taksubnya dengan politik kepartian meskipun telah diberikan teguran yang baik dari rakan-rakan parti komponen yang lain namun beliau tetap menunjukkan singkap bongkak dan enggan mendengar nasihat. Bahkan lebih teruk lagi beliau terus mempertikaikan isu peribadi orang lain tanpa ada sikap rendah diri untuk mendengar nasihat yang jelas ada kebenaranya. Apa sahaja teguran yang sampai kepada beliau, beliau terus membalas dengan cercaan dan herdikan yang merendahkan semua orang dan tiada siapa yang layak untuk menegurnya.

      Ungkapan "kalau saya Tuhan" bukanlah satu pekara yang ringgan, main-main dan gurauan. Ia sudah melibatkan hal akidah secara tidak langsung. Mana mungkin manusia boleh menyamakan diri sendiri seperti Tuhan.

      Apa yang lebih menarik untuk kita mengenali sosok tubuh ini, cerita semalam bukan cerita baru siapa sebenarnya diri beliau.

      Beliau sebelum ini Hanipa pernah mempertahankan golongan Atheist dengan mencadangkan agar ateisme diiktiraf sebagai agama.

      Beliau juga pernah mempertahankan Syiah dengan menyelar JAKIM agar fatwa tentang kesesatan Syiah dikaji semula.

      Beliau juga pernah juga Hanipa memuji Al-Khomeini di dalam satu akhbar.

      Beliau suka membuat bising dan kacau di parlimen untuk mempertahankan isu-isu yang tidak patut dipertahankannya.

      Cukuplah sekadar itu sahaja cerita beliau untuk kita mengambil pengajaran betapa pentingnya untuk kita mengundi Calon Muslim Berwibawa.

      Calon Muslim Berwibawa itu mesti memenuhi dua ciri-ciri yang disebut di dalam al-Quran iaitu cekap dan amanah. Ciri-ciri yang digariskan ini penting untuk memastikan ahli Parlimen yang telah kita berikan mandat bukan mampu untuk menjaga urusan hal ehwal masyarakat dengan baik bahkan dalam masa yang sama dia teguh memperjuangkan syiar agama Islam dengan rasa penuh izzah.

      Sebagai kesimpulan, Hanipa Maidin menang dengan majoriti 1,104 di Parlimen Sepang pada PRU13. Seramai 36,774 penduduk Sepang telah memberikan mandat kepada beliau sebelum ini pada PRU13.

      Apabila tibanya PRU14 ini , marilah kita mengangkat calon Muslim Berwibawa untuk menjadi ahli Parlimen Sepang bagi mengantikan beliau.

      Undi anda adalah amanah yang cukup besar.

      Delete



    7. CUBA BUKA LILITAN DI KEPALA PAK LEBAI


      DI DALAMNYA ADA


      1. ULAR
      2. KAIN
      3. KEPALA AGONG
      4. JARUM
      5. GAMBAR NAJIB




      YA DALAM SERBAN SEMUA LEBAI MODEN 2018


      ADA GBAR NAJIB DI DALAM LILITAN SERBAN



      KEPADA NAJIB MEREKA SEMBAH




      NAUUZBILLAH

      Delete
    8. ITU asas agama. Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara. Ia diharap mampu menyekat mereka yang menjadikan penyebaran berita tidak benar sebagai hobi kehidupan.

      Ia diharap mampu menyekat parti-parti politik dan media daripada menjadikan berita tidak benar sebagai senjata untuk menentang kebenaran.
      Ia mampu mendidik rakyat agar mencintai dan menjunjung kebenaran serta membenci kepalsuan. Ia mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan kena fitnah.

      Ia akan meluaskan dan memudahkan langkah perjuangan PAS yang sentiasa menjadi mangsa berita tidak benar. Dengan undang-undang ini, PAS lebih sejahtera, insya Allah. Ia sepatutnya telah lama diwartakan sebagai sebuah undang-undang yang tegas.

      PAS bersih daripada menjadikan fitnah sebagai senjata. Ia haram dalam agama. Matlamat tidak menghalalkan cara. Adapun parti-parti lain, amat memalukan apabila mereka menjadikan sebaran berita palsu sebagai senjata untuk menyerang musuh. Justeru PAS menyokong penuh RUU ini.

      Penyalahgunaan undang-undang ini oleh pihak pemerintah, walaupun dibimbangi dan dikesali, tidak boleh menjadi sebab untuk menolak benarnya undang-undang ini. Ia mesti disokong.

      PAS dalam perbahasan menyokong, turut mengingatkan betapa penyalahgunaan undang-undang oleh pihak kerajaan adalah kezaliman yang nyata. Ia adalah perlanggaran terhadap amanah rakyat. Ia memperkasakan agama Islam sebagai pembawa berita benar dunia dan akhirat.

      Justeru jangan tertipu dengan Pakatan Harapan (PH) yang menempelak PAS kerana menyokong RUU ini dan menuduh PAS menyokong Umno. Tidak sama sekali.

      PAS menyokong al-makruf dan al-khair. PAS membina negara dengan buah yang enak, bukan dengan buih yang memuakkan.

      Delete
    9. Kegagalan Tun Dr. Mahathir Mohamad membezakan antara sunat (sebagai salah satu daripada hukum syarak taklifi yang lima) dengan sunnah yang menjadi sumber syariat paling utama selepas al-Qur'an membuktikan Pengerusi Pakatan Harapan itu telah terlalu tua untuk kembali jadi Perdana Menteri.

      Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, beliau pernah dikritik kerana memberi fakta seperti itu tentang Mahathir sebelum ini, tetapi kenyataan terbaru Mahathir mengenai Islam kelmarin membuktiikan hujahnya dalam wacana anjuran Sinar Harian baru-baru ini adalah benar.

      “Kenyataan saya bahawa Mahathir terlalu tua untuk kembali menjadi Perdana Menteri sangat berasas.

      “Kalau tidak mana mungkin Datuk Dr Mohd Asri yang diketahui umum mempunyai hubungan yang rapat dengan beliau boleh mendedahkan bagaimana Mahathir sudah lupa penjelasannya di London mengenai perbezaan antara sunat dan sunnah,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.

      Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin semalam menjelaskan bahawa dakwaan Mahathir kononnya tidak berdosa untuk umat Islam tidak mengamalkan sunnah nabi adalah silap.

      Mohd. Asri malah berkata, beliau sendiri pernah menjelaskan perkara itu kepada Mahathir di London sebelum ini dan menganggap mungkin Mahathir telah terlupa mengenainya hingga menulis semula pandangannya yang silap tentang sunnah.

      “Dulu dia dah tanya saya secara peribadi. Saya telah jelaskan maksud ini kepada dia di London. Tapi saya ingat dia terlupa barangkali, dia tulis balik. Bila dia tulis balik, saya rasa nak kena perbetul,” kata Mohd. Asri.

      Kamarul bagaimanapun mempersoalkan mengapa Mohd. Asri kurang berani mengulas semua aspek yang tidak betul dalam penulisan terbaru Mahathir mengenai Islam tersebut dan hanya terhad kepada satu aspek sahaja

      Delete
    10. pesam




      tun dr mahathir



      party umno dah jadi party najib



      umno bukan lagi party rakyat marhaen




      pas pula jd party cap lebai





      hadi kata kpd ahli pas




      BERAMBUS KAU PEGILAH TUBUH party lain baru



      berembus semua ahli pas beragama isla.. kluar dan jadilah kapir




      allahurabi




      ini ker lebai bercakap 2018

      Delete
    11. Kemahiran Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali `berpidato' di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi mempertahankan dirinya dalam skandal penjualan tanah seluas 880 hektar di Ijok memang mempersonakan.

      Kepetahannnya menyusun kata dengan riak penuh yakin sambil `mencucuk-cucuk’ peta yang dibawanya mungkin sedikit sebanyak mengundang kepercayaan orang kononnya beliau tidak salah dalam skandal tersebut.

      Mohamed Azmin dalam `pidatonya’ mendakwa isu tanah Ijok melibatkan tiga kawasan iaitu Alam Utama, Alam Perdana serta Alam Mutiaram, tetapi kerajaan Selangor pada tahun 2009 didakwa hanya berjaya merampas Alam Perdana.

      Dakwa Mohamed Azmin lagi, Alam Utama dan Alam Mutiara pula masih milik syarikat swasta yang membeli tanah itu beberapa belas tahun lalu dan kerajaan Selangor pimpinan beliau tidak mampu membayar pampasan kira-kira RM1.4 bilion untuk mendapatkan balik Alam Perdana seperti yang ditetapkan mahkamah.

      Justeru, dakwa Mohamed Azmin, kerajaan Selangor pimpinannya telah berunding dengan syarikat berkenaan dan kerajaan Selangor tidak perlu membayar sebarang pampasan dan mendapat balik Alam Perdana.

      Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagaimanapun dalam satu kenyataan hari ini membidas dakwaan Mohamed Azmin itu sebagai cubaan untuk mengelirukan fakta sebenar berhubung skandal penjualan tanah Ijok.

      Beliau antaranya menjelaskan Mohamed Azmin membuat dakwaannya tanpa mendedahkan dokumen penting berhubung isu tanah tersebut termasuk Perjanjian Penyelesaian dan Perjanjian Penyelesaian Tambahan.

      Malah, kata beliau, Alam Mutiara dan Alam Utama adalah tanah yang terlibat dalam Penghakiman Persetujuan yang dimeterai antara kerajaan Selangor dan syarikat LBCN serta Mujur Zaman.
      .
      Berikut penerangan panjang lebar Abdul Khalid bagi menjawab kekeliruan yang cuba ditimbulkan Mohamed Azmin di DUN Selangor beberapa hari lalu:

      SAYA berkesempatan membaca laporan 19-mukasurat berkenaan isu tanah Ijok yang dikeluarkan Pejabat Menteri Besar Selangor yang diedarkan kepada wartawan terpilih dalam satu sesi penjelasan minggu lepas.

      Agak mengecewakan laporan penjelasan tidak mendedahkan dokumen-dokumen penting berkaitan dengan Penghakiman Persetujuan di antara Kerajaan Negeri dan dua syarikat berkenaan; LBCN Sdn Bhd dan Mujur Zaman Sdn Bhd pada Mei 2016 yang menjadi asas kepada bagaimana isu ini terbongkar.

      Delete
    12. Sepatutnya dokumen-dokumen seperti Perjanjian Penyelesaian dan Perjanjian Penyelesaian Tambahan didedahkan agar rakyat tahu kebenaran sepenuhnya. Mengapa sehingga kini dokumen-dokumen tersebut tidak didedahkan?

      Jika diteliti dengan mendalam, memang benar terdapat tiga plot tanah – Alam Perdana, Alam Mutiara dan Alam Utama. Tetapi apa yang tidak disebut oleh Dato’ MB adalah:

      – Tanah 2200 ekar yang dikatakan milik swasta tersebut yang dikenali sebagai Alam Mutiara dan Alam Utama adalah tanah yang terlibat dalam Penghakiman Persetujuan yang dimeterai di antara Kerajaan Negeri dan LBCN dan Mujur Zaman.

      – Tanah 2200 ekar inilah yang disenaraikan secara khusus dan jelas di dalam Penghakiman Persetujuan yang mana Kerajaan Negeri bersetuju akan melepaskan segala tuntutan ke atas tanah-tanah tersebut yang telah diambil melalui proses Pengambilan Tanah yang saya lakukan ketika menjadi MB.

      – Proses pengambilan tanah telah dibuat atas dasar kepentingan awam ditambah pula dengan kegagalan LBCN dan Mujur Zaman untuk mematuhi syarat-syarat pemberimilikan serta kegagalan untuk memulakan dan menyiapkan pembangunan di tanah tersebut.

      -Dengan menandatangani Penghakiman Persetujuan tersebut, Kerajaan telah memberi persetujuan untuk melepaskan serta menggugurkan semua tuntutan terhadap tanah 2200 ekar tersebut dan menyerahkan semula kepada LBCN dan Mujur Zaman.

      Jika benar Kerajaan Negeri tiada kena mengena dengan tanah 2,200 ekar, bagaimana ia boleh memberi persetujuan untuk menggugurkan semua tuntutan dan menarik balik semua notis pengambilalihan yang dikeluarkan melalui Akta Pengambilan Tanah?

      Apabila kini tanah-tanah itu telah dibeli oleh sebuah syarikat swasta, maka rakyat akan bertanya, adakah mungkin syarikat swasta – berwibawa atau tidak – berani mengambil risiko membeli tanah yang terlibat dalam tuntutan undang-undang pengambilan oleh Kerajaan Negeri?

      Jika jawapannya tidak, rakyat pasti akan bertanya lagi, adakah mungkin satu jaminan telah diberikan oleh dari Kerajaan Negeri untuk membatalkan pengambilan? Jika jawapannya ya, maka boleh dirumuskan Kerajaan Negeri sememangnya terlibat samada secara langsuang atau tidak langsung dalam perbincangan dan/atau penjualan tanah 2,200 ekar tersebut.

      Delete
    13. Lebih banyak persoalan yang berlegar di fikiran rakyat:

      1. Adakah Kerajaan Negeri memainkan peranan dalam memastikan transaksi jual beli tanah 2200 ekar tersebut dimuktamadkan dengan memberi jaminan kelulusan Pelan Pembangunan serta menjamin Nilai Pembangunan Kasar (GDV) sebelum Persetujuan Penghakiman dibuat?

      2. Adakah benar Kerajaan Negeri mendapat 1,000 ekar tanah Alam Perdana tanpa perlu membayar walau satu sen sebagaimana yang dicanang? Saya telah merampas tanah lebih Alam Perdana seluas 1000 ekar dan mendaftarnya atas nama Menteri Besar (Selangor) Inc (MBI). Apabila Kerajaan membuat keputusan untuk menggugurkan tuntutan terhadap tanah seluar 2,200 ekar, ini bermakna Kerajaan Negeri telah melepaskan tanah 2,200 ekar tanah untuk memiliki 1,000 ekar tanah sahaja yang telahpun saya perolehi terdahulu?

      3. Kononnya pampasan bagi rampasan dan pengambilan tanah seluas 3,200 ekar tanah akan mencecah RM4.4 bilion. Benarkah? Jika diamati kenyataan akhbar sebelum ini yang dikeluarkan oleh pejabat Menteri Besar serta peguam Sivarasa Rasiah yang mewakili peneroka-peneroka, Kerajaan Negeri dikatakan terpaksa bersetuju dengan penyelesaian luar mahkamah kerana jika tidak berhadapan dengan nilai pampasan mencecah RM1.4 bilion. Jadi, mana pula datang lagi RM3 bilion yang dikatakan oleh Dato’ MB?

      Jika benar kenyataan Sivarasah bahawa pampasan bagi 1,000 ekar yang telah terdapat pembangunan dan infrastruktur dianggarkan RM860 juta, maka 2,200 ekar tanah yang belum dibangunkan tidak mungkin mencecah lebih RM3 bilion hingga menjadikan jumlah pampasan RM4.4 bilion.

      Malah nilai RM860 juta tersebut masih belum muktamad kerana saya telah meminta peguam mencabarnya di Mahkamah bagi mendapatkan taksiran yang lebih munasabah kerana tanah tersebut masih dalam kategori pertanian.

      Jika pun benar pampasan bagi 1000 ekar adalah RM860 juta, maka jika dicongak ratio yang sama maka 3200 ekar adalah RM2.75 bilion. Jadi dari mana pula nilai pampasan RM4.4 bilion yang dinyatakan oleh Dato MB?

      Apa-apapun, katalah benar pampasan mencecah RM2.7 bilion atau mungkin RM4.4 bllion; persoalannya, mengapa LBCN dan Mujur Zaman menjual tanah 2,200 ekar pada harga RM1.18 bilion dan sanggup pula melepaskan 1,000 ekar kepada Kerajaan Negeri?

      Tidakkah lebih baik mereka setuju sahaja dengan perampasan dan pengambilan dengan bertegas mempertahankan tuntutan pampasan dan pengambilan tanah-tanah tersebut?

      Delete
    14. 4. Tidakkah terdapatnya satu keadaan yang memeranjatkan apabila Kerajaan Negeri dikatakan takut dengan risiko membayar RM1.4 bilion, tetapi tiba-tiba pemaju yang membeli tanah 2,200 ekar tersebut dengan bangga mengumumkan the bahawa mereka akan memajukan tanah 2,200 ekar yang berjaya dibeli dengan harga RM1.18 bilion (RM12 sekaki persegi) dengan Nilai Kasar Pembangunan (GDV) berniai RM15 bilion? Pengumunan pemaju ini dilakukan seawal September 2015 – yakni jauh lebih awal dari Penghakiman Persetujuan yang Kerajaan Negeri meterai iaitu pada Mei 2016.

      Bukankah Kerajaan Negeri mempunyai kemahiran Pihak Berkuasa Tempatan serta beberapa Jabatan yang lain seperti Jabatan Perancang Bandar dan Jabatan Penilaian yang terlibat dalam meluluskan pelan pembangunan, jumlah densiti dan akhirnya penentuan terhadap nilai GDV sesuatu projek pembangunan?

      Mana mungkin Kerajaan Negeri tidak berkeupayaan membuat penilaian tepat terhadap nilai hartanah sehinggakan Dato’ MB berhujah kononnya jika Kerajaaan Negeri meneruskan semua tindakan yang telah dimulakan oleh saya; merampas dan mengambilalih tanah-tanah maka kantong perbendaharaan akan kempis dan berisiko.

      Banyak persoalan timbul kerana tidak mungkin sebagai Kerajaan yang dikatakan memperjuangkan reformasi boleh tunduk dengan asakan pemaju gagal dan culas seperti LBCN dan Mujur Zaman. Jika pun benar terdapat lebih 30 tuntutan mahkamah, tanggungjawab Kerajaan adalah untuk mempertahankan hak dan tanah rakyat apatah lagi ketika berdepan dengan pemaju culas.

      Perkembangan isu tanah Ijok dari masa Kerajaan Negeri menandatangani Penghakiman Persetujuan, melepaskan hak tuntutan kepada 2,200 ekar dan yang akhirnya dijual kepada pemaju di bawah nilai sebenar, serta kelulusan pembangunan bernilai RM15 bilion; bersama-sama dengan soalan-soalan yang masih belum dijawab memberi persepsi bahawa “keuntungan” yang dikatakan berpihak peneroka-peneroka dan Kerajaan Negeri juga berpihak kepada LBCN dan Mujur Zaman, dan pemaju berwibawa.

      Hakikatnya rakyat menuntut Menteri Besar dan Kerajaan Negeri untuk mendedahkan semua kronologi peristiwa dan dokumen-dokumen berkaitan termasuk dokumen-dokumen antara pemaju-pemaju dan supaya rakyat dapat menilai dengan sendiri kebenaran sepenuhnya, tiada lain melainkan yang benar belaka.

      Delete

    15. DR KAMALALUT HARJADAH UUM



      terkemcing birit dalam seluar



      mcm budak 6bulan




      bila tun m datang ceramah sinar harian



      dr kamaLALUT ketum contoh melayu cerdik melalut pak belalang




      otak penuh tahi dengki



      phD


      dr kamalalut

      perasaan hasas dengki phD kamaLALUT ketum


      UUM SINTOK KEDAH

      Delete
    16. dato naji







      pulangkan dyit derma dyit curi





      2.6b





      pulangkan







      kesian rakyat kena ta ggung gst byr hutang 1mbabi







      naji woiii

      Delete
    17. Tugas dan tanggungjawab memilih dan memberi mandat kepada para pemimpin untuk mewakili rakyat dan seterusnya membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan dan Negeri akan berulang pada Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Kuasa sekali lagi dipulangkan kepada rakyat dan rakyatlah nanti yang akan memutuskan siapa bakal menerajui negara untuk tempuh 5 tahun yang akan datang menurut kehendak dan citarasa mereka.

      Siapa pun boleh naik memegang tampuk kuasa dengan syarat mereka memiliki suara majoriti melalui jumlah kerusi terbanyak di peringkat Parlimen dan Negeri-negeri nanti berdasarkan pilihan rakyat. Itulah kaedah demokrasi yang kita amalkan di dalam negara sejak bebas dari kuasa penjajah.
      Sudah tentulah umat Melayu Islam yang merupakan majoriti penduduk dalam negara bakal memainkan peranan penting dalam menentukan corak pemerintahan negara pasca PRU nanti kerana 60 peratus dari 222 kerusi Parlimen seluruh Malaysia iaitu kira-kira 134 kerusi merupakan majoriti pengundi Melayu dan selebihnya iaitu 88 kerusi merupakan kerusi majoriti bukan Melayu.

      Kerana itu mana-mana kelompok dan blok yang mahu menguasai tunggak kuasa khususnya diperingkat Persekutuan perlu memperolehi perwakilan dari kalangan kerusi-kerusi majoriti Melayu bagi memastikan mereka punya peluang membentuk kerajaan. Pergantungan pada kerusi majoriti bukan Melayu semata-mata tidak memungkinkan satu-satu blok itu berupaya membentuk kerajaan Persekutuan melainkan ia turut menang dan menguasai sebilangan kerusi-kerusi Melayu.

      Kebelakangan ini salah sebuah parti yang gigih dan ghairah mahu merampas tunggak kuasa diperingkat Persekutuan adalah DAP. Parti yang hampir 50 tahun usianya itu walaupun menggambarkan dirinya sebagai sebuah parti berbilang kaum, tetapi hakikatnya ia sebuah parti majoriti Cina.

      Bagi DAP berdasarkan keputusan PRU ke 13 yang lalu ia telah hampir menguasai keseluruhan kerusi majoriti bukan Melayu di Semenanjung. Secara total DAP memasuki PRU ke 14 dengan penguasaan ke atas 37 kerusi Parlimen seluruh negara.

      Dengan prestasi ini ia yakin ia boleh melonjak ke tahap maksima mengusai hampir sepenuhnya kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu dan campuran dengan menguasai sekuruang-kurangnya 50 kerusi Parlimen dalam PRU akan datang dan mtidak mustahil lebih dari itu.

      Jika ia dapat menguasai 50 kerusi, DAP menjangkakan kerabatnya dalam PH iaitu PKR, Bersatu dan Pan akan memenangi baki sekurang-kurangnya 62 kerusi (PKR kini punya 28 kerusi Pan 6 dan Bersatu 1) menjadikan jumlah 112 kerusi paling kurang bagi mereka merampas kuasa di Putrajaya.

      Dalam akhbar The Sunday Star baru-baru ini malah DAP dikatakan sedang menimbang meletakkan pemimpin paling kanannya iaitu Lim Kit Siang bertanding di Parlimen Johor Baru menentang calon Umno Datuk Shahril Abd Samad walaupun kerusi berkenaan punya majoriti 53% pengundi Melayu.

      Di sinilah penting DAP punya "kuda tunggangan" Melayu yang boleh membantunya dengan
      menguasai undi Melayu, ditambah dengan penguasaan mutklaknya atas undi bukan Melayu, dalam kes Johor Baru sebagai contoh jika DAP menguasai 47% undi bukan Melayu ditambah dengan sekitar 10% undi Melayu, tidak mustahil Umno pun boleh ditumbangkan DAP!

      Jika ini berlaku berubahlah lanskap politik negara apabila DAP muncul sebagai parti paling dominan dan berkuasa dalam kerajaan Persekutuan yang baru. Cita-citanya untuk melahirkan sebuah negara Malaysia yang sekular, iaitu negara yang memisahkan urusan agama dari urusan kerajaan pasti berjaya.

      Pentafsiran agama mengguna kaedah liberalisma, dengan kebebasan dan hak untuk semua tanpa mengira adat, budaya dan status quo akan menjadi keutamaan kerajaan baru. Bayangkan keadaan negara dan nasib Islam ketika itu?

      DAP pasti mahu lihat meritokrasi menjadi asas utama pengangihan peluang, kekayaan dan kebajikan negara. Tiada lagi hak istimewa buat mana-mana kaum dan kelompok, ketika itu bersainglah semua pihak untuk mendapat perhatian dengan keutamaan diberikan kepada yang paling layak, yang paling tinggi pencapaian tanpa mengira agama, bangsa atau samada sesuatu bangsa itu paling ramai atau tidak.

      Delete
    18. Kita mungkin bimbang dan gusar dengan hakikat ini tetapi ada sebahagian yang sanggup ditunggangi DAP demi mencapai agenda dan cita-cita peribadi mereka.

      Dalam satu ceramah DAP di Alor Setar baru-baru ini, seorang pemimpin DAP menyebut: "Kita akan menunggangi Tun Mah (Tun Dr Mahathir) untuk memusnahkan si ayam (Datuk Seri Najib Tun Razak)."

      Kerana itu masyarakat pengundi Melayu Islam yang merupakan kelompok pengundi terbesar dalam negara kena meneliti perkembangan ini dan menimbang semasak mungkin sebelum membuat sesuatu keputusan. Tun Dr Mahathir sangat bersedia membantu DAP asalkan tercapai cita-cita politiknya.

      Adakah kita akan membantu Tun Dr Mahahtir yang mahu membantu DAP untuk nanti mencorakkan negara Malaysia yang baru atau macam mana?

      Nasib agama, bangsa dan negara kita menjadi pertaruhan. Jika kita lalai apa lagi terpengaruh dengan janji-janji manis dan helah politik mereka yang rakus mabukkan kuasa ini tatakala itu tergadailah apa yang kita pertahankan selama ini dan bersedialah melangkah masuk ke Malaysia baru yang lebih sekular dan liberal dengan DAP parti yang paling dominan dan berkuasa di Putrajaya.

      Katakan TIDAK pada DAP dan PH. Selamatkan Malaysia dengan memilih PAS.

      Delete
    19. apa yang rismah badak nak buat dgm cinci 70juta







      knp ketua bugis kita takut bini




      kenapa pee eem kita bapok pondan




      jual negara kpd china komunis




      kenapa


      Delete




    20. KENAPA MCA TETANG HUDUD



      KENAPA MIC BENCI HUDDU




      KENAPA SUPP LAWAN HUDUD




      KENAPA PBS LDP SABAH PERANG HUDUD





      SEBAB MEREKA SEKEPALA DGN UMNO DALAM BN




      UMNO HAMBA ABDI EVEANGELIST SABAH SERAWAK





      BYE BYE BAPOK POMDAN UMNO BN

      Delete
    21. Hasrat Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad ingin melihat empat kompenan PH menggunakan satu logo bagi berdepan PRU 14 mungkin tidak kesampaian apabila DAP keberatan menerima idea itu.

      Perkara itu didedahkan oleh Setiausaha PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail semasa bercakap di DUN Taboh Naning, Parlimen Masjid Tanah Melaka semalam.

      Menurutnya, kecuali DAP, ketiga-tifa parti kompenan lain, PKR, PPBM dan Amanah bersetuju menggunakan logo Keadilan bagi menghadapi PRU 14.

      Namun, DAP masih keberatan dan akan bermesyuarat untuk menentukan perkara tersebut.

      “Hari Selasa (esok) nanti akan ada dua kemungkinan, pertama pengumuman tiga parti (PKR, Amanah dan PPBM) bersetuju mengguna satu logo (PKR) dan dikecualikan DAP kerana alasan-alasan yang tertentu.

      “Atau, kalau esok malam (Isnin) keputusan CEC pusat (DAP) bersetuju maka hari Selasa, pengumuman itu akan sebut empat parti menggunakan satu (logo),”katanya.

      Dalam pada itu, Saifuddin turut mendedahkan wartawan-wartawan media di Singapura optimis PH bakal menawan Putrajaya pada PRU 14.

      “Baru ini saya dijemput bercakap di Singapura dengan Foreign Correspondents Club. Beberapa tahun lalu sebelum PRU 13, semasa saya menemani Datuk Seri Anwar (Ibrahim), waktu itu soalan-soalan mereka adalah bagaimana peluang kamu, bagaimana anda menyusun kerjasama Pakatan.

      “Tetapi sekarang, mereka (wartawan Singapura) bercakap tentang kemungkinan berlaku peralihan kerajaan. Nada itu telah berubah. Dan ini isyarat-isyarat yang kita boleh tengok dari luar,”katanya lagi.

      Delete
    22. Kalau dahulu, musuh Pas tidak lain tidak bukan, Datuk Seri Dr (Tun) Mahathir Mohammad dan kroni kroninya

      Macam macam cara dibuatnya untuk mengharamkan parti Islam se Malaysia itu.

      Hari ini beliau walaupun sudah keluar umno masih berdendam dengan Pas kerana Pas tak mahu join dengan pakatan harapan.

      Bukan satakat itu sahaja, malah menuduh presiden Pas Datuk Haji Abdul Hadi Awang kafir, kerana bekerjasama dengan parti umno yang dikata kafir sebelum ini.

      Sekarang ini pulak, bekas pemimpin Pas jadi musuh parti Islam se Malaysia melakukan serangan bertubi tubi dan tergamak hendak saman ulama.

      Kalau dahulu, ketika dalam umno Datuk Zaid Ibrahim saman hudud yang digubar dan dluluskan oleh Dewan undangan negeri Kelantan.

      Alhamdulillah, syukur kerana musuh dalam selimut sudah lari dan tubuh parti baru yang dikatakan parti Islam sebenar konon.

      Di Kata kan parti Islam se Malaysia (PAS) bukan lagi parti islam sebenar kerana tidak mahu bertahaluf siyasi dengan parti Kafir (DAP)

      Dakwaan mereka Pan Parti Islam sebenar kerana bertahaluf siyasi dengan parti DAP yang anti Melayu dan anti Islam.

      Macam mana hendak bertahaluf siyasi dengan pakatan harapan yang pengerusinya selama lama telah dan sedang menghina sunnah dan mempersenda sendakan hudud.

      Sehubungan dengan itu musuh dalam selimut pas dahulu yang pernah di peringatkan timbalan mursyidul Am,Datuk Dr Harun Din, awas dengan musuh dalam selimut sudah jadi reality.

      Apabila kalah dalam muktamar agung tahunan mereka berlumba lumba lari dan keluar tubuh parti lain.

      Yang peliknya, ada yang masuk parti BERSATU yang diterajui oleh tokoh yang mengaku islam, menghina sunah dan persenda sendakan hudud.

      Pelik kan, dakwa memperjuangkan Islam sebaliknya jadi hamba syaitan anak cucu dajjal

      Barangkali ada lagi yang belum keluar kerana mahu jadi musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan dan api dalam sekam untuk kuburkan parti Islam se Malaysia.

      Delete
    23. Jika jahil ilmu agama, lebih baik Tun Dr. Mahathir Mohamad bertanya alim ulama dan bukannya memberikan ulasan secara semberono, tegur Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

      Jelas Mohamad Shukri, itu lebih baik daripada akhirnya dilihat memberikan pandangan bertentangan Islam seperti mana dalam catatan di blog Dr. Mahathir kelmarin berhubung tafsiran mengenai maksud sunnah.

      Katanya, Dr. Mahathir perlu mengakui yang beliau tidak arif dalam soal hukum dan teguran ini perlu diterima dengan hati yang terbuka bagi mengelakkan kredibiliti beliau sebagai tokoh Pakatan Harapan diketuai DAP terjejas.

      Merujuk kepada catatan di blog chedet.cc itu, kata Shukri, perbuatan atau kenyataan yang menolak sunnah ber-makna individu berkenaan menolak ajaran Islam yang sebenar kerana sunnah merupakan sumber hukum yang wajib dipercayai oleh seluruh umat Islam.

      “Kalau hendak berselisih mengenai isu-isu ranting dalam ilmu fikah seperti cara-cara mengambil wuduk, tidak men-jadi masalah kerana ia turut berlaku dalam kalangan empat imam mazhab Islam.

      “Namun kedudukan sunnah sebagai sumber hukum tidak boleh dipertikaikan, jangan keliru dalam bab ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

      Beliau diminta mengulas mengenai catatan Pengerusi PPBM dalam blognya, chedet.cc kelmarin mengenai hadis Nabi Muhammad SAW bahawa mengamalkan sunnah adalah baik dan mendapat pahala manakala tidak menga-malkannya tidak berdosa.

      Dalam perkembangan sama, Mohamad Shukri berkata, al-Quran dan sunnah merupakan sumber hukum utama kepada orang Islam manakala ijmak dan qias sumber hukum yang menggabungkan antara al-Quran dan sunnah.

      “Jadi, al-Quran dan sunnah ini adalah sumber hukum utama yang wajib dipercayai oleh orang Islam untuk menunaikan kewajipan yang diperintahkan Allah,” katanya.

      Delete
    24. Selepas berdegil enggan menarik balik kenyataan kontroversi menyentuh isu ketuhanan, Ahli Parlimen PAN (Parti Amanah Negara) Sepang Hanipa Maidin akhirnya menerima nasihat supaya bertaubat.

      Hanipa sebelum ini mempertahankan kenyataannya “kalau saya tuhan” di Dewan Rakyat, namun Penasihat Umum PAN Ahmad Awang dalam satu kenyataan menyifatkan tindakan Hanipa itu tidak sepatutnya dilafazkan dan perlu bertaubat.

      “Namun kami tidak sempat berbicara. InsyaAllah saya tiada masalah untuk akur dengan saranannya jika ia mampu meredakan keresahan pihak tertentu,” Hanipa dipetik berkata hari ini.

      Terdahulu, Ahmad menasihati supaya Hanipa memohon keampunan dan bertaubat susulan kenyataannya semasa pertelingkahan dengan Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Datuk Seri Abdul Azeez Rahim dan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali.

      Jelas Ahmad, setelah meneliti rakaman video dan hansard Parlimen berhubung perkara itu, kedua-dua Azeez dan Hanipa terlibat melafazkan perkataan mengumpamakan makhluk dengan tuhan.

      “Oleh yang demikian, sebagai sahabat dan saudara dalam Islam, saya dengan ikhlas menasihati kedua-dua anggota parlimen berkenaan supaya bersegera memohon keampunan kepada Allah dan berinabah (bertaubat) kepadaNya,” katanya.

      Dalam pertelingkahan di Parlimen itu, Azeez menegur Hanipa yang menurutnya berlagak seperti tuhan kerana mengatakan Pakatan Harapan akan menang pada dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Hanipa membalasnya dengan berkata: “Kalau saya tuhan – nasib baik saya bukan tuhan – kalau saya tuhan dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja, tapi sebab saya tak (bukan) tuhan.”

      Ungkapan itu mengundang kritikan pelbagai pihak, termasuk pemimpin PAS dan juga Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

      Delete





    25. hutang 1mdb cecah 45b






      nak bayar kena jual tanah trx




      jual megara kpd china komunis





      ini ka cara umno???






      Delete



    26. alllaahurabiii




      70% rayat maalysia gaji bawah rm3500





      alahurabi






      apa jasa umno kpd melayu????





      alahurabi




      umno kencing melayu




      Delete




    27. bismillahi tawakallallah






      KAMI MOHON RAKYAT REHATKAN UMNO





      KAMI MOHON




      TIDURKAN UMNO PRU 14




      AMINYARABBALALIN



      TABARAKALLAH


      Delete



    28. ya allah ya tuhan kami




      berilah kemenangan kpd pakatan harapan



      berilah keinsafan kpd pas umno





      ya allah

      Delete
    29. Hakikat Dr Mahathir tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuannya pada 23 Januari 2018 “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

      Jika Dr Mahathir memahami Islam, sudah tentu beliau tidak akan mengakui banyak ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukannya dan sudah tentu Dr Mahathir tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

      Dr Mahathir juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana beliau pada 6 Februari lalu menyebut “bukan kita nak ambil semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

      Ia juga berbeza daripada kehendak majoriti umat Islam yang tertera di dalam kenyataan Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

      Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti Pengerusi Kanun Amanah, Mohamed Hanipa Maidin, pada 12 Jun 2007 menulis Perkara 11 merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

      Malah, Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib (2008), Fathul Bari Mat Jahya & Anor (2012) dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor (2015) juga memutuskan perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

      Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah, maka Dr Mahathir tegar menghalang pelaksanaan syariat Islam, sedangkan dapatan kaji selidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

      Begitu juga dengan dapatan kaji selidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan timbalan pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

      Baik bila Dr Mahathir mengakui “kuasa memelihara pada setiap masa agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong”, tetapi penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini.

      Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Dr Mahathir sendiri menegaskan: “Ianya benar Agong dan raja-raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan kerajaan.”

      Penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya, iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Dr Mahathir menyebabkan beliau sangat tidak layak untuk menjadi perdana menteri.

      Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memelihara agama Islam pada setiap masa” yang dilafazkan Yang di-Pertuan Agong, sekaligus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “dalam al-Quran jika hukum sebat hendak dikenakan, tentukan dahulu kesalahan” tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataannya pada 19 Februari 2017 yang hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

      Kenyataan Dr Mahathir mengenai hukum sebat ini malah diakui Asri (mufti Perlis) menunjukkan Dr Mahathir mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata pada 23 Februari 2017 ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “Perdana menteri diberi ramai penasihat, di antaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun menjadi perdana menteri pun, mereka gagal mengubah pemikiran Islamnya.

      Delete
    30. Untuk makluman Dr Mahathir, soal pemikiran Islam tidak betul Dr Mahathir yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Datuk Dr Haron Din, malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Dr Mahathir.

      Memang betul al-Quran menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Quran larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi menggunakan akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

      Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui, tetapi seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie: “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

      Dr Mahathir sendiri pernah menyebut di dalam ucapannya di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Quran atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

      Di dalam ucapan Dr Mahathir yang tidak diketahui siapa penulisnya ini, beliau mengakui ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi daripada ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith, maka akal tidak boleh digunakan.

      Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau suka mempertikaikan dengan menggunakan akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Quran”.

      Bukan setakat Dr Mahathir sahaja, malah anaknya sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Quran”.

      Jika Dr Mahathir dan Marina membaca al-Quran dengan betul, maka sudah pasti akan didapati istilah “hudud” terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

      Jika al-Quran dibaca dengan betul, maka sudah pasti akan didapati hukum hudud terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).



      Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

      Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum Amanah, Abdul Ghani Samsudin pada 3 Januari 2013 menyebut kenyataan Dr Mahathir bersabit “hudud tiada dalam al-Quran” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini, di mana ucapannya di Universiti Al-Azhar pada 10 Mei 1998, beliau menyebut kononnya “hanya jika ucapan 2 kalimah syahadah ditolak, barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

      Delete
    31. Saya hairan ke mana perginya ulama di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM, tetapi juga ulama di dalam Amanah dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga tidak berani langsung menegur Dr Mahathir di dalam soal ini.

      Jika sewaktu Dr Mahathir belum menjadi perdana menteri pun, para ulama di sekelilingnya di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur beliau di dalam soal ini, usah haraplah mereka akan berani menegurnya, jika beliau menjadi perdana menteri nanti.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Dr Mahathir tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib Razak lebih betul dan beliau lebih layak jadi perdana menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Dr Mahathir.

      Saya tidak faham mengapa Dr Mahathir terlalu defensif bila kelayakannya untuk menjadi perdana menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakannya dengan Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

      Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Dr Mahathir didakwa lakukan oleh para agamawan.

      Bila Dr Mahathir tidak mengulas mengenai manifesto Pakatan Harapan yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

      Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

      Delete
    32. HIADAYAH LA SANGAT

      TAHINAJ DATO RIZALMAN MOKHTAR





      KETUA UMNO BANDAR BAPAK NAJIB KUALA LUMPUR






      JOOOOOOOM




      KITA ENJOOOOOY RONGENG DGN CINA MCA DI KELAB







      JOOOOOOM KITAAAAA HISSSAAAPP






      CUCOOOOK JGN TAK CUUUUUCOK





      SAPA NAK "BEKAL" BOLEH KE





      PEJABAT KETUA NAHAGIAN UMNO BTR



      TAK STIM BOLEH PULANG BOLEH







      STIIIIIIIM BERSAMA UMNO TUN ROSAK








      LAKLOK WEIIIII



      Delete
    33. Lebaimoron @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      'PAS pun ada kritik 1MDB dan Najib, tapi secara tertutup' - Malaysiakini
      https://www.malaysiakini.com/news/411095

      Feb 4, 2018 - Sering dikecam pemimpin parti pembangkang yang lain kerana didakwa berdiam diri soal skandal 1MDB, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan beliau sebenarnya turut mengkritik isu itu, malah menegur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, secara tertutup. Menurut presiden PAS itu, ...

      Delete
    34. Kalau Nak Sangat Tengok Bukti PAS Terima 90 Juta Dari Najib ...
      www.amenoworld.org › Media Sosial

      Pas memang menerima RM90j daripada Najib melalui dua individu yang rapat dengan pemimpin Pas. Duit itu ialah duit 1MDB. Mana bukti? Buktinya ialah pendedahan SR, kenyataan Husam yang transaksi itu berlaku melalui akaun Affin bank dan terbaru kenyataan Rafizi mengenainya.

      Delete
    35. Lebai munafik........
      Hidup dengan memakan duit haram.
      Puak ini berani mengguna ayat quran untuk mencari rezeki Allah dimuka bumi ini.
      Berwatak seorang alim menunjuk kepada orang melayu supaya menghormati dan mendengar cakap depa, tapi HATI MUNAFIK KEPADA ALLAH.
      Berhati hati lah bila didatangi eleh manusia jenis mengaku lebai, tujuan depa untuk menyesatkan manusia.
      SEMOGA ALLAH BERI PETUNJUK KEPADA SEMUA GOLONGAN INI DIDUNIA.

      Delete
    36. Entah berpandu fatwa mana dan oleh siapa, Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad merumuskan bahawa ‘PAS bukan sebuah parti Islam’.

      Nampaknya, beliau hanya menggunakan logik akal apabila berhujah bahawa PAS tidak layak menjadi parti Islam kerana parti itu dikatakan turut dianggotai ahli bukan Islam.

      “PAS kalau dia bercampur dengan bukan Islam, dia jadi kafir. Takkan dia boleh. Dia tidak boleh. Dia orang yang pegang kepada prinsip, dia tahu kalau orang yang campur dengan kafir (maka) dia jadi kafir.

      “Jadi la ni pasal dia bercampur dengan DAP dulu, saya anggap parti PAS ini tak Islam,” katanya dalam sidang media di Bangunan Parlimen, baru-baru ini.

      Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa manifesto partinya adalah naskah yang diteliti dan mengambil kira pandangan banyak pihak termasuk daripada bukan Islam.

      Ini bukan kali pertama Dr Mahathir cuba ‘mengacah dan mencemar’ imej PAS dengan mengaitkannya isu ‘kafir atau tidak kafir’ membabitkan PAS.

      Sebelum ini Pengerusi PPBM itu melabel Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai ‘kafir’ dan ‘pengkhianat’ kerana bekerjasama dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

      Bagaimanapun Hadi sebaliknya, mengumumkan beliau memaafkan Dr Mahathir atas faktor usianya yang sudah lebih 90 tahun dan menasihati bekas perdana menteri itu bertaubat.

      Jika diturut logik Mahathir, satu perkara yang sudah pasti ialah, parti pimpinannya, PPBM, juga bukan sebuah parti Islam kerana bersekongkol dengan parti dominan Cina, DAP.

      Ini bermakna walaupun Amanah menegaskan terbabit dalam politik Malaysia kerana mahu menggantikan PAS sebagai sebuah parti Islam juga gagal kerana terkait dengan “ketidakIslaman” DAP.

      Logik Mahathir ini membabitkan PKR juga. Ia adalah sebuah parti yang membuka keahlian kepada bukan Melayu dan bukan Islam. Sudah tentu ini bermakna PKR juga sebuah parti politik yang tidak berpaksikan ajaran Islam.

      Jika setiap kerabat PH tidak layak dipanggil parti politik Islam, apa yang Mahathir dapat?

      Delete
    37. Mahathir mahu PPBM dilabel Melayu-Islam

      Yang jelas Mahathir bukan sahaja iri hati jika PAS diterima mutlak memperjuangkan dasar politik Islam. Ini akan dengan sendirinya memberi PAS peluang monopoli aura Islam. Ini secara automatik pula memburukkan lagi natijah persaingan tiga penjuru dalam PRU14.

      Sebenarnya Mahathir amat mahu menyelitkan, malah, mengikat jalur politiknya dengan jenama Islam. Ini akan mendekat PPBM dengan hati pengundi Melayu-Islam. Namun PAS sudah mendahuluinya. Lantas, tumpuan beliau ialah menidakkan perjuangan Islam PAS.

      Mahathir sedar perjuangan PH cacamarba. Ada yang mahu Islam Liberal (dan ada menamakan diri mereka Muslim Demokrat) dan ada pula yang mahu ‘menumpang kekuatan ekonomi bukan Melayu’.

      Ketidakpastian imej rakan-rakan kongsi PH ini bagi Mahathir ini hanya akan menguntungkan Umno-BN dan PAS.

      Sebab itu, beliau berusaha mengikis imej dan aura Islam PAS. Namun yang memeningkannya ialah, PAS kini bersedia pula bekerjasama dengan Umno. Malah PAS secara terbuka dan’merestui’ kerja-kerja makruf Umno selama ini.

      Dalam mendepani dilema ini timbul cerita kononnya PAS mendapat suntikan dana politik daripada Umno. Mahathir dan PH segera menggunakan rangkaian politiknya serta ‘kuasa asing’ untuk melemah dan memperlekeh kerja ta’awun PAS dengan Umno.

      Secara kebetulan atau memang sesuatu yang terancang, ada pihak luar yang ‘membantu’ memburukkan imej PAS dengan mendakwa PAS mendapat bantuan kewangan daripada Umno. Tohmah sebegini mungkin boleh melarutkan lagi imej Islam PAS.

      Keadaan politik PAS ini cuba dikalutkan lagi oleh dakwaan kononnya kajian dan penyelidikan saintifik menunjukkan PAS tidak akan menang satu pun kerusi Parlimen dalam PRU14.

      Ini adalah usaha meremeh dan menakutkan PAS. Matlamat utama ialah ‘menghasut’ pengundi Melayu-Islam bahawa PAS sudah ‘kelong” perjuangannya kerana bekerjasama dengan pihak kafir.

      Yang pasti hujah itu dangkal dan murahan. Namun bagi Mahathir itu hanya helah pilihan raya dan sekaligus menegaskan bahawa beliau dan partinya ‘lebih Islam’ berbanding PAS.

      Namun PAS tidak mudah termakan umpan Mahathir. Strategi lapuk Mahathir langsung tidak dilayan. PAS amat istiqamah pada falsafah perjuangannya – matang dan sejahtera.

      Mahathir berharap PAS latah dan bersilang ego dengannya di hadapan khalayak umum. Ini tentu menjanjikan publisiti untuknya tidak mati. Malang bagi Mahathir tahap pemikiran ahli dan pemimpin PAS sudah jauh meningkat. Yang kelihatan tidak matang ialah beliau sendiri.

      Benar kata presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang konsisten pada Dr Mahathir dan konco-konconya ialah, mereka sebenarnya tidak konsisten. Bersenggama dengan musuh politik hari dan kemudian bermusuhan esoknya adalah corak politik Mahathir.

      Delete
    38. Dalam wawancara beliau dengan portal berita Malaysia Kini pada 27 Mac lalu, Pengerusi Pakatan Harapan Perak yang juga Pengerusi PPBM Perak, Ahmad Faizal Azumu, merayu kepada DAP supaya tidak meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN Perak.

      Kata Ahmad Faizal kepada DAP, kalau mahu menang, kalau mahu undi Melayu, jangan letakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN kerana jika itu dilakukan ia akan menghantar isyarat kepada pengundi Melayu bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri.

      Masalah yang dibangkitkan oleh Ahmad Faizal ini tidak terhad kepada Perak sahaja malah di negeri-negeri lain seperti Johor juga yang menyaksikan DAP muncul pemenang terbesar antara semua parti pembangkang bagi kerusi DUN Johor di dalam PRU 13, iaitu 13.

      Apatah lagi bila Pengerusi DAP Johor merangkap Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong, telah mengumumkan di dalam Konvensyen DAP Johor pada 11 Oktober 2015 lagi bahawa DAP perlu melengkapkan diri sebagai bakal pewaris Kerajaan Johor.

      Jika dilihat kepada senarai nama kesemua 13 calon DUN DAP di Johor yang kesemuanya mencapai kemenangan di dalam PRU 13, maka akan didapati bahawa kesemuanya adalah bukan Melayu bukan Islam, dan tidak ada seorang pun adalah Melayu Islam.

      12 daripada 13 ADUN DAP Johor ini adalah berbangsa Cina, iaitu ADUN N2 Jementah, Tan Chen Choon; ADUN N6 Bekok, Lim Eng Guan; ADUN N10 Tangkak, Ee Chin Li; ADUN N12 Bentayan, Chua Wee Beng; ADUN N19 Yong Peng, Chew Peck Choo; ADUN N23 Penggaram, Gan Peck Cheng; ADUN N28 Mengkibol, Tan Hong Pin; ADUN N42 Johor Jaya, Liow Cai Tung; ADUN N45 Stulang, Chen Kah Eng; ADUN N46 Pengkalan Rinting, Cheo Yee How; ADUN N48 Skudai, Boo Cheng Hau; ADUN N52 Senai, Wong Shu Qi; dan ADUN N55 Pekan Nenas, Yeo Tung Siong.

      1 daripada 13 ADUN DAP Johor ini pula adalah berbangsa India, iaitu ADUN N30 Paloh, Shanker A/L Rengganathan.

      Semalam, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, mengumumkan seorang Melayu Islam, bekas ahli PAS yang menyertai DAP pada 20 Jun 2015 dengan diberikan jawatan Pegawai Khas Kepada Pengerusi DAP Johor, iaitu Sheikh Omar Ali, sebagai calon DUN N30 Paloh dari DAP.

      Sekali gus isyarat yang dihantar kepada pengundi Melayu Johor, seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi Pakatan Harapan Perak, ialah bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri di Johor, dengan persepsi bahawa Sheikh Omar Ali adalah calon Menteri Besar Johor dari DAP.

      Sheikh Omar Ali inilah yang dalam wawancara dengan lidah rasmi DAP, Roket Kini, pada 8 September 2015 membataskan urusan beragama kepada soal peribadi individu dengan menyebut, “Bagi DAP, urusan beragama adalah bersabit seorang hamba dengan Tuhannya”.

      Kita lihat sahaja sejauh manakah benarnya telahan Pengerusi Pakatan Harapan Perak bahawa tindakan DAP meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN di Perak, yang terpakai juga di negeri lain, akan menyebabkan pengundi Melayu tidak mengundi Pakatan Harapan.

      Awal-awal lagi DAP dah tak hormat pandangan PPBM nampaknya.

      Delete
    39. Mahkamah Sesyen hari ini memerintahkan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Ampang, Datuk Adam Rosly Abdullah membela diri terhadap enam pertuduhan memberi pernya­taan palsu dan mengemukakan dokumen palsu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika siasatan berhubung dakwaan kemewahan luar biasa yang dimilikinya, tahun lalu.

      Hakim Allaudeen Ismail membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan, yang telah memanggil 11 saksi semasa perbicaraan bermula 9 Jan lepas, berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Adam Rosly, di akhir kes pendakwaan.

      “Mahkamah telah membaca, meneliti, mendengar dan menilai keseluruhan keterangan saksi-saksi pendakwaan secara maksima. Mahkamah memutuskan wujudnya kes prima facie terhadap kes pendakwaan,” katanya yang menetapkan 4 hingga 6 April untuk tertuduh membela diri,” katanya.

      Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Ahmad Akram Gharib manakala Adam Rosly diwakili peguam Datuk Ahmad Zaidi Zainal dan Datuk Sulaiman Ismail.

      Mengikut pertuduhan pertama dan kedua, Adam Rosly didakwa memberi pernyataan palsu kepada dua pegawai penyiasat SPRM ketika percakapannya dirakam mengikut Seksyen 32 (8) (c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan, Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      Pernyataan palsu itu adalah berhubung kerjayanya sebagai ahli perniagaan, pendapatan, kenderaan mewah, rumah banglo bernilai RM1.2 juta di Kampung Melayu Ampang yang dibeli secara tunai, pinjaman wang RM200,000 daripada ibu mertua dan arwah neneknya serta pinjaman wang RM500,000 daripada along.


      Bagi pertuduhan ketiga sehingga keenam, lelaki itu dituduh menggunakan suatu dokumen palsu iaitu dua perjanjian persetujuan pinjaman wang daripada dua individu dan dua baucer tunai daripada syarikatnya, Gegas Mentari Holding Sdn Bhd dengan niat untuk memperdaya pegawai penyiasat SPRM mengikut Seksyen 89 akta yang sama.

      Dia didakwa melakukan kesemua perbuatan itu di Ibu Pejabat SPRM, Blok D6, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya, antara 9 pagi dan 12.15 tengah hari 10 Feb 2017, dan antara 9 pagi dan 2 petang, 22 Feb tahun sama.

      Kesemua pertuduhan memperuntukkan hukuman denda maksimum RM3 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Delete
    40. PAS menyokong RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 kerana:

      Pertama, (Rang Undang-undang) itu asas agama. Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara.

      Kedua, ia diharap mampu menyekat mereka yang menjadikan penyebaran berita tidak benar sebagai hobi kehidupan.

      Ketiga, ia diharap mampu menyekat parti-parti politik dan media daripada menjadikan berita tidak benar sebagai senjata untuk menentang kebenaran.

      Keempat, ia mampu mendidik rakyat agar mencintai dan menjunjung kebenaran serta membenci kepalsuan.



      Kelima, ia mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan kena fitnah.

      Keenam, ia akan meluaskan dan memudahkan langkah perjuangan PAS yang sentiasa menjadi mangsa berita tidak benar. Dengan undang-undang ini, PAS lebih sejahtera, insya Allah.

      Ketujuh,Rang Undang-undang itu sepatutnya telah lama diwartakan sebagai sebuah undang-undang yang tegas.

      Kelapan, PAS bersih daripada menjadikan fitnah sebagai senjata. Ia haram dalam agama. Matlamat tidak menghalalkan cara. Adapun parti-parti lain, amat memalukan apabila mereka menjadikan sebaran berita palsu sebagai senjata untuk menyerang musuh. Justeru PAS menyokong penuh RUU ini.

      Kesembilan, penyalahgunaan undang-undang ini oleh pihak pemerintah, walaupun dibimbangi dan dikesali, tidak boleh menjadi sebab untuk menolak benarnya undang-undang ini. Ia mesti disokong.

      'RUU antiberita palsu perkasa Islam'

      PAS dalam perbahasan menyokong, turut mengingatkan betapa penyalahgunaan undang-undang oleh pihak kerajaan adalah kezaliman yang nyata. Ia adalah perlanggaran terhadap amanah rakyat.

      Kesepuluh, ia memperkasakan agama Islam sebagai pembawa berita benar dunia dan akhirat.

      Justeru jangan tertipu dengan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang menempelak PAS kerana menyokong RUU ini dan menuduh PAS menyokong Umno.

      Tidak sama sekali. PAS menyokong al makruf dan al khair. PAS membina negara dengan buah yang enak, bukan dengan buih yang memuakkan.

      Delete
    41. "PAS yakin akan memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14. PAS memberi jaminan akta ini akan dilaksanakan secara telus dan adil.

      "Apa-apa akta yang baik akan menjadi (lebih) baik apabila ia diuruskan pemerintah yang baik," kata AJK PAS Pusat itu juga.

      Temerloh, Marang tak hadir undian

      Hanya dua anggota parlimen parti itu yang tidak hadir ketika undian, iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang) dan Nasrudin Hassan (Temerloh).

      Khairuddin mendakwa berita palsu telah menjadi "seperti makanan" kepada rakyat Malaysia, dan ramai yang telah menjadi mangsanya termasuk PAS.

      "Kalau dulu media arus perdana kerajaan mensasarkan PAS dengan pelabgai fitnah, kini media sosial dan media atas talian pula yang digunakan untuk mencipta fitnah terhadap PAS.

      "Sampai masa hukuman yang lebih berat dengan mekanisme pengadilan yang lebih cekap diperkenalkan menerusi akta baru ini," katanya lagi.


      RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 memperuntukkan hukuman penjara sehingga enam tahun dan denda RM500,000 kepada mereka yang mengadakan, menawarkan dan menerbitkan berita tidak benar.

      RUU itu juga memasukkan peruntukan untuk membenarkan permohonan perintah mahkamah untuk membuang bahan yang disahkan sebagai berita palsu.

      Denda sehingga RM100,000 boleh dikenakan jika gagal berbuat demikian.

      Walaupun ada peruntukan untuk mencabar perintah mahkamah itu, Seksyen 8(3) RUU menyatakan rayuan tidak boleh dibuat jika kerajaan mendapat perintah itu atas dasar keselamatan negara.

      Delete
    42. Dakwaan Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim bahawa Dr Mahathir telah dimasukkan (ke) Institut Jantung Negara (IJN) sebanyak 47 kali dalam tempoh 39 bulan pastinya menimbulkan keraguan terhadap kemampuannya untuk menjadi Perdana Menteri yang ketujuh,

      Delete











    43. dato



      dato




      dato





      dato pantat rizalman





      dato




      dato




      jom hisap



      jom hisap




      jom hisap





      jom.hisap





      aku dah ketagih ni







      aku dah ketagih niii






      aku dah ketafih ni








      dato jom hisap di pejabat umno bandar tun rosak





      jom dato





      jom kitaaaaaaa




      enjooooooy... bawak hadi sekali kita maaaabbooook.... umno dan pas....laklok .....

      Delete
    44. PEMIMPIN PAN, termasuk Presidennya Mohamad Sabu dan Pengarah Hal Ehwal Syariahnya Zolkharnain Abidin al-Abyadhi, sering mencemuh PAS kerana kononnya mengamalkan politik takfiri dan suka melabelkan pihak yang tidak bersetuju dengannya.


      Tidak mereka ketahui atau mungkin mereka lupa bahawa Penasihat Umum PAN Ustaz Ahmad Awang dan Timbalan Penasihat Umum PAN Ustaz Abdul Ghani Samsudin sendiri biasa memberikan atau mengongsi label buruk kepada pihak yang mereka tidak setujui.
      Berdasarkan rekod, kedua-dua Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani yang merupakan mantan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia diketahui amat kuat mengata Tun Dr Mahathir dengan beberapa kali menegur Tun Dr Mahathir dalam isu-isu membabitkan akidah atau syariah.

      Antara lainnya, Ustaz Ahmad Awang menulis, pada 10 Mei 2008, mengenai "tindakan gila kuasa yang melampau Tun Dr Mahathir (yang meminda perlembagaan mengurangkan imuniti kuasa Raja-raja) seharusnya boleh dihukum pancung oleh Raja-raja Melayu".

      Ustaz Abdul Ghani pula antara lainnya mengongsi, pada 24 September 2012, kenyataan media Teras yang menyebut kekesalan Teras dengan kenyataan Tun Dr Mahathir yang mengatakan mengikuti Sunnah dan Hadis tidak wajib untuk menentu hukum Islam sekali gus menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai tersasar dalam pegangan akidahnya.

      Ustaz Abdul Ghani juga menulis, sambil mengongsi video Tun Dr Mahathir menyebut "Hudud tiada dalam al-Quran", pada 3 Januari 2013, mengenai kenyataan Tun Dr Mahathir bahawa "Hudud tiada dalam al-Quran" ini dengan menyifatkannya sebagai "kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat akidah umat Islam".

      Ustaz Abdul Ghani juga mengongsi, pada 19 Februari 2014, kenyataan media Mapim yang menyebut Tun Dr Mahathir dan Dr Kassim Ahmad sebagai mempunyai pemikiran sesat, sudah lanjut usia serta mungkin tidak mahu bertaubat dari pegangan yang sesat.

      Ustaz Ahmad Awang juga menyebut, dan Ustaz Abdul Ghani mengongsinya, pada 19 Februari 2014, bahawa Tun Dr Mahathir berbohong apabila berkata para ulama di negara ini gagal melawan Dr Kassim Ahmad dengan hujah lalu melabelkannya ‘anti-hadis'.

      "Boleh dihukum pancung", "Tersasar dalam pegangan akidah", "Penggugat akidah umat Islam", "Mempunyai pemikiran atau pegangan sesat" dan "Pembohong" adalah label-label amat keras yang pernah diberi atau dikongsi oleh Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani.

      Tun Dr Mahathir pula tidak diketahui pernah meminta maaf mahupun menarik balik pelbagai kenyataan yang menyebabkan beliau dilabel sebagai "Tersasar dalam pegangan akidah", "Penggugat akidah umat Islam" dan "Mempunyai pemikiran atau pegangan sesat" ini.

      29 Mac lalu, Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani merendahkan diri 'mengadap' Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana sehingga, menurut catatan Ustaz Abdul Ghani, mereka sanggup menunggu giliran untuk berbuat demikian.

      Berdasarkan gambar ditunjukkan dan catatan Ustaz Abdul Ghani mengenai "mengukuhkan hubungan silaturahim", tidak logik pertemuan itu bertujuan mendesak Tun Dr Mahathir meminta maaf mahupun menarik balik pelbagai kenyataan kontroversi beliau.

      Tidak diketahui Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani pernah menegur Tun Dr Mahathir, mahupun pemimpin DAP, sejak mereka dan parti mereka, PAN, bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir dan parti beliau, PPBM, mahupun DAP.

      Bila Penasihat Umum dan Timbalan Penasihat Umum PAN sendiri sudah tunduk mengalah kepada Tun Dr Mahathir dalam isu-isu membabitkan akidah atau syariah maka tidak hairanlah pemimpin PAN lain seperti Hanipa Maidin boleh lepas bebas.

      Delete
    45. ohhh Suriati..apakah rakyat akan ingat jasamu pasca PRU14 nanti?

      Delete
    46. Depa sudah tentu min kotor. Sekarang pun, dah berselerak bendera2 BN di bandar2, kampong2. Bukan kah ada undang2 SPR tak boleh buat gitu selagi Parlimen belom di buba dan tarikh Pru di umumkan?

      Ada pulak berita di wassap pembubaran Parlimen 9 April, buang undi 5 Mei. Ngarut ke?

      Delete
    47. Lobai malang...lobai hadi mencerca..mengata..mancarut..menmaki..ko buta pulak..dah brapa x msk hospital..brapa x pontrng sidsng..malulh beb..dia bkn nak bela rakyst..dia bela bela korang msk longkang..hahahalobai lobai sungguh mslang nasib mu lobai malang...hahahalobai jalang..

      Delete
    48. Lima tahun dahulu, impian DAP untuk memegang jawatan Menteri Besar Perak dihalang oleh undang-undang tubuh negeri berkenaan yang mengizinkan hanya seseorang yang berbangsa Melayu dan be-ragama Islam sahaja dilantik sebagai Menteri Besar.

      Namun parti itu tidak berputus asa apabila mereka mewujudkan sebuah jawatan khas iaitu exco kanan untuk wakilnya, Datuk Ngeh Ko Ham kerana merasakan mereka layak menduduki jawatan yang tinggi dalam kabinet negeri memandangkan mempunyai paling banyak kerusi.

      Melihat kepada sejarah ini, pasti seluruh rakyat tertanya-tanya, jawatan apa pula yang akan dituntut atau di-wujudkan oleh DAP sekiranya Pakatan Harapan yang diketuainya memenangi pilihan raya kelak?

      Mengulas perkara tersebut, bekas Setiausaha Publisiti DAP Selangor, Tan Tuan Tat berpendapat, parti itu akan memastikan jawatan kabinet berprofil tinggi seperti Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri akan berada dalam tangan mereka.

      Malah, janji mereka untuk menghalang Perdana Menteri memegang jawatan menteri lain yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan dilihat sebagai strategi mereka untuk menguasai jawatan Menteri Kewangan.

      “Kedua-dua jawatan ini (Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri) membolehkan mereka mengawal hampir semua perkara dalam negara ini, iaitu kewangan dan undang-undang, jadi pastinya mereka akan berusaha mendapatkannya.

      “Janji Pakatan Harapan untuk mengurangkan kuasa Perdana Menteri juga dilihat sebagai salah satu taktik untuk menguatkan cengkaman mereka terhadap Kabinet sekiranya menang nanti kerana sudah pasti mereka tidak akan mendapat jawatan Perdana Menteri,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

      Delete
    49. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengecam tentera Israel menyerang rakyat Palestin dalam operasi menghalang Kempen Perarakan Pulang Besar-besaran (Masirah Audah Al-Kubro / Great Return March) sempena memperingati Hari Tanah Air (Land Day) yang diadakan oleh penduduk Palestin setiap tahun pada 30 Mac, sejak 42 tahun lalu. Tujuannya untuk menuntut hak pulang ke tanah asal mereka dan akan berterusan sehingga 15 Mei 2018 bagi menyambut Ulang Tahun Peristiwa Nakbah.

      Malangnya pihak Israel-Zionis bertindak kejam menyerang rakyat Palestin sehingga membunuh 17 orang dan lebih 1,400 orang cedera parah termasuk kanak-kanak dan wanita.

      PAS mengambil sikap tegas berhubung perkara ini dan menggesa OIC segera mengadakan sidang tergempar. Negara-negara Islam semestinya menyatakan ketegasan mengecam serangan Israel yang telah melanggar hak pelarian untuk kembali ke tanah air sendiri berdasarkan Resolusi 194 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

      PAS berpegang kepada prinsip Islam yang melarang membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua walaupun ketika peperangan. Keadilan Islam melangkaui sempadan agama, bangsa dan warna kulit sehingga sejarah mencatatkan hanya Islam sahaja berjaya mewujudkan keadilan terhadap agama-agama lain di bumi Palestin, berbanding agama Yahudi atau Kristian yang menindas agama-agama lain terutamanya Islam ketika menguasai Palestin.

      Saya juga menyeru umat Islam dan masyarakat dunia khususnya di Malaysia bersatu mempertahankan Palestin atas dasar agama dan hak asasi kemanusiaan dan berdoa memohon pertolongan daripada Allah untuk memberi kemenangan dan kekuatan kepada rakyat Palestin bagi menghadapi strategi, tipu daya dan kezaliman Zionis-Israel.

      “Sejahtera Bersama Islam”

      Delete
    50. Mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin menegur Tun Dr Mahathir Mohamad agar lebih berhati-hati ketika mengeluarkan kenyataan berkaitan hukum-hakam agama.

      Beliau mengulas artikel bekas perdana menteri itu diblognya 31 Mac lalu yang menurutnya menunjukkan kekeliruan dalam pengertian 'sunat' dan 'sunnah'.

      Dalam artikel itu, Mahathir antaranya berkata hadis Nabi Muhammad adalah 'sunnah' dalam Islam yang menurutnya bermaksud orang Islam akan mendapat pahala jika mengamalnya tetapi tidak berdosa jika tidak berbuat demikian.

      Mohd Asri berkata, 'sunnah' yang dimaksudkan Mahathir sebenarnya sunat, iaitu salah satu hukum dalam Islam selain wajib, makruh dan haram.

      Manakala maksud sebenar sunnah pula adalah hadis atau amalan Nabi Muhammad yang menjelaskan hukum-hakam dalam agama, katanya lagi.

      "Saya rasa ini perlu diperbetul...Sunnah atau hadis adalah sumber hukum. Kita memerlukannya, misalnya cara untuk solat, walaupun al-Quran ada (sebut) kita perlukan penjelasan mengenai hukum-hakam.



      "Saya rasa Dr Mahathir kena berhati-hati sedikit di sini. Namun sebahagian yang beliau sebut memang betul, macam soal hadis palsu dan kita memang lawan hadis palsu," katanya menerusi video yang dimuat naik di Facebook, hari ini.

      Mengulas perbezaan al-Quran dan hadis, Mahathir dalam artikelnya membangkitkan masalah hadis palsu dengan berkata kajian Imam Al-Bukhari mendapati daripada 600,000 hadis, hanya 7,000 yang disahkan sahih.


      Al-Quran pula, katanya lagi, adalah wahyu Tuhan yang tidak akan berubah dan maka perlu diutamakan jika terdapat perbezaan dengan hadis.

      Mohd Asri berkata memang ada agamawan yang sentiasa menyebarkan hadis palsu dan ia perlu ditangani bagi menghentikan salah faham terhadap agama.

      Beliau juga mengingatkan ahli politik agar tidak menyentuh persoalan yang bukan termasuk dalam kepakaran mereka.

      "Adakala orang politik ini dia bercakap bidang lain. Jika (mahu bercakap) dalam bidang politik tentulah kita tidak pertikai," katanya lagi.

      Delete
    51. Mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin menyelar kenyataan “kalau saya Tuhan” oleh Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin, menyifatkannya sebagai kenyataan seolah-olah Tuhan bersalah dalam membuat sesuatu keputusan.

      “Kenyataan ‘kalau saya Tuhan, aku takkan ciptakan kamu’, maksudnya kita kritik Tuhan, yang Tuhan ciptakan itu tak patut.

      “Kalau bermaksud, contohnya, ‘kalau aku jadi kamu, aku tak pergi’. Apa maksud kita? Maksudnya keputusan kamu pergi itu tidak betul.

      “Pada sisi ‘aku’… takpa kita kata kat kawan. Tapi takkan nak kata kat Tuhan,” katanya dalam sebuah ceramah baru-baru ini.

      Asri turut mengaitkan ucapan Hanipa itu dengan sepotong dialog dalam filem P. Ramlee, “Ibu Mertuaku”.


      “Dialog P.Ramlee ‘kenapakah tuhan jadikan engkau manusia’ tak betul.. salah,” katanya.

      Khamis lalu, sesi petang Dewan Rakyat kecoh ketika perbahasan Rang Undang-undang (RUU) Anti-berita Tidak Benar, selepas Hanipa menyerang Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Rahim yang mencelah ucapannya.

      “Kalau saya Tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu (Azeez).

      “Sebab saya tak Tuhan, Tuhan jadikan juga orang macam kamu,” kata Hanipa dalam kenyataan yang dikutuk pemimpin Umno lain.

      Ahli Parlimen PAS Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali kemudian meminta Hanipa menarik balik kenyataan itu yang disifatkan “tidak cantik dan manis”.

      Hanipa bagaimanapun enggan menarik balik kenyataannya

      Delete
    52. “Tun Dr Mahathir Mohamad was criticised for his dictatorial-style leadership and accused of allowing gerrymandering in previous redelineations during his 22 years in power.” – The Straits Times, Singapore

      Not long ago in 2012, when Dr Mahathir Mohamad was on the other side of the fence, he said, “Since the days of the British, the urban areas tend to dominate politics and to be better served by the government. To balance this, the poorly serviced rural areas have to be given higher representation in the legislature.”

      He added that gerrymandering was not new, and claimed such practices happen even in the US, where states like New Jersey with fewer than five million residents have the same number of senators as California, a state with more than 40 million people.

      Gerrymandering, malapportionment, and the misuse of institutional tools are all methods used to manipulate an electoral process. Any form of manipulation is an insult to the essence of an election, whether it is at the level of the government or an organisation.



      Renowned Italian politician Niccolo Machiavelli once said that politics has no relation to morals.

      Those in power would go to any extent to hold on to it. After all, political dominance is the epitome of power.

      The Barisan Nasional (BN)-led federal government has always been accused of “gerrymandering”.

      On the opposite spectrum, DAP members often voice disgust at the alleged manipulation of its central executive committee election, alleging that Lim Kit Siang and Lim Guan Eng were the brains behind the exploitation.

      PPBM members on the other hand cried foul when Mukhriz Mahathir was elevated to deputy president without an election.

      It is ironic, though, that people who allegedly cheat in their respective party elections also slam others for manipulation.

      If everything is fair in love and war, judging from the alleged misconduct of the opposition, they would perhaps do the exact same thing if they were the federal government. As Mahathir once said, “Abuse of government authority is not confined only to the ruling party. The opposition is also bent on abusing government authority.”

      A paper giving a statistical analysis of the 1999 general election has explained how Mahathir relied on gerrymandering to emerge victorious in the polls. In fact, Mahathir even gerrymandered the party elections when he faced stiff competition from Tengku Razaleigh Hamzah and Musa Hitam.

      Since the opposition today claims that it was wrong about Mahathir and that he was a good leader, how is gerrymandering under Najib Razak’s governance wrong when the same with Mahathir is forgivable today?

      The Mahathir we see today who is constantly contradicting himself is no different from the Mahathir of yesterday. Mahathir himself has admitted that the opposition parties are socialist in nature and has implied that Pakatan Harapan’s unrealistic promises are meant to be broken.

      So, is this a changed man or is he a man pretending to change in order to oust Prime Minister Najib Razak?

      Delete
    53. Tuan shah....Minta tolong tuan@rakan2 sealiran dpt kiranya membantu Pak lebai sorangni utk buka blog sendiri...Dah makin menjadi2 Gila isimnya...

      Delete
    54. Ini LEBAI SUBSIDI.....JIKA KURANG BERCAKAP ELAUN KENA POTONG LAH.
      Miss lah soroo.....
      Lebai Belakang Parang kata orang kelantan.
      Jenis yang angkat bakul sendiri(beri gelaran sendiri),
      Hampeh lah......puak pas memang begini, sekarang depa dapat arahan sokong umno dan serang tun mahathir.....jadi berduyung lah puak ini tunjuk bakat kot nanti hadi awang pilih depa jadi calon dan dapat sekampit dedak yg jatuh atas lori terbalik.

      Delete
    55. Aku undi calon yg disahkan kepimpinan PH yg x wujud. Semoga bn kalah pru14. Tak pernah rasa geram teramat sgt. Najib musnahkan negara, bn dan umno. Apa lagi yg nak diharapkan kpd pendekar bugis kaki kelentong. Baka buruk dlm keturunan bugis. Memalikan bugis sj.

      Delete
    56. Seramai 60 orang ahli UMNO, termasuk pimpinan cawangan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri, Gua Musang, menyertai Pas hari ini atas alasan kecewa dengan parti itu.

      Mereka termasuk Ketua Wanita UMNO Cawangan Setar Baru Khadijah Samat, Ketua Pemuda Cawangan Setar Baru Mohd Sohaimi Razali dan AJK Cawangan Setar Baru Abdullah Samat.

      Majlis penyerahan borang penyertaan menjadi ahli Pas diserahkan kepada Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob di kediaman rasmi beliau di sini petang ini.

      Turut menyertai mereka ialah 30 ahli PKR Gua Musang diketuai Ketua Ranting PKR Ladang SEDC Wan Mohd Emran Wan Zulkifli dan Ketua Ranting PKR Kampung Baru Setar Hassan Idris.

      Mereka mendakwa, kumpulan itu merupakan pelopor kerana lebih ramai ahli UMNO dan PKR di kawasan mereka akan turut mengambil langkah bersama dalam perjuangan Pas Kelantan mempertahankan kerajaan negeri pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Mereka juga mengakui kecewa melihat UMNO yang didakwa sudah lari dari perjuangan, serta sikap pemimpinnya yang dilihat lebih mementingkan diri dari membela nasib orang Melayu.

      Pada Jun tahun lalu, kerusi DUN Nenggiri diisytiharkan kosong berikutan penyandangnya Datuk Mat Yusoff Abdul Ghani dari Barisan Nasional hilang kelayakan sebagai wakil rakyat selepas diisytiharkan muflis.

      Delete
    57. Pas diasuh untuk tidak menyebarkan fitnah, sebaliknya Pas yang kerap terkena fitnah termasuk fitnah dan tuduhan dari DAP.

      Setiausaha Agong Pas, Datuk Takiyuddin Hassan menjelaskan, Rang Undang-undang (RUU) Akta Antiberita Tidak Benar yang diluluskan di Dewan Rakyat semalam tepat pada masanya.

      Katanya, pembentangan akta berkenaan kena pada masanya daripada tiada satu akta yang menghalang penyebaran fitnah dan berita palsu bahkan Pas juga sudah mengkaji akta berkenaan, yang sewajarnya dilaksanakan oleh mana-mana pihak yang menjad kerajaan.

      “Kita nak beritahu, sepanjang masa ini apa sahaja keputusan yang pas buat kita tidak bergantung kepada DAP, samada DAP sokong ke tidak sokong ke, kita tidak sokong persempadanan, kenapa dia tidak kata kita sekali dengan UMNO.

      "Persempadanan Pas tidak sokong, DAP pun tidak sokong, kenapa dia tidak komen, Akta ini adalah akta yang kita kaji sendiri, satu benda yang wajar yang dibuat oleh sesiapa pun yang mejadi kerajaan” katanya di sini petang tadi.

      Beliau berkata demikian ketika diminta memberikan reaksi berhubung kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menyatakan rasa terkejut dengan tindakan pas menyokong RUU Antiberita Tidak Benar 2018 yang lulus di Dewan Rakyat semalam.

      Lim juga mempersoalkan pendirian Pas ketika ini yang di lihat seolah-olah menyokong kerajaan dan juga Umno

      Menurut Takiyuddin lagi, dalam perbahasan akta berkenaan Pas hanya menekankan supaya akta ini dikuatkuasakan secara yang sepatutnya, tiada penyalahgunaan.

      “Pada dasarnya akta ini kita terima, sebagai sesuatu yang perlu. Apabila keadaan memerlukan kepada kawalan berita-berita yang tidak boleh dikawal” katanya.

      “Pendirian Pas juga kita tidak dibenarkan membuat fitnah kepada orang lain, setakat ini, kita tidak ada lagi lah, melalui media masaa atau media sosial yang Pas ini membuat fitnah atau tuduhan kepada mana-mana pihak, yang keduanya, Pas menjadi mangsa yang cukup banyak kepada fitnah-fitnah yang tidak berasas, termasuk DAP sendiri, yang banyak membuat fitnah terhadap Pas”.

      Beliau turut menyifatkan DAP sudah mulai takut pada bayang sendiri dengan menuduh Pas bukan lagi sebuah parti pembangkang.

      Bagi Pas tegasnya kandungan Akta berkenaan adalah langkah pencegahan, sebagai contoh orang yang difitnah melalui media sosial dan sebagainya, boleh pergi ke mahkamah, buat permohonan sebelah pihak dengan bukti-bukti dan laporan polis serta kandungan fitnah itu, dan pada masa sama, mahkamah boleh meminta orang yang buat fitnah itu menghapuskan penyiaran tersebut.

      Delete
  2. Replies

    1. di bawah ini





      ada






      30 post bodooooooo


      oleh



      P E J U A N G P E L I R K A T






      Mohon semua skroll






      sampai ke post 30






      pejuang pelir-kat baru ker dapat dedak di perdana rumah panglima bogus







      skroll ye





      skrolll



      jgn baca post





      pejuang pelir-kat

      Delete



    2. DR KAMALALUT HARJADAH UUM



      terkemcing birit dalam seluar



      mcm budak 6bulan




      bila tun m datang ceramah sinar harian



      dr kamaLALUT ketum contoh melayu cerdik melalut pak belalang




      otak penuh tahi dengki



      phD


      dr kamalalut

      perasaan hasas dengki phD kamaLALUT ketum


      UUM SINTOK KEDAH

      Delete
    3. PM tiada bodek,,potong buah pelir kasi anjing makan lebih bagus....!!

      Delete
  3. kak r.o.s


    memang babi



    pemantat awam

    ReplyDelete
    Replies


    1. s peir r spr


      pun babi



      ada 170 000 pengu di di subag sg buloh 90$ semua cina



      gila aper



      s pelir r



      contoh paling buruk puak pemantat awam


      dari



      s pelir r spr

      Delete



  4. s.pelir.r s.p.r


    r.o.setan r.o.s




    habis semua pemantat awam di gunakan untuk memantat minda penyokong anti kerajaan



    taubat lah wahai para pemantat awam


    pemantat awam ada 4juta org d malaysia dapat gaji buta



    baca paper balik.

    meeting bodo balik

    gaji free buta

    4juta pemantat awam bua kerja bodo baruah BABI NEGARA BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn silap sedara..Tak semua penjawat awam sokong BN...habistu apakah kemenangan pakatan di Selangor&pp tanpa ada sokongan dr penjawat awam..Tak adil kiranya nak menghina seluruhnya

      Delete
    2. Setuju dgn tuan. Penjawat awam kena patuh kpd kerajaan yg memerintah. Hanya bbrp kerat peringkat tertinggi shj yg nganga minta dedak.

      Delete


  5. hayati lah manifesti harapan



    1. mansuh gst
    2. tangkap m01
    3. air percuma
    4. pendidikan percuma mcm di iran qatar saudi



    di selamgor ada peduli sihat. percuma kesihatan rm500 di semua klimik terpilih



    nak sokong sapa

    BARANG NAIK

    ATAU

    BABI NEGARA

    ATAU

    wabilahhi addinul islam wal HARAPAN



    demi rakyat demi negara demi islam demi keadilan demi kemakmuran



    undi X harapan


    ReplyDelete
  6. Fakta kau tak betul budin..tak sabar menanti pakatan lingkup berkecai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. asam jeruk basi



      cuci otak kau dulu




      undilah harapan


      ya barang naik akan jadi barang turun bila harapan Tun Memang 150 kerusi parlimen

      Delete
  7. Lebai... kipidap...
    Dorg nie tau maki n mencarut je...
    Akai xdak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau dtg hijack blog org dgn kopipes yg berlambak2 dan berulang-ulang. Lepas tu bila ada yg marah kau tuduh dia mcm2. Ini perangai serupa haiwan yg masuk kebun org. Bila dihalau nak menanduk balik. Sekarang akal siapa yg tak ada? Kalau dia betul lebai dia tak mencibai sampai mcm ni sekali.

      Delete
    2. Tu yg mengata 'kepala bapak ko'..x ko sanggah ke..kalo x ada gigi nak mengigit..aman..ko kemam jelh..

      Delete
  8. Sepupu dakwa kenal sangat suara Nik Abduh

    Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) kawasan Pasir Puteh, Mohd Sabri Salleh menggesa PAS menyiasat audio yang dikatakan mirip suara anggota Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

    Menurutnya, penafian dibuat anak kepada bekas mursyidul am PAS itu tidak cukup untuk memberi keyakinan bahawa suara itu bukan miliknya.

    Sebagai seorang sepupu, katanya, beliau mendakwa sangat mengenali suara anggota jawatankuasa PAS pusat itu.

    Saya yakin itu suara dia, berdasarkan lenggok bahasa, pelat, cara dia ucap satu-satu perkataan," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

    Sebelum ini, isu rakaman audio yang didakwa melibatkan pertemuan antara Nik Abduh dan seorang pemimpin muda PAS tersebar secara bersiri di media sosial sejak Februari lalu.

    Bagaimanapun rakaman keseluruhan audio itu hanya didedahkan di Facebook sebulan kemudian.

    Individu dalam rakaman itu mendakwa PAS meminta RM2 juta daripada Umno dan ia dibuat dengan pengetahuan seorang pemimpin kanannya.

    Lebih mengejutkan, individu itu juga mengaku mempunyai hubungan dengan ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA).

    "Ana (saya) boleh bercakap dengan CIA. CIA Amerika tu ana kenal orang dia yang sentiasa berhubung dengan ana," katanya dalam rakaman tersebut.

    Nik Abduh telah membuat penafian dan menyifatkan tuduhan itu sebagai "karut, mengarut dan fitnah" terhadap dirinya serta PAS.

    PAS sebelum ini melalui naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abddullah turut menegaskan tiada keperluan untuk menyiasat perkara itu dan cukup dengan penafian Nik Abduh.

    'Perang dingin Nik Abduh'

    Sementara itu Mohd Sabri mendakwa, sebelum munculnya audio tersebut sudah berlaku perang dingin antara pihak Nik Abduh dan pemimpin itu.

    "Apa yang menguatkan lagi dakwaan mengenai audio itu adalah perang dingin yang sudah pun wujud antara kedua-dua pihak yang terlibat sebelum ini.

    "Ia adalah asas benda (perkara) ini, boleh jadi sokongan audio Nik Abduh," jelasnya yang juga adik kepada Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS, Datuk Dr Nik Zawawi Salleh.

    Tambah Mohd Sabri, tindakan PAS enggan menyiasat kesahihan audio itu sudah dijangka kerana kepimpinannya kini bukan lagi seperti dahulu.

    "Sebabnya pimpinan sudah maklum mengenai perkara yang dibangkitkan itu.

    ReplyDelete
  9. Asal nak kalah je maki caci. Itulah perangai malaun2 tua penjilat mahathir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg nak kalah?

      Delete
    2. Risikan Sgpore n CIA PH akan kalah teruk. BN terus perintah Malaysia PRU14, Selangor kembali pada BN. Kelantan kekal PAS. Penang PH hilang 2/3. Insya Allah mungkin benar.

      Delete
    3. Beb..korang boleh kurang ajar..maki caci..ianya dbalas dgn yg serupa..jgn korang fikir baik luar dlm..jgn x sedar diri..jgn tunjuk biadap..jgn korang fikir korang saja yg ada adap..memang nak parti korang kali ini kami mau kasi senyap..pasal bamyak sudah menyegolap..banyak sudah rasuah mkn sedap..pasal tu korang berfikiran bengap..ada retike pasdapx mangkuk tingkat bengap..

      Delete
    4. Aieik .... guna risikan Singapore dan CIA pula .

      Dulu walaunta bilang semua tak bolik percaya .
      Ini bukan lagi u~turn ..ini dan putar2 , pusing2 kat round~about .

      Dan Alhamdullillah juga ..kerana apa yang di perkatakan olih DoJ serta FBI selama ini adalah benar belaka .

      Delete
    5. Knp cia kata mcm tu?. Nak bg bn selesa dan rakyat mengundi PH. Bn byk baik dgn china. US mn mau.

      Delete
  10. Saifuddin Nasution Sahkan RoS Tidak Bersalah Faktor DAP Halang Guna Satu Logo


    Kenyataan terbaharu Setiausaha PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkenaan keengganan DAP menggunakan logo lain selain ‘Roket’ mengesahkan parti itu merupakan penghalang utama terhadap idea Pakatan Harapan (PH) menggunakan satu logo bagi menghadapi PRU 14.

    Ia juga turut mengesahkan tindakan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) tidak dapat meluluskan pendaftaran PH sebagai satu parti rasmi yang meggunakan satu logo adalah tepat.

    Saifuddin Nasution semasa berucap di salah satu Pusat Daerah Mengundi (PDM) dalam DUN Taboh Naning, Parlimen Masjid Tanah Melaka semalam mendedahkan ketiga-tiga parti kompenan PH iaitu, PKR, PPBM dan Amanah bersetuju untuk menggunakan logo Keadilan sebagai satu logo dalam menghadapi PRU 14.

    Bagaimanapun langkah itu kurang dipersetujui DAP kerana bimbang akan mengelirukan pengundi Cina yang selama ini hanya mengenali logo Roket ketika mengundi.

    Ini bermaksud, apa-apa logo sama ada ada yang lama atau baharu selain daripada Roket akan memberi kesan negatif pengundi Cina terhadap DAP.

    “Hari Selasa (esok) nanti akan ada dua kemungkinan, pertama pengumuman tiga parti (PKR, Amanah dan PPBM) bersetuju mengguna satu logo (PKR) dan dikecualikan DAP kerana alasan-alasan yang tertentu.

    “Atau, kalau esok malam (Isnin) keputusan CEC pusat (DAP) bersetuju maka hari Selasa, pengumuman itu akan sebut empat parti menggunakan satu (logo),”kata Saifuddin.

    Selanjutnya, sila baca “PRU 14 : Kecuali DAP, Tiga Parti PH Setuju Guna Logo PKR – Saifuddin Nasution”

    Pendedahan Saifuddin Nasution itu bukan perkara baharu kerana perkara sama pernah didedahkan oleh bekas Naib Pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Ibrahim sejak dua tahun lepas.

    Tunku Abdul Aziz berkata logo Roket merupakan simbol kekuatan DAP terhadap komuniti pengundi Cina, jika menggunakan logo lain, parti itu berisiko kehilangan sebahagian undi daripada kaum tersebut.

    “Saya rasa DAP memang tidak bersetuju kerana DAP sudah mempunyai identitinya. Orang Cina yang menyokong parti itu, kalau diletak logo baru, saya rasa mereka tak boleh terima kerana sokongan mereka kepada DAP.

    “Tapi bila bercampur, saya rasa barangkali sokongan itu hilang,” kata Tunku Aziz.

    Tambahnya, tujuan utama DAP menyertai mana-mana gabungan pembangkang adalah untuk mendapat undi tambahan daripada komuniti masyarakat Melayu-Islam.

    “Kita tahu DAP punyai agenda, jadi bila bekerjasama dengan PAS (menerusi Pakatan Rakyat sebelum ini), dengan PKR, (adalah) untuk mendapatkan undi Melayu.

    “Bagaimana nak bekerjasama kerana lain parti, lain agenda,” katanya lagi.

    Pada 23 Mac lalu, Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim berkata pendaftaran PH sebagai satu parti tidak dapat diproses berpunca daripada PPBM satu daripada parti komponen yang menyertai pakatan itu, belum menjawab dan menyerahkan semua maklumat dan dokumen sepertimana dinyatakan dalam notis mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1966.

    “Dengan ini Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) mengesahkan bahawa pendaftaran Pakatan Harapan buat masa ini masih tidak dapat diproses,” katanya dalam kenyataan.

    Pada 9 Mac lepas, RoS dilaporkan mengeluarkan satu notis mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1996 kepada PPBM yang mengkehendaki parti itu menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen kepada jabatan berkenaan.

    Notis 14 (2) adalah suatu notis merujuk kepada perkara yang diarahkan oleh RoS untuk mengemukakan minit-minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta perihal penyata kewangan parti.

    PH menghantar permohonan pendaftaran pada Julai tahun lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yg nak kalah?


      PASDAPX3 April 2018 at 12:45
      Risikan Sgpore n CIA PH akan kalah teruk. BN terus perintah Malaysia PRU14, Selangor kembali pada BN. Kelantan kekal PAS. Penang PH hilang 2/3. Insya Allah mungkin benar



      kami berada di tempines square skrg ni. boleh bagi alamat risikan singapore

      naik mrt 5mnt sampai


      kaalu cakap merapu mcm pantat ayam sudahlah.


      setakat risikan singapok. yusof ishak inst pun kata BN bungkus kalau tak sempadan semula dan tiga penjuru



      bagi nama agem risikan. saya nak ke sana.

      kaalau kau tak bagi


      memang pasdapx ni haramAdah babi pkmak punya keturunan sebelah bapak dia

      Delete
    2. PAS DITOLAK DAP PASDAPX @ Kojolla @ dll,

      Othaman Ahmad, orang kuat PPBM/PH di Johoe (yang sibuk sangat anak nya nak kahwin) kata pada 3 April 2018 at 16:57 di bawah nun -

      LATEST UPDATE:
      PERKEMBANGAN TERKINI DARI BILIK GERAKAN PAKATAN HARAPAN.

      Pakatan Harapan + Koalasi di Sabah & Sarawak telah memutuskan mengguna satu Logo saja & akan meletakkan calon Parlimen .....

      Semenanjung.. 165 kerusi
      Sabah........ 26 kerusi
      Sarawak...... 31 kerusi

      melawan bn & pas.

      Guna satu logo, Dol. Ko nak nangis tak dapat nengok depa pakai banyak logo? Nangis lah. Takpa.

      Delete
  11. terbaca satu komen pedas berikut.. ada patut ambil perhatian wahai saudara-saudara.

    AnonymousMonday, April 02, 2018 12:02:00 PM

    KEHADAPAN PENTAKSUB MAHATHIRISME.. U-TURN LAH SEBELUM JATUH DALAM GAUNG

    Kepada Pencacai-JEELAT Mahaton Mugadeey, harap korang tak menambah lagi tahap takkabur dan angkuh LOYAR BURUK untuk tolak kebenaran, dan selamatkan Aqidah. Sampai bila korang nak menari2 sesat dengan Ton, semata mata menuruti hawa nafsunya yang pelik dan serupa haiwan liar.. hanya dengan mereka-reka, menuduh najib merompak, maka 'dihalalkan'untuk melakukan apa sahaja demi helah tersebut atas kegilaan kuasa, habis Aqidah korang sanggup jadi hancur? Korang terlalu taksub, kini kian sangat parah, kerana politik, sempadan akhirat sudah dicabut dan ditiadakan. APA INI? Kita semua pasti mati. Kita ada hanya ada dua pilihan.. Syurga atau Neraka. Nauzubillah dr nerakaNya yang amat sengsara. Najib rompak? rompak apa? bila? mana dia bukti? Mahkamah mana? Dalam Islam bagaimana nak hadapi kes begini? Ada Qawaid-nya, tatacara dan prinsip undang2nya tetapi kenapa takkabur tak mahu ikut?? Pilih cara syaitan? Allah SWT tak perintah kita jadi Malaikat. Atau menyusahkan hamba-Nya. Sebab itu Hukum berzina amat susah dijatuhkan melainkan ada cukup saksi yang adil. Mesti terbukti dengan jelas, bukan samar walaupun kita tahu mereka berzina, tapi dari segi syarat bukti tiada, gugurlah hukum, betapa susahnya Islam nak jatuhkan hukuman. Kalau tak terbukti merompak, apa digedikkan lagi? serahlah pada Allah, jika dia menipu juga bukan tugas kita, masalahnya dia ikhlas, merompak apa Imdb dah cakap TIADA duit hilang. Disisi Allah sudah cukup tak perlu panjangkan lagi tuduhan. Kenapa korang LANGGAR semua ini??

    Nak tegak kebenaran kenapa ikut jalan kebathilan, kenapa bersekongkol dengan puak BATHIL juga seperti DAPig, LGBT, media kafir asing?? Banyak platform lagi tak digunakan, kenapa mesti begitu? Sebab tak yakin dengan Allah Taala? Suka Bathil?

    YA SEBAB AGENDA LAIN.. AGENDA SYAITAN.. 100% PEMBOHONGAN OLEH TONMUGADEEY 'KUNUUUN' NAK 'SELAMATKAN' negara/rakyat? Usah bohongi Allah Taala.. berat nanti Musibah-Nya.

    Terus Loyar Buruk semata2 untuk spin dan menyakitkan hati.. SIAPA YANG RUGI SEBENARNYA?? Sudah2lah. Ingat Allah dan kematian bila2 masa tak kira siapa. Jika benar sekali pun Najib merompak dan kita bersubahat, dia tak jatuh kufur dan kita pun sama. Paling MUNGKIN jatuh FASIQ. Ini pemikiran Mahaton sudah JELAS kepada KUFUR! Nauzubillah!

    Bagi aku DS Najib insan terbaik untuk memimpin negara ketika ini. Dia boleh ditegur, dimaki hamun, dia tak pecat atau sekat ia ulama, dia tak sekat rakyat nak beramal ibadah malah memberikan sangat banyak insentif kepada JAKIM dan Sekolah Pondok Islam (digelar dedak oleh TonMugadeey). Apakah kita sibuk mengimarahkan masjid dan majlis ilmu atau sibuk memfitnah? Semua disediakan masjid terus kosong. Siapa yang tak betul sekarang? Najib ke rakyat yang jahil dengan agenda TonMugadey??

    Sedangkan disisi Allah SWT itu bukan dedak, dikira ibadah, apa macam nak kambus dosa? Allah SWT tak perintahkan kita berlebihan dalam hukum Syariat. Ada bukti dakwa lah ikut prinsip. Takde bukti duk diam sudah. serah Allah Maha Kuasa. Lebih dari itu maka jadilah korang golongan SESAT dan akhirnya tiada Rahmat Allah.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang menang kurang ajar..x ada adap..menyusul denai yg menunggu pacat..terima je kata kesat..parti karat serta pengkhianat..pasdapx ko tergolong mudibat..

      Delete
    2. Itu komen orang bodoh...
      Najib takut

      Dapatkan pengesahan ambank wang 2,6 billion dlm akaunye datang dari akaun bank raja arab original bukan dari akaun bank arab sepet dari bank di singapore yg telah ditutup oleh singapore kerana gubah wang haram..
      Cabar doj
      Saman tun madey buat fitnah
      Sahut cabaran dabat dgn tun madey..

      Nenteri luar pon takut hantar nota bantahan kpd amerika..

      Najib jadi badut donia dan bahan lawak antarabangsa kerana nerompak berjumaah 1 mdb...

      Delete
    3. Dah pakai nama lian pulak dah, si Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Njib dll.

      Bodoh lah kamu nak minta Tun M dan PH U-Turn dengan senang je.

      Apasal ko buat gitu? Dh takut ke? Momentum serangan PH, menjelajah negara utara selatan, gitu juga depa di Sabah dan Sarawak.

      Banyak ribu hadirin di majlis depa, Mamat.

      Delete
  12. kekalkan KP ROS disitu jika PH menang, dan submit semula permohonan PPBM dan tengok apa dia nak buat.kot mana pulak dia nak pusing kita tengok ramai. buat siaran langsung. aku jamin KP ROS ni akan lari tengah malam letak jawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukang support, muka pun macam penyangak.. kaki air ketum ke? hehehe.. gedohom sgguh laa hang n.. hahaha.

      INSHA ALLAH PH akan kalah teruk, PRU14, Pengarah ROS kekal menjalankan amanah diberikan oleh rakyat. Ini bukan zaman Mahazalim, siapa tak ikut cakapnya dipecat. Ingat kisah TS Anie Arope, juga bekas CEO Proton Dato Syed Zainal, dendamnya Mahadey pada orang yang dibencikan sanggup dibunuh, seperti tragedi Memali.

      Wallahuaklam.

      Delete
    2. Kamu main keluar pendapat aje, Mat. Takda fakta2 dan hujah2 yang munasabah pun. Itu yang Najib marah, hingga kata "bangang hamjadah" kpd jenis kamu di Pru13. Kut kamu semua kena maki "Kepala Bapak Kamu" di Pru14.

      Delete
    3. Ini memang bkn zaman Tun Mahathir..ini zaman najib..zaman seorang Pembohong..seorang Perasuah..seorang yg zalim yg mengunakan GST memerah rakyat untuk kepentingan puak puaknya termasuklh korang pasdapx pengkhianat!!

      Delete
    4. Ingat juga altantuya, kevin morais dan husein najadi!! Whoaaa...lgi dasat..he2 he2

      Delete
    5. PASDAPX = PASDAPAT X RM90 JUTA?

      Penyokong bukan Islam PAS mahu Hadi ganti Najib | Free Malaysia ...
      www.freemalaysiatoday.com/.../bukan-islam-dalam-pas-mahu-hadi...

      Saya penyokong PAS yang bukan beragama Islam mahu Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi perdana menteri bagi menggantikan Datuk Seri Najib Razak ...

      Delete
    6. KP ROS tidak akan dilepaskan begitu saja jika dia tidak amanah tugas ikut GO(General Order).
      Sama sama kita tunggu.

      Delete
    7. ROS akan jawab senang saja. Dia jalankan tugas, tuduhan ke ats dia itu ada lah moot.

      Tindakan ke atas nya pun senag saja - bila moot, kasi dia boot.

      Di tempat tertentu. Awas, dia pompuan. Dah di rancang pihak Najib begitu.

      Delete
    8. Knp ramai sgt yg dh hilng ingtan, ros bkn skrg aja mcmtu, yg memulakan siapa org dh dianggap suci skrg

      Delete
  13. xde org nk buang baca tulisan lebai malang...copy paste dr tong sampah

    ReplyDelete
  14. Amaran oleh p.d.r.m. Tolong jangan sebarkan. masih dalam rundingan


    kahhhh laaaajhhh kaaaaahhhhh



    TAHNIAH DATO RIZALMAN MOKHTAR





    KETUA UMNO BANDAR BAPAK NAJIB KUALA LUMPUR






    JOOOOOOOM




    KITA ENJOOOOOY RONGENG DGN CINA MCA babee DI KELAB pelacur







    JOOOOOOM KITAAAAA HISSSAAAPP






    CUCOOOOK JGN TAK CUUUUUCOK





    SAPA NAK "BEKAL" BOLEH KE





    PEJABAT KETUA NAHAGIAN UMNO BTR



    TAK STIM BOLEH PULANG BOLEH







    STIIIIIIIM BERSAMA UMNO TUN ROSAK








    LAKLOK WEIIIII



    kaaaaaj kaaaaahhhh kaaaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies


    1. tan sri dato mb gagap pun penah cuba kut

      kawasan dia....



      hisaaaaap sambil gaaaagap


      ya BTR pun undi bersama umnoBN di parlimen akta berita palsu



      palsu ke kalau dah hisaaap sampai gagap...

      Delete
  15. Lebai malang@ geng najis@ pasdapx@ petualang rakyat adalah kejora bapuk tua tulur kicik...kerja dia bawak masuk kopipes goblog sampah

    ReplyDelete
  16. Pencacai pencacai najis sudah hilang punca utk mempertahankan najib! Seperti biasa, mereka memperggunakan agama utk menghalalkan cara. Memang dilihat dri usaha najib dri awal penyiasatan sehingga sekarang, org yg berakal waras akan mengatakan najib adalah bersalah dan cuba menutup kesalahan beliau seboleh mungkin, termasuk memgOSAkan audit report yg merupakan cap jari pesalah dlm white collar crime.

    Lanun lanun berlesen ini tidak akan berhenti melanun wang rakyat dan dlm masa yg sama akan mencekik duit rakyat utk menutup lubang yg mereka gali.

    Hanya satu cara utk menghentikan mereka, dgn mengundi PAKATAN HARAPAN!!!!

    KE ARAH GST SIFAR.....UNDI PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila PH menang, Tun M istihar projek pembaziran kereta api ECRL akan di rosmah-mansuhkan kerana....

      Awal2 lagi najib dah tipu rakyat & nak klepet RM25 bilyon bila Sykt China Komunis itu mendedahan jumlah projek itu hanya berjumlah RM30 bilyon saja.

      ECRL itu tidak masuk akal membazir waktu & wang bila perjalanan dari Pelabuhan Kelang ke Kelantan memakan masa 16 jam berbanding 1 jam dgn penerbangan yg sedia ada. Berapa kerat sangat rakyat & peniaga2 guna khidmat ECRL yg tidak strategik berbanding dgn laluan di pantai barat......??

      Delete
    2. Kata nya, anggaran asal ECR RM35 bilion. Yang di sign dengan puak Cina Kominis RM55 bilion.

      RM20 bilion tuh untuk siapa?

      Jembalang puaka?

      Delete
    3. Yes RM20 billion tu utk Ah Jib Gor dan ROaStMahpork. Nak beli Yatch baru dan banyak lagi Pink Diamonds blink blink you!,sbb Equanimity telah dirampas FBI huhuhuhu

      Delete
  17. Lebaimoron @ Kojolla @ PASKENAXDEKDAP @ Geng Najib @ dll,

    Putra Merdeka: PAS 90 Juta ~ Hadi Buat Bengong Bengong Dot Com..!
    politikputramerdeka.blogspot.com/.../pas-90-juta-hadi-buat-bengon...

    Isu yang ditanyakan sebenarnya mudah saja, benar atau tidak bahawa Pas ada atau pernah menerima wang sebanyak RM90 juta daripada Najib sebagaimana yang dilaporkan oleh .... Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia.

    ReplyDelete
  18. LATEST UPDATE:
    PERKEMBANGAN TERKINI DARI BILIK GERAKAN PAKATAN HARAPAN.

    Pakatan Harapan + Koalasi di Sabah & Sarawak telah memutuskan mengguna satu Logo saja & akan meletakkan calon Parlimen .....

    Semenanjung.. 165 kerusi
    Sabah........ 26 kerusi
    Sarawak...... 31 kerusi

    melawan bn & pas.


    Punya lah takut najib, poster Tun Mahathir tak dibenarkan di PRU 14.

    Teruskan berjuang & Salam perjuangan....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah ultraman duk menipu,ph bkn pggnti bn, ph terlalu lemah,stiap parti dlm ph bermasalah, apa matlamat mahadey tubuhkan bersatu yg tk jauh berbeza dgn pkr dan dap. Lps berkuasa apa matlamat mahadey,

      Delete
    2. Najib & jentera KERA2jaannya terlau fobia & takut dgn sosok orang tua 93 tahun. Sampai kini pun Najib dan semua ahli najis songkok tinggi umno tidak berani berdepan dgn Tun Mahathir hanya berani mengumpat di belakang2 macam jalang2 pengecut, termasuk sekor dua di blog ini yg sembang mengarut bodoh jer, minta tarikh perjumpaan, hapah pun tarak ......!!

      Delete
  19. As Malaysia Moves to Ban ‘Fake News,’ Worries About Who Decides the Truth - New York Times

    members of Malaysia’s political opposition say the legislation is intended to stifle free speech ahead of elections that are widely seen as a referendum on Prime Minister Najib Razak, who has been tainted by a scandal involving billions of dollars that were diverted from Malaysia’s state investment fund.

    “Instead of a proper investigation into what happened, we have a ministry of truth being created,” said Nurul Izzah Anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. An inquiry by the United States Department of Justice found that associates of Mr. Najib had mishandled at least $3.5 billion connected to the 1 Malaysia Development Berhad fund, known as 1MDB. American officials have been working to seize about $1.7 billion in assets and have expanded the scope of their inquiry to include a criminal investigation.

      The Department of Justice traced $731 million deposited into bank accounts controlled by Mr. Najib to 1MDB. Mr. Najib, who is referred to in American documents simply as Malaysia Official 1, has said most of the money was a gift from a Saudi patron.

      DoJ calls it "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

      Delete
  20. Jangan Lewatkan Berita" Viral & Gokil Terbaru Terakurat Dan Terpercaya Hanya Di Kakek Gokil
    Yang Juga Menyediakan Game Online Yang Menghasilkan Uang Formula BandarQ

    AduQ
    BandarQ
    Domino99
    Agen BandarQ Terpercaya
    Judi Online
    Game Online
    Sarang BandarQ
    Hack BandarQ
    Bandar66

    Bosen Dengan Link Judi Online Yang Cuma Bisa PHP Anda ?
    Ingin Cari Link Berkualitas Dengan Modal Minimal Hasil Maximal Itu Motto Kami
    Di MarioQQ Kami Berikan Kemenangan Dengan Mudah Dengan Minimal Deposit 10rb Saja Sudah Bisa Bermain
    8 Games Online Terbaik:
    AduQ
    BandarQ
    Domino99
    Poker
    Bandar Poker
    Capsa Susun
    Sakong
    Bandar66

    Langsung Di Pilih Permainan Yang Anda Suka Di MarioQQ Agen BandarQ
    Untuk Kontak Lebih Lanjut Bisa Hubungi :
    BBM(CS Rachel): DC91DE02
    WA(CS Rachel) : +855967975460
    FB : marioqq
    LINE : mari0qq

    ReplyDelete
  21. Majlis Syura Khianat Tok Guru dalam isu Agenda Perpaduan PAS & UMNO ?

    Kata-kata nasihat yang penuh hikmah Tok GuruNik Abdul Aziz, Mursyidul am PAS pada 2015

    “Saya ulangi lagi ..ini kerja BONEKA UMNO,ini bukan perpaduan ini pemechahan,UMNO sekarang berpesta..pesta bahawa PAS dah masuk perangkap,PAS sama PAS dah kalut,PAS dengan pakatan pun dah kalut,ladi ini sudah..UMNO sudah berjaya!,berjaya memecahbelahkan orang PAS”.

    Kata-kata pengakuan Ust Ahmad Awang pesuruhjaya PAS Perak

    “Saya nak beritahu ketika kami di Perak hendak membuat keputusan dulu…tegas sungguh untuk tidak bersama dengan UMNO dan putus dah untuk bersama pakatan rakyat,masa itu belum pakatan rakyat ,masa tu belum pakatan rakyat ,masa tu DAP & PKR,SAYA DIHUBUNGI OLEH PEMIMPIN TERTINGGI..tidak boleh kah kaji keputusan tu…untuk kita bersama parti ..bersama UMNO..ada saudara-saudara ..jadi jangan cakap takde..”.


    https://www.youtube.com/watch?v=1aGoRI0QJqc

    ReplyDelete
  22. Kiki ph nak didaftarkan, nk daftar mcmna kalau masih bercelaru, mst ada perlembgaan yg jelas, pmilihan mjlis tertinggi mcmna. Kalau stkat berpakat untuk stkat paling lama 2 kali pru lpastu bubar baik tak payah daftar, sej dh buktikan pkatan pmbngkang yg takde bezanya dgn pkatan yg lepas akan terkubur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib & jentera KERA2jaannya terlau fobia & takut dgn sosok orang tua 93 tahun. Sampai kini pun Najib dan semua ahli najis songkok tinggi umno tidak berani berdepan dgn Tun Mahathir hanya berani mengumpat di belakang2 macam jalang2 pengecut, termasuk sekor dua di blog ini yg sembang mengarut bodoh jer, minta tarikh perjumpaan, hapah pun tarak ......!!

      Delete
    2. Sudahlah sbg rakyat biasa tak payah kita jd bodoh dgn mnyatakan pihak yg kita sokong pjuang, smua parti yg ada skrg smuanya sgt lamah,politik mlysia lngsung tkde prubahan malahan smkin mundur, salah seorang yg perlu bertangjwab adalah org yg mnjdi pm selama22 tahun, kerana nk mngekalkan kkuasaan prlbagai akta digubah bg melemahkn pmbangkang,

      Delete
    3. Dunia mengiktiraf pentadbiran 22 tahun Tun M, kenapa tidak Najib. Di sana sini berita buruk penyalah guna kuasa & pencurian 1mdb dilaporkan sampai 5 buah negara maju juga telah mendakwa & menghukum di dalam mahkamah masing2.

      RM42 bilyon dipinjam, hanya RM2.6 bilyon saja balik ke kantung Najib. Selainnya, ke mana........???

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...